Életem 10 legrosszabb autója - és mind Pontiac Fiero

  2009. október 23. - Gulyás G Címkék: pontiac porsche totalcar flotta

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

Poros Porsche

Az öreg Porschét egy délnémet kisváros pici autókereskedésében láttam meg ´98-ban, ákombákom betűkkel írt „BARKÁCSAUTÓ” táblával a szélvédő mögött. Tipikus leghátsó sorban álló, poros, madárszaros, lerobbant vacak volt. A török nepper szerint nem indul, de piszkálgassam csak nyugodtan, ha annyira akarom. A szerencsének és Frank Tanárúrnak hála, fél óra alatt megvolt az elengedett hidegforrasztás a tápszivattyú elektronikus reléjében, és pöcc-röff. A próbaút során kiderült, hogy az óra által mutatott kétszáz-valahányezer kilométer múltbéli állapotot tükröz, és a számláló ki tudja, mióta mered mozdulatlanul a sofőrre, továbbá az is, hogy miért kellett annyi hűtővizet utántölteni. A lyukas hűtőcső mellett perceken belül elfolyt bő egy liter víz.

Klasszikus forma

A lógó belű, hamuszagú 924-es minden rossz előjel dacára nyolcszáz német márkáért gazdát cserélt, és a kötelező szíj- gyertya- olaj- és szűrőcserék után még két évig hibátlanul szolgált. Szolgált volna tovább is, de addigra már annyit cseszegetett a yard a német rendszám miatt, hogy váltanom kellett. Bár ne tettem volna. A kétliteres, elpusztíthatatlan Audi-motor elöl, az ötgangos váltó hátul, a sportos futómű, a klasszikus forma, és a könyvespolcra helyezett csillogó Porsche-pajzs (amit praktikus okokból biztosabbnak láttam mégsem az autó orrára helyezni) – ezek nem csak egy Ladából átülve adták az élet császára érzést, hanem később, a Fieróban ülve is kövér könnycseppeket csaltak a szemembe.

De hát a szerelem vak. És süket is.

Egyformák, mégis milyen különbözőek

Megláttam, és megszerettem – gondoltam. Pedig csak megkívántam. Micsoda különbség! Hallani olyat, hogy a vonzó külső megszédít, és mindenáron meg akarod szerezni, magadévá tenni – s végül évekig a nyakadon marad, a pokolba kívánod, már csak a váláson jár az eszed. De nem gondoltam, hogy velem is megeshet. Míg kollégáim vért izzadva gereblyéztek össze a múltjukból tíz gyűlölni való autót, nekem elég egyetlen egyre gondolni, az igazi jokerre, a mindentvivőre. Egyértelmű: az elsőtől a tizedik helyig mindegyiken a Pontiac Fiero áll, messze maga mögé utasítva olyan járműveket, mint a Tata Indigo, Perger Guszti rózsaszín Nysája, nagyapám Rigája, vagy az alig használt, PUR-habbal zajszigetelt Mahindra Scorpio. Jöjjön tehát a top 10!

Ott lapított, gonoszan, szögletesen…

1. Pontiac Fiero

Ott lapított gonoszan, szögletesen a parkolóban. „Nem ezekkel a felnikkel lesz” – mondta az eladó, s egy hét múlva már azt is tudtam, hogy ez a gyakorlatban négy darab teljesen különböző, profillal csak itt-ott mutatóban rendelkező gumit jelent, háromban defektjavító szprével. De legalább a felnik egyformák voltak. Nem túl jó belépő, de ez végül is nem az autó hibája. Mit autó?!? Egy igazi, kétüléses, amerikai sportkocsi! Majdnem olyan, mint az autóskártyában a mindentvivő, még ha csak fél V8 is!

Ettől aztán majd nedvesedik a lányok bugyija – gondoltam, és nem is sejtettem, mennyire közel járok az igazsághoz. A napfénytető ugyanis beázott. A beázásnak az előző (vagy az azelőtti, vagy a még azelőtti) tulaj bőségesen adagolt sziloplaszttal próbált gátat szabni, amivel azt ugyan elérte, hogy a tetőt ne lehessen kinyitni, a víz azonban továbbra is akadálytalanul csöpöghetett befelé. A hűvös, esős, őszi hónapok ezért úgy teltek, hogy este felvittem magammal a tizedikre a kispárnát, ami éjjel úgy-ahogy megszáradt a radiátoron, hogy másnap reggel legalább néhány percre azt az illúziót keltse: autóban ül az ember, nem egy hideg pocsolyában. Gyűlöltem, és azt kérdeztem: vajon a Porsche miért nem ázott be?

2. Pontiac Fiero

Hajnali hét körül tehát megjelenik a helyiérdekű macsó a parkolóban, hanyag mozdulattal az ülésre dobja a hóna alatt szorongatott langymeleg kispárnát, beül, és indítózik. VŰŰŰŰMMMMMM – visít fel a megszaladt önindító, ami egy negyvenéves kis gyösznél sem túl elegáns, de talán megbocsájtható. No de egy sportkocsinak?!?? A szabadonfutó kikopott pályái és ellágyult rugói az örökké változó világmindenségnek hála minden ötödik-hetedik kísérletre azért mégis úgy rendeződtek, hogy nagy nehezen csak beröffent a motor. Aztán minden tizedikre… minden tizenötödikre… végül elérkezett a nap, amikor aztán egyáltalán nem. Azon a héten minden reggel a balszerencséjükre arra járó-kelők tolták be a csajozós kocsit, míg délután a változatosság kedvéért a kollégáim. Gyűlöltem, és azt kérdeztem: vajon a Porsche szabadonfutója miért nem romlott soha el?

Gömbölyű, szögletes

3. Pontiac Fiero

Nincs mit tenni, a hétvégén szerelés. Önindító ki, szét, szabadonfutó óvatosan szétperemez, rugók megfeszít, szabadonfutó óvatosan visszaperemez, önindító össze, vissza. Az elektromos csatlakozások gondosan megtisztogatva szépen a helyükre kerülnek. Még egy utolsó ellenőrzés, utánhúzás… és hatalmas reccsenéssel szilánkosra törik a behúzómágnes elöregedett bakelit szigetelése. Ordítás, káromkodás, kuka. Az autóval másnap menni kell. A kaszásdűlői éjjel-nappali autósboltban történetesen épp nincs Fieróhoz való behúzómágnes, a Ladáét tudják ajánlani. Este tízkor már minden mindegy, hajnali kettőre pedig elkészül a szovjet-amerikai örök és megbonthatatlan barátság. Gyűlöltem, és nem kérdeztem semmit, csak húztam aludni. Porschéval álmodtam.

4. Pontiac Fiero

Már lassan egy hete nem kellett semmit sem szerelni a tűzpiros sportkocsin, aminek két és fél literes, négyhengeres, nyomórudas motorja úgy kívánta a fordulatot, mint Slota az autonómiát. Nem mondom, egy kisteherben, vagy egy lyukas padlójú Zukban bizonyára derekasan helytállt volna, de a 4500-nál kezdődő piros (narancssárga) tartományon ma már egy pörgősebb dízel is csak mosolyogna. Viszont ötödikben ötventől milyen jól húz, és legalább keveset fogyaszt – nyugtattam magam. De igazából gyűlöltem, és azt kérdeztem: miért ment a Porsche egy kisebb motorral is sokkal, de sokkal jobban?

5. Pontiac Fiero

Másnap kollégám szakadt R18-as Renault-ja után csettegve aztán elkapott a harci láz. Hát azért vettem én tűzpiros sportkocsit, hogy ötödikben óvatosan simogassam a gázpedált, nehogy kihulljon belőle valami alkatrész? Hát nem! Vissza három, padlógáz, és egy pillanatra éreztem, ahogy az ülésbe présel a gyorsulás, és széles, ördögi mosoly ül ki az arcomra… aztán a halálos rémület, ahogy a fülem mögött a sűrű, fehér füst hirtelen előtör a gépházból… „Vörös vezér, vörös vezér, eltaláltak!” – ordítottam elfúló hangon a rádióba, és hátraküldtem R2D2-t, hogy mentse, ami menthető, de már késő volt.

A szervizbe szégyenszemre egy szakadt R18-as húzta a büszke sportkocsit. Itt kiderült, az egyik fagydugó a ludas. Nem, nem kilazult. Nem, nem szétfagyott. Elrohadt a közepén, szó szerint megette a rozsda. Gyűlöltem, és azt kérdeztem: ilyen vajon előfordult-e ebben a büdös életben valaha egyetlen Porschéval is?

Hátizsáknyi csomagtartó a motor mögött

6. Pontiac Fiero

A csomagtartó elöl szimbolikus, hátul hátizsák-méretű volt. És elektromosan nyitható! Máshogy sehogy. Illetve eredetileg feltehetően volt benne rendes zár is, de azt az előző (vagy azelőtti, vagy azelőtti…) tulajdonos kiszerelte, a helyét pedig befalazta. Éreztem, hogy baj lesz. És baj lett. A csomagtér- (és gépház-) fedél elektromechanikus zárjához vezető, az előző tulaj (vagy az azelőtti, vagy az azelőtti…) által hanyagul összesodort tyúkbél majdnem egy évig bírta. Aztán elszakadt. Két és fél órát töltöttem a padkára felállt kocsi alatt homorítva, miközben egy megfelelő hosszúságúra vágott tetőléccel a kezemben a csomagtér alján levő kábé 10x10 centis lyukon keresztül próbáltam a csomagokat a megfelelő pozícióba tuszkolni, s közben reménykedtem, hogy a léc végére erősített drótdarabbal hátha egy pillanatra sikerül hozzáérni az elszakadt tyúkbélhez. Egy F16-os légi utántöltése, vagy egy víziló mesterséges megtermékenyítése is nehéz feladat, de ott és akkor úgy éreztem: azok a fasorba` sincsenek hozzám képest. Közben átkozottul gyűlöltem, és bármit megadtam volna egy hamuszagú Porschéért.

7. Pontiac Fiero

Nem csak a külsejét, a belsejét is baltával faragták

Nem sokkal később egy derűs délutánon tartottam hazafelé, szokás szerint hímestojás-üzemmódban simogatva a gázpedált, mert így azt reméltem, talán nagyobb eséllyel kerülhetem el a bajt. Nos, nem. Az egyik felüljáró tetején hirtelen lekókadtak a műszerek, nullára esett a tolóerő, a fülem mögött pedig sűrű, fehér füst jelezte: megint vesztettem. „Vörös vezér, vörös vezér, eltaláltak!” – hörögtem már rutinosan a rádióba, de a testzárlatos főkábel miatt R2 sem tudta felnyitni a géptetőt.

Tulajdonképp szerencsém volt, hogy a helyzeti energia lokális maximumáról előre, és nem hátrafelé mozogtam tovább, majd az út szélén állva, időnként hatalmasat rúgva a tűzpiros műanyag kasztniba vártam, hogy lángba boruljon az egész, és végre vége legyen a rémálomnak. De nem égett le a nyomorult, hanem szégyenszemre egy szakadt R18-as rönó után kötve kullogott be a villanyászhoz. Elmondhatatlanul gyűlöltem, és azon töprengtem, vajon a Porschénak miért nem volt soha semmi elektromos baja? Se.

8. Pontiac Fiero

Leesett a hó, mire elhozhattam a villanyásztól, de nem jutottam vele messzire. Egy útszéli hóbuckán ült fel egy pillanatra a lapos hasával, szóra sem érdemes. Úgy értem: bármilyen más autónál. A Fierónál ugyanis a középmotortól az orrban elhelyezett hűtőhöz vezető csövek közvetlenül a küszöb mellett futnak. Nyilván nem túl nagy a valószínűsége, hogy pont a gumicső csatlakozásánál, pont úgy nyomja meg a hó a csövet, hogy szép lassan elcsordogáljon a hűtővíz, de megtörténhet… és persze meg is történik. Jó, jó, hogy hideg van, de hogy ennyire nem melegszik a víz… és mintha a motornak is olyan fura hangja lenne… mintha kopogna… mi a franctól kopoghat? b***meg, a víz!!!

Épp az út szélén a hóban fekve, elgémberedett kézzel egyengettem a csövet, szemembe egykedvűen csöpögött az olajos-glikolos-sós hólé, miközben azon töprengtem: vajon a Porschéval miért nem volt hasonló kalandom, amikor megcsörrent a zsebemben a telefon: egy állásinterjú miatt hívtak, hogy akkor talán itt és most az árokparton megbeszélnénk a részleteket. Két hét múlva már mentem is aláírni a szerződést. Fieróval indultam, taxival érkeztem. Nem is mondom tovább. Gyűlöltem az egészet úgy, ahogy van.

9. Pontiac Fiero

Persze megcsináltam ezt is rendesen, a hűtőrendszert pedig friss, harmatos glikollal töltöttem fel. Ezt onnan is lehetett tudni, hogy reggelenként a szélvédő belsején a pára ettől kezdve kissé maszatos, olajos lett. Talán ismerik az érzést, amikor valamiről a lelkük mélyén tudják már, hogy rossz és menthetetlen, de még bíztatják, hitegetik magukat, próbálnak másfelé nézni, és reménykednek a reménytelenben. Á, biztos a beázás miatt van. Á, biztos eddig is maszatos volt, csak nem tűnt fel. Á, biztos megjavul majd magától. Á, az nem lehet, hogy most meg a fűtőradiátor… De, lehet.

Kiszereltem a radiátort, és persze látszott rajta, hogy ereszt. Nem vészes, majd a hűtős ember megfoltozza. Megfoltoz ő bármit. Kivéve persze a Fiero radiátort, mert az valami különleges konstrukció, és ha megmelegíti, atomjaira hullik - mondta. Ugyanez volt a diagnózis a másik hűtősnél is. Tuti összebeszéltek. A mérete sajnos olyan, hogy bármilyen más típusét belefaragni reménytelen vállalkozás. De kérdezzek utána, mert van, aki csinál hűtőt méretre. Csinál hát: a tűzpiros sportkocsi értékével összemérhető áron.

Radiátor es trombita

Ekkor ballagtam el a fűtésszerelvény-szaküzletbe, ahonnan két méter 16mm-es rézcsővel és vagy ötven darab 90 fokos könyökkel távoztam. És két nap múlva készen volt a nagy mű… Képzeljenek el öt-hat lefűrészelt csövű trombitát nagyon kis helyre összezsúfolva. Megvan? Na az került a radiátor helyére. A jó hír az volt, hogy az ablak nem párásodott többé. A rossz az, hogy a levegő hőmérséklete talán 2-3 fokot emelkedett, amíg kereste az utat a trombiták kurflijai között. Talán ha annak idején jobban figyelek hőtan órákon, minden másképp alakult volna – gondoltam, és egy jó meleg Porschéra, vagy legalább egy Zaporozsec-benzinkályhára vágytam a gyűlölt piros autó helyett.

10. Pontiac Fiero

Nem vagyok hiú. Na jó: nem nagyon. Végül is nem nagyon zavart, amikor az egyik bukólámpa motorja megadta magát. Kézzel simán nyitott helyzetbe lehetett tekerni, aztán ha felkapcsoltam, kinyílt hozzá a másik, és gyönyörűen világítottak, mint két testvér, kéz a kézben. Oké, napközben nem szép látvány a bénán kacsintó tűzpiros sportkocsi, de csajozni este jár az ember, nem? Azért csak szétszedtem, és már nem is emlékszem, melyik porszívó szénkeféjét reszelgettem addig, amíg pont bele nem passzolt a csontig kopott helyére. Szívből gyűlöltem, és azon töprengtem, vajon véletlen-e, hogy a barkács-Porschénál ez is kifogástalanul működött.

És ez volt az a pont, ahol úgy éreztem, betelt a pohár: a Fierónak mennie kell. Lehetőleg jó messzire.

Létezik szalonállapotú Fiero

Nem is ácsorgott sokáig a formás kis sportkocsi a cetlivel az ablakában: pár héten belül megjelent egy fiatal srác, ugyanazzal a réveteg, elvakultan szerelmes tekintettel, amellyel másfél évvel korábban én meredtem a lapos szörnyetegre. És tudtam, hogy menthetetlen. Könyörögtem neki, hogy gondolja át még egyszer, aludjon rá egyet, és higgye el, hogy a szerelem vak. Hiába.

 Porsche 924 2.0 Pontiac Fiero SE 2.5
Gyártási év19811984
Hengerűrtartalom (cm³)19842471
Furat x löket (mm)86,5 x 84,4101,6 x 76,2
Max. Teljesítmény92kW (125LE) @ 5800 1/minl69 kW (94LE) @ 4400 1/min
Max. Nyomaték (Nm)165 Nm @ 3500 1/min182 Nm @ 2800 1/min
Sűrítési viszony:9,3 : 19,0 : 1
Tömeg (kg)11301176
Max. sebesség (km/h)204156

 

Egy évvel később kaptam kézhez a határozatot a forgalomból való végleges kivonásról. Gyanítom, az új tulajnak sem volt sokkal több szerencséje vele… de legalább az átírási illetéket megspórolta. (Ami amúgy többe került volna a Fierónál, mint egy ütött-kopott, széthajtott Porschénál.)

Arccal lefelé temessék el. Jó mélyre.

És álmomban se jöjjön elő.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr461465409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

newname 2009.10.23. 17:33:16

Shut up 3 kolléga? szakértése azért kicsit gyanús. Kicsit?

zippofcy6 2009.10.23. 17:34:45

Egyeseknek játszani kéne Forzával vagy Gran Turismoval .. akkor rájönnének hogy az ABS nem ment meg ha kanyarban fékezel.
Simán kicsúszol a külső íven ... (majdnem) ugyanúgy mintha nincs ABS.

Az ABS arra való hogy ne radírozd le a gumidat ha vészfékezel, illetve hogy ki tudj kerülni vmit fékezés közben. (tipikusan pl. városban ha befékeznek előtted, lelépnek eléd, stb)
De kanyart bevenni nem fogsz tudni vele.
Vagy ha igen akkor azt a kanyart fékezés nélkül is bevetted volna.

Fékezés közben nem manőverezünk ... ha mégis muszáj akkor nem lepődünk meg rajta ha a szemközti sávban találjuk magunkat a tetőn csúszva, mint a nemrégi posztoló a Foresterrel.

Akinek volt már középmotoros autója az mind tudja hogy kanyarban nem fékezünk.
De orrmotorossal is (ami jóval megbocsátóbb konstrukció) kanyar ELŐTT fékezünk, aztán MIELŐTT tekerni kezdenénk a kormányt felengedjük a féket, adunk kis gázt, aztán mikor az autó orra elfordult akkor lenyomhatjuk a gázt tökig. (mondjuk egy turbós MR2esben lehet nem minden kanyarban, de egy 4WDs Q4esben igen)

Na de ugye sokan a lejtőn se tudnak elindulni, sőt csak automata váltós autót tudnak vezetni.
Na azért van annyi baleset mert ezek kimennek a forgalomba.
Ott meg vagy feltartják a többieket és ezzel balesetveszélyes helyzeteket idéznek elő, vagy ha ők kerülnek bajba akkor a lehető legrosszabb dolgot cselekszik amit csak lehet az adott helyzetben.
Aztán ráfogják az autóra ... régebben "nem fogott a fék" mostanában "beszart az ABS, az ESP, az ABC, vagy éppen a CBA"
Szánalmas ...

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.10.23. 17:37:44

@zippofcy6:

"Egyeseknek játszani kéne Forzával vagy Gran Turismoval .. akkor rájönnének hogy az ABS nem ment meg ha kanyarban fékezel.
Simán kicsúszol a külső íven ... (majdnem) ugyanúgy mintha nincs ABS."

Nna ez a ma esti csúcs azt hiszem!!

Megyek nézek valami filmet azt hiszem....

Kuss3 2009.10.23. 17:40:42

Igazából nem érdekel hogy ki mit gondol. Nekem ezt mesélték, nem velem történt, szóval telibe sz*rom hogy mi volt az oka.
Mivel nincs modern ABS-es autóm így nem tudom megmondani hogy hogyan viselkedne az általam leírt szituációban. Lehet nekem is kamuztak nem tudom.
Ha nagyon érdekel a sztori akkor megadom a tel számot és megkérdezhetitek. Itt a PONT----------------------------------->.

newname 2009.10.23. 17:42:08

@Hagalex:
Qrva Wikipediát be kéne tiltani. Mindenki onnan szakért. Soha nem hajtott ABS-el szerelt kocsit, így soha nem kormányzott vészfékezés közben, amikor érdekes módon megmarad a kormányozhatóság.
De nekem mindegy, kit kell itt meggyőzni? -akinek megvan a "srác" telefonszáma?.
Sz@r ez na, inkább iszom egyet...

newname 2009.10.23. 17:43:08

@Kuss3:
Na b@zmeg, eltaláltam, megyek lottózni:)

Ciri 2009.10.23. 17:43:25

@zippofcy6:

"De orrmotorossal is (ami jóval megbocsátóbb konstrukció) kanyar ELŐTT fékezünk,aztán MIELŐTT tekerni kezdenénk a kormányt felengedjük a féket"

És elárulod nekem drága Walter barátom, hogy mi a faszomat csinálsz az elméleteddel, ha véletlenül mégis csak kanyarban vagy kénytelen vészfékezni ?
Te ezt így előre tudod, mielőtt kimész a forgalomba?
A jövő heti ötöslottó számokat esetleg?

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.10.23. 17:51:01

@Ciri:
Arról a szösszenetről már nem is beszélve, hogy a középmotoros autók a konstrukció adta előnyük miatt általában (úgy kb. 99% -uk) semlegesebbek egy kanyarban mint az orrmotorosak...
Ergo..ha valamit mégis lehet fékezni egy kanyarban az még mindig inkább egy középmotoros autó.
De üssetek főbe ha hülyeségeket beszélek! :)

Ciri 2009.10.23. 17:53:41

@Hagalex:
"Ergo..ha valamit mégis lehet fékezni egy kanyarban az még mindig inkább egy középmotoros autó."

Annál a határnál, amikor már blokkol(na) a kerék épp úgy harci baltaként repül, mint a többi.

dr. trafik nomac 2009.10.23. 17:54:19

Na az ABS tema elojott megint ;) Nem baj tel kozeledtevel nem art ha az ember gondol ra, mar akinek van. Amugy meg sajna vannak nagyon szar ABS-ek, amik inkabb ne lennenek. De egy megfeleloen mukodo ABS azert eleg sokszor kihuz a csavabol, neha persze bele is tesz, de ez a ritkabb. Az, hogy a ABS-t nem tudjak hasznalni az meg egy masik dolog. Hozza teszem, ha az ember 30-al megy akkor nem kell ABS valoban...

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.10.23. 18:01:04

@Ciri:Igen. Nyilván... érintő irányba! :))

@nomac:

"Amugy meg sajna vannak nagyon szar ABS-ek"

A régi kétcsatornásak között talán... de a maiak szerintem jók.

"Hozza teszem, ha az ember 30-al megy akkor nem kell ABS valoban..."

Körülmények kérdése... út -és időjárási viszonyok, illetve mi van előtted és milyen távolságra.
20 -szal sem jó lekoccolni valamit, mert nem volt ABS -ünk.

Neonknight 2009.10.23. 18:11:55

Aki használt autót/motor vesz miért nem azzal kezdi, hogy hazaszállítás után ÁTNÉZI a gépet, hogy mi az ami gány/gagyi majdnemszéteső állapotban van?
Mint amikor sokan fikázzák a régi motorokat, mert egyszer volt, azt hitték, hogy csak a benzint kell bele tölteni és olyan mint az új, aztán meg egymás után megy benne tönkre minden amit az előző tulaj csak éppenhogy összegányolt...
Vagy vegyél újat, vagy ha már használt, akkor tedd komolyan rendbe mielőtt napi használatba veszed!

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.10.23. 18:14:01

@Kuss3:
"Igazából nem érdekel hogy ki mit gondol."

Szerintem meg rosszul közelíted meg a kérdést.
Fogd fel úgy, hogy ma is tanultál valamit az autókról, olyasmit amit eddig rosszul tudtál!
Egy ilyen fórum többek között erről szól...
Sokan vannak itt hozzáértők (nem én), olyanok akiknek hivatásuk az autó. Szerelők, szervizesek, márkaképviseleteken dolgozók, sőt még gyártó cégektől is konstruktőrök.
Nem szégyen olyantól sem tanulni aki pl. már akkor autót vezetett amikor Te még nem is voltál...

ommm 2009.10.23. 18:21:30

Na de uraim, uraim.
Kezet a szívre: ki az, aki józanul gondolkodva képes védeni egy ekkora méretű ipari hulladékot, mint a Pontiac Fiero? Mindegy, milyen motorral, még ha fúziós reaktor hajtja is, akkor is tán az egyik legborzalmasabb, pancserül kivitelezett konstrukció, amit az amerikai autóipar kinyomott magából.
Ó, igen. Volt nekünk is, szokás szerint piros és V6-os. Valami csoda folytán néha két hétig is bírt közlekedni, aztán, valahol a hetedik AC környékén, be lett tolva a kereskedésbe.
Az eggyel frissebb generáció volt, nem ez a szögletes, de ugyanolyan pocsék.

És - bár svájci import volt, remek állapotban - soha nem futotta meg még csak az óra szerint 180-at sem.

Gusztáv benyelte ugyanezt, a többség pedig a fölött siklott el sikeresen, hogy a leírt sztori valamikor nagyon-nagyon régen történt. Ennek ellenére örülök, hogy minden vérben forgó szemű kritikusa csak és kizárólag makulátlan és rendszeresen karbantartott autót vásárolt már megboldogult ifjúkorában is.
Ugyan, ugyan.

Nincs szükség itt mindjárt "nahülyeújságíró" fröcsögésre. Először tán informálódni kéne, vagy csendben utánaolvasgatni, kicsoda GG itt a Totalcaron. Nem újságíró, még csak nem is blogger, de azt hiszem, sokan örülnének annak, ami az ő fejében van.
Úgymond tudás gyanánt.
Fiatalság, bolondság, Fiero.
Jót nevettem, kösz Gusztáv.

megint 2009.10.23. 18:30:17

ommm, ahogy mondod, hulladék volt, mégis megmagyarázzák a dolgot

Phrascarica 2009.10.23. 18:48:36

@Kuss3: ez ABS nélkül is szopás, ez egy tipikus rossz következtetés...

atesz 2009.10.23. 19:03:40

jajj... majdnem kinyírt a röhögés...
Grat.
atesz

gastro vazze 2009.10.23. 19:12:09

Ezt a Fiero jó-nem jó vitát lezárhatjuk szerintem:)))
források hozzá:
forums.motortrend.com/70/7914987/the-general-forum/10-worst-cars-of-all-time/index.html

www.forbes.com/lifestyle/2004/01/26/cx_dl_0126feat.html

Hozzátenném még, hogy az osztálytársamat körberöhögte mindenki az iskolában, amikor megvette a Fieroját, pedig nem Beverly Hillsre jártam suliba, hanem Kansasben egy 20ezres városkában:)))) Erről ennyit. Ezt a szart még a hiresen hazafi amerikaiak is lenézték, pedig az ő kölykük volt...

Mal 2009.10.23. 19:13:27

Annyira gáz, hogy itt nem lehet már olvasni a kommenteket... :S
Ha itt valaki elmesél egy vicces történetet, hogyan szívta, szívatta meg magát, miért lesz egyből nagy okoskodás belőle...? :S
Kellene nektek egy külön fórum, de tényleg. Mondjuk szájketrecharc.blog.hu... :S

Heckantrieb (törölt) 2009.10.23. 19:44:10

@zippofcy6: "Az ABSen kívül a többi azoknak való akik nem tudnak vezetni."

Baromsag. Te a budos eletben nem fogod egyenkent fekezni a kerekeket, mint az ESP.

Heckantrieb (törölt) 2009.10.23. 19:46:48

@Kuss3: "Nekem mesélte haverom aki VW szervízben melózik hogy egy birka csak az első tengelyre rakatott téligumit és az ABS csak akkor hatásos ha mind a 4-en egyforma a gumi. Na az asszony elvitte az autót, egy körforgalomba kicsit gyorsan ért oda és fékezett egy nagyot. Ugye az ABS elkezdett dolgozni és úgy kirántotta a seggét az autónak hogy sehogyan sem lehetett megfogni."

Ennek az ABShez semmi koze, anekul is elszallt volna a faszba. A felemas gumi a leheto legrosszabb kombinacio, megis sok hugyagyu rakat ilyet az autojara.

Heckantrieb (törölt) 2009.10.23. 20:03:48

@zippofcy6: "Egyeseknek játszani kéne Forzával vagy Gran Turismoval .. akkor rájönnének hogy az ABS nem ment meg ha kanyarban fékezel."

Azoknak mit uzensz, akik veled ellentetben nem csak a szamitogepen tudnak autot vezetni?

"Simán kicsúszol a külső íven ... "

ESProl hallottal mar? Nezz utana. Erdemes.

"Fékezés közben nem manőverezünk ... "

Latszik, hogy szamitogepen tanultal vezetni, kulonben nem hordanal ossze ekkora baromsagokat.

Heckantrieb (törölt) 2009.10.23. 20:09:11

@newname: "Soha nem hajtott ABS-el szerelt kocsit, így soha nem kormányzott vészfékezés közben, amikor érdekes módon megmarad a kormányozhatóság."

Arra kerlek semmi szukseg. Mar kiprobalta a granturismoban!

HAHAHA

(Hagalex-nek van igaza, en is elmegyek valami filmet nezni, agyilag kinullazodtam mara, 3 perc alatt megvolt a dozis.)

kamionmentés · http://www.kamionmentes.hu/ 2009.10.23. 20:14:39

@Kuss3:
Az autógyártók és hálózatuk többet keresnek(nének) az alkatrészen hosszú távon, mint egy új autón...

Nancsi 2009.10.23. 20:16:43

Hagalex 2009.10.23. 15:29:52

"Az pedig törvényszerű, hogy ha valami bonyolultabb, korszerűbb akkor nagyobb esély van a meghibásodásra is."

Ez azért rohadtul nem így van. Pl első repülőgépek vs mai repülőgépek. Nézd meg hány 1000 km-et elrepülnek míg 1x lepottyannak.
De van másik példa is, ráadásul elektronikai: az első számítógépekben durván 30 percenként ment tönkre 1 elektroncső, és emiatt újra kellett őket indítani. Ma? 1000 napos uptime-ja van jópár szerverünknek. 1500 nap még sosem volt, mert előtte mindig lerohadt 1-1 ventillátor, ami miatt túlmelegedett, és újraindult. Vagyis számítástechnikában 60 év alatt durván 100ezerszeres üzembiztonságot értek el úgy, hogy a cuccok sokkal bonyolultabbak, okosabbak, nagyobb teljesítményűek. Ja, hogy itt ez elvárás, autónál meg mindent ki lehet dumálni, persze. Számítógépeknél is 2-3 év a termékciklus, de ez nem jelenti azt, hogy 1.5 év után már éves szinten költeni kell rá, 3 év után meg lutri az egész. Jó, tudom, sok mozgó alkatrész, de ha csak azokkal volna baj... Számítógépbe miért tudnak olyan kábelt rakni egy 12V/10A max teljesítményre, ami 230V/10A-t is vígan elbír? (19x túlméretezés) Számítógépen miért tudnak 20Ft-os ledsort rakni az alaplapra, és leírni az alaplap leírásban hogy ha a ledek úgy világítanak hogy 11101001 akkor mi a hiba? Autónál miért kell ezért több 10eFt-s diagnosztika, ami ráadásul 3 különböző szervízben különböző eredményt ad?

Egyébként ha csak azt nézzük, hogy autó elektronika. A microelektronikai gyártás technológia, a programozás, ezek fejlesztő eszközei 7 év alatt baromi sokat fejlődnek. Gyakorlatilag annyit mint az autók 50 év alatt. Szarabb minőség csak úgy jöhet létre ha:
- nem adnak rá elég időt (kevesebbet mint 7 éve, mivel modernebb eszközökkel ugyanazt megcsinálni töredék idő).
- az a cél hogy szar legyen.

ommm 2009.10.23. 20:17:02

@zippofcy6:
Hááát, ahogy vesszük. Pl. versenypályán kifejezetten élveztem, mikor a jobb fajta, sportosnak mondott elsőkerekesekkel csutka féken éppen blokkolás határon kanyarodva, azok szépen elemelik az ívbelső kereküket hátul.

Hogy ez alatt, e közben és utána, hogyan viselkedik, az pl. segít, egy-egy sportosnak mondott "frontatrieb" autó valódi arcát megismerni.

ledo76 2009.10.23. 20:21:40

@Kuss3: Ismét egy okos ember aki ismeretlenül oktat, pedig szerintem semmi kötekedő vagy problémázó nem volt abban amit írtam, csak ahogy te unod az olaszautó tulajok Bosch fikázását (amivel én sem értek teljesen egyet), én meg unom, hogy egyesek hirdetik azt a hülyeséget, hogy a Bosch elsősorban(!) az olasz kocsikba szarik be, amikor beszarik az űbernémetben is. A stílusod a válaszodban meg téged minősít...

Phrascarica 2009.10.23. 20:22:22

@Nancsi: "Számítógépbe miért tudnak olyan kábelt rakni egy 12V/10A max teljesítményre, ami 230V/10A-t is vígan elbír? (19x túlméretezés) "
Ez most komoly, mert viccnek kicsit dúrva...

zippofcy6 2009.10.23. 20:48:01

@Heckantrieb: "Tényekről vitatkozni olyan mint indulni a paralimpián. Még ha győzöl is, csak azt jelenti retardált vagy."

zippofcy6 2009.10.23. 20:49:22

@Heckantrieb: De persze akinek az ABS ugyanaz mint az ESP az még a betűket se ismeri. Tanulj meg olvasni :P

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.10.23. 20:52:33

Az ABS-ről meg a többi 3 betűs kütyüről a következő a véleményem.

Az én autómban egyik sincs.
Ennek tudatában vezetek, ennek tudatában választom meg a sebességemet, a féktávot, a kanyarvételt, stb. Több, mint 7 éve van meg a jármű, elmondhatom, hogy igazán összeszoktunk, eléggé érzem már.

Az aktív biztonsági felszerelések sokszor hamis biztonságérzetet adnak. Arra valók, hogy a felhasználót (direkt nem sofőrt írtam) mentesítsék bizonyos feladatok alól, amik pedig részei a vezetésnek. A felhasználók zömének eszébe sem jut egy esős, vagy havas, vagy akármilyen úton pl. egy fékpróbát csinálni, sosem mennek le egy üres parkolóba csúszkálni a havon-jégen. Nekik ott az absesp....
És mégis törik magukat, mintha muszáj lenne.

Ymmi 2009.10.23. 20:55:18

@Kuss3: ilyen gazdasági fejlődésnél sok veterán autó lesz mint kubában.

Phrascarica 2009.10.23. 21:15:10

@Mk412: persze egy hülyeség az ESP, mert "én tudok vezetni és a balesetek mindig mással történnek". Persze egy nem várt vízátfolyást, vagy jégfoltot biztos ügyesen korrigálnál egy beláthatatlan kanyarba. Lehet hogy így van és akkor valóban nem neked készítették ezeket, de pont ezt hitte az is aki átrepült a Foresterrel az autópálya korlátján, mivel ezt írta "Ez is rossz döntés volt, mert elment az autó keresztbe. Ellenkormányzással próbálkoztam, de nem történt semmi. Az autó menthetetlenül a szalagkorlát felé csúszott."
Szóval ezeket a 3 betűs cuccokat csak az becsüli le aki még sohasem érezte az áldásos hatását valamit nagyon bízik magában, és az igazán kemény szituációkat szerencsével, vagy nagyon óvatos vezetéssel megúszta.

Phrascarica 2009.10.23. 21:24:19

@Mk412: "Arra valók, hogy a felhasználót (direkt nem sofőrt írtam) mentesítsék bizonyos feladatok alól, amik pedig részei a vezetésnek."
mint például, a kormány forgatása és a fék nyomkodása. Óriási tévedésben vagy, ezek a 3 betűsek már csak akkor mennek amikor szükség van rájuk. Ha mennek az azt jelenti hogy egyébként a kocsi megcsúszna és akár az árokban köthetne ki.
"A felhasználók zömének eszébe sem jut egy esős, vagy havas, vagy akármilyen úton pl. egy fékpróbát csinálni, sosem mennek le egy üres parkolóba csúszkálni a havon-jégen. Nekik ott az absesp...."
Hidd el akinek ABS és ESP van a kocsijába az is megpróbálja a havas úton a féket, mert nem ezek vezetnek, aki azt hiszi hogy ezek átveszik az irányítást, az nagyon tájékozatlan a témában. Ha ezek e 3 betűsek vették át az irányítást pl autópálya tempónál akkor már rég rossz lenne ezek nélkül.
Ha megnézel egy F1-es közvetítést akkor ott is látszik, hogy igen gyakran a profi pilóták sem tudják megfogni a kocsit, akkor valaki aki 7 éve "összeszokott" már az autójával egy váratlan pillanatban hogy tudná, mikor sokszor már kevésnek bizonyulhat az ellenkormányzás és a pumpáló fékezés.

Seca81 2009.10.23. 21:25:02

Szegény Forester... Kár érte!

ABS, ESP, ilyesmik: nekem egyik sem volt a Mazdában de bizony 1x 2x hasznát vettem volna :)
Főleg h hátul kapart...
Volt h télen leizzadtam Pátynál, mikor elkezdett esni a hó.

Apropó! Akik mára már nem bírták ezt a sok okosságot és elmentek filmet nézni, ajánlom figyelmükbe a Versailles c. filmet!
Művész moziban néztem mikor megjelent, csak ajánlani tudom mindenkinek aki bírja a kicsit lassabb mozit.

tóbiás · http://poorn.hu 2009.10.23. 21:55:29

944-esem volt és imádtam.

Dr. Tom 2009.10.23. 21:55:57

Gran Turismo, sírok :D
Irány a gémsztár fórum, aki utoljára ér oda, azé a super mario kart :D

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.10.23. 22:15:03

@Nancsi:
Ejj! Már megint nem értelmezted! :)))

Törvényszerű, hogy nagyobb az esély a meghibásodásra!!!

Tehát nem feltétlenül romlik el, de ha igen, azon sem csodálkozunk, mert ugye nem egyszerű mint a faék! Ha az esély nagyobb akkor nem arról van szó, hogy el is romlik a kérdéses bizbasz! A hibalehetőség több!

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.10.23. 22:16:18

@phrascarica:
A "nagyon óvatos vezetést bekarikáznám, a többi törlendő.

A forma 1-es pilóták is megpördülnek, pedig nagyon profik.
De ne feledd, ők mindig a határon autóznak.

Én megpróbálok jóval alatta maradni.

És nyilván vannak olyan sofőrök, akik rendelkeznek aktív biztonsági elektronikával, emellett fékpróbáznak, csúszkálgatnak, gyakorolnak, de a többség nem ilyen.

Muteromat alig tudtam rábírni egy télen, amikor először fagyott le az út, hogy fékezgessen már párat (nem a forgalomban) és a tapasztalatai alapján válassza meg a sebességét.
Válasz: minek? Van ABS.
Szerintem a többség épp ilyen.

De mindegy, ez a poszt nem erről szólt.

Phrascarica 2009.10.23. 22:33:09

@Mk412: szerintem nem az a baj, hogy megcsúszik az autó, hanem az ha nem tud ellene tenni. Az F1 mindig csúszik, de nem mindig tudnak ellen tenni. Az utcai autóknál is csak akkor van baj ha kontroll nélkül csúszik, de ez esetben más is lehet az úton -nem úgy mint az F1-ben. De itt ekkor jöhetnek a 3 betűsök, ha meg szándékosan akarja az ember megcsúsztatni, akkor általában kikapcsolható. Ahol meg nem, ott nem véletlenül nem.

