Ferrarit tartok, hobbiból

  2009. július 30. - Androczi Balázs Címkék: ferrari totalcar flotta rc

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Elmebetegségek a múltból
2015-05-06 17:59:08

Az ember húsz év hivatásos autóbuzulás után hajlamos azt képzelni, hogy mindent látott már, aztán előkerül

Ha vizes az út, lassíts!
2014-09-11 17:38:15

Meglehetősen unalmas dolog egy szerkesztőségben ülni egész nap, hisz mindenki a billentyűzetet üti – ilyenkor

Karácsonyi Hiéna 2013: Japán kombó
2013-12-21 09:00:00

A Kisautó blog egyik cikkében a minap egy japán zsákbamacskáról írtunk – csak a doboz kibontása után

Ésszerű autót a luxus helyett
2013-10-17 07:58:31

Nyolc éve vettem magamnak autót utoljára. Ezzel valószínűleg én vagyok a sereghajtó itt a szerkesztőségben.


Tavaly nyáron vettem egy újabb sportkocsit. Jó idők jártak, a dollár sosem volt ilyen olcsó, a válság még sehol, és kellett valami kikapcsolódás a dolgos hétköznapok után. Egy autós újságíró, tudják, az élet császára, meg mit venne önjutalmazás-képpen, ha nem egy újabb verdát?

1668
 
Jól emlékeznek, én írtam itt néhány hete a szakadt Volvómról. Köszöni, jól van, és még mindig az az egyetlen közlekedési eszköz a családban, de nem az egyetlen működőképes autó. A többi ott pihen a nagy gurulós ládában a sarokban, és várja a következő hétvégét, amikor jut némi időm játszani. Hosszúra nyúlt gyerekkorom bizonyítékai: két rádióirányítású, elektromos modellautó.
 
1661
 

Régóta vonzott az autómodellezés. Talán 12 éves lehettem, amikor először találkoztam működő RC – azaz rádióirányítású – modellekkel. A nyári táborban tartott bemutatót egy szervezettnek tűnő csapat. Máig nem tudom, kik lehettek, de soha nem felejtem el, hogy az egyik autó élethű másolata volt egy DTM Zakspeed Ford Caprinak – utána napokig csak ez járt a fejemben. Néhány évvel később, már gimnáziumban merült fel ismét a modell-téma, akkor egy osztálytársammal határoztuk el, hogy építünk egy autót.

1755


Próbáltunk segítséget szerezni, de akkortájt oszlott fel az MHSZ, ahol ilyesmivel foglalkoztak, és valamire való szakbolt is csak egy volt Budapesten, de autóhoz ott sem találtunk semmit. Végül sikerült beszereznünk egy tervrajzot, valami ősrégi, fekvő hengeres, változtatható sűrítésű, öngyulladásos motort, valószínűleg repülőbe valót, ami erősen mérgező éter-metilalkohol-ricinusolaj keverékkel működött – volna, ha sikerül bele életet lehelnünk. Elkezdtünk összeforrasztani egy üzemanyagtartályt, de elfogyott a kitartás és a zsebpénz, így a tervből nem lett semmi. Egy-két év múlva ugyan nyílt néhány, kifejezetten autókkal foglalkozó RC szakbolt, de a gyári árak horribilisnak tűntek, így a modellautózás sokáig ugyanolyan romantikus ábránd maradt, mint egy Lamborghini Diablo birtoklása.

Úgy hat éve ragadott el ismét a lelkesedés, ezúttal véglegesen. Már semmi nem hiányzott hozzá, hogy megvalósuljon a gyerekkori álmom. Ilyen kísértésnek nehéz ellenállni, így egy tételben meg is vettem mindent, ami a játékhoz kell. Persze a legdrágább helyen a legvacakabb cuccokat. Mint később kiderült, a használt RC felszereléstől ráadásul csak mélyen áron alul lehet megszabadulni, de ekkor már elkapott a gépszíj.

 
1645


A következő hónapok csak a modellezésről szóltak: annyi futamot néztem meg, amennyit csak tudtam – már akkor is négy, egymástól független bajnokságot rendeztek az országban csak az 1:10-es méretarányban –, a délutánokat gyakorlással töltöttem, ha tehettem, naphosszat beállítási tanácsokat olvastam a neten, és kisebb vagyonokért próbáltam minél jobb felszerelést beszerezni. Lassan beteges mániává fajult a modellezés, pedig csak ártatlan játéknak indult.

