Autókörkép, naftalinszag

Egy autós függöny története

  2007. július 25. - Csikós Zsolt Címkék: dizájn logó belterj

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

Adler Trumpf-Junior kabrió reklámja

Klári mamát egyetlen ismerőse nem mondta volna autóbuzinak. Tökéletes úrinő volt. Tudják, az a típus, aki a harmincas években kabrió Adlerrel járt Chamonix-ba síelni, délutánonként ismerősökkel teniszezett a família Bimbó úti salakpályáján, és hatalmas családi villában lakott kicsit lejjebb, az Igazi Rózsadombon, a Szemlőhegy utcában. A vagyonból ’48 után persze nem maradt semmi, csak némi ezüst, meg a szellemi értékek: a csiszolt, hidegen kimért modor, az átfogó műveltség, valamint az a képesség, hogy a jelenlétében senki nem mert keresztbe tett lábbal ülni egy-egy családi összejövetelen, ne adj’ isten oda nem illő szavakat használni. Okkal gyanítom tehát, hogy az átlagemberekét messze meghaladó szótárából hiányzott a „buzi” szó. Az „autó” is csak azért került bele, mert a családnak a húszas évek óta volt olyan.

Az „autóbuzi” szó jelentését nem is kapisgáló Klári mama a feleségem apai nagyanyja volt. Kilencvenhárom éves korában még újságba írt cikket, a tízes évektől az ezredfordulóig a legapróbb dolgokra is pontosan emlékezett, hetvenévesen pedig vett egy kempingbiciklit a balatoni házba, amit tizenöt évvel később is rendszeresen, nagy elégedettséggel használt. És borzalmasan rossz süteményeket sütött.

Az autómárkás függöny

Soha nem értettem, hogyan kerülhetett ilyen függöny a balatoni nyaraló két szobájába, a gardróbszekrény elé. Itt mindent a Klári mama szerzett be. A függöny létezése Balatonföldváron, a nagyanyai nyaralóban, tökéletes képtelenség. Törés a téridőkontinuumban. Egy kulturális fekete lyuk.

Miután Klári mama elment, végre alaposan birtokba vettük a házat. Például a Katival összetoltuk az addig erkölcsösen a szoba távoli falaihoz simuló ágyakat. Onnan meg éppen a függönyre látni. Egy igazi, perverz, monumentális, szockó, car nerd objektre. Imádom.

Valamikor a hetvenes évek elején készülhetett, már van rajta Zsiguli (a vitorláshajó-motívum), viszont a Vasarely-féle Renault-embléma még nem a Pina, a stilizált kivitel, hanem az a feliratos, ami például az R16-oson volt. A szöveten az információ lényegét egyébként egy nagyobbacska LCD-tévényi felület hordozza, a többi csak ismétlés. Erre azonnal rájöttem, amikor először láttam 1995-ben, mégis, a mai napig percekig bámulom reggelente, és keresem a szememmel a felfedezetlen márkajelzéseket.

A függöny közelről

A függönyminta furcsa keveréke a szovjet autótermelés ikonjainak, az akkori legismertebb nyugati népmárkáknak, a vágyott luxus-brandeknek, valamint a mifelénk azidőtájt teljesen ismeretlen japán gyártóknak – összesen 21 jel van rajta.

Eltűnt márkák garmada szüremlik elő. Simca: a Peugeot-ba olvadt francia népautó. Standard-Triumph: előbbi igen pocsék, és Nagy-Britannián kívül szinte ismeretlen családi kocsikat, utóbbi káprázatosan szép és tisztességes képességű sportautókat gyártott. Alig néhány évvel korábban olvadtak össze, még rajta volt az emblémán a már elkopott Standard, ugyanúgy, mint egy ideig az NSU az Audi-NSU-nál, vagy az ITT az ITT-Nokiánál. Később csak a Triumph maradt, amíg teljesen fel nem oldódott a Roverben. Meg a holland DAF, amely Variomatic-váltós (lejárt a szabadalom, ezt hívják ma CV-nek) kiskocsijaival lopta be magát a mozgássérültek és a lusta autósok garázsaiba. Aztán elnyelte a Volvo.

