Jogsiból én voltam az utolsó

Hogyan tanultam meg vezetni

  2009. augusztus 12. - Csikós Zsolt Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

 

IMG 2631

Rövidebb, merevebb, erősebb, gyorsabb: már a 350Z is nagy kedvencünk volt, de a 370Z még jobbnak ígérkezik. Sokkal jobbnak.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr151304375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:19:12

@Aaron Ross:

Itt van minden pár kommenttel feljebb az autóról...

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:21:25

@yaffa:

OFF
Mi meg 68-72-ig voltunk ott. Orozdi Bek megvan? Mansur, Armi da kanal, vagy miafene. Én a CNN-es jelentésekben néztem, a Hummerrel nyomult az ami katona, és akkor megvolt még az Orozdi, legalábbis az épület, az egy áruház volt régen.
ON

grali 2009.08.12. 12:22:14

@Csikós Zsolt: Okay, minden világos:-)Nekünk nem volt Zöld Könyv, csak Kadhafié Líbiában....
El is vette az arab a Sanyo magnót a reptéren...csak egy jöhetett haza, ami az idősebb gyere tulajdona a "családi jog szerint"...Szerencsésebb volt az élet a felkelő nap országában...
(Akihabarán lehet használt cumókat kapni???)

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.08.12. 12:24:12

Ez a story sem lett gyenge :)
Amikor a jogsit csináltam, volt egy srác, aki már harmadszorra ment kresz vizsgára. MV6-os Omegával... Na ő se volt szívbajos.
Egyébként az évfolyamunkon először nekem volt jogsim, meg saját autóm is. Nagyapámét örököltem meg (a jogsit nem :))
Sose felejtem el, pénteki napon jött meg a várva várt papír, szombaton este már úton voltam a Hungaroringre...
Előtte nagyapám tanítgatott, a régi Salgó Rally vonalán... Hiányzik :( asszem valamelyik nap elnézek arrafelé, nosztalgiázok egy kicsit.

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:26:41

@phrascarica:

Nem, nem, Geely-szinten a hatvanas évek közepén voltak a jappok itt Európában, kicsit elszámoltad magad az idősíkokkal :-)

A hetvenes években nyugaton már rendesen ott voltak az utakon, nézz meg néhány holland vagy svájci veteránautó-hirdetési oldalt. Az csak a mi elzártságunk miatt volt, hogy nem ismertük ezeket a kocsikat. Különben szerinted egy ma kinyomtatott magyar autós kártyában lenne kínai autó? Mert a hetvenes évek eleji Kvartettben volt. Daihatsu Fellow, meg Honda Life, meg Toyota Crown, meg még egy, négyes széria volt belőle, hogy lehessen sort gyűjteni a J-ből.

NGA 2009.08.12. 12:27:44

Jogsi: Én úgy mentem vizsgázni, hogy beültem a saját autómba jogsi nélkül, elmentem, leparkoltam picit távolabb a vizsgáztató helytől, levizsgáztam, akkor még helyben kiállitották a jogsit, majd a pár perces jogsival nagy vidáman hazaautóztam :-)

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:28:08

@hobe:

Úristen, megvan még? Nekem vannak még valahol fotóim róla a tokiói utcákon. Ha dobsz egy emilt privben, küldöm :-)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.08.12. 12:34:38

@Rocko-:

Úgy érzem, hogy nektek már meséltem ezt, így volt valóban:)

Hanem azt még te se tudod, hogy korábban ugyanezzel a sárga Cross-MZ-vel rabolta ki egy fifikás bűnözőpalánta annak a falunak a Postáját, ahol 15 évig lakott:) 2 órán belül lecsukták, nem volt túl sok ecsettel festett citromsárga MZ krosszmotor a környéken:)

Tipo16v 2009.08.12. 12:35:15

hát nemtudom mi a jobb, az hogy 17évesen jogsim van de nincs autóm vagy az h ha autóm lenne de jogsim nem....
a többi autódról is kérünk szépen cikket.

Phrascarica 2009.08.12. 12:40:55

@Csikós Zsolt: az autóskártyában a 82-es Nissan csak arra kellett hogy ki legyen a pakli :)) manapság már nincs ilyen probléma.
Megnéztem a Nissanokat '82-ig, de összesen 3 db volt, (Merciből: 218) azért ez mutat valamit, ha nem is sokat.
De ha '82 és Nissan akkor kizárásos alapon:
www.hasznaltauto.hu/3185234_nissan_280_1982

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.08.12. 12:46:28

@scheerti:
Erről jut eszembe... Amikor megvettem a mostani autómat, nagy volt az örö, bódottá. Jövök hazafelé, már gyanús volt, hogy mindenki villog, dudál, meg is álltam, hátha nem ég valamelyik lámpa, folyik valami az autóból, stb... De nem. Kb. 10 km-el később jön szembe egy rendőrautó, ahogy elhaladt mellettem, kézifék, villogó fel, tisztára mint a filmekben. Megállok, már épp készíteném a papírokat, erre kipattannak, és rohannak a kocsi felé (!!!). Szálljak ki, motozás, papírok, stb. Kiderült, hogy az enyémhez nagyon hasonló Skodával raboltak ki néhány helyet a környéken, meg volt már jópár dolog a számlájukon. Én meg ott remegtem az adásvételivel a kezemben... Aztán kiderült, hogy mégsem ez az. :) azért még az eredetvizsgáig nem aludtam nyugodtan...

csarlee 2009.08.12. 12:57:12

Helló Zsolt!

Egyidősek lehetünk, gratula az íráshoz! Nagyon jól feldobta az ebédszünetem!!!

kerokaa 2009.08.12. 13:11:31

Eszembe jutott Az Oktató: Őnála vizsgázott Édesapám, Édesanyám, Testvérem, Testvérem Felesége, és jómagam is. Isteni történetei voltak, isteni történeteim vannak, amiket együtt éltünk át. Testvérem vizsgája a legszebb: Újpesten elmenni az 5 sarokkal arrébb lévő piacra, leparkolni, enni egy lángost, majd vissza... Szerintetek meglett Neki? :D

halandoblog 2009.08.12. 13:12:59

Jó írás! :)

1981-ben 2300,- Ft-ba volt az A B C kategóriás vizsgám, mint MHSZ.

