Nyolc betétből egy fékezett

  2008. július 15. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes totalcar flotta 200d

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

 

Amikor 2007 januárjában megvettük a Bazeget, nem volt pénzünk, az állólámpás árak meg épp elszálltak az egekbe. Ezt az egyet találtam, ami legalább egy darabban volt, megéérte a két kilót. Sajnos a papírjai nagyon nem voltak rendben, dupla átírás, vizsga, minden borzalom kinézett, végül plusz 200 ezerből lett a miénk. A kocsi a München c. filmben szerepelt, aztán hazahozták Máltáról, és a Bécsi út melletti mosó gyomjában hevert egy évet. Inkvizíció ez a fékeknek.

Birtokszerzési alap-rendbetétel, aztán használatba vettük. A fékek felengedtek, elkezdtek működni, tavaly nyár végére tűrhetőek lettek. Aztán idén februárban az autó lassításnál valamiért elkezdett húzni balra, a bécsi Chromjuwelen kiállításra már úgy mentünk Orosz doktorral.

Májusra tragikus lett a helyzet. Pedig készülünk családostul Szlovéniába - Bazeggel. Nekiálltam. "Rászánsz másfél órát, kicsit megjáratod a dugattyúkat, jó lesz!" – mondták a barátaim a klubban. Én kicsit szkeptikus voltam, szívtam már eleget fékkel. Két teljes estét felölelő szopásra készültem. Négy lett belőle.

Kezdtem a bal hátuljával, mert farral álltam be a garázsba, és este ott volt a legmelegebb. A féknyereg harminchat éves csavarjai engedtek a crovának, kezemben feküdt a beteg nyereg. Utoljára bő tíz éve szereltem állólámpás féket, akkor ezek az autók még csak huszonévesek voltak, nem harminconsokok. Nagy különbség, erre most jöttem rá.

Egy tömb rozsda, ezer pók otthona volt az egész. Legszívesebben kihajítottam volna a kukába. De egy új féknyereg 25 ezer pénz, ezért nekiálltam menteni. A betétek nem mozdultak. Próbálkoztam WD-40-nel. Féktisztítóval. Fékfolyadékkal. Csavarlazítóval. Ezek mindenféle kombinációjával. Semmi. Elővettem a gumikalapácsot, csavarhúzót, pajszert – a betétek hangosan röhögtek rajtam.

Van ám nekem tízkilós kalapácsom is! Nekirongyoltam, ütöttem, ujjamra csaptam, káromkodtam. Betettem feszítőnek egy dornit, azt még dühösebben ütöttem, folyt a vér, az izzadság, püföltem, csapkodtam, egyszer csak eltört az egyik betét. Már az őrjöngő dervis gyilkos ösztöne hajszolt, láttam a megoldást, szét kell verni az egészet. És a másik is kimállott darabokban. Banzaaaaaai!

Micsoda meglepetés – mindkét dugattyú simán mozgott benne. Ahhoz azonban, hogy be tudjam tenni az új betétet, meg kellett dolgozni a rozsdás sínt a nyeregben. Elő a nagy ráspolyt, aztán a finomabb reszelőt, majd a tűreszelőt, egész jó lett. Ha nem is gyári a felület, de kráteresen-simásan-korrektes. Be az új betétek, összepakoltam. Egy kerék készen, egy nap elment.

Másnap nekihasaltam a bal egynek. Ez az a fék, amelyik egyedül fogott, de sajnos állandóan. Így aztán mostanra majdnem vasig kopott a betét. Szerencsére a Mercedes-fékben a betét nehezen tudja megenni a tárcsát, mert fennakad a rezgésmentesítő lemezen. De mivel az elmúlt két hónapban nyomtam rendesen a pedált, ezért a dugattyú már ferdén tolta a külső szélén elakadt betétet. Sréhen elkopott rajta a ferodo.

A szemközti dugattyú pedig (ami a tárcsa túloldalát nyomná) teljesen berohadt. Sehogy nem tudtam megmozdítani. Végül trükkhöz folyamodtam. Meg kellett nyomnom a pedált, hogy belülről tudjak erővel hatni rá. Mivel viszont darabokban volt a fék, ezért erre a jó dugattyú kiugrott volna a helyéről.

Ezért stekkerfejből és két villáskulcsból építettem egy hidat, hogy a dugattyú bennmaradjon, és beültem pumpálni. Majd' megszakadtam, de végül megindult. Nyomtam hármat (nem többet, nem akartam, hogy szétjöjjön), a rossz dugattyú kijött szépen. De nem bírtam visszanyomni többé.

Azt hittem, a gumi fékcső omlott dagadt meg belül, szokott ilyen történni. Olyankor fog folyamatosan a fék. Kinyitottam hát a légtelenítő csavart, hogy kiengedjem a nyomást. Próbáltam párhuzamszorító segítségével úgy is visszanyomni a dugattyút, de semmi. Nagyon nem variálhattam, mert a fékcsövet nem akartam levenni, mindent a helyén kellett csinálnom.

Elkezdtem csavarlazítóval fújkálni. Nyomtam, kocogtattam. Itt nem szabad erőlködni, mert ha akármilyen kicsit is ferdén próbálja benyomni a dugattyút az ember, megszorul, mint egy rosszul betolt szekrényfiók. Ezért kellett a kocogtatás és nyomás együttese. Végül iszonyú kínkeservvel megindult. Háromszor pumpáltam ki, háromszor nyomtam vissza, onnan már kézzel is járt. Hurrá, ez is kész.

Kaptam Gazsi barátomtól egy garnitúra régi fekvőlámpásba való, új fékbetétet, neki nem kellett. Azt akartam beépíteni. Ám az állólámpásé két-két milliméterrel alacsonyabb, holott szemre ugyanolyannak néz ki a fékrendszer. Ez szombaton volt, Bazeget hátratoltam a garázsban a B-állásba, behoztam a Kati 190-esét, hogy mégse aludjon kétszer is kint az öreg miatt. Eddig két nap ráfordítás.

Hétfő este már W115-be való betétekkel felszerelkezve láttam munkához. Itt is megreszeltem a betétek vályúját, húsz perc alatt összeraktam az egészet, fékszerelő pasztával mindent rendesen megkentem, hogy a korrózió egy ideig ne legyen probléma.

Még aznap este a jobb elejét is szétszedtem. Könnyen kijöttek a betétek, ám a dugattyúk mindkét oldalon megálltak. Szerencsére kéznél volt a szombaton összeszedett, kisakkozott szerszámegyüttes, és ha nem is úgy, mint a karikacsapás, de két óra nyomkorászás, pumpálás, párhuzamszorítózás, kalapálgatás után kint voltak a betétek, mozogtak a dugattyúk. Új fékbetétek be, a harmadik nap is elment.

Jobb hátul aztán már a kereket sem bírtam levenni az agyról. Végül kitekertem a csavarokat, leeresztettem az autót, és meglökdöstem, mint állat, meg gumikalapáccsal püföltem. Nem ment könnyen, de lejött. Szemre ez a fék nézett ki a legjobban, valójában itt minden rossznak bizonyult. Aztán mindkét betét darabokban, szétverve jött csak ki, emellett mindkét dugattyú állt is. További egy nap ment rá erre.

A kocsi jobb oldalától, ugye, sokkal többet kell rohangászni a vezetőüléshez, amikor az ember pumpálni akar, ez is vitte az időt. És a hátsó nyergek domborúbbak is, ezért a párhuzamszorítóval nehéz fogást találni rajtuk. Megszenvedtem. Végül mind működött.

Ki az utcára, fékpróba. Eszeveszett fékhatás (aki nem vezetett rendbetett fékekkel ilyen öreg Mercit, el se hiszi, milyen jó fékek voltak rajtuk), de maradt a húzás balra, bár sokat enyhült. Így nem lehet Szlovéniába menni, pláne családdal nem. További javításoknak néztem elébe. Erről többet később.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr60569222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.15. 18:33:05

Jó kis Csiki gány, ezt már szeretem! Még, még, méééég!!! :)

magezoli 2008.07.15. 18:36:32

Na végre :D (főleg)az ilyen bejegyzésekért érdemes belsőséget olvasni!

AP 2008.07.15. 18:41:44

ezekben még anyag volt

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.15. 18:45:32

AP, amúgy egy csere-autótesztről akartam veled beszélni, meg egy közös haverunkról ;)

46Laca 2008.07.15. 18:48:36

Zsolt,azzal,hogy kimozdítottad a dugattyúkat,csak félmunkát végeztél.Ki is kellene szedni őket a helyükről,és a rajtuk képződött rozsdát eltávolítva,tisztán újra összerakni az egészet.
Miért nem bízod az Ivánra? :-)))

csabek 2008.07.15. 18:50:26

- ilyen fékekkel közlekedtél: Felelősségtudatod aztán van...
- mindössze 200-ért van autód, de sajnálod a pénzt normális fékalkatrészt venni
- 4 napot el...ol egy ilyen trehány kendácsolásra
és erre még büszke is vagy???

dottore 2008.07.15. 19:00:35

Na ez már nekem is tetszik! Csikós, Rácz, Bazsó: kell egy kis őrület a szakmához. Kár hogy ez utóbbi már egyáltalán nem ír.

OzzyCar 2008.07.15. 19:01:39

Krumplit is adtak hozzá? Már nem bántásból, de ez az a típus, vagy az egyel újabb?:D

AP 2008.07.15. 19:03:35

Á, köszi a megkeresést, de totális inkognitóban szeretnék maradni. Ilyen kis paranoiás vagyok.

Ciri 2008.07.15. 19:05:20

1.A post kurva jó!
2.A gányolás szintén...
3.Csikós fejét nagyon csípem !
4.A Bazegét is...

De költs rá egy picit bátrabban, mert így inkább kuka (bocsánat, temető)

BeeTm 2008.07.15. 19:07:21

Jaja,ráadásul Orosz doki miattad patkolt volna el a szar fékeid miatt,na azt sose bocsátottuk volna meg... ;))))

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.07.15. 19:09:11

"Már az őrjöngő dervis gyilkos ösztöne hajszolt" Ez tetszik. A tartalma is (pitbullos kitartás)

Az összes többiért (virtuális) megvetés.
Felelőtlen közlekedés, szarevő pénzkuporgatás... Ejjj...

Istenem, és még a suzukit fikázzák a "szar" fékek miatt (is). :)))

Hány ilyen ősöreg "szuperjárgány" szaladgálhat hülyére koptatott, vagy egyáltalán nem működő fékekkel?!

(Persze, a kisautósok közt is sok a hanyag.)

Car Fiol 2008.07.15. 19:12:56

Ne állj neki egy 4 tengelyesnek!

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.07.15. 19:15:08

Ha nem is kell új féknyereg, nem árt a meg-megszoruló dugattyúkat újra cserélni. Azok messze nem olyan drágák, mint egy nyereg, és általában azokon fárad el a krómfelület, ami miatt elkezd szorulni.

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.15. 19:15:32

Hihhihi, Csabek, neked még sosem volt ilyen autód, mi?! Az nem is tudhatja, milyen az, amikor megszerzel egy öreg vasat, kínoz a vágy, hogy hajthassad, meg esetleg a kényszer is, és egyszerűen nem tudsz mit csinálni, így is használod, aztán mikor időd van, elkezded rendbetenni. Perszepersze, a fékkel nem szabad viccelni, de előfordult már velem is, hogy csak fékbetét cserekor derült ki, hogy beállt az úszónyereg, és hasonló szopással lehetett csak lerobbantani (és azok még csak tizenéves nyergek sem voltak ám!). Olyankoor bizony csak a tárcsa egyik oldala fékez, az sem nagyon...
Ha meg megnézed a Merci féktárcsáit, fogtak azok a betétek valamit -csak nem sokat. Nem akarom én a Csikóst védeni, megvédi ő magát, ha akarja, de ez még mindig ezerszer felelősségteljesebb eljárás volt (különösen, ha tudjuk, hogy Bazeg nem járt olyan sokat, nem volt napi használatban, ha jól tudom), mint annak a taxisnak az esete, amelyik úgy esett be egy ismerős műhelybe, hogy amikor levették a nyerget, jött vele a Suzuki féktárcsája is. Konkrétan leesztergálta a féktárcsát a betétekkel, lett egy csinos öntöttvas glóriája. Na, az a fék, az biztos, hogy nem fogott semmit.

Csikós Zsolt 2008.07.15. 19:15:41

Ciri:
más viszi most a lét, a Bazeg az elhullot morzsákon él... Ahhoz képest, hogy hónapokon belül eladom, elég tisztességesen borítom ám bele a pénzt.

sipike78:
átment a vizsgán, egy csomó ideig jó volt a fék. De télen nem ment két hónapot, valszeg akkor beállt. A betétek egyébként jók voltak, ellenőritük, nem járok elkopott betétekkel. Csak a bal egyet az az egy bécsi út megzabálta, az azért volt kopott. Minek mentegetőzzek, eh... Aki utálja az öreg autókat, annak hiába magyarázok, úgyis azt olvas ki a posztból, amit akar. Nekem meg elkopik a billentyűzetem a magyarázkodásban, holott tényleg nincs mit, baromira csekkolni szoktam az ilyen dolgokat. A kaszni, fényezés nem zavar, amíg a tartóelemek megvannak, de ezekre költök.
Na mindegy, a jehovisták is mindig kiforgatják a Bibliát kiragadott mondatokkal, aztán úgy már nekik teljesen mást jelent.

mbtomi 2008.07.15. 19:20:26

HURRÁ! ÜBERKIRÁLY VAGY! STRICH ACHT FOREVER!!!! Én is ilyenre akarom majd a 123-ast cserélni.
Ezek a zsír verdák, a krómról visszaverődő napfény meg majd szétolvasztja a sok műanyagautót! MÉG ILYEN VERDÁKAT, SZÁZAT, EZRET...Sok sikert és kitartást hozzá. Nekem nagyon bejön, amikor a fiatal kutasok dícsérgetik. Sztem ezek minden törődéstr megérnek, meghálálják! Lelkük van, ÉLNEK, MOSOLYOGNAK RÁD!
Annyira azé' nem vagyok elfogult, he-he.

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.07.15. 19:21:21

Csikós, úr, én nem utálom az öreg autókat.

Egyszerűen felesleges időpazarlásnak tartom a velük való nyűglődést.

De az ön pénze, az ön ideje...

Hajrá.

----------

streetsta!


"hogy amikor levették a nyerget, jött vele a Suzuki féktárcsája is. Konkrétan leesztergálta a féktárcsát a betétekkel, lett egy csinos öntöttvas glóriája"

Ez erősen karcolja az urban legend kategóriát.

biker_kolee 2008.07.15. 19:23:17

Jó bejegyzés ez, még ilyet, de sokat!!! ;)

Zsolti, ne foglalkozz azokkal, akik leoltják a "gányolást", azok sose tudják meg, milyen az, amikor az autódért te szenvedsz meg, és nem két szervíznyi gárda. ;) Ezt még atomjaira szeded egy kulcskészlettel, nem hogy egy komplett szervízzel... Régi, öreg autók powa!! :D

zon 2008.07.15. 19:23:30

Tisztelem a kitartásodat.Komolyan.
A félrehúzó féket csak simán fújd be wd40-el.Utána már nem húz arra :)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.07.15. 19:27:14

"A félrehúzó féket csak simán fújd be wd40-el."

Zsírozni kell! A wd40-be nem ragad bele a por. :P

Ciri 2008.07.15. 19:29:35

Zsolt !

Tudod már, hogy mi lesz helyette?
Megveszed a Ritmot? (hehehe)

Inkább zúzasd be Bazeget, ha már nem akarod felújítani, mert ha nem sikerül egy "olyannak" eladni, mint jómagad, akkor úgyis valami retek megveszi és mégjobban szarni fog rá.

A beolvasztott anyagból meg csináltass egy kulcstartót (természetesen Bazeg felirattal)a 190-eshez.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.07.15. 19:34:35

Bazeg, én pont ugyanezt játszottam el, eddig kétszer, és még mindig nem enged az a kurva dugattyú. Fel lett polírozva, gumikarmantyú csere következik, mert borzalom. De ha most idetennék egy képet arról, hogy az én autómban milyen betét volt, és hogy nézett ki a féktárcsa, akkor még a sokat látott Csikós is köpne egy böcsületeset.

IQLight 2008.07.15. 19:35:00

A gumi miatt is húzhat félre, nem feltétlen a fék a ludas.

Egyébként jó sztori, tetszett! :)))

pizo 2008.07.15. 19:36:14

Basszus Zsolti, nagyon ráérsz. Az 1975-ös DAF 66-osom fékjei a hosszú állás (nem nálam, hanem az előző német tulajnál) beálltak. Én máshogy oldottam meg a problémát:

- féknyergek le, felújítókészletet + betéteket megvettem, Unixnál volt kedvezménnyel 6500 Ft.
- Gogol u-i fékes a nyergeket az új karmantyúkkal 1 hét határidővel össz. 6000-ért megcsinálta. Nem úszónyetrge fék ez sem, szétszedte, belül is kipucolta.
- a hátsó munkahengereket szintén vettem újat, ezeket kicserélni kb. negyedórás könnyed ujjgyakorlat volt. A hátsó pofák jók voltak.
- nyergek fel, légtelenít. Össz munkaidő ha volt 1,5 óra, sokat mondok.
- remek fék.

Üdv: Zoli

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.15. 19:39:48

Sipike drága, a saját szememmel láttam a tárcsát, sőt, még elsősegélyre is használtam, mikor pár nappal később cimborám erősen illuminált állapotban beverte a fejét, ez volt a leghidegebb és legkevésbé olajos fémdarab, amivel leszoríthattuk a növekedő szarvát. Meggyőződésem, hogy gyakorló szervizesek ennél cifrábbakat is tudnak mesélni, én csak néha odatévedő műértő voltam. Persze az is igaz, hogy ami abban a műhelyben megtörtént, simán kiadna egy kisebb kötetet (és ez még csak az, amiről én tudok). Ráadásul minden egyes sztorira simán mondanák, hogy urbánus legenda -pedig saját szememmel láttam őket, tudom, hogy minden szürrealizmus ellenére teljesen valós kalandok voltak...

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.15. 19:41:57

Pizo, látod, ha másért nem, már ezért megérte ezt a posztot megírni, most már mind tudjuk, hová kell vinni a nyergeket hasonló szopás esetén! Kösz!

Quattroman 2008.07.15. 19:49:35

sohasem ertettem hogy mi a faxert nem marad az ujsagiro, kömüves, asztalos, a szakmajanal!
Inkabb ganyolnak nehogy par forintot ki kelljen adni a szakembernek.
Mi meg epitsük a hazunkat, operaljuk meg magunkat es mindenki fogja ra hogy azert csinalja mert ez a hobbija :-((((

ColT 2008.07.15. 19:50:20

Fékel nem szórakoznék...Szerviz, csere mindent.
Nekem az eleje elkezdett remegni tavaly tél elején fékezéskor. Meg húzott.
Aztán egy kcisit szívtam a fogam, meg közel a tavaszi olajcsere, stb., ki kéne húzni addig, de hát fék... Na, szerviz, kiderült hogy az egyik oldalon a fékbetét meg sem mozdult (valami értelmes szerelő korábbi beavatkozása nyomán, még mielőtt hozzám került a kocsi). Teljes fékfelújítás lett belőle, mondtam hogy ami kicsit is gázos azt szórják ki. 50 ezer lett a vége, de a fékhatás 10x jobb :) Ja és azóta nem húz.

Fékkel nem szórakozunk, ha gáz van akkor kaásból szerviz, legalábbis szerintem. Még OK ha én meghalok, de más azért ne.

dextercapo 2008.07.15. 19:50:55

kitartas - jo kis gepek ezek . most van egy mukodo , de nem jo fek - ki kene szedni , alaposan megtakaritani , karmanytukat porvedoket cserelni es uj betetekkel osszerakni . akkor ujabb husz evet szolgal majd :)
de el kell donteni hogy szeretned-e az autot ujabb husz evig hasznalni ?

mex900 2008.07.15. 19:51:58

Ez tiszta gáz! Ez az autó ennél többet érdemel. Mintha Apámat látnám. Neki is sikerült 25 év alatt hasonló módszerekkel bontóba vágnia egy vadizsir 123-as Mercedest.

Izé 2008.07.15. 19:55:26

"Ahhoz azonban, hogy be tudjam tenni az új betétet, meg kellett dolgozni a rozsdás sínt a nyeregben. Elő a nagy ráspolyt,"

Izé... a ráspollyal fát szoktak reszelni. Ezek szerint fából van az autód? :)

De látom azért később már reszelőnek szerepel a szerszám:

"aztán a finomabb reszelőt, majd a tűreszelőt, egész jó lett."

Minden esetre jó a történet, tanulságos.
Szerintem ez még modernebb autókkal is előfordulhat.
Apám Daewoo (bocs shevrolé) autóján a hátsó dobfékek 2 hét alatt a Balcsinál nyaralva behúzott kézifékkel úgy berohadtak, hogy nagykalapáccsal kellett szétverni.(akarom mondani szétválasztani őket)

csiky944 2008.07.15. 19:56:35

eladó lesz?hmmmm....mostanában akarok kocsit venni :)

AP 2008.07.15. 19:59:26

nekem megvétel óta üt a fékpedál a japánon.. valószínűleg hátsóféket kéne szabályoztatni, de leszarom amíg fog

üssetek

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.07.15. 20:01:10

streetsta!

És mi marta úgy ki a tárcsát?
Kétlem, hogy a betét tette volna. Ha meg már a fémrészek érintkeznek, az hallható. (van kopásjelző is, igaz, nem minden típusban)

Amúgy meg téli-nyári gumi váltásakor nem látták, hogy mi a helyzet?

ááá

zöldi 2008.07.15. 20:01:36

A poszt már megint ötös.

Én telente a következőt csinálom a fékjeimmel: Nyereg le, belseje féktisztítóval+fogkeefével kimosom, dugattyúk kipumpálom, kapnak zsírt az oldalukra, a betétek kapnak rézpasztát a hátukra, majd az egész össze és fel a helyére. Mikorra 30 éves lesz, akkor sem fog berohadni a fék :D

zöldi 2008.07.15. 20:02:38

belsejét, dugattyúkat

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.15. 20:05:12

Quattroman, te most egy kicsit butaságot beszélsz. A Csikós autós újságíró, neki ez teljesen a profiljába vág (őszintén mondom, meg sem értem, hogyan lehet valaki hiteles autós újságíró-szakember, ha még az életben egyszer sem verte le a kezéről rozsdás vasakkal a bőrt, és minden kis szarért szerelőhöz rohangál). Alap esetben egy fékbetét csere ujjgyakorlat, nem kihívás egy kicsi gyakorlati érzékkel megáldott embernek. Persze, egy féknyereg felújítás már meghaladhatja legtöbbünk képességét, de az alapdolgok cseréje, javítása szerintem igenis hozzátartozik az autóbuzisághoz, nem feltétlenül fillérbaszás. Aki még nem csinált ilyesmit, nem ismeri a probléma megoldása utáni örömöt, ami igen jóleső érzéssel tölti el az embert. Minél nagyobb volt a szívás, annál nagyobb a szetiszfeksön!

