Puch-sirámok

  2006. december 06. - Csikós Zsolt Címkék: steyr puch 500d steyr puch ur puch

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

Szóval van nekem egy 500-as Steyr-Puchom, életemben már az ötödik hasonló. Emez csak azért különleges, mert 807-es az alvázszáma, tehát 1957 októberében készült, másfél hónappal a Steyr-Puch gyártásának beindítása után. Ő a 807. autó, a négy vagy öt prototípussal együtt. Egy úgynevezett ur-Puch. Még nem lehet leengedni az oldalblakát meg benzincsapja van a tankja alatt, ilyenek.

Akkor vettem (2002 októberében), amikor az első fiam megszületett, és megesküdtem, hogy évekig nem veszek újabb veterán autót. Aztán valahogy Szolnokon landoltunk Simon Laci barátommal, mintha ő akarta volna megvenni, vagy csak úgy, mert mégiscsak egy eladó Puch, tulajdonképpen már mindegy is. Megláttuk a benzincsapot, elkértük a forgalmit (amiben ma is az országba hozás időpontja áll gyártási évként, azaz 1964, de akkor már, mint minden puchológus tudja, teljesen máshogy néztek ki a Steyrek), aztán a letekerhetetlen ablakok - hülyeség, de egy ilyen kuriózumot meg kellett venni. Potom 120 ezerért? Nem kosztra kellett (dehogyisnem. Meg pelenkára). trélerezés, szopáshegyek, közel pótolhatatlan tetőszerkezet elvesztése az M5-ön, baj akadt bőven.

Évek óta hajtom hozzá az alkatrészeket. Valami aranykezű kőbányai lakatos rövid tetőt ácsolt rá az még ősidőkben, ezért nem tűnt fel elsőre, amikor megláttuk a Lacival, hogy milyen régi is az autó. A régieknek ugyanis végig legördíthető, rolldach-juk volt, nem kontyos tetejük (a félinformált típusismerők azt hiszik, hogy minden Puch ilyen, pedig csak 1960 és 1966 között volt panorámaablakos keménytető), és pláne nem rövid vászon (bár az meg a Puchnál összevész a hátrafelé nyíló ajtóval, ez kicsit zavart is).

Hosszú tetőszerkezetem most sincs hozzá, a leereszthetetlen ablakos első ajtó pedig ritkább, mint Ezüstnyíl Mercedeshez a gyári befecskendező. Ez a Puch ugyanis a legelső, ős-500-as Fiat kasznijával készült, amiből alig néhány ezret gyártottak. És az annyira egy pocsék, elementárisan tré autó volt, hogy lényegében mind el is tűnt a hatvanas években. Ami meg véletlenül, vattába csomagolva megmenekült, az gyűjtemények restaurált, féltve őrzött darabja ma. Puchból meg nem egészen 1100-at gyártottak ilyet. Az osztrákoknál van összesen négy ebből a fajtából. Pedig nekik nemzeti eledelük. Képzelhetik az ajtómizériát.

Szóval energiát és pénzt nem kímélve nekiláttam, hogy a szalmából, üveggyapotból álló karosszériát szuperül kilakatoltatassam - máshogy nem érdemes, mert kidobott minden forint, ami egy elrontott veteránautó-karosszériába belemegy. Kecskeméten vállalta el egy ismerős, aki azóta barátom lett. Aranykezű a társaság, csodával határos módon megmentették a karosszériát, pedig kifli alakú volt, hátsó sárvédőinek rétegstruktúrája ragasztott, csavarozott, hegesztett és gittelt elemekből állt össze (talán négyszer, vagy ötször borítottak rá?), többször összetörték a hátulját, az elejét átalakították. Szóval roncstelepen nem találni annyira elkezelt fémdarabokat, mint az én autóm.

500, de maximum 600 ezer forintban, valamint egy C-vágányos lakatolásban állapodtunk meg, ami azt jelentette, hogy 2003 tavaszától kábé 2004 karácsonyára, 2005 tavaszára kellett volna elkészülnie az autónak. Eleinte száguldott a már említett, aranyból készült mesterkezek sokasága a lemezeken, pár hónap alatt vonalba állt a lebontott karosszéria, nulláról, kézzel domborított lemezekből újjáépült az ajtókat tartó B oszlop, zsanérokkal, a belső küszöb (ezen még a merevítést végző benyomások mérete, sarkainak rádiusza, mélysége is megegyezik az eredetivel!), az összes doblemez. Egy évvel később, 2004 nyarán már egészen autónak nézett ki. Vagy legalábbis autókarosszériának.

 

Aztán jöttek az anyagi gondok a lakatosműhelyben, drága lett a bérlet, a csapat kerítéshegesztéssel, műanyag elemek ragasztgatásával próbálta kihúzni a hónapokat. A közel kész Puch, amibe addigra belement 550 ezer forint munkadíjban, pedig ott állt, méltatlanul elfeledve a műhely közepén.

