Ezt mi betiltanánk!

  2011. július 20. - Motordoktor Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megint béemvés lettem
2013-11-01 17:53:32

Az ember életét sok dolog befolyásolja. Lát egy égi jelenést, túlél egy katasztrófát, esetleg szerelmes

Megint a mennyországban
2013-10-01 10:51:57

A Volkswagen Bogárral versenyezést, pláne a gyorsulási versenyzést a kényszer szülte. Valamikor a 60-as

Ne vedd meg, ráfázol!
2013-06-23 06:05:02

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira

Ezt sohasem hittem volna!
2013-02-06 17:26:44

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek

c6 aides conduite frein electrique
Milyen autó lenne, amit mi tervezünk? Betiltanánk minden felesleges vackot, ami csak bosszúságot okoz és köteleznénk a gyártókat néhány dologra. Sértegetésig menő vita alakult ki.

Mai cikkünk blogposztja.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr713080644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SvenH. (törölt) 2011.07.21. 15:20:31

@csintapala: hmm milyen jo sokat tud ez az oskori kormanyzashoz kepest...
de ez is csak a sebesseg hatart tolja feljebb...

csintapala (törölt) 2011.07.21. 15:58:30

@SvenH.: "hmm milyen jo sokat tud ez az oskori kormanyzashoz kepest... de ez is csak a sebesseg hatart tolja feljebb... "

Nem igazán értem az összefüggést a szervó fajtája/milyensége meg a sebesség megválasztása között. Szerintem egy kormány semmire nem ösztönöz, maximum a kormányzás érzetében, könnyűségében-nehézségében, komfortjában vannak különbségek, de ilyen különbségek eddig is voltak a hagyományos szervós kormányokban (voltak sportosabbak, komfortosabbak).

A sebességhatárt maximum a hülye sofőr tolja feljebb.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.07.21. 16:00:29

@Budapesti Szexipari Vállalat: Te tényleg nem érted, vagy direkt tetteted az értetlent? Attól, hogy véges, attól még irány. Istenem...

Szóval ha azt mondom nyúlj előre, de ott van a fal egy fél méterre, amin nem tudsz átnyúlni, attól még az előrefelé van.

Nézd már meg légy oly szíves, mi az irány és mi a dimenzió definíciója. Meg fogod érteni. Ha nem, azon sajnos nem tudok segíteni, akkor vissza kell ülni az iskolapadba.

Szabványok 2011.07.21. 16:27:11

@csintapala: A sok okossággal együtt kifejezetten rosszabb érzés, mint a hidraulikus, hogy a rásegítés nélküliről ne is beszéljünk.

Te szeretnél olyan biciklit, amiben egy könnyen járó bábkormánnyal megmondod merre menjen, közben egy elektronika tekeri az első kereket és generálja neked a mesterséges visszajelzést, hogy Te azt hidd, amit az elektronika elhitetni szeretne?

csintapala (törölt) 2011.07.21. 17:00:29

@Szabványok: "A sok okossággal együtt kifejezetten rosszabb érzés, mint a hidraulikus, hogy a rásegítés nélküliről ne is beszéljünk."

Ízlések és pofonok, szerintem nem rosszabb érzés, semmi bajom vele (pedig előtte hagyományos szervós kocsim volt).

A rásegítés nélküliségről meg tényleg ne beszéljünk, én nem akarok visszamenni a kőkorszakba, tököm se akar birkózni a kormánnyal.

"Te szeretnél olyan biciklit, amiben egy könnyen járó bábkormánnyal megmondod merre menjen, közben egy elektronika tekeri az első kereket és generálja neked a mesterséges visszajelzést, hogy Te azt hidd, amit az elektronika elhitetni szeretne? "

Azért ne essünk túlzásokba. Biztos nem vezettél még elektromos szervós kocsit, különben nem írnál ilyen okosakat, vagy nem vezettél olyan hidraulikus szervóst, ami túl könnyűre volt hangolva gyárilag. Semmi rossz nincs az elektromosban, sőt. A kormányt én tekerem, nem az elektronika, a különbség, hogy itt nem hidraulika segít be állandó jelleggel, hanem elektromotor és csak akkor ha kell.

Ha már itt tartunk, akkor az elektromos közelebb áll a rásegítés nélküliséghez, mert alapból rásegítés nélkül megy. Csak akkor segít be az elektromotor, ha nyomatékot érez a kormányon (=tekered). Ha nem tekered, hanem pl egyenesen mész vagy íven tartod, akkor már nem dolgozik a villanymotor.

A korábbi kocsink hidraulikus szervója olyan könnyű volt (kisujjal könnyedén tekerhető), hogy kb semmit nem éreztem abból, hogy kormányt tekerek. Ehhez képest a mostani elektromos kifejezetten "sportos".

Lucky Larry Silverstein 2011.07.21. 17:25:47

@csintapala: Jaja, minden a hangoláson múlik. A G Astra elektromos kormányszervója pl. jó, nem rosszabb mint a korábbi hidraulikus Opel kormányok. Az elektronikus gázpedálját én rühellem (1.6 twinport 2005), fáziskéséssel csinál mindent. Nem baj ez, megszokható, de vezetem már sokkal jobbat. Az embernek az az érzése, hogy a motor kelletlen pedig nem azzal van a baj. Azóta az újabb villanygázok már rendben vannak állítólag.

fogash 2011.07.21. 17:34:14

@Bambano: a VW-k (skoda-audi-seat...) tudják, a citroen/PSA nem tudja, eddig olaszban sem találkoztam ilyennel. Ki tudja még a kulcsra ablaklehúzást?

fogash 2011.07.21. 17:38:44

@Shadowbull: "en peldaul nem vagyok hajlando olyan autot venni, amiben nincs parkradar."

én se, de a "bimbammozás" alatt szerintem a biztonsági öv, lámpa, tanksapka, lehajtott napellenző...stb fasságokra "figyelmeztető" lámpákat értjük (én legalábbis). A parkradarnál meg jó lenne, ha pont azon a 0-20cm távon adna pontos jelet, amin belül szükség lenne rá, de már folyamatosan sípol. Egy rendes parkolásnál CSAK ezen a tartományon belül mozgok, ki nem sz.rja le, hogy 1méterről már pittyeg?!

fogash 2011.07.21. 17:58:01

@csintapala: "Én szeretem, általában jókor töröl és jól alkalmazkodik az eső intenzitásához és a sebességhez."

Oké, jártál az elmúlt 2 hétben. Az üveg és a lapát is beporosodott, van 1-2 elcsapott bogár is az üvegen, de eddig nem zavart. Elkezd cseppenni az eső, a törlő töröl egyet, szétkeni az egészet, majd pánikszerűen elindul, mert azt látja, hogy nem lát ki. És keni-keni a félszáraz trutymót, amíg rendesen rá nem ered az eső, hogy leöblítse.

A citromban ráadásul a kar lefelé nyomására aktiválódik az automataság, vagyis elbuktam az "egyet töröl" funkciót. A VW-ken ez megvan, ráadásul ott van egy érzékenység-kapcsoló is, amivel választhatok, hogy 4 vagy 44 cseppnél töröljön először. Az jobb lenne.

@Bathory:
"Amit biztosan tudok az az hogy egy sima G Astrán csak a klímakompresszor több mint 40 kg."
Ja, egy 2literes kólásüveg-méretű vas-aluminium henger. Ólomból se lenne 40kiló, nemhogy valójában. Látatlanban is 4kg a reális súlya, nem 40, te, te biztosan tudó, te!

@Szabványok: "Ha egy adott autó, adott körülmények között, adott sofőrrel, X sebességgel épp be tudja venni a kanyart, akkor 0...X a biztonságos sebesség. "

Aha, és ha a kanyarban a fa mögött ott áll a lerohadt pótos ifa, vagy csak jön szembe a kombájn rajta a 8 méteres vágóasztallal, akkor te az "éppen bevenni képes" x sebességnél:
a.) ráfékezve beesel az árokba, vagy
b.) nem fékezve felnyársalod magad a kombájnon.

A biztonságos sebesség az, aminél a várható akadályokat is ki tudod kerülni!!! Autópályán azért 130, mert ott nem kell labda után futó gyerekre számítani. Iskolánál azért 30, mert ott kell, még ha nyílegyenes is az út és a Veyronnal ABS+ESP nélkül is el lehetne ott gurítani 437 kmh-val. Istenem, ennyi okos embert itt...

Lucky Larry Silverstein 2011.07.21. 18:03:16

@fogash: A manuális klímás kocsik 45 kilóval nyomnak többet a G Astránál, mint a klíma nélküliek olvasgassál. Vagy nézz meg egy utólagos beépítésü mondjuk webasto klímát.

csintapala (törölt) 2011.07.21. 18:18:12

@fogash: "A parkradarnál meg jó lenne, ha pont azon a 0-20cm távon adna pontos jelet, amin belül szükség lenne rá, de már folyamatosan sípol. Egy rendes parkolásnál CSAK ezen a tartományon belül mozgok, ki nem sz.rja le, hogy 1méterről már pittyeg?!"

Aki úgy rááll a másikra, hogy az utolsó 15-20 centin belül még a parkradarral akar tovább centizni, az eleve szarjon sünt :)

A rendes parkolás szerintem az, ha hagyunk a másiknak -és magunknak- helyet a kényelmes kiálláshoz, hogy ne egyhelyben 80x ide-oda tekergetve kelljen elkoptatni a gumikat. Én sosem megyek folyamatos sípolásig, hacsak nem falhoz parkolok. Egyébként egyszer kiszállsz megnézni és onnantól kb tudni fogod, hogy hány centivel számolhatsz még a folyamatos sípolás kezdetétől.

csintapala (törölt) 2011.07.21. 18:27:32

@Bathory: "A manuális klímás kocsik 45 kilóval nyomnak többet a G Astránál, mint a klíma nélküliek olvasgassál. Vagy nézz meg egy utólagos beépítésü mondjuk webasto klímát."

Egy klímakompresszor akkor sem 40 kiló. Legyen 5-10. Fogasch jól írta, ellentmond a fizikának :) Nézd meg mekkora egy kompresszor, ha tömör acél lenne, akkor sem lenne 40 kiló.

Hurri Kán 2011.07.21. 18:30:40

@csintapala:
Na ja... :DDD A klíma ugye nem csak a kompresszorból áll, ott a kondenzátor, a szűrő? ülepítő? tartály, klímahűtő, csövek, stb... Ha mindezt összeadjuk, ÖSSZESEN lehet h van 40 kg. Talán...

csintapala (törölt) 2011.07.21. 18:41:09

@fogash: "Az üveg és a lapát is beporosodott, van 1-2 elcsapott bogár is az üvegen, de eddig nem zavart. Elkezd cseppenni az eső, a törlő töröl egyet, szétkeni az egészet, majd pánikszerűen elindul, mert azt látja, hogy nem lát ki. És keni-keni a félszáraz trutymót, amíg rendesen rá nem ered az eső, hogy leöblítse."

:D

Nekem vw van, az nem csinál ilyen faszságot :) Ahogy írtad ezt is be kell kapcsolni, aztán meg lehet az érzékenységét is állítani. Sokszor bekapcsolva marad, de pár csepp esőnél nem kezd el kalimpálni szerencsére.

Általában ha csak szemerkél az eső, akkor az "egyet töröl" funkcióval elvagyok, ha esik, akkor viszont a továbbiakat nyugodtan rá lehet bízni a szenzorra.

válasszmásikat 2011.07.21. 19:39:03

"legyen tilos a teljesítményadatok és a forgatónyomaték közlése"

Ellenkezőleg! A próbapadon lemért motor erő-, és nyomatékgörbéjét tegyék bele a kézikönyvbe. Mindig. Így a júzer jobb képet kap arról, hogy melyik fordulaton mennyire húz az autó, mennyire fekszik neki az adott motor. Aki kicsit is ért hozzá, annak ez hasznos infó, aki nem ért hozzá, annak meg tökmindegy.

fendergyerek 2011.07.21. 20:17:39

Ez az egész cikk nagy marhaság. Csak az mondja hogy be kéne tiltani az elektromos kéziféket aki még nem használta és nem érezte az előnyét. Na meg a többi ötlet... 2011-ET ÍRUNK KÖNYÖRGÖMMÁ'!!!
az ilyen begyöpösödött gondolkozású emberek hátráltatnak minden hasznos újdonságot!
Nem akarunk beletenni fapadot az autóba?! Abból könnyen kijönne minden kosz...
Ez az egész cikk egy nagy vicc...
olvastam kommenteket h elég 2 légzsák is...igen tényleg elég lesz... addig amíg nem használja!!!

Bambano 2011.07.21. 21:49:48

@fogash: a jobb riasztókkal szerelt vectrák tudják.

kkn 2011.07.21. 21:56:55

Az én Merci 190-emben kicsi a műszerfal, vékonyak az oszlopok, nem laposak az üvegek, mégis olyan forró katlan van benne, a klíma is csak sokára birkózik meg vele, úgy ontja a kocsi a meleget. Persze, a sötétkék szín nem segít, de a szélvédőt mindig takarom fényvisszaverő lappal, és le van fóliázva, mégis.

Shadowbull 2011.07.21. 22:30:17

@kkn: Ez a "legyen meredek szelvedo, es akkor nem kell klima" faszsag csak olyan embertol johet, aki nem ult meg eleteben Ladaban.

sb

Shadowbull 2011.07.21. 22:31:31

@fogash: tipustol fugg, mikor kezd el sipolni.

Az E90-ben peldaul ha folyamatosan sipol, mar nem erdemes kiserletezgetni a centizessel, mert kozel vagy.

A Mondeomnal meg boven van hely olyankor.

sb

SvenH. (törölt) 2011.07.21. 22:37:15

na az EPS:
electricpowersteering.net/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=6&zenid=427af2f793672697ab5f14393014ac5c

8 kilo tenyleg nem nagy ugy...
viszont...
"General Motors is recalling 1.3 million 2005 to 2010 Chevrolet Cobalts, 2007 to 2010 Pontiac G5s, 2005 to 2006 Pontiac Pursuits sold in Canada, and 2005 to 2006 Pontiac G4s sold in Mexico to fix power steering motors that might fail."

Murphy törvénye örök igazság: ami elromolhat, az el is romlik.

Shadowbull 2011.07.21. 22:44:24

@SvenH.: akkor jarj gyalog, az tuti nem romlik el....

sb

SvenH. (törölt) 2011.07.21. 22:48:25

@Shadowbull: igen en altalaban gyalog illetve BMV -vel szoktam jarni...
pont azert idegel hogy telikurjak a leendo automat midnenfele fossal, ami elromolhat nagy ritkan amikor hasznalom

tudod nekem pl. a PCm plusz a moncsim annyi volt ujonnan mint amin autot akarok venni

Kopi3.14 2011.07.21. 23:12:15

@fogash: engem már vakít a xenonok fényereje. Aláírom, hogy a vezetőnek remek dolog, de a szembe jövőknek nem. S ami rendkívül idegesítő velük a színvaltozásuk, a lgkisebb útegyenetlenségre is. Nem kiküszöbölhető. Anno németek csináltak lámpatesztet is egy halom autónál, a xenonosok jobb fénycsóvát adtak, de jobban vakítottak. Kivétel nélkül. Mondjuk a mai automatikus magasságállításosok, plusz egyéb okosságokkal felvértezettek már rendben vannak.

Shadowbull 2011.07.21. 23:27:03

@SvenH.: Akkor vegyel Daciat, abban garantaltan a leheto legkevesebb hibalehetoseg van beepitve.

sb

Niebur 2011.07.22. 07:31:43

Belerakni, kiszedni...
Érdekes senkinek nem jut eszébe egy egyszerű dolog: Meg kellene tanulni vezetni!
Amikor én tanultam akkor addig ki sem mehettünk forgalomba, míg bármelyik kerékkel, előre vagy hátra nem tudtunk megállni egy kilyukadt 10 centis gumilabdán.
Ha kuplungolni, váltani, fékezni kellene talán kevesebb lenne a vezetés közbeni elalvás.
Ha be tudnának állni a parkolóban 2 vonal közé akkor nem kellene sávváltásra figyelmeztetés sem.
Ha nyitott szemmel vezetnének -és ismernék a kocsijukat- be tudnák venni a kanyarokat is. Persze néha gondolkozni sem árt.
Lehetne tovább sorolni, de minek. Aki megérti annak elég, aki nem annak meg teljesen felesleges.

fogash 2011.07.22. 08:28:24

@Bathory: azt írtad, hogy a klímaKOMPRESSZOR 40 kiló, te katalógushuszár...

fogash 2011.07.22. 08:43:25

@csintapala: "Aki úgy rááll a másikra, hogy az utolsó 15-20 centin belül még a parkradarral akar tovább centizni, az eleve szarjon sünt :)"

Értem én, hogy ott a szmájli, de neked nincs jogsid, ugye? Járdával párhuzamos parkolás, van egy hely, ami a kocsid hossza + 100-120cm hosszú. Ha ide be akarsz állni, akkor betolsz SZINTE KOPPIG, aztán behúzod az elejét is SZINTE KOPPIG, majd harmadik lépésként beállsz úgy, hogy előtted-mögötted nagyjából ugyanannyi hely maradjon. A végeredmény szerint 10-10 centis helyre csak Jackie Chan tud beparkolni (de te fiatal vagy ahhoz, hogy emlékezz arra a filmre, amiben láthattad. Hirtelen nem találtam meg, de valami lyesmi www.youtube.com/watch?)

@gyvy: egyértelműen a KOMPRESSZORRA írta a 40 kilót...

@Kopi3.14: "Mondjuk a mai automatikus magasságállításosok, plusz egyéb okosságokkal felvértezettek már rendben vannak"
A GYÁRI xenonokhoz a kezdetek kezdete óta KÖTELEZŐ a dinamikus és automata fényszórómagasság-állítás. Ezek felkapcsoláskor legalsó állásban indulnak, hamar felfutnak legfelsőbe és lefelé jövet a kellő pozícióban állnak meg. Ezekben nincs is az utastérben kézi fényszórómagasság állítás.
Ami automata állítás nélküli, AZ vakít, de az mind utólag beszerelt xenon szett. Ha csak az egyik ég, vagy brutálkék a fénye, akkor jó eséllyel a 20ezer forintos kínai, ha rendes a színe, akkor van esélye, hogy drágább cucc. de az állítást sose veszed meg hozzá. És ismétlem, a magasan szerelt lámpás SUV-ok (Tuareg, Q7, X5, X6, ML, Range...) SOHA nem vakítottak el. Pont azért, mert egyikben sem kendács xenon volt, ellentétben a xenonos F-astrákkal, Civicekkel, hármas Golfokkal. Szóval a gyár rakhasson be xenont (sőt, legyen kötelező), a többit meg rúgja be a rendőr az út szélén.

csintapala (törölt) 2011.07.22. 09:29:10

@SvenH.: a hidraulikus szeró ugyanígy elromolhat, meg abból is kikerülhet hibás széria, amit visszahívnak.

Inkább ezt olvasd el, autótechnika cikk a vw elektromos szervójáról:

www.autotechnika.hu/uploads/files/archiv/2003/11/14-16.pdf

(pdf file)

SvenH. (törölt) 2011.07.22. 09:31:45

@fogash: engem a masik is vakitott... ugy fele aranyban
habar ha te wagonerpluszbol nezel ki, lehet hogy nem latod, de pl. az X5 az eleve az en sportos fektetesu automnal elevo lampanal 30 -40 centivel van magasabban

amugy amit tenyleg betiltanek az a kanyarba benezo fenyszoro
a sebesseget helyesen kell megvalasztani es ha nem lat kanyarban jo elore ejjel akkor menjen lassabban

SvenH. (törölt) 2011.07.22. 09:38:58

@csintapala: oksi
de en komolyan nem ertem, elmeletileg az derult ki hogy ezek meg csokkentik is az auto tomeget hiszen elektronikusan lehetnek megoldva es nem egy acelrud

de akkor miert masfelszer akkora egy mai atlagos oto mint a 20 evvel ezelotti?

nekem egyedul a 40 kg -os klima az amire ugy tekintek hogy fejlodes tortent

csintapala (törölt) 2011.07.22. 09:43:10

@fogash: "Értem én, hogy ott a szmájli, de neked nincs jogsid, ugye? Járdával párhuzamos parkolás, van egy hely, ami a kocsid hossza + 100-120cm hosszú. Ha ide be akarsz állni, akkor betolsz SZINTE KOPPIG, aztán behúzod az elejét is SZINTE KOPPIG"

Így van. A SZINTE koppig pedig nekem egyenlő azzal, hogy megállok amint folyamatos sípolást hallok. Egyébként nem budapesti vagyok, de ebből ne vonj le következtetés, tudok parkolni, csak ha nem muszáj nem szopatom magamat meg másokat sem a centizéssel. Itt nincs akkora parkolóhely hiány, meg élethalálharc.

csintapala (törölt) 2011.07.22. 10:06:26

@SvenH.: "de en komolyan nem ertem, elmeletileg az derult ki hogy ezek meg csokkentik is az auto tomeget hiszen elektronikusan lehetnek megoldva es nem egy acelrud"

Ebben is van acélrúd (fogasléc meg minden) pont úgy, mint egy rendes kormányműben, csak a hidraulikus szervó hidraulikájával lett kevesebb (szivattyú, csövezés, olajtartály stb).

"de akkor miert masfelszer akkora egy mai atlagos oto mint a 20 evvel ezelotti?"

Változtak az igények, masszívabbak lettek a kasztnik (nézz meg egy 20 éves meg egy mai hondát), a méretek is sokat nőttek (ma egy kompakt sokkal nagyobb, mint 20 éve, cserébe kényelmesebb is, jobban elférni benne),meg ugye a felszereltségek stb. Sok kicsi sokra megy. Én nem tartom olyan vészesnek, hogy egy mai átlagos családi autó önsúlya 1200Kg körül van (golf kategória).

Egy 15-20 éves Golf III 1.4 kb 1050 Kg.

Egy új golf VI 1.2tsi pedig 1154 Kg.

És ha megnézed a törésteszteket, felszereltséget, meg beleülsz és kipróbálod, akkor érteni fogod, hogy hol a plusz 150 Kg. Oda akarok kilyukadni, hogy a súlynövekedés nem is olyan sok ahhoz képest, hogy minden területen mekkorát fejlődtek az autók. Persze vannak extrém példák is, az opel új modelljei pl elég nehezek lettek a saját kategóriájukban.

SvenH. (törölt) 2011.07.22. 11:05:07

"Remek. Kérdem én, van értelme kekeckedni, tudok ezzel valahova fordulni, vagy nyeljem be a 14.000-es bírságot, és örüljek, hogy nem több? Esetleg ha abban az időpontban járt arra valaki, és most ő is hasonló cipőben jár, akkor jelentkezhetne."

aki autozik az egy fejostehen...
be kell nyelni mint a tobbit szabalysertesit is...
ez van ezt kell szeretni...
vagy megszoksz vagy megszöksz...

fogash 2011.07.22. 11:28:45

@SvenH.: az után, amit sb-vel összehoztál, gondolkozom, hogy egyáltalán belemenjek-e mélyebben, de legyen:

Citroen C5-ben ülök, ami egy átlagos magasságú autó, vagyis a szemem pontosan a suv-ok fényszórójának magasságában van. Az autóm kanyarkövető xenonos, sőt 40kmh alatt egy plusz kanyarfényszórót is gyújt (nem a megfelelő oldali ködlámpát, hanem egy külön kis izzót, 15W?). Ha csak 2 extrát választhatnék, a klíma után ez a fényszórórendszer lenne a másik.

85ezer km alatt egyszer sem villogtattak rám, hogy vakítok, a Citroen C5 kanyarkövető fénye pedig egy isten. Persze ez nem jelenti azt, hogy minden típus minden kanyarfénye jó.

@csintapala: "de akkor miert masfelszer akkora egy mai atlagos oto mint a 20 evvel ezelotti?
nekem egyedul a 40 kg -os klima az amire ugy tekintek hogy fejlodes tortent"

Ez most komoly kérdés?
- Nézd meg, hogy a mai VW Polo minden méretében nagyobb, mint a kettes Golf. Talán a hármasnál is.
- Nézd meg, hogy az előző Swiftben kigyulladt a belső világítás, ha egy kerékkel a járdán állt, mert akkorát csavarodott a kasznija, a mostani meg olyan merev, mint az oroszlánketrec.
- Nézd meg, hogy mekkora zajszint volt egy 120as Skodában 100kmh-nál, és mekkora egy Octaviában 100kmh-nál.
- Rakd egy nagy kupacba azt a sok ködlámpát, fejtámaszt, ülésállító motort, motoros tükröt, ami egy mai autóban széria, aztán nézd meg, ezek közül mi volt benne egy Wartburgban.
- Nézz meg egy Ladát, amit hátulról lekoccoltak 20kmh sebességkülönbséggel, és nézz meg egy NCAP-ot túlélt mai autót.

Szerinted mitől erősebb a mai autó? Több benne a csí?

A parkoláshoz: Győrben élek, itt már kevés a parkoló a városban, ráadásul az ötméteres autónak kell is a hely. Akkor főleg, ha a sok idióta egy Fabiát úgy tesz el, hogy a helyére két C5-tel beállnék. És az is jól jönne, ha a helyről kijárásnál súgna, ha elfér az eleje, nem pedig remélnem kellene, hogy elmegy a folyamatos sípolás ellenére.
A garázsom meg akkora, hogy ha koppig (szó szerint) előrejárok, 12cm marad a kocsi mögött. Pont itt kellene az a radar, hogy centinként súgjon.

csintapala (törölt) 2011.07.22. 12:02:11

@fogash: "A garázsom meg akkora, hogy ha koppig (szó szerint) előrejárok, 12cm marad a kocsi mögött. Pont itt kellene az a radar, hogy centinként súgjon."

Egyszer beállsz óvatosan, vagy betolod a kocsit úgy, hogy 2 centire legyen a faltól. Aztán beteszel valami jelzést a garázsba, amin látod, hogy meddig mehetsz.

Pl fellógatsz egy damilon egy teniszlabdát úgy, hogy pont hozzáérjen a szélvédőhöz, vagy ugyanezt a jobboldali tükörnél. Innentől tudni fogod, hogy a szélvédővel/tükörrel a teniszlabdáig mehetsz.

Vagy a kerekek elé teszel valamit a megfelelő helyre rögzítve, hogy érezd hol nem mehetsz tovább.

SvenH. (törölt) 2011.07.22. 12:07:35

@fogash: leirtam korabban...
en inkabb a szemem epseget megovom a draga monitorral
igy nincsen szuksegem xenonra :)
ha rossz a latasod, akkor sajnallak, hogy tobb szazezret kell (2-3 moncsi arat) ilyen luxusra koltened
amugy ahogy visszagondolok szelvedomoso folyadekot se nagyon szoktam hasznalni :)))

igaz nem is szoktam tepni ejjelente, mivel nem latok el olyan sokaig

SvenH. (törölt) 2011.07.22. 12:12:13

@fogash: a regi szuzi az 740 kg az uj meg 1060 kg
+43 %

egy olyan otonal ami elmeletileg varosi :)))
tudod 50 km/h ahol szembol johetnek, illetve az M0 100 km/h, de ott mar parhuzamos kozlekedes van

fogash 2011.07.22. 12:17:35

@csintapala: "Egyszer beállsz óvatosan, vagy betolod a kocsit úgy, hogy 2 centire legyen a faltól. Aztán beteszel valami jelzést a garázsba, amin látod, hogy meddig mehetsz."

Képzeld így van, madzagon lóg egy M12-es anya. A Citroen marketing meg büszkén virít, hogy van parkolássegítő az autómban. Igaz, az szerint be se férek a kapun, és a garázs is kicsi a kocsinak. De megvettem, szóval ők nyertek. :(

@SvenH.: "a regi szuzi az 740 kg az uj meg 1060 kg +43 %"

Mint ha az lett volna a kérdés, hogy ha a klímaRENDSZER csak 40kiló, akkor miért annyival nehezebbek a mai autók. Ezt próbáltam megmagyarázni a felsorolással csintapalának. Tudod: "Ha hallgattál volna..."

SvenH. (törölt) 2011.07.22. 12:30:27

@fogash: amit belinkeltel azt en irtam eredetileg :)

az elvakitasal kapcsolatban:
ha xenonos a vilagitasod akkor miert gondolod hogy a te velemenyed a mervado?
amikor nekem rajta van a fenyszorom engem se vakit el a szembejovo ganyolt xenon

fogash 2011.07.22. 12:32:52

@SvenH.: "ha xenonos a vilagitasod akkor miert gondolod hogy a te velemenyed a mervado?"

