Éljen soká a Monarchia!

Steyr-Ikarus busz az autópályán

  2007. szeptember 26. - Csikós Zsolt Címkék: busz

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

Steyr-Ikarus busz az autópályán hátulról

Nem lehet elszakadni Ausztriától. A mi szomszédunk, mégis milyen érdekes ország. Vannak ijesztő hegyei, finom csokija, híres zeneszerzői, na meg Steyr autógyára. A fene se gondolta volna, hogy az osztrák-magyar monarchia szelleme még a vasfüggönyt is átmetszi. A hetvenes évek elején készültek ilyen buszok, mint itt a képen, Steyr hajtáslánccal, Ikarus-felépítménnyel. Én konkrétan az Autó Kvartett nevű korabeli autóskártyában láttam valami hasonlót, nagyjából annyira hittem benne, hogy létezik efféle állat, mint a Loch Ness-i szörnyben. Lám, mégis.

Steyr-Ikarus busz az autópályán elölről

De az esély arra, hogy a Steyr-Ikarusokból mára akár egy is fennmaradjon, pláne, hogy autópályán közlekedjenek az egy szem megmaradt ereklyével, még plánébb, hogy valami suhanc vezesse (egy perccel korábban még a kormányra feltett lábbal) mobilozás közben, na meg az végképp, hogy éppen egy magyar autó menjen arra, beélesített, exponálógombon izadó mutatóujjú firkásszal – nos, az felettébb csekély. Nézegessék a képeket, vivát megbonthatatlan kuruc-labanc barátság!

Steyr-Ikarus busz az autópályán hátulról

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr98177436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.09.26. 11:56:37

Azért ennyire ne közelekdjünk már a sógorokhoz,még a végén azt hiszik,hogy kedveljük őket:)

ommm 2007.09.26. 12:11:41

érdekes egy öszvér, nem is tudtam, hogy van ilyen.
viszont a te Puchoddal mi van? az volt a fényezőnél nemde?
esetleg fotó v. valami infó akadna (nem, ne linkdeld ide cikket:)
friss és életszagú a gazda tollából.

mugen 2007.09.26. 12:17:24

Azért ismerjük el, nem volt rossz kooperáció! Fura, hogy nem hódított magának nagyobb teret az akkori nyugaton a "közös ló"! Az is szép, hogy a két márkanévből az egyik túlélte és az bizony hungarikum! Verjük erre a mellünket, ha már "ősmagyar" SZGK gyártás nem jutott nekünk! :D

csiky944 2007.09.26. 12:26:30

ilyen nekem is kell :)

ommm 2007.09.26. 12:28:30

mugen:???
www.steyr-motors.com/ -a Steyr megvan
www.ikarusbus.co.hu/HTML/hu/udvozlet.htm

és egyelőre még Ikarus is van.

heavy mental 2007.09.26. 12:34:57

Szép darab, különösen ilyen patkányszürke színben... :)

OFF:
A horgász kifogja az aranyhalat, a hal mondja neki, hogy ha visszadobja, teljesíti egy kívánságát.
A horgász azt kívánja, hogy egy nagyon híres ember szeretne lenni. Oké.
Elalszik, és arra ébred, hogy valaki rázogatja:
-Őfelsége Ferenc Ferdinánd ébredjen!
Nemsokára Szarajevóba érünk...
:))))))

Rocko- 2007.09.26. 12:36:49

mint a puli: "ez most jön vagy megy?" :D
[x] kéne
[ ] nem kéne

mugen 2007.09.26. 12:42:23

Elismerem, szarul fogalmaztam. Konkrétan a Steyr autó- és buszgyártásra gondoltam, ami ha jól tudom már megszűnt, de javítsatok ki ha tévedek! Az Ikarus naná, hogy él és erre utaltam is!

Jim 2007.09.26. 13:46:03

Ilyen dinókövületek hogy a túróba közlekedhetnek odakünn? Vagy ez nem "gáz"? ehe-ehe

SZEGECS · http://szegecs.de 2007.09.26. 13:51:17

Az Ikarus él?
2002-ben leállt a termelés, mostmár csak az EAG (Egyedi Autóbuszgyár) létezik, francia tulajdonban van, manufakturális módszerrel gyártanak évi néhány darab autóbuszt akkor, amikor a francia úgy gondolja.

klarky 2007.09.26. 13:54:38

Az Ikarus él? És mit csinál? Kötve hiszem, hogy manapság (sőt, inkább úgy fogalmazok, hogy az utóbbi néhány évben egy komplett példány is elhagyta volna a gyárat tisztán Ikarus néven.

Lehet, hogy Nabi, vagy a fene se tudja Ikarus Scania, Ikarus Reanult egykét példány mutatóba, de sanszos, hogy annak a gyárnak is már csak emléke él tovább. Tönre tették mint mindent, pedig a micsoda buszok voltak!!! Az egész földgolyón lehetett látni belölle, ha jól tudom a "faros" volt év busza is világszinten! Sőt, réges régen a Fiúk Évkönyve c. könyben volt egy hosszú cikk róla, amiben arról írtak, hogy Szibériába egész évben éjjel-nappal mennek (sosem állítják le), mert úgy biztos, hogy nem lesz semmi baja, viszont a súlyos minuszokban nem bizti, hogy beindulnának...

Bár időről időre lehet olvasni róla, hogy Széles Gábor még álmodik velük. És ha arra gondolok, hogy személyautógyártásban is gondolkodtak, ami egy kis egyterű lett volna és a prototipus is elkészült, szomorú leszek..

Tommi 2007.09.26. 13:59:00

Volt még Smart-szerű prototípusunk is... A Neve Mattias volt (Mátyás, nem nehéz kitalálni)...

ommm 2007.09.26. 14:01:13

egyelőre van....-ezt írtam, az élés más kérdés:))
nálam a Skoda buszok viszik a pálmát.
a 706RTO egy állat!!!

nad 2007.09.26. 14:04:29

Baowah:
"dali.feld.cvut.cz/~xkumpera/Skoda706RTO/pictures/RO_1948.jpg
www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/muut/ikarus55.jpg"
Azt a jóbüdösfrancaba! Hogy mennyire szép ez a kettő... Másodpercekig levegőt nem kaptam, amikor ezeket néztem (pedig ismerős mindkettő :)
Köszi!

Maad 2007.09.26. 14:14:26

Vesszenek a labancok!

rognork 2007.09.26. 14:24:13

a vértes volán újított fel elsőként i55-öt. a telephelyükön virít, rendszeresen feltűnik találkozón, rendezvényen.

tomnemtom 2007.09.26. 14:56:46

köszönöm, baowah, az utolsó képen, ami van, sokáig álmom volt. gyermekkoromban. mert "cseszkó"-ba mindig autóval mentünk én meg folyton olyanon szerettem volna utazni. később, már a félfelnőtt Spisska Nova Ves-i alkoholtúrizmus alatt sikerült csak :)

Kaly 2007.09.26. 15:07:55

"Őt" hétfőn láttam Nagykanizsán....
www.compunet.hu/kaly/ikarus/

;)

Balage85 2007.09.26. 15:13:26

Kaly: Ez a típusu busz szokott szaladgálni győrben is, ki lehet bérelni ha valakinek kell :D

tnz 2007.09.26. 15:27:53

Az Ikarus azért ment tönkre szerintem, mert ahelyett, hogy az állam foggal-körömmel védte volna, piacgazdaságra való hivatkozással tétlenül nézték, hogy a Volán társaságok sorra veszik a külföldi buszokat.

apamacko 2007.09.26. 15:30:49

Hát ez csak olyan szép mint az IFA panoráma (Ikarus 211) !

