A kínai gagyi bosszúja

  2011. február 19. - Motordoktor Címkék: bogár tuning

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megint béemvés lettem
2013-11-01 17:53:32

Az ember életét sok dolog befolyásolja. Lát egy égi jelenést, túlél egy katasztrófát, esetleg szerelmes

Megint a mennyországban
2013-10-01 10:51:57

A Volkswagen Bogárral versenyezést, pláne a gyorsulási versenyzést a kényszer szülte. Valamikor a 60-as

Ne vedd meg, ráfázol!
2013-06-23 06:05:02

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira

Ezt sohasem hittem volna!
2013-02-06 17:26:44

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek

Az új himbasor a szelephézagállító golyós, önbeálló csavarokkal

A korábbi motorjáratás a vezérlés és a szelephézag állító csavarok cseréléséig jutott, ezek gyengének bizonyultak. Az amerikai fórumok böngészése után, valamint a hengerfej gyártójának javaslatára rendeltem meg az új himbasort, beállítottam pontosan a himba geometriát, valamint a nyomórudakat is erősebb, azonban közel azonos tömegű króm molibdén ötvözött acél rudakra cseréltem. Sajnos a szelephézag növekedése a szeleptőkék kopása miatt is történt, nem csak az állító csavar volt a hibás, így azokat is ki kellett cserélnem. Hiába, az öntvény szeleptőkék elcsattognak egy széria szeleprugós, kis emelésű tengellyel szerelt motorban, de itt nem. Ismét teljesen szét kellett borítanom a blokkot, tőkéket cserélni és összerakni. Ezt már nagy rutinnal csinálom, talán bekötött szemmel is menne, de ez nem jelenti azt, hogy gyorsan haladok. Lassú vagyok, mint a lajhár. Mindent ellenőrzök, minden menetorsót megtisztítok és újra olajozok. Remélem a féktisztító spray-k ózonbarát gázzal vannak töltve, mert ellenkező esetben én leszek az oka az ózonlyuknak, annyit kifújtam belőlük. Utálok koszos alkatrészekkel dolgozni, ahová nem kell olaj, ott porszáraz minden, ahová kell, oda pedig mézszínű, tiszta olaj kerül. Ha összeszerelés közben a fehér szerelőkesztyűm elsötétedik, akkor pánik tör ki, mert valami koszos volt.

A himbageometria beállítása. A szelep fél útján az állítócsavar tengelyének egybe kell esni a szelepszár tengelyével

Mindent akkurátusan összeraktam és a próbaállványon beindítottam a motort. A megváltozott hőtágulású OHV nyomórudak miatt a szelephézagot laza nullára kell állítani, így amikor forró a motor akkor pontosan egy tized a szelephézag, kicsit csettegős. Ez így is volt, azt hiszem pontosan ötezerszer ellenőriztem és mértem, de megnyugtatóan állandó maradt a hézag. Az ejtőtartályból sok liter benzint elpuffogtattam, minden rendben, a motor beszerelésre kész.

A forgattyúház szellőztetés kicsit kusza csövei járják be a motorteret

Egy bogármotort könnyű berakni, ha széria motorról beszélünk. Ha azonban kiegészítő olajteknőnk, nagyobb karterszellőzőnk van, azonos hosszúságú csövekből csavart csőkígyó kipufogónk, valamint külső olajszűrővel fűszerezett olajhűtőnk, akkor az egész egy rémálomba fordul. A kipufogó felszerelésekor fordítgatni kell a 15 fokban tört villáskulcsot, a weber karbik felszereléséhez pedig elfűrészelt, köszörült kulcs kell, ami olyan 8-as csavart fog, amelynek kulcsnyílása 10 mm-es, tehát, mint a 6-os csavarnak… A nagypapám mindig mondta, „fiam, aki nyakába akasztotta a kolompot, az csörgesse”, azaz aki tuning motort épít, az ne sírjon.

Eljött a nap, az autó menetkésszé vált. A próbaállvány ejtőtartályát leváltotta az elektromos tápszivattyú, a kipufogó is szépen bepasszolt a hátsó kötény alá, bent volt a motor. Bogár maradt így is, egy sleeper, de aki járatos a dologban az észreveszi a roszdamentes csőkígyót, a nagyobb olajteknőt.

Akár most elindulhatnék vele egy próbakörre, de nem. Nézegetem, alszom egyet, majd holnap, világosban.

A kipufogó és a növelt térfogatú olajteknő árulkodik a bogarat kicsit jobban ismerőknek

Mínusz 4 fok, szikrázó napsütés, induljunk. A dupla weber kicsit tüsszög, az olajhőfok nehezen kúszik felfelé, negyedgázzal haladok a nyári gumikon. A motor nagyon szépen szól, már bemelegedett, olajhőfok 80 fok, M5-ös ráhajtó, toljuk el a kettest kilóig. Nem durván, de lepadlózom a gépet, a fordszámmérő mohón rohan bele a 6500-ba és én felrikoltok örömömben. 90-nél szúrom a harmadikat, 120-nál elveszem. Eszementen gyorsul, nem egy bogárhoz képest, hanem sok sportosnak mondott autóhoz képest is.

Az érzés teljesen más, mint 85 lóerős korában. Más a hang, mohón nyeli a levegőt, és iszonyatosan tol. Érzésre sokkal komolyabbat gyorsul, mint egy GTi Golf vagy egy 325-ös BMW az e30-as szériából. És mindkettőnél direktebb, azonnali reakció jön a gázpedálra. A mai turbódízelekhez szokott lábamnak annyira furcsa, hogy rúgok egyet a pedálon és azonnal ott a tolóerő. A könnyű kasztnit repíti a motor, minden méter élvezet. Ez a katarzis, ennyi tervezgetés és szerelés után, végre úgy megy, ahogy először is szerettem volna.

Nem bírom megállni, minden autópálya besorolásnál elforgatom és büszkén nyelem az elismerő pillantásokat. Érdekes, amikor ezt az ember egy drága és új autóval csinálja, akkor ellenszenvet vált ki az emberekben, azonban a bogárhátast kedvelik, integetnek, odajönnek és megkérdezik a szokásos kérdést, „Ugye Porsche motor van benne?” Nyugodtan vesse rám az első követ az, aki meg bírná állni, hogy ne tolja el a házilag tuningolt autójának párszor, ami ráadásul így megy. Én nem bírtam megállni, mea culpa.

Vonulás a vesztőhelyre

Hajtott a kíváncsiság, hogy mennyi az annyi. Be is jelentkeztem teljesítménymérésre, mert papíron akartam látni a teljesítményt és persze a lambda értéket is, hogy lássam, valóban jól vannak beállítva a karburátorok. A szájlóerő, meg a streetracing nem az én sportom, én negyedmérföldes időt vagy teljesítménymérő pad által mért értéket akarok látni, nekem a számok beszélnek.

Mindig ide járok, nem csak azért, hogy minden motorom azonos padon legyen mérve, hanem azért is, mert a pad kezelője ért is ahhoz amit csinál, a mérések után együtt szoktuk diszkutálni a görbéket.

Rögzítettük az autót, elkezdődött a mérés. Mondtam a kezelőnek, hogy 6500-ig forgassa, majd meglátjuk hol tetőz a görbe. Szemem a monitoron, 133 lóerőnél megcsúszik a hátsókerék, mérés leáll. Én már boldog vagyok, 133 lóerő tisztességes. Megint elindul a mérés, már melegek és tiszták a gumik. Szépen megy fel a mutató, már 5000 felett ordít motor, amikor 144 lóerőnél, 6500-nál szinte a görbe csúcsán egy nagy csattanás és a motor leszabályozva, dadogva ordít 8800 fordulat környékén…. A pad kezelője kikuplungol és leállítja a motort, kipufogóból füst jön.

Teljesítmény méréshez előkészítve

A szó kevés, a toll ügyefogyott annak leírására mit éreztem. Első gondolatom az volt, hogy nem baj, ha a szelep görbült, csak a hengerfej maradjon ép. Nem érdekel a dugattyú, de a főtengely, csak az maradjon és a nehezen beszerzett hajtórúdjaim. Odamegyünk, megnézem, sehol nem folyik olaj, egy rövidet ráindítunk, az eredmény iszonyatosan fájó, mélyről jövő kopogás, a motor nem indul. Hagyjuk. Ezt már biztos szét kell borítani, majdnem sírok, nem is tudom miért. A sok munkát sajnálom, a szétrepedt hengerfejtől félek vagy a pénztárcámban tátongó űrtől? Lelki szemeim előtt látom, ahogy a hajtórúd alsó csapágycsészéje szétverte az új vezérműtengelyt és a forgácsolt, új szeleptőkéket, vagy ahogy a leszakadt szelepet a dugattyú belenyomja a gyönyörűen kialakított égéstérbe a hengerfejen… Hirtelen megértem a drogosokat és az alkoholistákat, akik menekülnek a tárgyi világból, a szétszakadt Carrillo hajtórudak elől bujdokolva, kétségbeesetten.

A mérőpad kezelője még felidéz pár hasonló esetet, amikor elköszönt valami a motorban, de nem kell engem vigasztalni. A racionális énem tudja, hogy amikor valamit élezünk, azzal előbb utóbb megvágjuk magunkat is. Ez a motor pedig ki van élezve, pengeélesre.

Hívom Vityát, motoros örületeinkben együtt sírunk, együtt nevetünk, ő majd hazahúz. Most leginkább sírásra van okunk, észre is veszi azonnal és a szokásos poénok is elmaradnak.

Közben fejben végiggondolom a dolgokat, a forgattyús mechanizmusnak bírni kell a fordulatot, profi a főtengelyem, profi a hajtórudam, ezzel mennek motorok 8000 fordulat felett. A hengerfejem duplarugói is erősek, bírják a fordulatot, a szelepvezérlésem többi része is könnyített, kis tömegű. Persze anyaghibát nem zárhatok ki és az összeszerelésben is hibázhattam, de ezt nem hiszem. Mindent duplán, triplán ellenőriztem.

De mitől pörgött fel? A hajtáslánc ment szét? Kuplung? De akkor mi kopog a motorban?

Szomorú kép ez. Bogár kötélvégen

Ezek a gondolatok kavarognak a fejemben, miközben szégyenszemre a bogár kötélvégen van és hazafelé haladunk

Közben este lesz, már az amerikaiak ébren vannak, gyors mail a hengerfej gyártójának. Fél óra múlva megérkezik a válasz. Megerősít benne, hogy ezek az alkatrészek normál esetben nem köszönnek el kb. 9500-as fordulatig, más lesz a baj. Nem bírok magammal, este 8-kor nekiállok kivenni a motort, úgysem tudnék aludni.

Ahogy lehúzom a váltóházról azonnal meglátom a nyelestengelyen maradt lendkereket.

Motor lehúzva a váltóról, lendkerék ott maradt

Emberfeletti erővel kihúzom a 100 kg-os motort a kocsi alól, azonnal tekerem körbe, lassan, szépen forog, nem kopog, kompresszió van. Gyorsan kicsavarom a gyertyákat, remegő kézzel tekerem be a veszteségmérő adaptert a nyomásmérővel, minden henger normál. Hengerfej és hengerek oké. Megnézem a vezérlést, az is rendben, nyomórúd nem görbe, nem ugrott ki.

A főtengely végén a 8 acél pozícionálós stift és a lendkereket fogó óriási acél csavar a helyén, de a lendkerék leszakadt és egy darabig még zörögve, kopogva vitte a lendkerék a főtengelyt indítózáskor, de a közepe aztán ledarálódott, a szimmering mögé esett spén miatt a blokkot ki kell tisztítani.

A blokk megúszta, persze szét kell szednem egy ellenőrzésre és tisztításra, de már nyugodtan alszom.

Az ötvözött acél csavar és a 8 gyorsacél pozícionáló stift sértetlen a főtengely végében

Azonnal felrémlik a lendkerék vásárlásom, a kínai, 8 stiftes, könnyített noname racing lendkereket vettem meg, mert viszonylag olcsó volt és jónak tűnt. Tisztában vagyok vele, hogy a kínaiak is tudnának minőséget gyártani, ha azt rendelné meg tőlük a megbízó, itt azonban a külcsín volt a fontos és nem a minőség. Feltettem a műhely asztalra és egy karctűvel lazán karcoltam a felületére egy 3 tized mély hornyot, ha ugyanezt próbálom meg egy eredeti német 40 éves lendkerékkel, azon úgy csúszik el a karctű, hogy nyoma sem marad. Jó lenne előre annyira okosnak lenni, mint utólag. Tanulságot mindenből le lehet vonni, már meg is rendeltem az amerikai gyártmányú, vanádium ötvözetű, 8 stiftes könnyített lendkereket, NHRA engedélyes, minősített cucc. Az olcsó megint drága lett, mint már annyiszor.

A motor már darabokban, tegnap éppen a hajtórudakat ellenőriztem, minden hibátlan.

A lendkerék közepe kiszakadt. Olcsó, rossz anyagminőségű alkatrész

Az új koncepció azonban bizonyított: a 150 lóerő lazán megvan így is, pedig még a karbik beállítása sem volt tökéletes. Ez pedig tisztességes adat, a hatvanas évek végén 911-es Porschék voltak körülbelül ekkora teljesítményűek. Fel is kell kicsit zárkózzak a fékekkel is, hiába könnyű a kasztni, ehhez a teljesítményhez már megint kevesek.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr622672056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

indapass90210 2011.02.19. 18:42:41

Következő kérdésem lenne:

Ki van olyan az országban, aki egy KA24E motorral szerelt benzin/gáz kettős üzemű Nissan Terrano 2-est tud turbósítani. Elvileg 240SX-eket szereltek ugyanilyen motorral, és azokat az USA-ban fel is szerelik turbóval, de nekem Terranot kellene állatiasítani, ha lehet.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.02.19. 18:44:40

@Motordoktor: ezen a gondolkodásmódom már a Porsche is túl jutott vagy 20 éve.
karburátor,léghűtés,ohv motor,minek erőltetni??
Bár ha az a cél hogy rengeteg pénzből és időráfordítással csak pár óráig menjen a gép.

w a s d 2011.02.19. 19:02:09

@Gyurma73: Végülis simán kidobhatjuk egy már létező autó lényegét úgy, ahogy van...

w a s d 2011.02.19. 19:14:38

@F/: A léghűtésre értem a Bogár esetében.

Castigliano (törölt) 2011.02.19. 19:21:54

Ennyire nehéz felfogni,hogy a Doki egy tuningolt bogármotort akar,és nem Porsche/Transporter/Alfa boxert?
Minden új cikknél jönnek a nagyokosok,hogy milyen motort rakjon bele.Már a legelején megmondta,hogy nem enged a bogár motorjából!
A másik meg,hogy itt állandóan fel kell fújni a jogi ügyeket?(vontatás)Egy régebbi cikknél meg azon csámcsogtak az emberek,hogy lejárt műszakival hozta haza a bogarat,de végül kiderült,hogy próbarendszámmal lett elhozva.(nem emlékszem pontosan,hogy mi volt,de a lényeg annyi,hogy nem volt semmi törvénytelenség;és ezt csak egy példának szántam)A kötekedés helyett elismerhetnétek inkább a munkáját!

Gratulálok a kocsihoz!Nagyon irigy vagyok!:)

TSiga · http://alfaamore.hu 2011.02.19. 19:21:59

Gratula a teljesítményhez, részvét a lendkerékhez. Mondjuk ha már épít az ember egy ilyen kvalitású szívecsücskét, abba ne tegyen kínai alkatrészt.
Üzenet az M3-ast favorizáló illetőnek: a bogár mikori konstrukció? És az M3? Nincs közötte pár év(tized)? Az M3 nagyon jó autó, de arról lerí, hogy megy. Ez a bogár aranyos. Az első komolyabb gázfröccsig.

zöldi 2011.02.19. 20:24:04

PRofi vagy Doki, már csak egy karnyújtás!!

ave 2011.02.19. 20:33:29

Vontatni autopalyan (vagy M0-n) nem lehet?
Csak ez a baj? 150 loerosre tuningolni egy oreg bogarat talan lehet??

Egyiket se lehet. Errol ennyit.

okos vagyok 2011.02.19. 20:47:28

Doki,nem szeretnélek megbántani,de...
Bizonyosan Keepitretro"kollega"is egyetért:
nem egy aránylag értéktelen(ahoz nem elég öreg,hogy érjen valamit) ,sokmilliós darabszámú,még talán ma is gyártott(mexiko)bogárba kellett vólna egy valag pénzt beleőlni,hanem pl egy Porsche 356,912,911..be?!Nem?
Hasonló érzések,motór,hajtás,szerelési fogások...a végén viszont egy rentábilis,esetleg megtérülő befektetés

Kezdő Laikus 2011.02.19. 20:54:15

Motordoktor szerintem az egyik legkorrektebb posztolo az egesz TC szerkesztosegben! Ez a velemenyem.
Az autora meg irigy vagyok, meg a tisztelt Motordoktor elszantsagara is, nem kicsit...
Azt hiszem, en mar reg kidobtam volna a francba az egeszet! Bar ez csak engem minosit...
Meg egyszer gratulalok!!!

