Öt gang az állólámpában!

  2015. július 19. - Csikós Zsolt Címkék: utazás mercedes szerelés állólámpás Totalcar-flotta TC-flotta

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok tudják, illetve a nagyon öregek emlékeznek rá, hogy régen minden erősen pörgött, ha a pályatempót valaki tartani akarta vele, még a nagy V8-asok, sorhatosok is, a kisebb négyhengeresek pláne. És a pályatempó akkor még 120 volt, nem 130. Elfelejtettük ezt rég, hiszen már a nyolcvanas évek elejének az autóiban – pedig azok ma már veteránok, akad közöttük vizsgás, OT-rendszámos – is sokszor volt hosszú áttétel, de amelyikben nem, abban is sokkal hosszabb volt a diffi, mint a korábbiakban, gondolok itt akár a szögletes 127-es Fiat első és második szériájára, vagy például a 190-es, 124-es Mercik rettentő nyugis negyedikjére a 123-asok meglehetősen rövid össz-áttétele után. Korábban egyszerűen túl rövidek voltak a hajtáslánc-áttételek. Szinte érthetetlenül rövidek.

i584537
Lehetett 130-at menni a 127-es első szériájával is, csak vér serkent a füledből

A furcsa elmélet mögött egy hosszú múltra visszatekintő méretezési szokás állt: a végáttétel hosszát úgy méretezték, hogy az autó a legfölső fokozatban a lehető legnagyobb végsebességet érje el. Adott teljesítmény, alaktényező, homlokfelület és gördülési ellenállás mellett előre kiszámolható, mekkora lesz a még csak tervezés alatt álló autó végsebessége, az áttételezést tehát úgy választották meg, hogy a legnagyobb teljesítményhez tartozó fordulatszám (ami általában nagyon közel van a maximális fordulatszámhoz) épp erre a számított végsebességre jöjjön ki. Ha egy fogaskerékkel hosszabb lett volna a diffi, már nem ment volna annyit az autó, ha eggyel rövidebb, már túlforgott volna a motor a teljesítményi maximumon, tehát megint csak nem ment volna annyit.

Az ötvenes-hatvanas években ez a gyakorlat teljesen megfelelt, sok autópálya amúgy sem volt, az autósok jellemzően ötven-hatvannal döcögtek, országúton néha belehasítottak illegálisan a százba, de még így is bőven maradt tartalék. Egy drágán megvalósítható ötödik, hatodik fokozat komoly árhátrányba hozta volna az adott gyártó autóját, hiszen akkor még viszonylag kevés funkció volt a kocsikban, arányaiban egy ilyen megoldás érezhető púpot jelentett volna a termelési költségekben.

61d614daff
Autópálya a hatvanas évek végén. Nem tök mindegy, hogy 110-zel vagy 150-nel mész rajta?

Akkoriban szinte csak az Alfa Romeo tett ötödik fokozatot a polgári autóiba, de az sem volt hosszú. Az angolok és a svédek ugyan hamar felismerték a problémát, s a váltó után egy egybolygóműves (tehát kétfokozatú), kapcsolható automataváltót, úgynevezett overdrive-dobozt tettek a hajtásláncba, de az ilyenekkel gyakrabban adódtak problémák, mint a hagyományos, mechanikus váltókkal.

Az autópálya-hálózat terjeszkedése azonban felrúgott mindent. Az átlagautók végsebessége 1970 táján 120-140 km/h között volt, tehát ha valaki tartani akarta az engedélyezett tempót, szénné forgatta a motorját, de még ha megelégedett akár egy kellemes 100-110-zel, akkor is bömbölő motorzajban töltötte az utat. Egyesek talán hallották még, amit apáink kérdezgettek egymástól: igen, 145-öt megy, de mennyi az utazója? Az utazó volt az a sebesség, amit a motor és az utasok tartósan kibírtak, egyes autóknál – Pobjeda, Moszkvics 403 – ez jelentősen eltért a pillanatokig talán tartható végsebességtől, a jobban megtervezetteknél – Bogár, Steyr-Puch, Fiatok – kvázi nem volt különbség.

Akkor, a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján, a rohamos autópálya-terjedéssel jelentek meg a nyújtófokozatok, a „hosszú ötödikek” Európa és Japán autóin. A kissé slendrián megfogalmazás azt takarja, hogy ezek az autók immár nem a legfölső, hanem az eggyel kisebb fokozatban érték el a végsebességüket, ötödikben (ma meg már néha hatodikban) viszont sokkal kevesebbet forog bennük a motor, elmarad a long-term gépnyúzás vitatható öröme.

alfa romeo giulia 1963 photos 1
Az öt fokozat előnyeit korán felismerő gyárak közé tartozott az Alfa Romeo

Az eredmény? Bár talán kicsit mélyebbre kell nyomni a gázt ugyanahhoz a sebességhez, a hosszabb áttételen át dolgozó, kevesebbet pörgő motor kevesebb levegőt, egyben kevesebb, a levegőhöz kevert üzemanyagot szív be, tehát csökken a fogyasztás. A régi tanok alapján azt is mondhatnánk, hogy így kisebb lesz a motorkopás is, de Göbölyös kolléga cikke óta tudjuk, hogy nem a fordulat öl, hanem a nyomaték, ezért erre a megállapításra azért ne vegyünk mérget.

Foltosom, a napi járós állólámpás Mercim 1973-ban készült, tehát még a gyilkolós korszak szülötte. Bár az enyémben az össz-áttételezésén hat százalékot nyújt a 3,98-as helyett beszerelt, 3,67-es, benzines változatból átmentett diffi, s ezáltal kellemesebb is vele autópályázni, mint a szögeredeti másik állólámpásommal, a Szoborral, amiben a gyári áttétel van, azért ez még kevés a teljes boldogsághoz.

Mivel az „ismertesd meg Európát a családoddal” nevű, látókörtágító-nevelési programunk következő állomásaként, február óta kőkeményen spórolunk arra, hogy elautózzunk egy Provence-túrára idén nyáron, s erre a közel hatezer kilométeres, sátras-kempingezős túrára Foltos a legalkalmasabb járművünk, ezért úgy döntöttem, teszek egy nagy lépést. Felrúgom az eredetiségét, amit a benzinesből származó diffivel és a fehér kormánnyal már úgyis elkezdtem korábban elrágni a széleken.