Neo 2008.07.15. 20:09:37

Nekem éppenséggel tetszett a történet.
Okos ember más kárán tanul,ezért rendes
Zsolttól hogy időt és energiát szánt a cikk megírására.

zöldi 2008.07.15. 20:09:58

Nem idevág, de veterános kérdés:

Tegnap a Hungárán láttam egy kocsit. Ha le kéne írnom, azt mondanám, kombi kétajtós Zastava volt...Létezik ilyen? Vagy Fiat?

naposcsibe 2008.07.15. 20:18:15

Bizony. Kiszedni, gyönyörűen elpucolni, és vissza. És ne feledkezzünk meg a fékfolyadék cseréről sem!!! Mert ha nem, akkor az melegágya a korróziónak!!
Felelőtlenség? Az. Ezzel az autóval közlekedni eddig, nálam radikálisnál 40 év fegyház! Saját gyerekeket ezzel fuvarozni, azonnali tarkólővés.

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.15. 20:20:55

sipike78, nézd, régi, sokat használt mondás, hogy nagy Istenke állatkertje. Egyébként meg gondolod, hogy pénzt kapok érte, ha hülye, soha meg sem történt sztorikat mesélek?
Közben eszembe jutott más: a Mazdámmal voltam párszor Hungaroring nyílt napon. Mindig ellenőriztem a betéteket reggel. Egyik alkalommal az egész napos hajtás miatt úgy elkopott a dugattyúoldali betét, mint ha ott sem lett volna.A külsőn még bőven volt anyag, így nem is gondoltam arra, hogy elkopott. Egész egyszerűen azt hittem, hogy a pályára felhordott sóderből akadt be egy darab a tárcsa mellé, és az ad hülye hangot. Még csak fékhatásban sem éreztem nagy különbséget (hajlamos volt egyébként is a nagy tempótól elmelegedni). Viszont mikor kivettem, magam sem akartam hinni a szememnek: a betét lemeze úgy átforrósodott, hogy korábban izzott (ez a lemez felületén tisztán látható elszineződést, revésedést okozott), és nem csak izzott, de mivel a nyereg folyamatosan nyomta, olyan lett, mint ha valaki félbehagyta volna a pogácsaszaggatást. A kb. 5 mm-es lemezbe bele volt préselve a dugattyú körvonala, nagyon mélyen. Nna, ezért a sztoriért egy komolyabb összeg üti a markomat, ha nem hiszed el:))

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.15. 20:21:45

AP, ne darázzál már. Komolyan köllene. Kreálj egy fals mélcímet akkor inkább. :)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.07.15. 20:30:11

streetsta!

A két eset ég és föld. A te féked igen intenzív igénybevétel miatt tette, amit tett, és, mint ahogy írtad, hallható volt a bibi.

Merem remélni, a nagy az isten állatkertjét a taxisra értetted. Ha valaki az autójából él, és nem veszi észre ezt az ordító hibát, osztom a véleményedet.

Nem gondoltam, hogy pénzt kapsz a sztorizásért (egyesekkel ellentétben), de a barátomnak, húgomnak, keresztapám nagynénjének az ismerőse találkozott már olyannal, aki hallott róla kezdetű történetek mindig adnak némi okot a gyanakvásra.

karlmann 2008.07.15. 20:32:48

Csikós, próbáld meg bezsírozni egy kicsit a tárcsát, az beválik. A családban az első nyugati vas egy Taunus TC3 kombi volt. Amikor 13 évesen megvolt az első betétcsere, a kocsi úgy húzott balra, hogy apám mindig ellenkormányzott jobbra minden fékezéskor. Az eltérés a két első kerék között 45% volt fékpadon mérve. Egy kisebb koccanást csak azért úsztunk meg, mert a kocsi szó szerint átment a bal sávba fékezéskor, ahol akkor nem jött senki.

Akkoriban még nem volt olyan egyszerű és főleg olcsó az alkatrészbeszerzés a nyugati kocsikhoz. Egy első féktárcsát 3 hét alatt tudtak volna beszerezni aranyáron. Ezért aztán egy öreg szaki tanácsára be lett zsírozva, átment a vizsgán és két hónap autózás után teljesen összekopott. Májusban vettük, utána mentünk volna nyaralni vele júliusban, apám elvitte a szervizbe és csak 3% volt az eltérés!

oggy 2008.07.15. 20:34:09

Aki maga javítja autóját sok pénzt spórolhat meg s még technikai tudását is csiszolja (akár szerény személyem), nna ezért jó ez az írás. Egyébként fékbetét cserekor illik leszabályoztatni a tárcsát (ha még kiadja a vastagsága) me hullámos, égett, vállas lehet és az életbe nem fog majd rendesen a fék.

BTO11 2008.07.15. 20:35:04

Quattroman 2008.07.15. 19:49:35
mert ebbe az országba mindenki meg van fizetve, csak azért hobbyzunk.

zöldi 2008.07.15. 20:45:51

És milyen zsír kenjünk a tárcsára bőlcső zsírt, vagy kacsazsírt? Hallottam már nagyobb állatságot, de nem sokat :)))

normálisandrive 2008.07.15. 20:58:18

Remek poszt! Csikós és a buherák: kellett már mint falat kenyér etióp gyereknek!
Így tovább, még még még!

ommm 2008.07.15. 20:59:49

Hümm...
ha jól tudom, azért annyira nem pöpec már a Bazeg (ezt a tulajdonos mesélte), itt-ott kikezdte az idő. Ennek fényében inkább piros pont, hogy még egyáltalán törődik vele Csik.
Régebbi posztban olvasható eljövendő sorsa.

bxbreak 2008.07.15. 21:04:15

Próbálj egy 5 éves citroen c-5-ön hátsó féktárcsát és betétet cserélni..Általában lánghegesztőpisztollyal kell a csavarokat kiszedni..Az ÁLLAT francia BERAGASZTOTTA!! Azt nem értem,hogy az 1975-ben megjelent Cx óta a hátsófék rendszer lényegében változatlan,soha egyből sem esett ki a csavar akkor minek beragasztani??!! Olyan szívesen csináltatnám éjjel nappal a kitalálójával.. A mercin félmunkát végeztél szerintem is,a dugattyúkat ki kellett volna venni..

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.15. 21:11:23

karlmann 2008.07.15. 20:32:48

Remélem komolyan gondoltad, mert viccnek elég durva lenne. Bezsírozni a féktárcsát... Te jó ég, jogsid van?! XD

jürgen baromartz 2008.07.15. 21:15:35

végre egy kis kendács-post... ez kellett már.

Kubu 2008.07.15. 21:18:49

Sipike78!

Sajna nem " urban legend " hogy a féktárcsa azon része ahol a betét fog az elválik az agyrésztől, Én egy Ford Escorton láttam ilyet. A túlságosan elkopott tárcsa könnyen eltörik, ezért is van az alsó határ (szélesség) ami alatt nem szabad használni a féktárcsát (ez a méret rá van írva a tárcsára).

trainmodeller · http://trainmodeller.freeblog.hu 2008.07.15. 21:19:24

Én még mindíg pályázok a Bazegre. Ha eladó lesz.
Legfeljebb lassabban fektetem a kertben a síneket, ha erre is szórom a pénzt :D

AP 2008.07.15. 21:19:41

Láttatok már dobozból kiszedett új féktárcsát?
Azon is van valami zsírszerű réteg.. Amit nem kell lemosni. :)
Annyira nem nagy hülyeség. Persze a kacsazsírral bekenés már az.

Rémes 2008.07.15. 21:22:12

Osztom Streetsta véleményét! Ha fékről kormányról van szó, nem gányolok!
Magam csinálom! Az a biztos.

És jó érzéssel tölt el, amikor csont nélkül megy át a műszaki vizsgán.
Akár a 19 évesről, akár az 5 éves járgányomról van szó!

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.15. 21:22:52

De az a rozsda elleni gyári harmatvékony réteg. Na de kajakra megzsírozni? Mert régebben voltak ezek a kurva olcsó és rossz kisipari fékbetétek, amik elkoptak 5 fékezésnél, na ott elképzelhető lehet, ha pici zsírral megégetjük a betét felületét, hogy ne kelljen hetente cserélni. Bár a fékhatás nyilván erősen romlik, de tovább tart. És még mindig kételkedek... A biztonságra nem lehet túl jó hatással a 190 méteres fékút :)

AP 2008.07.15. 21:23:06

Ha már kendácsnál tartunk..
Anno a Swiften kerékcsavarokat kellett cserélnem mert lenyalta a menetet róla az anya.. (belement a kosz és szorult, majd szépen erőlködve letekertem de ko lett a menet)
Középről porvédőkupak le, középső nagy csavar le, dob kihúz, csavar kiüt, új csavar beleüt. A ricnis részét a csavarnak nagykalapáccsal kellett belebaszkódni, a ricnik szétlapultak, megszorultak, állítólag úgy normális hogy az okozott feszülés elég neki és megfogja a kereket.
Más kocsinál is így vannak rögzítve a kerékcsavarok? Mert akkor ez agyrém..

Rocko- 2008.07.15. 21:28:30

ahh, végre valami rendes írás.

