Az autózás vége

  2011. január 31. - Motordoktor Címkék: boldog születésnapot 125 éves

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megint béemvés lettem
2013-11-01 17:53:32

Az ember életét sok dolog befolyásolja. Lát egy égi jelenést, túlél egy katasztrófát, esetleg szerelmes

Megint a mennyországban
2013-10-01 10:51:57

A Volkswagen Bogárral versenyezést, pláne a gyorsulási versenyzést a kényszer szülte. Valamikor a 60-as

Ne vedd meg, ráfázol!
2013-06-23 06:05:02

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira

Ezt sohasem hittem volna!
2013-02-06 17:26:44

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek

Nincs már ordító Weber karbi, nincs már hörgő kipufogó, az autót már nem vezetni kell, hanem utazni benne. 8 légzsák, övfeszítő, biztonságosabb, mint az anyaméh. Vajon jó irányba megy a fejlesztés?
Szerintem egyáltalán nem.

Nem vagyok a műszaki fejlesztés ellenzője, sőt. Én is azt gondolom, hogy ha megállapodtunk volna a fakeréknél, akkor még most is egy helyben topognánk, nem jutottunk volna el a verseny slickekhez és a defekttűrő abroncsokig. Egyéb fejlesztéseket, a merev kasztnit, a jó geometriájú, biztonságos futóművet én is élvezem és baj lenne, ha merev első hidas, függőcsapszeges gépekkel közlekednénk.

Azonban ahogy végignézek a mai járműparkon azt gondolom, hogy valakinek vagy nem jutott a rendes gyógyszeréből, vagy triplázva vette be. Meggyőződésem, hogy a járműipar a marketinghadsereg segítségével manipulálja a nagyközönséget, olyan igényeket fogalmaznak meg, melyek a mi agyunkban meg sem születnének és erre a mesterségesen generált igényre nekik van is termékük, milyen szerencse.

Egyébként is egy furcsa kettősség figyelhető meg a biztonságra törekvés és a járműpaletta viszonylatában. Amíg a hihetetlenül veszélyes és senki se használja aki élni akar 70-es évek autói 80-130 km/h-s utazósebességre voltak tervezve, ami passzolt is az akkori legnagyobb sebességhez, addig a mai kor autói inkább a 130-160 km/h sebességre, de nem ritka az az autó, ahol ennél még többre gondoltak, amikor a leghosszabb váltó fokozat áttételét belőtték.

Közben a sebességkorlátok lényegében nem változtak, ellenben több autó van az úton, a dugók általánosak a nagyobb városokban és közelükben. Az autók egyre erősebbek, egyre gyorsabbak de a törvény arra korlátoz, hogy lassan haladjunk velük, a forgalom meg egyszerűen nem is teszi lehetővé a gyorsabb haladást. Mindezek ellenére a trend pontosan megfigyelhető. Ma egy átlagos családi limuzin akkora teljesítményű, mint 1968-ban a Porsche 911 sportkocsi, csak egy kicsit gyorsabb.

A másik probléma a mai autókkal, hogy egy-egy tervezési hiba miatt alkalmazni kell néhány olyan műszaki megoldást, ami csak azért kell, hogy a hibát vagy a mellékhatását kiküszöbölje. Nagy, döntött üvegfelületek? Hővédő üvegezés és klíma. Nehéz ajtó? Soft close mechanika, rásegítő szervo motor. Nincs hátra kilátás? Tolatóradar és kamera.

Ha egy első számú közellenséget meg kell jelölni, akkor az a tömeg. Ha megnézzük a 70-es évek átlag autóját, egy négy vagy ötajtós családi gépet, akkor a tömegadat valahol 850 és 1100 kg között volt. Emeljünk ki egy konkrét példát: az Audi 80 GLS modellje 1977-ben 880 kg-os volt, ehhez az 1.6-os GTE sportmodell 110 lóereje volt a kapható maximum. A 80-asnak körülbelül ma az A4-es felel meg, ma a legkönnyebb Audi A4-es az 1.8-as a legkisebb motor 88 kW-tal, azaz 120 lóerővel és 1440 kg-mal. De még rémisztőbb a helyzet, ha ebből is a maximumot vesszük, az egy 1640 kg-os 265 lóerős szörnyeteg, az S4-est direkt nem említem. Ez az autó dupla olyan nehéz, mint az üknagyapja és több, mint kétszer olyan erős.

Ön kérte ezt? Vagy én? Nem, ezt az autógyárak látták így jónak, elmagyarázták, hogy milyen biztonságos, milyen környezetkímélő és mennyire szánalmas ember az, aki a régi modellel autózik. Hiszen az gyenge, nem macsó, valamint nem biztonságos és még a környezetet is szennyezi. Hatnak az egóra is és a közösségi és egyéni felelősségvállalásra, majdcsak mindenki megtalálja az okot, hogy miért cserélje le a régi autót. És miért nehezebb ennyivel? Duplájára nőtt a mérete? Nem, csak tele van pakolva olyan berendezésekkel, amelyek előtte nem voltak. Ez csak részben baj, nagyobb baj az, hogy ezeket olcsón akarják megvalósítani, az olcsó pedig ritkán kicsi és könnyű. Az ütközésvédelemmel, a passzív biztonsággal szintén ez a baj. Egy ajtóba szerelt oldalvédelem is lehet azonos erősségű 2 és 6 kg-ból is. Melyik az olcsóbb? Persze, hogy a vastag, 6 kg-os cső, amikor a méhsejt szerkezetű karbon merevítés csak 1.4 kg. Ez ma már elvárható lenne, nem űrtechnika.

Ha egy autógyárat valóban érdekelné a környezetvédelem, akkor azt mondaná, hogy én drasztikusan csökkentem az autóim tömegét, akkor azonos dinamikához kisebb teljesítmény szükséges, a kisebb teljesítményű motor kevesebbet fogyaszt, akkor kisebb segédberendezés armada kell a környezetvédelmi normák tartásához és mindenki nyerne. A baj csak akkor lenne, ha egy-két gyártó továbbra is gyártaná a két tonnás szabadidő terepjárókat és a forgalomban résztvevő autók tömege nagy szórást mutatna. Ekkor egy sajnálatosan bekövetkező balesetnél a haladóbb, korszerűbb könnyű autó húzná a rövidebbet, legalábbis az esetek egy részében. Ennek ellenére a baleseti sérülés kockázatának csökkentése nem valósulhat meg a tömeg növelésével, mert az teljesen buta helyzetet teremtene.

A megoldás az lenne, ha egy szabályozás azt mondaná ki, hogy a személyautók esetében az egy főre jutó maximális tömeg pl. 250 kg lehet. Lehet hegyomlás méretű 5 személyes autókat tervezni, de nem lehet 1250 kg-nál nagyobb tömegű. Kisebb tömeg, kisebb motor, kisebb környezet károsítás. Vagy legyen maximum 200 kg a kvóta. Öt személy, 1000 kg-os jármű maximum. Csak így lehetne, törvényi oldalról szabályozva.. Meg tudnák csinálni? Hát persze, hiszen a mai technológiák, az anyagok lehetővé teszik. Kicsit drágább lenne gyártani? Igen. Kisebb lenne a haszon? Igen. Megcsinálják? Soha. Maradnak a 20 colos kerekű 2 tonnás monstrumok esetleg egy hibrid erőforrással a látszat kedvéért.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr62628499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Virago_1000 2011.02.01. 23:52:16

@tukorfuro:
"És tudod miért vagyok biztos abban ,hogy az autó silányabb mint a szoftver? Mert a szoftver virtuális, egy patch csak egy kis fejlesztési munka, az autót mint fizikai tárgyat patchelni a szervizben kell, nagy olajos csavarkulcsokkal, vagy egyenesen spéci célszerszámokkal."
- pontosan ezert sokkal komolyabb dolog egy letezo, kezzelfoghato targy, mint egy virtualis dolog fejlesztese.

"Az, hogy ujonan még jol ellátja a feladatot, nem jelenti azt, külső körülmények hatására nem lesz az is "végzetesen vírusos", értsd rohad el, romlik el, esik szét, késziti ki egyik rosszul tervezett alkatrész a másikat, zörög, véletlenszerű hibákat csinál, hol jó, hol nem, stb."

- maradjunk annyiban, hogy egy auto, barmennyire szar is, sokkal hosszabb elettartamu, mint egy szoftver, es nem kell allandoan frissiteseket installalni. Ergo, nem olyan hanyag munkat vegeznek az auto barmely reszegysegenek fejlesztoi, mint "mas" szoftveresek, beleertve az autohoz irt szoftvereket is. Ha ez igy lenne, hullananak az utasok mint a legyek, SB kollega mar kifejtette fentebb.
Mutass nekem olyan szoftvert mai 20 eves es van ertelme, lehet hasznalni. Barmely auto, amire vigyaznak elmegy 20 evet.

butschq 2011.02.01. 23:53:41

a geeforce alatt egy geforce 5600-as videókártyát értek, csak mán este van

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.02.01. 23:54:19

Amúgy a gyereksírásos dolog a repülő/autó vonatkozásban:

Mi a garancia arra, hogy egy 24 órás útból nem fog 16-ot végigordítani a kölök -ezzel szarrá stresszelve aput, aki vezetni próbálna vadidegen tájon így közvetve balesetveszélyt, kimerülést okozva- és mi a garancia arra, hogy ugyanezen a távon a 3 órás repülőúton szintén végig üvölteni fog?

Melyik után vagy fáradtabb? Levezetni majd 24 órát egy egyre büdösebbé és szűkebbé váló kocsiban, vagy alukálni három órát és felébredni a célállomáson?