Ne haragudj, de te igen hülye vagy, ha azt hiszed, hogy a TE felkapcsolt lámpád kioltja a szembe jövő vakítását...

Részemről ennyi, nem megyek el abba az utcába, ahol már jártál sb-vel. Csá!

csintapala (törölt) 2011.07.22. 12:36:42

@fogash: "Képzeld így van, madzagon lóg egy M12-es anya. A Citroen marketing meg büszkén virít, hogy van parkolássegítő az autómban. Igaz, az szerint be se férek a kapun, és a garázs is kicsi a kocsinak. De megvettem, szóval ők nyertek. :("

Akkor nem én találtam fel a spanyolviaszt :) A parkolássegítő radar nem centizésre való, szerintem ezt senki nem állította még a citroennél sem, úgyhogy nem vertek át, sőt valószínűleg le is van írva valahol a prospektusában, kézikönyvben, specifikációban, hogy milyen pontosságra lehet számítani, mire kell figyelni, hogy kell használni. Ennek tudatában vetted meg, az 1-2 centi pontosság meg irreális igény.

Nekem semmi bajom az én radarommal, arra pont jó amire kitalálták, szól ha már közel vagyok, vagy ha mennék neki a betontuskónak, kukának, ami nem látszik se tükörből, se hátranézve.

SvenH. (törölt) 2011.07.22. 12:50:31

@fogash: elnezest tenyleg gyenge vagyok...

reflektort akartam irni

SvenH. (törölt) 2011.07.22. 12:54:57

@fogash: persze, hogy az en hergya fenyszorom nem kepes kioltani a szemkozti xenon vakitasat, az a reflektor

de probald ki egyszer, hogy lealltok egy nem xenon autoval egymassal szemben ugy 20 meterre es megnezed milyen ejszaka a 2 auto koruli tereptargyaknak az erzekelese ha rajta van a reflektor

nem kell akkor visszajonni bocsanatot kerni mert ugyis tudom hogy ebben igazam van :)

csintapala (törölt) 2011.07.22. 13:19:26

@SvenH.: "a regi szuzi az 740 kg az uj meg 1060 kg
+43 %"

A régi swift egy elég rossz példa, mert kb 30 éves konstrukció (1983-tól gyártották), és gyakorlatilag a nálunk divatos MKII meg az MKIII swift is ugyanaz a gyenge kasztni volt. Az új swiftet meg felhozták az elvárt szintre minden tekintetben.

"tudod 50 km/h ahol szembol johetnek"

Az szerinted kevés? Nézz meg pár töréstesztet a youtube-on, hogy egy régi autó hogy néz ki a standard 64Km/h ütközésnél, meg egy új autó hogy néz ki. Régi swiftet sajnos nem találtam, helyette legyen egy régi Golf II, meg egy új golf VI:

www.youtube.com/watch?v=UTJWp_l4TWU

www.youtube.com/watch?v=1SLTLfEb9F0

A régiben ülve szeretnél 50-nel frontálisan csattanni, vagy az újjabban ülve? Érdekel ezekután, hogy az új 40%-kal nehezebb?

SvenH. (törölt) 2011.07.22. 14:21:39

@csintapala: altalaban nem vakon szoktak csattanni, hanem elotte fekeznek

auutozassal kapcsolatban van meg egy csodalatos dolog valami olyan hogy negyzetes vs linearis :)

64 es 50 kilcsi volt ugye?
+63 %

a nagyobb tomeget meg torvenyileg kellene szabalyozni, hogy majd 20 ev mulva ne a 2 tonna legyen az alap es akkor az eljen tul aki alatt 3.5 tonna van

csintapala (törölt) 2011.07.22. 16:14:24

@SvenH.: "altalaban nem vakon szoktak csattanni, hanem elotte fekeznek"

Ez sosem tudhatod előre. Mi van ha valaki átvág a sávodba az orrod előtt és csatt? Még fel sem fogod, nemhogy fékezz.
A videók meg csak példák voltak, de szerintem elég jól szemlélteti, hogy ilyen esetben mi történik a 20 éves 800 kilós, meg egy új 1200 kilós autóval. Én nem bánom, hogy ezt a szintet plusz kilókkal értük el, sőt, a kényelmi extráknál sem bánom, nem akarok egy kongó, zajos, zörgő konzervdobozban izzadva utazni és esetleg úgy meghalni, hogy egy kisebb ütközésnél rámgyűrődik a kasztni és a kormányrúd a gerincem mellett jön ki a hátamon.

Hozzáteszem, hogy HA a jelenlegi biztonsági és kényelmi szintet megtartva lehet súlyt csökkenteni, akkor hajrá, annak is örülök. Némelyik gyártó figyel is erre és faragják le a kilókat. Mondjuk pont a németek, lásd a bmw műanyag sárvédőit, az audi alu futómű és kasztni elemeit, stb. Dolgoznak ezen, csak lassan megy és költséges.

De a kérdésedre -hogy miért nehezebb egy mai autó a 20 évesnél- ott a válasz a 2 linkelt videóban.

Kopi3.14 2011.07.22. 19:16:12

@fogash: Nekem régebben Passatok, BMW-k, egyebek gyári xenonja is irritáló volt, mondom, a színkép változása miatt. Meg nekem túl fehér is. S a vakításos tesztet nem hobbiból utólag beszerelt rendszereknél vizsgálták.

@SvenH.: akkor vissza lehet majd térni a kezdetekhez, nuku klíma, nuku elektromos ülés, nuku minőségi hifi, nuku zajcsillapítás, stb. Azok dobják meg nagyon a tömeget. Plusz nuku kombi, amit meg is pakolhatsz. Mondhatod, hogy legyenek jobb anyagok, de egyrészt úgysem fizetnéd ki a felárat, másrészt a fizikát az autóipar sem tudja megbaszni.

SvenH. (törölt) 2011.07.22. 19:20:10

@csintapala: mi van ha 90 -el az otopalyan nekicsattansz a falnak?
mi van ha kanyarban kisodrodsz es felcsavarodsz egy 30 centis fara
es mi tortenik amikor nem egy betonkockanak mesz neki a laborban hanem pl. valodi baleset resztvevoje leszel?

az emberi tenyezot nem lehet kivedeni, es a legjobb ha lassabban es defenziven vezet az ember

SvenH. (törölt) 2011.07.22. 19:29:50

@Kopi3.14: en is azt mondom, a fizika ott van :)

jelen pillanatban azt probaljak elhitetni, hogy a nagy SUV az mindig a regi szuzival fog szembol utkozni
igy van ertelme a tomegnovelesnek, csak hat ez nem mindig igy tortenik

www.google.hu/search?q=car+accident+tree&hl=hu&biw=1920&bih=1004&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&ei=abMpTrKnH8X0sgaPv4XwCw&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBAQ_AUoAQ

mondom eleg egy 25 cm atmeroju facska

csintapala (törölt) 2011.07.22. 20:34:22

@SvenH.: miért érzem úgy, hogy csak kötekszel?

Arról volt szó, hogy nem érted a sülynövekedés okait pl a swiftnél.

Hát ez az egyik oka, amit a régi vs új golfos videón látsz: a kasztnik ma már nem papír lemezekből vannak ropi oszlopokkal, mint régen, hanem sokkal masszívabbak, erősebbek lettek.

Mondhatsz akármilyen példa balesetet, hasonló helyzetben a régi swift mindig sokkal jobban törik, mint az új. Ez nem jelenti, hogy az új nem törik össze, vagy abban nem lehet meghalni. DE ugyanazt az ütközést, fának csattanást, villanyoszlopra csavarodást az új swiftben sokkal nagyobb eséllyel éled túl.

És az erősebb szerkezet, oldalmerevítések, stb -ami jobban véd- ára a nagyobb súly.

Ez érvényes a suv-os postodra is. Senki nem gondolja, hogy a suv csak régi suzukival ütközik. De küldj neki 60-nal frontálisan vagy az oldalával a fának egy új autót (akár suv-t) meg egy régit. Az elsőbe 90% hogy meghalsz, az újban meg 90% hogy túléled.

A régibe nincs oldalmerevítés, egyből beköszön a fa a kasztni közepéig és annyi. A másikban van ajtónként 10 kiló oldalmerevítés, meg 3x olyan vastag és erős az A-B oszlopa. Ez mind plusz súly, de jobban is véd.

Szabványok 2011.07.22. 21:05:34

@csintapala:
"Biztos nem vezettél még elektromos szervós kocsit, különben nem írnál ilyen okosakat"
:-) Jelenleg egy villanyszervós BMW 3-assal járok naponta. Aminek a kormánya kimagaslik a maiak közül, de elmarad a régiektől.

"vagy nem vezettél olyan hidraulikus szervóst, ami túl könnyűre volt hangolva gyárilag."
Ilyen volt előtte 8 évig. Nem volt jó, de azért jobb volt.

Megvan még a 20 évvel ezelőtti jól méretezett hidraulikus szervós autóm, hetente egyszer azzal járok és lényegesen pontosabban lehet kormányozni, mint a fél éves hármast.

"Semmi rossz nincs az elektromosban, sőt. A kormányt én tekerem, nem az elektronika, a különbség, hogy itt nem hidraulika segít be állandó jelleggel, hanem elektromotor és csak akkor ha kell."
Pont ettől rossz az érzés, mert mozdítani nehéz, de ha egyszer kifejtettem az erőt, (és eltelt az az idő (10-20ms), ami alatt reagált az elektronika) akkor már segít.

