Búcsú a Zastava autóktól

  2008. november 22. - Bende Tibor Címkék: zastava yugo

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pedig milyen jó kis Bogár volt
2014-09-27 08:52:08

Az előző részek tartalmából: Elkezdtem Volkswagen Bogarat keresni. Vettem egy bogarat, örültem neki.

Én megmondtam előre, hogy baj lesz
2014-08-23 06:50:05

Az előző részek tartalmából: Elkezdtem Volkswagen Bogarat keresni. Vettem egy bogarat, örültem neki.

Bogár saga: Polírozom a bohócot
2014-08-02 12:15:37

Az előző részek tartalmából: Elkezdtem Volkswagen Bogarat keresni. Vettem egy bogarat, örültem neki.

Elment az eszünk: kasznit cseréltünk a Bogáron
2014-06-01 07:10:34

Épp Göbivel ültünk az irodámban, amikor Marci hívott, aki a Velvetnél dolgozik. Autót akart venni, mert a


A kragujevaci autógyárban legyártották az utolsó "szerb autót". Egy piros Zastava 101-es gördült le utolsóként a futószalagról 1 273 532 sorszámmal. A virággal, dallal, verssel - és bizony könnyekkel is - búcsúztatott Yugo után a dolgozók nagy részének munkája itt örökre befejeződött. A jövő héten már a régi gépsorokat kezdi leszereltetni az új tulajdonos, melyet a torinói FIAT és a szerb állam alapított egy teljesen új modell gyártására.

A kragujevaci gyárnak valamikor 53 ezer alkalmazottja volt, most alig 2700. Ebből 1200-an döntöttek úgy, hogy végkielégítéssel elhagyják a gyárat vagy nyugdíjba mennek. A többi dolgozó maradna az új modell gyártására, ha szükség volna a munkájukra.

Maga a gyár siralmas állapotban van. Az igazgatósági épületet most kezdték tatarozni, hogy ne így várja az olaszokat. A pincékben víz, mindenfelé a lepusztulás jelei. A régi dicsőségnek már nyoma sincsen. A szerb autógyártás több mint fél évszázados történetében egy korszak véget ért. 1953-tól több mint négymillió autót gyártottak itt, ebből 650 ezret külföldön adtak el, 76 ország piacán. Legtöbbet - 147 ezret - Amerikában. Ez a volt a hírhedt Yugo kisautó.

A Szerbiában oly népszerű Zastava kocsik - kezdve a kicsi Fityótól a Yugo Floridán át a Kecnek becézett Zastava 101-esig - egyenesen az országutakról vonulnak be a múzeumba.

Hírforrás: FH-Újvidék/Sebestyén

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr52783474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

makmarci 2008.11.22. 23:21:47

Hát, simán elhinném, hogy ez a fénykép 20-30 éves, és nem friss.... A munkásruha se semmi, de a barna művezetői köpeny, hipergáz. Vagy retró.

Tigger82 2008.11.22. 23:22:25

Legjobb volt a Die Hard 3-ban. Bruce Willis és a Samuel L. Jackson próbálkozott egy Sárga Yugoval üldözősdit játszani.
-Mien Hycomatos autó ez?
-Ez egy Yugo. Keveset fogyaszt, és nem megy! :D

faterpolo 2008.11.22. 23:27:12

Hát, volt Zastavánk... Rosszindulatú embernek tartom magam, de azt az autót még azoknak se kívánom, akiket nagyon nem szeretek - ANNYIRA még én se vagyok gonosz. Egyfolytában lerobbant, ha valamit megcsináltunk rajta, jött a következő meghibásodás... kövezzetek meg, de nekem valahogy nem spriccel könny a szememből...

Tigger82 2008.11.22. 23:35:28

Apám főnökének volt Zastavája. Csodálatos fehér színben. Állandóan azzal járt az ember, pedig ott volt mellette az Audi 80 1.9 tádé is. Mindez a 90es évek közepén. Volt, hogy az olaszokhoz síelni azzal ment. A kocsinak egy köhintése nem volt. Soha semmikor nem hagyta ott.

gravi_t 2008.11.22. 23:42:50

de ééérteeed, mer angolul a yugó úgy van: ju gó, te mész! vááááá!

:D

ha nem esett volna le...

dextercapo 2008.11.23. 00:55:53

jo kis autok voltak . remelem az utod is hasonloan sikeres lesz .

Tigger82 2008.11.23. 01:50:33

Apám főnökének volt Zastavája. Csodálatos fehér színben. Állandóan azzal járt az ember, pedig ott volt mellette az Audi 80 1.9 tádé is. Mindez a 90es évek közepén. Volt, hogy az olaszokhoz síelni azzal ment. A kocsinak egy köhintése nem volt. Soha semmikor nem hagyta ott.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.11.23. 03:32:10

Nekünk is volt, csepelen vehettük át a megrendelt fehér helyett a három olajzöld egyikét. Az egyiken tükrök nem voltak, a másikon már újkorában rozsdás volt a króm, így maradt a harmadik. Hazafelé derült ki, hogy lukas a tank és elfolyt a feltankolt benzin...

De utána jól szolgált :)

I.C.ram 2008.11.23. 05:48:36

USAban lattam parat iden nyaron. Gondolom tujdak micsoda ertek tulajdonosai :D

Peteetow · http://www.automentes-szallitas.hu 2008.11.23. 06:28:24

gravi_t 2008.11.22. 23:42:50

de ééérteeed, mer angolul a yugó úgy van: ju gó, te mész! vááááá!

:D

ha nem esett volna le...


Hát, ez télleg nem esett még le soha:DDD
Önbizalomban ezek szerint nem volt hiány:-) Annál is inkább, mert én úgy tudom, hogy a tengerentúli forgalmazása idején a legmegbízhatatlanabb autó cím büszke tulajdonosa volt az USA-ban. Az pedig nem semmi a versenytársak kvalitásait figyelembe véve...