Rocko- 2011.02.19. 20:59:35

@okos vagyok: ez mind szép és jó, egyetlen egy dolgot felejtesz el: A MOTORDOKI KURVÁRA NEM PORSÉT AKAR, VAGY TRANSZPORTER-MOTOROS BOGARAT, HANEM EGY ERŐS, LÉGHŰTÉSES BOGARAT. adhatsz te alá bármit, ha nem azt akar.
miért olyan kurva nehéz felfogni ezt? tán péklapáttal ütik hülyére a kommentelőket, hogy ilyen elvetemült balfaszságokat kérdeznek?

Hurri Kán 2011.02.19. 21:01:16

@Rocko-:
Á, ma sok embert megcsípett a semmit nem értek- betegséget okozó bogár :)))

Motordoktor 2011.02.19. 21:03:33

@okos vagyok: Rockonak igaza van, egy gyors bogár különlegesség, egy gyors Porsche általános.
Mellesleg megnézted, hogy egy 356-ost mennyibe kerül kb. 150-lovasra húzni? Megnézted, hogy egy bigbore kit mennyi egy 356-oshoz? Vagy egy tömítéskészlet a 911-eshez? Jó reggelt!

misinator 2011.02.19. 21:07:55

Motordoki!

Maximális tiszteletem a kitartásodért, s drukkolok a sikerélményhez!!!

Aki keresi a project értelmét, azt úgyse győzöd meg.
Magadnak építed, a Te örömödre. Meg a hullámhosszodra hangolódottaknak.

Eltudod képzelni, hogy mit hallgatok én a sok okos kibictől, amiért Voigt pipe prototípusokat építek , ahelyett, hogy bemennék a hülyeazértnemvagyokba, oszt" vennék valami népprémium egyhangjegybasszusos hordót!?

Motordoktor 2011.02.19. 21:32:50

@misinator: Pont azt akartam írni, hogy mi lesz, most egy Subaru motor, meg egy Alfa vizes boxer, aztán technozenét hallgatok a Spendorokon és a bakeliteket konvertálom kis bit/s-os mp3-ra, mi?
Mindenkinek van valami bekattanása, nekem a bogárhátas és a gyors kocsik. A kettőt próbálom összehozni, több kevesebb sikerrel.
A BMW-s korszakomom már rég túl vagyok. A 356/911 meg még nem jött el.

misinator 2011.02.19. 21:39:07

@Motordoktor: "...Mindenkinek van valami bekattanása..." :-)
Pont most olvastam:
hulyevel.blog.hu/2011/02/18/bolondgyanus_kozszereploink_melyikuk_a_leghulyebb_szavazz?utm_source=ketrec&utm_medium=link&utm_campaign=index

:-)))

"...A kettőt próbálom összehozni, több kevesebb sikerrel..."
Én így próbálok a TL-lel mélyre menni, miközben ZENÉT akarok hallani rajta.
Most még csak a kartonprotóknál tartok:
diyaudio.hu/forum/viewtopic.php?f=22&t=164&start=400

Egyre jobban megértelek.

Devil2 2011.02.19. 21:39:22

@Motordoktor: Lehetséges e hogy a hajtáslánc vesztesége nagyobb terhelés alatt, mint kinyomott kuplunggal mérve? Már csak azért, mert nagyobb súrlódást gyanítok amikor a motor sok Nm-e feszíti egymásnak az alkatrészeket.

indapass90210 2011.02.19. 21:41:37

@Motordoktor: tudsz tippet mondani a nissan ka24e motor fentebb kérdezett turbósítására? :)

Motordoktor 2011.02.19. 21:53:48

@Devil2: Többek között ezért korrigálják a mért értéket.

Motordoktor 2011.02.19. 21:55:18

@Dövan: Fogalmam sincs, nem is igazán ismerem a típust.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.02.19. 21:57:10

Kicsi kocsi újra száguld:-))
A motordoki kedvenc filje:-))

No quarter 2011.02.19. 21:57:42

@Motordoktor: Nem Pécs, Budapest. Pontosan két buszmegállónyira a TC szerktől. A sárga stimmel. Köszönöm.

indapass90210 2011.02.19. 22:01:18

@Motordoktor: ki lehet olyan, aki meg tudja csinálni?

Motordoktor 2011.02.19. 22:09:22

@No quarter: Az OT expón nézegettem, kadmiumozott szelepfedelek, stb. Gyönyörű autó. A tiéd?

Motordoktor 2011.02.19. 22:38:30

@No quarter: Közben összeállt a kép, csak a nick volt ismeretlen. ;-)

Virago_1000 2011.02.19. 23:30:56

@bedo911017: A Simson nem leghuteses.

@Motordoktor: Szivbol gratulalok, 144 LE... ezx joval tobb annal, amit hittem volna, hogy kihozol belole!!

Virago_1000 2011.02.19. 23:33:09

@bedo911017: A Porsche 911 is birja, pedig volt meg 420 LE-s is a turbos valtozat, igaz, mas ventillatorral, de akkor is.

Virago_1000 2011.02.19. 23:52:45

@Gyurma73: "ezen a gondolkodásmódom már a Porsche is túl jutott vagy 20 éve."
- 15 eve, de akkor is csak azert, mert az EU szabvanyokat nem tudta volna teljesiteni. (Elsosorban a zajszinttel lett volna gond, nem az emisszioval)

"Bár ha az a cél hogy rengeteg pénzből és időráfordítással csak pár óráig menjen a gép."

MErt a leghuteses Porschek csak par oraig mennek ugye.
Valojaban az az igazsag, hogy naluk strapairobb, megbizhatobb sportkocsit sohasem gyartottak meg a vilagon.

Virago_1000 2011.02.19. 23:56:02

@gyvy: menetszel. Kulonbseg van a ketto kozt.

@F/: leghutes nelkul a bogar tenyleg elveszti a lenyeget. Sohasem ertem meg azokat, akik a Buszba Subaru motort epitenek.

