A Bende egy állat. Így utólag is elnézést kérek, mind az olvasóktól, mind a Tibbytől, nem kéne az embernek a főnökét - aki amúgy tisztes családapa és kiváló cégvezető - leállatoznia, de akkor is.
A Winkler energiavámpírnak nevezte egy időben, mert Tibby szeret az ember mögött megállni, és hangtalanul bámulni, épp kicsit a nyakába lehelve, hogyan dolgozik, de engem ez nem zavar túlságosan. Az energiavámpírságát egészen más irányból érzem.
Bendére ugyanis hetitől kéthavonkéntiig terjedő ciklikus rendszerességgel rájön az autóvehetnék. Ilyenkor – mihelyt érdeklődést lát megcsillanni az ember szemében - azonnal szövögetni kezdi. Százötvenezer forintos tanyamelléki Ritmo kabriótól a németből behozandó Rolls-Royce Silver Shadowig tart nála a merengés, intenzíven, sokszor, mint szex a katonaság után. Mondjuk most egy ideje épp nyakig ül a Foresterje hiteleiben, ezért kevesebbet álmodozik, többet dolgozik. Nem is baj, hozza csak szépen a pénzt a cégnek.
De ennyi önmegtartóztatás, úgy látszik, megártott a szervezetének. A napokban, mint bazaltréteg alól feltörő láva, úgy robbant ki belőle az autóvehetnék. Bő hete bugyogva feltörő, forró autórom-gejzírjeivel folyamatosan telibe fröcsköl mindenkit, hol negyedmilliós Citroen XM kombin töri a fejét, máskor oldalágon beevez megint egy full alap-Citroen BX Leader (pedig még nincs egy éve, hogy eladta az ugyanilyenjét, de már hiányzik neki), szerencsére a múltkor már 190-es Mercedes forrázási nyomokat viseltünk bőrfelületeinken, amiket szabadon hagyott a ruha.
Ám tegnap átküldött valamit, amitől tizennégy éves korom óta először spontán magömlésem lett – nagyjából addigra át is ázott a gatyám, mire felfogtam, mit is látok.
Páran, azt hiszem, tudják, hogy szeretem a Mercedeseket, de közülük is elsősorban a krómlökhárítós, pléhdísztárcsás, kemény kormányos igazi Benzeket. Akadnak azért kivételek. A 190-es például, meg az új GLK, és persze az abszolút, ragyogó magasságban szikrázó, fenséges ékkő, minden Mercedesek Mercedese, a W126-os. Annak tudom csak maradéktalanul megbocsátani a műanyag lökőst és a Tesco-dísztárcsát. Mert felfoghatatlanul jó autó.
Erre a Bende – aki, azért ismételjük el, tényleg egy állat - talál egyet a mobile.de-n. Nem akármilyet. Tönkreteszi vele az estémet. Mert Mercikből a legjobban a kombikat szeretem. Kedvencemből, az állólámpásból nem volt, azaz a portugálok gyártottak egy kisebb szériát, de azok rohadnak – ami kombielem rajtuk, az pocsék (ez egyébként a gyári kombikra, pl. a W123-asra is igaz). Meg a Binz-mentőkből és halottaskocsikból is készítenek kombikat a rajongók. Azok is rohadnak, de még hogy. Kombi fekvőlámpásból létezett, meg 124-esből, de nagy Mercedesből eddig csak a nagy Fecskéből (asszem a belgák), és a W116-osból készítettek (az angol Crayford) kisszériás kombit. Legalábbis ezeket tudom fejből mondani.
Ja nem, a Crayford a W115-ből is csinált kombit, alig pár darabot. Nem mintha a többi fajta bogárnyi sikerszéria lett volna persze.
Erre a Bende – már nem is mondom mi ő, úgyis tudják – küldi ezt. A kedvenc W126-osomból egy kombit. Forgott velem a világ, elhomályosult előttem a monitor, ilyen nincs is, nem lehet. Schőn. Praktisch. Schnell. Raumig. Zuverlässig. Mindent tud, amit kell. Életem autója lenne. A legjobb Mercedes a legjobb kivitelben. Öt sirályszárnyast adnék érte, meg még egy rozsdás A-osztályt is hozzácsapnék, ha le is köp utóbbiért mindenki.
Miből is lett ez? Túrok a neten, kiderül, hogy a Binz készített ugyan 126-osból kombit, ugyanarról az egy, világos-metálkék példányról van fönn jó néhány kép, de az nem tetszik, és nem ez. A 126-os gömbölyűségéhez nem passzol a régebbi, 116-osra való csíkos lámpa, a szögletes stílus. Játékautó.
De ez, ami a mobile.de-n van, hát beszarás. Mindene klappol, mintha gyári lenne. Még a belső kárpitok is. Egyszerűen nem tudom kinyomozni, mi lehet, ki gyártotta. Egy dolog zavar csak rajta – a felirattalanítás, amitől túlságosan kopár a fara. Kéne rá a típusjelzés, de mi lenne?
560 STEL? Hiszen az S-osztály jele mindig legelöl jött, gondoljanak csak a 300 SDL-re. Vagy 560 TSEL? Kombival ugyanígy lehet példálózni, hiszen soha nem készült hivatalos S-kombi, ennél fogva felirat sem, viszont a kombiknál mindig elöl volt a T, azaz a Touring betűje: 300 TD például. Ha pedig turbódízel motor volt a kocsiban, akkor 300 TD TURBODIESEL volt a felirat. Nekem az utóbbi, TSEL-verzió jobban bejön – elöl van a különlegesség, utána jön a nepperek és kokódílerek mélyzsigereibe beégetődött betűszó, a „SEL”, azaz ahogy közülük a kevésbé írás- (és olvasás-)tudóak szokták írni, a „Shell”. És nálunk mindenki cselnek, sőt, testcselnek gondolná, lol.
Nézegettem a képeket: a csomagtérajtó, a hátsó oldalablakok, az ereszdíszléc, a tanksapka-fedél a W123-asé (az ajtóban ott a kis törés a szélvédő alatt), de a hátsó lámpák és a kicsi csillag a W124 T-ről származik. A lökhárítót meg a szedánéból tákolta valami ügyes kezű plaszik-Leonardo.
Csúcs. Az ára is. A kocsi 19 éves, az átalakítás a fene tudja, mikori, 99 ezer kilométert írnak róla, mindez 38 500 euró. És Hamburgból kell elhozni. Hát, keményet kéne alkudni rá.