IQLight 2008.11.23. 06:44:52

Sok vicc célpontja volt Amerikában. Pl.:
Egy pasi bemegy a bontóba:
- Jó napot! Van egy Yugo-m, kellene egy zárható tanksapka.
Mire a bontós:
- Korrekt cserének tűnik, de előbb megnézném az autót.
:D

tuttitiz84 2008.11.23. 07:18:17

Mondjuk nem ezek voltak a legócskábbak a komcsi táboron belül, de a nyugati világban sem a FIAT a legtutibb autógyár az utóbbi 30 évben és ezt a minőséget még lejjebberesztette a kommunista munkamorál.
Talán az egy Zsiguli a kivétel, bár az is napokig tartó vitát indíthatna.
A nyugati világ levetett szutykát tovább degradálta a szocialista autógyártás lásd: Polski Fiat, Dacia, Zastava, Zaporozsec-(NSU)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2008.11.23. 08:16:53

Hát az Nsu olyan messze van a Zaporozectől mint Makó Jeruzselemtől.Teljesen más konstrukció,csak a formája emlékezetet halványan.A Zaztava 101 volt az amcsiknál a Yugo??

Cornucopia 2008.11.23. 08:35:40

Nekem volt 750-es Zastavám és GTL55-ös is, mindkettő egy rakás sz@r volt.A GTL55-ért egy E9-es BMW-t adtam (VÁÁÁÁÁ), ez akkor abban a pillanatban -és csak abban- jó cserének tünt A BMW még 5 év múlva is autó volt, amikor a zasztit már utánam a 3. gazdája küldte a pokolba. Örüljünk inkább hogy végleg megszabadultunk Titó ezen örökségétől...

nyulkamokus 2008.11.23. 08:50:01

Véget ért Tito bosszúja!

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.23. 09:00:11

Én szomorú vagyok..
Nekünk az igazi autós múltat mindig is a szoci autók fogják jelenteni. És most még egy darab eltűnt belőle.

2008.11.23. 09:09:28

"A nyugati világ levetett szutykát tovább degradálta a szocialista autógyártás lásd: Polski Fiat, Dacia, Zastava, Zaporozsec-(NSU)"

Ez így csacsiság! Az átvételkor még nem voltak lejárt roncsok ezek a gépek (még ha egyesek az alsó hangot is ütöték meg, de a szegény piacokra az ilyen kellett). Az már más kérdés, hogy utáni évtizedekig gyárották őket fejlesztés nélkül, a SZU széthullásával pedig az addigi nívót se tudák már hozni.
Volt rendszerváltás utáni Ladánk, hozzá se szólhatott a régebbihez...

Jacopo Belbo 2008.11.23. 09:10:40

Egy fehér GTL55 típusú Zastavánk volt, tizenkét-tizenhárom éves lehettem, amikor hosszú várakozás után végre megjött. Akkoriban nagyon nagy szó volt egy Zastava: kicsit ez már nyugati autó volt. Apám Debrecenből hozta haza, elmentünk vele a munkahelyére, ahol a portás csak ennyit mondott: "Ez mutat!". Hihetetlen büszke voltam akkor és boldog.

Elképesztő utakat tettünk meg vele, két felnőtt, három gyerek és csomagok. Az 1100 köbcentis motor meg csak ment zokszó nélkül. Egyszer Ausztriában lerobbantunk, betoltuk egy útmenti koszos, rongyos szervizbe, ahol a munkások kiröhögtek bennünket, amikor felnyitották a motorháztetőt. Én akkor csak apám szégyenkező pillantásaiból következtettem arra, hogy rajtunk röhögnek a derék labancok, bár később, amikor Mercedesek, BMW-k, Opelek mentek el melletünk emelkedőn felfelé úgy, mintha mi állnánk, kezdtem gyanakodni...

Unokabátyám esküvőjén ő volt a menyasszonyi kocsi, egy álló napig csinosítottam, díszítettem, és a nagy nap délutánján, amikor már teljes pompában állt a Városi Tanács épülete előtt, szilikon szprével csöpögősre fújva minden műanyag és gumi alkatrész, egy csoport nyugati turista közelebb ment hozzá megnézni, hogy ez meg milyen autó. Tinédzser voltam, dagatdam a büszkeségtől, bár mai fejjel tudom, miért nézték meg, és sejtem, miket gondolhattak, mondhattak a mi családi kincsünkről.

Sokáig megtartottuk és jól szolgált, bár ette az olajat és bizonyos alkatrészei felmondták a szolgálatot. Ezen az autón tanultam meg vezetni a való világban friss jogosítvánnyal. A motorja remek volt, símán elment 120-szal - még behúzott kézifékkel is:)

Első igazi nagy szerelmemet is ezzel az autóval vittem ide-oda, rengeteg emlék ugrik be erről az időről is. Emlékszem, egy csikorgó téli estén vártam szerelmemre, járó motorral, hogy fűtsek, és akkor a kocsi beltere olyan otthonosnak, melegnek, kellemesnek tűnt, hogy azt gondoltam, ha enyém lehetne ez a kiskocsi, én lennék a világ legboldogabb embere, többre nem is vágynék, szerelmemmel elmennénk vele a világ végére.

Aztán inkább a szerelmem ment el, elhagyott, utána egyetemre mentem, nem sokkal később a Zaszti is elment, vettünk helyette egy használt Opel Astrát, ez már a kilencvenes évek elején volt. Azóta nyugati ipari hulladékok jönnek-mennek, egy sem volt meg olyan hosszú ideig, mint a Zaszti.