-= If =- 2009.10.23. 22:46:34

Ez az autó nem az az autó. Talán szép (inkább "egzotikus"). Nem is tudom. De amit produkált- tudom, már sokan leírták- azt a szervizelés hiányának tudható be. Többnyire. Mert pl. a hűtőcsöved esete a hókupaccal inkább konstrukciós hiba.
És kifejezetten kikéri magának a kispoller az összehasonlítást ezzel a -huh, nem mondom meg mit mondott, mert pirulós vagyok- szóval ezzel. Itt az alvégen tizenX (tán 13, de lehet hogy 14) élt és működött Őpollersége és bizony rendszeresen járt doktorbácsihoz. Nem, semmi baja sem volt. Csak a kötelezők. És láss csodát- a kaszni (padlólemez) végérvényes és teljes elporladása miatt(nah, jó lehet, hogy menthető lett volna, de ehh, a fene jáccon mán vele) lett lecserélve. Egyéb baja nem volt. Nah, jó, nem egy porse minőség és luxus, teljesítményben sincs ott, de megbízható volt. És ez itt a kulcs. Óccsó és megbízható. Ehhehehe. Szóval nem bántani. Szeretni.
Uff, én beszéltem.

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.10.23. 22:54:29

@zippofcy6:

"Az ABSen kívül a többi azoknak való akik nem tudnak vezetni.
Viszont olcsón előállíthatók, így parasztvakításnak tökéletesek."

Ezt nem Te írtad véletlenül?

A sok 3 betűs bizbaszt éppen a tefélédnek csinálják!!!

Ugyanis:
A kezdő sofőrök 80%-a inkább lassan megy mint gyorsan. Ők azok akik téged úton útfélen feltartanak, hiszen mint írtad is nem tudnak vezetni. Ők többnyire azért körülményesek mert tudják magukról, hogy még nem megy nekik vezetés túl jól. Ha hibáznak, az jellemzően olyan hiba ahol semmi nem segít már. Ilyen az elnézett Stop tábla, vagy jobbkéz szabály figyelmen kívül hagyása, féktáv durva be nem tartása... meg ilyenek.

A magamfélék meg nem hajtanak, 20 évvel a hátuk mögött sem állítják, hogy tudnak vezetni. Ezzel szemben belátják, hogy jó dolog a sok 3 betűs bizbasz, és még van is olyan az autójukban.

És vannak az olyanok mint Te, akiknek fingjuk nincs ezekről a szerkezetekről, de a 2 telet látott jogsijuk, és a 15-20 éves verdájuk birtokában meggyőződésük, hogy sumáhherek!
Gyakran hajtanak gyorsan, még a kanyarokban is szeretik próbálgatni, hogy mit tud a kocsi!

Nnna pont nektek kellene igazán örülni, hogy vannak ilyesmik, és nem ellene ágálni OSTOBÁN!

Speedman 2009.10.23. 23:56:30

@zippofcy6:

"Fékezés közben nem manőverezünk ... ha mégis muszáj akkor nem lepődünk meg rajta ha a szemközti sávban találjuk magunkat a tetőn csúszva, mint a nemrégi posztoló a Foresterrel."

Mégis hogy is van ez? Mi köze az ABS-nek a szemközti sávval és a tetőn csúszással?
Fejtsd már ki bővebben ezt a zagyvaságot.

A Forresteres tag meg egyszerűen úgy akarta vezetni a gépet, mintha az egy személyautó lenne. Sem az autójával, sem a saját képességeivel nem volt tisztában.

"De orrmotorossal is (ami jóval megbocsátóbb konstrukció)kanyar ELŐTT fékezünk, aztán MIELŐTT tekerni kezdenénk a kormányt felengedjük a féket, adunk kis gázt, aztán mikor az autó orra elfordult akkor lenyomhatjuk a gázt tökig."
Amit te leírsz az akkor igaz, amikor fel vagy készülve a manöverre.

És amikor elnézel egy kanyart és tövig taposva a féket kell bevenni, de a sebesség túl nagy? Ha ebben a szituban felengeded a féket bent találod magad a bokorban.
Az ABS például ilyenkor nagy segítség.

Speedman 2009.10.24. 00:16:39

@Mk412:

"Az ABS-ről meg a többi 3 betűs kütyüről a következő a véleményem.

Az én autómban egyik sincs.
Ennek tudatában vezetek, ennek tudatában választom meg a sebességemet, a féktávot, a kanyarvételt, stb."

És ha hirtelen kihajt eléd valaki akkor annak tudatában mész neki, hogy nincs ABS-em és mivel erős fékezéskor blokkolnak a kerekeim kikerülni sem fogom tudni..

"Az aktív biztonsági felszerelések sokszor hamis biztonságérzetet adnak. Arra valók, hogy a felhasználót (direkt nem sofőrt írtam) mentesítsék bizonyos feladatok alól, amik pedig részei a vezetésnek."

Normális vezetési stílus mellett nem is érzékeled őket, mert (majd) mindegyik a vészhelyzetben lép működésben.
Milyen vezetési feladatok alól is mentesítenek?

"A felhasználók zömének eszébe sem jut egy esős, vagy havas, vagy akármilyen úton pl. egy fékpróbát csinálni"

Az ABS havas úton hosszabb fékutat eredményez. Aki ezzel nincs tisztában persze, hogy töri az autóját.

Gratulálok. TE akinek nincs benne egyik sem onnan megállapítod, hogy tök felesleges az ABS és a többi három betüs.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.10.24. 00:35:51

@Speedman:
Fantasztikus fej vagy.

Elbeszélsz mellettem.

Ha kijön valaki féktávon belül, akkor nyilván nekimegyek.
Ennyi.

Nem értetted meg sajnos a mondanivalóm lényegét. Arra gondoltam, hogy egy aktív berendezések nélküli autó is sokszor többet tud, mint az ember, aki vezeti.
Ahogy valaki itt korábban leírta:"az emberek nagy része 130-ról nullára fékezni közvetlenül a halála előtt próbál meg életében először."
Arra gondoltam, hogy a felhasználók nagy része kiválóan elmegy a két padka között, úgy hogy egyiknek sem megy neki, de SEMMIFÉLE gyakorlatra nem tesz szert abban, ami ettől eltér.
Szükségesnek érzik a segédberendezéseket, padig azt sem tudják, meddig lehet elmenni anélkül és miket meg lehet oldani anélkül.
Nyilván ezek a berendezések kitolják a határokat, de ez rengeteg embert felelőtlenségre késztet.

Ennyit akartam írni, jó szövegértéssel az eddig leírtakból is kihámozható.

Nekem, akinek nincs benne ilyesmi az autómban és érdekes módon mégis van némi összehasonlítási alapom, amiről Te nem tudhatsz (honnan is), mégis határozottan fogalmazol.

De nyugodtan gondold azt, hogy trabanton kívül mást nem soha vezettem....

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.10.24. 00:38:44

@Speedman:
"Milyen vezetési feladatok alól is mentesítenek?"

Pl. a sebesség, követési távolság helyes megválasztása.

Rocko- 2009.10.24. 01:14:08

@Heckantrieb: "Baromsag. Te a budos eletben nem fogod egyenkent fekezni a kerekeket, mint az ESP."

nekem majd Heckantrieb, Il mio nome è Nessuno, Hrzsan, Edelweiss fogja külön fékezgetni a kerekimet. :-)

@Mk412: "Az aktív biztonsági felszerelések sokszor hamis biztonságérzetet adnak."
"A Trabant útfekvése kitűnő, és gyorsulása kifogástalan. Ez azonban nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson."
:))))

for-avar 2009.10.24. 03:24:32

W118 az álló lámpás nem?A w123 a nagy szögletes lámpás vagy az már W124?
Lehet ugy vezetni mint a rally sztárok kilincsel előre...csakhogy nem forgalomban!!!Mert azt a stilust és a morversenyzők térdletevős stilusát a zárt versenypályára találták ki!nÉZZÉTEK MEG HOGY A Man TT zárt pályán de közúton mennyien haltak meg,mennyi bajnok!!!És az autóra is áll mindez.Tudhatsz te jól vezetni de ha egy öreg skoda összeolajozza az "ideális ived" akkor annyi(lehet az életednek is)

zippofcy6 2009.10.24. 10:02:48

@Speedman: Ha tudnál szöveget értelmezni akkor megértetted volna a posztjából:

Jobbról előzőtt az autópályán és késve vette észre hogy a sávjában ott egy autó előtte. Fékezett és KÖZBEN bekormányozta az autóját a mögé akit előzőtt jobbról. Erre jóhogy elment a kocsija keresztbe.
Nem mentette meg az ABS.

Az a baj a fórumozással hogy a posztolók többsége funkcionális analfabéta.

zippofcy6 2009.10.24. 10:17:52

@Hagalex: Látom sokat felfogtál a posztjaimból.
Szerinted a Supra, CRX mk1, CRX mk2, MR2, Q4 nekem 1 év alatt volt meg mind?
Vagy hogy lehet másképp 2 éves a jogsim?

1990-ben szereztem meg az smkpt, 1992-ben a B-t. Még abban az évben hoztuk Svájcból a Suprát.
Ha hülyegyerek módjára vezettem volna tizenévesen, már rég nem élnék.
A CRX-ek nem épp a passzív biztonságukról híresek.
Ehhez képest B7-ben vagyok. (kötelező bizt.)
És még senki sem panaszkodott rá hogy lassan mennék ...az ellenkezőjére már igen (de ha úgy lenne nem lennék B7-ben :) )

Az ABSen kívül a többi három betűs pont azokat ringatja hamis biztonságérzetbe akiknek fingjuk nincs a vezetésről vagy a fizikáról.
Aki tud vezetni annak ezekre nincs semmi szüksége.
LEHET hogy létezik olyan ESP ami megment akkor is ha éles kanyarba 150-el esel be és besatuzol.
Nem tartom valószínűnek de attól még lehetséges.
De az is biztos hogy én SOHA nem kerülnék olyan helyzetbe hogy ezt megtapasztaljam :)

Neked mióta van jogsid? 2004 óta? B2 megvan már? :P Milyen autóid voltak? 1.3as Swift1 meg 1.4es Golf 4? :P

zippofcy6 2009.10.24. 10:20:39

@Speedman: ""De orrmotorossal is (ami jóval megbocsátóbb konstrukció)kanyar ELŐTT fékezünk, aztán MIELŐTT tekerni kezdenénk a kormányt felengedjük a féket, adunk kis gázt, aztán mikor az autó orra elfordult akkor lenyomhatjuk a gázt tökig."