Szabványok 2011.07.22. 21:17:09

@Shadowbull: "Ez a "legyen meredek szelvedo, es akkor nem kell klima" faszsag csak olyan embertol johet, aki nem ult meg eleteben Ladaban"

Háromszor jártam be Görögországot fehér Ladával és nem hiányzott a klíma.

Utána ugyanazokon az utakon, lapos első-hátsó ablakú (sötét!) autóval(Sierra), nagyon kellett volna a klíma!

Azóta klímás (sőt dupla digit klímás) autókkal jártam arra. Ha folyton állítgatja az ember és a család ízlése hasonló, akkor tényleg jó.

csintapala (törölt) 2011.07.22. 21:25:39

@Szabványok: akkor neked is van tapasztalatod bőven.

"Pont ettől rossz az érzés, mert mozdítani nehéz, de ha egyszer kifejtettem az erőt, (és eltelt az az idő (10-20ms), ami alatt reagált az elektronika) akkor már segít."

Nekem ez bejön. A késlekedés nem vészes (de tény, hogy van), de miért rosszabb ez, mint ami már a kimozdításkor is segít? Én ezt- hogy a középállás ilyen "nehezített"- kifejezetten jónak találom, jobb, mint a sokszor eleve túl könnyűre hangolt hidraulikus szervók.

Donor 2011.07.23. 11:21:49

@ommm: Ez tényleg valószínűtlen szitu.
Rengeteget jártam a 4-es és 3-as úton ami eszményi lehetősége az ilyen helyzeteknek.
Ritkán mentem 5 percnél tovább a kamion mögött 120-as Skodával, pedig a még az 50LE-hez képest is harmatos, mégis meg lehetett vele oldani az ilyen jellegű előzéseket. Persze az tényleg idegesítően gyenge volt, de most sincs sokkal erősebb kocsim. 1.4-es F Astra, de ez már bőven elegendő a közlekedéshez.
Néha érzem hogy jó lenne egy 300LE-es valami, de az pusztán az élvezett miatt :)

Viszont az tény, hogy a 750-es CB Hondám (papíron) 4 másodperc alatt van 100-on, és ezzel a teljesítménnyel nem pusztán előzök, vagy közlekedek, hanem a gázmarkolat elcsavarásával téridő torzulát gerhesztek, teret váltok és a többi közlekedőtől független dimenzióban kényelmesen tudok mozognim így nem csak a bulgár kamion nem tart fel.

A gond akkor kezdődött amikor egyre több hasonló teljesítményű motorral és autóval találkozok, mert kezd megtelni az 5. dimenzió is.

Remélem érted mit próbálok elmagyarázni, de még egy példa:

Én MZ-vel versenyzek pályán. Mindenki röhög aki nem ismeri, de mivel egyforma motorok vannak, nincs kiugró teljesítmény, nem a motoron múlik a helyezés, és mivel azonos a tempó hatalmas meccselések folynak. Igaz nem 180-as átlagtempóban hanem 90-essel, de pontosan ugyan úgy élvezi minden résztvevő, ha nem jobban, mivel ezeket az olcsó tragacsokat senki sem sajnálja ha elesik vele.

MZ-vel pályán csak akkor ciki menni, ha feljön egy R6-os, de még ilyenkor is előfordul, hogy körbemotorozzuk a tapasztalatlan pilótát :)

Tehát továbbra is tartom a véleményemet, 50-60LE 1tonnához elég egy személyautónak közlekedésre.

Donor 2011.07.23. 11:29:47

@Green Tech Castle: Egy vállalkozó haverom állandóan szenved az Audijával, miután látta hogy én az Astrát, csak használom és használom, és nincs vele gond, vett egyett magának a mindennapi közlekedésre :)

Hurri Kán 2011.07.23. 11:35:07

@Donor:
Az igazsághoz az is hozzátartozik -pláne nálunk- hogy a "prémiumautókat" megveszik ugye 3-400.000 valós kilométerrel (igaz, az órában csak 146.000 van, szervizelni persze minek, nyilván jönnek elő hibák, és ebből vonják le a következtetéseket, h szar az autó...

Egyik barátomnak is pl. pont Audija van (de most mondhatnék más márkát is), ha jól tudom, 2000 körüli A/-os, 2.5 Tdi, bőven 300.000 km fölött van már benne. Viszont valós kilométerrel vette pár éve, és ő is foglalkozik az autóval, amit kell megcsinál rajta, és minden különösebb gond nélkül használja...

AZ is igaz, hogy amikor vette, nem a kínálat legolcsóbbjaiból válogatott...

Green Tech Castle 2011.07.23. 11:41:11

@Donor:
Tök igaza van - nekem is Audim van, de nem sokáig, kellene egy tisztességes autó:o)

Már unom a városi 14 literes fogyasztását,
igaz országúton a 7-7,2 megvan, de ez akkor is gyalázat :)...3.0 V6 220LE 30 szelep és 6 gangos automataváltó

Donor 2011.07.23. 11:44:08

@ommm: Ezt elismerem. Erős jármű jó dolog a sebességtől függetlenül. Ezt le is szögezhetjük, aláírhatjuk.
DE én arról beszélek, hogy CSAK közlekedni elég az 50-60LE.
Ami fölötte van az már élvezet, ami megnyilvánulhat abban, hogy kicsit dinamikusabban megyek, vagy hegynek felfelé előzök, vagy hegyi szerpentínen nem kell visszaváltani hanem nyomatékból megyek. De közlekedéshez ez nem tezs hozzá, időt szinte semmit nem lehet nyerni ezekkel.

Donor 2011.07.23. 11:57:59

@janadoc: Detto.
Hozzátenném, hogy a tisztességes konstrukció hiányát manapság egyre inkább elekronikával kompenzálják, mert az olcsóbb.

Green Tech Castle 2011.07.23. 12:06:07

@Donor:
egyetértek veled, mint a szar ásványvizet a szénsavval, ami elveszi a pocsék ízét..:).ja

Donor 2011.07.23. 12:08:14

@gyvy: Műszaki vizsgán nézik a zajszintet. Csak az a baj, hogy vizsgára kitömik a kipufogót és csöndes lesz, utána ki a folytás és megint "dögös" a hangja.
Azt kéne mint németeknél.

Donor 2011.07.23. 12:18:06

@Uzi: Igen :) Remélem egyetértesz, hogy egy 500kg-os 2üléses milyen eszméletlenüél jól menne. A gyártó meg oldja meg, szénszálal ha máshogy nem megy :D

Donor 2011.07.23. 12:21:17

@Snipp: Tolatóradart még nem próbáltam, de radaros vagyok és tudom hogy működik a lopakodó repülő. Egy éles beton sarok is tud láthatattlan lenni a radar számára megfelelő szögből. Gondolom az olcsó tolatóradaroknál gyakrabban fordul elő ilyesmi.

Donor 2011.07.23. 12:26:39

@: Az index minden autónál rendelhető extra, csak a drágább autók költségvetésébe már nem szokott beleférni...gondolom nagyon megdobná az össz. árát. :))

Hurri Kán 2011.07.23. 12:36:25

@Donor:
Tudom... DE van már műszer, amivel utcán is meg lehetne mérni... HA rajtam állna, ott helyben forgalmi + rendszám levesz, vigye haza a szarját, ahogy akarja. Szigorított műszaki ellenőrzés, mondjuk Békéscsabán, okmányok ügyintézése meg mondjuk Kőszegen... Szerintem innentől sokan átgondolnák...

Donor 2011.07.23. 12:37:10

@Bambano: Elvileg a jogsi megszerzésének feltétel hogy el tudj indulni emelkedőn.

Ehhez képest a feleségem csoportjában csak neki sikerült a rutinvizsgán ez, mert én megtanítottam neki. Belekerült 10 perc gyakorlásába a garázslejáron.

Donor 2011.07.23. 14:26:36

@gyvy: SZalonból vette 0 kilóméteresen...szerinted mennyiről volt visszatekerve? :)))

Hurri Kán 2011.07.23. 14:30:46

@Donor:
Az nem derült ki abból, amit írtál :)

Bambano 2011.07.23. 16:51:24

@Donor: elvileg a jogsi megszerzésének egy halom feltétele lenne, ami gyakran nem teljesül. mondok egy példát: szerintem a jogsi megszerzésének feltétele kellene, hogy legyen, hogy legalább a *vizsgabiztos* tudja a kreszt és tudjon vezetni. hát ez sem mindig teljesül.

ezek után semmin nem csodálkozom, olyan apróságon, hogy egy csoportból max 1. ember tud emelkedőn elindulni, pláne nem.

SvenH. (törölt) 2011.07.24. 21:03:29

@Donor: "de most sincs sokkal erősebb kocsim. 1.4-es F Astra"

8 szelepes?
akkor nem csoda, hogy nincsen vele gond...

a sok xenont nekem es paplant ezeret meg jobb ha tudja, hogy az 10 evente kuka :)

SvenH. (törölt) 2011.07.24. 21:06:34

@gyvy: nem csak a zajos fosokat kellene csekkolni hanem az elvakitokat is

nem hiszem el hogy mogottem megjelenik es a visszapillanto tukorben vakit el...

a rosszul vilagitokat nagyon konnyen lehetne szurni

Rocko- 2011.07.25. 00:11:53

@Virago_1000: jepp. épp ma néztem meg. vicces.

fishermansfriend 2011.07.25. 13:04:55

jelölném még a listába személyautóknál a merev hátsó tengelyt, csatolt lengőkaros gyászt is. Szabjameg, a 89-es trabimba is tudtak már független hátsó felfüggesztést tenni, akkor manapság miért itt kell olcsósítani???

ill. volt róla szó: kormányszervó. A focust szervó nélkül tekerni, mintha tonnás malomkerék lenne, több, mint 2x nehezebb tekerni, pedig súlyra nincs 2x olyan nehéz.

Virago_1000 2011.07.25. 23:18:19

@Rocko-: de igaz. A mernokok sosem terveznek direkt arra, hogy tonkremenjen, Ebben igaza van Shadowbullnak, de nem lat tisztan, nem is tudja folfogni a tervezett elavulas fogalmat. Ha tudna, akkor latna, hogy a tervezett elavulas am indennapjaink resze. A tervezett elavulas nem egyenlo tervezett tonkremenetel.
Viszont mikor egy uj termeket elkezdenek tervezni, meghatarozzak a hataridoket stb, es azt is, hogy meddig akarjak a piacon tartani, majd onnan kivonni, hogy atadja a helyet az utodmodellnek. Nos ez a tervezett elavulas.
Errol kar vitatkozni, ez igy van.

Rocko- 2011.07.26. 03:09:17

@Virago_1000: hát ez elég homályos így.

Shadowbull 2011.07.26. 08:18:39

@Virago_1000: Nagyon erosen kevered az ok-okozati viszonyokat.

Amirol te beszelsz, az a termekek tervezett eletciklusa, es szinten nem egyenlo a tervezett avultatassal.

ugyanis a modellvaltas egesz egyszeruen piaci kenyszer: ha nem csereled le a modellt adott idonkent, ill. nem adsz a modellnek felujitasokkal ujabb vasarloi impulzusokat (ha mar autokrol beszelunk), akkor egesz egyszeruen nem fogod hozni a szukseges eladasi szamokat, mert a konkurencia nem alszik, es a vasarlok teljesen termeszetes modon mindig az ujabb, modernebb dolgok fele fordulnak.

A tervezett avultatas hivoi, legyen akar az ugynevezett erkolcsi avultatas, vagy a tervezett tonkremenetel a tema, a piaci versenyt mindig tokeletesen figyelmen kivul hagyjak.

sb

Shadowbull 2011.07.26. 08:25:00

Egyebkent meg hogyan oldanad meg egy tervezett termek piaci kalkulaciojat anelkul, hogy nem hataroznad meg:

- evente mennyit fogsz belole eladni
- hany evig lesz a piacon.

ezek a kalkulaciohoz, sot magahoz a tervezeshez is elengedhetetlen adatok. Nagyon nem mindegy, hogy egy modellt 7 evig gyartunk, es osszesen eladunk belole 80e darabot, evi 20e darabos csuccsal, vagy eladunk belole ketmilliot, evi 400e-res csuccsal.

Teljesen maskeppen kell magat a termeket is megtervezni, es teljesen maskeppen kell felepiteni a komplett gyartast.

Elore tervezes nelkul nem tudsz semmifele komplex termeket esszeruen letrehozni.

A film (gondolom a riportfilm a lampakrol, meg a nyomtatokrol) pedig osszevissza beszelt mindenfelerol, osszeeskuvesekrol, muszaki mesterkedesekrol, de valojaban nem volt tobb, mint egy jol sikerult konteo-movie.

sb

SvenH. (törölt) 2011.07.26. 09:36:57

@Virago_1000: ma vannak a kulonbozo markak azok mind meghatarozzak hany evre csianljak...
a fiat ~ 4 ev, BMW ~ 10 ev, Ford ~ 6 ev
nem ennyi ideig mennek hanem ez inkabb egy arany
az en regi autom meg 10 evre volt tervezve :)
na most nem tudjak ezt elerni azonnal a gyartas folyaman, hogy ne legyen nehany alkatresz tul tartos, ezert a gyartas folyaman van egy occsosito mernokbrigad aki nekiugrik hogy a kotelezo idotartamot birja de feleslegesen ne birjon tobbet
es a tobbi...
kell a kovetkezo auto is, elhitetik, hogy a 100 km/h -nal rancgalni kotelezo a kormanyt, es hogy kanyarban milyen jo meglepodni ha elottunk all egy auto, meg megadjak a kanyarxenont, hogy meg jobban ki lehessen hasznalni a menetstabilizatort, amikor meg a kiscsako befosva raugrik a fekre akkor meg atadjak neki a menetstabilizatort, hogy megis ne csapodjon a fanak
pedig csak lassabban kellene menni egy picit :)

Shadowbull 2011.07.26. 09:44:31

@SvenH.: "a gyartas folyaman van egy occsosito mernokbrigad aki nekiugrik hogy a kotelezo idotartamot birja de feleslegesen ne birjon tobbet"

Hagyjuk mar ezt a butasagot.

sb

Virago_1000 2011.07.28. 00:04:34

@SvenH.:
"a gyartas folyaman van egy occsosito mernokbrigad aki nekiugrik hogy a kotelezo idotartamot birja de feleslegesen ne birjon tobbet"

- ez tenyleg marhasag, a te ertelmezesedben. Habar vannak koltsegcsokkento meetingek, de pl azert van nalunk, mert a konkurencia magasabb tudasu termeke nem dragabb, es azert is, mert nekunk sem art, ha kicsit tobb az arres, mint x eve.

Virago_1000 2011.07.28. 00:15:59

@Shadowbull: "Amirol te beszelsz, az a termekek tervezett eletciklusa, es szinten nem egyenlo a tervezett avultatassal."

A termek a tervezett eletciklusa vegen "elavul", a gyartasat befejezik (vagy nem) tehat az elozetes tervek szerint elavul x ev mulva, hogy helyet atvegye a kovetkezo generacio.
Tehat letezik tervezett elavulas, amint latod.

Egyebkent ez a tema mar sokszor elojott, es ahogy megfigyeltem, a gond ott van, hogy te felreerted a tervezett elavulast a tervezett tonkremenetellel.
Az elobbi letezik, az utobbi NEM. Akarmennyire is mast sugall barmilyen totalcar cikk, vagy film, vagy barmi.
Hulyeseg is lenne, nem is tudom elkepzelni, hogyan lehetne barmi alkatreszt ugy meretezni, hogy x idon belul tonkremenjen. UGy hogy megszabjuk a max elettartamat? Hat akkor a ceg sajat magat szivatna, mert max elettartam van megadva, nem min, es ezert belepusztulna a garancialis panaszokba.

Viszont, mivel letezik tervezett elavulas, a gyartoknak nem erdemes hosszu tavra gyartani. Senki sem fog autot gyartani mar soha olyat, mint pl. a Mercedes w123, mert a vevonek nem kell. Nem fogja megtartani csak par evig, hiszen kijon az uj modell, amit megkivan, es lecsereli. Mondjak mas peldat? Meddig birjak a mai telefonok? Es a Nokia 3210 meddig birta?
Hugom 7 eves Canonja meg mindig mukodik hibatlanul, igaz csak 5 mpixeles (de minek tobb) az en 2 eves nikonom most szart be es nem erdemes megjavitani (ezt mondtak a boltban).
Azt nem is emlitve, hogy a mai termekek 100x bonyolultabbak, mint akarcsak 20 eve, viszont a fejlesztesre rendelkezesre allo ido nem hosszabb, nincs ido tesztelni, ezert felmegoldasok kerulnek a piacra.

Tervezett elavulas, a definicio szerint: "A modern fogyasztó társadalmakra jellemző jelenség. A fogyasztási cikkek gyártásakor nem a hosszú használat biztosítására törekednek a gyártók, hiszen a gyorsan változó fogyasztási szokások nem is kívánják meg ezt."

Virago_1000 2011.07.28. 00:29:50

@Shadowbull:
"Egyebkent meg hogyan oldanad meg egy tervezett termek piaci kalkulaciojat anelkul, hogy nem hataroznad meg:

- evente mennyit fogsz belole eladni
- hany evig lesz a piacon.

ezek a kalkulaciohoz, sot magahoz a tervezeshez is elengedhetetlen adatok"

"Teljesen maskeppen kell magat a termeket is megtervezni, es teljesen maskeppen kell felepiteni a komplett gyartast."

- Nem lehet semmi termeket tervezni ezen adatok nelkul. 100 %-ig egyetertek, enelkul nem lehet nekifogni semminek. Persze ezek az adatok becsleseken alapulnak, de szuksegesek szamtalan dologhoz a tesztelestol
a beszallitoi ajanlatokon at a gyartastervezeshez.

Aztan, ha szerencsesek vagyunk, a termek tovabb el, mint ahogy beterveztek az elavulasat, ilyen pl a mi fekrendszerunk, aminek habar a 3. generacioja az en projektem, kb 1 ev mulva fog indulni a gyartasa, es mar koncepcionalisan otleteljuk a 4. generaciot. Tehat a 3. generacio nem lesz sokaig a piacon, terveink szerint "elavul" 1-2 even belul, hogy atadja a helyet a 4.-nek.
Aztan van, amikor a termek tovabb el, mint ahogy azt terveztek, mert van ra igeny, kereslet. Az 1. generacios fekrendszerunk meg mindig a legnagyobb db-szamban eladott, annak ellenere, hogy "elavult" mar, sot most ujabb applikaciokban fog resztvenni.
Hogy autoipari peldaval eljek, a Golf 1. mar reges regen "elavult" a tervek szerint - a tervek szerinti termekeletciklusanak vegen tul van. Megis gyartjak Del-Afrikaban (?) mert le tudnak meg rola huzni par bort. Vagy hasonlo eset a Peugeot 504, Nigeria nepautoja. Pedig mar regen "elavult" a sokadik utodja is.

PEdig nem. Tokeletes, uzembiztos auto, ennyi ido alatt pedig regen kikuszoboltek mar az osszes gyerekbetegseget.

"A tervezett avultatas hivoi, legyen akar az ugynevezett erkolcsi avultatas, vagy a tervezett tonkremenetel a tema, a piaci versenyt mindig tokeletesen figyelmen kivul hagyjak."

"ugyanis a modellvaltas egesz egyszeruen piaci kenyszer: ha nem csereled le a modellt adott idonkent, ill. nem adsz a modellnek felujitasokkal ujabb vasarloi impulzusokat (ha mar autokrol beszelunk), akkor egesz egyszeruen nem fogod hozni a szukseges eladasi szamokat, mert a konkurencia nem alszik, es a vasarlok teljesen termeszetes modon mindig az ujabb, modernebb dolgok fele fordulnak."

- nos nem. Amint az elozo peldakbol is lathatod, tokeletesen hasznalhato, robusztus, meg sokaig mukodokepes termekek vannak kinn a piacon (es Afrikaban meg gyartasban) Tehat a piaci verseny nem a vevokrol/ a vevokert hanem a gyartok kozti versengesrol szol, akik tervezetten avultatjak a termekeiket, pontosan azert, hogy versenyben maradjanak, illetve gyoztesen keruljenek ki onnan, elobbre legyenek a konkurencianal. Es csak azert, hogy te vedd meg az ujat, ami csak latszolag jobb.

A piaci verseny a vevok lehuzasarol szol. (Es a bolygo agyatlan pusztitasarol)
Ujabb pelda. Egy Sony Tinitron TV tokeletes volt a maga koraban, es most is az, nem ad atlagembernek erzekelhetoen rosszabb kep- es hangminoseget (sot), mint a legujabb LCD-s csodak, de te megis osztonozve vagy, hogy csereld le, dobd ki, es vegyel ujat. A gyarto tervei szerint ez mar elavult, ezt kommunikalja is feled, holott a "regi" boven elvezheto es jo. Egyetlen hatranya, hogy nem lehet a falra felakasztani.
De mar megint valami ujabb generacios LCD tv-krol beszelnek, ami ertelemszeruen magaval hozza, hogy a jelenlegi "elavul" nemsokara. Agyrem.

Rocko- 2011.07.28. 00:33:37

@Virago_1000: "Tehat letezik tervezett elavulas, amint latod."
ebben a formában igen. csak sokan avulTATásnak értelmezik.

"Egyebkent ez a tema mar sokszor elojott, es ahogy megfigyeltem, a gond ott van, hogy te felreerted a tervezett elavulast a tervezett tonkremenetellel."
nem, ő azokat akarja javítani akik a tervezett MINIMÁLIS(an elérendő) élettartam fogalmát összekeverik a MAXIMUM élettartammal. pedig a kettő nagyon nem ugyanaz.

"Hulyeseg is lenne, nem is tudom elkepzelni, hogyan lehetne barmi alkatreszt ugy meretezni, hogy x idon belul tonkremenjen. UGy hogy megszabjuk a max elettartamat? Hat akkor a ceg sajat magat szivatna, mert max elettartam van megadva, nem min, es ezert belepusztulna a garancialis panaszokba."
mindhárman egyetértünk. :)

"Tervezett elavulas, a definicio szerint: "A modern fogyasztó társadalmakra jellemző jelenség. A fogyasztási cikkek gyártásakor nem a hosszú használat biztosítására törekednek a gyártók, hiszen a gyorsan változó fogyasztási szokások nem is kívánják meg ezt.""
csak éppen a kedves vásárlóknak azt kéne megérteni, hogy ez az ő érdeküket (is) szolgálja: újabb, szebb, jobb, okosab terméket kap, ha újat vesz.
és ha újat vesz, az nem jelenti azt, hogy a régi automatikusan tönkremegy.

Shadowbull 2011.07.28. 12:38:50

na eltunt vagy nem tunt el?

Rocko- 2011.07.28. 19:59:47

@Shadowbull: eltűnt. reggel fos volt a blog.hu.

Shadowbull 2011.07.28. 22:09:09

na akkor megeccer.

@Virago_1000: " te felreerted a tervezett elavulast a tervezett tonkremenetellel."

Szerinted. Szerintem meg nem. Szerintem pont ti ertelmezitek tokeletesen rosszul az ok-okozati viszonyokat.

" Hogy autoipari peldaval eljek, a Golf 1. mar reges regen "elavult" a tervek szerint - a tervek szerinti termekeletciklusanak vegen tul van. Megis gyartjak Del-Afrikaban (?) mert le tudnak meg rola huzni par bort. Vagy hasonlo eset a Peugeot 504, Nigeria nepautoja. Pedig mar regen "elavult" a sokadik utodja is.

PEdig nem. Tokeletes, uzembiztos auto, ennyi ido alatt pedig regen kikuszoboltek mar az osszes gyerekbetegseget. "

Edes istenem, ugye nem egy harmadik vilagbeli peldaval akarsz jonni? Szerencsetleneknek meg az is nagy dolog, ha van alattuk valami altaluk megfizetheto, ami gurul. Hiaba akarnal nekik uj Golfot adni, nem tudnak megfizetni. Ugyhogy szamukra es a gyartok szamara is ez kenyszermegoldas.

" Amint az elozo peldakbol is lathatod, tokeletesen hasznalhato, robusztus, meg sokaig mukodokepes termekek vannak kinn a piacon (es Afrikaban meg gyartasban) Tehat a piaci verseny nem a vevokrol/ a vevokert hanem a gyartok kozti versengesrol szol, akik tervezetten avultatjak a termekeiket, pontosan azert, hogy versenyben maradjanak, illetve gyoztesen keruljenek ki onnan, elobbre legyenek a konkurencianal. Es csak azert, hogy te vedd meg az ujat, ami csak latszolag jobb."

Ha szerinted egy aktualis Golf csak latszolag jobb mint egy Golf 1, akkor szerintem nem igazan erdemes tovabb vitatkoznunk. Egyebkent meg az utolso 2 mondatod nem mas mint egy bazi nagy onellentmondas.

" Egy Sony Tinitron TV ... A gyarto tervei szerint ez mar elavult,"

Nem csak a gyarto tervei szerint, hanem minden szempontbol elavult. Szerinted ma hol lenne a Sony, ha meg mindig regi CRT-teveket gyartana, mondvan jo az meg? Elarulom: nem gyartana mar semmit, meg a nevet is elfelejtettuk volna mara.

Egyebkent ki kenyszerit teged barmire is? Nem tudok rola, hogy barmelyik gyarto fegyvert fogna a fejedhez, hogy vedd meg a termeket.

sb

Rocko- 2011.07.29. 09:58:32

@Virago_1000: "Hogy autoipari peldaval eljek, a Golf 1. mar reges regen "elavult" a tervek szerint - a tervek szerinti termekeletciklusanak vegen tul van. Megis gyartjak Del-Afrikaban "
ez sajnos rossz példa volt:
- 2009 novembere óta nem gyártják
- a formavilág még kocka, de a belbecs már nem az volt:
www.noticiasautomotivas.com.br/img/b/volkswagen-citi-golf-r-3.jpg
de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:VW_Citi_Golf_R-Line.jpg&filetimestamp=20080302174452

Virago_1000 2011.07.29. 18:24:19

@Shadowbull:" Egyebkent ki kenyszerit teged barmire is? Nem tudok rola, hogy barmelyik gyarto fegyvert fogna a fejedhez, hogy vedd meg a termeket."

- nem, es nem is teszem.

"Nem csak a gyarto tervei szerint, hanem minden szempontbol elavult. Szerinted ma hol lenne a Sony, ha meg mindig regi CRT-teveket gyartana, mondvan jo az meg? Elarulom: nem gyartana mar semmit, meg a nevet is elfelejtettuk volna mara."

- ebben nem vagyok biztos, azert nem, mert ha a Sony nem lep, a konkurencia sem lepett volna (felteve, ha a Sony-e volt a technikai foleny, nem vagyok jartas a temaban)

"Ha szerinted egy aktualis Golf csak latszolag jobb mint egy Golf 1, akkor szerintem nem igazan erdemes tovabb vitatkoznunk. " - van kulonbseg, de nem annyival jobb, amennyivel azt sokan hiszik. De maradjunk az elavulasnal, a Golf 6 csak arnyalatnyival jobb, mint a Golf 5, semmi sem indokolja a cseret. A generaciovaltaskor sose nincs ugrasszeru elorelepes.

"Edes istenem, ugye nem egy harmadik vilagbeli peldaval akarsz jonni? "
- mert ez miert baj? Lenezed oket? Az igaz, hogy orulnek barminek, ami alattuk van, de errol nem ok tehetnek. A "fejlett" vilag fejlodeset nagyban elosegitette az elmult par 100 evben a gyarmatok. Kivetel ez alol a nemet es japan nemzet (aki elott 1000 kalapemeles) valamint az USA, de ott mindenki bevandorlo, az oslakosokbol csak hirmondok vannak.
Egyebkent az egykori gyarmatbirodalmak kezdenek eszhez terni.

@Rocko-: reszletkerdes, csak a pelda kedveert mondtam :)

Rocko- 2011.07.31. 21:49:21

@Virago_1000: ok, értem, csak mellékesben jegyeztem meg. ;)

SvenH. (törölt) 2011.08.03. 00:10:37

Koko elkapta azt az utat amit mondtam...
mondjuk a kistestveret kapta el(en a nagy kanyart mondtam a kozepen), Koko azt kapta el, amelyik a Panorama etteremnel van (legjobb tudomasom szerint!!!)
es valoszinuleg felfele, de az 50es tabla kint van, az tutti
de az az 50 olyan hogy egyszer majd lefejeltem a kormanyt az unalomtol amikor valami elottem meno rameroszakolta...
mellesleg 3 auto siman elfer egymas mellett sot az egyik akar egy teherauto is lehet olyan dog szeles az az ut...

szoval ha betartjak a sebesseg+20% -ot valojaban akkor most nem lenne szetvagva a sok kis oto
pedig tutti volt bennuk kanyarxenon meg a sok kis 3 betus okossag, az is amivel akar 100 km/h -nal lehet rancigalni a kormanyt...