1653

Ma is inkább csak sejtem, mint tudom, hogy mi ragadott meg benne ennyire. Alighanem az, hogy az RC autózásban komplett versenycsapatként működik az ember, egyszerre pilóta, versenymérnök és szerelő. A technika ugyan egyszerűbb, de még épp autószerű, van állandó összkerékhajtás, rendes olajos lengéscsillapítók, kanyarstabilizátor és karbonszálas vázszerkezet, és minden ugyanúgy viselkedik, mint a valódi autóknál. Ugyanakkor magam építhetem meg a gépet egy kosár alkatrészből, és nem baj, ha nincs kéznél aknás, vagy emelős garázs, elég hozzá egy asztal, meg három-négy jó minőségű szerszám.  Magam festhetem a karosszériát, és magamnak kell megtalálnom a legjobb beállítást az áttételezés, a rugók, a lengéscsillapítók, és a futómű- illetve a kormánygeometria finomhangolásával. És végül az adrenalin is az én fülemből zubog, amikor a pályán beindul az adok-kapok.

A következő szezonban persze már magam is versenyeztem, az akkor elérhető legjobb autóval – ha jól számolom, alig egy év alatt ez volt a negyedik – de, talán szerencsémre, elég gyenge eredménnyel. Kiderült, hogy a versenyzés elképesztő költségekkel jár. Valódi autóval nyilván még egy nagyságrenddel drágább lett volna, de egy szezon alatt így is egy jobb használt autó ára ment rá az alkatrészekre, gumikra, akkumulátorokra, szerszámokra, nem beszélve az így elpancsolt szabadidőről. És a duplája is kevés lett volna, hogy felvehessem a versenyt a leggyorsabbakkal. Minimum olajat kellett volna szőkítenem, ha folytatni akarom – így inkább abbahagytam. A felszerelés ládába került, még arra sem volt erőm, hogy eladjam amit lehet.

1657

 

A drasztikus elvonás pontosan úgy működött, ahogy a leszokó dohányosoknál is: amíg sikerült távol tartanom magam a modellezés minden formájától, nem is hiányzott. Tavaly aztán előkerült az RC-s doboz – egy ismerősöm megvette volna az egészet – de az üzlet végül nem jött létre, én viszont elkezdtem újra eljárni a csepeli modellpályára, eleinte szigorúan csak játszani. A régi autóhoz persze már semmilyen alkatrész nem volt kapható – kiváló ürügy, hogy beszerezzek egy újabbat – és mint kiderült, időközben változott a versenyek hangulata is. A szervezők rájöttek, hogy kell egy belépő kategória azoknak, akik épp csak belekóstolnának a modellezésbe, így itt megkötötték a felhasználható tuning-alkatrészek körét és a gumik, illetve akkumulátorok típusát, a motorokat pedig véletlenszerűen osztják ki a nevezők között. 

1706


Olcsón versenyezni – ebből én sem maradhattam ki. Ráadásul Hong-Kongból az aktuális dollár-árfolyam miatt már-már nevetséges áron lehetett mindenféle alkatrészekhez és komplett autóhoz jutni. Talán mondanom sem kell, alaposan bevásároltam, így hamar összeállt az új versenygép.

A TT-01 a régi, csupa karbon, fogasszíj-hajtású versenyautómhoz képest primitív, de jóindulatú jószág. Szinte kizárólag fröccsöntött műanyagból van, négykerék-hajtású, kardános, és kúpkerekes differenciálművek vannak benne, mint az igazi autókban. Ez utóbbi tartós, bár versenyezni nem jó: nagy és nehéz, és ha elemelkedik az egyik kerék a földtől, akkor azon a tengely lényegében nem hajt. A problémát komolyabb  gépeknél golyós differenciálművel oldják meg, aminél – erősen leegyszerűsítve – állítható, hogy mennyire legyen önzáró, de sűrűbb zsírral a kúpkerekes szerkezetnél is hasonló hatás érhető el, elvileg. Ez az út azonban szintén nem járható, a zsírtól a difi belső ellenállása nő meg, ami kanyarban erősen visszafogja a haladást, és ez az amúgy is bizonytalan teljesítményű, de legfeljebb 60-70W-os osztott motorok mellett behozhatatlan hátrányt jelent. Egyébként is részletkérdés, hogy milyen a differenciál, hiszen versenyen mindenki ugyanazt a technikát használja, ugyanazokkal a hibákkal.

