Motorozni Ausztriában, kuplung nélkül

  2008. május 18. - Csikós Zsolt

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Aki akarta, nyilván olvasta a weissenkircheni veterán motoros és kisautós hegyi felfutó versenyről szóló tudósítást. Ilyen helyre a legjobb illő eszközzel érkezni, praktikusan olyan Puchhal, ami fölötte áll a szarral gurigázás kategóriájának, de megteszi az öreg Zsiga is, ha szép. Vagy a motor.

Lassan hagyománnyá válik, hogy kis magyar csapatunk kétkerekűekkel indul neki az útnak, idén már harmadik évben szerveztünk konvojt. A kis magyar csapat közben veszélyes méretű galerivé dagadt, ez alkalommal nyolc motor indult Magyarországról, tizenkét fővel az összesített fedélzeten. Volt öreg trágyapumpa (Honda CX500), német rendszámos nagy BMW, Suzuki Volusia chopper (vagy krúzer, tudomisén), négyszázadik kilométerét taposó Yamaha MT-03, Ducatinak tűnő Yamaha TRX 850 és előző nap vásárolt KTM túraenduró is a társaságban.

Mi hű társunkkal, az évek óta családtagnak számító 1976-os Kawasaki Z750-essel mentünk. Teszem hozzá, a Kwak most látta Weissenkirchent harmadszor.

A móka akkor kezdődik, amikor az ember végre túljut a határon, majd letér az autópályáról. Ausztriában motorozni magasztos érzés, hetekre bebalzsamozza a lelket. Még a harmadrendű utak is tükörsimák, sár- és pormentesek (motorosok tudják, ez mennyire fontos), az autósok vigyáznak a bájkosokra, minden ilyen túra olyan, mint az álom.

Egy ilyen vegyes összetételű bandával mindig akadnak problémák. A BMW-nek például még az út előtt tönkrement az ABS-e, a Suzukin még a tavalyi, őrségi túrán berheltük meg a kipufogó-rögzítést, azóta úgy van, az MT-03-asról valahol Bécs után lerázódott a GPS-tartó, a harminckét éves Kawából meg tradicionálisan csepegni szokott az olaj. Kicsit, de azért éppen annyit, hogy naponta minimum kétszer meg kelljen nézni a szintet. A Yamaha TRX-nek öregek a szelepszár-szimeringjei, ezért hidegindításkor füstöl, ami utána persze elmúlik.

A kutya minden napra szarik egyet, és idén is megvolt a statisztika. Kifelé a CX500-asról esett le az első lámpahíd, konkrétan hegesztésfáradás miatt, amit természetesen az autós-motoros ember legjobb barátjával, Duct Tape-pel gyógyítottunk, meglehetősen állandóra.

Másnap irány Weissenkirchen, a verseny. A nehéz csomagokat Kremsben hagytuk a szálláson, könnyített szerelésben tettük meg a húsz kilométeres utat a Wachauban. Hűűű, meg hááá, űűű, meg óóóó, kis várkastély itt, tornyosuló löszfal ott, a Duna kanyarog, mint Niki Lauda fiatalkorában, alagutak, mézeskalács-falvak, az utakon öreg autók és vén motorok rajzanak, mindenki int, villant, dudál. Eufória. Lemegy a délelőtti verseny, az élménytől kiolvadt biztosítékokat kicseréljük az agyunkban, majd a fél órára megnyitott pályán konvojostul felmotorozunk a legjobb hajtűkanyarhoz, hogy a második futamon némi eksönt is lássunk. A hajtűkanyar melletti behajtónál hét motor már leparkolt, nekem csak egy erősen lejtős részen maradt hely. Meleg van, a motor 235 kilós, mi még hozzáteszünk ketten vagy százötvenet. Tenném le a lábamat, hiányzik még húsz centi a talajig. Eldőlünk. A reccsenés elmarad, de kicsit nehéz a motor, nehezen kecmergünk ki alóla. Kár nem esett senkiben, semmiben, csodáltam, hogy a közelről figyelő Vályi mester hogy nem veti magát hanyatt a röhögésttől. De nem, aggódott, hogy túléljük, valóban nem lehettünk valami szép látvány. Nagy motorosok, mi?

Tombolunk szinte végig a futam alatt, a tuningkipufogóknál csak mi üvöltünk hangosabban. Szuper a verseny, de egyszer minden jónak vége szakad. Vissza a motorhoz, mindenki indít. Húznám a kuplungot, hogy egyesbe tegyem a váltót – sehol a kuplungkar. Nézem, elgörbült. A rossebbe, amikor utoljára rám húzta a kormányt egy furgonos a Róbert Károly körúton, és a fékkar beszorult a platója alá, utána rögtön le is tört, amikor megpróbáltam kiegyenesíteni.