KuKori · csendrendfegyelem.blog.hu/ 2008.07.15. 18:45:32
ha van cserautó-teszt, akkor éredklődünk iránta! ;)

OzzyCar 2008.07.15. 19:01:39
eltévedtél. EZ NEM zöldségesmerci.

csabek 2008.07.15. 18:50:26
- tisztában volt az autója állapotával. megnézném, h ki az, aki naponta elvégzi a KRESZ által előírt ellenőrzéseket. vagy egyáltalán tisztában van, h az autójában mi hol, merre van és mi működik vagy sem.
- 2 gyerek után bizonyára megértőbb leszel az anyagiak iránt. :)
- sajnálod tőle? ha meg tudja csinálni, akkor miért ne? vagy elromlik az autó, aztán rohanunk a szervízbe?

scheerti · scheerti.blog.hu 2008.07.15. 19:34:35
ide ne. ODA! ;) vagy amoda! :)

Quattroman 2008.07.15. 19:49:35
de hát autós újságíró, vagy mifene. már az is baj, ha valaki autósújságíróként ért az autókhoz? :(

szakrament 2008.07.15. 21:29:15

Nem olvastam végig, jó lett a kuplung?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.15. 21:30:40

AP 2008.07.15. 21:23:06

Legtöbbször igen.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.15. 21:32:28

Rocko- · autobuzik.blog.hu/ 2008.07.15. 21:28:30

Én "keresztbe-teszt"-re gondoltam. AP kap mazdát, én hondát és ki mit gondol. Két ellentétes célú gép összehasonlítása, mennyire kompromisszum, ilyesmi. Fotó, video, adatok, teszt stb :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.15. 21:38:30

De ez a tőcsavar dolog logikus is, mert amikor a felni a helyén van és meghúzod kívül ugye a csavart (anyát), akkor a vasat kétoldalról kvázi összeszorítja így. Tehát beesni nem tud, mert a másik felén ugye ott az anya. A legviccesebb az, hogy a felnit amúgy hivatalosan nem is a kerékcsavar viszi át az erőt, hanem a felületek közti súrlódás. Pontosabban: A csavar elvileg központosító szereppel bír és az összenyomott két felület együttartásához kell, ami végül átveszi az energiát. Ezt egy gumis tankönyvben olvastam. Meg az is vicces, hogy több Audinak az első tárcsát is maga a kerékcsvar fogja oda, mintha a felni alá egy másik, kis felni lenne csavarozva. Meglepődtünk, amikor havernek a kerékcserénél lefittyent a tárcsa, de a gumis megnyugtatott "Audi? Ja, az okés úgy, nyugi"

Csikós Zsolt 2008.07.15. 21:40:08

Quattroman:
tudod mennyit szereltem én már jónevű autószerelők után? Akik nem voltak hajlandók elmélyedni egy öreg autó (vagy motor, mert azzal is szívtam eleget) megcsinálásának zegében-zugában, és egy valag pénz átvétele ellenében csináltak semmit. Vagy rosszabb esetben kárt. Kábé harminc ilyen sztorim van, egyik másik elég súlyos volt. Nem nagyon bízom az autószerelőkben, csak azokban, akikkel már dolgoztam együtt. Iszonyú sokszor átvertek, csak az a baj, hogy ott helyben ugyan nem, mert nem szedem szét azonnal, de pár nap múlva, amikor otthon megvizsgálom, én már látom is hol akadt el a lelkesedése. Nincs rá időm, de így is inkább magam csinálom. Akkor tudom, mit néztem át, és mit tettem be.

Csikós Zsolt 2008.07.15. 21:41:13

ColT:
Nem a fék miatt húzott utána. De ez egy másik poszt lesz.

Csikós Zsolt 2008.07.15. 21:43:24

Izé:
Nem, jól láttad, valóban ráspollyal nagyoltam el az elején, finoman, nem belenyomva az anyagba, hogy a nagyját leszedjem a revének. Általában ismerem a szerszámok nevét, ráadásul tudom is, mi, mire való. Ui. nem akartam teljesen eltömíteni a tuti Beta reszelőimet.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.15. 21:45:55

Bezzeg a jó kis LP-s ráspoly mehet az enyészetbe :)

Higany 2008.07.15. 21:47:58

már a post címéből gondoltam, hogy ez biztos a Csikós egyik csotrogánya lesz =))

Csikós Zsolt 2008.07.15. 21:48:02

zöldi
egy Fiat 128 Panoramát láttál. Rövidebb végáttétel, keményebb hátsó telók, háromlapos rugók hátul.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.15. 21:49:32

Azért panoráma, mert akkorákat ugranak az emberek a hátsó ülésen egy úthibán, a kőfutómű miatt, hogy egészen a Szaturnuszig ellátnak? :D

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.15. 21:51:17

sipike, természetesen az isten állatkertje a taxisra vonatkozott. Csak nem fogok faragatlan módon beszélni egy druszámmal:)
Azonban attól tartok, nem voltam elég egyértelmű: a saját szememmel láttam, a kezemben tartottam a tárcsát. Nem más látta azt, aki hallott már olyanról, aki beszélt már olyannal, akinek egyszer mesélték.
hidd el, nagy az az állatkert, -prokee- barátunk is megénekelt egyet, az sem különb: prokee.blog.hu/tags/f%C3%A9kbet%C3%A9t
Aztán most, hogy hazafelé autókáztam, egyre csak a féktárcsán járt az agyam, emlékeztem, hogy volt még valami féktárcsás sztori, csak nem ugrott be, mi is volt az. Aztán előkerestem az emlegetett betétet (emlékeztetőül a rohangászós kocsim csomagtartójában tartom, meg hogy dicsekedhessek, mekkora pöcs vagyok), és beugrott: már nem tudom melyik műhelyben láttam egy valamit, amiről tudtam, hogy ismerős alkatrész, csak nem tudtam hirtelen hová tenni. Középen furatok, váll, a tárcsa egyik oldala fémesen csillog, a másik oldalán meg sugár irányú bordák, a felületük szintén csilog, de belül rozsdás-poros. Szerencsére volt pár borda, amit fényes anyaghíd kötött össze, ezért rájöttem: belső hűtésű féktárcsa, aminek az egyik oldala szinte nyom nélkül eltűnt, csak a két oldal közötti bordák maradtak. És ezt is a saját szememmel láttam ám! Valószínűleg itt is csak az egyik oldal fogott (pontosan nem emlékszem, de jóindulatúan feltételezem, hogy a belső volt a jó fele, annyira senki nem szorulhat ápolásra, hogy a külső oldalon ne vegye észre. igaz, a dísztárcsa ápol és eltakar).

omadjoe 2008.07.15. 21:52:26

trabimban is ugy akartak fékhatáson javítani, hogy kicsit bezsírozták, de egy tanulora bizták rá. és a dobmellet folyt a zsír... mondanom sem kell, hogy egy darab fékhatásom sem lett... és félnap volt kitakarítani a 4 dobot. + uj fékbetétek... :( azota inkább én csinálom senkire sem bizom...

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.15. 21:56:19

Sajnos sok igazság van abban, amit Csiki mond, sok esetben, ha azt akarod, hogy tisztességesen meg legyen csinálva, magad csinálod. Ha meg elqrod, legalább tudod, hogy ki volt, nem tagadhatja le, és legalább nem fizettél a trehány munkáért:))

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.15. 21:57:02

Mátmint a zsírzást? XD Jóvanna, csak viccölök :)

omadjoe 2008.07.15. 21:58:55

trabimban is ugy akartak fékhatáson javítani, hogy kicsit bezsírozták, de egy tanulora bizták rá. és a dobmellet folyt a zsír... mondanom sem kell, hogy egy darab fékhatásom sem lett... és félnap volt kitakarítani a 4 dobot. + uj fékbetétek... :( azota inkább én csinálom senkire sem bizom...

AP 2008.07.15. 22:16:05

Milyen Mazda?
Rx-7? 8?

műszaki 2008.07.15. 22:19:55

Jó a cikk, nem olvastam végig. Gyújt már a hármas henger gyertyája?

kefete 2008.07.15. 22:21:45

Inas voltam egy évig egy autószerelő műhelyben, és volt két érdekesség, ami említésre méltó:
1. Opel Astra fékbetét mögé volt hegesztve mégegy fékbetét fém része, hogy az így megnövekedett vastagság kiadja a lehetletvékony féktárcsa által okozott hézagot. Körbe is vittük a műhelybe, hogy ez überkókány!
2: Opel Vectra B kombi dízel bent volt, hogy meg akarja valaki venni, és előtte nézzük át. BOSCH műszer, hibakódolvasás, légzsák hiba: vezető légzsák gyújtókör ellenállás nem megfelelő. Szétkapjuk, a légzsák nem volt bekötve, hanem egy Szofita 5w-os izzó volt bekötve. Azzal a céllal, h így átverhetik az elektronikát, és nem fog légzsák hibát jelezni a műszerfalra... hát nem jött össze.

Jani 2008.07.15. 22:28:33

Kedves Zsolt!

Ne sértődj meg, de a cikkből (leírásból) az jött le: felelőtlen vagy! Hibás, rossz fékberendezés esetén nem közlekedünk! Továbbá a javítás szakszerűségét is kétségbe vonom, sem a célszerszámaid, sem a javítás módja, sem a felhasznált anyagok nem tükrözik egy felelősséggel történő javítás/felújítás megtörténtét. Azért a javítást végző személy felelős, hogy csak és kizárólag megfelelő anyagok legyenek szakszerűen beépítve! Ez gányolás volt! Ideiglenes megoldásnak sem fogadnám el!
Sok olyan dolog van egy kocsin, ami nagyon fontos, hogy mindíg működjön, megbízhatóan! A fék pont ilyen! Nem az ablakemelő mechanikát javítod, ez forgalombiztonsági berendezés!
Szar húszezer/nyolcvanezer ft-os nagyságrend nálad gondot okoz? A biztonság az első és ez nem pénzkérdés! Nagyságrenddel több lesz, ha megtörténik a baj. Nem egyedül közlekedsz az úton, ha nem félted a saját és a kocsidban ülők életét, testi épségét, legalább lennél felelősséggel a többi közlekedő, gyalogos, stb biztonságáért!

Neked pont azt kellett volna bemutatnod, felújítottad, kicserélted újra a féknyergeket! Példaértékű lett volna.

Tehát szakszerűségből 1-es.
Példamutatásból 1-es.
Autós témájú cikkeket mersz írni? 1-es.

Üdv: Jani

AP 2008.07.15. 22:31:39

eladás előtt ki a fene költ egy autóra 100 gurigát? mert 25 az a 20

Rocko- 2008.07.15. 22:41:07

KuKori · csendrendfegyelem.blog.hu/ 2008.07.15. 21:32:28
gondoltam, csak úgy jobban hangzik, egy kötőjel áthelyezéssel. :)

AP 2008.07.15. 22:31:39
egy tisztességes ember?

AP 2008.07.15. 22:47:30

Nemnem..
Az felhívja a vevő figyelmét az apró hiányosságra, de költeni nem költ rá. Akit te mondasz, az a hülye.

Csikós Zsolt 2008.07.15. 22:52:47

Kedves Jani!

1. Igazad van, a Kárpát utcába fogom hordabi ezentúl a Bazeget, kerül, amibe kerül.
2. Sok pénzt fogok keresni, sanyargatom a beosztottaimat, sikkasztok, és a sok pénzemből drága, új autót tartok, meg vele fenn a hietetlenül tisztességes márkaszervizes infrastruktúrát, és erről fogok írni.
3. Oké, nem írok több cikket. Talán ez a legjobb megoldás. Hál'istennek ez csak egy blogposzt volt, tehát már most sem követtem el hibát.

Megoldáscentrikus vagyok.

Üdv

buli 2008.07.15. 22:56:15

Mire jó ijen öreg sza...kal foglalkozni?
Van ölég 10 évtől újabb kocsi ami használható,és nem megy rá a havi béred a javitásra.

Csikós Zsolt 2008.07.15. 23:01:40

buli:
nem megy rá a havi bérem. a heti sem. megkockáztatom, hogy sok esetben a napi sem. a törlesztésre, a fűtésre, a kajára, az üzemanyagra, arra igen.

drhlaszlo · http://kskozlony.blog.hu 2008.07.15. 23:04:57

Jani,
ha Zsolt felelőtlen, akkor te pedig nem e világban élsz...

Jani 2008.07.15. 23:05:50

Sajnálom, hogy nem értettél meg!

Én a felelősségről, a közlekedésbiztonságról, a javításról és bizonyos fokú technológiai fegyelemről próbáltalak meggyőzni. Továbbá, ha a javítást magad végzed el, írod le, az legyen szakszerű, példamutató. És ez nem pénzkérdés!

