Bioetanol? Biodízel?

  2012. március 22. - ommm Címkék: tanulmány bioetanol biodízel ezmiez?

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Péter, aki annak idején segítségünket ill. segítségüket kérte lassan, de biztosan halad doktori címe felé. Időközben kiderült, ki nyerte a pöpec kis traktort, valamint egy rövid szösszenet erejéig még egy kis biodízel-bioetanol-oktatást is kaptunk. Tanulni pedig sosem késő. Önöknek van tapasztalata bioüzemanyag terén?

Kedves Totalcar olvasóközönség!

Mindenekelőtt szeretném megköszönni aktivitásotokat a Szokásostól eltérő hiéna poszt kérdőívének kitöltésében. A posztot 6240-en olvastátok el, és 404-en (392 férfi és 12 nő, gondolom, nem meglepő az arány) töltöttétek ki a kérdőívet (6,5%), ebből 233 regisztrált felhasználó szállt versenybe a traktorért. A győztest véletlenszám generátor segítségével választottam ki, csobolade nyerte a modellt, akit ezúton is kérek, vegye fel velem a kapcsolatot, hogy postázhassam a nyereményt.


A kérdőív két részből állt, egy ismeretanyag felmérésére irányuló fejezetből, illetve egy attitűdvizsgálatból. Természetesen a tudásra csak azoknál kérdeztem rá, akik saját bevallásuk szerint legalább valamennyire ismerik a bioüzemanyagokat. 228-an válaszoltátok azt, hogy legalább valamennyi jártasságotok van a témában (56,4%). A kérdőívek részletes elemzése és az eredmények publikálása még várat magára, de ez nem is vágna szorosan a TC profiljába. Többen jeleztétek viszont, hogy kíváncsiak lennétek a helyes válaszokra, így ezeket most röviden közzéteszem.

graf1

Az ismeretanyagot felmérő kérdések első blokkjában a gyakorlati tapasztalatokra voltam kíváncsi. Az általatok (fentebb említett 228 fő) leginkább ismert biohajtóanyagok fej-fej mellett a bioetanol és a biodízel, ezeket követi a repceolaj és a biometán/bioCNG. Az elkötelezettebb bioüzemanyag rajongók megjelöltek még néhány második generációs biohajtóanyagot is (pl. alga-metilészter, TBK biodízel). 122-en próbáltátok már ki a bioetanolt, azonban csak a csapat fele volt megelégedve vele. Az egyéb bioüzemanyagokat – ahogyan arra hazánk megújuló hajtóanyag politikájából kifolyólag számítani is lehetett – nagyon kevesen használtátok, így rájuk most nem térnék ki. A bioetanol többletfogyasztása – szakirodalmi adatok és a TC-n is megjelent gyakorlati tapasztalatok alapján – 10-30% között van, míg a biodízel esetében a többletfogyasztás maximum 10% körül alakul.

biodizel

A második blokkban inkább elméleti, a sajtóból, oktatásból megszerezhető ismeretekre kérdeztem rá. Az első kérdés az alapanyagokat firtatta. A válaszok – a teljesség igénye nélkül: bioetanolt cukor, illetve keményítőtartalmú anyagokból (pl. cukorrépa, cukornád, kukorica, búza, manióka) állíthatunk elő. 1 tonna kukoricából mintegy 3-400 liter etanol nyerhető a gyártási technológiától és a hibridtől függően. A biodízel alapanyagai az olajnövények (pl. repce, napraforgó, oljapálma, jatropha), 1 tonna repcemag biodízel-kihozatala mintegy 425 liter. A biometán (tisztított biogáz) bármilyen szerves anyagból előállítható, legjellemzőbben azonban trágyából, silókukoricából, vágóhídi hulladékokból nyerik. Az előállított gázmennyiség nagyban függ az alapanyagtól, ökölszabályként 4-500 m3/t kihozatallal számolhatunk. A második generációs bioüzemanyagok általában nem élelmiszercélú növényekből/ növényi részekből készülnek (pl. szalma, hulladékfa, vágástéri apadék, mikroalgák).

etanoltulajdonsag

A bioetanollal és biometánnal általában a benzint helyettesítjük (bár Svédországban léteznek etanol üzemre átállított dízelmotoros buszok is), míg biodízellel a gázolajat. A közhiedelemmel ellentétben a biometán nem alkalmas az LPG kiváltására, egyrészt, mert az LPG-t is a benzin helyettesítésére használjuk, másrészt más tartály- és adagolórendszer szükséges hozzá.