Skoda706RTO ? Hááát ?

A csuklós az szép a többi talán élőben megfogna ?

De a farosok az örök csoda !!!

Most volt Tatán a hétvégén veterán Ikarus találkozó és én nem jutottam el oda :-((

Ha valaki volt linkeljen képet légyszííí

A leghözelebbiről ígérem én fogok !

Pálcika 2007.09.26. 15:31:32

az a 706RTO tuti,hogy offroad is megállja a helyét.kéne

apamacko 2007.09.26. 15:36:41

tnz-nél a pont !

amúgy a felújítoot farosok egyike :
"KülönBjárat" a másik "KülönCjárat"
táblával közlekedik :-)

Újjított fel v.melyik volán IK31-t is!

www.bkv.hu/muzeum/muzealis_tevekenyseg2005.html

Na itt van még egy ritka 180 csuklós is

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.09.26. 15:38:35

A Skoda RTO eloben szep igazan. Multkor a Kambodzsai veteran talakozon fotoztame gy szepet, a logoja az fenn volt a blogon itt:

baowah.blog.hu/2007/09/17/kamocsa_veteran


mellekesen a hetvegen a Hungaria Classicon fotoztam, nehany kep itt:

baowah.blog.hu/2007/09/24/hungarian_classic

tomnemtom 2007.09.26. 15:45:40

"Kambodzsai" :DDDD
azóta röhögök :DDDD

tomnemtom 2007.09.26. 15:56:47

amúgy valakinek volt anno ehhez a Steyr-Ikaruszhoz hasonló Setra ( S80 ?? ) matchbox-a ?
amiből úgy lehetett kabriót csinálni, hogy a tetejét le kellett pattintani. a tetőt meg a két hátsó hűtőrácsot mintázó műanyag tartotta a helyén. emlékszem, nyáron mindig leszedtem, télire visszaraktam.
ilyen, csak piros :
tinyurl.com/28rbd4
itt meg látszik a két hűtőrács :
www.wohnbusse.de/Ausbauer1/S80/s80.html

Rocko- 2007.09.26. 16:21:44

IK 260-at szeretnék vezetni, kontrollált körülmények közt! Tibi bácsi, mikor tetszik jönni?

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.09.26. 16:27:04

tomnemtom: mivel a kamocsai kemping a maga homokos folyopartjaval nagyon kedvelt szinhelye a hetvegi doglodesnek, ezert a barati motoros korokben elegge elterjedt a Kambodzsa fedonev.

=Daniken= 2007.09.26. 16:48:45

Az Ikarus már csak morzsáiban él, sokadik próbálkozás után és sokadik tulajdonos váltás után sem rúgta ki magát.ezt azért Itthon is tapasztaljuk.
Azonban van egy vállalat, a NABI Rt., amelyik elsősorban Amerikába és messzi, naaagy országokba gyárt remek, új fejlesztésű, modern, környezetbarát buszokat, elég jó sikerrel.
ez volt olyan két éve, azóta nem emlékszem hogy előrébb jutott-e vagy sem.
Ami a labancokat illeti, háát, jó hogy ott a Magna-Steyr gyártóüzeme, de ha jól emlékszem-lehet rosszul-kanadai tulajdonú az anyacég és gyártanak egy halom autógyártónak.Pl. hajtóműveket/motorokat szerelnek össze és készítenek, a GM számos modelljét ott készítík, a SAAB 9-3-at is, sőt a régebbi Chrysler Voyagert is, "MADE in ustria" felirattal.
Lévén hogy ez egy közösség és kutyáról is volt szó, de politikáról nem hál'istennek, mégis azt mondanám, a pénzvilág/részvénypiac távol áll tőlem, de rühellném, ha csak osztrák kútnál tankolhatnék...úgy mondom ezt, hogy a MOL egy nagy fejős tehén, ömlik ki és be a pénz, meg szétfelé és nem szeretek ott tankolni, de valahogy akkor sem szeretném ha az osztrákok itt portyáznának.és ezt politikailag minden irányzattól függetlenül mondom...
De lehet, hogyha a családom következő 3 évi megélhetése lenne a cél, akkor nem érdekelne a dolog.
Bocs a hosszért.

MP 2007.09.26. 17:29:18

Sajnálatos, hogy mit tettek itthon tönkre. Amik kétségtelenül jók voltak. Dutra traktor, Ikarus, Pannónia, stb...

hagyma 2007.09.26. 18:23:54

Tengelytavbol, es nyomtavszelessegböl itelve azt gondolom, hogy az alap egy 211 es Ikarus, ami ugye mint mar irta valaki, valojaban egy IFA. Szal eza közös padlolemez, ugyanazazauto mas nevealatt nem is olyan uj keletü dolog.

Jazzman 2007.09.26. 18:51:04

Tisztelt hozzászólók, akik visszasírják az úgymond régi szép időket!

Szép dolog a nosztalgia, és nálamnál nincs nagyobb rajongója a faros Ikarus-nak. DE! Egy dolgot azért világosan kéne látni, bármennyire is kellemetlen: az Ikarus nem azért ment tönkre, mert mindenféle "idegen" ármánykodások tönkretették, hanem azért, mert a) szar volt és a kutyának sem kellett, b) a rendszerváltás utáni menedzsmentek (merthogy az Ikarus-t háromszor privatizálták) buszt legfeljebb csak a gyerekük autós kártyájában láttak, amúgy meg azt sem tudták, eszik vagy isszák. (Példának okáért az egyik privatizátor topmenedzser az a csávó volt (hirtelen nem ugrik be a neve, de a Google egy másodperc alatt megmondja), aki nem sokkal korábban az óbudai hajógyárat verte szét sikerrel. Nem rajta múlt, hogy az Ikarus-t - akkor még - nem sikerült erre a sorsra juttatnia.)

tnz, amiről te beszélsz, azt úgy nevezik, hogy kommunizmus. Légy szíves gondold már át, miért kéne az államnak (az adóforintokból) fenntartania egy durván veszteséges magánvállalatot. (Jelzem, az Ikarus a rendszerváltás után is komoly fejőstehénként használta a magyar államot, különösen a Széles rezsim alatt. Kedvezményes kölcsönök, horribilis tartozások elengedése formájában, állami garanciavállalásokkal, külön export/importbank létrehozásával és egyéb olyan eszközökkel, amitől egy piacgazdaságban nevelkedett közgazdásznak kihull a haja, milliárdok mentek bele egy önmagától megélni képtelen cégbe. Megfizettük. Ha nem te, akkor a szüleid.) Úgyszintén gondold át, hogy miért kéne a közösségi közlekedésben érintett vállalatokat arra kényszeríteni, hogy erőtlen, környezetszennyező, elavult, magas karbantartásigényű (= drága üzemeltetésű), horrorisztikusan magas padlószintekkel rendelkező, 40 éves technológiákat vegyenek... (És vajon miért kéne a fizető utazóközönségnek továbbra is barbár körülmények között utazniuk, ha egyszer van alternatíva?) Megint csak azt tudom mondani, hogy a központi tervezés ideje lejárt. Szerencsére.

