Minden napra új gumit!

  2010. december 08. - Stump András Címkék: vélemény téligumi

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

kelleteligumi

Rettegők, stréberek, buzgó mócsingok, rohanjatok téligumiért, különben biztos halál vár rátok. Mindenki más hallgasson a józan eszére.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr812500032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

balba 2010.12.09. 00:56:59

@Fánkevő Fáncsi: Sajnos nem olvasol eleg figyelmesen. Egy auto eseten, ha megnoveled a felulet nagysagat, es a suly ugyanakkora marad, akkor a nyomas pont annyiad reszere csokken, ahanyszorosara a feluletet novelted. Emiatt hiaba nott a feluleted, a nyomas csokkent, tehat a surlodasi ero ugyanaz maradt. A telefonkonyv illetve a tobbtarcsas kuplung eseten pont arrol van szo, hogy a nyomas allando marad azzal, hogy tobb lap tapad ossze vagy tobb tarcsa (hiszen tarcsankent/laponkent az ero ugyanaz marad), viszont a felulet megno (hiszen tobb tarcsa/lap tapad ossze).

De a legegyszerubb, ha kiprobalod. Vegy egy teglat, koss ra egy madzagot, es kezdd el huzni egy rugos eromerovel (alias huzos-kilos). Jegyezd meg, mit mutat amikor a tegla elkezd csuszni. Majd forditsd at a teglat a keskenyebbik oldalara, es ismeteld meg a kiserletet. Ha megvan az eredmeny, jelentkezz.

Stratocaster 2010.12.09. 01:16:55

Ez a téli-nyári őrület szerintem csak itt, Európában jelentkezik. Pl. USA-ban szinte csak "All season" gumikat használnak, gyárilag is ilyen van az autók nagy részén. Persze tudom, az amcsik hülyék.

Fantozzi.ie 2010.12.09. 01:45:06

@KuKori: hihihi
Az egy állat!
Le kéne szinkronizálni
Biztos nagy sikere lenne otthon

Fánkevő Fáncsi 2010.12.09. 02:17:22

@balba: balba, gondolod hogy azt a kb. 40 éves kísérletet, amit még Öveges professzor is bemutatott az Iskolatévé-ben, azt nem ismerem? Az, hogy a súrlódási erő a felületen mérhető nyomással arányos sehol nem tanítják fizikából, ezt az elvet most találtad ki, mert logkus magyarázatnak tűnik. Azonban a kutya nem ott van elásva, tévútra tereled magad. A mozgási súrlódás csak elhanyagolhatóan kis mértékben függ a felület nagyságától, ezért az erőmérő ugyanazt mutatja. A nyugalmi súrlódás viszont alaposan függ tőle. Egy nagy lepedőt sokkal nehezebb elindítani a földön, mint egy pici szalagot, mert letapad. Ha már csúszásban van akkor persze ugyanolyan könnyű húzni(elvileg). Ennél jobban nem tudunk itt belemenni, ez itt nem az a hely. Vagy elhiszed vagy nem, nekem aztán mindegy. Egyébként a te elméleted szerint minenféle-fajta gumiabroncs ugyanazt az erőt tudná csak átadni az útnak, legyen kicsike vagy széles állat gumi. Szerinted a nagy gumi a nagyobb terhelés miatt kell, hogy tartósabb legyen? De hát épp ez lenne a paradoxon, ugyanis nincs nagyobb terhelés, ha nem képes nagyobb erőt átadni a széles gumi (súrlódás által), akkor azonos súlyú autók esetén az abroncson lévő terhelés ugyanaz lenne. Egy 210LE-s Golf GT-re ugyanolyan nyeszlett gumi kéne mint az 1.4-es 80LE-s Golfra. Ugyanis ugyanazt az erőt képes átadni szerinted az útnak, miért kéne duplájára méretezni, és háromszoros árat fizetni érte? Ez megintcsak a kereskedők szemfényvesztése hogy megvágjanak?

Waldorf Rolandó 2010.12.09. 02:24:06

@Krisi: mert egy tonna betonnal nem fog egy T3 transporter 120-nál falat fogni.
Valamelyik akkor új német tesztlabor vagizott ezzel,hogy, na, mit tudunk mi itt.

fistic 2010.12.09. 02:46:45

@Szűcslaci:
-3 fok:
téligumi 7 mm profil: 3. sebességfokozatban 60 nál elpörög
nyárigumi 4 mm profil: max 2-esben képes erre.

A cikkírónak igaza van. Más kérdés, hogy ez vastagon ellentmond pár korábbi totálcáros okos cikknek. Írtam is korábban a cikkírónak hogy baromságokat írt a téli gumi ajnározással. A válasz: Igen tudja, de mégse írhatja a magyarnak, hogy ne vegyen téligumit. Vicces...

Gomulka Béla 2010.12.09. 07:38:28

Bravo, mérnok úr. Csak baja ne legyen belole.

Észrevették már az urak, hogy a fenyegetés a legjobb reklám? Legyen az légzsák vagy téligumi (megdoglesz, ha nem ...), gyógyszer vagy pipere (de betegnek nézel ki, és még randa is vagy hozzá), esetleg védelmi pénz (Hogy is írja Heller az Isten tudjában? Azért vagyunk itt, hogy megvédjunk a rablóktól és haramiáktól. De itt nincsenek rablók és haramiák! Most már vannak. Idézet nem pontos.)

Gomulka Béla 2010.12.09. 07:45:04

@KuKori: Vagy Mária-medál. Felvettem egyszer egy nénit, aki ki is szúrta a tukorrol lógó példányt (a kocsival jott, nem vettem le). A néni kórházba igyekezett, kezelésre, de lekéste a vonatot. Kérdi: hiszek-e a medálokban. Nem igazán. O igen, mindig tart magánál néhányat, és eddig mindig szerencsét hoztak neki...

Knock-ban jártál már (Mayo)? Ott láttam, egy ajándékboltban, egymás mellett egy Padre Pio képet és egy játék kalasnyikovot. Hogy mindenkinek jusson valami. Hát lehet ezeket nem szeretni?

(Knock megér egy utat, de legalábbis egy kiterot.)

Gomulka Béla 2010.12.09. 08:13:59

@Fantozzi.ie: az 'estate'-t pedig nyugodtan fordítsd lakótelepnek, mert az. Ted-et szinkronizálni? Nem tudom. Te hogyan mondanád magyarul azt, hogy feck, vagy shite, esetleg eejit? Feliratozni, talán, de az se volna egyszeru. Úgy általában, a felszín átjonne, a mélység biztosan nem. Venné, például, odahaza valaki az Eoin McLove figurát? (Tudod, a Daniel O'Donnel paródia, aki a világon a legjobban a pulóvert és a suteményt szereti.)

Shadowbull 2010.12.09. 08:23:34

@fistic: Es ki garantalja neked, hogy te mindig szaraz uton kozlekedhetsz? - 3 fokban barmikor lehet hoeses, fel ora, aztan letaposott havon ugyeskedhetsz a fasza nyari gumiddal.

sb

Shadowbull 2010.12.09. 08:38:33

@balba: "A F1-ben teljesen mas szempontok miatt hasznalnak szeles kerekeket. Tipikusan az abroncsok sokkal lagyabbak, ezert a teherbiro kepesseguk joval gyengebb, nyiro eroknek kevesbe allnak ellen es gyorsabban is kopnak. Ezeket ellensulyozando szelesek a gumik."

Ez ugy komplett marhasag, ahogy van.

Nem kene osszekeverni egy autokerek forgasakor a gumi felulete es az aszfalt kozott fellepo surlodast az altalanos iskolaban tanult egyszeru surlodasi torvennyel, mert az utobbi idealizalt merev testekre vonatkozik!

