Tulajdonképpen egyáltalán nem vágyom semmilyen autóra. Persze jól jönne valami sima 1,6-os kombi, amikor Horvátországba utazunk és nyilván nekem is megáll a szívem, ha Ferrarit látok, egészében véve remekül érzem magam az Integra volánjánál, de…
Van egy barátom, a Messiás, aki él-hal az Alfákért. Volt is neki egy gyönyörű szép, kék GTV-je, V6-os. A Mess megértette, mi a jó egy japán autóban, elismerte az Integra összes jó tulajdonságát, mégis magasról leszarta a japán kocsikat – nyilván jóval fejlettebb az esztétikai érzéke az enyémnél.
Aztán jött valaki, aki jó árat kínált a GTV-ért, és a Mess eladta az autóját azzal a nem titkolt szándékkal, hogy vesz egy MX-5-öt. Hoppá, mondom, akkor most hányadán is állunk? Mert hát az MX-5 roadster, meg jópofa, meg bukólámpás, kinézetét tekintve azonban mindezek ellenére is sokkal közelebb áll az én Integrámhoz, mint az ő GTV-jéhez. Nem számít, mondta ő, kell egy hátsókerekes.
Az első perctől támogattam a projektet. Az MX-5-öt nagyon szeretem, és bár az NA-t sosem próbáltam, titkon régóta szemezek vele. Gondoljunk csak bele: jó futómű, jó váltó, a kocsi tömegéhez képest elegendő erő a motorban, tartós konstrukció, és hátul hajt. Mondom még egyszer, ha valaki nem figyelt volna: HÁTUL HAJT. Akárki akármit mond, akkor is a hátsókerék-hajtás a tuti. Persze a hajtás nem minden, ha mondjuk kivinnénk az én Integrámat egy 125i Cabrióval egy versenypályára, mindenki, aki kipróbálná őket, azt hinné, hogy a BMW hajt elöl, de ebbe most ne menjünk bele.
Szóval adott az NA, ami mindent tud, amitől egy autót élvezetesnek szokás nevezni, ráadásul alig drágább egymilliónál - még marad is pénz a GTV-ből. Gyorsan megnéztük a Winklerét, ami közel a kétszázezerhez még mindig tip-top. A Messiás faggatta, a Winkli meg válaszolgatott: – Nem, a váltó is egyben van. – Nem, a motornak sincs semmi baja. – Nem, az olajat sem zabálja. És el is dőlt.
Kezdődhetett a minden használtautó-vásárló számára oly ismerős élethelyzet, a szopás. Egyrészt nem sok NA-t találtunk a használtautón, másrészt a magyarországi MX-5-ösök vagy rettenetesen lepukkantnak bizonyultak, vagy az áruk volt meglepően magas. A Mess arra számított, hogy nagyjából egymillióért talál egy használható darabot, ehelyett szinte csak romokat látott; ami nagyjából egyben volt, az meg 1,2-1,4 millióba került.
Néhány szánalmas kísérlet után úgy döntött, nem fog itthon kínlódni. A mobile.de maga a Kánaán, már 1500 euróért (360 000 Ft) kínálnak MX-5-öst. Itthon 750e volt a legolcsóbb és nem is voltak hozzá magyar papírok. A 4000 euróig-kategória több mint 150 autót dobott ki, szóval volt miből mazsolázni. Én egy kicsit húztam a szám:
- Ott fogtok kóvályogni, ha nem találtok normális kocsit, buktad az útiköltséget, szopni fogsz az átírással, satöbbi-satöbbi. De a Mess rám se hederített. Kiment Németországba és másnap hazajött egy gyönyörű, lakkfekete NA-val, amit pontosan 706 ezerért vásárolt meg.
Azonnal meg kellett néznem. Az elején volt egy kis törés, de szépen csinálták meg, egyébként szemre rendben volt. Végre kipróbálhattam az NA-t! Nem túl erős, de egyáltalán nem gyenge, pont elég ereje van, hogy lehessen vele autózni. Szép a motorhang, pöpec a váltó, naná, hogy jó a futómű. Játszadoztam vele, füleltem, figyeltem, de semmi rendelleneset nem fedeztem fel – később kiderült, feleslegesen erőltettem érzékszerveimet az autó ekkor ugyanis már átment Mazda Mester értő kezein, és ő is elégedett volt vele. Annyival summáznám a történteket, hogy a próbakör után irigykedve szálltam ki a roadsterből.
De az öröm még korai, a szopás természetesen nem ért véget azzal, hogy megtalálták, megvásárolták és hazahozták a kocsit, ellenkezőleg, csak ekkor kezdődött el. Nagyjából ismertetem a költségeket: 15 napos ideiglenes rendszám biztosítással 120 euró. Származási igazolás 8500, eredetvizsga 18 500 – érdemes ebben a sorrendben ügyintézni, akkor olcsóbb lesz a műszaki – 40 ezer. A műszaki vizsgánál egyébként érdemes jelen lenni, hogy az olyan utólag már nehezen elintézhető problémákat - amilyen például az autó D-s illetve B-s rendszáma illetve környezetvédelmi besorolása – elintézhessük.
MX-5-ösből például van Euro 1-es és 2-es is, értelemszerűen az alacsonyabb besorolás miatt a regadó sokkal több lesz. Vannak további apróságok, forgalmi, törzskönyv, rendszám, útiköltség, meg ami még esetleg nem jutott eszünkbe, a lényeg, hogy nagyjából 20-30 nap alatt magyarítani lehet az autót, a 700 000 forintos vételi ár pedig nagyjából 1,1 milliós valós árnak felel meg.
A Messiásnak sikerült a lehetetlen, képes volt rá, hogy egymillióból – na jó, 1,1 millióból - élvezetes hátsókerék-hajtású kocsit vásároljon, ráadásul nyitottat. Még a tető vásznának sincs baja, ez a kocsi, eltekintve a rettenetes japán ócskapiacos beltértől iszonyatosan egyben van. Az elmélet persze nem mindig működik a gyakorlatban, itt is volt gond a környezetvédelmi besorolással, ezért egyelőre nincs magyar rendszám, csak E-s, de a lényeg, hogy meg lehetett volna csinálni. Ebben is van azonban valami jó: egyelőre nem kell regadót fizetni. Az is valami.
Idén már biztosan nem veszek autót, de nem lennék meglepve, ha jövő tavasszal azon kapnám magam, hogy párezer ropogós euró társaságában elindulok München felé, hogy egy Mazda MX-5 NA-val a hónom alatt térjek vissza. Talán pont egy ugyanilyen feketével, nem is tudom.
Autonánia
Gyakran bóklászunk a Mobile.de-n és a Használtautó.hu-n érdekes autók nyomában, amiket aztán nem veszünk meg. Ismerős? Ha ön is szokott ilyet csinálni, írja meg nekünk!
A konkrét használtautókra mutató linkeket a posztok publikálásakor ellenőrizzük, utána azonban lehet, hogy eltűnnek, mert eladják az autót vagy leveszik az oldalról.
Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a sorozat okos könyvjelzőjét (RSS).
Az utolsó 100 komment: