Olajos alkatrészek és temérdek szívás

  2014. június 20. - Sturcz Antal Címkék: video belterj bringa szerelés downhill

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pillanatok a sivatagból
2015-07-09 18:35:47

Ahmed burnuszban térdel a Land Cruiser mellett, a szeleppel babrál. A levegő halk sziszegéssel távozik az

Ahol harmincezerért is parkolhatsz
2015-05-23 14:55:14

A Jumeirah Beach Residence-et nehéz lenne egy magyar helyhez hasonlítani, talán a Váci utca és a füredi Tagore

Azt hiszed, itt elnyomják a nőket?
2015-05-21 10:23:04

A dubaji metró egyértelműen király, pedig a föld alá ritkán bukik csak le. A Red Line inkább amolyan

Itt végzik az elkobzott dubaji luxusautók
2015-05-19 17:46:32

Nem tudom, mi az öt legnépszerűbb Dubajjal kapcsolatos téma, de az itt pihenő magyar modellek után biztos nagyon

A legutóbbi posztban ott hagytam abba, hogy keréken állt a gép, és számok szerint jónak kellett lennie. Azóta sikerült kipróbálni, és minden várakozás bejött, tulajdonképpen ennyire jól sosem éreztem magam bringán. Fejleszteni való persze akadt még bőven, de sosem gondoltam volna, hogy valaha ilyen sebességgel fogok kanyarodni. Aki motorozik, az tudja, hogy a váz, és a futómű geometriájában sokszor csak millimétereken múlik, hogy stabilan gurulunk, vagy minden méter maga lesz a szenvedés. Az előző vázamnak például olyan magasan volt a középcsapágya, szinte át lehetett sétálni alatta. Ez főleg a mandinerekből való kigyorsításkor volt rossz, mert úgy imbolyogtam, mint Pista bá' a negyedik szilva után. Ellenben a Mondraker valahogy összeállt, az első pályán töltött délutánon pedig rájöttem, hogy nem csak a nevét kell kifizetni, itt bizony tudás van. Meg is fogadtam vagy három vallás istenére, hogy most egy darabig nem nyúlok hozzá.

DSC 3038
Workshop supervisor

Végül is, ha azt vesszük, az a darabig lehet három hét is, nem? Minden azzal kezdődött, hogy az egyik barátom vett egy új vázat, aminek a tagjából dőlt az olaj. Mint kiderült, az előző tulajdonosa öt év alatt egyszer sem tartotta karban, így nem csak a felületkezelés jött le a nyomórúdról, de a persely már a nyers alumíniumot rágcsálta. Kitaláltam, hogy ennek a rugóstagnak a sértetlen túlfolyótartályát át kéne építeni az én egyszerűbb tagomra.

IMG 0513
Nem egy kapkodós meló

Joggal merül fel a kérdés, hogy miért is akartam a hibátlan gátlót mókolni? A haveromtól származó darab egy Fox DHX 4.0, ennél már a túlfolyó kamranyomása, és a Propedal szelepe is állítható. Ez egy igazán elmés funkció: képes arra, hogy tekerés közben csak minimálisat mozogjon, vagyis nem az olaj keringetésére megy az erőnk, a bukkanóknál viszont szépen csillapít. Számomra ez annyira nem lényeges, viszont a szabályozható kamranyomás annál inkább. A régi tagomban a kamrát nitrogénnel töltötték fel gyárilag, így az olajcserét csak szakszerviz tudta megoldani a gáztöltés miatt, de a csere után már egy mezei teleszkóp-pumpa is elég hozzá. Különben nem érné meg a macera, de annyira nevetséges összegért vehettem meg, hogy nem tudtam ellenállni.

IMG 0510
Az autószelep a lényeg a kupakon

Az alkatrészek tökéletesen passzoltak, tulajdonképpen csak át kellett tekerni a hengert a másik túlfolyóba. Elméletileg. Gyakorlatban ez azt jelentette, hogy amikor elsőre összeszereltük, tulajdonképpen nem mozgott. Ez persze költői túlzás, de messze nem volt olyan érzésem, hogy még a falevél erezetét is kimozogja, a karakterisztika közelebb volt egy merev vázhoz. Mint később kiderült, a Propedal rendszer hígabb olajjal működik, ezt elbakiztuk.

