Az adózás önmagában egy bosszantó valami. De ennél is bosszantóbb, hogy mindenféle kreatív államhivatal – köztük az NKH – és minisztérium sápokat talál ki. Aztán megnézik a következő évi költségvetést, ahol persze mindig akad egy új lyuk, - mit lyuk, lék! – aminek a befoltozását rajtam akarják behajtani.
Persze, adót nem emelhetnek.
Inkább kitalálnak mindig valami újat. Hát kérem, 2012-re a baleseti adót dobta nekünk a gép. A névből persze mindenki azt a következtetést szűrte le, hogy aki balesetet okoz, az fizet. Hát egy nagy lószőrt. Az fizet, aki balesetet okozhat, mert él, mozog és kötelezőt fizet. Azaz: mindenki. Igazán nem lesz sok, csak 30 százalék. A 27 százalékos áfához képest persze nem, ami 25-ről valahogy csak felkúszott. Biztos azt mondták, hogy 25-ről 27-re az nem emelés. Miféle matekot oktatnak a Közgázon?!
Talán ezért mondják a Műegyetemen, hogy aki nem tud három pontból kört szerkeszteni, annak van a Duna túloldalán egy másik intézmény.
Szóval, kicsit felszívtam magam. Aztán megláttam a jövő évi kötelező díjait, és jót röhögtem. Ekkora pofára esést szerintem már rég láttunk a Pénzügyminisztérium előadásában. Ezek a szemét biztosítók ugyanis lenyomták a biztosítási díjakat. Úgy 30 százalékkal. Vagyis az adóbevétel harmada is ugrott.
Gyorsan neki is álltam, hogy családunk überexkluzív, tizenéves autókból álló flottájára kiszámoljam, mit is lehet spórolni. Mit lehet?! Kell! Sőt: kötelező!
Nem tagadom, erősen vidéki vagyok. És mint ilyen, jó díjakkal kötök biztosítást. Ez persze a legkevesebb annyi szívás után, ami nekem a vidékiség miatt kijárt Budapesten. Nagy károkozó nem vagyok, igazából az egyetlen butaságot akkor követtem el, amikor azt hittem, a feleségem boldogul a Toyota Avensissel. Elvitte hát gyakorolni.
Ez a döntésem a bónusz-málusz játékban két mezőnyi visszalépést jelentett. Továbbá megszületett a gondolat, hogy netán mégsem az Avensist kéne akkurátusan körbetöretni Hajnival, hanem valami mást. Így lett családunkban egy második autó, egy rendkívüli értéket képviselő Suzuki Baleno, 1,6-os motorral, amire én olcsóbban kötök kötelezőt, mint a feleségem egy 1100 köbcentis vacakra, budapestiként. A vicc az, hogy ezzel együtt bő másfélszerese a Baleno biztosítási díja, mint a kellemes bónuszú Avensisé, hisz új autó, új élet, A0-ról indul a játék.
Gyorsan elvégeztem a kalkulációt. Az Avensis cirka bő 16 ezres éves díja hipp-hopp lement 11500-ra, és ha majd január végén bekövetkezik a Baleno évfordulója, hirtelen 25824 forint helyett csak 18500-at fogunk fizetni. Azt a fene! Még baleseti adóval együtt is kevesebbet fogok fizetni, mint tavaly. Persze jobb lenne, ha a zsebemben maradna a lé, de a tudat így is megnyugtató.
Kezdek vérszemet kapni. Itt van még a motorom. Nem nagy, 250 köbcentis. Az sem baj, ha nem kaphatok rá chopper/túramotor kedvezményt. (Tudták, hogy a K&H-nál ilyen is van, amit minden Harley automatikusan megkap? Íme a bizonyíték, hogy a többség tréleren viszi a motorját a nagy Harley-találkozóra.)
Szóval nézzük! Tavalyelőtt 1026-volt a negyedéves díj. Az idén, a kedvezőbb bónuszom révén lement 1023-ra. Tessék mondani, nincs véletlenül rollerkedvezmény is, a lányom járgánya után? Mert sajnos elfelejtettem mezőőrnek állni, közalkalmazottnak menni, vagy netán lájkolni a Fácsén a Postát. De tudják mit? Hagyom a fenébe, nem számolgatok a kalkulátorral. Lemenne tán 1020-ra? Fogtam eleget az autókon.
Az utolsó 100 komment: