Hatalmas falat veterán terek

Veteránbusz-találkozó Tatán, 2007

  2007. szeptember 30. - Csikós Zsolt Címkék: veterán busz ikarus featúra

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

Az összes busz

A rezesbanda

Két héttel ezelőtt busztalálkozó volt Tatán. Már a második, mert tavaly ugyanilyenkor is volt egy. Magyarország két legmosolygósabb, legkedvesebb, leghónaljszagútlanabb veterános rendezvényének egyike. A másik a Traktormajális, Bokorban.

A tatai busztalálkozón mindenki boldog. Egyféle kaja van, marhapörkölt tésztával, mellé rezesbanda játszik. Nincs konfettizene, lagzidiszkó, cukorkaárus, kínai játékgagyi-stand. Olyan az egész, mintha újra ezekilencszáz-akárhányat írnánk, a jó benne, hogy mindenkinek külföldképes személyi lapul azóta a zsebében. Akiben van némi hajlam a nosztalgiára, annak ez Mekka.

Egy ilyen találkozó után többé már senki nem megy ugyanolyan örömmel hazai veteránbörzére, oldtimer-találkozóra, mint korábban, mert rájön, hogyan lehet ezt jól is. Új autókat az újautó-parkolóba, öregeket a szem előtt lévő másikba. Régi buszok a szép, napsütéses placcon, újabban a másik oldalon, az árnyékban. Kirekesztés nincs, tombol a jó ízlés. Mint mondtam, mindenki boldog.

Nézők és buszok

Meg hát a veterán busz, az egész más dolog, mint a veterán autó. Először is: akkora falat teret hoz ide, 2007-be, hogy benne utazva, az ablakain kinézve a mai világ tűnik jelentéktelenül kicsinek. A tojáslámpa a mennyezeten Másodszor: azokról a régi autókról csak álmodoztunk hajdanán, fénykorukban, amik a találkozókon felbukkannak. Fekete-fehér újságokban láttunk róluk rettentő szemcsés képeket, meg a budapestiek megnézhették a Gellért Hotel parkolóját.

Ezeken a buszokon viszont – kortól függően – utaztunk is. Nem egyszer, nem kétszer, sokszor. Kicsit a magunkénak érezzük őket. Nini, ott a tojáslámpa a mennyezeten, és igen, már rémlik, hogy a városi járatok ajtaja fölött a fele régen piros volt, az a rész világított, ha megnyomtuk a leszállásjelzőt. És itt a kedvenc sarkom hátul, ahol a dupla alukorlát meghajlik, a bordáimat épp be tudtam támasztani közéjük, amikor a csuklós dobált a Bécsi úton befelé Óbudáról, persze ma már ehhez alacsonyan vannak a rudak. Meg az égettgumi-szag, a sűrített levegős rendszer szuszogásai, a sorhatos kerepelése is mind a kis suttyó koromban, akkor még unalmasan köznapinak, tehát feleslegesnek tűnő apró dolgok, mélyen eltett emlékeimet kavarja fel.

A cilinderforma szívócső

Képzelt képeslap a gyerekekkel

Hirtelen bevillan, hogy hátra kell caplatnom a faros 55-ösben, megnézni a kis belső szélvédőn át, hogy ott van-e a fejjel lefelé letett cilinder az ablak közében. Hát persze, a légszűrő szívócsöve az, nem is lehet elmozdítani. De akkor is cilinder marad, nem buszalkatrész.

Állati jó újra megtapogatni azokat az aluöntvény idomokat, amik összefogják a kapaszkodók csöveit. Akárcsak régen, a belesüllyesztett csavar sorjás nútja most is felsérti a tenyeremen a bőrt. A szoci múlt nem fájdalmasan, csak épp egy kicsit belekap a húsba – még itt vagyok, nem tűntem el.

Busztalálkozón mászkálni jó, lélekemelő, egyben torokszorító érzés. Én magam már túl vagyok egy veteránautó felújításán, az 560 kilós és 500 köbcentis. Került nyolc évembe, felfoghatatlan mennyiségű idegsejtembe, egymillió forintomba, legalább tíz réteg bőrbe a tenyeremről, mire lábra állt. Ja, és persze pocsék, még mindig. Egy ilyen busz meg tíz tonnás, nagyjából tízezer köbcentis, kábé százszor annyi alkatrésze van, mint az én kis trágyadobozomnak (ami attól még aranyos).

A tálalóajtó-motorházfedél

Ha megnézik a képeket, a farosok közül konkrétan a világoskék Bözsit egy barátom hozta Magyarországra két évvel ezelőtt, tavaly már vizsgával hurcolta vele péntekenként a klubunkat, pár hónapja pedig már nem is az utólagos IFA-, hanem az eredeti Csepel-motor van benne. A német hathengeressel idegen volt, simán járt, csak a látvány hozta a gyerekkort. Most már megvan a Csepel-csörömpölés, és a Kibédy Ervin-hangú kipufogózaj is. A motort meg lehet tekinteni az egyik képen a nyitott tálalóajtókon át – faros zsargonban így hívják a motorházfedelet. Az utolsó alkatrészig restaurálni kellett. Fel sem fogom ez a gépet, pedig havonta láttam az újabb képsorozatot, ültem benne már akkor, amikor még bőszen frissfesték-szagú volt. Folyamatos döbbenet, hogy létezik.

