Ha süket lennék, boldog lennék

  2014. július 05. - Stump András Címkék: peugeot diy szerelés fék rozi váltó 504 tc flotta

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

Még három éve sincs meg az 504-esem, két éve használom is, de már úgy tűnik, mintha legalább egy évtizede együtt lennénk. Ez egy emberek közötti kapcsolatban még akár pozitív kicsengésű is lehetne, de a Peugeot esetében a temérdek alatta, fölötte, mellette, olajosan, dideregve vagy éppen verejtékezve töltött óra torzítja el az időérzékemet. A legtöbbször a hangok ellen küzdök.

P1160355
Rozi elég sok törődést igényel mostanában

Egy öreg autóban mindig vannak hangok. Néha a tulajdonos fejében is, de az más témakör. Egy öreg autónak hallani lehet például a motorját – ennek bizonyos típusoknál örülünk, másoknál kevésbé. De a motorzaj Rozinál csak olyan, mint a szőnyegakkord a soulban, alapot ad az érdekes dallamoknak. Kezdetektől fogva állandóan jelen van a műszerfal, a tetőablak meg különböző, nehezen azonosítható beltéri elemek zörgése, ezzel még együtt lehet élni. A szélzaj, sok öreg autó legsúlyosabb átka a hétköznapi használatban, már zűrösebb. Az ajtók aprólékos beállítása, a tömítések megigazítása és a váltószoknya körüli hiányosságok pótlása után viszont sikerült egészen elviselhető szintre visszaszorítani, illetve a tolótetőre izolálni a problémát. De a valóban rendellenes, mechanikából jövő zörejek lassan a tébolyba kergetnek.

Amióta új motort, váltót és diffit kapott, teljesen megváltozott a hangszerelés. A motorból egészen új hangok jöttek, nagyobbik részüket az adagoló cseréjével és átbuherálásával sikerült megszüntetni. Maradt viszont egy furcsa csilingelés, illetve az éktelen fékcsikorgás, ami ráadásul idővel egyre rosszabb lett. No meg a frissen felszerelt váltónak elég rendesen kifejlett csapágyhangja volt, alapjáraton, üresben ráengedve a kuplungot letagadhatatlan sistergésbe kezdett, és terhelésnél is mintha búgott volna, bár ez nem volt egyértelműen elkülöníthető az erőteljes szőnyegakkordok miatt.

Ha zúg a váltó, először mindenki befogja a szemét és olajat cserél. A váltó le-fel, szét-össze túl nagy falat ahhoz, hogy ne dobjunk ki előtte egy kis pénzt egy naiv, sikerre valójában zéró eséllyel pályázó friss olajtöltetre. Az 504-es esetében annyival tudom védeni magam, hogy nem voltam biztos az olajspecifikációban, a szerelési könyv ugyanis azt írja, hogy közönséges motorolajat kell tölteni bele, évjárattól függően 15W-40-est vagy 20W-50-est. A váltó viszont nem 504-esé volt, hanem egy 604-esből jött, és bár ugyanannak a típusnak az ötsebességes változata, sosem lehet tudni. A 604-eshez hirtelen nem találtam váltóolaj-előírást, ezért a sűrűbb, 20W-50-est töltöttem bele először, azzal nyugtatva magam, hogy legfeljebb pár kilométer átöblítés után lecserélem. A zaj miatt nem is gondolkodtam sokáig, leengedtem, és rendes váltóolajra váltottam, de sokat nem javult a helyzet.

P1160356
Sok mindent ki kell pakolni, hogy a váltócseréhez hátra lehessen billenteni a motort

Kezdtem ráhangolni magam a váltófelújításra. Mivel egy vagy több csapágyat biztosan cserélni kellett, több napos műtétre készültem. Gondoltam, szétkapom egy hétvégi napon, hét közben minta alapján beszerzem, amit kell, aztán a következő hétvégén összepakolom. Sok kedvem nem volt ahhoz, hogy újra lehúzzam a váltót, mivel ehhez megint szét kellett robbantani a fél autót, és kevés dolog öli jobban a derűs hozzáállásomat, mint amikor ugyanazt kell másodszor, harmadszor szétszedni, de nem volt más választásom. Azzal a logikával simítottam el magamban az ügyet, hogy egy bontott váltóról sosem lehet tudni, hogy milyen, és beépítés előtt talán túlzás lett volna szétszedni, hogy belenézzek. Így legalább tudtam, hogy jók a szinkronok, csak a zúgó csapágyat kellett megtalálni, gondoltam én.