IMG 0512
A haverom tagján az aranyszínű bevonat kopott le

A mezei olajcsere nem truvaj, de a probléma sajnos három óra autózás után derült ki, az ország talán legjobb, és legkeményebb pályáján, Sopronban. Az ottaniak nem veszik félvállról a dolgot, olyan nyomokat gründoltak össze, hogy még osztrák világkupa versenyzők is átjárnak edzeni, pedig ők elég jól állnak heggyel. A veszélyes szakaszokra külön tábla figyelmeztet:

10401551 10203103547142915 5241820732432261610 n

Mivel helyben szóba sem jöhetett az olajcsere, ezért a túlfolyó kamranyomását kezdtük csökkenteni, ez valamennyire orvosolta a problémát. A kamráé egy hagyományos autószelep, de nem lehet csak úgy szimplán kiengedni a levegőt. Az egész térfogata legfeljebb négy köbcenti, és közel tizenöt bár feszíti. Ha csak úgy leengedjük, azonnal nullára esik a nyomás, úgy pedig egyáltalán nem működik a csillapítás. Spéci teleszkóp pumpa kell hozzá, amin egy kis gombbal precízen, a nyomásmérőn követve lehet visszaengedni a levegőt. A Fox kilenc bárt ír elő minimum, én tízzel egész békésen elbringáztam, persze másnap reggel már ismét szervizben volt a tag, és várta az 5W-s olajat.

IMG 0514
Egy jobb autó ára

A szerelés persze nem olyan véresen komoly feladat, inkább egy jó hangulatú klubdélutánra emlékeztet. A haverom műhelye elég jól felszerelt, és minimum tíz év szakértelem áll mögötte, mindig van nála valaki. Így a szerelés szociális eseménnyé lényegül, szisszen egy-két sör, szól a zene, de amíg készül a bringa, általában világot is megváltjuk. Amikor legutóbb voltam nála, épp egy tízkilós (!) karbon vázas csodát hozott rendbe, ami rendesen fel volt díszítve egzotikus alkatrészekkel. Láttam már sokszor, sőt, próbáltam is, de a Lefty villa még mindig elég extrém látvány.

IMG 0516
Nem úgy néz ki, de ez egy komplett villa

Túlzás is villának nevezni, hiszen, ahogy a neve is mutatja, csak a bal szára van meg. Ránézésre a boltig nem menne el vele az ember, de hihetetlen merev és stabil szerkezet, arról nem beszélve, hogy nevetségesen könnyű.

DSC 3012
A régi villám már megjárta a hadak útját, és most mennie kell

Az én villámban viszont egyre kevésbé bíztam: szerettem, de tizenegy éves korára mennie kellett. Az eladási ingert nem is én indítottam el, hanem egy haverom írt, hogy megvenné. Teljesen belelovaltam magam a dologba, persze ő az utolsó pillanatban lemondta, de nem számított, már megszületett az elhatározás. Szerencsére rekordidő alatt találtam új vevőt, szóval a Rock Shox Boxxert egy Rock Shox Boxxerre cseréltem. Ennyire persze nem volt egyszerű, mért is lett volna?

IMG 0521
Az oda-, visszaút csillapítás. A régebbi szériákban ezek nem egy szárban, hanem oldalanként kaptak helyet

Egy hónap keresgélés után találtam meg a hunyorogva ideálisnak mondható jelöltet, egy 2009-es évjáratú Rock Shoxot. Vehettem volna újabbat is, csak azok ennyi pénzért vállalhatatlanul néztek ki. A cél a fiatalítás volt, ez be is jött, ráadásul egy új lábbal hoztam el, ami sokat nyomott a latban, hiszen, ha ezeknél a villáknál valami törik, az legtöbbször ez az alkatrész. Magnézium öntvényről van szó, egyszer megemeltem kiszerelt állapotban, és annyira nincs súlya, hogy őszinte csodálattal tölt el a szívóssága.

IMG 0526
Amilyen könnyű, olyan erős

Hárman mentünk a villáért, összesen több mint harminc év hegyi bringás háttérrel. Átforgattunk minden csavart, tekergettük az állítógombokat, sasszemmel kerestük a repedéseket, olajfolyás nyomait, de minden stimmelt. Ennek tudatában fizettem ki, aztán, amikor hazaértem jöttem rá arra, hogy egyikünknek sem jutott eszébe istenesen megrángatni a becsúszószárakat. Félve fektettem a szőnyegre, átmozgattam, aztán szívrohamot kaptam. A zárókupaknál mérve jó három millimétert kotyogott a szár, ami sosem jelent jót. Egy ennyire lógó villával rázósabb terepen - vagyis ahova való - olyan menni, mintha egy repedt seprűnyéllel csapkodnánk a falat.