Yani 2008.07.15. 23:07:36

üdv (Yani vagyok nem Jani... csak azért is mert látzik ö nem érti a lényeget)

Szóval jani... szerintem azért mutatta be a cikket mert müködik neki.
hiába nem célszerszámmal és egyszerübben nehezebb modszerrel, de müköik, tehát nem felelötlen, hisz mi oka lenne olyat elénk tárni ami nem müökdik, hisz arra ö sem lehetne büszke.
Példamutatásnak jo.
Föleg ha gyakorlatban is megmutatná ezeket ...
Autos ujságirást mersz kritizálni?
Elöbb alkoss jobbat mint a szerzö eddigi posztjai...

Amugy a cikk jo.
lelkesitö, és ha bejött neki másnak is bejöhet.
Engem sosem érdekeltek a Mechanikus cikkek de elolvastam. Ez Jelent valamit
köszi a cikket.
üdv: Yani (Ypszylonnal)

AP 2008.07.15. 23:11:29

ha a kritizálóknak legalább fele annyi gyakorlati érzéke lenne, mint Csikós úrnak, az összes lehúzós "márkaszervíz" becsukhatna

mex900 2008.07.15. 23:14:20

Csikos! Ez tipikus magyar mentalitas. Megsertodni azonnal. Itt arrol van szo, hogy ganyoltal es felmunkat vegeztel. Ha egyszer mar nekiallsz valaminek, akkor azt normalisan kell megcsinalni. Mindegy, hogy tobb millios autocsodarol, vagy egy roncsrol beszelunk.

Csikós Zsolt 2008.07.15. 23:19:03

mex900:
leroncsoztad a csodaautómat? Teeeee... Ezért még számolunk :-)

[] (törölt) 2008.07.15. 23:19:34

nem az volt eredetileg, hogy ebben meg volt anyag, nem kell hozzanyulni egymillio kilometerig? vagy mar atfordult az ora? :)

Rocko- 2008.07.15. 23:33:09

AP 2008.07.15. 22:47:30
de nem egyszerűbb, h az eladó megcsináltatja és a vevő meg örül, h jó kocsit kap, ahelyett, h "ajj, kapok egy szarkupacot, amin ezt is meg ezt is meg ezt ism eg kell csináltatni" szájízzel menne el?
igen, jó esetben elmondja az eladás után. rosszban nem.

Jani 2008.07.15. 22:28:33
hát a mai szak_szervízek_ többsége arra jó, h nagy pénzösszeg befizzetésével leamortizáltassa az autóját.

Csikós Zsolt 2008.07.15. 23:34:17

Edelweiss:
Ha a Kati 190D Mercije 457500-at futott (márpedig annyit) és újszerű, akkor ebben úgy bnne van a kétmillió, mint a huzat.
Én tíz évvel ezelőtt egy 220D motorral ismertem, automata váltóval, és az nem az eredetije a tábla szerint.
Később láttam fecske 200D motorral is.
Most állólámpa 200D van benne manuális váltóval. Feles szériás ülések, másfelesz szériás az autó. A W124-esek MIND túl vannak az 500 ezren nálunk (kivétel lényegében nincs, vagy olyan extrém dolog, amiről nem érdemes szólni), a fekvőlámpák a 800 ezren-1 millión, az állólámpások pedig...
Tuti átfordult volna a hatjegyű óra, de ebben még csak ötös van, az szerintem legalább tizenötször. Volt egy taxidrosztról vett állólámpásom 1992-ben, ott a tulajjal összeraktuk, hogy nagyjából 1,2 milkót futott addigra az az autó. Ezek a számok nem viccek.

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.15. 23:37:19

Jani, van abban igazság, amit mondasz. Ha olyan világban élnénk, ahol minden szakember minden, a tankönyvekben, szakkönyvekben leírt technikai, technológiai lépést betartana, teljesen igazad is lehetne. De ez nem az a világ.
Aztán azt se felejtsed el, hogy ez itt nem az autószerelők legmagasabb szintű továbbképző tanfolyama. Lelkes és nem, illetve félhivatásos autóbuzik gyűjtőhelye. Akiknél bizony előfordul, hogy szaros nyolcvanezer forint számít. És megpróbálják megoldani kevesebből. Lássuk be, ha nem fog a fék féloldalasan, nem folyik a fékfolyadék a karmantyúnál, akkor sikerült is! Ha a kettő közül bármelyik fennállt volna, nem hiszem, hogy ebben a formában született volna meg a poszt.
Ami meg a szerszámok és célszerszámok minőségét illeti: ember, ez egy otthoni javítás, nem a márkaszervíz óradíjra végzett munkája. Az asztalos szorító pontosan olyan jól tolja vissza a dugattyút, mint a gyári cikkszám alapján rendelhető célszerszám -legfeljebb körülményesebb és időigényesebb használni. Meg aztán láttam én már márkaszervízben kormánygömbfejt csonkállványra mért ütéssel kiszedni -nem a gömbfejleszedővel pattintották le...
Mindenesetre, ha te egy magaddal is ennyire igényes szerelő vagy, add meg az elérhetőségeidet itt, hogy mindenki hozzád vihesse a kocsiját -egy technológiailag fegyelmezett, korrekt szerelő minden háznál jól jön:) Jó, persze elméleti szakemberekre is szükség van, aki le tudja írni, hogy hogy szabályos és szakszerű.

Csikós Zsolt 2008.07.15. 23:41:33

streesta:
haha, gömbfejleszedőm van! Már használtam is! (de azért két nagy kalapáccsal még ügyesebb vagyok) Jó pont?

:-DDD

gergo 2008.07.15. 23:47:32

Ez mien merci is tuljdonkeppen. W?

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.15. 23:52:24

az hagyján, hogy ügyesebb vagy, de gyakran gyorsabban is megy. A gyakorlott szerelő kettő ütéssel vette ki a gömbfejet. Ennyi idő alatt a szerszámot elővenni sem lehet, nemhogy beállítani, feszíteni, leszedni eltenni. Hogy mennyire a technológiai leírások szerint való megoldás, az más kérdés.
Ja, és különben is, egy ilyen vén szarhoz minek célszerszám?:) Van egy klassz "thread "az oldskoolford.co.uk-n, a föszereplő Taunus Transit hátuljára van írva: If it won't go... Force it! If it breaks... it needed fixing anyway! Már-már saját ars poeticámmá fogadtam:))

Oct 2008.07.15. 23:52:55

A cikk célja dícséretes.
Pusztuljanak a lehúzós szervízek.
A szakszerűség: azért azt a beteg dugattyút ki kellett volna tisztítani. Már csak azért is, mert így elég hamar lehet majd újra szétszedni.
Én pl. csak így láttam meg, hogy a porvédő nem volt a helyén, ezért befolyt mögé a sár. Szerencsére a dugó végén lévő gumigyűrűnél nem folyt tovább, és a betét is kopott volt, így az új betét visszanyomta a dugót a tiszta részig. De ehhez szét kellett szedni...

adler 2008.07.16. 00:04:14

Szép a merga! 95-ben majdnem vettem egy 74-es hasonlót. 200D volt rém lomha volt viszont a fékje brutálisan fogott. Fater lebeszélt így maradt a 77-es 2102 és a felicia 1.9d.
Az lehet, hogy két guriga volt a merci de a tökéletességtől még vagy másfél- kétmilla választja el. Drága a szakmunka.

Yani 2008.07.16. 00:09:15

Jok ezek a rági mercik sok km-t futottak, kár hogy az ujjak semmit nem birnak és minden szarért letilt
De a Toyoták is jol birják afrika, satöbbi tele van Hiacekkal,corollákkal,kisteherekkel.. amik szintén sokat ha nem többet futottak.
Én Japán hivö vagyok, de meghajtom a fejem egy egy ilyen Német micsodán :)
Éljen a számitogépmentes tehnika :D
Üdv Yani (ypszylonnal)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.16. 00:25:03

AP 2008.07.15. 22:16:05

ÓÓÓÓ, de szép is lenne :) Sajnos egyelőre még nem. Egy családinak mondható középkategóriás 5-ajtós 2 literes gépszerkezet. Körülbelül a Honda évjáratáben lehet (legalábbis közel) bár nem szerettem volna lelőni teljesen a poént. :) Ezért zaklatlak, nem a fejedért kapható milliárdos pénzösszeg izgat XD

ommm 2008.07.16. 00:40:17

Ó, hol voltatok ti Mechanikai Menyországban Leledző Automotív Istenek, mikor mindezt a tudást és tapasztalatot ilyen civilizált módon megoszthattátok volna Csikóssal szemtől-szemben és nem kellett volna az álnok webfelület hálójában vergődnie szeplőtelen lelketeknek?

Mert én ott álltam mellette és nem hallottam semmi szarozást.

Akinek pedig nem inge...ugyebár.

jürgen baromartz 2008.07.16. 02:29:54

aki azt mondja erre hogy ez egy trágyadomb, az nyilvánvalóan nem azért nem venne ilyet mert egy trágyadomb, hanem azért, mert egy rakás zsetonja van. amiből nem ilyet vesz.

csak az a baj, hogy nem érti meg a tömött tárcájú az üres zsebűt és fordítva, mert egyik sem volt még a másik helyzetében.

arthur877 2008.07.16. 06:57:35

Azt hiszem, hogy itt a hozzászólok minimum fele fiatal siheder, mert fogalma sincs arról, amikor másképpen nem is lehetett autót javítani...
Egy ilyen öreg paripához stilszerű megoldás volt ez.

rognork 2008.07.16. 07:22:00

abbiza. persze könnyű a swiftet szervízbe hordani, oszt jól beleugatni. engem fékkel többször baszott át ismerős szerelő. pl hasonlóan ferdére volt kopv a jobb első, fékezéskor kb 90° kormánymozdulat kellett az egyenes megálláshoz. ha akkor tudtam volna, tuti magam csinálom.

Lowtyo 2008.07.16. 07:25:23

Szuper poszt Zsolti!
Aki azon finyákol, hogy ez kendácsolás, az valószínű, hogy a gyári szervizek, "ha valami nem működik, cseréljük, és ne javítsuk" filozófiáját valja.
Az nem autószerelés. Ez az igazi szerelés, és a lényeg, hogy megfelelően működjön.
Az azon ban picit nekem is bökte a csőrömet, hogy érezted, hogy húz a fék picit, de használtad úgy is. Fék és kormány. Ezeket a legkisebb hibajelenségnél illik javítani. A post és a barkács ettől függetlenül 5*. Még sok ilyet légyszi!!!

Jani 2008.07.16. 07:51:13

Kedves Mindnyájótoknak!

A hozzászólások elolvasása után is fenntartom a véleményem.

Szíveskedjetek figyelmesen elolvasni a cikk elején írottakat is: hány hónapig közlekedett Zsolt hibás, rossz fékberendezéssel? (felelősség) Erre nem reagált! Javítás szakszerűsége? (lásd fentebb)

Azért annak örülök, volt aki megértette! Szerintem már megérte.

Magamról: igen, értek hozzá, azért is bátorkodtam hozzászólni. (nyílván nem fogok tudni és akarni a tejipari gépek, berendezések, az apró óraszerkezetek, a helikopter-hajtómű, stb szakszerű javításához) A részemről kritizált javításnál pl nem olvastam, a szétbarmolás(!) utáni alkatrészek alapos tisztítás utáni állapotfelmérésről, esetleges karmantyúk, porvédők, dugattyúk cseréjéről (forintos, kapható alkatrészek), ha már újra nem telik. Szikikonzsírral történő vékony bevonás utáni összeszerelésről sem, (fékszerkezeteknél használatos, pár száz forintos, kapható) hogy tökéletesen működjön, ne rozsdáljon össze, stb. Fékcsövek is át lettek vizsgálva... Természetesnek veszem, az egész rendszer friss fékolajjal lett feltöltve (ezer ft, kapható)... A gondosság, a szakszerűség, a felelősség a munkánk iránt. Ja és igen, ezen a világon, itt és most élek és igényes vagyok.

