Jogsiból én voltam az utolsó

Hogyan tanultam meg vezetni

  2009. augusztus 12. - Csikós Zsolt Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

 

IMG 2631

Rövidebb, merevebb, erősebb, gyorsabb: már a 350Z is nagy kedvencünk volt, de a 370Z még jobbnak ígérkezik. Sokkal jobbnak.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr1001304375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Káposztakukac 2009.08.12. 07:21:22

hehe, ezek a fiatalkori képek...:D csikós zsolt hosszú hajjal:)

Rocko- 2009.08.12. 07:26:02

:))))))

jó sztori.

Secnir 2009.08.12. 07:38:08

@Rocko-:
egyetértek, jó sztori
de miért a 'Vélemény' rovatban van?
miért nem csinálnak a TC szerkesztői egy 'Önéletrajz', meg egy 'Szopok a saját roncsaimmal' rovatot?

VizsLAjos 2009.08.12. 07:43:21

Csiki, ha ki tudod találni, hogy mi volt a rendszáma a Nissannak, akkor megnézem neked, hogy mi van most vele.

lujo22 2009.08.12. 07:56:51

Én apámtól lestem el a szerelés első lépéseit. 1950-es évek végén, kb 5 évesen, egy sámlin üldögélve utánoztam a Csepeljének a hangját, miközben ő a motort bütykölte, és néztem ő mit csinál. Nem egyszer úgy kellett betolni. Akárcsak az utána jövő, nagykerekű, púpos Wartburgot. Ami szintén elég megbízhatatlan szerkezet volt. Friss diplomásként kaptam egy 1981-ben egy Trabantot. Azt mondták, összetörni jó lesz, amit sikerült megúszni pedig vele némi túlzással, fél Európát bejártam. Amszterdamtól Isztambulig, Párizstól Hamburgig, vmint az összes szocialista országot, SZU kivételével. Mivel csak nyáron használtam, kirándulásra, soha komolyabb baja nem volt. Igaz, túra előtt alaposan átnéztem.
A munkahelyemen volt egy műhely, ahol egy szerelő rendszeresen fusizott, én meg mindig ott tátottam a számat, ott lestem el a szerelői fogásokat. Hálás vagyok az ottani szerelőnek, akinél csomó szakkönyvet láttam, és nála tapasztaltam, ha vmelyik kocsit nem ismerte, előtte elővette az adott típus könyvét, nem esett neki, mint tót az anyjának. Ma is hálás szívvel gondolog rá!

radix 2009.08.12. 07:58:27

kijött az egy tizesből, A kategóriával együtt, még '89-ben is.

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2009.08.12. 07:58:41

Hú, az jópofa lenne, ha még megvolna valahol az a Nissan. Lépcsőshátúban már főleg ritka. Ha valami csoda folytán meglenne viszonylag szép állapotban, jó cikk lehetne.

khmizé 2009.08.12. 08:04:10

sose kommenteltem sehová, de követelem a mindennapi csikószsolt sztorikat. Az egész TC-n ez ér valamit.

Papp Sanyi 2009.08.12. 08:05:11

Zsír cikk, így kora reggel, köszi! Hogyan vihettek el katonának, ha már egyetemista voltál?

karlmann 2009.08.12. 08:08:37

Csikós, biztos vagy abban, hogy a fentebb említett törvénysértések mind elévültek már? Jó lenne ha nem vinnének be, mert akkor ki ír ilyen remek postokat?!

VizsLAjos 2009.08.12. 08:12:06

@karlmann:
Jaja, a sok böszmedék sün az ilyenekből szokott balhét csinálni, lásd a Schumacher ügyet, meg azt az újságirót, aki menekülés közben telefonált. Szánalmasak.

Egyébként részemről egyszemélyes is lehetne a Tatalcar, csak Csikós cikkekkel. Remekül szórakozom az irásain.

lujo22 2009.08.12. 08:14:26

Még annyit, mivel szeretek bütykölni, ezért ma is egy 15 éves Lada Samaram van, ami köztudottan igényli a törődést. Sok apró, csip-csup baja volt, ami egyszerűen javítható, de komoly, hogy az úton javítani kellett volna, sohasem volt. Igaz, ez is kirándulós nyári "mikulás", amelyik többet ment külföldön, mint Mo-on. :D (Megengedhetnék magamnak egy új, modernebb nyugati csodát, de ahhoz már nem értek, tele van zsúfolva elektronikával, meg speciális szerszámokat igányel, ezért amíg füles meg nem utáltatja magát, marad.)

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 08:22:03

@lujo22: "Megengedhetnék magamnak egy új, modernebb nyugati csodát, de ahhoz már nem értek, tele van zsúfolva elektronikával, meg speciális szerszámokat igányel"

Pedig azokhoz ugyanúgy léteznek szakkönyvek, pont fentebb ecsetelted, hogy az öreg szakitól elsajátítottad az olvasás mûvészetét.

lujo22 2009.08.12. 08:24:33

@Il mio nome è Nessuno:
Csak komputert nem örököltem. :D Meg semmi kedvem hibakódot kiütetni, mert hiába cseréltek ki egy csomó alkatrészt, aminek darabja nem egyszer jóval többe van, mint a szamár összes tartalékalkatrésze amit egy nyugati túrára viszek, és a hiba marad.

Sys 2009.08.12. 08:26:42

@Papp Sanyi:
Pl előfelvételis volt.:)

biker_kolee 2009.08.12. 08:27:59

Elolvasgattam volna még egy jó ideig. :) Jó cikk, Csík. Néhány szituációban megtaláltam a saját problémáimat. :))

Csikós Zsolt 2009.08.12. 08:29:49

@Papp Sanyi:

Hát előfelvételisként. Egyetem előtt volt egy év katonaság, utána másik fél év (elvileg, de nem nagyon láttam olyat, akit visszavittek, pedig elég sok barátom esett ebbe a körbe). Tápos gecinek vittek, ahogy hívtak minket az öregek. Az orvosisok meg a fősulisok diploma után mentek rigónak (az meg ilyen sárga vállapos, nem hivatásos tiszt volt, szerintem ma már nincs olyan, hiszen zsoldoshadsereg van).

edeus 2009.08.12. 08:30:13

Köszi, reggeli indítónak szuper volt.

karlmann 2009.08.12. 08:31:19

@VizsLAjos:
Sajnos ebben ez könnyen előfordulhat. Nemcsak a Rákosi korszakban volt divat a feljelentgetés. Ilyen jóérzésű ember rengeteg van...

karlmann 2009.08.12. 08:34:09

@Csikós Zsolt:
Most már tényleg nincs ilyen, de az ezredfordulón még volt, én így töltöttem le a katonai szolgálatot Szentendrén, tartalékos tiszti képzés keretében, mint über csókos diplomás.

anyahajókabinajtóhajtogató 2009.08.12. 08:34:18

Ez jó volt! Így 40 környékén sokan vagyunk tele hasonló sztorikkal, jól esett hallani ezt is!

Tagnap veszprém felé autóztunk egy kollégával, Várpalotán a lámpánál az előttünk lévő suzuki hátsó ajtaja mindíg kinyílt, vagy tízedszerre siekrült az utasnak becsuknia. Kollegával egyszerre szólaltunk meg: "Az én trabantomnak is hányszor kinyílt menet közben" :-))

Autopeti 2009.08.12. 08:35:17

De állat autó lehetett akkoriban a Sunny a sok kispók és Wartburg között!

Lowtyo 2009.08.12. 08:36:28

hehe
nekem is előbb volt autóm mint jogsim
furcsálta is az oktatóm, hogy folyamatosan kettő alatt akarom rakni a rükit.
aztán egyik nap látott a bogarammal, jól lebaszott, meg rám hozta a frászt, hogy ha elkapnak, nem nagyon fogok papírt kapni...

Dagiszabi 2009.08.12. 08:40:03

Hogy te milyen részletekre emlékszel...
Meg elő tudod kaparni ezeket az ezeréves papírokat. Én már talán a jelenlegi autóimét se találnám meg.

Na meg az egészből lejött a múlt rendszer működése. Manapság is mennyit szidjuk Magyarországot meg az ügyeskedő magyarokat, de azért 20 év alatt elég sokat fejlődtünk. Mondjuk volt honnan. Viszont az egyik oldalon a bürokratizmus, a másik oldalon meg a mindent túlélés képessége még nem veszett ki az emberekből.

Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2009.08.12. 08:44:09

@Csikós Zsolt: kb. egyidőben voltunk katonák, én találkoztam visszavitt előfelvételisekkel.
A cikk jólesett.
Sztem apáink ismerhették egymást :o))))

scsaba1 2009.08.12. 08:45:06

Jó poszt. Hogyhogy nem MHSZ (vagy milyen) jogsit csináltál? (Asszem így hívták, amikor a honvédség megfinanszírozta a b+c jogsit, cserébe gépkocsizónak vittek el. Egy csomó havernak így lett meg, csak valami jelképes összeget kellett fizetniük, viszont talán elsőre át kellett menni mindenből, ha jól emlékszem. Ha nem, akkor majd valaki kijavít.)

sunblind 2009.08.12. 08:47:50

:D állat ... köszönjükszépen.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 08:51:08

@lujo22: "Meg semmi kedvem hibakódot kiütetni, mert hiába cseréltek ki egy csomó alkatrészt, (...) és a hiba marad."

A balfasz, hibát megtalálni képtelen szerelôkre sajnos semmiféle csúcstechnika nem jelent gyógyírt.

szamarhegy 2009.08.12. 08:51:26

Köszi az írást! Sajnos a fater motorbalesete miatt teljes és feloldhatatlan motorikus embargót hirdetett nálunk muter, az mhsz vezetői tanfolyam azért már átment ;)

záporjózsi 2009.08.12. 08:53:30

Csúcs ez a cikk! Még sok ilyet!

Ma melyik autót tudnád szerelgetni és azon megtanulni, hogy mi micsoda?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.08.12. 08:54:04

Zsótizsóti, vadregényes idők voltak ezek!:) Sokat Simsonozni a városban még az autós jogsi/saját autó előtt óriási nagy előny, sokkal jobban érzed a forgalmat, nem parázol a sávok miatt, satöbbi... Én már csak tudom. S51B Enduro (előtte Riga, berúgós).

Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2009.08.12. 08:55:19

Ja, és én 600,- Ft illetményre emléxem...

Kniight 2009.08.12. 08:55:57

Régi szép idők, amikor az autóknak autóformájuk volt...

zöldi 2009.08.12. 08:56:30

@khmizé: Egyetértek. Még Winkler és Vályi akiket sokszor élvezet olvasni(meg Karotta is nagyon jó volt), de a többiek nem túl kimagaslóak.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 08:56:32

@záporjózsi: "Ma melyik autót tudnád szerelgetni és azon megtanulni, hogy mi micsoda?"

Bármelyiken, ha nem vagy totálisan hülye, és tudsz olvasni.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.08.12. 08:56:39

Mikor a KRESZ-t tanultam, az egyik srác 120-as Skodával jött, szintén KRESZ-t tanulni:) Akkor már jó fél éve vezetett, őt se kapták el.

Engem egyszer kaptak el motorral 14 évesen, akkor felajánlotta a rendőr, hogy legközelebb bevisznek, de azt is csak azért, mert a járdán menekültem előle, csak a 3-as Golf sajna
gyorsabb volt:)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.08.12. 08:57:07

@Il mio nome è Nessuno: Csak kérdezem, nem fordulhat elő, hogy a hibát kijavítod, és ennek ellenére hibát jelez? Nálam, mikor légzsákot tettem át egyik autóból a másikba (kábelek megvoltak, csak rá kellett dugni), a hibajelző világított. Ki kellett üttetni a kódot, más baja nem volt-de ez ugye célgép nélkül nem megy.

pimpike_ 2009.08.12. 09:00:54

Zsolti!
Én azon csodálkozom, hogy nem a honvédségnél szereztél jogsit . Mondjuk akkor most meglenne a lenne "C" is :)
Egyébként nem a "képmagnót" kellett volna eladni , hanem az autót . Az egyik szomszédunk valami 3-4 év NSZK meló után hozott egy nyugati autót (Kadett) és az árából vette a 3 szobás családi házat Miskolcon.

albert1 2009.08.12. 09:02:38

Köszönjük a storymagazint!

Már akkor is ilyen parajul parkoltak egyesek, mit az a Zsigás a sarkon...

Mi egy haverral legnagyobb részt fejben tanultunk meg autót kezelni, órahosszú tapasztalatcserés beszélgetésekkel.

Zsolti története olyan, mint a teherautós meg pótos vizsga manapság.

Lowtyo 2009.08.12. 09:04:19

@streetsta: s51b enduro
nálunk az igazi státuszszimbólum volt (mint annó a benotto bmx)
csorgattuk is a nyálunkat utána, a mustangok, romettok meg 50-es simok nyergében

záporjózsi 2009.08.12. 09:05:04

@Il mio nome è Nessuno: Gondolom az összes elektronikus mifenét is szépen végig tudod pingetni egyszerű házi szerszámokkal... gy 5 éves autón (addigra azért már lejön róla a garancia) érdekes dolgokat találsz, ami mindig valamilyen célszerszámot igényel. Persze meg lehet hekkelni, de azért az élvezet mindig a legalább 15 éves roncsok bütykölésében rejlik. Elektronika kb. a hőmérő benne. ;)

mtk001 2009.08.12. 09:05:56

Nekem úgy lett 18 évesen jogsim, hogy bár segédmotoros papírom volt, de leginkább apám rendszámos S50 Simsonját használtam. (Amire az Öreg hamar rájött és csak azt jegyezte meg, hogy anyám ne nagyon vegye észre ...)
Felbátorodtam és némi spórolt pénzből meg akartam venni egy P20-ast. (Ami elég szar állapotban volt, de kismotorok után maga volt a hamisítatlan versenymotor.)
Na ekkor jöttem rá, hogy anyám is tudja a motorozás dolgot és befizetett egy ATI tanfolyamra.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 09:09:41

@streetsta: "Csak kérdezem, nem fordulhat elő, hogy a hibát kijavítod, és ennek ellenére hibát jelez?"

Olyan nincs, hogy nincs hiba a rendszerben, mégis hibát jelez. Tárolt, magától nem törlôdô hibakód viszont van. Pl a légzsáké (de a többi se tûnik el magától, max te nem látod).

"Nálam, mikor légzsákot tettem át egyik autóból a másikba (kábelek megvoltak, csak rá kellett dugni), a hibajelző világított."

Mert vagy nem húztad le az akksit a szerelés megkezdése elôtt, vagy nem vártad ki a saru levétele után az adott típusnál elôírt idôt. Ez régebbi autóknál akár 15-20 perc is lehet, nem tudom fejbôl (jelenlegieknél 2 perc körül). Ha áram alatt levô légzsákvezérlôrôl bármit lehúzol, az automatikusan hibakódot eredményez.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 09:18:25

@záporjózsi: "gy 5 éves autón (addigra azért már lejön róla a garancia) érdekes dolgokat találsz, ami mindig valamilyen célszerszámot igényel."

Rossz hírem van: soha, semmilyen autót nem lehetett célszerszám nélkül szerelni a történelem folyamán. Egy mezei gyújtógyertyához is gyertyakulcs kell, kerékcseréhez is emelô és kerékkulcs. 5 éves autón meg nemigen találsz hibát, hacsak az elôtô tulaj nem egy kendácsoló, óratekergetô baromállat volt, vagy nem Tavriát vettél.

Kúrcsány Ferenc 2009.08.12. 09:18:25

90-es évekbeli kép nincs, kétsoros lila vagy türkiz Griff zakóval?

natuck 2009.08.12. 09:19:46

Zsolt, szerencsés fickó vagy avval az 5 év 80-as évekbeli Japánnal. Meg avval is, hogy tizenegynéhány évesen angolt tudtál tanítani. Itthon akkor az általános sulikban szinte csak az orosz volt, utáltuk. (És a kötelező orosszal sokunk a nyelvtanulást is megutálta. Rákényszerültem azóta angol-német középfokra, de sok örömöm nem volt benne.)

Jó történetek ezek a jogsi nélkül szaladgálós dolgok, de azért nem kellene nagyon reklámozni, hátha gyerekek is olvassák... Ki enegedné a mai forgalomba a fiát egy kis Fiattal, Simsonnal, vagy bármivel anélkül, hogy rendesen megtanulna? Vagy ki örülne annak, ha a játszóterek, iskolák körül jogsi nélküli kiskamaszok rohangálnának bármilyen géperejű járművel, amihez hozzájutnak?
Persze a "rendes megtanulás" meg a jogsi között nem feltétlenül szoros a kapcsolat, de azért mégiscsak valami.

GRX 2009.08.12. 09:21:39

Azért ott a Pálos utcában befigyel egy 304-es Pug is, az is szépen mutat a Wartburgok közt. No és amikor Csiki a Fityó előtt pózol, és a háttérben ott a keletnémet Nagypolszki, DDR-tuning nelásskiráccsal? Klasszikus.

rov220 2009.08.12. 09:23:34

Nagyon jó cikk. Biztos tudnál mesélni az 5 év japánról, biztosan érdekes lehetett. Én ugyanígy vizsgáztam 1987-ben, "családi oktatás" címen, hiszen 7.-es koromtól kezdve vezettem a 120-as skodát... Így töredékébe került a vizsga, mint egyébként, igaz, kétszer is meghúztak, mert nagyon utálták az ilyen módon vizsgázókat, akik nem a "nagyoktól" tanultak vezetni, na mindegy...

redriot77 2009.08.12. 09:24:55

Egy '82-es, nullkilométeres Nissan Sunny nem utasítanék vissza. Tuti ott figyelt a zöld kvarcóra a műszerfalon.

Valamelyik nap láttam egy nagyon megkímélt példányt az Üllői/Ecseri keresztben, állt mellettem a pirosnál. Tipikus bácsiautó volt, full originál minden, semmi barmolás, semmi rohadás. Még a dísztárcsák is eredetiek voltak. Remélem a volánnál ülő öregúr nem adja madj el fillérekért kőműveslimónak azt a pöpec kis gépet.

natuck 2009.08.12. 09:25:59

@Il mio nome è Nessuno: Szerintem gond van a célszerszám fogalmával. Egy gyertyakulcsot nem szokás célszerszámnak nevezni... Extraspéci, típusspecifikus kütyük is vannak, na azok a célszárszámok. Pl. ilyesmire gondolok, mint ívekből összerakott hétszögletű imbusz kulcs.

Bár végül is egy kőbalta is célszerszám, hiszen szerszám, arra a célra, hogy püföljenek vele...

Phrascarica 2009.08.12. 09:29:03

@Skodafan: az ugyanolyan -átlag- autó volt mint most egy Tiida, akkor is voltak már BMW-k Mercik, Volvók, Audik, mint ahogy most is van Lada. Nekem 87-ben E3-as BMW-m volt 2500 cm3-s automata, elektromos tolótetővel, az évjáratot igazából nem is tudom, mivel akkoriban sok volt a forgalmi hamisítás, forgalmi szerint 1976-os volt. Azért írom csak le, mert akkoriban már ez is egy öreg szarnak számított még a lakótelepen is csak megmosolyogták, mint most egy 12 éves 7-est. Az egyik haveromnak új Skoda 120GLS-e volt akkoriban, irígyeltem érte, noha menettulajdonságai szánalmasak voltak a BMW-hez képest, de csak 7-8 litert fogyasztott a BMW 12-15l-jéhez képest, ráadásul "ultramodern"-nek tünt a sok PVC kárpitjával :D

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.08.12. 09:30:28

@Il mio nome è Nessuno: Hát, akkor erről a tárolt hibakódról van szó -laikusnak ez ugyanúgy hibának tűnik, mint ha valóban lennem ert az SRS lámpa folyamatosan égett. Kiüttettem, oszt jónapot.

Bambano 2009.08.12. 09:30:28

@Csikós Zsolt: Azért nem láttál olyat, akit visszavittek volna, mert 1988 nyarán született az a miniszteri rendelet, ami 1 évre rövidítette a sorkatonai szolgálatot. Ha jól értem, te akkor egyetemista voltál, én meg éppen sorkatona. Le is volt törve az összes másféléves, mint a bilifüle :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.08.12. 09:33:41

@Lowtyo: Óh, nekem is sokáig a félóra motrozás-2 óra szerelés volt a Rigával, de aztán némi németországi fekete diákmunka keretein belül irgalmatlan pénzekhez jutottam, abból vettem az Endurót (és bakker, újat is tudtam volna venni, de egyszerűen nem volt. 1989. Maradt a használt, három éves, kissé ütött-kopott. De király volt, na.).

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2009.08.12. 09:33:56

Nagyon vicces, mennyit változott azóta minden...

gnme 2009.08.12. 09:39:17

...nem változott itt semmi. Minden hónappal egy kicsit lejjebb.

Lassan 1985-ben érzem magam újra. Szüleim ugyanolyan szegények, az utak ugyanolyan rosszak, a járműbirtoklás fajlagosan ugyanolyan megterhelő, az árak ugyanúgy emelkednek, a fizetések ugyanúgy nem emelkednek.

Phrascarica 2009.08.12. 09:40:54

@streetsta: volt mindig enduró, de az Ecserin volt olyan 30eFt-tól felfelé. Én a Schönherz Z. úti Skálában vettem protekcióval '86-ban 18500 Ft-ért és toltam a benzinkútig kb. 1 km majd miután megtankoltam sehogy sem indult, tologattam vagy 1-2 km-t, míg végre eszembe jutott hogy nincs rajta a gyújtás, Utána már király volt :)

_laze_ 2009.08.12. 09:42:09

Hát, Csiki, köszi ezt a sztorit (is), királyos, ilyenkor mindig a jó kis dohányzások jutnak eszembe... :)

Én - sok kommentelőhőz képest is - fiatal vagyok, 80'-as évjárat, első szériás prototípus szüleim tészéről, de mondjuk jogosítványszerzéssel kapcsolatosan nekem is voltak vicces történeteim... (Jogsi előtt forgalomban nem vezettem, autónk sem volt.)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.08.12. 09:43:20

@gnme: Csak az utakon 20-szor annyi jármű közlekedik, és 30-szor annyi tévécsatornán özönlik felénk a marhaság. :)

nyarivihogo 2009.08.12. 09:45:34

Csikós Zsolti, kösz a sztorit, én imádom olvasni őket! :)
A rendszámot meg lehet keresni a www.magyarorszag.hu oldalon, ha regisztrált vagy, legalábbis annyit, hogy forgalomban van-e, meg ilyenek....
Ha valaki írta már ezt, bocs, nem olvastam most az összes kommentet!
Istenpá! :)

Valaki más 2009.08.12. 09:46:41

Nekem sajna nincsen jogsi nélkül szaladgálós sztorim, csak buszt vezettem jogsi nélkül...

De szar autó az volt a családban. Egy alkalommal a családi Trabant típusú gépjárművel haladtunk a 4-es úton és egy szemből érkező tehergépjármű menetszele rábírta a motorháztetőt magával vigye...

Tamerlan 2009.08.12. 09:47:11

Gratulálok!Király az írás!Én is hasonló cipőben jártam két évig.Volt Ladám ,Polákom stb.Miskolcon ahol laktam ,amikor sokadszorra elkaptak a rendőrök,akkor is csak azt mondták :Egyedül és utassal is óvatosan.Ilyen idők voltak.Régi sztori,de a rally-s Turi Tomi is siheder gyerekkora óta kb.10-12 évesen kispolákkal járt Miskolcon.Ezt ott mindenki tudta.A duma úgy szólt:Turi csak 60-al megy a városban.....de mindenhol!:-))
Figyelmetekbe szeretném ajánlani a hetes képen lévő nszk-ás Nissan Micra rendszámát:HU-JE 465!:_))

Tamerlan 2009.08.12. 09:50:01

A kocka Nissan Sunny -k baró gépek ma is,ha megkíméltek.

Lowtyo 2009.08.12. 09:50:37

@streetsta: hehe
én ált.isk. ballagási pénzből vettem egy felújított mustangot, majd fél óra motorozás után rájöttem, hogy nem ilyen lovat akartam.
eladtam és vettem egy 125-ös mz-t.
pöpec kis motor volt, csak ugye jogsim nem volt rá, két évet használtam, aztán elcseréltem egy felújított jawa mustangra :)
akkor fogadtam meg, hogy inkább gyalogolok, de mustangot soha többet, pedig biz isten, becsületesen rendbe volt rakva, mégis utálatos egy dög volt. csajom azzal fenyegetett, hogy felgyújtja, és szerintem meg is teszi, ha nem passzolom el.

UltimateUbul 2009.08.12. 09:57:50

@Lowtyo:
Ejnye, aztán akkor mi a fene van? autót úgyse koboznak el, akkor meg mi a baj? nem papírral megy, benzinnel.
@streetsta:
Csak mert én is már elmebetegségig fajult simsonos vagyok (magyarán nem tudok minden szívatása ellenére megválni ettől a retektől) olyan nincs hogy S51B Enduró hanem szimpla S51 enduro. De majd zöldi kijavít, ha van.
@scheerti:
LooL nem volt egy szűkebb lehajtó a közelben? Autóval elkapni egy motorost már lúzerség valahol :D

Csiki ezért az 5 év Japán miatt még most is majd megesz a sárga. És hát a jófranc jött volna vissza ebbe a fosfészekbe ha már odáig jutottam, ugyanazzal a lendülettel húztam volna le ausztrálokhoz menedékkérelemmel, akkoriban még kezdőtőkét is adtak mellé meg földkiutalás, nagyfater öccse is így játszotta meg, mostanra meg már nincsenek anyagi gondjai.
Abból a szupi Sunnyból tényleg jó cikk lehetne ha sikerülne valahonnan élve előkeríteni. Bár ha nem figyeltek oda rá annyira mint az öreged akkor az már rég ostyává rohadt.
Ez a MH jogsi jó lett volna nekem is, de mint kiderült előttem akit kellett már betettek kocsisnak, annyi felesleges lóvéja meg akkor már nem volt ezeknek se, így elintéztem a piszkológussal hogy akkor szanáljon ki. a "zállam" meg benyalhat jó mélyen.

Ádán 2009.08.12. 09:58:30

@Csikós Zsolt: Nem is volt olyan drága az a jogosítvány. Én csak 1 évvel vagyok fiatalabb. 1986-ban, harmadikos koromban kezdtem az elméleti tanfolyamot a Bajcsy-n a Toldi mozi melleti ATI-nál. 3600-ba került. Még most is meg van a mozi is és az ATI is, csak gondolom, nem ATI-nak hívják már. Én egy kis trabantozás után 850-es Fiaton gyakoroltam az autószerelést. :)

MP 2009.08.12. 10:00:44

Én két évig jártam jogsi nélkül. Ez mondjuk nem teljesen igaz mert A kategóriám volt de az ugye motor én meg autóval (is) jártam. Volt pár kalandom. Sőt a román forradalmat is megjártam jogsi nélkül. Szép idők voltak. Pont idén 20 éve kezdtem. Utcán vezetni mert a telkünket körülvevő utakon már régóta önállóan közlekedtem. Más idők voltak... Nem jobbak feltétlenül csak mások.

UltimateUbul 2009.08.12. 10:01:07

Jajj és Samara a fityó előtt a fotón, még régi rendszámmal, na az is kúl verda lehetett mikor újonnan bejött, azzal a elbaszott GolfII stílussal. Ruszkik mindig bebizonyították hogy egy alapjában fasza konstrukciót is el lehet baszni koppintással. Favorit dettó.

Ádán 2009.08.12. 10:02:38

@Dagiszabi: Én is szidtam a magyar bürokratizmust, egészen egy évvel ezelőttig, amikor is megismertem a belgát. Lakcím bejelentés 4-5 hónap, adóbevallás után a visszajáró előleg utalása 1 év!!!! Otthon 30 napon belül kell az APEH-nak utalnia.

Flankerr 2009.08.12. 10:10:05

Halkan mondom, hogy a jogsi nélküli motorozásra a cikk lehet hogy bátorít, de emiatt "aggódni" felesleges. Pontosan ahogy már 20 éve is, ma is kb. 11 éves kortól aki akar, akár a legszerényebb anyagi körülmények között is, motorozik, papirok nélkül: simsonok, tizenéves levedlett enddurók, krossmotorok, és társaik.. trabatból és egyebekból barkácsolt "autók", stb..

lujo22 2009.08.12. 10:11:44

@gnme: igazad van, semmi sem változik. :D az utak tele vannak kékes füstöt húzó Trabival, Wartburggal, meg a többi szocialista ipar remekével, autópálya csak Siófokig zötyög, csak Áfor kutakat látni, elvétve Agip-ot, az a kevés szervíz, ami van, tömve javításra váró kocsikkal, és két tetet kell rá várni, és persze nyugatra is csak 3 évenként lehet menni.
Sztem te átaludtad az utolsó 20 évet. :-)

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2009.08.12. 10:13:09

Imádtam a 80-as éveket!
Gratulálok a cikkhez!

lujo22 2009.08.12. 10:15:14

@Ádán: Valóban a 80-as évek közepén ennyi volt egy jogsi, de ennyi volt egy kezdő diplomás fizetés is. Ha úgy vesszük, akkor a mai jogsi se drágább relatíve.

záporjózsi 2009.08.12. 10:16:46

@natuck: így van...

@Ádán: A belgák egyszerűen csak dilisek. Pontosabban a bürokráciát a vallonok találták ki, a flamandok pedig megpróbálják üzemeltetni.

szomoruszamuraj 2009.08.12. 10:17:27

Én még csak most csinálom a jogsit, és kérdeztem is a barátaimat, hogy van valami lehetőség, hogy családtaggal lehet gyakorolni, de csak röhögtek, hogy mit gondolok:) Hát mégse vagyok teljesen hülye, csak eltévedtem 20 évet:D

A cikk jó volt egyébként így kávé mellé!

A jogsihoz még annyit, hogy több helyről hallottam, hogy jövőre 200 ropi fölött lesz egy sima B-s jogsi ára.

2009.08.12. 10:18:38

Első saját autóvezetésem nagybátyám sötétkék duplakörlámpás ezeröcsijével volt. Szőrborítású ülés szigorúan, gyantás váltógomb. Egyedül ültem, ő a másik ülésen, alig értem el a pedálokat, voltam vagy nyolc éves tán? Kettesben gurulhattam vele.
Aztán amikor már megvolt a Családi Wartburg, azzal mentem. Földúton csak persze. Nem mintha kevesebb gondot okozna :) Egyedül beülhettem és kiállhattam vele amikor indultunk valahová! Ez már jócskán tizenhárom-tizennégy évesen volt.
Előtte persze Simsonozás ezerrel. Jogsi nélkül... Hányszor elkaptak. Volt egy nagydarab körzeti meghízott (tényleg), jó fej volt, mert megúsztuk pofonnal a dolgot :) Vagy kivette a szelepet. Persze az mindíg volt nálunk, hiszen készültünk... Legrosszabb esetben befújt minket a szülőknél, ilyenkor elvették a Simson gyújtáskulcsát. Ilyenkor jött a csavarhúzó meg a lefullasztás megálláskor :D Aztán lett segédmotor jogsi. Saját motorral kellett lejárni gyakorolni. Földúton Nagykátára, onnan T mellényben hivatalosan Ceglédre körözni, vissza Nagykátára T mellényben, majd földúton haza. A vizsga természetesen sikeres volt, de hazafelé kegyetlen nagy esőbe kerültünk, mindezt egy koratavaszi napon. Szarrá áztunk, semmit sem láttam a kiskőrösiben, a lábam annyira fázott a vizes cipőben, hogy menet közben a hengeren melegítettem. A haver külön Simson tuning szettekkel rendelkezett otthon, vagy gyorsan ment, vagy lassan de sokáig, egy - egy kipufi meg henger mindkét esetre. A lassú de sokáig variát rakta fel, és persze megállt. Az esőben a semmi közepén. Sikerült közösen az oktatóval meghekkelni, de már annyira szarrá voltam ázva, hogy legszívesebben bedöntöttem volna a Simson Endurot az árokba és ennyi, hazamegyek, motorozzon akinek hat anyja van... Aztán mégis hazaértünk, az eső elállt, otthon meg egy gyors zuhany után a világképem is helyrebillent.. A vizsgalap a kabátom zsebében volt, teljesen átázott. De megvan, a maszatos papír. Jó kis emlék :)))
Aztán amikor nagymotorra váltottam, arra sem volt rögtön jogsim..... :D

Ádán 2009.08.12. 10:20:20

@szomoruszamuraj: 200??? Annyiból vitorlázórepülésben is el lehet jutni az egyedül repülésig (B vizsga). :) Az 50-60 oktatós felszállást és 5 egyedül repülést jelent.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.08.12. 10:25:01

@UltimateUbul:

>LooL nem volt egy szűkebb lehajtó a közelben? Autóval elkapni egy motorost már lúzerség valahol :D

-A motor 50 köbcentis volt, és max 1(egy)lóerő, mert nem is volt rendesen beállítva.
- A rendőr szemből jött, én megfordultam és a járdán vágtattam 40 km/h-s sebességgel hazáig, kb 60 métert:) A kapuban fogott meg, nem volt időm bemenekülni.

De én a kanyarban sem voltam, a kemény arcok azok a haverok voltak, akik sisak nélkül, ketten egy simsonnal hoztak egy láda sört, majd menekültek a rendőr elöl. Úgy emlékszem, hogy megszöktek előle, de a motort hátra kelett hagyni:)

Az igazi zseni pedig az volt, aki becsalogatta a két rendőrsuttyót meg a két rendőrcsajt a susnyásba az MZ-vel. Szegények nem tudták, hogy oda csak befelé lehet menni személyautóval, kifelé nem. Nyakig sárosan tolták ki az autót, anyáztak rendesen. Pedig simán elkaphatták volna, ha a két csávó nem akarja megmutatni a hátul feszítő rendőrlányoknak, hogy hogy kell keményen ralizni:)

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 10:25:54

@natuck: "Egy gyertyakulcsot nem szokás célszerszámnak nevezni..."

Miért, mi másra jó még? Levest kevergetni?

msmester 2009.08.12. 10:27:04

Minden ízében gyönyörű történet :D

Lowtyo 2009.08.12. 10:27:26

@UltimateUbul: akkoriban én is így gondoltam, ma már nem. mondjuk ezerszer jobban figyeltünk mindenre, para volt, nehogy elkapjanak, de azért tanultam sokat az oktatómtól. főleg egyfajta szemléletmódot, hogy hogyan viselkedjek a forgalomban, technikai része nagyjából akkorra már ment.

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2009.08.12. 10:27:50

@záporjózsi:
Egy 15 éves autóban azért már van elektronika :)
94-es autó, vezérlő komputer, légzsák, ABS, motoros ablakemelők, tükrök, napfénytető, stb.
A 94-es Accordomnak két biztosítéktáblája + 3 relétáblája van, annyi fos van benne.
Persze ettől még lehet otthon bütykölni, de tény, hogy a hibakeresés nagy része feszültségméréssel telik :)

hobe 2009.08.12. 10:28:39

Hogy hoztatok haza Japanbol autot, ott nem a jobb oldalon van a kormany?
Bicikli nem szarmazik onnan, amit 12 ezerert adtal el '84 korul, hogy meg tudd venni a Fiatot?

szomoruszamuraj 2009.08.12. 10:29:48

@Ádán: Nem kamuzok, tényleg több helyről hallottam, úgyhogy áldom az eszem, hogy nekiálltam. A forgalmin kívül mindenem megvan, ha az is sikerülne elsőre akkor 110 alatt állna meg a jogsim, de a statisztika alapján erre 43% esélyem van. Egyébként úgy is számoltam, hogy a forgalmi 2.-ra lesz meg.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 10:31:12

@streetsta: "laikusnak ez ugyanúgy hibának tűnik"

Az egyetlen hiba, amit itt fel vélek fedezni, az a szakszerûtlen szerelés. Ha rendesen csináltad volna, megspórolhattad volna magadnak a hibatár törlését. Áram alatt levô airbag-rendszeren nem buzerálunk. Pont.

ZOH 2009.08.12. 10:32:14

Zseniális poszt, feeling ezerrel, gratula! Itt érzem az orromban nagyfater kétütemű Wartburgjának az ILLATÁT, ahogy olvastam.

záporjózsi 2009.08.12. 10:33:35

@yaffa: ...azért találni még olyan 15 éves kocsit, amelyben nincs lufi, kompúúúúter, meg mindenféle vacak. A japánok persze telerakják minden marhasággal a kocsit, de más, "nyugati" gyártók ott még nem tartottak...

@szomoruszamuraj: Nekem elsőre meglett: választhattam, hogy az előírt idő után megyek, vagy meglesz elsőre. Nem sok idő (= plusz óradíj) volt a különbség, viszont tényleg meglett minden elsőre, biztosabbnak éreztem a dolgot. A KRESZ-t pedig be kell nyalni.

Easy Player 2009.08.12. 10:33:40

A cikk remek, de némi élhetetlenségről is tanúskodik.
Én '66-os évjáratú vok, de rólam, ill. családomról a '70-es évek második felétől csak a RTG-képek fekete-fehérek. Pedig csak egy Szmena M8 volt a birtokunkban.
Egy smkp. jogsihoz egy hétvége izzasztó munkájára volt szükség. Az üres üvegeket kellett csak összeszedni és visszaváltani, majd hétfőn irány az ATI, 80 Ft-ot befizetni (1983-ban) csekken és a megadott időpontban megjelenni a vizsgán. A tesztlapot azonnal kiértékelték és ott helyben kiállították a jogsinak nevezett kartonlapocskát. Cakk-pakk másfél óra. Ha szerencséd volt, akkor az állati erővel vontatott és a mg. vontatót sem húzták ki róla.
Az MHSZ keretein belül csak az nem szerzett jogsit, aki be sem akart kerülni. 1986-ban a B,C kategóriás 3600 Ft-ba került 1 hónapos intenzív tanfolyammal, amire még a munkahelyről is kötelesek voltak elengedni (hivatalos távollét), tehát fizu járt rá.

Ádán 2009.08.12. 10:34:42

@záporjózsi: nem tudom, ki találta ki a bürokráciát, de szörnyű. Fitness helyre egyéves vagy háromhónapos hűségnyilatkozat kell, "belépési díj" lehet akár 100 euró is. Mondtam is nekik, hogy ilyen feltételekkel Magyarországon senki nem menne oda. :)
Hogy az 500-asokról is írjak, vasárnap láttam egy helyen kb. 20-25 eladó 500-ast. 3-5000 euró körül árulták őket. Más nem is nagyon volt ott, csak 1-2 vespa és amerikai lakókocsi. Csikós, ha megtartotta volna a Fiatját, most jól eladhatná :)

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 10:34:42

@yaffa: "Persze ettől még lehet otthon bütykölni, de tény, hogy a hibakeresés nagy része feszültségméréssel telik"

...és itt jönnek képbe a modern diagnosztikai rendszerek, ahol OBDn keresztül az összes releváns jelet és feszültségszintet látod. Multi vagy szkóp csak kivételes esetben kerül elô.

grali 2009.08.12. 10:35:01

Annak idején ha jól emlékszem nem lehetett autót hazahozni, hanem a hazahozott pénzből itthon lehetett megvenni egy KONSUMEX nevű cégen keresztül. Így jöhetett be a nissan is hobe...de lehet mellényúlta,
A cikk kiváló, rengeteg hasonló dolgunk volt, pl kiküldetés után autó itthon (daihatsu charade), és ennyi maradt a kinti pénzből, na meg egy Toyota kötőgép...minden feeling meg van a családi oktatás is!Jó kis cikk,rögtön jönnek a hasonló emlékek:-)(Simsonba hosszú 4. sebességet, vagy rövidet parancsola hölgy?...1987)

záporjózsi 2009.08.12. 10:38:32

@Il mio nome è Nessuno: ...és tényleg ennek ott kell lennie a garázsban? Persze mondhatod, hogy aki szerelni akar, vegye meg! De azért a régi szerszámkészlet és a mai között van "némi" különbség.

szomoruszamuraj 2009.08.12. 10:38:51

@záporjózsi: A 43% első sikeres vizsga Baranya megyei statisztika (és nyilván nem Szentírás). Egy kolléganőm most csinálta meg, neki is minden megvolt elsőre, kivéve a forgalmit. Azon ugyanis először azért kaszálták el, mert a Pécs-Szigetvár útvonalon a vizsgabiztos szerint "hamar kapcsolt fel 3-ból 4-be, és egyszer hamar váltott sávot". Egy havert meg azért, mert miután visszaértek a közlekedés felügyelethez szépen, a vizsgabiztos annyit mondott, hogy "kicsit bizonytalannak éreztem."

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2009.08.12. 10:39:41

@Il mio nome è Nessuno:
a célszerszám azért célszerszám, mert egy adott feladatra jó, típus specifikusan.
Egy gyertyakulccsal minden típus gyertyáját ki tudod csavarni. És még minden olyan, megfelelő méretű csavart, anyát is, amit akarsz.

Egy ékszíjtárcsa leszedő szerszámot meg már lehet, hogy csak ahhoz a márkához, vagy típushoz tudsz használni, amire tervezték. És tényleg csak levest kevergethetsz vele azon kívül.

záporjózsi 2009.08.12. 10:40:50

@Ádán: Mert idióták. Még jó, hogy vannak bevándorlók, azok összetartják az országot...

@szomoruszamuraj: azért a hibalapot is érdemes megnézni. Nekem is voltak hibáim, lelkemre is kötötte a vizsgabiztos, hogy kezdő vezető vagyok. Még mindig azt hiszem magamról, mert vannak érdekes helyzetek. ;)

Vonaljegy 2009.08.12. 10:41:42

Baromi jó ezeket a cikkeket olvasni! Egy valami jutott eszembe miközben néztem a cikket, az akkor Csehszlovákiából szerintem Botas cipőket lehetett behozni, nem pedig Bata-t, ahogy Csikós úr írja. De ettől még a cikk király!!!

- LA - 2009.08.12. 10:42:02

Csiki hallod mesélj már egy kicsit arról a Nissanról!
Japánból hoztátok, hajóval ment Amsterdamig? De akkor ha japán volt akkor gondolom balkormányos volt.

Akkor ezek szerint ti is hajóval jöttetek haza? Meddig tartott az út?
Amsterdamtól idáig nem volt gáz a balkormányos kocsival?
Hogy sikerült leműszakiztatni itt meg forgalomba helyezni?

- LA - 2009.08.12. 10:43:22

@Aaron Ross:
bocs, na, jobbkormányos

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2009.08.12. 10:45:32

@grali: Az én szüleim is külkereskedők voltak, tudom, hogy nem így van. A lényeg, hogy a valutában napidíjat vissza kellett váltani forintra, vagy el lehetett költeni a Konzumexben.
Ezért vásárolt mindig mindenki kocsit, mert azt hazahozva el lehetett adni.
Mi 84-ig öt évet voltunk kinn Irakban.
A pénzből Stuttgartban vettünk egy 190D Mercit.
7 éves voltam, apu megjött a kocsival délután a gyárból, mondta keressem meg, az van ráírva 190D. Én meg mentem vissza, hogy csak 1900-as feliratot találtam :)
Sajnos valami beszállítói sztrájk volt akkoriban, ezért hónapokig csak fehér Mercit gyártottak. Minden külkeres azt hozott haza, béka segge alá lement az ár. Úgyhogy kicsit kisebb ház lett belőle, kicsit lassabban, mint a szüleim tervezték :)

Easy Player 2009.08.12. 10:49:07

@yaffa: Emlékeim szerint pont ez az 5 éves folyamatos külszolgálat volt valamiféle bűvös határ a gjmű. tulajdonláshoz.

szemeteske 2009.08.12. 10:50:53

Mindent értek, de hogy jött Japánból balkormányos Nissan?

Bambano 2009.08.12. 10:51:20

Én a vizsgámon lefejeltettem a biztossal a fejtámlát :) Az oktató meg azért nem szállt ki a szélvédőn, mert rászóltam, hogy kösse be magát...:)

grali 2009.08.12. 10:52:56

@yaffa
Hát, biztos igazad van...én csak erre emlékszem, h Konsumex a bűvös szó. Mi Düsseldorf, aztán Al Lamluda, az Líbia, és apu repülőtér építészként dolgozott.Az 5 éves bűvös határt nem tudom,de lehet igaza van Easy Player-nek.

Easy Player 2009.08.12. 10:53:57

@szemeteske: Hajón v. repülőn amit az európai piacra szántak.

grali 2009.08.12. 10:54:10

@szemeteske: sztem úgy, h nem Japánból jött, hanem Eu-ból, vagy, mint nekünk, h a Japók az Eu piacra is gyártottak már akkoriban is nem????

scsaba1 2009.08.12. 10:59:40

@Il mio nome è Nessuno:

Például. Viszont minden teszkógazdaságos szerszámkészletben benne van, két forintért bárhol lehet venni, régebbi autókhoz gyárilag járt. Egy dologra használható, de nem speckó célszerszám, amit csak az adott márka, adott tipusú motorjánál tudsz használni. Remélem érthető voltam.

Ádán 2009.08.12. 11:05:23

@Il mio nome è Nessuno: Igazad van, a gyertyakulcs célszerszám. És a csavarhúzó is.

pyf 2009.08.12. 11:12:36

Ó a fenébe is! Ha visszakaphatnék 1-2 nyarat a 80-as évekből, még azt a rettenetes rövidgatyát is bevállalnám :o)

Eszerint Te is bedőltél annak, hogy a járgányok szeretetének és a felsőfokú tanulmányoknak a metszete a BME gépészkar. Én ugyanezt az utat jártam be, csak épp a Közlek karral. Szívás tekintetében ugyanaz volt mindkettő. És a gépeket inkább csak megutáltatni tudták.

Néhány év "szakma" után most masszázzsal és fotózással foglalkozom. Jól érzem magam, és változatlan lelkesedéssel újítgatom a 21 éves -időközben a pm által luxusautónak minősített- E30-amat...

-thev 2009.08.12. 11:16:31

Szia Zsolti!

Tetszett a cikk, de nekem hiányzik valami a végéről, kerestem a 3-ik oldalt....

-thev

Phrascarica 2009.08.12. 11:26:00

@Vonaljegy: mellesleg a kispók se 26le a többi stimmel

a 3.audimnak romlik el a váltója! 2009.08.12. 11:26:33

még még zsóti!!! lehetnének vagy 4 5 oldalasak a cikkeid! de csak a tieid!

Csikós Zsolt 2009.08.12. 11:42:32

@Kúrcsány Ferenc:

Dehogy, azt akkor is cikinek tartottam. Már a legelejétől .-)

Csikós Zsolt 2009.08.12. 11:45:29

@GRX:

Volt még egy sárga alap-Manta B, korábban egy Ford Mustang Mach I, három Bogár, egy zöld 850 Sport Coupé, egy kék 850 limuzin, egy piros 500-as Fiat, egy 316-os BMW is abban a parkolóban 1975-85 között.

Csikós Zsolt 2009.08.12. 11:47:40

@redriot77:

Igen, ott volt a Szent Kvarcóra.

Csikós Zsolt 2009.08.12. 11:49:04

@phrascarica:

82 és 87 között óriási volt az ugrás ám. Akkor indult be a maszek világ, a nyolcvanas évek közepétől már lettek nyugati autók.

Csikós Zsolt 2009.08.12. 11:52:27

@Bambano:

"Azért nem láttál olyat, akit visszavittek volna, mert 1988 nyarán született az a miniszteri rendelet, ami 1 évre rövidítette a sorkatonai szolgálatot. Ha jól értem, te akkor egyetemista voltál, én meg éppen sorkatona. Le is volt törve az összes másféléves, mint a bilifüle :)"

Volt ám azért nagyos sok nálam évekkel idősebb barátom, azok se mentek vissza. Egyik sem. Emlékszel mit mondtak?

"Öreg tápos nem rezel be visszajön még kétezerbe'", mire a válasz a táposoktól:
"Öreg tápos nem rezel be, ÜTIH lesz kétezerbe'"... Egy nagy börtön volt az egész, gyűlöltem.

Csikós Zsolt 2009.08.12. 11:54:38

@Tamerlan:

"Figyelmetekbe szeretném ajánlani a hetes képen lévő nszk-ás Nissan Micra rendszámát:HU-JE 465!:_))"

Azt a képet éppen azért lőttem hajdanán. Más érdekes nincs is rajta...

.com 2009.08.12. 11:56:35

@Vonaljegy: a Bata az utcai a Botas a sportcipo volt. Azaz mindegyik letezik a mai napig

briganti vagy Zsolti, jogsi nelkul vezetni? Ejnye :o)

torzi 2009.08.12. 11:56:42

a cikk tetszett, eszembe jutott róla pár réééégi rééégi saját motoros meg jogsis sztori :)

de ezt a papírok nélküli partizánkodást mindenféle vasakkal én nem propagálnám nagyobb nyilvánosság előtt. nem véletlenül kell az a jogosítvány.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 11:57:07

@Ádán: Hogy a tökömbe jön ide a csavarhúzó?

Csikós Zsolt 2009.08.12. 11:57:11

@Ádán:

Az órák voltak drágák, az elmélet tényleg 3600 volt. Biztos vagyok benne, hogy 10 fölött volt egy teljes 30 órás oktatás, mert azt a pénzt költöttem el a Fityó veztengelyére, dugattyúira, AC-pumpájára, tömítéseire, gépmunkára.

Balazs5 2009.08.12. 11:57:12

Az ilyen sztorik elég unalmasak, még az első oldal végéig sem jutottam. De imádom a régi képeket!!! Még képeket, még!!!

Rocko- 2009.08.12. 12:01:55

@Secnir: úgy érted, h www.totalcar.hu/csikos/ ? :))))

@scheerti: majd utána vigyorogva integettett nekik a domb tetejérôl, ez maradt ki sztem. :)

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:02:23

@hobe:

A Nissantól rendelte kint az apám, nem szállítottak jobbkormányost Európába. Egyébként a japáni kivitel sokkal gusztább volt, az ütközők hosszan rámentek az oldalára, volt kétszínű fényezéssel, szövet volt az ajtókon és erősebb volt a motor. Ez egy sima európai kivitel volt, Japánban rendeltük, Hollandiában lehetett átvenni két hónap múlva. Az a legelső szállítmány ilyen elsőkerekes Sunny volt Európában.

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:04:37

@hobe:

Ja, de igen. Egy piros Sannow típusú, amit 1986 tavaszán adtam el. Meg egy Sony riportermagnót csaptam még az árhoz, hogy kijöjjön a 23 ezer forint, azt használtan vettem Akihabara egy eldugott zugában. Csak én tudtam a magyar kintiek közül, hol lehet jó használt cuccokat venni. Már akkor is levetettet vettem mindenből :-)

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 12:04:50

@scsaba1: "Viszont minden teszkógazdaságos szerszámkészletben benne van, két forintért bárhol lehet venni"

Mint ahogy szakkönyvekkel is tese az internet, és egy szaros OBD csatit még a Conrad-ban is kapsz. Multiméterrôl nem beszélve, az már a teszkóban is van.

"régebbi autókhoz gyárilag járt."

Hogy jön ez ide?

"Egy dologra használható, de nem speckó célszerszám"

Hanem micsoda?

Phrascarica 2009.08.12. 12:08:05

@Csikós Zsolt: ez lehet, de akkor is volt W123 meg társai pl szivar Audi és nemsokára megjelent a Golf 2, a japó autókra pedig akkor sem néztem fel (szerintem akkor még kevesebben voltak akik igen), főleg egy kis Nissan vagy egy Civic 82-ben nem volt több mint ma egy Geely és különlegesebb sem.
A haverom faterjának (akinek a 120GLS-e volt) pedig már akkoriban W123 250-es Mercije volt, na azt tudtam értékelni, rá 2-3 évre pedig W124 230E, az maga volt a megtestesült álom, pedig akkor is volták már W126-osok is. Az egyik szomszédunknak a lakótelepen Audi 80GLS-e volt 1.6D, amit 10 évesen adott el zsír állapotban 42000 km-rel. A másik szomszédnak új 190D-je volt ami akkor 3X-4X többet ért mint a lakásuk.
Persze a mi Trabantunkhoz képest egy ilyen autó nagyon fasza volt, de nem volt a kívánságlistán, inkább egy jó kis Wartyogó vagy 2101 :), vagy ha lehet nagyot kívánni akkor 190D, ami elment 6Ft-os HTO-val, na az nagy királyság volt...

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:14:02

@Easy Player:

"Én '66-os évjáratú vok, de rólam, ill. családomról a '70-es évek második felétől csak a RTG-képek fekete-fehérek. Pedig csak egy Szmena M8 volt a birtokunkban."

Amatőr fotóztam, volt otthon egy UPA-8M nagyítógépem, vegyszerem. Házilag baromi macerás, drága és nehéz volt színeset nagyítani. A ff filmet nagy tekercsben vettem, otthon töltöttem a vécében kazettába, úgy volt olcsó. A színes fotózás nagyon drága volt, legalábbis nekem.

"Egy smkp. jogsihoz egy hétvége izzasztó munkájára volt szükség."

Már 19 voltam akkor, nem akartam nekiállni holmi segédmotoros jogsinak. Előtte meg nem lehetett motorom, tiltották a szüleim, szó se lehetett arról, hogy néhány osztálytársamhoz hasonlóan letegyem fiatalon a KRESZ-t."

"Az MHSZ keretein belül csak az nem szerzett jogsit, aki be sem akart kerülni. 1986-ban a B,C kategóriás 3600 Ft-ba került 1 hónapos intenzív tanfolyammal, amire még a munkahelyről is kötelesek voltak elengedni (hivatalos távollét), tehát fizu járt rá."

Igen, de semmiképpen nem akartam belépni az MHSZ-be. Rohadtul reméltem, hogy valami kicsi, eldugott helyre kerülök a seregben, és láthatatlanul kibekkelem azt az egy évet. A fiatal sofőröket nálunk pl. agyonszívatták, ha nem indult a Csepel, ha kilopták a gázolajat, no meg a menetlevél kiadásához szükséges fékpróbákkal - nem volt jó nekik, és ezt már előre mesélték. Más kérdés, hogy végül nekem se.

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:15:02

@Ádán:

Azt? Egy rom volt. Én lakatoltam, tudom.

hobe 2009.08.12. 12:15:17

@Csikós Zsolt: Hat orulok, hogy hozzajarulhattam a cikkhez, azt a bringat en vettem meg :-) Tange csovek, Sugino hajtokar, Suntour valtok, Dia-compe fekek, Ambrosio felnik. (a bringa arabol a maradek 2000-et csak egy ev utan utaltam rozsaszin csekken, a kesedelemert ezuton is elnezest kerek!:-)) Sajnos lefejeltem vele egy Wartburgot es megroggyant a felso es az also cso is, amit Pajti bacsi sem tudott helyrehozni, pedig tavaly akartam belole egy uj bringat csinalni. A vaz megvan, nincs szivem kidobni :-)

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:17:38

@grali:
Nem, volt egy úgynevezett "zöld könyv" a tartósan kint levőknek, mi elvileg hozhattunk egy autót, egy motort, egy hifit, egy tévét, egy képmagnót, egy motorcsónakot(!), egy mosógépet, nemtom mennyi aranyat, két karórát, meg ilyeneket. Persze a vámos odament a ládahalomhoz a pincében, kérdezte, hogy abban mi van, meg ebben, rámondtunk valamit, jatt, pecsét, ennyi volt a vám. De ami kimaradt a könyvből, az hivatalosan nem volt levámolva.

NGA 2009.08.12. 12:18:08

Nagyon jó a cikk. Én 1993-ban fél évig vezettem a Mazdánkat jogsi nélkül :-) Majd betojtam, és 2 hét alatt levizsgáztam.

Szerelhetőség témaköre: A 90-es évek elötti autókhoz még igen remek javitási kézikönyveket lehetett kapni, amik nem úgy kezdődtek, hogy fogd a 123.43A.17 kodú gyári szerszámot, hanem hogy 13-as kulccsal lazitsd meg... Egy mai autót azért igen nehéz lenne a garázsban megjavitani egy átlagos szerszámkészlettel szvsz.

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:19:12

@Aaron Ross:

Itt van minden pár kommenttel feljebb az autóról...

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:21:25

@yaffa:

OFF
Mi meg 68-72-ig voltunk ott. Orozdi Bek megvan? Mansur, Armi da kanal, vagy miafene. Én a CNN-es jelentésekben néztem, a Hummerrel nyomult az ami katona, és akkor megvolt még az Orozdi, legalábbis az épület, az egy áruház volt régen.
ON

grali 2009.08.12. 12:22:14

@Csikós Zsolt: Okay, minden világos:-)Nekünk nem volt Zöld Könyv, csak Kadhafié Líbiában....
El is vette az arab a Sanyo magnót a reptéren...csak egy jöhetett haza, ami az idősebb gyere tulajdona a "családi jog szerint"...Szerencsésebb volt az élet a felkelő nap országában...
(Akihabarán lehet használt cumókat kapni???)

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.08.12. 12:24:12

Ez a story sem lett gyenge :)
Amikor a jogsit csináltam, volt egy srác, aki már harmadszorra ment kresz vizsgára. MV6-os Omegával... Na ő se volt szívbajos.
Egyébként az évfolyamunkon először nekem volt jogsim, meg saját autóm is. Nagyapámét örököltem meg (a jogsit nem :))
Sose felejtem el, pénteki napon jött meg a várva várt papír, szombaton este már úton voltam a Hungaroringre...
Előtte nagyapám tanítgatott, a régi Salgó Rally vonalán... Hiányzik :( asszem valamelyik nap elnézek arrafelé, nosztalgiázok egy kicsit.

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:26:41

@phrascarica:

Nem, nem, Geely-szinten a hatvanas évek közepén voltak a jappok itt Európában, kicsit elszámoltad magad az idősíkokkal :-)

A hetvenes években nyugaton már rendesen ott voltak az utakon, nézz meg néhány holland vagy svájci veteránautó-hirdetési oldalt. Az csak a mi elzártságunk miatt volt, hogy nem ismertük ezeket a kocsikat. Különben szerinted egy ma kinyomtatott magyar autós kártyában lenne kínai autó? Mert a hetvenes évek eleji Kvartettben volt. Daihatsu Fellow, meg Honda Life, meg Toyota Crown, meg még egy, négyes széria volt belőle, hogy lehessen sort gyűjteni a J-ből.

NGA 2009.08.12. 12:27:44

Jogsi: Én úgy mentem vizsgázni, hogy beültem a saját autómba jogsi nélkül, elmentem, leparkoltam picit távolabb a vizsgáztató helytől, levizsgáztam, akkor még helyben kiállitották a jogsit, majd a pár perces jogsival nagy vidáman hazaautóztam :-)

Csikós Zsolt 2009.08.12. 12:28:08

@hobe:

Úristen, megvan még? Nekem vannak még valahol fotóim róla a tokiói utcákon. Ha dobsz egy emilt privben, küldöm :-)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.08.12. 12:34:38

@Rocko-:

Úgy érzem, hogy nektek már meséltem ezt, így volt valóban:)

Hanem azt még te se tudod, hogy korábban ugyanezzel a sárga Cross-MZ-vel rabolta ki egy fifikás bűnözőpalánta annak a falunak a Postáját, ahol 15 évig lakott:) 2 órán belül lecsukták, nem volt túl sok ecsettel festett citromsárga MZ krosszmotor a környéken:)

Tipo16v 2009.08.12. 12:35:15

hát nemtudom mi a jobb, az hogy 17évesen jogsim van de nincs autóm vagy az h ha autóm lenne de jogsim nem....
a többi autódról is kérünk szépen cikket.

Phrascarica 2009.08.12. 12:40:55

@Csikós Zsolt: az autóskártyában a 82-es Nissan csak arra kellett hogy ki legyen a pakli :)) manapság már nincs ilyen probléma.
Megnéztem a Nissanokat '82-ig, de összesen 3 db volt, (Merciből: 218) azért ez mutat valamit, ha nem is sokat.
De ha '82 és Nissan akkor kizárásos alapon:
www.hasznaltauto.hu/3185234_nissan_280_1982

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.08.12. 12:46:28

@scheerti:
Erről jut eszembe... Amikor megvettem a mostani autómat, nagy volt az örö, bódottá. Jövök hazafelé, már gyanús volt, hogy mindenki villog, dudál, meg is álltam, hátha nem ég valamelyik lámpa, folyik valami az autóból, stb... De nem. Kb. 10 km-el később jön szembe egy rendőrautó, ahogy elhaladt mellettem, kézifék, villogó fel, tisztára mint a filmekben. Megállok, már épp készíteném a papírokat, erre kipattannak, és rohannak a kocsi felé (!!!). Szálljak ki, motozás, papírok, stb. Kiderült, hogy az enyémhez nagyon hasonló Skodával raboltak ki néhány helyet a környéken, meg volt már jópár dolog a számlájukon. Én meg ott remegtem az adásvételivel a kezemben... Aztán kiderült, hogy mégsem ez az. :) azért még az eredetvizsgáig nem aludtam nyugodtan...

csarlee 2009.08.12. 12:57:12

Helló Zsolt!

Egyidősek lehetünk, gratula az íráshoz! Nagyon jól feldobta az ebédszünetem!!!

kerokaa 2009.08.12. 13:11:31

Eszembe jutott Az Oktató: Őnála vizsgázott Édesapám, Édesanyám, Testvérem, Testvérem Felesége, és jómagam is. Isteni történetei voltak, isteni történeteim vannak, amiket együtt éltünk át. Testvérem vizsgája a legszebb: Újpesten elmenni az 5 sarokkal arrébb lévő piacra, leparkolni, enni egy lángost, majd vissza... Szerintetek meglett Neki? :D

halandoblog 2009.08.12. 13:12:59

Jó írás! :)

1981-ben 2300,- Ft-ba volt az A B C kategóriás vizsgám, mint MHSZ.

Aztán volt egy jó Csepelem a pápai időjelzőknél. :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.08.12. 13:21:14

@Il mio nome è Nessuno: "Áram alatt levô airbag-rendszeren nem buzerálunk. Pont."
pontosan. Eléggé fostam a pofámba durranó lufitól ahoz, hogy lehúzzam a sarut. Cwsak lehet, nem elég időre, vagy a fene tudja miért. De egész biztos vagyok benne, hogy az akkut lekötöttem. De mindegy is, a lényeg, amit te is mondtál: áram alatt levő légzsák rendszert nem piszkálunk.

Dév88 (törölt) 2009.08.12. 13:35:05

@kerokaa: Meg és többek között ezért is van ennyi idióta analfabéta az utakon...

UltimateUbul 2009.08.12. 13:38:30

@Csikós Zsolt:
Jajj ne, tedd fel ide, rajongok a régi Tokyói utcaképekért, meg a japcsi csajokért is de ahhoz rossz helyre születtem.

Valamennyit félretájoltad magad, az alábbi képen vannak a kvartett japán autói Minőségért bocs, 6 éves Alcatellel kaptam le, de azért olvasható. Apropó, az a sorozat amiben a KGST autók voltak valahol fent van a neten?

kepfeltoltes.hu/view/090812/Cam000473_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

UltimateUbul 2009.08.12. 13:40:43

@streetsta:
Ha az a pofádba robban ma csövön ennél, és nem kommunikálnál szóban :D

kerokaa 2009.08.12. 13:43:49

@Dév88: Tévedsz. Ő kicsit olyan mit Csikós Zsolt: gyerekkorában a folyosónkon mutatta meg Édesanyánknak az y fordulóban hogyan kell tekerni a kormányt a go-carttal. Tizenéves korában az akkor az építkezéshez vett Zukkunkkal megfordult az egyébként nem túl széles udvarunkon (csak y-ban lehet, mert keresztben csak egy helyen fér el az autó), utána meg gereblyézte el a nyomokat. Egy volt a feltűnő: egyébként sohasem gereblyézett magától. Le is bukott szüleink előtt. Számítógépes játékokat azért ismerte, mert lehetett rallyautót vezetni (persze virtuálisan, de akkor is). Nem mondanám analfabétának. Főként, ő is a Műegyetemen végzett.
Én meg akkor tanultam motorozni, amikor még a Romet Pony tankjáról nem ért le a lábam. Nem tartom magamat sem analfabétának.

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2009.08.12. 13:44:35

köszönöm, jó volt olvasni, mint mindig az írásaidat.

egyetlen egy komoly baj van veled, hogy mercibe buzultál bele, nem citroenbe :)

kerokaa 2009.08.12. 13:47:05

Jajj, a cikk szerzőének meg se köszöntem az élményt!
"Bunkó vagy Bugsy!

Phrascarica 2009.08.12. 13:48:24

@UltimateUbul: azért annak idején kb. akkora riszpektje volt ezeknek mint ma a kínaiaknak. A mi társaságunkban Ált. iskola 3.C csak nyomorékautóknak hívtuk ezeket. Még hiányzik belőle a Subaru Rex :)
Azért az a szép hogy amelyik márka 20-30 évvel ezelőtt nem dobogtatta meg a szívemet az most sem. (persze kivétel erősíti Pl. GT-R)

MintaMókus 2009.08.12. 13:49:14

89-ben emelték fel a B kategória árát 4500-ról 5600-ra. De ha már voltál katona, akkor miért nem csináltad meg a jogsit az mhsz-nél? 2500-ért A B C...

Ádán 2009.08.12. 13:54:20

@Csikós Zsolt: Te később mentél tanfolyamra és közben felment az ára. Szerintem '86-ban az egész volt 3600.
Én ilyen nagy gépmunkákra nem vállalkoztam. A legnagyobb szerelésem az egy Alfetta 2.4TD dugattyúgyűrű csere volt. Ahogy akkor a Hegyaljánál mondta az eladó, "piston ring" márkájúra. :)

UltimateUbul 2009.08.12. 14:05:14

@phrascarica:
Magánügy, valaki nem csak használati értékként tekint ezekre, hanem ipartörténeti darabként is. Nem 30 éves kocsi való arra hogy hurcoltasd a valagadat a sarokig

Rocko- 2009.08.12. 14:26:51

@scheerti: sztem ez is megvolt. :)

@Maybe_: kösz, jó tudni. ezután kamu adásvételivel megyek bankot rabolni. ;)

halandoblog 2009.08.12. 14:27:05

@MintaMókus: Az csak katonaság előtt ment, nem?...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.08.12. 14:44:29

A lakótelepi utcai szerelgetés nekem is nagyon ment.
18 éves koromban volt egy fiat motoros trabantom. Este kitaláltam, hogy olajat cserélek. Igenám, de a szerencsétlen elhelyezés miatt az olajszűrő csak akkor jött le, ha félrehúzta az ember a blokkot. Bakokat le..
A leengedőcsavar 12-es imbusz volt, nekem olyanom meg nem volt. De kitaláltam, hogy a 13-as fejű csavarból lereszelek egy mm-t, összekontrázok rajta 2 anyát és jó lesz. Pincébe le, satu, reszel, utcára ki, kocsi alá be, nem jó, pincébe le....
Hajnali 3 körül odagurultak a rendőrök, hogy mikor lesz már kész, mert vannak, akiket zavarok....
Na hasonló életem volt szimszonostul, utcánszerelőstül. :)

Igaz nekem a kismotorjogsim és a B is igen hamar meglett.

7-edikben kezdtem motorozni egy haver rometjével. Eltiltás lett belőle, de szobafogság alatt így is előfordult, hogy motorozás közben pl. muterom jött szembe, így feladták a harcot és beírattak jogsira.

Lowtyo 2009.08.12. 14:54:01

ej
az a balkonláda tartó a kisfityó motorháztetején, az nagyon odabasz.
mered e tagadni, hogy esténként felkerült rá egy muskátlis láda?

fric 2009.08.12. 14:59:16

Élmény volt végigolvasni!

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2009.08.12. 15:02:25

@Csikós Zsolt: Bizony, a CNN-en sok épületet láttál, ahol anno jártál.
80-84-ig voltunk, sajnos akkor Husszein papa és az iráni háború (fél évvel azután kezdődött, hogy kimentünk) már eléggé rányomta a bélyegét az országra.
De gyerekként is lenyűgöző volt az az ősi kultúra, amibe lépten-nyomon botlottál.
Akik tovább maradtak kinn, azok már csak azt mesélték, hogy a bombázások és a gyalogsági harcok mit pusztítottak el :(

dr.oid 2009.08.12. 15:07:48

A lenyűgöző Csikós Saga újabb epizódja, a döglődő komenyizmus csóóódálatos felelevenítésével:) Elsodort a nosztalgiahullám: haver aki Zsigával olyan jót mért a Hegyen, hogy másnap egy nejlonzacskó szélvédőszilánkkal érkezett a gimibe. Az új dimenziók c. videótól megrészegülve Wartunggal próbáltuk ki a sebesség élményét: rönytyörönyrönytörönytörömtöröm-hááááááháááááááhááááá-bazmeg nincs fék szólalt meg a söfőr kanyar előtt 100-zal száguldva, felforrt a fékfolyadék, csüngtünk mint a denevérek a majrévasakba kapaszkodva. Lada Tuning, Zastava mosás, Simson, Babetta berhálás. Két kretén párviadala Trabanttal az erdőben, MZ-s ninják harca tankba hugyozással gazdagítva, Geo Rallye ültetett Trabanttal amelynek félig kiugrott a blokkja kövérgáznál, kézifékes piruett a vásártéren szintén Trabanttal, Mauro és Walter bácsi, nameg Öreg Tóth fürdőkáddal rongyol a szerpentineken, találkozás Kesjárral és nőjével Imolával ..beszarás, szép volt, jó volt, jobb, hogy jobb van:)))

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2009.08.12. 15:13:57

@yaffa:
Csak hogy autó fronton maradjak, kinn Toyota flottája volt a magyar külkereseknek. Mi egy Toyota Crown-nal jártunk, de néha egy Land Cruiser-rel mentünk kirándulni. Másoknak Carina-juk volt.
A képbe nem igazán illett bele a piros Wartburg Tourist-unk, amivel apu kijött Bagdadba. Ott állt az udvaron, és úgy mentünk haza, hogy megnéztük Jordániát, Szíriát, Törökországot, Görögországot, Jugoszláviát. Mindig kérdezték a kiskölykök, hogy a H betű az Hollandia? Nem, Magyarország :)

Wizardus86 2009.08.12. 15:20:48

már kezdtem magam nagyon hülyén érezni hogy 23 évesen még mindig nincs készen a jogosítványom, de ez a sztori erőt adott :)

másfelől meg nekem rutinvizsgán a biztos azt mondta hogy "gratulálok, de a forgalomban majd figyeljen oda, mert kissé hevesen vezet" pedig nem toltam gymkhana módban a megane-nak :D

olaffpiffpaff 2009.08.12. 15:50:16

Hat nekem is jó volt a vizsga.88 at írunk komárom 6 óra vezetés után Peti az oktató beszáll meg hátul ül egy manusz akit nm ismerek Peti mondja, ismerős elvisszük mondom oké, gyakorló pályán 12OO zsiga ami az egész életét T betüvel a tetején töltötte.. felkapcs harmadik, nem lefullaszt...előre hátra ferdén minden parkolás megavn ....ki a városba akkor még nem volt körforgalom se lámpicsku.... vissza a telepre...manuszkám hátulról nyújt egy papírt... levizsgázott...késöbb tuttam meg hogy a martadék 24 órámat elatta az istenatta... de jogsim megvolt...

UltimateUbul 2009.08.12. 16:52:37

@phrascarica:
Szerintem a hozzáértő annakidején is meglátta ezekben az értéket, így 25 év után meg egyenesen tiszteletreméltó mire nem képesek ezek. Inkább a koreaiakkal hasonlítanám össze a 30 évvel ezelőtti japán autókat, bár nekem már a 90-es évek eleji koreaiak is bejöttek, annyi pénzért szupi autók voltak a Hyunday Pony-k Daewoo racerek. Egyik lehetséges alternatíva lett volna nemrég lótifuti kocsinak óccsóért, csak a szérianyűgjeik meg a szánalmas alkatrészellátottság az is márkaszervízből húzós áron rettentett el tőlük. De el tudnám viselni mindkettőt.
@yaffa:
Ne röhögtess állítólag Babilon belvárosát, ami egyébként nem volt nagyon hiányos állapotban, husszein bontatta el és a kitermelt anyagból építetett magának elnöki palotát.
Kérem, abból lehetne helyreállítani az ókort.

csak john 2009.08.12. 16:56:09

Ez király volt! Közben nekem is előjöttek az emlékek, az oktatómnak szintén kispókja volt. Aztán nekem is lett. Egyéb autók jöttek, mentek, a kispók maradt. Mindjárt lemegyek a garázsba és verek bele némi életet, csak hogy körbeautózzam a háztömböt. :)

madbalee 2009.08.12. 17:02:44

A kép alatti aláírás hibás. A 370z-s szöveg van ott.

átaludtammindent 2009.08.12. 17:57:04

Már csak a Csikós cikkei miatt olvasom a Totalcar-t. De azokat alig várom!

Phrascarica 2009.08.12. 18:03:50

@UltimateUbul: "tiszteletreméltó mire nem képesek ezek"
hááát a 3 Magyarországi megmaradt darab igencsak szánalmas, a mobile.de-n '85-ig összesen 45 db van Merciből 3380 db pedig náluk már igencsak felfedezett volt, ráadásul mindössze egy darab menetképes, ezt valahogy nem tudom tisztelni :( ,de nem fogunk összeveszni rajtuk, én inkább maradnék a prémium német vonalon, a Hyundai Ponyt és Daewoo Racert, valamint a kínaiakat meghagynám annak akinek az örömet okoz...

Stack Pointer 2009.08.12. 18:05:59

Na mi van elfogytak a tesztautók, hogy most már ilyeneket kell produkálni? Mi lesz a következő, hogy az oviban melyik lánynak húzta meg a haját? Ki nem fossa le, a családi történeteket. Ezzel egy dolgot ér el, a sok fiatalnak a rossz példát mutatja... Menjetek ti is nem lesz gond...nem jogsival megy hanem benzinnel. Ha jól emlékszem a poszt író erőteljesen bírálta a Palik Laci értelmi képességét(bár lehet nem emlékszem jól.) Most kb azt a szintet érte el a posztoló is.

Stack Pointer 2009.08.12. 18:13:43

Kezd egyre szánalmasabb lenni ez az egész. Elfogytak a tesztautók vagy mi van, hogy ilyen sz.rokat kell produkálni? Ennek egy üzenete van a suttyóknak, hogy az autó nem jogsival megy hanem benzinnel. Mintha ez természetes lenne. Így is van elég teszetosza láma az utakon, nem kell több. A családi történet meg senkit nem izgat...
Normális tesztet...

kerület 2009.08.12. 18:16:01

@Csikós Zsolt:
A fenét nem, engem még bevittek '87 novemberében. Januártól meg már nem hívták vissza a "tápos gecigombócokat".))
Én jogsit 82-ben, apám oktatásával kresz+vezetés kb 10 nap alatt szereztem. Nagyjábó 700 Ft-ba került a vizsgadíj.

Stack Pointer 2009.08.12. 18:16:13

Shit a blog motor is elsőre baszo.t kirni mielőtt fikázódunk...

óccsóé szimszon 2009.08.12. 18:31:49

@lujo22: Korabeli tények (a saját jogsom története): tanfolyam (KRESZ)-kezdés: '86. május vezetés (30 óra) július-augusztus (azért ilyen sokáig, mert az oktató közben szabin is volt, egyébként belefért volna egy hónapba), vizsga: '86.09.12. Nem volt pluszóra, meg pótvizsga, így összköltség (B-kat.): 4200 forint, amiből kábé négyezret egy hónap alatt, helyettesítő újság-kihordással előző nyáron kerestem meg. Ma, szerintem, nem jönne ez így össze...

pet77 2009.08.12. 18:57:28

Bravó Csikós!!

Az indexes cimlapra teljesen felesleges volt aláirni a neved, úgyis elolvastam volna...Kapásból lejött, hogy csak te irhattad...
Mindenesetre nem kéne általánosnak lennie a tc cikkeiben a csúnya szavak használatának...

Alhazred 2009.08.12. 19:20:36

@lujo22: kísértetiesen hasonló cipőben (csacsiban) járunk.

waffen55 2009.08.12. 20:05:47

@Stack Pointer: Először is nem muszj itt lenned és olvasnod- főleg nem írni a baromságokat. Másodsor meg aki a csikóshoz nyúl az könnyen a markolókanalamban végzi (3köbös)....

karlov 2009.08.12. 20:30:32

Hát nagyon érdekes volt nekem még volt ebből a nagy szoci hiánygazdaságból élményem,mára már ez feledésbe merűlt.

Ratnet 2009.08.12. 20:33:46

@Stack Pointer: "Ennek egy üzenete van a suttyóknak, hogy az autó nem jogsival megy hanem benzinnel. Mintha ez természetes lenne. Így is van elég teszetosza láma az utakon, nem kell több."

Márpedig az autó üzemanyaggal megy, nem jogsival. Ez tény. Ezzel a ténnyel minden benzinfertőzött tizenéves tisztában van. Nem Csikós cikke nyitja fel a szemüket ne aggódj, hanem a nyughatatlan vér. Nem voltál kamasz?