Az autoguminal nagyon komplex jelenseg okozza a gumi tapadasat, egyreszt ott a feluletek kozotti hagyomanyos surlodas, masreszt a gumi deformalodasa es a talaj egyenetlensege miatt mechanikai jellegu kapcsolat is van, azaz a gumi belekapaszkodik az aszfaltba.

Ebbol kovetkezik, hogy autokereknel igenis szamit, mekkora felulet erintkezik az aszfalttal, kulonosen az oldaliranyu erok felvetelenel.

Nem veletlenul van a 143 lovas 318i-n 205-os gumi hatul, a 420 lovas M3ason meg 265-os.

Ennek semmi koze a dizajnhoz meg az optikahoz.

Az F1-ben pontosan azert korlatozzak a szabalysok a gumik maximalis szelesseget, hogy ezzel csokkentsek az autok tapadasat, es ezaltal a kanyarsebesseget, fekezesi es gyorsitasi kepesseget. ha nem lennenek ilyen szabalyok, sokkal szelesebb gumikon sokal gyorsabb autokat epitenenek.

sb

Nancsi 2010.12.09. 09:21:57

A cikk nem hülyeség. Apámnak van 750ezer km-es balesetmentes plecsni, ezen kívül első Ladánkat 270ezer km-el adtuk el (amelyet túlnyomórészt ő vezetett), utána meg volt még 2. Szóval az 1millió km megvan neki balesetmentesen, és sosem vezetett olyan autót, amin téli gumi lett volna, vagy ABS lett volna benne. Még szervo fék is csak az utolsó 2 Ladán volt, meg pár teherautón, amit időnként vezetett (nagyrészt személyautós volt, de mindenre volt jogsija, így időnként befogták másra is). A 750ezer km kb 95-ig jött neki össze, a végén Barkast vezetett, és ekkor már bőven voltak az úton ABS-el szerelt járgányok. Mégse törte össze az autóját, mert:
1. Tudott követési távolságot tartani.
2. Amikor veszélyhelyzet volt tudta hogyan kell ABS nélküli autóval kitérő manővert csinálni (fék, utolsó becsapódás előtti felenged, kormány balra-jobbra, közben miatyánk). 1x láttam ezt élesben Barkas jobb1-ből (kb 20 autóból álló sort fékezésre kényszerített egy útra hajtó agronómus) - félelmetes volt, de működött. Persze ABSel biztos egyszerűbb, de az előttünk lévő ABSes autó már nem tudott megállni (ezért is lett kevés a köv. távolság). Ennyit SB "technika mindenek fölött" hozzáállásáról.

Itt jön a másik dolog, hogy "aki óvatosan megy, feltartja a többit". Nos kedveskéim, ha leesik a hó, minden tetves téli gumis, esetleg 4x4-es majom takarodjon előlem, mert nekem hóláncom van ám, és aki nem takarodik az útról azt legéppuskázom a vérbe. Jó lesz?
Ha van egy emelkedő, és a bénázó nyári gumis miatt nem tudsz felmenni, akkor ott eleve nem is kéne próbálkoznod. Mert ahol az autót megállítva nem tudsz újra elindulni, oda _ne menj oda_. Ennyi. Ha a domb felénél megállva nem tudsz elindulni a téli gumiddal, akkor ne indulj neki a dombnak, mert nem biztonságos számodra. Állj félre, és szereld fel a hóláncot. Ugye minden habzószájú téli gumisnak bent van az autójában?
Megjegyzem nekem is téli gumi van az autómon, külön felnin van téli, nyári, otthon átcserélem 1 óra alatt. Lánc meg a csomagtartóban télen-nyáron. De ettől függetlenül kivan a hócipő azzal, hogy egyesek a téli gumit jolly jokernek gondolják, és ha fent van akkor mennek mint az ökrök, csúszkálnak jobbra-balra, teljes út szélességben driftelnek (persze szembejövőként), mert ők majd gázzal korrigálják a hátsókerekest. Ilyenkor kéne ott lenni a rendőrnek, és jól megb.szni őket pár 100ezerre közúti veszélyeztetés miatt (fölöslegesen elhagyják a sávukat).

Krisi 2010.12.09. 09:27:41

@Waldorf Rolandó: hát ja, elvileg két autónak sem kéne szemből ütköznie úgy mint az enkep teszteken, az sem normális :)

amúgy értelek, én is hasonlóan gondolkodok csak kicsit kötekedtem. az egész arra jó, hogy szegény média által megvezetett fogyasztó azt látja, hogy frontális ütközésnél milyen fincsi sérüléseket lehet összeszedni egy régi autóban, bezzeg az új autóban egy csattanás már kimondottan jól esik.
aztán mindenki eldöntheti hogy egész életében attól retteg hogy mikor jön vele szembe a bedrogozott stól andrás, vagy simán leszarja, és nyugodt szívvel közlekedik vidáman a légzsák nélküli autójával nap mint nap, sőt, még a gyerekeit is beülteti maga mögé

Hurri Kán 2010.12.09. 09:37:52

@Krisi:
Te is jó nagy marha vagy :DDD!
Egyébként nem kell magad parodizálni, nincs miért, sajnos elég kevés ember gondolkodik így. Nálam pl. mindig volt bikakábel is a kocsiban, mert esetleg másnak is tudok vele segíteni, ha kell, mert épp kéznél van. Szerintem nem olyan bonyolult ez ;)

@Rocko-: azért jó eséllyel az 500-asból is itt kiszálltál volna élve. Egy 15 évvel ezelőtt gyártott, mondjuk Seicentóból nem biztos...

Amúgy mondtam már hogy utálom azokat a zembereket akik állandóan kiforgatják a másik szavait és mindent félreértenek? :))

Kivéve ha én csinálom mással, az jófejség :DDD

Hurri Kán 2010.12.09. 09:39:53

@dead end:
Hát hülyeségtől az ABS sem véd meg az biztos...

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2010.12.09. 09:56:17

Ez a totalcar legalja.

Prédikáljatok a téligumi ellen, veszett idióták..
Úristen bazdmeg.. Nincs arrafelé egy Bazsó Gábor, aki rendet csapna a sok barom között?

antika13 2010.12.09. 10:09:23

@gabi_RS4: A victoriával semmi gond se volt.

zsoci 2010.12.09. 10:18:18

Teljesen igaza van a szerzőnek !
Nálam az csapja ki a biztit, mikor a céges flottán már októberben cseélik a gumit, hogy a "szegény gumisok" nem legyenek letehelve. Most októberben volt 20 fok is.

Amit még szeretek az a menetstabilizáló, mikor valakinek van és ettől mindnet lehet! Az jelez hogy jön a határ, de hát úgy még viccesebb. Aztán jön egy galambszar és aztán a fa, mert már túl van a fizikai határon, csak épp eddig nem érezte.

Tényleg röhejes amúgy hogy ma egy puntora 195-205 ös gumti tsznek, pedig a 165 is bőven elég lenne...

miami vice 2010.12.09. 10:35:16

mennyi? mi mennyi? teny,"mindenki tudja",szaraz,esos uton a nyari,havas latyakos uton a teli,fagyott havon, jegen szoges Vagy lancos, de az allando negy kerek hajtas az igazi.az SUV-k tobbsege sarbol, hobol csuszos uton nem huz ki, mert nem zar. a negy evszakos,az soha sem jo,adott nyarik kozott is van nagyobb kulonbseg,mint ahogy a telik kozott is.

