Gáz volt a Blahán

  2008. szeptember 18. - Égő Ákos Címkék: prius saab 900 széchenyi futam európai mobilitási hét

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így szeresd a Saabod
2008-10-19 09:32:00

2000-ben alapítottam a Saab 900 Klubot , és azóta minden évben, ahogy közeledik az aktuális találkozó

Hogyan tankoljunk 59 litert a 45 literes tankba?
2008-10-16 23:34:00

A varázspöcök egy szelep, ami a tágulási tartályból engedi ki a levegőt. Ha nem állunk meg 45 liternél

Segédeszköz a követési távolság megtartására
2008-10-06 02:10:00

A találmány lényege, hogy a km/ó érték mellett a m/s értéket is feltüntetik egy kombinált skálán. Így a

Kályhatisztítás tolatókamerával
2008-09-24 14:51:00

Már legalább három éve a garázsban pihen a napellenzőbe épített monitor és a tolatókamera. Azt hiszem


Próbálni is lehetett

Ahogy a Blaha Lujza térre érek, az első, amit meglátok, Jean Michel Jarre: Oxygene Tour  plakátja a néhai Corvin áruház homlokzatán. Ha jól emlékszem, az Oxygene lemez 1977-es. Gyermekkoromban ezt a lemezt hallgatva ismerkedtem a sztereóhatással (illetve a Fonográf együttes – azt hiszem - Zazi című számával, amire unokabátyám kényszerített). Hát, a mester nem kapkodta el a turnét. Mindenesetre a legjobb háttér a hibrid Priusok mögé.


Oxygene Tour

Európai Mobilitási Hét van Budapesten szeptember 16. és 22. között, aminek keretében szerdán a kipróbálható Toyota Priusok mellett néhány saját kikészítésű, illetve átalakított alternatív hajtású járművet is kiállítottak. A Széchenyi Futamon is megismert versenyzőkkel és járműveikkel találkozhattam ismét. Én a bioetanolos, OG Saab 900-asommal mentem, és ahogy araszoltam a körúton a dugóban, egyszercsak megjelent a tükörben az átalakított BMW R1150GS is. Azt hittem, ő oda igyekszik, de mint kiderült, teljes véletlen, hogy egy időben egy helyen vagyunk. Mindegy, ha már így alakult, kötelessége velem tartani.

Leparkoltunk a sor végén a két alkoholossal, és tettem egy sétát.


Jelenleg nincs hazánkban nagynyomású földgáz töltőállomás

Két igazán ismeretlen autó volt, a Fővárosi Gázművek Zrt. gázos Opeljei. Mindkét autó CNG (Compressed Natural Gas), vagyis sűrített földgáz technológiával működő, gyárilag átalakított autó. Négy, illetve három nagynyomású tartály van az autó alatt, amelyek egyszeri feltöltésével körülbelül 400 km az autó hatótávolsága. Van 15 literes benzintartály is, ami csupán vésztartalék. Egy kis hibája van a dolognak: sajnos jelenleg Magyarországon sehol nem tudunk metán alapú nagynyomású földgázt tankolni. (Nem szabad összekevernünk a propánalapú PB gázzal, aminek viszont szép töltőhálózata van.) Pár percig beszélgettük az illetékessel, de tudtam, mire hazaérek, a felére sem emlékszem, ezért megkértem: ha van rá mód, térjünk vissza a dologra később, szívesen bemutatnánk őket részletesen a közeljövőben.


Egészen jól átlátható

Az elektromos Porsche 924-en a Széchenyi Futam óta kicsit átrendezték az akkumulátorokat, így átláthatóbb lett a motortér és jobb az autó súlyeloszlása. A Tipóban kényszerű villanymotorcsere történt, a régi motor kommutátora ment tönkre. Most tekintsünk el ezen alkatrész részletezésétől, aki ért hozzá, az úgyis tudja, aki meg nem, annak felesleges izgalom.  Mindkét autó tisztán elektromos üzemeltetésű, házi átalakítás, érvényes műszaki engedéllyel. Saját lábukon jöttek a rendezvényre.


