Atlantic: megfejtés a szombati cikkhez

  2008. február 18. - Csikós Zsolt Címkék: bugatti lol becs chromjuwelen atlantic

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Nem minden arany, ami fénylik, és nem minden Bugatti 57SC Atlantic valóban Atlantic is. Ehhez a kijelentéshez tartozik némi előzmény persze, a szombati Chromjuwelen-cikkünk.


A bécsi Technisches Museum különkiállításának egyik legizgalmasabb autójának sztoriját ugyanis nem varrtam el. Addig eljutottunk, hogy összesen négy Bugatti Atlantic készült, ezek közül az első egy magnézium-alumínium karosszériás prototípus volt, amit röviddel elkészülte után hivatalosan is szétbontott Ettore mester. A maradék három, ilyen vagy olyan formában ma is létezik.


Egy fekete Ralph Lauren divatdiktátoré.


Egy világos-metálkék Dr. Peter D. Williamsoné, annak meg burkoltak a hátsó kerekei.


Egy – ami korábban roncsként töltött néhány évtizedet egy bontóban, majd néhány eredeti fődarab megtartásával lényegében újragyártották – Nicolas Seydoux-é. Az metálbordó (élőben nem láttam, de a képek szerint leginkább ez lehet a színe), de küllős kerekeken gurul, és a hátsó sárvédői csúcsosak, meg a hátsó lámpái is teljesen mások, mint a másik kettőé. És négy fényszórója van ugyan, de máshol, mint a bécsinek.


A Chromjuwelen-kiállításon kitett Atlantic viszont barnáspiros, teli kerekes, mind a négy kerekénél nyitott a karosszériája, és majdnem pont úgy néz ki, mint Lauren feketéje. Viszont négy fényszórója van, kettő utólagos.


Ez volt a nyom. Egész szerda délelőtt azt kutattam, miféle szerzet lehet. A bécsi múzeumi kiírás a leghalványabb utalást sem tesz arra, honnan érkezett az autó. A kiállításról szóló élménybeszámolók szintén elegánsan megkerülik a kérdést. Gázszagot éreztem.


Azt tudtam, hogy Jay Lenónak is van egy replikája. Javarészt Bugatti alkatrészekből készült, de az Atlantic-karosszéria biztosan utángyártás. És az most kék.


Aztán, azt hiszem a hetvenharmadik egy időben megnyitott internet-oldal közül az utolsón, találtam egy orros fotót. Egy barna, négylámpás Atlanticról. Tehát egy replika. Tényleg az utolsó eleméig megegyezik az Atlantickal, hiszen minden fődarabja Bugattié, ráadásul ugyanolyan, mint az 57SC modellé, de ezt is többől szedték össze, a karosszériát pedig valamikor a hetvenes években gyártották. Lehet, hogy a nyolcvanasban.


A dán Erik Koux Bugatti-replikái fogalomnak számítanak a legmagasabb veterános körökben. Eredeti Atlanticot, ugye, senki nem engedhet meg magának, ha másért nem, hát azért, mert sosincs ilyenből eladó. Ilyet talán. Az első Koux-Atlanticok üvegszálas karosszériával készültek, saját alvázra, és általában valamilyen menő veteránautó-motor hajtotta őket. Koux saját autóját például egy 2,6 literes Alfa Romeo hathengeres. Az a sötétzöld autó most Belguimban van. Készült még két ilyen dán vevőknek, azokban 3,8 literes Jaguar-motor van.

Később Koux elkészítette a Bugatti Type 57SC alvázának és futóművének pontos másolatát, de a karosszéria továbbra is üvegszálas műanyagból volt. Négy ilyen autót fejezett be, az egyikbe már igazi Bugatti-motort tett, igaz, kompresszor nélkül. Ráadásul az egyiket később a brit Crailville cég alumínium karosszériával is ellátta. Az lett Jay Lenóé.


A Chromjuwelenen kiállított autó már a harmadik sorozatból származik. Ezek a harmadik szériás autók az eredeti Atlanticok pontos másolatai, rendes Bugatti-pontos alvázzal, kompresszoros 57SC-motorral, szegecselt alukarosszériával. Ilyenből legalább három készült, az egyik éppen ez a bécsi autó. Nem kell lenézni, csak mert csupán egy replika. Bár nekem lenne ilyen.


Egyrészt: ember meg nem mondja, hogy nem eredeti, hiszen Koux mester arrról az autóról másolta, ami ma Ralph Laurené, a koppintás idején pedig az angol Barrie Price-é volt. Másrészt: eszeveszetten gyönyörű munka. Harmadrészt: ez sem kis érték - egy hasonlót a közelmúltban egymillió euróért adtak el. Kellő tisztelet kéretik hát.


A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr72344271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Floyd · http://www.gazmegfek.hu 2008.02.18. 18:18:36

Tény, ki kéne menni bécsbe...

Evil1979 2008.02.18. 18:21:50

Besz*rás!
Szerintem még az ottani teremőrök a Chromjuwelen sem tudták volna megfejteni ezt a megfejthetetlen dolgot!
Ezért IS! imádlak titeket.
G

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.02.18. 18:31:32

alapos munka, a szekér is, meg az írás is.

pszihó 2008.02.18. 18:36:18

Öröm ilyen cikkeket olvasni,a bulváros körítések,erőltetett hasonlatok nélkül.Itt tényleg arról van szó,amiért az ember ilyen lapot olvas.
Információért!

Kifordított kacagány 2008.02.18. 19:15:19

szép. kár, hogy elérhetetlen(még ez is). pedig de szép is lenne egyszer egy ilyennel menni

GGG77 2008.02.18. 19:39:38

Szép munka, érdekes poszt! Ilyenre is van idő, ha az ember nem eszeveszett Audi-fikázással tölti...

Leegor 2008.02.18. 19:59:06

Az Autó Magazin 95/11-es számában van egy 4 oldalas cikk az Erik Koux féle replikákról. Előkerestem, most olvastam el kb. 86.-szor, de nagyon jó olvasmány. Az ottani cikk szerint 5 replika épült eredeti Bugatti motorral, +1 az Alfa motoros. Ja, és az 5 "eredeti replikának nem üvegszálas műanyag karosszériája van, hanem korabeli módszerekkel készült favázas acél.

monty 2008.02.18. 20:01:44

A nyomozás tetszett...

Mi még megpróbálunk kiszaladni bécsbe. Ha valaki tudna jegyárakat mondani megköszönném! :)

Vagy ez nem feláras kiállítás, hanem a sima belépőjegy árán ezt is meg lehet nézni? Mert azt már megtaláltuk a weblapján a múzeumnak.

Paro 2008.02.18. 20:56:11

Nagyon jó kiállítás: Siessen mindenki aki meg szeretné még nézni, ugyanis márc 2-ig van még. Felnőttjegy: 8,5 €, állitolag mindenféle nemzetközi diákot elfogadnak, úgy olcsóbb. (Monty: nem feláras a CJ) A CJ kiállításon kívül is érdemes körülnézni, vannak ott még érdekes, szép dolgok. Mindenkinek ajánlom.

gyp 2008.02.18. 21:16:20

Pff, ezt most miért kellett? Tegnap már épp örvendeztem, véletlenül láttam egy olyan kocsit anno sok éve egy osztrák parkolóban pár másik oldtimerrel pihenve, amiből 4 van az egész földön, erre most kiderül, hogy van belőle még pár száz.

A következő az lesz, hogy nem is igazi az Enzo, amivel Újvárosban leelőztek.

mercifeeling 2008.02.18. 21:17:16

Köszönet Nektek ezekért a csodás, engem ámulatba ejtő járgányokért. Sajnos egyetértek egyik sorstársammal "kifordított kacagánnyal" abban, gyönyörűek, de még vastagabb pénztárcával sem elérhető modellek.
Legalább is első oldtimeremet nem ilyennek képzelném.
Tudom az új autók tesztelése fontos, valahol kötelességetek is, de örülnék, ha több régebbi típusról is írnátok, ha van rá lehetőség.

2008.02.18. 21:30:36

Nekünk csoportosan 7 euro volt a belépő, ami az egész múzeumra szólt.
Internetes árak jók!

Cris 2008.02.18. 21:31:58

Eddig is szerettem a belsőséget, de OP után is van élet...és még milyen! Fajintosak a cikkek...szuper. Csak így tovább! Maradok hűséges olvasó.

Csikós Zsolt 2008.02.18. 21:48:47

GGG77:
Talán túlzás azt eszeveszett fikázásnak nevezni Akkor még nem olvastál olyan cikket, amiben eszeveszetten fikáztam. :-)

Egyébként abszolút Autocar-fan vagyok, én rendeltem meg a Totalcarnak az újságot, és asszem én is olvasom a legszorgalmasabban. Itt egy kicsit furcsa volt a váltás, megérdemelt egy cinikus szemhunyorítást. Amire mindenki bőszen hörögni kezdett. Pedig azért olyan negyven-ötven Audi-, és ugyanennyi BMW-tesztautó, meg tizennény évnyi autós újságírás és tizenkét évnyi rendszeres, és viszonylag alapos brit sajtóolvasás után azt hittem, hogy erről lehet véleményem. Érdekes, amikor a BMW szívott az Alfa 159 ellenében (ami az új új dízellel kivételesen meg is tudott mozdulni végre, ezért egészen jó kocsi lett), akkor meg mindenki Alfa-mániával vádolt. Amikor a Motor-Pressénél dolgoztam, akkor meg én voltam a lefizetett audis. És közben semmi nem történt, csak az épp aktuális autóról próbáltam véleményt írni. Ez van, Magyarországon mindenki vallásból tart autót, és ha az újságíró szid valamit, az azt a vallást űzők keresztben lenyelik. Mindegy, most már tudom, hogy kurva az anyám és puding az agyam, amint ezt privát levelekben meg is kaptam.
Ez egy ilyen meló. Szájban a kaviár, seggben a lófasz.

De a múzeum tényleg jó, azt szívügyemnek éreztem, hogy minél több ember rábeszéljek. A BMW-t, Audit, Mercedest leszarom, ugyanaz az eurokompatibilis, kéttonnás, benzinpusztító szörny mind, ami élete nagy részét a dugóban rostokolással, a másik felét az eszüket el nem vesztett többség leszorítással és gyorshajtással való riogatásával tölti. Különben mi értelme lenne az 500 lóerőnek?
Baromság az egész, én inkább lakom szép házban, utazom külföldre, röfögtetem a veterán szarjaimat, mint hogy milliókat amortizáltassak valami harminclégzsákos lóerőgyáron minden évben. Az életminőség nem itt kezdődik. Csak itt látszik.
Az ilyen posztokat mindig piszkálódásnak szánjuk, hogy lássuk, hány posztoló kezd elborult hörgésbe. Ez például egész jól sikerült.

Nemkellfélninemfogfájni 2008.02.18. 21:52:51

Hol kezdődik az eredeti olditmer? Fellelési állapotukhoz képest biztos rengeteg mai anyag kerül beléjük. Kevés lehet az évtizedeken át folyamatosan karbantartott, típusidegen elemektől teljesen mentes oldtimer. A Discovery-n volt egy műsor pár éve, egy e-typeot újítottak fel. A kocsiszekrény bizonyos részei, kárpitozás, fabetétek jó része újragyártva, motorgenerál, újraesztergált elemek ... az első részben bemutatott elmállott lomból így lett csilivili e-type.

gyp: a dunaújvárosi gyűjtemény minden autója eredeti, az enzo is. Van egy bugatti, bár nem veyron.

Fogash 2008.02.18. 21:55:28

Egyszer olvastam valahol egy cikket (tán autómagazin?) ahol egy ilyen Bugattit mértek össze egy F40-es Ferrarival. Mármint hogy űbersport anno és a 80as évek végén. Az lefőtt, hogy az F40 is HÚSZ ÉVES autó? Mingyá veterán...

Sword 2008.02.18. 21:58:39

Lehet, h hülyeség te tudtommal ez az alumínium-magnézium anyagú karosszéria csak egy kitalált dolog volt, annak idején jó reklám volt, Maga Bugatti akarta ezzel az űrkorszakinak számító technológiával vagy annak látszatával eladni az autót, mondván azért szegecselt a karosszéria, mert ezt az anyagot nem lehet hegeszteni, valójában csak egy dizájnelem, a karosszéria egyszerű acél vagy alumínium volt.