Le a benzinkúthoz, szenvedve kuplungolgatok, tankolás után kicsit megpróbálok javítani a helyzeten. Görbítek a karon vagy huszonöt fokot. Jobb, de mivel erősebbre cseréltem a kuplungrugókat (kellett az idén beszerelt hosszabb áttételhez), még mindig nem tudom elképzelni, hogyan tudnám tíznél többször behúzni. Rettegve, de tovább görbítem. Tudom, hogy hülyeséget csinálok, nem is szólok a többieknek, mert a végén még megakadályoznák. Nem jó. Mire hazaérünk, isiászt kapok. Szűkölve, vonyítva, kétszázas pulzussal, a gatyába kicsit betrottyanva, de még hajlítok rajta tíz fokot. Gondolom én, de nyolc foknál halk reccsenés, a kar a kezemben marad. Ujjamból csendben csepeg a vér. Forog velem a világ. Mi lesz most?

Kuplung nélkül nem lehet közlekedni. Pláne nem négyszáz kilónyi motorral. Pláne nem hazáig, úgy, hogy aznapra még terveztünk egy kellemes, száz kilométeres levezető kanyargást Melk irányában, másnap pedig kerülő úton akartunk hazamenni a hegyeken keresztül. Valamit berhelnünk kell. Nézzük a kis kutacska kínálatát, van-e valami csőkulcs, kis rúd, bilincs, akármi. Előkerül egy pár mountain bike-fékkar. Megvesszük.

 Mázlink van, éppen akkora benne a lyuk, mint amilyen vastag a kormányom. Nincs mázlink, mert a motorbiciklis kuplungbovden feje sokkal nagyobb, mint amekkora a szem a bringás karban. Reszelőnk nincs, Karesz barátom imbuszkulccsal esik neki a lyuknak. Cigire gyújt, mint minden jelentősebb trancsírozásnál szokta, káromkodik. Az alumíniumforgácsok kicsit gyorsabban, az imbuszkulcsról lepattanó élek valamivel lassabban gyűlnek a kút aszfaltján.

Háromszor rápróbáljuk, végre sikerül belegyilkolni a szemet. Beállítom a bowdenhosszt, próba – na ja, Schwartzeneggernek biztosan jobban menne. Normális állapotban a Kawám kuplungja ötször nehezebb egy bármilyen mai motorénál. Most ötvenszer. És a fékkar műanyag állványa minden húzáskor vészesen meggörbül. Nem erre tervezték, csak fékezésre, érthető, hogy nem bírja. Sebaj, egy motoron országúton kuplung nélkül is lehet váltani, legfeljebb majd ritkán állok meg. Irány Melk.

 

Az út csodálatos, kanyargunk a hegyek tövében, itt-ott kicsit belehúzok, utazom a mennydörgésen, ami a Kawából kijön. Szerencsére ennek a kéthengeresnek 3500-on van a nyomatéki maximuma, 1500-ról még simán, rángatás nélkül húz, 25-től 175-ig jó az ötödik. Tényleg alig kell hozzányúlnom a kuplunghoz, nem tudom, mi lenne velem egy csak 5000 fölött élő motorral, vagy egy szűk fordulatszám-tartományú egyhengeressel. Melk környékén azonban kicsit összezavarodik a GPS, vagy tízszer megáll a konvoj. Nekem ez tíz szívinfarktus és tíz ujjletépés. Borzalom. Aztán parkolunk, kajálunk, az éjszakában indulunk vissza. Fürdünk a virágillatban, kicsit csíp a hideg. És kevés hangulatosabb lakott civilizált hely van e földön egy néptelen, kivilágított, éjszakai osztrák falunál. Talán egy népes szicíliai. De itt most motorozunk, körülöttünk halkan morajlanak a falak. Csodás.

Másnap hazafelé fordítjuk a hajók orrát. St. Pöltenig kicsit zsufi az út, de jól bírja a fékkar, én is kezdek hozzáedződni, már nem élve megnyúzásnak, inkább csak thai masszázsnak tűnik. St. Pöltenbe érve sem vagyok hullafáradt, emelkedett lélekben indulunk egy délkeleti íven Wiener Neustadt felé. Jönnek a hegyek. Paradicsom ez, autónélküli utakkal, az útszéli fogadók mellett ezrével parkolnak a motorok. Nem kell ezerrel tépni, mégis lehet mélyre döntögetni, ívet számolni, gangot eltalálni, hullámvasutazni a nyomatékgörbén. Ha valahol van értelme motorozni, hát itt. Őrjöngök a bukósisakomban, annyira élvezem.

Jönnek a keményebb hajtűk, néha kettőt-hármat vissza kell kapcsolni, itt már muszáj használnom a kuplungot, ennyit nem tudok kijátszani a gázzal. A kar bírja, a motor bírja, én kevésbé, de hajt a kéj. Fenn a hely tetején egyszer csak halk pattanás, a kuplung gyanúsan könnyűvé válik. És nem emel ki. Mivel nem tágítottuk elég nagyra a fékkarban a szemet, szorult benne a bovden feje, ami normális esetben mindig elfordul pár fokot, nehogy görbítgesse a huzalt. Hát itt a bovdent görbítgettem, összesen talán háromszázszor. Ezért elszakadt.

Megállunk egy Skoda-szerviznél, bár nem remélünk komoly segítséget. Ezekben a modern szervizekben kész alkatrészeket építenek be, ilyen helyeken nem szokott letwasser, meg nagy páka, meg méterre mért bovden lenni. Nincs is. Van viszont internet, a pultos mindent megtesz, hogy segítsen. És hogy a slepp végre kipisálja magát, kiigya a kávét az automatából, és eltakarodjon a takaros szerviz elől. Wiener Neustadt szélén talál egy motorosboltot, a neve Bike-Expert. Lejtős az út a szerviz előtt, megtolom a Kawát, beindítom, kicsit rángatva, de elviszi az egyest. Most nem szabad többé megállni.

A bolt címét előre betápláltuk a KTM GPS-ébe, a cetli is ottmaradt a navigáció tatyójában. Csak egyenesen kell menni, huszonöt kilométerre ott lesz az üzlet. A csapat nagy része elindul velem, ketten hátramaradnak, mert lemaradtak a vécéről. Majd utolérnek, mi csak araszolunk. Wiener Neustadt határában aggódni kezdek. A KTM és a Yamaha TRX sehol, pedig velük van a cím is. Hol a fenében vannak? Kiszemelek két egymás utáni körforgalmat, azok közt körözünk babapiskóta-vonalban. Nem szabad megállni. A sokadik kör után megérkezik a KTM és a Yamaha, előbbi sáros, karcos. "Ahogy ki akartam lőni az út széléről, a motor kiforgatta a kerekét és eldőlt. Ketten sem tudtuk felemelni, le kellett inteni még egy autós is, hogy segítsen. Bocs a késésért." Még jó, hogy arról nem tört le a hébli.

Ha nem is az út mellett, de kicsit beljebb aztán meglesz a Bike-Expert is. Akkora, mint egy fél Tesco-áruház. Lenyűgöző. És alig vannak benne. Hamar kiderül, hogy van kuplungkarjuk az én öreg Z750-esemhez. Hurrá! Kijön az eladó, hogy azért belepróbálja, meglátja a motoromat, elmosolyodik, és ad tíz százalék engedményt. "Schönes alte Kawa" – mondja, és sikerül úgy forgatnia a dolgot, hogy büszke legyek az öreg dögre. Kerül bovden is, csavaros javítóvéggel. Én már próbáltam így buherálni kuplungot, a Z750 mindig letépte a véget. De hát ezért (is) van velünk a Karesz, hogy megoldja, ami megoldhatatlan. Újabb cigi (mint Popeye-nak a spenót), gyorsan lekapjuk az oldaldeknit, bovden csusszan, új hébli fel, biciklis alkatrészek a tanktáska mélyére.

Mindenki éhes, kajálni már Nagycenk mellett akarunk, Karesz siet, ami azon látszik, hogy felhagy a káromkodással, és mint Goriot apó az ezüsttálcáit, szótlanul gyűri az acélt, alumíniumot, a szerszámok meteoritokként repkednek a keze alól. Fél óra alatt megvan az egésszel, az áruházban még valami Ultra Derm-szerűséget is adnak kézmosáshoz. Empátia a köbön.

A kuplung tökéletes lett, olyan, mint a vaj. Már csak háromszor nehezebb egy normál motorénál. Azóta is úgy van. Rövidesen szerzek letwassert, és forrasztok rá biztonságból egy cingöböt, de megúsztuk, ez a lényeg. És esőt sem kaptunk, ami külön kegy az égiektől.

 

Öreg motor, förevör.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr82468637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kolompár Winettou 2008.05.18. 07:38:14

Minden motorosnak egyedül tudnia kell felállítani a motorját ha eldől! New York-i rendőr mutatta a trükköt a nagy rendőr Harley-vel!

biker_kolee 2008.05.18. 08:32:19

Nagyon jó cikk, még ilyet!!! SOKAT!!!