Fejben nagyon rákészültem a manőverre. Idővel már szinte kéjjel gondoltam a váltószerelés örömeire, ez éltetett, amikor nekiláttam kiüríteni a fél motorteret, hogy kellőképpen hátra tudjam billenteni a motort, ami elengedhetetlen a váltó lehúzásához, mint a múltkori alkalommal megtudtam. Óriási lendülettel ugrottam neki a feladatnak, magam is meglepődtem, hogy alig egy óra alatt kint volt a hűtő, lent volt az indítómotor, a kormánymű meg még egy fél tucat apróság. Felülről lebontottam a váltókulisszát, kezdtem meglazítani a tolócső csavarjait, és már húztam volna hátra a diffivel együtt, amikor gyanúsan megmozdult.

Ez a cső az 504-es egyik sajátos megoldása, mereven köti össze a motor-váltó egységet a differenciálművel, ezzel mentesítve a karosszériát, illetve a motor-, váltó- és diffitartó bakokat a hajtás reakciónyomatékától. Egyben kiváltja a váltó felfüggesztését - lényegében ez tartja egyben a hajtásláncot. Nem jó, ha mozog. Márpedig ahogy nekifeszültem a csavaroknak a váltó végén, billent egyet a sebváltó a fejem fölött. Még egyszer megnyomtam fölfelé, megint megmozdult. Ekkor tartottam oda a szerelőlámpát, hogy felfedezzem a halálos repedést. A tolócső karimájánál elrepedt a hegesztés.

P1160359
Vajon miért hegesztettek rá másik véget?

Azonnal végigfutott a testemen a tudat, hogy ennek a napnak reszeltek. Sőt, valószínűleg a hétnek is, ez a repedés piros viharjelzésnek tűnt. Ahogy nézegettem, egyre biztosabb voltam benne, hogy a rögzítőperem a négy furattal nem gyári, ahogy a hegesztés sem. Ki tudja, miért, esztergáltak hozzá egyet vasból, és úgy-ahogy odaheftölték. Szép a varrat, de így közelről rövidnek és gyengének tűnik ahhoz, hogy egy váltó rögzítését rábízzuk. Utólag persze könnyű okoskodni, mindenesetre sosem láttam még gyári Peugeot tolócsövet, így most is csak találgatni tudtam. De biztos voltam benne, hogy hamarosan kiderítem a valóságot.

P1160704

Újból meghegeszteni a karimát nem volt kedvem. Nem vagyok annyira nagyképű, hogy azt higgyem, ha az ismeretlen művésznek előttem nem sikerült jól, majd én megmutatom, hogy kell ezt. Gyári, bontott tolócsövet találni persze nem lesz egyszerű, de talán nem is lehetetlen, hiszen az 504-esben, 505-ösben és 604-esben is elvileg ugyanilyen van.

Rátekeredtem a telefonra, és elkezdtem hívogatni a Peugeot-s ismerőseimet, akikről feltételeztem, esetleg tudhatnak valahol egy elfekvő csövet. Két telefon után minden nyíl Dombóvár felé mutatott, ahol több 505-öst is bontottak nemrég. Nem rövid út, de a sierrás srácok, akik egyébként azért bontották el az 505-ösöket, hogy Fordokba építsék át a motorokat, nagyon segítőkésznek tűntek, és volt két csövük is. Meg olyan apróságok, mint például ötsebességes váltók. Nem tudtam ellenállni a kísértésnek, leugrottam, és el is hoztam a tolócső mellé egy plusz ötös váltót. A gyári tolócső vége egészen másképp nézett ki.

Így a tolócső-cserét össze tudtam kötni egy váltócserével, és azzal a reménnyel, hogy ez a második bontott talán nem fog zörögni, és megúszom a váltófelújítást. Levonultam hát másodszor is az aknába egy szép reggelen, azzal az elhatározással, hogy estére összerakom a gépet.

