Nem is magas a magyar regisztrációs adó

  2011. augusztus 29. - Stump András Címkék: magyarország külföld regadó

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

Bármiről is legyen szó, mániákusan szeretünk keseregni. Bezzeg Ausztriában milyen nagy a rend, Svédországban milyen jó a közbiztonság, Angliában milyen pompás a gyep. Miért nem a dán adórendszert emlegetjük, ami megtriplázza egy új autó árát?

Gazdasági cikkünk blogposztja.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr983186721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2011.08.29. 23:50:38

@Luighi: ha lennél szíves valamit idevetni, hogy tudjak rá reagálni.

Luighi 2011.08.29. 23:55:12

@Rocko-: tényekkel megtámogatott ellenvéleményed várom az általad demagógnak NEVEZETT filmben szereplő ügyekben.
Reagálj légyszíves.Köszi.

Rocko- 2011.08.29. 23:59:07

@Luighi: hát fél órákat nem fogok elbaszkodni a kedvedért, de:
- nyomtató. a nagyfejű nagyokosan megtalálta, hogy van egy számláló a nyomtatójában. arra már nem jött rá, hogy talán nem azért van, hogy tönkre menjen a nyomtató, hanem hogy megvédje a károsodástól. ő mindezt leszarva kiktatja.
- izzó. lehet példálózni egy 500 éve égő izzóval. kapcsolgassa csak le naponta, tönkremegy az is. na meg persze, lehet olyan izzót gyártani ami 600 évig megy. csak ki fogja kifizetni a 15 ezres darabárat?

Luighi 2011.08.30. 00:06:05

@Rocko-: nézd meg újra!
"talán nem azért van, hogy tönkre menjen a nyomtató, hanem hogy megvédje a károsodástól. " :-)))))))))))))
Milyen károsodástól?
A nyomtató nem működött és a szerviz nem javította. Újat akartak vetetni vele.
Atyagatya! Ugye amit írtál az csak poén!

Rocko- 2011.08.30. 00:09:09

@Luighi: hát faszom. most erről a szarról vitázunk vagy a hülye fejedről? ott magyarázza el, hogy a számláló azt méri, mikor lesz tele a festékfelszívó-tartály. ha tele lesz, akkor meghibásodHAT a készülék.
erre ez a majom fogta, és kiiktatta a számlálót. nem, nem a tartályt üríti, a számlálót dobja ki. mert hát ő nyilván okosabb mint egy mérnök.
szóval ugyan, nézd már meg a filmet amire itt vered.

Kopi3.14 2011.08.30. 00:13:05

Saját tapasztalat köln környezetéből:
Könben albérlet másfél.két szoba általában 400-500 euró, plusz rezsi ami csak villany egy före indul 40€-tól, pro hó, plusz net, ami a hazaihoz képest hasonló városi fejlettség mellett kalap trágya. A fenti pénzért sok esetben csupasz,szürke falakt kap az ember, padló nélkül, a konyhabútort sem szokás hátrahagyni. Garázs, mélygarázs bérleti díja, ha kell, 60€ általában.
Pékségben a kenyér kilója inkább 3 euró, mint kevesebb, vagy lehet venni a megromlani is képtelen toastkenyeret 1 euróért csomagját. Talán fél kilónyi pakk. Zöldség, gyümölcs nem olcsóbb, mint otthon, minösége határeset odahazaihoz képest.

Az 1200€-s pénztárosi fizu meg erre fele álom, nekik olyan bruttó 800 jut, de leginkább csak kisegítöként, max hat órában, hirdetéseken max 400 euróért.

Szolgáltatásba beletartozik a biztosítás is, ami gépjármű esetében rohadt drága az otthoniakhoz mérten.

Benzin, gázolaj drágább, ha valakinek kell. Tömegközlekedés drágább, de nem kicsivel, hanem igen komolyan. Harminc km-re eljutni cirka 180€ havonta

Lakások, alsó hangon 150k e-nak mondanám vételre, házakat pedig inkább 300k+, mint mínusznak.

Ingatlanhelyzetet Hollandiában tudom fokozni, 30m2 lakóhalyó 700e plusz rezsi, egy kétszintes, max 70 m2es lakás, ami a háborúból visszamaradt akciós kínálat keretébe férne be állagra Amszterdamtól cirka fél óra vonatra 1400 €, plusz rezsi.

Autópályák, úthálózat minösége, vasúti közlekedéspontossága, szinvonala: aki szerint hú de jók a néet autópályák, azoknak javaslom az A57-esen egy tanulmányút megtételét, de az A3-on is nyugodtan járjanak egyet, ott elég Passau Nürnberg között. Az A1 Nordschleife-Köln szakasza hasonlóan élvezetes. Vasút pontossága, az általam látott vonatok napi szitnen késnek, az utastájékoztatás hasonlóan magas, kis vasútállomáson nem hallod egyik vágánynál a másik vágányon közölt információt, mert azt gondolják neked nem érdekes. A vonat indulását nem jelzik elöre, hogy esetleg tudj sietni hozzá, ha szükséged van rá, logikus átszállási ponton nem alakítanak ki csatlakozási lehetöségeket, had várj egy csomót. A vagonok mocskosabbak, mint a régi BHV-k voltak a martoni vonalon ég 2007-ben, kényelmetlenebbek is. A vonaton történő utastájékoztatás az egyetlen, ami általában rendben van, de az sem midnig, mindenhol. Ami a német vasútnál egyedüli büszkeségre okot adó elem, az a ICE III szint. A sima ICE már nem egy nagy kuriózum.

@Luighi: tervezett avulás az autóiparban maximum formailag létezik, műszakilag eget verő baromság.

Kopi3.14 2011.08.30. 00:19:39

@Luighi: Azért, mert a szerviz trehány, lusta dolgozni, szarik bele, abból egyből a tervezésnél avulást ültetnek bele? Mondd, gondolkodni szoktál néha?

Kopi3.14 2011.08.30. 00:37:44

@adt: Szerintem inkább azokat kössük fel legelébb a lámpavasra, akik a nyugatonmindenjobb, meg bezzegasógóréknál, a németautópálya... és egyéb hasonló okosságokat böfögik midnenfele, meg sírnak, hogy denálunkmindenszar, mindezt úgy, hogy sosem tapasztalták meg a nyaralásnyi időn kívül más országok helyzetét.

dennisthemenace 2011.08.30. 00:46:10

@Accordbela: Az elso kocsimat (A-s Vectra), 285 fontért vettem. A másodikat (Peugeot 406), már 1500-ért. Ez annyira bejott, hogy már negyedik éve hajtom..

mad rims 2011.08.30. 02:41:23

a félreértés abból adódik h aki külföldön dolgozik az otthon úgy is csak a szépet és jót meséli..........fel kell vágni ugye :D :D a rossz és negativabb dolgokat valahogy elfelejtik megemlíteni mert az milyen már hogy ők a nagy távolban a jólét földjén dolgoznak és bizony ott is van bibi a rendszerben? De persze tény hogy külföldön egyszerübb megélni egy normál fizetésből és alapvetően ésszerűbb minden........... De csak h ne legyek OFF egy autós példa.......50 ezres város angliában.......belvárosi, mondhatni nagy forgalmú mellékutca......tél óta érintetlen......azaz tele kátyuval és a magyarnál okádékabb foltozásokkal. 3 hete eljutottunk oda hogy festékkel meg lett jelölve hogy hol és hogyan fogják foltozni/javitani.....lenne mit bőven... Ja és például az angol hiradók és újságok télen tele voltak felháborodott emberekkel akik ki voltak akadva a kátyus utaktól és szidták az önkormányzatokat hogy hova fizetik az adót ha ilyenek az utak...... ja hogy otthon ezekről senki nem tud és nem hallott? pedig igy lenne teljes a kép....

Ciri 2011.08.30. 05:33:09

"Épp ezért Dánia az első számú szürkeimport-forrás"

A kedves szerző vesszőparipája a szürkeimportosdi, mellyel nem is mutathatná meg jobban gazdasági analfabéta mivoltát.

Fantozzi.ie 2011.08.30. 06:32:22

Subaru Forester USÁ ban 3,7 millió Ft
Itthon 10,5 millió Ft Hogy is van ez kérem??

Luighi 2011.08.30. 06:35:24

@Kopi3.14: "tervezett avulás az autóiparban maximum formailag létezik, műszakilag eget verő baromság."

AZ!
De azért létező a 200.000km-t tudó PD alkatrész ugye? Melyik járműnek eléh ha annyit elmegy?
Ki "kérte meg" a mérnököket, hogy csak annyi legyen benne? Mert nem maguktól ötletelték gondolom.

Luighi 2011.08.30. 06:40:30

@Kopi3.14: A szerviz lusta dolgozni :)
Akkor miből élnek?
Tőzsdéből mint a VW? (Tudtad hogy van nekik olyanjuk akik ott csinálnak pénzt?)

És nem kellett volna csak a nyomtatónál leragadni, szerintem.

Zöld apple, igazán? Elektromos készülék újrahasznosítás? stb

Luighi 2011.08.30. 06:43:15

@Rocko-: "nem fogok elbaszkodni" "most erről a szarról vitázunk vagy a hülye fejedről?"

Válassz új nevet, szerintem!

A TAPLÓ még nem foglalt! ;-)

Fantozzi.ie 2011.08.30. 06:44:39

@pryor: Itt nálunk Írországban 471000 Ft egy takarítónő havi fizetése

Fantozzi.ie 2011.08.30. 06:47:36

Ja az orvosok HETI 5000 EUR t keresnek
Nővérek 900 EUR t hetente -.)) az picit több mint egymillió Forint havonta...