Virago_1000 2011.02.19. 23:57:20

@Gyurma73: Ezek a kepek, amiket beraktal, Corvair motorok?

Virago_1000 2011.02.20. 00:09:15

@okos vagyok: A Porschet meg is kell venni.

GiXXXer 2011.02.20. 00:39:04

@Castigliano: én jószándékból írtam, hogy a szabálytalan vontatásról készült kép a rend éber őreinek is felkeltheti az érdeklődését...

Mint ahogy egy megállni tilos tábla alatt sem jó ötlet pózolni a kocsi mellett a főoldalon... :)

stevee 2011.02.20. 01:18:12

Nem célom (nem érdekem) a seggnyalás, de jó látni, hogy vannak még ennyire alapos, tisztaság és rendszerető emberek a motorszerelőszakmában mint a motordoki. A mai kókány világban tényleg ritka az ilyen, és még arról nem is beszéltem, hogy választékosan, élvezetesen megfogalmazva írja a blogot. Szóval gratula és kitartás!!!

Kicsit off: miért írja mindenki a modern dízelekről, hogy kelletlenek? szerintem a modern benzineseknek sokkal rosszabb a gázreakciójuk, stb..)

MrKiraly 2011.02.20. 01:53:33

Doki, Gratula a Bogarhoz! Poen, hogy kivulrol csak 1 laza optika latszik, de megy mint a vadbarom:)

petru 2011.02.20. 03:26:54

A szamok vilaga.
Tehat mentel vele, erezted hogyan huz, lattad hogyan teljesit, DE MEGIS:
"nekem a számok beszélnek."
Hat nem kvalifikallak, mert megsertodnel. Eszes embernel forditva lenne a dolog: na ezek szep szamok, de most nezzuk meg hogy mit jelentenek a valosagban. Mert a valosag az uton vagy a versenypalyan van, nem a padon.

Castigliano (törölt) 2011.02.20. 10:12:10

@GiXXXer:
Nem rád gondoltam.Azt láttam,hogy te jó szándékból írtad.
Azokra gondoltam,akik csak egy fél mondatot ideköptek a tilos vontatással kapcsolatban,mintha a Doki halálos bűnt követett volna el.(Szerintem a te megjegyzésednél már rég felfogta mindenki,hogy tilos,de még 10-szer le kell írniuk!)Ezek az emberek nem dicsérik meg,hanem inkább belekötnek valamibe,mert annyira irigyek.
De szerintem ezt nem kell neked bemutatnom,mert te is 1.osztályú videókat készítesz és ott is a hozzá nem értők mindig belevesznek valamibe.

keepitretro 2011.02.20. 10:26:44

@Motordoktor: Nagyon jó lett, gratulálok!!! :-) Biztos a hangja is dögös lett!!! :-)
Esetleg valamelyik következő cikkben láthatnánk a képek között görbéket is?

Az ilyen lendkerék és hasonló sztorikba könnyű belefutni jó hogy ott a padon jött elő és nem valami hosszabb túrán.

keepitretro 2011.02.20. 10:42:13

Itt alaposan összefoglalta egy hozzáértő amit a görgős fékpadokról tudni érdemes.
www.dp-automotive.hu/dpa_teljesitmeny_1.html
www.dp-automotive.hu/dpa_teljesitmeny_2.html

Shadowbull 2011.02.20. 11:16:35

@stevee: "a modern benzineseknek sokkal rosszabb a gázreakciójuk"

A gazreakcio a mai motoroknal programozas kerdese.

Szandekosan teszik oket kelletlenne, es semmi koze nincs a dolognak az emisszios ertekekhez.

sb

djkoxi 2011.02.20. 11:20:46

A bogár szívműtéteiről, boschtechnikus diagnosztikáiról nagy örömmel olvasok. Nem sok lendkereket láttam élőben ( főleg lada motorokét ), de meglepődtem ezt milyen kis körmök fogják.

djkoxi 2011.02.20. 11:27:06

Megnéztem jobban a képet, már látom butaságot írtam. 8 lyuk van a lendkerékben, és azok palástja mentén szakadt le.

foolproof 2011.02.20. 13:02:19

@Shadowbull: És ugyan miért, van ennek valami értelme azon kívül, hogy így mindenki eggyel combosabb verdát vesz, mint amilyen egyébként elég lenne neki?

Dverez 2011.02.20. 13:18:56

@Motordoktor: Milyen olaj kerult a motorba?

keepitretro 2011.02.20. 13:39:56

@okos vagyok: keepitretro kolléga nem ért egyet :-))
Nekem is lent áll a garázsban egy 1302 pont ebben a színben.
Egyelőre motor nélkül :-)))

keepitretro 2011.02.20. 13:48:19

Mondjuk én typ4 motorban, injektorban, meg kevesebb lóerőben gondolkodtam de motordoki magasra helyezi a lécet.
Azt mindenki gondolja hozzá hogy ez padon mérve 144 lóerő!!! Ez diszkólóerőre vagy meselóerőre átszámítva 200 vagy inkább 250!!! :-)

Shadowbull 2011.02.20. 13:54:28

@foolproof: mert a legtobb ember marhara nem szereti az ideges, a pedalut minden millimeteres mozgasat huen lekoveto pedalkarakterisztikat.

Raadasul gyartorol gyartora valtozik, hogy ki milyen jellegure hangolja az autoit.

Nyilvan nem lehet minden hotegyszeru motorbol sportmotort csinalni, de a legtobbnek a gazreakcioja erzekelhetoen erzekenyebbe teheto.

Mindenesetre az emisszios normaknak a kozkeletu autos ujsagiroi tevhittel szemben a gazreakciohoz nincs koze.