IMG 0525
Remélhetőleg ez a persely már nem mozdul ki

Görcsösen rávetettem magam az internetre, de nem kellett volna. A teljes persely-készlet harmincezer forintnyi dollárért kapható, már, ha egyáltalán. Ez több mint a fele a villa értékének, szóval következett a fejvakarás. Na, nem mintha egy ilyen persely akkora dolog lenne: tulajdonképpen egy sliccelt alumínium gyűrű, amire porkohászati eljárással felvisznek egy réteg rezet, majd egy réteg teflont. A helye a már emlegetett magnézium öntvényben van, egy kúpos furatba ül bele. Az előző villámban tizenegy év után is a gyári volt, nem kopott meg, nem értettem, hogy ebben az alig ötévesben mi történhetett.

IMG 0527
Mi kerül ezen ennyibe?!

Két álmatlan éjszaka után ismét az ominózus műhelyben voltam, lassan a lakcímkártyámat is lecserélhettem volna. Miután szétszedtük, kiderült, hogy nem csak elkopott a persely, hanem ki is mozdult a kúpos furatból. Valószínűleg azért csúszhatott ki, mert tárcsafék csak a villa egyik oldalán van, és az aszimmetrikus csavaró-erő képes kimozgatni. Egész véletlen előkerült egy másik persely a műhely mélyéről, ezzel már jónak kellett volna lennie. Volna.

IMG 0522
A visszaút-csillapítás mechanikája. A piros gombbal hangolható a sebesség

De továbbra is kopogott. Nem úgy, ahogy eddig, hanem kirugózásnál kattant egy hatalmasat. Azon túl, hogy a hang sem volt kellemes, menet közben is zavart. Újabb kör a műhelybe, újabb megbontás. Hamar kiderült, hogy a negatív rugóút rugója is törött, szerencsére ebből is akadt cseredarab helyben. Kísérletképpen még beépítettünk egy másik csillapító-mechanikát is, amelyen már a GATE-szelep is állítható. Ez nagyobb ütésekre kinyit, így még aktívabbá válik a mozgás, persze mi szabhatjuk meg, hogy mikor.

IMG 0524
A lényeg a fényes GATE-szelep

A GATE-et a hagyományos kompresszió-szeleppel együtt kell hangolni, amely annak a nyílásnak a méretét szabályozza, ahol berugózáskor átfolyik az olaj. Tulajdonképpen úgy működik, mint a visszaút csillapítás, csak a szelepet fordítva építik be. Akár teljesen le is lehet zárni a villát, bár downhillnél nem látom sok értelmét.

IMG 0528
Most akkor egy kicsit maradjon is így

Most, hogy már majdnem két hete működik stabilan, kezdem elhinni, hogy talán így marad. Cserélni való persze még mindig akad, ugyanis hirtelen felindulásból eladtam a kormányszáramat kormányostol, egy kölcsöndarab került a helyére. A gumi lassan már slick, abból is kell egy pár, de hatévnyi szívás a felütésekkel arra az elhatározásra juttatott, hogy kevlárral erősített falú abroncsot vegyek. Nem olcsó, de hátha nem fog úgy kinézni a felnim egy sziklakert után, mint amit megrágott a kisegér.

Aki eddig kibírta, annak jutalmul itt van Danny Hart futama Fort Williamből. Legutóbb az edzőkörről készült poszt, már az is elég kemény volt, de a versenyhez képest csak laza nyáresti tekergés. Nézzék, és kapaszkodjanak az íróasztalba:

Eszelős, igaz? És ez még csak egy harmadik helyre volt elég.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr26363487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alprazolam 2014.06.20. 11:39:42

grat. ennyi pénzt ennyi hülyeségre költeni....

gigabursch 2014.06.20. 12:19:26

idiótizmus a köbön.
A fentieken túl életveszélyes és nemc sak önmagára nézva, hanem a környezetére is.

Érik a Darwin-díj itt is.

bedo911017 2014.06.20. 12:36:13

@gigabursch: Gondolom a hobbielektronika fórumra is feljársz és oda is bekommenteled, hogy mindenki idióta, életveszélyes hobbit űz és jól meg**ssza őket az áram.....

8lazo8 2014.06.20. 12:50:36

Ez a cikk nem a kerékagy blogra készült? Kevés benne az.. autó. :)

Iron212 2014.06.20. 13:21:30

A nyereg Selle SMP?

ommm 2014.06.20. 13:23:27

@alprazolam: A Teljesen Felesleges Trollkomment-díj döntőjébe kerültél ezzel a tényleg elmés hozzászólással. Gratulálunk!

