XWD, sebességindex, EBD, EFI, HTP – vajon mit jelenthetnek?

  2008. március 13. - Nyegleo Címkék: autósszótár

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Heti merítés
2015-07-26 07:24:02

Újra itt a Digó Limó, az egész estés, színes, szélesvásznú népítélet Kicseréltük a tömítéseket

Heti merítés
2015-07-19 07:41:54

Olajkályha kirakat managereknek Az összkerékhajtás tényleg fantasztikus dolog télen!!Na de akinek van egy

Heti merítés
2015-07-12 10:39:01

A Jószág Az autóról: Megbízható, kényelmes, dinamikus, tágas. Persze azért teherautós szemmel nézve.

Heti merítés
2015-07-05 07:13:42

Kis rohadék Szóval kabriót akartunk de nem keletit, mai agyammal lehet hogy egy Escortba nyúlnék,vagy

Önök sejtik, miről szólhat ez: olajfürdős tengelykapcsoló osztja a nyomatékot előre és hátra? Minek köszönhetően lesz nagyobb az erő, ami a dugattyú tetejének püfölésével mozgatni akarja autónkat, viszont kevesebb elégetlen, meg félig elégett szénhidrogén-molekula távozik a külvilág irányába?



XWD, sebességindex, EBD, EFI, HTP – vajon mit jelenthetnek? Valószínűleg olvasóink között sokakban felmerülhetett egy-egy cikk olvasása közben ez a kérdés. Kreatívabbak egyedi megfejtéseket találnak ki (pl. HTP = hiába taposod paraszt), de az azért nem az igazi. És amikor hosszas keresgélés és bogarászás után végre megfejtettük, mi is az ESP, egy másik gyártónál találkozunk egy sunyin odaírt DSC-vel. Ismerős a helyezet?

Ez most megváltozik!
A Totalcar kollektívája vérrel, verítékkel és csak évszázadokban mérhető tapasztalatával elkészítette önöknek/nektek az Autósszótárt! Minden az A-oszloptól a zajkomfortig. On-line, kereshető, kommentelhető. Olvasson könnyed leírásokat a passzív biztonságról vagy az MPV-ről.

Hiányos az Autósszótár? Jobban tudja nálunk? El tudja magyarázni ennél alaposabban, hogy működik a differenciálmű? Tanítson, oktasson! Köszönettel vesszük akár a szótár meglévő szócikkeinek pontosítását, kiegészítését, akár eddig elhanyagolt fogalmak kifejtését, elfeledett alkatrészek leírását. Írja meg nekünk, amit nem írtunk meg mi.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr91377954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Béla_ 2008.03.13. 12:09:50

Üdv!

A Sebességindex részben:
"A könnyűfém felni nagy előnye a kisebb tömeg."

Pont a Totalcaron volt valamikor régen cikk, hogy azonos autóra való felniknél a könnyűfémfelni nehezebb, mint a lemezfelni.

kelemenbandi · http://kelemenbandi.blogter.hu 2008.03.13. 12:10:30

Ez már elkezdődött a totalcar könyvben, nem?

Mert abban ilyan van, az biztos.

AP (törölt) 2008.03.13. 12:12:02

"A könnyűfém felni nagy előnye a kisebb tömeg."

Ja, a versenyfelniké, amiknek 13-as méretben darabja 40 rongy.
Az Alessio és társai meg 5 kilóval nehezebbek, mint az azonos méretű lemezfelni.

kaczpeti 2008.03.13. 12:19:14

Kerdes: muszaj a betu szerinti menunek a legelsore (2) ugrania, ha rakattintok egy szocikkre?
mondjuk ha csak unalmamban nezegetem a kifejezeseket es sorba veszem oket betu szerint, valoszinuleg masik szocikket is elolvasnak ugyanazzal a kezdobetuvel.

kaczpeti 2008.03.13. 12:21:59

Javitok: nem az elso beture/szamra dob, hanem ossze vissza. Ez mindenkepp javitast igenyelne.