Aztán volt egy jó Csepelem a pápai időjelzőknél. :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.08.12. 13:21:14

@Il mio nome è Nessuno: "Áram alatt levô airbag-rendszeren nem buzerálunk. Pont."
pontosan. Eléggé fostam a pofámba durranó lufitól ahoz, hogy lehúzzam a sarut. Cwsak lehet, nem elég időre, vagy a fene tudja miért. De egész biztos vagyok benne, hogy az akkut lekötöttem. De mindegy is, a lényeg, amit te is mondtál: áram alatt levő légzsák rendszert nem piszkálunk.

Dév88 (törölt) 2009.08.12. 13:35:05

@kerokaa: Meg és többek között ezért is van ennyi idióta analfabéta az utakon...

UltimateUbul 2009.08.12. 13:38:30

@Csikós Zsolt:
Jajj ne, tedd fel ide, rajongok a régi Tokyói utcaképekért, meg a japcsi csajokért is de ahhoz rossz helyre születtem.

Valamennyit félretájoltad magad, az alábbi képen vannak a kvartett japán autói Minőségért bocs, 6 éves Alcatellel kaptam le, de azért olvasható. Apropó, az a sorozat amiben a KGST autók voltak valahol fent van a neten?

kepfeltoltes.hu/view/090812/Cam000473_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

UltimateUbul 2009.08.12. 13:40:43

@streetsta:
Ha az a pofádba robban ma csövön ennél, és nem kommunikálnál szóban :D

kerokaa 2009.08.12. 13:43:49

@Dév88: Tévedsz. Ő kicsit olyan mit Csikós Zsolt: gyerekkorában a folyosónkon mutatta meg Édesanyánknak az y fordulóban hogyan kell tekerni a kormányt a go-carttal. Tizenéves korában az akkor az építkezéshez vett Zukkunkkal megfordult az egyébként nem túl széles udvarunkon (csak y-ban lehet, mert keresztben csak egy helyen fér el az autó), utána meg gereblyézte el a nyomokat. Egy volt a feltűnő: egyébként sohasem gereblyézett magától. Le is bukott szüleink előtt. Számítógépes játékokat azért ismerte, mert lehetett rallyautót vezetni (persze virtuálisan, de akkor is). Nem mondanám analfabétának. Főként, ő is a Műegyetemen végzett.
Én meg akkor tanultam motorozni, amikor még a Romet Pony tankjáról nem ért le a lábam. Nem tartom magamat sem analfabétának.

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2009.08.12. 13:44:35

köszönöm, jó volt olvasni, mint mindig az írásaidat.

egyetlen egy komoly baj van veled, hogy mercibe buzultál bele, nem citroenbe :)

kerokaa 2009.08.12. 13:47:05

Jajj, a cikk szerzőének meg se köszöntem az élményt!
"Bunkó vagy Bugsy!

Phrascarica 2009.08.12. 13:48:24

@UltimateUbul: azért annak idején kb. akkora riszpektje volt ezeknek mint ma a kínaiaknak. A mi társaságunkban Ált. iskola 3.C csak nyomorékautóknak hívtuk ezeket. Még hiányzik belőle a Subaru Rex :)
Azért az a szép hogy amelyik márka 20-30 évvel ezelőtt nem dobogtatta meg a szívemet az most sem. (persze kivétel erősíti Pl. GT-R)

MintaMókus 2009.08.12. 13:49:14

89-ben emelték fel a B kategória árát 4500-ról 5600-ra. De ha már voltál katona, akkor miért nem csináltad meg a jogsit az mhsz-nél? 2500-ért A B C...

Ádán 2009.08.12. 13:54:20

@Csikós Zsolt: Te később mentél tanfolyamra és közben felment az ára. Szerintem '86-ban az egész volt 3600.
Én ilyen nagy gépmunkákra nem vállalkoztam. A legnagyobb szerelésem az egy Alfetta 2.4TD dugattyúgyűrű csere volt. Ahogy akkor a Hegyaljánál mondta az eladó, "piston ring" márkájúra. :)

UltimateUbul 2009.08.12. 14:05:14

@phrascarica:
Magánügy, valaki nem csak használati értékként tekint ezekre, hanem ipartörténeti darabként is. Nem 30 éves kocsi való arra hogy hurcoltasd a valagadat a sarokig

Rocko- 2009.08.12. 14:26:51

@scheerti: sztem ez is megvolt. :)

@Maybe_: kösz, jó tudni. ezután kamu adásvételivel megyek bankot rabolni. ;)

halandoblog 2009.08.12. 14:27:05

@MintaMókus: Az csak katonaság előtt ment, nem?...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.08.12. 14:44:29

A lakótelepi utcai szerelgetés nekem is nagyon ment.
18 éves koromban volt egy fiat motoros trabantom. Este kitaláltam, hogy olajat cserélek. Igenám, de a szerencsétlen elhelyezés miatt az olajszűrő csak akkor jött le, ha félrehúzta az ember a blokkot. Bakokat le..
A leengedőcsavar 12-es imbusz volt, nekem olyanom meg nem volt. De kitaláltam, hogy a 13-as fejű csavarból lereszelek egy mm-t, összekontrázok rajta 2 anyát és jó lesz. Pincébe le, satu, reszel, utcára ki, kocsi alá be, nem jó, pincébe le....
Hajnali 3 körül odagurultak a rendőrök, hogy mikor lesz már kész, mert vannak, akiket zavarok....
Na hasonló életem volt szimszonostul, utcánszerelőstül. :)

Igaz nekem a kismotorjogsim és a B is igen hamar meglett.

7-edikben kezdtem motorozni egy haver rometjével. Eltiltás lett belőle, de szobafogság alatt így is előfordult, hogy motorozás közben pl. muterom jött szembe, így feladták a harcot és beírattak jogsira.

Lowtyo 2009.08.12. 14:54:01

ej
az a balkonláda tartó a kisfityó motorháztetején, az nagyon odabasz.
mered e tagadni, hogy esténként felkerült rá egy muskátlis láda?

fric 2009.08.12. 14:59:16

Élmény volt végigolvasni!

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2009.08.12. 15:02:25

@Csikós Zsolt: Bizony, a CNN-en sok épületet láttál, ahol anno jártál.
80-84-ig voltunk, sajnos akkor Husszein papa és az iráni háború (fél évvel azután kezdődött, hogy kimentünk) már eléggé rányomta a bélyegét az országra.
De gyerekként is lenyűgöző volt az az ősi kultúra, amibe lépten-nyomon botlottál.
Akik tovább maradtak kinn, azok már csak azt mesélték, hogy a bombázások és a gyalogsági harcok mit pusztítottak el :(

dr.oid 2009.08.12. 15:07:48

A lenyűgöző Csikós Saga újabb epizódja, a döglődő komenyizmus csóóódálatos felelevenítésével:) Elsodort a nosztalgiahullám: haver aki Zsigával olyan jót mért a Hegyen, hogy másnap egy nejlonzacskó szélvédőszilánkkal érkezett a gimibe. Az új dimenziók c. videótól megrészegülve Wartunggal próbáltuk ki a sebesség élményét: rönytyörönyrönytörönytörömtöröm-hááááááháááááááhááááá-bazmeg nincs fék szólalt meg a söfőr kanyar előtt 100-zal száguldva, felforrt a fékfolyadék, csüngtünk mint a denevérek a majrévasakba kapaszkodva. Lada Tuning, Zastava mosás, Simson, Babetta berhálás. Két kretén párviadala Trabanttal az erdőben, MZ-s ninják harca tankba hugyozással gazdagítva, Geo Rallye ültetett Trabanttal amelynek félig kiugrott a blokkja kövérgáznál, kézifékes piruett a vásártéren szintén Trabanttal, Mauro és Walter bácsi, nameg Öreg Tóth fürdőkáddal rongyol a szerpentineken, találkozás Kesjárral és nőjével Imolával ..beszarás, szép volt, jó volt, jobb, hogy jobb van:)))

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2009.08.12. 15:13:57

@yaffa:
Csak hogy autó fronton maradjak, kinn Toyota flottája volt a magyar külkereseknek. Mi egy Toyota Crown-nal jártunk, de néha egy Land Cruiser-rel mentünk kirándulni. Másoknak Carina-juk volt.
A képbe nem igazán illett bele a piros Wartburg Tourist-unk, amivel apu kijött Bagdadba. Ott állt az udvaron, és úgy mentünk haza, hogy megnéztük Jordániát, Szíriát, Törökországot, Görögországot, Jugoszláviát. Mindig kérdezték a kiskölykök, hogy a H betű az Hollandia? Nem, Magyarország :)

Wizardus86 2009.08.12. 15:20:48

már kezdtem magam nagyon hülyén érezni hogy 23 évesen még mindig nincs készen a jogosítványom, de ez a sztori erőt adott :)

másfelől meg nekem rutinvizsgán a biztos azt mondta hogy "gratulálok, de a forgalomban majd figyeljen oda, mert kissé hevesen vezet" pedig nem toltam gymkhana módban a megane-nak :D

olaffpiffpaff 2009.08.12. 15:50:16

Hat nekem is jó volt a vizsga.88 at írunk komárom 6 óra vezetés után Peti az oktató beszáll meg hátul ül egy manusz akit nm ismerek Peti mondja, ismerős elvisszük mondom oké, gyakorló pályán 12OO zsiga ami az egész életét T betüvel a tetején töltötte.. felkapcs harmadik, nem lefullaszt...előre hátra ferdén minden parkolás megavn ....ki a városba akkor még nem volt körforgalom se lámpicsku.... vissza a telepre...manuszkám hátulról nyújt egy papírt... levizsgázott...késöbb tuttam meg hogy a martadék 24 órámat elatta az istenatta... de jogsim megvolt...

UltimateUbul 2009.08.12. 16:52:37

@phrascarica:
Szerintem a hozzáértő annakidején is meglátta ezekben az értéket, így 25 év után meg egyenesen tiszteletreméltó mire nem képesek ezek. Inkább a koreaiakkal hasonlítanám össze a 30 évvel ezelőtti japán autókat, bár nekem már a 90-es évek eleji koreaiak is bejöttek, annyi pénzért szupi autók voltak a Hyunday Pony-k Daewoo racerek. Egyik lehetséges alternatíva lett volna nemrég lótifuti kocsinak óccsóért, csak a szérianyűgjeik meg a szánalmas alkatrészellátottság az is márkaszervízből húzós áron rettentett el tőlük. De el tudnám viselni mindkettőt.
@yaffa:
Ne röhögtess állítólag Babilon belvárosát, ami egyébként nem volt nagyon hiányos állapotban, husszein bontatta el és a kitermelt anyagból építetett magának elnöki palotát.
Kérem, abból lehetne helyreállítani az ókort.

csak john 2009.08.12. 16:56:09

Ez király volt! Közben nekem is előjöttek az emlékek, az oktatómnak szintén kispókja volt. Aztán nekem is lett. Egyéb autók jöttek, mentek, a kispók maradt. Mindjárt lemegyek a garázsba és verek bele némi életet, csak hogy körbeautózzam a háztömböt. :)

madbalee 2009.08.12. 17:02:44

A kép alatti aláírás hibás. A 370z-s szöveg van ott.

átaludtammindent 2009.08.12. 17:57:04

Már csak a Csikós cikkei miatt olvasom a Totalcar-t. De azokat alig várom!

Phrascarica 2009.08.12. 18:03:50

@UltimateUbul: "tiszteletreméltó mire nem képesek ezek"
hááát a 3 Magyarországi megmaradt darab igencsak szánalmas, a mobile.de-n '85-ig összesen 45 db van Merciből 3380 db pedig náluk már igencsak felfedezett volt, ráadásul mindössze egy darab menetképes, ezt valahogy nem tudom tisztelni :( ,de nem fogunk összeveszni rajtuk, én inkább maradnék a prémium német vonalon, a Hyundai Ponyt és Daewoo Racert, valamint a kínaiakat meghagynám annak akinek az örömet okoz...

Stack Pointer 2009.08.12. 18:05:59

Na mi van elfogytak a tesztautók, hogy most már ilyeneket kell produkálni? Mi lesz a következő, hogy az oviban melyik lánynak húzta meg a haját? Ki nem fossa le, a családi történeteket. Ezzel egy dolgot ér el, a sok fiatalnak a rossz példát mutatja... Menjetek ti is nem lesz gond...nem jogsival megy hanem benzinnel. Ha jól emlékszem a poszt író erőteljesen bírálta a Palik Laci értelmi képességét(bár lehet nem emlékszem jól.) Most kb azt a szintet érte el a posztoló is.

Stack Pointer 2009.08.12. 18:13:43

Kezd egyre szánalmasabb lenni ez az egész. Elfogytak a tesztautók vagy mi van, hogy ilyen sz.rokat kell produkálni? Ennek egy üzenete van a suttyóknak, hogy az autó nem jogsival megy hanem benzinnel. Mintha ez természetes lenne. Így is van elég teszetosza láma az utakon, nem kell több. A családi történet meg senkit nem izgat...
Normális tesztet...

kerület 2009.08.12. 18:16:01

@Csikós Zsolt:
A fenét nem, engem még bevittek '87 novemberében. Januártól meg már nem hívták vissza a "tápos gecigombócokat".))
Én jogsit 82-ben, apám oktatásával kresz+vezetés kb 10 nap alatt szereztem. Nagyjábó 700 Ft-ba került a vizsgadíj.

Stack Pointer 2009.08.12. 18:16:13

Shit a blog motor is elsőre baszo.t kirni mielőtt fikázódunk...

óccsóé szimszon 2009.08.12. 18:31:49

@lujo22: Korabeli tények (a saját jogsom története): tanfolyam (KRESZ)-kezdés: '86. május vezetés (30 óra) július-augusztus (azért ilyen sokáig, mert az oktató közben szabin is volt, egyébként belefért volna egy hónapba), vizsga: '86.09.12. Nem volt pluszóra, meg pótvizsga, így összköltség (B-kat.): 4200 forint, amiből kábé négyezret egy hónap alatt, helyettesítő újság-kihordással előző nyáron kerestem meg. Ma, szerintem, nem jönne ez így össze...

pet77 2009.08.12. 18:57:28

Bravó Csikós!!

Az indexes cimlapra teljesen felesleges volt aláirni a neved, úgyis elolvastam volna...Kapásból lejött, hogy csak te irhattad...
Mindenesetre nem kéne általánosnak lennie a tc cikkeiben a csúnya szavak használatának...

Alhazred 2009.08.12. 19:20:36

@lujo22: kísértetiesen hasonló cipőben (csacsiban) járunk.

waffen55 2009.08.12. 20:05:47

@Stack Pointer: Először is nem muszj itt lenned és olvasnod- főleg nem írni a baromságokat. Másodsor meg aki a csikóshoz nyúl az könnyen a markolókanalamban végzi (3köbös)....

karlov 2009.08.12. 20:30:32

Hát nagyon érdekes volt nekem még volt ebből a nagy szoci hiánygazdaságból élményem,mára már ez feledésbe merűlt.

Ratnet 2009.08.12. 20:33:46

@Stack Pointer: "Ennek egy üzenete van a suttyóknak, hogy az autó nem jogsival megy hanem benzinnel. Mintha ez természetes lenne. Így is van elég teszetosza láma az utakon, nem kell több."

Márpedig az autó üzemanyaggal megy, nem jogsival. Ez tény. Ezzel a ténnyel minden benzinfertőzött tizenéves tisztában van. Nem Csikós cikke nyitja fel a szemüket ne aggódj, hanem a nyughatatlan vér. Nem voltál kamasz?

Az utakon tesze-toszáskodó lámákkal kapcsolatosan viszont érdekelne, hogyan kaphattak jogosítványt.

Tudok is egy remek megoldás-tervezetet a dugók megszüntetésére....

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.12. 20:36:01

az 500 as fiaton csak az egyes nem volt szinkronizált a de ahhoz sem kellett duplakuplungolni mert nem is lehetett visszatenni ha már ment a kocsi.
A többi szinkronizált volt anyámról nehezen tudtam volna elképzelni a duplakuplungozást.Mondjuk az évjárat sem volt mindegy a mienk mindkettő az 72 es volt (79 ben).Szóval szerintem 67es után nem kelllett duplakuplungolni.

UltimateUbul 2009.08.12. 20:44:43

@phrascarica:
sportszerűtlen összehasonlítani egy kicsi biznisz-szamurájt egy német felsőközép autóval. Ebben is abban is megvan a jó. De gyanítom ezeket az autókat a korrózió elengedése és a totális elhanyagolás csinálta ki. Na jahh néha figyelni kéne arra a fránya rozsdára is, és az se használ ha megtörik.

Phrascarica 2009.08.12. 21:22:06

@UltimateUbul: nem én az "átlag" '82-es japánt hasonlítottam a némettel és mivel a japánokat régen se és most se tartottam sokra ezért meghagyom annak akinek tetszik, az vegyen japánt '82-ből.
A lényeg hogy szerintem '82-ben sem volt álomautó egy Nissan, egy ugyanolyan se hal se hús mint manapság (persze kivételek vannak ;) )

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 21:30:28

@streetsta: "Eléggé fostam a pofámba durranó lufitól ahoz, hogy lehúzzam a sarut."

Nem kell annyira félni tôle, magától azért nem nyílik ki. Én jobban fosnék attól, hogy valaki rosszul teszi vissza a csatlakozót, ami kirázódik idôvel, és nem nyílik amikor kéne. Ha lekapod a sarut, és vársz 20 percet amígy a töltetgyújtó kondenzátorok kisülnek, semmiféle hibaüzenetet nem szabad hogy kapj, és akkor nem lesz min mérgelôdnöd.

Easy Player 2009.08.12. 21:36:46

@Csikós Zsolt:"Igen, de semmiképpen nem akartam belépni az MHSZ-be. Rohadtul reméltem, hogy valami kicsi, eldugott helyre kerülök a seregben, és láthatatlanul kibekkelem azt az egy évet. A fiatal sofőröket nálunk pl. agyonszívatták, ha nem indult a Csepel, ha kilopták a gázolajat, no meg a menetlevél kiadásához szükséges fékpróbákkal - nem volt jó nekik, és ezt már előre mesélték. Más kérdés, hogy végül nekem se."
Á, dehogy! Nem kellett belépni. Az akkori honvédség megbízásából-részére-pénzéből folyt a "kiképzés". Na, azt kellett elérni, hogy úgy nézzen ki, mintha ők erőltették volna. Pedig ment az ürge farokfelvágva, széles vigyorral. Napi 8 órában kresz, műszaki és hibaelhárítás (műhelygyakorlat) valamint talán két nap E.ü.
Nekem ezek szerint szerencsém volt, mert nem eldugott helyen voltunk, hadtest vezetését kellett kiszolgálnunk. Nálunk rögtön műhelybe küldték a gépet, ha valami elromlott és nem cseszegettek érte.
Azt még nem is említettük, hogy olyan gépeket vezethettünk, amilyeneket a módszerváltásig a polgári életben csak kis eséllyel. És láttunk bent már akkor is múzeumba illő darabokat pl.: Molotov, csőrös ZIL.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 22:31:04

@yaffa: "a célszerszám azért célszerszám, mert egy adott feladatra jó, típus specifikusan."

Nincs köze a típushoz, egy adott alkatrészen elvégzett adott mûvelethez annál inkább. A gyári célszerszámok sem csak egy típusra jók.

Száz oldal szarrágásnak is egy mondat a vége: célszerszámok nélkül soha nem szereltél, és soha nem is fogsz autót szerelni, max balfaszkodni.

GGG77 2009.08.12. 23:10:39

77-es vagyok, de olyan nosztalgia tört rám, hogy hihetetlen... :)

Csikós Zsolt 2009.08.13. 01:09:47

@Gyurma73:

Hát, baromira tévedsz, ne haragudj, pár váltót szétszedtem, nekem is, a feleségemnek is, rengeteg barátomnak is volt ilyen autója, tele vagyok hozzá szakkönyvvel, szerelési könyvvel, gyári használati utasítással, amiben felhívják a figyelmet erre, korabeli tesztekkel - nagyon beleástam magam, téged meg félretájékoztattak barátom. Az 500R ("Revisionata", azaz kifutó modell, párhuzamosan a 126-tal, 1972-1975, nincs küszöbdíszléc, fekete a kormány, púpos a lemezfenki, dőlt a FIAT felirat) sem kapta meg, pedig abban már az 594 köbcentis motor volt a 126-osból, de a váltó a régi maradt. Egy gramm szinkron nem volt bennük, az egyes viszont egyenes fogazású volt, azért üvöltött. És az semmiféle dupla kuplunggal nem lehetett kapcsolni. Te valami 126-os váltósra átmókoltat láttál.

elyras 2009.08.13. 01:50:27

Csikos Zs, a hatadon cipeled a Totalcart.
Kivalo iras, mint mindegyik.

Cipo: "BOTAS" (Csehszkobol)
(akkor nem is tunt akkora sz...-nak)

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.08.13. 03:24:24

a katonasagrol..

az 1989 augusztusaban bevonultak szivtak nagyot, mert azzal szereltek le aki 1990februarjaban vonul be egy evre.

oreg, gumi, kopasz, utanna mar csak oreg es kopasz volt

a hatarorsegnel 3 honappal tobb volt, onnan tol par evig mar csak 1-el.

kiveve mikor jott a II.janos pal papa, akkor 3 honapot rahuzott mindenki - a papa nepszerusegi indexe a hor laktanyakban gyakorlatilag zero lett :)

ocsisajt78 2009.08.13. 03:28:31

Imadom ezeket a cikkeket! Koszonom! :)

zöldi 2009.08.13. 08:08:01

@Csikós Zsolt: "Az 500R ("Revisionata", azaz kifutó modell, párhuzamosan a 126-tal, 1972-1975, nincs küszöbdíszléc, fekete a kormány, púpos a lemezfenki, dőlt a FIAT felirat)"

Az ilyeneket fejből nyomod, vagy ki kell hozzá nyitni egy könyvet? :)

UltimateUbul 2009.08.13. 08:25:12

@zöldi: Hova gondolsz, már 5x megtanulta kívülről az ilyen könyveket, fejből lazán :D A Mercedes modelltörténet után egy ilyen kis gyösz már csak nem adja fel a leckét...

Carrotfield 2009.08.13. 08:28:21

@Csikós Zsolt:
a "lemezfenki" az LEMEZFELNI akar lenni?

Naon jó az írás Grat és Köszi !

A csúnya szavakról pedig anyósom reakciója jut az eszembe a Pulp Fiction-re:

"Jó, jó ez a film, csak azt nem értem, hogy miért kell ilyen csúnyán beszélni, amikor el lehet azt mondani szépen is"

záporjózsi 2009.08.13. 08:29:57

@UltimateUbul: Ehhez hasonló autós kártyám nekem is volt. :) Subaru Sam, valamilyen Nissan is volt benne. Meg persze Trabant 601 Combi. ;)

záporjózsi 2009.08.13. 08:34:30

@Stack Pointer: Bár a véleményed - mint mindenkié - megérdemli a neki járó tiszteletet, de úgy vélem, hogy egyedül maradtál vele. Ettől a cikktől nem fog senki jogsi nélkül vezetni. Azok a figurák nem Csikóst olvasnak. ;)

Csikós Zsolt 2009.08.13. 08:48:50

@zöldi:

Ezt konkrétan fejből, mert párszor már írtam is róla, meg utánajártam, de apróbb részeletknél csak pár pont van meg a fejemben, aztán leakasztok egy könyvet a polcról. Nekem nincs memóriám, tragikusan nincs. Ezért próbálok jó sok könyvet összeszedni. Lassabb, de biztosabb. Így is tele van hibával minden írásom, de szerencsére ez a net, ha ott vagyok a cikk mellett, amikor megjelenik, a nap felére már vállalható :-)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.08.13. 10:06:04

@Il mio nome è Nessuno: Nagon figyelmesen csatlakoztattam a stekkert -figyeltem a biztosító pöckökre is, tudod, csak egy balfasz nem tolja össze rendesen a csatlakozót:))
Mindenesetre a várakozási időt ezután majd betartom...

