Nemcsak UAZ-zal háborúzunk

  2010. augusztus 14. - papptibi Címkék: kecskemét repülőnap mig cápeti frecce tricilori

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

A hadviselésnek hagyományosan jó a PR-je, van rá pénz bőven. Bele se merek gondolni, hogy mennyibe került Kecskemétre trélerezni az egykor itthon rendszeresített MiG-eket, letelepíteni azt a hihetetlen mennyiségű fröccsöntött toalettet, összehordani a sok harci járművet, bezacskózni a sok ingyenvizet és idetrombitálni rettenetesen mennyiségű, hetvenvalahány repülőgépet. Valószínűleg felfoghatatlan az összeg, amit komoly könyvelési trükkökkel lehet elfogadható mértékűre kozmetikázni. És persze azzal, hogy azért bevételt is hoz, igaz, az idén nem a szokásos 80-100 ezer néző jött el, hanem csak 35 ezer. Bár az nehezen lefordítható forintokra, hogy a hadsereg szimpatikusabb lesz az embereknek – akár mint munkáltató is. Megjegyzem, az idén a Mercedes is elhelyezte a maga kis toborzó molinóját, elvégre egyre közelebb a kecskeméti gyáravató.

Ugyanakkor azt mondom, hogy még mindig jobb, ha a katonák ilyen repülőnapokon repkednek, mintha élesben háborúznának. Mert nincs annál jobb érzés, amikor az F-18-as utánégetővel kifordul, és olyan a hangja, hogy az egész tüdőd remeg. Illetve van jobb. Amikor a Szu-27-es kötelék lassú fordulózik, mert akkor már nem csak a tüdőd remeg, hanem az egész tested. Meg a föld is. De ilyen műsorszám nem volt, noha itt voltak az ukránok, de csak statikusan – azaz kiállították a gépeiket, de nem repültek. Kár, mert úgy 15 éve láttam ilyesmit, és szenzációs. Egyben rémisztő.

Persze, nem rettegni megy az ember repülőnapra?

Ezzel a festéssel maximum narancsligetekben bevethető az F-16-os (kattintásra a repülős képek galériájába jut)

Én spéci két dolgot kedvelek: a vadászgépeket, a kötelékeket. Sajnos a légcsavaros műrepülés számára kicsit sok ennyi tér, hiába teszik ki a lelküket a pilóták, a nézőtér teljes hosszában elvesznek. Azonban Kecskeméten nemcsak repülők voltak, hanem földi járművek is, a délelőtti rossz idő miatti csúszás bőven adott időt az átnézésükre.

Szinte beleolvad a színe a Kis-Kunságba (kattintásra a földi dolgok galériájába jut)

Valószínűleg nem olvastam elég figyelmesen tavaly decemberben Winkler afganisztáni cikkét, mert abban szó esik három magyar Cougarről, igaz, azt, hogy ezek a mieink, vagy csak használjuk őket, nem részletezte. És tényleg a mieink, így sivatagi álcázó festéssel, ami nyilvánvalóan nem a kis-kunsági futóhomok tovaterjedése miatt szükséges. Egyébként a Cougar tűzszerészjármű volt az egyetlen, amelybe nem engedték az embereket beülni. A piros kordon, robbanásveszély felirattal elég volt a kémek elriasztására. (Amúgy a cikk készítésekor Winkler sem fotózhatta a jármű belsejét, biztos lehet ott valami titok, bár ő nem látott semmi különöset. Persze, ez is lehet egy titok.)

A négytengelyes MAN üzemanyagszállító

Az összes egyéb járműbe be lehetett szállni, brummogni, kormányt tekergetni, fotózni. Így a két-, három- és négytengelyes MAN és Rába tehergépkocsikba is. Ezekből szédítő mennyiség ácsorgott a bemutatón, mindenféle felépítménnyel, önrakodó kivitelben, lőszer-, üzemanyag-, ívóvíz-szállító és natúr tgk-kivitelben. A söfőrökkel beszélgetve kiderült, hogy szeretik ezeket az új gépeket, amelyek MAN-fülkével és motorral, ZF váltókkal és Rába hidakkal készülnek. A hivatalos műszaki adatok alapján egyébként a H14-es kéttengelyes teherautó, teljes terheléssel 46 fokos (nem százalékos!) emelkedő leküzdésére képes, ami döbbenetes érték. A szabad magassága pedig 40 centi. Egyedül a klíma hiányzik belőlük, bár az újabbakból már van légkondis is – ezek állítólag a LED-es lámpákról ismerhetők fel. Hiába, a tuning a hadászatban is felütötte már a fejét.


A Rábák túlsúlya remélhetőleg a Honvédség teljes gépparkjában is meglesz, de azért hoztak annyi Kraz-t, Ural-t és egyéb orosz gépet, amennyi az egészséges katonanosztalgiához kell az öregebbeknek. Ezek voltak még az igazi gépek, sóhajthatnak fel, amikor meglátják a 38,8 literes (nem elírás, ennyi), V12-es, 780 lóerős gyorsjáratú bulldózert – mert volt még bennük anyag... Sőt, rövid ideig még üzemanyag is.

A 40 tonnás tömeg erősen lerontja a BAT-2 teljesítmény-súly viszonyát

Aki esetleg eddig nem értette volna, hogy miért gyártják mind a mai napig a Mercedes G-osztályt, az most megvilágosodhatott Kecskeméten, ugyanis a Magyar Honvédség lassacskán lecseréli UAZ-ait a katonai G-Mercikre, gondolom, a hadi megrendelések még sokáig életben tartják a típuscsaládot – azt a pár polgári kivitelt is beleértve, amivel a rózsadombi háziasszonyok leugranak sütiért a Szépvölgyi útra.