H100-Earls-Ct-DMH-Lord
Az angolok inkább overdrive-val nyújtották a gyorsabb kocsijaik áttételezését

Érdemes tudni, hogy műszakilag (az első futóművét leszámítva) az állólámpás csavarra megegyezik a korai 123-as Mercikkel, ezért eleve olyanból származó váltót kerestem. Ötös váltó létezett már az állólámpáshoz is, de csak a hathengeres benzinesekhez, ráadásul azt még a régi, négyes, vasházas, Mercedes-váltóból fabrikálták. Híresen pocsék, rövid élettartamú, zörgős, önpusztító szerkezet, ráadásul ritka, mint a szerény celeb, mi több, iszonyatosan drága is.

A 123-asé viszont már nem Mercedes-váltó, azt a Getragnál készítették, aluházas. Nem annyira jó az sem, mint a Merci saját, elpusztíthatatlan, régi négyes váltója, nem különösen tartós és mind zörög (állítólag), de ki lehet fogni belőle tűrhetőt. Ami nagyon jó benne: a fokozatai szinte megegyeznek az eredeti négyes Merci-váltóéval (az egyese valamivel, a kettese kicsivel, a hármasa hangyányit hosszabb, a négyese ugyanúgy 1:1-es), s az ötödikje – kapaszkodjanak meg: 0,81-es! Ez közel húsz százalék, a benzines diffivel együtt az már egy negyedével hosszabbat jelent majd. Csak a motor bírja valahogy…

2015-05-28 07.53.23
A kétváltós, kétdiffis Volvo legendája itt kezdődött

Beloianniszban találtam egy komplett szettet - sajnos ez jóval több volt, mint ami kellett nekem. Váltó, szerelvények, kulissza (erre mind szükség van), de pluszban egy rakás nyűg sok pénzért: egy fél kardán, egy 3,46-os diffi és féltengelyek is tartoztak a paklihoz, a piaci 100 ezerről 130-ra növelve a vételárat. Valami külföldi autóbemutató után végre egyszer nem éjjel, hanem délután értem haza, s már Ferihegyről felhívtam az illetőt, a Vasfogba vágtam magam, estére pedig lett egy ötös váltóm. Hű de izgi. Azzal vigasztaltam magam a fájdalmas pénzkidobásért, hogy a hosszú diffi, a féltengely is érték, azokat majd eladom, idővel pénzemnél leszek, Karesz tudott is rögtön vevőt a maradékra.

Aztán kicsit máshogy alakultak a dolgok. A differenciálműről kiderült, hogy éppoly zúgós, pocsék kotvadék, mint ami kikerült a kuncsaft autója alól, így csak a féltengelyekért lehetett elkérni egy tízest, mert azok legalább nem kattogtak. Hoppá, akkor mire készüljek majd az eleve gyengébb Getrag-váltónál, ami mellesleg, így már 120 ezremben lett hirtelen?

2015-05-28 07.54.05
Innen majd oda megy

Fél-Balaton biciklitúra a gyerekekkel, Volvo-adagolójavítás, no meg a Merci váltócseréje – ezek miatt terveztük, hogy június végén Balcsira, egyben Viszre is utazunk. Az első kettő egész jól sikerült, köszönöm, a Mercedes-beszámoló meg itt jön. A terv az volt, hogy amíg mi tekerünk a Balaton körül, Karesz elbíbelődik a Volvo adagolójával és lengéscsillapítójával, majd a hét vége felé, pénteken elcseréljük a két kocsit, a Vasfoggal hazajövünk, s egy röpke hétfői totalcarozás után kedden megint elutazom Viszre vonattal, és segítek berakni a váltót.

Péntek este léptünk le Kareszéktól, akkor cseréltük ki a Volvót a Mercire, szombat délben elkezdünk már pakolni a Vasfog fenekébe – megint belém nyilallt, micsoda ügyetlen, összevissza töredezett csomagtartója van ennek az autónak. Egyszer csak csörög a telefon, Karesz az. „Csik, nem ebédeltek még (mi, ebédelni, 12-kor, hiperLOL!)? Be kéne ugranom hozzátok, tíz perc múlva ott vagyok.”

DSC05727
Így néz ki a váltó, bent. Szakavatott szem három dolgot messziről kiszúr: alumínium, bordás, nagy

Beállított. Ő is, meg majdnem az egész pereputty, Máté és keresztfiam Gergő. Máté gyanúsan tartotta a mobilját az arca előtt, láthatóan videózott. A Foltossal jöttek, ami ilyen szerelések során egyébként belül is mindig kicsit elkezd rászolgálni a nevére, de mindegy, két óra alatt el szoktam pucolni a kárpitokat, egy kis Vanish Oxy és a körömkefe csodákra képes.

Mit mondjak. Egy délelőtt alatt betették Mátéval a váltót. Ahogy illik, végigrágták magukat az egészen: bak le, rudazat le, kardán első fél le, már jöhetett ki a láda, ezzel megvoltak huszonöt perc alatt.

Ami utána következett, arra már jó előre kaptam néhány mercedeses barátomtól aggódó sms-eket, amikor megvettem magát a váltót. „A szerelőm azt mondta, hogy az ötös váltó nem fér majd be az állólámpásba, mert szűkebb a kardánalagút...” - aggódott Zsolti barátom. Gyorsan írtam hát Háda Szabinak, aki megnyugtatott - „az öthengeres motorral lehetnek problémák, de a tiéd négyes, ugye? Az be fog férni”. Aztán jöttek még hasonlók, az mindenesetre nyilvánvaló lett, hogy a kardánból és a rudazatok hosszából ki kell venni, mert az állólámpás jó pár centivel rövidebb elöl, mint a '23-as.