1650

Ugyanakkor az autó elévülhetetlen érdeme, hogy nem drága, igen elterjedt, jó hozzá az alkatrész-ellátás, és egyáltalán nem könnyű elrontani. Minden fogaskerék zárt házban fut, így a bejutó piszok nem teszi tönkre a hajtást, ami az itthoni, jellemzően alig takarított pályákon nagyon jól jön. A futóműve is igen masszív – ritkán törnek az alkatrészei, pedig vágódott már neki 40 km/h-val kézilabda-kapunak, ami a legtöbb esetben minimum lengőkar-cserével jár –, és az utólag beszerzett olajos lengéscsillapítókkal egész stabil is. Viszont gyárilag pontatlan, lötyögős, és ezen nem is nagyon lehet segíteni. Ha a műszaki színvonalát nézzük, a TT inkább Trabant, mint Ferrari, mégis ez utóbbit utánzó karosszériát szereztem hozzá. Egy 360-asét, mivel ez az egyik legjobb: kicsi a légellenállása, és stabilabbá teszi az autót. Maga a karosszéria egyébként csupán egy vékony, rugalmas műanyagbuborék, amely ütközésnél hatékonyan védi az érzékeny elektronikát, és a többi belső alkatrészt.

Az új autó megvásárlása óta két dologra rájöttem. Egyrészt a közeljövőben aligha hagyok fel ismét a modellezéssel. Szeretem csinálni, akkor is, ha sokak szerint csupán gyerekes hóbort. Kipróbálnám persze, hogy milyen lehet valódi autóval, valódi versenypályán, de ennek a lehetősége egyelőre végtelenül távolinak tűnik. Másrészt az is kiderült, hogy képes vagyok ésszerű keretek közt maradni: csak alkalomszerűen járok versenyekre, nem költök havonta sok tízezer forintot, de így is élvezem a kisautóimat. Egyszerűen szeretek játszani.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr971277725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zippofcy6 2009.07.31. 00:14:35

Jaja ez nem egy szűzlány hanem egy post :P

Amúgy vmi baj van a videóval, vagy az autók túl kicsik vagy az emberek túl nagyok :P

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.07.31. 00:21:54

asztakrrva :-O először azt hittem, h gyorsított felvétel...
most eltűnt az első 2 komment :D

equium 12345 2009.07.31. 00:25:26

ja jok ezek a kis kocsik
bar nekem jobban bejonnek a terepjarok
asszeem azok benzinesek

terran 2009.07.31. 00:27:40

@equium 12345:
szerintem pályamodellekből is vannak benzinesek

equium 12345 2009.07.31. 00:30:18

@terran:

valoszinu
bar lehet, hogy az elektromos finomabban iranyithato

=Daniken= 2009.07.31. 00:34:32

Ez vmi hihetetlen milyen izgalmas!!!!
állati!!!!

zippofcy6 2009.07.31. 00:55:10

@terran: Benyáshoz 10-20 ezer HUF fél liter üzemanyag tudtommal.
Mondjuk a fogyasztását nemtom, lehet 1 liter mire elfogy jöhet a motorfelújítás. :)

csak john 2009.07.31. 02:46:57

Baszki ez tetszik! Azért árakat is írhatnál cikkhez, de leginkább a minimál kategóriához. Érlelődik bennem egy ilyen birtoklása után a vágy!

szabopsz 2009.07.31. 03:38:53

Modelleztem sokáig, én is egy 1,5 ccm 2 ütemű öngyulladós motorral kezdtem, ami pörgött cirka 20 ezer körül... :):) Régi volt, orosz, és változtatható sűrítésű. örültünk az üzemanyagnak, mert rá volt írva: Kizárólag inhalációs narkózishoz ..:):)
Egyébként paraszt dolgokat megcsinálnak, főleg a belső égésű motoroknál, láttam már wankelt és szép csillag motorokat is. A lökettérfogat kb 2 ccm-től 150, 200 ccm-ig. Nagyon klassz hobbi, de ha elszalad velünk a ló, akkor milliókat is ott tudna hagyni az ember(az ebay-en).

