A terpentin persze csak a cím miatt kellett, mert a felhasznált üzemanyag valójában az egyik nagy társaság sokoktános izéje volt. De a múlt szombati cikkünkben szereplő Zastava Abarth tényleg szépet hasított a vasárnapi szlalomversenyen. Konkrétan a budapesti M5-kivezető melletti Tesco parkolójában.
Vicces egy ilyen szlalomverseny, láttam széria háromhengeres Fabia kombit is indulni (lol!), morcos kipufogóvéggel, súlyos könnyűfém felnikkel, mit gondolnak, sikerült-e alámennie a puha épített autók által diktált kétperces időnek? Ennek megtippelését önökre bízzuk. De volt szintén szaloneredeti S60-as Volvo – úgy lifegett a pályán, mint valami hörgő-morgó szilveszteri kocsonya. És milyen vicces bukósisakos embereket izzadni látni ilyen autókban!
A mezőny jó része azonban alaposan felkészített autókból állt. Akadt olyan Polo, amelynek néhány kicserélhetetlen elemét leszámítva minden lemeze szegecselt alupanel volt, az ablakai kivétel nélkül plexiből készültek. Ennyi sportfutóművet, túlméretes féket ritkán lát az ember egy rakáson. Minden csapat lázasan szerelt, cserélgette a gumikat, lengéscsillapítókat a nedves pályához, bömböltek a sportkipufogók.
Szombati Zatyink mellett egy szem Kubinyi Gábor koszolta a kesztyűt, puhább teleszkópokat tett be előre. Tetemre hívása előtt pár másodperccel készült el, feldobta az első kerekeket, minden csinnadratta nélkül a rajthoz gurult, majd egy vídiakemény Autobianchi A112 után indulva felállította az addigi abszolút pályarekordot, 1:45,22-es idővel:
Ez abban az első futamban maradt is az abszolút idő.
Aztán a második futamban 1:42,998-ra sikerült javítani az amúgy is jó időt, ám az akkor csak a 800–1300 köbcentiméteres, épített túraautó-kategóriában volt elég az első helyezéshez, mert az évek óta abszolút bajnok, eggyel feljebb induló Ludescher Ádám magára talált, és első szériás Honda CRX-ével 1:40,685-öt csinált.
Jött még egy harmadik futam is, ahol a Kubinyi-féle Zastava előtt Hegedűs András már említett, vasig tuningolt Polója döbbenetes 1:41,708-at ment. „Egyszerűen hihetetlennek tűnt az idő, hiszen én a második futamon hiba nélkül, igen jót autóztam, nem is gondoltam rá, hogy az én osztályomban fognak még jobbat futni” – mondta utána. De volt még egy csodatörténésre kapacitás, úgy látszik az istenek szurkolnak az oldtimereknek: 1:41,476-tal végül a Kubinyi–Zastava páros vitte el az idei aranyat a kategóriában. Úgy, hogy kis híján kifogyott a benzin, a motor kanyarban kétszer is ledadogott.
Így kell ezt. Odamenni egy gyönyörű veteránautóval a felismerhetetlenné alakított kocsikkal, üvöltő lóerőgyárakkal ringbe szálló versenyzők közé, melegíteni egy kicsit, majd hazatérni a nagy kupával. Elmondani könnyű, megcsinálni nehezebb.
Ezen a képen pedig már az új motor látható: nézzék a szelepfedelet, a nagy karbit, az elektronikus gyújtást!
(A videók a feleségem Canon A40-esével készültek: 30 másodpercig rögzít, 30 másodpercig ment. Ezért csupán a rajt és a célbaérés maradt ki az izgalmak közül, éljenek az amatőrök!)