Sturcz Antal 2014.06.20. 13:28:43

@Iron212: Velo Plush. Nagyon sokat kell vele menni, hogy kényelmetlen legyen.

Seri2112 2014.06.20. 14:23:00

@gigabursch: Előbb halsz meg egy autóban, mint ettől.

DemiA 2014.06.20. 14:23:31

@gigabursch: Önmagán kívül még kit veszélyeztet, és mivel?

tomigonzo 2014.06.20. 14:26:15

TCn ne eroltessetek a brigas topicot, foleg ne igy, ez egy szegyen!!!!

lobaszopiatej 2014.06.20. 14:39:28

@alprazolam: "grat. ennyi pénzt ennyi hülyeségre költeni.... "

Autókhoz/motorokhoz képest ez fillérbaszás.

E.D.Ward 2014.06.20. 14:58:53

Hamár elvileg autós - motoros vonalon mozog a médiakonglomerátum, legalább valami ilyesmi videó került vóna be illusztrálandó ezt a remek hobbit:
www.youtube.com/watch?v=KqBy1R7IMGE

És akkor kevesebb trolleledel lenne....

E.D.Ward 2014.06.20. 15:05:29

lobaszo, egy krossz/endúró teljes villafelújító szettje kerül feleannyiba, mint az említett teflonos persely :)

De nem vitatkozom, sokkal többet el lehet költeni motorra, kocsira hatványozottan, csak furcsa volt hogy ilyen drágán mérik ezeket az alap kopóalkatrészeket.

mis 2014.06.20. 15:25:18

Szerintem TC-n teljesen vállalható cikk...AKIT NEM ÉRDEKEL NE KATTINTSON RÁ!!! Főleg ne fikázzon :(

DemiA 2014.06.20. 15:28:43

@E.D.Ward: Ez egy hobbi. Az pedig drága, függetlenül attól h miről van szó. Ráadásul azért ez a teló messze nem a belépő szint.

Tökösmákos 2014.06.20. 15:50:28

Ennyiért Swiftet veszek. Klímával. :P

E.D.Ward 2014.06.20. 16:02:47

Demia, a sakkozás is hobbi :D
Vizet prédikálnék, ha azon rugóznék hogy milyen drága hobbi, miközben a saját motoromra számolatlanul költöm a fizetésem jelentős hányadát. Így nem is teszem.

alprazolam 2014.06.20. 16:40:33

@ommm: mert te is elfogult vagy a kollégáiddal szemben. 15-ért már fasza bicajt lehet kapni. ugyanoda visz. dolgozni se kell vele. mi ebben a trollkodás? a szabaddá váló idejében besegíthetne egy kicsit kishantoson.

ommm 2014.06.20. 16:54:25

@tomigonzo: Részletezhetnéd, mert ez a hozzászólás, ebben a formában nettó trollkodás. Mivel van problémád? Hogy más is bringázik rajtad kívül?

@alprazolam: Megmondom: az, hogy beleszólni abba, hogy ki és mire költi a pénzéd, majd egy versenyszerűen downhill-bringást lehülyézni, mert ő éppen ezzel teszi, na az nettó trollkodás.
Neked van hobbid? Szerintem hülyeség, amit csinálsz.
Ez valami ilyesmi.

Sturcz Antal 2014.06.20. 17:11:59

@alprazolam: Ezzel a logikával a TC is felesleges, hiszen 200 ezerért frankó Swiftet kapni, amivel nem kell dolgozni, és bárhova elvisz. Minek nagyobb/szebb/jobb/modernebb autókról írni?

Abba most inkább ne menjünk bele, hogy 15-ért milyen bringát kapni. Nem vagyok sznob, de azzal még kenyérért se mennék. Nem lenézésből mondom, volt olyanom is.

Kívánom, hogy egyszer legyen egy hobbid, majd megérted, hogy miről van szó.

Perkó Rudolf Márk 2014.06.20. 17:14:26

@alprazolam: Nem tudom, hogy bringázol-e, én igen. Volt 15 ezres bringám, és nem jelenteném ki, hogy annyiért faszát lehet kapni. 30-ért, 40-ért már tényleg lehet közlekedésre alkalmasat. A DH viszont nem közlekedés, ne is hasonlítsuk őket össze.

Tudod, ez olyan, mintha a terep-versenyautók helyett egy Swiftet ajánlanál.

tomigonzo 2014.06.20. 17:21:18

@ommm: reszleteznem de ahogy nezem neked minden hozzaszolas trollkodas,
kb csak annyi a baj ezzel a cikkel, hogy a szerzo a fillerbaszas legtipikusabb modozatait mutatja be, a 2 vagy akar 3 szaz-ezres ujkori aru alkatreszek bindzsizeset haveri szevizbe, ja persze sokmindenre akadhat hazi ilyen-olyan megoldas, de amiket itt osszehord az netto baromsag (szerinted mennyi az eselye a full felso kategoris hatso tagra valo tunningnak?? a gyarto meg full hulye nem??), az olajfeltoltes alapossaga pedig maris mindent elrault alapbol,
az elso villa kulon sztori, oruljon emberunk, hogy meg nem rohogte korbe a szaja a fejet, kell a jobb cucc penzem nincs, de van egy tuti vetel, talan a nepperuzot meg felhivhatta volna elotte (csak az allando utolso mondatat kellen meghallgatni, ne a kinalta olcsobbik vegebol meritsunk),
ha fiatal feltorekvo laposzsebu ifjutitanok elolvassak akiknek nincs bringaszervizes jobaratja akinel mindig akad szinte minden alkatresz (mert minden bringaszervizben kb egy nemzetkozi urallomast lehetne osszepakolni az ott levo hasznalhato alkatresekbol, ezt tudom) akkor nekiesnek hasonlo vehemenciaval es nagyon megegyezo tudomanyos hatterrel (mint a cikkiro) aztan sulyos zako lesz a vege a Soproni fakking dendzsoroz szakaszon

rastawicc 2014.06.20. 17:45:25

Én tekertem egy keveset, és értem a dolog sportértékét.
Sőt a DH-hoz igencsak kell vér, és akik itt írják az okosságokat, azoknak erről 0 fogalmuk van(mintha újat mondanék).
De talán ennek tényleg nem itt van helye, bár mivel ez itt al-blog... Azért troll lesz elég.

ommm 2014.06.20. 17:52:29

@tomigonzo: Aham, szóval az a baj, hogy történetesen a srácnak van egy bringaszervizes haverja, akihez el meri hordani a bringáját és akivel együtt sörözve bütykölnek, majd a szemére veted, hogy bassza a fillért, mert használt alaktrészeket mer venni (noch dazu felújítani) és saját zsebpénzéből rakosgatja össze a bringáját, amivel ráadásul még versenypályára is kimer menni!

Öregem, nem tudom, kit tisztelhetek benned és melyik híres versenybringa-építő műhely királykobrája vagy (mert gondolom, ekkora okosságokat nem felkiáltójeleznél tapasztalat nélkül), de le a kalappal, remek a hozzáállásod. Csak így tovább és előre a keserű élet felé, elvtárs!

tomigonzo 2014.06.20. 18:01:23

@ommm: a szovegertessel is baj van meg a tarsalgasi kulturaval is, ugyhogy hagyjuk

Sturcz Antal 2014.06.20. 18:02:34

@tomigonzo:

Látom szintén zenész, szóval untatnálak a részletekkel:

A Fox Van R, és a DHX hengere/dugattyúja stimmel, ami a lényegi különbséget adja, az a túlfolyó. Igen, igazad van, a gyárban nem hülyék, amikor legyártanak valamit, a céljuk az is, hogy ne kelljen minden alkatrészhez külön gépsor. Nézd csak meg a VAN R tartályát: ott a Propedal állítójának a helye, csak ledugózzák, mert az alapmodellben ez nem állítható. A felépítésén semmi olyat nem változtattunk meg, ami hatással lenne az élettartamra, vagy a teherbírására. Szimplán beszereltük azt az alkatrészt, amit gyárilag is beszerelnek egy kategóriával feljebb.

Mivel képben vagy az árakkal is, tudnod kéne, hogy egy 2009-es Boxxer mennyibe kerül. Oké, nem írtam árat, de azt mondtam, hogy a harmincezres persely majdnem a fele, ebből azért lehet következtetni. Na, ha felcsapsz egy apróhirdetést, akkor láthatod, hogy ez tényleg a kínálat vége, csak éppen nem az olcsóbbik.

Hogy kimozdult a persely? Bezony, egy ötéves alkatrésznél van ilyen, ezért vittem el szerelőhöz, mielőtt kimentem volna a hegyoldalba.

E.D.Ward 2014.06.20. 18:30:30

Azon bezzeg nem megy a vita, hogy a belinkelt videón Knighter 5 másodpercel kapott ki Athertontól, akinek Fort William hazai pálya és ismeri mint a tenyerét, nem úgy mint DK :D

Pedig aszittem ebből lesz a vérre menő balhé....

dieselrocket524 2014.06.20. 18:47:14

én nem vagyok egy gyáva gyerek :D de egy métert nem menék it lefelé az biztos :D még gyalog is csak ovatosan :D

takarék-láng 2014.06.20. 20:42:20

@Sturcz Antal: Szep munka! De ezek a parasztok nem erdemlik meg, hogy valaszolj nekik.