Fantozzi.ie 2011.08.30. 06:55:08

@Morfologista: Mi Audi TT , Mercedes A klassét (nemsokára) adunk
Ja és többszáz évig védtük a törököktől Nyugat-Európát
Mi találtuk fel a karburátort a transzformátort a futószalagot és a biztonsági karosszériát (többek között)

ifrance 2011.08.30. 08:04:17

@Shadowbull: előre vetem, hogy belőlem nem az irigység beszél!
remek összehasonlítási alap ha az ember multinál dolgozik. én ugyanazért a munkáért kb fele-harmada pénzt kapok, mint a német, vagy francia kollégám. egységes árképzés van, a termékeinket itthon is ugyanannyiért adjuk, mint németéknél. (nyilván a nagy vevők egyéni kedvezményekkel bírnak)
az egyetlen különbség, hogy a német piac egyszerűen nagyobb, mint a magyar. igaz, a magyar cég létszáma is sokkal kisebb, mint a németé. egyszerűen kihasználja a cég azt, hogy itt a piac ezen a szinten tartja a fizetéseket. mert a munkánkból telne többre is. így egységnyi forgalom mellett nagyobb profitot hozunk mi, mint a kintiek - egyszerűen a kisebb bérköltség miatt.
más kérdés, hogy én egyáltalán nem panaszkodom emiatt, egyrészt én írtam alá a szerződést, másrészt még így is olyan fizetést kapok, amit sokan elfogadnának (persze nem kell milliókra gondolni :)), és a cég is nagyon emberséges. mindenhol a világon. de olyan szinten, hogy amikor nyaraláson elmentünk többek között abba a városba is, ahol a francia leánycég volt, magától értetődő volt, hogy beugrunk, és viszünk egy téliszalámit meg egy tokajit. mint ahogy az is, hogy ők meg vendégül látnak minket családostul egy ebédre, csak azért, mert én is annál a cégnél dolgozom, és meglátogattam őket.

szóval nem mindig igaz az, hogy a német azért kap nagyobb fizetést, mert az ő csavarjai bmw-be kerülnek, a magyaré meg csepel bringába. azonos értékek termelése mellett is megmutatkozik a fizetések különbözősége. egész egyszerűen azért, mert nincs rákényszerítve a cég a magasabb fizetésre. sőt, szvsz szíve szerint a német bmw gyárban is legszívesebben magyar fizetéseket osztana a cégvezetés, ha nem állna fel röhögve azonnal minden munkás...

Shadowbull 2011.08.30. 08:20:22

@ifrance: "szóval nem mindig igaz az, hogy a német azért kap nagyobb fizetést, mert az ő csavarjai bmw-be kerülnek, a magyaré meg csepel bringába. azonos értékek termelése mellett is megmutatkozik a fizetések különbözősége. egész egyszerűen azért, mert nincs rákényszerítve a cég a magasabb fizetésre"

Ez pontosan igy van. Azert is irtam, felkialtojellel, hogy atlagosan termel kevesebbet. Az orszag osszes dolgozoja joval kevesebb erteket allit elo fejenkent, mint egy nemet.

Egy multi magyar leanyvallalatanal akar nagyobb erteket is megtermelhet egy dolgozo, mint a nemet anyavallalatnal. A fizetesek megis sokkal alacsonyabbak mint Nemetorszagban.

Ez azert van, mert a magyar leanyvallalat a magyar munkaeropiacon szerzi be a munkatarsait, es a magyar munkaeropiaci viszonyokhoz alkalmazkodik.

ami egyebkent egy teljesen racionalis viselkedes a reszerol, te sem fizetsz 3x annyit egy kilo dinnyeert a piacon, csak azert mert Nemetorszagban annyiba kerul. Te a magyar arakat fizeted meg.

A munkaadok is a magyar munkaero arat fizetik meg.

Es azt is latni kell, hogy ha ugyanannyit kene fizetnie a cegednek, mint Franciaorszagban, akkor annyi erovel akar ott is felepithette volna a gyarat....

(oke, van ezer mas, akar erosebb tenyezo is, mint az adozasi kornyezet, tokekihasznaltsag, szakszervezetek hianya, esatobbi)

sb

Shadowbull 2011.08.30. 08:23:09

@Fantozzi.ie: "Mi találtuk fel a karburátort a transzformátort a futószalagot és a biztonsági karosszériát (többek között)"

Ezek kozul melyiket talaltad fel te?

sb

Shadowbull 2011.08.30. 08:25:52

@Luighi: "Te viszont rendszeresen, sommásan ki szoktad jelenteni tervezett avulás nincs, mert marhaság"

Konkretan azt szoktam kijelenteni, hogy tervezett avultatas (a programozott tonkremenetel ertelmeben hasznalva a kifejezest) az autoiparban nem letezik es nem is lehet megcsinalni.

sb

Shadowbull 2011.08.30. 08:29:57

@Luighi: "De azért létező a 200.000km-t tudó PD alkatrész ugye? Melyik járműnek eléh ha annyit elmegy?
Ki "kérte meg" a mérnököket, hogy csak annyi legyen benne? Mert nem maguktól ötletelték gondolom. "

Aham. Szoval azt allitod, hogy MINDEN PD elem elromlik LEGKESOBB 200.000 kilometer megtetele utan.

Na en meg azt allitom, hogy ezt muszakilag nem lehet megvalositani.

Kismillioszor elmondtam mar, es erdekes modon sokan meg is ertettek, hogy az autoiparban nem maximalis hanem minimalis futasteljesitmenyre mereteznek adott hasznalati profil mellett.
Ha nem erted a kulonbseget, az a te bajod.

sb

Ciri 2011.08.30. 08:40:53

@Luighi:

"De azért létező a 200.000km-t tudó PD alkatrész ugye? Melyik járműnek eléh ha annyit elmegy?
Ki "kérte meg" a mérnököket, hogy csak annyi legyen benne? Mert nem maguktól ötletelték gondolom. "

Csak egy kérdés: szerinted ez miért lenne jó a gyártónak?

skyrangr 2011.08.30. 08:55:31

@király shanyi: nekem konkrétan 2 malmöi ismerősöm szaladgál nagyértékű dán szürekimportos újautóval. Koppenhágában megvették, átvitték Malmöbe, befizették az adót, a reg.díjat, leműszakiztatták, kapott rendszámot, biztosítást, és visszahordják Koppenhágába szervizbe. Így még a garanciát sem bukták, és ahogy elmondták 10%-ot legalább nyertek az üzleten.
a dán ugyanezt csinálja a lakhatással. eladja a koppenhágai lakást, vesz Malmö mellett egy házat, marad is pénze, azt átjár a hídon melózni...

ifrance 2011.08.30. 09:08:38

@Shadowbull: világos, amit mondasz, nincs is vele semmi bajom. tökéletesen racionális a cégem viselkedése. ő a saját érdekeit nézi. nem feladata, hogy az enyémet is nézze. viszont kötelessége (lenne), hogy ne éljen vissza az erőfölényével.

de hogy visszatérjünk a kocsikhoz, nekem egy olyan ötletem lenne, hogy kötelezővé kellene tenni a gyáraknak az egyes motorok minimális elvárt futását. hogy ne csak pletykák terjedjenek még a területen dolgozók között is, hanem legyen ugyanolyan nyilvános adat, mint a co kibocsátás.
azt egyébként jól sejtem, hogy a gyártók típusonként más és más tervezett minimummal számolnak? pl. egy polo motorja kevesebbre van méretezve, mint egy passaté?

Rocko- 2011.08.30. 09:08:42

@Luighi: köszönöm szépen, hogy érvekkel vagy tényekkel válaszoltál az átalam felvetett logikai hibákra.
további szép napot!

Shadowbull 2011.08.30. 09:44:51

@ifrance: "ő a saját érdekeit nézi. nem feladata, hogy az enyémet is nézze. "

A te feladatod meg az, hogy a sajat erdekeid nezd. Mastol ne vard. Egy munkaviszony az nem hazassag, nem szerelem (najo, neha :)) Csak egy szerzodes. Ami ha nem tetszik barmikor felmondhatod es kereshetsz jobbat. Meg el is koltozhetsz, kulfoldre is mehetsz. Egy eleted van, hasznald ki.

"kötelezővé kellene tenni a gyáraknak az egyes motorok minimális elvárt futását"

Az a baj, hogy a valos hasznalati profil az nagyon eltero. Plane a karbantartasi hajlandosag. Szerinted olyan hasznaltauto van, amelyik meg 250e kilometeres futasteljesitmennyel is megkapja a gyarilag eloirt karbantartast? Nem sok. Aztan ott van meg az oratekeres problemaja: A legtobb auto Magyarorszagon valahol 110-130e kilometernel idohurokba kerul, es nem oregszik tovabb :)

"azt egyébként jól sejtem, hogy a gyártók típusonként más és más tervezett minimummal számolnak? pl. egy polo motorja kevesebbre van méretezve, mint egy passaté?"

Az en tapasztalataim szerint altalaban konszernszintu eloirasok vannak, amitol szigorubb iranyban lehet elterni az egyes projektek soran. Tehat a VW-Konszern azt mondja, hogy az o motorjainak minimum 250e kilometert kell tudniuk, definialt hasznalati profil es eloirt karbantartas mellett. Aztan ettol el lehet terni szigorubb iranyba, mondjuke gy projekt lehet 300e kilometerre tervezve, vagy lehet egy szigorubb profilt hasznalni a teszteleshez, de lefele nem lehet elterni.
A motorok mechanikai meretezesenel egyebkent sem tesznek kulonbseget, hogy milyen autoba fog beepulni, hiszen ugyanazon a gyartosoron keszult ugyanolyan motortipus beepulhet kismillio modellbe. Persze periferiaszinten es applikacios oldalrol elteresek vannak, de az alapmotor (altalaban) ugyanaz.

sb

ifrance 2011.08.30. 10:02:45

@Shadowbull: jó, de a co érték sem annyi, amennyi 250ezer után, főleg ha olajcserét 200nál látott utoljára a kocsi, mégis megadják. a fogyasztás is olyan, hogy van egy kalkulált ciklus, ami alapján kijelentik, hogy ennyi. aztán a valós érték meg lábhasználattól függően alakul.
ugyanígy meg lehetne adni, hogy a mi motorjaink az előírt karbantartások megléte és szabványos igénybevétel mellett ennyi km-re vannak méretezve. ez szvsz arra ösztönözné a gyártókat, hogy felfelé licitáljanak. a km óra állásokról meg egyszerűen nem hiszem el, hogy ne lehetne egy olyan számlálót elhelyezni a kocsin, amit nem lehet (jó, mindent lehet, de nem mindegy, hogy mekkora energiabefektetéssel) nullázni. A km óra meg automatikusan szinkronizálhatná magát ezzel a számlálóval mondjuk minden 10. indításnál. persze ez csak laikus ötletelés, de szerintem a gyártóknak sem érdekük az, hogy 150ezernél gyakorlatilag megálljon a számláló. :) mert így elég sokan tévesen vonják le a következtetést az adott gyártó minőségéről.

fogash 2011.08.30. 10:27:29

@Shadowbull: "A fajdalmas igazsag az, hogy kevesebb erteket termel a magyar dolgozo atlagosan. Ez allitja be a berszinvonalat olyanra, amilyen."

Ez egy nagyon hangzatos duma, csak sajnos nem állja meg a helyét. A magyar dolgozó TÖBB értéket termel, mint a ny-európai.

Az összes nyugati tulajdonú vállalatnál magasabb teljesítmény-elvárások, rövidebb normaidők vannak, mint az anyacégeknél. A magyar munkajog, plusz az erős szakszervezetek hiánya könnyedén lehetővé teszi, hogy egy tetszőleges termelő berendezés 7x24 üzemeljen 4 váltásnyi emberrel, évi 360 napon. Ugyanez Ny-Európában vagy lehetetlen (vasárnapi munkavégzés tilalma, ünnepnapok + brückentage, nyári leállások), vagy legalább 6 garnitúra embert igényel (36v vs 40-48órás munkarendek...)

A gondok ott kezdődnek, hogy - épp a munkaerő olcsósága miatt - itt sokkal inkább megéri 10 anyagmozgató embert felvenni, mint egy görgősort, vagy konveyort felépíteni. Emiatt persze nő az indirekt fizikai állomány létszáma, vagyis az egy fizikaira eső megtermelt érték csökken(het).

A folytatásban jön, hogy - a hivatal bármennyire is küzd - a kapcsolt vállalatok 99%ban meg fognak próbálni adót optimalizálni, így aztán tágra nyílt bociszemekkel állíthatják, hogy itt kevés érték termett.

A tetejére csapd rá, hány személyzetis és könyvelő kell, hogy az idióta jogszabályoknak megfelelően tudd jelenteni/könyvelni a foglalkoztatást. Tedd hozzá, hogy az ididóta magyar jogszabályok miatt a teljes könyvvitelnek a magyar és az anyacég országa szerint is el kell készülnie (dupla munka!), illetve a controlling rendszert is erősen túlméretezik, hogy kint is mindenről tudjanak, ami itt történik. Ez megint csak embert igényel.

Kezd derengeni, miért kell itt több ember ugyanannyi eurónyi érték megtermeléséhez?

A magyar vállalkozásokban több variáció van:
- elavult technológiával gyártanak, mert így is épp csak a felszínen tudnak maradni, nincs pénzük fejlesztésre. Ördögi kör, 22es csapdája, de mint tudjuk a bank csak annak ad hitelt, akinek van pénze,aki amúgy sem lenne rászorulva...
- megy a mutyi, papíron nagy a gáz, de a tulaj azért csak elvan valahogy.

A magyar ipar teljesítményét ne az építőipar teljesítményéből következtesd ki.

Shadowbull 2011.08.30. 10:31:11

@fogash: a kulcsszo az atlagosan.

de fentebb ott a reszletes valasz.

sb

Luighi 2011.08.30. 10:32:57

@Shadowbull: "Kismillioszor elmondtam mar, es erdekes modon sokan meg is ertettek..."

Nem ismerheti mindenki a teljes webes életművedet, nagy baj?

fogash 2011.08.30. 10:34:05

@Morfologista: "És ezzel el is érkeztünk kicsiny országunk rákfenéjéhez. Nincs nyersanyagunk, bármit előállítunk ahhoz külföldről kell megvennünk a nyersanyagot."

Ja, akár csak Japánnak, Taiwannak, Koreának, Svájcnak... Ne haragudj, de az ország lakóinak jóléte utoljára Kádár aápnk idején függött a megtermelt vas mennyiségétől!

Luighi 2011.08.30. 10:35:21

@Ciri: "miért lenne jó a gyártónak"

Neked biztosss ingyen adnak alkatrészt nemde? Ja még fizettek is és elnézést kértek? Akkor nem szóltam.

pryor 2011.08.30. 10:35:22

Ugyanazt kérdezem akkor én is Tőled, mint az összes külföldön élő ismerősömtől!
Ne a jövedelmet mondd, hanem mondjuk egy 53m2-es lakás, egy autó, rezsi és kajálás után mennyi marad egy hónapban! Ez a lényeges, nem a fizetés!:) Igazából ami marad mutatja meg a különbségeket!

Shadowbull 2011.08.30. 10:41:29

@Luighi: "Nem ismerheti mindenki a teljes webes életművedet, nagy baj?"

Azt viszont tudod, hogy azt szoktam mondani, hogy ilyen nincs, de azt nem tudod, hogy mit szoktam mondani, hogy miert nincs :)

sb

fogash 2011.08.30. 10:43:52

@Luighi: @Shadowbull: tervezett avultatás valóban nincs. Tervezett minimális élettartam van, amit viszont egyre pontosabban be tudnak lőni. Mivel minden rendszernek van leggyengébb alkatrésze, ha azt úgy tervezik és gyártják, hogy legalább 10.000 ciklust kibírjon, akkor manapság biztos lehetsz, hogy a legyártott mennyiség 98%-a nem fog többet menni 10.500 ciklusnál, mert az pazarlás lenne.

Így bár nincs tervezett avultatás (max. erkölcsi, ahogy már fűtik a népet pl. az iphone5-re, aminek megjelenésekor a 4est használók 80%-ának izzadni fog a tenyere), a gyakorlatban mégis csak az van, hogy egy bizonyos élettartam után a cucc javíthatatlanul elszaródik.

Shadowbull 2011.08.30. 10:51:14

@ifrance: Naja, de akkor kapnank megint egy semmire sem hasznalhato erteket, mint amilyen a normafogyasztas :)

raadasul az elobbit viszonylag konnyu tesztelni, egy elelttartamot meg koltseges es hosszu.

a piac itel ebben is...

" szerintem a gyártóknak sem érdekük az, hogy 150ezernél gyakorlatilag megálljon a számláló"

Az nem. Viszont a gyarnak is szuksege van egy manipulalasi lehetosegre, mert o maga is allitja a szamlalot, mielott az ugyfelhez kerul a kocsi.

Innentol kezdve meg a lehetoseg adott.

SZVSZ torvenyi oldalrol lehetne megfogni ezt.

sb

Shadowbull 2011.08.30. 10:52:38

@fogash: Ettol sokkal nagyobb rahagyasok vannak.

Masreszt az eloirt ciklusszam meg olyan magas, hogy hetkoznapi hasznalatban akar tobb mint 10 ev is lehet mire elered.

sb

fogash 2011.08.30. 10:54:19

@Shadowbull: aha, tehát magyarországon azért alacsonyak a fizetések, mert itt átlagosan rosszul keresnek az emberek...

Nmin nem bírsz túllépni (az avultatás mellett), hogy itt nem csak abszolut értékben vannak különbségek, hanem relative is.

Nem az a baj, hogy Münchenben, Malmöben, Koppenhágában minden a duplájába kerül, mint nálunk, hanem az, hogy ott az emberek 4-5ször annyit keresnek (átlagosan, ahogy mondod, vagy akár a 8órás minimálbért nézve). Verstanden?

2x árakhoz 5x fizetés. Ki él rosszabbul?

Amúgy igen, mi se fizetünk többet, amíg ennyiért is találunk embert. Bár most, hogy az audi a pofánkba nyitja a tréningcenterét, kicsit kezdünk izzadni...

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2011.08.30. 10:56:41

@Shadowbull: Ezt nagyon szépen összeszedted. Tudsz te jókat is írni, ha akarsz.

Csak az a baj, hogy a dolog egy kicsit sántít. Két szempontból:

1. Jelenleg Magyarországon a gépiparban kifejezetten drága termékeket állítunk elő. Most jöhetnék az Audival, vagy a GM-el, de nem erre gondolok. Munkám miatt nagyon sok helyen megfordulok, és olyan hithech cuccokat előállító kis cégeknél jártam, hogy elképedtem. Például gondolnád, hogy mocskos drága esztergákat, marókat gyártunk? Megvesszük a gépeket Taiwanon, csupaszon, és itthon hozzátesszük a vezérlést, felcicomázzuk, és többszörös áron eladjuk. vagy pl. én sem tudtam, hogy a dunaújvárosi vasműben igen drága spéci acélt állítanak elő, mert csak azt lehet eladni. De sorolhatnám. Az a lényeg, hogy tömegében mi sem bádog lavórt gyártunk. De az élelmiszer iparunk sem arról ismert, hogy baracklekvárt főzne be nagy üstökben fakanalas asszonyokkal. Pl. brutális a kacsamáj (a libamáj is, de a franciák jobban szeretik a hízott kacsamájat) exportunk, csakhogy drága terméket említsek. És korszerű körülmények közt termelik. Ez itt nem Kongó, ahol 20 gyerekes anyák szövik a kosarakat a kunyhó előtt.

2. Amire már utaltam, és ez lényeges, a termékeket nagyon korszerű technológiával állítjuk elő. És ez is ugye a termelékenység fontos kritériuma.

Azt kéne észre vennünk, hogy jelenleg modern rabszolgatartás folyik. A "fejlett" országok rájöttek, hogy mennyivel több profitot tudnak termelni, ha a valódi termelést (szóval nem csak simán összeszerelést) olyan országokba helyezik át, ahol legalább olyan jók az adottságok drága termékek gyártásához. na pl. ez folyik nálunk. Az AUDI, Mercedes nem szerelemből jött ide.