A mai autókhoz képest egy életveszélyes, gyenge, megbízhatatlan autócska volt a Zaszti, de ezt nem a tapasztalat, sokkal inkább mai tudásom mondatja velem. Én ma nem mernék olyan hosszú utakra menni két gyermekemmel egy Zastava GTL55-tel, mint annak idején apám és anyám három gyerekkel a hátsó ülésen. Mégis, borzasztó szépek voltak azok az idők, bár nem volt légzsák, övfeszítő, hátsó fejtámla és övek, sőt, téli gumit sem vettünk rá soha. Akkoriban lassan teltek a napok, hónapok, évek, egy kocsi tíz-tizenöt évig szolgált egy családnál. Szép idők voltak. Nekem ez a Zastava.

2008.11.23. 09:10:54

És ahogy már Gyurma említette: a Záporjózsinak semmi köze nem volt a Nusihoz.

Gomulka Béla 2008.11.23. 09:45:57

Crvena Zastava, azaz Veres Zászló, a pontosság végett.

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2008.11.23. 09:51:44

Azért a mai kocsikat sem kell ám egekig magasztalni. Amennyit javult a minőségbiztosítás, munkamorál,stb, ahhoz képest hatványozottan bonyolultabbak lettek, elég csak a canbusra, öndiagnosztikás rendszerekre gondolni amik behálózzák az egész autódat. Eldugul egy EGR, majd autópályán vagy neadj isten főuton előzés közben egyszer csak az ecu szépen 2500-ra maximálja a fordulatot. Vagy a csodálatos hibrid elektronika kerámialapja elreped és ha ez pechedre az ecu lapja volt az előbbi szituációban hirtelen szembetalálkozol azzal, hogy gyorsítás helyett motorfék, se kormány- se fékszervó, oldd meg. :))

Szintén beleteszik azt is amit csendben lenyelünk és együtt élünk vele - fogyasztói társadalomnak tervezett széteső autók gyártása amely adott idő használat után már tetemes fenntartási költségeket generál, és inkább cseréljük újra. Felhozhatnám példának mondjuk az előző generációs S mercit, a temérdek lengőkarral egybe sütött szilenttel, amelyet mondjuk 30-50k km-enként kell cserélned mert gallyra mennek a szilentek, viszont csak lengőkarral együtt cserélhetőek azt van rajta minimum nyolc darab, és darabja 42 rongy.

Biztos olyan rossz irány volt egy KGST autó ? :)

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2008.11.23. 09:59:05

"azaz Veres Zászló,"
Vagyis inkább Vörös Lobogó! - mert jobban hangzik ;-)

4x4 2008.11.23. 10:01:52

Bizony én is egy ilyen auton tanultam vezetni. és milyen különbség! aki uj auton tanul már nem érzésből csinálja, nem kell neki, csak nyomja, csak vált stb. Bezzeg a mi gtl55-ünkkel, mindig érzéssel kellett bánni, h adagolt a gázt, játszál a kuplunggal különben van h lefullad. 9-10 évig volt nálunk, egy régi Wartburgot váltott le, de sajna nem a megbízhatóságára fogunk emlékezni. Sokszor lerobbant, hiába volt szerelőnél, tipikus hibája volt a (huhh remélem jol mondom) a gyujtokapcsolo bepárásodása. Egyszer szilveszter másnapján mentünk haza a mátrábol, és nem leállt? nem lehetett ujraindítani. Kellemes volt akkor a város széléből begyalogolni, és vmieik szerelőt rávenni h ugyan dolgozzon már ilyenkor. A másik emlékezetes a váltoja. A végefele volt h nem vette be a fokozatokat, volt h hirtelenjbében csak a 3ast volt hajlando bevenni, így kellett a lámpánál elindulni, ill. egy idő után a hátramenetet se szerette, toltuk ki mindig a parkoloból!:) ekkor már nagyon érett a cseréje, de gondoltunk arra h meghagyjuk második autonak ráköltünk pár százezret h minden oké legyen, de lebeszéltek rola. azon tul h nem kapod vissza a beleölt pénzt, rozsdásodott is jo pár helyen, nem sok remény volt rá h kibírja még 10évig. Utálni csak azért nem tudja az ember mert az idő mindent megszépít, továbbá kamaszkorom telt akkor...Azér a Wartburgot megsirattam emlékszem. Ezt nem...

kerekesbagoly01 2008.11.23. 10:08:51

Volt Yugonk (Skala 55), és nagyon szerettük. Egy baj volt vele: a váltója elég hamar tönkrement, és a kiszerelése-beszerelése olyan bonyolultságú művelet volt, mintha a kipuffogón keresztül akartunk volna szelephézagot állítani :)
A rüki tűnt el benne, megjavítottuk, és cserébe az egyes lett oda xD

stierati 2008.11.23. 10:21:35

Én - mint egy igazi Zastava tulajdonos és rajongó - sajnos kegyeletsértésnek tekintem ezt a cikket a pontatlanságai miatt. Nekem egy 1987-es, még Jugoszláviában gyártott Zastava GTL 55 típusú hobbiautóm van, mellyel aktív klubéletet élünk / yugo-zastava.extra.hu /

Amennyiben a képen látható járgány az utolsó autó, akkor az egy Yugo Koral, semmiképpen nem egy Zastava 101-es. Ezt a tipust már Yugo Skala néven gyártották a végén www.autoklub.hr/novi_modeli/vozili_smo/clanak/art-2008,4,14,ZASTAVA-SKALA-55-101-VOZILI-SMO,3310.auto.

loláb 2008.11.23. 10:27:12

Nekünk is volt zastavánk (55 GTL). Előtte volt Lada 1200, trabi, aró (teher), uaz (platós), skoda, meg pár nem szocivas is (BMW 1800, vw 1600, de ezekre én nem emlékszem, a bmw-t két éves koromba törte össze egy f@sz).

A szoci autókhoz képest az új zastava nyugati járgánynak tűnt belülről, és a megbízhatósága sem volt rossztabb, mint a tizeniksz éves ladának.

HA5NX-1 2008.11.23. 10:31:01

Sziasztok!