A tolócső kihúzásánál akadtam meg. Váltót már cseréltem, úgy, hogy hátrahúztam a csövet a diffivel együtt, ebből az alkalomból a diffit is lecseréltem, de most döbbentem rá, hogy a cső mindvégig az autó alatt maradt. Rángattam, forgattam, chaplineztem vagy egy órán át, többnyire az autó alatt, a végén még le is vágtam a kipufogórögzítő fület, amiről azt hittem, hogy abban akad meg, hiszen úgyis kuka volt a cső. Majd néhány perc tanácstalan ücsörgés után rájöttem, hogy ez nem jön le így. És arra, hogy a könyvnek mindig igaza van.
A múltkori váltócserénél rohadt okosnak hittem magam, mert úgy intéztem el a műtétet, hogy kihagytam pár lépést a javítási kézikönyvben leírtakból, történetesen a hátsó híd leengedését, amit nem is értettem, miért kell. Most rájöttem, hogy azért kell leengedni pár centivel, hogy ki lehessen fűzni a tolócsövet.

P1160708
A váltócserét nem dokumentáltam részletesen: ez már a kiépített 1. számú ötgangos

Innentől minden meglepően problémamentesen ment. Tolócső ki, váltó le, másik váltó fel, tolócső be. Vagy valahogy így, már nem emlékszem pontosan. A lényeg az, hogy késő estére tényleg összeállt a gép, lábon álltam ki a garázsból. Hiányzott ugyan néhány fül az új csőről, ami a kipufogót rögzítette, de ezeket pótoltattam egy gyors látogatás alkalmával a kipufogósnál.

Az új váltó szépen vette a fokozatokat, talán még szebben, mint az előző. Eleinte volt gázelvételnél egy félhangos tompa kattanás, de pár nap alatt kinőtte. Ám a csapágyzúgás ebben is megvolt, igaz, az előzőhöz képest csak fél hangerővel. Megint arcon sercintett a sors. Hányszor mondtam már másoknak, amikor apró zajokra panaszkodtak öreg autóikban, hogy ne törődjenek vele, várják meg, amíg rendesen kifejlődik, lehet, hogy sosem jön el az a nap. Hiszen egy öreg autóban mindig vannak hangok. Most én is szembesültem vele, mennyire nehéz ignorálni az ilyesmit, olyan, mint egy elvakart szúnyogcsípés, mindig ott van, csak néha jobban viszket, mint máskor. De ha már ezt az álbölcsességet prédikáltam másoknak, nekem is hinnem kellett benne: elhatároztam, hogy elnyomom a tudatomban a váltósistergést, amíg fontosabb problémák vannak.

P1160344
Szokatlan a Peugeot-féknyergek felépítése

A fék ugyanis egyre elviselhetetlenebbül csikorgott időközben. Megvan, amikor a zsé-kategóriás horrorfilmekben felvillan a kés, aztán egy csapzott, rémült arc, majd elfeketedik a képernyő, és csak a sikítás hallatszik? Ezzel a hanggal álltam meg minden lámpánál. Olyan penetráns volt a csikorgás, hogy az irányát se lehetett meghatározni. Elöl már réges-rég felszabályoztattam a féktárcsákat, betéteket is cseréltem, kétszer is. Úgy döntöttem, a hátsó fékkel kezdem a felújítást, a kézifékem úgyis tré volt, új tárcsákat pedig már szereztem régen, csak nem építettem be őket, mert az sem egy ötperces játék, mint egy régebbi naiv próbálkozásnál kiderítettem.

Az autóhoz annak idején kaptam tartalék féknyergeket, így aztán laza kis ujjgyakorlatnak tűnt a műtét. Gondoltam, nyugiban, előre felújítom a nyergeket, majd egy határozott csapással lecserélem őket. Amikor kiderült, hogy háromféle hátsó nyereggel szerelték az 504-est, már kevésbé voltam bizakodó, de a három rozsdás krumpliból, amit előtúrtam az alkatrészes dobozból, kettőből össze lehetett rakni egy párt, és nagyon hasonlítottak az autó alatt lévőkre.

P1160346
Erre mondják azt, hogy jó felújítási alap?

A kissé szokatlan felépítésű féknyergek rozsdásak, de menthetők voltak. Bár egyikbe befolyt a víz, a dugattyúkon csak egy vékony, lepolírozható oxidréteg volt, így egy felújító készlettel és néhány óra drótkefézéssel megúsztam. Az új légtelenítő csavar után kicsit kajtatni kellett már, mivel colos menete volt, de beszereztem azt is.