Mondom még egyszer, lehet (és kell) tisztelni az Ikarus-t a magyar ipartörténetben betöltött szerepe miatt, de túldimenzionálni, s egyfajta ragacsos tényszépítgetésbe belemenni nemcsakhogy fölösleges, de kifejezetten ártalmas is. Arra nevel ugyanis, hogy lehet szarul dolgozni továbbra is. Hát nem. A szar terméket ma már Oroszország sem veszi meg, nemhogy más piacok. (Mi sem vesszük meg. Annak oka van, hogy egy közlekedési vállalat döntéshozói nem az óccsó hazait veszik. Valószínűleg van 30 év tapasztalatuk a szívással.)

Ez itt nem a megfelelő hely rá, hogy minden részletbe belemenjek, de volt szerencsém egy komolyabb esettanulmányt írni az Ikarus történetéről, a 90-es évek végéig bezárólag. Jártam is többször a gyárban, Mátyásföldön és Fehérváron egyaránt, jártam az EAG-ban is, beszéltem rengeteg ősikarus-os szakival, láttam a gyártósorokat (hm... szóval a csarnokokat), s a rendelkezésre álló sajtót is alaposan feldolgoztam. Van némi rálátásom tehát a témára.

Az Ikarus nem azért ment tönkre, mert idegen érdekek így kívánták. A valahavolt "dicsfényt" és a "világszerte" megtalálható példányokat NEM az autóbuszok kivételes műszaki színvonala indokolta, hanem vagy a nyomott áruk (olcsó munkaerő + államilag dotált veszteséges termelés), vagy a KGST mesterségesen indukált keresleti piaca. Igen, volt év, mikor az Ikarus 10000 fölötti darabszámot nyomott ki a gyár kapuján (összehasonlításként: vezető nyugat-európai gyárak évi 150-400 buszt gyártottak ugyanebben az időszakban). Csakhogy nem szabad elfelejteni, hogy önmagában a Szovjetunió szinte korlátlan felvevőpiacot jelentett, nem beszélve a többi KGST országról, hiszen a buszgyártás magyar privilégium volt, néhány kisebb szoci gyárat leszámítva nem volt versenytársa a térségben.
Ez, valamint a véletlenül megtermelt nyereség állam általi elvonása aztán szépen abban manifesztálódott, hogy kutatás-fejlesztésre egy fillért nem költöttek, az Ikarus tulajdonképpen a 60-as évek elejétől (mikor kijött a 200-as sorozat) a 90-es évek végéig ugyanazt a sorozatot gyártotta, marginális változtatásokkal. (A 400-as sorozat sem volt valami nagy durranás.) A cég mellett úgy ment el 30-40 év, mintha semmi nem történt volna a motorizáció történetében.
1999 környékén, mikor utoljára jártam a mátyásföldi üzemegységben, még mindig szinte teljesen manuálisan készültek a kocsiszekrények, zéró robottechnológia vagy legalább valami jele annak, hogy az üzemcsarnokban minimális fejlesztés végbement 1960-hoz képest. A szakik a samuval kalapálták a kocsiszekrény lemezeit - no, pont olyanok is voltak. Mikor az autógyártók azon versenyeztek, hogy a csupa görbület karosszéria felületek találkozásait, az ajtóréseket a nullához közelítsék (de legalábbis tartsák 2-3 milliméteren belül az ajtók esetében), akkor az Ikarusnál a szimpla téglalap alakú lemezdarabokat nem tudták 1 centisnél kisebb illesztési hézagokkal kidolgozni... Persze, nem ettől megy az autóbusz, de azért sokat elárul a gyártási technológiáról és gyártáskultúráról. (Vajh mi lehet a lemezárunál kissé szofisztikáltabb alkatrészeknél...)
Szumma szummárum: az Ikarust nem tönkretették, vagy legalábbis nem olyan értelemben, ahogy itt többen számonkérik. Az Ikarus maga egy csődtömeg volt, melyet a szocialista "gazdaság" inkubátora tartott életben. Saját maga tette tönkre magát. Hogy a menedzsmentek vagy a középvezetés, avagy a kétkezi munkaerő, arról persze éveket el lehetne vitatkozni, valószínűleg mindenki benne volt.

Más kérdés, hogy a rendszerváltás után is hozzá nem értő emberek kezeibe került a cég folyamatosan, akik nagy részének fontosabb volt a cég szanálása (és ezzel párhuzamosan saját zsebének megtömése), mint a valóban financiális és intellektuális értéket képviselő nemzeti buszgyártyás gatyába rázása.
Nem lett volna egyszerű menet, hiszen a buszpiacon óriási a konkurenciaharc, nem véletlen, hogy sok autógyártónak veszteséges (vagy jobb esetben nullszaldós), keresztfinanszírozott presztízs-melléküzemága pusztán a buszgyártás, s hogy szinte manufakturális darabszámokban gondolkodnak. Mindazonáltal az olcsó, de a korábbinál minőségibb modellekkel az Ikarus továbbra is versenyképes lehetett volna a kezdetekben nemigen fizetőképes keleti piacokon. (ha meg tudnak újulni, és bele tudnak invesztálni némi pénzt a fejlesztésekbe.) Politikai okokból azonban a volt SZU nemkívánatos exportpartner lett, így sok más gyár mellett az Ikarus is elveszítette legnagyobb felvevőpiacát. Másnak meg nem kellett a termék még olcsón sem. (És nem ok nélkül.)

Sokat mesélhetnék még, de száz szónak is egy a vége: nem kéne az érzelmeket és a racionalitást összekeverni. Lehet és kell szeretni az Ikarus-t, de az erős túlzás, hogy jó lett volna (legalábbis jelen évezredben), és hogy ekképpen állam bácsinak lett volna a felelőssége megmenteni. Ezt legjobb esetben múzeumnak hívják.
Még egyszer mondom: az államilag vezérelt gazdaság neve kommunizmus, és mostanában nem ezt tartjuk divatos ideológiának. Aki mégis, annak javaslom Kínát és Kubát, de kapcsoljon rá, mert valami érthetetlen okból már ott is fújdogálnak a változás szelei.

ommm 2007.09.26. 19:19:08

na, ez meg lett modva. dehát aki élt mindkét rendszerben az ezzel nagyjából tisztában lehetett. párhuzam a Tatra pl. az is libeg-billeg, de valahogy elvan, mert rengeteg a jó ötlet és szerencsére már az amik is kiléptek. arról viszont a Tatrák Bús Guruja tudna mesélni bővebben. na meg persze baowah managére úr:)
kösz Jazzman, jól esett olvasni.

heavy mental 2007.09.26. 20:42:27

Jesszus, Jazzman tényleg belemerült a témába... :)))
A standard komment mérethez képest ez olyan volt, mintha a hentes félkiló daráltúsra ajándékba adna egy fél disznót...

Szóval: köszönjük Jazzman a tényfeltárást.