CSOROSAG VAN, DRAGA A BENZIN MEG A TELI GUMI,BKV!
azt kell buntetni,aki nem az idojarasi viszonyoknak megfelelo gumival kozlekedik,nyugati pelda!

antika13 2010.12.09. 10:47:45

Nekem is van téli gumim, külön felnire szerelve és hólánc is. De három évig nem volt és közlekedtünk akkor is. És magyarország ugye kifejezetten hegyes vidék. A pám sose járt hegyekben, sose volt téli gumija és ha esek a hó sose indítja be a kocsit. Talán egyszer temetésre:)

Shadowbull 2010.12.09. 10:50:26

@Nancsi: Forditva ulsz a lovon.

Alapveto logikai hiba szerintem olyanbol kiindulni, hogy hat bezzeg apam levezetett egymillio kilometert balesetmentesen teligumi nelkul 30 eve, akkor ma se kell, csak ovatosnak kell lenni.

Nyilvan akkor biztonsagi ov se kell, mert a fater sose csattant, akkor minek.

Azt meg leszarjuk hogy 30 eve tizedannyi auto nem volt az utakon?

30 eve is volt aki csattant, olyan szituacioban, amit teligumival, ABSszel siman lehetett volna kezelni, a zsenialis rallytudassal meg nem? Akit hullazsakba kerult egyenesen az autobol, mert neki megsem volt akkora szerencseje mint az egymilliot vezetett faternek, de a teligumi, az ABS meg az ESP esetleg megmenthette volna az eletet?

A teligumi, az ABS, az ESP es a tobbi novelik az autozas biztonsagat. Az egymillio kilometert levezeto faternak is, neked is meg mindenki masnak.

Nem tudom miert gondolja a sok nyarigumis szar regiautos idiota, hogyha valakinek hirtelen lesz teligumija, ABSe, ESPje, akkor egy atlagos soforbol szaguldozo orultte valik?

Az emberek 99%-anak nem valtoznak meg a vezetesi szokasai pusztan ettol. Ha eddig betartotta a sebesseghatarokat, akkor a jovoben is betartja, a kovetesi tavolsagot ugyanugy allitja be, es hasonlo dinamikaval fog kozlekedni mint korabban. Fentebb mar emlitettem az egyeni komfortzonat. Abbol nem tud senki tartosan kilepni, mert farasztja. Ezt megtapasztaltam mar joparszor kozeli ismeroseimen, akik autot csereltek, esetleg sokkal jobbra mint korabban, es utana is tokugyanugy vezettek mint elotte.

Minden statisztikai adat, tapasztalat, fizikai torveny es a jozan esz is ellentmond a cikkiro meg a tisztelt kommentelok amokfutasanak.

Emiatt egyre inkabb hajlok arra, hogy tegyek csak kotelezove a teligumit. Ha ennyi jobbantudja idiota van, akkor nem lehet az emberek jozan eszere szamitani.

sb

GG81 2010.12.09. 10:52:10

@lwl: majd aszongyák, hogy kamuvideó, megrendezett, meg a feketét sínen húzták. ;-)

GG81 2010.12.09. 10:55:55

@Shadowbull: erre az jutott a zeszembe, hogy... régen mindenki csúszkált, meg lassabban ment, tehát az volt a forgalom ritmusa.

ma meg nem jaszkarizni kell a téli szettekkel, meg mindenféle elektronikákkal, de latyakos úton is lehet 40-nél többel menni, sőt elindulni, elérni azt a sebességet... míg a régi ügyeskedők most visszafogják a ritmust, mert ők leragadtak a 80-as években.

GG81 2010.12.09. 10:59:56

@Nancsi: "Itt jön a másik dolog, hogy "aki óvatosan megy, feltartja a többit". Nos kedveskéim, ha leesik a hó, minden tetves téli gumis, esetleg 4x4-es majom takarodjon előlem, mert nekem hóláncom van ám, és aki nem takarodik az útról azt legéppuskázom a vérbe. Jó lesz?
"
micsoda agresszió. :-(
téligumizom, de a láncot csak télen hordom, mintha annyiszor kellene ugye a városi forgalomban, de bent van... az, hogy nyáron is magaddal viszed a láncot, már inkább a nemtudodmitmondjmégnagyobbat kategória :-DDD

Fantozzi.ie 2010.12.09. 11:06:48

@Gomulka Béla: Szerintem le lehet szinkronizálni
A magyar nyelv 1000X gazdagabb mint az angol Lásd pl Frédi és Béni vagy csak nézz meg egy Jim Carey filmet és érezhető az óriási különbség A magyar szinkronok és szinkronszínészek zseniálisak
Fordított esetben pl egy Üvegtigrist angolra szinkronizáva semmi hatása nem lenne szerintem...

GG81 2010.12.09. 11:11:38

@KuKori: repüljön le egyedül, természetes szelekció..., hm!?

kpjotr 2010.12.09. 12:18:08

@KuKori:
Nyilván Te is úgy gondolod, hogyha megcsúszik az autó, akkor már semmit sem lehet tenni. Pedig mekkorát tévedsz! És pont itt van a legnagyobb baj, gumitól függetlenül! Gyanítom a közlekedők 90-95%-a soha ki se próbálta, hogy különböző útviszonyok között különböző hol vannak az autója határai. Csak bevágja magát az autóba és a saját szubjektivitása szerinti biztonságos sebességgel közlekedik. Ha valaki meg dupla akkora sebességgel megelőzi, akkor meg "nyomulós tirpák"-ozik. Az fel sem merül benne, hogy esetleg lehetne gyorsabban is biztonsággal haladni, nem feltartva a többi résztvevőt. És itt nem kifejezetten a nyári gumisokra gondolok. Sokan téli gumival is gyökkettővel mennek.

zolik 2010.12.09. 12:39:29

Ez Kész, tényleg az a legjobb, hogy mindenkit beszéljünk le a téligumiról mert az nem kell, nem jó.
GRATULÁLOK

Szerintem nem kötelező autóval járni, aki nem fogja fel, hogy szükség van téligumira az ne járjon autóval.
Aki erre buzdít másokat itt az inkább írjon a blikkben.

kpjotr 2010.12.09. 12:45:16

@Nancsi:
Minden tisztelet a fateré a 750k balesetmentes kilométerért!
Nekem is kb. ennyi van, csak nekem 95-től kellett ezt összehoznom. Nagy különbség, más világot élünk már, csak Te ezt elfelejted. Lehet 20-al, 30-al is közlekedni az utakon hóban (gumitól függetlenül), csak 3x annyi ideig tart bárhova odaérni! Nem csak neked és a faternak, hanem a többi mögötted jövőnek is!
A hólánc gyenge példa volt. Azzal ugye max. 50 a megengedett, de ha nem tartod be, akkor se Te géppuskázol le engem, hanem Én téged a téli gumival, pedig csak egy frontkerekes alsó-középben ülök :)
Ami az emelkedőket illeti, onnan az a nyári gumis takarodjon, aki nem tud felmenni, ne az a téli gumis, aki az elakadt nyári gumis miatt nem tud haladni. Nem gondolod?
Amúgy neked személy szerint mennyi vezetési tapasztalatod van az elmúlt 10-15 évből, hogy ilyen remek bölcseleteket sikerült összehoznod?

GGG77 2010.12.09. 12:47:19

Úgy látom tényleg rengeteg embernek vannak olvasási, szövegértelmezési problémái.

Hol van az a cikkben, hogy a téli gumi szar?
Hol van az a cikkben, hogy nem kell a téli gumi, egész évben mehet a nyári?
Sehol.

Pusztán annyit ír le a szerző, hogy a töke tele van azzal a mai, trendi hozzáállással (és nekem is), hogy sokan már emberszámba se veszik azokat, akik 4 évszakos gumit használnak, merthogy az autójukkal 5-10 ezer km-et mennek egy évben, havat pedig lehet, hogy nem is lát a kocsijuk egész idényben.

bunkokiller2 2010.12.09. 12:58:22

www.aabroncs.hu/blog/2010/12/08/a-totalcar-szerint-nem-kell-teligumi/

Az pedig, hogy kommentelésért kitilás jár, tényleg a legalja mindennek!

bunkokiller2 2010.12.09. 13:02:15

Ja igen és legyen kötelező a téli gumi. Aki pedig a téligumit és a hóláncot hasonlítja össze, teljesen nincs képben..

kpjotr 2010.12.09. 13:03:37

@GGG77:
Bakker!