Az utakon tesze-toszáskodó lámákkal kapcsolatosan viszont érdekelne, hogyan kaphattak jogosítványt.

Tudok is egy remek megoldás-tervezetet a dugók megszüntetésére....

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.12. 20:36:01

az 500 as fiaton csak az egyes nem volt szinkronizált a de ahhoz sem kellett duplakuplungolni mert nem is lehetett visszatenni ha már ment a kocsi.
A többi szinkronizált volt anyámról nehezen tudtam volna elképzelni a duplakuplungozást.Mondjuk az évjárat sem volt mindegy a mienk mindkettő az 72 es volt (79 ben).Szóval szerintem 67es után nem kelllett duplakuplungolni.

UltimateUbul 2009.08.12. 20:44:43

@phrascarica:
sportszerűtlen összehasonlítani egy kicsi biznisz-szamurájt egy német felsőközép autóval. Ebben is abban is megvan a jó. De gyanítom ezeket az autókat a korrózió elengedése és a totális elhanyagolás csinálta ki. Na jahh néha figyelni kéne arra a fránya rozsdára is, és az se használ ha megtörik.

Phrascarica 2009.08.12. 21:22:06

@UltimateUbul: nem én az "átlag" '82-es japánt hasonlítottam a némettel és mivel a japánokat régen se és most se tartottam sokra ezért meghagyom annak akinek tetszik, az vegyen japánt '82-ből.
A lényeg hogy szerintem '82-ben sem volt álomautó egy Nissan, egy ugyanolyan se hal se hús mint manapság (persze kivételek vannak ;) )

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 21:30:28

@streetsta: "Eléggé fostam a pofámba durranó lufitól ahoz, hogy lehúzzam a sarut."

Nem kell annyira félni tôle, magától azért nem nyílik ki. Én jobban fosnék attól, hogy valaki rosszul teszi vissza a csatlakozót, ami kirázódik idôvel, és nem nyílik amikor kéne. Ha lekapod a sarut, és vársz 20 percet amígy a töltetgyújtó kondenzátorok kisülnek, semmiféle hibaüzenetet nem szabad hogy kapj, és akkor nem lesz min mérgelôdnöd.

Easy Player 2009.08.12. 21:36:46

@Csikós Zsolt:"Igen, de semmiképpen nem akartam belépni az MHSZ-be. Rohadtul reméltem, hogy valami kicsi, eldugott helyre kerülök a seregben, és láthatatlanul kibekkelem azt az egy évet. A fiatal sofőröket nálunk pl. agyonszívatták, ha nem indult a Csepel, ha kilopták a gázolajat, no meg a menetlevél kiadásához szükséges fékpróbákkal - nem volt jó nekik, és ezt már előre mesélték. Más kérdés, hogy végül nekem se."
Á, dehogy! Nem kellett belépni. Az akkori honvédség megbízásából-részére-pénzéből folyt a "kiképzés". Na, azt kellett elérni, hogy úgy nézzen ki, mintha ők erőltették volna. Pedig ment az ürge farokfelvágva, széles vigyorral. Napi 8 órában kresz, műszaki és hibaelhárítás (műhelygyakorlat) valamint talán két nap E.ü.
Nekem ezek szerint szerencsém volt, mert nem eldugott helyen voltunk, hadtest vezetését kellett kiszolgálnunk. Nálunk rögtön műhelybe küldték a gépet, ha valami elromlott és nem cseszegettek érte.
Azt még nem is említettük, hogy olyan gépeket vezethettünk, amilyeneket a módszerváltásig a polgári életben csak kis eséllyel. És láttunk bent már akkor is múzeumba illő darabokat pl.: Molotov, csőrös ZIL.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.12. 22:31:04

@yaffa: "a célszerszám azért célszerszám, mert egy adott feladatra jó, típus specifikusan."

Nincs köze a típushoz, egy adott alkatrészen elvégzett adott mûvelethez annál inkább. A gyári célszerszámok sem csak egy típusra jók.

Száz oldal szarrágásnak is egy mondat a vége: célszerszámok nélkül soha nem szereltél, és soha nem is fogsz autót szerelni, max balfaszkodni.

GGG77 2009.08.12. 23:10:39

77-es vagyok, de olyan nosztalgia tört rám, hogy hihetetlen... :)

Csikós Zsolt 2009.08.13. 01:09:47

@Gyurma73:

Hát, baromira tévedsz, ne haragudj, pár váltót szétszedtem, nekem is, a feleségemnek is, rengeteg barátomnak is volt ilyen autója, tele vagyok hozzá szakkönyvvel, szerelési könyvvel, gyári használati utasítással, amiben felhívják a figyelmet erre, korabeli tesztekkel - nagyon beleástam magam, téged meg félretájékoztattak barátom. Az 500R ("Revisionata", azaz kifutó modell, párhuzamosan a 126-tal, 1972-1975, nincs küszöbdíszléc, fekete a kormány, púpos a lemezfenki, dőlt a FIAT felirat) sem kapta meg, pedig abban már az 594 köbcentis motor volt a 126-osból, de a váltó a régi maradt. Egy gramm szinkron nem volt bennük, az egyes viszont egyenes fogazású volt, azért üvöltött. És az semmiféle dupla kuplunggal nem lehetett kapcsolni. Te valami 126-os váltósra átmókoltat láttál.

elyras 2009.08.13. 01:50:27

Csikos Zs, a hatadon cipeled a Totalcart.
Kivalo iras, mint mindegyik.

Cipo: "BOTAS" (Csehszkobol)
(akkor nem is tunt akkora sz...-nak)

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.08.13. 03:24:24

a katonasagrol..

az 1989 augusztusaban bevonultak szivtak nagyot, mert azzal szereltek le aki 1990februarjaban vonul be egy evre.

oreg, gumi, kopasz, utanna mar csak oreg es kopasz volt

a hatarorsegnel 3 honappal tobb volt, onnan tol par evig mar csak 1-el.

kiveve mikor jott a II.janos pal papa, akkor 3 honapot rahuzott mindenki - a papa nepszerusegi indexe a hor laktanyakban gyakorlatilag zero lett :)

ocsisajt78 2009.08.13. 03:28:31

Imadom ezeket a cikkeket! Koszonom! :)

zöldi 2009.08.13. 08:08:01

@Csikós Zsolt: "Az 500R ("Revisionata", azaz kifutó modell, párhuzamosan a 126-tal, 1972-1975, nincs küszöbdíszléc, fekete a kormány, púpos a lemezfenki, dőlt a FIAT felirat)"

Az ilyeneket fejből nyomod, vagy ki kell hozzá nyitni egy könyvet? :)

UltimateUbul 2009.08.13. 08:25:12

@zöldi: Hova gondolsz, már 5x megtanulta kívülről az ilyen könyveket, fejből lazán :D A Mercedes modelltörténet után egy ilyen kis gyösz már csak nem adja fel a leckét...

Carrotfield 2009.08.13. 08:28:21

@Csikós Zsolt:
a "lemezfenki" az LEMEZFELNI akar lenni?

Naon jó az írás Grat és Köszi !

A csúnya szavakról pedig anyósom reakciója jut az eszembe a Pulp Fiction-re:

"Jó, jó ez a film, csak azt nem értem, hogy miért kell ilyen csúnyán beszélni, amikor el lehet azt mondani szépen is"

záporjózsi 2009.08.13. 08:29:57

@UltimateUbul: Ehhez hasonló autós kártyám nekem is volt. :) Subaru Sam, valamilyen Nissan is volt benne. Meg persze Trabant 601 Combi. ;)

záporjózsi 2009.08.13. 08:34:30

@Stack Pointer: Bár a véleményed - mint mindenkié - megérdemli a neki járó tiszteletet, de úgy vélem, hogy egyedül maradtál vele. Ettől a cikktől nem fog senki jogsi nélkül vezetni. Azok a figurák nem Csikóst olvasnak. ;)

Csikós Zsolt 2009.08.13. 08:48:50

@zöldi:

Ezt konkrétan fejből, mert párszor már írtam is róla, meg utánajártam, de apróbb részeletknél csak pár pont van meg a fejemben, aztán leakasztok egy könyvet a polcról. Nekem nincs memóriám, tragikusan nincs. Ezért próbálok jó sok könyvet összeszedni. Lassabb, de biztosabb. Így is tele van hibával minden írásom, de szerencsére ez a net, ha ott vagyok a cikk mellett, amikor megjelenik, a nap felére már vállalható :-)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.08.13. 10:06:04

@Il mio nome è Nessuno: Nagon figyelmesen csatlakoztattam a stekkert -figyeltem a biztosító pöckökre is, tudod, csak egy balfasz nem tolja össze rendesen a csatlakozót:))
Mindenesetre a várakozási időt ezután majd betartom...

Suttora 2009.08.13. 11:02:03

Jó volt a cikk, köszi!

Még egyszer nyomatékosan megkérném a T. illetékes(eke)t, hogy jelenjen már meg a szerzők neve a TC főoldalon, mert ha véletlenül lemaradok egy Csikós cikkről, akkor nem állok jót magamért :D

diablos 2009.08.13. 11:13:31

@Csikós Zsolt:
Anyám 1971-es 500L-jének tuti, hogy volt szinkronja, mert egyébként vezetni sem tudta volna!
Nem "mókolt" darab volt, fél évesen lett véve.1978-ban 38000km-el ment a háztól.
Ja, és fehér volt fekete műbőrrel, fehér kormánnyal és az imádott fekete "dudu"gombbal, amit oly sokszor nyomogattam!:)
A jogsimat 86-ban 17-évesen 800 kemény forintból tettem le elsőre úgy, hogy rutinpályán 1 métert sem mentem előtte!A sikeres élmélet, eü. után min.két hetet kellett vezetni tanulójogsival, míg vizsgára jelentkezhetett a delikvens.
Nálam anyám volt "papíron" az oktatóm aki addig nem is vezette az "oktató"kocsit.A pótféket, tükröket természetesen nekem kellett beszerelnem, de ez abban az időben nem is tűnt olyan vészes dolognak, mert kézről-kézre adtuk egymásnak a haverokkal!
Én sem sírom vissza azokat az éveket, de azt nosztalgiázva jegyzem meg, hogy volt az "emberarcúszocializmusnak" egy megengedőbb oldala is!Ma minden a "levételről" szól sajna.Mi az, hogy 200.000 egy jogsi???Kész röhej, a mai szuperkezelhető autókkal nagyságrendekkel egyszerűbb az élet, igaz az EMBER is elpuhult egy kicsit azóta!!!

2009.08.13. 11:37:21

Zsolt,

Ha nem kezdesz el azonnal könyvet írni bármiről (leginkább autókról, önéletrajzi ihletéssel fűszerezve), akkor egy nagy marha vagy, már bocs...

Kibaszottkurvajól írsz.

A szomszéd

Krisi 2009.08.13. 12:35:42

Ez jó kis írás volt, köszönet érte, belőlem is előtörtek az emlékek, bár nem is volt olyan régen. De nekem is megvolt a jogsi és bukó nélkül Simsonozás Nagymamánál falun, haver autójának vezetése jogsi nélkül a KFKI parkolóban és hajnalban Törökbálinton házibuli közben. És persze én is tragédiaként éltem meg, hogy gimi alatt nem volt jogsi, csak érettségi után :)

Ez amúgy nekem tök alap volt, hogy amint lehet kell a jogsi, anélkül nem éreztem magam teljes embernek. Máig nem értem, hogy sok ismerősömnek lenne rá pénze is, ideje is, de leszarja, inkább buszozik. Hát nem vagyunk egyformák, na :)

Motoros jogsit is megcsináltam amint betöltöttem a 21-et, egész nyáron nem mentem sehova, hogy legyen meg rá a pénz. Ezért idén el is határoztam, hogy ami pénzem van, azt eliszom és elfesztiválozom. Eddig bejött, most is szigeten vagyok :D

bp123456 2009.08.13. 12:43:07

85-ben (4. gimi előtti nyáron, 17 évesen) a B jogsi 30 órás vezetéssel (ebből 2 a vizsga talán) és teljes elméleti oktatással együtt 3600Ft volt Ez tuti.
Akkor kezdtem, bár a vizsga későbbre került, mert a vezetést elkezdeni nem lehetett a betöltött 17. előtt.
A-val együtt csinálva (akkor nem kellett az elméleti tanfolyamot és a KRESZ vizsgát külön számolni) 4500 lett. Ebben 900 Ft-ban volt 10 óra rutin és a gyakorlati vizsga a rutin pályán meg a városban is.
A szívás azonban az volt, hogy ekkor egy kartonra tették az ATI-ban az egészet, s míg a tavaszi motoros részre nem került sor, nem küldték át a rendőrségre. Erre másfél hónappal a vizsga után jöttem rá, miután hetente sorbaálltam a jogsiért a rendőröknél. Aztán egy Napoleonba került a kartonok szétbontása :-)
Hogy már 86-ban is lett volna nagyobb emelés, nem hiszem. Úgy rémlik, a következő lépésben a 3600-ból csináltak 4500-at. Már ez is elég drasztikus ár volt akkoriban...

