Steyr-Puch 6 ganggal. Már nem az enyém

  2008. április 20. - Csikós Zsolt Címkék: totalcar flotta oldtimer expo steyr puch

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Nekem akadt két kivételesen közeli autó a hétvégi Oldtimer Show-n. Az egyik közülük az oldalsó nagy sátorban a Steyr-Puch standon figyelt, konkrétan az almazöld 650 TR.

A kocsihoz érzelmi és rokoni (mármint autórokoni) szálak fűznek, bár jó ideje nem láttam már. Ez a TR Zima Gyuri barátomé, ő pedig a híres Zima János versenyző legkisebb fia – mint a mesében, ugye. Annak, aki nem túl jártas a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek raliszcénájában, érdemes tudnia, hogy Zima János tizensok éven át ilyen Puchokkal versenyzett, többszörös kategóriabajnok volt raliban, hegyi versenyen, szlalomban. Csak a mostanra már középkorúvá lett autóverseny-rajongók emlékeznek talán Zima János rettenetesen gyors, szénné tuningolt puchos meneteire a Felvonulási téri szlalomokon. A tizenöt éves kisautóval még 1982-ben is fel tudta aprítani az ellenfeleket.

Zima János Puchja egészen extra különleges kocsi volt. Gyári TR (tehát verseny-)motor hajtotta, volt vagy hetven lóerős, hosszú tétellel elvitte a százhetvenet. És akadt benne egy alkatrész, amihez még a legnagyobb osztrák gyári versenyzők sem jutottak hozzá. A hatos váltó. Az osztrák Steyr-Daimler-Puch Aktiengesellschaft ugyanis csak öt gangot tudott bepréselni a váltóházba, a hatfokozatú szerkezet itthon készült.

Zima János sajnos már nincs köztünk, de fia, Gyuri pár évvel ezelőtt elhatározta, hogy újra megépíti apja autóját. 2002-ben elkezdte keresni az alapot a leendő almazöld Zima-Puchhoz. Akkor talált meg engem.

2002 második felében már több mint hét hónapja napi használatban nyomtam a Puchot, ami akkor csibesárga volt. Akkor vettem átmeneti futkosóautónak, amikor a nyolc éve hűségesen szolgáló állólámpás Mercimet szétszedtem, hogy a kaszniját rendbe rakjam. A Merciről kiderült, hogy menthetetlenül szétrohadt a vázszerkezete, maradt a 140 ezer forintos Puch.

Persze ennyiért épkézláb Steyrt nem is remélhettem. Ahogy hazafelé vittem, a régi Szentendrei úton felcsapódott az eleje, nagy baja nem történt, úgyis horpadt volt már. Később kapott tőlem ralisztyíl gumileszorítókat. Az elejét valamikor korábban rémesen összetörték, semmije se volt ott vonalban, a szárnyas Puch-embléma lejjebb esett a kelleténél, természetesen nem domború profilú lökhárítói voltak, hanem 500-as Fiatról származók, szintén Fiat-lámpák világítottak benne.

Az utastere meg mintaként szolgálhatott volna az összes tákmájernek: rémes, magasított ülések, műbőr sportkormány, szőnyeghiány, fekete golflabdás váltó, iszonyatosan szétkopott rudazattal Egy okádék volt, de aranyos. És mint minden Puch, szörnyű állapota ellenére elég megbízhatóan tette a dolgát, és mint minden öreg Puchon, ezen sem volt igazán fék. Napi ingázásra tökéletes egy ilyen autó. Ja, és ment, mint barom, legalábbis törpeautó-mércével, ugyanis 650-es, nagy karbis motor volt benne, vertem agyon a kispolákokat, szerintem nem is értették mitől olyan mérges az az 500-as Fiat. Mert a Puch, ugye, saját osztrák, bokszermotoros konstrukció, az eredeti torinói 500-as Fityó kasznijába belelapátolva.

Jött egy céges tesztnap a kiskunlacházi reptéren, az importőrök csereberélgették egymás között az autókat, lehetett kanyarodni, nyomni a gázt, zabálni jókat az egyik bunkerben felállított cateringes menzán. Egy szélcsendes pillanatban mi is kivittük szlalomozni a Puchot Lővei Gergő kollégámmal, akiről érdemes tudni, hogy felülről súrolja a száznegyven kilót. Jöttek a bóják, jobb-bal-jobb-bal – ugye milyen fasza a kis Puch, ezekkel versenyeztek ám! - ordítottam Gergőnek a mechanikai zajok kakófóniáján keresztül, amikor megtörtént a baj.

Az én Puchomban ugyanis nem volt kapaszkodó. Semmilyen. Gergő az ülésvázat markolta tiszta erőből, ám az elrohadt padló nem bírta a szokatlan strapát. Elengedett. Utasom elegáns testtartásban, még mindig az ülést szorítva rámdőlt. Ott feküdtem, lényegében szétlapítva, annyira sem bírtam megmozdítani a kezemet, hogy a kormányt balra rántva Gergőt visszaküldjem a saját oldalára.

Zsoltííí, Zsoltííí, nem bírok visszamenni – nyöszörgött, én hörögve lilultam, férfiasan küzdöttünk, egymással, a gravitációval, a centrifugális (tudom, helyesen centripetális, de azt senki nem használja) erővel. Az autó meg persze vészesen megdőlve, körbe-körbe robogott. A lábamat sem tudtam elemelni a gázról, hiszen az is a pedál körüli közös húsmixünkbe olvadt. Aztán valahogy alábbhagyott a tempó, talán bal lábbal rátapostam a fékre, már nem emlékszem, visszaállt a rend, Gergő egy reccsenéssel visszaesett a jobb oldalra (még szerencse, hogy az ajtózár bírta).

Én meg ebből okulva nyáron kicsit kilakatoltattam az autót. Kapott két jó ajtót egy olasz bontóból, két új padlót, némi lemezt a hátsó kerékdobokba. Az eleje meghaladta a képességeinket, az olyan maradt. Nagyjábóli.

Így jártam a kocsival novemberig, amikor már kicsit zavart, hogy nincs benne fűtés. Valaki ugyanis korábban versenyautónak szánta az én 650-esemet, ezért alárittyentett egy olyan, spéci kipufogórendszert, amilyen a verseny-Puchokon volt – úgynevezett Monte-Carlót. Azaz csak nagyjából olyat, de nem találta el a csőátmérőket, a rádiuszokat, márpedig a kanyargós, sokcsöves Monte-Carlo rendszer lényege a pontos gázlengés-hangolás, amiről itt szó sem volt. Meg fűtésről sem. Az utcai Puch kipufogórendszere ugyanis egyszerűbb, viszont a dobjai kettős falúak, és lényegében a forró kipufogódobok mellett átnyomott levegő fűti az utasteret.

Az én Monte-Carlóm, és a mai, eredeti után készített Monte-Carlo

 

És akadt még egy hiba: az egyik hátsó keréknél rosszul tettek be valamilyen roppantógyűrűt, emiatt két-három naponta utána kellett húznom a fékdobot (és egyben a kereket) tartó nagy anyának, mert a lötyögő kerék miatt vészesen imbolyogni kezdett a kocsi fara. A dob alumíniumból készült csapágynyúlványa a belső végén folyamatosan kopott. A tengely emiatt meg egyre kijjebb jött. Mondta is Tóth Gabi, a legnagyobb Puch-guru, hogy ha majd kattogni kezd a fék, használhatatlan válik az autó. Keine fűtés, fogyó hátsó futómű, az első fiam meg éppen akkor született – Pukikának mennie kellett.

Ekkor jött két Zima-testvér. Nekem is csak homályosan rémlett a név, ezért halkan kérdeztem csak rá, hogy van-e valami versenyzős rokonság a családban. Mire mutattak egy paksaméta képet az apjukról és a Puchjairól. Hű, jó helyre megy a kicsike, örültem. Végül asszem háromszázezer forintért adtam el Gyurinak az enyémet, nekem nem volt egészen négyszázban. A Csikós-tendenciát ismerve még jól is jártam.

Gyurival aztán összehaverkodtunk, írtam is cikket a papája sztorijáról a Veteránba (két részben). Egy-két hónap múlva aztán nem bírtam magammal, megint vettem egy Puchot Szolnokon. Csak az egy nagyon korai, 1957-es, és borzalmas állapotú volt. Tehát lényegében együtt kezdtük építeni az autóinkat.

Az enyém még most, öt évvel később is csak egy üres kaszni, szívom is a fogam miatta rendesen, mert benne van már egymillió forintom. De a Gyurié is el-elakadt, ráadásul nála négyszeres tempóban fogyott a pénz. Ja kérem, aki apai TR-t akar építeni, hatgangos váltóval, nátriumtöltésű szelepekkel, a földkerekségen nem létező verseny-vezértengellyel, készüljön csak az adósok börtönére...