Mert nekem ezek az opciók jutnak pl. ha hazalátogatok. (jó, gyerek nekem még nincs, de sok magyarnak van itt is.)

Környezetszennyezés. Lehetséges, nem tagadom, de eddig egy megbízható és hiteles statisztikát sem láttam (belinkelve sem).

Virago_1000 2011.02.01. 23:54:56

@janper: "Raadasul egy ABS vezerles es egy modern operacios rendszer szoftveres bonyolultsaga kozott kb. ket-harom nagysagrend kulonbseg van. " - en hiszek neked. Viszont az op rendszerek hanyagul vannak fejlesztve, fercmunka, olyan amit a tisztesseges mernok sohasem adna ki a kezebol. Ha igen, 100 m-enkent keresztek lennenek az ut menten. MAr soroltam miert. Raadasul a szoftverekre garanciat sem vallal a fejleszto, az aruk is irrealis. Amig ez igy lesz, addig en letoltok.

janper 2011.02.01. 23:57:14

@Virago_1000: rengeteg 20 eves vagy annal idosebb szoftver mukodik meg ma is, foleg a hadseregben, legiiranyitasban, vezerlestechnikaban es a penzugyi szektorban.
A maradek azert nem mukodik, mert fejlesztettek jobbat, es at lehetett allni az ujra.

Eleg sok szellemi kapacitas van ezen az oldalon is, szoval ne essunk bele ugyanabba a hibaba, mint fentebb sokan az autogyartast illetoen (nem latnak bele, ezert azt gondoljak, hogy a problemak letezesenek az oka egyszeru nem akaras, vagy nemtorodomseg).

Virago_1000 2011.02.01. 23:57:54

@Rocko-: Nekem meg az a kedvencem, amikor a greenpeaces leszolit es mivel alapvetoen turelmes vagyok (nem kergetem el meg a jehovakat sem), ovele sem tettem kivetelt. Uvoltve kampanyolt az atomeromuvek ellen, es mikor a vegzettsegerol kerdeztem, nehezen, de kinyogte, hogy viragkoto. Vagy amikor az, hogy a sotetzoldek is autoval mennek tuntetni nem?

Krisi 2011.02.01. 23:58:00

@Rocko-: országjáró haknitúrán szerintem az idő és a rugalmasság az, ami egyáltalán nem számít: max annyi a lényeg, hogy mire lejár a szabi otthon legyek :D

butschq: én a mai napig szeretek régebbi kék vonattal vonatozni, mert mindig az jut eszembe, amikor gimiben meg egyetemi évek alatt nyaranta fejenként egy rekesz sörrel megpakolva mentünk a Balatonra kempingezni, és már Fehérvár előtt elfogyott legalább 2-3 sör meg a valahonnan előkerült szesz egy része is :)
az újféle Desiro-kat meg a villanyos párját már kevésbé, azokról már az jut eszembe, hogy ilyennel járok dolgozni amikor épp pihen a kocsi, ezek még annyira újak hogy nincs bennük nosztalgia. cserébe egy óráig nyugateurópában érzem magam (egészen addig amíg el nem kezdenek mellettem rikácsolni a nyugdíjasok :D)

janper 2011.02.02. 00:02:20

@Virago_1000: nem, nem, nem. Sokparameteres optimalizalas, mint ahogy azt mar mondtam fentebb. Rengeteg okos ember es nagyon sok zsenialis ember probalja kitalalni, hogy lehet egy komplex szoftvert jol megirni, de egyszeruen nagyobb a parameterter (mas ertelemben, mint az elozo mondatban), mint egy ESP vagy ABS eseteben. Sokkal nehezebben kezbentarthato a folyamat.

Egy konkret ESP szoftver fejleszteseben (nem az elmelet kidolgozasaban, hanem az implementacioban) nem vesz reszt 50-nel tobb ember, soha. Egy OS-nel ez 5000-es nagysagrendu, egesz mas projektmenedzsmentet igenyel, satobbi.

Ne legy ennyire arrogans.

Krisi 2011.02.02. 00:03:34

@Virago_1000: nekem ha elkezdi mondani a grínpíszes az utcán leszólítva, hogy "ne haragudj...", akkor rögtön rávágom, hogy "nem haragszom", és megyek tovább (lejmoló csüvespunkok ellen is beválik)

napirajz.hu/archives/2008/02/04/SLUSSZPOEN/

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.02.02. 00:04:08

@butschq: Én eggyel tudom überelni csak: 2004-es Windows XP-m (corporate edition) van, EREDETI telepítés :)

A gép egy öreg fos, de még megy :) Valami MSI alaplap, AMD Athlon 64 3000+ proci (1,81 GHz), 512 DDR RAM, X600 Pro Guru 256 Mb PCI-E video és egy 80 Gb-s SATA1 es Seagate Barracuda (7200 rpm) vinyó. Most a hetedik évét húzza, nemsoká nyolc :)

Virago_1000 2011.02.02. 00:04:11

@Kopi3.14: "a tapasztalat, ismeret a cégnél gyűlik össze. S nem a hangzatos diplinelégből, hanem ezernyi, korábban legyártott termékből, sikeres, kevésbé sikeres projektből." -pontosan igy van, ez azonban igaz a konstruktorre is. Ha ez a sokeves tapasztalat kreativitassal parosul, akkor fantasztikus dolgok szulethetnek. Eddigi tapasztalataim szerint, azonban a szuletett kreativ gondolkodas onmagaban kisebb %-ban hoz csodalatos eredmenyt, mint az evek soran szerzett tapasztalat.

"Mert a jó konstruktőr legfőbb ismertető jele nem az elmélet tökéletes tudása, hanem a kreativitás, problémák gyors átlátása, megértése."
Gepeszeti konstrukciot nehez lesz alkotni az elmelet (fizika, hotan, aramlastan, altalanos geptan, mechanika, alap villamosagtan) ismerete nelkul. Nem azt ertem, hogy beteve kell tudni a tankonyvet, de az alapveto dolgokkal tisztaban kell lenni, nem bemagolas, hanem megertes szintjen.

Virago_1000 2011.02.02. 00:05:57

@janper: nem akarok arrogansnak tunni. Szoftverekhez nem ertek, eppen ezert, mint irtam is, hiszek neked. Viszont felhasznaloi oldalrol latom, amit latok, es nem elegiti ki az igenyemet, de be kell ernem vele mert nincs mas.

butschq 2011.02.02. 00:06:24

@Krisi: az osztálykirándulások/ egyéb kirándulások tényleg jó hangulatúak voltak a régi kocsikkal, az újabb Flirtekben, Desirokban nem lenne olyan hangulat, mint a fülkés kocsikban:D:D itt keleten még nem nagyon szaladgálnak ezek az új vackok, így megy a nosztalgiázás, ha letéved véletlenül egy Taurus, már az nagy öröm:D de összegségében nincs sztem baj a vonatközlekedéssel.

Virago_1000 2011.02.02. 00:07:15

@Krisi: "ezek még annyira újak hogy nincs bennük nosztalgia. "
- ugye a veteran, retro feeling :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.02.02. 00:09:00

@KuKori: Ja, kb. ugyanakkor vettem, de kísérleteztünk a rendszeren mert a Chaintech alaplap nem volt hajlandó együttműködni a videokártyával, hiába írták rá, hogy pedig DE. Aztán kiderült, hogy az egyik RAM hibás, garanciális vacakolás :) Szóval 2004 januárjában lett teljes és felinstallált, azóta fasza :D

De már előre rettegek, meddig, szóval el kéne kezdenem sürgősen lementegetni mindent róla :)

butschq 2011.02.02. 00:09:47

@KuKori: hú, az se lehet semmi, nekem egy év alatt össze tud omlani a rendszer úgy...:D általában évente egyszer újra rakom a windowst, ha megkívánja kétszer:) igaz nekem nincs eredetim, az közrejátszhat a széthulláshoz (bár az informatikához nem igazán értek)

Virago_1000 2011.02.02. 00:11:58

@KuKori: "Azt viszont tudom, hogy még egyszer kocsival nem állok neki hazamenni még innen, Írországból sem. "
- Hat izlesek es pofonok. En meg jobban szeretek vezetni, repulozni nem fogok, mert meg a skoda Rapiddal is nagy elmeny levezetni, a v8-asokrol nem is beszelve :))) A durva az volt, hogy telen is lenyomtam mar a tavot, motorral - na ezt tenyleg soha tobbet.
A repulo pedig csak az elso par alkalommal volt igzi nekem - de hat nem vagyunk egyformak, ettol szep a vilag.

Virago_1000 2011.02.02. 00:14:03

@phrascarica: na ezert nem veszek ilyen modern kocsikat. Amit egy '90 koruli 7-es BMW, egy Merci, egy Jaguar nyujtani kepes felszereltseg, menetteljesitmenyek tekinteteben, az tokeletesen eleg ma is, es 20 ev mulva is.

Shadowbull 2011.02.02. 00:18:31

@tükörfúró: "Ez megdöbbent a 300-400 kilot lekönnyitett versenyautók esetére gondolva, ahol a futóműben, stb, szilárdság csökkentéséről szó sem lehet, a gépészet ugyanugy nem lehet papirbol, szerintem nagyon elnézel valamit itt."

Nade arrol beszeltunk, hogy 5 szemelyes auto marad, alapveto hasznalhatosaggal. Egy versenyauto az csak a karosszeria, 1 ules meg a kormany belulrol.

Nem valtogattam en semmit sehova, saccoltam. De ha neked vannak jobb szamaid, elo vele.

"Az öntvényházakat is lecserélni erősebb de vékonyabb kompozitra!
Egy difiháznak nem kell fémből lennie, az olajteknőnek sem, a futóműből nem "faragni" kell, hogy gyengébb legyen, hanem azt is nagyszilárdásgu korszerű anyagbol csinálni amennyire lehet."