Suttora 2009.08.13. 11:02:03

Jó volt a cikk, köszi!

Még egyszer nyomatékosan megkérném a T. illetékes(eke)t, hogy jelenjen már meg a szerzők neve a TC főoldalon, mert ha véletlenül lemaradok egy Csikós cikkről, akkor nem állok jót magamért :D

diablos 2009.08.13. 11:13:31

@Csikós Zsolt:
Anyám 1971-es 500L-jének tuti, hogy volt szinkronja, mert egyébként vezetni sem tudta volna!
Nem "mókolt" darab volt, fél évesen lett véve.1978-ban 38000km-el ment a háztól.
Ja, és fehér volt fekete műbőrrel, fehér kormánnyal és az imádott fekete "dudu"gombbal, amit oly sokszor nyomogattam!:)
A jogsimat 86-ban 17-évesen 800 kemény forintból tettem le elsőre úgy, hogy rutinpályán 1 métert sem mentem előtte!A sikeres élmélet, eü. után min.két hetet kellett vezetni tanulójogsival, míg vizsgára jelentkezhetett a delikvens.
Nálam anyám volt "papíron" az oktatóm aki addig nem is vezette az "oktató"kocsit.A pótféket, tükröket természetesen nekem kellett beszerelnem, de ez abban az időben nem is tűnt olyan vészes dolognak, mert kézről-kézre adtuk egymásnak a haverokkal!
Én sem sírom vissza azokat az éveket, de azt nosztalgiázva jegyzem meg, hogy volt az "emberarcúszocializmusnak" egy megengedőbb oldala is!Ma minden a "levételről" szól sajna.Mi az, hogy 200.000 egy jogsi???Kész röhej, a mai szuperkezelhető autókkal nagyságrendekkel egyszerűbb az élet, igaz az EMBER is elpuhult egy kicsit azóta!!!

2009.08.13. 11:37:21

Zsolt,

Ha nem kezdesz el azonnal könyvet írni bármiről (leginkább autókról, önéletrajzi ihletéssel fűszerezve), akkor egy nagy marha vagy, már bocs...

Kibaszottkurvajól írsz.

A szomszéd

Krisi 2009.08.13. 12:35:42

Ez jó kis írás volt, köszönet érte, belőlem is előtörtek az emlékek, bár nem is volt olyan régen. De nekem is megvolt a jogsi és bukó nélkül Simsonozás Nagymamánál falun, haver autójának vezetése jogsi nélkül a KFKI parkolóban és hajnalban Törökbálinton házibuli közben. És persze én is tragédiaként éltem meg, hogy gimi alatt nem volt jogsi, csak érettségi után :)

Ez amúgy nekem tök alap volt, hogy amint lehet kell a jogsi, anélkül nem éreztem magam teljes embernek. Máig nem értem, hogy sok ismerősömnek lenne rá pénze is, ideje is, de leszarja, inkább buszozik. Hát nem vagyunk egyformák, na :)

Motoros jogsit is megcsináltam amint betöltöttem a 21-et, egész nyáron nem mentem sehova, hogy legyen meg rá a pénz. Ezért idén el is határoztam, hogy ami pénzem van, azt eliszom és elfesztiválozom. Eddig bejött, most is szigeten vagyok :D

bp123456 2009.08.13. 12:43:07

85-ben (4. gimi előtti nyáron, 17 évesen) a B jogsi 30 órás vezetéssel (ebből 2 a vizsga talán) és teljes elméleti oktatással együtt 3600Ft volt Ez tuti.
Akkor kezdtem, bár a vizsga későbbre került, mert a vezetést elkezdeni nem lehetett a betöltött 17. előtt.
A-val együtt csinálva (akkor nem kellett az elméleti tanfolyamot és a KRESZ vizsgát külön számolni) 4500 lett. Ebben 900 Ft-ban volt 10 óra rutin és a gyakorlati vizsga a rutin pályán meg a városban is.
A szívás azonban az volt, hogy ekkor egy kartonra tették az ATI-ban az egészet, s míg a tavaszi motoros részre nem került sor, nem küldték át a rendőrségre. Erre másfél hónappal a vizsga után jöttem rá, miután hetente sorbaálltam a jogsiért a rendőröknél. Aztán egy Napoleonba került a kartonok szétbontása :-)
Hogy már 86-ban is lett volna nagyobb emelés, nem hiszem. Úgy rémlik, a következő lépésben a 3600-ból csináltak 4500-at. Már ez is elég drasztikus ár volt akkoriban...

Lord heckman 2009.08.13. 12:55:23

meg tudná mondani valamelyik fő veterános, hogy milyen kocsi ez?:

kepfeltoltes.hu/090813/hekkkkkkkk_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

előre is köszi :)

Carrotfield 2009.08.13. 13:09:53

@diablos:

Nem tud valaki a "horvát vitorlásjogsi" analógiájára valahol egy közeli országban egy kedvezőbb árfekvésű és feltételrendszerű jogosítványszerzési megoldásról? Mondjuk 100 EUR, itthon honosíttatod, oszt' jónapot !

Nem véletlenül mennek a külföldi rendszámú autók sem ennyire. Vannak akik nem szeretik a lehúzást. Röhej, hogy 20 ért veszel egy Trabit, és plusz 150 a papirozás. Grrr !!!

Tamerlan 2009.08.13. 15:21:12

@Ádán: Szia !Ez a vitorlázó repülő vizsga érdekelne.Komolyan.tamerlan@vipmail.hu

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.13. 17:40:27

lehet hogy nem volt szinkronizált de hogy duplán nem kellett kuplungolni az biztos.
A nőknek szánt kocsiban a hölgyek figyeljék a fordulatszámot és úgy válsanak a 70 es években???

Csikós Zsolt 2009.08.13. 18:53:20

@diablos:

Pedig nem volt. Nagyon toleráns szinkronizálatlan váltó volt, ezt ki is emelték a korabeli cikkek, meg a mostani vásárlási tanácsadók is, ha nem nagyon nagy sebességről toltad vissza a kart, akkor csak enyhe dobolást éreztél a váltón. Láttam csajt, aki duplakupp nélkül vezette. De akkor nem is mentél, mellesleg a váltó se szerette hosszú távon, így max. 100 ezret bírt. Ja, sokan hitték ezt, nem te vagy az első, emiatt elég sokat túrtam is miatta. De szedj szét egy eredeti váltót, nem találsz benne szinkront. Vagy kérdezd meg a Kozma Pistit, a Tóth Gabit, bárkit, aki napi szinten szereli őket :-)

Csikós Zsolt 2009.08.13. 18:56:44

@Balchee74:

Eladhatatlan lenne. És ki adná ki? Egy autós újságíró mindenféléről ír ebben a könyvben - hát nem valami pénztárcanyitogató. Akkor legyen mondjuk Csikós Zsolti szívásai a rozsdával. Azonnal menne mind a zúzdába, megvenné az a húsz ember, aki ezt szereti, és ide írogat, ennyiért nem okos könyvet kiadni. Sajna nem megy.

Ivymike 2009.08.13. 21:27:48

@Csikós Zsolt: "Egy autós újságíró mindenféléről ír ebben a könyvben - hát nem valami pénztárcanyitogató."
pedig nem te lennél az első: www.tujapont.hu/szerzok.php?szerzo=608

"megvenné az a húsz ember, aki ezt szereti"
20 ember rendszeresen hangot ad az elragadtatásának, én talán egyszer írtam, hogy "fasza volt, kösz", de mindig elolvastam tőled mindent, az írás tárgya voltaképp lényegtelen volt. nem érdekelnek a motorok, de élvezettel olvastam a kawa-s sztorikat is.

Ivymike 2009.08.13. 21:30:06

vagy alábecsülöd, vagy kéreted magad- előbbi komoly hiba lenne. bár éppoly emberi, mint az írásaid is, pont ezért szeretem őket. :)

Csikós Zsolt 2009.08.13. 21:59:09

@Ivymike:

A Winkler igazi újságíró, neki mellékszálként jött az autózás. Én meg autós újságíró vagyok 15 éve, pont. Odafelé nemigen van út, csak emerre, nem tudod, mennyire, khm, hogy mondjam, másodrendű újságírók vagyunk mi a szakmában. Voltaképpen jogos, ez azért egyszerűbb meló. Komplikálttá tehető, de nem szokás.

Ivymike 2009.08.13. 22:28:32

@Csikós Zsolt: szerinted van keletje egy sokszor érthetetlen és szinte mindig trágár képregényekkel teli könyvnek, amit egy reklámszakmából kilépett (?) grafikus rak össze?
napirajz.hu/

van. készül a folytatás, pedig ezt nehezemre esne észérvekkel alátámasztanom.

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2009.08.13. 22:57:05

@UltimateUbul:
nem épített ő olyan régi dolgokból semmit. Babilon agyagból épült, a palotái meg betonból :)
A gyönyörű Ishtar kapuk Babilonból meg minden a bagdadi múzeumban voltak. Lenyűgöző hatalmas asszír bikák, stb. Mindent szétloptak, amikor az amerikaiak bevonultak Bagdadba. Mire rájöttek, hogy a múzeumokat nem ártana őrizni, minden ugrott :(

Suttora 2009.08.13. 23:12:51

@Csikós Zsolt: Surányi Bandi bácsi egész jól megélt belőle. Szerintem ilyen csodásan megírt autós könyvekre ma is lenne kereslet. Én biztosan vennék, azt hiszem, ezt megígérhetem... :D

diablos 2009.08.14. 03:08:53

@Csikós Zsolt:
El kell fogadnom!
Akkor az a váltó tényleg "toleráns" lehetett, mert soha nem hallottam recsegni.Valószínű, hogy a szerető női kezet respektálta a kis "libakergető"!
Soha nem állt meg, egészséges töff-töff jött a kipu-ból, igaz a gondozást megkapta mindig!
Egyszer okozott csak ijedelmet, mikor letaposott havon az egyik első, nedves dobfék harapott és 360 fok lett belőle.Kívülről láttam az egészet az isi előtt, elég ijesztő volt de csont nélkül megúsztuk!

diablos 2009.08.14. 03:15:58

@Lord heckman:
Nagyon szép kocsi ez!!! :))

qualitaet 2009.08.14. 03:57:28

@Csikós Zsolt:

"82 és 87 között óriási volt az ugrás ám. Akkor indult be a maszek világ, a nyolcvanas évek közepétől már lettek nyugati autók"

Nem így van. A hatvanas években is -némi túlzással na és a többi kommunista országhoz képest - hemzsegtek Magyarországon a nyugati autók. Elég megnézni egy korabeli fotót vagy filmet. Szép számmal látható magyar rendszámos nyugati autó és nem csak a kommersz "merkuros" Fiatok, Renaultok, VW-k. Az 1972 utáni általános gazdasági romlással,városképi és társadalmi prosztósodással, a hatvanas évek viszonylagos eleganciájának eltünésével arányosan valóban megcsappantak egy időre de csak az olcsóbb kategóriában. Az itthoni BMW értékeítés pont ekkortól indult ill. lett divat a márka a volt külszolgálatosok körében. Ugyanők töretlenül hozták a Mercedeseket nyakra-főre. Az százas darabszámban leadott állami autókról nem is beszélve.
A maszek világ szintén szépen virágzott már évtizedekkel a '82-es GMK, Gebin,magánfuvarozás,BC-számla,stb. liberalizáció előtt is.

qualitaet 2009.08.14. 04:00:43

"82 és 87 között óriási volt az ugrás ám. Akkor indult be a maszek világ, a nyolcvanas évek közepétől már lettek nyugati autók"