Škoda logó a függönyről

Hetvenes évek eleje, Kádár-korszak, természetesen a ruszkik dominálnak: a Volgáról ismert GAZ-embléma a legnagyobb a vásznon, és valós mértéhez képest az MZMA-logó (Moszkvai Kisautók gyára, alias Moszkvics) is aránytalanul nagy. No meg ott a már említett Zsiguli, ami még biztosan nem a LADA. Két szoci embléma van még, a Škoda, amelyen az indiánfej (más értelmezések szerint szárnyas nyílvessző) körül nyomát sem látni babérkoszorúnak, meg a Trabant (a stilizált S betű), még a régi szárnyas verzióból.

A Fiat a ferdén lecsapott tetejű A betűvel szintén a hatvanas-hetvenes évek fordulóját adja ki, a Peugeot oroszlánja pedig háromszögletű pajzsban ácsorog – jellegzetesen a 404-esé volt ilyen, az 504-esen már védtelenül strázsált. A Ford felirat körül akkoriban nem volt kék ovál, a Jaguar még talapzaton áll, mint valami díjkiosztón nyert serleg, a Rolls-Royce pedig olyan mint ma, csak piros a felirat, nem fekete.

Béna Volkswagen-logó a függönyről

Aki ezeket rajzolta, nagyon utálhatta az echte német gépeket, mert a többi, viszonylag precízen kivitelezett jel mellett a rettenetesen magas V, és a nyomott közepű W szinte felismerhetetlenné teszi a fauvé logót. A Mercedes-csillag szárai is borzasztó vastagok, ráadául túllógnak a körön. Viszont szinte tökéletes a Lancia, az Opel és a Volvo.

Daihatsu logó a függönyről

Hogy a Daihatsu mi a frászt keres itt, nem tudom, akkor ember nem ismerte Japánon kívül. A rajzoló talán az akkori Autókvartettből merítette ismereteit, abban szerepelt a Daihatsu Fellow. Aki 1973-ban volt gyerek, és igazi nördnek akart látszani a társaságban, jó eséllyel elismerést szerzett a Daihatsu név bemondásával. Viszont jó, hogy látom, máskülönben soha nem tudtam volna meg, milyen volt a cég emblémája a stilizált, ferde, piros D előtti időkben. És a fura T betű tudják mi? Hát a Toyota jele abból a korszakból, amikor a márka autóin még minden típusnak saját logója volt. Eztet, itten, pedig csak az irodaházakon és a levélpapíron használták.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr22124951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.07.25. 13:32:12

a temaban ajanlom sajat tegnapi postomat, ferrari belyeg a magyar postatol, 1986-bol!

baowah.blog.hu/2007/07/24/belyegek

:)

raffayhun · http://qwerty.blog.hu 2007.07.25. 13:49:15

nagyon állat az írásod, meg a függöny is.. mondjuk ki nem raknám, csak őrizgetném :)

ommm 2007.07.25. 13:53:50

a Lancia egyértelműen a legszebb
a függöny pedig ikonikus, megtartandó örökre. üveg alatt, asztalon.

Field · http://petrany.freeblog.hu 2007.07.25. 14:01:12

Ha jól emlékszem,apám Celicájának egy kacsa volt az emblémája:)

rognork 2007.07.25. 14:05:14

*Miután Klári mama elment, VÉGRE alaposan birtokba vettük a házat

csiki csak erre várt, hogy a függöny az övé lehessen. körítésnek jött egy ház is

ommm 2007.07.25. 14:13:29

ez üzlet Sonny, semmi személyes...

raffayhun · http://qwerty.blog.hu 2007.07.25. 14:16:52

rognork: házra várjon egy házbuzi :)

korzo 2007.07.25. 14:17:36

És figyeldoda, saab-ot minden hírhez lehet kapcsolni:
1966 - a saab elkezdi tesztelni a 99-es technikáját egy kiszélesített 96-os kasztniban, amire megtévesztésként DAIHATSU feliratott bigyeztettek 8-) mondom 1966-ban (c:

en.wikipedia.org/wiki/Saab_Toad

képek:
www.saabphotos.com/gallery/saabmuseum_2004/IMG_2467
www.saabphotos.com/gallery/saabmuseum_2004/IMG_2466