Ahol még él a régis soros öthengeres motor: hadi-G

A már nem hadrendben lévő légi járművekből is remek bemutatót hordtak össze, gyakorlatilag az összes régi MiG vadászgép itt sorakozott – a 15-östől a 23-ig, a Szu-22-n át az összes helikopterrel együtt. A kedvencem egyébként a Cápeti nevű 21-es, amely valamelyik taszári repülőnapra készült, ha jól emlékszem. Egy biztos, valahol Csehországban vettem egy ilyen matricakészletet a gép 1:48-as modelljéhez, igaz, a projekt kissé megrekedt, de a most készített részletfotók talán új lendületet adnak. A vicces az, hogy román színekben még repült is MiG-21-es, igaz, erősen modernizált fedélzeti elektronikával. Mi meg itt búcsúztattuk a MiG-29-eseket, ezentúl csak Gripenek állnak rendszerben.

Ő Cápeti, a komisz MiG-21 Bisz. A Bisz kábé annyit tesz, hogy Evo

Egy ilyen forgatagban az ember afölött is majdnem elsiklik, hogy Magyarországon van repülőgépgyártás, erről a statikus kiállítás végén ácsorgó két ultrakönnyű gép tanúskodott. Az egyik könnyebb volt, mint a másik: az Apollo Fox üresen úgy 265-285 kiló, a másik, a Corvus Phantom biztos 300 fölött van. Hozzáteszem, az utóbbi egészen repülőgépszerű, sőt, létezik behúzható futós változatban is. Ja, és  Bessenyei Péter is egy Corvussal repült mostanában a Red Bull Air Race-eken, úgy hívják a típust, hogy Racer. Persze, az nem ultralight, mint valami joghurt.

Csinos. Kecskemét mellett készül, Ballószögön

A magyar gyártók mellett bukkantam egy főleg oktatással és repülőgép-forgalmazással foglalkozó cégre, akik kiállították minden repülésoktató álmát, a turbódízel repcsit. Hogy még nagyobb pofont kapjanak a jövedékiadó-bevételek, a Diamond DA42 TDI két darab, kétliteres Mercedes dízelmotorját átállították gázolaj-üzemről kerozinra. Nem rossz, mi? Ilyennel kéne taxizni!

A fenébe, megint fejjel lefelé tettem be a memóriakártyát a gépbe!

Számomra azért az F18-asok, MÍG-29-esek, a francia Rafale és az orsózó olasz C27-es katonai szállítógép mellett azért az örök Frecce Tricolori jelentette a fő látványosságot, fej-fej mellett a Török Csillagokkal. A török csapat szpíkerének magyar nyelvű közvetítése már önmagában megért annyit, hogy az ember elmenjen a repülőnapra, és nem a vicces akcentusra gondolok, hanem arra a kedvességre, ami átjött az egész show-n. Mindamellett, hogy rettenetesen régi gépekkel mutatnak olyasmit, hogy a közönségben végigmorajlik egy hatalmas hú. Persze, Vári Gyula óta tudjuk, hogy sosem a legnehezebb figuráknál, de hát tudni kell a közönségnek repülni. Amikor a mínusz 3-4 g-s kunsztokat mutatták, maximum a szakemberek bólogattak elégedetten.

A nagy kuszaság. Nem mentek egymásnak

Azért a nap végére kiderült, hogy még mindig az ötvenéves olasz csapat rajzol a legszebben az égre, gondolom nálunk további népszerűségi bónusz, hogy mindezt piros-fehér-zöldben teszik. Vagy zöld-fehér-pirosban? Na mindegy, attól függ, éppen melyik gép van felül, és melyik lent.

Az idén lesznek ötvenévesek. Mármint a kötelék, nem a gépek

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr1002219378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

atompyka 2010.08.14. 08:39:57

Ha már ez egy autós oldal: kiírhatnák a városi útbaigazító táblákra a kapuszámot is, amihez navigálnak. Tie a hármashoz rendelt, sikerült megtalálni nagy nehezen, de még a sarki rendőrök is többször rosszfelé küldtek.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.08.14. 09:23:24

@atompyka: Szerinte nagyon korrekt volt a szervezés. Főbejárattól 500 méterre őrzött parkoló, abszolút nem csillagász árak stb.

Á török csillágok pedig remeket repültek, nágyon jól éreztük mágunkát.
Jövöre szpíker mellé Pistát eeegyüt énekelhetnék Tátrá áll áz álmáfá álátt. Figyelni jobbrá, bálrá, egyszere, MOST! :))))

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2010.08.14. 09:32:38

A cikk nagyon jól sikerült, de feltehetnétek még pár képet:D Jövőre én is meglátogatom a rep. napot.

Leadfoot 2010.08.14. 09:33:01

Szerintem is nagyon jó volt a szervezés. Voltam már repülőnapon az osztrákoknál is, és meg sem közelítette a miénket.
Persze ennyi ember kezelésénél mindig adódhatnak nehézségek, voltak is apró bakik, de tényleg le a kalappal!

A 35ezres nézőszámot nem tudom, ki terjesztette el, de szerintem ordas nagy hülyeség. Mondom ezt úgy, hogy eddig az összes kecskeméti repülőnapon ott voltam, sőt a két taszári közül is az egyiken.

A Török Csillagok szépet repülnek, de nem nagyon variálják a programjukat, és aki sokadszorra látja, annak már kicsit unalmas. "Ínyenc" szemmel idén sokkal érdekesebb volt a Patruille Suisse és a Breitling Jet Team.

Leadfoot 2010.08.14. 09:35:54

Még valami: a résztvevők egyike sem kapott egy árva petákot sem a részvételért.

Akármennyire divat mindent fikázni, elképesztő siker volt az idei repülőnap. Érdemes elolvasni a hozzászólásokat néhány külföldi repülős fórumon, mindenki el volt ájulva, imádta az egészet, csakúgy mint az itthoni repülés-rajongók szinte kivétel nélkül.

Hurri Kán 2010.08.14. 09:57:17

Lehet fanyalogni, ahogy sajnos a sajtó egy része tette, de attól még tény hogy ez a rendezvény Európában is bárhol megállná a helyét! Mind program, mind szervezés tekintetében.