Rocko- 2007.09.26. 20:48:58

Jazzman: "a) szar volt és a kutyának sem kellett" számold csak meg hány országban van Ikarus! minden bizonnyal amerikaiaknak se kellett. szar. khhhm. nézz meg egy IK260-ast többsége a legszarabb télben is felmegy neked hegyre. próbáld meg Volvóval.
"Légy szíves gondold már át, miért kéne az államnak (az adóforintokból) fenntartania egy durván veszteséges magánvállalatot." máv, bkv, posta. nem magánvállalatok, de mégis milliárdnyi pénzt beleölnek. miért? amúgy ha kaptak volna megbízást anno, Volvo helyett, mai napig vígan ellennének. tán még olcsóbb is lenne, mint a svédeket megvenni, és lenne is munkalehetőség. a technológiát meg ki leeht fejleszteni, liszenszeket átvenni. na meg mi a francnak jár annyi mérnök egyetemre? itt kamatoztathatná a tudását.
uff.

Hesteman · http://www.budavet.com 2007.09.26. 20:51:18

Az Ikarus EAG még gyárt buszokat. A Kerepesi úton szoktam látni, ahogy kaminokkal viszik az Iveco alvázakat(minden tréleren két alváz), majd ugyanezek a kamionok hozzák a gyárból a a kész buszokat(azt hiszem E-14-eseket).

mirror · http://busexplorer.com/PHP/MidPage.php?id=1229 2007.09.26. 20:53:35

Nem tudom mi van ebben a buszban különleges. Anno gyermekkoromban utaztam nem is egyszer a Volán által üzemeltetett Ikarus-Steyr távolsági busszal.
De találni csak Steyr logósat is:

ShwartzWazul 2007.09.26. 20:57:38

Az télleg meglepő, hogy ez az öreg szekér még gurul. Anno a 80-as évek eljén még volt a Volán 20-nál (ma Volánbusz) néhány darab. Többet álltak mint mentek. A sofőrök is átkozták.

Jazzman:
Elég szépen leírtad a pusztulás okait, de valahogy elsikkadt a lényeg, illetve elveszett a szövegben. Pedig azt is leírtad. Én itt megismételném:
'Politikai okokból azonban a volt SZU nemkívánatos exportpartner lett, így sok más gyár mellett az Ikarus is elveszítette legnagyobb felvevőpiacát.'
Ha időben magánkézbe kerül és az akkori (Antall) kormány agyamentjei nem tiltják(!) meg a SZU exportot, sokminden másképp alakulhatott volna. Azt nem mondom, hogy az eladás volumene tartható lett volna, de a piacok megtartása a fejlődés lehetőségét nem zárták volna ki. Sajnos ugyan így járt a könnyűipar, az élelmiszeripar és még jó néhány dolog.
De spongyát rá, eccerűbb ma az utcán komenistázni. Meg hát könnyen jött, könnyen megy.

bassfan 2007.09.26. 21:13:24

A STEYR vonalra visszatérve... Ma is létezik, bár inkább csak a korábbi szépemlékű megakonszern mutációjaként. Van szerencsém ismerni a magyarországi képviseletüket is. Megmaradt belőle a tehergépjármű vonulat és a speciális katonai járműgyártás www.steyr-ssf.com/.

Yakasa 2007.09.26. 21:35:20

Sziasztok!

Inkább olvasom a blogot, de az Ikarus nagy kedvencem, gondoltam hozzászólok.
Volt szerencsém volt Ikarusos mérnökkel beszélgetni, mesélte, már a 70es évek elején tisztában voltak a komenizmus jövőjével (csak a dátum nem volt meg), úgyhogy az akkor még a mindig igen jónak számító buszaikat megpróbálták fejleszteni, szóval tech.licencet vettek volna innen-onnan, és adták volna (az Ikarus-darabszám utáni sarc a leg"hitübb" kapitalista szivét is egyből meglágyította). Bevitték a papirokat az illetékes Virág et.-hez.
-Letiltotta.
Nem csak a rövid szoknya a rothadó nyugat ópiuma, hanem a fullos elektronika is... na, szvsz itt halt meg az Ikarus, és nem késöbb. A rendszerváltás idejére már annyira lemaradott volt a technológia, hogy esélyük sem lett volna, még olcsón sem.

mirror 2007.09.26. 21:50:34

Van itthon Volán naptáram '72-ből.
Ikarus-Steyr távolsági díszíti. :-)
Akkor, amikor még az Ik 55 volt az általános, nem lehetett az olyan rossz. Nekem, gyerekként, legalábbis nagyon tetszett.

ReWriter 2007.09.26. 21:55:03

Azért ez is elég brutális.

www.freeweb.hu/buszok/ik293.htm

heavy mental 2007.09.26. 22:10:58

ShwartzWazul:
Igen, a baj az, hogy rendszerváltás csak MÓDSZERváltás volt, és ugyanazzal a "lelketlen lelkesedéssel" b*sztak szét mindent, ami hozhatott volna AZ ORSZÁGNAK valamit. Nosztalgiázni nem annyira szeretek, inkább megemlékezésnek hívom, mint ezt a posztot is az ócska (?) patkányszürke busszal...


És ha megengedtek egy OFFot:
egy nagyon tanulságos Cseh Tamás - Bereményi Géza szerzemény, köpjön le nyugodtan aki nem ért egyet A magyarok Istene dala-val.

www.zeneszoveg.hu/dalszoveg.phtml?szk=28986

Rocko- :
""Légy szíves gondold már át, miért kéne az államnak (az adóforintokból) fenntartania egy durván veszteséges magánvállalatot." máv, bkv, posta. nem magánvállalatok, de mégis milliárdnyi pénzt beleölnek."
Ühümm. Elfelejtetted, hogy városi és városközi közlekedés, ill. postaszolgáltatás nélkül egy ország összeomlik... Ráadásul a MÁV és a Posta "állami" vállalatok, ez csak fokozza azt, hogy önteni KELL a pénzt bele. (A BKV mondjuk más, a békávé-helyzet újabb hungarikum...)

Vagy rosszul látom a helyzetet?

Rocko- 2007.09.26. 22:21:52

heavy mental: igen, jogos, nélkülük összeomlana az ország. viszont a nézpontot megfordítva: szted most stabilan állnak ezek? :)
szóval én még mindig tartom: elég jó munkaerőfelelvő lehetne a cég, valamint a termékei növelhetnék a dzsídípít.

ommm 2007.09.26. 22:43:19

Rocko- és ki az aki kemény milliárdokat fektet be egy halódó-vergődő egyáltalán nem biztos jövőjű cégbe?
a KGST idején minden más volt. a tagok egymás között cserélgették a szart, lásd még Nysa mentőautó, Skoda (1000MB után), Junoszty TV (ki emlékszik rá, mikor sorra robbantak bele a képernyők a színtől megrészegült arcokba anno a 70-es években?)

az embereknek nem volt sok választásuk és szerették is ezeket a gépeket, mégha mégoly rosszak is voltak.
és nem akarok megsérteni senkit, természetesen gyermekkorom szerves része volt a Skoda 110R, imádom a mai napig.

heavy mental 2007.09.26. 23:08:17

Rocko- :
"viszont a nézpontot megfordítva: szted most stabilan állnak ezek? :)"
Én csak azt tudom, hogy moslékkal is lehet tüzet oltani...
És IGEN, nacionalista vagyok, kéne Ikarus, kéne Rába, kéne Pannónia, és még sok ilyen, amikre nem is emlékszem, mert túl fiatal vagyok... (ommmnak annyiban nincs igaza (talán!!!), hogy nem egyvalaki kéne aki beleöli a pénzt.)
És nem ilyen rendszer kéne az egész mögé, hogy a magyar a magyarnak farkasa...
Nem folytatom, mert csak elkeseredek, úgyis érted/értitek...

Jazzman 2007.09.26. 23:43:07

Rocko: igen, itt a kulcsszó: lehetne. Ha rendesen dolgozna mindenki, akkor sok minden egyéb is LEHETNE ebben az országban. Pech, hogy nem így van.
Nem vagyok én semmi jónak elrontója, tessék előhozakodni egy Ikarus-megmentő akciótervvel, aztán hadd szóljon, a lehetőségek korlátlanok. Támogatni fogom.
Az viszont még mindig nem megy, hogy állam bácsira várunk, hogy tegyen valamit. Ezt el kéne felejteni.

A korábbi hozzászólásodhoz: ha már statekolunk, akkor talán nem azt kéne megszámolni, hogy hány Ikarus van az USA-ban, zum Beispiel, (elenyésző amúgy), mert az semmit nem mond el, hanem azt, hogy ez hány százalékát adja/adta az USA buszparkjának. Aztán amikor kijön valami zéró egész zéró-zéró-zéró-val kezdődő ezrelék, akkor meg lehet kérdezni azt magunktól, hogy ha annyira szuperjóvolt az Ikarus, akkor miért nem rendeltek belőle ezerszám. A választ talán átlagos IQ-val is ki lehet matekozni.

"amúgy ha kaptak volna megbízást anno, Volvo helyett, mai napig vígan ellennének. " Már megint ez a szürkezónás utalgatás. Kitől kellett volna ezt a bizonyos megbízást kapni? És miért? Ébresztő! Ha egy cég be akar szerezni valamit gazdaságosan (tudom, Magyarországon már eleve ez életszerűtlen példa, de elméleti szinten tételezzük fel), akkor kiír egy tendert, amire aztán jönnek az ajánlatok. Az ugyanis alighanem a legdrágább beszerzés, amikor én megbízom X céget, hogy ugyan, gyártson már nekem. (Ismerünk rá példákat, de ugye pont ilyenkor szoktunk durva pénzsikálásokat, korrupciót sejteni a háttérben.)
Gondolom, Te sem egy gazdát bízol meg vele, hogy ugyan, pasztőrözzön már neked tejet, hanem bemész a szupermarketbe és megveszed ott, ahol olcsó. Mert megcsinálja neked a gazda is (röhög a markába), csak valszeg literenként 38 ezer forintért.

"nézz meg egy IK260-ast többsége a legszarabb télben is felmegy neked hegyre. próbáld meg Volvóval."
Na, ezt nekem ne. Mármint az ilyen hősi legendákat, hogy az Ikarus bármikor lenyomja a Volvot, mert innen egyenes út vezet ahhoz, hogy tulajdonképpen a Wartburg is jobb autó volt, mint a Volkswagen, meg a Rába is jobb kamion volt, mint a Merci. Ez a gondolatkör a népmese és a mitológia között helyezkedik el félúton.
Próbáljuk már picit elhinni, hogy azért van némi korreláció a minőség és a piaci talponmaradás között, és hogy ez a korreláció nem feltétlenül rossz. (Avagy a Volvo sem azért van még a piacon, mert a svéd állam nyomja bele az adófizetői pénzeket. Höhö, lenne is társadalmi felzördülés belőle, már csak gondolatkísérlet szintjén is! Hanem azért mondjuk, mert high tech, kelendő cuccokat, jó autókat és buszokat gyárt, amire van kereslet. Pont.)
De ha nem hiszel a távoli, ködös piacgazdasági érvelésnek, mondhatok neked életközelibb példát is. Közlekedésmérnök rokon a zsámbéki medence buszellátásáért felel vezető beosztásban, kábé ezer éve a szakmában van. Szép dimbes-dombos környék, budakeszi emelkedővel és társaival. Szerinted milyen tempóban próbál szabadulni az Ikarus-októl és korszerűbb, nyomatékosabb, gyorsabb, kényelmesebb, kevésbé környezetszennyező gépeket beszerezni? Költői kérdés volt.

Yakasa sztoriját is csak megerősíteni tudom, nekem is meséltek Ikarus-os szakik arról, hogy a beterjesztett fejlesztéseket rendre visszadobták, mert az Ikarus a kevés szoci nagyvállalat egyike volt, amelyik szolíd nyereséget is produkált, na azt egyből le kellett nyúlni, hogy a sok deficitet próbálják betömni vele, fejlesztésre és egyéb ilyen úri huncutságokra gondolni sem lehetett. A jelszó az volt, hogy megveszik ezt így is, minek pénzt beleölni. És tényleg megvették - egészen addig, míg KGST volt. Aztán meg omlott össze a kártyavár.

Jelzem, pozitív példának ott az EAG esete. Ők egy másik utat követtek: kiváltak a "nagy" Ikarus-ból és saját lábra álltak. Új, korszerű Volvo és Scania alvázakra kezdtek el építeni esztétikus, minőségi(bb) felépítményeket. Pontosabban ilyen alvázakra is. Rendelhetők voltak a buszok ugyanis Rába és Csepel alvázzal és aggregát egységekkel is, ezt ugye tipikusan a magyar megrendelők kedvéért tartották a palettán. Pár évig. Akkorra ugyanis a magyar Volán vezetők is rájöttek, hogy nem feltétlenül az az olcsó, ami elsőre annak tűnik. Mondta a szaki, hogy míg a Rábák, Csepelek már az első évben szétesőben voltak, addig a Volvóban, Scaniában az első 3-5 évben csak olajat kellett cserélni és a világból kimentek.
Szóval én a magam részéről maradnék a realitások talaján, és megkockáztatnám, hogy nem teljesen véletlen az, hogy a döntési pozíciókban lévő Volán vezetők NEM az Ikarus mellett tették le a voksukat, amint azt megtehették. Senki nem állt mögöttük gépfegyverrel, hogy innentől aztán egy darab Ikarus-t se!

"na meg mi a francnak jár annyi mérnök egyetemre? itt kamatoztathatná a tudását."
Hidd el, abban a pillanatban, hogy megfizetik a tudásukat, nem fognak világgá menekülni. Ez egy ilyen egyszerű matek.

Jazzman 2007.09.26. 23:52:26

"És IGEN, nacionalista vagyok, kéne Ikarus, kéne Rába, kéne Pannónia, és még sok ilyen, amikre nem is emlékszem, mert túl fiatal vagyok..."
Nem szeretnék durvát mondani, de erre nagyjából az az egy kínálkozó válasz van, hogy akkor fizesd egymagad. (Vagy azokkal, akik hasonlóképp gondolkodnak.)
Felőlem légy nacionalista, de használd a fejed a sekélyes érzelmek helyett: vajon nem azzal használsz-e többet az országodnak/népednek/nemzetednek, ha a közvagyont (a saját adóinkat!) költséghatékonyan, takarékosan használják fel? (Nem mintha ez a veszély konkrétan fenyegetne ugyebár, úgyhogy csak elméleti a felvetés.)
Persze, tök jó lenne csillogóra felújított, múzeális faros Ikarus minden városba. De talán előbb következik a fontossági sorrendben, hogy az emberek lehetőség szerint olcsón és komfortosan, európai sztenderdek szerint tudjanak utazni. A jó közlekedés nemzetgazdasági érdek is.
A vágyak kielégítése pedig azután kezdődhet, hogy a szükségletek ki vannak pipálva.

heavy mental 2007.09.27. 00:07:39

"tessék előhozakodni egy Ikarus-megmentő akciótervvel, aztán hadd szóljon, a lehetőségek korlátlanok. Támogatni fogom."

Álruhás királyfit fogtunk!
:)))))))))))))))

Bocs Jazzman, muszály volt elütnöm valami viccel a sírva vigadást. :)

heavy mental 2007.09.27. 05:49:15

Hé, Jazzman, most félreértettél. Direkt...
Én is valahogy így gondolom, nem magyarKODÁSBÓL mondtam, hanem direkt kisarkítottam a mondókámat az érthetőség kedvéért, hogy a hazai/hazai tulajdonú cégeket kéne favorizálni...
Nem sikerült érthetőnek lennem... :))))

klarky 2007.09.27. 08:53:34

Arról felesleges vitázni, hogy az Ikarus jó volt e vagy sem. Azt az idő már szerintem rég eldöntötte. Magyarországos (és szerintem a világban számos helyen) még mindíg közlekedési vállalatok tucatjai hajtják a klasszikus szóló és csuklós buszokat. Teszik ezt úgy, hogy tudom (apám sokat dolgozott velük), hogy a bevett szokás az volt az átkosban, hogy a BKV vett egy új buszt, azt használta egy ideig, leadták Miskolcra, ott is elnyüstölték, majd mentek Debrecenbe, Pécsra, Szegedre stb. És ha kimész az utcára ezek még mindíg mennek ám!!!! Mi lenne jobb bizonyíték arra, hogy ezek a járgányok nagyon tudták azt amire kitalálták őket! Magas padló? Ne vicceljünk már!!!! 20-30-40 évvel ezelőtről beszélünk! Akkor a városi buszok még automaták sem voltak, nemhogy alacsony padlósak! Jóhogy a ledsoros utastájékoztató rendszert nem kérjük számon rajtuk!

Ami a fejlesztésket illeti: Egész biztos vagyok abban (ezt a tv-ben láttam), hogy korábban nemhogy apróbb fejlesztések készültek el és utasítottak el őket ilyen olyan indokkal, hanem komplett, a kornak megfelelő műszaki szinvonalú buszok terveit tették a fiók mélyére. Azért, mert csak. És már bocsi, de ebben az állam erősen benne volt. Senki nem mondta, hogy az államnak támogatni kellet volna a gyárat. Már az is nagy segítség lett volna, ha a fénykorában hagyták volna működni őket. Biztos nem jutott volna erre a sorsra...

valaki 2007.09.27. 09:56:57

Csak a tisztánlátás kedvéért: Ezt a gépet az Ikarus EAG gyártotta ! Ez a gyár ma is létezik de már csak lélegzik. Külön köszönet érte a „kedves” francia tulajdonosoknak. Hasonló eset játszódik le napjainkban mint pár éve a Győri Keksz és Ostyagyár esetében….Szándékos tönkretétel…..Ez a gyár pedig ontotta az európai színvonalú járműveket /finn, svéd, görög, norvég, lett piacokra/. Megrendelés ma is lenne ezerre, de a tulajdonosnak egyszerűbb ha nem gyárt…..
Széles Gábor féle Ikarus gyártás pedig nem más, mint a „nagy megmentő” újabb hazudozása. Csak médiafogás volt. A legyártott jármű kb. a 70-es évek színvonalát adja vissza. Semmi köze az Ikarus EAG-hoz !!!

Rocko- 2007.09.27. 12:32:00

ommm: őszintén szólvan nem tudom. de az üzleti élet ilyen: kockáztatni kell. vagy bejön, vagy nem. erős túlzással mondhatnám a használat autó vásárlását. az esetek többségében nem tudod mit veszel, és csak reménykedsz, h jó legyen.
heavy mental: értem. :)

Jazzman: én is mellett vagyok, és nem feletétlen állam bácsira kell várni, jöhetnek felőlem befektetők is.
"Ez a gondolatkör a népmese és a mitológia között helyezkedik el félúton." hát nekem az valahogy nem népmese, h a volvok zörögnek nyiszognak meg szarrá hullanak a Thökölyn, amíg az Ikarusok elvannak, és valljuk be, BKV-nál nem túl sokat áldoznak a karbantartásra.
"Szerinted milyen tempóban próbál szabadulni az Ikarus-októl és korszerűbb, nyomatékosabb, gyorsabb, kényelmesebb, kevésbé környezetszennyező gépeket beszerezni?" és ha lenne korszerű Ikarus, akkor nem gondolná meg, h azt vegyen?
"Hidd el, abban a pillanatban, hogy megfizetik a tudásukat, nem fognak világgá menekülni." erre kell a befektető.

és klarkyval egyetértek.

Jazzman 2007.09.27. 13:17:47

Klarky, nem tudom jobban szájba rágni ennél: az, hogy valamit 20-30-40 év után is használunk, az NEM azt jelenti, hogy jó. (Ez legjobb esetben is csak az igénytelenségünket jelzi, hogy nekünk a fűtés nélküli, iszonyat koromfelhőket eregető, mocskos, lerohadt közlekedési eszközök is megfelelnek. És ne mondd, hogy nem felelnek, meg, mert én még nem láttam forradalmat Magyarországon, ami azért robbant ki, hogy valami igényesebb legyen.)
Ultima ratio példa:
Pár éve még rendszeresen vezettem UAZ-t. 30 éves volt, működött (alighanem ma is, ha azóta szét nem bontották), ezzel együtt NEM JÓ autó. Hogy mást ne mondjak, azért, mert mindig a legszarabb helyen hagyott cserben, és mert Budapestről Szegedre nem lehetett vele elmenni tankolás nélkül.
Szép az UAZ motorhangja? Gyönyörű. Van varázsa a brutális szovjet technikának? Van. Elpusztíthatatlan? Igen. Imádom? Igen. Ezzel együtt egy rakás szar.

Tessék már megtanulni különbséget tenni értelem és érzelem között! Miért olyan nehéz ezt feldolgozni? (Jelzem, az egységsugarú választópolgár pont ugyanígy gondolkodik a politikai választásai során is, ezért is tartom fontosnak akár negyvenedszer is elmondani ezt az egyszerű alapelvet.)

Te magad mondod, hogy 20-30-40 éves technológiákról beszélünk. Hát akkor?
Alapvetően félreérted a a problémát. Az alacsonypadlót és a ledes utastájékoztatást NEM a 20-30-40 éves technológián kérem számon, hanem a XXI. századi autóbuszbeszerzésen.

"Senki nem mondta, hogy az államnak támogatni kellet volna a gyárat. Már az is nagy segítség lett volna, ha a fénykorában hagyták volna működni őket. Biztos nem jutott volna erre a sorsra..."
Az Ikarus fénykorában működött, azzal nem volt gond. Olyannyira működött, hogy a mai napig világrekorder, soha sehol nem gyártottak ennyi buszt egy szériából. (A 200 ezredik (!!!) 200-as szériás Ikarus amúgy Győrben fut.) Igaz, nem is szoktak egy modellt 40 évig gyártani...
Az Ikarus nem a szocializmus alatt ment csődbe, hanem épp ellenkezőleg. Amikor már hagyták (volna) működni kedvére.