Sok mindent lehet kompotibol csinalni, sok mindent meg nem lehet. Egyszeruen az adott anyag formakialakitasi lehetosegei miatt.

Olajteknot szerintem pl. nem igazan lehet. Es otvenyhazakat sem igazan. Vagy nagyon korlatozottan. En maradnek pl. a magneziumotvozetnel.

De azt latni kell, hogy ezzel sem valtanank meg a vilagot, ellenben a motor meg a futomu is aranyarban lenne :)

"amig a műanyagipar és a robotika-gyártástechnológia fel nem zárkozik oda, hogy zuhanjon ennek a cuccnak az ára."

Azt kell mondjam, hogy arzuhanast varni ezen a teruleten illuzio.

sb

Shadowbull 2011.02.02. 00:23:47

@Virago_1000: "Zarojelben jegyzem meg, hogy tapsikolhatnal, ha annyit ertenel a jarmumotorokhoz, mint Motordoktor."

Amit eddig a motorokrol irt, azzal nem is volt tul nagy problemam.

sb

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.02.02. 00:26:07

@Virago_1000: Így van, ettől szép :) Nekem az volt a meglátásom, hogy többet ér az a plusz 2*20 óra amit a repcsi megspórol nekem, s így otthon, a családommal tölthetek, mint az autópályák változatos hangulata :)

Az más helyzet lenne, ha nem pályán mennék és nem időkorlátok közt (nem a pl. egy hetes őszi szabimon, amiből elvesztegetni két napot utazással bűn lenne). Egy Európa átkocsikázás, mindenhol eltöltve egy-két napot. Csak lenne, aki szponzorál :)

Shadowbull 2011.02.02. 00:27:06

@Virago_1000: "A szemuvegedet nyilvan a tapasztalataid alakitottak ki, de tapasztalatai meg szemuvege vannak masnak is, urambocsa akar meg tobb is, mint neked. "

Nyilvan en csak a sajat tapasztalataimon keresztul tudom megitelni a leirtakat.

Azok viszont teljes mertekben ellentmondanak neki.

Namost akkor vagy en elek virtualis valosagban, vagy valaki mas mond olyan dolgokrol velemenyt, amirol csak elmeletei vannak, es azok is csak elnagyoltan.

sb

Rocko- 2011.02.02. 00:29:05

@Virago_1000: "- ahhoz, hogy errol erdemben tudjal nyilatkozni, nincs meg a kello szakmai tapasztalatod, ralatasod."
neked meg arra nincs ráltásod hogy neki mire nincs rálátása.
"A mondat vegerol lehagytal valamit: "Az en szemuvegemen keresztul nezve.""
hm? egy blogoldalon vagyunk, ahol mindenki kommentál, elmondja a véleményét. ott van a neve, a komment ideje és alatta a véleménye?
vagy minden kommentet úgy kéne írni, hogy "X véleménye 1234.05.06 07:08:09-kor"?

Rocko- 2011.02.02. 00:31:51

@Krisi: hogyne számítana az idő. nem midnegy, hogy 10 órát utazok vagy mondjuk ötöt.
rugalmasság meg pláne számít, még ha nem is időre megy az ember, de nem mindegy, hogy mennyire cseszi szét az utazás. pl kocsival letolható 8-13 közt, vagy vonathoz ki kell menni reggl 6-ra, van egy átszállásod egy órás közzel 11-kor és odaérsz este hatra, nagyon nem mindegy.

Kopi3.14 2011.02.02. 00:38:03

@Virago_1000: viszont tapasztalata nem attól lesz bárkinek is, hogy a neve elé biggyesztheti, ő márpedig dipling. Az elméleti alapokkal sok helyen csak alapszinten kell tisztában lenni, ökölszabállyal foglalkozni, mert aki az adott alkatrészt fejleszti, az a terhelés összetettsége miatt véletlenül sem tud számolni semmit, saccolni sem, s FEA-t meg külön részlegek visznek, ahol bár lehet, hogy az elméletet tudják, miért csinálja azt, amit, de hogy egyébként irreleváns, szarul felépített modellekkel dolgoznak, az tuti. S a terhelések valós jellegét max. ők láthatják. Kollégám munkahelyén van egy öreg motoros nő, rezgésekkel foglalkozik, s nem az elméleti tudása alapján képes azt mondani látatlanban, hogy egy adott probléma valós, avagy sem, hanem a korábban összeszedettek okán. Gyakorlati oldalról meg kenterbe veri a zseni mérnököket, akik fújják az elméletet a háttérben. Az alapvető dolog manapság sok esetben már általános iskolai tananyagként szerepelnek, vagyis nem mérnöki nagy valamiről van szó.

@Shadowbull: csatlakozom, ami a kompozitok előretörését illeti. A kompozit hajtóműházhoz meg annyit mondok, szálerősítésű anyagba nem jó csapágyat tenni, direktben mert nem bírja, béléssel meg a hőtágulási problémák miatt. tuti jönni fog valaki a kerékpárral, de ott lófasz terhelések sincsenek.

@tükörfúró: versenyautó- nem célja sok tízezer km-t futni komoly meghibásodás nélkül, így a motoron, hajtásláncon is jelentős mértékű súlycsökkentést lehet eszközölni. Szálerősítésű anyagok egyik jellemzője, hogy nagyon nem mindegy, a terhelést milyen irányból kapják. Szálirányban veszett erősek, de arra merőlegesen meg szinte csak a kötőanyag tartja egyben őket. Hogy mikor mennyit lehet nyerni velük tömegben változó. rengeteg területre elég nehezen felhasználhatóak. Illetve van egy nagyon rossz tulajdonságuk- törésnél elég ridegen viselkednek általában, s ha valami történik velük, akkor kuka az egész szerkezet, nincs, ami átvegye az adott keresztmetszetben a kieső rész szerepét.

Kopi3.14 2011.02.02. 00:49:15

@Rocko-: alternatív probléma, nekem csak cirka 1400km-re adódik. repülök, de Bp-n ragadok éjszakára, vagy autó, s megérkezem hamarabb a célomhoz. S a repülő napi egy alkalommal megy, ha pedig a potenciális két célom közül kell mindkét helyre eljutnom, akkor az országon belüli szitu is reménytelen.

Kopi3.14 2011.02.02. 00:54:10

@Virago_1000: Lehet, hogy akár többet is ért hozzájuk.

janper 2011.02.02. 00:58:11

@Kopi3.14: a kerekparoknal is kb. egy evtized kellett, mig megbizhato vazakat tudtak csinalni (ami egy szezonnal tovabb birta eletveszely nelkul).

Virago_1000 2011.02.02. 01:19:27

@Shadowbull: vagy amit a bogar tuningrol ir, elmeleti tenyekkel alatamasztva, az is impressziv.

Koszonom, hogy megertetted, amit mondtam, es atment a mondanivalo. Elhiszem, es tokeletesen megertem, hogy a te tapasztalataid szerint ez a cikk dilettans, de az enyem szerint pedig nem. Annak ellenere, hogy hasonlo munkakorben dolgozom, mint te, csak nem eppen premiumtermek a vegtermek (ez persze nem jelent kissebb mernoki kihivast - hozz ki 20 eurobol 1 ablaktorlorendszert, lapatokkal es mechanizmussal)

Virago_1000 2011.02.02. 01:24:48

@Kopi3.14: "s FEA-t meg külön részlegek visznek, ahol bár lehet, hogy az elméletet tudják, miért csinálja azt, amit, de hogy egyébként irreleváns, szarul felépített modellekkel dolgoznak, az tuti."

ez konnyen lehet. Es mit gondolsz, miert epitik fel azokat a modelleket szarul? Azert mert hianyoznak az elmeleti alapok, illetve ha meg is vannak, nem tudjak lekepezni gyakorlati sikra. Ertsd pl: Egy szilentblokk akkor most minek felel meg mechanikailag? Csuklonak? Tamasznak? Es amikor a laborban mert eredmeny ellentmond a FEA analizisnek, akkor jon a fejvakaras. Mert az, hogy valaki beadagolja az adatokat es kijon a szep szines abra, az semmit sem jelent, a FEA szoftver kezeleset is barki meg tudja tanulni, amde ha rossz adatokat adunk be, rossz eredmenyek fognak kijonni. Na ehhez kell a megfelelo - elmeleti is, nemcsak gyakorlati tudas, es a diploma, amit nem adnak ingyen.

Kopi3.14 2011.02.02. 01:34:54

@Virago_1000: Konrétan akkor hiszek FEA-nak, ha l´legel a sírján. Különösen a feszültségi állapot bemutatásának. A szarul felépített modell meg sok esetben a szoftverből is adódik, ill az ezen szoftvert tanult mérnökök hülyeségéből- mint nálunk is. De kérdem, szakadást miképp tudsz szimulálni FEA-val? mikor szakad el valahol egy anyag? Milyen képlékeny modellt alkalmazhatsz rá? milyen elemeket érdemes felhasználni a modell építésénél, ha ugyanazon modellt kell beadni statikus analízishez és crashez is? Szeirntem akik tényleg értik is az FEA-t, azok az ez irányba szakosodott mérnökök max 1%-a. Nem az összes mérnöké, csakis FEA-é. És köszönöm, attól, mert én nem értem, még kurva jó vagyok a magam területén. S tudom helyén kezelni.

20e/ablaktörlő rendszer lapátokkal, mindennel? Mekkora darabszámról beszélünk, s mik a peremfeltételek? Mert nem látom olyan reménytelen mutatványnak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.02.02. 03:36:41

@magyar bucó: LOL! és mit szól a Merga-fejes, mikor meglátta a számlát? :D

Rocko- 2011.02.02. 06:56:36

@Kopi3.14: ezért mondtam hogy mindenkinél eltér.