@ommm: gratulalok a totalcar uj iranyvonalahoz.

mingyá beszólok! 2014.06.20. 20:51:41

A trollkodásotok többnyire irigységből fakad. Az átlag emberek és főleg az átlag autósok a DH-ról úgy vélekednek hogy milliomos szülők hülye gyerekeinek a hobbija. Meg különben is basszák meg a köcsög bicajosok. No, ha ezt megértjük, máris könnyebb kezelni az ilyen idióta hozzászólásokat. A FOX taghoz meg annyit, hogy bármennyiért is sikerült a DHX-hez hozzájutni, a bolti árhoz képest ajándék. Ha van hozzá frankó alkatrész, mindenképpen berhelném én is, egy Manitounál tartósabb és megbízhatóbb. Sok sikert!

ZYLO 2014.06.20. 21:58:04

Szeretek bicajozni, de nem bírtam végigolvasni. Ez már nekem bőven a túlzás kategória. Egyetértek azzal, hogy inkább valami bringa-fanatikus oldalra való.

Nikolaij 2014.06.20. 22:21:28

Szerintem teljesenen jól beleillik a totalcar vonalban abból a szempontból, hogy precíz műszaki tartalomról szóló cikk. Rávilágít más technikai sportokra. Ettől is olajos és retkes leszel akár egy Csikós féle vasárnapi eposztól :) A DHX-ek régi szériája meg full kompatibilis egymással. A DHX 3-4-5 összeépíthető egymással. Autós nyelve lefordìtva mintha 3gy Swiftbe nem lenne klíma de te veszel egy évjáratra stimmelő roncs Swiftet amiben van klíma és beleépíted a tiédbe.

A Boxxerrel kapcsolatba csak annyi, hogy hosszabb távon talán jobb lenne egy 35-ös becsúszós verzió, sokkal merevebb.

Sok sikert a továbbiakhoz, várjuk a cikkeket és remélem csapathatunk majd együtt is alkalomadtán.

SwedishRunner 2014.06.20. 22:44:50

Én abba hagytam a "DH"-t mikor a Katlannál gerinccel felkenődtem egy fára... Azóta bringára sem ültem.

wartburgkombi13 2014.06.20. 22:54:04

elolvastam, de most az rendben is lenne ,kereke van ,szerleni lehet , meg mint bármilyen más ótvaros trágyástalicskára rá lehet locsolni vagyonokat, meg az is menő ,hogy dombrol szaggatsz mint állat ,de akkor eztán előkerünek majd a görkori tesztek, meg a sárkányeregetés ?

voicespeed 2014.06.20. 23:46:54

A videót nézve azt vettem észre, hogy elfelejtettem becsukni a számat, olyan helyeken tépett a srác, ahol én gyalog is megnézném hova lépek. A bringás téma nem baj csak akkor járjuk körül rendesen, mert így ez nagyon szleng volt.

mingyá beszólok! 2014.06.21. 08:51:20

Lehet hogy a TotalBike-on otthonosabb lenne a cikk megjelenése, van benne valami. Viszont a bicaj témakörből technikailag messze a DH a legizgalmasabb. A városi kerékpár vonal sajnos a fixi reneszánsza óta egy kőkori témára van rátekerve. Váz, kerekek, lánc hajtókar, nyereg kormány. Mint az 1800-as évek. Ehhez képest a DH évről évre nagyon dinamikusan fejlődik, reklámértékben és a versenyzők karaktere körül kialakult hype alapján egyre nagyobb szerephez jut. Egyre több kis gyártó tud színvonalas fejlesztésekkel megjelenni, sok a visszatérő márka. És valóban, egy új konfig összeállítása jár annyi szopással mint egy Vasárnapi Csikós eposz. Szerintem folytassa... :D