A bigmac kiszolgálásról, mert értékteremtésről még annyit, gondolj bele, hogy ma Magyarországon legalább annyi jó minőségű élelmiszert állítunk elő, ÉS fogyasztunk el, per fő, mint pl. Németországban. Szóval a hozzá tapadó szolgáltatást is jobban kéne értékelni, a negyedannyi nagyon durva kizsákmányolás. És ehhez asszisztálnak a politikusaink. Kb. úgy, ahogy a néger törzsfők eladták a népüket a rabszolga-kereskedőknek.

fogash 2011.08.30. 11:01:31

@Shadowbull: most muszáj értetlenkedni? Igen, egy "heckscheibenrollo elektrisch"-nél a 10.000 cilkus az negyven évet jelent akkor is, ha minden munkanapon reggel kinyitod, este becsukod a rolót...

De egy fékbetét, lengéscsillapító, vezérműlánc, PD-elem? Aksi a telefonodban? Minden rendszernek van leggyengébb eleme, elég ha az tönkre megy.

Most szembesültem vele: 2006os Black&Decker akkus fúróknak tönkrement a töltője (!). utánrendeltem, darabonként 5000ért kaptam töltőt. Két hónap alatt megdöglött mindkettő. Egybeöntött-ragasztott cucc. A szerviz első kérdése az volt, hogy milyen régi akksikkal használom, mert egy idő után az aksi veri tönkre a töltőt. Új aksi 9000Ft. 12ért vettem új fúrót, 2 aksival, töltővel...

Szerinted is csak úgy lehetett megtervezni, hogy 4 év után a kifogástalanul működő fúrót kidobjam, mert a (töltést felvevő és megfelelően tároló) akksija kinyírja a töltőket?

Shadowbull 2011.08.30. 11:09:33

@fogash: "Amúgy igen, mi se fizetünk többet, amíg ennyiért is találunk embert. "

ez egy kulcsmondat, a tobbi rizsa.

"Bár most, hogy az audi a pofánkba nyitja a tréningcenterét, kicsit kezdünk izzadni... "

Nem veletlenul magasabbak az atlagfizetesek GYMS-megyeben, mint mondjuk BAZ-megyeben.

Regionalisan ugyanugy mukodik a dolog, mint orszagok kozott.

Egy BAZ-megyei melos sem erti feltetlenul, hogy miert keresi o a felet se annak, amit mondjuk az Audiban meg lehet keresni. Pedig Magyarorszag mindketto.

sb

Shadowbull 2011.08.30. 11:14:34

@alibiman:

1. Sajnos aranyaiban a nagy jovedelmet termelo cegek keves embert foglalkoztatnak.

2. Szerintem a leglenyegesebb dolog, hogy mennyi bevetelt termel a ceg. Ha sokat, tobb jut fizetesre.

"Az AUDI, Mercedes nem szerelemből jött ide."

Nem, de nem is az alacsony berek miatt.

sb

Shadowbull 2011.08.30. 11:22:42

@fogash: Az auto azert nem telefon.

Ha elromlik egy alkatresz, akkor csere aztan mehetsz tovabb.

sb

fogash 2011.08.30. 11:26:04

>>"Az AUDI, Mercedes nem szerelemből jött ide."
Nem, de nem is az alacsony berek miatt;<<

Nem hát. Arra a 2100 új munkahelyre fejenként 10millió Ft állami támogatás jut. 10 millió forint nálam egy átlagos dolgozó 4-5 éves bérköltsége, járulékokkal.

@Shadowbull: >>"Amúgy igen, mi se fizetünk többet, amíg ennyiért is találunk embert. "
ez egy kulcsmondat, a tobbi rizsa.<<

Ismerek itt valakit, aki arról hadovált, hogy Mo-on mennyivel alacsonyabb a termelékenység, mint kint, illetve hogy ez az oka az alacsony béreknek. Na AZ a rizsa.

Mellesleg mikroszinten szemlélve nem lehetsz öntudatos, hogy mérnökként Győrben vagy Salgótarjánban sem dolgozol havi 4000 euró alatt, de ez az út rövid távon is az éhenhaláshoz vezet.

Ezért kicsit fájdalmas de követendő irány a minimálbér emelése, mert akkor makroszinten is indulunk felfelé, ráadásul nő a belső fogyasztás, stb.

A baj az, hogy a magasabb béreket a tipikus magyar kisvállalat csak áremeléssel tudja kinyögni, így az ARÁNYOK nem változnak. A kormány miatt (foglalkoztatás terhei, adók), a bankok miatt (hitelkamatok nagyjából tízszer akkorák itt, mint Ny-Európában, profitjuk gigameganagy). :(

fogash 2011.08.30. 11:27:23

@Shadowbull: aha, mikor az 1-2milliós autóra benyögik a 600eFt alkatrészárat, akkor elgondolkozik az ember, hogy akar-e javíttatni, vagy vesz egy másik bontószökevényt...

Morfologista 2011.08.30. 11:32:08

Úgy látom tovább jutott a társalgás, és eljutottunk oda, hogy Magyarországon bár meg lenne a termelékenység/értékelőállítás színvonala nyugati mércével is, de valamiért mégsem élünk nyugati színvonalon. (Bár továbbra is fenntartom, hogy a nyersanyag hiánya igenis komoly versenyhátrány), van még itt rákfene mégpedig hirtelen kettőt is hozzátennék az eddigiekhez. Az egyik a technológia, amit fentebb valaki teljesen jól ki is fejtett, hogy bár helyenként képesek vagyunk magas hozzáadott értékű termékeket előállítani, azért az átlagos technológiai szintünk és így a termelékenységünk is a béka segge alatt van. A másik, hogy a magas technológiai színvonalat képviselő termelő cégek nem magyar cégek, jövedelmük jelentős részét nem Magyarországon realizálják, így az adót sem itt fizetik meg utána. Gyárthatunk mi óriási hozzáadott értéket képviselő menő Audi TT-t, ha a TT-előállításból keletkezett eredményt az Audi nem itt adózza le és nem itt költi el. És azt is meg lehet nézni, hogy az ilyen cégeknél dolgozók bére bár konvergál a német kollégáéhoz, még nincs azon a szinten, de egy Audiban dolgozó mérnök azért a magyar átlag fizetés többszörösét keresi itt Magyarországon.

Összefoglalva, magas technológiai színvonalon dolgozó magyar cégekre van szükség, ehhez nincs meg a tőkéje a magyar kkv-knek, (magas technológiához sok lóvé kell): ördögi kör.

A tőkét pedig az állam biztosíthatna, ha nem azzal lenne folyamatosan elfoglalva, hogy a haver cége, amely bár soha nem épített még semmit sem, autópályát építsen bivalybasznádra, ami marhára fontos csak éppen sz*rt sem ér és soha nem fog megtérülni. Az ilyen mutyi-beruházások és néhány politikus illetve politikus-közeli emberek meggazdagodása viszi el a tőkét azok elöl, akik az egész országot felvirágoztathatnák. Sajnos.

Morfologista 2011.08.30. 11:38:11

@fogash: "Ezért kicsit fájdalmas de követendő irány a minimálbér emelése, mert akkor makroszinten is indulunk felfelé, ráadásul nő a belső fogyasztás, stb."

Ja, és ezzel a húzással rövid távon versenyhátrányt érsz el, hosszabb távon meg csak simán inflációt, és ugyanott vagy ahol voltál: sem a fogyasztás nem lesz nagyobb (reálértéken) sem az ezáltal generált extra jövedelem nem keletkezik (reálértéken). A minimálbér intézménye egyébként is szociálpolitikai eszköz a gazdasághoz nem sok köze van. A valós gazdasági folyamatokat maximum gátolni lehet vele, nem segíteni

smallprince 2011.08.30. 11:54:58

Emberek, tegyetek már különbséget az egyén és az ország hatékonysága között.

Átlagosan, az egy főre jutó termelékenységben, sőt a munkában eltöltött idővel is bőven az EU átlag felett áll Magyarország - ha csak azokat vesszük, akik dolgoznak.

DE!

A baj, hogy túl kevesen dolgoznak, kevesek dobják össze az egyébként európai szinten nem (túl) rossz közszolgáltatásokat - emiatt kevesen fizetnek de ők sok adót.
(Ráadásul magas a köz- és a magánszféra eladósodottsága is.)

Továbbá mind a versenyszféra mind a közszféra sokszor dolgozik 'feleslegesen': például az egész ország fuldoklik a bizalmatlanságból fakadó túladminisztráltságtól, ami ugyan munkavégzés, de a hatékonyságot rontja.
Ez pedig leginkább kulturális probléma és egyben komoly(pénz)pazarlás is.

Végeredmény, hogy - bár vannak sikeres és hatékony ágazatok, ahol sokan hatékonyan és jól dolgoznak - hogy az ország termelőképessége (GDP) elmarad a fejlettebb EU országokétól, tehát csökken a teljes (újra)elosztható jövedelem, amitől az általános bérszint is alacsonyabb lesz, ez megszabja a keresletet és a kínálatot - ami persze visszahat az árakra és a bérekre is, még azokéra is, akik ugyanolyan jól dolgoznak, mint a 'gazdagabb' országokban bárki.

fogash 2011.08.30. 11:56:01

@Morfologista:

"Ja, és ezzel a húzással rövid távon" elolvastad végig, amit írtam? Két mondattal később ott volt: munkajogi és bankjogi környezet erős megszabályozása, különben ugyanezeket az ARÁNYOKAT konzerváljuk, csak magasabb szinten.

Az Audi esetében meg nézd meg, hogy az összes gyára közül ki milyen profitot ért el. Pont itt realizálják a nagy profitokat, mert adómentességet kaptak, így itt mutatnak ki egy nagy valag pénzt.

Az meg meddő vita, hogy jobb lett volna-e, ha nem kapnak adókedvezményt, és ide se jönnek, vagy hogy kevesebb kedvezményért is ide jöttek volna-e?

fogash 2011.08.30. 11:59:00

@smallprince: ne feledjük a létszám 1/4ét kitevő cnorvégokat, akik ugye a megtermelésben nem vesznek annyira részt, annál inkább az "egy főre eső"-ben.

rossz pillanataimban azt szoktam mondani: legyen a Tisza és a Bodrog is határfolyó, azokon túl GDP úgyse terem, csak segílyes. Mit veszítenénk?

Shadowbull 2011.08.30. 12:00:55

@fogash: "Arra a 2100 új munkahelyre fejenként 10millió Ft állami támogatás jut. 10 millió forint nálam egy átlagos dolgozó 4-5 éves bérköltsége, járulékokkal. "

Nem a tamogatasert jottek, mert ezt (akar tobbet is az EUn kivul) barhol meghaphattak volna.

Az Audiban ettol azert magasabb a berkoltseg. szerintem ott 3 evet sem fedez. Es egy ilyen jellegu hightech ipari termelouzemben a berkoltseg nagyon kis resze a teljes koltsegnek.

"Ismerek itt valakit, aki arról hadovált, hogy Mo-on mennyivel alacsonyabb a termelékenység"

Nem beszeltem termelekenysegrol.

sb

Morfologista 2011.08.30. 12:02:07

@fogash: Ebben egyetértünk. Az adókedvezmény kétélű fegyver, egyrészt jó hogy idejönnek (pl. Audi), másrészt meg milyen már, hogy versenyhátrányban részesítjük a magyar cégeket egy némettel szemben?!? Lehetnénk kicsit nacionalistábbak! És ez a következő rákfenéje a magyar gazdaságnak:

Nem vagyunk eléggé nacionalisták a fogyasztásban. Ha körülnézünk a világban a sikeres nemzetek a fogyasztásukkal is védik a gazdaságukat. Csak akkor vesznek importot ha nincs hazai. Nálunk mi van? Milyen mezőgazdasági termékre van szüksége a magyarnak, ami nem terem meg itthon? Mennyi import szar van az áruházak polcain? Miért költünk milliárdokat állami skodákra? Ez szerintem nagyon gáz, és erről mi tehetünk átlagemberek.

Shadowbull 2011.08.30. 12:02:51

@fogash: "Az Audi esetében meg nézd meg, hogy az összes gyára közül ki milyen profitot ért el. Pont itt realizálják a nagy profitokat, mert adómentességet kaptak"

A teljes adomentesseg nemsokara lejar. az uj beruhazasra nem kaptak adomentesseget. Merci se.

sb

Shadowbull 2011.08.30. 12:04:57

@fogash: "Az meg meddő vita, hogy jobb lett volna-e, ha nem kapnak adókedvezményt, és ide se jönnek, vagy hogy kevesebb kedvezményért is ide jöttek volna-e?"

ezen nem erdemes vitazni, egyertelmuen jo, hogy jott, es egyertelmuen jo dontes kedvezmenyt adni.

sb

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2011.08.30. 12:05:04

@Shadowbull: Szerintem elsősorban az alacsony költségek, így a bérek miatt jött ide. Ez vitathatatlan, nem is tagadják, hiszen profitról van szó. Egyébként amikor arról beszélsz, hogy egy adott ország GDP pl. 2szerese a magyarnak, gondolj Görögországra, amelyiknek papíron tényleg 2x, de a valóságban 0,5x. Ezt onnan tudhatod, hogy mekkora hitelt kell felvenniük, kb. 250 milliárd €, szemben a magyar 20-30 milliárddal. A görög állam 20 éve alatt lecsorgatta a pénzt a vállalkozókon keresztül az emberekhez, így lett a GDP és az életszínvonal olyan, amilyen. De ugyanez igaz Portugáliára és Írországra is. Szubvencionálva lett a GDP. Kb. úgy, mint Kádár idejében, csak nagyon léptékben. Na ezért is durrant akkorát ez a három ország. Egyébként Írországnak is magyar hitel kb. 4szeresét adták.

Morfologista 2011.08.30. 12:13:10

Nem értek az autógyártáshoz, de egy ilyen komplex vállalatnál szerintem többről van szó, minthogy csak az alacsony költségekről szóljon az egész. A magyar beszállítói kör minősége, a munkaerő képzettsége az infrastruktúra, a közelség és megannyi dolog miatt dönthettek úgy, hogy ide települnek. Ha csak a költség számítana, akkor miért nem Boszniába települtek pl?

ifrance 2011.08.30. 12:15:24

@Morfologista: nyilván ezer dolgot figyelembe vettek, és nyilván ott volt közte az alacsonyabb bérszínvonal. bár az országos átlagot tekintve ők éppen hogy emelik a bérszintet. :)

Luighi 2011.08.30. 12:15:41

@Shadowbull: Azt hogy "nincs" mindentudó váteszi vehemenciával (sőt akár arroganciával) szoktad megfogalmazni, magyarázat nélkül. Szerintem nem csak nekem maradtál vele adós akkor. Még mindíg vicces?

Shadowbull 2011.08.30. 12:17:48

@Morfologista: Pontosan igy van. A berkoltseg csak egy es nem is a legfontosabb szempont.

sb

fogash 2011.08.30. 12:20:40

@Shadowbull: tegnap 15:59:21 - "A fajdalmas igazsag az, hogy kevesebb erteket termel a magyar dolgozo atlagosan."

@Shadowbull: ma 12:00:55 - "Nem beszeltem termelekenysegrol."

W.T.F?!

"Az uj beruhazasra nem kaptak adomentesseget."

Az új beruházásra nem adómentességet kaptak, hanem 11,2+2,1mrd forint támogatást. Ez "csak" 50millió euró, aprópénz...

"ezen nem erdemes vitazni, egyertelmuen jo, hogy jott, es egyertelmuen jo dontes kedvezmenyt adni."
Azért nézd meg, MENNYI adót is fizetett volna, mekkora összeggel kínáltuk meg, hogy ide jöjjön. 2010ben 160milliárd forint nettó nyereséget értek el, adó nulla. Ennek a 19%-a lett volna az adójuk, ha nincs mentességm az 30mrd Ft.
Ízlelgessük: harmincezermillió forint. Harminckétezer évnyi minimálbér. Ezer ember egész életében keres itt annyit, mint amit az Audi egy évben adózna, ha adózna...

Nem vitatom, számtalan előnye van, hogy itt vannak, de nem CSAK előnye van.

Shadowbull 2011.08.30. 12:24:23

@fogash: "W.T.F?!"

az en olvasatomban a termelekenyseg nem ezt jelenti. En inkabb az ossz megtermelt ertekrol beszeltem, nem pedig a munka hatekonysagarol.

"Ennek a 19%-a lett volna az adójuk, ha nincs mentességm az 30mrd Ft. "

Felesleges igy szamolgatni. ha nincs adomentesseg, nincs gyar.

Ezt az abszoltu nullat hasonlitsd a generalt egyeb ado- es jarulekbevetelekkel, valamint azzal a hatassal, amit az Audi a magyar iparra gyakorol. Ami egyebkent sokkal fontosabb barmilyen adobevetelnel.

sb

fogash 2011.08.30. 12:25:22

@Morfologista:
1.) adókedvezmény (mértéke összegszerűen az előző hozzászólásomban).
2.) laza munkajog (=mindent lehet)
3.) nincs szakszervezet (=mindent lehet)
4.) (akkor még) olcsó energia
5.) jó közlekedés, közel Ingolstadt
6.) olcsó munkaerő

a munkaerő akkor kb 1/7-e volt a kintinek. a termelési költségek kb 5-7%-át teszi ki a cég bérköltsége.a kinti ember 36 órát dolgozik, az itteni 40et és simán lehet túlóráztatni meg folyamatos műszakban járatni. a gyár mehet 7x24, évi 365 napban.a képzettséget nem igénylik, SŐT az okosokat sokáig fel se vették, hogy a rossz beidegződéseiket ne hozzák be a gyárba.magyar beszállító szinte nincs (ha csak a munkaruhát, wc-papírt nem vesszük beszállításnak), mindent a vonat hoz kintről.

Shadowbull 2011.08.30. 12:29:25

@fogash:

2. Nem igaz
3. Nem igaz.

Magyar beszallitoi reszarany 6-7 evvel ezelott 10-15% volt, es az Audi eleg sokat dolgozott azon, hogy ez magasabb legyen, de nem az Audi hibaja, hogy nincsennek olyan magyar cegek, amik megutik a szintet.

sb

Morfologista 2011.08.30. 12:37:45

@fogash: Egyetemről van egy cimborám, aki beszállító cégnél dolgozik. Ma már ott tartanak, hogy a németországi gyárakba is ők szállítanak be (nagyobb részt termelnek már exportra mint a hazai beszállítás). Nem nagy cég, de ha sok ilyen lenne, az jelentőset dobhatna a magyar gazdaságon.

A másik pedig, hogy bár van abban igazad, hogy alacsonyabb elvárásokkal üzemel a hazai munkaadói kultúra, de ne felejtsük el, hogy ezek a cégek (leszámítva talán a japókat, a Suzukis meg Hankookos balhéra gondolok) jelentősen hozzájárultak a hazai munka-kultúra fejlődéséhez.

Luighi 2011.08.30. 12:43:00

@Shadowbull: Idézlek:
Shadowbull 2011.08.29. 15:59:21
A fajdalmas igazsag az, hogy kevesebb erteket termel a magyar dolgozo atlagosan.

Ez allitja be a berszinvonalat olyanra, amilyen.

2011.08.30. 12:00:55

"Nem beszeltem termelekenysegrol."

Ugye csak belekeveredtél és nem minket akarsz megtéveszteni?

Az első mondatod a magyar munkás termelékenysége ugyebár.

(Ha meg degecz-en születtem volna, akkor azt is megkérdezném, miért mindíg az osztja az észt akiknek javarészt(!) maximum az átlagra futotta :-D )

Ciri 2011.08.30. 12:47:34

@Luighi:

"Neked biztosss ingyen adnak alkatrészt nemde? Ja még fizettek is és elnézést kértek? Akkor nem szóltam."

Konkrétan a beszállító hibája miatt (Siemens), minden egyes Passatba INGYEN adnak a márkaszervizek új PD elemeket, mely autókban a fenti cég terméke volt/van gyárilag.

Remélem az ámokfutásodat ezzel befejezed, mert már olvasni is idegesítő a "200.000 kilométer után elromlik" hülyéket.

Egyszer az életben gondolnál utána józan paraszti ésszel, hogy az adott gyártónak ez mekkorát ütne az imázsán...

Shadowbull 2011.08.30. 12:48:32

@Luighi: "Az első mondatod a magyar munkás termelékenysége ugyebár."

Lehet, nem vagyok kozgazdasz, elkepzelheto hogy a fogalmakat nem ugy hasznalom, ahogy kene. Ennek ellenere szerintem ertheto, amit mondani akarok.

"azt is megkérdezném, miért mindíg az osztja az észt akiknek javarészt(!) maximum az átlagra futotta"

Erdemi velemenyed van a temarol? Mert eddig egesz jol elvitatkoztunk, de ha akarod, szemelyeskedhetunk is, viszont ha most elkuldelek a picsaba, megint en leszek a taplo.

sb

fogash 2011.08.30. 13:00:58

@Shadowbull:

Dehogynem. Csak a te kedvedért:
2.) laza munkajog (=mindent lehet)
A magyar munkarend a némethez képest maximálisan megengedő. Minden hülye műszakmodellt, túlóráztatást és egyéb baromságot simán be lehet vezetni, ha kifizeted a nem is extrém magas pótlékokat. Emellett Mo-on 10%-kal hosszabb a munkaidő, mint Németo-ban, lényegesen kevesebb a fizetett ünnepnap és még kevesebb az, amikor TILOS dolgozni. Éves szinten 10 megnyert munkanap az bizony nettó 4% plusz munkaidő ugyanannyi pénzért. Sőt, itt ha aug.20. szombat, akkor 21 vasárnap már újra lehet dolgozni.

3.) nincs szakszervezet (=mindent lehet)
a túlóra elrendelése gyakorlatilag ad hoc, nem kell előtte száz nappal nyolckörös egyeztetést rendezni az IG Metall embereivel, át lehet szervezni, be lehet vezetni minden ostobaságot. Állítólag Münchenben élsz. Ha echte bayer ül veled szemben, kérdezd már meg, mit szólna, ha a héten nem szombat-vasárnap, hanem kedd-szerda maradhatna otthon úgy, hogy kedd reggel 6kor esik ki az éjszakásból és csütörtök reggel 6ra már mehet dolgozni.

Aztán ha véletlenül rábólintana (kétlem), kérdezd meg a szakszervezetist is, hogy mit szól ehhez.

Szóval szép, hogy te ott kint elvagy, de ne akard elmagyarázni, hogy mennyire fasza itthon. Ugyanúgy nem fekete-fehér, mint innét nézve a "nyugat".

"Magyar beszallitoi reszarany 6-7 evvel ezelott 10-15% volt" Az Audi AG-re nézve, vagy kimondottan a győri motorgyárra? Előbbit el tudom hinni (rengeteg villanycucc, kábelek, beltéri elemek, bosch, stb.), a motorgyárra vetítve kizártnak tartom- Esetleg úgy, hogy a csavarokat a Schraubenwerk magyar kft-jén keresztül számlázva szállítja be. Amúgy mi lenne? Esetleg a nyers hengerfej-öntvény.

Luighi 2011.08.30. 13:57:09

@Ciri: Ha ennyi felhúzott nemhogy autóba ne ülj, de inkább hazulról se menj sehova!
Vagy csak pálinka került reggel a kenyérre?
Hogy micsoda emberek vannak! :-O

Luighi 2011.08.30. 14:06:14

@Shadowbull: "viszont ha most elkuldelek a picsaba, megint en leszek a taplo."

Pontosan!

Mint ahogy bárki más is aminél a kulturális együttható nullázódik. Kivétel nélkül mindenki!

Ha visszaolvasol, talán odaér, hogy nem személyeskedtem (...akiknek javarészt...)! Minden inget felveszel?

A német propellergyárban gyilkolják a humorérzéket? Hja bocs nem is ott hanem a kóseréknél...

Luighi 2011.08.30. 14:13:33

@fogash: Stimmel. Sajnos.
És az még így is egy jó munkahely! Ahol nem maradtak adósak fizetéssel mint pl. a sokszor csődbe vitt baromfi cégeknél,stb

Tényleg SB a germánok mikor teszik le a lantot decemberben? És mikor veszik fel januárban? Gondolom nem dec 23 vs 24 az utolsó munkában töltött napjuk.
Nincs érintettségem se ott se itt csak érdekel...

Virago_1000 2011.08.30. 14:38:51

@fogash: Pont itt realizálják a nagy profitokat, mert adómentességet kaptak, így itt mutatnak ki egy nagy valag pénzt."
-mikozben az adomentesseget irigyled toluk, ne felejts el arra gondolni, hogy az audinak koszonhetoen hany beszallito teremtett uj munkahelyeket, es fizet adot. (kb 4-5x annyi ember utan mint az audi itteni osszletszama). Ezeket belekalkulalva mar mas a leanyzo fekvese.

@Fantozzi.ie: "Mi találtuk fel a karburátort a transzformátort a futószalagot és a biztonsági karosszériát (többek között)
"
- bovitsd a technikatorteneti ismereteidet, mert nagyon radfer.

@Kopi3.14: Europaban a magyar autopalyak a legjobbak, bar lehet, hogy azert, mert mostanaban epultek.

Virago_1000 2011.08.30. 15:34:32

@Shadowbull: @fogash:
"2.) laza munkajog (=mindent lehet)
3.) nincs szakszervezet (=mindent lehet)
"

-ez fontos vonzero, kint nem lehet biorobotokkent kezelni az embereket.

Virago_1000 2011.08.30. 15:45:55

@fogash:" Pont itt realizálják a nagy profitokat, mert adómentességet kaptak, így itt mutatnak ki egy nagy valag pénzt. "
- meg itt konyvelik el a neckarsulmi es ingolstadti beveteleket is pont ezert.

kamionmentés · http://www.kamionmentes.hu/ 2011.08.30. 18:29:40

@Shadowbull:
"Magyar beszallitoi reszarany 6-7 evvel ezelott 10-15% volt"

10-15% mi? Ft? Beszálított alkatrész db%? Beszállítói szám %?

király shanyi 2011.08.30. 21:46:52

@skyrangr: nem mondom hogy nincs igazad,de azt nem értem (de meg fogom kérdezni dán ismerőseimet szerte az országban Koppenhága körülieket is),hogy éri meg nekik Dániába megvenni az autót és átreg.-ni Svédbe ha Svédországba olcsóbb(legalább is a neten összehasonlítva ugyanazokat a típusokat ),ha használt autót vettek akkor talán megéri visszahordani gar.-ba bár ezt nem tudom de ha meg új autót vett akkor kurvára mindegy mert Európán belül viheti szervizbe ahol akarja a gar. nem vész el,a 2 ország közti átjárásról már én is hallottam de nem tudom mennyire éri meg minden nap átjárni a hídon és kifizetni a nem kevés pénzt mert ha jól tudom 300 dán korona körül van 1 út,még1szer hangsúlyoznám nem mondtam hogy nem lehetséges amit az ismerőseid mondanak

Shadowbull 2011.08.30. 22:19:55

@fogash: "ne akard elmagyarázni, hogy mennyire fasza itthon. "

Nem akarom. Csak azt, hogy az Audi nelkul sokkal szarabb lenne mindenkinek.

"a motorgyárra vetítve kizártnak tartom"

AHM-re vetitve volt ennyi.

sb

Shadowbull 2011.08.30. 22:22:08

@Luighi: Attol fugg. Iden a gyerekek meg 23.-an iskolaban vannak.

sb

Kopi3.14 2011.08.30. 23:11:11

@Luighi: Főnökömnek tavaly ősszel fordult 300k-ba az óra, pdtdi-nél, semmi baja nem volt vele még. OK, nem mol minőséget tankol, hanem német gázolajat.
Szóval akkor mi a 200k? Illetve minden pdtdi elem 200k-náql beszarik kötelezően? bele lett kódolva valahol? Vagy csak hangzatosan lobogtatod eme eléggé gyenge lábakon álló dolgot igazolni a magad hülyeségét?

"A szerviz lusta dolgozni :)
Akkor miből élnek? " Esetleg új termékek eladásából, a rossz, fillérekért ott hagyott termékek privát kisíbolásából az alkalmazottak? Az sem volt egy jó példa, arra világítottam rá, hogy amit felhoztál mint tervezett avultatás, azt pont nem igazolod vele.
hogy minél kellett volna leragadni, avagy nem, magadnak mondd, te hoztad ama épületes példát. A zöldalma, újrahsznosítás meg hogy kapcsolódik a tervezett avultatáshoz? Avagy rájöttél, hogy marhaságot beszélsz, s megpróbálsz kitörni belőle, már mindent összehablatyolva?

@ifrance: Milyen menetciklus lenne összevethető egy Ferrarinak, meg egy Pandának? Egyáltalán, a Panda esetében melyik jellemző a fontos: városban lámpától lámpáig araszol, max hármasig felváltva, avagy autópályázikorrba-szájba? Ne adj isten egyszerre mekkora utakat tesz meg, van-e ideje a mtoornak üzemmeleggé válnia, avagy végig hidegen jár?

@fogash: a belső fogyasztás nőne? biztos? Mennyi orion tv-t vesznek az emberek? Mennyi többlet pénzt költenének magyar élelmiszerekre, Tisza cipőre, stb., ha hirtelen megduplázódna a nettó fizetésük, s mennyit iphonera, Sony lcd-re, xboxra, tetszőleges márkájú autóra, stb. stb. Ettől hogy lábalna ki az ország a jelenlegi gazdasági problémáiból?

Kopi3.14 2011.08.30. 23:13:33

@Luighi: Felénk karácsony előtti utolsó munkanap, s január első normál munkanapja adja. Dec 24, 31 fél napnak számít.