Alternatív hajtás: kísérlet és kényszerűség

A résztvevő régi, a jármű új. Dr. Joó Antal egy fura háromkerekűvel érkezett. Kalandos úton került Antalhoz, és a megérkezés óta az apróbb konstrukciós hibák kijavításával, villanymotoros rásegítéssel tökéletesítette a járművet. A szerkezet azért is érdekes, mert sok, házilag átalakított villanyhajtású járművel ellentétben ez  visszatáplálásra is képes. Az antibringa.hu honlapon minden részletet megtudhatunk.


Az autó (is) alkohollal működik

Sokan megálltak megnézni a felhozatalt, mégis úgy éreztem, lehetett volna nagyobb felhajtást csinálni a nemes feladatnak, esetleg több járművet is meghívni. Az eseménynek még nincs vége, ugyanezek az szerkezetek az Európai Mobilitási Hét további programjaként vasárnap, a lezárt Andrássy úton ismét megtekinthetők. 



A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr10668941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Teeboy 2008.09.18. 15:00:57

De sajnos a földgáz is csak ideiglenes megoldásnak jó, az aksik élettartama igencsak korlátolt (főleg egy benzintartályéhoz képest:)), alkoholból meg nem tudom lehet-e annyit "termelni", hogy kiváltsa a kőolajat...
Marad a hidrogén!? ja, annak meg a biztonságos tárolásával vannak a legnagyobb problémák.
Nagyon kíváncsi vagyok, mi lesz ennek a vége...

Autótesztelő · http://hasznaltteszt.blog.hu/ 2008.09.18. 15:19:03

Remélem, megmaradnak a jó kis benzines, dizel autók.. Nem szimpatikusak nekem az alternativák.

Tommi 2008.09.18. 15:51:51

Az Oxygene 1976-os lemez, 2006-ban lett újra kiadva, a 30éves évfordulóra és még mindig megy a promo-turné...

A Posche 924 tetszik, de a benzinmotor az igazi...

Merida001 2008.09.18. 15:55:40

A vízzel működő autót már kitalálták. A feltalálót egy étteremben megmérgezték az autó pedig mai napig nem került elő...A "tiltott találmányok"c. könyvben olvashatunk erről. Több a víz, mint a szárazföld a világunkban...a lehetőség meglenne, de...pedig több az autós világ szinten, mint az olajtársaságok fejei akik "irányítják" ezt az olaj árak iránti kiszolgáltatott helyzetünket világszinten..

Dottore 2008.09.18. 15:58:20

Az bioüzemanyagokkal az a baj, hogy felnyomjàk az élelmiszer àrakat, valamint a termöterület a Földön véges...

esde 2008.09.18. 16:12:50

Én megmondom mi lesz a vége:)végre helyére kerülnek a dolgok, és nem lesz általánosan elfogadott tény hogy bármilyen körülmények közt megengedhető az hogy egy átlag 80kg-os embert egy átlag 1,5tonnás szerkezet cipeljen. És ha végre kierkülünk ebből a mesterségesen gerjesztett kőolaj bűvöletből, akkor ki fog derülni mennyibe is kerül 1,5tonna vasat mozgatni, és el lesz rajta gondolkozva hogy megéri-e? Mert ha minden költségét összeadnánk mennyibe kerül egy km egy belsőégésü motor által hajtott autóval, hirtelen nem is lenne olyan drága bármi más módon kiváltani:) Csak azért mert nem egyidejüleg jelentkeznek ezen költségek hajlamosak vagyunk megfeletkezni róla. És nem nemtem bele mi mennyit szennyez stb.
De egy mai autó: vételár(vételtől roncstelepgi számolva /km) üzemanyag, kopó alkatrészek stb de ha távolabbra megyünk: hitel terhek, adók, újrahasznosítás, előállításra fordított energia, kipufogó gáz, és egyéb környezetis hatásai, annek helyereállítása, nagyvárosokban lakók ezen körbe tartozó hatások miatt megbetegedéseinek közterhei, balesetben nyomorékká vált emberek kezelése stb stb. Na ha ezt kiszámolná valaki akkor kapnánk megközelítőleg használható eredményt mibe is kerül ma egy megtett km egy autóval. Erre nagyon kiváncsi lennék! Ha mások is remélem előbb utóbb lesz egy ilyen cikk is. Őszintén én nem értem miből gondolják azok akik nap mint nap autóval járnak hogy megtehetik, de igazából tudom, fogalmuk sincs, nem is foglalkoznak semmivel csak a saját kényelmükkel... tehát én nekem minden alternatíva érdekes, mert alapvetően fontos lenne a tudati ébreéshez hogy ne csak egy szemszögből lássuk a jelenlegi szokásainkat, hanem legyen lehetőségünk választani, és ne lemondásról szóljon a választáas hanem szabad akaratról. Hogy ne vagy gyalog, vagy életveszélyben motorral, biciklivel időjárás?) vagy a büdös, és igénytelen, és elégtelen BKV-n vagy mivel ???
Szóval részemről szeretnék alternatívát. És emlékezzünk vissza mikor az autó megjelent nem volt képes kiváltani a lovaskocsikat sem praktikusságban csak valami mögé állt és elkezdte nyomni, fejleszteni (olaj) hát hajrá legyenek csak alternatívák, gyanítom ugyan ott kötünk ki de legalább lehessen választani:) Van autóm használom is de csak annyit amennyi elengedhetetlnül fontos.