mingyá beszólok! 2014.06.21. 09:12:48

Ha már BOXXER, akkor igen a 2009 utáni "pufi" széria a 35-ös becsúszóval tényleg komolyabb technika. Vagy egy FOX 36. Vagy Marzo 888. 60 papír környékén viszont szerencsés vétel a régi is, az enyém szintén a régi szériából való, és én sem tudnám ennyiért elsütni. Sok szó nem esett róla, de a használt bicaj alkatrész fórumokat végigböngészve egy nagyjából 200 ezres összeghatárig DH-ra alkalmas vasat meg lehet kapni. Ennyiért boltban új városi, vagy enyhe terepre alkalmas divatmárkás bringát kapsz. Nem biztos hogy a DH az igazi pénzkidobás. Egy 290 ezer környéki merev vázas, full extrás XC bicajjal például lehet villantani a Rómain, de a János hegy legtöbb ösvényén tolni fogod. Sopronba el se vidd. Szóval a felhasználási terület és a technikai színvonal sokszor aránytalanul túl van árazva. Újonnan a DH bicajok aranyárban vannak, de az alkatrészek többsége is majdnem duplája sokszor a más területre szánt elemekének. Ezért kis hazánkban a DH-sok többsége használt, olykor 8-10 éves technikával tolja. Megy a cserélgetés, az ezer éves régi szarok javítgatása, csak hogy meglegyen az érzés, és az a bizonyos letörés a pálya végén. Ez is egy olyan aspektus, ami a Csikós cikkeiben gyakran előfordul. Szóval árnyaltabb a kép. Sok az emberek fejében az előítélet, próbálják valamilyen szubkultúrának beállítani, címkékkel teleaggatni a DH-sokat. Nem kell. Holnap lehet hogy TE is elkezded. Sosem lehet tudni. De ha már valaki csinálja, nagyon nehezen tud leállni róla. Ez azért csak jelent valamit.

A szerviz témakör pedig elég beszédes. Service Manualok, robbantott ábrák, oktató videók vannak szarásig a neten, a magyar bicajboltok technikai meg szakmai színvonala pedig rákényszerít arra hogy otthon vagy havernál borítsd szét a vasat. Bevett gyakorlat hogy a kényesebb, igényesebb cuccokkal akár hetekig elszarakodnak a szervizekben, mert alkatrészt a nagykerben sem tartanak, csak az aranyárban elérhető fő komponensek elérhetőek. Ilyankor az ember jobban jár ha PinkBike-ról, vagy eBay-ről rendel cumót, szerel ahol tud. Nagyobb a kínálat, és hamarabb hozzájutsz. Ha meg nem mersz hozzányúlni, marad a szerviz. Szóval ne fikázzuk a srácot, mert egy új DHX tag sajnos a magyar átlagbérért elérhető, használt jó állapotú is olyan 50 papír környékén van. Érthető hogy egy jó állapotú donorral próbál továbblépni. Van rá egy nagyobb összegem, hogy a Moondraker vázat sem 1500 Euroért vette, tehát nem ítélném el azért hogy keresi a pénztárcabarát megoldásokat. Mindannyian ezt csináljuk.

castroll 2014.06.21. 09:44:04

@alprazolam: TE mennyi időt töltöttél Kishantoson?

castroll 2014.06.21. 09:45:11

@tomigonzo: Egy olyan topic-on, ami nem érdekel, minek kommentelsz?

1127ccm 2014.06.21. 09:58:42

Eszrevettem hogy ha valaki nem uj alkatreszt vesz, nem egybol csereli a hibas alkatreszt hanem megjavitja, ha nem koveti mereven a gyari javaslatokat, netan otlete van es probal valamit mashogy-maskepp megoldani akkor automatikusan fillerbaszonak titulaljak. Dilettansnak, es kontarnak. Pedig epp ez vinne elore, epp ezt kene ertekelni, a kreativitast es nem az alkatresz cserelgetest...

Börtönőr 2014.06.21. 10:22:13

Legközelebb egy tárcsafékes babakocsiról lesz cikk(van ilyen)
Hisz abban is van fékbetét,vannak kerekei.

tomigonzo 2014.06.21. 10:22:18

@castroll: ha ilyen szovegertesi kepesseged van neked is teljesen felesleges barmit is elolvasni

castroll 2014.06.21. 11:12:15

@tomigonzo: Szóval itt mindenki hülye rajtad kívül. Lehet az a baj, hogy ékezet nélkül nem tudom értelmezni a szavakt!