Nincs még nicked 2010.08.14. 10:08:29

Az az '_í_vóvíz' felirat a videó elején kinek a siralmasságát is demonstrálja?

atompyka 2010.08.14. 10:32:24

@Sanyi.: Igazság szerint igazságtalan voltam: ez volt az egyetlen dolog, ami NEM tetszett a repnapban.
Ami kifejezetten tetszett (szervezésileg), hogy nem támogatták a büféseket, volt bőven ivóvíz.
Mondjuk nagy rutinom nincs repnaprajárásban: csak a kecskemétieken voltam még (1-2 kivétellel, mint Pozsony, Bakony).

misi107 2010.08.14. 10:49:17

A szerző megjegyzésére,hogy tilos volt a belsejét fényképezni,csak annyit,hogy magyarországon ez van.Külföldön gyakorlatilag ilyenkor bármit lehet fényképezni,felénk meg ezerévre titkosítanak.Ez van,az elvtársak ezt tanulták meg,nehogy a paraszt megtudja,mire költötték a pénzét.Vonatkozik nem csak a járművekre,de a repülőgépekre is.

kran72 2010.08.14. 11:12:00

Köszönet a cikkért,érdekes volt.Amit látogatóként hozzáfűznék:A karszalagomon 88000-es szám volt,talán a 35 ezres nézőszám egy kicsit alábecsült(persze lényegtelen)Magyarországi rendezvényen én és a haverok ilyen szervezettséget,rendet,tisztaságot még nem tapasztaltam,megemelem a kalapom a szervezők előtt.Mivel adófizető vagyok végre láttam hova költik el adóm egy részét és inkább repülő napokra költsék mint hogy valami politikus lenyúlja.Azért említést érdemeltek volna a pilóták is (magyarok és külföldiek egyaránt)oltári laza srácok,tiszta mint a filmekben.Komoly munkát végeztek ezekben a napokban,mégis végig vigyorogták(többnyire) ezt a két napot.

Hz 2010.08.14. 11:17:11

Szu-27 nem repült, na az nem tetszett!

CsCsabesz 2010.08.14. 11:25:41

Sziasztok!
Én is csak gratulálni szeretnék a rendezőknek és szervezőknek a kivételesen példás lebonyolításért. Két évvel ez előtt is kivételes munkát végeztek és most is. A show és a pilóták pedig fantasztikusak voltak! Ez a rendezvény mércét állíthatna a többinek is. Bánhatja aki kihagyta. Mi jövőre is ott leszünk!

Leadfoot 2010.08.14. 11:35:30

@misi107: Azt ugye fölfogod, hogy az ilyen járművekkel a magyar katonák nap mint nap teljesítenek éles kanyarokat?

Egyébként a kiállításon MINDENT lehetett fényképezni, pedig a légi járművek mellett elképesztő mennyiségű földi eszköz is ki volt állítva. Ez volt az EGYETLEN kivétel, te meg rögtön elkezdesz "elvtársazni".

Ami a "külföldet" illeti (divat ezzel dobálózni mindenféle konkrét infó hiányában): Ausztriában pl. tilos az Eurofighterek beömlőnyílását fotózni. Pedig elég sok lóvéba került az ottani adófizetőknek.

Bakker, ez egy katonai létesítmény. Van EGYETLEN dolog, amit nem lehet belülről lefotózni, és rögtön jön a hőbörgés.

Nem érzed, hogy ez nevetséges?

Leadfoot 2010.08.14. 11:36:41

@Hz: Repült az, csak nem szombat-vasárnap. ;-)

www.youtube.com/watch?v=JppCpCBAzWM

diktatorikus kleptokrácia 2010.08.14. 11:44:07

a hivatalos nézőszám százezer fölött volt egy kicsivel, de nem baj. szombat az időjárás és az alacsony felhőalap miatt kicsit zötyögésen indult (első felszállás valamikor 10.30 környékén), de elég sokáig tartott, vasárnap laza őrület. hétfőn láttuk elrepülni a Szu-27-est, ami valami gyomorrengető csoda volt.
a külföldi kötelékek egymástól függetlenül állították, hogy ez volt az év legjobb repnapja, aminek lesz még eredménye. sehol máshol nincs ennyi kötelék, ennyi gép. jóval 100 fölött voltak gépek a levegőben, kb 10 óra repült idő - mi kell még? Farnborough-ban 6 órányi program sem jött össze.
Robi, Karcsi, többiek, köszönet a szervezésért, a munkáért.
következő airshow két év múlva.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.08.14. 11:52:58

Köszi az írást és a képeket, ha már idén nem sikerült kijutnom :(
Kb. 10 éve lehettem utoljára, akkor kisgyerekként hatalmas élmény volt, gondolom ez most is így lett volna.
Ami nagyon megmaradt: A Török Csillagok szpíkere folyamatosan azt üvöltözte a hangosba: Figyeljenek, ez borrrzásztóóó, borrrzásssztóóóó :) Idén is mondta? :D

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.08.14. 11:56:12

Köszi az írást és a képeket, ha már idén nem sikerült kijutnom :(
Kb. 10 éve lehettem utoljára, akkor kisgyerekként hatalmas élmény volt, gondolom ez most is így lett volna.
Ami nagyon megmaradt: A Török Csillagok szpíkere folyamatosan azt üvöltözte a hangosba: Figyeljenek, ez borrrzásztóóó, borrrzásssztóóóó :) Idén is mondta? :D

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.08.14. 11:58:20

Tudtam, hogy megint megsz.pat a blogmotor... Sorry.

bottaster 2010.08.14. 12:13:15

én is ott voltam ez volt a második alkalom hogy elmentem (5 éve voltam először) akkor is nagyon jó műsort adtak az olaszok és a törökök (a speeker akkor is tolta már) csináltam vagy 400 képet telefonnal és azthiszem innentől mindig ott leszek ha lesz

Leadfoot 2010.08.14. 12:29:32

@Hiissaa: Tegyük hozzá, hogy a szombati ködös kezdés után a szervezők nagyon jól végezték a munkájukat, és úgy variáltak a programon, hogy kihozták a maximumot a rendelkezésre álló időből (és időjárásból).

red87 2010.08.14. 12:34:38

papptibi, mi láttunk is Téged a narancs pólódban sétálni az izraeli Hercules környékén:)

isten volt a repnap, de nagyon hiányozni fognak a 29-esek...:( mindig is a kedvencem volt, messze a legszebb, és a legjobb hangú.