Hammer · http://hvtm.hu 2007.07.25. 14:43:33

gondoltam, segítek Csikinek, és bedobom, milyenek voltak a Daihatsu emblémák az idők folyamán (www.cartype.com/page.cfm?id=274&alph=ALL&dec=ALL) de sajnos elég hiányos ez a kollekció...

nem úgy, mint a Renault-é: www.cartype.com/page.cfm?id=249&alph=ALL&dec=ALL

sírásó 2007.07.25. 14:45:38

nekem is az a "VÉGRE" csapta meg a szemem. Jó esetben csak hazautazott Klári mama, rossz esetben valóban öröklés és Freudi elszólás történt...

almy 2007.07.25. 15:04:07

A könnyem kicsordult... Nagyszüleimnek is volt ilyen, ezen nőttem fel... Hüpp...

Tie 2007.07.25. 15:51:52

Hammer, tényleg elég hiányos az a kollekció, Land Roverből pl. a korai emblémákról fingjuk sincs.
Egy kis segítségül:
keptar.terep.hu/tieegyeb/DSC00573

(szép kis kitűzők, asszem ez is elég nerd gyűjtemény) :)

AP (törölt) 2007.07.25. 17:12:20

A Skoda akkori jele csak szerintem szárnyas pénisz?

boszme 2007.07.25. 18:08:25

Hát ez hihetetlen!

Ugyan ez a minta van egy ágytakarón és két párnán nagyanyámék balatoni nyaralójában!!!!!! (lehet, h vmikor függöny volt, vagy fordítva ;)

de a legdurvább az egészben, hogy nekik is volt egy Adlerük...

docgoyo 2007.07.25. 18:27:28

Nekünk nem volt Adler-ünk, de a Skoda jelet puhatalpú koromban integető, lyukas tenyérnek hittem...

JarodFree 2007.07.25. 19:46:05

A Skoda jel szerintem a kézfejen lyukas soför-kesztyű stilizált képe.

forgács melinda · http://sajtosbrokkoli 2007.07.25. 21:03:42

Egy igazi gyémánt ez az írás, életem első totalcar cikke, de lehet hogy rákapok.
Szívemet melengető a téma, kifogástalan ízlésű , hagyománytisztelő ,igazi értékeket felismerő és azokat vigyázó Klári mamát azonnal fogadott nagymamámmá teszem, (de ez nem = azzal, hogy a családot adoptálom).

Éljen éljen éljen a retró!!! és Klári mama, és a szerző!!!

heavy mental 2007.07.25. 21:05:51

nekem meg olyan kabátom volt gyerekkoromban, hogy citromsárga (!!!) alapon Ford T Modell, Jaguar valami, és hasonló autók voltak szines rajzokként..

gyűlöltem az undorító színe miatt, és nagyon megkönnyebbültem mikor a szüleim rájöttek, hogy kinőttem, de azért sokszor nézegettem rajta a kocsikat.
prebuzéria?

George 2007.07.25. 21:16:55

docgoyo, én a mai napig ezt hittem, pedig elmúltam már húsz...
Viszont JarodFree-nél lehet az igazság!

pipacs74 2007.07.25. 21:56:22

Érdekes, nekem is le volt archiválva ez a minta a "passziv" tárolómba, de rögtön előugrott amint megláttam...
Arra is emlékszem, hogy amint hosszasan nézegettem nem tudtam eldönteni, hogy ez gagyi, vagy menő!? Most már látom :-ű, de akkor is egy kultfosszilia.