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.07.16. 08:04:11

Mióta a társadalom aktív tagja vagyok :), minden ilyen neszenektekgumicsontrágjátok jellegű szónoklat, cikk stb. megjelenésekor elmerengek, miért van az, hogy ugyanazt a dolgot százan százféleképpen értelmeznek.

Persze, mindenki másképp csinálja, de, hogy ennyire intoleráns legyen ez a világ az efféle másság iránt is?!

:P

Sokan ugattak már bele vagy hümmögték le ezeket a "hogyan készítsünk csattogós szárnyú toligálós pillangónkból mobil szélerőművet" jellegű posztokat. Jó dolog az otthoni szerelgetés, főleg, ha van rá az embernek pénze meg ideje.

Pár éve még váltógombot sem tudtam volna cserélni az autómon, mostanra elég sok mindent magam csinálok, de motorhoz, fékhez nem nyúlok. Egyrészt, mert csúnyán RÁFIZETHET az ember (ugye, értjük, miről van szó), másrészt meg reggel belököm a jól bejáratott szerelőmhöz, és ő este elhozza nekem a kész autót. És nem én leszek piszkos, nem én baszom szét a bőrt a kezemen, nem kell a vas alatt káromkodva egy napot elmúlatni, hanem foglalkozhatok mással, lehetek a szeretteim körében.

Ő meg keres rajta. Jól járunk mindketten.

Persze, ez az én tempóm, ki-ki úgy oldja meg, ahogyan akarja.

Én sem vagyok milliomos. A konyhámban régóta szeretnék bútort cserélni, nincs rá pénz. Az ajtók-fiókok cseréje meg majdnem anyiba fájna, mintha vennék egy újat. És akkor azon már minden fasza lenne. Szóval: vettem öntapadós fóliát, a fogantyúkat leszereltem, átfestettem, a bútorlapokat több órás pepecselés árán átfóliáztam. Kiállításra nem vinném, de nekem tetszik, és feldobódtam.

Viszont a mosogatón nem szállítom a gyerekemet, a konyhámban nem száguldoznak több tonnás vasak...

Legyen még több ilyen poszt, aláírom (jómagam is közzé szoktam tenni a kendácsolásokat). De személy szerint jobban örülnék, ha az állna utánuk befejezésként, hogy "Miután működőképes állapotba hoztam a féket/kormány/rakétakilövőt, átaraszoltam egy szervizbe, és a közlekedési és biztonságtechnikai feltételeknek teljes mértékben eleget téve rendberakattam."

oggy 2008.07.16. 08:07:53

Húha! Akko én nagyon nagyon felelőtlen voltam mikor sk. kicseréltem 5 éves autómon az első tárcsákat+betéteket és még a baloldali kerékcsapágy sem kerülhette el a javítást. Mindez ingyen volt csak az alkatrész került némi zsetonba, persze nagykeráron. S azóta mily csoda, a fék fog a csapágy nem morog :D !

Fiat 127 special 2008.07.16. 08:10:25

A háttérben feltűnt két motor is letakarva. Basszus mekkora garázsod van??
2 autó elfér egymás mellett meg motorok, szerszámok, hűtő, billiárd asztal, szauna...

Irigyellek.

iga 2008.07.16. 08:23:07

HAHÓ!
Ez ám az igazi autóbuziság....
Ezt nem pénzért csinálja az ember..
Anno én szelepet is csiszoltam a parkolóban és gyűrűt cseréltem.
Az volt a f@sza, rohangálni mindenért a másodikra. Egy nap múlva a "műhely" lent volt a kocsiban.
Ma is visszasírom (mert akkor fiatal voltam). Aúgy akkor nehezebb volt (80-as évek eleje), mert alkatrész csak gány, utángyártott volt. Emlékszem a bedagadó (fék) gumigyűrűkre. Volt olyan, hogy autópályán kelett leengednem az egyik fékkört emiatt. Rég volt, szép volt...
Elmúlt, mint a hosszú haj.
Minden tiszteletem!!!!

andras244 2008.07.16. 08:33:58

Végre egy JÓ poszt!
Szuper az állólámpás Álomautó!

Sunsertes 2008.07.16. 08:45:26

Hali!
Én a 84'-es 2102 berohadt fűtéscsapját cseréltem házilag,miután végigjártam egy nyarat vele és leadtam 5 kilót.
Szerintem az öregvasakban az a jó, hogy te is megtudod csinálni.
A mai autóknál ha izzót akarsz cserélni szakszervíz kell vagy min. nőgyógyásznak kell lenned.
Sok sikert!

macardos 2008.07.16. 08:52:47

És hol van ez a szívás ahhoz képest, amit egy Cromával értem meg: télen egy hónapig állt az udvaron, májd előszedtem és nyekerget, ciripelt a bal hátsó kerék felől: beragadt. Folyton fogott. De ugye hátsó, fékezéskor nem húzott, úgyhogy jártam vele még egy hétig, majd hétvégén nekiálltam. A dugattyú meg se nyekkent. Beültem, 3x pumpáltam, és kijött. Vissza nem ment. Csőfogó, majd feszítővas (és ebből következően: ínszalaggyulladás a bal karomban)Majd jött a szomszédtól az isteni sugallat: ez vissza kell tekerni, mint a 100-as Szivarban. Kissé bizalmatlan voltam, de hozzáfogtam egy csavarhúzóval (persze azt gondoltam, hogy ennek semmi értelme, és a legócskább áttetsző zöld nyelű csavarhúzót vettem elő). És láss csodát: visszatekertem a dugattyút.
Vagyis én tudatlanságom miatt szívtam máásfél óra helyett 3 napot. De sikerült, és ezen felbátorodva vettem egy féknyereg felújító készletet. Na, az már überszívás.
De gratulálok Zsolt, öröm az ilyen posztokat olvasni, remélem, hogy lesznek nemsokára pandás bejegyzéseid is.

Quattroman 2008.07.16. 09:12:13

Streetsta es a többiek!
Anno mikor megnyitottam a cegem az elsö hirdetes utan megjelent az ujsag fenymasolataval a közlekedesfelügyelet embere ellenörizni a szakmai felkeszültsget, technikai hattteret.
Hozza kell tennem karosszeria javitasra rendezkedtünk be! ket dolgot hianyolt a futomo beallitasahoz es a fekhatasmereshez szükseges berendezest! csak akkor nyugodott meg mikor megmutattam hogy a ket utcaval odebb levö vizsgahely vallalta ezek elvegzeset a mühelyemnek. Ti. minden ilyen javitas megbontas utan ezt el kellene vegezni!!!
szoval enyit a barkacsoloknak.
Ez a zsirozas dolog pedig egetrengetö BAROMSAG! amit nem kell az uj fektarcsakrol lemosni az egy ezust vagy szürke festekreteg es nem tul reg hasznalja az Audi, BMW, Merci.


Megegyszer mondanam ZSIRT max a kenyerre kenünk nem a fekbetetre!!!!!!!
A legnagyobb baj hogy nem csak a sajat eletevel jatszik a barkacsolo hanem lehet hogy a TE gyerekedevel.

Dávid 2008.07.16. 09:49:52

a csórók hülyeségein csak röhögni lehet :D

képesek órákon át pár ezer forint megspórolása miatt egy ilyen szarral vacakolni....szánalmas.

Aki kocsit tart, legyen már annyi félretett pénze, hogy ha fel kell újítani valamit, szakszervízbe, és új alkatrészekkel csinálja, ne suftnigánnyal.

Gera 2008.07.16. 10:07:08

Tisztelem a tulajt, hogy nekiáll otthon megjavítani az autót (ami egyébként tetszik), de osztom azoknak a véleményét, akik szerint a fék és a kormánymű/futómű rendesen kell, hogy működjön egy autóban, akkor is, ha pénzbe kerül. Kétségtelen, hogy komoly erőfeszítések lettek téve ez irányba, de azért nekem nem igazán tűnik üzembiztosnak a dolog. Konkrétan úgy látom, hogy azok a dugattyúk bármikor beszorulhatnak újra. Szóval így nem az igazi.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2008.07.16. 10:07:22

Respect.
MB-rajongóként már most sajnálom, hogy eladod. Igaz, hogy feltartóztathatlanul halad az enyészet felé, de azért mégiscsak egy darabka ipartörténet. Arról nem is beszélve, hogy egy 200 D (d mint dynamic) :))
Már nem emlékszem, hogy ki írta le ilyen tökéletesen a gyorsulását: mint amikor megbillented a lekváros kenyeret és megindul rajta a lekvár.
Ja, és sose feledjük a görög taxis esetét az állólámpával.

Cornucopia 2008.07.16. 10:36:36

Csikós Zsolt 2008.07.15. 21:40:08 :
Én is jártam így új autóval. Lusta voltam márkaszervízbe bevinni, mivel egy tengelyen a betétcsere kb 1 óra, de a szervízben leglább 3 :)), ezért betoltam a megyeri útra egy csupa üveg tuttifrankó helyre, ahol mint később kiderült elszaggatták a dugattyú porvédő gumiját ami külön nem kapható, ezért féknyerget kellene cserélni mindkét oldalon 40e/db!!. Na azóta nem viszem ilyen helyre, hülye egyedül is tudok lenni, és a E9 BMW és 115-ös merciken 20 évvel ezelőtt végzett fékbetétcsrénken felbuzdúlva és is inkább magam cserélem a ház előtt a gyári emelővel. Kb 1 hónapja a tárcsákat is cseréltem 90.e Km-nél, most szuper. Többet ilyen miatt biztos nem húznak le a márkaszervízek, mivel ennél a munkánál a legtöbb időt a kerekek le-fel szerelése és az emelés okozzák...

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.16. 10:40:14

quattroman: nagyon helyesen jártak el, és te ezek szerint megfelelően állsz a dologhoz. Hiszen hozzád bizalmi alapon viszik a sok esetben semmit nem értő ügyfelek az autójukat. Hogy ezeket a beállításokat és ellenőrzéseket te elvégzed, azt készséggel elhiszem, mert nincs okom kételkedni a szavadban. De nem egy nagy létszámú klubnak vagy a tagja, túl sokan nem járhatnak hasonlóan el. És lehet, hogy nem is kell (valaki emlegette a KRESZ szerinti kötelezettségeket, ami ugye megmondja, milyen ellenőrzéseket kellene egyszerű gépkocsivezetőként -nem hivatásosként- minden indulás előtt elvégezni. Egy vizsgabiztos ezt joggal kéri számon, de tudjuk, hogy maga sem ellenőrzi minden reggel a világítóberendezések, gumiabroncsok, meg a satöbbi állapotát). De erről nem is akarok vitatkozni, ha valaki autószerelőként elvárja és maga is gyakorolja az igényes munkavégzést, az előtt le a kalappal.
Én azonban azért fejeztem ki egyet nem értésemet, mert azt mondtad, Csikós maradjon a szakmájánál. Szerintem ez nagyon is hozzátartozik, igenis vegyen a kezébe az autós zsurnaliszta csavarhúzót, villáskulcsot, legyen tisztában alapdolgokkal, különeben egy szavát sem szabad elhinni -maximum ha a színek harmóniájáról, a formavilágról, esetleg a hifi minőségéről beszél.
Saját példámból kiindulva igenis azt kell mondjam, hogy hobbiból javítom az autóimat -persze az is igaz, hogy ennyi autó szervizelését nem valószínű, hogy ki tudnám fizetni szakembernek. De ezért is fordulhat elő, hogy több öreg gépem is van, mert magam is karban tudom őket tartani. Tény, hogy amikor a tudásom nem elég egy-egy probléma megoldásához, magam is szerelőhöz fordulok, de nekem sokkal nagyobb öröm, megelégedés, ha egy hibát magam háríthatok el. Ráadásul -kövezzetek meg- minden cimborámat bíztatom, hogy ha maga is el tud végezni egy olajcserét, egy fékbetétcserét, légszűrő és gyertyacserét, csinálja meg maga, mert nem csak pénzt spórolhat vele, de sokat is tanulhat a dologból. Van, aki erre nem képes, vagy nem hajlandó -neki ott vannak a szervizek.

