Robotpilótát ide, de azonnal?

  2011. március 01. - prokee Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Úgy olvass, ahogy vezetsz!
2015-01-24 17:43:36

A hétvégén felszántotta a netet a Totalcar híre, miszerint a VW gyártásba veszi az új Trabantot. Pedig a

Ha nem érted a féltengelycsuklót, vagy a differenciálművet...
2014-11-22 14:15:51

...akkor most fogod. Ez a féltengelycsukló: forrás:  educationalgifs.com A differenciálművet pedig egy

A dolgok körbeérnek - a hazakerült Trabant szép története
2014-10-29 17:49:14

Említettem már, hogy nyáron Németországba, Freitalba költöztünk. Van tennivaló bőven a költözéssel

Rendszámokkal játszanak a gyerekek
2014-10-20 14:51:02

Úgy kezdődött, hogy valami hülye véletlen folytán minden alkalommal, amikor egy lelkét kilehelt autómat

robot-driver

Hamar túlfutunk azon a ponton, ahol még az emberre bízhatjuk a vezetést.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr442700272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liquid_Night 2011.03.01. 11:59:27

@ColT:

"Simán lehetne is, ha az elmúlt 50 évet nem háborúzással töltötte volna az emberiség."

Sajnos pont fordítva működött a dolog, mind az űrutazás, mint az internet a hidegháború _mellék_termékei voltak csupán. Az egyik erőfitogtatás volt, a másik pedig biztos kommunikáció.

Az első komolyan vehető számítógépeket pedig tüzérségi számolásokra, kódfejtésre, no meg a Manhattan Projekt-re (atombomba) használták.

Kicsit furcsa preferenciái voltak a világnak akkoriban...

rekszem 2011.03.01. 12:00:21

@Shadowbull:

nem, csak akkor akku teljesítményt, ami egy -egy előzéshez vagy hegymenethez ad némi plusz energitá, mint az F1-ben

így nem kéne sok aku

de a váltó, meg a sok mechanikus hóbelevanc, az nem drágább mint mondjuk 2 agymotor?

Shadowbull 2011.03.01. 12:00:48

@Donor: DSGnel nem tartod a feken a labad, mert normalis DSG nem kuszik. Kiveve a Mitsu EVO X, ami igen, a hulye japcsik miatt.

Egy rendes tavolsagtarto tempomat meg stop&go forgalomban is mukodik, ott meg gazt sem kell adnod.

sb

indapass90210 2011.03.01. 12:01:52

@ColT: néha meg mindenki szembe megy :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.01. 12:02:53

@Shadowbull: Nem, hanem a passattal ami még lazán megy, az a Suzukival, már lehet, hogy nem olyan biztonságos.
És ha e mellé meg valami zavaró tényező is van, akkor lehet, hogy már azt sem tudja kontrollálni.

Na persze addig hiba messzemenő következtetéseket levonni, amíg nem tudjuk a részleteket.

@Liquid_Night: Az igaz, hogy a pörgés aháborúknak köszönhető, de az űrverseny magában is elhozta volna ezt. Ettől függetlenül, ha nem hadseregekbe öljük a kurva sok pénz, lehet, hogy nem lenne mindenkinek számítógépes, és nem írogatnánk faszságokat, de a világon egyenletesebb lenne az átlagos jólét, talán kisebb a környezetszennyezés, ami szerintem jobb lenne.

Mathiask 2011.03.01. 12:03:42

@Shadowbull: Azt mondták pdk:
www.youtube.com/watch?v=pffVyUrUlfY

Nem szerette és nem is volt vele gyorsabb.

Lord_M_ 2011.03.01. 12:03:52

@ColT: egyáltalán nem kötődik a témához, de nálam halt már le linux igen keményen. Az otthon kedvtelésből lévő Ubuntu is miként a cégnél hajtott webszerveren futó varázslat is. Az hogy ír valaki valami tré drivert, vagy épp programhibát hagy a rendszerben az nem windows sajátosság. Nem kevés nyűggel néznek szembe linux/unix fejlesztők is.

Másfelől ez előrevetíti azt is, hogy az egyre több beépített elektronikában egyre több ember által gyártott kód is lesz, ami bizony tartalmaz(hat) hibákat. Márpedig Ha az embert tekintjük a leggyengébb láncszemnek a rendszerben, akkor az megjelenik az elektronikánál is áttételesen. Az pedig nem old meg semmit, hogy visszahívnak időről időre autókat, van aki nem viszi vissza, nem is hall róla... márpedig ebben az esetben hiába a 'magára vessen' logika, ha épp a te autódba rongyol bele... elég csak a totalcaron is előcitált volvó(?) balesetelkerülő elektronikára gondolni, ami kérdés nélkül megtolta a teherautót... pedig biztos tesztelték előtte...

Szóval 'az elektronika tudja' kérdést talán javítsuk át, a 'program elvileg tudja kezelni' kifejezésre... a marsra (holdra?) becsapódó szonda elektronikája is tudta hogy milyen magasan van még a felszín felett... csak más mértékegységben mint a másik kódrészlet, így pedig menthetetlenül becsapódott... ezzel pedig nem is a nettó szintaktikai vagy szemantikai hibára lehet ráismerni, hanem arra is, hogy a kódokat más és más emberek írják, márpedig elég eltérő módon gondolkodunk ezzel a többezer éves poros izével a fejünkben... így pedig két teljesen hibátlan kód, hibátlan logikával is okozhat meglepetést...

lásd a cikket, a lassuló autóval nem tudott lehúzódni, mert a sávelhagyást megakadályozó elektronika közbeavatkozott... egy magányosan autózó 50-es éveiben járó embernél pedig akár egy szívroham első fájdalmas jeleire is elkezdhet az ember félreállni... gyógyszerei után kutatni... az elektronika pedig békésen visszatereli a pályára... márpedig ilyen biológiai vészhelyzetben az elme nem feltétlen képes higgadt és logikus lépésekkel szépen fékezgetni, kikapcsolni az elektronikát, lehúzódni... hanem zihál, izzad, halálfélelme van és mielőbb a gyógyszereihez akar jutni...

szóval, arra akartam kilukadni, hogy csak az elektronikában bízni, nem biztos hogy jó... azt is mi tervezzük buta törzsfejlődésen belassult agyunkkal...

rekszem 2011.03.01. 12:04:16

@Donor:

igen azt tudom, de itt inkább csak az elektromos autónak adnak egy hatótáv növelőt

én azon gondolkoztam, hogy az elmúlt 100 évben miért nem ment arrafelé a világ, hogy alapvetően benzinmotoros autók hajtását villanymotorokkal alakítsák át, pont mint a mozdonyoknál.

Nem benzintakarékosság, hanem a mechanikai egyszerűség miatt.

Shadowbull 2011.03.01. 12:04:36

@rekszem: nehez megmondani, elso blikkre azt mondanam, hogy a soros hibrid meg keves akksival is dragabb mint egy hagyomanyos auto.

Nezd meg a Priust, keves akksi, egy mechanikusan hotegyszeru hajtaslanc, 2 plusz villanymotor, primitiv benzinmotor, aztan megis evekig veszteseggel tudtak csak gyartani, most ertek el a japcsik, hogy keresnek is rajta.

sb

Donor 2011.03.01. 12:05:04

@Dövan: valahogy úgy, a GPS pontokat pedig ember táplálja be.
A légi forgalom szervezés amúgy elég bonyolult feladat. Nem számítógépek csinálják, azok csak figyelmeztetnek ha veszélyhelyzet van, illetve talán a gépeken a közvetlen ütközésveszály esetén kitérő manővert is csinálnak.

Ez itt Európa pillanatnyi légiforgalma:
www.flightradar24.com/

Donor 2011.03.01. 12:07:17

@rekszem: Mert nem egyszerűbb. Elég komoly elektronika és vezérlési háttér kell hozzá. A fejletségünk még csak most ért el arra a pontra hogy esetleg már megfizethető, és talán megéri.

A mozdonyok megoldásával nem lennél boldog egy autóban, főleg azért mert nehéz.

ati27 2011.03.01. 12:07:19

@Mathiask:

Aham de az ürgének ha jól sejtem ez a munkája azaz versenyző. És gondolom nem is a rosszabbak közül ugye?

Vortex 2011.03.01. 12:11:25

@Donor: A légi forgalom szervezés amúgy elég bonyolult feladat. Nem számítógépek csinálják, azok csak figyelmeztetnek ha veszélyhelyzet van, illetve talán a gépeken a közvetlen ütközésveszály esetén kitérő manővert is csinálnak.
-------------
A forgalám áramlásszervezését Európában (is) javarészt számítógépek végzik, lásd :
www.cfmu.eurocontrol.int/cfmu/public/subsite_homepage/homepage.html

Kitérő manőverek végrehajtását még nem végzik a repülőgépek repülésvezérlő egységei, csak javaslatot tesznek az irányára és intenzitására.

Donor 2011.03.01. 12:12:48

@Shadowbull: Jó a DARPA autók meg magukat vezetik, de azért nem ez az általános.

skyrangr 2011.03.01. 12:14:00

@Medx: és azt tudtad, hogy a Predator nem képes pilóta nélkül repülni? tehát nem több, mint egy távirányított repülő. ez semmi esetre sem robot. és főképp nem intelligens. csak annyira, amennyire a joystick mellett ülő katona.

Mathiask 2011.03.01. 12:14:51

@ati27: Így van. De nem is az volt a felvetés, hogy az átlagember gyorsabb-e a pdk-nál, hanem hogy senki nem olyan jó mint a pdk. Szerintem meg van aki jobban szereti a manuálist, mint a pdk-t és vannak akik gyorsabbak is tudnak lenni vele, mert jobb összhangban van a manuálissal, mint a gombokkal. Nem esik szét a köre, stb.
Szerintem sok tényezős a dolog. Függ az autótól, az embertől, a helyzettől. És akkor még ugye nem beszéltünk az élményről. Szerintem marha sok kombináció van ki mit szeret és mivel gyorsabb. Lehet más márkánál nála is más lett volna a konklúzió. Szóval én csak nem jelentenék ki ilyet, hogy a pdk/dsg jobb minden tekintetben, minden helyzetben. Gyanítom, hogyha plato jobban szereti a manuálist akkor léteznek még mások is akik így vannak vele.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.01. 12:17:17

@Lord_M_: Hm, azért egy drivert érdemes tisztességesen megírni, attól tényleg fagyhat is egy oprendszer. Meg én is láttam már persze, fagyni Linuxot, de arányítva tényleg sokkal kevesebbet, mint winnyózt.

Ha meg nem driver hiba, szóval egy Office-szerű akármi nem fagyaszthat(na) le egy jó szoprendszert.

Shadowbull 2011.03.01. 12:17:26

@skyrangr: A Global Hawk viszont igen.

Csak meg kell neki mondani, hova menjen, mit csinaljon, es felszall, elrepul, megcsinalja, visszajon, leszall magatol.

sb

Shadowbull 2011.03.01. 12:18:27

@Mathiask: akkor az F1 miert allt at robotizalt valtokra?

sb

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.01. 12:18:32

@skyrangr: :D:D:D:D:D:D Nézz már utána egy kicsit :D

De ha nem predator, hát Global Hawk.

Donor 2011.03.01. 12:18:51

@Vortex: Radaros vagyok, tudom hogy működik a légiforgalmi irányítás :)))

skyrangr 2011.03.01. 12:21:49

@Shadowbull:
@ColT:
Igen, az GlobalHawk, nem Predator.
De ha csak ennyit tud csinálni, akkor nem tud többet, mint egy ipari robot. Az is képes arra, hogy A-B között mozogjon, hegesszen egyenesen, cikkcakkban, akárhogy.
Viszont mindent csak a programja erejéig.
Ha valami fizikai akadály kerül A és B pont közé, akkor akár max sebességgel belerongyol. Ha rakunk oda egy szenzort hogy figyelje, nem teszi. De nevezhető ez intelligenciának!?

rekszem 2011.03.01. 12:21:50

@Shadowbull:

de a priusban minden mechanikai elem megvan, ami a benzinesben (váltó, ilyesmi), plusz egy viszonylag nagy akupakk, meg bolygóműves vezérlés

mondjuk az biztos, hogy se így, se úgy nem annyira egyszerű a dolog, de az elektronikus vezérlés miatt talán több a fejlesztési potenciál benne (aku fejlődése, menetstabilizálók, kényelmi cuccok). Persze ez 100 éve még nem volt benne a fejlesztési tervekben gondolom, aztán meg már mindegy volt.

magyar_ellenállás 2011.03.01. 12:22:40

Az ember agya még mindig nagyságrendekkel gyorsabb és nagyobb kapacitású, mint bármelyik sziuperszámítógép. Ezt szépen kifejtette valaki előttem.

Csakhogy:

1. rossz hatásfokkal működtetjük
2. érzékszerveinken keresztül nagyon sok zavaró információ áramlik be, ami a robotpilóta esetében könnyedén kiiktatható (ő pl. nem fogja stírölni a bögyös macákat az út szélén)

Kevesen gondolnak bele, hogy az agyunk minden másodpercben fényképez, rögzít, archivál. Ez irgalmatlan teljesítmény ám!!

Mathiask 2011.03.01. 12:24:09

@Shadowbull: Nem látom az ellentmondást, de mindegy. Mondom szerintem vannak helyzetek emberek, autók, ahol a manuális gyorsabb és nagyobb élményt ad, ezért vannak olyanok akik jobban szeretik és gyorsabbak vele, de nyilván nem mindenki.
Na az F1 nem ilyen. Mások a motorok(18e-es fordulat), mások a váltók(gyorsaság, súly), ott nyilván az a gyorsabb. Ennyi, de ebből nem tudom miért tudnánk következtetést levonni általában az utcai dsg-kre.

skyrangr 2011.03.01. 12:24:36

@magyar_ellenállás: és emlékszel, hogy mit láttál tegnap, 13.45 perckor?
egy számítógép képes erre, bármikor. persze megfelelő technikai háttérrel.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.01. 12:25:06

@skyrangr: Igen, ez egy elég jó kérdés, hogy mikor tekinthető valami intelligensnek.
De lényeges ez?
Ha képes a feladat megoldására, akkor mindegy, hogy intelligens-e vagy nem.