viszont szerintem nem a BORS-ra kéne hallgatni semmilyen ügyben, ld látogatottság. egy katona ismerősöm állítja, hogy 70ezer fölött voltak a két nap összesen.

implode 2010.08.14. 12:37:53

Az ide repülőnap a legjobbak egyike volt, hanem a legjobb. A szervezettség pedig kifejezetten profi. Látnivaló volt bőven. A kezdeti rossz idő viszont segített abban hogy a földi látnivalókat is tiszteségesen meg lehessen nézni.
A nézőszám teljesen biztosan 100ezer fölött volt. Repülőnap és koncertlátogató lévén ezt megtudom ítélni.
Érdekesség azoknak akik "csak" a két hivatalos napon voltak jelen:
Előtte már a tréning napokon (én csüt. és péntek is kint voltam a kerítés szélénél) is már hatalmas tömeg volt (csöt-ön megszámoltam a fényképeimen 100 körüli gépjármű volt a pusztában, pénteken még több. Lakókocsik sátrak motorosok biciklisek még gyalog is jöttek a városból vagy éppen külföldről. A felségjelzések amiket láttam (A, D, NL, GB, CH, S, RO, SRB, F, PL, CZ, SK, I, a távol keletiek bérelt autóval) Mondhatom igazán nagy büszkeség ez a Kecskemétieknek és szerintem egész országunknak. Szállások dugig. Aki ma érdeklődik a repülés iránt az pontosan tudja hol van Kecskemét, és ismeri is a rendezvényt. Ezt kell kiemelni!!!

Leadfoot 2010.08.14. 12:57:13

Még pár kommentár a képaláírásokhoz:

Török Csillagok - "Csak náluk fordult elő, hogy a közönségen végigmorajlott, hogy: hú!"
Na, hát ez egyáltalán nem így volt. Hogy mást ne mondjak, ott volt az olaszok C-27 Spartanja (a legnagyobb tapsot ő kapták) vagy épp a svájci F-18 gyors áthúzása szombaton, mikor kétszer is előjött a "vapour cone". Számtalan ilyen felhördülés volt.

Egyébként az F-5 szerintem még nem "reménytelenül elavult technika".

Ahol 1988-ban a Frecce Tricolori katasztrófát szenvedett, az Ramstein. Az együttes az Rammstein.

antimason (törölt) 2010.08.14. 13:00:31

1 dolog nem tetszett, de az nagyon nem:

Vasárnap a rendőrők nem engedtek behajtani az M5 lehajtójánál félig megtelt ingyenes parkolóba, hanem a repülőtér melletti fizetősbe tereltek mindenkit...

Érdekes szombaton nem volt gond ezzel, simán parkoltam az előbb említettben.
Talán az alacsony fizetős parkoló kihasználtságot segítették vasárnap nyereségesbe fordítani a helyi vállalkozóknak.

2 évente rendezik meg, de volt hogy 3 év maradt ki. Ha tényleg alacsony volt a nétőszám, akkor lehet most is 3 év szünet jön :(

A legjobb ár/érték arányú rendezvény.
Itt kapsz a pénzedért a legtöbb élményt.
Fantasztikus élőben, senki ne hagyja ki legközelebb.

antimason (törölt) 2010.08.14. 13:01:55

Megvalom, hogy igazából 2 dolog nem teszett.
A fent említetten kívül az izraeliek meghívása volt az.
Bár Ők jönnek meghívás nélkül is...

Leadfoot 2010.08.14. 13:11:33

@antimason: A szerbek repülőgépei ott álldogáltak az amerikaiakkal szemben. Kicsit több mint 10 éve még lőttek egymásra. Erről ennyit.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.08.14. 13:52:57

Kár hogy már sokadszorra sem tudtam elmenni :( Most pénzhiány mellett legalább idő sem volt :(

@antimason: Gratulálok, teljesen megértetted a dolog lényegét...

a márk 2010.08.14. 14:16:13

Én csak gyerekként láttam tán 10 éve, de a következőn mindenképp ott leszek. Hátha akkor repülnek a ruszki masinák.
Szinte hihetetlen számomra, hogy van olyan műfaj ahol tudunk nagyot alkotni. Tiszteletem a szervezőknek.

papptibi 2010.08.14. 14:58:10

@Leadfoot: "Számtalan ilyen felhördülés volt." Igen, jogos, én a kötelékekre gondoltam ez esetben. Mondjuk az orsózó bálna is a kedvenceim között van, meg lepett, hogy most nem is egyszer csinálta.

Leadfoot 2010.08.14. 16:01:41

@papptibi: Hát igen, a törökök nagy közönségkedvencek, talán azért, mert az ő programjuk látszik a legveszélyesebbnek.

photo.nagykrisztian.com/events/airshow2010hu/img/ev10_36.jpg

Viszont szerintem messze nem repülnek olyan pontosan kötelékben, mint a Patrouille Suisse, a Breitling vagy akár a Vihar Szárnyai.

atabi 2010.08.14. 17:58:47

tisztelet a magyar repcsiépítőknek,talán őket kellene inkább támogatni mint a danuvia,pannónia hamvábaholt ötletelőket

Leadfoot 2010.08.14. 18:53:13

@atabi:

Nemhogy nem támogatják őket, kis túlzással ott tesznek be nekik, ahol tudnak.
A Li-2-t mindenki csodálja (teljesen érthetően). A Goldtimer alapítványnál 4 éve belefogtak egy MiG-15-ös hasonló felújításába. Az elején egyeztettek a hatóságokkal, hogy mi fog kelleni, teljesítettek is minden kérést, több tízezer oldalnyi dokumentáció áll rendelkezésre. Erre most, mikor már túl vannak a hajtóműpróbákon, és nagyon közel van az első felszállás, a hatóság illetékese kijelentette, hogy a gép soha nem repülhet magyar lajstromban.

Így a gép valószínűleg külföldi lajstrommal repül majd...

Juhdzsin 2010.08.14. 18:53:49

Tényleg nagyon igényesen volt megszervezve az idei repülőnap. Egy pár képet énis lőttem:

indafoto.hu/gabe_/repulonap_2010_kecskemet_2

indafoto.hu/gabe_/repulonap_2010_kecskemet

purplehaze 2010.08.14. 19:46:02

Csatlakozom az elöttem, szólokhoz, nagyon jó volt az idei Kecskeméti Repülőnap. Én voltam korábban sok külföldi repnapon van összehasonlítási alapom. Egyre jobb a kecskeméti repnap.
Ha valaki kiváncsi rá, én is belinkelek egy oldalat (a sajátomat): www.lovibali.eoldal.hu
Mindenkinek jó szórakozást és bátorítok mindenkit járjon repülőnapokra és szagoljon némo kerozinillatot!!!

Helmut von Offenburg 2010.08.14. 19:46:57

Le a kalappal a szervezők előtt. Nekem kifogástalan volt minden. Profi. Már télen elkezdtem vágni centit ...
Számomra a legjobb a francia Rafale repülése volt (ha már ki kell emelni egyet).
Az ukránok landoltatása mindenképpen óriási fegyvertény, mivel elmondásuk szerint elég kevés repidőt kaptak eddig, ezért a statikus jelenlét is óriási dolog volt. (az orosz fellépés szerintem reménytelen errefelé)
Továbbá: a MiG-15 építőknek hatalmas aranyérem a munkájukért - ezzel szemben a hatóságnak a lócitrom díjat adományozom.

Giraffa 2010.08.14. 20:11:39

Jó volt a repülőnap, még szombaton is!

Így legalább nyugisan végig tudtam nézni a statikusan kiállított gépeket! :)

További képek:
picasaweb.google.hu/szarkafoto/CA20100808Repulonap?authkey=Gv1sRgCPLjj_P9zbCrkQE&feat=directlink

purplehaze 2010.08.14. 20:19:26

Én mind a két napon voltam, kell is ennyi a végignézéséhez.
Én azért kicsit vártam a Goldtimeres MiG-15 repülését. Persze jó magyar szokás szerint valamelyik hivatalnak keresztbe kellett tenni.

konzervmacso 2010.08.14. 20:25:45

@antimason: Én tudom, hogy valakinek mindig kell kommentben zsidózni és kommunistázni, szóval állj készen; ki tudja, eljöhet még a Russzkije Vityazi vagy a Sztrizsi Kecskemétre, feltétlen kurrogj majd akkor is.

sfdrake 2010.08.14. 20:27:47

@antimason: 2 évente rendezik, és volt viszont volt nem régen 2 egymás utáni évben is mivel valami évfordulója volt a repnapnak.

Valaki írta lazák a pilóták. Nálunk a szállodában ahol melózok a technikai személyzet lakott a szlovákoktól. Na ők is lazán nyomták, reggelig ittak meg csajoztak, bejöttek reggeliztek és mentek melózni, féltem is hogy elcseszik a gépeket és zuhanás lesz. Párom tescoban melózik, mondta katonák csak piát vásároltak meg óvszert:D Kipróbálták a helyi érdekességeket :D

silverghost 2010.08.14. 20:47:05

Jómagam tizenegy repnapon jártam, külföldin kettőn és a két taszárin ('91 és '92-ben) a rendezők sorait igyekeztem erősíteni. Ez a rendezvény nagyon rendben volt, akár a programot, akár a levezetést nézzük, bár a program kicsit ízlés dolga. Jómagam szívesen látnék néhány orosz ritkaságot a magyar égbolton, meg úgy egyáltalán a kelet-európai szegmensből. Az izraeli ügynökökön én is jót derültem, de hát nem mi keverünk a közel-keleten...
Még sok ilyen rendezvényt kívánok a magyarságnak, ami kirángat legalább egy napra a hétköznapok posványából!
u.i.: az üldözős jelenetben nagyon kitűnt, hogy a 29-esek ott nyomnák le a dicsőitett Grippent az égről, ahol akarják. Csak hát nem lehetett...

misi107 2010.08.14. 20:47:18

@Leadfoot: nemigen,tekintettel arra,hogy jómagam is fegyveres szervnél dolgozok jópár éve.Gyanítom,kicsit több rálátásom van egy-két dologra mint Neked.Én nem azt írtam,hogy maga a nap rossz volt,csak ez a jó magyar szokás,hogy az emberek feje fölött eldöntik,hogy ez tilos és kész,ami alapvetően hülyeség és igen,a kedves elvtársak fiai,unokái,sógorai meg komái ülnek vezető pozícióban.Nézz szét mondjuk a németeknél.Tartják az alakulatokhoz tartozó reptereken,laktanyákban,bázisokon a nyílt napokat,amit ott kiraknak azt max. csak elvinni nem lehet.Ami nem nyilvános,azt nem teszik ki.Szerinted ki a rákot érdekli,hogy az osztrákok mit csinálnak?

igazmondo 2010.08.14. 20:50:14

Amikor a Cougarról van szó, sosem hangzik el, hogy abban is van Rába fődarab. Pedig a futómű ugye...

stephencutter 2010.08.14. 20:53:30

37. II Rákóczi Ferkó Szentes.Ismerős környék,ismerős vasak,csak akkor az nem TAMM3 volt,hanem egyszerűen csak TMM.

silverghost 2010.08.14. 20:54:31

@dupree: A Rafale repülése tényleg üdítő volt.
A magyar légügyiseket meg csak sajnálni tudom a szűk látókörűségük miatt (MIG 15 eset). Hiába, meseországban ez már csak így megy. Az nem érdekes, hogy hány embert és azok munkáját, meg lelkesedését tapossák ezzel sárba, lényeg, hogy megmutassák.

nemértekhozzá 2010.08.14. 21:18:54

A belga f16demo team sem volt piskóta.:D
Ők a földön csinálták a hangulatot.
tutu.netne.net/images/1281249286.jpg

John C. Arvay 2010.08.14. 21:43:45

Óriási élmény volt, főleg azok után, hogy tavaly a válságra való tekintettel elmaradt.

Minden elismerésem a szervezőké, kitűnő munkát végeztek!

Én is sajnálom a MIG-29-eseket, ritka gyönyörű gépek, kár, hogy nem maradhatnak hadrendben, bár ennek is biztosan megvan a maga magyarázata.