Lord heckman 2009.08.13. 12:55:23

meg tudná mondani valamelyik fő veterános, hogy milyen kocsi ez?:

kepfeltoltes.hu/090813/hekkkkkkkk_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

előre is köszi :)

Carrotfield 2009.08.13. 13:09:53

@diablos:

Nem tud valaki a "horvát vitorlásjogsi" analógiájára valahol egy közeli országban egy kedvezőbb árfekvésű és feltételrendszerű jogosítványszerzési megoldásról? Mondjuk 100 EUR, itthon honosíttatod, oszt' jónapot !

Nem véletlenül mennek a külföldi rendszámú autók sem ennyire. Vannak akik nem szeretik a lehúzást. Röhej, hogy 20 ért veszel egy Trabit, és plusz 150 a papirozás. Grrr !!!

Tamerlan 2009.08.13. 15:21:12

@Ádán: Szia !Ez a vitorlázó repülő vizsga érdekelne.Komolyan.tamerlan@vipmail.hu

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.13. 17:40:27

lehet hogy nem volt szinkronizált de hogy duplán nem kellett kuplungolni az biztos.
A nőknek szánt kocsiban a hölgyek figyeljék a fordulatszámot és úgy válsanak a 70 es években???

Csikós Zsolt 2009.08.13. 18:53:20

@diablos:

Pedig nem volt. Nagyon toleráns szinkronizálatlan váltó volt, ezt ki is emelték a korabeli cikkek, meg a mostani vásárlási tanácsadók is, ha nem nagyon nagy sebességről toltad vissza a kart, akkor csak enyhe dobolást éreztél a váltón. Láttam csajt, aki duplakupp nélkül vezette. De akkor nem is mentél, mellesleg a váltó se szerette hosszú távon, így max. 100 ezret bírt. Ja, sokan hitték ezt, nem te vagy az első, emiatt elég sokat túrtam is miatta. De szedj szét egy eredeti váltót, nem találsz benne szinkront. Vagy kérdezd meg a Kozma Pistit, a Tóth Gabit, bárkit, aki napi szinten szereli őket :-)

Csikós Zsolt 2009.08.13. 18:56:44

@Balchee74:

Eladhatatlan lenne. És ki adná ki? Egy autós újságíró mindenféléről ír ebben a könyvben - hát nem valami pénztárcanyitogató. Akkor legyen mondjuk Csikós Zsolti szívásai a rozsdával. Azonnal menne mind a zúzdába, megvenné az a húsz ember, aki ezt szereti, és ide írogat, ennyiért nem okos könyvet kiadni. Sajna nem megy.

Ivymike 2009.08.13. 21:27:48

@Csikós Zsolt: "Egy autós újságíró mindenféléről ír ebben a könyvben - hát nem valami pénztárcanyitogató."
pedig nem te lennél az első: www.tujapont.hu/szerzok.php?szerzo=608

"megvenné az a húsz ember, aki ezt szereti"
20 ember rendszeresen hangot ad az elragadtatásának, én talán egyszer írtam, hogy "fasza volt, kösz", de mindig elolvastam tőled mindent, az írás tárgya voltaképp lényegtelen volt. nem érdekelnek a motorok, de élvezettel olvastam a kawa-s sztorikat is.

Ivymike 2009.08.13. 21:30:06

vagy alábecsülöd, vagy kéreted magad- előbbi komoly hiba lenne. bár éppoly emberi, mint az írásaid is, pont ezért szeretem őket. :)

Csikós Zsolt 2009.08.13. 21:59:09

@Ivymike:

A Winkler igazi újságíró, neki mellékszálként jött az autózás. Én meg autós újságíró vagyok 15 éve, pont. Odafelé nemigen van út, csak emerre, nem tudod, mennyire, khm, hogy mondjam, másodrendű újságírók vagyunk mi a szakmában. Voltaképpen jogos, ez azért egyszerűbb meló. Komplikálttá tehető, de nem szokás.

Ivymike 2009.08.13. 22:28:32

@Csikós Zsolt: szerinted van keletje egy sokszor érthetetlen és szinte mindig trágár képregényekkel teli könyvnek, amit egy reklámszakmából kilépett (?) grafikus rak össze?
napirajz.hu/

van. készül a folytatás, pedig ezt nehezemre esne észérvekkel alátámasztanom.

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2009.08.13. 22:57:05

@UltimateUbul:
nem épített ő olyan régi dolgokból semmit. Babilon agyagból épült, a palotái meg betonból :)
A gyönyörű Ishtar kapuk Babilonból meg minden a bagdadi múzeumban voltak. Lenyűgöző hatalmas asszír bikák, stb. Mindent szétloptak, amikor az amerikaiak bevonultak Bagdadba. Mire rájöttek, hogy a múzeumokat nem ártana őrizni, minden ugrott :(

Suttora 2009.08.13. 23:12:51

@Csikós Zsolt: Surányi Bandi bácsi egész jól megélt belőle. Szerintem ilyen csodásan megírt autós könyvekre ma is lenne kereslet. Én biztosan vennék, azt hiszem, ezt megígérhetem... :D

diablos 2009.08.14. 03:08:53

@Csikós Zsolt:
El kell fogadnom!
Akkor az a váltó tényleg "toleráns" lehetett, mert soha nem hallottam recsegni.Valószínű, hogy a szerető női kezet respektálta a kis "libakergető"!
Soha nem állt meg, egészséges töff-töff jött a kipu-ból, igaz a gondozást megkapta mindig!
Egyszer okozott csak ijedelmet, mikor letaposott havon az egyik első, nedves dobfék harapott és 360 fok lett belőle.Kívülről láttam az egészet az isi előtt, elég ijesztő volt de csont nélkül megúsztuk!

diablos 2009.08.14. 03:15:58

@Lord heckman:
Nagyon szép kocsi ez!!! :))

qualitaet 2009.08.14. 03:57:28

@Csikós Zsolt:

"82 és 87 között óriási volt az ugrás ám. Akkor indult be a maszek világ, a nyolcvanas évek közepétől már lettek nyugati autók"

Nem így van. A hatvanas években is -némi túlzással na és a többi kommunista országhoz képest - hemzsegtek Magyarországon a nyugati autók. Elég megnézni egy korabeli fotót vagy filmet. Szép számmal látható magyar rendszámos nyugati autó és nem csak a kommersz "merkuros" Fiatok, Renaultok, VW-k. Az 1972 utáni általános gazdasági romlással,városképi és társadalmi prosztósodással, a hatvanas évek viszonylagos eleganciájának eltünésével arányosan valóban megcsappantak egy időre de csak az olcsóbb kategóriában. Az itthoni BMW értékeítés pont ekkortól indult ill. lett divat a márka a volt külszolgálatosok körében. Ugyanők töretlenül hozták a Mercedeseket nyakra-főre. Az százas darabszámban leadott állami autókról nem is beszélve.
A maszek világ szintén szépen virágzott már évtizedekkel a '82-es GMK, Gebin,magánfuvarozás,BC-számla,stb. liberalizáció előtt is.

qualitaet 2009.08.14. 04:00:43

"82 és 87 között óriási volt az ugrás ám. Akkor indult be a maszek világ, a nyolcvanas évek közepétől már lettek nyugati autók"

Nem így van. A hatvanas években is -némi túlzással na és a többi kommunista országhoz képest - hemzsegtek Magyarországon a nyugati autók. Elég megnézni egy korabeli fotót vagy filmet. Szép számmal látható magyar rendszámos nyugati autó és nem csak a kommersz "merkuros" Fiatok, Renaultok, VW-k. Az 1972 utáni általános gazdasági romlással,városképi és társadalmi prosztósodással, a hatvanas évek viszonylagos eleganciájának eltünésével arányosan valóban megcsappantak egy időre de csak az olcsóbb kategóriában. Az itthoni BMW értékeítés pont ekkortól indult ill. lett divat a márka a volt külszolgálatosok körében. Ugyanők töretlenül hozták a Mercedeseket nyakra-főre. Az százas darabszámban leadott állami autókról nem is beszélve.
A maszek világ szintén szépen virágzott már évtizedekkel a '82-es GMK, Gebin,magánfuvarozás,BC-számla,stb. liberalizáció előtt is.

qualitaet 2009.08.14. 04:07:16

@Csikós Zsolt:

"82 és 87 között óriási volt az ugrás ám. Akkor indult be a maszek világ, a nyolcvanas évek közepétől már lettek nyugati autók"

Nem így van. A hatvanas években is -némi túlzással na és a többi kommunista országhoz képest - hemzsegtek Magyarországon a nyugati autók. Elég megnézni egy korabeli fotót vagy filmet. Szép számmal látható magyar rendszámos nyugati autó és nem csak a kommersz "merkuros" Fiatok, Renaultok, VW-k. Az 1972 utáni általános gazdasági romlással,városképi és társadalmi prosztósodással, a hatvanas évek viszonylagos eleganciájának eltünésével arányosan valóban megcsappantak egy időre de csak az olcsóbb kategóriában. Az itthoni BMW értékeítés pont ekkortól indult ill. lett divat a márka a volt külszolgálatosok körében. Ugyanők töretlenül hozták a Mercedeseket nyakra-főre. Az százas darabszámban leadott állami autókról nem is beszélve.
A maszek világ szintén szépen virágzott már évtizedekkel a '82-es GMK, Gebin,magánfuvarozás,BC-számla,stb. liberalizáció előtt is.

Ádán 2009.08.14. 11:08:06

@Tamerlan: Én a Hármashatárhegyen repültem 99-től. www.lhhh.hu/ Később is kérdeztem az alapkiképzés árát, és maradt egy jogosítvány szintjén. Ha inkább időd van, akkor a HHH-t ajánlom. Ha inkább pénzed van, akkor a Horizont Aero-t www.horizontaero.hu/

Csikós Zsolt 2009.08.14. 12:36:57

@qualitaet:

Na ja, de megnézel egy 60-as évekbeli autó-motort, tele van régi nyugati kocsikkal (az úgynevezett "ajándék" autókkal), amik alkatrész hiányában,. valamint az erősödő KGST-termelés miatt lényegében eltűntek a hetvenes évek végére. Ez az 1975-85 közötti szakasz a legszürkébb utcaképet adta ki. És mégiscsak a maszek világtól színesedett ki rendesen újra, nem?

qualitaet 2009.08.15. 01:40:55

Legyünk őszinték a hatvanas évek autói tartósság szempontjából egy-két kivételt nem számítva (VW,Mercedes, Peugeot 404/504) egy kalap szart sem értek és ugyanúgy szitává rothadtak vagy szétestek a '70-es évek végére Nyugaton is.
Az alkatrészhiánnyal sem tudok teljesen egyetérteni hiszen sok nyugati márkának a hatvanas években is volt már hivatalos szervize Budapesten.(FIAT-Boldizsár u.,Mercedes-Pártgarázs, Opel-Hungaroservice).
A '70-es években ez csak bővült.(BMW Shell Interag Bécsi út-Bojtár u., Citroen-Peugeot-Renault Csepel Jókai u., VW-AUDI Óbuda.)
Inkább már nem volt rentábilis a fenntartásuk a csak újonnan beszerezhető, drága alkatrészekkel.
A KGST felfutással igazad van, sőt egy ezeröcsi vagy egy jókötésű ezerhatos sokkal komolyabb (és szerintem)jobb autó is volt egy VW Käfernél, 850-es/127-es Fiatnál. Nyilván másoknak is alternatívát jelentett egy olcsóbb nyugati helyett.
Az utcakép újboli szinesedéséhez (ami szerintem inkább 83-tól indult)elsősorban az járult hozzá, hogy a nyolcvanas évek legelejétől totális lett a "nyitás". A nyugati kultúra teljes betörése mellett a látványos jólét sem volt már üldözendő dolog. 1980-81 körül egymás után épültek a hegyen a 300 nm-es villák(nemritkán medencével) és a többszintes sorházak.
Sok pénz "került elő" akkoriban és egyre többen mertek ismét nyugati autót venni vagy a meglévőt komolyabbra cserélni.
Az állam is mindent megtett a devizaszerzés érdekében. 1982-től minimális igazolással akár márkamillióid is lehettek BC számlán, idehaza, amiből lazán vásárolhattál bármilyen külföldről importált járművet, legálisan. Egy nyugati autó "ajándékozásához" pedig már nemhogy egyenesági rokon hanem egy pl. egy német hajléktalan pársoros,kinti közjegyző előtt tett nyilatkozata is elégséges volt. Erre még rátett egy lapáttal a Konsumex "Ajándékautó Szolgálat"-a ami a náluk vásárolt járműveket fele forint fele deviza konstrukcióban is kínálta, "csak" 30 százalékos vámtétellel, az eredendő 50 helyett.
(A háromévenkénti valutakeret miatt picsogókat is mindig kiröhögöm. Ezek soha nem azért nem utaztak mert alcsony volt a fejenkénti kvóta hanem azért mert egész egyszerűen csórók voltak. Akinek volt pénze kis ésszel bármennyi valutát leválthatott és a leggyszerübb kiskapukon át legalizálhatta azt.)
süti beállítások módosítása