torta

2011-ben mintegy 90 Mrd. l bioetanolt állítottak elő a világon, a legtöbbet kukoricából. A világ legnagyobb bioetanol termelője az USA, őt követi Brazília – ez a két állam együtt a világtermelés mintegy 87%-át adja. Érdekes, hogy a köztudatban még mindig a brazil elsőség él, pedig 2007-óta az USA-é a vezető szerep, azonban az amerikai etanol lényegesen kisebb mennyiségben kerül ki a világpiacra, mint a brazil, mely 2010-ben az összes export 75%-át tette ki. A biodízel (átészterezett növényi olaj) előállítása lényegesen szerényebb mértékű, 2011-ben közel 21 Mrd. l volt a termelés, melynek felét az EU-27 tagállamaiban állították elő. Említésre méltó még Brazília, Argentína, illetve az USA biodízel termelése, melyek együtt a világtermelés 36%-át adják.

Remélem, hogy hasznos információkkal gazdagodtatok a fenti sorokat elolvasva és még egyszer köszönöm a segítségeteket!

Üdvözlettel
Jobbágy Péter
Ph.D. hallgató

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr854330858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kopasz Szuzukis 2012.03.22. 17:16:41

A "bio"-üzemanyagok előállításával továbbra is az a gond, hogy kizárólag monokultúrában gondolkodnak a nagy "gyártók". Akik nem azonosak az alapanyagot megtermelő gazdákkal, gazdaszövetségekkel. Jellemzően: csak bioetanolt-csak kukoricaszemből, vagy csak biodízelt-csak repcemagból. A termelés és feldolgozás során képződő egyéb melléktermékelet hulladékként és nem pedig hasznosítható alapanyagként kezelik. Valamint csakis a primér, könnyen feldolgozható - tehát hamar extraprofitot hozó - alapanyagokban gondolkodnak a gyártók. Így természetes, hogy kiváltják a sötét-, és kevésbé sötétzöld ellentábor aggresszív ellenkezését.

Pepejoe 2012.03.22. 18:17:37

Nekem az 1.4-es BX-ben semmi gond nem volt vele. Nem vettem észre, hogy többet fogyasztott volna, felébe-háromnegyedébe volt benne. Először eldugult a szűrő, úgyhogy "cs" lett. Hamarabb dugult el mint hittem volna, mindig nálam volt a kesztyűben.
Ja, 3/4.-ben nehezen indult hidegben, sokat forgatta az önindító, alapjárat meg ablakban.
Egy hátrány volt, amivel semmit nem lehetett kezdeni: egy utcasarkon befordulva (hogy szemléltessem a tempót) tiszta benzinnel 3-ban simán, 3/4 meg 1/2 etanollal csak 2-ben üvöltetve vagy 3-ban komoly kuplung-aláfestéssel lehetett menni, ami gyilkolászás. Ahova hibátlan nekem akár 3/4 vagy több etanollal: kiegyenlített tempó pályán vagy országúton, messzebbre megyek és kevesebből mint benzinnel.
Calibrába max. felesbe, némi többletfogyasztás van és valamennyi teljesítményveszteség is. Turbósba állítólag jó.

no_holy_shit 2012.03.22. 18:23:30

cuncimokus (alias Jobbágy Péter):
ki a faszt erdekel a 95-s benzin es Bioethanol CETANszama???

magyar_ellenállás 2012.03.22. 18:37:28

Gratulálok a nyertesnek!

@Pepejoe: Átalakítás nélkül nem érdemes kínozni, minimum egy kézi szívatót be kell iktatni hidegindításhoz. Én régi Swiftnél (8szelepes) egy potméterrel oldottam meg. Indítás előtt feltekerem, pirosnál ill. mikor elérte az üzemi hőmérsékletet, visszatekerem 0-ra.

A többletfogyi jelentős része ekkor keletkezik.
A sarkon befordulás 3.-ban nem mérvadó, én soha nem gyötröm így az autót, sokkal inkább kereszteződésben álló helyzetből kigyorsítva átslisszolás szokott érdekes lenni, amíg fel nem melegszik a gép.