Rocko- 2011.02.02. 07:11:06

@Krisi: és máris megbukik ez a pakolós dolog, ha nincsen távirányítós központid, illetve ha utcán parkolsz. :)

Rocko- 2011.02.02. 07:30:00

@rekszem: szerinted ugyanaz az erő kell lehajtani egy csomagtartót és megnyomni egy gombot? szerinted hány ujjra van szükség egy gomb megnyomásához és hány ahhoz, hogy a csomagtartót FOGD és úgy csukd le, ne pedig lebaszódjon.

nem érzed a differenciát?

Rocko- 2011.02.02. 07:32:08

@janper: több kommentelőt a gyárakba!!!

Rocko- 2011.02.02. 07:41:57

@phrascarica: ja Te lecsapod, ő meg fejleszt bele egy mechanikát. :D
bocs Sb, magas labda volt. :)))

magyar bucó 2011.02.02. 08:10:06

@Rocko-: Ha a két kezem tele van, könyökkel is le tudom csukni a csomagtartót.

Shadowbull 2011.02.02. 08:49:41

@Virago_1000: "Es ezen nem segit sem a tankszilardsagu izolalt kaszni, sem a legzsakerdo."

De igen.

Az aktiv rendszerek igyekeznek megakadalyozni a balesetet, a passzivak meg igyekeznek megkimelni a kovetkezmenyeitol.

A statisztikak egyertelmuen mutatjak a hasznukat.

" a Suzuki Swiftnel, Daewoo Kalosnal, meg a Logannal az ar az elsodleges szempont. "

Ha ez igy lenne, akkor kartonpapirbol lenne minden Suzuki.

A peremfeltetelek nagyon hasonloan epulnek egymasra eg Suzukinal is mint egy Porsche Turbonal. Csak maskeppen vannak sulyozva. A Suzukinal nyilvan tobb kompromisszumot kotnek a koltsegek lenyomasa erdekeben a technika rovasara, es nyilvan masfele teszteket futtatnak, es masok az eloirasok is, de attol meg ott vannak a tesztek is meg az eloirasok is.

De erositsd meg legyszives: Suzukinal sem terveznek maximalis elettartamra, hanem minimalisra. Az lehet hogy a minimalis elettartam csak 150e km, es a hibaszazalek meg magasabb es a hasznalati profil is megengedobb, de ott sem arra gyurnak hogy a garanciaido letelte utan elromoljon.

"A jó marketinges nem követi a piaci igényeket, hanem megteremti azt. "

Ha tetszolegesen lehetne piaci igenyeket teremteni, akkor soha nem kuzdene senki az eladasokkal.

"Mert a gyarak es a marketingesek elhitetik veled, hogy kell, szukseged van ra. "

Lehet hogy van ilyen vasarlo is, meg van olyan is, aki tudatosan vasarol. Mindenesetre en nem hiszek abban, hogy olyan egyszeruen ki lehetne jelenteni, hogy mondjuk nekem valojaban nem is kell motoros csomagterteto, csak a gyarak hitettek el velem. Ha ez iyg van, akkor jo munkat vegeztek, mert sokat szoktam anyazni kezemben a csomagokkal :)

sb

Shadowbull 2011.02.02. 08:51:30

@magyar bucó: Jaja. A Mondeo kombinak felnyilik vagy 2 meter magasra a hatulja. Nekem nem er fel odaig a konyokom :)

sb

tükörfúró 2011.02.02. 08:58:32

@Virago_1000:

"" maradjunk annyiban, hogy egy auto, barmennyire szar is, sokkal hosszabb elettartamu, mint egy szoftver, es nem kell allandoan frissiteseket installalni. ""

Tehát ha van egy windows NT, ami nekem fut egy gépen, ez már alkalmatlan a feladata ellátására, kevesebbet tud mint 20éve, mert megöregedett és rossz?:)
Te valami hatalmas fogalomzavarban vagy:DD

""Ha ez igy lenne, hullananak az utasok mint a legyek....""

Kevéssé múlik (még mindig) a szoftvereken a biztonsági berendezések működése, ha a légzsákra gondolsz, ez külön történet, köze nincsen az autó többi gányolt szemét olcsó részéhez, szinte military szintű a kivitelezés és a stabiilitás elvárás (és még igy is van, hogy nem nyit:))

""barmely auto, amire vigyaznak elmegy 20 evet. ""

Az, hogy a garázsban áll, az nem használat. A "vigyázás" innentől relativ, mivel ingáznak minden nap, minuszban, latyakban, jégesőben, az nem megy el semmiféle 20évet, a maiak közül még 15öt se nagyon.

Plusz 5-8 éves kora után, mennyit is kell "patchelni"? Mennyi a kopó, "kopónak minősített", és egyéb meghibásodott alkatrészek aránya a teljes konstrukcióban?

Ez az egész egy tévedésekkel teli értelmetlen fikció, összehasonlíthatnánk a vízhordó lányt és a papucsot, kb pont ennyi értelme lenne az egésznek.

Azt azért mutatja, mennyire van fogalmad bármiről az autókkal és szoftverekkel kapcsolatban :D

tükörfúró 2011.02.02. 09:05:50

@Kopi3.14: "Szálerősítésű anyagok egyik jellemzője.........Szálirányban veszett erősek"

Ezekszerint pl a korszerű lövédékálló mellényekben mindig a testedre merőleges a szálirány?:))

Gondolkodni kéne..gondolkodni..
:D

Shadowbull 2011.02.02. 09:07:46

@Kopi3.14: "A kompozit hajtóműházhoz meg annyit mondok, szálerősítésű anyagba nem jó csapágyat tenni, direktben mert nem bírja, béléssel meg a hőtágulási problémák miatt"

erre mar nem akartam kiterni, mert felesleges.

sb

csintapala (törölt) 2011.02.02. 09:14:16

@Shadowbull: "Lehet hogy van ilyen vasarlo is, meg van olyan is, aki tudatosan vasarol. Mindenesetre en nem hiszek abban, hogy olyan egyszeruen ki lehetne jelenteni, hogy mondjuk nekem valojaban nem is kell motoros csomagterteto, csak a gyarak hitettek el velem. Ha ez iyg van, akkor jo munkat vegeztek, mert sokat szoktam anyazni kezemben a csomagokkal :)"

A kézben a csomagokkal anyázásra egy egyszerű teleszkópos csomagtérajtó is megoldás, ami távirányítóval nyitható (lásd pl passat). Mégy gyorsabb is mint a motoros.

De a motoros lecsukásban én sem látom, hogy mi az a probléma/igény, amire ez a válasz. Felnyúlni fel kell, hogy megnyomd a lecsukó gombot, és kurva lassan csukódik le. Mitől jobb ez, mint felnyúlni és kézzel lecsukni? Még nem volt ilyenhez szerencsém, csak videón láttam milyen tetű lassú, ez alapján még azt is mondom, hogy kifejezetten zavarna ez az extra.

cso zsi 2011.02.02. 09:28:15

@csintapala: Nem használtam még motoros lecsukást, de utcán láttam már a másét, ami nem tűnt lassúnak. Tény, hogy lassabb, mint lecsukni egy teleszkópost.
A teleszkóposokkal egyébként az elmúlt pár évtizedben többször meggyűlt a bajom. Volt, amelyik szimplán visszaesett az alá behajoló fejére, és volt, amelyik alattomosan kúszott lefelé, így amikor a harmadikat fordulta a bepakoláskor az ember, már le is fejelte az ajtó élét.

cso zsi 2011.02.02. 09:36:01

@KuKori: Közben kiderült számomra, hogy te egy ~2500 kilométeres útról beszélsz, ahol más a vasút komfortja, és más a helyi tömegközlekedés aránya a vasúton töltött időhöz képest.
Ezen a távon épeszű ember kétszer megáll pihenni, ha kocsival utazik.
De itthon, a 100-500 kilométeres, egynél több személyes utazás esetében semmilyen tömegközlekedés nem alternatíva a háztól-házig autózással szemben.

Shadowbull 2011.02.02. 09:41:28

Na, egy kicsit utananeztem ennek a karosszeria-dolognak.

Nyerskarosszeria-tomegek (ajtok, motorhaz- es csomagterfedel nelkul)

E36: kb 275kg
E46: kb 290kg
E90: kb 260kg

azaz a 300 kiloval annyira nem lottem melle.

A hossz 2 generacio alatt kabe 15 centit nott, a tengelytav 6 centit, a toresbiztonsag, es a karosszeria merevsege pedig jelentosen novekedett.

Ennek ellenere az E90 nyerskarosszeriaja 15 kiloval kevesebb mint az E36-e.

Ez pedig a nagyszilardsagu acelok szelesebb koru alkalmazasanak, a modernebb gyartastechnologianak es a jobb tervezesnek koszonheto.

sb

cso zsi 2011.02.02. 09:41:52

@magyar bucó: Az Audi 100-as szivarnak (mely 24 éves korában lett eldobva), megnéztem volna, hogy csukod le könyékkel a csomagtartófedelét. De egy Thaliánál sem egyszerű mutatvány. Ezek lépcsőshátúak. Ötajtós esetében kell egy picit nyújtózni.

tükörfúró 2011.02.02. 09:42:56

@cso zsi: Persze, mert azt sem teleszkóppal kellene, hanem rugóval mint a zsiguli meg az ágyneműtartó.
Ja és a motoros téma, az egy fogasléces közvetlen hajtás kellene, hogy legyen, esetleg nagy menetemelkedésű csavarorsós.
Nem az az elektrohidraulikus, vagyonokba kerülő, hamar elromló shit, mint pl a BMWben is van.

Ahogyan a kormányszervóból is van már közvetlen villanymotoros, de azért mindenki továbbra is használja az olajos nagy kormányműveket, vele az olaj tömege, a tartályok, a csövek, a szivattyú tömege..

Ami mind azonnal indokolja is, hogy KELL az a hidraulika, mert olyan nehéz az egész, mint a sár.

csintapala (törölt) 2011.02.02. 09:48:10

@cso zsi: itt egy nagyondrága bimmer motoros csomagtartója:
www.youtube.com/watch?v=pvTrteua6wk
www.youtube.com/watch?v=eOX1xuRtSik

Itt meg egy régebbi passat egyszerű teleszkópos megoldása:
www.youtube.com/watch?v=JMRAAJU9SUc

Ez utóbbi nem tud lecsukódni alattomosan, mert nyitott állapotban már ellenkező irányba van az egész ajtó súlypontja. Egyetlen hátránya ezeknek, hogy idővel fáradhatnak a teleszkópok, aztán pl hidegben nem nyitnak ilyen virgoncan.

tükörfúró 2011.02.02. 09:51:58

@Shadowbull: Igen, aki bontott, restaurált már autót, az tudja, hogy nem az üres kaszni a nehéz, viszont a törésbiztonság igencsak azon múlik, a többi cicoma már csak minimálisan hozzátesz ehhez.

Na, innentől akkor megint mentünk egy kört, mitől hízott az autó tömege minimum másfélszeresre, plusz hiteltelenítettük azt a szöveget, hogy a biztonság miatt történt ez.

Inenntől meg akkor még mindig ott a kérdés, hol került be a plussz tömeg, ami 15-20 éve még nem volt..?

Shadowbull 2011.02.02. 09:54:37

@tükörfúró: "Ahogyan a kormányszervóból is van már közvetlen villanymotoros, de azért mindenki továbbra is használja az olajos nagy kormányműveket"

Igen, de a villanyos kormanymuvek csak korlatozottan hasznalhatoak.

Van ahova a teljesitmenye egyszeruen nem eleg.

sb

Shadowbull 2011.02.02. 10:02:37

@tükörfúró: " nem az üres kaszni a nehéz"

Najo, de csak azt tudom megsporolni, ami ott van, erted. Ha csak 350 kilo az osszes acel a karosszeriaban, akkor nem tudok 400 kilot megsporolni belole, ha atallok szenszalas kompozitra.

"hiteltelenítettük azt a szöveget, hogy a biztonság miatt történt ez."

A biztonsag miatt is, meg a komfort miatt is, nyilvan.

" hol került be a plussz tömeg, ami 15-20 éve még nem volt..? "

Szerintem ezt mindenki meg tudja valaszolni, aki kiprobal egy mai meg egy huszeves autot.

Nekem volt E-Kadettem, tudom mirol beszelek.

sb

Shadowbull 2011.02.02. 10:04:07

@tükörfúró: Azt azert vazolnad nehany mondatban, hogy miert jo az a gyarnak, ha nehez autokat gyart?

sb

Shadowbull 2011.02.02. 10:50:00

@tükörfúró:

" A motor mellé a BMW-kből már ismert speciális, elektromos kormányszervó is bekerül, amely csak akkor működik, amikor szükség van rá. "

www.a5.hu/cikkek/1/45594.shtml

sb

Shadowbull 2011.02.02. 10:51:25

@csintapala: kar hogy nem kilora adjak az autokat :)

egyeb otlet?

sb

csintapala (törölt) 2011.02.02. 10:57:56

@Shadowbull: ilyen elektromos szervó már kb 2003-2004 óta van egy csomó VW konszern autóban (pl touran, golfV, A3).

GGG77 2011.02.02. 10:59:51

totalcar.hu/tesztek/jagxjs94/2/#szoveg

"Hatalmas fröccsöntőgépek próbáltak modern Jaguarokat ontani, mert csak az lehet jó autó, amiből mindig többet és többet adnak el. A nevet pedig adják-veszik, mint egy útban lévő vázát a nagymama hagyatékából. Végül az egykori gyarmatosító angol arisztokratát legyűrték a meghódítottak. Nem tudott megváltozni, de talán nem is baj. Így szeretjük, ráncos bőrével, matt fényezésével, szikár vonásaival, nemes tartásával."

És hatalmas fröccsöntőgépek gyártanak más autókat is, a terméket pedig marketingesek hada nyomja le a torkokon.
Csak épp a LÉLEK halt meg.

Shadowbull 2011.02.02. 11:08:33

@csintapala: Bizony, a kisebbekben.

A nagyobbakhoz-nehezebbekhez egyszeruen nem eleg eros.

Sportkocsikba meg a sebessege a problemas.

sb

csintapala (törölt) 2011.02.02. 11:24:00

@Shadowbull: "Bizony, a kisebbekben."

Nem ismerem a korlátait ennek a szervónak, de pl az octavia vagy a jetta kicsinek számít? Vagy az új passat? Passat CC? Vagy a touran? Ezekben mindegyikben elektromechanikus szervó van.

magyar bucó 2011.02.02. 11:27:06

@Shadowbull: Azt nem csomagtartó tetőnek, hanem ötödik ajtónak nevezik.

magyar bucó 2011.02.02. 11:28:34

@Shadowbull: "Ha ez igy lenne, akkor kartonpapirbol lenne minden Suzuki."

Miért, nem abból van? :)

cso zsi 2011.02.02. 11:45:22

@csintapala: Ezek közül melyik ötajtós? A szivaromnak pont így nyílt hátra a csomagtartófedele, két egyszerű spirálrugótól.
Fiat Talento, és más, hasonló nagy hátsó ajtóval rendelkező gépek tették az emberölési kísérleteket.

Shadowbull 2011.02.02. 11:53:18

@csintapala: Mihez kepest, ugye.

Nem tudom konkretan, de SZVSZ az A8-ban, a Q7-ben, es lehet hogy a nagyobb motorral szerelt A6-ban is olajos szervo van.

Majd valaki nezze meg, aki tudja.

sb

csintapala (törölt) 2011.02.02. 11:55:02

@cso zsi: "Ezek közül melyik ötajtós?"

Bocs, kicsit eltévedtem, hol volt szó ötajtósról? Én csak példának mutattam a videókat, hogy a -szerintem felesleges extra- motoros nyitás/csukás még idegesítően lassú is egy egyszerűbb teleszkópos megoldáshoz képest.

Ma Baker 2011.02.02. 12:17:59

Egyre gyorsabbak és erősebbek az autók? Akkor az 1-es GT golf miért hagyja le az 5-ös GT-t és a legújabb civic vstr vagy mi miért lomha az elődeihez képest?
Guruló nappalikat csinálnak manapság, nem autókat.

csintapala (törölt) 2011.02.02. 12:26:48

@Shadowbull: szerintem az A6-ban és A8-ban is elektromechanikus (servotronic) kormány van. Meg pl az új X3-ban is. Ebből azért leszűrhető, hogy az ezeknél kisebb tömegű autókból (amikből ugye nagyon-nagyon sok van) is ki lehetne dobni a hidraulikát, az biztos nem akadály, hogy az elektromechanikus gyenge lenne hozzájuk.

Shadowbull 2011.02.02. 12:41:14

@csintapala: Nade eleg sok kicsibol mar ki is dobtak...

sb

Virago_1000 2011.02.02. 13:53:38

@Kopi3.14: "Konrétan akkor hiszek FEA-nak, ha l´legel a sírján. Különösen a feszültségi állapot bemutatásának. A szarul felépített modell meg sok esetben a szoftverből is adódik, ill az ezen szoftvert tanult mérnökök hülyeségéből- mint nálunk is."

- a szarul felepitett modell 99.9%-ban a mernokok hulyesegebol adodik, akiknel hianyoznak az elmeleti alapok, valamint nem tudjak, hogyan kepezzek le a gyakorlati adatokat, hogyan vezessenek be egyszerusito peremfelteteleket, ugy, hogy a vegeredmeny ne modosuljon jelentosen. Es itt jon be az, amit emlitettel korabban: A diploma bizony csak annyit er, hogy nagyon nagyon alapokat ad, de a tudas tobbsege az eletben ragad rad.

"De kérdem, szakadást miképp tudsz szimulálni FEA-val? mikor szakad el valahol egy anyag? Milyen képlékeny modellt alkalmazhatsz rá?" borzasztoan egyszerusito feltetel, hogy a max feszultseg nem erheti el a folyashatart az alkatresz semelyik pontjaban sem. Habar nagyon sok mindent elhanyagolunk igy, de a gyakorlatban (a mi termekeinknel) ez a fajta megkozelites az esetek tulnyomo tobbsegeben elegendonek bizonyul. Nyilvan termeke valogatja, ha te torestesztet szimulalsz, ez nem lesz eleg.

" milyen elemeket érdemes felhasználni a modell építésénél, ha ugyanazon modellt kell beadni statikus analízishez és crashez is? " - maskepp alakul a statikus es a dinamikus terheles, a szoftverek lehetoseget adnak erre, nem tudok valaszt adni kerdesedre, mert nem astam bele magam ennyire. LEven, hogy nem napi 8 oraban foglalkozok FEA-val.

"Szeirntem akik tényleg értik is az FEA-t, azok az ez irányba szakosodott mérnökök max 1%-a."
-egyetertek.

"20e/ablaktörlő rendszer lapátokkal, mindennel?"
-nem remenytelen, mert megcsinaltuk, bar van benne 2-3 otlet, ami semelyik masik autoban sem. Es mindez egy csoringer, lenezett marka. 120-140 e/ev.

Shadowbull 2011.02.02. 14:24:11

@Virago_1000:

"Konrétan akkor hiszek FEA-nak, ha l´legel a sírján"

Erdekes mert en nagyon gyonyoru dolgokat szoktam latni az FEM-es kollegaktol.

Es az elet rendre oket igazolja. A meresek is.

Mondjuk grasszal nehany doktor is errefele.

sb

cso zsi 2011.02.02. 14:48:15

@csintapala: Lehet, félreérthetőek voltunk ketten is, de "erős felnyúlás a kocsiajtóért" volt a téma.

csintapala (törölt) 2011.02.02. 14:51:30

@cso zsi: meg az is téma volt, miután valaki felvetette, hogy felesleges extra-e a motoros felnyitás/lecsukás :) Én erről beszélgettem, ezekszerint saját magammal :)

Refuse/Resist! 2011.02.02. 15:18:42

Én nem értem, min problémázik a Motordoki.
Ott van pl. a Logan.
80-130 km/h-s utazósebességre van tervezve, 1.6-os motorral 980 kg, 90 lóerős.
Nagy utastér és csomagtartó. Kevés "felesleges" zajszigetelés.
Ráadásul az egyik legolcsóbb ma kapható kocsi!!!

Valamiért mégsem akaróznak a túlhízott, lélektelen A4-ből átülni a zemberek.
Biztos a marketingesek hülyítése.

/for the record: szvsz. kicsit a marketinges hülyítés, nagyobbrészt valami dzsentriszellem miatt a magyarok nagyon hajlamosak túlköltekezni, ha autóvásárlásról van szó/

Krisi 2011.02.02. 17:01:25

@butschq: ultimate vonatos életérzés: amikor belecuppan a seggem nyáron fürdőgatyában az 53 fokos műbőr ülésbe :D

@Rocko-: haknizós nyaralás nálam azt jelenti, hogy ivás. ezt teljesen mindegy hogy vonaton folytatom vagy valamelyik város egy vendéglátóipari egységében :)

@tükörfúró: alapvető különbség számítógép és autó között, hogy egy 30 éves autóval ma nem probléma a napi szintű közlekedés, minimális változtatások kellenek csak hozzá (meg mondjuk egy lakatolás pár évente ha az utcán áll).
viszont egy 30 éves számítógépből soha nem fogsz ma is használható használati tárgyat faragni, mert minden alkatrésze elavult már.

Rocko- 2011.02.02. 19:34:20

@magyar bucó: úgy hogy meg is tartod az ajtó súlyát, hogy az csukódjon és ne lebaszódjon? muti meg, kíváncsi vagyok rá hogyan csinálod. :)

Rocko- 2011.02.02. 19:41:05

@cso zsi: bravúrral, hát mivel csukná le? :D

Rocko- 2011.02.02. 19:47:55

@Krisi: nem nyaralás, hakni alatt mást értettem, nem akartam kifejteni hogy hova és merre. de nem, nem piálni. :)

Virago_1000 2011.02.02. 20:48:15

@Kopi3.14: "Konrétan akkor hiszek FEA-nak, ha l´legel a sírján. Különösen a feszültségi állapot bemutatásának. A szarul felépített modell meg sok esetben a szoftverbol is adódik, ill az ezen szoftvert tanult mérnökök hülyeségébol- mint nálunk is."

- a szarul felepitett modell 99.9%-ban a mernokok hulyesegebol adodik, akiknel hianyoznak az elmeleti alapok, valamint nem tudjak, hogyan kepezzek le a gyakorlati adatokat, hogyan vezessenek be egyszerusito peremfelteteleket, ugy, hogy a vegeredmeny ne modosuljon jelentosen. Es itt jon be az, amit emlitettel korabban: A diploma bizony csak annyit er, hogy nagyon nagyon alapokat ad, de a tudas tobbsege az eletben ragad rad.

"De kérdem, szakadást miképp tudsz szimulálni FEA-val? mikor szakad el valahol egy anyag? Milyen képlékeny modellt alkalmazhatsz rá?" borzasztoan egyszerusito feltetel, hogy a max feszultseg nem erheti el a folyashatart az alkatresz semelyik pontjaban sem. Habar nagyon sok mindent elhanyagolunk igy, de a gyakorlatban (a mi termekeinknel) ez a fajta megkozelites az esetek tulnyomo tobbsegeben elegendonek bizonyul. Nyilvan termeke valogatja, ha te torestesztet szimulalsz, ez nem lesz eleg.

" milyen elemeket érdemes felhasználni a modell építésénél, ha ugyanazon modellt kell beadni statikus analízishez és crashez is? " - maskepp alakul a statikus es a dinamikus terheles, a szoftverek lehetoseget adnak erre, nem tudok valaszt adni kerdesedre, mert nem astam bele magam ennyire. LEven, hogy nem napi 8 oraban foglalkozok FEA-val.

"Szeirntem akik tényleg értik is az FEA-t, azok az ez irányba szakosodott mérnökök max 1%-a."
-egyetertek.

"20e/ablaktörlo rendszer lapátokkal, mindennel?"
-nem remenytelen, mert megcsinaltuk, bar van benne 2-3 otlet, ami semelyik masik autoban sem. Es mindez egy csoringer, lenezett marka. 120-140 e/ev.

tükörfúró 2011.02.02. 21:06:05

@Shadowbull:
"hogy miert jo az a gyarnak, ha nehez autokat gyart?"

Te magad vázolod itt mióta, hogy könnyűt a ma elvárt paraméterekkel tul drága, ezért még mindig a hízás felé megy a történet.
Ami ugyanaz mint a kövér ember, öngerjesztő folyamat.
Mivel nehéz, ezért brutális futómű és segédberendezések kellenek, mivel ezek vasatagok, erősek, masszívak, ezért ezektől még nehezebb..és igy tovább.

"Igen, de a villanyos kormanymuvek csak korlatozottan hasznalhatoak.
Van ahova a teljesitmenye egyszeruen nem eleg."

Érdekes, hogyha olajat pumpál, az mint egy áttétel már "elég"? -teljesítményt nyilván nem növel-
(tkp. nem elég, mert xar, silány, undorító..! de hogy kerül egy csomó autóba sorozatgyártásba?!?)

""" hol került be a plussz tömeg, ami 15-20 éve még nem volt..? "
Szerintem ezt mindenki meg tudja válaszolni, aki kiprobal egy mai meg egy huszeves autot.
Nekem volt E-Kadettem, tudom mirol beszelek. ""

Nekem meg még 120as skodám, több is. De az a farnehéz, vasblokkos kezdetleges vasdoboz semmi támpontot nem ad ide.

De volt egy ilyenem is, EFI motoros, 2 literes, klimás, abs-es.

www.fordscorpio.hu/technika/a5hu.php

Egy cseppkadetthez képest bőven egy luxuscirkáló, 1200 kg, szervó NINCS.

Pedig ez 93ig volt, a labdát az autóipar olyan 2000körül rugta el teljesen, máig homályos miért.
Ami annál ujabb konstrukció, az már a totál agybetegség jegyében készült.

Nézd meg ezt:

en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Galant

Az ötös galant mai szememl nettó szar, ebben nincs köztünk vita, kockakadett kategória felett valamivel, retro hegyek, iszonyat.

A hatossal sokat járkáltam, akkor konkrétan egy luxushajó volt az, jó, nem elég biztoságos, ma már nem is számit kényelemnek amit nyujt, erősnek sem nevezném, csendesnek viszont rohadt csend volt benne ám!!
És az is CSAK 1200kg kb!!!!

És akkor vegyük az utolsó jozan ésszel tervezettet, a nyolcast, vállalható biztonság, tényleg egy koszerű, erős, csendes nagy autó, 1400kiló.
Extrákbol nincs hiány. Az utolsó értelmes pillanat állóképe.

És akkor a lap alján..az ott mi??!?
Okádjunk együtt!!
Hány kiló is ez a nemtudom micsoda, jellegtelen krájzler orrú undorító műanyag ék?
Ezerhatszáz++!! Ezer-hatszáz kiló. A galant. Szerencsltlen :(
Ide hízott. és ilyen torz lett..:( Felfoghatatlan.

A japánoknak IS elment az esze 2000után, immár 11éve!! Teljesen, gumiszobába velük!!

És akkor az a duma itt, hogy logan kell nekünk?!?

Nemrég ültem benne, bakker az tényleg DÁCSIA szinvonal, hol van ezekhez a jó kis kocsikhoz?
Csak mert 1000kiló környékén bírt maradni?! Sehol, egy szügségszekér undormány.

Virago_1000 2011.02.02. 21:14:23

@Shadowbull: "Erdekes mert en nagyon gyonyoru dolgokat szoktam latni az FEM-es kollegaktol."
- ezt a valaszt nem nekem akartad irni, hanem Kopi kolleganak, de sebaj.
A mondasod igazat pedig a sajat boromon tapasztalom, 62 eves mernok kollegam, aki mar sokat latott, raadasul doktor is, meglepodik sokszor amikor odakuldi hozzam az alkatreszt, hogy futtassak le egy analizist es teljesen ellentmond az eredmeny annak, mint amit megjosoltunk. Aztan mikor laborban teaztelunk 1 prototipust, a valosag nem hazudtolja meg sohasem azt amit mar elore lathattunk a monitoron.

Shadowbull 2011.02.02. 22:10:06

@tükörfúró:

"Te magad vázolod itt mióta, hogy könnyűt a ma elvárt paraméterekkel tul drága, ezért még mindig a hízás felé megy a történet."

"Ami ugyanaz mint a kövér ember, öngerjesztő folyamat."

Ez igy tul egyszeru lenne.

En azt allitom, hogy a mernokok ma is es regen is kuzdottek rengeteget, hogy az auto tomege a leheto legkisebb legyen.

Minden egyes gramm felesleges anyag tobbletkoltseget jelent az autogyarnak.

Nem allitom azt, hogy egy mai atlagos autoban nincs potencial a tomegcsokkentesre, nyilvan van.

De amit az adott gazdasagi keretek kozott meg lehet tenni, mondjuk meg gondosabb tervezessel, jobb anyagvalasztassal, stb, az nem valtana meg a vilagot.

Dolgoztam olyan projektben, ahol a meglevo modellbol kellett konnyebbet faragni.

Lehangolo dolog azt latni, hogy a koltsegek milyen hamar kezdenek exponencialis modon az egekbe szallni, tizedmasodpercek alatt szetcseszve minden gazdasagossagi szamitast, megterulest es persze a sikitofraszt hozva a penzugyesekre.

Es emellett pedig mennyire nem jelentos az eredmeny.

"Ide hízott. és ilyen torz lett..:( Felfoghatatlan."

Azert ha a meret nott, akkor mar valahol a tomegnovekedes ala van tamasztva.

Az autok altalanos meretnovekedeset lehet szeretni vagy nem szeretni. Azt gondolom, hogy mindenki megtalalja azt a meretet, amit szeretne.

Akinek tul nagyra hizott pl. a Golf, az vegyen Polo-t.

En speciel akkor neztem nagyot, amikor a sajat E90-embol egy rovid probakor erejeig atultem egy E46-ba. Ugye 1 generacio a kulonbseg, de mintha 2 kulon galaxisbol szarmaztak volna. Ha addig nem tudta az ember, mire ment el az a + 60-70 kilo, amennyivel az E90 nehezebb, akkor utana megtudta.

Igaz az E90 is nott, tengelytavban 4 centit, hosszban 25 centit.

En mint tulaj, nem adtam volna oda azt a pluszt, amit az ujabb auto nyujtott azert, hogy 60 kiloval kisebb legyen a menetkesz tomeg....

"Érdekes, hogyha olajat pumpál, az mint egy áttétel már "elég"? -teljesítményt nyilván nem növel- "

Van teljesen mechanikus pumpa is (sot en inkabb olyat latok, vagy teljesen villanyos kormanyszervot), az a fotengelyrol kapja a hajtast szijon, akkora mint a tenyerem, es hulyere veri a villanyszervot teljesitmenyben.

Alapvetoen az a gondunk vele, hogy akkor is vesz fel teljesitmenyt, ha nem kell pl. kormanyozni. Viszont ma mar vannak szabalyozhato pumpak, azok alapallapotban minimalisat fogyasztanak csak.

Az a baj a villanyos segedberendezesekkel, hogy rohadt nagy hely kell nekik de gyengek.

Pl. az elektromos vizpumpa. Szuper, hogy nem forog, ha nem kell annyira huteni, meg fuggetlen a fordulatszama a motortol. De akkora mint egy kisebb kuka, es harmatos a teljesitmenye. Nagyobb hutesi igenyu motoroknal szoba se johet.

sb

Kopi3.14 2011.02.02. 23:39:37

@Virago_1000: konkrétan nálunk, ülésfejlesztésen valami doktor lófasz, dipling mondja meg, validálva van a folyamat, s jó eredményt ad. ennek ellenére FEA alatt kibírta a chrast, a teszten meg elvérzett. szaadást max feszültséggel modelleznek nálunk is, amivel csak egyetlen baj van. FEA programok felépítésükből adódóan képtelenek a csomópontokban helyesen meghatározni a feszültséget. Amit jól számolnak, az az elmozdulás. A modell minőséget, a belőle nyert adatokat jelentősen befolyásolja, milyen elemmel van felépítve. Viszont a statikus és crash modellekhez eltérő elemek a jók, a merevségi mátrix szerkezete miatt.

@tükörfúró: szálszerkezetek csak húzó terhelést tudnak felvenni, nyírni nem lehet őket. Hiába golyóálló mellény, az még nem visel el nyírást. A szálak ott is húzottak kellenek legyenek.

Kopi3.14 2011.02.02. 23:40:48

@Virago_1000: nem napi nyolc órában FEA-zol, mégis úgy emlegeted, mint egyetlen fontos elemét a mérnökségnek.

Virago_1000 2011.02.03. 21:01:57

@Kopi3.14: Eppen ellenkezokeppen emlegettem, ha nem jott le, azt irtam, hogy a megfelelo alapok nelkul hamisan lesz lekepezve a valosag. A megfelelo alapok elkul pedig csak egy szoftver user a hasznalo. Egyebkent a FEM, FEA egy hatalmas lehetoseg, nem ertem, hogy ennek mi koze ahhoz, hogy en naponta mennyit FEAzok.

Kopi3.14 2011.02.03. 21:19:10

@Virago_1000: Talán ajánlanám figyelmedbe az egész kezdetét, miszerint aki nincs tisztában az FEA elméletével, az nem is mérnök. A megfelelő alapokat meg elméleti ismeretre helyezed, holott a gyakorlati ismeretek, amik a valós konstrukciót érintik szerintem sokkal fontosabbak. mert tudhatod te tökéletesen a hátterét, ha lövésed nincs róla mit szimulálsz, akkor sem leszel több, mint kattintásgenerátor.

papa33 2011.02.04. 23:02:02

Néhány gondolat, ha megengeditek:
A Dákó nekünk nem jó, csak pl a németeknek. Az a legnagyobb baj vele, hogy a motor 1.5-2 literrel többet eszik mint pl Clio kombi. Meg a törésteszttel sem igyekeztek úgy, mint pl a Thaliával.
A Skoda 120-as könnyűfém motoros volt 1000 éve. Jó péda a könnyítésre az öreg orosz (Moszkvics) és japán alkatrészek összevetése, ami öntvény volt az egyikben az rézlemezből sajtolt, PL AC pumpa, stb. Mellesleg az orosz technológia sem kutya, a Zil nátrium töltásű kipufogószelepe, vagy a dinamó-indító lemez háza ahogy összehajtogatták-hegesztették, vagy a "bimetál" Lada fékdob, a Lada kétanyagú kipufogószelepe, az öntött főtengelye 1000 éve, a szervorugó a kuplungnál (meg MZT-n is)szóval tudtak.
Érdekes, mennyi autó készült új kasznival és régi motorral (OHV Fiat Seicentó (a néhai elosztóhajtás ledugózva), Favorit, Fabia is, Twingo (itt még az AC helye is ledeklizve...), stb.
Az elektronikus kormányszervo az elején tán nem volt tökéletes, pl egyenesfutás, de mára asszem jó, az enyémben pl kicsi és elég...mellesleg a hagyományosban is üresben (minimális) veszteségel áramlik az olaj ha nincs rá szükség. Ja szentségtörés lenne azt mondanom, én elvoltam az FAstra szervo nélküli kormányával, kézi ablakemelőjével, tükrével. Egy biztos, nem kellett több százezres javítás lehetőségétől tartanom mint ma. És említettem az 1.6 8V motorja csendesebb volt és kevesebbet evett mint ma a Fabia 1.4.
Biztos egyéni, de sok autó régebbi kivitele jobban tetszett kívül-belül, mint ma, pl. Fabia I., Megane, nem csípem amikor a motorháztető és a hűtőrács között van valami + egy rés, de ma ez a divat: Renault, Toyota, JAstra, stb, és a középre rakott, meg bohóc műszerfalat: Nissan, TVerso, előző Yarisok, új Aveo... sosem vennék ilyet.

És nem akarnak kevesebbet enni, az a hosszú áttételű econ, meg az alapjáratnál felkapcsolást jelző kütyü szánalmas, gurul az autó és a 2-es nem bírja el, a 3-nál nem lehet feljebb kapcsolni városban... De mi is megérjük a pénzünket, 10-ből 8 autónak nem jó a lámpája, nem igaz nem veszik észre a járdán a gyalogost vakítja a kékes fény, de az út sötét marad előtte, erőltetnek minden vacak izzót meg xenonsz@rt.
A részecskeszűrő meg luxus. (Fenntartani is...). Nyomógombos indítás, ááááááááá minek?

zolcsik76 2011.02.05. 08:35:50

Ha a szerző úrnak jobban fekszik a hatvanas-hetvenes évek járműparkja, járjon olyannal. De kijelenteni, hogy a növelt tömegű, gyűrődőzónás karosszéria csak marketing blabala! Egyszer próbálja ki ötvennel a falnak mindkettőt. Aztán ha még tud írni, írja le mit tapasztalt. Persze most jön a süket duma, hogy ő a világ legjobb autóvezetője, és koccanni sem koccant soha. És a szembejövők is mind ilyenek? Egy elalvó török kamionossal inkább találkoznék egy modern A4-el, mint egy régi 100-sal. Sebesség. Valóban 130-al lehet menni. Itt. És a német autópályák? Mert ezeket oda szánják ám. Nem a magyar piacra. Szóval ezt a kis fejtegetést nagyon kár volt bepötyögni. Gondolom már határidős volt, és nem volt ihlet.