Miután sokadszorra összenéztem az újakat az autón levő féknyergekkel, felfedeztem, hogy a kéziféknek van egy kretén visszahúzó rugója is, ami az autón csak a bal oldalon volt meg, a tartalék nyergek között pedig egyáltalán nem. Ilyenkor szerencse, hogy olyan országban élünk, ahol még vannak rugókészítő kisiparosok: legyártattam a tükörképét. Büszkén, a tökéletes felkészültség tudatában szedtem le a féknyerget, hogy a tárcsákkal együtt lecseréljem.

P1160722
Ez a kis rugó húzza vissza a kart, amikor kiengedjük a kéziféket

A féktárcsa cseréje azért nem olyan egyszerű, mint a szokványos autóknál, mert a franciák bizonyos évjáratoknál valamiért az agy belső oldalára csavarozták. Ez azt jelenti, hogy le kell húzni a hátsó kerékagyat, amin még a féltengely is átmegy. Az szerencsére nem volt berohadva, de ahhoz, hogy roncsolás nélkül kinyomjuk az agyat a szorosan illeszkedő kerékcsapágyból, célszerszámra van szükség. Vagy két jó hosszú tízes csavarra. Ezeket a csapágyfedél rögzítőfurataiba kell behajtani hátulról, és így némi türelemmel ki lehet hajtani az agyat. Eddig minden jól is ment, az új tárcsák csak fokozták a büszkeségemet.

P1160373
Van némi különbség

Aztán jöttek volna a felújított nyergek. Némi meglepetésemre stimmeltek a betétek, még a rögzítő pálcikák is kompatibilisek voltak. Felcsavaroztam, beakasztottam az új rugót, és csavartam volna be a fékcsövet, de nem ment, nagyon nem. A subler aztán elárulta: a szokványos, M10x1-es menetnek tűnő lyuk a nyeregben valójában 3/8 colos volt, ami valamivel több, mint 9,5 milliméter. A régi nyereghez illeszkedő fém fékcső viszont M10x1-es. Vissza kellett tenni a régit, és jött egy újabb kör a fékboltba. Az új csőnek most az egyik végén metrikus, másik végén colos hollandi van, fent vannak az új nyergek az új tárcsákkal. Persze még mindig csikorog. Persze elöl.

P1160715
Szépen kopik az új féktárcsa

Féknyereg-felújításra készültem elöl is, de előtte becsúszott még egy kerékcsapágy-csere. Amikor ugyanis lebontottam a jobb első kereket, számottevő lógással szembesültem. Érdekes, hogy klasszikus, kanyarban erősödő búgó hangja nem volt, de legalább reménykedhettem, hogy a csikorgás is erre vezethető vissza. Az összes nagy alkatrészforgalmazó közül csak egynél volt csapágykészlet 504-eshez, be is rendeltem ízibe. Nyilván kiderült, hogy ebből is kétféle létezett, és ami kapható, golyós, és más méretű, mint a kúpgörgősök az enyémben.

P1160335
Ahányszor megemelem, van valami kis meglepetés

Ilyenkor nincs más hátra, szét kell szedni, és lehetőleg mintával elzarándokolni a csapágyboltba, de mivel ott és akkor nem volt tartalék járművem, kétszer kellett dolgozni. Lekaptam az agyat, lemértem a rossz csapágyakat, majd visszatettem őket, hogy elvigyenek még a boltig meg vissza. Szerencsére voltak raktáron, így két szétszedésből sikerült kicserélni egy nap alatt egy kerékcsapágyat. Ebből sem élnék meg.

P1160643
A csapágyboltban beszerzett kúpgörgősöket először felpróbáltam, hogy tényleg stimmel-e a méret

Az első nyeregfelújítás ezek után hihetetlenül simán ment. A dugattyúk szépek, a légtelenítők rendben, minden csavar szépen nyílt, de mivel egy nap alatt akartam megoldani az egészet, az esztétikával már nem törődtem. Szépen összepakoltam a nyergeket, megcseréltem egy feszítő rugót, ami rossz irányba nyomta az úszónyereg mozgó részét, és nagyon bíztam benne, hogy most már el kell némulnia. Lehet tippelni.

P1160703
Az első féknyergek mindig egyszerűbbek, mint a hátsók, mert nincs kézifék

Utolsó reménységem a zajcsökkentő fóliának becézett csikorgásgátló volt, amit az előző posztom alatt javasolt abc078. Jelentem, valamit tompított a zajon, de nem tüntette el. Most már be merek állni úgy a lámpához, hogy nem előtte fékezek egy nagyot, majd kigurulok, de a tökéletestől messze van. Sok mindent nem tudok már kicserélni, egyedül a tárcsa maradt. Nem fogom megúszni.