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.05.18. 08:38:44

kurvajó a cikk, hatalmas fíling lehetett a túra, csak a vicces idegen szavak ne lennének :D persze így is érthető, további kellemes motorozást a Schönes alte Kawa-val :)

baranyp 2008.05.18. 08:47:15

Jó cikk,nosztalgiázom ezeken.Jó öreg gsxr-em volt hasonló,minden menetre-és közben- volt valami szerelni való rajta,azért imádtam,lelke volt.

TCSA · http://make.blog.hu 2008.05.18. 08:54:08

Jól van, akkor nem csak én nézek Wernert. Güllepumpe :)

CSaB · http://www.domain.hu 2008.05.18. 08:54:23

Tényleg élvezet volt olvasni ;)

Quattroman 2008.05.18. 09:10:51

Ne lötwassert hanem a fütesszerelök altal hasznalt Degufit vagy mas cinpasztat erdemes hasznalni.
Sokkal kevesbe korrodalja kesöbb a bowden tovabbi reszet.
Ja es nagypaka helyett siman megteszi az ipari "hajszarito" (heitzluftfön)
Szeles utat

Matyi 2008.05.18. 09:29:23

Tényleg jó a cikk! Biztos nagy élmény volt. Nekem Z650-em van. a kuplungja mint a vaj;) Csak hosszú állás után kell egy kicsit meglökdösni sebességbe, behúzott kuplungal. Ezek még motorok, igazi nagyvasak!
Széles utat!

4Si · http://www.autoteszt.eu 2008.05.18. 09:53:18

Jó cikk. Képzelem milyen szar érzés lehet a KTM-esnek, hogy már az első útján felborul és összekarcolja a zsír új motort.

Csikós Zsolt 2008.05.18. 10:19:01

4Si:
nem volt vészes, inkább csak sár. szuperül motorozik a srác, jár a Hungaroringre is spéci versenymotorral, csak annak a KTM-nek tényleg elég szar a gyári gumija. A legkisebb sáron elpörög. És iszonyatosan magas, iszonyatosan nehéz.

NDK Rider 2008.05.18. 10:48:52

Te Csikós kollega, muszály minden nyomorult kerékkel ellátott használati tárgyadat össze-vissza mószerolni ahelyett hogy olyan állapotban hagyod amilyenre a japcsi mérnökök tervezték? Meggányoltad a kuplungot, mert neked nem jó az áttétel amit gyárilag beleküldtek valamit mindig alakítani kell az ásatag őskövületeiden, hgy ami jó rajta az se maradjon sokáig abban az állapotban?! Alapból ha a bovden végére kulcstartókarikát szerelsz ezen a gépen egy ujjal tudnád huzogatni a kuplungot. És tanulság nem megyünk el 100 km-nél távolabb motoron defektjavító tartalék ilyen-olyan csövek, olaj és komplett bovdenkészlet nélkül. meg nem árt ha a karbi darabokraszedéséhez is van minden.Szegény KTM pedig szégyenszemre már nem osztrák hanem olasz, de ezek az utak tényleg lenyűgözőek, itthon gazdagék magánfarmján nincsenek ilyenek, de ott érdekes mindenhol ilyen, és a házak is, na ehhez mondom hogy ez már nem csak pénz kérdése hanem hozzáállás is!

gondolatbetyar 2008.05.18. 10:55:01

na ez post vazze
még ilyent, sokat

pipi 2008.05.18. 11:08:45

Baromira élveztem a cikket Zsolti!Ha nem raktál volna fel képeket akkor is ezek jelentek volna meg előttem.Ennyi kaland, ilyen buherálások kellenek.Ez így jó.Ettől lesz emlékezetes a túra.Ha minden klappol az annyira szürke, akkor nincs filingje.Én nem szeretek motorozni,de minden elismerésem.Nincs attól jobb érzés,hogy ha egy ilyen nagy túrát egy ilyen öreg vassal teljesít az ember.Én nekem egy 27 éves Mercim van és nem rég voltunk mi is egy kicsit kocsizni igaz két napra és a Balcsi körül és baromi jó volt.Ez volt vele az első, de nem az utolsó.Én mondjuk azon voltam meg rökönyödve, hogy minden furcsa zörej,szag,és rezgés nélkül teljesítette az "Öreglány".Köszi, hogy felelevenítetted ezt a túra filinget.Baromi jó volt.:)

