Adrenalint benzin nélkül?

  2014. február 05. - Sturcz Antal Címkék: bringa downhill építes

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pillanatok a sivatagból
2015-07-09 18:35:47

Ahmed burnuszban térdel a Land Cruiser mellett, a szeleppel babrál. A levegő halk sziszegéssel távozik az

Ahol harmincezerért is parkolhatsz
2015-05-23 14:55:14

A Jumeirah Beach Residence-et nehéz lenne egy magyar helyhez hasonlítani, talán a Váci utca és a füredi Tagore

Azt hiszed, itt elnyomják a nőket?
2015-05-21 10:23:04

A dubaji metró egyértelműen király, pedig a föld alá ritkán bukik csak le. A Red Line inkább amolyan

Itt végzik az elkobzott dubaji luxusautók
2015-05-19 17:46:32

Nem tudom, mi az öt legnépszerűbb Dubajjal kapcsolatos téma, de az itt pihenő magyar modellek után biztos nagyon

Önök emlékeznek az első sebességgel kapcsolatos élményükre? Arra, amikor először irányítottak egy gépet, és mentek gyorsabban, mint arra két lábon képesek lettek volna? Jól tippelek, ha azt mondom, hogy ez egy biciklihez köthető? Van, aki megunja, és motorra ül, más autóba száll, aztán vannak, akik ezek mellett sem tudják letenni a bringájukat. Lehet szó racionális okokról, hiszen sokszor ez a leggyorsabb módja a közlekedésnek, de sokkal izgalmasabb, amikor a gép adrenalinforrássá válik, és most nem a mozgó villamosok közt verető barmokra gondolok.

Én például a downhillnél kötöttem ki, aminek még rendes magyar név sem jutott. Fiatal szakág ez, az országútizáshoz képest mindenképp, mert amíg a vékonykerekűeket már a múltszázad elején is tekerték, addig a hegyről alig harminc éve száguldanak. Amikor megpróbálom valakinek elmagyarázni, hogy mi is a jó ebben, leginkább azzal rendezik le, hogy lefelé bárki tud gurulni. Tudják mit? Ez így igaz, hiszen például a Hungaroringen is bárki körbe tud menni autóval, de mégsem lesz mindenki Michelisz Norbi. A hangsúly itt is a hogyanon van, mert egy komolyabb downhill-ösvényt teljesíteni legalább akkora kihívás, mint kanyarról-kanyarra végigfűzni egy versenypályát. Sziklák, kövek, gyökerek, ugratók, és mindehhez akár hetvenes sebesség, ami fák között már kellően beindítja a szívverést. Nézzenek meg egy ide szánt biciklit, a technika nincs messze egy terepmotortól, újabban akár Öhlins rugóstagot is beépíthetünk, de a határ a csillagos ég. Magyarországon is futnak milliókból épített, nem létező alkatrészekkel szerelt, világkupára való darabok, de szerencsére nem az elköltött pénztől lesz nagyobb az élmény.

Az első bringámat, amit már hunyorogva alkalmasnak lehetett nevezni a feladatra, tizennégy évesen építettem. Szörnyű volt minden tekintetben, ahogy egy ilyen gép szörnyű lehet, ráadásul két óra nyúzás után még legalább egyet szerelni kellett. Akkor még a kis pénz kis foci elve játszott. Idővel elkezdtem kinőni a technikát, és amikor először sikerült elmelegíteni a felniféket, elindultam a lejtőn. Tárcsafék kell, de akkor már legyen erősebb villa is, mert a régit elcsavarja a féknyereg, persze ez hozza magával az új kerekeket, és így tovább, nagyon sokáig. Gondolhatják, ennek aztán az lett a vége, hogy az elkövetkezendő tíz évben sosem lett kész a biciklim, ahogy most sincs. Állapotok vannak, ha valami meghal – és gyakran meghal – akkor csere, finomhangolás, új ötletek megvalósítása, ha nem működik, akkor pedig verem a fejem a falba, de legalább már egy komplett szezont elgurul két generál között. Ellenben ennyire tökéletes még nem volt, és mivel a múlt héten lett kész, még tönkre vágni sem volt időm.