P1160710
A zajcsökkentő fólia

A több hétre kiterített, öt-hat munkanapnyi reszelgetés eredménye tehát nem más, mint az, hogy a két legcsúnyább hangot sikerült kicsit lehalkítani. Ja, és majdnem elfelejtettem, a csilingelést, amit az adagoló buherálásával akartam megszüntetni, mint kiderült, a repedt tolócső okozta. Persze, Rozi közben megy, elhoz munkába, hogy posztokat írhassak róla, és haza is visz, de egyelőre még nem úgy teszi, ahogy szeretném.

P1160726
Szeret emelőn pihenni?

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr736472797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DBandesz 2014.07.05. 07:56:09

Na végre! Srácok értsétek meg: ezek a posztok adják a TC lényegét, nagyon sokan -magamat is beleértve- ezekért kattintunk nap mint nap. Nyilván kell a sok új műanyag is, mert valamiből élni kell. Ha Csikós Zsolt for prezident, akkor Stump Bandi for vice prezident!

kitiltott, de seráfütty 2014.07.05. 09:08:48

Nekem is a kedvenc pillanataim közt van, amikor kiderül, hogy háromféle megoldást használt a gyártó ad-hoc jelleggel, ugyanarra a dologra és TERMÉSZETESEN az enyémben a legdrágább és/vagy legkevésbé beszerezhetô alkatrészek kombinációja a helyes megoldás. Mindez persze -az opcionálisan roncsolàsos- szétszerelés után derül ki...

peti251 2014.07.05. 09:57:25

@DBandesz: Maximálisan egyetértek!!!

yeti 2014.07.05. 10:10:53

Ugyanezzel a csikorgással küzdök a Rodacaron egy éve.Nekem azzal sikerült elviselhető szintre "kezelni" a problémát,hogy ha a forgalom engedi akkor durvákat fékezek.Amint abbahagyom a durvább fékhasználatot a probléma hamar újra jelentkezik.

3gb 2014.07.05. 10:18:40

@DBandesz:
Megsüvegelendő, hogy van egy-két ember, aki feltámaszt egy-egy régi autót, de számomra nem ez a TC lényege. Aki nem szeret könyékig olajban tobzódni, mint jómagam, aki a motorházfedelet se nyitogatja szívesen, annak ez maximum érdekes, de nem fog tőle a tejútig katapultálni a kisagya. Amúgy ez nem trollkodás, csak egy másik vélemény.

Rocko- 2014.07.05. 10:24:47

@kitiltott, de seráfütty: különösebb autórasszizmus nélkül, de valahogy az általad és Bandi által leírt jelenségől én eddig még csak franci autók kapcsán hallottam.

@3gb: így kb. eltérőek vagyunk, eltérő igényekkel.

kitiltott, de seráfütty 2014.07.05. 10:38:50

@Rocko-: :-) na igen, "véletlenül" a Renault vezérlése volt ilyen meglepi utoljára. A "könyv" szerint "A" szett volt benne, csak sajnos a valóságban "B". Mindez persze lebontáskor derül ki és a másik rendelhetô csak, nincs raktáron. Mondjuk nem is lett volna mivel menni érte... :)

DBandesz 2014.07.05. 10:41:00

@3gb: "Amúgy ez nem trollkodás, csak egy másik vélemény."

Amit én maximálisan respektálok.

Doppel 2014.07.05. 10:52:01

604 váltóba 75w90-es váltóolaj nyugodtan alkalmazható (bár igen, oda is motorolajat írtak eredetileg elő, 10w-50-est), sőt ez az ajánlott. Próbálj előre is 604-es féknyerget tenni, ha jól látom nem egyezik a fotón levővel (mondjuk erről nem vagyok 100%-ig meggyőződve, kéne a betétet látnom a tiedről), de főleg próbálj gyári fékbetétet szerezni (nem lehetetlen küldetés)!

Cobra. 2014.07.05. 10:58:58

Olyan vicces, amikor valaki azt mondja (írja), hogy egy 2x éves bontott alkatrész biztos jó állapotú lesz, nem kell megbontani akkor sem, ha ott van előttünk az asztalon.

Rocko- 2014.07.05. 11:14:30

@Cobra.: s most mondott valaki ilyet?