Motordoktor 2011.02.05. 18:57:50

@zolcsik76: De kár, hogy nem olvastad el a cikket! De legalább megtudtam tőked, hogy minden autógyár a német autópályákra gyártja az autóit. Már arra a kb. 600 km-re, ahol valóban nincs korlátozás.

zolcsik76 2011.02.05. 19:36:04

@Motordoktor: A cikket elolvastam. Végig. Bár itt a fórumon sokan nem teszik. A kommenteket nem olvastam. Sok volt belőle. Konkrétan Német példa volt. Audi, Porsche. De főleg Audi 80-as, 100-as kontra A4, A6. Súly, lóerő, sebesség összehasonlítás. Ezeket bizony a német, és amerikai piacra szánják. És a többi gyár sem a magyar viszonyokat, és a magyar újságírók nyafogását veszi alapul amikor fejleszt. Nem hiszem, hogy szükséges leírnom miért. Vagy talán mégis. Eladási statisztikák? Vagy ez is marketing lózung, mint a biztonságosabb, erősebb, ámde nehezebb karosszéria? Vagy az erősebb, de gazdaságosabb, környezetkímélőbb motorok? Persze ezek nagyságrendekkel bonyolultabbak, mint a régi karbis egyszerű szívómotorok. Így több a meghibásodási lehetőség is. De ezerből, ha tíz nem egy modern "tankal" járna ha tehetné. A többiek, így ön is, vehet harmincévest pár száz ezresért. Aztán persze szívhat azzal is. Mert elromlik ugye az is. Meg már egy viszonylag kis ütközés után is a tűzoltóknak kell kicsomagolni a kocsiból. Egyébként is fura, ha azon keseregnek, miért nem 130-ra van optimalizálva minden autó, amikor minden teszten ahol 10 mp-től több kell a 100-hoz már a kardjukba akarnak dőlni.

Virago_1000 2011.02.06. 02:11:56

@Kopi3.14:" ha lövésed nincs róla mit szimulálsz, akkor sem leszel több, mint kattintásgenerátor. "
- az eleje ota ezt magyarazom: ha lovesed sincs rola, mit szimulalsz - azaz: nincsenek meg az elmeleti alapok, akkor csak kattintasgenerator leszel. Azt magyaraztam, hogy a szoftvert barki meg tudja tanulni, az alapokat viszont csak az egyewtemen lehet megszerezni.

"A megfelelő alapokat meg elméleti ismeretre helyezed, holott a gyakorlati ismeretek, amik a valós konstrukciót érintik szerintem sokkal fontosabbak"
- elmeleti ismeretekre alapszik a gyakorlat. Ezen nincs mit vitatni.

"Talán ajánlanám figyelmedbe az egész kezdetét, miszerint aki nincs tisztában az FEA elméletével, az nem is mérnök."
- ennyire ne forgasd ki a szavaimat, legyszives, ezt egy szoval sem allitottam.

Virago_1000 2011.02.06. 02:16:03

@papa33: "A Skoda 120-as könnyűfém motoros volt 1000 éve."
- a karterhaz alu volt. Vashengeres, vashengerfejes volt, csak a Favoriton jott ki eloszor az alu hengerfej. (meg a 136-os Rapidon)

Az orosz mernokoket pedig ne dicsoitsuk, mert egyaltalan nincs miert.

Virago_1000 2011.02.06. 02:19:21

@zolcsik76: "Ezeket bizony a német, és amerikai piacra szánják"

- ahol 55 mph a sebessegkorlatozas.

zolcsik76 2011.02.06. 09:13:36

@Virago_1000: És ahol egyáltalán nem rinyálnak a fogyasztás miatt, viszont szeretik az erős, és gyors kocsikat. Na meg a cikkben fikázott ezer apró "kényelmi extrát". Ott már akkor elektromos ablak, és légkondi volt, amikor Európában még a prémium márkáknál is a tekerős ablak töltötte be mindkét szerepet. Ja! És egy európai "nehézvas" ott csak a könnyűek közé fér be. Mert a "van benne anyag" érzést is imádják. És még a Porschékkal is tudnak 20 mph-val menni. Anélkül, hogy reklamálnának. Szóval a gyárak magasról tesznek a fanyalgó magyarokra akiknek nem tetszik, hogy az Audi A6-ot nem karbonból csinálják, hanem az olcsóbb acélból. Holott a zömünknek még az olcsójános acélkasztnival sincs elég pénze rá. Hagyjuk már!

zolcsik76 2011.02.06. 09:21:41

@Virago_1000: A Szovjeteknél az autógyártás, fejlesztés finoman szólva sem volt prioritás. Ez alapján leszólni az ottani mérnököket elég pofátlanság. Ha olyan szarok, miért orosz hajtóművet használ a NASA? Miért orosz alapokra épült a nemzetközi állomás? És miért csak orosz eszközökkel lehet most is csak odajutni? A rakétafegyverzetekről ne is beszéljünk. Az izraeli katonák mesélhetnének róla. A sokmilliós tankjaik roncsa mellett amit pár száz ezres orosz technikával tettek tönkre analfabéta arabok.

Virago_1000 2011.02.07. 21:08:33

@zolcsik76: "A Szovjeteknél az autógyártás, fejlesztés finoman szólva sem volt prioritás"

hahaha.
Hogyne lett volna prioritas, mikor mindent megtettek, hogy valami nagyot alkossanak, (PL Hruscsov odaadta az ajandekba kapott lincolnjat a mernokoknek tanulmanyozni) es rengeteg gyarral kooperalni probaltak, de nem sikerult osszehozni semmi emlitesre meltot.
Beelozni egyik kommunista tagallamot sem tudtak autoiparilag, hat nosza, parancsra nem engedtek oket nyugodtan dolgozni. ~Pedig evrol evre keszultek a prototipusok, de partallami utasitasra nem lehetett sorozatgyartasba vinni. A legelso pl lehet akar a Trabant amit vagy 30 evig nem engedtek levaltani. Vagy mondhatnam, a nagy multu Skodat, amelyik kenytelen volt az elavult farosokat epiteni, holott orrmotoros prototipus futotta a tesztkoreit a 70-es evekben. A Fiat Regata teljes egeszeben skoda fejlesztes, amit az utolso pillanatban allitottak le a vereskezu kommunistak. Mar a gyartosor is fel volt szerszamozva, mindent eladtak Olaszorszagba. De mind kozul kiemelkedig a dicsoseges Tatra, (a mai napig egyedulalloan Euro5-s leghuteses motorokat epit), a luxuslimuzinjuk verte a Mercedest, Jaguart (BMW,Audi akkor meg sehol sem volt) de nem engedtek exportra. Az autogyartasnak be is fellegzett. Aztan sorolhatnam napestig de nincs kedvem, google a baratod, sok erdekes tortenetet talalsz, lenyeg az, hogy a szovjetunio arnyekaban egyszeruen nem neztek jo szemmel, ha a naaaaagy SZU mernokeinel jobb, eloremutatobb konstrukciok szulettek.
Autojuk, teherautojuk egy sem volt, amit ne loptak volna, ismetlem: Nem erdemelnek tiszteletet, nincs miert felnezni rajuk.
Ennyi.

Urtechnikaban, repulesben nem vagyok jaratos, nem is vitatkozok, bar eros ketsegeim vannak. Pl a TU-144 a Concorde ellenfele lett volna, de azt hiszem csufos kudarc volt.

Virago_1000 2011.02.07. 21:15:43

@zolcsik76: "És ahol egyáltalán nem rinyálnak a fogyasztás miatt, viszont szeretik az erős, és gyors kocsikat."

nem tudom melyik hozzaszolasomra valaszolsz, mert nem tettel be idezetet. Ha amerikara gondolsz, akkor hadd cafoljam a kozkeletu tevedeseidet.

"Na meg a cikkben fikázott ezer apró "kényelmi extrát". Ott már akkor elektromos ablak, és légkondi volt, amikor Európában még a prémium márkáknál is a tekerős ablak töltötte be mindkét szerepet."
- maradjunk annyiban, hogy mar a 60-as evekben is a MErcedes, Jaguar, Rolls Royce, Porsche, Ferrari, Aston jelentette a presztizst a "tekeros ablakaival" Amerikaban, meg ha ez neked furcsa is, nem pedig a limbo-hinto Zsuk futomuves v8-as traktorhangu benzinpusztito nagyra nott zsigulik. Ma ezekhez hozzajon a BMW, Audi. Tehat amint latod, europai markak kizarolag.

" Ja! És egy európai "nehézvas" ott csak a könnyűek közé fér be. Mert a "van benne anyag" érzést is imádják."
- Valamikor igy volt, de gyakorlatilag alig latsz tobb v8-as autot Amerikaban az utcan, mint Europaban. A fo oka, hogy a benzin arat sokalljak. (pedig feleannyi mint nalunk)

zolcsik76 2011.02.07. 21:38:15

@Virago_1000: A Concord is bukás volt. Minden útja ráfizetés, csak önigazolásból reptették. A gyártó országokon kívül senkinek nem kellett. És egy mondvacsinált ürüggyel - baleset ami nem a típus hibájából történt- le is állították. Helyette nincs is szupszónikus gép. Nem véletlen. A Burant sem reptették a ruszkik. Mert az űrsiklót balesetveszélyesnek tartották. Nem mint a jenkik. Meg is öltek pár űrhajóst vele. Mert ugye a kapitalistáknak annyira fontos az emberélet. :P Erről sokat mesélhetnék. Az autóipar nem volt prioritás. Mondhatni leszarták. Fegyverkeztek. Ez nem volt jó, sem emberbaráti, de így volt. A mérnökeik meg jók. Tanultam kint. Tudom. Amire szántak időt, pénzt abban jók. Az említett párttitkárt is jobban érdekelték a jenki rakéták, mint a csajkája. V8 Hát erősen kétlem, hogy ideát lenne annyi mint ott. Na meg prémium márkákból is több fogy ott, mint itt. Na meg gyanítom 3 hengeres 1000 motorú autó sem szaladgál kint annyi mint Európában. Limbó mi? És a Mustang, Camaro? stb. Hagyjuk ezt a német ömlengést. Ez már csak mifelénk menő. Űrkutatás, rakéta technikáról csak annyit amit te is írtál. A google a barátod.
süti beállítások módosítása