Aki probalt mar Euro V-os M3-at az tudja.

sb

Shadowbull 2011.02.20. 13:57:18

@foolproof: Egyebkent pont ellenkezoleg megy a dolog: a kis lofaszmotoros autokat pobt ugy programozzak, hogy erosebbnek hassanak, gyakran egy felgazas gyorsitaskor az elektronika reg padlogazt vezenyelt.

sb

KadettGSiforever!!! 2011.02.20. 14:29:44

@Motordoktor: Doki, amúgy egy bekerülési költséget lehet majd tudni?
Hogy legyen, ami elvegye a kedvem.... :D

De most komolyan, érdekelne, szív-lélek autókat kedvelek, ez ilyen lenne. És benne lenne az én szívem-lelkem is, kicsit.... :)

Tschangow 2011.02.20. 15:02:01

@Shadowbull: gyanítom, hogy a padlógázas kigyorsítás nem része a norma tesztnek...

Tschangow 2011.02.20. 15:22:11

@Shadowbull: ezalatt azt értettem, hogy attól, hogy a motor gázreakciója példás, attól még van hatása az emisszióra, csak azok a pontok ahol ez igazán szembetűnő (teljes nyitás) nem részei az emissziós normateszteknek.

Az M3 hengerenkénti pillangói ráadásul elég sokat segítenek, hogy a motor közvetlenebbül viselkedjen.

007 turbozva nem keverve... 2011.02.20. 16:30:06

Ismerősömnek van egy Buggy-ja vw az alap ,üvegszál kasztni rajta,nagyon jól néz ki..feltünőbb mint egy Ferrari..csak mindig lerobbant a motorja,teljes felujitás,amcsibol rendelt cuccok után is....Rendeztem neki egy Limbach repülőgép motort ,1700as kompatibilis felfogásilag,és profi a szelepvezérlés-hidrotőkés.
Azóta elégedett.....

Rocko- 2011.02.20. 17:13:34

Porkéba meg Bogár motor?

Shadowbull 2011.02.20. 18:42:32

@Tschangow: "attól, hogy a motor gázreakciója példás, attól még van hatása az emisszióra, csak azok a pontok ahol ez igazán szembetűnő (teljes nyitás) nem részei az emissziós normateszteknek. "

Igy van.

"Az M3 hengerenkénti pillangói ráadásul elég sokat segítenek, hogy a motor közvetlenebbül viselkedjen. "

Meg a relative alacsony tehetetlensegu forgo tomegek, meg a nagy terfogatu szurt levego, ami azonnal rendelkezesre all ha nyitnak a fojtoszelepek.

sb

foolproof 2011.02.20. 19:07:48

@Shadowbull: Köszi, majd megpróbálok szerezni 1 M3-as gázpedált, remélem elég lesz, hogy combosítsa a gépet:-)

Motordoktor 2011.02.20. 19:32:59

@Dverez: Castrol GTX3 10W40-es, valamint Valvoline Durablend 10W40-es.
Ezek mind 2% körüli ZDDP tartalmúak, azért választottam ezt.

Motordoktor 2011.02.20. 19:41:31

@keepitretro: Én nem szeretem a typ4-es motort, csináltam néhányat, de nem a kedvencem. Ez azonban inkább csak szubjektivitás.
Ami pedig a lóerőt illeti, a bogárban a 144 ló az nagyon ütős. Ritkán találkozol utcán olyan autóval, ami 0-140 km/h között jobbat megy.

Motordoktor 2011.02.20. 19:50:19

@KadettGSiforever!!!:
Nem szeretek pénzről beszélni, mert aki csinált már ilyet tudja, hogy sok pénz, aki meg nem, az meg csak elszédül az összeg hallatán.
Pl. a karter szellőző rendszerem és a külső olajhűtő csövezéssel, fittingekkel, olajtermosztáttal több volt, mint 200e Ft.

KadettGSiforever!!! 2011.02.20. 19:56:38

@Motordoktor: Nem is kell, tessék nekem elküldeni privátban. :)

Ugyanis vagy egy ilyen szerepel a terveimben, vagy egy 356 Speedster Replika építése, azonban a második esetben is jó jöhet egy későbbi motorikus beavatkozásnál!

Nekem az is megfelelne, ha csak a netes linkeket kapnám meg, mert a bányászat is sok időt elvesz!

Shadowbull 2011.02.20. 22:19:20

@keepitretro: ez jo kis anyag volt, koszi.

sb

=Daniken= 2011.02.20. 22:57:50

Dövan:

Karotta jó eséllyel tud tippelni, vagy vkit ajánlani, lévén az ő 200-asa i szépen fel lett húzva...hátha...és jól mondod, a 2.4-est s rendszerint vígan csigázzák...

azért arra is kíváncsi lennék, ha elkészül:-)

petru 2011.02.21. 05:30:09

@Shadowbull:
"Szandekosan teszik oket kelletlenne, es semmi koze nincs a dolognak az emisszios ertekekhez."
Biztos vagy ebben? Eloszor hallok ilyen velemenyt! Mindeg azt lehet olvasni, hogy ez a lustasag valahogy kotodik a szennyezeshez, hogy a tisztabb ("modernebb") motorok mind ilyenek, MUSZAJ ilyeneknek lenniuk.

Rocko- 2011.02.21. 07:38:00

@petru: igen, Ő biztos ebben.

Shadowbull 2011.02.21. 08:14:30

@petru: Igen, az ujsagirok ezt terjesztik, valahol valamelyik kitalalta, es azota ezt ismetelgeti az osszes anelkul, hogy belegondolna.

sb

önkéntes rendőr 2011.02.21. 09:53:36

Ejnye! Nem tudtad, hogy szarból nem lehet várat építeni? :-)

S4mu3l 2011.02.21. 10:22:47

Atyagatya, enyhe teljesítmény növekedés köszönhető az új hengerfejnek. Azért ez a 140+ lóerő, meg az eltépett lendkerék elég komoly. :O
Állati jó kis projekt ez.