@kitiltott, de seráfütty: ha gazdag leszek, készítek egy autógyárat, Murphy's Car néven. :)

Patás 2014.07.05. 11:31:09

Na ja, anno én is sokat küzdöttem az efféle hangok ellen, több-kevesebb sikerrel...maximálisan átérzem a probléma súlyát...
Kitartás, előbb-utóbb megszűnik mind ;)

Cobra. 2014.07.05. 11:32:24

Csak a cikk írója :)

kitiltott, de seráfütty 2014.07.05. 12:25:21

Most nézem, azért a 26. kép elég meredek. Mármint látom, sikerült megtalálni egy olyan emelési pontot, ami marhára nem az kéne, hogy legyen...

nagya21 2014.07.05. 12:25:56

HAli!!
Zörög Nó Problem !!!!!
Van még pówer a rádióban :-))))))
Üdv Nagya

peter3374 2014.07.05. 12:45:34

@Cobra.: Erre gondoltam én is, nyilván a pénz is szerepet játszik benne, de ha már egyszer ott van kiszedve egy ezer éves használt, bontott váltó alig lett volna plussz idő szétkapni és átnézni. Persze jelen esetben ez nem baj, mert így legalább lesz új, érdekes olvasnivaló nekünk!
Mennyivel jobbak ezek az írások mint azt olvasni, hogy egy új kisbusszal elmegy valaki prágába és a legfontosabb információ, hogy annyira béna hogy három navit visz amiből a beépíttetett még kezelni sem tudja.

bervas · http://mt10.blog.hu 2014.07.05. 13:40:58

Csikorgós öreg féket ismerős úgy ápol, hogy befogja esztergába a tárcsát, és kb 1 századot levesz belőle. Ugyanennyit érdemes leszedni a betétből is. Ez amiatt, hogy a régi, tárcsára felkenődött betétanyag hártya lejöjjön.
Ha nem használ, akkor ki kell cserélni a betéteket, mert elöregedett az anyaguk. Működni működnek, csak zajosak.

DeezL 2014.07.05. 15:15:15

@Rocko-: igen pl Citroen Xantia 1995ös évjáratú 2.1 Td-hez alvázsszámra 3 féle ékszíjtárcsa

Tökösmákos 2014.07.05. 15:42:22

Javaslom a TC új autójának: www.hasznaltauto.hu/auto/renault/4_cv/renault_4_cv_safari-8061148
Mekkora szopatós buherálós cikkeket lehetne róla írni :D

Rocko- 2014.07.05. 16:48:06

@Cobra.: "Azzal a logikával simítottam el magamban az ügyet, hogy egy bontott váltóról sosem lehet tudni, hogy milyen, és beépítés előtt talán túlzás lett volna szétszedni, hogy belenézzek."
kíváncsi lennék, ahogyan levezeted, amely szerint azt írta, hogy jó volt.

DeezL 2014.07.05. 16:52:44

@Tökösmákos: figyelj a Renault 5 sem volt semmi

jürgen baromartz 2014.07.05. 19:02:51

kerékagy belső oldalára csavarozott féktárcsa. ez is mekkora franciás faszság már.

Ecotrans 2014.07.05. 19:13:17

Részemről én is szívesebben olvasom ezeket a posztokat, meg Csikóséit is. Nekem például attól nem katapultál az agyam, amikor Winkler három mondaton keresztül nyüszög az automata villanyablak, az usb-s mp3 lejátszó, vagy a klíma hiánya miatt.

Cobra. 2014.07.05. 19:50:39

@Rocko-: De ha ott van előttem kiszerelve egy alkatész, ami biztos nem 100%-os és nem nagyon bonyolult a szétszerelése/javítása, akkor nem rakom be úgy az autóba, ahogy megkaptam. Főleg, hogy az eredeti is működött, csak ronda volt a hangja.

Quattroman 2014.07.05. 19:58:55

@jürgen baromartz:

nem csak franciás. ilyenek a BMW 02 széria fékei is, de a Ford is csinál ilyet.
különösen ajánlom a figyelmedbe a fronthajtású Transit első fékét....

Bandi,
ezeket a "pajzsos" féknyergeket megtalálod az Audi '78-81 körüli modelljein (C2, B1) és a Porsche 924 alatt is.
annak a kornak ez volt az aktuális féktípusa.

Rocko- 2014.07.05. 20:14:58

@Cobra.: ez egy dolog.
viszont nem azt mondta, hogy 100%-ig tökéletes. te pedig ezt állítottad.