Péter 2008.05.18. 12:23:21

Egyébként mifelénk parasztosan csak szigetelőszalagnak, röviden szigszalagnak szokás nevezni, tudom, ettől nem tűnik olyan kúúúlnak az emberfia, mint a duct tape-től (de ha már valaki ettől akar menő lenni, legalább ne írja nagybetűvel, mert így aztán tényleg inkább csak szánalmasan kacagtató). :-)

töki 2008.05.18. 12:24:12

gratula a kiváló túrabeszámolóhoz, az említett TRX az én motorom volt valaha, most is van egy... kedves emlékek

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.05.18. 12:51:35

jo kis gep ez..milyne mokavolt, mikor hazavittel vele...egyik kezemben a szemeteszsakba gyomoszolt esoruham, masik kezemmel kapaszkodtam, hatamon a laptop, meg a fotostaska...mint ket paparazzi a 70-es evekben :)

vityaz 2008.05.18. 12:55:25

Péter 2008.05.18. 12:23:21:

Azért a sima szigszalag és a duct tape elégé ég és föld, ezért ne fikázz!
en.wikipedia.org/wiki/Duct_tape

Sword 2008.05.18. 12:59:29

Lötwasser vagy lötfett(?) tényleg nem a legjobb, bár inkább a réz cuccokra veszélyes, mert a cink-kloridból kiválik a klór és idővel megrágja a fémet. Elektrotechnikában sem szívesen használják, mert a forraszanyag alatt megeszi a rézdrótot, rézcsatlakozókat. Szürke folyasztószer a legtutibb Quatrroman jól mondja :)

GiXXXer 2008.05.18. 13:03:14

Volt pár éve egy MZklub-os túra, ahol azt hiszem összesen 18x álltunk meg szerelni... :) Öreg NDK-s vasak...

McRae 2008.05.18. 13:10:11

Péter
Tudod van a szigszalag meg van a duct tape, aminek egyébként ez a neve és sokkal erősebb és ragadósabb mint az szigszalag. Én eddig csak szürkében láttam, de ha figyeled a filmeket akkor láthattad mikor ilyennel kötözik össze az ellent. A szigetelő szalag főleg villanyszereléshez való, míg a duct tape akár egyszerűbb karosszéria javításra is jó ( persze csak átmenetileg). Szóval ne nevezzük az említését "szánalmasan kacagtatónak", főleg ne kellő információ hiányában. :P

Wector 2008.05.18. 13:27:15

A CX 500 az miert is tragyapumpa??? Amugy tetszik a cikk. Mas kommenttel ellentetben szerintem egy motorostura mindenfele barkacsolas, eses, geccsolas...nelkul is emlekezetes lehet, plane egy gyonyoru tajon. Jo ha az ember tud improvizalni, de en azert ezt a kepessegem inkabb nem kamatoztatnam, ha van ra mod.

aa 2008.05.18. 13:31:33

éjjenéjjen, jöhet még szép kawás cikk dögivel. :D

peretyo 2008.05.18. 13:46:44

Nagyon jó belsőséges kis cikk, igazán élménydús.
Még ilyet!!:)

Squeky 2008.05.18. 14:15:40

teccet, ugyhogy kérünk még sok ilyet;)

Redcat 2008.05.18. 14:23:17

Volt egy német képregény ahol a fickó az elromlott trágyapumpa helyett a CX-szel szivattyúzta ki a lét a tehenek alól.

Wector 2008.05.18. 14:34:42

Ahhham..ertem. Akkor itt a tragyapumpa az nem negativ tartalommal bir.

mzoli 2008.05.18. 15:06:45

Ez igen... Úgy kezdtem neki a cikknek, hogy ez mégiscsak egy autós blog és már megint mit keres itt motoros írás?? Aztán elkezdtem olvasni, egyre jobban belemélyültem és a végére már megjött a kedvem egy hétvégi motorozáshoz.. (ami azért is szép mert nem szoktam motorozni)
Úgyhogy ugyanazt tudom mondani, mint biker_kolee: "Nagyon jó cikk, még ilyet!!! SOKAT!!! "

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2008.05.18. 17:14:12

...Kijön az eladó, hogy azért belepróbálja, meglátja a motoromat, elmosolyodik, és ad tíz százalék engedményt. "Schönes alte Kawa" – mondja, és sikerül úgy forgatnia a dolgot, hogy büszke legyek az öreg dögre...

Eddig is sejtettem. Most már biztosan tudom: hiába a szép ZZR a garázsban, holnap felhívom a 10 éve eladott ( és már akkor bő 15 éves) GPz750-em gazdáját, és visszavásárolom az öreg vasat! Nagy élmény, és IGAZI MOTOR így csupa nagy betűvel.

A KTM-es szép sztori. Szerintem nem volt ideges. Bár az Adventure-ről akinek leér telitalppal mindkét lába, az már csal :-)))

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.05.18. 17:27:25

redcat..nem teljesen..az eredeti legenda alapjan a cx 500 motorja allomotornak keszult, ami atalakita, valtozva, finomitva kerult a tragyapumpabol a motorkerekparba.

a wernerben is ezt hasznaltak ki. innen a nev, hogy fospumpa. amugy hinnye, de jo kis gep....

Csikós Zsolt 2008.05.18. 17:31:02

NDK Rider:
az én Z750-esemről (ami twinként egyébként elég ritka darab, mert a Z750-esek kábé 99 százaléka négy hengerrel készült) minden létező fórumon leírták, hogy a nagy és nyomatékos blokkhoz irgalmatlan rövid a végáttétel. A kuplungja pedig alapból is csúszik, mert a sokkal kevésbé nyomatékos Z650-esé van rajta (vagy a Z400-asé? újra utána kéne olvasnom) kis módosítással, és nem bírja. Mindenkinek seperc alatt tönkremegy. Ezért választhatsz, motorozol 105-tel egy bősz, erős gépen, és kétévente kuplunglamellákat cserélsz, vagy utazol 115-120 között (afölött a széltől megnyúlik a karod hosszú távon), öt évig tart a kuplungod, és kicsit nehezebb húzni. Előtte se volt olyan a kuplung, hogy egy kulcskarikával ki lehetett volna emelni, ez nem a sima Z750. Megvan a moci öt éve, nagyon sokat mentem vele, minden évben megkapja a szervizt (nem csak olajcserét, mindent, ami kicsit is gyanús), imádom. De mivel kisszériás volt, egy rakás alkatrészt nem fejlesztettek ki hozzá külön. És a más modellekről átemelt alkatrészek alul- és elméretezettek.
Aki német és amerikai ilyet használ tartósan, mind átalakítja SR500 lánckerékkel és erősebb kuplunggal. Az önindítót is át szokták alakítani, mert az is csúszik. Az enyém még bírja, de nem tökéletes, meg-megcsúszik az is.

Csikós Zsolt 2008.05.18. 17:33:53

Péter:
a Duct Tape védjegy, azért írtam nagybetűvel, a szigetelőszalag, ha jól tudom, nem :-)
A kettőt összehasonlítani kábé olyan, mint bugylibicskának nevezni a Leatherman's fogót. Például a Duct Tape nem igazán jó szigetelésre. A SzigetelőSzalag pedig semmire se jó, amire a ducttape igen. Egyszer próbáld ki, rájössz.

Csikós Zsolt 2008.05.18. 17:36:53

Wector:
azért trágyapumpa, mert a német úgy hívja: Güllepumpe. Ugyanis a Honda ugyanezt a motorblokkot használta szivattyúmotornak is, a németek meg ráragasztották a nevet. Egyes brit források a világ legtartósabb motorjának mondják, állítólag kibír 300 ezret is felújítás, komolyabb javítás nélkül. Nem egy szép blokk, ahogy a vizes motorblokkok ritkán azok, de nagyon jó ám.

Wector 2008.05.18. 18:11:46

Koszi Zsolt, ezt nem tudtam,igy mar teljesen vilagos! En is ugy hallottam hogy idotallo konstrukcio, ezert nem ertettem.
A cikket pedig mar dicsertem..

cseper 2008.05.18. 19:01:17

A cikk olvasása közben szinte éreztem a muslincák izét a számban. Még ilyet.

rognork 2008.05.18. 19:03:43

zsolt, sztem ne forraszanyagot, hanem élvéghüvelyt, és krimpfogót vigyél, az sokkal könnyebben rámegy a bowdenre. ráadásul nem kell hozzá semmi.

Csikós Zsolt 2008.05.18. 19:40:57

rognork:
hol kapok ilyet? elektronikai boltban, például a Lehel úton? Köszi

Kifordított kacagány 2008.05.18. 19:51:45

rognork 2008.05.18. 19:03:43
cserébe le is csúszhat róla. a forrasztásnál jobb megoldás nincs.

R100 2008.05.18. 20:44:57

Látod Zsolt elszúrtad, mert eladtad nekem a jó kis Honda Dax-odat, azon bezzeg soha nem tudtad letörni a kuplungkart...
Én az öreg BMW-mhez mindig viszek az ülés alatt kuplungbowdent, de már gondoltam rá, hogy egy kart is beteszek.
Meg vagyok győzve, júniusban megyünk az
Alpokba, ott lesz a tartalék kar!