Többet eszik, cserébe jó az illata a kipufogógáznak. :)

ZenÉsz 2012.03.22. 18:55:03

@Pepejoe: Átalakítás nélkül badarság használni a bioetanolt! Többet ártasz a motornak, mint, amit nyersz az árkülönbözeten! A dugulásra is lehet persze számítani, hiszen az alkohol szépen felold minden lerakódást a tankban, a csövekben, meg mindenhol, amerre jár. Főleg egy öregebb autónál csuda dolgokat tud kimosni a rendszerből!

kockablogger 2012.03.22. 19:51:52

Én szeretem az etanolt. És a C4 is. Az egyhat benya alapból sem fogyaszt keveset, ez egy ilyen konstrukció. Télen, munkába járáshoz (7km, esélytelen, hogy bemelegedjen a sas) 11,5-12 literrel elkolbászolt. Ja full etanol.
Az előállításáról meg annyit hallottam, hogy nagyon nagy mennyiségű villamos energiára van szükség hozzá, így amit megspórol CO-ban, azt kiontja az előállítás közben, szóval a balansz még nem egyértelmű. Mindenesetre megy vele a C4 szépen, az Uno meg alapból arra lesz programozva (VEMS).

kockablogger 2012.03.22. 19:53:27

Ja, és hidegindításkor a cefreszag, meg a szimatoló emberek azért vicces látvány :)

Gomulka Béla 2012.03.22. 20:12:25

@no_holy_shit: Bárkit, aki dízelmotorban akarja használni. A szerzo szerint Svédországban járnak dízel buszok bioetanollal. Jut eszembe, a bioetanol hulyeség, mert hibrid kukoricából (is) állítják elo, és a hibrid az hulyeség.
Szerzo úr, mi az a RME, SME, illetve a jathropa? (Utóbbinak még csak-csak utána tudok nézni, de rovidítéseket keresni a wikipédián, az nem mindig a legjobb. Meg egyébként is, dolgozzon csak meg a péhádéjáért!

alien576 2012.03.22. 20:17:46

műanyag üzemanyagtartálynál nincs vele gond, de az átalakító sokmindent nem csinál vele, csak tovább tartja nyitva az injektorokat...
persze a gyújtást is hozzá kéne állítani minimum, de ezt csak a flexifuel motorvezérlők tudják normálisan...
egyébként borzasztóan ecetszagú lesz a kipufogó gáz tőle, de talán tisztább, viszont nagyon sok teljesítmény és nyomaték elveszik, ami jól jöhet előzésnél, vagy gyorsításnál...
persze a mostani árakon meg simán pénzkidobás, de a motort még kinyírhatod vele, biztos. ami biztos...

Gomulka Béla 2012.03.22. 20:19:23

A Jathropa megvan. Allítólag a sugárhajtómu vígan elmegy vele. Úgyis jon a Jaguar a gázturbinás, bocsánat, hibridjével. Abba például jó lesz.

spisti 2012.03.22. 20:33:35

Na már most jöjjön egy kis adat.

Ford Focus II. 1.6 benzin 2005 évjárat sedan -om van.

3 éve járok vele bármiféle átalakítás nélkül ETANOLLAL.

A motor azóta is tökéletes, semmit sem kellett kicserélni még benne. Fogyasztás valóban megemelkedett egy kicsit úgy +1, 1.5 literrel viszont ami nekem nagyon tetszik, hogy megy mint a rakéta. rendkívüli teljesítménytöbbletet érzékelek. Ugyan akkora sebesség tartáshoz kisebb gázadás szükséges. Sokkal jobban tudok vele előzni, gyorsítani mint csupán 95-ös benzinnel. Kb.: úgy tankolok, hogy 20 liter etanol, 10 liter 95-ös benzin. Nekem bejött! :)

spisti 2012.03.22. 20:36:20

Nyáron megy 100%-ban is....

Alfato 2012.03.22. 20:57:33

Az RME amennyire emlékszem a nyers préselt növényi olaj, észterezetlen. Nem tenném rá a nyakam...

tailor13 2012.03.22. 21:01:27

Én Simsonba használtam E85-öt (a motor 70/4F, gyári karbi, gyári kipufogó, jó kedvében 8500-at megforogja terhelés alatt)

Agybaj, hogy a 2T olajjal semmilyen arányban nem keveredik az E85, ellenben ragacsos trutyit képez vele, ami eltöm minden fúvókát, benzincsapot, mindent, és nem oldja utána se a benzin, se az E85, magyarul mosd le, ahogy tudod... Ráadásul ez a trutyi nehezebb a naftánál, kiül az úszóház alján, és fuldoklik benne a főfúvóka.

Ja igen, a benzines 2,6-2,8-as fogyasztással szemben E85-ből (tisztán volt benne, max 10% benzint töltöttem néha mellé, ha lusta voltam 500 km-enként karbit pucolni, de ehhez természetesen át kellett karburálni) bő 3,5 litert kért, ami semmi módon nem érte meg anyagilag, de legalább még copás is volt vele.

Hosszabb távú terveim között szerepel a különolajozós rendszer kiépítése, így már nem lesz akadály, és talán be is fogom tudni karburálni a motort, mert nem lesz folyamatosan eltömődve a fél karburátor, esetleg a fogyasztás is jobb lesz.

Autóban csak Golf II 1.3-as karbis autóban volt hozzá szerencsém, bármiféle átalakítás nélkül, fele-fele arányban ment vele, hibátlanul, stabilan, kicsit nyomatékosabban, mint tisztán benzinnel.

Ha meg nagyon muszáj kihagyni a benzint a sorból, maradok az LPG-nél :)

spisti 2012.03.22. 21:01:57

Opel P1 irigykedsz? :)

spisti 2012.03.22. 21:05:20

@tailor13: Teljesen egyetértek...
Sajnos autószerelő barátaimtól hallottam, hogy Opel típusú autókban nem igazán jött be és még hibát is okozott.

Nekem Fordom van, lehet hogy egy pici köze van a T-Model-hez ami ugye 100% alkohollal ment benzin híján legelsőre... :)

magyar_ellenállás 2012.03.22. 21:11:12

@Gomulka Béla: Nem génkezeltet akartál írni hibrid kukorica helyett?

@alien576: Eceeeet? Minden pálinkák atyja nevében kikérem magamnak! :)

@kockablogger: Amíg villamos energiát elő lehet állítani természeti erők felhasználásával, addig kőolajat nem. Asszem, innentől kezdve egyedül a kereslet és a befektetett zseton megtérülési ideje a mérvadó.

Arról nem tehetünk, hogy még mindig fosszilis energiahordozóból csinákolja az áramot a Homo Nagyonokos.

alien576 2012.03.22. 21:19:13

@magyar_ellenállás: "Amíg villamos energiát elő lehet állítani természeti erők felhasználásával, addig kőolajat nem"

aztán a fosszílis energiahordozót mi a fene állította elő, talán Józsi bácsi a cefréshordóban a pajta mögött? :)

Gomulka Béla 2012.03.22. 21:28:21

@magyar_ellenállás: Nem. A génkezelt autókról uganis senki nem mondott még lesújtó, mindent eldonto véleményt ezeken a lapokon. (A hibridekkel, mármint a hibrid kultúrnovényekkel nekem alapjában véve nincsen bajom. Vanak olyan helyek és helyzetek, ahol semmi keresnivalójuk nem volna*, de ez egy másik téma. Génkezelt kultúrnovények nélkul jól meglennénk a mindannyian. Génkezelt baktériumok nélkul már kevésbé. De ez is más téma.)

*Fajhibridek és poliploidok itt kivételt képeznek - mielott Shadowbull osszevonná a szemoldokét.

Gomulka Béla 2012.03.22. 21:30:39

@alien576: Igazad van. Csak addig ne akarj tankolni, amíg a planktonból olaj nem lesz.

magyar_ellenállás 2012.03.22. 21:32:20

@alien576: Hát ha te tudsz nekem úgy kőolajat vagy szenet előállítani, mint ahogy pálinkát vagy villanyáramot, megemelem a kalapomat.

@Gomulka Béla: "Jut eszembe, a bioetanol hulyeség, mert hibrid kukoricából (is) állítják elo, és a hibrid az hulyeség."

Akkor ezt nem igazán értem...