stonedraider · http://1sor.blog.hu/ 2008.02.18. 22:34:08

na bazzeg még 1 eredeti bugattit se képesek előkotorni a sógorok?
akkó má nem is megyek ki megnézni:P

sámuel · http://autognom.blogter.hu 2008.02.19. 00:05:14

Baszki, Csikós Úr, ebben az egyetlen fenti hozzászólásban több volt a élvezeti érték, mint ami a teljes hazai autós újságírás éves összterméke :)))

osztanti 2008.02.19. 01:02:37

Azért a Royale Esders sem tünt el nyomtalanul, készült róla egy igen szép replika: www.ritzsite.demon.nl/RAI99_classic_VO/CRAI99_vo2.htm

a márk 2008.02.19. 05:07:19

köszönjük Zsoltibácsi...

Lowtyo 2008.02.19. 05:51:40

Bugatti atlantic replika olcsó pénzér eladó.
Duroplast kasztni, suzuki motor, ültetve, 60-as rendszerrel, hatalmas hátsó szárnyal, körbe spojlerezve, angel eyes első, lexus hátsó lámpák, lambo style ajtó, neon, California matrica...stb (kilincsek, meg középen az a nagy baszás lefalazva)

attika 2008.02.19. 08:39:38

Kedves Csikós Zsolt!!! Ma a Winkler haverod is megmutatta, hogy milyen az egész szerkesztőség beállítottsága!! Mondjuk eddig sem tudtátok letagadni mekkora gyűlölettel viseltettek minden PH-ás autóval szemben, csak szerintem ez már egyáltalán nem tényszerű, sőt, hohy továbbmenjek, nem is igaz. Az rendben, van, hogy nem állhatjátoka PH-t, de attól még az autóik miért szarok??? Ezt nem értem. Inkább egyáltalán nem irnék semmit, ha ez lenne az elváráS. De, ez Ungarn.Mindenesetre ügyes, ahogy megpróbáltad kimagyarázni az egészet, csak kár, hogy hazugság. Nos további jó PH-ás autó fikázgatást, egyszer majd kigyógyultok talán.

apamacko 2008.02.19. 09:21:15

Csikós úr !

Nagyon köszönöm ezt a cikket !
Bár azt hiszem nem jutok ki Bécsbe ez szívfájdítóan csodálatos lehet(ett) élőben.

A nyomozásért gratula.

Az Esders Royale-ről jut eszembe.
A Royale gépek motorját motorvonatokban használták anno franciaországban.
2 db 12.7 lit. sor8 !
Szép kis Bizmut :-) (BzMot)

Tehát azért Royale motort lehetne még biztos fellelni meg némi alkatrészt úgyhogy még Royale (félig!) replikát is lehetne csinálni akár :-)

ShwartzWazul 2008.02.19. 09:21:55

attika:
Csak írsz, vagy olvasni is tudsz? Amit Zsolt fenti hozzászólásábani írt, abban mi a POHU fikázás? He? Vagy esetleg ott nyomod aztán nem tetszik ha valami nem tetszik?

Zsolt, a cikk pöpec, nagy élvezettel olvastam. Sok ilyet még. Amit a számok bűvöletében készített böszmékről írtál, azzal meg 100%-ban egyetértek.

karlmann 2008.02.19. 09:30:40

Sword!

Az alumínium-magnézium ötvözet nem kitaláció, hanem valódi csúcstechnológia. Eredetileg repülőgépekhez fejlesztették ki, de a háború bebizonyította, hogy rendkívül veszélyes. Maga az anyag igen könnyű és merev, viszont magas hőfokon kiválóan ég. A repülők, ha találatot kaptak és kigyulladtak, nagyon gyorsan az egész gép lángba borult, még nagy magasságban is. De később kiderítették, hogy attól is kigyulladtak ha egy kipufogó tömítés tönkrement és a forró égésgázok felhevítették a lemezt. Ezért, bár sokba került a kifejlsztése, a tűzveszély miatt csak igen kevés helyen használták.

attika 2008.02.19. 09:33:32

Swartz... Te meg csak írsz, de olvasni.... Nem ott nyomom, de akkor neked meg a haverod a zsoltika, hogy megvéded?? Ha tudnál olvasni,akkor a magyarázkodására írtam. Bár gondolom a képességeid ez meghaladja.

fspc70 2008.02.19. 09:41:14

Maximálisan egyetértek Csikós Zsolttal, jelenleg egy autókereskedésben dolgozom, és nap mint nap látom, hogy az emberek nagy többsége túlvállalja magát. Az első az autó, nem gondolnak bele, hogy egy felső kategóriás jármű fenntartási költsége messze meghaladja a lehetőségeiket. De mutatni kell, hogy jutottak valamire, még akkor is, ha a kútnál 1.500,- forintért tankolnak az A8-asba.. Ez kell nekik. Jövő héten megyek Bécsbe kis családommal, ezt muszáj lesz megnézni. Köszönjük Zsolt a cikket!!