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.07.31. 05:44:58

Uff, én is szívesen játszanék ilyennel, de még soha nem volt rá pénzem :(

FeroxX 2009.07.31. 06:05:42

wow.. nem gondoltam volna, hogy ilyen állat egy verseny :D bár tény, hogy illuminált állapotbna vgyok éppen most, de csak úgy lestem ahogy beelőzték egymást a kis RC autók :D RULZ ! zssíííR

Shitting Bull 2009.07.31. 07:24:12

Nagy dolog... én helikoptert vettem és még csak össze sem törtem! :)

Tapmancs 2009.07.31. 07:27:32

Szemmel is nehéz követni őket, nem hogy még irányítani! :) Nagyon durva, beszarok! :)

citromhély (törölt) 2009.07.31. 07:33:43

a legjobb az hogy a pályán ott az ideális ív felgumizva

állat

hensen 2009.07.31. 07:52:15

@zippofcy6:
Inkább fordítva....
De a profi cuccok inkább itt találhatók:
www.serpent.hu

Az üzemanyagáraiddal meg ne vedd el feleslegesen mások kedvét. megmondom, 1-3 ezer forint literje.

hensen 2009.07.31. 07:53:41

@Tapmancs:
Sajnos nem kamerának van kitalálva a sport, ezért nehéz videón kedvet csinálni, tv-ben propagálni. Élőben teljesen más hidd el.

naveed 2009.07.31. 07:54:29

Balázs, akkor mostmár meg van oldva mire fogod költeni a megspórolt pénzt. Mindig lesz majd valami amit kicserélnél egy kicsit jobbra. Pár hét múlva az alapmotort és a szabályzót. Aztán jön az alu tuning. :))))
Én is autóval kezdtem, most motorcsónak és heli van. :)) A motorcsónaknál járok ott, hogy kicsit tuningolni kellene, a heliből már kihoztam a maximumot, 5x annyit költöttem rá, mint amennyiért el tudnám adni. :)))

Yahher 2009.07.31. 08:00:10

Balázs, azért a videón nem az a kategória látható, amilyenben te is mész?

hensen 2009.07.31. 08:03:04

Nehéz az árakról megnyugtatóan nyilatkozni, mert hajlamos az ember a kirakati árakkal összehasonlítani, és csak csalódás a vége már a legelején.

Aki a pénzre hivatkozva bele sem kezd, annak azt szoktam mondani hogy látogasson versenyekre, és vásároljon használt cuccokat. (Kezdőnek sokkal jobb amit mások már beállítottak, kitapasztaltak)
Elképednétek ha tudnátok hány olyan ember modellezik akik nem a felső tizezerbe tartoznak. Csak ők a pénzüket nem a kocsmába viszik....

Na ezek a modellezők rá vannak kényszerítve hogy szereljenek, tuningoljanak, megértsék a modell működését, mert nincs pénzük minden lehetséges tuningot megvenni.

Na nem mondom hogy nekik ingyé van, az a modell se jön ki annyiból amit a játékboltban megkapsz díszdobozban. De sokkal több élményt nyújt, arról nem beszélve hogy a verseny és a hangulat a játékhoz nem jár.

abc 2009.07.31. 08:04:42

Nekem is itt van egy TT01 es Tamiyám, igaz Citroen kacsa kasztnival.
Vagy 6 éve nem ment egy métert se, csak sárgálik a müanyag ahogy rásüt a nap... lehet előveszem :)

karlmann 2009.07.31. 08:16:52

A sógoromnak van egy ilyen játékszere öngyulladós motorral és inkább megvenni volt sok, mint működtetni. Az üzemanyag literje itt Debrecenben egy ezres és elég sokáig tart eljátszani egy ötliteres kannát. De a legnagyobb élmény télen kivinni olyan helyre, ahol szépen letaposott keményre fagyott hó van (pl egy szabadtéri kézilabda vagy kosárlabdapálya) kell egy jó gumi, aztán lehet szórakozni!

Csikós Zsolt 2009.07.31. 08:36:15

@karlmann:

Nekem volt 82-ben egy belsőégésű Nissan 240Z-kasznis terepesem. Az valami eszeveszett volt, ahogy röpködött. Csak állandóan szétverte magát, nagyon silány minőségű volt. Ennek ellenére ha tud valaki egy elfekvő 30 év körüli belsőégéses RC-buggyt, azt nagyon átvenném... :-))))))))))

Judy Epokit 2009.07.31. 08:38:21

@hensen: Pont Serpent? Kezdesnek kicsit eros lesz.