Nyegleo 2008.03.13. 12:25:31

kaczpeti: Ez bizony egy bug valóban. Dolgozunk rajta, hogy ne így legyen.

kaczpeti 2008.03.13. 12:30:21

Koszonom a gyors reakciot :)
Amit eszrevettem, hogy az angol kifejezes kezdobetujere ugrik, vagy ha ilyen nincs, akkor a legelso oldalra. Ha segit, orulok :)

Viktor 2008.03.13. 12:42:46

Béla_!
"azonos autóra való felniknél a könnyűfémfelni nehezebb, mint a lemezfelni" - az olcsóbb - tucat - kategóriánál valóban így van. Egy normális könnyűfém felni azonos méretben (sokszor még nagyobb méretben is) könnyebb, mint az acél (versenyfelnikról nem is beszélve).
Bár ez már nem az 50-60k HUF-os kategória (15-16"-17" ban) :D

Borisz 2008.03.13. 12:44:15

Turbófeltöltés - turbocharging: az angolszász supercharging - ként is hivatkozik a "nem-szívó" kivitelezésű konstrukciókra

Baráti üdvözlet: okostojás :)

ommm 2008.03.13. 12:51:43

hmm...ez most? ez nem új, vagy mi?! én vagyok a hülye? autósszótár már nem mai gyerek.

Borisz: a superchargert előszeretettel keverik a turbochargerrel.
még angol nyelvű országokban is.
a supercharger jellemzően a kompresszort jelenti (kéne, hogy jelentse), míg a turbocharger a turbót ugye.

de több ilyen dolog is van, ugye a Bentley Blower, ami lényegében kompresszor, manapság már mást jelent.

bocs, ha agyaltam. én így tudom, lehet rosszul

Dubi 2008.03.13. 13:06:18

ommm: Én is igy tudom hogy a supercharger kompresszort jelent!Usaban igy nevezik Európában néhány márka (Mercedes) simán kompressor-nak!

Borisz 2008.03.13. 13:09:16

Elméletileg igen, de gyakorlatban (úgy tapasztalom) mind2re alkalmazzák:

Ez a hivatalos sajtóanyaga Cadillac XLR-V nek: Supercharged, High-Performance Roadster
ez kompresszoros okés

Aztán meg ezt mondja a wiki:
Such turbine-driven centrifugal superchargers are correctly known as turbo-superchargers, or more commonly, turbochargers.

Meg mit irnak a videókon:
www.youtube.com/watch?v=-9xrgWJ8P5E

Ki tudja? Az Ottó az biztos...:)

ommm 2008.03.13. 13:20:03

Dubi: a kompresszor okés, a Mercedes azért már elég régen rajta van a témán:

home.att.net/~meiii5/pix/10388-ss.jpg

lanciabacci · http://multipla.szakkor.hu 2008.03.13. 13:30:31

Ez a szótár biztosan hasznos lesz, főleg ha megmarad a közérthető nyelvezetnél.

Én most próbaképpen egyetlen szócikket csekkoltam (MPV) csak és egyből találtam benne bugot, mely szerint a C8 tévedésből példaként szerepel a midi egyterűeknél is, a (C4) Picasso helyett. Mivel indapassom nincs és nem is tervezek, így itt szólok, bár biztosan nem ez a legsürgetőbb kérdés, de ha már a pontosság igénye hívta életre... szal érted :)

Omega 2008.03.13. 13:32:54

Hali!

Küldök megfejtést a HTP-ről.

lanciabacci · http://multipla.szakkor.hu 2008.03.13. 13:42:31

ommm, megerősítem, én is úgy tudom, hogy a supercharged kizárólag
kompresszoros töltést jelent, minthogy a 'supercharger' eredetileg is kompresszort jelent angolul, az autóbuzérián túl is. Másfelől viszont a 'supercharged' szó szerinti értelmezésébe elvileg beleférhet a turbó is, hiszen az elv egyezik, mindkettő "túltölt".

A Lanciánál egyébként utoljára a Beta-nak volt ilyen verziója, Volumex néven, csak hogy végre kicsit haza is beszéljek :) Jó kis gép volt.

Omega 2008.03.13. 13:54:28

MÉGSEM! Ez az indapassz egy fotslicska.


Valaki beírja ha akarja:

HTP

A Skoda rövidítése, 1,2L-es Fabia motorok kiegészítő neve, szerepel az embléma az ilyen modellek bal hátulján.
A "High Torque Performance" mozaikszava, jelentése: magas forgatónyomaték. Létezik fekete betűs HTP, ezt szokták 'Hiába Taposod Pasraszt' néven csúfolni, a maga 55LE-jével.
A piros 'H'-s HTP a Volkswagen 3 hengeres, 12 szelepes, 47KW-os (64LE-s) motorja a Skoda Fabia-ban.