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.09.18. 17:09:13

"alkoholból meg nem tudom lehet-e annyit "termelni", hogy kiváltsa a kőolajat..."

Pedig milyen személyiségformáló is lenne, hogy el kéne dönteni: ivós alkoholt vagy autókázósat főzzünk-e a cefréből. :)))

Mint ahogyan az eszkimó is hol eszi a fókazsírt, hol világít vele.

tuner1 2008.09.18. 17:29:30

Én meg a sajátommal nem mentem el, mert tudtam, hogy semmi értelme sem lesz, a kommentek bizonyítják
www.brixxon.com

szsrobert 2008.09.18. 17:40:28

Ha valóban érdekelné az embereket a saját egészségük és a környezetük védelme, kerékpárral közlekednének.Vagy étolajjal,biodízellel,E85-tel,propán-bután gázzal.

Shadowbull 2008.09.18. 18:59:44

Aruld mar el nekem legy szives, hogy mitol egeszsegesebb a biodizellel, az etolajjal, az E85-tel, meg a PB-gazzal hajtott auto, mint a normal?

sb

Shadowbull 2008.09.18. 19:01:41

"csak valami mögé állt és elkezdte nyomni, fejleszteni (olaj) "

Ez egy erdekes gondolat.

Tehat mar 100 eve is az olajlobbi nyomta elore az autoipart.

sb

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.09.18. 19:18:27

""alkoholból meg nem tudom lehet-e annyit "termelni", hogy kiváltsa a kőolajat..."

Pedig milyen személyiségformáló is lenne, hogy el kéne dönteni: ivós alkoholt vagy autókázósat főzzünk-e a cefréből. :)))

Mint ahogyan az eszkimó is hol eszi a fókazsírt, hol világít vele. "

SŐT!
Ha belekalkuláljuk, hogy a szánhúzó kutyuk is kapnak belőle, máris megtaláljuk az univerzális energiaforrást. :))))

Gomulka Béla 2008.09.18. 20:17:34

Bull, száz év alatt tortént egy és más. Én nem vagyok vevo a konspirációs teóriákra, de kétségtelen hogy ha a dugattyús szénhidrogén-motor nem lenne jelen mint olcsó alternatíva, már mással (is) járnánk. Ami azt is jelenti, hogy ha elfogy a szénhidrogén és állig ér a córesz, viszonylag hamar eloáll majd valaki valamivel.

A PB-gázzal hajtott autó nem kevésbé szennyezo. Az etanol, és foleg a novényi olaj viszont sokkal kozelebb van a karbon-semlegességhez és ezzel a fenntarthatósághoz, mint a szénhidrogén-motor. De mindez, hangsúlyozom, csak a dugattyús-négyszemélyes-sebességváltós, százéves koncepció tukrében elorelépés. Engem más utak jobban erdekelnének, már csak a változatosság miatt is.

Shadowbull 2008.09.18. 20:40:11

azert azt ne felejtsuk el, a koolaj 100 eve nehol meg magatol kijott a foldbol, egy tokeletesen idealis hajtoanyag.

A szenhidrogen nem fog csak ugy elfogyni, meg eltart egy ideig. Es ma is eleg olcso, egy liter benzin van vagy 150 forint a tobbi ado, pedig a koolajjal kell meg egy picit pancsolni, mire benzin lesz belole.