Amúgy G. H. meg elég komplex feladatokat is végez...

Vortex 2011.03.01. 12:26:00

@Donor: 2011.03.01. 12:18:51
@Vortex: Radaros vagyok, tudom hogy működik a légiforgalmi irányítás :)))
-----------------------------
:) Szegről-végről kollégák vagyunk.
Én kérek elnézést :)

Shadowbull 2011.03.01. 12:26:12

@skyrangr: Gyanitom, hogy a Global Hawk nem csak ennyit tud.

sb

Shadowbull 2011.03.01. 12:27:26

@rekszem: valto nincs benne, akksi is csak keves, a bolygomu meg hotegyszeru. Motor is.

sb

skyrangr 2011.03.01. 12:27:26

@ColT: akkor meg nincs szükség robotpilótára. mmint intelligens pilótára.
van egy adathalmaz, amit szenzorokból tölt fel, ezt egy tárolt program alapján kiértékeli, és végrehajtja a programozott utasításokat.
innen kezdve akár relékkel is meg lehetne valósítani. láttál régi, relé kapcsolócsoportos liftet? mindent tudott, amit egy mai Otis liftvezérlő... pedig csak relékből állt (igaz, abból volt benne jó sok :D )

rekszem 2011.03.01. 12:30:46

@Shadowbull:

én azt hittem, az valami überbrutál bonyolult szerkezet

a motor nem is tud mechanikuasan kapcsolódni a kerekekhez? Vagy az áttételt hogyan oldják meg? Valami CVT féleséggel?

magyar_ellenállás 2011.03.01. 12:32:01

@skyrangr: "és emlékszel, hogy mit láttál tegnap, 13.45 perckor?
egy számítógép képes erre, bármikor. persze megfelelő technikai háttérrel."

Igen, emlékszem, de nem írom be, mert lehet, a főnököm is olvassa a blogot. :)

Viccet félretéve:

1. emlékezésről nem volt szó, a robotpilóta sem fog rá emlékezni, csak, ha úgy programozod. Ha én tudom, hogy nekem tudatosan lekérdezhetővé kell tennem azt a percet, akkor hidd el, emlékezni is fogod rá másnap.

2. továbbá egy komoly előnye van még az agynak: előre programozott modulja, az ÖSZTÖN felül tud írni minden szar utasítást

magyar_ellenállás 2011.03.01. 12:35:14

egyébként nem az ember agyához kellene ezeket a gépeket hasonlítgatni és nem az alapján kell megtervezni őket, mert a mi agyunk és idegrendszerünk pont a rendkívüli bonyolultsága miatt nagyon sebezhető és könnyen lefagy (pl. sokk)

skyrangr 2011.03.01. 12:36:28

@magyar_ellenállás: így igaz. intelligenciát elvileg nem kell programozni. ha kész, fejlődik, tanul.
az ösztön és az érzések viszont más kérdés.
egy mesterséges intelligencia képes ezek nélkül racionális, objektív döntéseket hozni. amire az ember néha nem képes.
viszont kérdés, hogy ez jó-e, vagy sem.
az MI programozók amúgy ezt tartják a csúcsnak, ha a mesterséges intelligencia tudatra ébred, érzései, gondolatai lennének.
akkor kezdhetünk el rettegni, mert akkor jön Swarzi bácsi, és fémvázával agyoncsap mindenkikt :)

magyar_ellenállás 2011.03.01. 12:38:05

@skyrangr: ezért jó a porcelán váza

na, jó, ez nagyon gyenge volt... :))

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.01. 12:40:02

@skyrangr: Láttam :D De most őszintén, miben fejlődhetett volna még a liftvezérlés? Kitalálja, hova akarok menni? :D

Amúgy azért kicsit túlegyszerűsítetted ám a problémát, hallod-e.

Egyébként tanulásra intelligenca nélkül is sok program képes :)

"egy mesterséges intelligencia képes ezek nélkül racionális, objektív döntéseket hozni"
Vannak arra irányuló kutatások, hogy ne csak objektívre legyen képes, másrészt amúgy én is pont ezt szoktam felhozni, hogy az ember azért ember, mert nem mindig racionális. De ez roszkor rossz.

kéne egy nick 2011.03.01. 12:43:00

A repülőgépek robotpilótája nagyságrendekkel fejlettebb (és ezért nagyságrendekkel drágább is), mint az autók automatizált rendszerei, ennek ellenére vészhelyzetben bármikor átveheti a pilóta.

Az A-320-asnál csináltak olyat még a legelején, hogy a robot felülbírálhatta a pilótát.
Pár baleset után átgondolták a dolgot Toulouse-ban (pl. a gép futója beleakadt az erdősávba, a pilóta ugyan áthúzta volna fölötte gond nélkül - minden gép képes rövid akadályokat "átugrani" némi sebességvesztés árán, a magyar mezgazd. pilóták gyakorlatilag minden erdősávot vagy kisebb facsoportot így küzdöttek le permetezéskor -, de a robot úgy ítélte meg, hogy kis magasságon a hirtelen felhúzás veszélyes művelet, és letiltotta; veszteség a gép + a 2 pilóta, mivel bemutatórepülés volt, és nem volt más a gépen).

magyar_ellenállás 2011.03.01. 12:44:02

akinek volt már balesete, az tudja, hogy eszméletlen rövid idő alatt mennyi minden végigfut az ember agyán

kéne egy nick 2011.03.01. 12:44:04

(Illetve nemcsak vészhelyzetben persze, bármikor.)

skyrangr 2011.03.01. 12:48:01

@ColT: nem a liftvezérlés fejlődésére gondoltam. hanem hogy relékkel is meg lehet oldani dolgokat, amire ma PLC kell, meg programozás, miegymás.
tehát ilyen alapon egy vonatot is el tudnának vezérelni relével. ha van valami a sínen, megállítja a vonatot, ha nincs, megy.
már is megvan a robotpilóta a vonatra.
ha úgy vesszük, egyszerű tárolt programvezérlés.
ugyanígy működhet egy autó robotizálása.
googlemaps-on elnavigál A-B között, közben egy kamerarendszer figyeli a gyalogosokat, meg az autókat.
ha valami túl közel jön, megáll, vár, esetleg riaszt, hogy gond van.
ezután léphetne be az a dolog, hogy kikerülőt tesz. de erre képes az IGO is, ha a TMC alapján látja, hogy dugó van.
beszélhetünk intelligenciáról? sztem nem.
így érted?

kéne egy nick 2011.03.01. 12:48:53

@magyar_ellenállás:
Pl. a szerszámkészlet, ha kalaptartón hagyta?

Shadowbull 2011.03.01. 12:49:39

@rekszem: A bolygomu maga a valto.

itt lehet megnezni, hogyan mukodik, lehet tologatni a csuszkakat is.