Amit te leírsz az akkor igaz, amikor fel vagy készülve a manöverre."

Mégis mi mást csinálna vezetés közben mint hogy az utat nézi?
A gyereke orrát törli a gyerekülésben, hátrafordulva?
Mer az olyan haljon meg, még mielőtt mást ölne meg.

Ha meg az utat nézi nyilván látja a kanyart. Vakok még nem kaphatnak jogsit. (bár mióta a 8 általánost eltörölték az esélyegyenlőség nevében én már azon se csodálkoznék ha csimpánzok is kaphatnának.)

105tc 2009.10.24. 11:16:29

Én az ABS es vitához annyit tennék hozzá
hogy ismerősöm egy murvás bekötő úton terelt a kocsijával hogy most ő a rally pilóta, és majd egy iszonyú féktávval megáll a bekötő végén.
ebből ennyi lett hogy kb 100 as tempónál nyomott egy satut de az ABS a murván megzavarodott és nem akart az istenért se megállni az autó. majd a főútat átszelve beszállt a szántásba.

ebből azt akartam kihozni hogy jódolog az ABS, csak ott kell használni ahova tervezték.

Atty V8 2009.10.24. 11:25:28

Elég szánalmas ez az irás.
Meséld már el légyszi mivel jobbak a kókány megoldásaid mint az előző (vagy az azelőtti, vagy a még azelőtti) tulaj kontárkodásai? Alkatrész rendelésről Fedex-ről nem hallottál még? Az a csőförmedvény katasztrófálisan ciki. Tuti nem járok messze az igazságtól, ha azt mondom a Porschéd mostani gazdája meg téged anyáz...

Speedman 2009.10.24. 11:48:27

@Mk412:

"SEMMIFÉLE gyakorlatra nem tesz szert abban, ami ettől eltér.
Szükségesnek érzik a segédberendezéseket, padig azt sem tudják, meddig lehet elmenni anélkül és miket meg lehet oldani anélkül."

Igen van akinek szüksége van ezekre a "segédberendezésekre", mert nem olyan jó söfőr. Miért is baj ez?

"..és miket meg lehet oldani anélkül."
Minek? Mi értelme lenne ennek? Azért, mert neked nincs igényed rá, több (tíz) millió embernek van. Te meg maradj a kőkorszaki technikáknál.

"Nyilván ezek a berendezések kitolják a határokat, de ez rengeteg embert felelőtlenségre késztet."

Megint marhaság.A söfőrök töredéke használja határokon az autóját és nem azért veszik bele, hogy kitolják a határokat. Rengetek ember vezetett régen is felelőtlenül az ABS, ESP stb. bevezetése elött.

""Milyen vezetési feladatok alól is mentesítenek?"

Pl. a sebesség, követési távolság helyes megválasztása."

Mondom én, hogy nem érted(nem bírod felfogni)!
Az ABS és társai az autód úton tartását segítik vészhelyzetben v. esetleges sofőri hiba esetén.
Marhára rosszul gondolod, hogy ezek a biztonsági kütyük megléte esetén nagyobb sebességgel és rövidebb követési távolsággal lehet közlekedni ugyanolyan biztonságosan (mert benne vannak a kocsiban).

Minek is magyarázzam annak, aki meg van győződve arról, hogy az ő vezetési tudása sokkal jobb, mint bármelyik 3 betüs biztonsági extra.

Gondolom a klímával is úgy vagy, hogy tök felesleges, mert letekerem az ablakot és bejön a hideg..

Sausage 2009.10.24. 11:59:55

@Speedman:

Reszben van igazad, az ismerettsegi koromben szondazva egyertelmu, hogy a tobbseg azt hiszi, ha van sok harombetus, akkor nincs fizika. Nyomhatja neki nyugodtan, mert ha megcsuszik, ugy is ott az ESP. Kar lenne ezt tagadni, automatikusan bevallalosabbak az emberek, az ABS miatt piros lampanal osszecsuszokkal pedig nekem is tele a hocipom, eddig ketszer tortek meg hatulrol, tobbszor pedig az utolso pillanatban tudtam kiugrani az adott savbol, megelozve a tovabbi bontast.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.10.24. 12:05:35

szopás ez a Fiero, de a rézcső az nem 15-ös volt? na mind1
Azt árulja már el nekem vki, h mi ez a jobbkormányos autóláz az országban? :O Egyre több és több kocsit látok jobb kormánnyal, már kiakaszt. fehér furgon, opel astra, minden féle...

Speedman 2009.10.24. 12:05:49

@zippofcy6:

Arra gondoltam, hogy egy be nem látható kanyarban(amit te nem ismersz), ahol a kanyar el kezd élesedni a közepén (sajnos nem egy ilyen idiótán tervezett kanyar van Mo.-on) esetleg bele kell taposni a fékbe, hogy lelassulj és be tudd venni.
Vagy te mindig csak egy úton jársz oda-vissza?

"Fékezett és KÖZBEN bekormányozta az autóját a mögé akit előzőtt jobbról. Erre jóhogy elment a kocsija keresztbe.
Nem mentette meg az ABS."

Az ABS tette a dolgát ezért is tudott visszasorolni.
Miért is kellett volna megmenteni az ABS-nek?

Speedman 2009.10.24. 12:11:24

@zippofcy6:

"Az a baj a fórumozással hogy a posztolók többsége funkcionális analfabéta."

Igen ez így van. És látom neked sem sikerült értelmezned a balesetet. Persze, ha nem vagyunk tisztában melyik biztonsági funkció mit tud..

Speedman 2009.10.24. 12:28:11

@Sausage:

Erről van szó. Azt hiszik, hogy fele annyi távolság alatt megállnak , mert van egy csomó 3 betüs az autójába azt sem tudva melyik miben segít.

Mk412 meg bizonygatja, hogy teljesen felesleges az ABS, meg a többi. Hiába magyaráznám neki, hogy nem is emlékszem mikor kapcsolt be nekem utoljára az ABS, mert ez csak blokkféknél aktivizálódik egyszerűen nem akarja megérteni, hogy ezeket nem mindennaposan "használja" az ember.

Sausage 2009.10.24. 12:31:45

Na azert egy eletveszelyes harombetust kapasbol tudok mondani: veszfekeasszisztens. Szaradjon le a keze/laba egyebe aki azt kitalalta.

Ciri 2009.10.24. 12:59:15

@Sausage:
"Na azert egy eletveszelyes harombetust kapasbol tudok mondani: veszfekeasszisztens. Szaradjon le a keze/laba egyebe aki azt kitalalta."

Miért is?

Sausage 2009.10.24. 13:09:33

No meg az osszkerekesek, terepjarok csokkent ertelmi kepessegu tulajai is megernek egy miset, akik azon felbatorodva, hogy konnyebben indulnak el, nyomjak, mint suket a csengot. Pedig a fekut naluk is ugyanannyi.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.10.24. 13:11:03

@Speedman:

Egyszerűen nem értettél meg.

Nem azt bizonygatom, hogy felesleges, hanem azt, hogy hamis biztonságérzetet ad a felhasználók zömének.

Írtad:"Marhára rosszul gondolod, hogy ezek a biztonsági kütyük megléte esetén nagyobb sebességgel és rövidebb követési távolsággal lehet közlekedni ugyanolyan biztonságosan (mert benne vannak a kocsiban)."

Nem én gondolom ezt, hanem a felhasználók nagy része. Aki rendszeresen közlekedik, az észreveheti ezt.

"Minek? Mi értelme lenne ennek? Azért, mert neked nincs igényed rá, több (tíz) millió embernek van. Te meg maradj a kőkorszaki technikáknál."

Nekem nagyobb igényem van erre, mint a legtöbb felhasználónak arra, hogy gyakoroljon. Gyakorolja a veszélyes szituációt, megcsúszást, de akár a tolatást...
Amíg az autótulajdonosok nagy része nem vehető rá, hogy megismerje járműve tulajdonságait, addig lófaxt a seggükbe, nem elektronikát.

Befejeztem.

Sausage 2009.10.24. 13:14:58

@Ciri:

Azert, mert megszokhatatlan (jo, biztosan en vagyok balfek) es mukodesi elvebol adodan eletveszelyes ize. Majd o eldonti, hogy en szerinte mikor veszfekezek, es akkor beblokkolja (jo ott az ABS, de nekiall daralni) a kerekeket. Mikozben en csak egy gyors es intenziv fekezest akartam.
Annyira azert mar kitapasztaltam, hogy a hirtelen pedalnyomas faj neki, vagyis pont a gyorsabb reakcioju vezetoket kergeti az oruletbe.
Tipikus pelda: elozes kozben, nem vart esemeny miatt vissza kell sorolnod ket auto koze. Ebben az esetben se tul kicsit, se tul nagyot nem szabad fekezni, viszont marha gyorsan. A veszfekkel tuti tulfekezed magad.
Vagy varosban is egy hirtelen de kisebb fekezes kepes blokkolasra osztokelni, a mogotted jovo pedig hevesen kurvaaanyazik. Tobbe-kevesbe jogosan, mert varosban normalis kovtavot tartani azert nem egyszeru.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.10.24. 13:20:23

@Sausage:
Tök jogos.

Ez is csak egy marketingfogás.

A bizonytalan sofőröknek szól.
"Béna faszkalap vagyok, na de majd ezzel.
Ezzel a mesésé szerkezettel senkit sem fogok többet összetörni....."

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.10.24. 13:33:55

@Sausage:

"az ABS miatt piros lampanal osszecsuszokkal pedig nekem is tele a hocipom"

Az esetek 99,9%-ban nem az ABS miatt mennek egymásba a pirosnál, hanem a féktávolság be nem tartása miatt! Ez még akkor is így van, ha köztudottan vannak olyan helyzetek, ahol az ABS nem rövidít a fékúton. (más dolog, hogy irányítani tudod az autót).

"Mikozben en csak egy gyors es intenziv fekezest akartam."

Egy normális 4 csatornás mai ABS ha darál, akkor Te már régen állóra fékezted volna nélküle a kerekeket! Tudod mi a meglepő? Egy ABS -es autóv éppen pont úgy KELL fékezni ha vészhelyzet van, hogy DARÁLJON!!!
Azt kellene megérteni, hogy az ABS semmi másról nem szól mint arról, hogy ne csússzon meg az autód. Egy jól konstruált ABS pedig sokkal nagyobb segítség mint hátrány.
Az egész autóipar ugye nem hülye?
Tudom, tudom... fölösleges bizbasz amiért pénzt lehet kérni...

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.10.24. 13:42:50

@Hagalex:
Bocsi, javítok!!! :)
Az előző hsz. második fele nem ér!! :)
Nem figyeltem, hogy a Vészfékasszisztensre váltottatok! Azt hittem még az ABS téma megy...

Sausage 2009.10.24. 13:46:18

@Hagalex:
Azt kellene megerteni amit irtam, es akkor nem lenne baj.
NEM volt veszhelyzet, es messze nem nyomtam blokkolasig a feket. A veszfekasszisztens elvileg arra szolgal, hogy veszhelyzetben garantaltan biztositsa a maximalis fekerot, ha a 80 eves mama vagy a szoke picsa magatol keptelen lenne ra.
A baj csak ott van, hogy nehez megallapitani mikor is van tenylegesen veszhelyzet, amugy pedig aki nem kepes legalabb egy fekpedalt normalisan megnyomni, az tenyleg nem uljon autoba.
Ha pedig a fent vazolt szituk barmelyikeben a kellonel nagyobb fekerot ad a rendszer, akkor sodor csak igazan balesetveszelyes helyzetbe.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.10.24. 13:46:29

@Hagalex:
Tényleg.
A vészfékasszisztensről mi a véleményed?

Sausage 2009.10.24. 13:49:49

@Hagalex:
Helyes. :)
En azert az elsobe is belekotnek, mint az itteni hszek is mutatjak, az emberek altalaban azt hiszik, hogy az ABStol majd hamarabb megall az auto. Persze nem arra van, te is tudod, en is tudom, de rengeteg balfek nem tudja. Es hiaba kormanyozhato az auto fekezes kozben, meg a nem balfekek java sem kepes ilyen helyzetben korulnezni es kikerulni...mert egyszeruen megnyomja a feket es varja a csodat. Sarkitva tehat jobban jart volna ABS nelkul, mivel mikozben a hatranyat elszenvedte (esetenkent hosszabb fekut) az elonyeit nem hasznalta ki.

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.10.24. 14:12:46

@Mk412:
Nincs véleményem mert sosem vezettem olyan autót amiben volt, így nincs vele releváns tapasztalatom.
Az ABS-el, az ESP -vel,ASR -el van. Azok szerintem jó dolgok.

@Sausage:
"az emberek altalaban azt hiszik, hogy az ABStol majd hamarabb megall az auto."

Az emberek jól hiszik, ABS -el valóban rövidebb fékúton lehet megállni az esetek legnagyobb százalékában, ugyanis leginkább aszfaltozott nem csúszós úton használják autóikat. Murván ritkán raliznak.
Havon és jégen más a helyzet, de ott sem az ABS javarészt a felelős az ütközésekért.

Az emberek jó nagy része nincs tisztában az ABS lényegével. Ez a baj, de erről nem az ABS tehet!
Szerinted tudja az emberek többsége, hogy vészhelyzetben az ABS folyamatosan daráltatni kell? Nem! Pánikszerűen elemelik a lábukat!

Vészfékasszisztenst (AFU)? látnom kellene a gyakorlatban, illetve sok ember tapasztalatát olvasni ahhoz, hogy állást tudjak foglalni.

Vectra C -ben volt alkalmam az ESP -t próbálni.
Hááát, vegyes érzéseim voltak, de betudtam annak, hogy szokni kell. Fölöslegesnek nem mondanám, de tény, hogy idegenkedtem tőle.

Mioporfeszosz (törölt) 2009.10.24. 14:25:52

Télen megnézném én, télen jegesre taposott parkolóban ki hogyan állít meg egy nagy disznó hátsókerekes automata kocsit ABS nélkül.

Valoszinű az első 5méteren megprödülne és letarolna amit lehet.

Az ABS (+DSC) ugyanis olyat tud, amit a lába senkinek, kerekenként adja (és veszi el) a fékerőt, ügyelve arra is, hogy az autó ne törjön ki semerre.

A vészfékaszisztens viszont a legtöbb autóban nagyon pocsék, inkább idegesítő, mint hasznos biztonsági extra.

butschq 2009.10.24. 15:00:54

a fierorol az Így jártam anyátokkal c. amcsi sorozat jut eszembe, meg hogy mennyire nem akar elválni a kocsijától. és mikor elromlik, és a szerelő mondja neki, hogy kampec, a hosszú búcsúzkodás:D

Szsrobert 2009.10.24. 15:07:18

"Számítógépbe miért tudnak olyan kábelt rakni egy 12V/10A max teljesítményre, ami 230V/10A-t is vígan elbír?"

Mert a kábeleket áramerősségre méretezik. Ha vékonyabb lenne a szigetelés 20V-os átütésre méretezve, kézzel megfogva leszakadna róla.

Sok setétfejű nyomja a gépnek, azután kárál, ha befigyel a bokorba. A többi (esetleg szabálytalan)közlekedő miatt járjon szemed minden irányba, folyamatosan.
Ha benézted a kanyart, nincs sok lehetőség.
1. Próbálsz gépészkedni, és ha ügyes vagy, enyhíthetsz valamennyit a káron. Betonoszlop helyett a szalmabálának rohansz.
2. Jááááááááj kiáltással összevissza csapkodod a kormányt. 2 hónapot töltesz az intenzíven, az autód maradékáért pénzt kérnek tőled a bontóban, hogy átvegyék tőled.

Sok videó van a neten, az adrenaivadászoknak is érdemes nézegetni, mielőtt görcsbe rándul a jobb kezük.
Nem vagyunk versenyzők.
Azoknak törés esetén új gépet tolnak a seggük alá, mi pedig robolotunk a régi működőképessé varázslásáért, vagy az újabb áráért. Megéri? Nem.

tónik 2009.10.24. 17:04:06

"Számítógépbe miért tudnak olyan kábelt rakni egy 12V/10A max teljesítményre, ami 230V/10A-t is vígan elbír? (19x túlméretezés)"
12V-on ugyanazon teljesítmény eléréséhez 20-szor akkora áram csörgedezik. A kábelkötegek meg sokszor azért égnek össze, mert valami hiba miatt kiolvad a gyári 10 A-es olvadó, a "szaki" meg kicseréli 20-asra. A vezeték meg marad másfeles, és ha a hiba újra előjön, előbb olvad ki, mint a bizti...

Jamesblond 2009.10.24. 17:21:04

Wow! Egyszer majdnem vettem egy Fiero-t. Vagy 10 éve. Az ország egyik legkeletibb városából (Fehérgyarmatról) mentem érte Sopronig. Akkor még nem volt mobilom, mikor odaértem, akkor tudtam meg hogy az egyeztetésünk után fél órával el is vitték a kis "ékszerdobozt":) Feleslegesen tettem meg vagy 1100 km-t barátom Trabantjával. Azt hittem hatalmas nagyot szívtam. Erre most kiderül valószínű én is javítgathattam volna a Pontit. De még ma is úgy tetszik. Szerintem nagyon jó hangja van. De nem gondoltam hogy egy 2.5-ös motor ne fussa meg fél kézzel a 200-at:) egy akkora műanyag kasznival...

Phrascarica 2009.10.24. 17:30:05

@tónik: na de nem is ez a lényeg hanem a 10A. A 10Amper az 10Amper, bármekkora a feszültség, mivel a kábelt az áramerősséghez méretezik ez esetben. A számítógépekben pedig általában nincs, vagy legfeljebb csak 1 db olvadó biztosíték van, az is a 230V-os oldalán a tápnak, nem pedig törpefeszültségű részen, tehát nem tudsz nagyobb biztosítékot rakni, mert nincs helye.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.10.24. 22:47:08

Én csak azt nem értem, hogy amikor összeszobrásztad a trombitahűtőt, miért nem forrasztgattál rá réz hegesztőpálcákat is?
Akkor működött volna, és nem szidnád itt azt a jó autót...
Báz, ennyit dolgozni hiába!

Ciri 2009.10.25. 04:59:49

@Sausage:

Tudod mit?
Mindenben igazad van neked is!!
:))))

newname 2009.10.25. 07:33:52

Hú vazze, hová jutottunk...menni kell innen, kár az időért.

Sausage 2009.10.25. 09:33:27

@Ciri: Igazan nem kellett volna, de koszonom. :)

tónik 2009.10.25. 19:42:01

@phrascarica:
Az olvadóbiztosíték értékének nyilván autó esetében van jelentősége, a fent említett anomáliák elkerülése érdekében.

2009.10.26. 10:35:51

Kedves Guszti,

A cikk zsír, röhögtem a monitor előtt és sajnálom, hogy autószerelésben én csak a "nagyanyám hajcsatjával összerdótozzuk a szakadt gázbowdent a 20 éves Poloban" fejezetig jutottam.

A Te kocsidat úgy a 3. pont környékén szétverem a nyílt utcán basebal(l?)-ütővel, aztán darabokra flexelem és hiperpigmentált, motorziált, vas- és álámíniumgyűjtő honfitársaink szakadt Zsiga után kötött utánfutóira vasvilláztam volna fel, hangos "megveszlek kilóra, Amerika!" kiáltások közepette.

De lehet, hogy már a második után.