A panoráma tetőablakok

A panoráma tetőablakok közelről

Egy másik Bözsinek is épp egy év kellett a megújuláshoz, beszélek itt az ultramarin-kék buszról, panoráma tetőablakokkal hosszában végig. 1969-ben rendelte meg a keletnémet hadsereg, afféle parancsnoki utaztatóbusznak. 1979-ben leselejtezték, azt követően kisebb téeszek használták egészen a rendszerváltásig, amikor egy nyugatnémet cég vásárolta meg. Az Ikarus 55 végül annak bischofswerdai raktárából került a chemnitzi (lásd: Karl-Marx Stadt) Heiko Wolfhoz. Wolf egy évvel ezelőtt is járt már a tatai busztalálkozón, még személykocsival, privátként. Akkor már megvásárolta ezt az 55-öst, mellesleg volt egy vizsgás 200-as Ikarusa is. Tizenegy hónap alatt a teljesen szétrohadt vázú Bözsit lábra állította, olyan fantasztikusan, hogy most el is jött vele a találkozóra lábon. Csak úgy zsizsegtek rajta a könnyes szemű múltba révedők.

A busz az NDK-s kor összes lenyomatát magán viseli: hathengeres IFA-motor hajtja, az ablakai pedig a magyar verziókkal ellentétben nem nyithatók. Képzelhetik, az ezer ablak miatt (panorámaüveges verzió!) hány fok lehet benne egy szép nyári napon. Wolf csak annyit mondott: ó, persze, nagy a forróság.

A jegykiadó automata

Egész fantasztikus kézzel tekerős a jegykiadó automata is benne – úgy néz ki, mint valami profi fotóapparáttal összehibridizált pénzszállító skatulya –, kaptam belőle egy korhű „Kraftverkehr” feliratú jegyet, otthon van az íróasztalon. A vicc, hogy az automata eredeti, ám angol gyártmány… Érdemes még észrevenni a buszon a két, távoli, szűk ajtót – ez az Ikarus 55 panorámaverziók sajátja volt –, valamint a Volga-kürtkarimát – ő helyi specialitás.

Ikarus 66 a Berlin-Moszkva járatról

A Berlin-Moszkva járat beltere

Volt még egy csomó Bözsi. A szürkés-drappról hallottam még egy érdekes sztorit. Ez Ikarus 66, nem 55, mint a többi, tehát városi kivitel, széles ráncajtókkal. Szintén az NDK-ból került vissza Magyarországra. A sofőr azt mondta, hogy direkt a Berlin-Moszkva járatra rendelték, évtizedeken át ott szolgált. Kattintsanak a belső teréről készült képre (← ez itt), képzeljék el, milyen lehetett 8, azaz nyolc(!) napon át (addig tartott az út) a műbőr székeken nyomorogni…

Voltak aztán még Ikarus 311-esek is dögivel. A narancssárgába hajló, kicsit élénkpiros tudomásom szerint az első volt, amit restauráltak, és évről-évre szebb lesz (figyeljék meg rajta az alkalomra készített viszonylatjelző táblát!). A másik, a vajszínű, piros csíkos azért kivételes, mert nem a szokványos, négyhengeres Csepel-, hanem a Bözsi hathengeres motorja van benne, még 1970-ben építették bele, tehát már az átalakítás is oldtimer-korú. Száz az utazója, a sima 311-esnek hetven.

Tömött 180-as csuklós

Meg eljött a BKV szentendrei múzeumából a 180-as csuklós is, tömegesen szállította az utasokat Tata-Öregtó és Tata Belváros között. Amikor egy-egy forduló után megérkezett, domborúra tömött ajtókkal, egyből megjelent körülötte a Moszkva tér. Reggel nyolc óra, 12-es buszmegálló, 1975-öt írunk.

MÁVAUT-Ikarus

A MÁVAUT-Ikarus egy korabeli felvételen

A legizgalmasabb busz valamikor egy órával a pörköltös gulyáságyú és a rezesbanda nyitánya előtt érkezett. Egy MÁVAUT-Ikarus. A MÁVAUT a Volán elődje volt, távolsági busztársaság, az Ikarust azért remélem, mindenki tudja, micsoda. Két ilyen busz készült 1963-ban az Ikarus 31 (majdnem ugyanolyan, mint a narancssárga 311 a képeken) alapjaira. A terveit pedig a 620-ast és a 200-as szériát is tervező Finta László vetette papírra. A kettőből ez az egy azért maradt meg (persze a felismerhetetlenségig átalakítva), mert méhészbusznak használták.

A Duna-kanyarba járt turistákkal, majd 1971-től 1979-ig Szegeden nézte a várost külföldiekkel. Utána lakóautó lett, igaz, méheknek: a hűvösebb időszakokban a szegedi tanyavilágban, melegebb időben a Kékestető környékén adott otthont 66 családnak, és a célállomások között végig önerőből közlekedett. 2001-ben leállították, majd részben szétlopkodták, hűtője szétfagyott, de a hegyről végül elég sok szerelés után ugyan, ám saját lábán ment Tatára, teljesen felújítódni.

MÁVAUT-Ikarus szemből

Finta László, a MÁVAUT-Ikarus tervezője

Most itt volt, műszakilag tökéletesen felújítva. A legnagyobb szerencse, hogy a lámpaküblik, horpadtan ugyan, de mintának használhatóan megvoltak rajta, meg a MÁVAUT felirat is. A tervezője, Finta László szintén eljött Tatára, a helyszínen árulta dedikált könyveit.

A MÁVAUT-Ikarusról a buszperon, azaz a motorral kihúzható vászonrolós tető még hiányzik, az még a jövő zenéje, hogy készül el, de pár hónapon belül meglesz hozzá a vagy negyven, zsinórból fonott ülés. A tulaj kiszámolta: 850 méternyi 5 mm-es műanyagzsinórt kell majd vennie. „Legjobb lesz, ha rögtön egy kilométernyit kérek a boltban” – mondta.