Néhány - nem csak konvencionális - fotó itt is: picasaweb.google.com/joravecz/20100808RepulonapKecskemet?feat=directlink

Zsoli · http://prohardver.hu/tema/a_nagy_volvo_topic/hsz_1-50.html 2010.08.14. 21:58:12

Tényleg nagyon jó rendezvény volt, kár hogy sok mindenre nem jutott időm, pl. a 100 éves évfordulóra rendezett kiállításról is csak a TV-ből tudtam, el nem jutottam odáig.

diktatorikus kleptokrácia 2010.08.14. 22:14:57

@silverghost: tessék egy 'p'-vel írni a madarunkat. amúgy ne foss, dogfight-ban pariban lennének. a Gripen fordulékonyabb, míg a 29-es erősebb - naná, a két hajtómű :)

El Curros 2010.08.14. 23:03:01

Megboldogult sorkatonaként kétszer is "felléptem" Kecskeméten.
Légvédelmi rakétásként "oltalmaztuk" a repteret-és környékét,meggondolatlan/vagy épp nagyon is tudatos szerb behatolók ellen.
A második felvonásban jöttek a Huszonkilencesek,3db "lábon",a többit dobozban hozták.
Mindez 1993 szeptember-október(?),már kopnak az emlékek.
Már akkor is csodásak voltak a Huszonegyesekhez képest.
Színben is......és hát persze formában is.
Azért a "öreg" MIGek is jól tekerték,napközben 2-3 mindig fenn volt.
Azért csak háború volt odaát,meg néha itt is lepottyant ez-az.
De most nem is ez a lényeg-számomra...
1.,
Nem gondoltam volna akkoriban,hogy majd valaha látogatóként repülőnapot nézek ugyanitt.
Sőt,nem is gondoltam semmire:-)
(max. a februári leszerelésre:-)
2.,
Van egy jó autóm-mondjuk nem valami extraszuper top gép-,én mégis szeretem.Valami/valaki hatására (valamiért...ki tudja?) eladom,veszek egy korszerűbbet-tényleg pepec stb.-de valahogy tudom,hogy mégsem kellett volna eladni azt a "másikat".
És ezt még akár meg is gondolhattam volna.de most már úgyis mindegy'!
Na valahogy ezt érzem a Huszonkilencesekkel kapcsolatban.

Én úgy tudom,hogy fordulási átmérőben még mindig veri a többit,így hát tényleg ember kell bele,akinek-szó szerint- marad vér a pucájában.
Honi légvédelemre legalább 10 évig még simán jó lenne,93e km2 nem kell levegőben tankolhatóság,meg egyéb disco cscsebecse.
De már nem biztos,hogy urai vagyunk magunknak,NATO,meg lobbi,meg pénzecske....és dobjuk a jót.
Talán egy elektronikai fejlesztéssel megúszhattuk volna feléből....

sfdrake 2010.08.14. 23:27:18

@El Curros:

Kevésből meg lett volna a 29 esek maradása, csak túl sok pénz ment a megfelelő embereknek hogy a Gripenek mellett döntsenek.

Maggi4 2010.08.15. 00:03:54

@El Curros:
Igen, de ne felejtsd el hogy az öreg autódra is el kell kezdeni költeni egy idő után, és mindig lesz valami, kivéve ha az egészet újra 'rakod', ami majdnem- vagy kerül annyiba mint egy új, nem igaz?
A MiG-ek felett sajna már eljárt az idő, szvsz nem hiszem hogy lesz még egy ilyen (menet)teljesítményekkel bíró gépe a légierőnek...alacsony magasságú, kis sebességű u.n. "phoneboot dogfight"-ban nem sok ellenfele van...de a negatívumok: a fegyverek is elöregedtek, a két R27 nem kifejezetten elégíti ki a látóhatáron túli harc igényeit, a besugárzás jelző tudtommal sokszor nem igazán volt a helyzet magaslatán (úgy tudom sok szerb gép emiatt esett le hamar, ahol működött az SPO15 az kerülgette az AMRAAM-okat)...stb stb
A Gripen valóban nem megy úgy, de elég sok mindent tud, úgy kéne elképzelni mint egy 1.9TDi amin szinte mindent bepipáltak amikor rendelték, de természetesen nem megy...

Zsoli · http://prohardver.hu/tema/a_nagy_volvo_topic/hsz_1-50.html 2010.08.15. 02:57:21

Hát igen, a hajtómű kissé alulméretezett, egyébként elég jók a Gripenek. Nem egészen F-22 szint, de árban főleg nem, ami nem mindegy.

lacza87 (törölt) 2010.08.15. 08:45:45

@El Curros: laikusként: arról volt szó, hogy azért kell a Gripenekre légitankolási lehetőség meg hasonlók, mert akkor NATO missziókra is felajánlhatók, ami valahol csökkentené a fenntartási költségeket. vagy ez is csak mese volt?