Mondjuk a TT01 is egy ocsmany joszag a regi Tamiya alvazakhoz kepest. De jo hobby es ha odafigyel az ember akkor nem kell a gatyajat rákolteni . Eljen a hatsokerekhajtas.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.07.31. 08:38:41

@zippofcy6: Ami az üzemanyagot illeti, a benzineseknél pont annyiba kerül, mint a kúton, hiszen azok valóban benzinnel mennek, mint például ez a Capri :) www.youtube.com/watch?v=GbV3Fo78SsI -sajnos ez már kifutott modell, a gyártó ezzel a kasztnival nem árul 1/5-ös autót, mindenesetre ezek rendesen benzinnel, keverékkel mennek.
Mindenkinek ajánlom, hogy szemezgessen itt, ugyanis igenis van világszínvonalú magyar autógyártás: www.rs5-modelsport.com/index.php?menuid=about -talán ismerősen cseng a Cserkuti név, meg azt az őszes hajú fazont is láthattátok már máshol is...
Ami a nitrósokat illeti, valóban drágább az üzemanyag, de messze nem annyira, mint itt elhangzott: egy liter nagyjából 2500-3000 forintért meg van.
De bármennyire is csábító egy robbanómotoros autó, kezdő semmiképpen ne egy ilyennel ugorjon bele a játékba -sok olyan szempont van, amit ilyenkor mérlegelni kell, de talán elég annyi, hogy a robbanómotorosok 99,9 százalékán nincs hátramenet, illetve jóval komolyabb karbantartási igénye van, mint egy elektromosnak. Nagy élvezet egy robbanómotoros, csak tudni kell, mivel jár a használata.
Kérdeztétek az árakat: természetesen be lehet szerezni külföldről is a dolgokat, ha valakit nem zavar, hogy egy esetleges garanciális problémát nehezebb lesz orvosolni, (illetve néhány egyéb problémát is fel vet, de személyes érintettség okán ebbe most nem mennék bele), rá tud szánni egy kis időt, hogy utána nézzen, mit honnan, milyen szállítási és egyéb feltételekkel tud megvenni, annak ez is egy járható út.
Azonban ugyanúgy itthon is be lehet szerezni mindent, ami egy kezdő modellezőnek kellhet, csak pénztárca és ízlés kérdése. Sok szempontot lehet figyelembe venni az autó kiválasztásakor, el lehet szállni csúnyán a tuningokkal, de a poszt szerzőjével tökéletesen egyetértek abban, hogy egy viszonylag alap autó is nagyon nagy élményt tud okozni, ráadásul a legtöbb embernek bőségesen a tudásszintje felett áll egy alap autó is. Szóval árak: a legelterjedtebb méretarányban, 1/10-ben már 30-35.000,- Ft-tól akár komplett autót lehet kapni, de aki beltéren akar a haverokkal kis pénzból óriásit autózni, az nyugodtan körülnézhet az 1/28-as autók között, itt is meg van a lehetősége a pályán, mért köridőkkel autózásnak: www.rczone.hu/ Ráadásul mindegy, hogy kint hideg van, vagy gatyarohasztó meleg, valamint nem utolsósorban igen költséghatékonyan lehet versenyezni.
1/10-es robbanósok már 50.000,- Ft-tól vannak a piacon, ráadásul ezek is menetkészek, rádióval, vevővel, szervóval, összeszerelve, festve.
Aki 1/5-ös, benzines autóra vágyik, kicsit mélyebben kell a zsebébe nyúljon, durván 160.000,- ft-tól indulnak az árak -menetkész autóknál.
Aki esetleg "újságos-autóban" gondolkozik, nézzen alaposan utána, valóban megéri-e azt a pénzt, amit rákölt, igaz, apránként, illetve azt se felejtse el, hogy nem biztos (szerintem biztos, hogy nem), hogy ideális kezdő autó. Kevés annál frusztrálóbb dolog van, mint az, amikor az ember egy vagon pénz elköltése után jön rá, hogy nem pont ilyen lovat akart.

karlmann 2009.07.31. 09:11:03

@Csikós Zsolt:

Az a legnagyobb királyság ha leveszed az első kerekeket hajtó kardánt és hátsókerekesként használod. Nagyon nehéz megtanulni irányítani, mert eleinte egy centit nem megy egyenesen, de ha belejössz akkor nagyon fogod élvezni. Olyan piruetteket csinálhatsz, hogy magad is meglepődsz!

Tipe 2009.07.31. 09:19:19

SZiasztok! Hát, a modellezés már csak ilyen. Ajánlom figyelmetekbe az oldalunkat: rcoffroad.pecsielet.hu/ Szeptember 25-26-án Magyar Bajnoki forduló lesz nálunk. Várjuk az érdeklődőket!

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2009.07.31. 09:31:23

@csak john: Egy ilyen TT-01 kezdő szett ára kb. 60ezer. Nekem ennyibe volt ha mindenből újat akar venni az ember.
Fele az autó maga a többi az akkumulátor, aksi töltő, távirányító.
Nagyon jó móka és elég sok tuningot bele tud nyomni az ember.
Az én gépem most a vitrinben pihen lassan 2 éve. Lehet előveszem ha lesz egy unalmas hétvégém.

2009.07.31. 09:50:35

Én egy jobb fajta használtautó árát költöttem el hasonlóra, modellvasútra, terepasztalra. 11 mozdony volt a csúcs (30-40 ezres darabok), hozzá elég sok kocsi, 280x120cm-es pálya. Ezen felül kezdtem el vásárolni a nagyobb méretű, 1:32-es kerti vasúthoz a holmikat, ott hat számjegy alatt nincs mozdony, a kocsik indulnak 25-30 ezertől. Aztán jöttek a gyerekek, egyre többet porosodott az egész, a vége az lett, hogy a kerti vasút kivételével az egészet eladtam tavaly.
De nem lehet leállni erről sem. Rosszabb mint a pia vagy a cigi. Ismerek embert aki 30 év után leállt a cigiről, de olyat nem, aki abbahagyta a modellezést csak úgy, végleg. Szóval, pár hete épül az újabb terepasztal....
Tud valaki jó pszichológust? :D

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.07.31. 10:09:28

@zippofcy6:
Nem kerül annyiba az üzemanyag.
Egy 2,5l-es kanna 5e körül van.

És nem benzin.
Metanol-nitrometán keverék, némi kenőolajjal. Kőkemény dolgok ezek. Az autómodellek motorjai bőven 30000 felett forognak.

www.hekamodell.hu

Csak olyat szabad venni, amihez alkatrész is stabilan van.
És ne felejtsétek el, az autómodellezés társasjáték!

kalandrover 2009.07.31. 10:09:51

Ezek a vinnyogó izék az autómodellek?

Akkor ezmijez? :-))

www.scaleart.de/videogalerie.php

Gearboy46 2009.07.31. 10:16:57

Jópofa kis TT01! Én pályára ajánlom a szivacsgumikat! Sokkal jobban tapadnak.
Ha szeretnél erősebb motort én a Tamiya TZ-t ajánlom. 2 szer olyan erős mint a gyári motor és nagyon strapabíró!
Lehet bele próbálkozni BL-el is, de lehet szét tépné a műanyag diffiket.
Az enyémben (TA05) egy 6,5 körös dolgozik, tuning főtengelyel és Lipo akksival. Egy ilyet még lehet bírna, de ehez már pilóta is kell! (332 watt fölött, a gyári 70 w körül van)

A motorok terén meg hogy tiszta legyen:

Elektromos - Nimh vagy drágább Lipo akksi
Belsőégésű motoros - speciális üzivel
Belsőégésű motoros - benzin és olaj keverékével

Hogy melyiket éri meg fentartani??
Egyiket sem!!

Hogy egy elektomos jól mennyen, sokat kell költeni a jó elektronikára és akksira.
A robbanósnál sok az üzemanyag és van egy kis macera a motor beállításával.
A benzines meg igaz igénytelen, de drága!

Offroad, onroad, mind1, de offroadolni nem éri meg valami szart venni, mert csak összetörik és nem éri meg egyfolytába szerelni és alkatrészre költeni!

A komoly offroadból én ajánlom a Hpi Savaget! (nekem is van, szintén rendesen megtuningolva, pályázni) Van belőle elektromos is, de az 200 e. míg a robbanós 100-130 között van.

Gearboy46 2009.07.31. 10:19:02

@kalandrover:

Triál/crawler. Nagyrészük egyedileg épített, elektromos autó.