Jövőre már igazi busznak néz majd ki. Kattintsanak újra a világoskék 55-ös képére, az sem volt sokkal jobb állapotban, ugyanez a gárda készítette el egy év alatt. A MÁVAUT-ról pedig tekintsenek meg néhány eredeti fotót, Finta László gyűjteményéből. Ezek alapján kellett elkészíteni a mostanihoz a karosszériát, mert méretek természetesen nem maradtak fenn. Jó lesz, mi?

A MÁVAUT-Ikarus egy korabeli felvételen

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr71181118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hgjgj khgijgj 2007.09.30. 08:55:21

állat

ommm 2007.09.30. 09:10:33

iszonyat erős nosztalgiája lehetett ezeknek a buszoknak. x köbméternyi történelem, amolyan téridő-utazás.
és amit megcsömörlött börzésként írtál, azzal csak mélyen egyetérthetek.
legalább egy hely, ahol nam a másik fikázása és körberöhögése a cél.
így kell ezt. mosollya, jókedvvel, pörköltösen-zenésen. gratula a szervezőknek is!

Csukló · www.csuklo.eu 2007.09.30. 09:11:41

Köszönet a szervezőknek a csodálatos programokért!

robi · http://www.index.hu 2007.09.30. 09:31:34

Csúcs, de miért csak utólag van hír róla?
Elmentem volna én is!

korzo 2007.09.30. 09:33:20

No ezt miért a Belsőségbe kellett? Miért nem ment simán a TotalCar - Szerelem-be?
Az írás nagyon jó, csak nem ide való. Olyan mintha a Belsőség a TotalCar kárára terjeszkedne. Vagy ez is a cél?

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2007.09.30. 09:33:26

apámnak is megmutattam a képeket, ő még utazott, sőt fiatal korába javított is ilyen buszokat...belőle is egyből előtört 1-2 emlék pl. hogy egy olyan ikarusban, mint a képek közt a zöld szinű, egy srác úgy előrehányt a második ajtótól hoyg még apám is kapott a 2. üléssorban az első ajtónál :D

Malwin 2007.09.30. 09:34:49

Kösz, élvezettel olvastam a sorokat, tökéletesen visszadta a találkozó hangulatát. A pörkölt korrekten finom volt, és a 180-as valóban a pesti forgalmat idézte.
A vajsárga 311-essel kapcsolatban: az a busz eredetileg is 6 hengeres motorral készült, nem átépítés. Kísérleti darab, a hátsó futóműve pl a Csepel D452-esé, a rögzítőféke sem rudazatos, hanem rugóerőtárolós.
Én is eltátottam a számat úgy 3 éve, amikor megláttam, még egy fólisasátor alatt, egy kertészetben, épp lemezelés közben.

JMC 2007.09.30. 09:44:06

Azért hogy szidjunk is valamit: a post idejét kifogásolnám. Autós újságíró létedre nem nézel Forma1-et? cöcöcö :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.09.30. 09:58:23

JMC! Ha F1-et akar valaki nézni az jobban teszi ha elővesz egy DVD-t a 70-es évekbeli versenykről és azt élvezi...Bár a mai tűrhető volt:)


Mindenesetre tetszenek ezek az öreg buszok,bár sosem éreztem vágyat arra,hogy birtokoljak egyet. Úgy vagyok vele mint paraszt a zsiráffal. Szép-szép de otthonra nem kéne:)

omm 2007.09.30. 10:07:10

ha nincs kedv végignézni (terjedelmi okokból néhány mozzanatot kihagytam, most lettem vele készen és megyek aludni)

bocs az offért Csikós kolléga:

Lewsi Hamilton már a zsebében érezheti a világbajnoki címet, legnagyobb riválisa, Fernando Alonso is a kiesők közt volt.
Csónakázás japán módra

Rettentő unalmasnak igérkezett az idei Japán Nagydíj, hiszen a már szombaton is bőséges felhőszakadás vasárnapra csak még rosszabb lett. De aztán mindenért kárpótlást kaptak a nézők.