Az egész elejét át kellett építeni

 

Úgy volt, hogy Gyuri Puchja már tavaly ott lesz az áprilisban esedékes weissenkircheni (Ausztria) hegyi felfutó versenyen. De a hengerfej nem készült el. Az elmúlt fél évben aztán meg spéci kipufogót gyártották hozzá. Azt hittem, sose lesz kész, nem is beszéltünk már vagy három hónapja.

Képzelhetik, mennyire meglepődtem, amikor a zöld Steyr ott állt az Oldtimer Expón. Patent állapotban, benne a spéci műszerekkel, a gyári Puch-versenykormánnyal, a szörnyűséges ralifelszerelésekkel. Figyeljék, még a rendszáma is UI-00-40, és a tükrök is állólámpás Merciről valók, mint hajdanán... Jól sejtik, tele van olyan alkatrészekkel, amelyek a régi Zima-készletből kerültek elő – egy ütős 650 TR létrehozásához nem árt a megfelelő származás. És egy régi szerelő sem. Mondjuk a Puch esetében Késmárki Tamás, aki pontosan emlékszik, mit, hogyan csinált a papa autóján harminc évvel ezelőtt.

És ha megnézik a fotót, láthatják, hogy a váltó kulisszáján már hét vályú van (6+R), bár maga a hatos szerkezet még csak félig van kész. De mindjárt működni fog az is. Nem is értették a fiaim, miért ugrálok a zöld Puch előtt, mint valami dervis. Gyuri meg nem volt ott. Ha megjelenik a poszt, assszem felhívom, jó lenne cikket írni az autójáról. Mellesleg pedig a jövő hét végén ismét Weissenkirchen. Hátha indul…

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr49431266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rognork 2008.04.19. 08:32:32

Zsolt, légyszi tedd be a posztba azt a képet Zimáról, amelyiken durva kanyarban a virsligumi kb 30 fokban kinyeklik a felni alól, és talán az egyik kerék el is emelkedik! Remélem tényleg van ilyen kép, én emlékszem egy hasonlóra abból a Veterán cikkből. köszi

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.04.19. 09:05:15

Asszem itt lenne az ideje a Totalcar struktúráját tovább bővíteni rendszeresen jelentkező veterános blokkal. Monnyuk Totalcar rozsda, vagy Totalcar életet az éveknek, vagy tudomisén milyen címmel. Láthatóan van egy tendencia, ami azt mutatja, egyre többen foglalkoznak a veteránokkal, youngtimerekkel, tehát a piacon a fogadókészség meg van, és ezek a dolgok olyan átkozottul érdekesek! No meg én is szivesen olvasnék sok-sok öregautós cikket -ez sem utolsó szempont, ugye!
Ráadásul van ez a Csikós nevű srác, meg kéne kérni, írjon többet erről a témáról -lehet, hogy hajlandó lenne akár minden nap ilyesmivel foglalkozni.:)

csiky944 2008.04.19. 09:13:41

nagyszerű írás :)

Lowtyo 2008.04.19. 09:30:55

Most erre mit lehet írni. Lehetne azt, hogy első, de azt inkább a kiccsávóknak meghagyom. Lehetne azt, hogy de szar cikk, de hazudni meg nem szeretek. Marad ismét a "háteznagyonfaszavoltmegintcsikószsolt" mer ez van. Veteránok, youngtimerek, bontószökevények rulez. Csikós rulez. TC rulez.
Kéne már az a könyv Zsolti!

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.20. 08:41:13

Imádom ezeket a kocsikat, imádom ezeket a sztorikat! Kell ez nekünk, ide a Belsőségre, vagy máshova.

matysa 2008.04.20. 08:55:30

Tényleg jó volt. Valahogy az ilyen cikkekkel mindig úgy vagyok, hogy sajnálom, hogy vége lesz, mert olyan szívesen olvasnám még tovább...

És ilyenkor úgy elgondolkodom, hogy de jó lenne valami öreg autót bütykölgetni néha-néha. Programozó létemre visszasírom a gimi utáni nyarat, amikor egy autófestő műhelyben öntöttük ki gittből a Svájcból és Németbűl behozott autóflották karosszéria hiányosságait... :)

Cikket még!

AP (törölt) 2008.04.20. 09:00:05

Ez télleg fasza volt!
A kis zöldség meg nagyon kívánatos.

arthur877 2008.04.20. 09:34:53

Ez egy nagyon f@sz@ kis cikk volt! Bravó
Kicsit nosztalgiáztam. Mostanában már a fiatalkori autókat sajnos csak kiállításokon látom, pénzem és megfelelő helyem sajnos nincs egy hasonló újraélesztő projektre... :-(
Nagyon szeretem a veteránok bemutatásáról szóló írásokat olvasgatni.
Egyszer akkor is fogok egy FIAT 850 Coupe Special-t venni! :-)

Ubul 2008.04.20. 09:42:25

Én is láttam ez a kocsit a kiállításon. Nagyon NAGYON szép volt!!! Gratula!