Pár tárgyi tévedés:
Ha a képen látható autó volt az utolsó - a rajta lévő felirat szerint igen - akkor az utolsó Zastava nem egy 101-es, volt, hanem egy Jugo...

De nem könnyű a nevekkel.
Anno volt a Zastava 101 - a legtöbben ezt ismerték Magyarországon Zastinak - amelyből volt egyébként 3 ajtós kivitel is (Zastava 101 Mediteran) és 4 ajtós (Zastava 128)

Az 101-est egy idő után elkezdték Zastava GTL55-nek hívni (illetve volt GTL65, 65 lóerős 1,3-as motorral, de ebből nagyon kevés készült)

Amikor emlékeim szerint 81 környékén megjelent az új model, az kapta a Zastava Jugo45 nevet. Ebből lett később az amerikába exportált "sikertöténet".

Később a márkát átnevezték Yugo-nak.
Onnantól a Zastava 101/GTL55 lett a Yugo Skala, a Jugo meg lett a Yugo Koral.

Egyébként a Zastavák minősége ugyan elmaradt a nyugati konkurenciától - konkurencia :-) - sőt az olasz "anyáétól is, és nem volt egyenletes, azt gondolom, hogy e keleti blokk autói közül a jobbak közé tartoztak mind minőségben, mind vezethetőségben. A kis, pörgős 55 lóerős 1100-as motor nevetve hagyta ott a legtöbb keleti konkurenst.

totalcar.hu/tesztek/zastavakoral!1

totalcar.hu/tesztek/zastava/

Emellett volt Zastava 750 - a Fiat600-as alapjain -, Zastava 1300/1500, Yugo Florida és aki manapság egy Punto Classicot lát Szerbiában, csak valami furcsa rajta, az könnyen lehet, hogy egy Zastava 10-et lát, ami egy az egyben egy Punto Classic, csak más az embléma :-)

stierati 2008.11.23. 10:37:01

Na végre valaki, aki tisztában van a részletekkel. És az ne is fikázza a típust, aki nem ült abban a kis pörgős 1118-asban.

NTonee 2008.11.23. 11:38:55

Ismét eltűnik az életünkből egy érték. :(
Megyek is és letakarítom a hótól a 120as Skodámat.

Énvótam (törölt) 2008.11.23. 11:58:29

Az elsö kocsim egy piros Zastava 750 volt. Szuper kis kocsi volt. 70-80 volt a max sebessége:) Nyáron ki kellett nyitni a motorháztetöt, különben fölforrt a hütövize. Ennek ellenére szomotúan adtam túl rajta.

RIP Zastava

HgGina 2008.11.23. 12:33:57

Felvilágosítana valaki, hogy az NSU RO80-hoz hasonlóan, "Az Év Autója" címet melyik Zastava nyerte el 1970 táján?

The Good Boy 2008.11.23. 13:04:08

Gyerekkorom szocialista iparát megnéző gyárlátogatás jutott eszembe erről a képről.Ilyen koszt és koszos ruhás szerelőt kb. akkor láttam utoljára gyárban. Ez még egy maszek autószerelő számára is vállalhatatlan. Na itt aztán lehet gyártási minőséget várni. Tényleg a szakik mögötti festéktócsa ugyan hogy kerülhetett annó oda?
Nekünk nem volt zastavánk soha, mert a családom Lada vonalon nyomult,de a szemben lakót mindig irigyeltem amikor állt ki az 55-el a garázsból. Ráadásul a haverok is állandóan mondogatták,hogy az az 1100-esmotor milyen remekül pörög. Én meg ülhettem bele csajozni a parasztmercibe:)

Gomulka Béla 2008.11.23. 13:07:39

Vadász, vagy ahogy az egykori párttitkár mondta: leng, lobogj vörös trikolór!

csiky944 2008.11.23. 13:16:05

Zastava sose nyert ember

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2008.11.23. 13:55:07

S most akkor alapítanak egy új gyárat, új névvel, vagy csak egyszerűen gyártanak egy újabb Fiatot (eddig is gyártottak különböző későbbi modelleket, hol Zastava, hol Fiat néven)

nagykonyvkiado · http://automarkak.blog.hu 2008.11.23. 14:13:59

Még ne temessük el a Zastavát.

Egyiptombanban még van eladatlan raktárkészlet a Zastava 128-ból, sőt lehet, hogy még jövőre is összeszerelnek egy szériát.

És a gyár tárgyalásokat folytat Kongóval a szerelősorok értékesítéséről.

loláb 2008.11.23. 14:29:31

Jacopo Belbo,

Király történet, köszi.

Myko 2008.11.23. 14:41:01

Ebből az 1 273 532darab Zastava 101 GTL55-ből (Stojadin) kb. 17 darab képezte a mi családunk tulajdonát. Volt ,h 3 volt egyszerre :D Nem voltak azok rossz autók,mikor megjelentek a kor tömeggyártásának színvonalát simán hozták. Csak megfelelően be kellett őket állítani. Apám most épp egy R5-öt szerel a garázsban,szerintem ezt a hírt elmondom neki lehet,h egy könnycsepet elejt. Egész napokat dolgozott Zastavákon, hogy a leendő új gazdájának egy szava se legyen rá. Barátai karosszériázták őket,fényezték őket. Azóta lebontották azt a garázst ami a plusz jövedelmet hozta a családnak,meg is könnyezte Apám. Az utolsó csavarig szétszedte ott az autókat,nem ám csak ímmel-ámmal lettek lefestve - a motortér és az utastér lemezei is. A mai napig vannak Zastava alkatrészeink, ott porosodnak az Avensis körül...mondtam már Apunak ,h dobja ki őket a francba...de sejtem miért nem akarja őket kidobni..

Myko 2008.11.23. 14:49:21

ÉS bizony,h Apám nem szemetet adott ki a kezéből legyen az komplett autó vagy csak alkatrész...múlt héten felhívtak minket Várpalotáról,h úgy hallották hogy Zalaegerszegen van egy ember aki Zastavákat bont,szerel...bizony...

JÓ AUTÓK VOLTAK!!! :(

hülegyerek 2008.11.23. 16:02:01

vadász2:

Igen a grande puntó előtti kasznis lessz.
Láttam róla képeket,a vezess.hu-n
Elején nagy szürke kör benne egy hatalmas Z betü(mint zorro)
A ronyó dacia-ján felbuzdulva a digók is csinálnak egy nagyon olcsót gagyibol,szarul összeszerelve.
Az olasz autók alapból széthullanak.
Gondoljatok bele olasz minőségellenőr,szerbiában gyártott autó,zastava néven.
Én már most félek,azt hittem a dacia-nál neincs lejjebb,de sajnálattal veszem tudomásul:VAN:(

Myko 2008.11.23. 16:37:10

ÉN meg már élőben is láttam forgalomban Zastava 10-et. És volt 4 kereke meg mindene meg volt,nem volt széthullva.
"Igen a grande puntó előtti kasznis lessz" magyarán Punto MkII (ha már ennyire a témában vagy),és a nagy szürke kör az KÉK alapon Z betű. Amúgy az Koral-ok készületek 1,1es Peugeot motorral,a Florida-k 1,1 és 1,6 Pug motorokkal ,de kísérletileg 1,4HDi motorral is volt! A jó öreg "Stojadin"-ok megtartották az ősi olasz technikát

Gyurma73 · https://plus.google.com 2008.11.23. 16:51:32

"Felvilágosítana valaki, hogy az NSU RO80-hoz hasonlóan, "Az Év Autója" címet melyik Zastava nyerte el 1970 táján? "
70 ben a Fiat 128 volt az év autója ami a Zaztava alapja volt.

hülegyerek 2008.11.23. 16:56:51

Bocsi fiatok,és zastavák terén nem vagyok "témában",én autóval járok,ha nem is a legjobbal,de tuti ráver az olaszokra minőségben,és megbízhatóságban.(opel)

Myko 2008.11.23. 17:09:01

OFF Zastavák után egy C18NZ motorkódos Astra Caravanunk volt egyébként ,hamár Opel szóba került :) Az viszont rozsdásodott a hátsó kerékíven,de ment mint a fene :D Ez is autó volt ,meg azok is autók voltak. Most meg épp egy R5-be próbál Apám életet lehelni,ezek is autók,még ha öregek is :) ON

hülegyerek 2008.11.23. 17:40:12

Nem akartalak megsérteni,persze hogy autók voltak,csak én a pénzért mit kapok alapelven élek.
Haveromnak Mk1 puntoja volt,50000 Km-ig 2 szer volt tréleren,és a szerelő azt mondta hogy ez jó arány(3000000 Ft volt)
Egy kollégámnak lancia dedra a kedvenc,és vidáman meséli milyen megbízható,évente csak 2-3 alkalommal áll meg az út közepén.
(2000000 Ft használtan).
A zastavát nem ismerem,de volt pár szociautónk(trabant,lada,skoda) 100 Km-nél messzebb csak szerelővel mertem elindulni velük.
500000 Ft-ért vettem a most 10 éves corsámat,370000 Km van benne(1.7 isuzu disco).
Ebből én 120000-et raktam bele,jelenleg Belgiumban vagyok a kocsival,és tudom hogy hazavisz(és még vissza is hoz).
A generátor egyszer megadta magát,és itt véget is ér a hibalista.
+ kopó(fékek,ékszíjak,csapágyak...)
Szóval szerintem itt kezdődik egy igazi autó,a fent említettek pedig azoknak való akik szeretnek bütykölni,és nem mennek messzire.
Bár ennek is meg van a maga bája:)

Myko 2008.11.23. 18:01:29

jah,meg van a maga bája az igaz :D
Amúgy az 1,7 Isuzu messze híres a megbízhatóságáról. Haver is olyat nyúzott...szerencsétlen autó mit kapott,kulcsos autó volt egy építőipari cégnél...pfh... Le van fényképezve a 444444km-es óraállás. DE megy és megy és megy... :D Ezen felbuzdulva vett egy 2,5TD Omega B-t,taxi színben,nem is meri megbecsülni,hogy mennyi km van benne az óra szerinti 340E helyett :D

audigarage 2008.11.23. 18:20:49

Istenem a régi szép ídők,haverok,csajok,bulik,piázások.
Kijózanodás után mentünk megkeresni a Zasztit hol is hagytuk el hajnalban.
De jó volt.

marek098 2008.11.23. 18:24:24

Itt hadd szóljak közbe egy kicsikét csak! Én Ladával járok, és az elmúlt két nyáron is voltam vele hosszabb úton: mind a 2út oda-vissza 2000km között mozgott, és SEMMI nem történt... igen, azzal egyetértek, hogy gyakrabban kell hozzányúlni, karban kell tartani, de annyira nem is vészes a helyzet, mint ahogy a sztereotípiák miatt az emberek megítélik... meg hát 20éves, és volt használva rendesen... (2házat húzott fel)
de a Zastit én is sajnálom, mégis meghatározta valamelyest a magyar utcaképet is.
Amúgy az Isuzu motoros Opelről én is csak jót hallottam, pl: egyik cimbinek már a második kaszni kezd lerohadni az A-s Corsájáról, de moci még hibátlan! (persze fogalma sincs hány kilcsi lehet benne:))
üdv mindenkinek

hülegyerek 2008.11.23. 18:25:52

Jajj.A 2.5 td nem egy jó szériája az omegának.melegen nehezen indul,és sok a baj az elektronikával.Ha a haverodnak jól indul melegen akkor szerencséje van.
Ami jó az omegákban az a 2.5 V6!!! diszkó,meg a 2.2 dti.
Bár a futóműve hamar szétmegy a Magyar utakon.
Ezek a hülye Németek utakra tervezték,nem lőtérre:D