A szombati esős időnek köszönhetően némiképp borult a papírforma az időmérő edzésen is, hiszen a két McLaren és a két Ferrari mögött szinte kő-kövön nem maradt. A Hamilton-Alonso és Raikkönen-Massa páros után ugyanis olyan neveket találhattunk a rajtrácson, mint Jenson Button, Sebastian Vettel, Mark Webber. Nick Heidfeld az ötödik, míg csapattársa Robert Kubica csak a kilencedik helyet szerezte meg.
A hétvége meglepetését egyértelműen az esőben kiváló Vettel és Button szereplése jelentette, hiszen sokkal erősebb autókat utasítottak maguk mögé. Mikor aztán kiderült, hogy az idő vasárnapra csak még rosszabbra fordul mindenki egy nagyon izgalmas futamra fogadott volna.
Sajnos azonban, legalábbis eleinte, csalódniuk kellett, hiszen az első 19 kört a versenyzők a biztonsági autó mögött körözve töltötték, érthetetlen, hogy miért nem késleltette a versenyfelügyelet a rajtot, sok unalmas percet megspórolva ezáltal nézőknek-versenyzőknek. Kirívó hibát követett el a Ferrarisok, akik bízva a jószerencsében köztes esőgumikon vágtak neki a futamnak. Hibájukra pár körön belül fény derült, mikor Felipe Massa már a biztonsági autó mögött is keresztbeállt a pályán. Cserére kényszerültek, így mindketten (Raikkönen és Massa) a mezőny végére szorultak.
Aztán végre, a 19.-ik körben, elindult az igazi verseny. Az élen Hamilton, mögötte (az akkor még a világbajnoki címre igencsak esélyes) Alonso, majd Vettel, Webber és Button álltak. Raikkönen egy körrel később már a 14.-ik helyre küzdötte fel magát, Felipe Massát azonban kilökte a pályáról Alexander Wurz, aki be is fejezte a versenyt.
Onnantól kezdve aztán nagy lett a felfordulás. Az vízfüggönyön keresztül a pilóták nagyon keveset láttak és rendszeresen el-elhagyták a pályát, gyakoriak voltak a kisebb-nagyobb koccanások, ráadásul a biztonsági autó mögött eltöltött idő felborította a csapatok boxtaktikáját is, így össze-vissza álltak ki a versenyzők, ki rövidebb időre, ki pedig hosszabra, attól függően mire számítottak. Jellemző a fejetlenségre, hogy a versenytáv felénél Webber (még boxlátogatás nélkül), Hamilton, Kubica, Kovalainen, Fisichella, Coulthard, Alonso és Heidfeld osztozott a pontokat érő helyeken, de ez szinte pillanatról-pillanatra változott attól függően, ki milyen sorrendben haygta el a pályát jelző vizes aszfaltcsíkot. A világbajnoki esélyesk közül csupán egy ember nem hibázott: a 22 éves Lewis Hamilton. Zavartalanul vezetett mindvégig, ráadásul a többi által felkavart vízfüggönnyel sem kellett küszködnie. Huszonhat körrel a verseny vége előtt, aztán minden bizonnyal még könyebbé vált neki a vezetés, hiszen a VB pontversenybeni legnagyobb riválisa és csapattársa Fernando Alonso csúnyán összetörve autóját fejezte be idő előtt a futamot. Ezzel szinte elérhetetlen messzeségbe kerülve a hőn áhított harmadik világbajnoki címtől.
Kimi Raikkönen közben óriási tempót diktálva fellopta magát az ötödik helyre, David Coulthard mögé majd egy merész és bravúros előzéssel maga mögé utasította a skót veteránt és Felipe Massa nyomába eredt, akit akkor egy bölcs döntéssel kihívtak a boxutcába. Sokat akart a szarka Sebastian Vettel esetében, de nagyon ráfizetett ő és Mark Webber is, hiszen Vettel forrófejűsége és rutintalansága tönkretette mindkettőjük versenyét, és a szezon legjobb eredményét is. Webber a második helyről, az ifjú német pedig a harmadikról esett ki.
Ekkorra lassan nyilvánvalóvá vált, hogy ha nem követ el hibát, akkor Hamilton az idei szezonban negyedszer győzni fog és bezsebeli a vele járó tíz pontot is. Nem volt ez azonban mindegy Heikki Kovalainennek, aki ekkor tehetségét bizonyítva a második helyen autózott nyomában a pontra éhes Raikkönennel. Próbálkozott is a Ferrari versenyzője az előzéssel, de a két finn nem talált egymáson fogást, így a befutó sorrendje nem változott.
Mindeki felállt már a fotelekből azonban Felipe Massa és Robert Kubica utolsó köre újra odaszegezte a tekintetek a képernyőre, hiszen amit ők ketten a 6.-ik helyért vívott harcban műveltek, az élményszámba ment. Oda-vissza előzték egymást, többször is kiszorítva a pályáról a másikat, összeértek, majd újra mindketten a pályán kívülre kerültek, aztán úgy tűnt a lengyel fiúnak sikerült kiszorítania Massát a célegyenes ráfordítójánál a bukótérbe, mivel azonban a Fuji Speedwayen a bukótér is aszfaltozott a brazil padlógázzal lőtt vissza a pályára egyenesen Kubica orra elé a célegyenesben. Gyönyörű előadás volt.
A világbajnoki cím sorsa még ugyan nem dőlt el, de esélye egyre kevesebb van a 12 ponttal lemaradó Fernando Alonsonak, akit a mögötte mindössze öt ponttal lemaradó Kimi Raikkönen követ.
Vajon e hét végén világbajnokot avatnak Sanghajban, vagy tartogat még valamit számunkra az idei szezon?

gyz 2007.09.30. 10:36:05

a francba, hogy én miért nem tudtam erről a rendezvényről...

engem például teljesen hidegen hagy a forma-1, de a farost nem tudom megunni. 4-5 évesen még gyakran utaztam rajta B.almádi és Káptalanfüred között (utána jöttek a kockaikarusok), azóta a szerelem.

egyszerűen nem született még ennél szebb busz. a hangja főleg akkor volt szuper, amikor elindult hegynek fölfelé. akkoriban mindig úgy hallottam, mintha azt mondaná: bélyeg, bélyeg, bélyeg :-)
mindenesetre egyedi volt.

az ülés tényleg műbőr volt, de jól tömött és iszonyú kényelmes. (nem tudom, mi a gond a műbőrrel, volt aki meztelenül utazott rajta?) ráadásul egy gyerek is simán kilátott az ablakon. és akkor a hálós poggyásztartóról még nem is beszéltem...

a faros egyáltalán nem "szocialista" busz volt - pont, hogy kilógott innen szépségével, sőt, szerintem design terén világviszonylatban is abszolút megállta a helyét.

mirror 2007.09.30. 10:51:05

Nagyon jó lehetett ez a busztalálkozó.
De jó lett volna előtte tudni róla, hogy az egyszeri ember, aki ilyeneken nőtt fel, el tudjon menni.

Mi az a Forma 1?

vityaz 2007.09.30. 10:58:25

Jézus! Múlt hétvégén Tatán voltam, és a cimborámmal pont láttunk egy veteránt bebalettozni egy szűk utcába, mondtuk is, hogy mekkora élmény lehet vele lassan fordulni :) Nem is sejtettük, hogy ekkora rajcsúr lehetett.