Omega 2008.03.13. 13:56:34

Jobbhátulján, bocs. :DDD A felirat jobboldalt található.

ommm 2008.03.13. 13:57:34

lanciabacci · multipla.szakkor.hu 2008.03.13. 13:42:31

Volumex. biza, nemrégiben árultak errefelé egy megkímélt példányt. javíts ki, de azt hiszem az Roots-elvű volt.
a FIAT Abarth 131 Volumetrico megvan? a szériától kicsit eltérő kompresszorral. hajjaj...és volt a 037-esben is.
kéne, kéne.

StationW 2008.03.13. 13:57:34

Borisz!

Amit a wiki mond az ok!
"turbine-driven centrifugal superchargers" - ez ugye turbina meghajtású feltöltőt jelent, ami ugye a turbo sajátossága, mert a kompresszort/okat ékszíj hajtja. Gondolom a fejlődés a kompresszortól indult, és később jelent meg a turbo (ezt nem tudom), de ha így volt akkor ezért alakult így a nyelvben is.

vuk 2008.03.13. 14:00:03

sziasztok!

az angol compressor szó feltöltőt, légsűrítőt jelent, két fajtája van a supercharger - magyarul kompresszor - és a turbo(charger) ami magyarul is turbó.

ommm 2008.03.13. 14:00:07

Omega 2008.03.13. 13:54:28.

azért nézz még utána, részben igazad van, de nem hiszem, hogy a fordítást kéne közölni és "megfejteni". fókuszálj arra, amit a rövidítés takar.
béke
omm

StationW 2008.03.13. 14:00:38

Asszem a HTP esetében nem oszt nem szoroz a szín:)

Mellesleg akkor kiváncsi lennék a félelmetes nyomatékra - hamár Torque -, ami egy ilyen motorhoz társul. A piros betűsnél érzem, hogy remeg a föld amikor eltapossa neki az ember:)))))

StationW 2008.03.13. 14:03:53

A Mazda is kisérletezgetett Roots kompresszorral az USA-ban, 2.5 V6-ra tették rá. Annyit tudott mint a JDM szívó, 200Le-t 160 helyett.
Meg ott volt a balsorsú komprex, lehet nem az osztrákokkal kellett volna gyártatni....

Meg van még a G, az asszem csigás, de lehet hogy nem.

Borisz 2008.03.13. 14:08:22

Mennyi mindent tanulunk ma! Meg hogy a műzli tejjel finom. Ide kell látogatni nem a suliba'

Nyegleo 2008.03.13. 14:12:23

Omega: kösz, már be is vittem a rendszerbe :)

StationW 2008.03.13. 14:20:41

HTP= 108 és 112Nm, ez egy 1.2-ből nagyon extra? Nem vágom?

lanciabacci · http://multipla.szakkor.hu 2008.03.13. 14:29:02

ommm 2008.03.13. 13:57:34
javíts ki, de azt hiszem az Roots-elvű volt.

bizony, Roots system :) és igen, akkor ezt valóban felpróbálták sokmindenre. Az alap tipikusan a kiváló és fantasztikus 2000-es, alu-fejes, Fiat DOHC motor volt, bár a Lancia áttervezte a hengerfejét nyomatékosabbra. Így "csak" 7000-ig forgott, mélyebben brummogott és nagy ereje volt alul is. Na erre került rá aztán a VX is, bár annak csökkentették a kompresszióját némileg a túltöltés miatt.

SsPL71 (törölt) 2008.03.13. 14:30:33

Bocs, hogy belepofázok de a HTP = High Tuned Port. Usából származik a rövidítés, jó régről, nem Skodához társítanám.

lanciabacci · http://multipla.szakkor.hu 2008.03.13. 14:44:20

Nyegleo, köszi a gyors javítást, most ugyanezt (C8-C4) kellene megtenni az 'egyterű' szócikknél is... :))
(meg még ott, ahová ezt meghatározást esetleg copy-paste-eltétek :))

Közben megnéztem a JTD-t is: a feloldása Jet Turbo Diesel (megjegyzendő, hogy ez unijet, vagyis nem hengerenkénti spricc). Az az mJTD (vagy JTDm, esetleg Multijet márkától függően).

És ha már szóba került, esetleg fel lehetne venni a Volumex-et is a listára (VX), bár belátom, ez azért rétegmodell :)

tnz 2008.03.13. 14:51:28

StationW!
Ez a 112 Nm viszonylag alacsony fordulaton, kb. 2500 1/min-nél jelentkezik. Egyébként nekem a 64 lóerős van, egész jól megy. Mellesleg VW motor, Pólóban is megtalálható. Abban biztos nem fikáznád. Egyébként az 55 lovasnál fekete a P, a 64 lovasnál piros.

lanciabacci · http://multipla.szakkor.hu 2008.03.13. 14:55:44

na, szépen vagyunk, baromságokat írok: A Multijet természetesen nem hengerenkénti, hanem több elosztott spricc egy helyett, fázisonként.