@jürgen baromartz: @Quattroman: Ro80 fékje is belül vannak.

Doppel 2014.07.05. 20:41:45

Fékbetétek bemenő élét egyébként lereszelted (felfutást adtál a betétnek)?

jürgen baromartz 2014.07.05. 21:28:58

@Quattroman: @Rocko-: de miért, könyörgöm, miért??? értelme nincs, és csak plusz munkát ad a műhelyben.

bervas · http://mt10.blog.hu 2014.07.05. 21:33:43

@jürgen baromartz:

Biztos van értelme. Különben nem így tervezték volna.
Egyébként a Wartburg tárcsája is belül van rögzítve az agyhoz.

Rocko- 2014.07.05. 21:37:39

@jürgen baromartz: csökkenti a rugózatlan tömeget.

Quattroman 2014.07.05. 23:02:01

@Rocko-:

Te most elkeveredtél, nem arról van szó hogy a féket beépítették a váltó oldalára Ld.: Lancia Aprilia, Alfetta, VW K70, NSU RO80 stb...
csak annyi hogy nem a kerékagy külsejére teszik hanem "mögé" és sokkal szarabb szerelni....

Quattroman 2014.07.05. 23:03:23

@bervas:

Skodák is így voltak...

Rocko- 2014.07.05. 23:03:38

@Quattroman: á! akkor félreértettem. bocsika vagyok!

conchita wurst 2014.07.05. 23:43:54

A régi ótókba még vót anyag!

Csak rémálmaimban ne jöjjenek vissza!

ub3r 2014.07.06. 00:55:41

A Datsunomban is ugyan így belül van a féktárcsa, és ha hiszitek, ha nem, csont ugyanez a féknyereg van rajta.

csedársajt 2014.07.06. 09:40:19

Miért van belül a féktárcsa? Mert valaha az vált be és úgymaradt. Tudnátok mennyi ilyen dolog megy véges végig autók generációin, a szánalmasnak tartott 60as évektől a hipermodernnek hitt 2000es évekig akár...! A gyár tojik bele fejleszteni, áttervezni, első a lé, a haszon, mindenek felett...egy komplett generalmotors belebukik most 1 retkes dollárba per gyujtáskapcsoló.

Ugyanez a logika: nem lehet megmagyarázni, miért van egy gyökér bepréselt méregdrága csapágy-tengelycsonk-szerkezet a legtöbb elsőkerekes nyomoroncba hátul, mikor pl a régi megánba -pedig nem egy kis autó- pont a sokat szidott franciák beletették a nevetségesen olcsó fékdobba a csapágyat és slussz. Semmi nem forog, csak a kerék és a fékdob, kevesebb alkatrész, kevesebb hibalehetőség, egyszerűbb gyártás, blablaba. Akkor ez 20éve elterjedt, minden elsőkerekes ilyen? frászt..:)

A régi autók fékjei pedig mind különböző megmagyarázhatatlan módon sirnak, darálnak akadoznak és csikorognak ezekkel az új, hót környezetbarát, teljesen azbesztmentes, mellesleg ezekbe a kocsikba egyáltalán nem való üvegkemény betétekkel.

DBandesz 2014.07.06. 09:44:50

A Honda Accord és tesója, a Rover 600 is agyán belül hordják a féktárcsát. Az enyém csereérett és már előre vakarom a fejem a rám váró problémától.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2014.07.07. 10:34:09

@Cobra.: dehogy szabad szétszedni. veszel egy használt cuccot, fingod nincs hogy jó e, működik e. elsőnek felteszed, kipróbálod. ha jó akkor fennt marad. ha nem akkor úgyis kiszeded rendbetenni.
de kipróbálatlanul nem szeded szét komplett csapágy/tömítés/akármicserére addig amíg azt se tudod jó e egyáltalán, attól függetlenül hogy ott van az asztalon.

másfelől, nekem mindig azt mondják, hogyha a gyári csapágy/tömítés/szimering még jó, akkor eszembe se jusson cserélni hiába lenne kézenfekvő, mert úgyis csak szarabb lesz mint volt. (legutóbb pl 300 km-t bírt a zsírúj főtengelyszimering...)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.07.17. 05:18:34

A fékfelületeket be kell kenni fél centi vastagon disznózsírral.Q isten, hogy mexűnik a csikorgás.Tessék, mindenre van megoldás... :D
süti beállítások módosítása