A CO2-hisztibe most ne menjunk bele, en nagyon szkeptikus vagyok a temaban, de mondjuk ez termeszetes, hiszen az olajipar fizetett ugynoke vagyok :)

Lesznek mas utak, meg megerjuk.

sb

Gomulka Béla 2008.09.18. 21:50:13

Bull: a szén-dioxid bizonyítottan uvegház-gáz. Szén-dioxidból egyre tobb van a levegoben. A klíma melegszik, és ez sokaknak nem jó. Ott spórol az ember, ahol tud.

Holnap Nemzetkozi Beszélj Úgy Mint a Kalózok Nap lesz! Shivers me timbers, hearties!

ld.
en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster

Shadowbull 2008.09.18. 22:24:28

"szén-dioxid bizonyítottan uvegház-gáz. Szén-dioxidból egyre tobb van a levegoben. A klíma melegszik, és ez sokaknak nem jó"

ja, csak az osszefugges nem bizonyitott.

sb

[] (törölt) 2008.09.18. 22:46:26

"A vízzel működő autót már kitalálták. A feltalálót egy étteremben megmérgezték az autó pedig mai napig nem került elő..."

en meg feltalaltam az orok elet szerumat, de a hulyeknek nem adok belole.

Gomulka Béla 2008.09.18. 23:22:51

(A CO2 uvegház-gáz mivolta nem bizonyított? És akkor a Vénusz mitol olyan meleg?)

Amúgy koztudott, hogy a globális felmelegedést a kalózok számának csokkenése okozza, a széndioxiddal csak vicceltem. Ld. a fenti linket.

(És mitol torott le a karja?!)

Rocko- 2008.09.19. 00:09:38

Edelweiss 2008.09.18. 22:46:26
"en meg feltalaltam az orok elet szerumat, de a hulyeknek nem adok belole."
hopp egy 22-es. :D

Shadowbull 2008.09.19. 20:37:15

"A CO2 uvegház-gáz mivolta nem bizonyított?"

Dehogynem.

Csak az nem, hogy a jelenlegi felmelegedest az emberi CO2 kibocsatas okozna.

sb

Gomulka Béla 2008.09.19. 20:56:43

"Csak az nem, hogy a jelenlegi felmelegedest az emberi CO2 kibocsatas okozna." Nem is állítottam hogy az okozta. De nyilvanvalóan hozzájárult. Rengeteg széntartamú energiahordozót égetunk az utóbbi száz-kétszáz évben. Kleine Fisch...

Shadowbull 2008.09.19. 21:07:00

"De nyilvanvalóan hozzájárult."

En eleg sok ervet, adatot elolvastam pro es kontra, de nekem egyaltalan nem nyilvanvalo.

Csak 2 szam: az osszes emberi CO2 emisszio evente 30 gigatonna, ennek a 10%-ert felelosek a szemelyautok.

Viszont a termeszetes CO2 emisszio meg 770 gigatonna.... Vulkanok, mocsarak, az ocean, a biomassza meg ki tudja mi.

Ugye a nagysagrend, az piszkalja az en csoromet.

sb

Gomulka Béla 2008.09.19. 22:49:41

A 770 gigatonna mindig is megvolt, (illetve nyilvánvalóan fluktuált). Arra a szintre állt be a rendszer, foleg amíg békén hagyták. Hatalmas mennyiségu szén tárolódik koszén és olaj/gáz formájában, és a zome elég régóta. (A legfiatalabb lignitek is tobb milló évesek.) Valószínu tehát, hogy a szén elégetése és a terméknek a légkorbe juttatása hatással lesz a rendszerre. (Persze még tobb szén tárolódik mészko és dolomit formájában, de annyi meszet azért nem égetunk...)

drdj · http://drdj.blog.hu 2008.09.21. 18:13:43

A sárga, lábbal hajtható, minden portálon máshogy elkeresztelt jármű egy VELOMOBIL. Nem tudom, miért fél mindenki nevén nevezni, igaz, Magyarországon kevesen foglalkoznak vele, de ha egyszer így hívják!
Minthogy az Index és gyermekei ("anyánk az Index") a kedvenceim, Égő Ákos belecsempészhetné az elnevezést a bejegyzésébe... THX, Respect!

Az antibringa.hu mellé ajánlom a drdj.blog.hu oldalt.
süti beállítások módosítása