Luighi 2011.08.30. 23:44:51

@Kopi3.14: "A zöldalma, újrahsznosítás meg hogy kapcsolódik a tervezett avultatáshoz? Avagy rájöttél, hogy marhaságot beszélsz, s megpróbálsz kitörni belőle, már mindent összehablatyolva?"

Ebből csak az derült ki, nem nézted meg a filmet, de azért okoskodsz róla! Vagy megnézted de nem láttad!
Apple tudod az Iphon-os a szemetét amiről azt hazudja neked és nekem hogy ÚJRAHASZNOSÍTJA/RECIKLÁLJA de ahelyett elviszi afrikába és ott teszi vele tönkre a környezetet. Csak még előtte olyan akkut épít bele a cuccaiba ami időnek előtte megadja magát...

Meséljem/spoilerezzem a teljes filmet?

Shadowbull 2011.08.30. 23:46:59

@Luighi: nekem van egy ipodom, vagy 3 eve vettem, semmi baja az akksijanak.

Persze lehet nekem szerencsem volt.

sb

Kopi3.14 2011.08.30. 23:55:34

@Luighi: Szövegérteni nem tudol? Az újrahasznosításnak mi köze van a tervezett avultatásnak? Akku esetében mi az időnek előtte? Arról mesélj! mennyi ciklus, az milyen jellegű, ezen ciklusszám után mekkora kapacitásvesztés?

Szóval ne tereld a témát, a tervezett avultatásra tényleges igazi alátámasztást mutass már!

Volt nekem is ipod touchom, simán jól bírta magát 2010-ben is, két és fél évvel vásárlás után, azóta nem találom, szóval fene tudja most milyen, de nem volt vele gond, érzékelhető kapacitásvesztés sosem.

Luighi 2011.08.31. 00:17:29

@Kopi3.14: @Shadowbull: A filmben a ipod megjelenése után 2 évvel perelték be az almát gondolom az elsőnek kiadott 3 millió db-ra vonatkozott a "tervezetten avultatott" akku probléma.
A tiétek is első generációs?
Persze nekem bármit állíthattok...

"Szövegérteni nem tudol? Az újrahasznosításnak mi köze van a tervezett avultatásnak?"

Szerintem te mentél vakvágányra, de nem köteleztelek semmire, szabad az akaratod!
Megismétlem: ha láttad volna a filmet nem kellene engem kérdezned. Legfeljebb benned lennének (vagy nem) kérdések.
Egy kérdést segítségképpen ideírok: miért pusztult ki az ipod akkuja 18 hónapnyi használattól. De OK. Így járt. Viszont MIÉRT NEM CSERÉLHETŐen építették be? Mikor az ipod drágább mint a mobiltelefon és azoknál simán megy a csere.

Neked az alma fizet hogy megvédd?

"Szóval ne tereld a témát, a tervezett avultatásra tényleges igazi alátámasztást mutass már!"

Ez vicc? Én nem a mutogatós bácsi vagyok!
Megtette helyettem egy csomó más ember: www.youtube.com/watch?v=UmatL75dO3c&feature=player_embedded

Ha nem nézed meg akkor a "párbeszédünk" olyan lesz mint a süket és a vak zenészé: -Már táncolnak? kérdi a vak. -Mért már zenélünk? kontráz a süket.

Kopi3.14 2011.08.31. 03:13:29

@Luighi: Hogy miért nem cserélhető az akku, egyszerű: a cégnek így olcsóbb. Semmi más oka nincs, olyan sem, hogy majd dölgöljön meg gyorsan és akkor hurrá van.
Amúgy igen, első genes termékem volt. Elvileg megvan, meg kell keresni, remélem.
S nem védem a céget, rohadtul nekm kedvelem, többet nem fogok venni almás cuccot, mert az os nem jött be, a kijelző pontossága számomra komoly kihívásokkal bír, egyszerűen nem alkalmas az én hüvelykujjaimhoz a kapacitív kijelző.

Megnéztem a filmet, irtózatos tévedések, ferdítések tömkelege, állításai igazolásához nem ad támpontot, a "bizonyítékai" nem leellenőrizhetőek, hogy csak pár elemet emeljek ki. A villanykörte kartellhez köthető kezdeti állításokban sehol nincs az, hogy korlátozzák az élettartamot, garantáltan, azt kizárólag a büntetések esetén hozzák be, de akkor is nem leellenőrizhetően "támasztják alá". Majd holnap részletezem, de ez a film a kabaré vonalba megfelelő, másnak nem. A magyar szöveget elkövetők meg vajon nyolc általánosig jutottak, vagy piacon legalább sikerült venni érettségit is?

Az újrahasznosítás és a tervezett tönkremenetel nem közös fogalmak, teljesen máról szólnak. Szóval tessék a fogalmakat értelmezni, majd utána térj vissza a vitára!

Kopi3.14 2011.08.31. 03:14:49

Ja, ez a film az ég egy adta világon csak azt mutatja meg, hogy komplett dilettánsok milyen jól tudják megvezetni a világot, ha kellően hangosan mondját a maguk hülyrségét, nem igazol semmit tervezett avulás címszó alatt.

Luighi 2011.08.31. 07:04:42

@Shadowbull: Emiatt (is) van szarban Magyarország! www.portfolio.hu/gazdasag/meddig_birja_magyarorszag.154555.html

"Magyarországon az állam a dolgozó réteg teljesítőképességéhez képest európai viszonylatban is kiemelkedő mértékben telepedik rá a gazdaságra - mutat rá a Budapesti Corvinus Egyetem kutatócsoportja. A kutatásból többek között kiderül, hogy mi köti össze Luxemburgot, Magyarországot és Norvégiát valamint hogy mi az, amiben az európai országok közül csak Görögország és Olaszország előzi meg hazánkat. A kutatásvezető Szebeni Dávid közgazdász ugyanakkor az államadósság érzékeltetésére is új mutatószámot vezetne be az ismert GDP arányos mutató mellé.

Portugáliától Romániáig

A BCE Gazdaságpolitika és Világgazdasági Tanszékeinek kutatása a kormányzat által beszedett bevételekre és az államadósságra koncentrált, ám előtte az egy főre jutó GDP alapján egy olyan nyolc másik országból álló mezőnybe helyezte Magyarországot, amelyekkel e fejlettségi mutató reális összehasonlítással kecsegtet. Társaink a mezőnyben egy kivétellel természetesen az Unió keleti bővítésének tagállamai közül kerültek ki, úgymint: Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Észtország, Lettország, Litvánia, valamint Románia és a kivételt jelentő Portugália.

Meddig bírja Magyarország?

"A kutatási számítások során minden adatot, a GDP-t, a béreket, a bevételeket és az államadósságot vásárlóerő-paritáson vettük figyelembe, hogy minél jobban közelítsünk az egyes országok tényleges teherbíró képességéhez. Kiindulási pontunk emellett úgy szólt, hogy egyes miniállamokat kivéve az országokban értékeket főként a munka teremt, így az állam finanszírozása végső soron a foglalkoztatottak és munkaadóik vállán nyugszik. Ezért igyekeztünk a kormányzati bevételeket és az államadósságot a foglalkoztatási viszonyokra koncentrálva vizsgálni" - mondta el Berezvai Zombor kutató.

Visszafogott bevételek?

Az egyes országokban képet alkothatunk a kormányzat étvágyáról, ha összesítjük a központi kormányzat, a helyi önkormányzatok és a társadalombiztosítási alapok éves bevételeit. Eszerint egy foglalkoztatottra vetítve a luxemburgi és norvég kormányzat képes magához húzni a legértékesebb tortaszeletet, míg Bulgária és Románia megközelítőleg 9 ezer euró értékkel a sor végén áll. Magyarország 18 491 euróval első pillantásra szolidnak tűnik. A figyelmesebb szemlélő azonban észreveheti, hogy szűkebb, GDP/fő alapján válogatott mezőnyében mindenkit megelőz. Ebben már az alacsony magyar foglalkoztatás hatása tükröződik.

Meddig bírja Magyarország?

Tovább vizsgálva a problémát azonban egyértelműen kiderül, hogy a magyar állam önmérséklete csak a látszat.

Tényleg keveset keresünk?

Bruttó átlagbérek szempontjából Magyarország vásárlóerő-paritáson 29 európai ország között a legalsó negyedben helyezkedik el. A visegrádi országok közül csak Szlovákia nem előz meg bennünket. Ez utóbbi sem tarthat már sokáig, mivel az egy főre jutó GDP-ben a szlovákok már elhaladtak mellettünk, és hacsak nem válnak latin-amerikai társadalommá, úgy a GDP-t rövidesen követi az átlagbér is. A legtöbb esetben az OECD által számolt speciális bruttó bérekkel számoltunk, amelyek a munkáltató által fizetendő adót, járulékot is figyelembe veszik. Azért döntöttünk így, mert a munkáltató részére ez a foglalkoztatás költsége, ez az ár, ami ténylegesen mutatja, hogy mennyit hajlandóak fizetni valaki munkájáért. Természetesen a közszféra okozta torzításoktól el kell tekintenünk" - mondja Szebeni Dávid kutatásvezető.

Meddig bírja Magyarország?

De legalább a kormányzati elvárások nagyok...

Szemléletes képet kaphatunk a kormányzatok országuk teljesítőképességéhez viszonyított bevételi igényeiről, ha eljátszunk a gondolattal, hogy vajon egy átlagbéren kereső hány havi munkájára lenne szükség ahhoz, hogy hazájában az egy foglalkoztatottra eső kormányzati bevételeket megtermelje. Elképesztő módon egy ilyen rangsorban Magyarország Európa élmezőnyében találja magát. Magyarországon és Norvégiában ez a szám 15 hónap, míg a hozzánk hasonló fejlettségű országokban ez 10-től 13 hónapig terjed.

Meddig bírja Magyarország?

A kormányzati bevételeket tovább bontva kitűnik, hogy Magyarország esetében a központi kormányzat túlsúlyos (Luxemburgon kívül Málta előzi még meg hazánkat). A társadalombiztosítási alapok esetében a felső harmadban, az önkormányzatoknál azonban a középmezőnyben vagyunk. Közvetlen versenytársainknál a mutató értéke Románia esetében a legalacsonyabb (9,8 hónap) és Észtországnál a legmagasabb (12,6 hónap).