DSC 3046

Öt váz és négy villa elfogyasztása után végre olyan lett, amilyennek talán az elejétől akartam. Harmonikus, az összes alkatrész egyforma minőségű, átgondolt, és, ami sosem számított igazán, de most összejött: szép. Nem gondoltam volna, hogy valaha ilyen vázam lehet, még a létezéséről sem nagyon tudtam, csupán a márkanév volt ismerős, az is onnan, hogy a Mondraker az a gyártó, aki hétszázezer forintot kér a csúcs vázáért, a Summumért. Az egy másik univerzum, de a kistestvérét, a Prayert alig több mint százötvenezer forintért kínálták használtan. Az előző gazdája péntek délután adta fel a hirdetést, és szombaton még nem kongatták az ebédet, amikor már a kezemben volt. Nem nagyon akartam levinni a garázsba, egyszerűen jó volt nézni a mart alumínium elemek aprólékos kidolgozását, és a tökéletes hegesztéseket. A futómű négy forgáspontos, fékezésnél alig keményedik fel, és 180 milliméter rugóútja van, én pedig ennél többet sosem várnék, az már csak drágább lenne, jobb nem.

DSC 3021

Négy, ólomlábon cammogó hónap következett, mert a legnehezebben beszerezhető alkatrészek hiányoztak. Kellett például egy laposabb teleszkópváll, mert a régi fordulásnál elakadt, így a szűkebb kanyarokban ipszilonozni kellett volna, ami versenyen nem a legjobb. Ritka darab, akinek van, az semmi pénzért nem válik meg tőle, nekem egy barátom adta oda csere alapon, puszta jó szándékból. Nem akartam csak úgy elfogadni, hiszen nem olcsó dologról van szó, de azt mondta, hogy az ő bringája az íves vállal is működik, az enyém viszont nem, így vitának helye nincs. Rugóstagom sem volt, naná, hogy az egyik legritkább méretű kellett. Foxot akartam, eddig kettő volt, egyikben sem csalódtam, de három hónap keresgélés után már szinte bármit megvettem volna, olyan tanácstalan voltam. Újonnan szóba sem jöhetett, hatvanezer forintba fáj a legolcsóbb változat, ennek csak a felét tudtam rászánni. Végül január közepén beütött egy szimpatikus darab, ugyan nem a legokosabb változat, de azt hiszem, már ez is többet tud nálam. Kellett még egy láncszett is, a régit annyira megette a hegy, hogy nem volt pofám feltenni, na meg persze egy durung vastag nyeregcső is hiányzott.

DSC 3011
A lapos váll. Az ívelt alacsonyabban fogja a becsúszószárakat, így elakad a vázban

Fékem már volt, nem is gyenge, azt hiszem ez az egyetlen alkatrész, amit sosem fogok lecserélni. Shimano Saint, még 2004-ből, de a kora ellenére még mindig úgy fog, mint a zöld festék. A kétdugattyús nyergek 203 milliméter átmérőjű tárcsákba harapnak, hihetetlenül bírják a kínzást, még a hazai viszonyokhoz képest hosszú, szlovák pályák sem fognak ki rajtuk. A fékbetét felülete alig nagyobb, mint két ötforintos, de a bringástól, védő felszerelésestől kilencven kiló mozgási energiáját meghökkentően hatékonyan alakítja hővé. A másik kényes választás a villa. Ez a Rock Shox sem mai darab, de még maradnia kell, mert ami az újak közül ennyire jó, az egyelőre megfizethetetlen. Persze nem érzek olthatatlan vágyat arra, hogy lecseréljem, a nyílt olajfürdős belső kenésnek hála nem tudok olyan apró úthibára rámenni, amit ne mozogna ki, viszont tíz éves elmúlt, és elég nagy pofonokat kap. Az állítható húzó- és nyomófokozati csillapításhoz szerintem két éve nem nyúltam, kár is lenne, egyszer kellett jól behangolni.