Ez a szabás-varrás is belefért Kareszék délelőttjébe. A váltót berángatták az udvarról, seperc felpattintották a helyére. A Mercedesek alján a hátsó váltótartó bak egy hídon lakik, aminek a rögzítési pontjaiként szolgáló rejtett anyákat sínben lehet jó hosszan előre-hátra tologatni a padlóban. Csak odébb csusszantod ezeket, s máris csavarhatod fel a tartókengyelt – ahogy Karesz a videóban be is mutatja alább. Újabb húsz perc, pedig nem is siettek, még piszkálódni is ráértek a hátam mögött.

Sajnos a W115 mégsem szögre ugyanaz, mint a W123, például a kuplungmunkahenger egy cseppet más, épp annyira, hogy egyik se legyen jó a másikba. A régebbinek szimmetrikusan vannak a fülei a hengerhez képest, az újabbnak aszimmetrikusan, a váltóház felé. Sebaj, Karesznél mindig van vésztartalék otthon, mert a nála megforduló autókba gyakran kell egy hirtelen, ugyanis ez a henger a fékfolyadék-körön van. A fékfolyadékot elvileg kétévente, maximum négyévente cserélni kell, mert rendkívül higroszkopikus (azaz nedvszívó) cucc: ha belemegy a víz, akkor rohaszt mindent elfele. Ám még a leggondosabb gazdi is csak a fékrendszerben cserélgeti a folyadékot, a kuplung valahogy B vágányon lakik, azt elhanyagolják. Aztán idővel elkezd ragadni, lenn maradni a pedál, olyankor már mindenestől cserére szorul a hidraulikus rész.

DSC05723
Íme, a hegesztett kardán

Tehát fent volt a váltó, a munkahenger, felment a Hardy-tárcsa is, jöhetett a kardán. Karesz odamérte a régit, bejelölte, mennyit lóg túl, aztán vágott. Kardántoldásnál és -rövidítésnél fontos, hogy a két (három) darab ugyanolyan pozícióban kerüljön vissza, mert a csukló(k), illetve Hardy-tárcsa(ák) szöghibáját gyárilag egymáshoz illesztik, hogy kiküszöböljék egymást. Ha viszont elfordulnak egymáshoz képest, rezegni fog az egész, és előbb-utóbb szétrepül valami. Arra is figyelni kell, hogy minden vonalban legyen, ezért a kardán üreges testébe bele kell ilyenkor illeszteni egy passzentos vezetőcsövet, s úgy összehegeszteni. Ráadásul nem lánggal, mert az elhúzza a kardánt, hanem kizárólag védőgázas, elektródás módszerrel (autószerelő-zsargonban „céóval”). E műveletről sajnos nem készült videó, mert a technológia finomsága miatt Máté kezeire is szükség volt, Karesz meg nem hajlandó sokat várni a kamera megfelelő elhelyezésére, ha lendületben van. De megjelölte, belement az illesztett rézcső, körbevarrta, szuper lett.

Ezzel az egésszel, amit idáig leírtam - váltó le, váltó fel, bak, munkahenger, kardánszabászat, kardánfelszerelés – azért elment már másfél órácska, így, hopp, de az se vészes. Már csak a kapcsolórudak voltak hátra, hiszen a Mercedesnél nagyon máshol van a váltóbot, mint maga a szerkezet, oda el kell vinni a vezetői jobb kéz szándékát. Ezeknek a váltóknak az oldalukon vannak a kapcsolófülek, nem úgy, mint a legtöbb hátsókerekes autónál, a hátuljukon.

Az ötös váltó még a normál doboznál is érdekesebb, mert utóbbinál egy csoportban van az összes kapcsolófül, de itt a három kar jó messze esik egymástól. A hátsókerekes kocsik váltójánál a H-kapcsolási sémát a váltóházban levő kulissza adja ki általában, azokon ha a kilógó egy szem kart valami jó erős fogóval rángatjuk és forgatjuk, ugyanúgy kapcsolhatunk. A Mercedesnél azonban a három kar csak előre-hátra mozog (a H betű mindegyik síkjához tartozik egy-egy fokozatpár), az oldalirányú mozgást és a félrekapcsolás-védelmet a kardánalagútra csavarozott külső kulissza látja el. Pontatlanabb és kevésbé mechanikus érzetű így, de nagyon tartós.

Kareszék tehát odabent folytatták a munkát, csak a középkonzol fedelét kellett eltávolítaniuk. Némi faragás után az egész kulissza szinte becsusszant a helyére, a rükikapcsolóval akadt némi munka, de az, mire Kareszék átjöttek hozzánk Földvárra, még csak lógott a levegőben. A rudakat pillanatok alatt rövidebbre szabták, ment össze minden, délre készen állt a vezethető prototípus. Jöhetett a legelső próba, rükvercben valamelyik kapcsolókar még kicsit beleér a kardánba, de előrefelé már a csoda. Máté telefonja érdekes módon nem csörömpölős videót vesz, mint szinte mindegyik, hanem dübörgőset, de higgyék el, a valóságban ez a mély dobolás nincs, tényleg nagyon csendes lett az autó. Annyira jól sikerült az az első próba, hogy végül nálunk landoltak, Földváron.

Mit mondjak, eufóriában úsztam. Huszonhárom éve állólámpázok, ha hozzáveszem a gyerekkoromat, akkor huszonnyolc. Ha a kimaradt időszakot is bekötöm a rendszerbe, akkor negyvenhat éve ülök ilyen autóban, s a negyvenhat év alatt kővésetként rögzült az agyamba, hogy az állólámpa autópályán bizony nyüszít. Most, a jármű prototípus jellege miatt (olyan csekélységek nem voltak, mint váltókar, index, működő sebességmérő és papírok) csak egy kis kört tettünk, de éreztem, hogy bírni fogja a motor az extra áttételt – mert a 220 D ha nem is erős, de nagyon akar.

PICT7090
1970-ben, anyukámmal az iraki szolgálati 200-asban. Az 45 éve volt

A váltóbeszerelés befejezésére, illetve a provence-i túra előkészítéseképpen (olajcsere, fékellenőrzés, gázpedál-rugó) Karesznál hagytam Foltost, csak három nap múlva, kedden bukkantam fel újra a lellei pályaudvaron. Károly és Máté ott vártak a kvázi kész Mercivel. Visz felé húzatva a gépet, akkor először toltam el száztízig, először élveztem, hogy a motorzajból csak valami egykedvű, halk mormogás maradt. Először éltem meg azt a fenomént, amit úgy hívhatunk: hosszúra áttételezett veteránautó. Istenem, bár mind ilyen lett volna az elejétől, bár minden veteránautó ilyen lenne. A hosszú fokozat csodás találmány. Ha meg mégsem bírja majd a francia hegyekben, a negyedik gang opciója most is megvan...

DSC05738
Egy jó olajcsere

Az a rossz abban, hogy az évek teltével Máté (Karesz nagyobbik fia) már ilyen nagy és ügyes autószerelő lett, hogy ha ketten vannak, az én két balkezemre már semmi szükség, apa és fia összeszokottan, szinte szótlanul, egyfajta hallgatólagos munkamegosztásban darálják fel a munkadarabokat. Jött a motorolajcsere (a 75W-85-ös váltóolajat nem sikerült szereznem, tehát a váltóolajat kihagytuk), aztán a négy, talán még soha nem bolygatott fékcső is lejött.

Akármennyit is melegíted ilyenkor a hollandereket, ennyire öreg autón mindig eltörik valamelyik fémcső is, most a leggyakoribb áldozat, a bal első mellé került egy újabb rovás a puskatokba. Bár csak egy hét múlva volt esedékes a Budapest Pride, Karesz az eseményt megelőlegezve óriásit villantott: előkapott egy gyanúszöld árnyalatú, Jonnesway feliratú dobozt, és beköpte: Apuskim, idesüss, nekem mim van!

DSC05748
A viszi Rambo nem fél használni fegyverét

Egy profi fékcsőperemező-, -kúpozó, -vágó készlet, vagyon lehetett. „Ne kérdezd, nyüszítettem, olyan drága volt, de egyszerűen nem megy a szerviz egy ilyen nélkül” - konstatálta. Az új fékcső elkészítése tíz percbe se tellett, mehetett fel, akárcsak a gumislagok is. Új folyadék ment be, egy jóízűt légtelenítettünk – természetesen megint én nyomkodhattam a pedált az oszlopos emelőn a mennyezetig emelve, és természetesen - mert ilyenkor mindig repkednek a kiváló poénok -, megint elhangzott, hogy ott porladok majd el a viszi magaslati légtérben, mert ők elmennek ebédelni. Aztán persze nem így lett, felszállt a kocsi alól a békeidőszak eljöttét jelző cigifüst, szisszent az emelő, mentünk zabálni, illetve baba-bernáthegyit dögönyözni, mert most épp olyan is van náluk.

DSC05753
Karesz egy olyan ritka pillanatban, amikor nem összeken valamit olajjal, hanem ellenkezőleg

Karesz figyelmessége határtalan volt, mert amíg magára hagytam pár napra az autóval, nemcsak az elvesztett gázpedál-visszahúzó rugómat pótolta, ami nélkül jobb lábilag pokollá vált minden, 50 kilométernél hosszabb vezetés, de a futóművet (ami nem húzott, csak a kormány állt félre) is odébb csavarta annyival, hogy egyenesen álljon a volán. Apró dolgok, de azért van velük tökölés, a vezetés örömét pedig mérhetetlenül aláássák, illetve kikerekítik – a megfelelő behelyettesítendő.

Következő szombatra (már Budapesten) nekem csak a hosszú lista pepecselős fele maradt, jórészt olyan karbantartások, amiket három és fél éve elslendriánkodtam, másrészt olyan hibák elhárítása, amelyek a napokban keletkeztek. Például amiatt, hogy egy jó nagy, felújított motorblokkot is elhoztam a csomagtartóban Viszről, az meg a hegyes sarkával, ahogy behelyeztük, átszakította a padlóban levő műanyag kupakot és letépte az üzemanyagszint-jeladó egyik vezetékét.

Tehát ki kellett szívnom fecskendővel és hosszú csővel bő egy liter, túltöltött, friss motorolajat, mert Karesz azt hitte, nem tettem még a motorba a csere után, és amikor láttam, hogy borogat valamit befele, csak lassan kapcsoltam, hogy azzal már összesen több mint hét liter hiányzik a két flakonból. Aztán Foltos alatt az utcán fekve ki kellett cserélnem a váltóolajat, ami a 34 fokban, a lapockát átszúró kavicsokkal tarkított, erősen klausztrofobikus helyzetben tényleg csak kicsit szórakoztató. Jó szerszámért sose sajnálj kiadni pénzt, ezt a tételt ismét igazolva láttam: az esseni börzén beszerzett váltóolaj-betöltő fecskendőmet bevethettem végre, így elég volt nyolc nagy merítéssel betöltenem az olajat, míg régebben egy hasonló csere vagy kétszáz injekciósfecskendő-rángatást jelentett. És másfél órát a mostani tíz perc helyett.

DSC05754
Figyeljék csak, merre áll a váltó! Autópályán... Állólámpásban eddig még nem láttam ilyet

Bálint bevonásával légtelenítettem a jobb első féken is, mert egy enyhe húzás maradt a rendszerben (a dugattyúkat már két hónappal ezelőtt, Tullba indulás előtt megjárattam, a betéteket újakra cseréltem). Elővettem a vagy húszéves Motip kipufogópasztámat, vagy fél órát turkáltam benne, vízzel felengedve, hogy némi vasra felhordható pasztát sikerüljön kicsikarnom abból a kősziklából, amivé összeszáradt. A leömlőt szétszedve így tömítettem újra a könyököt, remélem, mostantól majd nem szivárog be az a kis füst lassú haladásnál az utastérbe, amit eddig üvöltve élveztünk.

Aztán jött az elektromosság: letépett tankjeladó-vezetéket forrasztottam csatlakozóhoz – imádom a cin szagát, bár rákkeltő -, majd vittem egy fix plusz szálat az újonnan berakott rádióhoz, hogy végre ne felejtse el állandóan az adókat és a beállításokat. Természetesen nem mulasztottam el biztosítékot is iktatni a rendszerbe. Majd nekiestem az örökké visszatérő problémának, a bal hátsó féklámpának. Egyszerű kontakthiba, de azért kövessék csak végig, mennyire nem az...

