Ha vizes az út, lassíts!

  2014. szeptember 11. - Androczi Balázs Címkék: baleset szerkesztőség eső aszfalt

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Elmebetegségek a múltból
2015-05-06 17:59:08

Az ember húsz év hivatásos autóbuzulás után hajlamos azt képzelni, hogy mindent látott már, aztán előkerül

Ha vizes az út, lassíts!
2014-09-11 17:38:15

Meglehetősen unalmas dolog egy szerkesztőségben ülni egész nap, hisz mindenki a billentyűzetet üti – ilyenkor

Karácsonyi Hiéna 2013: Japán kombó
2013-12-21 09:00:00

A Kisautó blog egyik cikkében a minap egy japán zsákbamacskáról írtunk – csak a doboz kibontása után

Ésszerű autót a luxus helyett
2013-10-17 07:58:31

Nyolc éve vettem magamnak autót utoljára. Ezzel valószínűleg én vagyok a sereghajtó itt a szerkesztőségben.

Meglehetősen unalmas dolog egy szerkesztőségben ülni egész nap, hisz mindenki a billentyűzetet üti – ilyenkor a legjobb fejek sem beszédesek. De néha kicaplatunk a konyhába, csak egy kávéért, egy pohár vízért, beszélgetni öt percet. Ma összesen kétszer voltam kint, és mind a kétszer láttam egy-egy autót megpördülni az Árpád hídról levezető felüljárón.

Hozzátartozik a dologhoz, hogy Óbudán ma szinte egész nap esett, igaz, csak úgy tessék-lássék. Elered, eláll, így az aszfalt nedves marad. Nem nagyon, épp csak annyira, hogy a rárakódott port szépen feláztassa. Márpedig ez a legrosszabb: az esővízből és porból álló nyálkás réteg csaknem olyan síkos, mint télen a jég – ilyenkor nem segít, ha az ember rutinból dinamikusan tolja el a verdának ebben a tempós kanyarban az ablak alatt, mert az történik, ami ma ezzel a három szerencsétlennel.

Az elsőt sajnos, nem tudtam dokumentálni, mivel a telefon az asztalon maradt, a fényképezőket pedig elzárva tartjuk, pedig az volt az érdekesebb. Egy olyan hosszú Opel furgon pördült 180 fokot, hogy a két sávon megfordulni is alig tudott. Nyilván sietős volt a fuvar, hát nyomta neki – nem kellett volna. Másodszor viszont épp a Csikóssal merengtünk valami fontos kérdésen, céltalanul bámészkodva kifelé az ablakon, amikor besodródott elénk ez a Peugeot, már farral előre, szabályosan lekoccantva a szalagkorlátot. Sajnos fényképezni már itt is csak akkor tudtam, amikor hősünk fordulni kezdett, de a lényeg azért látszik: nem vidám dolog keresztben forgolódni egy forgalmas felüljárón. Ha tolatott volna, csak egy sávot tartott volna fel, így a szemünk láttára majdnem kialakult a kétsávos tömegkarambol.

Aztán lementem egy sütiért, és az alatt jött a harmadik eset: egy román daciás talált el valakit iszonyatosan hátulról, de a többiek szerint csak az látszott, hogy egy nagy csattanás után egy bőgő motorú, leszakadt orrú Solenza vánszorog le a felüljáróról. Hogyan fogja megcsináltatni szerencsétlen? Ehhez a román határig nemigen akad alkatrész. És ez csak az a három eset volt, amelyeket sikerült elcsípnünk, csak ebben az egy kanyarban szinte óránként csapja magát oda valaki, hol jobban, hol kevésbé. A csörömpölést az íróasztal mellől is hallani.

A szájbarágós tanulság nyilván az, hogy tessenek figyelni az aszfaltot: ha száraz, vagy jó vizes, akkor tapad a gumi, de ha csak ilyen fényes, nedves, akkor érdemes visszavenni egy picit. Nagyobb bajt is csinálhatunk, mint egy repedt hátsó lámpa vagy lepattant fényezés, ha nem mi irányítjuk az autót.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr976689489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manarola (törölt) 2014.09.11. 18:25:29

Szerintem a múltkori Toyotából kifolyt az olaj :)

protézisesh 2014.09.11. 18:38:45

Értem én, hogy a téma az utcán hever, de szerinted az aszfalttal minden rendben van, ha zsinórban darálják oda az autókat?

3dom'f'speech 2014.09.11. 18:51:12

ha "jó vizes", akkor sem tapad az aszfalt (úgy, ahogy száraz állapotban)! - mielőtt amatőr olvasók ezrei rád hivatkoznának

CoIie 2014.09.11. 18:54:29

A Flórián felüljárón a diletációs "tömítések", mert azok(!) egyenetlen, vagy hiányos felületet eredményeznek. Ezen az oldalon elpattog a kerék, a fordított irányban, fel a hídra gyakran kikopik az aszfaltcsík, ott volt már sorozatos defekt buli a tátongó űrön átrepülve!

Schütii 2014.09.11. 19:06:43

Nem úgy néz ki mintha új gumik lennének a pezsón.

2014.09.11. 19:09:06

Azért arra kíváncsi lennék, hogy ezt hogyan csinálják egy ESP-vel rendelkező autóval... (feltételezem a Peugeotban van már) csak azért írom, mert már az előző Ford Focusommal is izzadni kellett, hogy bekapcsolt ESP-vel valahogy keresztbe álljon... a mostanival meg szinte lehetetlen.

Schütii 2014.09.11. 19:09:21

Jaja, csatolt lengőkar esete a kanyarral és a dilatációs hézaggal, vizes útfelülettel, meg talán gyenge gátlókkal és ijedős sofőrrel súlyosbítva, aki ha gond van, biztos ami biztos, a fékre tapos.

Sixkiller66 2014.09.11. 19:21:56

Solara? Betolja egy Renault-Dacia márkaszervizbe és tádáááámm: összeheftölik szaxerűen. XDDD

László Gaál 2014.09.11. 19:29:26

3 órája elindultam a melóhelyről, buszról látom, hogy tűzoltó, meg csődület van az út szélén. Egy autó kiütött egy beton lámpaoszlopot. Aki arra jár az tudja, hogy az az út iszonyatosan csúszik, ha nedves, de leszarják, mert nagy autóm van, drága autóm van, 10 másodperccel előbb érek oda, stb.
És azt az oszlopot már nem először hajtogatják össze.

Kyrie Eleison 2014.09.11. 19:29:40

Oké, hogy vizes aszfalt meg dilatációs elemek, de...! Én hetente többször járok arra, történetesen ma is... Na kérem, nem kellett beszarni 70-80-nál sem. Nem álltam keresztbe, nem csúsztam meg. Mondjuk a gumik mindig jók az autómon.
Van egy nagy titok: nem kell belerángatni a kormányba kanyarodás közben. Meg fékezgetni sem kell. Itt valószínűleg ebből lett a bibi, mert egy elsőkerekes autó ugyebár az orrát fogja kitolni, kivéve, ha.
A pözsó lehet tizenéves is, akkor még nem volt alap az ESP...!

ZON 2014.09.11. 20:02:05

@Schütii: jó szemed van...
Meddig számít újnak egy gumi ?

CoIie 2014.09.11. 20:15:05

Amig új, ergo nem használt! :)

CoIie 2014.09.11. 20:18:44

Azon a szakaszon 60 km/h a korlátozás. Nem mondom, hogy duplájával nem veszi be a kocsim, mert de, azonban esőben én is korlátozom a sebességet...

T54-44 2014.09.11. 20:31:52

@Schütii: Azér az nem semmi hogy ilyen képről kiszúrod milyen gumi van rajta :D
Egyébként szerintem is itt a legfőbb gond az, hogy valami tizenx éves 3-4 miliméteres gumi volt a kocsin.

adrfst 2014.09.11. 20:57:57

@Schütii: Nem feltétlenül az ijedősségen múlik. Ha valakinek nincs tapasztalata, mit kell csinálni amikor elkezd csúszni az autó, akkor reflexből tapossa a féket és várja mi fog történni.
Szerintem az autósok 90%-a nem tudja az ilyen megcsúszásokat megfelően kezelni.
A többség egy pár jól sikerült, látványos előzés után már azt hiszi magáról, hogy az átlagnál jobban vezet, de egy ilyen alap megcsúszást nem tudna megfogni.

NperA 2014.09.11. 20:58:09

Biztos szabályos volt a gumi profilmélysége is mindegyik autón :-)

butschq 2014.09.11. 21:04:23

Bárkivel megeshet az ilyen. Valamelyik nap például velem is megtörtént. Toltam neki, mint állat, és már ment is a feneke oldalra...

:)

tlantos 2014.09.11. 21:17:57

Azon a feluljaron zakozni amator hiba.
Lehet rajta menni vizesen is, ha tudsz vezetni. Ha meg nem, akkor ugyse mennek annyival.

outtatime 2014.09.11. 21:19:29

kézifék! én használom.

Xebu 2014.09.11. 21:25:33

Szokásos marhaság... Valaki gyorsan jön, a kocsi alulkormányzott, a csúszásnál vissza akarja kormányozni, és betekeri a kormányt. Kerék persze egyre kevésbé tapad. Mikor észreveszi, hogy a kormány betekerése nem segít, akkor megmarkolja és benyomja a féket. Az első már amúgyis csúszi, de most a hátsó kerék is blokkol, mire az ABS beavatkozna, addigra keresztbe áll az autó, az első kerék még rá is segít...
Megoldás: ha csúszik az orra, akkor vegyél vissza a gázból.. És ha csúszik, akkor a csúszás irányába kormányoz, még ha le is kerülsz az ívről - türelemjáték -, várd meg míg újra tapad az első kerék, ebben a gáz elvétel is segít.

s7 2014.09.11. 21:29:42

Nem gumi, és nem út hiba.
Egyszerű rutintalanság, és rossz konstrukció.
Vezető besokal, legalábbis úgy érzi, elveszi a gázt, az autó hátulja már előz is, megijed, ráfékez és ezzel csak ront a helyzeten. Ha gázelvételnél elindul a hátulja, szerintem már az ESP sem segít. Az egyszerűbbek, ezek mind kis "olcsó" autók voltak nem hiszem , hogy gázt adnak, mert csak az segíteni.
Tele a youtube ilyen megpördülésekkel.

s7 2014.09.11. 21:39:14

@Xebu:
Az ornehéz, kis tengelytávú autók alulkormányzottságból, gázelvételre átmenet nélkül válnak túlkormányzottá. Olyankor csak a rutin segít.
Olyan kanyarban amiben simán 100-110zel befordulok a normális autóval, a Puntó 70-80-nál komoly gondot okozott, alig bírtam megfogni, pedig "csak" elvettem gázt.

Xebu 2014.09.11. 21:43:25

@s7: Igazad van, de ezért kell a csúszás irányába kormányozni.

De ha adott helyzetben csak ez okozta volna a balesetet, akkor majd mindegyik autó keresztbeállt volna. Szóval kellett még egy vezetői hiba, és ez a szokásos "előbb betekerem a kormányt, mert az autó kezd lecsúszni az ívről". Utána már a gázelvétel, de még inkább a hirtelen fékezés csak fokozza a problémát.

Ecotrans 2014.09.11. 21:55:39

Tegyetek ki az ablakba egy webkamerát, aztán naponta vissza lehet nézni a tanulságos eseteket.

s7 2014.09.11. 22:08:35

@Xebu:

Néhány évig versenyeztem, és jó néhány éve. Akkor ezzel nem is volt gond, ma már nem megy nekem sem rutinból. Aki életében nem csúszott meg,annak hiába meséljük mit kell tenni.
Gyorsan megy és adjon gázt, azzal mentheti a helyzetet. 100-ból 100 nem értené meg.

fzoli415 2014.09.11. 22:11:38

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: a 307-es Pegóban jó ESP van, de a koraiakban még nincs, pl. az ESP-s 100%-ra teljesítette a rántópadot, a másik 0-ra.

Ha abból indulunk ki, hogy magyar, akkor valószínű korai, nem EU-s a rendszám és kis kitöltésű a karakter, tehát I (í) -s lesz, amiben nincs.

Én az ESP-set vezettem évekig, azzal ilyen (itt, így) nem történt volna. Más kérdés, hogy jött a cégem, és télen csak az ELSŐ gumikat cserélte újra. De az ESP azt is megfogta, egyszer, mert utána gyorsan leszoktam róla, hogy Forma-1-esen, érintősen menjek át a körforgalmon.

Cave Nick 2014.09.11. 22:15:33

Ha óránként (?) csattan valaki a szalagkorlátnak, akkor talán az út kezelője is tehetne ott valamit.

CoIie 2014.09.11. 22:26:13

Az egyik delikvenst, aki ott ált 16 óra valamikor a már it-ott széttört autójával, a saját órám szerint, ami ugye nem pontos, nem hitelesített kb. 60-70 km/h között értem be a felüljáron.

Kb. 3-an voltunk a közelében, mindenki fékezett, ugyanolyan tempóról, nem csúszott meg senki, de át kellett haladnunk a több autós által hárahagyott kisebb méretű, de bőséges törmeléken. Én még bedobtam az elakadás jelzőt, amiben nem hiszek, hiszen boldog-boldogtalan használja azt mindenre, az igazi elakadásra nem annyira, de ez végül is elakadás volt, ha másé is. Ez így eléggé működött nem száguldottak belém, mint pár hónapja a KIKA előtt, ahol egy középső buszsávot indított Tarlós/Vitézy a Kacsóh P. felüljárón és egy égtelen nagy nyilas táblával terelte le onnan balra és jobbra a járműveket (majd vissza a buszokat). Meg is lett az eredménye... Falus jobban csinálná!

mzoty 2014.09.11. 22:28:41

Ott én is csúsztam már meg hasonló időjárási körülmények között úgy, hogy előttem két autó már fel volt kenődve a szalagkorlátra. (Meg is lepődtem :) ). Egy harmadik meg állt mögöttük, na azt majdnem telibe találtam.
Szerencsére van némi rutinom az ilyen helyzetekben, de így utólag is visszagondolva elég "közel volt". Egyetértek az előttem szólókkal, hogy ilyenkor sok ember bepánikol és azonnal el kezdi taposni a féket, ami valószínűleg a pánik miatt történik.

Én persze tanulok más, sőt a saját hibámból kétszeresen is, szóval, biztos, hogy legközelebb nem a megszokott tempóval megyek ott, ha esik, még ha sietek is.

Xebu 2014.09.11. 22:30:55

@s7: Hasonló körülmények között fiatal koromban én is csúsztam meg 2-3-szor, mire azt tanultam meg - hogy alulkormányzott esetben rákormányozni és fékezni = nem jó kombináció. Később győzött a rutin, és meleg helyzetbe már nem megyek be, de ha már elkúrtam, akkor gázelvétel, esetleg kuplung kinyomva finom fékezés - és mikor a kerék újra tapadt, akkor kormányzok vissza az útra. Mikor megcsúszik a hátulja, akkor kormányzok ellen - ezt a rutint nem felejtettem el csak lassabban jön elő. Család meg nem érti, miért ökörködök télen az első hónál, hogy keresztbe csúszok a parkolóban, és alig győzöm meg őket, hogy most készülök fel a télre...

Cave Nick 2014.09.11. 23:05:48

@s7: "Gyorsan megy és adjon gázt, azzal mentheti a helyzetet."

Vagy nem, és akkor még nagyobbat csattan. Lehet választani. :)

mx5tulaj 2014.09.11. 23:07:20

Technikai oldalról: vizes úton, normál aszfalton, jó utcai gumival kb. 0.8g-t tudsz lerakni. Ilyet átlagos sofőr nem mer, de még hülyegyerek sem. Télivel, 2-3 éves jobb utcaival, új alsókategórás utcaival 0.7g-t, ami még mindig elég sportosnak érződik, sőt. 5-6+ éves nyárin, vacak kínain 0.6-nél járunk, itt már előjöhet simán a megcsúszás és a fenti megpördülés a rossz reakciókból (bár kár a sofőrt hibáztatni, nagyon nehéz megfogni az elsőkerekest, mert teljesen természet ellenes dolgokat kéne csinálnia anyunak/apunak). Na ehhez jön a szar magyar út, a teljesen kopott aszfalt meg a régi gumi kombója és lám máris valahol 0.5 g-nél vagyunk, azaz simán nagymami tempóban is le lehet esni az útról. Tessék ehhez hozzávenni, hogy ha a barmok kötelező tennék a téli gumit, mi lenne itt +15 fokban, esőben a 8 éves téliken....

spellbinder 2014.09.11. 23:39:34

Ugyanezt játszottam el schwechatnál, igen orrnehéz kisautóval, ugyanilyen körülmények között, hiába ismertem a kanyart és lassítottam a megengedett 40 alá. Esélyem sem volt. Ráadásul a szalagkorlát alja magasabban volt a lökösömnél, nagy örömömre.