Csikós Zsolt 2008.05.18. 21:01:26

R100:
Megvan még? Remélem jól működik, az volt a legjobb kis Hondám. Eladtam a Chalyt is, sőt a Suzuki Birdie-met is, azt nagyon sajnálom. De még a tartalék, kuplungos fekvő Honda-blokkot is. Költöztünk. De most már van más: egy Suzuki GSX-R 50, más néven GAG. Vicces és nagyon aranyos.

T-boy (törölt) 2008.05.18. 21:10:55

A 300-as NSU-Maxommal végigjártam az NDK és
lengyel tengerpartot gyertyakulcs nélkül,
de az új P21-el sehova sem mentem gyújtásállitó műszer nélkül.Az NSU akkor
22 éves volt.

R100 2008.05.18. 21:29:31

Naná, hogy megvan, törzsgárda tag a garázsban! Már a fiam (10 éves) is próbálgatja, "kénytelen" voltam venni mellé egy Kreidlert, szintén megvan már 30 éves! Azért megnyugtat, hogy Te is találsz még komoly érveket (vicces és nagyon aranyos) újabb vasak beszerzésére!
Szombaton nem jössz Tulln-ba? (Nem a Dax-al mennék!)

Csikós Zsolt 2008.05.18. 21:34:05

R100:
Épp most mondta le a második barátom, aki jött volna. Ezzel én is lemondtam fejben. Úgyse szedtem össze, mi kell a Puch 500-hoz, mert szerteszéjjel van. És most költöttem el egy rakás pénzt Ornbauban, az állólámpás Merci-találkozón. Néha kell az önmérséklet.

R100 2008.05.18. 21:41:28

O.K. Majd csorgatom a nyálam helyetted is! Tudok Neked valahová képeket küldeni?

Stanci 2008.05.18. 22:30:01

ez a kúúúl:

www.hasznaltauto.hu/
678661_kawasaki_ltd_1982

mex86 2008.05.19. 01:13:41

Tavaly mi is jártunk Kalte Kuchl-nál és környékén csak mi WR Neustadttól mentünk Mariazellig és egy másik úton vissza, szigorúan olyanon amit a térkép túristalátványosságként jelöl!! és mi is eldőltünk :D csak mi megúsztuk úgy hgoy az R6oson semmi sem tört el! De a kanyarok!!!!!! ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ én is végigüvöltöttem :D

mocskos jó volt

CSaB · http://www.domain.hu 2008.05.19. 15:07:41

Mint nagy autósnak, nekem olyan furcsa, hogy motoron lehet kuplung nélkül váltani.. :S

Matte 2008.05.19. 18:38:26

Isteni a post!!! Nehéz ma már ilyen vasakat szerezni normális állapotban...főleg elfogadható áron....Nekem '82-es XJ650 van már 8 éve, de asszem velem együtt temetik el :))

zon 2008.05.19. 21:52:16

CsaB:kuplungbowden nélkül motoron igazán csak az elindulás a problémás, a többi kis recsegés-kattogás árán menni fog...Öreg veteránosok eleve befűznek az üzemi kuplungbowden mellé egy méretre szabott tartalékot.A duplázás mestere számomra az az IZS tulajdonos volt a 60-as éveben,aki az Autó-motor újságban elmondta,hogy a dekompresszor helyére becsavart egy tartalék gyertyát.Állítása szerint menet közben is át tudta tenni a gyertyapipát,ha az 1. számút beköpte a motor.

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.05.20. 15:47:10

zon....nincs meg ez az ujsagod?

zon 2008.05.20. 21:14:11

baowah: a cikket kb. 20 éve láttam egy cimborámnál,az apja régi AM újságjában.Nyilván a bizarr ötlet miatt ragadt meg a fejemben.Ha rá tudom beszélni a srácot,és megkeresi,akkor jelentkezem.Mondjuk maga a srác is érdekes,szerintem a honlapján találhattok autós csemegéket: Merki.hu