DSC05822
Szép lett, mi?

Kár, hogy nem gyűjtöttem össze, hány olvasó írt már nekem levelet amiatt, hogy látta a kocsit a forgalomban, és nem gyulladt ki a bal lámpa. Arról sem vezettem naplót, hányszor szedtem szét, csiszoltam, görbítgettem, kontaktspréztem, WD-40-eztem és CCR 556-oztam a foglalatot, hogy végre fixen jó legyen. Higgyék el, engem is borzasztóan idegesített. Pár napig olyankor megint ment, aztán újra semmi. De így nem indulhatunk Franciaországba.

Elővettem az állólámpás lámpadobozt (de jó szókapcsolat), előtúrtam a tartalékok közül a legszebb bal hátsó foglalatot. Kivettem Foltos sajátját, mire az elöregedett gumiszigetelés alól kimállott egy rakás rozsda. Oké, azt ledrótkeféztem. Aztán túrtam zöld Hammerite-ot, le is festettem a pőre fémfelületeket. Majd elővadásztam egy ép hátsólámpa-tömítést is a szakadt helyett, azt megpucoltam a ráragadt koszoktól. Nekiláttam a lámpának is. A buráját alaposan elsikáltam körömkefével és Ultra Dermmel, így most szép, színes. Hiába, amint tudjuk, a dízelautók kipufogója környékén minden tereptárgy szörnyen néz ki előbb-utóbb: az ütköző krómja, a lámpa, a felirat a csomagtartón, a köténylemez, a hátfal is egyszerűen elég a meleg füstben.

DSC05823
Ha már ott jártam, a későbbi szériára való krómcsövet is megpucoltam

Ezt a króm is mutatta. Ami lámpatestet levettem az autóról, azon már alig maradt valami fényes bevonat, de ez a másik valószínűleg egy benzinesről jött, mert sem korom nem volt a tükrökön bent, sem krómhiány kint. Csak valahogy matt és barna foltos volt az egész. Kedvenc krómpuccommal, az Autosollal nekiestem, tíz perc alatt gyönyörű lett. Aztán, ha már azt megcsináltam, ránéztem a jobb oldalira. Hát, az se volt szép. Oké, másik tíz perc, az is fénylett. Aztán nem bírtam nézni a vegyes összképet, jött a hátsó díszléc. A kipufogó krómvég (ami nem stimmel a Foltoson, mert már a második szériásnak a belül füstterelős vége van rajta fent, nem a sima cső). Az ütköző maradék krómja. A csomagtérfogantyú (szintén a széles, második szériás fajta, de ez legyen a legnagyobb baj. Kész volt a hátulja. Vitt tovább a lendület.

DSC05827
A patkó nem babonából, hanem régi mercis hagyományból került fel

Másfél óra alatt körbementem az egész autón, végig a görbe első ütközőn, a kissé horpadt maszkon és az összes kis biszbaszon is, jó sok fényes cuccot tett erre a dögre annak idején a Daimler-Benz. Még a dísztárcsákat is kipucoltam – ilyenkor nem értem azt a sok, bevadult mercist, hova teszi a szemét, amikor tizenkettő egy tucat stílusban alufelnit tesz az autójára. Hiszen egy kitakarított, korrektül lefestett (és nem a bolti formában, fémszínűre hagyott) Mercedes-dísztárcsa maga a gyönyör, iszonyatosan dobja az autót, kiemeli a sok, későbbi egyenkocsi szürkeségéből. Sebaj, így legalább az enyém még szebb. Nem volt épp üdítő a meló, de mire a végére értem, egész pofás lett a Foltos – bár koszos (december óta nem mostam le), pöttyös, minden baja van, a krómoktól valahogy mégis olyan, izé, tisztának néz ki. Szegény, megérdemelte volna már előbb is.

DSC 4268
Bazeg, amely szörnyű állapota ellenére is az egyik kedvenc autóm lett, mert csodás volt benne utazni

Foltos, nem is tudom…, úgy fizikailag is egész más lett. Még mindig megvan az a finom, kellemes bája, ami a nyolc eddigi állólámpásom közül csak a Bazegnek volt meg még rajta kívül – egyfajta rugózási, zajkomforti kellem ez, ami független az autó állapotától, hiszen például a csodás 200-as benzinesem nem tudta, és a restaurált családi 200 D sem igazán olyan jó. De a módosítások és finomítások hatására most mintha kitárták volna az ablakokat egy amúgy is tágas szobában.

DSC05757
Ilyen kellemes utam talán még nem is volt ilyen kocsival. Mármint a technikai körülményeket nézve

Csodásan siklik ötödikben, feltekert ablakkal szinte zajtalan, de ha zajt szeretnék, akkor gombnyomásra bekapcsolódó, a hangszínbeállításait el nem felejtett hifi szólal meg benne. Nem kell izomból tartanom a lábam a gázpedálon, s annak biztos (oké, majdnem) tudatában fékezhetek, hogy a szinte új hátsó lámpákban minden izzó kigyullad majd a kellő pillanatban. Az egyenesen álló kormány küllőjébe hetykén beakaszthatom az ajtó élére feltett karom hüvelykujját, pont jól jön ki, ha pedig megállnék, a végre zárható csomagtartóban biztonságban tudom a cuccaimat.

Merthogy a zárat is megcsináltam. Kivettem, szétszedtem, a felesleges lemezeket ledremeleztem, megkentem, olyan finoman működő csomagtérzárja most senkinek nincs, mint nekem. Ráadásul egykulcsos maradt minden!

