Ahogy a Blaha Lujza térre érek, az első, amit meglátok, Jean Michel Jarre: Oxygene Tour plakátja a néhai Corvin áruház homlokzatán. Ha jól emlékszem, az Oxygene lemez 1977-es. Gyermekkoromban ezt a lemezt hallgatva ismerkedtem a sztereóhatással (illetve a Fonográf együttes – azt hiszem - Zazi című számával, amire unokabátyám kényszerített). Hát, a mester nem kapkodta el a turnét. Mindenesetre a legjobb háttér a hibrid Priusok mögé.
Oxygene Tour
Európai Mobilitási Hét van Budapesten szeptember 16. és 22. között, aminek keretében szerdán a kipróbálható Toyota Priusok mellett néhány saját kikészítésű, illetve átalakított alternatív hajtású járművet is kiállítottak. A Széchenyi Futamon is megismert versenyzőkkel és járműveikkel találkozhattam ismét. Én a bioetanolos, OG Saab 900-asommal mentem, és ahogy araszoltam a körúton a dugóban, egyszercsak megjelent a tükörben az átalakított BMW R1150GS is. Azt hittem, ő oda igyekszik, de mint kiderült, teljes véletlen, hogy egy időben egy helyen vagyunk. Mindegy, ha már így alakult, kötelessége velem tartani.
Leparkoltunk a sor végén a két alkoholossal, és tettem egy sétát.
Jelenleg nincs hazánkban nagynyomású földgáz töltőállomás
Két igazán ismeretlen autó volt, a Fővárosi Gázművek Zrt. gázos Opeljei. Mindkét autó CNG (Compressed Natural Gas), vagyis sűrített földgáz technológiával működő, gyárilag átalakított autó. Négy, illetve három nagynyomású tartály van az autó alatt, amelyek egyszeri feltöltésével körülbelül 400 km az autó hatótávolsága. Van 15 literes benzintartály is, ami csupán vésztartalék. Egy kis hibája van a dolognak: sajnos jelenleg Magyarországon sehol nem tudunk metán alapú nagynyomású földgázt tankolni. (Nem szabad összekevernünk a propánalapú PB gázzal, aminek viszont szép töltőhálózata van.) Pár percig beszélgettük az illetékessel, de tudtam, mire hazaérek, a felére sem emlékszem, ezért megkértem: ha van rá mód, térjünk vissza a dologra később, szívesen bemutatnánk őket részletesen a közeljövőben.
Egészen jól átlátható
Az elektromos Porsche 924-en a Széchenyi Futam óta kicsit átrendezték az akkumulátorokat, így átláthatóbb lett a motortér és jobb az autó súlyeloszlása. A Tipóban kényszerű villanymotorcsere történt, a régi motor kommutátora ment tönkre. Most tekintsünk el ezen alkatrész részletezésétől, aki ért hozzá, az úgyis tudja, aki meg nem, annak felesleges izgalom. Mindkét autó tisztán elektromos üzemeltetésű, házi átalakítás, érvényes műszaki engedéllyel. Saját lábukon jöttek a rendezvényre.
Alternatív hajtás: kísérlet és kényszerűség
A résztvevő régi, a jármű új. Dr. Joó Antal egy fura háromkerekűvel érkezett. Kalandos úton került Antalhoz, és a megérkezés óta az apróbb konstrukciós hibák kijavításával, villanymotoros rásegítéssel tökéletesítette a járművet. A szerkezet azért is érdekes, mert sok, házilag átalakított villanyhajtású járművel ellentétben ez visszatáplálásra is képes. Az antibringa.hu honlapon minden részletet megtudhatunk.
Az autó (is) alkohollal működik
Sokan megálltak megnézni a felhozatalt, mégis úgy éreztem, lehetett volna nagyobb felhajtást csinálni a nemes feladatnak, esetleg több járművet is meghívni. Az eseménynek még nincs vége, ugyanezek az szerkezetek az Európai Mobilitási Hét további programjaként vasárnap, a lezárt Andrássy úton ismét megtekinthetők.