dr.oid 2010.08.15. 08:57:45

Marcus aki Zeltwegből röppent Kecskemétre a vasárnapi ebéd előtt az Eurofighterrel elég Smucig volt. Rádión szólt Hildének: - Noch Zehn Minuten Schatzi und Ich bin Zuhaus(e). Baszódjon meg:D Az öreg vadászgépeknek meglehetős petróleumszaguk volt és fekete füstöt eregettek. A Mig 29-eseket ha nem is látszódtak még a fekete füstcsíkról már föl lehetett ismerni. A repülő tízemeletes panel Pápáról alias C17 Globemaster szürreális látvány volt. A Gripen egy játékrepülőgép, szerintem. Az hollandus oranje F16-osa és spanyol matador F18-asa alázta. A Rafale-ról nem is beszélve. Az isztambuli szőnyegárus kommentálta török csapat hagyományosan jó volt, de a Frecce Tricolori programja volt a nap fénypontja. Az összerepülésekkor fél szemmel már búvóhelyet kerestem és sprintre készültem mert bizony kibaszottul vakmerőek a digók és még élénken élnek bennen a német RTL ramsteini tudósításának képei. A műsor után néhány olasz elsétált a hangárok irányába és láthattam őket, mikor hirtelen két Mi24 tüzet nyitott rájuk. Mi8-asból kommanósok ugráltak ki kötélen és lőttek mint a veszett. Majd leszállt a Hángérien Air Force One, szabályosan leparkolt, kinyílt a rámpa, már vártam, hogy megjelenik Viktor és Pál integető sziluettje, de nem, kommanósok rohantak elő és lőtték szitává a földön hasaló ellenséges kommanósokat, majd szépen békében beszálltak a feltámadt holtakkal együtt a Mi8 deszantterébe és elröpültek. A Hindok annyit tüzeltek a gépágyúkból mint a Rambo3-ban a ruszkik. Csak a mudzsahedek hiányoztak még pár Stingerrel. Ezután következett a hab a tortán Mig29-esek elfogása Gripennel. Szegény Gripenek, sehogysem tudtak olyan szűken fordulni mint a Migek. Akármilyen elavult csótány, a 29-es sárkánya és repülési tulajdonságai lenyűgözőek. Modern levegő-levegő rakéták ellen esélytelen, de egy gépágyús dogfightban azért még megszopatná a Gripent flycomputer meg flybywire ide vagy oda. Látszott is, hogy az öreg pilóták ott vannak a szeren és az ifjaknak oda kellett tennie magukat, hogy ne blamálják a HunAF új csodagépeit. A végén vegyes kötelékben el is húztak fölöttünk. Jók voltak a magyar pilóták. Jó volt ott lenni Kecskeméten. Jó lenne ha később több kuriózumot kevesebb Albatroszt, Iskrát, Super Galebet tudnának meghívni. SR71 Blackbird, F22 Raptor, B1B, B2, B52, Galaxy látványától valószínűleg sóbálvánnyá merednék:D)))) Volt egy USAF Hercules amelyik sokáig bömböltette a sugárhajtóműveket, rákapcsolta, pörgette, lekapcsolta az új dizájnú spéci légcsavarokat a kifutón mielőtt fölszállt, látszott, hogy Johnny and Bros csapatát nem zavarja a kerozinhiány. Ha rosszmájú lennék azt mondanám a HunAFnak is hozdtak pár hordóval:D:D

Leadfoot 2010.08.15. 09:39:51

@misi107: "Szerinted ki a rákot érdekli,hogy az osztrákok mit csinálnak?"

Te kezdtél rá a "bezzeg külföldön" szövegre. Vagy rosszul figyeltem, és Ausztria nem külföld? De csak egy példa volt...
De az általad emlegetett nyílt napokon se hiszem, hogy mindent meg lehet nézni.

Megismétlem: egyetlen egy járműbe nem lehetett bemenni, és rögtön az emberek feje fölött döntenek? EZT KOMOLYAN MONDOD? Ezzel az erővel kiakadhatnál, hogy nem engednek Gripennel repülni, hiszen az is az adófizetők pénzéből van.

Skunkworks 2010.08.15. 09:56:47

Nekem az a véleményem, hogy egy jól szervezett és látványos repnap volt. Szedték a szemetet, lehetett vizet kapni normálisan. A programmal sem volt semmi baj. Nyilván lehet mondani, hogy lehetne még más típus ami repül és nagyon ritkán látható, de belekötni mindenbe lehet. Csak érdemes-e? Ezeket a dolgokat civil ember csak nagyon ritkán látja testközelből. Én 11 évesen voltam Taszáron '91-ben. Onnantól fogva datálom , hogy elment az eszem. Thunderbirds kötelék,F-15, F-111, csehszlovák Mig-29 stb. Konoly dolog a repülés, komoly technika ez, érdemes megismerkedni, közelebb kerülni hozzá. A kiállított eszközöknél lévő katonák türelméért pedig piros pont.
Ui.: Miért is volt baj, hogy itt voltak az izraeliek? Meg miért nem kérték fel őket bemutatót repülni? Ezt mondták.

El Curros 2010.08.15. 09:59:06

@Maggi4:
Igazad van,értem a helyzetet...csak valami akkor sem tiszta.
Úgy az "üzleti" mint a "technikai" magyarázat is sántít.
Aztán ott van a biztonsági kockázat.Az oroszok bejelentkeztek a modernizációra (asszem németek is).
Igazi NATO-kompatibilis magyarázat:mi van,ha az oroszok mindent tudnak,ők rakták be a cuccokat-ismerik az ellenszereket is.
Ezzel szemben a Gripen inkább "baráti" nyugatias vonal.
Vagy ki tudja.

lacza87:
Én is úgy gondolom,hogy a NATO ill.missziós elvárások határozták meg.
Az eredeti szerződést ez ügyben utólag módosították a 2002-s kormányváltás után.
(ők is kértek egy kicsit a süteményből :-)?)
Érdekes téma ez a MIG-29.Szeretjük,mert jó és szép.
Tudjuk,hogy előbb-utóbb ki kell vonni a hadrendből.
Párhuzam;
A magyar rally pályákról lezavarhatatlanok a Ladák (VFTS,2101B,stb).Szinte érthetetlen,ráadásul a környező országokban ilyen nincs.Pedig Lada volt mindenhol.
Mi mégis szeretjük,várjuk őket a sok "korszerű" autó után.
Talán igy vagyunk mi a MIGekkel is.Ami egyszer bevált és szeretjük,attól nehezen válunk.
Kár,hogy a MIGeknek nincs "H" vagy "S" csoportja,ahol még indulhatnának!

Rocko- 2010.08.15. 13:25:53

@Leadfoot: hogy lehet ennyi szárny, ilyen hülye szögekben, és hogyan tud ez repülni? :-)

ommm 2010.08.15. 13:54:54

@Leadfoot: Párás volt a levegő, alacsony a felhőalap, mák volt, ezért volt sok szép határréteg-leválás.

Az F5 pedig elég öreg már a mai követelményekhez, ezt el kell ismerni, de nagyon szép, kompakt kis gép.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.08.15. 13:56:48

Pár éve voltunk mi is, akkor is vérprofi szervezés és fantasztikus élmény volt.
Egy kérdés: nem szoktak ilyen repülőnapokon lövészeti bemutatót tartani?
Nagyon el tudnám képzelni, hogy jön egy gép és sz@rrá lő egy bodegát, vagy selejtezett autókasznit, netán valami konténert.Utána meg kiállítani a kapuhoz, hogy döbbenhessen meg a nép...szóval nincs ilyen?Pedig jó lenne.Biztos van minden x évben kidobandó/megsemmisítendő lejárt szavatosságú skuló/rakéta.Akkor meg legalább legyen élvezetes, látványos. Há' nem? :-)

ommm 2010.08.15. 13:57:33

@sfdrake: Butaság. A 29-es üzemeltetés rengeteg pénz, a Gripenhez képest nem egy szint, de nagyon nem.

Warlimont 2010.08.15. 14:25:54

A repnap szervezése kapcsán annyi sunyiság azért becsúszott, hogy az 1 esetleg 2 év alatt kisgyerekekért semmilyen múzeumba, rendezvényre nem kérnek el pénzt, repülőn ingyen utaznak, itt Kecsmekéméten viszont kellemetlen meglepetésként a 7 hónapos (otthon nem tudtuk leadni...) csecsemőnkért is levettek 2e forintra, a gyerekjegy 0 évvel indult. A másik, amin javítani kéne, hogy a reptér körül végtelen mezők vannak, miért nem lehetett több és nagyobb parkolót kijelölni? 11 körül odaérve már majd minden tele volt, a forgalomirányító emberek viszont valószínűleg nem érdek nélkül, a fizetős (1000Ft) parkolók felé tereltek mindenkit, és oda sem engedtek be, ahol szemre még lett volna néhány hely. A repnap maga egyébként jó volt, rengeteg látnivalóval.

A cikkben is emlegetett új Rába teherautókról laikusként annyit, hogy a szemre tetszetős, páréves gépek festése teljesen kifakult, sok helyen rozsdásodtak, jóval korrektebb felületkezeléssel, jobb festéssel kéne ezeket készíteni, nem csak lefújni a puszta vasat valami legócsóbb zöld színnel, mint valami rossz kerítést.

theutat villám 2010.08.15. 23:18:41

Ezt a 35 ezer nézőt honnan szeditek? 100K felett voltak a két nap alatt összesen, csakúgy, mint eddig minden repülőnapon, idén is. A 35 ezer kb. szombat 13 óráig megvolt...

"42 bemutató, tucatnyi országból érkezett pilóták és több mint 100.000 látogató. Ez főbb számokban a hétvégén véget ért Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap. A minden eddiginél több attrakciót és érdekességet felvonultató fesztivál megmozgatta az országot. "

theutat villám 2010.08.15. 23:20:25

@ommm: Hátha így válaszol is valaki: szóval honnan ez a 35 ezres nézőszám (azaz eszerint napi 17.500 - LOL)???

CSÖRR-CSI££ 2010.08.16. 08:59:22

@Leadfoot:
Hát, igen!
A barátom révén (ajádizoli) ismerem a nyomorult fajtáját (a hatóságnak).
Ha egyszer elkészül az ő gépe, valszeg a projekt legnehezebb része szintén az engedélyek megszerzése lesz
(Márcsak azért is, mert "Nehogymá a jádizoli...! A gyalogsárkány vontatást is magának" /+ hlácsferi -Isten nyugosztalja/ "tulajdoníccsa")

S4mu3l 2010.08.16. 15:30:54

háháh, a daubneres rózsadombi g-osztályos mondaton jót röhögtem :D

peelou75 2010.08.16. 16:50:21

Az a kínzó kérdés merült fel bennem, hogy a Cougar hogy került Kecskemétre? Gondolom nem a 3 Afganisztánban szolgáló példány közül reptettek egyet haza... Winkler múltkori cikkében azt írta, olyan nehéz, hogy az amcsik is inkább otthagyják Irakban, meg az afgánoknak, mert nem éri meg elszállítani...

sfdrake 2010.08.16. 17:29:04

@ommm: Az biztos, de a Gripenek árán még sokáig lehetett volna őket üzemeltetni. Ha jól tudom először Vári Gyula se akart Gripent, de talált egy szép svéd autót a garázsában és meggondolta magát. Lehet kapott hozzá pénzt is a tankolásra . . .

Virago_1000 2010.08.16. 22:49:28

@Warlimont: Vicc az, ahogy a Raba dulongel abban a tesztben. Arrol nem is beszelve, hogy milyen tobbletsulyt cipel a megerositett letraalvaz.
Ha a honvedsegnek esze lett volna Tatrakat vesz, kozponti csovaz, toredeke ossztomeg mellett ezt joval meghalado merevseg.
Kanadaba jo, erdekes, nekunk nem.

silverghost 2010.08.17. 09:05:41

@El Curros: Ebben a nosztalgia dologban lehet valami.
De azt nem hiszem, hogy pl. a lengyelek nosztalgiából korszerűsítették a Szu-22-eseiket és használják őket még kb. öt évig, amíg feladatban/teljesítményben hasonló utódot nem állítanak csatasorba. Saját élmény: állsz a beton szélén a felszálló Szu-22 géppártól úgy húsz méterre és egyenként érzed a belső szerveidet. Pedig a mieinkben nem is az eredeti AL-21-es hajtómű volt, hanem a MIG-23-asé költségcsökkentési okokból. Ezt nem lehet elfelejten, meg a legalább kilenc méteres fáklyát sem ami kijött a seggéből. Azok a gépek kályhacső létükre 180 km/h-val csinálták a nagy állásszögű áthúzást!! Szerintem a Gripennel (egy p-vel :-)) repülési jellemzők tekintetében visszaléptünk a MIG-21-es szintre, de a mai világban úgy látszik a BVR (látóhatáron túli légi harc) meg a többi hasonló szempont fontosabbak. Mondjuk a Gripennek lényegesen kisebb az egy repült órára jutó karbantartás költsége, mint a régebbi technikának. Ez egy rendes játék repülőgépnél kötelező, meg a repedt fazék hang is. Nagyon fog hiányozni a 29-es dorombolása!
süti beállítások módosítása