Nem azokat nem veszik emberszámba, akiknek a nyári gumis járművük havas, jeges időben a garázsban áll. Nekik senki sem akar téli gumit eladni.
Ezért faszság ez az írás.
Vegyük már észre, hogy senki se fog pisztolyt senkinek a fejéhez, hogy vegyen téli gumit! Aki kicsit is gondolkodik, az nem eszi meg a reklámot, aki kicsit is gondolkodik az nem megy hóba nyári gumival.
Aki meg nem gondolkodik, annak meg hiába ugat bárki.

cso zsi 2010.12.09. 13:31:05

@bunkokiller2: Azt az aabroncsot ugyanolyan olvasási problémákkal küzdők szerkesztik, mint az itteni szájtépők?

Van a Totalcaros cikkben némi pongyolaság, de a humorosnak szánt résznél mindenki abbahagyta az olvasást, és köpködi a szerzőt.
Tartom, hogy kell a téligumi a mindenhová autózónak. Ugyanakkor szükségtelen a télen garázsban álló, vagy a takarított várost soha el nem hagyó járművekre.

Herman 2010.12.09. 13:35:15

Nálam alap a téli szett évek óta!

Még arra a kocsimra is vettem szettet, amelyik egész télen csak a garázsban pihen.
(néha azért megjáratom...)

The Good Boy 2010.12.09. 13:36:37

most volt időm elolvasni a cikket. nagyon jónak tartom, sok részével egyet is értek. Azért leírom én is a véleményemet, igaz a több mint 900 korábbi hsz.-nek csak egy részét abszolváltam, így lehet, hogy olyat is írok, amit már más is érintett.

Téli gumi párti vagyok, és azok közül is az, aki pártolná a kötelező használatának bevezetését Mondjuk november 1-től március 1.-ig. Nekem az autómon, az asszony autóján és a cégautón is téli gumi feszít nagyjából ebben az idősávban. Én nem gondolom, hogy pénzkidobás lenne a két garnitúra gumi, mert az kétszer annyi ideig is tart.
Nekem a legnagyobb gondom a hamis biztonságérzetből adódó gondokkal van, és az emberi hülyeséggel. Vazs megyeiként itt a környéken megkaptuk a szokásos adagot a téli útviszonyokból az elmúlt másfél hétben. Szörnyű a tapasztalatom. Ismét.
Akkor sorolom: van az egyik kategória, aki a havas, úton indokolatlanul lassan hajt (bár én alapvetően nem ítélem el, hiszen ő így érzi biztonságban magát). Volt olyan eset, ahol a két számjegyű főúton km-es sort hozott össze az az autós, aki kemény 30-32 km/h-s sebességgel száguldott azon (az amúgy tényleg letaposott hóval borított) úton, ahol mindenki más könnyedén (és biztonságosan) tudta tartani az 50-60 km-es sebességet. Nem is ez a fő problémám, hogy óvatos volt (hiszen lehet, hogy ez volt az első téli napja a volán mögött), hanem az, hogyha belenéz a tükörbe és látja, hogy mögötte mekkora sor van, miért nem képes az egyik út melletti buszmegállóba pár másodpercre lehúzódni, amíg elmegy mellette az a 20-30 autó (a menetidejét nagyban nem befolyásolja az a pár másodperc plusz). Ez csak egy kis figyelmesség lenne. Miközben a visszafogott tempója arra ösztönzött sok önjelölt Fittipaldit, hogy dacolva a szembe forgalommal azért csak elkezdjen előzni, veszélyeztetve a szembejövő és a saját testi épségét. Pár perc alatt több ilyen szituációt volt szerencsém látni, csak ezen egyetlen autós "miatt".
Aztán ott a másik véglet, aki úgy gondolta, hogy a svéd vasa dacol a fizika törvényeivel, és ezért neki a sebessége nem eshet két számjegyű értékre. Rossz volt nézni... Nekem lassan 7 számjegyű lesz a levezetett km-ek száma, imádok télen vezetni, de ott azon a szakaszon én 70körüli sebességet tartottam még biztonságosnak (ugyebár nem az a jól vezető autós, aki jobban tudja tövig nyomni a gázt, hanem az, aki veszély esetén meg is tud állni). Abban a helyzetben nem tartottam valószínűnek, hogy a kb 110-es tempójú autóját meg tudja fogni bármilyen vészhelyzet esetén.
A harmadik dolog: szoktam figyelni a szembe forgalomba közlekedők telefonos szokásait. Számomra nagyon megdöbbentő volt, hogy a térdig hóban közlekedő autósok feltűnően nagy hányada kézben mobillal bűvészkedett. És itt nem volt különbség "bátor" férfi autós, és óvatos női között. nagyon sok fontos ember él ebben az országban... Gondolom az esetenkénti 5-10.000 ft-os műköröm "kezelés" (férfiaknál az esti baráti sörözés) fontosabb dolog egy ilyen fontos embernek, mint a már 10-15.000. ft-ért beszerezhető kihangosító beszerzése. Főleg, hogy általában egyedül utaznak, ezért amúgy sem hallaná más, hogy milyen fontos dolgokról beszélget.
A hamis biztonságérzetről: tavaly személyesen tapasztaltam meg (kis híján) ezt a dolgot. Miután átültem egy esp nélküli autóba és egy emelkedőn lévő húzós kanyarban közlekedve éreztem, hogy a kocsi alul kormányozottam nem az íven kíván közlekedni, hanem tolja kifelé az orrát. pár tizedmásodpercig vártam (természetesen a gázon állva), hogy az elektronika mikor veszi el a "gázt" a hajtott kerekekről (és ez még mérgesen át is futott az agyamon, hogy mikor avatkozik be az a fránya elektronika), mire bevillant, hogy ebben az autóban ilyen nincs, ezért muszáj voltam én elvenni a gázról egy pillanatra a lábamat (több dolgom nekem sem volt), hogy az autó a számára kijelölt íven haladjon tovább.
Hogy a magyar gépjárműoktatás minőségéről már ne is beszéljek. Szinte minden általam látott megcsúszó autó vezetője a kopptól-koppig kormány, meg a nullára állásig két lábbal a féket taposva technikáját alkalmazza. Mondjuk sokszor a nullára állás fejtetőn, vagy csak spontán az árokban, vagy árok szélén következik be... Pedig általában a pillanatra elvett gáz (mint az én fenti példámban is), egy pár centis kormánymozdulat, vagy túlkormányozottságnál egy pillanatnyi gázfröccs mindent megoldana... De ehelyett jön a pánik. Utána meg a százezrekben mérhető kár.
És még valami: Nem csak a téli gumi fontosságát szajkózza a média a tél beköszöntekor, hanem a közútkezelők felkészültségét bizonygatja. Én abban a kb egy hétnyi vasi télben 1, azaz egy darab hótolóval találkoztam (az is egy öreg, roncstelepről szalasztott ezeréves skoda liaz volt két falu között...). De a legnagyobb dolog az, hogy a volt határátkelőhelyekről le lehetne szedni az országnév táblákat télre. Hiszen egy szépen elkülönülő vonal jelzi, hogy elhagytuk/beléptünk magyar hon(t)ba, mert azok a bolond osztrákok képesek feketén tartani az útjaikat akkor is, amikor nálunk napok óta fehér az útburkolat (még a kiemelt két számjegyűek is). Ott valószínűleg nem dumában készülnek fel a télre, hanem tettekkel...
És még egy sor: a legszebb számomra az elmúlt pár napban az a bmw x3-as sofőr volt, aki 35-36 km-es sebességgel közlekedett a havas úton. Annyira szürreális volt, hogy el is gondolkodtam rajta, hogy az eltelt pár percben nem-e képzelődtem csupán:)
Bocs a millió karakterért:D

mohaa 2010.12.09. 13:37:59

totalcar.hu/magazin/velemeny/

Minden napra új gumit!
2010. december 08., 10:29

A poroszkálók gyilkolnak
2010. november 24., 06:45

Most akkor hogy is van ez?
Ez már kezd nagyon igénytelen lenni gyerekek!

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.12.09. 13:38:56

@kpjotr: Nem gondolom ezt, nem tudom, miért gondolod. De sokkal kevesebb télen az esély (főleg egy kevésbé rutinos sofőrnek, ilyenek az anyukák, akik nem vezetnének, ha a kedvenc ovi és közért a sarkon lenne) megfogni egy autót lejegesedett úton, ha már elindult a tánc.

Karcolt lendület 2010.12.09. 13:41:08

Gondolom, a cikk szerzője arra akarta felhívni a figyelmet, hogy bármilyen felszereltségű autót vezet az ember, érdemes ismerni a határait, tudni, hogy pl. az ABS-sel is mikor csúszik be az autó a kereszteződésbe.

De ezt a jogos felhívást beágyazza egy terjengős posztba és tőről metszett faszságokat hord össze kb. arról, hogy a 25 éves Toyota Corolla tükörradiálokkal is pont ugyanolyan biztonságos, mint pl. egy mai Avensis téligumival, légzsákokkal és mindenféle hárombetűs rövidítésekkel, mindössze a vezetési stíluson és tudáson múlik a dolog.
Hát ez ordas baromság.

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2010.12.09. 13:44:58

@cso zsi: a takarított várost soha el nem hagyó járművekre nem kell téligumi?
próbáltál már szárazon, 1-2 fokban nagyobbat fékezni nyárival?
én igen, a télire csere előtt kipróbáltam.. rideg, pattog, és fékezésnél egyszercsak bumm, elenged, és csúszol tovább.
a téli meg 1-2 foknál már vigyorogva jó.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.12.09. 13:45:57

@The Good Boy: Nem okolhatod a legtöbb embert az ijedség esetén féken állásért, ez sajnos természetes emberi reakció. "Nem, nem akarom, állj meg most!" Ez olyan mondjuk, mintha pl. a konyharuha sarka lángot fogna a tűzhely mellett. 100-ból 99 ember fújni fogja, hiába tudják valójában, hogy ez plusz oxigén a tűznek :)

Szerintem ezért találták ki az ABS-t.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.12.09. 13:50:07

@Gomulka Béla: Még nem voltam Mayo-ban, de tervezek Januárban egy kirándulást észak felé, sok szabim ragadt be, lesz rá idő :)

Na igen, Father Jack és a Feck off! nem biztos, hogy ugyanúgy jönne le a szinkronnal. Az angol nyelvi humort sem lehet igazán jól lefordítani, lásd Brian élete :)

The Good Boy 2010.12.09. 13:53:15

@Karcolt lendület: egyet értek minden szavaddal a hozzászólásodban!
én pl azt vettem észre az elmúlt napokban, hogy ugyanaz az autó mennyire másként viselkedik már attól, hogy üres, vagy nem pl. a csomagtartó. A hétvégi nagy bevásárlás eredményét bepakolva a csomagtartóba, jelentősen már karaktere lett a gépnek mondjuk egy körforgóban, mint előtte...
Én egyébként maximálisan egyetértek az esp kötelező felszereltségének bevezetésén. Szerintem a legjobb dolog amit kifejlesztettek az elmúlt 20 évben (csak ne olyan rendszerben működjön, mint 1-2 típus esetében, hogy hiába kapcsolod ki az esp-t, a kapcsoló nélküli kipörgésgátlót nem kapcsolja ki, így néha nehéz az élet vele).

GG81 2010.12.09. 13:53:56

@zolik: neee! a blikket mégtöbben olvassák, akik még fogékonyabbak a szentírásra...

írjon inkább az országos baleseti intézet lapjába, lehet hamar meg is lincselik... :-D

kpjotr 2010.12.09. 14:00:02

@KuKori:
Ebből gondoltam:
"És nem érti meg, amikor mondod, hogy tényleg tök jó a 4*4, de amikor csúszik a kocsi, akkor baszhatod"
A helyzet az, hogy az átlagember nem próbálja soha a járműve és saját képességeinek határát, ergo jóval az "alatt" autózik. Ilyen szemszögből az aki előzi Őket a havas, jeges úton száguldozó marhának tűnhet, pedig lehet, hogy a különbség csupán annyi hogy a "száguldozó marha" ismeri a fent említett határokat.

The Good Boy 2010.12.09. 14:03:36

@KuKori: nem okolom őket, csak jeleztem, hogy a mai gépjármű vezető képzés nem foglalkozik ezzel a dologgal. Meg sajnos az emberek sem. Fiatal koromban rengeteg időt töltöttem elhagyott, behavazott buszfordulókban, és "tanultam" a téli közlekedés veszélyeit (nem hülye gyerekként kézifékezgettem, hanem próbálgattam az akkori kocsi(jai)m határait, és hogy lehet azt összeszedni baj esetén). ebből élek mai is. Nem pánikolok, ha nagy ritkán véletlenül megindul a gép alattam (hanem élvezem, hogy milyen egyszerű módon össze lehet kapni azt, higgadtan).
És a másik dolog, hogy anno, amikor az asszony is jogsit szerzett, akkor nem sajnáltam az időt és a benzint arra, hogy az első (egy-két) telén ő is megismerhesse a téli közlekedés határait. Nagyon sok férfi örülne, ha olyan jól kezelné ezeket a helyzeteket mint ő.
Ráadásul asszonypajti hátsókerekes/turbós/farmotoros/automata géppel csapat:D és soha semmi komolyabb gondja nem volt.

kpjotr 2010.12.09. 14:21:04

@The Good Boy:
"Fiatal koromban rengeteg időt töltöttem elhagyott, behavazott buszfordulókban, és "tanultam" a téli közlekedés veszélyeit"

Na ez itt a LÉNYEG!
Aki ezt (vagy a fizetőset) kihagyta mondhat bármit, nem tud hóban biztonságosan közlekedni. És a többség ilyen. Ezt nem lehet a sebesség csökkentésével helyettesíteni!

GG81 2010.12.09. 14:24:21

@kpjotr: hát iggen... nem igazán a városban kéne próbálgatni a közlekedésben vagy épp a parkoló autók között a tehetséget, a vasat, mit bír...

vagy télleg legyen nagyon kihalt a tér vagy érdemes vidékre, jó kis földutakra lekanyarodni és akár a szűz hóban csapatni... de ehhez idő kell, ami meg pénz és csak pénzt éget az ember, erre kevesen fanyalodnak. pedig milyen jó is volt az új autókkal kimenni a pusztába és nem elakadni, úton maradni... ;-)

Krisi 2010.12.09. 14:25:46

@The Good Boy: "asszonypajti hátsókerekes/turbós/farmotoros/automata géppel csapat"

Porsche vagy Ikarus? :D

The Good Boy 2010.12.09. 14:29:08

@GG81: nem védekezésként, de tényleg teljesen kihalt részen ("nyári" üdülőövezet buszfordulója, ami ősztől-tavaszig egyáltalán nem üzemelt) placcon gyakoroltam. Több felelősségérzetem van annál, hogy parkoló autók által szegélyezett parkolóban kóstolgassam a kocsimat. Az asszony is hasonló, zsákfalu végén lévő kihalt buszfordulójában tanulta meg a téli közlekedés lehetőségeit.

Karcolt lendület 2010.12.09. 14:30:38

@The Good Boy:
Miután nagyjából 2 hete pont szükségem volt a sűrű havazásban a hazajutáshoz a téligumikra, az abs-re, az eps-re és nem utolsó sorban a már Wartburgon is edzett téli vezetési rutinomra, így azért eléggé tudom értékelni a modern technika vívmányait és pl. emiatt is tartom hülyeségnek és felelőtlennek ezt a cikket.

GG81 2010.12.09. 14:36:33

@Krisi: ha kétüléses, akkor lehet IFA vagy Rába is! :-D

kpjotr 2010.12.09. 14:37:45

@GG81:
"de ehhez idő kell, ami meg pénz és csak pénzt éget az ember, erre kevesen fanyalodnak."
Ez az érem egyik oldala.
A többiek feltartása, az árokba csúszás, a gazdasági totálkár és a temetések költsége (az erkölcsi és mentális vonzatokról nem beszélve), pedig az érem másik oldala.

GG81 2010.12.09. 14:38:13

@The Good Boy: nem rád írtam, hanem a sok jaszkarisra a városban, aki tényleg csúszkál és akár direkt és akár mondjuk meg is pördül a soroksárin, mert annyira überfasza, azaz überfaxán elszámolta...

vagy nem a parkoló autómentes távoli sarkában pörög, hanem csak épphogy...

Karcolt lendület 2010.12.09. 14:38:14

@GG81:
Bevásárlóközpontok parkolójában is akad általában olyan rész, ahol nincsenek autók és lehet próbálkozni: érdemes friss havazáskor kimenni valamelyik este, próbálgatni a féket, kanyarodást, hogy csúszik meg az autó és hogyan lehet ebből kijönni.

GG81 2010.12.09. 14:39:42

@The Good Boy: bazz valamiért a hátsókerekességre állt az agyam, ok. ;-)

kpjotr 2010.12.09. 14:41:17

@Karcolt lendület:

Így van! Aki akar az keres és aki keres az talál megfelelő helyet és időpontot a gyakorlásra.

morzsa_morzsa 2010.12.09. 14:41:21

wau.

Gyanúsan kommentvadász poszt XD

amúgy tényleg hülyeség a cikk: téli gumi kell és kész.

McK (törölt) 2010.12.09. 15:02:53

Mégcsak néhány éve olvasok totalcart,de ennek sikerült alúlmulni mindent.
Gratulálok,így tovább.
Demagóg,hatásvadász,a tényeket szándékosan sarkosító,azokat kifordító írás.
Amolyan szarnak nevezném.

Gomulka Béla 2010.12.09. 16:01:21

@Fantozzi.ie: Nyelvileg lefordítható, de kulturálisan nehéz lenne. A Frédi és Bénihez pedig Romhányi kellett, aki már nincs meg.

@KuKori: Westport és Croagh Patrick; Achill szigete (Keel strand, és felette az ország legmagasabb tengeri sziklafala, 650 m a tengerszint felett), Belmullet sem rossz, Downpatrick Head megér egy sétát (Ballycastle), Sligo mellett a Knocknarea hegy, és persze a Ben Bulben, Mullaghmore kikotoje, és a hegyek felé a Lópatkó, az egyik legszebb gleccservolgy amit láttam - van mit nézni. Knock is útbaejtheto (Galway felol), ha aztán Charlestown-nál elmész az N5-on Westport felé. Kulturálisan és városképileg akkorát nem dob a Nyugat (leszámítva a megalitikus cuccokat, mert az aztán van! vannak itt olyan halomsírok, amik a piramisoknál régebbiek, és be lehet menni! ja, és nem is újraépítettek, mint Newgrange), viszont tájképileg nagyon.

cso zsi 2010.12.09. 16:12:27

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!: Tudom mit művel.
Azokon a városi kocsikon megfelelő lenne a négyévszakos is.
Aki átszeli Európát autópályán egy téli szettel, az ne nyavalyogjon, hogy nyár lévén lefogyott az út végére a futófelület.
Akinek télen országjáró szándékai vannak, rakjon fel arra alkalmas gumit.
Mindennek megvan a maga helye, és ideje.

Ciri 2010.12.09. 17:11:37

Ez nem poszt volt, hanem egy demagóg kommentvadász fos.
Minősíti az íróját is egyben.

Az igazi szégyen az, hogy ez itt a TC-n jelent meg.

A hozzászólásokat el sem olvastam, mert gondolom tele van "régen sem kellet téligumi, oszt megvótunk" buzikkal.

papa33 2010.12.09. 18:22:54

Érdekes, a jogszabályok nem köteleznek. Nem lenne ez pénzpazarlás, mert ha a havas napokon nem közlekedünk, akkor nem kellene. Sokan keveset, évi 6-12 ezret autózunk. Ehhez jó lenne a 4évszakos, de erre nem lesz gumis aki azt mondja hogy van jó 4évszakos... Különben én több gumitesztet megnézve, mert már tettek mindbe egyet... szóval sokkal rosszabbul szerepelt a télinél. De ha érdekük lesz a 4 évszakos, akkor sokaknak megfelel. Mert évi kevés km-nél nem igaz a 2 garnitúra 2* annyi idő... mert tartósat sem igen akarnak gyártani, jól tudom persze nagy kompromisszum minden gumi: tapad-kopik...

Azt kellene belátni, a vezetési gyakorlatot (ebbe a különleges helyzeteket is beleértve) nem pótolja semmi, régen azt kérdezték: vagy-e olyan jó sofőr, mint amilyen jó az autód? - na ma jobbak az autók, mi semmivel sem, az utak sem errefelé, és sokkal több az autó, és gyorsabban is akarunk menni, na ez van. (Anno 100, 1-2 felette, ma mindenki kevesli a 100-at (90 a megengedett, egy kutatás szerint pl autóút sebességhatárát igen nagy arányban nem ismerték...). Én nem erőltetném a gyorshajtást.

bunkokiller2 2010.12.09. 18:35:56

@cso zsi: Nem. Inkább aki ebből nem azt olvassa ki, mint a többi kb. 850 ember, miszerint ez (egyébként igénytelen, szenzációhajhász, minősíthetetlen írás)azt népszerűsíti, hogy van kibúvó a téli gumi használata alól. Csak azt nem mondja hozzá, legyen úgy, hogy akkor aki nem használ téli gumit, az ne használhassa az autóját sem télen!Nehogy már kitaláljuk, hogy majd ő eldönti, ma száraz idő van, ma amerre megyek már lepucolták az utakat, aztán ha téved, mások fizetnek, mindezt nevetséges pénzért, ha megnézzük. A guminak nincs ára. Bármi, egy olajszerviz is többe kerül, ha lebontjuk, mint a gumiabroncsok,.,,, Nos, a cikk ezeknek ad erkölcsi kibúvót és ugyan ezek pártoskodnak e szépséges cikk mellett, kik a kibúvót keresik... Az pedig,hogy letiltanak valakit, mert nem tetszik neki a cikk, külön röhej. A totalcar csillaga lefelé száll és egyre több ilyen cikk jelenik meg. A hozzászólok véleménye is jól mutatja ezt.