Hurri Kán 2014.09.11. 23:40:23

Ugye a hárombetűsek...

Hurri Kán 2014.09.11. 23:46:05

@spellbinder:
Többek között. Meg az ABS meg ESP, megakutyafasza, lám, hülyeségtől nem védenek meg. Hiába bíznak benne sokan.

spellbinder 2014.09.11. 23:51:16

@Hurri Kán: no, igen. A legparasztvakítóbb csodakütyü is csak négy tenyérnyi gumifelülettel kapaszkodik.

s7 2014.09.12. 00:38:08

@Cave Nick:

""Gyorsan megy és adjon gázt, azzal mentheti a helyzetet."

Vagy nem, és akkor még nagyobbat csattan. Lehet választani. :)"

Igazad van fékezz, hamarabb, és tuti hogy, csattansz, ezzel véget is ér a móka.
Ha elindult a hátulja és ráfékezel csak rásegítesz a pörgésre. A csúszó kereket semmilyen ember vagy sokbetűs kütyü nem írányítja csak a fizika. Akkor már csak egy darab vas, mint az eldobott kő. Aki nem hiszi próbálja ki.

CDexter 2014.09.12. 05:19:00

Elöl hajtó autónál ha a hátulja csúszik és eleje tapad, akkor gáz adással vissza lehet hozni az autót, hisz ellenkező irányba érvényesül a nyomaték. Máshogy mondva egyenesbe tudod "húzni" a farát. Viszont ha jelentősen ellen is kormányoztál (alap reakció szinte mindenkinél) jól kell érezni mennyi az annyi, amihez gyakorlat kell. Túl sok gáznál, későn visszakormányozva még nagyobbat pördülhetsz az ellenkező irányba.

Schütii 2014.09.12. 06:14:45

@Hurri Kán: Nem ócsárolni akarom a hárombetűseket, mert vitathatatlan a hasznosságuk bizonyos helyzetekben, csak sajnos van egy hatalmas hátrányuk is, a használatukkal az autós nem ismeri meg a saját és autója határait. Ha jön valami gebasz amit már a hárombetűs sem kezel le annak menthetetlenül vaseldobás a vége.

Wick 2014.09.12. 06:35:00

Hurrá, alig várom a csúcsidőt, hogy jól megtanuljak vezetni a kommentekből... :)

Látom, kezd kialakulni a "hárombetűsök" csapásirány, a "mérnemadottgázt a hülye" vonulat, meg a "milyengumivoltezen" fejezet.

mx5tulajnak külön óriási köszi a gés lexikonért, holnaptól ki is kukázom a turbónyomásmérőt, és g-metert teszek a helyére, hogy tudjam, hányas a kabát. :P

Az alapproblémára visszatérve: Az aszfalttal nincs semmi gond. Mindegyik ilyen. Az a kanyar kábé életveszély, még száraz időben is tud olyat dobni a dilatációs résznél, hogy ostobább futóművel vagy gumival rendelkező bódé hátulja röhögve 10-20 centiket röppen odább. Ennek viszont illene elsőre feltűnnie, és illene másodikra már megjegyezni. A sok fogalmatlan hülyeállat, na az már nem is alapprobléma, esküszöm fel nem fogom, mi a bánatért nem képesek csak 10-15-tel lassabban menni, mint ahogy szoktak, mennyivel is, talán öt perccel érnének később haza, de nem, előzgetni, szlalomozni azt kell, de semmi gond, a betétlap az olyan, hogy sosem lehet belőle eleget utánnyomni.

Kyrie Eleison 2014.09.12. 07:49:14

@tlantos: Vagy nyomják a tripla leszúrt rittbergereket totál plánba' :)))

Kyrie Eleison 2014.09.12. 07:55:13

@Wick: Abban a kanyarban max 3 másodpercet spórolnak...

Hátezmi 2014.09.12. 08:08:11

@Wick: Az alapproblémára visszatérve: Az aszfalttal nincs semmi gond.

Erre nem vennék mérget...ha jártál külföldön, főleg motorral, akkor érezhetted a különbséget.
Ég és föld!

Hurri Kán 2014.09.12. 08:12:04

@Schütii:
Ja, és egy normális gumi sem árt az autó alá. Elnézem, jól mutat a 18-as tappancs a másfélért Németből hozott, visszatekert órás A6-on, csak éppen elég kevesen szánnak rá 250 ezret egy garnitúra új gumira... :D

OmegaMale 2014.09.12. 08:43:43

@Xebu: "Megoldás: ha csúszik az orra, akkor vegyél vissza a gázból.."

Ha már nyitni kell a kormányon, akkor már kuplung is kell hozzá. Ahol nincs oldalvezető erő, ott nincs már nincs gázelvétel se.

bigpond 2014.09.12. 08:47:10

En mar lattam " az uttest csuszik nedvesen" nevezetu tablat. Az elso reakcio mindenkinel kb ez : bazzeg ezt mindenki tudja, minek ezt kiirni? Na ez a bitumen vizesen majdnem olyan csuszos mint ha latyakos lenne, meg kell tapasztalni, hogy elhiggye az ember. Aszfalt es aszfalt kozt nagy kulonbsegek vannak.