Arth_ur 2012.03.22. 21:42:44

Amíg nem nyomták fel az E85 árát a benzinhez közel, addig gyakran tankoltam felesben ezt a kettőt egy 13 éves, 1,4-es Peugeot 306-osba. Autópályára nem volt érdemes, ott evett annyival többet, amennyivel kevesebbe került a keverék literje. Viszont városban, a napi bejárásnál a többletfogyasztás alig volt, így kb. 10-15%-kal olcsóbban jöttem ki a végén a keverékkel.

balkon-úr 2012.03.22. 21:48:03

Amig a azok a"drága" kereszténydemokraták nem erőltették át az országgyűlésen a jövedéki adókötelezettségét, megérte használni. Azóta az árkülönbség olyan kevés, hogy azt felemészti a többletfogyasztás (sőt). Feleslegesen költöttem egy rakás pénzt az átalakítóra. Gondoltam védem a környezetet, majd behozza az árát, egy idő után talán olcsóbban tankolhatok. De hála a politikusoknak, ezek után kénytelen vagyok újra szennyezni a környezetem, és kikapcsolt állapotban tartani az átalakítót, benzint tankolok, hiszen ezt akarják ott fent. Tényleg büdösebb benzinnel!

átaludtammindent 2012.03.22. 22:01:39

@spisti: nekem astra f 1.4 nyócszelep, bő felesben sokat használom, jobban megy vele, nem tapasztalok többletfogyasztást. Próbáltam közel tisztán is, télen, kicsit többet ment az önindító, egy kicsit fuldoklott kis fordulaton, de ment gond nélkül.

CSL 2012.03.22. 23:10:31

Jobbágy Péter
Ph.D. hallgató

És kitesz egy dízel adatokat tartalmazó ábrát cetánszám vagy éppen zavarodási pont egy bioetanol és benzin felirattal! Ez szakmunkás szintnek is kevés.

CSL 2012.03.22. 23:14:49

De amúgy én basztam el szóval bocsi! :)

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.03.23. 01:12:58

bioetanol = hulyeseg.
Nem kell magayrazat, hogy miert, mert annyira egyertelmu.
Raadasul etikailag is erosen kifogasolhato.

LPG-t nepszerusitsuk inkabb.

brob 2012.03.23. 01:31:09

@midnignt se - kitiltotta az ommm: "LPG-t nepszerusitsuk inkabb" addig jó, amíg nem népszerűsödik, mert aztán az is annyi lesz mint a benzin/gázolaj :)

zoli83 2012.03.23. 01:48:04

Nekem 1.8 16v mareába volt átalakítoval!Nekem nagyon jó volt,alacson fordulaton nyomatékosabb volt,jobban gorsult jobban ment és nem kelett ugy pörgetni!Indításkor volt némi cefreszaga!Télen is azzal jártam,több mint 3 évig csak bioetanolt tankoltam az autóba!Müszakin döbbenten nézték a zöldkártya adatokat :)!Aztán autócsere jött(dizelre),de az átalakított megtartottam,hátha egyszer még kelleni fog!Mikor beraktam az átalakított,már a használatíban írták,hogy 1000km után érdemes egy benzinszűröt cserélni,az évek alatt lerakodó szenyezödések miatt,ezt betartottam,ezért nemek nem volt dugulásom!Fogyasztásom talán 10%-ot nőt,persze nem kellet úgy pörgetnem az autót!Gondolom kinek mennyire jó ez attol is füg,milyen az autó szoftvere pl:menyit állít agyujtáson a kopogás érzékelö...stb.Ha a kormány nem adóztattja,hanem támogatja a "zöld"üzemanyagot talán ma is ezzel járnék!:)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.03.23. 05:50:14

330 az étolaj(biodízel:-):-)
több mint 100 forinttal olcsóbb:-)

Gomulka Béla 2012.03.23. 08:01:17

@magyar_ellenállás: Csak arra utaltam a magam suta módján, hogy kulonféle blog-társalgásokban, számosak és gyakran hoznak abszolút és megingathatatlan verdiktumokat például a hibridekkel kapcsolatban. (Hogy azok nem jók, nincs jovojuk, stb.) Mikozben, és ez csak egy sejtés, nem teljesen tudják hogy mirol beszélnek. Ezért próbáltam esetlenul tréfálkozni a 'hibrid' szó korul. Tudnom kellett volna hogy mi lesz belole.
A hibridekrol én sem tudok jóformán semmit, az autókról mármint. A novényi hibridekrol se sokat, de azért egy kicsivel tobbet.

no_holy_shit 2012.03.23. 08:06:54

@Gomulka Béla:
"Szerzo úr, mi az a RME, SME"
RME=RapsölMethylEsther =repcebol keszul biodizel
SME=SonnenblumenölMethylEsther =napraforgoolajbol keszul biodizel