Cornucopia 2008.07.16. 10:54:30

Egyébként véleményem szerint -a levegő s, és pollenszűrő cserén kívűl- ez szinte az egyetlen amit otthon is jól meg lehet csinálni, nem kell hozzá más 1 torx (gyári csomagban van) a féktárcs leszebéséhez, kerékkulcs (szintén gyári), 13-as kulcs (mindegy milyen a betétek kiszedéséhez) és 17-es a féknyereg leszedéséhez szintén mindegy milyen (csillag, dugó előnyben)

Cornucopia 2008.07.16. 10:59:08

...ja majdnem elfelejtettem a legfontosabbat 1 KG-s kalapács a rárohadt tárcsa leveréséhez (tárcsánként kb 5 perc) és még elfelejtettem hogy -nem minden autónál, de én olyat nem veszek amelyiknél nem- az izzók kicserélése és házifeladat lehet...
Egy mai modern autónál necces lehet bármi máshoz hozzányúlni, mivel akár egy motormosás is milliós nagyságrendü kárt okozhat :(

karlmann 2008.07.16. 12:10:15

A sok zsírzás elleni tiltakozónak. Ha rendesen végigolvastátok volna amit írtam, akkor látnátok, hogy VIZSGA ELŐTT lett bezsírozva ami utána elég gyorsan lekopott, aztán a fékhatás is jó volt. Az, hogy mint kentek rá én sem tudom. D

invad3r 2008.07.16. 12:34:02

Most eszembe jut mikor apám féket szerelt a Skodánkon. Rendszeresen végigszenvedte vele az egész napot, de persze sose volt jó. Aztán el lett vive autószerelőhöz, aki folyamatos fejcsóválás és káromkodás mellett 1 óra alatt rendberaka, a végeredmény soha nem látott fékhatás lett :)
Amúgy én is a házi barkács híve vagyok, de akkor legalább ne legyen lusta az ember...

Sam8888 2008.07.16. 13:33:24

Remélem azért a kényes részeken megkented zsírral, hogy legközelebb nekelljen szenvedned...

Egyébként tuti recept berohadt féknyergekhez:
-fecskendőfel felszipolyozol egy kis fékolajat és a fékdugattyú porvédő gumija mellett befecskendezed - mi anno mindig ezt csináltuk a szervizben és mindig segített
-vegyél egy jó vízpumpafogót. pár ezer Ft, de akkor erőt képes kifejteni, hogy simán visszanyomod a dugattyút...

sinkovits 2008.07.16. 13:39:30

Jó a cikk, nem olvastam végig. Jó lett az ablaktörlő?

Sam8888 2008.07.16. 13:47:13

Jani 2008.07.15. 22:28:33

Tudod te mennyibe kerülne 4 új féknyereg? Az autó ára talán fedezné... Szakszervizekben is így javítják a berohadt nyeregeket, csak ott még pénzt is kérnek érte.

DávidG84 2008.07.16. 14:07:42

Zöldi!

A Zastavából nem készült kombi.

Az egy echte eredeti Fiat 128 Familiare volt :))

GTL 55 feeling, de a lökhárítója műanyag

DávidG84 2008.07.16. 14:19:32

Dávid!

NEM CSÓRÓK HÜLYESÉGE az otthoni autós barkácsolás.
Olyan autóhoz ami a Csikósnak van, márkaszervízben hozzá sem tudnának szagolni. Persze csupán lustaságból.
Veteránműhelyben pedig csillagászatiak az árak.

Nekem Zasztim van gyaorlatilag olyan egyszerű mint egy trabi, a volt szerelőm "felújítás" címszó alatt egy olyan fost csinált belőle, hoggy kezdő vezetőként és szerelőként megizzadtam vele. Ennyit az aranykezű mesterekről.
Én meg otthon nekiálltam, fiolyamatosan javítgattam, és elmondhatom, hogy most már AUTÓ.

Sam8888 2008.07.16. 14:33:41

Egyébként nem aranykezű mestert kell keresni, hanem lekiismeretest. Utóbbiból kevés van.

Quattroman 2008.07.16. 15:06:14

streetsta

Most mar csak nagyon csendben merem megkerdezni hogy az otthoni olajcsere utan hova teszed a faradtolajat?
ez a környezetvedöket erdekelte anno ill hogy van e szerzödesem olyannal aki rendelkezik artalmatlanitasi engedellyel.
Amugy ez az idö reszemröl mar a mult.
Az otthoni vallalkozast feladtam most Münchenben koptatom a szerszamokat, kicsit mas itt a mühelyszag:-)

e1 · http://beszoltam.hu 2008.07.16. 19:38:33

Elhiszem, hogy jó dolog barkácsolni, de a fékekkel kisérletezni, azokon spórolni és elbaszni 4 vagy több napot már diagnózis.

qualitaet 2008.07.16. 20:42:16

Fater mondta kiskoromban a bécsi úti szervízben várakozva:
1.
"Kisfiam jól jegyezd meg: Minden szerelő egyformán csirkefogó, csak a szakértelmük különbözteti meg őket!

CVÁJTE:

"A Kelet ott kezdődik ahol csak a legszügségesebbeket javítják meg"

csiky944 2008.07.16. 21:29:34

láttam múltkor hogy dolgoznak a német kollégák......hát ott is vannak kontárok

Quattroman 2008.07.16. 22:28:55

Tanusithatom!
en most itt egy W111 Cabriot restauralok, es naponta tatja valamelyik echte german a szajat.
akartok kepeket a folyamatrol?

Quattroman 2008.07.17. 00:07:50

mar csak azt kene tudni hova küldhetek ilyesmit

Sam8888 2008.07.17. 01:22:51

Quattroman 2008.07.17. 00:07:50

indafoto.hu/

beleske 2008.07.17. 01:55:28

gergo

W114

Rocko- 2008.07.17. 07:28:11

Quattroman 2008.07.17. 00:07:50
ide ^^. :D
sztem Csikós is szívesen veszi. vagy felrakod indafotora, picasawebre, mind ingyenes. :)

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2008.07.17. 09:08:11

Quattroman:
A fáradt olajat remekül átveszik egyes MOL kutak, illetve hulladékgyűjtő udvarok.
Azt meg nyugodtan bevallhatjuk, hogy az autószerelő egy szakma, szakmunkás végzettségű emberek végzik. Nem kell hozzá atomfizikusnak lenni, csak ismerni a munkafolyamatokat, és gondosnak lenni. Valljuk be, utóbbi nagyon sok "hivatalos" műhelyben sem mindig van meg.

Jani 2008.07.17. 09:36:46

Kedves Zsolt!

Szükséges volna reagálnod a hozzászólásokra (már amelyik a tárgyhoz tartozik), de szerintem így is tanulságos (már akinek).

(de megpróbálom fordítva is: vállalkozó szellemű emberek, csak bátran, ideértve a cukrásztól a kőművesig, a fogorvostól a falugazdáig, traktorostól az ügyvédig, hogy senkit ki ne hagyjak... fékberendezés, kormánygép, talán még a sebességváltó javítás is sikerülhet! annak felmérése, felismerése, milyen ön és közveszélyes munkára vállalkozunk, szaktudás, felelősség a munkánk iránt, szerszámok megléte, technológiai adatok ismerete, stb mind utólagos szempontok. hiszen csak egy picivel komolyabb feladat, mint a garázsajtó meghegesztése... kalapács, hidegvágó... van. majd hozunk a bontóból, de onnan is az olcsóbbat, jó az még, úgyis csak egy évig kell. felújítani? macerás... munkánk eredményét, amely nem baj, ha nem tökéletes, műszeres bevizsgálásra vinni meg végképp felesleges pénzkidobás! ez és a hasonló írások ezt az üzenetet hordozzák, sőt a picit is bizonytalankodókat még talán bátorítja is: neki sikerült, akkor nekem is! hajrá! csak így tovább!)

nyocker 2008.07.17. 10:26:59

FULL RESPECT!!!

csancsi 2008.07.17. 10:52:03

Balesetveszélyes autóval közlekedsz főnök?

IQLight 2008.07.17. 12:16:27

Hjaj Jani!

Te hol voltál akkor
- mikor jó ha egy kőműves volt egy építkezésen azoknál a házaknál, amik még ma is állnak és korántsem olyan sz*rok, mint a lakóparkok?
- mikor a nagymama sütijét (aki mellesleg varrónő volt, tehát 0 cukrászság) zabáltuk és senki nem lett szalmonellás?
- mikor a traktoros húzta ki a szántóban rekedt Zsigát, pedig nem volt autómentős képzése?
- mikor még a parkolóban szedték szét és rakták össze a szomszédok a Dacia fékeket féléves rendszerességgel, mert a porvédők sz*rt sem értek?
- mikor a Trabant hátuljában volt egy másik Trabant "javítókészlet" gyanánt?
- mikor a kollégium parkolójában kiszedett motort ölben vittük fel a szobánkba, hogy ne a fagyban kelljen főtengelyt cserélni?
- mikor a Zsiga fékek rögzítőrúdját fél órán át ütöttük kalapáccsal, hogy megmozduljanak, mert már ABS-es volt? (bárhogy taposhattad, nem blokkolt, de kárpótlásképp a kuplung is úgy csúszott annyira, hogy a 31-es busz -tömve utasokkal- simán legyorsult).

Sorolhatnám még, de teljesen felesleges, mert Te 100% EU kompatibilis lettél és csak a szakszervízben hiszel, pedig az ott dolgozók is csak emberek, helyenként igen-igen hiányos szaktudással -tisztelet a kivételeknek- és még azt is feltételezem róluk, hogy ugyanilyen vagy közel hasonló eljárással tennék rendbe a fékeket.

Csikósnak jár egy s***berúgás, amiért nem hamarabb állt neki a féknek, viszont max elismerés a kitartásáért. Közben pedig vegyük észre, hogy nem a neonozáson, sportkipufogón vagy a dekorcsíkok felragasztásán járt az esze, hanem a fékekkel kezdte.

Quattroman 2008.07.17. 12:16:33

Mbw 108!
Valoban az autoszerelö az egy szakma! (milyen jo hogy en karosszerialakatos lettem 38eve)
De! tanulni kell megpedig sokat es meg több tapasztalatszerzes utan is csak talan jol keppzett aki kedvet leli az allando önfejlesztesben.
+felelösseg vallalassal is jar hogy adott esetben Te aki megjavittatod az autod ne törd össze magad se mast es emiatt senki ne serüljön meg.
Szoval okoskodjatok csak

Jani 2008.07.17. 12:55:38

IQLight!