Eleinte. Aztán idén tavasszal lettek újabb melók, egy Fulvia innen, egy másik onnan, nagy műanyagos projektek, egy Austin-Healey, sok egyéb. Pukika kikerült a műhely mögé, igaz, legalább ponyvával letakarták. Ez a biztos autóhalál. Őrjöngtem.

2003 óta persze szereztem még két garnitúra ajtót (az első nem volt elég jó, a második jó lett volna, de kiderült, hogy baromi nehéz a leereszthető ablakosból fix üvegeset csinálni, mert más a vázszerkezet), eredeti Fiat 500 D küszöböket, első sárvédőket, 1958 előtti Puch motorházfedelet (más, mint a későbbiek, mert emezen még van merevítés a rendszám alatt).

Idén nyáron aztán - látva, menyire nem megy a munka - vettem még 70 ezerért egy 1957-es Fiatot a romos ajtók és a kétkallantyús tetőserkezet miatt (mivel azt az 500-ast is átalakították valamikor 1967-ben, ezért ez is rövid. De legalább nagy melóval kialakítható belőle a hosszú fajta). Trélerezés, egynapi bontás, potom 100 ezerben volt a kis intermezzo, mindez házépítés közben. De a Puch, annak késznek kell lennie, gondoltam. Jövőre ugyanis "50 éves a Steyr-Puch" ünnepség lesz Ausztriában - nyáron még balgán abban reménykedtem, hogy valami csoda folytán elkészül addigra. Októberre kaptam ígéretet, hogy a lakatolás készen lesz (már csak az ajtók, a tetőszerkezet és a homlokfalon a kis szellőzőrácsok kialakítása várat magára).

Diadal! Vagy mégsem? November végén még mindig kint algásodott a Puki a ponyva alatt, interkontinentális könyörgés, rimánkodás, zokogás, rábeszélés árán legalább azt sikerült elérnem, hogy most már legalább nem a szabadban lakik, hanem újra bent van a műhelyben, amit viszont júniusban fel akar számolni a lakatos barátom. Az egyenleg: eddig egymillió forint ment el egy félkész kasznira, ami ér talán százezret, mindez a megbeszélt idő bő kétszerese alatt. És most semmi remény a folytatásra, mindenki túlterhelt a műhelyben, pénz továbbra sincs, az én ügyem díjazásából fennmaradt ötvenezer forintért pedig - megértem - nem lehet csodákat várni.

Lúzer vagyok, belátom, pokolba az ilyen hülyékkel. Aki érez magában hasonló lúzerségre való hajlamot, annak tanácsom - el a kezekkel a restaurálandó veteránoktól! Beledöglik, aki otthon, maga nem tudja megcsinálni, vagy eleve nem verőlegénnyel mutatkozik be egy Audi A8 W8 TDI PD R metálfekete borzalomból. Én meg rövidesen az elmegyógyintézetben végzem. Mert van még három másik projektem, az is mind kísérteties hasonlósággal elakadt. Azokról majd máskor...

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr6621394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti 2006.12.06. 18:50:36

Ez szép:) Ha leakasztasz valahonnan egy A8-ast akkor hozok pár "jókiállású" havert és mehetünk új műhelyt keresni:)

omm 2006.12.07. 08:29:22

Hát csiki qrvára sajnállak. Én az Öreg Autók Nagy Buzija (ÖANB) abszolút megértelek és természetesen azt mondom, ne add fel! Ha valamiképpen tudok segíteni és nem laksz messze szólj! Igaz, műhelyem nekem sincs de van két kezem, talán azzal is érsz valamit.
Orosz Petinek megvan az emilcímem. Esetleg itt Szlovákiában is körülnézhetek Puch ügyben.
Kitartás!
omm