Malwin 2007.09.30. 11:07:30

Meg volt hirdetve, már tavasszal több helyen megjelent a neten, itt az indexen az autós topicokban sokszor, de tudomásom szerint benne van a Veterán program naptárában is, és akit ez érdekel, az is tudhatott róla, annyi helyen szól az Veterán-rádió...

böri 2007.09.30. 11:07:38

Miért nincs egyik busznak sem OT-s rendszáma?Nem mintha attól nagyobb csodálattal néztem volna Őket,csak felmerült bennem a kérdés.A próbarendszám ok,a német is,de a többi?Gondolom a Barkas is elég régi már hozzá.Ezeket a találkozókat meg előbb is "beharangozhatnátok"!Elmentem volna én is!

weidemann gábor 2007.09.30. 11:10:04

1969-ben vett a Nádudvari Vörös Csillag Mgtsz egy IK-55-öst(pirosat). Kizárólag kirándulásra, színházba járásra használtuk. Most, hogy olvastam a kiállításról, rengeteg emlék jött elő bennem. Szlovákiába gyakran jártunk. Mindig a guta kerülgetett, amikor az emelkedőkön a faros 2-esben vánszorgott felfelé, a Karosa buszok meg csak úgy előzgettek minket, A legizgalmasabb élmény az volt az öreggel, hogy elindultunk Bulgáriába, majdnem a török határhoz, és Kolozsvárig mind a 6 nyomócső szétdurrant, így felhasználtuk az összes tartalékot. Azokkal viszont még évekig nem volt baj. Szerettük a farost, mert mutatós volt, végül is megbízható. Ha hamarabb tudok a kiállításról szívesen elmentem volna nosztalgiázni.

Dörmi06 2007.09.30. 11:14:21

Ezektől a képektől még én is nosztalgikus hangulatba kerültem, pedig kb egyik buszra sem emlékszem :( Tényleg, honnan lehet tudni az ilyen találkozókról?

Malwin 2007.09.30. 11:15:35

Most esett le: miért az a cím, hogy két hete volt Tatán busztalálkozó?
Vagy az én naptáram rossz, vagy időgépben ültem, de szerintem egy hete volt, szombaton.

Kamionbuszauto 2007.09.30. 11:16:30

gyz! Köszi a kommentet, mindent pontosan leírtál, amit gondolok a témárol. Ennél jobban megfogalmazni nem is lehet. Szerintem nagyjából egykorúak vagyunk, nekem is a gyerekkorom része volt a szürke faros. :)

Malwin 2007.09.30. 11:19:00

Na igen, már megint a Karosa-Ik 55 párbaj..
Azokban a Karosákban hegyi utakra való áttételezés volt, míg a nádudvari farosban valszeg hosszú difi, azaz 14/25 tányér-és kúpkerék volt.
Iylen kocsi őpl a bárai GWW-888, vele is lehet vánszorogni a somogyi dombokon-viszont autópályán 110-et megy, utazóban.

Malwin 2007.09.30. 11:21:30

A vége kissé összekavarodott..
Szóval: ilyen kocsi pl. a bátai GWW-888-as Ik 55-ös.

Keri 2007.09.30. 11:40:01

Na erre én is elmentem volna.
Jó kis tali lehet. Remélem lesz jövőre is. Akkor tuti elfogok menni. Én még abba a korszakba vagyok, akinem látot élőben olyan régi ikarust. Szívesen megnézném

böri 2007.09.30. 12:00:06

'85-86 körül nagyszüleimmel+ a Soproni Vasöntőde"nyugdíjasklubbjával"egy Robur busszal mentünk Egerbe hétvégi kirándulásra.Egész úton a sofőr mellett a lépcsőn álltam.Odafelé megnéztük az épülő Hungaroringet és kb 10-15 perc alkudozás után az építesvezető,vagy valami helyi góré FELENGEDETT MINKET A PÁLYÁRA!EGY ROBURRAL!!!Nem mentünk teljes kört,nem is mértük az időt(valószinű ez lett volna az első mért kör:))Hogy mi történt Egerben arra már nem emlékszek de ez örök emlék marad!A buzs simán teljesítette a Sopron-Eger távot,ne feledjük:az autópályák még eléggé rövidek voltak,igaz nem is volt nagy forgalom.

böri 2007.09.30. 12:05:10

Így kapcsolódik a F-1 a buszokhoz(nálam)

akos696 2007.09.30. 13:36:37

Fantasztikus a cikk, megérintett, pedig nem is kötnek emlékek ezekhez a buszokhoz. Én csak 1988 tól kezdtem önállóan buszozni, akkor már a most is futó Ikarusok voltak, korábbi buszozásokra meg nem emlékszem. De Édesanyám ilyen 55-el járt Gerjenből Tolnára zongoraórára és jól emlékszik rá, hogy milyen kényelmes volt hátul a legvégében utazni (mindíg oda ült).

Zoli 2007.09.30. 13:49:51

Erről a találkozóról lehetett korábban is tudni? Bizttos elmentem volna.