Zsenialis egyebkent.

eahart.com/prius/psd/

sb

Shadowbull 2011.03.01. 12:50:45

@magyar_ellenállás: Nekem volt.

Lehet bennem van a hiba, de nekem csak annyi futott at az agyamon, hogy "baszki".

Aztan az egyik pillanatban meg a motoron ultem, a masikban meg mar a torott motor mellett alltam az utpadkan.

sb

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.01. 12:58:04

@skyrangr: Igen, pl. De akkor ugyebár nem is olyan fontos, hogy intelligens legyen.

@kéne egy nick: Banyek, amikor 2 éve összetörtem a kocsit, a jobb egyen volt egy laptop, az ülés elé támasztva meg egy ablaklehúzó, fanyelű.

A másfél centi vastag fanyelet kettétörte a laptop :D

Henry82 2011.03.01. 13:00:47

Én utálok ezekről még csak olvasni is, mindig az jut eszembe, ha robotizálják a járműveket, akkor miből fog az az x millió ember megélni aki a vezetéssel keresi a kenyerét?!

Taxisok, kamionosok, buszvezetők, házhozszállítók, masiniszták, hajókapitányok, pilóták, stb, mit fognak/fogunk csinálni?

Mert ne feledjétek, nem mindenki luxusból, persztizsből vagy lustaságból vezet járműveket!

Shadowbull 2011.03.01. 13:06:21

@Henry82: Gondolom nem lenne sok ertelme elkezdeni a modern geprombolast csak azert, mert nehany szakma megszunik. A fejlodes ezzel jar.

En szivesebben vennem ha pl. a kamionokat szamitogepek vezetnek.

akkor nem tortenne meg rendszeresen, hogy egy ilyen dog legyalulja az allo sort az autopalyan, mert bealudt a sofor.

sb

Lord_M_ 2011.03.01. 13:31:42

@skyrangr: Elő lehet kotorni az agyból, hogy mi történt tegnap 13.45-kor... én spec pontosan tudom :) akkor konstatáltam hogy aznap sem fogok ebédelni.. telefonon beszéltem cimborámmal, és mintegy 3 perc múlva kaptam egy emailt...

az archiválás nálunk eseményekre tagozódik, megjegyzett képek, hangok, illatok, érzések... van benne némi időkapocs is, de nyilván ésszerű rendezésben vagyunk...

erre mondok neked egy példát, ha fogod a számítógépet és logot rögzítesz, mondjuk 1980-tól... szép nagy lesz a log igaz e?

felteszek neked és a gépnek egy kérdést... de csak logból lehet előszedni az információt mert nem aktív tárban van az adat, lévén lényegtelen...

tehát mi volt a jeled az oviban ?
nyilván vágod is hogy elektrolitkondi...
mire a 30 évnyi logon visszarohansz... ööö... eltart egy ideig. És nyilván vannak olyan események amiket nem lehet mondjuk db-ben sem rögzíteni, hogy egy vacak select elődobja...
pl mit csináltál az első csók után...
mit csináltál hatodikban amikor a konyhásnéni haja belehullott a főzelékbe?

ezt mind előtudod kapni az agyadból...

másfelől pedig : a számítógép nem emlékszik és nem tud. Információkat tárol, de fogalma sincs hogy miért és mit. Az azt feldolgozó programnak jelent valamit...

de mint ahogy előttem is írták, te ha meglátsz négy kis tappancsot jönni a parkoló autó takarásában, azonnal vágod, hogy jön egy kutya vagy macska... és ehhez képest alakítod az egészet... utólag hiába van rajta a videón, hogy ja kérem látszik másodpercre pontosan hogy mikor lépett eléd a feleséged kedvenc kutyája... elcsaptad mint huzat, mert az elektronika nem feltétlenül képes felmérni hogy az a kis mozgás ott alul egy kutyáé és feléd közelít és ki fog lépni...

tehát az hogy a 'számítógép tudja, érti, képes rá, emlékszik'... ezt felejtsük már el... a gép 'buta' ahogy megboldogult tanárom mondta volt...

akármennyire is rá akarják húzni ezekre a rendszerekre, hogy intelligensek, ez ostobaság. Ezek előreprogramozott, legjobb esetben is lehetőségek kombinációjának a felmérése, minimális tanulási képességgel (azt is tessék úgy elképzelni, hogy megvizsgálja a feltételrendszert, megnézi hogy azonos feltételrendszer esetén történt e valami, vagy a felhasználó mit tett, és esetleg megpróbálja alkalmazni) - ugyanakkor ez túl nagy rizikó... mármint a tanulás, mert ezzel rossz dolgokat is meg lehet tanítani... alapesetben számtalan előre leképezhető modell alapján megvizsgálja hogy mi történhet most, majd végrehajtja azokat az utasításokat amiket a programozó belekalapált az adott eljárásba...
ez nem intelligencia, ez feladatvégrehajtás... pont olyan mint amit ez a blogmotor is csinál. HA rányomnak a küldés gombra ÉS van tartalom a textmezőben, akkor elmentem az adatbázisba a tartalmát. Oldalletöltéskor megnézzük az URL-t, a tartalmat, és a kommenteket... tádá...

vezetésnél : a kamera képe szerint X km/h-val közelít valami. A számítás eredménye szerint 2másodperc múlva a távolság 0-lesz. A fékpedált nem nyomják. A gázpedált nyomják. ciklusban ismételve, a beállított időeredménynél csökkenti a beadagolt üzemanyagot, és meghívja a fekezesMegkezdese(fekezesmerteke) eljárást...

ettől ez nem intelligencia

kéne egy nick 2011.03.01. 13:33:23

Ja, parkolás-asszisztens egyrészt parkolásasszisztens lenne kötőjel nélkül (egyrészt csak 6 szótag, de ha több lenne, akkor is csak 2 szó - legalább fejenként egyszer olvassátok már el azt a kurva szabályzatot, ha írásból akartok megélni).

Másrészt viszont pakolássegítő.

rekszem 2011.03.01. 13:34:27

@Shadowbull:

Elméletem szerint gazdasági válság idején a géprombolás lehet, hogy segítene.

ugyanis a gazdasági fejlődéshez jelenleg a termelékenységet fejlesztik (nem a humán erőforrás számát, mert az ugye európában nehéz lenne), ami minden évben fejlődik a gdp-vel arányosan kb. Aztán ha jön egy visszaesés, akkor a termelékenység über jó marad, csak nincs kinek termelni vele. Azt a keveset meg egy-két cég ellátja, a többi meg a levesbe. Na most géprombolás esetén a kapacitás igazodna a kereslethez, és így csökkenne a munkanélküliség.