Nagyon sok az onjelolt kompenzalos 'Miki' Lauda is az utakon ez teny. Szemelyes tapasztalatom szerint ezek semmi masban nem tudnak egyebkent kitunni, marad a gyors menes. Miert kell hataron autozni a kozutakon? Szerintem ezeknek a "dinamikusan, sportosan vezetek" barmoknak el kene gondolkozniuk azon , mennyi figyelmuk marad a masok hulyeseget korrigalni amikor sokszor a sajatjukat sem kepesek.

OmegaMale 2014.09.12. 09:03:18

@bigpond: "dinamikusan, sportosan vezetek" = összekeverem a hobbimat a mindennapi élettel, nincs pár ezer forintom gokartra.

Kagehiko Yamazaki 2014.09.12. 09:11:03

Ahogy esik az esö, itt, Ausztriaban is elkezdik törni-zuzni a kocsikat az emberek. Az A2-n rendszeresek a balesetek. Egy haverom szerint es szerintem is az agyatlan török soförök okozzak a legtöbb gubancot.
A gumi kerdes sem evidens. Nekem jo gumik vannak fent es 4 egyforma. Amikor megvettem öket sokaig jo idö volt es csak az elsö igazan komoly esöben vettem eszre, hogy ez bizony nem szereti a vizes utat. Amelyik kanyarba jo idöben 100-zal beküldöm a kocsit, esöben max 70-80. Friss jogsiskent is igy gondoltam es most 25 ev es sok 100.000 km utan is. Jozan paraszti esz.

okta 2014.09.12. 09:12:55

Ha már téma: a 4-es elkerülő le- és felhajtói is valami gány szar anyagból vannak, mert vizesen szinte mint a jég (Lisztferihegy 2 és az Ecser-Vecsés köztiek), nincs olyan esős nap, hogy valamelyknél ne történjen valami, gyakoriak az ároklatogatások is. Egyszer én is megpördültem, pedig gyökkettővel csorogtam lefelé...ma reggel a fehérfurgonos dobott egy driftet előttem, de nem igazán tűnt szándékosnak. (Egy kamion jött mögötte az M0-s felől...) Egy szakértő véleményét meghallgatnám ezzel a szakasszal kapcsolatban.

Kagehiko Yamazaki 2014.09.12. 09:15:06

Nem veletlen egyebkent, hogy nyugaton, ha gepkocsi ellenörzes van, a papirok utan a rendör azonnal a gumik allapotat nezi.

papptibi 2014.09.12. 09:17:05

@protézisesh: a dilatációk fémből vannak, és ez kanyarban nem feltétlenül egészséges - mármint az, hogy a kerék picit megcsúszik a fémen, majd rögtön betapad, amikor visszaér az aszfaltra.

froton 2014.09.12. 10:28:40

@Schütii: sajnos az a helyzet, hogy az átlag autós a 3 betűs kütyük nélkül sem ismeri meg az autója és saját határait, ezért ez a hátrányuk szerintem nem létezik...Ha már ezek sem tudják lekezelni a problémát, nélkülük már rég eldobták volna a vasat...
A gond inkább az, hogy a legtöbben nem is tudják, hogy melyik mire való és nem tanulják meg, hogyan kell használni. Pl. legtöbben még mindig azt hiszik, hogy az ABS csak azért jó, mert rövidebb lesz a fékút, pedig nem (csak) ez a lényege, hanem főleg az, hogy irányítható maradjon az autó és el tudja kerülni az akadályt fékezés közben...Bizonyos esetekben pl abs-szel hosszabb a fékúl, mint nélküle...Aztán olyat is tudok, aki azért nem fékezett elég hosszan, mert megijedt, hogy visszapumpál (remeg) a pedál....
Némi felelőssége az oktatóknak is van (nem is kicsi)...

lwcolors 2014.09.12. 10:59:24

Ezen a környéken nem vagyok ismerős, de pl az M86-os út szelestei elkerülő szakaszán és a 86-oson Szilnél van olyan szakasz, ami épp csak szemerkélő esőben pici olajcseppeket "izzad" magából és úgy csúszik, hogy gyalog is alig lehet közlekedni rajta. Mivel mindegyik kanyarban van, mindkét helyen sok a baleset is.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2014.09.12. 11:07:08

@s7: "csak elvetted a gázt": ez a hátsókerekes autóknál működik, mert ott a kitörő fart lassítja a gázelvétel. Első-kerekesnél pont az ellenkezőjét műveli, főleg ha alacsony fokozatban vagy, mert ott a motorfék megrántja az elejét. Pont egy rántópadot szimulálsz gázelvétellel a puntódon...

Egyébként én is így szívattam meg magam (kanyarban visszaváltottam), de az ESP és kikuplungozás + ellenkormányzás gyönyörűen megfogta.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2014.09.12. 12:26:30

Hetek óta kint van a híd lábánál a nedves időben sebességkorlátozásra figyelmeztető tábla (szárad időben amúgy hatvannal, esőben ötvennel lehet ott közlekedni), csak mindenki szarik rá. Én is gyorsabban megyek ott száraz időben, de ha esik, akkor a sok index-fotó miatt én is lassabban megyek.

Conan The Librarian 2014.09.12. 12:27:45

Meg sosem voltam ilyen szituacioban, nincs tapasztalatom. Jelenleg egy Smart-al jarok melozni, kb 35-km csak oda. Ilyen idoben nalam marad a csokkentett sebesseg meg a remeny, mert eselyem se lenne. Max pislognek mint pocok a lisztben. Lehet el kene menni valami treningre, hatha hasznal...

csárlszbrunzol 2014.09.12. 13:06:07

@froton: Maximálisan egyetértek szinte mindennel, amit írtál.
Egy kivétel van:
"Bizonyos esetekben pl abs-szel hosszabb a fékúl, mint nélküle"
ABS-t nagyon profin fékezve verik csak meg, többnyire ott, ahol csak egyenes vonalban kell fékezni és homogén a tapadás az összes keréken.

Ez nem jelenti azt, hogy ABS-szel rövidebb a fékút! Sőt, inkább egyenlő, vagy profi "ellen" picit hosszabb is, hiszen a szabályozásában minden második pont elveszi a fékerőt, míg be nem áll az akkor elérhető maximumra.
Mindazonáltal rohadt jó találmány, de való igaz: nem tudjuk használni, mert vagy megijedünk tőle, vagy marad az egyenes vonalú fékezés. Ez nem az ABS hanem a rossz reflexek hibája. Azt mondjuk megnézem, amikor ezt a normál autóvezetői képzésen tanítanák. Nem fér bele annak kereteibe.

csárlszbrunzol 2014.09.12. 13:08:44

@Conan The Librarian: ha van rá lehetőséged, gyakorolj üres parkolóban. Jó dolog a vezetéstechnikai tréning. Kezdőknek azért, mert egy csomó dolgot megmutat, haladóknak meg azért, mert kicsit segít beállítani az önértékelésüket. Viszont a parkolós dolognak megvan az az előnye, hogy gyakrabban élhetsz vele. Ha van ismerősöd, aki ezeket a szitukat jobban kezeli, akár érdemes megkérni, hogy első pár alkalommal kisérjen el és az alap dolgokban tud segíteni. Utána meg már megy magadtól is.

Vupi 2014.09.12. 13:14:17

Szerintem a lényeg, hogy elkerüljük a megcsúszást, tehát ha esik bármi is, vagy tél van, óvatosabban vezessen mindenki. Lehet érezni, hogy mi a biztonságos sebesség, de ezt sokan nem veszik figyelembe ezért, vagy azért, vagy mert túl nagy a merészség. Sajnos direkt képzés ilyen esetekre nincs, de vannak pályák, ahol viszonylag olcsón szakemberek tanítják az ilyen helyzetekben megoldást. Való igaz, az évszaknak megfelelő jó minőségű gumi rengeteget jelent. Sokan jobban igénylik a négy dísztárcsát, egy űléshuzatot, vagy egy hifit és jobban költenek is ezekre, mint a gumikra. Sokan hajlamosak a megvett téligumit tavasszal nem lecserélni, végig tapossák egész nyáron a forró aszfalton. Annyi is a mikro-lamelláknak. Már a következő télen sem fog úgy tapadni a gumi, mint ahogyan annak tapadni kellene. Nem szabad ezzel spórolni! Az első újkocsimra anno' vettem egy garnitura új téli szettet a prémium kategóriából. Teljesen megváltozott a téli közlekedésem. Mindenkinek csak ajánlani tudom a jó gumikat, életet menthet, de kétségtelen, hogy mindegyiknek van határa, és ezek sem tudnak megbírkózni egyes dolgokkal, mint pld. a jég. Azóta már volt egy pár kocsim, de a jó gumi a jó műszaki tartalomhoz tartozik és ezt szemelőtt tartom! Szóval csak óvatosan, ezt ajánlom! Egyszer élünk!

Conan The Librarian 2014.09.12. 13:32:30

@csárlszbrunzol: Igen, gondoltam ra, lenne is parkolo, meg hasznalaton kivuli tanpalya a kozelben. Az ember mindig halasztja, pedig lehet, hogy majd egyszer szamitana. Jogsim mar van par eve, de az esemenytelen vezetes soran szerzett "rutin" ilyen szituaciokra nem keszit fel. A kocsit meg elfogadom olyan kis furanak, amilyen, ceg adta, nem kerul penzbe es jol szolgal, de azert neha kuzdunk. Egyszer vezethettem egy honapig egy Coopert es... hat ereztem a kulonbseget.

froton 2014.09.12. 13:32:43

@csárlszbrunzol: Pontosítani szeretnék: Bizonyos eset alatt arra gondoltam, hogy puha havas, vagy laza, murvás út amin meg kell állni alacsony tempónál és a blokkoló kerék miatt feltorlódott hó/kavics képez akadályt az autó előtt, ami lassítja. ABS-el ilyenkor hosszabb a fékút, mert ez elmarad.
Nincs vita, csak ezt tisztázni akartam, mert nem fogalmaztam kellő alapossággal, nem csoda, hogy másra gondoltál...:)

Pepejoe 2014.09.12. 13:49:20

Érdekes, hogy én nem esek pofára a 200 kg-s motorral (mondjuk autóval sem) pl. a tegnap esti és a ma reggeli itéletidőben, viszont az autósok nagy %-a jóval a megengedett alatt megy a Hungárián a középső és a legbelső sávban. Miért? Ha nem lát, fél az esőben stb. menjen 40-el a külsőkben és legalább 1 sáv maradjon már meg haladósabbnak kérem. Eső esik, nem hó meg jég.
A legjobb lenne mondjuk otthon maradnia az ilyennek vagy tömegközlekedni, ha már ennyire nem érzi. Ráadásul gyorsabb is, én D.keszi és XI. közt mentem úgy mocival (55 perc) mintha tömegközlekedtem volna (1 óra). Nonszensz. Persze nem rajtam múlt, hanem a fent említett alkalmatlanokon mert amúgy 30 perc.
Ja, és sávon belül állva a dugóban miért kell cikkcakkban állni úgy, hogy a bal tükör szinte összeér a másik sávban álló jobb tükrével, az elötte álló meg szinte folyamatosan padkázza a kocsi jobb oldalát, annyira lehúzódik a szélre?

2014.09.12. 14:39:36

@Pepejoe: nézd, én megértem, hogy nem lehet jó ennyivel jobbnak lenni az átlag autósokhoz képest, de sajnos nem tehetsz mást, mint alkalmazkodsz.

SimonGábor 2014.09.12. 14:56:54

@protézisesh: Az aszfalttal minden rendben ott, naponta megyek rajta. A fillérbaszó repedezett tükörradiál gumisokkal van a gond szerintem, meg a vezetni nem tudással.

SimonGábor 2014.09.12. 15:07:07

@Pepejoe: azért állunk cikkcakkban, mert fogalmunk sincs hogy te, és a többi vérprofi motorversenyző éppen melyik oldalról lesz szíves kikerülni nagy kegyességében. Összevissza cikáztok, kiismerhetetlenül. Én mindig lehúzódom jobbra, de van olyan agyhalott motoros/robogós, aki mégis jobbról akar kikerülni.

abrelosojos 2014.09.12. 15:14:55

elsőkerekessel, kicsivel is, a kanyar előtti gázelvétel, sebesség visszakapcsolás, kanyarban gázadás jött be. mintha leszögeznék, miközben a első kerék húzza kifelé az egész hóbelevancot. így gyorsabban is lehet venni a kanyart a táblán olvasottnál, de nem ám minél gyorsabban, ész nélkül :-)

randomuser1 2014.09.12. 15:23:50

annyiszor láttam már, h kis tempó, kicsit elindul valami irányba a kocsi, erre rárug a fékre, elengedi a kormányt és eldobja, mint a taknyos papírzsepit.
@Vupi: olyan nincs, h egy autó sose csússzon meg, olyan van, h megtanulunk vezetni vagy párévente, ha egy ilyen kellemetlen üzemállapot előáll, jól összetörjük :)

csárlszbrunzol 2014.09.12. 15:33:25

@SimonGábor: +1
Sávon belül is jobbra tarts. Mégis mindig jobbról próbálkoznak.

csárlszbrunzol 2014.09.12. 15:40:20

@Conan The Librarian: Igen, lesz majd, hogy számítani fog. És abban is igazad van, hogy az "eseménytelen' autózás erre nem készít fel. Az ugyanaz, mint a jogsi megszerzésénél: ne legyen rendkívüli esemény. Az élet azt mutatja, hogy lesz. Saját és más hibájából is. Nem sok, de lesz. Akkor nem mindegy. Mindazonáltal akkor nyerő ez, ha tényleg beépül a relfexekbe. De ahhoz sokat kéne készülni rá (ezért is "jobb" megoldás a parkoló, esetleg vezetéstechnikai tréninggel kiegészítve néha-néha)
Értem, sőt megértem, hogy mindig más fontos, ilyen az ember, nem is kárhoztatlak. Érdemes észben tartani és megnézni azt a pályát, mikor egyszer úgy adja ki az időd, kedved. Sok mindent ki lehet magadtól is próbálni. A lényeg, hogy közeledj a határhelyzetek felé; abból fogod tudni, mikor merre. Sokan meg sem közelítik a határt, de már mondják a véleményt egy-egy autóról, mennyire tapad, milyen a futóműve anélkül, hogy 70%-nál közelebb kerülnének a fizikai határaihoz. Ezt forgalomban nem is célszerű feszegetni, de egy üres parolóban meg lehet tudni, mi van azután, mikor a bódé dőlésétől nem rezelünk be és milyen, mikor itt-ott biza elvész a tapadás is.

csárlszbrunzol 2014.09.12. 15:41:44

@abrelosojos: "...a első kerék húzza kifelé az egész hóbelevancot"
Népszerű mondat, kár, hogy téves. :-)

velizar 2014.09.12. 15:41:46

@Pepejoe: mert esőben nem látni a terelővonalat. és nemcsak a hungárián.

Pepejoe 2014.09.12. 16:00:07

@gwr:
Az emberi hülyeséghez lehetetlen alkalmazkodni.

Pepejoe 2014.09.12. 16:11:48

@SimonGábor:
Nem kell senki helyett gondolkozni, aki meg jobbról előz ki téged, az szabálytalan, taposd el. Kocsival én sem engedem el a kétkerekűt és nem is készülök fel rá.
Két álló kocsisor közt el lehet menni, kocsi és padka közt nem. Ennyi.
Te meg a múltkor részegen átmentél elöttem a piroson és le is fejelted azt a Vanette-t, emlékszel? Minden autós részeg. Én is, amikor autóval vagyok. Ja, az nem te voltál? Pedig autós volt az is. Hát ennyit az összevissza cikázó ÖSSZES motorosról. Én egyenesen megyek mert az a legrövidebb, felesleges cikázni mert csak kockázat, ha úgyis elöl vagy minden lámpánál.
A cikázással semmit nem lehet nyerni.

Pepejoe 2014.09.12. 16:25:17

@velizar: Lehet azt látni, csak nem az indexet kell babrálni hanem azt a másik kart, a kormány túloldalán van jellemzően. Hasonlóan néz ki.
Ha ennek ellenére sem látom, akkor sem megyek a legbelsőben, az azért 20 centi hóban is lehet tudni, hogy melyik. Mint ahogy ahhoz sem kell senki, hogy tudja az ember, hol van a szegély és a felező.
Ha jön a mentő hátulról, lehet magyarázkodni, hogy a 3 autónak bőséges 2 sávon miért nem tud előre menni a szirénás, "nem látni a terelőt"...

Pepejoe 2014.09.12. 16:40:08

@csárlszbrunzol:
Ezt én sem értem. Saját magát viszi bele egy csapdába. Ha ráhúzzák a kormányt minden rossz szándék nélkül akár, választhat a szegély és a kerekek közé essés közt. Én nem védem a fajtámat, sok a kényszermotoros, akik nem is akarnak motorozni, talán félnek is de be kell járni (B125) félnek bemenni a sorba és tévesen azt hiszik, hogy a szélen maradva előzni biztonságosabb. Sok az állat is, aki nálam türelmetlenebb és ott megy, ahol szélesebb és jobban elfér. Ha autóval befelé húzva mész és nem fér el a sorok közt, jobb oldalt fog elmenni. Én megvárom amíg elférek attól az egytől-kettőtől és elmegyek a sorok közt akár több száz métert is mert a többi négykerekűt vezetőnek minden jel szerint nem esik az eső és a terelővonal is látható, tudják hol a sáv.

csárlszbrunzol 2014.09.12. 16:53:12

@Pepejoe: És mit szólsz a kerékpárosokhoz? Na, ők aztán úgy veszik, hogy a sáv jobb széle isten adománya, az nekik jár, ott védi őket valami jog és még csak szét sem kell nézniük (elsőbbséget ebből kifolyólag megadniuk sem), ha jobbra kanyarodnak. Vagy leváltanak a járdáról a forgalommal párhuzamosan. Komolyan, szó szerint szét se néznek.

velizar 2014.09.12. 17:23:53

@Pepejoe: oké, próbáld majd ki. készíthetsz fényképet is róla, a következő napokban lesz rá alkalom.

Vitalij 2014.09.12. 18:39:30

Bezzeg a Vitóm 90el elment ott ma... szar futóművel, meg szar gumikkal.......
De nembaj jövőre kapok 4 új nyárit, csak ezzel húzzam ki valahogy októberig!

Ám a pözsó hátsó futóműve ilyen, nagyon jól tapad, aztán eléred a határt és hirtelen szopat be, ha szerencséd van akkor volt bukótered, ha nem akkor szevasz!

CoIie 2014.09.12. 18:51:37

Pár éve, amikor az ominózus felüljárót leaszfaltozták (negatív struktúrájú felület), annyira fényes volt éjjel-nappal ("télen-nyáron", azaz meleg, száraz időben is), hogy kis túlzással csak kb 40-el mertem felmenni rá, és nem csak először. Gondolom más is. Szerintem én is zsigerből féltem a "kikönnyezéstől", az olajszerű párától a felületen. Szerencsére sosem tudtam meg mennyire csúszik abban az állapotában.

Amúgy a megcsúszás okai éppen ott (szubj.) :
- erős kanyarulat jobbra
- éppen a felüljáró "púpján" áthaladás
- rossz minőségű hepe-hupás diletációs felület
- por, eső, előző baleset származékai
- nem jól belátható kanyarulat (hirtelen fék vagy kormánymozdulat kellhet dugó, baleset esetén)
- boyracerek követése, vagy éppen "azonosulás" velük ;)
- nem megfelelő abroncs, fék, sofőr
- éppen megszűnik a hídon, a dugóban haladás feszültsége, ezért azonnal mehet a "go!", hiszen 2-ről 4-re növekszik majd a sávok száma
- stressz, para, mert ilyen cikkek jelennek meg az adott helyről :)

TaaT 2014.09.12. 20:37:34

Tavaly télen én is meglepődve tapasztaltam hogy a poros aszfaltra lehullott kevés eső hatására igencsak alulkormányzott lett az autóm a körforgalomban, pedig frissen vásárolt 2011-es goodyear UG8-as téli gumi volt fent.

CoIie 2014.09.12. 21:46:38

Téli gumi váltáskor még nem a kegyetlen hidegben van hogy össze-vissza csúszkálok, ha nem váltok agyban is. Nyilván a nagy hidegben, hóban meg már sokkal jobb a helyzet, mint a nyárival, ráadásul addigra már nagyjából hozzá is szokom a megváltozott szituhoz ismét.

Most ősszel majd ne felejtsük el a vizes, nyálkás faleveleket, mert még a vonat is megcsúszik rajtuk. :)

abrelosojos 2014.09.13. 12:40:27

@csárlszbrunzol: igazán nem vitatkozni akarnék :-) 91 óta vezetek, azóta bevált módszer. még szerencse, hogy nem tudtam, hogy csak egy népszerű tévedés, különben nyilván csak matrica lennék egy fán, vagy szalagkorláton :-)

Vupi 2014.09.15. 10:14:05

@csárlszbrunzol: Ja! A sok barom azt hiszi, hogy elébe mászhat a kocsiknak úgy mintha gyorsabb lenne. Zöldlámpánál meg elkezdenek billegni az induló kocsioszlop előtt. Tiszta horror. Utána sipákolnak, ha mellettük elhúz egy kocsi.

csárlszbrunzol 2014.09.17. 18:08:55

@Vupi: Csakhogy nem a lámpás szituációra gondoltam.
Azzal nincs bajom, ha olyankor előrekúsznak; menjenek, ha tudnak, fene se bánja. Nem a haladást sajnálom tőlük, hanem azt, hogy nem adnak elsőbbséget; még akkor sem, amikor rohadtul kéne. Igazából annyira le se szarják, hogy még szét se néznek. Ahogy írtam feljebb is.
süti beállítások módosítása