PixelPrint · http://www.behance.net/pixelprint/frame 2009.07.31. 10:25:06

Szerintem le kellene folytani az autókat, hogy álvezhető legyen.

kalandrover 2009.07.31. 10:30:50

@Gearboy46:

Én akkor fognék bele egy ilyenbe, ha egy ilyen profi vállalná a szerelését, karbantartását.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.07.31. 10:35:57

Én is szoktam nézni a Motors TV-n a közvetítéseket, durvább mint hokit sasolni. Lehetetlen követni az eseményeket, de pl. az endurance-versenyek elég izgalmasak szoktak lenni "gépészeti" szempontból.

Ez meg az én régi, elemes, szórakozóautóm:

playstationcommunity.hu/blog/14032

Te 2009.07.31. 10:36:39

Pécsen, Baranyában vagy Somogyban, Tolnában van klub/egyesület/hely/verseny 1:10-es elektromosoknak? Mindenhol csak robbanós/nitrós fazonokat látok a neten:(

Így nincs kedvem megvenni az autót, ha nincs kivel együtt ökörködnöm

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.07.31. 10:42:14

A múltkor kimentem egy ilyen - minek is hívják? - póznára kötős, körversenyes, vmax döntögetős versenyre. Látványra befogadhatatlan. Ahogy a kb. 8m-es átmérőjű betonkörsávon 300 fölött száguldanak a ricinus-darazsak... uhhh...

amzso 2009.07.31. 10:53:42

Kb 10 évvel ezelőtt én is versenyszerűen autóztam. Iszonyú nagy hangulata volt, járni az országot, tornatermekben szőnyegpályát felállítani, a gumikence illata, a ledarált fogaskerék :D Kíváncsi vagyok, most is olyan reflexeim vannak-e, mint 10-11 évesen...

Tipe 2009.07.31. 11:13:38

@Te: Pécsen van klub és baráti kör is. rcoffroad.pecsielet.hu/

Te 2009.07.31. 11:24:23

@Tipe: néztem az oldalatokat Tipe, de az nekem nagyon robbanócentrikusnak tűnt. Tévedek?

Tipe 2009.07.31. 11:54:54

@Te: Nem tévedsz. :) De ott van a linkek között a Pécsi Modellező Klub elérhetősége is (szemben helyezkedik el a korcsolya pályával földrajzilag). Ott van on-road nitrós és elektromos érintettség is bőven. Konkrétan ma délután 16:00 és 18:00 között mi is kint leszünk. :)

Te 2009.07.31. 12:03:33

@Tipe: hát ez az én nagy bajom...
nézegettem a MMSZ szabályzatát, de off-roadban ott is csak 1/8-os robbanósat találtam, sehol meg sincs említve az oldalon sem az 1/10 elektromos...

Márpedig nekem nem fekszik az onroad elektronyos (én nem akarok állítgatni, csak közepesen zúzni), de az offroad nitrós meg túl bonyolult...

Most akkor mi lesz velem :) Annak mondjuk örülnék, ha -miután besegítek az építésbe- engem is megtűrtök a pályátokon.

Tipe 2009.07.31. 12:11:22

Elérhetőségemet megtalálod az oldalon. Keress meg és megbeszélünk mindent. Természetesen tárt karokkal várjuk a csatlakozókat, főleg ha segítenek is a karbantartásban! :D

Szsrobert 2009.07.31. 12:17:39

Én sem hordom a pénzt kocsmába.
Mégsem modellezek, mert túl drága.

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2009.07.31. 13:55:06

Bele lehetett volna írni a postba, hogy a ModellCentrumban készültek a képek. Szerintem.

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2009.07.31. 14:06:01

Egyébként a TT-01 -ekkel jókat lehet játszani (játékautó) kb. 60e -ből megvan az egész felszerelés. Alkatrészt lehet hozzá bőven kapni, ha törik és szakad... :)
Pl: www.youtube.com/watch?v=9dSiFovMcz0
és
www.youtube.com/watch?v=LctQetEAlgg

Rocko- 2009.07.31. 16:30:27

oszt Réndzsbû van-e iylen?

tschyllagh 2009.07.31. 22:07:52

háttt... ez igazánnagyonkurvajó lehet:) a vidi meg egész egyszerűen állat!

rcdragon 2009.07.31. 22:46:22

pl:
versenyek, stb: www.rcauto.hu
pl 2009.10.11 Hungaroring
offroad: rcor.hu
nemzetközi hírek: www.redrc.net
közeli osztrák pálya: www.morac-graz.at

Gearboy46 2009.08.01. 09:24:28

@kalandrover:

ÁÁÁ Te! Nem olyan nehéz ez! Ráadásul a triál és crawlerezés a leg igénytelenebb, karbantartás terén! Nem kell félni a modellezéstól! Nem egy nagy dolog! Ezt a TT-t is nagyon könnyű, sőt szórakoztató karban tartani! Olyan mint egy Lego! De még a bonyolultabb robbanósokat sem vészes eltartani!