Hát, a Zsiga, az ABS-es, az bizony kimaradt! Ígérem, pótolom!

Ez olyan 75-76 körül lehetett? Akkor ültem át a (saját) 408-asomból az első 412-esembe!

fischer 2008.07.17. 14:12:53

Hehe! Hehe!

EU , meg gányolás... ?

Kedves Okoskodók!

Ez itt a gányolás hazája.

Ráadásul Nekünk lassan csak ez a szabadság marad, szóval ha valaki szabadon akar gányolni, akkor ahhoz senkinek semmi köze, minden fogadatlan prókátornak kuss... :-)

Emellett úgy gondolom, hogy a telezsebűek mellett az érdektelenek, tudatlanok, lusták és ostoba fajankók luxusa a 8 - 10 - 12 ezer forintos rezsióradíjú márkaszervíz, ahol nem évtizedes márkatapasztalatokkal rendelkező autószerelő szakemberek veszik kézbe az autóitokat. A feneketeket a földbe verhetitek, ha egy - egy márkaszervízben véletlenül találtok egy olyan embert...
...és jó eséllyel nem ő foglalkozik majd az autótokkal...

...onnantól kezdve akár otthon is javíthatja csikós kolléga az autóját, semmivel sem lesz hátrányosabb helyzetű, legfeljebb nem kerül vagyonokba egy mondvacsinált szolgáltatás...

A mai, "modern" - nek kikiáltott, autónak csúfolt amorf szörnyeket, szarkupacokat már ne is emlegessük...

Akkor inkább egy lassan, de biztosan porladó öreg Mercédesz.
Az újak 30 év múlva úgyis csak képeken lesznek láthatóak...

akoshi 2008.07.17. 15:14:46

A fék egy úgy kitalált szerkezet, hogy ne is lehessen elrontani. Például a kialakításánál törekedtek az egyszerűségre és az ebből adódó megbízhatóságára (ugyebár életek múlnak rajta).
Mivel egyszerű és logikusan összerakható, nem is lehet elrontani, rosszul összerakni, inkább csak józan paraszti ész kell hozzá, ezért otthon is könnyen javítható. Pár csavar kilazításához pedig nem feltétlenül kell szakszervízbe (suckszervíz) rohangálni, ahol például az én porvédőmet becsípődve tették fel, majd az kiszakadt... Biztos sietni kellett a következő autó miatt... nem volt idő rendesen a helyére tenni a porvédőt, és leellenőrizni. Én kétszer néztem meg, hogy a helyén van-e rendesen.
A szakszarvízekről még annyit, hogy apám mondogatja mindig, hogy ő olajcserénél megvárja, míg az olaj a lehető legjobban kicsurog (persze tökéletesen nyílván nem), és nem önti rá a benne maradt szutyokra a friss olajat.
Gondosság márkaszervizben? Muhaha. Ahol "futószalagon" jönnek az autók, és nincs "utóellenőrzés" ?? :))))

akoshi 2008.07.17. 15:17:57

Kipufogóstól hazajövet leesett a kipufogóm félig, mert nem találta el a szaki, hogy melyik furatnál kell rögzíteni, pedig annyira nyílvánvaló, hogy már fáj... Eredmény: egyóra szerelés otton, azóta is a helyén van... :)

akoshi 2008.07.17. 15:20:05

Tök sokat kellett már otthon szerelnem autószerelő után, igénytelenül összerakott dolgok miatt...

Igen, tudom, biztonságilag egy kipufogó nem egyenértékű egy fékrendszerrel, de akkor is... :)

kkn 2008.07.17. 17:47:29

Kedves Jani!

Én is voltam csóró, és felelőtlen. Rossz műszaki állapotú autóval közlekedtem, és ennek megfelelően mentem vele. Nem is volt baleset ebből adódóan.
(A " mi lett vlna, ha " szóösszetétel a történelemben nem létezik, ami megtörtént, az volt, a múltban a nincs értelme a " ha " szónak. Mert új autóval is történhetne szerelési-, alakatrészhibából baleset, meg vonattal is történhet baleset, tehát járjunk akkor gyalog, mert a lovasszekér lovai is megvadulhatnak, stb... Én már csak ilyen potenciális gyilkos maradok, aki szántszándékkal veszélyeztette a többieket az úton, hogy hátha bekövetkezik az a " ha " )
Talán tudja Csikós Úr, milyen az autó alatta. Talán ennek megfeleően közlekedik.

Emellett szép számban róják az útjainkat a több millás, új csúcsjárgányok, tökéletes technikával, tökéletlen vezetőkkel, akik a fizikai határokon túllépve szállnak el autójukkal, esetleg másokat is megölve.

Nekem úgy tűnik, hozzájuk képest Csikós Úr a felelősség szobra, ha már ilyen fekete-fehér, igen-nem módban kell a világot látnunk, ahogyan Te.

IQLight 2008.07.17. 21:11:44

Jani 2008.07.17. 12:55:38

75-76???? Akkor még csak két embernek volt autója a faluban! :P Az egyik a körzeti orvos volt, a másik meg az iskola igazgatója. Ez úgy 88-89 környékén lehetett. :)

Jani 2008.07.18. 08:04:07

Akkoriban bizony még a párttitkárnak is és még sok mindenki másnak, nekem is volt autóm.

oszcilloszkop 2008.07.18. 11:02:40

Szakszerviz...ugyan már.
Csak egy példa: Láng Kft. által ajánlott szervizben a következő történt:
Bravamon hátsó kerékcsapágyat kellett cserélni. De ahhoz, hogy lejöjjön a fékdob, először vissza kellett léptetni az utánállítót egy kis csavarhúzó segítségével egy, a dobon levő lyukon keresztül. A szerelő, aki egyben a tulaj is volt szépen átszúrta vele a porvédő gumit, ami egy év után derült csak ki, mert megbukott műszaki előtti fékmérésen, ugyanis jól berohadt a dugattyú. Új munkahenger dugattyúkkal 7000 forint. Természetesen ezt már én cseréltem mert a féktől sem kell megijedni, azt is csak emberek tervezték de nyilván jó, ha az ember látott már autót szétborítva, van technikai érzéke és megfelelő szerszámai.

Tuskó Hopkins 2008.07.18. 14:17:05

Jani, mit akarsz ezzel mondani, csak nem pedáns párttitkár voltál te is?

faxom az összes szakszervizbe. tetű lehúzós banda, kivétel nélkül, mind. Még ha az egyik szerelő foglalkozna is az autóddal - ami egyébként képtelenség-, akkor majd a főnöke jól lebassza mit szöszmötöl.

VénverdaFan 2008.07.18. 15:21:17

Most nemvágom miért kell ezt gányolásnak csúfolni meg fikázza itt mindenki (a sok hozzáértő ugye) aki még azt se nézi meg hogy a műhelybe a szerelő hogyan csinálja. Most komolyn szerintetek a "szerelőmester" hogy csinálja? Hát elmondom ugyanígy! A balrahúzáshoz meg: Állítasd be a futóműved azt viszont már tényleg nem lehet otthon normálisan megoldani...

VénverdaFan 2008.07.18. 15:28:59

Ja és remélem azért új betéteket és ha már nagyon kopott volt új tárcsákat raktál be, meg a fékfolyadékot is illik lecserélni ha még nem volt ja és a fékcsöveidet se árt ha még a gyári repedezett gumicsövek vannak rajta... Amúgy meg a régi autókat inkább érdemes megmenteni mint a szar újakat mert ezek már tömegcikkek a régiek még nem azok voltak ennyi...

gnme 2008.07.19. 12:35:52

Zsolti kiváló szerelővé vált. Ezt a műveletet bármikor bárkinek megcsinálja innestől mondjuk 10e HUF-ért/óra.

Így kell gondolkodni.

A márkaszervízekben pedig:

1.) kibaszott amatőrök akiknek hiába ér seggig a kezük "megmondjukmicsinász és én csakazttudom" vagy

2.) aknek van ot esze az azt mondja: öccse van othon magán praxisom, hozd el fél hétre a kocsit, az alkatrészeket addig napközben innét onnét összeszeem

A márkaszervíz az ennyi.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.19. 20:10:32

Srácok, olvassátok már el figyelmesebben az eredeti zsigulátoros hozzászólást. Azért "ABS" mert nem volt hajlandó talpféknél se blokkolni, magyarul nem fogott a fék! :D

knajf 2008.07.22. 21:00:13

ebből látszik, minden új dolgot elsőre a legnehezebb/hosszabb megcsinálni. Én is így voltam a trabimmal, először 2.5 óra volt a hengerfejig visszabontás (esetleg azzal) de az 5. alkalommal már csak 25perc volt cakkunpakk :) (a vectrám tankcseréje is elsőre fél nap 2. jára már csak 2óra)

Dennis 2008.07.23. 15:57:36

Jó cikk, jó kis munka lehetett!!!

trakee 2008.08.08. 19:52:54

Kedves Csikós Zsolt!

Amenyniben legközelebb is ilyennel küzd, van egy ötletem, nekem-bár elsősorban motoroknál, de bevállt. Amennyiben nem jön ki a dugattyú, kénytelen az emebr leszedni a munkahengert nagynyomású levegővel belülről megfújni, és pakk ki szokta lőni.. A kompresszor kis fújókája épp bele szokott kúposan szorulni a menethez, jól is tömít! Persze csak óvatosan...

vasember 2008.09.23. 19:30:05

Kedves Csikós Zsolt úr!

Kaptál hideget,meleget rendesen a fékszervíz miatt,én viszont az összes írásod minden szavát többször "megizlelem" egyszerűen számomra felfoghatatlan,hogy egy felnőtt családos ember is lehet ennyire
jó értelembe vett elmebeteg.Minden tiszteletem,jelenleg kettő 25.-éves öreg autóm van,garázsom üres nincs,de az öreg mercit ne add el soha,vagy újabb építkezésbe kell fognom a megmentéséért.
Hihetetlen mit mehettek már ezek az autók,és ha fék jó lenne irány Szlovákia!?Én már a 95.-ös VW variant-tal is meggondolom hová induljak el.Abszurd.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.08.12. 10:51:22

Nagyon jó kis poszt, ugyanígy szoktam én is szívni a féknyergekkel.

Állandóan visszatérő problémám, h a jobb első féknyereg dugója fékezéskor kijön és soha többet nem megy vissza magától. Az eredmény forró kerék, hozzá sem lehet érni.

Többször szétszedtem már ugyanúgy ahogy te (fékcsövet nem kötöm le, lóg a nyereg, pumpálom, a henger kijön, párhuzamszorítóval vissza. Ezt 2x -3x megcsinálom, összerakom és nem jó.)

Most hétvégén az egész féknyerget dugattyústól leszedtem az autóról és áttettem egy bontottat. Lelégtelenítettem ez látszólag jó, most nem érzem, h ragadna. De mi lehet a másik baja? Hogy tudnám kiszedni belőle a dugót, hogy megnézzem mi van vele? A könyv szerint sűrített levegővel kell kinyomni, na olyat én nem tudok. Nincs vmi más módja? Pumpálással az autón kitudnám nyomni belőle, de akkor az isten is fékolajban úszna, azt meg nem akarom.

Valami bibi lehet vele, mert a megjáratás egyszer sem hozott eredményt.

Ja, nagypolskiról beszélünk.
süti beállítások módosítása