bunkokiller2 2010.12.09. 18:47:10

@Ciri: Ámen..Neked és a többieknek is igazuk van..Szégyen! Ja és aki pedig a négy évszakos gumiban hisz, teljesen műszaki antitalentum! Ha már egy féle gumit akarsz használni, HASZNÁLJ EGÉSZ ÉVBEN TÉLIT, DE NE ADJ TÖBB PÉNZT (IGEN, AZ A LEGDRÁGÁBB!) EGY OLYAN GUMIÉRT, AMI SEM TÉLEN NEM TUD MAXIMUMOT NYÚJTANI SEM NYÁRON, UGYANIS A FOR SEASON, ALL SEASON GUMI, PONTOSAN EZT JELENTI!Aki pedig, itt a komentek közt még ott tart,hogy az M+S azt jelenti, négy évszakos gumi, hát ne adjon, legyen szíves, tanácsot..Az ugyanis a téli gumi jelölése, persze rajta van a négy évszakoson is, mivel a négy évszakból az egyik a tél....
Ha pedig valaki komolyan bele akar mélyedni a témába és tudni akarja, VALÓBAN milyen a négy évszakos gumi, a világ talán legjobb gumis oldalán megteheti.

www.tirerack.com/videos/index.jsp#viewAll

Amerikában a négy évszakos guminak múltja van, százszor több félét gyártanak oda a gyárak. Mégis, még ők is tudják, a télivel sosem fog vetekedni és tudják, a négy évszakos gumi minden évszakban kompromisszumot jelent! Aki viszont télit használ egész évben, ha a profilmélység megfelelő, legalább a téli hónapokban megtett mindent a saját és a többi ember biztonságáért, amit a gumi oldaláról megtehet. Nem csodaszer, de nélküle nem tisztességes ma már télen a forgalomban részt venni...

bunkokiller2 2010.12.09. 18:50:49

akinek nincs kedve keresgélni:

www.tirerack.com/videos/index.jsp?video=26

www.tirerack.com/videos/index.jsp?video=23

Itt is olvasgathatsz...

www.aabroncs.hu/tartalom/gyik

A cikk pedig,buta és rossz! Lehet, megint, kitiltani!

cso zsi 2010.12.09. 19:13:27

@bunkokiller2: "Ja és aki pedig a négy évszakos gumiban hisz, teljesen műszaki antitalentum! Ha már egy féle gumit akarsz használni, HASZNÁLJ EGÉSZ ÉVBEN TÉLIT,"
És még más az antitalentum.
Van 3-4 hónap "tél", és 5 hónap "nyár", meg ami közte van. Évi 10000 km-t autózva lehet, hogy drágának tűnik a kétszeri gumicsere, meg a szettek ára 4-5 évenként.
Téli gumival autózva nem téli időszakban olyan érdekességekre lehet figyelmes az ember, hogy a 10-20 km/h-val bevett kanyar közben is úgy visít a gumi, mintha ámokot futnál 70-nel kanyarodva.
Valamint az is "mókás", hogy az autó nem áll meg úgy, mint nyári gumival. Tempós kanyarvételnél elkúszik oldalirányban. Aki évi 40-50000-et gurulgat, az tudja, hogy nyár közepére elfogy a téligumi.

bunkokiller2 2010.12.09. 20:54:22

Valóban..A négy évszakos szerinted mennyit megy el? Pont ugyanennyit, csak lesz egy gumid, ami sem télen nem az igazi, sem nyáron..Ezerszer bebizonyosodott..Télinek szar, nyárinak meg nem jó...

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.12.09. 21:03:06

A Goodyear Vector például négy évszakos abroncs és a téliek között is előkelő helyen szokott végezni a teszteken. De legalábbis jó-átlagos eredménnyel.

McK (törölt) 2010.12.09. 21:25:44

Aki szerint van 4 évszakos gumi,az járjon ugyanabban a lábbeliben egész évben.
Télen,nyáron.
Paraszt az ilyen..
Mondjuk járni lehet. Csak télen kurvár szétfagysz benne,nyáron meg izzadsz,de ha jól megnézzük,jó az egész évre..

Rocko- 2010.12.09. 21:31:22

@Ciri: "régen sem kellet (téli)gumi, oszt megvótunk" buzikkal."
bocs. :DDDDD

Rocko- 2010.12.09. 21:38:09

@McK: paraszt vagyok. :) de télen téli gumi van a kocsin, nyáron meg nyári.

Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.12.10. 02:28:55

Na, csak hogy legyen meg az ezer. :D

Én egy vidéki megyeszékhelyen lakom, valami kultúrfőváros vagy mi.

Nyáron volt egy kisebb esőzés, valami 2-3 hétig. A végére olyan szépen felázott az utca, hogy volt olyan nap, hogy 3-5 autót kellett az egyik szomszédnak kihúznia az Uazzal a sárból, köztük engem is.

Tartott ez az állapot kábé 2 hónapig.

Az egyik szomszéd, a 4x4-es Suzukival és a 4 évszakos gumijaival meg röhögött mindenkin. Mi meg sz*ptunk, és kilométereket kerültünk, hogy hazajussunk.

Akkor, ott a nyári gumi nagyon csúnyán elvérzett a 4 évszakossal szemben.

Szóval van létjogosultsága, ahogy az összes piacon kapható guminak. Csak meg kell találni.

Vágási Matyi 2010.12.10. 03:47:27

Aki szerint felesleges a márkás téligumi, az ABS, és a többi hárombetűs, az baromságot beszél.

bunkokiller2 2010.12.10. 08:56:09

Azt már említeni sem merem, amikor két havat én észre sem veszek a téli gumival, sőt még többet is alig, békésen, gond nélkül tudnék közlekedni, megállni, de az ilyen szemlélet miatt a sok nyárival vergődő majom miatt már áll a város. A teherautók, buszok is egy külön téma lehetne, mert arra is lenne ám megfelelő gumi, csak senki nem tudja megfinanszírozni..Azok pedig, akik azt hiszik,hogy nekik majd nem kell az autó a hóban, nos, mind akkor veszi elő, mert éppen akkor valamiért kell..Ezért egy álságos duma ez a ha nem használom az autót télen, minek vegyek téli gumit? Oksa, akkor TÉNYLEG ne használd..Mi téli gumisok meg hadd haladjunk!

Bob 2010.12.10. 09:02:30

Ennyi kommentet már nem olvastam végig, de akik a régi időkről beszélnek mikor 20 évvel ezelőtt így meg úgy volt azok gondolják végig, hogy negyedennyi autó volt, dugó is elvétve..

csintapala (törölt) 2010.12.10. 10:47:47

Gyerekek, nincs meg az 1000 komment, de már nem sok hiányzik, hajrá. Adok témát:

Én nem használok téligumit, mert:
- régen sem volt és úgy is lehetett közlekedni

- a téligumi hóba való, itt meg nincs hó

- ha mégis van hó, akkor is csak kevés, az utakat takarítják, legfeljebb kicsit lassabban megyek

- az egész hisztit csak a gumibiznisz gerjeszti

- jól vezetek, ura vagyok az autómnak és a helyzeteknek nyári gumival is

- sokkal veszélyesebbek azok, akik téligumival túl bátran közlekednek

Az ABS/ESP/STB nem ér semmit, mert:
- én még úgy tanultam, hogy lábbal kell pumpálni a pedált (a 4 kereket külön-külön fékezgetem ha kell, nehogymár egy gép jobban csinálja egy tapasztalt sofőrnél)

- a trabiban sem volt, mégis megálltam vele

- a nagypapám levezetett 2 millió kilométert, mégsem volt soha baleste, pedig akkor még 3 betűs maximum az SZTK szemüveg volt (ja ez 4 betű)

- blokkolt kerékkel előbb megállok, ha manőverezni kell, akkor meg felengedem a féket egy pillanatra

- ha érzem, hogy megcsúszna az autó a kanyarban, akkor elveszem a gázt és korrigálok (az ESP bénáknak való)

A mai autók nem biztonságosabbak semmivel a régieknél, ez csak illúzió, a sok elektronikus vacak hamis biztonságérzetet kelt, ez pedig mindenkiből száguldozó, őrjöngő vadállatot csinál.

vasgyuszi 2010.12.10. 10:58:32

A szagemberektol kérdezem, hogy egy 2,05 tonnás kocsira (velem együtt 2,2 tonna) a 215/60 R16 99H jelzésu gumik nem túlzóak? Nem túl szélesek, laposak, satöbbi?