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.04.20. 09:50:06

Csikós kolléga, ezt jó volt ébredés után olvasni. Én büszkén jelentem, hogy elkészült a jawa ülése, habár a veteránosok megköveznek majd érte :)

Gyurma73 2008.04.20. 10:27:27

Nekünk is volt egy Steier-puch.
Asszem 67 es lehetett,hátra nyíló ajtóval,meg lecsavarozható tetővel.
Nem volt túl jó állapotban.talán 40ezerért adtuk el kb 15 éve.Most már csak egy 500as fiat van meg a múltból,igaz az már 30 éve,és majdnem gyári állapotban,piros delux belsővel.
apámnak még mindig rengeteg alkatrésze van,vissza kéna alakítani 500-ra mert annak idején(25 éve) kispolskítva lett.

T-boy (törölt) 2008.04.20. 10:49:18

Mi négyen mentünk szánkózni a Steyremmel,ebből 3 100kg-felett.Nem kellett
bekötni az övet/nem is volt/.A szánkót a
motorháznyitó kilincsre kötöttem,emiatt a
szélessége jelentősen megnőtt.A szerpentinen nem jutottunk messzire a hátsó
verseny/slik/gumik miatt.A motoról=ha nem
füstölt,a tükörből figyeltem,gyorsan kiszálltam olajat beleönteni.Versenyzésre
nem csak ezért volt alkalmatlan,hanem mert
előlről nyilott az ajtó.

papracing 2008.04.20. 10:57:37

Na egy ilyenért odaadnám az OCTAVIA RS-t
KIRÁÁLY!!!

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.04.20. 11:04:34

egy ilyenért én is odaadnám az octavia rs-edet :)

Krájzler 2008.04.20. 11:42:01

Szarul indult a mai napom...
De elolvastam ezt a remek cikket, könnyesre röhögtem magam a padlólemezes storyn és máris úgy érzem, hogy szép az élet :)
Na most mossam le az autómat vagy hagyjam dzsuvásan mert úgyis esni fog jövő héten?....

Galamb 2008.04.20. 11:43:42

Zsoltííí, Zsoltííí...

Ha egyenesben áll a kormány, még most is száguldanátok "valahol, egy távoli galaxisban..."

Charlie Drop 2008.04.20. 12:39:33

Atyaég!

Nagyon brutál :)

Vinne vele valaki egy kört? :)

yenoee 2008.04.20. 13:13:10

Ettől a géptől az osztrákok nagyon rosszul lesznek, ez egy legenda, ez tulajdonképpen nem is létezhetne...
Hatalmas dolog, hatalmas riszpekt!

ommm 2008.04.20. 13:31:17

Kicsi, könnyű, erős, fürge.
Ide vele!
Fakk dö Veyron.

apamacko 2008.04.20. 13:51:25

A Zima János cikken is ámultam anno és most felelevenítve a sztorit is gratula mindkettőért !

Nagyon dúrva lehet ilyen versenygéppel hgyen veretni !

Jó lenne kipróbálni de asszem jobb ha nem adnak ilyet senki nem bennfentes kezébe ! :-)

apamacko 2008.04.20. 13:52:34

AP : gyorsabb ok de hol ott az élvezet ?

jóaz 2008.04.20. 14:47:59

Hát én imádom a régi autókat de azthiszem ha felajánlanának nekem most 10 ilyen kis almát, nekem akkor is a Veyron kén :D Csak van ott is élvezet azé...

ommm 2008.04.20. 15:09:44

Csak van ott is élvezet azé...

kérdés az, hogy az árát tekintetbe véve meg merné-e az ember úgy hajtani, ahogy illik.
a klimatizált, fullextrás mindenségit a sportautójának.

lanciabacci 2008.04.20. 15:17:52

mmm... egy jó kis Puch... nagyon szép a sztori és az autó is :) Apu eredetijével mi lett?

OFF
minimális kiigazítás a szintén remekül sodró autómúzeumos lányoknak (csakis azért, hogy az itt kupálódó, még javarészt szűz autóbuzik jól tanulják meg): Dr. Webber max jelenlegi F1-es pilóta, akikra ők gondoltak az Mr. Weber. Ez azonban nem von le semmit a lényegből persze. A Stratosért külön respect :)
ON

CSaB · http://www.domain.hu 2008.04.20. 16:03:25

Mit? Ezért egy Octavia RS-t? Vicc. :)

ShwartzWazul 2008.04.20. 19:56:59

Köszi a posztot Zsolt. Nagyon jó.
Emlékeket ébreszt bennem. Anno Zima és Kotán versenyzése inspirált arra, hogy én is kipróbáljam magam.
Írj még ilyeneket.

kelemenbandi · http://kelemenbandi.domaincenter4.hu 2008.04.20. 21:17:59

Ilyenekért jó belsőséget olvasni, kéremszépen. És tényleg jó lenne egy cikket olvasni az autóról! :)

ommm 2008.04.20. 22:57:56

lanciabacci 2008.04.20. 15:17:52

elírás volt. köszönöm.

AP (törölt) 2008.04.21. 08:02:29

Én minden 200.000ft fölötti autóban halálfélelem körüli élménnyel közlekedek, mert ha elnézek valamit, pörögnek a dollárjelek, úgyhogy nem tudom elképzelni, milyen Veyronnal menni.
Az biztos, hogy gyorsabb, és azé' az se lehet túl szar.
Mert lehet fikázni, de az is iszonyat lehet, ahogy tök kussban kényelmesen 300-ról 350-re gyorsul két szempillantás alatt.

gbrn 2008.04.21. 11:49:39

"Gyuri meg nem volt ott. Ha megjelenik a poszt, assszem felhívom, jó lenne cikket írni az autójáról."

Nos, az valóban nagyon jó lenne! Türelmesen várjuk.

Szüleim és nővérem egy suicide ajtós Steyr-Puch-hal járták meg anno Lengyelországot. Én még nem léteztem. De azóta is hallgatom a történeteket. Mint pl ez itt:
Apu beletolatott egy árokba a Steyr-rel. Anyu nem tud vezetni, akkor sem tudott. A levegőben lógó kerék pedig csak forog lediferálva. Sebaj, gondolja Apu, majd rááll a hátuljára, meghintáztatja. Beülteti Anyut a kormány mögé, mondja neki, hogy nyugalom, majd én meglöklek, úgy ki fogunk tudni jönni az árokból. Anyu beül, egyes, Apu mutattja a jobboldali pedált, hogy azt kéne nyomni. Anyu nyomja is. A Steyr forrgázon bőg, Apu pedig az autó hátulján légtornázkodik. A kerék egyszercsak hopp, tapadást talál, a Steyr pedig kilő, egy olyan Anyuval a volán mögött, akinek a három közül csak az egyik pedált magyarázták el...
Apu kocog Anyu és a Steyr után, ami pár száz méterrel odébb egy másik árokban áll meg. És Anyu imádnivaló naivitással a következőképpen reagál a történtekre: "Így meglöktél?"

Családi szállóige. :)))

Redcat 2008.04.21. 14:10:20

gbrn kommentje sem kutya :)

Galamb 2008.04.21. 16:50:00

gbrn: ez jó volt, köszi ;)

Gyafipapa 2008.07.01. 21:02:50

Ne feledkezzetek meg a Kondorosi névről, Ő volt ügyanis Zima Jani spannja.
Neki volt a 70-es évek elején Steyer szervíze Zuglóban.
Hihetettlen figura volt, mindig a balhén járt az esze.
Sajnos már Ő sincs köztünk

békaapu 2009.04.18. 08:14:05

@gbrn: Én egy fityóval korcsolyáztam bele egy akkora árokba, hogy ki se látszottunk az útra....
Mire végeztem a káromkodással, előjött az útmenti erdőből egy komplett vadásztársaság, hajtókkal- kutyákkal, és úgy visszatették a kisautót az útra, hogy alig tudtam előtte kiszállni. Nem töltöttem négy percet az árokban, pedig biztos voltam benne, hogy ott ér a tavasz.
Aztán mentek vissza vadászni...

Dagiszabi 2010.05.04. 11:07:19

Azt árulja el nekem valaki, hogy mi a színkódja!?
Kúúúúvajó!

Dagiszabi 2010.05.04. 12:15:54

RAL 6018, 6017, esetleg 6032?
Van egy autóm ami éppen színválasztás és fényezés előtt áll és ez nagyon tetszene.

Dagiszabi 2010.05.08. 09:03:17

A 6018 nem ilyen. Kikevertettem.
Asszem kawasaki zöld lesz.

KeMa 2011.06.09. 15:17:12

Vannak itt aktív puchosok? Kellene egy-két alkatrész... :)
süti beállítások módosítása