DSC05821
Tiszta lett az ajtókárpit is. Szép ajtózseben pergamen színben sajnos nincs több, ez az egyik leggyakoribb fogyócikk az állólámpáson

Az ajtókárpitokat, műszerfalat, és ami nagyon fontos, a napellenzőket is elpucoltam Vanish Oxyval (hatvödörnyi fekete lé, brrr…), Kati meg nekiesett valami olajjal, amiről állítja, hogy a Margó azt mondta neki, matt marad utána minden felület. Megjegyeztem neki: tőlem lehet foltos, de ha taxis-neppercsillogós lesz, ő szedi le róla. Meglátjuk, amivel kész van, az jól néz ki, tény.

Holnapután, ha elment végre a Volvo, letakarítom az ablakokat, aztán pénteken még az egész autót is lemosom Greenwash Gyuri barátom legújabb csodaszerével, amiből megint vettem öt literrel, mert annál nincs jobb. Ha legalább néha kapunk egy kis esőt, ami megmozgatja a port, az a csillogás az egész franciaországi két hétre elég lesz.

DSC05826
Kicsit horpadt, kicsit matt, de legalább csillog

A Foltos most tényleg bazi jó, az enyhe kopottasságán túl hirtelen nem is tudok bármilyen említésre érdemes hibájáról. Ja, de igen, naponta egy percet siet az órája. Így indulunk vele Franciaországba, Innsbruck és Svájc röpke érintésével. A frankokhoz észak felől, Dijonból érkezve bejárjuk majd Carcassonne-t, Albit, Arles környékét, ott egy ötnapos megpihenéssel – legalább arra az időre nem kell naponta sátrat bontani és építeni majd. Utána Aix-en-Provence, majd Saint-Tropez, Nizza, Monte Carlo következik. Utóbbiakban nem szállunk meg, ahhoz más büdzsé kéne, csak azért megyünk arra, hogy elmondhassuk – jártunk a szép emberek között. Remélem, kevés orosz milliomossal találkozunk majd, mert egy olyan affér minden mázat lerepeszt egy mégoly tökéletes napról is. A Merci miatt nem érzem rosszul magam – külföldön sokkal jobban szeretik az emberek az öreg autókat, mint nálunk. Még a gazdagok is.

Remélem, olyan jó lesz az egész, ahogy előre elképzeltem. Foltos mindenesetre készen áll az útra.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr557630112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cymantrene 2015.07.19. 11:08:29

@Golf2: 12 éve 35 eurót fizettem egy autóért, egy sátorhelyért és magamért. De legalább tengerparti kemping volt. Visszafelé Cannesban 42 euro volt, és ráadásul egy kamionok járta felhajtó mellett volt, füldugóval aludtam, tenger meg sehol. Saintes Maries de la Mer-ben és Seteben kb. 25 euro volt. Valahol Toulousetól nyugatra meg 10 euro egy kis családi kempingben (konyha, nappali, recepció egyben :-)

fzoli415 2015.07.19. 11:13:26

A kolléga által említett patkós dolgot megerősítem, fordítsd felfelé, nehogy ezen múljon valami ;) (persze hagyományból, mert a neten rákeresve is az van túlsúlyban)

Nem Penny hajója 2015.07.19. 11:15:02

A posztot olvasva végig az járt a fejemben, hogy Zsolt mikor alszik? Csak az elmúlt másfél hónap: Volvo projekt, Ikarusos német út, külföldi újautós utak, Foltos rendbetétele + mindezt megírni. Nekem ez egy évre is sok feladat lenne. :)

3gb 2015.07.19. 11:15:50

"In the rain that comes..
All of the love that was left behind is gone.
When the Riverman runs..
Find me the girl who electrified the storm.
'Cause in a little while.. she'll be gone."

MrChip 2015.07.19. 11:15:50

Köszönjük az írást, várjuk a folytatást :) Jó pihenést és szórakozást a családnak, nekünk meg rendes és jó hosszas beszámolókat! :)

MrChip 2015.07.19. 11:17:10

@Nem Penny hajója: aludni luxus :) Telik közben az élet.. :)

bigpond 2015.07.19. 11:25:22

Jo iras , betekintest nyerhettunk a sebvalto meretezes rejtelmeibe. Mondjuk en ilyen atepitesekbe nem vagnek bele, mert eleg sok buktatoja van , de joo latni ha ez masnak sikerul. Karesz meg kiraly , mint mar sokan irtak feljebb.

Az meg , hogy mi az oreg roncs meg mi nem , az nezopont kerdese. Most hetvegen jartam egy regi szallitasi vallalkozonal , mar csak hebe hoba fuvarozik de a flotta negy autoja mind haboru elotti, a legoregebb kisteherautonak meeg fakullos kerekei vannak. Na ezek tenyleg roncsok voltak de meeg mukodtek, mi meg kepesek vagyunk egy 10 eves autot leirni.

Álom Polgár 2015.07.19. 11:50:25

123-as tapasztalataim:
200 as benzines aut: nem túl erős, de nagyon eltalált
200 as benzines 4 seb: tényleg rövidek a fokozatok
300 as diesel aut: nincs hibája , van nyomatéka,

mindegy ha szereted 2015.07.19. 11:54:46

@tlantos:
Tartok tőle, Csík felnőtt ember, tudja magától is, neki mi a jó. Ráadásul szerintem munkájából kifolyólag ül eleget "üzembiztos" autóban, és vélhetőleg lehetne egy ilyen neki is, ha azt szeretné. De valamiért ezeket az öreg gépeket szereti.
Szerintem meg lehet hagyni neki ezt az élvezetet. Akit pedig zavar, az ne olvassa az ilyen tárgyú írásait, maradjon a minősített veterános témánál.
Egyébként melyik életszerűbb egy öreg autó rajongó számára?
1: egy rengeteg pénz és energia befektetéssel elért, minősített veteránnal járni Európát, amivel egy enyhébb koccanás is anyagi csőd és lelki kín, vagy
2: van olyan öreg autója a veterán mellett, amit szeret, és amivel nyugodtan neki lehet esni a végtelen utaknak, és ha valami történik vele, akkor sincs katasztrófa. Mindeközben élvezi az öreg autóját.
Egyébként a csík-hoz hasonló embereknek egy műszaki hiba nem öli meg a nyaralást, sőt, utólag még fűszerezi is az élményt, a család pedig hozzá van szokva az ilyen intermezzókhoz. Ráadásul egy kempingezős/vadkempingezős körutazásnál nincs érkezési kényszer a hotelbe, ha megcsúsznak, legfeljebb a következő útba eső kempingben alszanak.

nyelv-ész 2015.07.19. 12:04:05

@Én is itt vagyok: Ott van a végén a poénjelző szmájli, tessék odafigyelni :-)

misinator 2015.07.19. 12:10:59

"...Öt gang az állólámpában!..."