Spalya 2014.06.21. 11:25:06

Nagyon jó dolog ez a bütykölés. Legutóbb mikor a levegős DHX 5.0 tagomat szereltem kétszer akart majdnem megölni a túlnyomás (átszívta magaát a levegő a másik kamrába és összeült a tag - gyakran előfordul). Szóval utána két napig pumpálgattam és olajba állítva tároltam, hogy az utolsó légbubi is kijöjjön belőle. Talán ha kicsit jobban bemutattad volna azt a sok bizbaszt (sebesség érzékeny szelep, kompresszió, visszaút csillapítás, propedál) talán nem nyávognának. Véleményem szerint semmi más járműben nincs ilyen bonyolult összetett rendszer. A BAJA autokban már közelít. De a lényeg, hogy menjünk déházni valamikor! TC közösségi DH! János-hegy parádé! No BURNOUT!
Várjuk szeretettel a trollokat is, akik talán élőben látva megértik mi a tököm az a déhá!

tomigonzo 2014.06.21. 12:56:28

@castroll: en nem hulyeztem senkit, ellenben veled, mintahogy azt sem irtam, hogy a cikk nem tetszik,

tök mindegy 2014.06.21. 13:10:33

@mingyá beszólok!:
"Egy 290 ezer környéki merev vázas, full extrás XC bicajjal például lehet villantani a Rómain, de a János hegy legtöbb ösvényén tolni fogod."
Miért csak tolni?

csakazértistotalcar 2014.06.21. 13:32:16

@ommm: "...kimer menni"? Az mi? Nem inkább ki mer menni?

Lako 2014.06.21. 14:28:46

Nekem tetszett a cikk, függetlenül attól, hogy nem négy kerék körül forog, hanem csak kettő. A belsőség blog gondolom (már csak a nevéből adódóan is) a TC szerkesztőség mindennapjait bemutató világ, és ha már van biciklis kolléga, miért ne posztolhatna ide is?
Én is inkább a benzingőzt választom meg a négy kereket, ha közlekedésről van szó, de ettől még nem vetem meg azt sem aki biciklizik, motorozik, repül, úszik, arat, vagy esetleg Indiában szigetet épít a semmiből. Sőt, örülök az ilyen szösszeneteknek, már csak azért is, mert betekintést nyújt más közlekedési formákba, sportokba. Ha esetleg nem érdekelne, akkor nem sajnálom azt az egy görgetést az egeren, de legalábbis nem jövök a kommentek közé hisztizni.
A vinnyogó geciládák meg szimplán csak irigyek, vagy trollok. :)

@Sturcz Antal respect, én még gyalog is meggondolom a "downhillt", nemhogy 40el száguldozva a sziklákon. :)

Iron212 2014.06.21. 15:26:51

@Sturcz Antal: Azt hittem SMP, a hatodik képen totál úgy tűnik.

nincs_nick 2014.06.21. 17:24:05

@takarék-láng: Ja, már látom is magam előtt a dúló-fúló autóipari fejlesztőmérnök olvasókat akik nem veszik észre a babakocsi kerekének megjavításával egyenértékű munkában a technikai bravúrt. Oh wait, ezt is sikerült elcseszni.:DDDD

nincs_nick 2014.06.21. 17:25:12

@Börtönőr: Én is erre várok, legalább annyira illene a tc vonalra. Bár szerintem ott is ilyen hozzászólás generátor cikk lesz, hogy azt mondja kötsög elsőgyerekes anyukák vs. bunkó ikergyermekesek. Mert hát a tc lassan már ebből él meg nng reklámból....

ommm 2014.06.21. 17:44:10

@tomigonzo: Így van, ha elfogytak az érveid, vagy nem tudod tovább védeni a beböfögött fikázást, akkor ez a könnyebbik megoldás.

tomigonzo 2014.06.21. 19:55:14

@ommm: a beszednstilus egy adottsag de olvasni meg lehet tanulni

mingyá beszólok! 2014.06.23. 16:59:26

@tök mindegy: Azért mert az ösvények többsége előbb-utóbb gyökerekkel és ökölnyi kövekkel teli lankás, majd meglehetősen meredek lejtőbe csap át. Ez a "hegy" nevű földrajzi képződmények természete... :D

Egy XC váz fejcsőszöge és első villájának rugóútja, valamint a magas üléspozíció a János-hegyen a séta ösvényekre elegendő, azokon túl csak szenvedés. Hidd el, lassan 15 éve nyomulunk fent pár haverral, mi sem gondoltuk hogy valaha ilyen űrtechnikával fogunk csapatni. Egy Libegőt, Tündér-sziklát, Sziklakertet vagy Ördögormot nem tudsz megcsinálni XC bicajjal. Még a kevésbé kemény GT és a Katlan sem kimondottan XC pálya. Enduro és sportosabb geometriájú Freeride/4X vázakra épített keróval nagyobb élmény, és balesetmentesebb. Megpróbálhatod a szalonokban kínált divatos XC és túragépekkel, de hamar rá fogsz jönni hogy a séta ösvényeken biztonságosabb. Hát ezért.
süti beállítások módosítása