"Bárkit, aki dízelmotorban akarja használni. A szerzo szerint Svédországban járnak dízel buszok bioetanollal."
meg 95-s benzinnel is jarnak dizel buszok es kulon raknak bele ETBE (EthnanolTercier buthyl esther), hogy megemeljek az alap benzin oktanszamat 95-re, nehogy magatol begyulladjon nagy nyomas es homerseklet hatasara. Persze mindennap

(mielott vki irna: kozvetlen összefügges a Cetan es oktanszam kozott nincs, csak közvetett. nagy cetanszamnal altalaban alacsony az oktan es forditva, altalaban)

benkoo 2012.03.23. 09:32:52

Az étolaj biodízelnek minősül?Mert én tavaly szűr használ étolajjal lenyomtam Hollandiát(3200 Km) egy 1.9D BX-el+utánfutó, minden gond nélkül, sőt a hollandok lefotózták és istenítették az autót és a 200Ft-os Bárdi-s üzemanyagszűrőre azt hitték, hogy valami drága átalakító szett...
Jobban húzott, jobban fogyasztott...

PMLN 2012.03.23. 09:33:43

Csak szólok, hogy a benzin sűrűsége nem 730 g/cm3, a bioetanolé sem 790 g/cm. Ezek az adatok g/l-ben vannak.

plszegy 2012.03.23. 12:57:16

@no_holy_shit:
Szerintem az angol terminológiában
SME: Soy(bean) Methyl Ester : Szója metil észter

Netuddki. 2012.03.23. 13:31:10

Hahó szerkesztők! Találtam egy gyöngyszemet!

Fogyasztáscsökkentő dízelhez:
www.greentech.hu/product_info.php?products_id=43
A HŰTŐVÍZBE kell rakni!!!!! :DDD
Lassan írom, hogy még én is értsem:
A HŰ-TŐ-VÍZ-BE!
Cak 22ezer, áfászámlá...
1800cm3-től 2db kell. :DDD

Kérem továbbítsátok annak aki a fogyasztáscsökkentős átverésekről cikkezik. Mi más lenne. De még van más is ott ezen kívül, mint a bucsuban. Szó szerint... :D

fda 2012.03.23. 14:14:20

@spisti: Ha annyival sokkal jobban megy, mert annyival nagyobb az energiatartalma, hogy érezhetően a pedált sem kell annyira nyomnod, akkod szerinted hova tűnik el az az 1-1.5 plusz liter?

Egyébként utánaszámoltál az áraknak, hogy 1-1.5 liter pluszfogyasztás (kétharmadnyi etanol mellett) mennyibe kerül?

Én is utánaszámoltam, és sajnos az etanollal menni drágább.

spisti 2012.03.23. 14:28:45

@fda: Szia!

Teljesen igazad van! Valóban drágább, de imádom, hogy úgy megy az autóm mint, ha nagyobb teljesítményű autóban ülnék. Addig is nekem jó így mert szeretek sportosan vezetni és hát ez a mód nem igazán a fogyasztásról szól. :)

Érdekes, most 10 - 11 litert bekajál a kicsike ha zavarom. Ugyan ez 530 diesel BMW-nél 7 - 7.5 liter, de sajna még nincs pénzem BMW-re :)

Palotai82 2012.03.23. 14:37:38

@no_holy_shit: Igazad van, benzinnél nem cetánszámot kell nézni. Ha az oktánszámot nézzük, akkor a benzinnek 95-ös, a bioetanolnak viszont 110 feletti. Részben ezért lesz nagyobb a teljesítménye a kocsinak etanollal, és a túlfogyasztás sem éri el az elméleti 33%-ot.
Én is több évig használtam bioetanolt, teljesen meg vagyok vele elégedve. Az autó nyomatékosabb lett, és tisztábban, egyenletesebben üzemelt.

lr 2012.03.23. 15:06:56

E85-öt 1/3-2/3-ban használtam karbis Renault 5 1.1-ben (eddig az arányig lehetett elmenni csak a keveréket dúsítva, fúvókacsere nélkül, ami napi használatban azért nem mind1(bár ott figyel az 5l kanna a csomagtartóban mindig))- sokkal tisztábban (karbiból enni lehetne), alul nyomatékosabban, csendesebben és egyenletesebben üzemel vele a motor (remegésmentesen megy 50-et 4.ben 2 személlyel, 2 bringával a tetőn+ csomagok) , és az előgyújtást hozzálőve (programozható elektronikus vezérlés) alig fogyaszt többet, mint tiszta benzinből.

Elkél hozzá a benzinesnél 1-2-vel alacsonyabb hőértékű gyertya, a teljesen elektronikus gyújtórendszer (Samara-de a gyári megszakítóssal is jól megy,csak többet eszik), és valóban van, h télen nagy hidegben már nem kapja el az indító elsőre (->kell a jó állapotú akksi is).

Még a financiális ellehetetlenítését is kibírnám a fentiekkel, de ami igazán beteszi a kaput, h a belekevert 95-ös benzin külön életet élve detonálgat (gyári KV B98-hoz van), hiába bírná a keverék többi komponense a kiképzést. :|

E100-at lehet kapni vhol kúton?

piettro 2012.03.23. 15:07:30

Suzuki Swift II-be (2006) átalakítót szereltünk. 1 évig E85-el tömtem - egy év alatt (38.000 km) térült meg az átalakító ára (55.000 Ft). Jobban gyorsult, de hidegben nehezen indult, és többlet-fogyasztás jelentkezett (kb. + 1,5 - 2 l). Ja, és időnként (mint kiderült) a lambda szonda hibát jelzett és kigyulladt a check engine - majd kialudt.
Miután felemelték a jövedéki adóját nekem már nem éri meg tankolni. És kényelmetlen is, max 500 km-t mentem egy tankkal, most 680-at.

Solct 2012.03.23. 23:15:35

Kócvágen Polo 1.4 AEX (nyóccelep)

+14fok alap előgyula kell neki és egy resetelt ECU.
Ekkor ~0,6l-el eszik többet, mint benzinből, a
ellenben sokkal jobban megy lent és fent is.

Motornak jobb-e?
-fele annyira melegszik
-15e km után sötét barna, de még átlátszó olaj
-égéstér, szívórendszer, motorbelső patika tiszta
-katalizátor munkanélküli, kipufogó fémtiszta

Csak az nincs megelégedve az etanollal, aki benzinként kezeli. Ez nem benzin. Annyiban hasonlítanak, hogy mindkettő gyúlékony.

jobbagyp 2012.03.24. 10:47:23

@Gomulka Béla
RME= repceolaj-metilészter; SME= napraforgóolaj-metilészter; a jatropha pedig egy viszonylag tágtűrésű olajos növény, amelyet az afrikai terméketlen területek megmentőjeként is emlegetnek időnként, azonban komoly kétségek merültek fel használatával kapcsolatban, ha jól tudom, elsősorban a vízigénye miatt, illetve, mert az ültetvények hamarabb megadták magukat, mint azt szerették volna a tulajdonosok.

@CSL
nem gépészeti, hanem gazdasági területen írom a disszertációmat; a táblázatok alatt feltüntettem a forrást, ahonnan származnak, kérem, Hancsók professzor úrral vitatkozzon az ilyen kérdésekről, mert én nem vagyok kompetens a témában. A könyv pontos adatai, ahonnan információim származnak: Hancsók J.: 2004. Korszerű motor- és sugárhajtómű üzemanyagok III. Alternatív motorhajtóanyagok. Szakkönyv. Veszprémi Egyetemi Kiadó. ISBN 963 9495 33 6; Veszprém, 2004.

@benkoo
Az étolaj nem minősül biodízelnek, sőt itthon üzemanyagnak sem. Németországban pl. lehet egyes kutakon tiszta repceolajat kapni, amivel közlekednek. Biodízel akkor lesz belőle, ha a zsírsavakat kémiai eljárással leválasztják a glicerinről, ezt hívják átészterezésnek. Lásd pl.: ljs.academicdirect.org/A09/167_178.htm

@PMLN
Köszönöm az észrevételt, tényleg elírtam a mértékegységet.

jobbagyp 2012.03.24. 10:51:36

Helyesbítek: SME= szójaolaj-metilészter

jobbagyp 2012.03.24. 10:53:25

Még mindig várom "csobolade" jelentkezését a traktorért :D

ommm 2012.03.24. 10:55:35

@jobbagyp: Én kaptam tőle egy levelet az indapassáról, ahogy javasoltam, kattints rá és írj neki üzenetet.

jobbagyp 2012.03.24. 10:58:17

@ommm: Megtörtént már vagy 2 hete
süti beállítások módosítása