S4mu3l 2011.02.21. 10:27:09

Ja amúgy nem lesz gond a váltóval/difivel? Azt rebesgetik, ezek a farmotoros VW váltók ha valami okosított motor kerül párosításra melléjük, elég hamar lefogazódnak (mintha valami olyasmit hallottam volna, hogy pl. T3 transporternél valami 180Nm a határ amit még elbír, de ez lehet baromság)

2-More 2011.02.21. 11:48:36

@=Daniken=:

Persze, csak a 200as eleve turbós. Ott nem művészet, főleg mert Nissan, van hozzá annyi okosság, mint a szemét.
A 2.4esnél meg eleve onnan kezdesz, hogy kell legalább egy piggyback, de inkább egy standalone. Épiteni 30, meg a szélessávú, venni készen egy kiló, meg a program. És akkor max egy 0,6os lowboost cuccot tudsz épiteni, mert a KA24 hosszú löketű, és gyenge a hajtókarja egy turbós setuphoz mint a lekvár, nem mellesleg, a gyári 9,5:1es CRhez se okos dolog sokkal fél bar fölé menni. Innentől kell a lowcomp kovácsolt dugó, meg a hajtókar, és máris ott vagy hogy elment egy misi kacagva a motorra. Én inkább rakatnék bele egy 200SX vagy CA18DET, vagy SR20DET motorját, az eleve turbós, és kevesebb a szopás. A 1,8as gyárilag 169 ló, olyan 220-240 lóig birja el a strapát múr úgy, hogy tartós is lesz és nem tizedelődik az élettartama, a 2 literes gyárilag 200-egykét ló, attól függően hogy S13,14 vagy 15ösből van, 15ös utolsó szériás motorjai már változó vezérlésűek, ráadásul 99%k JDM, ergo 100as benzinhez való tábla meg 180as speedlimit van az ECUban, csipőből újra kell iratni.

2-More 2011.02.21. 11:56:52

@S4mu3l: Nem tudom, én ennyire egzakt számokat nem tudok, de azt biztos hogy minden összefügg mindennel, kuplung-váltó-féltengely, előbb-utóbb valami engedni fog, főleg slickel.

Inkább az a lényeg, hogy olyan ne tudjon előállni, hogy az egyik kerék elpörög az anyjába tapadás hiján, majd utána megtapad, ilyenkor szoktak eltörni a féltengelyt a legtöbb kocsi, elsőkerekes előbb csak a csuklót, ha meg az birja, a váltót.

Főleg hátulkaparósnál ekkora powerhez már indokolt valamilyen önzáró difi, ha nem driftre kell, hanem utcán is megy, akkor egy torsen a legbarátságosabb.

Na persze, ahogy fentebb olvastuk a 200 rongyos karterszellőztetést, ha rögtön polcról akarja az ember, akkor egy tonna pénzről beszélünk. Pl szó volt itt fentebb, hogy kezd ennyi krafthoz karesz lenni a pénz, van bogárhoz rögtön polcról nem egy cégnél komplett wilwood fékrendszer, én mikor néztem, egy első komplett szett sima egyrészes tárcsával, nyergekkel, csövekkel volt valami 3000 dollár. A röhej az, hogy ha meg magad összeszeded amit kell, meg amit tudsz, pl felfogatásokat, satöbbit, legyártatsz magad, akkor kijön az egész a harmadából is röhögve.

keepitretro 2011.02.21. 15:15:07

@Shadowbull: itt van mégegy! Ha átolvasod kerek-perec kiderül belőle hogy a görgős fékpadon hitelesen csak keréken leadott teljesítményt lehet mérni a többi csak saccolás. Persze lehet saccolni pontosan de az akkor is csak saccolás lesz.

www.auto.bme.hu/sites/default/files/gorgosstac.pdf

Motordoktornál egyébként most jól saccolt a pad mert 22-25% körül van a hajtásláncveszteség a bogárnál.

keepitretro 2011.02.21. 15:30:11

@Shadowbull: A lényeg egyébként nem a mérés abszolútértéke, hanem hogy két egymásután megismételt mérés között tized%-os eltérésnél ne legyen nagyobb hiba. Ha ilyen a pad akkor lehet rajta programozni.

Motordoktor 2011.02.21. 20:16:58

@S4mu3l: A váltó nagyon jól bírja, a difi kevésbé, de ott is csak egy erősített oldalfal kell.

Motordoktor 2011.02.21. 20:23:10

@2-More: 2400 USD egy olyan sper amit bele is tennék. A guardtransmission.com gyártja, segítettek nekem sokat ezt a váltót kicsit okosítani. Már nem foglalkoznak bogárral, csak Porsche-val, de még van nekik igazi, jófajta LSD. A quaife.co.uk is gyárt, azonban az nem igazi LSD hanem TBD, hasonló, mint a Torsen. Azt az én motorom hamar kinyírná...pedig az sem olcsó.

Motordoktor 2011.02.21. 20:25:02

@keepitretro: Akkor teszek majd be görbét, ha a karbik jól lesznek beállítva, mert egyelőre néha a 0.7-es lambdára szalad rá, néha meg majdnem 1.0 lesz... Még van munka a fúvókázással.
DE lesz majd szép görbe. ;-)

thee 2011.02.21. 22:16:59

a Motordoki alapossága és precizitása minden bogaras cikkében kicsapja nálam a biztosítékot, nem mellesleg jó szakiként inspiráló sztorikkal és a példás munkájával jól meg is fertőzi az embert

arra azért kíváncsi lennék, h ha összeáll a bogár motorja, és a féktuning is meglesz, akkor mi lesz a következő lépés

Motordoktor 2011.02.21. 22:21:46

@thee: Esténként imádkozni szoktam, hogy nehogy valami eszembe jusson, mert ha valami bekattan, akkor megcsinálom... ;-)

Dverez 2011.02.21. 22:21:53

@thee: Negyedmerfoldes gyorsulas, :)

thee 2011.02.21. 22:29:11

@Motordoktor:
ha majd összeáll a gép és már csak rontani tudnál a kocsin, akkor inkább vágj bele egy másik projektbe ;)

Dverez 2011.02.21. 22:42:02

@Motordoktor: Ilyenre nemely esetben en is kepes lennek.
Visszaterve az olajra, Castol GTX3-at nem talaltam a Castrol oldalan, csak GTX-et, www.castrol.com/castrol/displaysdstdsscreen.do?categoryId=3240&productName=GTX&languageType=3240&dataSheetType=1, gondolom innen a GTX 10W-40-es ugyanaz. A ZDDP viszont tonkreteheti a katalizatort, en.wikipedia.org/wiki/Zinc_dithiophosphate? Vegulis a bogarban ez nem okoz gondot...