Lord_M_ 2011.03.01. 13:35:04

@skyrangr: A fémvázába művirág való... :)

kéne egy nick 2011.03.01. 13:37:12

@ColT:
Azt nem csodálom, kézzel el lehet törni, másfél centi semmi.
De érdemes mindent inkább a csomagtartóba pakolni (az ablaklehúzót is), belül egy balesetnél nagy huncutságokat tudnak csinálni a tárgyak. Egy másfél centi átmérőjű fanyél pl., ha olyan irányból érkezik, simán átfúrja bármelyik testrészed.

ele-nor 2011.03.01. 13:54:51

A vezetés és a szex hol zárja ki egymást ? :P

Henry82 2011.03.01. 14:15:00

@Shadowbull:

"mert néhány szakma megszűnik"

hehh ez jó:))
persze könnyen beszél az akinek akkor is megmarad a melója, ha minden jármű robotizált lesz.

Nem beszélek én semmilyen modern géprombolásról, csak a fenenagy robotizálás közben nem ártana figyelembe venni, hogy nekünk is maradjon valami funkciónk a világban.

Úgy fejleszteni a továbbiakban, hogy egy pont biztos legyen, ember irányítsa, ezen kívül millió dolgon lehet még javítani.
De megint csak azt tudom mondani, ha mérnök lennék, vagy programozó, valószínűleg én is úgy látnám mint te, az optimalizálás első és legfontosabb lépése, hogy az egyetlen igazi hibaforrást, az embert ki kell vonni a folyamatból.

Egyébként egy számítógép racionáls döntéseire sem szívesen bíznám magam, számára minden és mindenki csak statisztika, ha megnézed az I robot című sci-fi "művészeti alkotást", ott felvázolják az ezzel kapcsolatos problémákat. A film bugyuta, de a probléma valós lehet.

waffen55 2011.03.01. 14:23:54

Jóval értelmesebb írás mint Hlács kolléga bmw tesztje - nem értem ezt az egészet ha ki nem akar értelmesen írni mért vállal ilyen dolgokat? Bocs az offért, de ugye csak azokhoz a cikkekhez lehet hozzászólni amit a tisztelt szerkesztők engedélyeznek!
Felháborító!!!!!!!!!!

magyar_ellenállás 2011.03.01. 14:35:19

@Shadowbull: a másodiknál először nekem is: b.meg!

aztán: fék!
és tisztán emlékszem, a szándék megfogalmazódott bennem, hogy mozdítani kellene a lábamat, de akkor már pukkantam

magyar_ellenállás 2011.03.01. 14:37:20

Csakhogy közben felmerült az is, hogy merre kellene kormányozni, jajmileszazautóval stb.. Csak azok kevésbé voltak hangsúlyosak.

magyar_ellenállás 2011.03.01. 14:38:37

a te autódban még fanyelű az ablaklehúzó? szekérrel jársz? :)

cso zsi 2011.03.01. 14:53:32

@Lord_M_: A fémvázra meg élő szövet. :D

Decsibácsi 2011.03.01. 14:58:43

Jöhet a robotpilóta, napi bő másfél órával többet aludhatnék :P
Visszakanyarnék egy korábbi témához, a lefagyós dologhoz.
Egy fix hardverre írt célszoftver normál körülmények között (tehát ha a takarítónő nem botlik el a tápkábelban a szerverszobában) egészen pontosan az idők végezetéig hiba nélkül fog működni.
A Windowsban sajnos magában is van egy rakás hiba, pláne, hogy milliárd különböző hardverkiépítésen is működnie kell. Még nagyobb probléma, hogy minden hülye fejleszt rá szarabbnál szarabb programokat, és szerencsétlen júzer azokat fel is telepíti bőszen. Na ezek a problémák egy gép (jelen esetben autó) vezérlőegységében nem fordulnak elő.
Dolgoztam már olyan géppel, amit 1992ben indítottak el, és azóta megy. Azaz azóta nem volt újraindítva, pedig nem csak a képernyőkímélő fut rajta.

Tokom 2011.03.01. 15:21:41

A Skynet-es részhez: Az sima befejezett jövőidő, nem folyamatos befejezett jövőidő, micsoda hülyeség, a visszaküldés az egyetlen pont az időben... :-)

martinov 2011.03.01. 16:05:47

Ebben a robotpilótában egyetlen jó dolgot látok: NEM VEZET ITTASAN!!!
Én ragaszkodom a kormányomhoz és a teljhatalmamhoz, ha már nem gyártanak irányítható autókat akkor majd veteránozok!

Mongoose 2011.03.01. 16:06:37

@Dövan: Pont,h a le és felszállás már teljesen automatizált. Persze, ott van a pilóta felügyeletnek, de az esetek nagyon nagy %-ban bele se nyúl. Van az a repülős vicc, hogy hányan vannak a pilótafülkében?
A pilóta, a másodpilóta és a kutya. A másodpilóta eteti a kutyát, a kutya meg megharapja a pilótát ha az bármihez is hozzáér. valahogy így van... :)

Magyar[HUN] 2011.03.01. 16:09:15

@Shadowbull: Dehogynem igaz! Pont emiatt,mert az ember(a hülyébbik) azt hiszi, hogy ő akkor most bármit megtehet,mert majd az elektronika megvédi.

ati27 2011.03.01. 16:56:09

@ColT:

Erre egy példa: Hétvégén kirándulni voltunk egy eldugott kis helyen. Itt már hónapok óta konstans minusz -5-10-15 fok van. Szóval leparkoltunk, majd vasárnap indultunk vissza. A parkoló egy domb aljában volt, és felfelé kellett menni kb 200 méter elég erős emelkedőn. Az út elég erőteljesen le volt taposva, szinte jeges, jégbordás volt. Itt kötelező a téligumi, ugye északi ország.. Szóval látom indulnak páran. Szinte mindenkinek vissza kellett tolatni, és lendületből felmenni. Kíváncsi voltam, mivel nekem új téli gumi volt a kocsin. Mindenféle megcsúszás, bizonytalankodás nélkül felment úgy, hogy lendületet sem gyűjtöttem! Tehát tanulság az, hogy nem csak az számít, hogy táli gumi van az autón, hanem az is hogy milyen idős a gumi. Ugyanis a téligumi idővel kikeményedik! Ezt eddig én is elméleti fejtegetésnek, marketing szövegnek véltem, de most már a saját szememmel láttam! Tehát igen, veszélyes dolog lehet visszaülni egy gyengébben felszerelt autóba! Ezzel tisztában kell lenni!

2011.03.01. 17:00:24

@Shadowbull: annyiban pl. igaz, hogy saját magamon látom, hogy amióta a saját autóm is tele van minden 3 betűssel, azóta tompultak az érzékeim. Hogy a legegyszerűbb példát mondjam: elindulás emelkedőn v elindulás hóban/jégen. Kb mindegy, hogy milyen gázpedálállással akarok indulni, az elektronika fogja adagolni a gázt. Amikor még tanultam egy régebbi autóban, addig sokkal jobban megszoktam hogy mik a tapadási határok. Most maximum annyit látok, hogy villog a dsc ikonja a műszerfalon, azt heló.
És már azt is annyira megszoktam, hogy bekapcsolt elektronikával nem esek le az útról, amikor már a kanyar kijárata előtt nyomok egy kövéret, mivel nem engedi kitörni a farát. Sajna be kell magamnak vallani, hogy ebből a megszokásból kiindulva lehet gyorsan összetörnék egy fele ilyen erős autót is, amiben nincs semmi kütyü...

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.03.01. 17:12:23

@rekszem: Ezt hívják diesel elektromos mozdonynak. A kerékagy villanymotor egy idős a benzinmotorral, a mai áramirányítók már rendkívül kicsik és megbízhatóak. Egy ilyen kerékagymotor szabályzott áramú rövidzárással mesterien motorfékez. Ha nincs teljesítmény igény a generátor hajtó motor alapjáraton pihen :)
Elmaradhat a váltó, a differenciálmű, a kardán rendszer - szóval sokaknak nem éri meg :)

nyelv-ész 2011.03.01. 17:26:08

Szerintem addig ilyen mesterséges intelligenciaizékről kár beszélni, amíg olyan látszólag tökegyszerű dolgot képtelenek vagyunk megoldani, hogy egy program lefordítson egy angol mondatot helyesen magyarra, felismerve a szövegösszefüggést, helyesen kiválasztva egyes angol szavak 32-féle jelentéséből az egyetlen odaillő helyeset, meg ilyesmi. Addig ne álmodjunk robotpilótáról.

Scott Kerti 2011.03.01. 18:19:51

@nyelv-ész:
Semmi köze a kettőnek egymáshoz. Robot pilótáról nem is kell álmodni, ugyanis kézzelfogható és létező dolog:

Pike's peak teljesítve
www.youtube.com/watch?v=Arx8qWx9CFk
225 ezer balesetmentes km Kalifornia útjain teljesítve:
singularityhub.com/2010/10/11/googles-new-robot-car-raises-hopes-reality-will-dash-them-soon/

Polly-pudli-pötty 2011.03.01. 18:37:33

"Egy DSGvel akkor sem veszed fel a versenyt, akarmilyen jo vagy."

Auto-Bild 100.000km passat tartósteszt megvan? Fagyban nem mindig kapcsolt üresbe a DSG.
Anyósom nem szokott vezetni hóban, hétvégén mégis megtette. 2006-os Polo-val,Abs-szel mégis keresztbe fordult az utcában. :) ESP-je nem volt persze...Egyik jóbarátomnak az is volt egy Focusban,egy sárfelhordásos kanyarban mégis becsúszott a szemből jövő teherautó elé,rendőrök szerint nem is ment gyorsan. Azt már soha nem tudja elmondani hogyan sikerült a technikai csodákat felülírni...

Shadowbull 2011.03.01. 20:00:20

@Polly-pudli-pötty: A fizika torvenyeit semmifele elektronikus segedrendszer nem birja felulirni.

sb

Shadowbull 2011.03.01. 20:01:30

@ruskyy: Kabe 10 perc alatt szoknal vissza egy regebbi autora.

sb

foolproof 2011.03.01. 20:28:26

Robotpilóta 1 dolog, passzív biztonság (értsd jó sok vas) meg egy másik. Mióta 2.4 t Patrol GR-el nyomom, sokkal nyugodtabb vagyok. Mások se' nagyon szívóznak, lehet ezér' is. Biztos nem 5* a NCAP, de nem is izgat, úgyse megy gyorsan, egy robotpilóta addig kéccer lefagyna, mire ez felgyorsul 100-ra. Amúgy érdekes kérdés, hogy 12 éves Patrol pl. nagyságrendekkel jobb fékkel bír, mint a '11 Navara, közbe még nehezebb is 400 kg-val, meg nem megy 200-al.

foolproof 2011.03.01. 20:34:37

@Shadowbull: Ez így van, néha naponta cserélgetek egy ridegtartott, többször rommátört 1.8 malacpassatot meg 1 éves CR-V 2.2-t. Ésszel elbogarászok mind2-vel, bár már régen nem racerkedek, lehet ezér is nyugisabb a váltás. A Passat legalább nem ráz, plusz 28 db kijött volna a Honda árából. Ami mondjuk nem is az enyém, céges:-)

Polly-pudli-pötty 2011.03.01. 20:40:37

@Shadowbull: "A fizika torvenyeit semmifele elektronikus segedrendszer nem birja felulirni."

Hát igen,erről van szó. Az én autómban nincs még ABS sem. Múltkor 90-nél kiugrott elém egy cicus,satufék,aztán visszaengedtem a féket annyira,hogy tudjak egy kikerülőmanővert csinálni.Cicus megúszta.Megoldottam.
Viszont múltkor leléptem a zebrára mikor zöldre váltott a lámpám,(most éppen nem néztem szét,mert beszélgettem) és csak annyit hallottam,hogy nyik-nyik-nyik-nyik. Néninek a D corsában ha nincs ABS-e akkor simán átmegy rajtam a blokkoló kerekeivel,mivel nem hiszem,hogy ijedtében többet tudott volna csinálni,minthogy áll a féken.

donphobos 2011.03.01. 20:54:30

Jó a cikk, bemutatja hogy a szerző zavarba jött egy modern tempomattól :-)

Komolyra fordítva a szót. Ha valaki sokat autópályázik, akkor a "robotpilóta" jó dolog. Ha egy nagyváros forgalmát akarnánk rotobosítani akkor homogén rendszert kell alkotni ami lekezeli az egészet és nincs renitens emberi szereplő benne.

Aki azt emlegeti fel hogy a mostani mesterséges intelligencia által vezérelt eszközök "suták" annak szerintem el kellene mélyednie a paraméterek dzsungelében. Egy adott rendszert fel kell paraméterezni, ezek alapján be lehet állítani sokféle viselkedési mintát. Ha agresszív minta kell akkor megoldható. De a biztonságot nem feltétlenül az szolgálja. Mindazonáltal egy ESP vagy ABS elég agresszív csak ebbe nem gondolunk bele esetleg.

Finn kollégám 2004-es BMW 530d-je tele van 3-betűssel. A vezetési élményt nem veszi el egyáltalán, de ha lankad a figyelem akkor jó szolgálatot tesz. Vizes úton a srácot már megfogta pár alkalommal a bajtól.

Üdv!

Virago_1000 2011.03.01. 22:06:57

@Donor: "Lényegesen olcsóbb lenne megoldani a kötött pályás közlekedés teljes automatizálását."

azt majd akkor lehet, ha a dzsippok nem lopjak el a kabeleket nap nap utan. Nem tudom, melyik nagyobb utopia.