SvenH. (törölt) 2011.08.03. 00:13:55

@Shadowbull: a TVt ne keverd ide, mert abban nincsen igazad...
a TN-film az valojaban egy otvar gagyi fos...
ma mar szerencsere lehet kapni mas panelu TVket is de amig az ment, addig BARMILYEN regi katodsugarcsoves TVnek a szinei jobbak voltak mint az LCD TVe
ez technologiai korlat, nezz utana olvass es okosodj :)))

SvenH. (törölt) 2011.08.03. 00:15:08

@Virago_1000: a Szovjetuniot kifelejtetted a felsorolasbol!!!

Index Elek 2011.08.18. 20:37:26

Ez a beböfögés a szerzőre nézve valami elképesztő szégyen. Főleg ha közlekedésmérnöknek tanul. Egy értelme volt, anyázza egymást mindenki, van kattintás.

Nem gondoltam volna hogy ilyen "minőségű" írások megjelenhetnek a Totalcaron. Tudom, Belsőség, itt lehet a takony, fos, szar, hugy és egyéb szavakat akár cikkcímként is alkalmazni. Mert igény, az aztán van rá...

Valahogy értem hogy Karotta nem maradt a stábban...

KissGecihuszár 2011.08.21. 11:58:00

Ha nem gáz, én egyik korábbi (Mazda 6 SW 2.0D kombi,2004-es), általam igencsak szeretett autómból indulnék ki, amikor meghatároznám, mi az ami kell és mi nem. Nekem -köszönhetően még az eco üzemmódban is kitűnő hatásfokkal üzemelő A/C-nek- semmi bajom nem volt a megfelelő szögben megdöntött szélvédő miatt, ugyanis valamiért a Japánok annyira profin találták el a szélvédő formáját, dölési szögét, hogy 100-as tempó felett normál esőben egyáltalán nem kelllett abalktölőt haszálnom, mely ugye nem egy hátrány ennél a sebességnél. Xenon: mivel ez volt az első gyári xenonos kocsim, megállapodtam magammal, hogy a következők is csak xenonos/LED-es lámpásak lehetnek. Nem volt ugyanis olyan időjárási szitu, melyben ne láttam volna tökéletesen a xenonnal és mert indokolatlanúl- azaz fényes nappal, lakott területen belűl- SOHA nem használtam, mert minek, ezért 3 év alatt nem égett ki egyik sem, nem úgy, mint a "normál" izzós helyzetjelzők, illetve a hátsó jobb helyzetjelző, erről ennyit. Kézifék: nekem ebben a témában a Mercedes az etalon, a lábbal rögzíthető és a műszerfal bal oldalán elhelyezett karral oldható "kézifékkel", annál jobb nincs, ugyanis a lábunkkal képesek vagyunk akkora erőt kifejteni, hogy egyetlen biztos nyomással biztosan rögzítettük a kocsit és nem a jobb kezünkkel kell cseszekednünk a két ülés közötti területen,ahová mellesleg szeretjük helyezni a mobilt, a csokit, miegymást... Zümmögések: a tompított bekapcsoltságára figyelmeztető mindenképp hasznos, hisz még így is sokan égve felejtik. Szélvédőre erősíthető GPS: ÚÚÚÚTTTÁLLLLOM!!! Ugyanis a szélvédő legfontosabb kilátási zónájából vesz el, épp ezért csak a gyárilag beépítettet támogatom, ha már mindenképp szükség van rá, bár nekem nem volt gyári a Mazdában. motornyomaték. de még mennyire, hogy fontos, ugyanis bizonyos "menekülési" helyzetekben nagyon nem mondegy, hogy egy autó a gyengébb, vagy erősebb motorral van-e szerelve, pl egy 1.5 tonnás, kombi Mazda 6-hoz igenis kell az a 136LE, 320Nm, pláne, ha a kombicsomagtérben van vagy 2-300Kg, illetve 4-5 megtermett ember, összesen 4-500Kg tömeggel és akkor még nem is vontattunk semmit. Végűl,de nem utsó sorban; Webasto állófűtés: Rulezzzz, ugyanis miatta !2,azaz két perc! után isteni melg volt a kocsiban, még a -18 fokban is, s mivel nekem bőrös üléseim voltak, így az ülésfűtést is bekapcsoltam, ami szintén igen hasznos, még egy sima szövet, vagy plüss esetén is. Szummaszummárum: jó kocsit kell venni, hisz autó és autó között azonos felszereltségi szint esetén is fényévnyi különbségek vannak, épp ezért tájékozódjon az ember, nézzen minél több tesztet,olvasson népítéletet, feltéve, ha nincs konstans gerjedése egy bizonyos típustól, melyről nem mond le akkor sem, ha hetente ottmarad az országút kellős közepén, mert valamelyik kütyű ismét bedobta a tőrcsit.

svinjahond 2011.08.23. 22:20:42

Ezért a bekezdésért egy vizescsukás csipánrúgást szavazok a cikkírónak:
"Jöjjön az ívkisüléses fényszóró, köznapi nevén xenon. Abban megegyeztünk, hogy az utólagos xenon már eleve tiltva van, de a sima gyári projektorosat is tiltani kellene, mert fénye nem természetes, zavaró, nagyon intenzív és sem a dinamikus, sem a hagyományos magasságállítása nem elég tökéletes. Ráadásul a mai szabadformázású parabolatükrös fényszórók is nagyon jók, az engedélyezett sebességhez pontosan elég."

Sajnos, hasonló dilettánsok ülhettek a jogalkotói székekben, mikor az utólagos xenon beszerelését lehetetlen, azaz teljesíthetetlen feltételekhez kötötték (lámpamosó: még csak-csak, de utólagos dinamikus magasságszabályzás: hogyan??) gyakorlatilag, megtiltották.
Saját példámból kiindulva, nekem egymás után két, 15-20 év közötti öreg Fiatom volt. Esős, takony időben éjszaka életveszélyes volt bármelyikkel közlekedni a gyári 60/55W-os H4-es halogénizzókkal, míg be nem szereltem a kisüléses szettet. Onnantól újra éltek az öreg verdák és nem volt halálfélelmem Somogy és Baranya kanyargós, vacak kis háromszámjegyű útjain. Időben észrevettem az úton leszóródott terményt legelő őzeket, a gyári fénnyel kikenődtem volna! Számtalan példát írhatnék még, de minek. Aki vezetett xenonos kocsit, annak fájt visszaülnie a "pislákoló, fáradtfényű" halogénizzós autója volánja mögé.
A vakításról meg annyit, hogy jól be kell állítani/állíttatni és biztos vagyok benne, hogy nem vakít még annyira sem, mint egy szarul beállított, vagy helytelenül (elfordítva) betett normál wattszámú halogén! A lámpa üvegtestének tisztasága tényleg követelmény, mert a felrakódott sár és mocsok jobban szétszórja a kisüléses fej fényét, mint a halogénest. (Akkor tényleg bír vakítani, ha mocskos a lámpatest.) Szóval a xenonnak csak előnye van: rázkódásra érzéketlen, gyönyörűen irányítható a fénye, élesen lehatárolt szélű a megvilágított terület, akár természetes fényhez nagyon hasonló színhőmérsékletű kisüléses fej is választható, kevésbé terheli a kocsi elektromos rendszerét (kisebb áramfelvétel!), kevesebb a hőkibocsátása - azaz jobb a hatásfoka - a halogénizzókhoz viszonyítva, nem égeti szarrá a foncsort és a műanyag lámpatesteket se, 15-20-szoros a kisüléses fejek élettartama a normál halogénizzókhoz képest. Mi kell még?
Én kötelezővé tenném az EU területén újonnan forgalomba helyezett személyautók esetén a magasfeszültségű kisüléses lámpák gyári beépítését. Nagyon sok baleset megelőzhető lenne, amiben jelenleg fontos oki tényező a rossz látás. Amúgy meg, soha senki nem tudott még egy balesetet se "prezentálni" azért, mert pl. elvakította egy szembe, vagy mögötte felbukkanó - akár utólagos, akár gyári - xenon!
Írjatok ilyet! Na, ugye senki se tud?!
(Azokról a gyökerekről kéne inkább beszélni, akik fényes nappal, tompított helyett reflektorral jönnek szembe az emberrel. Na az, bizony nagyon zavaró bír lenni! (Pedig csak gyári halogénnel pörkölik a retinámat.)Motorosok még hagyján, mert ők alig látszanak...)
Egyébként pontosan az értelmetlen tiltás tette a(z utólagos) xenonkészleteket társadalmi presztizsjelképpé: a jelenlegi szabályzás szerint csak szarfaszú politikusok, adócsaló nagyvállalkozók, külföldi helytartóink, no meg a zsákfalvak privátbankárai (újabban a boltocskázók... ;) ) járművei világíthatnak szép jégkéken az éjszakában (hisz nekik joguk van jól látni!), a többieknek meg a "sárgásan csordogáló" halogén marad.... Így termelődik újra a sok társadalmi egyenlőtlenség. :) Olyan ez is, mint a hazai lőfegyvertartás szabályzása, meg ugy en bloc a "sportvadászat" gyakorlata...

Rocko- 2019.10.24. 23:58:22

szóval elektromos kézifék? :)
süti beállítások módosítása