streetsta 2006.12.07. 08:51:56

Sajnos az eset klasszikus. Mint koca Oldtimer Markt olvasó, találkoztam néhány hasonlóval, és bizony már sok-sok évvel ezelőtt kikristályosodott bennem is, ami a bejegyzés tanulsága. Az autófelújítás/építés sajnos olyan játék, amit az ember maga kell, hogy játsszon, mert másokkal elvégeztetve nem csak a dolog élvezeti értéke vész el(tudom, a kész autót is lehet élvezni, de az más lapra tartozik), hanem bizony tekintélyes mennyiségű baksistól is megszabadulhatunk. Egyszerűen egy ilyen jellegű munka még talpig becsületes mesteremberek esetében is túl sok bizonytalansággal jár, mert minden egyes négyzetcentiméter festék alatt lapul valami meglepetés, és az bizony csak növeli a ráfordítandó időt és költséget. És akkor az igazi lehúzós tetvekről nem is beszéltünk. (egy kicsit a Puki esetében az érzésem, a kettő keveredik, mert bizony az adott szónak legalább minimálisan kötelezőnek kellene még a lakatosműhelyben is lennie, bármilyen szép munkát is végeznek.) Az ilyesmi csakis magánerőből, jó barátok majdnem önzetlen segítségével oldható meg -vagy feneketlen erszénnyel. Nagyon sajnálom, hogy Csikinek is saját kárán kell megtapasztalnia. Remélem, hogy legalább a Mazdája miatt érzett apró kis irigységem, amit már korábban meg is írtam neki, egy kicsit simít lelke ráncain... Csikós úr, emélem valahogy sínre kerülnek a dolgaid, mert szívesen olvasok minden felújítós történetet, különösen ha van benne hepiend!

ZsoltK 2006.12.07. 11:30:00

Részvétem:(

scheerti 2006.12.07. 12:26:15

Van egy lakatos ismerősöm aki öreg Jaguarokat és Porschekat is lakatolt már ki. Nincs közel Budapesthez,de az biztos,hogy ő 3-4 hónap alatt befejezte volna ennyiből a kasztnit,úgy,hogy nem állt volna 1 napot se kinn az udvaron. Rengeteg embert ismerek aki ugyanígy járt, egy sima autófelújítással.

Matiz · http://matiz.terep.hu 2006.12.07. 21:07:33

(Próba, bocsánat de ez a blog.hu egy fos, csak IE alatt megy, semmi mással nem jelenik meg, nem fogadja el a captcha-t....)

Matiz · http://trainmodeller.freeblog.hu 2006.12.07. 21:15:15

Szóval. Én sokkal kissebb téttel játszom. Vasúti motoros hajtányt vettem, mert elment az eszem. Egy vagyon volt, nekem az álmom, a család szerint egy ócskavas ami csak a helyet foglalja, elnéző mosoly amikor arról beszélek, merre fogok majd vele járni. Egy év volt, mire rendbetettem. Hol kertben, hol hátsó udvaron, nejlonnal letakarva, hol fóliasátorban. Nem volt kevésben. Család, gyerek, építkezés, megvan köszönöm. Aztán, trélert csináltattam hozzá. Két részletben ki is fizettem, és már tudtam vinni is a drágámat. De az az érzés, amikor először egyedül a sínen gördültem vele, purrogott a motor, csikorgott a fém a fémen, az beszarás volt. (Ahogy Karotta írta: ne kérdezd, hogy felállt e!!!) De még nincs vége. Nemrég egy hirdetésben találtam eredeti, hozzá készült, hátramenetes blokkot. Hazahoztam az 50 kilós vasdarabot, ráadásul a "szép autóban", minden nyílásán folyik az olaj, minden szimmeringje nyilván szar, gyújtás nuku. Ezt most nekem fel kell újítanom, hogy még eredetibb legyen... És a szélvédők? Ebben gumikéderes volt, nem a becsavarozott fajta, három délutánom ment rá a héten, hogy a három méretre vágott szélvédőt beapplikálljam. Megéri ez?
Nyilván. Nem. Ez egy bizonyíték. A kitartás bizonyítéka. Ilyen csak nekem van, ezt én csináltam, az én örömömre.
Sok kitartást kívánok a kis Pukkhoz, ne törődj semmivel, ha készen leszel vele csak told le a tetőt és pöfögj el valamerre!

omm 2006.12.08. 08:28:10

Matiz jól mondja.

De nekem simán bejön Mac-en a blog.hu

ZsoltK 2006.12.08. 09:02:35

És Firefox alól is jól működik. De egyet értünk. Valami defektje van annak az embernek, aki ilyesmivel foglalkozik és egy átlag magyar család vagyonát elkölti valami vasra, ami pár év múlva megint kéri azt a pénzt (vagy munkát).

scheerti 2006.12.08. 09:18:55

A munka még hagyján,ha az ember ért hozzá. Ha jól ki van hegesztgetve egy kasztni és kap egy rendes korrózióvédelmet akkor nem kell egy darabig piszkálni. Főleg ha ért hozzá az ember valamennyire. 1 milla egy üres kasztniért 1 év alatt azért elég necces nem? Sajnos aki jóhiszemű azt átb@sszák a palánkon.

(firefox alól megy)

Bilkei D. · http://www.steyrpuchclub.uw.hu 2006.12.23. 13:59:41

2007. 04. 14-15. Vasúttörténtei Park, Oldtimer Expo, Steyr-Puch stand!

Mioporfeszosz (törölt) 2009.01.17. 20:20:02

Csak a barátaimtól ments meg uram engem, az ellenségeimmel elbánok magam is....
süti beállítások módosítása