A cikkhez pedig: A sok mernok ilyeneken tori az agyat (mert ezt adjak ki nekik) pedig olyan osregi, tobb (tizezer) milliardos kart okozo problemara kene megoldast talalni, mint pl a: ROZSDA.

laci nemeth 2011.03.01. 22:14:22

Viszont jó lenne egy robot amely nem enged előzni kanyarban.
Ma 640 km-t mentem. Kétszer mentem át a hírhedt szerpentinen a Donovaly-n.
Két esetben akart a szembejövő a kanyarban előzni. Az első eset az kurva kemény volt. Mindketten satufék, gumiszag mire vissza tudott sorolni az előzendő autó mögé. A feleségem már nyúlt a kilincsért, hogy ugrik.
A második eset az előzőhöz képest már smafu.
Szerintem az emberek agyával van baj, nem az autókkal.
Különben havonta 7000 km-t vezetek, de van egy rossz álmom: kanyarban egy kamiont előz egy faszi én meg megyek szembe nekik ... !
Miért vagyunk hülyék. Lehet gyorsan menni, de tudni kell hogy hol és mikor.
Én az autópályákon 160-170-re állítom a tempomatot de csak akkor, ha ezt a forgalom is megengedi.
Mindig csodáltam azokat a sofőröket akik városban is 80 km/ó de városon kívül is ugyanennyi. Bent is veszélyes meg városon kívül is.
Na mindegy, még két év nyugdíjig, remélem megúszom.

STi-2009 2011.03.01. 23:28:48

Ezektől a hiper-szuper autóktól undorodom. Az autó egy eszköz, az a dolga, hogy azt csinálja, amit én akarok és pont. Ne pofázzon már bele a vezetésbe, ha aludni akarok, nem ülök autóba, ha elutazom és pihenni akarok közben, IC-re ülök azt csá, ott lehet olvasni menet közben. Ezektől a nyivákoló, szuszogó, turbós 1.2-es meg 1.4-es szaroktól a faszom kivan, nekem az autó a 3.0 szívó V6-nál kezdődik, mindenféle egérmozi meg vezetési asszisztens nélkül.

nikó 78 2011.03.01. 23:47:32

Érdekes felvetéseket boncolgat a cikk.Pár napja,kollégákkal,pont ilyesmiről folyt az eszmecsere.Mi van olyankor pl: amikor egy mai high-tech autón,tanult, fiatal gazdag suttyónak,vagy szőkecicának, valamilyen kényszer folytán ki kell szállnia a DSG-s ESP-s luxusból,és be kell ülnie egy Ladába amivel el kell jutnia A-ból, B-be.Vajon mi történne?Sikerülne?
Valamint azon is el kellen gondolkodni,végre,hogy rengeteg a baleset mostanában.Valószínünek találom,jópár ember van közöttünk aki nincs tisztában azzal,mik is a határai a mai technikáknak,az elektronika úgyis mindent elintéz.

fezoGT 2011.03.01. 23:58:47

@STi-2009: ebben egyetértek, a kisköbcentis turbós az autógyártás megcsúfolása. Élettartamról már ne is beszéljünk.

De leginkább a szívó 1.6-os kategórián látszik ez a változás. A régebbiekből csuda jó dolgokat tudtak kihozni, erős motor könnyű doboz, ennek eredménye egy még ma is versenyképes menetteljesítmény. Ma meg nehezebb a vas 3-400 kilóval, motor maradt ugyanaz, ha nem gyengébb lett. Persze biztonságosabb, csak éppen menni nem akar.

Nekem szerencsére az előbbiből van, made in Japan. Megunhatatlan...

pudliho 2011.03.02. 00:47:24

Heringek között dugóban araszolni a tábla erdőben miközben a fakabát lassan már műholddal vadászik rád...V6 ?
Vezetési élmény nyugodj békében.
Jöjjön egy új kor ahol a gép bemondásra elvisz a célig, közben kártyázhatsz a haverokkal közben a meccset nézve berúghat még a sofőr is, na ez lesz az új vezetési élmény :-)

Kismacska nyárson 2011.03.02. 03:56:24

Ekkora baromságot hogy a technika lekörözi az emberi agyat, már rég hallottam.
Majd ha létezik A.I., akár csak olyan primitív is ami egy FPSbe kell, és nem EMBEREKNEK kell scriptelniük ELŐRE mindent ... na majd akkor már csak az alábbi két apróságot kell megoldaniuk az EMBEREKNEK akik fejlesztik a dolgot:
1. álmokat és vágyakat adni az A.I.nak.
2. érzelmeket adni neki
Majd ha a fentiek megvalósulnak, AKKOR elismerem hogy a technika túlhaladta az emberi agyat.
Amúgy a fentiekről szól az A.I. című film.
Na persze a nézők 99%-a úgyse fogja fel hogy erről szól :P

Amúgy meg: PCs Guitar Herohoz van bot. Hiba nélkül lejátssza a számokat experten. De simán kiszúrható a utubeos vidiken.
Hogyan? Hát sose használ duplázót. Mert az a "hangjegyek" színét egyformára változtatja.
Szegény bot pedig a színek szerint nyomogat.
Szal ennyi. Aki azt hiszi hogy az ember képes lesz önmagánál jobbat alkotni VALAHA az IDIÓTA.

Jah és a műveltebb biológusok már elismerik: az illuminati báb Darwin evolúcióelmélete iszonyatos BAROMSÁG.
A fajok NEM egymásból fejlődtek ki.
A DNS NEM önmagától alakult ki. Ennek az esélye kb akkora mintha a telibeszart homokozó a játszótéren egyszerre kvarcórává fejlesztené
magát. Swatch-á :P

De a sok konzumidióta inkább elhiszi a sok féligazságot és hazugságot amit az iskolában tanítanak neki, ahelyett hogy gondolkozna.

Akinek még van agya javaslom ismerkedjen meg Plato barlang elméletével.
The “Allegory of the Cave” by Plato - gugli a barátod.

Rocko- 2011.03.02. 07:11:01

@Shadowbull: erre való a tömköz, nem? :)
jóval egyszerűbb lenen sok embert egyszrre kontorlláltan szállítani, mint mindegyiküket külön. igaz, nem A-D vonalon közlekedik, hanem mondjuk A-B-C-D vonalon, de az A-B (kiidulási pont és tömegközlekedés kezdete) kivitelzhető mással, pl. taxival.

Rocko- 2011.03.02. 07:12:42

@Herman: "Remélem, hogy nem jutunk el az intelligens fegyverekig..."
... mert az jobb, mint most amikor buta emberek huzogatják a ravaszt?

Shadowbull 2011.03.02. 08:07:38

@Rocko-: te sem utaztal meg csaladdal, sok csomaggal :)

a tomegkozlekedes nagyon ritkan valodi alternativa.

sb

levőlétező 2011.03.02. 08:25:11

Szerintem azért vannak még tartalékok az agyban, és a te példádból is látszik, hogy a kütyük legnagyobb része csak azért van, hogy a proletárvakítás, valójában nem segít.
Szerintem a vezetésre valójában alkalmatlanokat kellene kiszűrni, és akkor csökkenne a balesetek száma!