Krisi 2007.07.26. 01:54:57

Nem semmi, én pár hete találtam meg egy régi zsebkendőmet, amin 2 autó van, egy kisebb meg egy nagy. A kisebbet nem tudom mihez kötni, mintha egy VW Scirocco és egy Lambo találkozott volna, viszont a nagy eléggé emlékeztet a Corrado-ra, pedig azt még biztos, hogy nem gyártották, amikor a zsebkendő készülhetett. Majd egyszer talán lefotózom, és beküldöm, hátha valaki felismer benne valamit :)

Süni 2007.07.26. 07:49:02

Drága megboldogult dédnagyanyámnak a lakásban az összes (!!!) székén ilyen védőhuzat volt. Sajnos akkor nem értékeltem ennyire, mint most. Ha van valakinek, akár csak 1 m2-nyi, küldjön nekem !

Gabor 2007.07.26. 09:04:34

Hihetetlen gagyi :-)

Viktor · http://www.vikiszava.blogspot.com 2007.07.26. 09:47:51

Erre a függönyre azt hiszem, hogy csak egy kifejezést tudok használni: Instant get. Vagyis azonnal kéne :)

mapo 2007.07.26. 12:01:19

És mi van azokkal a pléhtányérokkal, amikböl gyerekként faltam a levest, hogy minél hamarabb megláthassam a tányér aljára festett oldtimert?
Nem biztos, hogy a méltán híres bonyhádi collectionböl származtak, de szép darabok voltak. Fehér alapszín, kék perem, tányer alján belül gyönyörü 10-es, 20-as években gyártott autókkal.

moongooose 2007.07.26. 12:09:01

szellemidézés? MESE sajt autos címké-
vel! Dereng valakinek?

Viktor · http://www.vikiszava.blogspot.com 2007.07.26. 14:23:19

Nekem dereng a Mese sajt. Életemben, ha háromszor ki tudtam könyörögni anyukámtól, de többször nem, mert mindig azt mondta, hogy ne egyek ilyen sz@rt. Pedig szerettem. És rémlik, hogy autó volt a cimkéjén, de az is oldtimer volt, ugye? Egyébként a múltkor láttam a Metro-ban, de nem néztem meg alaposabban a cimkéjét. Gyanítom, hogy azóta változtattak rajta, azért nem tűnt fel, hogy esetleg gépjármű van rajta.

Viktor · http://www.vikiszava.blogspot.com 2007.07.26. 14:29:17

A Skoda-jelről meg annyit, hogy ha nem csak tettetitek, hanem tényleg nem tudjátok: az egy stilizált indiánfej. A tetején a kis izék a tollak, a lyuk pedig a szeme. Ma úgy értelmezik a logót, hogy az indián szeme a gyártási precizitást, a zöld szín a környezetvédelem iránti elkötelezettséget, a fekete gyűrű a múlt és a gazdag tradíciók tiszteletét, a nyíl pedig a folyamatos fejlődést jelképezi.
Tök jó dolog egyébként az autóemblémák múltjában kutakodni.

Csikós Zsolt 2007.07.26. 14:54:53

De hát ott van a blogban, hogy indiánfej...

Csik

Viktor · http://www.vikiszava.blogspot.com 2007.07.26. 16:28:12

Tudom, Zsolt. Most már. Bevallom, hamarabb olvastam el a kommenteket, mint az egész cikket. És néhány fórumtársamnak szántam az okoskodást, egész pontosan azoknak, akik szárnyas fallosznak meg lyukas kesztyűnek nézték :)
Egyébként meg kíváncsi vagyok, honnan a legenda, hogy az egy szárnyas nyíl. Van erre utalás valahol? Mert a kezdetekkor a Skoda embléma konkrétan egy indiánfej volt. Logikusnak tűnik, hogy azt egyszerűsítették le, de a szárnyas nyíl legendájának eredetét nem ismerem.

bcsipe 2007.07.27. 16:34:53

Sokada logó =www.skaodaauto.com
elég autentikus

Frank Black (törölt) 2007.08.04. 22:03:00

Hehe, nekem nagymutter csinált ebből az anyagból egy kis zsákot, amiben az üvveggolyókat tartottam. Illetve tartom mert megvan még. Mennyit nézegettem anno... :-)
süti beállítások módosítása