DSC 3024
Lehet, hogy egy gyorsvonatot is megfogna

Egyelőre még nem tudom milyen vele menni, mert egyrészt a rugóstagra kell egy keményebb rugó, másrészt a hideg miatt annyira besűrűsödött a villában az olaj, hogy megszűnt mozogni. Mindenképp kell egy új láncterelő is, ennek az a dolga, hogy rázós terepen megvezeti a láncot, így nem esik le az első tányérról. Még két éve így sikerült nagyjából harmincas tempónál luftot tekernem, és egy szilánkos kulcscsonttörés lett a mutatvány jutalma.

DSC 3012
A villa már megjárta a hadak útját, de marad amíg még bírja

A gumik elkoptak, és lassan a futómű is olajcserés, de egy új kormány sem ártana, ez már eléggé benne van a korban. Ha ezeket letudtam, akkor garantáltan beüt valami, amiről addig azt hittem, hogy jó, aztán kezdődik elölről. Sosem lesz kész, de egy kicsivel mindig jobb lesz. Néha, amikor kifizetek egy-egy tételt elgondolkodom rajta, hogy valóban megéri-e azt a töménytelen pénzt, ami eddig beleborult. Ez a kérdés egészen addig visszhangzik a fejemben, amíg fel nem állok a pálya elejére, és meg nem teszek tíz métert, mert utána valahogy nem számít. Ahogy semmi más sem.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr65798940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TaaT 2014.02.05. 15:59:51

"...lefelé bárki tud gurulni."

Én ezt úgy hallottam hogy lefelé a sz*r is gurul :D

csakazértistotalcar 2014.02.05. 16:02:50

Nagyon jó! Maximálisan megértem, én is bringázok, igaz crossal.
Ami meg különösen örvendetes, hogy a Totalcarnál bővül a járműlista. Remélhetőleg az autósok is kezdik megérteni a bringásokat. Persze sokan -velem együtt- a kétkerekűt és négykerekűt is terelgetik. Hajrá!

castroll 2014.02.05. 16:05:54

@csakazértistotalcar: Egyetértek! De majd figyeld, mennyien fognak vonyítani, hogy mit keres itt egy ilyen cikk!!!
Gép mind a kettő, az a lényeg.

örökhajtós ökörhajtó 2014.02.05. 16:08:15

Na terjed a kór! örvendetes!

A videón szereplő faszaggyerekeknek meg riszpekt, remélem 1perc 10 másodperccel hamarabb sikerült kiszállítani a csomagot!

butschq 2014.02.05. 16:14:02

Nem rossz, de azért én maradok az országútinál :)

hma 2014.02.05. 17:50:35

totalcar kozossegi tekeres? hat hova fajul ez a vilag, kerem?! :D

Gomulka Béla 2014.02.05. 18:05:03

Lejto"n lefelé, a lány neve Annamari ...

FogTom 2014.02.05. 18:05:47

az előttem szólókkal egyet értek, üdvözlöm a bringát. Én is tekerek, terep maratonozom, ahol minden van. Igen, a bringában is van annyi adrenalin, mint az autóban, csak máshogy jön elő... :)

peti251 2014.02.05. 18:13:19

Borzasztó veszélyes.... Nem érzem magam beszarinak, de hetvennel fák között, meg köveken... Sokkal veszélyesebbnek érzek egy ilyen bringát, mint egy koszmotolt. vagy "verseny"biciklit

Ada 2014.02.05. 18:17:09

Legkozelebb itt is nezz korul, ha valami alkatreszre lenne szukseged. Meglehet, hogy talalsz, Szlovakiaban vannak hegyek, eleg sokan muvelik ezt a mufajt...
www.mtbiker.sk/bazar

Bambano 2014.02.05. 19:01:24

te downhill, én benny hill... :)

szomjasferi · http://szomjasferi.blog.hu 2014.02.05. 20:30:28

Mikor meglett a Yasec montivázam én is nézegettem :)

Most is itt a szobában a gép, de már került rá gyerekülés is :)

davez 2014.02.05. 20:32:20

a lényeg, amit kevesen éreznek: "Ez a kérdés egészen addig visszhangzik a fejemben, amíg fel nem állok a pálya elejére, és meg nem teszek tíz métert, mert utána valahogy nem számít. Ahogy semmi más sem."

beavereater 2014.02.05. 20:52:53

Bezony, a monti sosincs kész. Kb. 1 M HUF, 15-20 db, 15-25 éves ócska--->restaurált/feljavított MTB gép után meg pláne nem lehet leállni, olyan mint a heroin. Szerencsére anyu tolerálja a dolgot, csak attól félek, ha feldobom a pacskert, piacra dobja az összeset, DE csak olyan áron, ami értéket még én adtam be neki, hogy mennyibe fájt:-)))))

Bushley 2014.02.05. 21:25:36

Szintén zenész! = ))
Én is hobbi szinten űzöm az ipart egy épített merev vázas bringával. Leginkább 4x de a Mecseki lejtők nagy része is jóban van velem.

Annak aki nem élte még át az nem tudja miről maradt le. Egy tisztességes méretű wallride vagy -tudáshoz kérten- komolyabb ugró mindig meghozza számomra az igazi adrenalin fröccsöt ami a siker estén járó édes szájíz leírhatatlan. : )

Pepejoe 2014.02.05. 21:27:12

Hagyjuk már, a 90-es években még teló nélküli merev vázas Heavyval toltuk lefelé a fák közt a János-hegyről éjszaka, mindenféle guberált akksival a vázon világítottunk a Cateye Krypton lámpából átalakított 2x 6V-os izzókkal és egy vacak sisakra sem volt pénzünk mert minden benne volt a bicajokban. Az utolsó fogaskerekűvel mentünk fel általában jegy nélkül mert nem volt zsé. :D (Meg adrenalin sem, azért mentünk) Egy valamirevaló, most már extra gagyi Rock-Shox nemigen állt meg 60-80 rongy alatt, kinek volt arra pénze. A múltkor 3500-ért kelt el a vaterán egy R-Shox Judy, hibátlan állapotban.
Volt, hogy tk-ra került valamelyikünk bicaja. Vagy sikerált megcsinálni, vagy séta/jószívű éjszakai BKV-s csepelig...
Több száz rongy meg millió egy bicajba...én is bírom őket, készülök is egy országúti restaurálására (azt a bizonyos montit megfújták) de a mostani bicajosok enyhén szólva is el vannak kényeztetve. :D
Kicsit változott a világ. :/

Sturcz Antal 2014.02.05. 21:34:51

@Pepejoe: Azért azt nem mondanám, hogy elkényelmesedtünk volna. A technikával együtt a pályák is durvultak, de ez így van jól. Szerintem mai fejjel te is csak mosolyognál azon az ösvényen, ami anno kihívásnak számított.

biker_kolee 2014.02.05. 22:48:07

A Saint, amikor megjelent, éjjelente a paplan alatt, zseblámpánál a Shimano katalógusban telerejszoltam azt az oldalt. Brutál jó cucc.

Nekem marad az XC, meg a fullfull 97-es retromonti építése, elég jó feladat.. :))

Sys 2014.02.05. 23:17:52

@davez: Ez kb olyan mint a merülés snorival. nem számít akkor más csak hogy ott vagy :)

Sys 2014.02.05. 23:20:46

Köveztetek meg... szereztem egy favoritot... :D

Pepejoe 2014.02.06. 00:23:38

@Sturcz Antal:
Hát nem tudom, szerintem nem. Maradtak a külsérelmi nyomok.
Igazából így 30+ ban "kinőttem" ebből, maradtak a speedmocik és a kanyargós aszfalt (akár még felfelé is) :D , erre orientálódtam.

froton 2014.02.06. 06:41:54

@Sys: Én is épp olyat akarok most (a másik 3 bringám mellé). Közelünkben dekkol kint egy udvarban és lepi a rozsda. Csak el kellene kapnom a tulajt, mikor épp arra járok, hogy egy ezresért odaadná-e. Többet nem ér, mert gyak. csak a váz jó belőle (első blikkre), de építenék belőle egy városi bicajt. Outim már van, CX is meg, meg 'városi' monti (boltba járni, cipekedni, gyerekeket fuvarozni), de jó lenne egy ilyen szaladgálós, ami könnyebben fut a montinál, nincs rajta oldaltáska és gyerekülés, szóval kéne az a favorit. A másik kiszemelt egy turiszt vagyis a szovjet: mypᴎcm...