Csikós Zsolt 2007.09.27. 13:48:58

Jazzman, uff, jól mondtad. Poszkomcsi gondolkodásunk egyik legnagyobb rákfenéje a fekete-fehérben gondolkodás. Ezek úriemberek, azok gyilkosok, a 400 lóerős jó kocsi, a 75 lóerős szar, minden francia büdös és a német meg kivétel nélkül merev faszkalap.

Az Ikarus múltja, akárcsak az egész világ, nem fekete-fehér igazságokkal van teli. Arra például elég jól emlékszem, hogy a venezuelaiak őrjöngtek, hogy a nem egészen egyéves karusok buszok padlója néha leszakadt. A negyvenéves GM-ek meg bírták.
És gyerekkoomban mindenapos látvány volt, ahogy a leszakadt légrugós IK180-as (nem csuklósban asszem 556-os) féloldalra dőlve, utasok nélkül vonszolja magát az úton.
A magyarságról meg annyit, hgoy a Csepel és az Ikarus motorja is Steyr-alapú volt (a farosé is), azt mi már csak modernizálgattuk. Alacsony padlós buszt pedig évtizedekkel lemaradva építettünk, márpedig TK-val jórészben idősek közlekednek.
A 620-as fasza volt, de a buszvezetőknek vastagabb volt a bal comja, mint a jobb, mert a kuplungját csak elefánt-erővel lehetett kezelni.
Igazából a 200-as (panoráma, ami ma is még a régi busz) volt a zseniális konstrukció, de ott a Tatra-váltó szart be állandóan, csak akkor lett jó, amikor áttértek (az asszem kemény devizáért vett) Voight automatára, amitől viszont jó drága lett a busz. És a magas padló a nyolcvanas években - ismétlem - tömény kibaszás volt az idősekkel, tolókocsisokkal, annál még az ősi 620-as és a 180-as is jobb volt, mert azokban legalább a leghátsó platformot alacsonyra tették. Viszont a 200-as tényleg strapabíró dög volt, bár arra nézve nincsenek kalkulációk, hogy mennyibe kerül az állandó életben tartásuk. Ezek vannak, kész, a legtöbb társaságnak egyben nincs pénze új buszflottára, ezért foltozgatnak, nincs választásuk.
De hogy legyen jó is: a csuklós szerkezet tényleg zseniális volt, igaz, azt nem az Ikarus, hanem a FAÜ-nél (Fővárosi Autóüzem, vagy mifene) találtaták ki, amikor az ötvenes években nekiálltak nagyobb buszokat faragni. Amt pedig a mai csuklósok nem tudnak, az a hátsókerék-kormányzás. A 180-as, a 200-as közel ugyanakkora íven fordul csuklósként és szóló kivitelben, az új Volvók szűkebb kanyarokban több mint fél sávot bekaszálnak. Pro és kontra, mindenben van rossz és jó. A szürkének sok szép árnyalata van. Köszi Jazzman

Jazzman 2007.09.27. 16:03:17

Köszi, örülök, hogy hozzászóltál Te is.
Két apróság:

1) Az, hogy a csukló, mint olyan, FAÜ találmány lett volna, az egy népszerű városi legenda. Léteztek már korábbi csuklós járgányok (konkrétumot most ne kérdezz, de a Városi és Elővárosi Közlekedés című indexes topicban kábé 1000 hozzászólásonként előjön a téma, rá lehet keresni), a FAÜ tehát finoman szólva csak lemásolta a megoldást.

2) A mai buszoknak azért nincs hátsókerék-kormányzása, mert manapság többnyire a C tengely a hajtott, és általában ráadásul dupla gumis. Sokakat kérdeztem már, miért preferálják a gyártók a hajtott C tengelyt, hiszen ekkor jól bebonyolítják maguknak az erőátvitelt a csukló alatt, plusz külön problémát jelent, hogy a tolócsuklós ne bicskázódjon be kanyarban, kövér gáznál stb. (azaz ne kezdjen előzni a puttony), melyet javarészt csak baromi drága elektronikával és hidraulikával/pneumatikával lehet kordában tartani, de azon kívül, hogy nagy tömegek mozgatásánál praktikusabb a hátsókerékhajtás, nemigen kaptam érdemi választ.
Érdekes tendencia, hogy Skandináviában előszeretettel használnak extra hosszú, 3 tengelyes szólóbuszokat, melyek hossza vetekszik a rövidebb csuklósokéval. Ezek gyönyörűen befordulnak bárhova, ugyanis itt a B tengely a hajtott és a C tengely szintén kormányzott.

Tom 2007.09.27. 17:54:32

Jazzman: sok mindenben igazad van a piacgazdaság/állami dotálás mentén leírt gondolataidban. Aki szart gyárt az vesszen, aki meg jót az éljen soká. Nem kérdés. De amikor tenderről meg közbeszerzésről kezdtél írni, na akkor tudtam, hogy soha nem láttál még pl. busz tendert. Én igen. (Egyébként bárki láthat, azért nyilvános.) Elég annyi hozzá, hogy Magyarországon a közbeszerzési eljárás minden, csak nem a közpénzek igazságos, értékarányos és átlátható módon való elköltésének eszköze. A közbeszerzés nálunk majdnem színtisztán korrupció generáló, elősegítő, legitimáló bürokratikus eszközrendszer.
Más dolog: minőség. Vesd össze az EAG termékeit mondjuk az Alfa Busz-éval. Mondjuk 12-13 méteres kategóriában. Az EAG-nál ott van a 12,9-es Scania alvázas, alacsony belépésű E94-es. Az Alfánál a Volvó alvázas, szintén alacsony belépésű Localo. Na most melyik a hulladék kettő közül? A Localokat Székesfehérváron egy régi Ikarus területen lévő "sufniban" tákolják össze. Olyan mintha papírból lenne hajtogatva. És mégis melyik cég nyerte sorra az elmúlt évek tendereit? Úgy, hogy drágább volt a kocsija mint az EAG-é? És vajon minek köszönhető a Volvo térnyerése a hazai piacon? Na? Szerintem összerakod.

Tomi 2007.09.27. 19:07:31

Nem akarok senkit sem leszólni de azért lenne pár megjegyzésem.
1. az ikarus tényleg képes olyan helyre felvergődni ahova a többi nem megy fel. Ezt tapasztalatból tudom, mert amikor nagy hó van akkor furcsa módón csak ikarust indít a vértes volán azokra a helyekre ahol komolyabb emelkedő van pl. Úny, Dobogókő

2. a Volvo se sokkal jobb mint az Ikarus minőségileg, mert a vadi új volvo csuklósok már rohadnak, holott nyáron kerültek forgalomba.

3. az eagot veszik északon

Jazzman 2007.09.27. 19:22:31

"A közbeszerzés nálunk majdnem színtisztán korrupció generáló, elősegítő, legitimáló bürokratikus eszközrendszer."
Mutass rá, hogy én mikor és hol állítottam az ellenkezőjét. (Épp azért raktam a szövegekbe kis ironikus megjegyzéseket, hogy nehogy valaki úgy értelmezze, hogy én az általad leírtakat nem tudom.)
Mindazonáltal azt gondolom, még egy látszattender is jobb, mint az, mikor megbízzuk a sógort, hogy gyártson már nekünk Classic-ot. Ebben az esetben ugyanis már a látszatra sem törekszik senki...

És amikor a vacakról beszéltem, akkor nem az EAG-ról szóltam, azt épp ellenkező előjelű példaként mondtam.

A hozott példádra azt tudom mondani, hogy sajnálatos, de nem lep meg. Magyarisztán.
Én is tudnék ilyeneket mondani tucatszám, és még csak el sem kéne hagyni a buszbeszerzés témakörét.
3 dolgot lehet tenni:
a) beszállni a korrupcióba és nagyobb összeggel kenni, mint a konkurencia
b) sopánkodni, hogy ez milyen rossz így
c) jogi lépéseket foganatosítani

A volvós összeesküvéselméletbe én nemigen mennék bele, mert nincs rá kellő rálátásom, ellenben volt alkalmam végigkövetni egy gusztustalan, szakmaiatlan, primitív, elfogult vitát e témakörben, ahol a savanyú a szőlő alapon mindennel meggyanusították már a svéd céget - épp csak azt az egyet nem bírta feltételezni senki, hogy esetleg azért nyert teret a Volvo Magyarországon (is), mert jó termékeket csinál elfogadható áron.
Nem állítom, hogy így van, de az azért jellemző, hogy ezt az egyet elképzelni sem tudta senki. Pedig azért ad el buszokat a Volvo szép számban más, nálunknál kevésbé korrupt országokba is, és nem valószínű, hogy a svéd sales munkatársak direkt a korrumpálásra vannak trenírozva. Ott ugyanis - ellentétben velünk - ebbe komplett menedzsmentek (ha nem egyből egész cégek!) szoktak belebukni.

Rocko- 2007.09.27. 20:16:55

Jazzman: "Sokakat kérdeztem már, miért preferálják a gyártók a hajtott C tengelyt" és mi volt a válasz?

Jazzman 2007.09.27. 20:34:02

Ott van az is a mondat végén, csak kicsit elkalandozott közben a mondat közepe :o)

"...de azon kívül, hogy nagy tömegek mozgatásánál praktikusabb a hátsókerékhajtás, nemigen kaptam érdemi választ."

Pedig kell, hogy legyen valami nyomós oka, máskülönben nem vállalnák fel az ezzel járó hátrányokat.

takacs 2007.09.27. 20:41:31

Pécsen a Mercedes nyerte a tendert (majd kiderült, a polgármesternek tulajdonrésze van az merci szalonban, ahol kiépítették a szervízbázist)És "természetesen" török buszokról van szó...

qkec 2007.09.27. 21:48:10

Üdv Mindenkinek!
Én az Ikarus diskurzus műszaki(bb) oldalát említeném. Yazzman sok mindent tud jól, de a 70-es, 80-as évekről nincs igazából korrekt, objektív infója. Az Ikarus 200-as sorozatát az különböztette meg az egyéb buszoktól, hogy NEM TEHERAUTÓ ALVÁZRA gyártották, hanem részben önhordó karosszériája volt, mint a mai személygépkocsik többségének. a Setra volt talán hasonló karosszéria-megoldású. A "nyugati" menő autóbuszgyáraknál a buszgyártás csak a teherautógyártás "mellékterméke" volt. Ez alól a luxus kiránduló-autóbuszokat gyártó kisebb cégek annyiban tértek el, hogy lényegében összeszerelő-karosszáló üzemek voltak évi pár tíz, pár száz darabos kapacitással. Egy kissé ilyesmit csinál az EAG és a NABI is jelenleg. Apropó EAG: tévedés azt állítani, hogy ez rendszerváltás utáni kreáció. Az Ikarus Karosszéria és Járműgyár Egyedi Gyáregysége ("szocialista jogelődje" az EAG-nak), már az 1970-es évektől gyártott skandináv és egyéb nyugati relációba egyedi gyártású autóbuszokat az általuk biztosított alvázra (főleg Scania, Volvo), de készült ott pl. Hamburg város részére - tenderen nyert - városi kéttengelyes busz is 1975-76-ban.
A rendszerváltó kormányunk pedig tényleg lényegében kivonultatta az Ikarust a volt szovjet piacról, amely akkortájt valóban nem volt valami fizetőképes, de barter termékeik közül lettek volna a magyar gazdaságba beilleszthetők.
Bocs a hosszú bemutatkozó levélért.

qkec 2007.09.27. 21:51:56

Bocsi Jazzman, keresztaput játszottam! :)

Csikós Zsolt 2007.09.27. 22:14:39

Azért a C-tengely hajtott (egyébként hogy ezek mennyire nem bírnak elindulni latyakos, oldalra lejtő macskakövön, az rémes), mert már nem gyártanak kifejezetten buszok számára fekvő padlómotort, mert a teherautógyártás annyival nagyobb volumen, hogy ahhoz képest a buszgyártás lophas. Ergo a mai buszok, ahogy qkec is mondja, teherautó-alvázra épülnek, teherautó-motorral. Ezért van külön doboz a motornak, van olyan busz is, amelyikben oldalt egy kis szobát különítenek el a hajtásnak. Az Ikarosok félönhordó szerkezete, padló alatti motorja egy nagyon szép, logikus, de csak manufakturális módszerekkel megvalósítható példa a jó buszra. Sajnos éppen a szar 180-as lett volna a legjobb az összes közül. Helytakarékos, stabilitást javító padlómotor, hátul leeresztett padló az időseknek, babakocsisok anyukáknak. Csak egy ilyen busz ma háromszor lenne drágább a mostaniaknál. Sade, R.I.P.

Tom 2007.09.27. 22:23:23

Jazzman: Akkor ezek szerint több dologban értünk egyet, mint nem. Csak rosszul olvastam a sorok közt. Sorry.

Én ugyan nem vagyok műszaki ember, de szerintem a hajtott c tengelynek a legfőbb előnye, hogy így az egész szerelvény végig alacsonypadlós lehet. Ha mondjuk hátul lenne a motor, de kardán hajtás menne a b tengelyhez, akkor a csukló utáni résznek szükségszerűen magasabb padlót kéne építeni. Arról nem is beszélve, hogy a "kanyargó" kardántengely milyen komplikációkat okozhatna.

Edelweiss 2007.09.28. 23:08:11

"Azért ennyire ne közelekdjünk már a sógorokhoz,még a végén azt hiszik,hogy kedveljük őket:)"

miert, mi a problemad az osztrakokkal?

rio 2007.09.29. 01:19:45

elszabadultak az indulataim.
"Légy szíves gondold már át, miért kéne az államnak (az adóforintokból) fenntartania egy durván veszteséges magánvállalatot."
még az is lehet h valami értelmeset írtál, de a stílus, az a fránya stílus. a'miatt vagy egy igazi kis fasz.

Jazzman 2007.09.30. 02:26:03

Még szerencse, hogy a te stílusod pallérozott. :oD

Klaus · http://www.lufka.org 2008.06.20. 23:08:55

Hello,
this is my Bus, nice to see that you like it. I am travelling all around Europe with it. More on www.lufla.org

Das ist mein Bus, schön, dass er euch gefällt. Ich reise damit durch ganz Europa. Mehr auf www.lufka.org

Klaus
süti beállítások módosítása