2-More 2011.02.21. 22:47:18

@Motordoktor:

A Quaife ATB-t, Automatic Torque Bias rendszerű LSD-ket gyárt, mióta a Torsen-t levédették mint márkanevet. Igy hiába ugyanaz az elv, nem hivhatják úgy. És 10et kell rendelni ha nincs épp készleten, az alatt szóba se állnak veled, de amugy olyan 5-600 font.

De elmondanám, itthon gyártanak olyan torsent bele egyedileg kiló magasságában, ami mellett a sok külföldi csoda csilliárdért elmehet a búsba, és ha a 600 lovas rallycrossos evokban nem szakad szét, akkor talán a bogár 140-egykét lovával is meg tud birkózni.
Mellesleg, jóval tovább birja mint egy hagyományos lamellás sperr, és jóval barátságosabb is, nem kell bejáratni, nem kopik úgy, bizonyit nem egy utcai és versenyautóban ilyesmi. Továbbá, attól semmivel nem kevésbé rendes LSD, hogy már az elv illetve nem úgy "zár", mivel a lamellás sperr se zár csak 40-60%ot. Ha 100%os zárást akarsz, akkor vegyél Detroit Lock-ot, másnéven Lokka-t, na az zár 100at gázadásra, elvételre is, csak az annyira nem embernek való, hogy már a corvettekeben sem használnak ilyesmit. Hanem.....Torsent. Meg az S2000resben is. Meg az S14-15ös Sylviában. Meg a Skyline-ben R32 GTStől felfelé. Meg még egy valag autóban, elsőkerekesben az integrákban, type-rekben, alfa Q2ben, stb stb stb. Középen meg a quattrokban, Mind legalább olyan, ha nem erősebb, mint a bogár.

Motordoktor 2011.02.21. 22:56:55

@2-More: Nem a Torsennel van a bajom, hanem a Quaife TBD-vel (Torque Bias Diferential), nem bírja sokáig, van már vele tapasztalat.
A Detroit Locker-t ismerem még megboldogult Land Roveres koromból. Szerintem az sem jó.

Motordoktor 2011.02.21. 22:58:05

@2-More: Ha kiló magasságában lenne megbízható és beszerelhető Torsen, akkor már holnap mennék venni.

2-More 2011.02.21. 23:25:41

@Motordoktor: Nem hát, az nem embernek való.

Torsen vonalon, meg kell kérdezni, elvállalják e, ha kell, adok elérhetőséget. Ha Suzuki Swiftbe legyártották, akkor a bogár se valószinű hogy problémásabb.

keepitretro 2011.02.22. 12:57:51

@Motordoktor: Esetleg érdemes pár féle keverőcsővel is felszerelkezni.
Itthon tudsz venni jó lambda műszert VEMS-éktől.

Én a torsent is itthonit raknék bele. Árban jobb, minőségben pedig nem marad el akár a mér említettektől sem. Ha kell elérhetőség megtalálsz.

keepitretro 2011.02.22. 12:59:21

@Motordoktor: 150-ért készülnek szerintem.

2-More 2011.02.22. 18:17:24

@keepitretro:

Ha csak lambda jelet akar nézni, akkor az Innovate LC-1 is nyerő, egy sima digitális, de nem logképes műszerrel kb 50esben mérik szállitással, attól gyorsabb WBO nincs a piacon, és később meg ha kell akármilyen EFI ECUval összefűzhető a kimenete.

Motordoktor 2011.02.22. 18:19:11

@2-More: A problémásság onnan adódhat, hogy a tányérkerék mérete kisebb és a difi is elég kicsi a fizikai méreteit tekintve, kevés a hely is neki.

S4mu3l 2011.03.08. 01:48:54

Valamilyen porsche g50 szerű váltó passzolna ebbe a jó kis járgányba, akkor valamelyest megmarad a márkaközeliség (mondjuk 1000+ euro meg nem marad meg. :D)
Vagy van még a renault UN1, de az meg ennél a projektnél eleve nem jöhetne szóba.

JettaTDI 2011.04.09. 16:31:00

@Motordoktor: Erről van szó kérem!
TDI Über alles! Tudod miről beszélek ;)

Hajrá doki! Király a vas!

JettaTDI 2011.04.09. 16:32:19

@JettaTDI:

Motordoktor 2011.02.19. 21:32:50 Erre írtam..

VolksrodZoli 2011.06.23. 16:17:10

Muhaha. Ezeknél a gyönyörűségeknél minden gyenge, és mindent erősíteni kell. Persze a motorral kezdenek, aztán mire a motort a fent említett ezer szívással tökéletessé formálják, kiderül, hogy van még pár eleme a hajtásnak, fékezésnek, futóműnek, kaszni merevségnek, amin még sok ezer szívás van,mire megoldódik. Persze lehet a sok szívás felénél már nem bele, hanem rá viszik a benzint. Jó kompromisszumnak találom a mellékelt linket. Minden gyári, új, jól tervezett, strapabíró, de mégis bogár... www.bugster.at/_produktion/default.html
süti beállítások módosítása