Ha az emberi agy nem alkalmas a vezetésre, akkor itt ki vezet?

www.youtube.com/watch?v=-R7ws741KpE

Inter Face 2011.03.02. 08:31:05

Az ilyen automatikusan kormányzó fékező gázt adó autó felveti a gyártó felelősségét is egy adott balesetben.Mert mivan ,ha úgy járunk mint az a bizonyos önmagától fékező volvo a sajtóbemutatón ,ahol teljes gázzal telibeverte az akadályt? Egész biztos ,hogy ezerszer ellenőrizték előtte hiszen bemutatóra ment!És mégis.Ilyenkor fizetne a gyártó? Vagy meghülyül a sávtartó és nekikormányoz a szembejövőnek, mert lefagyott a windóza, vagy kiment egy tranzisztor a chipben a sokmillióból? Amikor egy többévtizedes fejlesztésű mezei abs úgy romlott el a kocsimban semmi előjel nélkül, hogy fékezésnél bekapcsolt! Teljesen száraz úton, kerékmegcsúszás nélkül ,és ezzel szinte elvette a fékhatást, majdnem árokba küldve engem, én egyáltalán nem bíznék ezekben a szerkezetekben.A toyota gázpedálja élő példa..Az otthoni pc is olyan dolgokat tud művelni ,olyan hibákat generál ami egy kocsiban életveszélyes lenne.És ez az asztalon áll aránylag állandó hőmérsékleten, nem rázzák folyamatosan hidegben melegben nedvességben ,mint egy autó kaszniban..Vagy ,ha hülye volt a vezető és elnéz valamit, szarrátöri a kocsiját és másét is ,de utólag azt mondja ,hogy bocs ,de meghülyült a kocsi és gázt adott magától? Ki bizonyítja be ,hogy nem így volt, a ronccsá tört elektronikából? Vagy ,ha ezek a kocsik használtak lesznek, csórómagyar megveszi ,persze szervizre nem telik neki ,az új kocsiban még jól működő rendszer már 10enév után javíthatatlanúl megbízhatatlan lesz, a csere meg felér két kocsi árával..

vasgyuszi 2011.03.02. 10:49:02

@Donor: hát ez hülyeség úgy, ahogy van. Én sem gondolkozom a váltáson, zsigerbol megy, mégis egetrvero különbség, hogy most egy automatás kocsit vezetek. Én olyan típusú vezeto vagyok/voltam, hogy mindig a legoptimálisabb fokozatba kapcsoltam, lekanyarodás elott szépen rakosgattam vissza, hogy lehetoség szerint a motorféket is használjam. A városban is mindig ide-oda váltogattam az éppen legmegfelelobb fokozatba és nem azt csináltam, hogy ha törik ha szakad vagy kettesben végig a városon, vagy 5-ben, mert az olyan kímélo... Szóval a tököm kivolt már a sok váltással, lassan én voltam a gépért és nem o értem. A kocsicserekor mindenféleképpen automatát akartam és bár "csak" egy hagyományos automata (nem CVT, nem DSG), de legalább 6 sebességes. Vannak hiányosságai, az én ízlésemnek/elvárásaimnak kissé lassú, DE ha akarom lehet vele rohanni, és halál nyugisan úszni a forgalommal. Megdöbbento a különbség és élvezem. Ha nyugisan vezetek hamarabb felkapcsol, ha dinamikusan, akkor hagyja kipörgetni a motort (az adottságaihoz képest - dízel). A gázpedállal jelzem, hogy kell-e visszakapcsolás, vagy csak egy roteljesebb gyorsulás kell, vagy éppencsak egy kis sebességnövelés.
Nem hiányzik a váltás, minek??? Nem a versenypályán vagyunk.

WhiteEagle 2011.03.02. 11:36:55

Isten mentesen attól, hogy gépek vezessenek helyettünk... Pl. arrébb teszik a stoptáblát két méterrel és nem veszi észre... Vagy lefagy a rendszer... Már az elektronikus gáz- és fékpedált is nagyon ellenzem.

Scott Kerti 2011.03.02. 13:56:17

@laci nemeth:
"Szerintem az emberek agyával van baj, nem az autókkal."

Így van! Ezért kell kiküszöbölni, az embert, mint a legnagyobb hibafaktort!

Gondolom mindenkinek ismerősek ezek a sztorik: velvet.hu/sztori/2011/03/02/gazolas_a_soroksari_uton/

varos.blogter.hu/448622/harman_haltak_meg_a_lagymanyosi_hidon

Ezért kell a robotpilóta.

Scott Kerti 2011.03.02. 14:04:15

@Alf: kb 2-3 évre? Ez volt az első próbálkozás, ahol nyilván először a biztonságos teljesítésre helyezték a hangsúlyt, de az érvényes közúti sebességkorlátok és szabályok között már ez is simán elég, ha nem akarsz versenyrekordot menni :)

Scott Kerti 2011.03.02. 14:17:41

@WhiteEagle: Nagyobb az esély arra, hogy az ember nem veszi észre a 2 méterrel odébbrakott stoptáblát ;)

Cappyka 2011.03.02. 14:24:46

@rekszem: "a felszálás a veszélyesebb, sőt, ha jól tudom az egész repülés alatt az a legveszélyesebb, ugyanis a hajtóművek csutkán vannak hajtva, és ha valami gebasz van, akkor nincs lehetőség korrigálásra. "

Nincs csutkan hajtva... Ahhoz ha jol tudom at kell szakitani a plombat a gazkar(okk)al. A nagyvasakon meg ott a toloero automatika ami megadja az optimalis toloerot a felszallashoz.
Mondjuk az is szep lenne, ha nem lenne lehetoseg a korrigalasra. Mindig van lehetoseg, csak mondjuk V2 utan mar bonyolultabb...

donphobos 2011.03.02. 19:07:07

Én szeretek váltani amikor autózok az élvezet kedvéért, de közlekedéshez az automata verhetetlen. Nem igazán tudsz hosszú távon megbízhatóan jobb fogyasztást hozni átlag sofőr esetén manuálissal, összevetve átlag sofőr esetén egy modern (!) automata jobb lesz. Az mindig jól vált. Az átlag sofőr fárad.

Ahol élek sok sebességkorlátozás van, még több fekvőrendőr. Állandóan váltogathat az ember, automatával nem kell.

Finn kollégám BMW 530d gépkocsiját évente pár alkalommal én használom 1 hétig kábé, nem tapasztalom hogy elvenne az élvezetből az automata. Sport programban manuálisan kapcsolgatva még motorfék is van.

Átlag sofőr munkából hazafelé vagy reggel egy komolyabb dugóban szét tudja égetni a kuplungot ha elég nagy a motor. 3 liter felett már olyan nyomaték van kis gázon is hogy rosszul csúsztatva dugóban szétcsiszolja a tárcsákat. Aki látott már reggeli dugót mondjuk M1/M7 közös szakaszon vagy akár Stockholm körül a 4-sávos pályán az érti.

Ha annyira vágyik az ember a régi olajos-füstös romantikára akkor persze lehet venni hétvégi autót, valami sorhat hátsókerekes mechanikus gépet. De a jövő nem arra van.

Üdv!

Rocko- 2011.03.02. 21:30:01

@Shadowbull: hát nem túl gyakran. :D

bár szubjektív nézőpontomból tekintve nem tartom lehetetlennek. (kiindulva abból a szolgáltatásból, ami Európa fejletebb rédzében van, illetve abból az időszakból, amikor már reális lenne a tömeges önjáró autó.)
süti beállítások módosítása