Összefoglalva: nem csupán a foglalkoztatás szintje alacsony, hanem a magyarok bruttó átlagbére is. Az a bér, amelynek jelentős részét természetesen a túlméretezett állami bevételeket részben kielégíteni hivatott, élőmunkát sújtó kirívóan magas adóterhelés viszi el. A problémák így egymást gerjesztik.

"Természetesen ez egy elméleti mutatószám, nem közvetlenül az élőmunkából származik minden állami bevétel, gondoljunk csak a különböző nyereségadókra vagy a kamatadóra. A rangsor persze egyértelműen elgondolkodtató. Luxemburg apró állam, kiugró adata speciális gazdaságszerkezetének köszönhető, amely a pénzügyi és jogi szolgáltatásokra alapszik. Magyarországnak azonban nincs mentsége arra, hogy miért itt tesz szert a kormányzat a legtöbb bevételre a foglalkoztatottak helyzetéhez képest" - magyarázza Berezvai Zombor.

DEWIL

A kutatás külön kitér az államadósság helyzetére, amelyet egy kevéssé ismert mutatószámmal (DEWIL) tesz szemléletessé. A BCE kutatói megvizsgálták, hogy az egy foglalkoztatottra jutó vásárlóerő-paritáson számolt bruttó államadósság hány havi vásárlóerő-paritáson számolt bruttó átlagbért tesz ki. Egyszerűbben megfogalmazva: elméletileg hány hónap alatt lehetne megszabadulni az államadósságtól. Innen az index neve, amely egy angol rövidítés: Debt-Wage Index of Liberty.

Meddig bírja Magyarország?

Az index szerint valóban másnak tűnik az európai adóssághelyzet, mint ahogyan a GDP arányos rangsorok mutatják. Egy dologban természetesen nincs vita: visszafizethetetlen adósságával Görögország áll az élen több, mint 51 hónappal. A meglepő azonban, hogy Olaszország 33 hónapja után Magyarország dobogós helyen szerepel több mint 27 hónappal. Versenytársaink igen változatosan szerepelnek 2 hónaptól (Észtország) 22,5 hónapig (Portugália).

"Ez az index véleményünk szerint hasznosan egészíti ki a GDP arányos államadósság mutatóját. Segít jobban megérteni, hogyan adósodhat el súlyos gond nélkül GDP arányosan egy ország nagyobb mértékben, mint egy másik, amely arányaiban kisebb tartozással sem tud megbirkózni. Árnyalja a képet, mivel még a mindenhol szívesen hivatkozott GDP arányos államadósság terén hazánknál Németország, Írország, Franciaország, Belgium és Portugália is rosszabbul áll, addig a DEWIL-index szerint Magyarországot csak Görögország és Olaszország előzi meg. Írországban az utóbbi három év háborús időkhöz mérhető költségvetési deficitet és 25 százalékról 96 százalékra ugró GDP arányos államadósságot hozott. A bérek és foglalkoztatottak számának figyelembe vételével azonban Magyarország még mindig nehezebb helyzetű adós. Szerintem ez nem természetes egy visegrádi ország gazdasága részéről.

A túl magas DEWIL-index azt jelzi, hogy egy országot teljesítőképességéhez képest aránytalan adósság fojtogat, ez pedig nevéhez méltóan ördögi következményekkel jár." - figyelmeztet Szebeni Dávid, ugyanakkor hozzáteszi: Számos kutatásból - köztük a sajátunkból - is láthatjuk, hogy Magyarországon az állam aránytalan mértékben telepedett rá a gazdaságra. Ez önmagában még elfogadható lenne, ha a mindenkori kormányzat gazdaságélénkítési eredményei igazolnák az erős szerepvállalást. Sajnos ennek ellenkezője tűnik valószínűnek: a jóléti intézmények ismert problémái (nyugdíj, egészségügy, csőd szélén álló közintézmények) mellett további gondot jelent, hogy a körbetartozások jelentős részének elején maga a magyar állam és a dzsentri korszak legszebb hagyományait megtestesítő önkormányzatok állnak.

Az igazán arcpirító azonban az, hogy ugyanakkor a magyar állam a kibocsátott számla után elvárja az ÁFA befizetését a vállalkozásoktól (ami ideális esetben csak egyik állami zsebből a másikba pakolást jelentene). A 60-90 napon túli fizetések világában ez azt jelenti: nem elég, hogy a közszférának munkát végző vállalkozások nem jutnak pénzükhöz, de átmenetileg még ők maguk előfinanszírozzák azt a magyar államot, amelyet például Papp József docens a "hipokrita parazitizmus" iskolapéldájának tart. Ezért jelenhetnek meg időről-időre újsághírek, hogy állami megrendelés vitt csődbe egy-egy céget.

Sajnos több tekintetben az ilyen gyakorlatot folytató államok társadalmi szinten hosszútávon is béklyót vetnek a gazdaságra, amellyel akadályozzák lakóik jólétét. Óva intenék mindenkit attól, hogy a számokban aktuálpolitikai jelentést lásson. A problémák évtizedek alatt halmozódtak fel. Azonban az érdemi strukturális reformokat már nem lehet a végtelenségig halogatni, mert egy idő után a jelen társadalmi viszonyokba kódolt szegénységi csapda olyan kezelhetetlen mértékű tömeget állít elő, amely a jóléti struktúrák átalakításakor összeroppan és az országot is magával rántja." - zárja gondolatait a kutatás vezetője.

Megjegyzések:
Adatok forrása: Eurostat, OED: Taxing Wage 2009-2010. (OECD 2011), National Statistical Institute Bulgaria, CyStat Statistical Service, Latvijas Statistika, Statistics Lithuania, Romanian Statistical Office, saját számítások.
Az adatok a 2010-es évre vonatkoznak, kivéve a máltai átlagbért (2008). A vásárlóerő-paritásra számítás az Eurostat hivatalos 2010-es átváltási árfolyamán történt EU27 vetítési bázissal. Az OECD és a nemzeti statisztikai hivatalok eltérő számítási metodikája miatt egyes bruttó átlagbérek kalkulációja különbözhet a többségtől. Ennek megfelelően a bolgár, a ciprusi, a lett, a litván és a román bruttó bérek OECD módszer esetén a közöltnél magasabbak lehetnek. A cikk lényegi mondanivalóján ez nem változtat, eredményeként Magyarország csupán még hátrébb kerülne a bérek rangsorában."

Tudom hogy akár a link elég lehetne, de a cikk csak korlátozott ideig lesz ott elérhető!

Hurri Kán 2011.08.31. 07:08:08

Lehet, az autó nettó árához mérve nem magas a regadó, no de azért jó lenne egy olyan táblázat, ami mondjuk mutatja egy adott típus alapárát országonként, hogy az hány havi, adott országban érvényes nettó átlagkeresetnek felel meg. Lehet mindjárt más lenne a kép.

Rocko- 2011.08.31. 07:13:03

@Kopi3.14: @Shadowbull: tervezett avultatás: amikor veszel 3 hektár földet, termelsz rajta szőlöt, majd a bort nem azonnal adod, el, hanem 30 év múlva.
na, AZ a tervezett avultatás. :)))))

Shadowbull 2011.08.31. 08:23:48

@Luighi: "Neked az alma fizet hogy megvédd?"

en speciel nem vagyok Apple-buzi, en csak egy mp3 lejatszot kerestem ilyen tudassal, es erdekes modon az ipod volt az egyik legjobb ajanlat.

Te azt sugalltad, hogy az apple minden termeket szandekosan tervezte ugy, hogy az akksi tonkremenjen, es emiatt ujat kelljen venni.

en csak megjegyeztem, hogy nekem van, es abban semmi baja az akksinak.

Lehet hogy holnap majd tonkremegy, nem tudom.

Hogy Amerikaban kit miert perelnek be, azt azt hiszem, egy muszaki jellegu vitaban tokeletesen irrelevans.

egyebkent nekem ilyen van:

www.conrad.de/medias/global/ce/3000_3999/3400/3440/3444/344426_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

Amikor megvettem, pontosan tudtam, hogy nem lehet benne cserelni az akksit.

Pont azert vettem ilyet, hogy ne egy nagy nehez vastag izet kelljen hurcolasznom.

Valamit valamiert.

sb

skyrangr 2011.08.31. 09:13:16

@király shanyi: ahogy mondták, olcsóbb Dániában megvenni, áthozni, kifizetni az adókülönbözetet, és üzembe helyezni. Pont a dán sarc miatt olcsóbb az autó, mint a svéd. Itt annyira nem adóztatnak meg egy nagyobb autót. Így a dánoknál alacsonyabb árat tolnak, a magas adó miatt.
300Dk, ja. De ha van valami biznicc bérleted, esetleg vonattal ingázol, akkor már megéri. Jártam párszor reggeli órákon Malmö pályaudvarán. Brutál mennyiségű ember özönlik az Öresundtåg-ra! :)

Shadowbull 2011.08.31. 09:33:55

@sódor: nahat, akkor meg plane :)

sb

király shanyi 2011.08.31. 22:47:31

@skyrangr: igen a vonatos és a bérletes dolgot gondoltam hogy olcsóbb,megnéztem néhány azonos típusú szalonárat összehasonlítás képen de pl Dániába az új Swift 125e dkk-tól indul Svédbe meg (csak :)) )120e se koronától és tudjuk hogy az olcsóbb tehát az kb 96 dkk átszámítva,vagy Dániába megtudják úgy venni a kocsit hogy nem fizetik az árba lévő adót?mert azonnal átviszik Svédbe ?érdekes amit írsz,ha lehetséges akkor mindenképp érdemes buli

skyrangr 2011.09.01. 07:12:33

@király shanyi: igen, szerintem pontosan így működik. majd rákérdezek, ha látom az illetőket. és ugye ez egy Swift, egy nagyobb értékű kocsinál a dán ár jelentősen magasabb, a brutál adó miatt.
süti beállítások módosítása