Mocskos Kaviár 2009.10.26. 10:51:52

Érdekes volt olvasni a kommenteket a hárombetűs biztonsági berendezésektől. Egyszer azt olvastam valahol, hogy kutatók {biztos brit tudósok ;)} megállapították, hogy a közlekedés biztonságára az lenne a legnagyobb hatással, ha mindannyian egy a mellkasunk felé mutató százas szöggel autókáznánk. Nem ABS, ESP, MTV, BTK a megoldás (bár a BKV se rossz), hanem az emberi tényezők megzabolázása.

Köfönöm fépen!

2009.10.26. 10:52:59

@Hagalex:

Jesszus, itt mán mindenki ábées-szakértő lett...muszáj nekem is saját tapasztalatot írnom.

Réges-régen, a messzi-messzi Nyíregyháza felé vezető 36-os úton, még a kurvadrágán közbeszerzett M3-as előtti időkben a lázadók kicsiny csapatával száguldott célja felé a négykerékhajtásos Skoda Octavia kombi, becenevén az Ezeréves Teve. A pilóta mind a kilencven lovat ütötte kíméletlenül, hogy a bázisra a birodalmi csapatok előtt érjenek oda. Az idő hozta a szokott őszi intergalaktikus formáját, köd volt, pár fok abszolút nulla felett, az iránycsillagok nem látszottak, csak egy teherűrhajó hatalmas segge a sietős lázadók előtt közvetlen.
Egy alkalmasnak látszó pillanatban az ifjú pilóta előzni kezdte a tehert, ám a szembe oldalon hasonló manőverbe kezdett egy Renault gyártmányú kis sikló - a pilóta felismerte, a kies, félsivatagos, egy félholdú B-ban gyártották...az ütközés elkerülhetetlennek látszott.
Az ifjú pilóta a rangidős lázadó hanyagul odavetett "Fékezzen..." felszólítása előtt kitaposta a Teve torpedólemezét, folyamatosan küzdve az ábées visszarúgásaival és a kormánnyal, de sikerült a kikerülő manőver és visszahozta a Tevét a teher mögé. Centiken, a folyamatos féktaposáson, na meg az ábées megfelelő működésén múlt. Nem lett volna idő előre küldeni R2-t, hogy hidalja át a hibás részt...úgyhogy áj lav ábées.
Forever.

SsPL71 (törölt) 2009.10.26. 10:59:36

A Fiero nem is szar :(
A V6-os 3.1-es motorral gyártott meg kifejezetten jó volt, annak már az első futóműve is módosított volt. Csak télen nem lehetett vele elindulni csúszós úton :)

sq 2009.10.26. 15:07:44

hihi, nekem van egy fiero-m, ráadásul szintén a gagyi négyhengeres, így talán úgy tudok hozzászólni, hogy nem kell azt hazudnom, "kaptam egy ilyet egyszer kölcsön és...". nincs is ennyi fiero az országban mint amennyit itt kölcsönkaptatok. :D

szóval előszöris az elfolyt hűtővíz: a csövek valóban a küszöbök mellett mennek, ezért a helyes emelési pontokra pl a manuál több helyen is felhívja a figyelmet. de egyébként is ha valaki benéz a kocsi alá mielőtt nekiesne teszkós krokodil emelővel, rájön, hogy talán nem így kéne. a hótól nem fog elfolyni a víz, valszeg a villanyász kontár módon emelte meg a kocsit, és akkor roppantotta össze a csövet.

lada alkatrészes kendácsoláshoz külön gratulálok: ezért ilyen ótvar minden magyar fiero. remélem legalább utána kicserélted eredetire (ami valszeg még olcsóbb is mint a lada-féle behúzó).

a fiero NEM sportkocsi, a pontiac soha nem is szánta annak: eredeti definíciója szerint egy commuter car, városi forgalomra tervezve. se a futóműve, se a motor nem a teljesítményre van kihegyezve, hanem inkább az - amerikai értelemben vett - takarékosságra. csak a kedves cikkszerző ezt nem tudta. szóval egy porschéval hasonlítja össze és ezzel még kérkedik is. ez nagyon lol. :) az a baj, hogy manapság bárki lehet autós újságíró, ilyen szakmai tudással inkább a velvetnek kéne írni.

sajnos amúgy az enyém is ilyen javarészt tákolt példány, de érdekes módon a tető nem ázik be. az önindítóm nekem is megadta már magát (látszott is rajta a tákolás), sőt a főtengelyem is cserélve lett (nevetséges áron szereztem be ámerikából). ráadásul mivel már sok éve letettem, legutóbb már be sem indult (egy ideig járt a benzinpumpa, aztán megállt, valszeg a sok éve álló benzinbőn fölkapott valami trutyit). de egy-két éven belül szeretném helyrepofozni a kocsit - és nem tákolva, hanem eredeti vagy utángyártott típusazonos alkatrészekkel. magam, mert rájöttem, a magyar autószerelők csak többet ártanak, mint amit használnak.

az ok egyszerű: míg használtam, fantasztikusan élveztem vele minden megtett kilométert. a bakony kacskaringóin úgy lehetett vele autózni, mint azóta se soha semmivel. tényleg, egy élmény. ha jól van összerakva. ami nálam tönkrement, az a korábbi tákolások eredménye. mint a cikkben is. meg az, hogy én is voltam hülyegyerek (mint a szerző), és sokszor lepadlóztam hidegen is. ugyanis az enyém úgy 50-60-as tempóig, amíg az automata tartotta az 1-est, valami iszonyat jól gyorsult. legalábbis sokkal jobban, mint a mostani tádém, ami kiló/lóerő szempontjából kb azonos a fieroval.

a fogyasztásom egyébként vidéken 8l, városban 12-14l volt.

ja, és van egy olyan érzésem, hogy a szerzőnek sosem volt fieroja (a képek is mind másik kocsiról vannak - miért?). pl a hátsó csomitartó messze nem hátizsák méretű, ilyet tényleg csak az mond, aki még csak képen látta és nem tudja, hogy van egy alsó része is. nekem komplett hétvégi nagybevásárlások simán elfértek benne.

(ja és nem vagyok elvakult, mielőtt valaki ezzel vádolna, egy jól összerakott 924 valószínűleg sokkal jobb mint egy jól összerakott fiero, kivéve talán a szlalomot. csak én nem vagyok olyan butus, hogy a kettőt egyébként összehasonlítsam.)

conmorientes 2009.10.26. 15:16:22

Annyira olvasnék már egy jó cikket arról, hogy vettem egy mindenki által szarnak tekintett roncsot olcsón és ez ennek ellenée mennyire jó szolgálatot tesz, vagy tett és jó döntés volt mert igenis létezik stílusos és logikus alternatíva egy új suzuki megvásárlásával szemben is !

Na megírom inkább magam.....

sq 2009.10.26. 15:18:35

@Jamesblond:

a műanyag kasztni csalóka dolog, alatta iszonyat masszív váz van, ezért is annyi kiló a ponti, mint egy mai átlagos csupavas családi szedán. 84-ben amcsiban a legbiztonságosabb autó lett, pont a masszív váz miatt. a váltó pedig egyszerűen nem úgy van áttételezve, hogy elérje a 200-at. ez egy városi autó.

volt egyébként még a sornégyből is izmosabb változat amit a pályaautókba raktak, sd-4 (sd=superduty) néven. ma is kaphatóak ilyen utángyártott replika hengerfejek, és mindenféle spéci alkatrészek. illetve állítólag valamelyik későbbi gm autó szériában megkapta ezt a hengerfejet valami más néven, de per pill nem jut eszembe melyik modell. talán bone tudja.

fierot egyébként tényleg csak az vegyen aki ért hozzá, és tudja otthon, saját maga szerelni. mikor én még hirdettem az enyémet, sok embert beszéltem le róla (volt akit a próbakör után), mert láttam rajta, hogy csak szívna vele (legfőképp a magyar "szakik" hozzánemértése miatt).

Leeroy of SMV Design 2009.10.26. 17:14:40

@kaya-ibrahim: Sőt, még emlékszem, még gyerekkoromban valahol a nyóckerben volt egy Amerikai Design nevű kiállítás, annak volt a nagy sztárja ez az autó. (Ki sejtette akkor még, hogy ez egy ekkora trágyahalom...) Haver gyerekekkel mentem ki, az állunk csattant sok mindenen (ne feledjük, akkor még az "átkos" volt), az egyik srác azzal szórakozott, hogy a kiállított Macintosh desktopján a floppylemezt drag&drop-pal húzta a kukába, és ekkor a gép kiadta a lemezt. :) Szóval nagy idők voltak.

megint 2009.10.28. 00:18:26

sq, tehát neked is beszartak ezek a dolgok rajta, ez a lényeg

fagzal 2009.11.17. 02:57:12

> Ez is csak egy marketingfogás.
>
> A bizonytalan sofőröknek szól.
> "Béna faszkalap vagyok, na de majd ezzel.
> Ezzel a mesésé szerkezettel senkit sem fogok
> többet összetörni....."

A béna vasárnapi sofőrnek (pl. én) k*rvára fogalma nincs arról, hogy mi van az autójában. "Sok betűszó, biztosan jó" - és azt veszi meg, amiben van légkondi, meg jól néz ki, meg megy. Nem fog ABS-re meg fékasszisztensre támaszkodni, mert fogalma sincs, hogy az úgy igazából mi is. És elárulom, hogy a légzsákra SE, mint azt sokan hirdetik.

Ez a sok biztonsági kütyü azért van, mert az emberek többsége béna. Mikor éppen nagyon béna, akkor talán nem hal meg, vagy nem bénul le, esetleg kisebb kárt okoz.

Miért kellene érteni az autóhoz annak, aki nem akar? Oldják meg! Vagy ha KELL értenie, akkor tiltsák be, hogy az vezessen, aki NEM ért hozzá.

Gyereket szülni, országot vezetni bezzeg lehet minden papír nélkül...

para'zslo' pacikaki 2011.03.09. 22:36:04

nem sok cikk alá írok, de ez nagyon jól sikerült :) 1-2 Csikós cikken szoktam ilyen jókat nevetni :D Köszi szépen :)

LoveKills 2016.03.17. 20:56:55

Hogy eltűnt ez a faszkalap "Ciri"!
süti beállítások módosítása