Myko 2008.11.23. 19:13:23

EGR szeleppel,meg a szervóval volt sok baja.
Visszatérve a Zasztikhoz,lementem a garázsba aztán megkerestem a Merkur-os kezelési útmutató szerb és magyar nyelven írodott,1985ös nyomtatás 5000példányban Meg a nagy zöld Zastava szerelési útmutatót /volt/ Zastavások talán tudják melyik...bizony tele volt olajos ujjlenyomattal :)
A 80as években 230000autót gyártott a cég...
en.wikipedia.org/wiki/Image:Zastava_Yugo_311_1116cc.jpg


egy ilyen példányt most is szívesen elfogadnék :)

hülegyerek 2008.11.23. 19:36:31

Hát hogy őszinte legyek,ilyen példánnyal én is el retroskodnék,de csak hobbiból.
Nem szeretek bütykölni.
A régi autókat én is szeretem,a bátyámnak volt egy MB 1000-es skodrija.
Egy élmény volt.
Nem ide tartozik de volt már olyan valakinek hogy a frigóban megfagyott a jéger??
VAZZE már ezt is vizezik?

fdoki 2008.11.23. 19:39:11

stierati

Lehet Ti voltatok az a rokonszenves és lelkes csapat idén május uccsó 7végéjén a csókakői(Mór mellett)vár parkolójában,akik
felvonultatok szuper gondozott/pimpelt
Zastavákkal és Yugokkal,saját(sötétzöld)
klub-os pólókban?

w a s d 2008.11.23. 19:57:25

Én tudom, mi az ami hiányzik a Zastavákból! Az Uno turbó- nak a motorja.:D

lacza87 (törölt) 2008.11.23. 20:28:04

amúgy a TGV-t is ilyen körülmények között szerelik, mégis a világ leggyorsabb vonata

Bende Tibor 2008.11.23. 20:45:47

Drága Jacopo Belbo!

Ezt beírtad már a népítéletbe?

t

zatlah 2008.11.23. 21:12:18

hello mindenkinek!
egy szerb hatarontuli magyar felhasznalot koszonthettek az en nickem alatt..
nekem mai napig yugom van..nem egyszer jartam meg magyarorszagot vele...horvatorszagba beogradba gond nelkul elvisz engem..
a minoseggel kapcsolatban hozzateszem nem a legjobb..logikus h nem nyugati kategoriakba tartozik..de a 3400euros fogyasztoi ar sokmindent elmond...egy kis odafigyelessel es megfelelo gondozassal nagyon jol mennek..es megbizhatoak..baratom 23eves es gyerek kora ota foglalkozik autoszerelessel..o hangrol ismeri az ilyen tipusu kocsik gondjat-bajat..
200eurot koltottem ra es a jo par ezredik kilometert tudom magam mogott es bajom nem volt vele...
azok az emberek akik ezekkel a kiskocsikkal tanulnak meg hajtani azok 1 bizonyos erzest is megtanulnak..h h kell szepen erzessel banni egy kocsival...
nagyon szep torteneteket olvastam itt..
amikor szabadkan meglatunk barataimmal magyarorszagi tablas yugot v 101est...mosolygunk..de megis vmi jo kellemes erzes fog el bennunket...
akik fikazzak a zastavakat az o bajuk..
akik csak jot mondanak rolla udvozlom oket..:)

sztrovacsek 2008.11.23. 21:29:27

'88-ban nagyon irigyeltem a fényező barátomat, neki volt egy gtl55-ös /majdnem új/ egyesben vitte a 60-70-et, jól lehetett vele gyorsulni. :-)
Mikor a kilencvenes évek elején vettem egyet.... csalódás lett. Igaz, hogy az már 5-6éves volt.
Személy szerint sajnálom, hogy bezárt, mindig nosztalgiával gondolok ezekre a vasakra.

Merida001 2008.11.23. 22:07:05

Nem olvastam végig az írásokat, de én úgy tudom, hogy a Fiat vette meg a gyárat és a 3-as Puntót (Grande elöttit) gyártatják gondolom én lebutítva Zastava néven, mint "olcsó népautó" címen.Ez akkor téves infó??
Egyébként meg nyílván nosztalgiával tölti el az emberek szívét ez a márkanév.
Ez nem tartozik a ide, de megosztom Veletek: Egyet azért ma nem értek az autógyártók kapcsán: miért nincs tényleg olcsó autó.Pl.: ott vannak a Kia vagy egyébb ilyen nem nagy múltú koreai gyártók vagy a Daewoo(Chev.)stb. és ezeken lehet érezni azt a minőségi hátrányt a japán, német, farncia autókkal szemben, de árban ugyan ott vannak.Mi szükség van ezekre a márkákra??Mikor annyi pénzért új (vagy esetleg jobban felszerelt 2éves )1000-szer jobb autókat lehet venni, akár Golfot vagy Toyotát v. Renault-t.Amiknek van megjelenése és komolyan lehet azokat venni.De ezeket a koreai innen-onnan összelopott konstrukciós gagyi kopogós belsejű szarokat nem!Mert legalább 1 vagy másfél millával lennének olcsóbbak az elöbb említett márkáknál, de nem!!Horror áron mérik a gagyit is meg a minőséget is.Csodálom, hogy fennmaradnak mint gyártók.
Mert pl.: nyílván ha nincs pénze egy állampolgárnak minőségi ruhára akkor ott a kínai olcsón gagyit megkaphatja, de a jó minőségű márkás ruha nincs egyárban a kínais bóvlival. De autók esetében egyárban vannak... ez a borzasztó!!De nem??

Myko 2008.11.23. 23:21:05

Üdv Zatlah!