D.K. 2008.02.19. 09:58:49

Hát Meseszép az autó élőben meg főleg
az lenne. Jólenne ha valamelyik autógyártó azért megpróbálna hasonló
de azért egyedi autót készíteni , mert
mostanában amugy menne a retró filing
pl Fiat 500 vagy az új amerikai vasak
. Mindenesetre egy ien autót előben valószínűleg orákon at tudnék nézegetni

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.blogspot.com 2008.02.19. 10:02:25

Köszönöm szépen Zsolt! Már éppen elszokóban voltam a TotalCartól és a Belsőségtől. Maradok.

oroszlan 2008.02.19. 10:07:32

tudjátok csak fele ilyen jól írna minden fizetését ezért kapó...

Csikós Zsolt 2008.02.19. 10:36:51

D. K.:
képzelj el egy Atlanticot a kötelező Euro NCAP ütközési teszten. Például a gyalogosvédelmin...

Nem tehetsz mást, venned kell egy eredetit, ilyet már sose fognak gyártani, az a világ elmúlt. Ha kevés a pénzed, engedményként maximum egy Koux-replikát fogadunk el, az csak 250 millió. Utána kérlek ajánld fel tesztelésre. Szép cikket írunk majd :-)

pinyti · http://my.opera.com/pinyti/ 2008.02.19. 10:56:11

Minden elismerésem!!!
Az utóbbi időben már csak a VAM-ot veszem, ott is nagy élvezettel olvasom a cikkeit, de ez az oknyomozás... Egyszerűen nem találok szavakat. Még a fenti hozzászólását is nagyobb élvezettel olvastam, mint anno OP ugyan szeretetreméltó, de hihetetlen balga postjait.

Van élet OP után... "mi az hogy... nagyonis" :-)
Ez kell a népnek! Csak így tovább!!!

hege 2008.02.19. 11:56:43

Igazán élvezet volt olvasni!
Én is voltam kb. egy hónapja ezen a kiállításon. még alá is másztam az Atlanticnak (a teemor, az a galád rám is szólt, azután meg kovetett egy darabig, hallatlan! :)), de meg sem fordult a fejemben, hogy replika lenne.
Az én nézetem szerint majdnem mindegy, biztos, hogy az eredeti az igazi, de én a veteránokban inkább a forma, az anyag, a technika megorzését látom. Eredetivel megegezo anyagokbol, lehetoleg eredeti technológiával készult alkatrészek - eekkel nincs baj, úgy hiszem. Sot, a legjobb, használják is, úgy lehet igazan életben tartani a múltat (na persze ez sokszor drága buli ...).
Az autó egyébként gyonyoru.
A kiállítást meg ajánlom, ott van tobbek kozt MTomás Garyk Masaryk TATRA 80-as autója - 12 hengeres! Még a gyári múzeumnak sincs ilyen, a prágai echnikai múzeumtól kolcsonoték ki.

D.K. 2008.02.19. 19:38:35

Csikós Zsolt:

Hát elképzeltem a töréstesztet : gyalogos védelemből valószinuleg nem lenne jó de az utas védelem ekkora orral valószínűleg jol sikerülne:) Minden esetre nincs jelenleg rá rongyos 250 millám de ha lesz egy ien autóm akkor felajánlom egy tesztvezetére ( de aztán vigyázni rá:)

Gregorio 2008.02.21. 18:31:05

a sor8 az mé' 6 kipufogóvég???

Wober 2008.02.21. 21:47:16

Az sztem csak egy toldo a csö(vek) vegen. nem neztem alaja, de von olyan aki meg keszült Becsbe --> lecci megnezni es közkincse tenni az infot
süti beállítások módosítása