Vismajor01 2009.08.01. 17:17:41

Sokkal költségkímélőbb, ha elkezdesz revoltozni. Mint én.

Vé8 · http://audiv8.mlap.hu 2009.08.01. 17:36:38

Igaz, én csak nemrég kezdtem, nem is verseny célból vettem :) de azért van egy 1:1 4,2 gépem, és egy kistesó 1:7 3.5 motorral :D

img.carstyling.hu/usercars/00/00/98/68/9868_1247230193.jpg

img.carstyling.hu/usercars/00/00/98/68/9868_1247230236.jpg

Szűcslaci 2009.08.02. 08:37:51

Innen egy lépés a műfarok és műpunci megvásárlása, majd a fotelból dugatás távirányítóval.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.08.02. 12:33:11

@Szűcslaci: No, azért én ilyen messzemenő következtetéseket nem vonnék le. Még csak véletlenül se gondoljad, hogy egy ilyen nagy teljesítményű RC-autót akár csak haladó szinten, íven autózva vezetni könnyű dolog. Láttam már pár embert, aki először megjegyezte, hogy ezek játékok, majd mikor a kezükbe adtam a távirányítót, és csak annyit mondtam, menj végig a pályán, de úgy, hogy nem érinted a szegélyt, öt perc után frusztrált-zavarodott-dühös arccal tették le a távot. Félreértés ne essék, én sem vagyok profi, de láttam már profit közelről. Egy ilyen autóval -pont a testközeli élmény hiánya miatt, mert nem ülsz benne, nem érzed a fenekeddel, stb.- még az is nehéz dolog, hogy csak úgy irányítsad, mint ahogy utcán vezetsz, nem hogy versenytempóban.
Érdekes adalék lehet még, hogy méretarányosan számolva még az alap autók is olyan tempót mennek, mint ha te az igazival 3-400 km/órával suhannál, az totyogós sebességedet (100km/h) meg 2 másodperc alatt érnéd el.
A lényeg, ez nem autóversenyzés/vezetés helyett van, hanem annak egy másik formája.

Rocko- 2009.08.02. 13:35:33

@streetsta: naja, másrészt ugye az ember nem a kocsiban ül, h lássa merre van a balra és jobbra. tetézzük a modellhelikopterrel, ahol a fent és lent is elég relatív.

ezek kis gépek, de a méretükből fakadóan nem szabad lebecsülni őket.

audigarage 2009.08.02. 18:53:49

Ferrari-ról szólt a cikk cime te agybeteg!Ez pedig gyerekjáték,csak nem merted ugy kezdeni hogy Ferrari játékot vettem,mert szarnának rá sokan hogy mire költöd a pénzed.Egyre sza...ak vagytok.

Önjáró Talajgyalu 2009.08.02. 21:44:48

En hatvanezerbol inkabb 1:1-es autot vettem, amivel egy ev alatt bejartam fel Europat. :) Es robbanomotoros! :D Nekem az jobban fekszik. De mokasak ezek a kis gyoszok is.

súllyospestisertés 2010.01.01. 14:30:10

Nagyon fájintos!
Viszont,én sokkal praktikusabb dolgokra használnám:nyáron a tetejére szerelnék egy tükröt,úgy küldeném a miniszoknyás csajok alá.
Télen dobnák rá terepgumit meg egy bevásárló kosarat,és kiküldeném a sarokra kenyérért.
Néha azért versenyeznék is.
Ha a kezébe kapná ezt egy óvodáscsoport,30 perc múlva egy sem működne,az tuti.Még a távirányítót is lenyelnék.

Mirror71 2010.01.02. 22:05:30

És azt milyen kevesen tudják, hogy a Magyarok is nagyon szép eredményeket értek el világversenyeken!
Sajnos erről soha senki sem beszél itthon.
Pedig voltunk jópáran akiktől "félt" európa pár versenyzője.
És akkor nem beszéltem még Cserkuti "Öcsi"-ről. Ő világszínvonalú 1:5-ös autókat gyárt.
süti beállítások módosítása