akarki 2008.05.20. 22:59:01

ÁÁÁáááá! Ez a merki.hu nem semmi. a Gyertyamenet javítása a menet felheggesztésével, arra M16 menet metszése és a hengerfejbe is M16 fúrása ott van a szeren szakmailag... Egyszertalálkoztam egy kiszakadt tőcsavar (szelepfedelet tartott) megoldással, amit az esztergályos gazdi elég bizarr módon eszközölt. Mégegyszer, esztergályos!!! Tehát az M8 kiszakad a hengerfejből. Mit csinálok, felfőrom, vágok bele M12-őt, és esztergályossal csináltatok egy csavart, aminek egyik fele M10, másik M12. Ez a szerencsétlen gyógyegér mit tett? Az eredeti M10-es (kábé 10 centi hosszú) csavart középen vonalban átfúrta, húzott bele egy tengelyt, aminek egyik végén egy kúp volt, másikon, ahol kilógott az átfúrt csavarból, egy menet. Ahonnan befűzte a csavarba a menetes feszítőt, ott megsliccelte at átfúrt csavart, Beillesztette a régi rossz menetbe, és a belső feszítón addig húzta a meneten az anyát, míg megfeszült alul a hengerfejben. Akkor leszedte az anyát, feltette a szelepfedelet, és rácsavarozta. Elég morbid, azóta is a szekrényemen van a csavar, mert ilyent nem fogok látni mégegyszer... Mégegyszer, esztergályos volt az illető, ráadásul 50 körüli, tehát lehetett volna esze...

akarki 2008.05.20. 23:18:15

M8 is M10 akart lenni, és elnézést a gépelési hibákért mindenkitől!

akarki 2008.05.20. 23:20:02

Persze hogy az M10 akart M8 lenni, az M12 meg M10. Valaki szóljon már rám, hogy lefekvés, mert ennek nincs sok értelme... :)

apamacko 2008.05.21. 12:38:36

17-én lementem a Jawa350-nel a Yetro-ra. Este hazafele a Balatonfelvidék összes bogarát összeszedtem, szfvár-ig kétszer montam sisakot, de jó volt !

És a Jawa-nál nem gond a kuplunkgbowden szakadás :-))
(jó a 100 fölötti tempót meg ez nem szereti)

Egyszer elborult és a fékkar C-re görbült. Na azt vissza tudtam finoman hajlítani, pedig az is alu.

aua 2008.05.21. 16:34:11

A Skoda szerviz neve: Seper.
Nagyanyám vezetékneve: Seper. :)
És környékbeli: kismartoni. :)))

C16SE 2008.07.13. 15:49:00

Csikós Zsol!

Pár szösszenet a KTM gyári gumijairól és azok tapadásról:
- Az Euroringen én azokkal a gumikkal leraktam a lábtartóig a motort és még a fékpedált is elkoptattam.
- Utcán a szűk szakaszokon vagy akár a Mártában is sok sportmotorost kellemetlen helyzetbe hoztunk vele
- A motor az eredeti gumikkal többünknek megjárta esés és egyéb probléma nélkül Erdélyt, Kárpátalját. Kárpátalján a Tisza forrásához vezető sokszor az akkor még patak jellegű Tiszát átszelő, teljesen saras úton is feljutott.
- hátsó defekt esetén sem esik el vele az ember (tapasztalat), mert olyan erős az oldalfala
Sok tapasztalatból és nem csak a sajátomból mondom, hogy azzal a gumival semmi baj sincs. Nem kell az ügyetlenséget bármire is fogni.
(És megjegzem, a pálya motorozás itt semmit sem jelent. Én már csak tudom, én is űzöm/űztem egy pályára alakított R1-gyel)

Ricccso · http://www.megnincsdemarrajtavagyok.com 2008.08.05. 12:41:43

Üdv!

ad 1: "biker_kolee 2008.05.18. 08:32:19
Nagyon jó cikk, még ilyet!!! SOKAT!!! "
ad 2: tisztelet(véletlenül sem respect!), amiért mert és megoldott
ad 3: bárki tudja, hogy lehet az ehhez hasonló motorberhelést megtanulni, amihez a józanparaszti kevés? (egyszer kicseréltem a schwalbe hátsó gumiját és valamit fordítva rakta vissza, ezért az egész fékrúd(?) felcsavarodott a hátsó kerékre, szóval most nem vagyok túl bátor...nem röhög hangosan!)

Üdv:
R

kami79 2009.01.28. 11:56:04

ÓÓÓHHHHH!!!
Az a TRX 850-es Yamaha az enyém volt!!!!

:)

Imádtam. Én újítottam fel teljesen! A szelepszárszimering nem lehet elöregedve, mert cirka 3-4 éves. Felújításkor cseréltem.

nke 2009.08.06. 10:59:14

Jó volt a cikk, de külföldre, hosszú utakra miért nem egy megbízható motorral mentek?!
Kuplung bowden nélkül is el lehet indulni. Álló motor, üres, betol, 2-es és indítózás egyszerre. GPZ550-nél is szakadt a bowden rendesen :-)
süti beállítások módosítása