Jó olvasni az ilyet :)
Apám a szelephézag-állítással szokott sokat pepecselni,meg a karbi jó beállításával. Idősebb példányoknál a rozsdával kellett küzdeni(de csak bizonyos gócpontokon),meg a lötyögő váltóval.
Pár évvel ezelőtt Szlovéniában még rengeteg 101-et,meg Koral-t lehetett látni,sőt 1 v 2 Floridát is láttam!! ...ma már onnan is kikoptak.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.11.24. 00:09:30

Én tudok egy pöpec példányt, háztól, 47000 km-rel... Magamnak nem kéne, de ha valaki erre gerjed :)

The Good Boy 2008.11.24. 00:11:28

Merida001 2008.11.23. 22:07:05
"Nem olvastam végig az írásokat..."

Talán jobban tetted volna és választ is kaptál volna a kérédseidre. Ráadásul nem maradt volna időd hülyeségeket irkálni.
Javaslom menj be pl. egy Hyundai szalonba, nézz bele mondjuk egy i30-ba, aztán vond vissza a sok hülyeséget, amit sztereotipiák és láthatóan (olvashatóan) nulla gyakorlati tapasztalattal irtál le.
Ja és olyat irni,hogy "...új (vagy esetleg jobban felszerelt 2éves )1000-szer jobb autókat lehet venni, akár Golfot vagy Toyotát v. Renault-t..." Minimum a renault esetén nincs erre a mondatra értékelhető és nem kikukázandó hozzáfüzni való.
"...Csodálom, hogy fennmaradnak mint gyártók..."
Olyannyira, hogy a Kia-Hyundai a világ ötödik legnagyobb autógyártója (vagy csak a hatodik,de egy-két éven belül az ötödik lesz). Ráadásul ezek a szrt gyártó cégek 7 (kia) és 5 (hyundai) év garanciát mernek vállalni a szaraikra.

Koreai tulajoktól én kérek elnézést, japán vas gazdaként.

Ciri 2008.11.24. 05:37:13

The Good Boy:

Merida001 szerintem csak +500 kommentet akar generálni a Totalcarnak :D

Hüü,hogy hány ponton tudnék belekötni abba, amit írtál :DD

The Good Boy 2008.11.24. 08:25:05

Ciri! várom a belekötésedet (amúgy, mégis mibe?)

The Good Boy 2008.11.24. 08:26:12

::)) ez lemaradt

Ja ez már +2 komment:)

bikerider 2008.11.24. 10:22:43

Hello Myko!

Nekem van egy elég kopott Zastavám. Eléggé rozsdás de tavasszal rendbe akarom hozatni. Lehetne róla szó, hogy beszéljünk ebben a kérdésben?

jenko80 2008.11.24. 10:24:57

Én meg olyat hallottam, hogy az USÁ-ban a Yugokat bevásárlókocsinak ingyen adták akcióban, ha vettél egy hazai nagyvasat. Gyakorlatilag a nagyautó mellé extraként. Urban legend?
Egyébként sokat járok Szabadkán, rengeteg Yugo és 101-es van az utakon, sokukat a gitt tartja össze, de mennek, és élvezettel pörgeti reszelős hangú motorjukat minden tulaj :)
Az 5 ajtós kialakítás fronthajtással szerintem előremutató konstrukció volt a maga idejében, talán a legmodernebb szocikocsi volt (a Dacia után) - természetesen itt nem a minőségről van szó. És ebből a Yugo-ból volt cabrio, amibe Peugeot motort is szereltek ha jól tudom (1.4). A köznép számára is elérhető hangulatos autót (pl. nagykerekű Warbi kabrió, Skoda S110R, Garde, 1000MBX) gyártani képes KGST üzemek közé ezért a Zastava gyár is felvételt nyert az én feltételeim szerint.

Myko 2008.11.24. 12:05:06

Üdv Bikerider!

Lehet róla szó,persze!
Mire gondolsz elsősorban?

loláb 2008.11.24. 13:18:20

"...és élvezettel pörgeti reszelős hangú motorjukat minden tulaj ..."

Kezembe akadt az Általános Géptan könyvem (2003-as kiadás, egyetemi tankönyv a gödöllői egyetem gépészmérnök karán), aminek a végén van egy táblázat, ahol személyautók különféle technikai adatait hasonlítják össze.

Jó korszerű könyv lévén, csak szocialista típusok szereplnek benne. A Zastava 55 GTL típus maximális teljesítményét 8300-as percenkénti fordulatszámon adja le. Állat, nem?

bikerider 2008.11.24. 16:02:03

Az a helyzet, hogy olyan emberrel szeretném felujítatni, aki nem csak egy ócskavasnak nézi. Faterod vállalna ilyet? A járgány fő baja lényegében a rozsda, ami azért nem csoda(24 éves, gyári fényezés...) Én is egerszegi vagyok, ezért is lenne jó, ha meg tudnánk beszélni ezt.

nem mondom meg 2008.11.24. 17:30:22

Nekem is van egy ilyen kis szerkezetem. Nagyapám halála óta szolgál a mindenféle korszerű autók mellett. Napi használatban van és semmi komoly baj nincs vele, pedig már a 23-at tapossa. Csak törődés kell neki és akkor semmi gond.
Autópályán 160 km/h-t még ment néhány éve. Furcsa látvány volt. :-) Egy időben rendszeresen jártunk Bp.-re az országhatár mellől. Most is itt áll a ház előtt. Még két óra, beülök és indulunk dolgozni.

nem mondom meg 2008.11.24. 17:31:49

Myko!

A műhelyben porosodó alkatrészekre lehet licitálni? :-) Esetleg ellátogatni a műhelybe egy jó beállításra? :-D
(gabek@webmail.hu)

nem mondom meg 2008.11.24. 17:33:29

zatlah!