StationW 2008.03.13. 15:00:23

Nem fikáztam! -csak a 2000-es motor megszokása beszél belőlem:) (2000f/min=180Nm, 2500-nál már 200Nm)
Őszinte legyek ráadásul japán fanatik is vagyok, úgyhogy egy kutya, hogy ki fia borja.

honda 2008.03.13. 15:09:12

Vettem 4 db BBS alufelnit az automra, használtat,meglepet hogy nehezebb volt mint az eredeti acél,egy hónap után továbadtam.....A acél nagyon jó minőségü, bizonyitot a sok gődrőn és uthibákon mit elkaptam.

tnz 2008.03.13. 15:14:26

A Fabia-t is árulták 2000-es motorral, de nem volt rá bő 4 millióm, azonkívül csak városban használjuk az autót.

StationW 2008.03.13. 15:20:21

Tiszta sor. Nem 1.9Tdi volt a legnagyobb? Az monnyuk inkább High Torque:)

ommm 2008.03.13. 15:35:29

tnz 2008.03.13. 15:14:26

mutass egyet.

Mikee 2008.03.13. 15:37:31

Üdv!
Egy aprócska megjegyzés a twin spark -hoz:
"az gyorsabban és egyenletesebben robban be."

A benzin levegő keverék, bármilyen hihetetlen is, nem robban a hegertérben, csak gyorsan ég el.
A robbanásnál a lángterjedési sebesség legalább 1 nagyságrendel nagyobb, mint ami a hengertérben van.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.03.13. 16:00:53

Yes, yes, yes! Hiánypótló! Végre tudom, mi a f.szt jelent a Gran Turismoban az AYC controller... Hé, végigmehetnétek egy unalmas estéteken a GT autóbeállításokon, hogy mi mit jelent, nagy segítség lenne! És még témába is vág:P

Tomi 2008.03.13. 16:05:13

Közlekedési suliban tanulok, ahol van gépjármű szerkezettan és gépjármű üzemeltetés nevű óránk. A tanár 2 hónapja kiadott pár száz ilyen rövidítést, azóta 5 dolgozatom volt belőle, és mind ötös lett :D

ommm 2008.03.13. 16:06:36

hmm..azt hiszem, egyszer már beugrottam ennek a dolognak valalmikor régebben. igazad van. mea culpa.
az a motor amúgy is elég harmatos.

immortalis · immortalis.blog.hu/ 2008.03.13. 16:00:53
Active Yaw Control...hmmm...Evo IV-ben kezdte. jó dolog

Borisz 2008.03.13. 16:16:49

Hát elég lightnak tűnik, szerintem ilyen nem is szerelnek már vw-skoda-seat-audiba

VISZONT most kaptam egy ilyen továbbküldős mélt ezt láttátok már Dodge Tomahawk? Kibesz"rás.

www.seriouswheels.com/pics-def/Dodge-Tomahawk-Speed-1024x768.jpg

CSaB · http://www.domain.hu 2008.03.13. 16:27:58

Alufelnire visszatérve. Lemértem a saját autómon, az acélfelnit és az alufelnit gumival együtt. Kereken 3kg különbség. Az alu 14 kg volt az acél meg 17 és az alufelni egy gagyi, olcsó HIJOIN vagy milyen néven csúfolják.

Lestat 2008.03.13. 16:36:30

Fabia RS meg dízelmotorral, na köszi... akkor már inkább az Octavia. Ha már Skodázunk. :P

dhrbikes 2008.03.13. 17:07:37

A hijoin felnik nem szarok, nagyon sok gyári felnit ők készítenek.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.03.13. 17:21:12

omm, van kétezres Fabia, én vezettem és egy ramaty. Persze, megy, de szerintem az 1.4 16V is megfelel a célnak, kicsit jobban meg kell forgatni, de jó. Meg elég drága is volt. Mondhatni brutálisan.

ommm 2008.03.13. 18:12:31

tudomtudom, feljebb elismertem, de az a jó, hogy kétszer léptem ugyanabba a szarba. nem is gyártották őket sokáig, annyira nem kellettek a kutyának sem :))

Leegor 2008.03.13. 18:17:34

Fabia HTP-nél 112Nm/3000-es fordulat a helyes megfejtés. Az 1.4 75 LE pedig semmivel sem megy jobban (legalábbis városban), mert sokkal hosszabb a váltója. Csak autópályán érezni különbséget.
HTP elleneseknek a receptem, nekem bejött: SDI-t vezetni, utána szörnyűlködni, 1.2-est megbecsülni.

tnz 2008.03.13. 19:28:47

ommm!
Nem tudom, milyen a 2000-es benzines Fabia, csak azt mondtam, hogy van.