Nem így van. A hatvanas években is -némi túlzással na és a többi kommunista országhoz képest - hemzsegtek Magyarországon a nyugati autók. Elég megnézni egy korabeli fotót vagy filmet. Szép számmal látható magyar rendszámos nyugati autó és nem csak a kommersz "merkuros" Fiatok, Renaultok, VW-k. Az 1972 utáni általános gazdasági romlással,városképi és társadalmi prosztósodással, a hatvanas évek viszonylagos eleganciájának eltünésével arányosan valóban megcsappantak egy időre de csak az olcsóbb kategóriában. Az itthoni BMW értékeítés pont ekkortól indult ill. lett divat a márka a volt külszolgálatosok körében. Ugyanők töretlenül hozták a Mercedeseket nyakra-főre. Az százas darabszámban leadott állami autókról nem is beszélve.
A maszek világ szintén szépen virágzott már évtizedekkel a '82-es GMK, Gebin,magánfuvarozás,BC-számla,stb. liberalizáció előtt is.

qualitaet 2009.08.14. 04:07:16

@Csikós Zsolt:

"82 és 87 között óriási volt az ugrás ám. Akkor indult be a maszek világ, a nyolcvanas évek közepétől már lettek nyugati autók"

Nem így van. A hatvanas években is -némi túlzással na és a többi kommunista országhoz képest - hemzsegtek Magyarországon a nyugati autók. Elég megnézni egy korabeli fotót vagy filmet. Szép számmal látható magyar rendszámos nyugati autó és nem csak a kommersz "merkuros" Fiatok, Renaultok, VW-k. Az 1972 utáni általános gazdasági romlással,városképi és társadalmi prosztósodással, a hatvanas évek viszonylagos eleganciájának eltünésével arányosan valóban megcsappantak egy időre de csak az olcsóbb kategóriában. Az itthoni BMW értékeítés pont ekkortól indult ill. lett divat a márka a volt külszolgálatosok körében. Ugyanők töretlenül hozták a Mercedeseket nyakra-főre. Az százas darabszámban leadott állami autókról nem is beszélve.
A maszek világ szintén szépen virágzott már évtizedekkel a '82-es GMK, Gebin,magánfuvarozás,BC-számla,stb. liberalizáció előtt is.

Ádán 2009.08.14. 11:08:06

@Tamerlan: Én a Hármashatárhegyen repültem 99-től. www.lhhh.hu/ Később is kérdeztem az alapkiképzés árát, és maradt egy jogosítvány szintjén. Ha inkább időd van, akkor a HHH-t ajánlom. Ha inkább pénzed van, akkor a Horizont Aero-t www.horizontaero.hu/

Csikós Zsolt 2009.08.14. 12:36:57

@qualitaet:

Na ja, de megnézel egy 60-as évekbeli autó-motort, tele van régi nyugati kocsikkal (az úgynevezett "ajándék" autókkal), amik alkatrész hiányában,. valamint az erősödő KGST-termelés miatt lényegében eltűntek a hetvenes évek végére. Ez az 1975-85 közötti szakasz a legszürkébb utcaképet adta ki. És mégiscsak a maszek világtól színesedett ki rendesen újra, nem?

qualitaet 2009.08.15. 01:40:55

Legyünk őszinték a hatvanas évek autói tartósság szempontjából egy-két kivételt nem számítva (VW,Mercedes, Peugeot 404/504) egy kalap szart sem értek és ugyanúgy szitává rothadtak vagy szétestek a '70-es évek végére Nyugaton is.
Az alkatrészhiánnyal sem tudok teljesen egyetérteni hiszen sok nyugati márkának a hatvanas években is volt már hivatalos szervize Budapesten.(FIAT-Boldizsár u.,Mercedes-Pártgarázs, Opel-Hungaroservice).
A '70-es években ez csak bővült.(BMW Shell Interag Bécsi út-Bojtár u., Citroen-Peugeot-Renault Csepel Jókai u., VW-AUDI Óbuda.)
Inkább már nem volt rentábilis a fenntartásuk a csak újonnan beszerezhető, drága alkatrészekkel.
A KGST felfutással igazad van, sőt egy ezeröcsi vagy egy jókötésű ezerhatos sokkal komolyabb (és szerintem)jobb autó is volt egy VW Käfernél, 850-es/127-es Fiatnál. Nyilván másoknak is alternatívát jelentett egy olcsóbb nyugati helyett.
Az utcakép újboli szinesedéséhez (ami szerintem inkább 83-tól indult)elsősorban az járult hozzá, hogy a nyolcvanas évek legelejétől totális lett a "nyitás". A nyugati kultúra teljes betörése mellett a látványos jólét sem volt már üldözendő dolog. 1980-81 körül egymás után épültek a hegyen a 300 nm-es villák(nemritkán medencével) és a többszintes sorházak.
Sok pénz "került elő" akkoriban és egyre többen mertek ismét nyugati autót venni vagy a meglévőt komolyabbra cserélni.
Az állam is mindent megtett a devizaszerzés érdekében. 1982-től minimális igazolással akár márkamillióid is lehettek BC számlán, idehaza, amiből lazán vásárolhattál bármilyen külföldről importált járművet, legálisan. Egy nyugati autó "ajándékozásához" pedig már nemhogy egyenesági rokon hanem egy pl. egy német hajléktalan pársoros,kinti közjegyző előtt tett nyilatkozata is elégséges volt. Erre még rátett egy lapáttal a Konsumex "Ajándékautó Szolgálat"-a ami a náluk vásárolt járműveket fele forint fele deviza konstrukcióban is kínálta, "csak" 30 százalékos vámtétellel, az eredendő 50 helyett.
(A háromévenkénti valutakeret miatt picsogókat is mindig kiröhögöm. Ezek soha nem azért nem utaztak mert alcsony volt a fejenkénti kvóta hanem azért mert egész egyszerűen csórók voltak. Akinek volt pénze kis ésszel bármennyi valutát leválthatott és a leggyszerübb kiskapukon át legalizálhatta azt.)
süti beállítások módosítása