Bizony mekkora nagy dolog!
Ezt nemhogy a mai XYZ korosztály nem érti, de már a mai negyven-ötvenesek is teljesen magától értetődőnek veszik az 5-6-7 stb fokozatú váltókat.
Meg minden egyebet.
Most kezdtem el tanítgatni a lányomat vezetni az Albeával. /tuuudom, a földúton is érvényesek a szabályok/
De úgy tanítgatom, mintha még a Nagypolákot vezetnénk.
Tehát:
- Az, hogy a hideg motor elsőre beindul, az egyáltalán nem magától értetődő.
- hogy ereje is van egyből, az sem
- hogy van stabil alapjárata, az sem
- hogy csak alig észlelhetően remeg túlterhelve kis fordulaton, az is csak a kettőstömegűnek köszönhető, amúgy kiugrana a motor a zárt motorháztetőn...
- hogy álló helyzetben is lehet tekerni a kormányt...
- hogy ne melegszik túl a motor rekkenő hőségben sem, egy órányi elindulásgyakorlástól sem
- hogy nem slusszol be a motor az újra és és újra indítózástól sem
- stb., stb.

S akkor persze nem járunk ott, hogy kifejezetten szűk a használható sebességtartomány a különböző fokozatokban, hogy ordít a motor 100 felett stb.

Természetesen ez a helyes , hogy az autóink használati cikkek, hogy végre ők szolgálnak ki minket.
Igen, nekem is - aki munkája, anyagi helyzete miatt túlnyomórészt problémás konstrukciójú és/vagy alulmotorizált járgányokkal közlekedett - értelemszerű, hogy a mai közlekedési/munka eszközeim öt illetve hat sebességesek, klímásak stb., stb.
De talán szerencsémre időről időre eszembe jut, hogy ez érték és nem automatikusan járó dolog.
Ezért is tanítgatom így a lánykámat, hogy tudja, lehet annak következménye, ha nem kíméli a "teknikát".

Zsolti! jó utat, élvezetes Autózást!

dugo66 2015.07.19. 12:25:37

@tlantos:
minden autó pénztemető...
tök mind1, h idősebb autóim voltak vagy fiatalok, ha használtam(om) őket nyelik a pénzt...
az öregen egy rakás dolgot kell cserélni =valag pénz, működő (de meddig?) autó ára
fiatal autó kevesebb cucc drágábban =valag pénz, működő (de meddig?) autó ára
a szenvedély pedig nem leszólandó a Csíkos korosztálya (én is abba tartozom) még a klasszikusokon' szocializálódott' és azok az élmények nem múlnak...
Üdv (1 földvári)

tlantos 2015.07.19. 12:47:23

@mindegy ha szereted: emlekeim szerint ez a sufniban szarrabarkacsolt rom nem veteran.
120-as Skodan nottem fel. Koszonom, nem kell. (pedig a formaja meg ma is tetszik)

tlantos 2015.07.19. 12:48:47

@mindegy ha szereted: a muszaki hiba nekem se olte meg.
A kovetkezo szallodaig elment, onnan meg dobtam egy mailt a cegnek, ahonnan bereltem, hogy 2 napot vagyunk itt, adjanak egy masikat, ezt meg javitsak meg (kuplungcsere).
megcsinaltak :)

dugo66 2015.07.19. 12:56:19

@Nem Penny hajója:
tudod:"aki sokat alszik az keveset él"
szakállas, de van benne valami...

kocog 2015.07.19. 12:57:54

Szia Zsolt,

mielőtt nekiindulsz, olvasd el ezt:

<www.asfinag.at/arlbergtunnel-en&gt;

Persze, ha Innsbruck után az Engadin-völgyön át lépsz be Svájcba, akkor az egész nem ér. Ekkor Svájcot keresztülszeled, kb 3 nap alatt, hegyen-völgyön át :-)

Ha mégis az Arlberg-tunnel felé mégy, írj légyszíves egy jó posztot az Arlberg hágóról! Ami, amúgy gyönyörű hely, ha a család nem hisztizik a szerpentin miatt ...

delmarco 2015.07.19. 13:02:57

Zsolt, amikor Innsbruckba vagytok szoljal megneznem eloben a Mercit :)

dugo66 2015.07.19. 13:13:37

te Csíkos, ezek az "elpucoltam" + a 'céoval, ami autószerelő zsargon' (ezt nem tudom mire alapozod) és még 1-2 hasonló tövis' igazán nem hiányzik az írásból..

totál kár 2015.07.19. 13:21:37

ezekszerint a 300D ben sem volt 5sebességes?

dr.oid 2015.07.19. 13:32:03

A Halkszavú Médiacár meglepte Drónozót,
meglátván a DARPA-nál izzítják a klónozót,
mert minden fegyvernem ilyen harcosra vár,
ki sokat nem gatyáz, de keze határozottan jár,
temérdek keresztkérdés alapos vesézés után,
Kopasz Kalandor a hőségben tamáskodik sután,
ez nem lehet nem ér, halló Einstein meg téridő,
nem volt nagyhalál, anyázás, nagykockás terítő,
flottul ment minden, kimaradt pár kiadós szopás,
repedő gyomor, rémálom, nyúlfarknyi szemhunyás,
hibák kísértő démonai híg dízelpáraként porladtak el,
új dimenziókapu nyílott Engine Füstölgő Karesz haver,
a válasz csendes mosoly s egy rezignált atomvillanás,
új időknek új szele úgy hasít mint Hanzo kardcsapás,
Mesterünk hezitál és eszmél, nyers prototípust csodál,
kalandok St. Tropezben, Monaco ura is ezévben jubilál,
píneaerdők, lágyszirmú leanderek, amit a turista óhajt,
remegő nyárban elfojtnak egy halk misztrálfútta sóhajt,
kiváltója horizonton sikló lágyan ringó foltos batár,
kényelmesen csorog nem hajtja török és vad tatár,
a babakék ordító digó szappantartó végképp emlékkép,
sváb tartósság, nyugalom, puritán pompa, letisztult ékkép,
muzsika, progresszív rock hömpölygő tiszta akkordja szól,
hegynek föl nem két henger darálva fuldokló üteme csiszol,
Getrag MB helyett, a nem lankadó magyar alkotókedv csodája,
kabócák, csillagfény, tengerpart, sátras nomádok trichotómiája..