A válaszokat elore is köszönöm!

Hurri Kán 2010.12.10. 11:00:22

@vasgyuszi:
Ha a gumi megfelelő ehhez a tömeghez (vannak ilyen táblázatok a neten, gugli segít), akkor semmi gond nincs vele.

vasgyuszi 2010.12.10. 11:14:40

@gyvy: Kösz, a választ, gyors voltál!
Igen, ennek utánanéztem. Pont a "99" a lényeg, mert ugyanehhez a kocsihoz (C8) kínálnak gyári garnitúrát (Michelin Alpin A4) 94-es (670kg) és 96-os(710kg) terhelhetoségi indexszel. A 99-esnek 775 kg a terhelhetosége, ami nekem kifejezetten elonyos, mert szeretem megpakolni a kocsit...)

Hurri Kán 2010.12.10. 11:17:24

@vasgyuszi:
Plusz még a sebesség-index (H betű jelen esetben), de egy megpakolt C8-cal gondolom nem két keréken kanyarodva közlekedsz ;)

vasgyuszi 2010.12.10. 13:33:09

@gyvy: :))) ha nem is két keréken, de egy kis kasztnibillenéstol nem riadok meg. No meg az a típus sem vagyok, amelyik állóra fékez mielott eltekerné a kományt... Láttam ilyet éloben, eszméletlen volt :)

Szóval a sebességindex (H): 210 valós km/h-ig jó. Eddig azt hiszem a 200-at alulról súroltam (6800 km van a kocsiban) és azt is óra szerint, tehát boven a lehetoségeken belül maradok, foképp télen, feleséggel, gyerekkel, csomaggal, éjszaka, esetleges fejfájással. Amúgy rendben vagyok ;)

bunkokiller2 2010.12.10. 17:12:01

@vasgyuszi: Csak a legfontosabbat el ne felejtsd, a megfelelő keréknyomást! Semmit nem ér a magas teherindex, ha a gumi alul van fújva..Itt találsz felül egy letölthető táblázatot, excelben. Benne van a C8 is. Nem minden van benne, de sok minden.

www.aabroncs.hu/tartalom/gyik

vasgyuszi 2010.12.10. 17:35:37

@bunkokiller2: köszi a táblázatot, megnéztem. Szerencsére egybeesik a vezetooldali ajtóra felragasztott matricán szereplo értékekkel, azaz jelenleg 2,5-ös nyomással járok. Annyit véltem felfedezni, hogy teljes terhelénél a hátsó tengelyen lévo abroncsokhoz 3 Bar-t ajánl a gyár. Egyébként ennyire voltak felfújva a gyári téligumi+felni szett kerekei, ami miatt aztán extrakönnyu volt a kormányzás a nyárigumikoz képest, noha méretben teljesen megegyeznek. Néztem is nagyokat. Aztán ellenoriztük a nyomást és meresztettem a szemeimet, hogy körbe 3 Bar volt az összes gumiban. Ehhez képest a 2,5 olyan laposkának tunt elso ránézésre. Már már megszoktam a látványt ;)

Annyi a dilemmám, hogy amikor megyünk anyóshoz Karácsonykor (Mü->Bp), akkor ne tegyek-e a hátsókba újra 3 Bar-t, mivel lesz feleség+gyerek+cuccok+réginagyTV+kartonétolaj összeállítás a csomagtartóban.
Szerintetek?

bunkokiller2 2010.12.10. 20:22:53

Ami a fontos, hogy olyan műszerrel ellenőrizd, ami megbízható és csak hidegen.A benzinkúton láttam már 0,5 bar eltérést!!A 3 Bar tényleg csak télen és teljes terhelésnél..Nyáron semmiképp ne fújj ennyit bele, mert az üzem melegen legalább 3,4-3,6 Bar! A másik, hogy ekkora nyomást utána el ne felejts leengedni, mert nem állsz meg többet:-))

A téli gumi vs négy évszakhoz pedig csak ennyit:

http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=476456561434&oid=147686205273847&comments

plephyl 2010.12.13. 21:52:39

egyetértek a cikkel.
amerikanizálódunk,butulunk, túlaggódunk.

remélem nem teszik kötelezővé a téligumit.
én azzal járok, de egy évben csak néhány napon veszem hasznát.

Hazánk klímája és domborzata NEM hinném, hogy megköveteli a kötelező téligumizást.

A többi kütyü jó dolog, pl ABS igen hasznos találmány. ezt nem keverném most ide.

plephyl 2010.12.13. 21:54:27

@csintapala: csak nagyon nagyon kevesen gondolkoznak így, hiába provokálsz.

a cikkíró sem teszi. ha így gondolod, akkor félreértetted a mondanivalót.

Fánkevő Fáncsi 2010.12.14. 02:08:24

@plephyl: Nem értelek plephyl, hiszen itt többen már feltettek videókat, összehasonlító teszteket a téli-nyári-4évszakos gumikról. Nézd már meg először azokat. Mi kell még, hogy világos legyen, hogy sok-sok métert és manőverezhetőséget jelenthet ez télen? Gondolom akkor más lenne a véleményed, ha a te kislányodat üti el egy autó nyári gumival, télen. Az lehet, hogy a téli-gumi reklám pont ugyanolyan idétlen és idegesítő szájbarágásnak tűnik mint a Calgonnal a mosógép is tovább él, de teljesen más a két reklám alapja, valóságtartalma. És szerintem sokkal inkább jogos lenne kötelezővé tenni, hiszen a biztonsági öv esetén csak saját magunkat védjük, a téli gumi másokat is véd tőlünk. Csupán anyagi okokból nem kötelező eleddig szerintem, sokakban felháborodást váltana ki, ha muszáj lenne fizetni érte, főleg itt a csórók országában.
Csintalapa hozzászólása annyiban azért béna, hogy kifelejtette azt az érvet, hogy "Hazánk éghajlata nem követeli meg, nálunk a hó és jég melegebb mint Skandináviában."

papa33 2010.12.15. 13:04:39

Elgondolkodtató, de az utak mennyisége és minősége nem fejlődött annyit mint a forgalom, hajtani is kell, szóval a benzin és autóárhoz, ha akar télen autózni az ember, akkor KELL az a téli, be kell látni.

A kütyükről, abs, esp, légzsák: egy baleset látványán el kell gondolkodni. Egy haver valami banális balesetben meghalt, (előtte hetekig kóma), többünk szerint ha ESP ill fejlégzsák van (fejkocc lett a veszte, egy nem szoci autóban), ha csak egyik is, megússza épségben... Ha lesz lehetőségem új autót venni (ez ugye kb 3 milla körül általában) akkor csakis 6 légzsákkal, ha marketing egyesek szerint, akkor is.

robot_ 2011.01.04. 11:23:41

██ ████▅▄▃▂
████

RangerJoe 2011.01.04. 23:08:51

Akkor ne használjam a kétéves téligumijaimat, mert használtak?

selgir 2014.11.06. 10:30:53

@Nancsi: "Ha van egy emelkedő, és a bénázó nyári gumis miatt nem tudsz felmenni, akkor ott eleve nem is kéne próbálkoznod."

szerinted a nyárigumis meg jó helyen van ott? csak a téligumis van lebaszva, mert menne az úton előtte meg bénáznak...

Hidegen 2015.12.08. 08:05:19

@csintapala (törölt): Na az ilyen okostojásoktól mentsen meg az osten az úton...
süti beállítások módosítása