Tomchy 2014.02.06. 07:02:21

@Sys: Nekem is van egy, váltó nélkül SS-re alakítva. Imádom, városban gurulni tökéletes.

froton 2014.02.06. 07:03:30

@Sturcz Antal: (kicsit off) ezt a szakágat nem ismerem, de az outisok télleg el lettek kényeztetve. Az országút nem változott, de az én korosztályom, akik még frikciós váltókkal tanultak meg váltani nem ijednek meg egy kisebb technikai malőrtől (pl kissé pontatlan a váltó), pláne, hogy én (és velem együtt sokan) is azok közé tartoztam, aki darabokban vette meg a bicajt és mindig egy alkatrészt cserélt jobbra, így fordult elő pl. az is, hogy 6-os (és nem kikapcsolható) pozicionált karral használtam 7-es racsnit (nem sort, mert nem kazettás agy volt), amíg nem futotta 8-as campa váltókarra, ami persze a 7-es racsnival párosult és szintén nem volt tökéletes, de így versenyeztem vele. Ismertem a hibáit, tudtam kezelni. Szoktam tekerni manapság fiatalokkal is (ifi, serdülő korú gyerekekkel) és képtelenek megoldani egy esetleges ilyen jellegű problémát, amint homok kerül a gépezetbe, meg vannak lőve, pedig némelyik országos bajnok közülük (a saját korcsoportjában). 15 évesen full karbon bianchi ultegrával???? Amikor ennyi idős voltam a csepel marathonomat tuningoltam favorit szingós felnivel. Nem kívánom vissza azokat az időket és nem is sajnálom a gyerekektől a jó technikát, de szvsz a mai fiatalok tényleg el vannak kényeztetve (már akinek van rá pénze). Véleményem szerint aki jól akar menni, annak a xarabb technikával is boldogulnia kellene, és ha azzal is tud, nem lesz gondja akkor sem, ha a hi-tec gép esetleg nem tökéletes...

Amúgy igen, kell a bringa, jó dolog, én outizom és imádom a szerpentineket lefelé....

newneo 2014.02.06. 08:31:04

A sportérték felfelé van, lefelé csak szerencsejáték, meg némi ügyesség.

fruszti 2014.02.06. 08:53:49

@newneo:
xDDDDDD
ezt mondod a sízőkre is? angolul downhill az is..
ha valaki próbálta, az tudja, hogy rettentő kemény fizikai igénybevétel az a pár perc, amíg leérsz. kart, combot iszonyatosan megdolgoztat, és mikor már jó vagy és kezded keresni, hol lehet még plusz időt nyerni a pályán, ott már tekerni is kell igen intenzíven, már ahol tudsz.

fruszti 2014.02.06. 08:55:51

kösz a cikket, nem hittem volna, h az egyik kedvenc oldalamon fogok találkozni a másik kedvenc hobbimmal! :)

Sturcz Antal 2014.02.06. 12:10:59

@newneo:

Ezt azért nem sarkítanám ki ennyire, mert az olyan mintha azt mondanám, hogy a felfeléhez csak erő kell, pedig nagyon nem. Van egy öreg Colombus csövekből épített, muffolt KTM versenybicóm, néha feltekerek vele Esztergomból Dobogókőre, szóval van összehasonlítási alapom. Egy tényleg nehéz DH pályán bőven egálban van a két teljesítmény. Szerintem.

Cooper911 2014.02.06. 15:16:34

Az első dolog amivel gyorsabban mentem mint gyalog az a pedálos gokartom volt. Még anyukámat is lehagytam vele :D Szal én erősen az autós vonalon indultam el.
Persze azóta megtanultam bringázni és sokat bringáztam.
Jó ez a cikk. De nagyon a bringára fókuszál. Jó lenne még benne leirni hogy miért csinálja ezt az ember, magáról a versenyről stb.
süti beállítások módosítása