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2007.09.30. 13:53:34

pár éve a Pilisszántói nagy kőbánya felett (ahol mostanában a Sziklaszínház szokott lenni) fent a hegyoldalban egy teljesen megközelíthetetlen helyen ott volt hagyva egy ilyen csőrös Ikarus 55-ös busz

teljesen kirohadva és széthordva, de a fő poén mégis az volt, hogy előröl is meg hátulról is belenőtt egy fa az évtizedek alatt annyira, hogy az eleje is háromszög alakba be volt horpadva meg a vége is

a két fa jó fél méter átmérőjűvé fejlődött az évtizedek alatt, és teljesen összenyomták a buszt

sokszor gondolkodtunk azon, hogy hogy a bánatbe került oda az a busz karosszéria, mert még gyalog is alig lehetett felmászni arra a helyre

azóta nem találjuk, tehát valszeg az önkormányzat vagy valami természetvédők megszervezték az eltüntetését, pedig érdekes volt (: ha szép nem is

tofee64 2007.09.30. 14:55:59

www.old-ikarus.hu/
sok kép, és szöveg az öregekről :)

szodaereje 2007.09.30. 15:02:57

Az ilyen blogbejegyzések olvasásakor döbbenek rá, hogy miért szoktam automatikusan a belsőségre kattingatni a "napi rutin" során.

Stemp · http://budapest-auto.uw.hu 2007.09.30. 15:36:33

Oh, nekem gyerekkoromban volt egy Ikarus 55-ös játékbuszom, nosztalgikus emlék... :)

Triznyai Döme 2007.09.30. 16:04:07

De hiszen az első kép (bordó izé) az egy Csepel 4XX-es tgk!

tofee64 2007.09.30. 16:56:16

Csepel_ 450

Palotai Zoltán 2007.09.30. 17:08:16

Valóban figyelemre méltó rendezvény, ritkán fellelhető hangulat. Az összes (!) látogató tisztelettudóan járta végig a buszokat. Senkinek eszébe sem jutott ellopni a térképet az Ikarusz tűzoltóautó motorházáról, vagy a vezetéshez szükséges fülvédők közül egyet is lenyúlni. Valahogy a megfoghatatlanul nagy érték, és a valószínűtlenül békés hangulat mindenkire hatott. Sok sikert a szervezőknek legközelebb is.

gróf... 2007.09.30. 18:02:02

Szinte látom magam, ahogy 37 éves fejjel ugyanúgy térdelek az első billenthető ablaknál, mint kb 5 évesen, és nézem ahogy a vezető gépészkedik. Sajnálom, hogy nem tudtam róla! Eb akinek a szeme nem párásodik!

tomcat 2007.09.30. 18:29:53

Köszönöm szépen, hogy a kisfiammal felülhettünk ilyen makulátlanul felújított, veterán Ikarusra. Adtak jegyet, majd jött a kalauz is korhű ruhában. Ez az egész tényleg felkavarja az ember érzéseit és emlékeit. Nagyon kellett sietnünk, de nem tudtam otthagyni ŐKET, annak ellenére, hogy teljesen a rendezvény végére értünk oda és már mindenki csomagolt! Köszönjük mégegyszer és gratulálunk a szervezőknek!!!

iohf 2007.09.30. 18:30:19

Inkább a pájinka!

Triznyai Döme 2007.09.30. 18:30:31

Jó, jó, nem busz, de azért megért volna pár képet...
(nosztalgiáznék egy kicsit)

Rocko- 2007.09.30. 18:46:46

csókolom!
tessék előre zsólni, és azt hiszem máris lenne rögtönzött Belsőség találkozó. iszonyatosan sajnálom, h lemaradtam. :(((

cimbali · http://www.cimbaliband.hu 2007.09.30. 18:51:17

Gratulálok a szervezőknek, gyönyörű lehetett, ha lesz jövőre, biztosan kilátogatok!

Blakszta 2007.09.30. 19:14:17

Hammer: Krasznahorka? :)

Gecsatt 2007.09.30. 19:20:23

Most jöttem vissza Tatáról, a tavat kerültük meg.
Frankón megállt bennem az ütő, amikor megláttam a címet: azt hittem ma volt.
Tényleg kár, hogy erről nem hallottunk előbb!

tofee64 2007.09.30. 19:35:18

www.csanadi.hu/index1.html
öreg csepelek, fakarusz...stb
www.old-ikarus.hu/
sok kép, és szöveg az öregekről :)

slimfcuk 2007.09.30. 19:40:59

biztos az én hibám, de szörnyen mérges lettem hogy a belsőség.hu-n tudom meg, hogy tőlem 12 km-re egy ilyen esemény volt 2 héttel ezelőtt..

apafej 2007.09.30. 19:44:29

Gyerekkoromban országjártam szüleimmel MÁVAUT-tal. Egyszer felszállás után azt kérdezi a vicces idegenvezető: tudjuk e, mit jelent az hogy MÁVAÚT. Válasz:
MÁszunk, Várunk, Alszunk, Űszunk, vagy Toljuk az autóbuszt. Hogy ez miért maradt meg kb. 40-45 évig bennem?

Most Nemazé 2007.09.30. 20:41:18

Hamár találkozóról írtok, legalább írnátok róla előre (is) hogy az ember el tudjon rá menni...

bgy 2007.09.30. 20:44:30

Kicsi gyerek koromban utaztam egyszer-kétszer szürke faros Ikaruszon, éppen Nádudvar és Debrecen között. Most pedig a Weidemann Gábor által emlegetett tsz jogutódjánál dolgozom. Majd megkérdezem az iroda gondnokot, van-e kép a buszról.

váci 2007.09.30. 20:52:20

1969-ben voltam elsős kisiskolás, rengeteget utaztunk a helyi járatokon Vácon ilyen buszokkal. Volt köztük olyan is, ami három ajtós volt: leghátul, az utolsó üléssor előtt közvetlenül is volt egy ajtó. Ezeket sűrített levegő nyitotta, egy tolattyút kellett kihúznia a sofőrnek.
A 4-es járat a Fortéhoz ment, ma már a Forte sincs :-(