A határ másik oldalán mi mindent lehet kapni ezekhez a gépekhez? Milyen árban, milyen minőségben?

stierati 2008.11.24. 19:45:47

FDOKI!!!

igen mi voltunk azok a tagok Csókakőn, mivel az aktuális ZASTAVA klubtalálkozó a Gaja-völgyben volt. Minden évben van 1-2 talink, ahol lehet látni 1,3 turbo ie motorral szerelt Zastavát is többek / 25-30 gép / között. A klubpóló meg már minden ilyen rendezvényen szinte kötelező. Akit érdekel, a honlapunkon felveheti velünk a kapcsolatot, nem csak zasztavásokat várunk, hanem minden normális embert. Ja és minden szakmai kérdést meg tudunk válaszolni a típushoz kapcsolódóan. Ez garantálja, hogy lesznek veterán Zastavák az országban, mivel már legtöbb tag gépe jóval túl van a 20 éves koron, és egyik-másik jobb, mint újkorában. Szóval aki nem látott Zastavát még narancsmetálban, vagy M3 zöldben, az keresse fel a honlapot, amin fleg találkozók környékén jelentős a nyüzsgés. A szakmai kérdéseket a fórumban várjuk!

yugo-zastava.extra.hu

zatlah 2008.11.24. 19:47:44

@ nem mondom meg
magyarorszagtol nem is olyan messze eso szabadkan...hat oszinten szolva mindent lehet kapni..
idealis kocsinak tartjuk..mivel akarmelyik kocsialkatresz uzletben a raktaron minden megtalalhato,potom penzert..problema nelkul be lehet szerezni barmit,sott varni se kell,h megrendeljek pl beogradbol mivel minden van raktaron...
ami a minoseget illeti...hat zastava minoseg..szoval az alkatreszek hagynak kivannivalot maguk utan..
peldat mondok...nemtom magyarorszagon mi a szakifelyezes ra de mi butykos tengely haznak (vezermu tengely haz) nevezzuk. szoval nekem a vezremu tengely hazam gyarilag hibas volt...volt rajta 1 kis hajszal repedes amin idovel csak csurrant cseppent az olaj..persze ki kellett cserelni mese nem volt..
vettem hozza uj szimeringeket es butykos tengely hazat az elso uzletben ami az utamba akadt...kb 20euroert..
szerintem ez nem penz erte...azota problema nelkul mukodik...

WP12 2008.11.24. 19:51:58

Tanuló vezetőként egy benzin/gázos Zastaván szereztem jogsit. Gázüzemben alig bírt felmenni a 10%-os emelkedőn. Azóta is visszatérő rémálmaim egyike, hogy megyek autóval/motorral emelkedőn, de nem megy a gép.

stierati 2008.11.24. 19:53:25

Nem tudom, hogy észrevettétek-e, de ebből a második, pontosított cikkből már minden világosan kiderül, vagyis a kedvenc típusom volt az utolsó Zastava.

Köszönet a szerkesztőnek minden Zastava-fan nevében!!!

stierati 2008.11.24. 20:07:44

Egy-két videó:

www.youtube.com/watch?v=HpqmpWt6yhY

www.youtube.com/watch?v=02hzbC_V4fw

www.youtube.com/watch?v=v7LCuhzuZdg

www.youtube.com/watch?v=4Y2496FaeSY

www.youtube.com/watch?v=CWCGIpkUuJY

EZEK UTÁN VAN VALAKINEK MÉG KÉRDÉSE???

A TOTALCART PEDIG SZERETETTEL VÁRJUK A KÖVETKEZŐ TALIRA EGY CIKK EREJÉIG.

t.laci 2008.11.24. 23:10:19

Biztosan jók az opelok, de azért én maradok a zastinál!
Nem hiszem, hogy a fiat annyira rossz lenne.
(kicsivel többször volt az év autója, mint az opel)
Az opelba miért építenek fiat motorokat?
Amíg nem ismered a különbségeket "hülegyerek" addíg hogyan mondhatsz véleményt?
1968-ban jött ki az első 128-as fiat. Nézd meg az akkori opelokat. Fényévnyi külömbség volt.
Az, hogy ezt a tipust még mindíg gyártották valószínüleg nem az eladhatatlan "ócska" minőségének köszönhette...

Myko 2008.11.25. 09:54:05

Bikerider írtam Neked üzenet! Megkaptad?

bikerider 2008.11.25. 13:26:16

Kösssz Myko, már irtam is.

nagykonyvkiado · http://automarkak.blog.hu 2008.11.25. 20:38:21

A Zastava10 gyártását is beszűntették. December elejétől készül újra - Fiat Punto néven :)

fdoki 2008.11.25. 22:34:34

STIERATI !

Minden tiszteletem a Tiétek! Nyilván hozzá vagytok már szokva,hogy alaposan megbámulják a gépeiteket -én sem tettem másképp akkor és ott.
A dédelgetett,közel-szépkorú vasaknak és gazdáiknak kijáró tiszteletet meg kell adni.
Mi a 2kerekű műfajban utazunk,legalább 15-20 éves v.nemesebb korú Hondákat hajtó "old bike - old boy - old school"
csapatot építünk...

stierati 2008.11.26. 19:55:32

Hát FDOKI most beletrafáltál. Nekem van egy 1983-as Honda vt 250f tipusú japán belső piacos gépem, na és egy 1971-es CZ 175 sport kétkerekű járgányom is, mindkettő természetesen forgalomban, a Honda megőrzött, a cz teljesen felújított állapotban.

Beszállhatok hozzátok?

Email címért képeket küldök !!

/stierati@citromail.hu /

fdoki 2008.11.29. 17:22:31

Hahó!
Én is küldök fotókat a Bros(NT400)ról
amelyik még csak csitri,hiszen '80-as évjáratú.És persze szintén japcsi belpiacos
A VT250-es a Spada,ugye?
Köszi:fdoki@mail.globonet.hu

fdoki 2008.11.29. 17:24:06

Boccs,elírtam: '90-es évjárat

eLeCkiNg 2009.06.23. 23:40:44

Ez itt a képen nem is 101-es, hanem yugo... vagy a "kép csak illusztráció"?
süti beállítások módosítása