Yantor 2008.03.13. 20:42:02

Supercharger ami nem kompresszor es Turbo ami nem is az:

Supercharger: Eredeti felhasznalasa anno a ketutemu dizelmotorokon volt. Leg(koz)ismertebb alakja a Roots fuvato. Azert nem kompresszor, mert semmilyen suritest NEM vegez sajat hazan belul. (ez egy muszaki definicio) Egyszeruen csak egy terfogatkiszoritasos elven mukodo legfuvato. Elnevezese nyelvtanilag a mar emlitett "tultolto" szonak megfelel, es valojaban az is a funkcioja. Hagyomanyokbol eredoen az ilyen fuvatot es mas mechanikusan hajtott kompresszorokat manapsag egysegesen Superchargenek nevezi a vilag.

Turbo: Hat valojaban ez is csak egy kompresszor. A turbo nevet valaki anno krealta a turbina szobol, mivel a lapatos centrifugalkompresszort egy vele kozos tengelyen levo gazturbina hajtja. Szoval a turbo szo itt inkabb a meghajtasi modra utal mintsem a legsurito szerkezeti-mukedesi elvere. Erre az elnevezes-valtoztatas a turbok megjelenesenek idejen az uj technikat volt hivatott a regitol megkulonboztetni. A kipuffogogazzal hajtott gazturbina-kompresszor egysegeket azota is egyszeruen csak Turbonak nevezzuk.

Hazi feladat: fotengelyrol szijjal meghajtunk egy 1:10-es gyorsitoattetelu fogaskerekes hajtomuvet aminek kimeno tengelyere raszerelunk egy centrifugalkompresszort (a koznyelvi "Turbo" szivocsooldali resze).
Ez most akkor Kompresszor vagy Turbo? Ez a berendezes egyebkent letezik. :-)

Remelem segitettem.

Ivymike 2008.03.13. 21:37:58

Omegához csatlakozva szeretném megragadni az alkalmat, hogy elmondhassam mekkora rakás sz@r ez az indapass. a legkisebb tisztelettel gratulálok a zindexnek ehhez a nem mindennapi teljesítményhez. :/

köszönöm a figyelmet, illetve hogy mindenki értékeli a kommentemben rejlő építő jellegű kritikát.

Yantor, te magad megadtad már a választ...
"A kipuffogogazzal hajtott gazturbina-kompresszor egysegeket azota is egyszeruen csak Turbonak nevezzuk."
ha nincs gázturbina, mi marad? kötőjel?!

Borisz 2008.03.13. 22:05:42

Lefagyott az agyam, nemtok adatot nyerni belőle, nem tudja valaki véletlenül hogy a Rover 75 2.5 V6 - a sajátjuk volt vagy esetleg valami régebbi bömös motor?

Thx előre is!

AP (törölt) 2008.03.13. 22:06:50

Bömös motor?
Volt 2.5 V6 BMW motor? :)

Borisz 2008.03.14. 08:59:38

ja az kapufának tűnik, úgy rémlett hogy a tdi-ket vették vkitől, de villany hogy ez a 2.5 benya a sajátjuk e. Ismerősöm ilyet akar venni, és el nemtom képzelni hogy jó cucc lehet e. Egyszer vezettem egy kétliteres benyást - de az elég fing volt

ommm 2008.03.14. 09:33:11

Borisz 2008.03.13. 22:05:42

saját fejlesztés. az 1.8-as (turboval és anélkül) még a régi, bevált K-széria, a 2.0 és 2.5 V6 már az újabb fejlesztésű KV6 volt. a dízel valóban a BMW-től jött a 4.6-os V8 pedig a Fordtól.

Borisz 2008.03.14. 09:40:40

ommm
Aszta. Maximális dankesör & respect!

ommm 2008.03.14. 09:59:17

no problemo :)

szolgálunk és félünk :)

Polgár Viktória · http://06308391588 2008.08.12. 21:49:40

ki maga
süti beállítások módosítása