Gaijin 2007.09.30. 22:01:43

Vadállati.
A panorámatetős az valami döbbenetes. Szerencsére ezt a gyárat is sikerült szétbaszni.
Komolyan mondom, évtizedek óta, de inkább már évszázadok óta csak korcsosulunk. Ha valakinek kétsége volna efelől, az látogasson el a vasúttörténeti parkba, hogy lássa, miket voltunk képesek építeni.

mugen 2007.09.30. 23:08:11

ehh a francba! 40km-re lakom Tatától és sokszor ruccanunk át a tóhoz sétálni, nézelődni. Ha ezt tudtam volna, hogy veteránbusz találkozó van, lehetett volna egy szép kis hétvégi programunk! Gyönyörű idő volt ráadásul! :(

mugen 2007.09.30. 23:10:02

tboygza! muszáj ezt??! Ne itt warezolj bazzz! grrr

valaki 2007.09.30. 23:29:30

a kepeket nezve szomoru vagyok, hogy mindez csak a mult... ismet egy hungarikummal kevesebb. nem kellett volna igy tortennie, ez mindig eszembe jut, amikor Budapesten felszallok egy uj uj Volvora, amit lengyel barataink (Wroclaw-ban) szerelnek ossze. Varsoban meg mindig jarnak Ikarusok, de fordult a kocka, most mar mi jarunk az o buszaikon!

bar az is nagy eredmeny, hogy nem vagtak szet ezeket az oreg buszokat ocskavasnak, minden tiszteletem a helyreallitoke karbantartoke, es azoke akik erre energiat es penzt tudnak szanni! koszonjuk!

szodaereje 2007.10.01. 00:21:10

És az a jó, hogy nem csak magánszemélyek, hanem Volán-társaságok is felkarolnak ilyen ügyeket. Ahol van még szakmai összetartás és némi patriotizmus.
Bezzeg a békávéban erre nincs mód, három értékes veteránt (ebből 1 az utsó darab volt) is összeaprítottak a hozzáértő vezetőurak.
Mert az utasok orra alatt bűzlő trágyadomb nem zavar arrafelé senkit, de a hazai járműgyártás kevésbé dicstelen korszakának 3 tanúja nagyon nem illik demszkigrád szellemiségéhez.
Tisztára mint Bálint Sándor antimuzeológus és a közlekedési múzeum (kis betűs intézménynevünk) Rolls-Royce gyűjteményének esete.

szodaereje 2007.10.01. 00:30:25

MALWIN!

Honnét származik a Karosa-IK 55 párbaj? Én még sose hallottam erről, de úgy látszik, ez valamilyen közösségben kiélezett vitatéma lehet(ett). Kik szoktak ebben a témában "párbajozni"? Én egész eddig nem gondoltam, hogy a Karosát, mint járművet bárhol jegyzik is, nekem egy béna cseszlovák ipari hulladéknak tűnt mindig is a mindenkori kivitelű ilyen busz. Kb. mint az Autosan, vagy más nevenincs termékek.

kkn 2007.10.01. 01:24:26

Egyszer jó lenne felszállni egy ilyenre. Szüleim szerint utaztunk faroson, de nem emlékszem rá, csak a halvány képére a faluban. Régen a vezsenyi kompnál volt egy tároló a gáton a révészeknek áradásra, egy autóbusz utánfutó. Gyerekként mindíg megnéztem, amikor ott jártunk. Kár, hogy úton még nem láttam olyat.
Keleti autók találkozóján láttam először a bordó 450-est tartállyal, meg a piros 311-est, persze a 24 kockámon helyet szorítottam nekik. De az utóbbival a nászutunkon is találkoztam M.tapolcán, akkor körbe is filmeztem.
A makettek meg mindíg a gyengéim voltak, 94 végén, amikor D-re jártam a szolnoki Volán épületében az egyik folyosón sokat nézegettem a 200-as v.melyik szériájának a makettjét, csorgott érte a nyálam rendesen. A jogsi meglett, de nem használtam/-om. Azért, ha megérem, 20 év múlva nekem is ilyen emlék lesz a kis IFA-motoros Ikarus. Kár, hogy képem nincsen róla, az emlékek elhalványulnak.

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.10.01. 08:52:43

koszonom, pompas olvasmany es latvany is volt!

t5 1966 2007.10.01. 10:30:24

Idöutazás...

1957 kora tavaszán 7 évesen , vagy 80-100 kis srácot vitt le két vadi uj faros Röjtöknuzsajra. Nagyon szépek voltak.A szélvédö fölött 4-6 lámpa volt felszerelve, kivülröl ugy nézett ki a sötétben mint egy ürhajó./talán ezért állitották meg és vizsgálták át a határörök?/

Bp-Zalaszngrót viszonylatban is ilyenek közlekedtek. A busz megérkezése nagy esemény volt mindennap kora délután az egészfalu ott volt. Garázsban tartották.

Bp-en a gyors/ piros 12-es vonalán valamint az 1-es vonalán is repesztettk, a szoszoros értelmében, egyik este a 2 végállomás kozot cca 10 perc alatt leszaladt. /Hösöktere-Kelenföldi pu./ Elöl a vezetőnél csak halk pisszenéseket hallottál amin váltott meg fékezett de hátul menydörgött.

Hát ennyi ... Jövöre szeretnék ott lenni TATA-n és gratulálok a szervezöknek.t8

Ruszi 2007.10.01. 13:22:19

Zsolti!

nincsen valami kontaktod a makettes emberhez?
Nincs esetleg kép a 280-as (7/173) IK-ról?
E-mailben jelentkezz!
Előre is Köszi!
Ruszi

Mérnök 2007.10.01. 16:41:47

Ez egyszerűen gyönyörű, és szívfájdító!
Kár hogy manapság nem készülnek ilyen teljesen magyar csodák a mai mindenki által szeretett hazánkba :)!szép volt fiúk !

bcsipe 2007.10.01. 20:58:29

Könyes szem,

Mátrafüredi napközis tábort 1980-1982-ig-utáltam,de ha felültünk az Ikarus 66-osra mindent elfelejtetten, főleg hazafelé:-)
A hangok és zörejek fenomenálisak. A sűrített levegős ajtó hangja azóta is a fülemben van.

És a jegyautomata lila tintáját sem lehet elfelejteni.

Ilyet soha nem láttam az út mellet lerohadva pedig a mátrai út megválasztotta legtöbb buszt.

Gyöngyösön a "Dombon" sokáig egy ilyenben volt kialakítva egy "kis bolt" úgy hívták Kék egér. Az biztos, hogy sokmindent látott.

Mackó 2007.10.02. 17:41:07

Több reklámot a rendezvénynek jövőre,nagyon szivesen elmentünk volna.
Gyönyörüek a buszok,Csepel teherautók nem voltak?

Malwin 2007.10.02. 17:43:02

Szodaereje,
igen, ez egy jól kitárgyalt téma volt, sokszor feljön buszos körökben.
Az indexen keress rá, találsz sok ilyen jellegű szöveget.Nem vitának mondanám, a párbaj szó is szerencsétlan, de tény, hogy a hegyekbe járó farosokat rendre előzték a Karosák.Ilyenek egyébként voltak itthon is használatban, főleg hegyes vidékeken, Veszprém és Komló környékén.

Mackó 2007.10.02. 17:45:02

Legközelebb több reklámot a rendezvénynek,szivesen elmentünk volna.
Gyönyörüek a buszok,Csepel tgk nem voltak?

KZoltan 2007.10.02. 20:58:04

Sziasztok!

Én is nagy buszrajongó vagyok, szívesen ott lettem volna, de sajnos nem tudtam elmenni. :( Éppen ezért köszönöm a remek képeket és a leírást, csak így tovább!
Egyébként ha már volt Ikarus 435 és Volvo 7700 teszt, akkor nem lehetne valahogy csinálni egyet mondjuk külön a 180-ról (sajnos az egyetlen magyar működőképesről :S) vagy a 260-ról, 280-ról (a 200-as széria hozta meg igazán a világhírt, érdemes lenne foglalkozni vele, sokan szívesen olvasnánk róluk szerintem). Részemről a régebbi szériás 280-asokat szeretem nagyon, még ráncajtóval, Trilex felnivel, manuális váltóval (a Kedvenc: Vértes Volán HCP-592, ex BPV-067)
Pécsett ahol lakom még a BPV-093 üzemel ami ilyen, csak Prága váltós autómata... Remélem ezt múzeális céllal tartja a PKRT és nem kell hamarosan megválni tőle, mint társaitól...
Szóval ilyen cikket nem lehetne?

Üdv: Zoli

cimukim 2007.10.02. 21:24:40

Ott voltam, sétáltam és azt vettem észre hogy folyamatosan mosolygok. Úgyhogy jövőre is megyek!

tofee64 2007.10.02. 23:10:13

www.csanadi.hu/index1.html
öreg csepelek, fakarusz...stb
www.old-ikarus.hu/
sok kép, és szöveg az öregekről :)

Rocko- 2007.10.03. 10:50:18

gyulavitézes cikkhez javítás: idézetnél: "IDEZETMelyik futotta a legjobb köridőt? Hát persze, hogy az M3-as."

Szabóbácsi 2007.10.04. 18:43:45

Igen! Az ilyenek sokkal jobbak mint az ú új, közel gyári állapotú gépek kölcsönös, unalmas mustrálgatása. És hát a hazai ipar... Meg pl. egy Herlihez nemigen fűződ(het)nek több évtizedes személyes emlékeink. Ha nem is mossa tisztára, de legalább a szebbik felét mutatja annak a sötét múltnak.

Nyilvantarto 2007.10.04. 22:23:13

Nem vagyok mai gyerek, de tok veletlen jolesoen beugranak ezek a buszok. Edesanyam valami kirandulason 16 evesen lefotoztatta magat egy ilyen busszal. Ott dekkol a csaladi fotoalbumban. Nosztalgiapara...

Petí 2007.10.07. 23:43:05

Hali

Olvasom a cikket..a kommenteket... Hát csak ismételni tudok: én is szívesen elmentem volna.

Emlékeztek a "régi" Swifteket tesztjére, amit ha jól emékszem Winkler készített? Ez bemutatta az itthon gyártott régi Swifteket, na egy ilyen átfogó, részletes cikk hiányzik az Ikarusról, Rábáról, Csepelről. Lehetne ez egy új Totalcar-os sorozat vagy rovat is.

Ha kell tudok segíteni benne. Dobjatok mailt!
Üdv, és minden tisztelet a szervezőknek és a tulajdonosoknak!!!
Petí.

Zoli 2007.11.21. 08:22:54

Üdvözletem,mindenkinek.
Hát,végigolvastam,azóta úgy nézek ki,mintha kötőhártya gyulladásom lenne.
Emlékszem,egyszer utaztam egy farossal,a fóti tszben voltunk iskolával látogatáson,kb 82-84 lehetett.Hát ,a leszállás után ,a bosz képe még mindig a szemem előtt van,nem semmi,pedig nem ma volt.Jövőre mi is elmegyünk,csak kérem tegyétek közhirré,akár az index.hu sarkába,totálsárra,valahová.Ikarus örökké!!!

Attila 2008.06.26. 22:38:03

Sziasztok! Nem tudná valaki elmondani,h idén mikor lesz ez a találkozó?