útrakelni Mézgáék se tudtak volna jobban
aztán meg ne intsen egy csendőr a tilosban :D

sygma 2015.07.19. 13:42:10

@misinator: Tisztelt misinator,
Minden tiszteletem az öné, de ki kell kérnem magamnak egy elejtett mondatát: "Ezt nemhogy a mai XYZ korosztály nem érti.."

Bárcsak azt mondhatnám, hogy az én szüleim garázsban olajgőzben neveltek és az autók szeretetével nőttem fel, de nem így volt. Az egész rokonságban az autó csak és kizárólag egy szükséges használati tágy volt, így semmire sem tudom visszavezetni a saját autóbuziságomat.
27 éves vagyok, önerőből tudtam csak letenni a jogsit 24 évesen, nem támogatták.. Addigra persze már ahol és ahogyan tudtam, értem vezettem, szereltem ismerősökkel barátokkal. Aztán egy évre rá tudtam venni egy 18 éves autót, azóta most már van egy 4 éves. Végre eljött a pillanat, hogy megtehetem (tudom, hogy kiváltságos ennyi idősen önerőből, de mindenemet erre költöm), hogy végre vegyek egy veterán autót, hobbi célra második autónak, ha minden összejön már csak pár hét választ el egy hőn áhitott 34 éves kis méregzsáktól. Ami történtesen 4 sebességes :)

Tisztelettel,
Dániel

Flankerr 2015.07.19. 13:54:10

@dr.oid: Mester, abban ne hagyja, soha, csak ezt kérem :)

Ádi F. 2015.07.19. 14:41:16

@totál kár: A w123-anál már a 200D, 240D, 300D-t is szerelték ötös váltóval: wiki.mercedes-benz-classic.com/index.php/W123-300D-Getriebe/en

totál kár 2015.07.19. 14:51:26

@Ádi F.: bocs de én az állólámpásra gondoltam,
a cikkben is erről van szó

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2015.07.19. 15:00:00

@Quattroman: Bizony. Ha már folklór, legyen autentikus.

Schütii 2015.07.19. 15:08:45

Az JVC izé nekem nagyon szúrja a szememet, meg úgy egyáltalán minek egy ilyen autóba hifi? Nem vagyok veterános (sajnos?), de már leszoktam arról hogy zenével nyomjam el az autózás hangjait. A zenehallgatás az egy másik dolog, azt egy erre a célra kialakított szobában meg "cuccal" kell élvezni.

Schütii 2015.07.19. 15:17:58

Váltó feltöltés? Na akkor esett le az állam mikor nagyon kedves szerelő ismerősöm elővett egy tölcsért, rajta 1m mipolán csővel és a motortérből közelítette meg a cájggal a váltó betöltő nyílását... Én is mindenféle pumpákban gondolkodtam, de itt tökön szúrtam magamat, hogy ez nem jutott eszembe...

bobeszedulacika 2015.07.19. 15:38:18

jó kis tákolás ez az autó meg mindegyik ami valaha megfordult a karesznál meg a hozzáhasonló "mestereknél"!
vágjuk szét a kardánt,vágjuk ki belőle a felesleges darabot, hegejtsuk össze oszt had fusson...........na köszönöm szépen.
a turbó tengelyével egy kategóriában van a kardán,centírózó lapkák vannak felhegesztve rá erre ők meg csak úgy vagdalgatják.gratulálok ez idáig még úgymond tetszett a hozzáállás de nem több ez mint cigány-munka!

Ádi F. 2015.07.19. 15:54:24

@totál kár: ja, az állólában csak a hathengeresekhez lehetett ötsebességes váltót kérni, de szerintem biztos lehetett külön kérni az ötöset, megfelelő ár ellenében...

hpapagaj 2015.07.19. 15:59:39

De k. jó volt ezt olvasni.

A srácnak adjatok egy rendes kamerát és mostantól minden Csík projektet videózzon végig!

1303LS 2015.07.19. 17:08:37

Nagyon jó utat kívánok én is. Lehetőleg műszaki probléma menteset.
Aztán azzal a "közel 6ezer km"-el csak óvatosan nekem kb 4ezret számolt a gugli, nehogy lemenjetek a térképről. :)))

misinator 2015.07.19. 19:22:37

@sygma: Tisztelt Dániel!
Szerintem - már csak a vénebb okán is (45) - tegeződjünk! :-)
Világért sem akartalak megsérteni, megbántani!
Nem véletlenül említettem az XYZ generációt.
Számtalan tanulmány foglalkozott már vele /bár linket adni nem tudok/, hogy a motorizáció, mint érdeklődési kör a fiatalabbak körében Európában erősen szorul vissza.
Ennek számtalan oka van.
Csak egy pár hirtelen:
- Már nem kihívás üzemeltetni egy mai konstrukciót
- igazából vezetni sem akkora, köszönhetően a "bolondbiztosabb" futóműveknek, elektronikus rendszereknek
- az információs forradalom hátrább szorítja mind élményben, mind szükségességben a mobilizációt.
- az elektronikus nyomon követhetőségnek és könnyebb elszámoltathatóságnak köszönhetően a vezetés élménye is meg van zabolázva.
S még számos általam nem említett vagy nem is tudott ok.
A világ változik, alakul; pl. az ipari forradalom előtt az ifjúság Ferrarija meg Ducatija egy tüzes ló volt.
Az XYZ generáció fogalmát meg azért is említettem tudatosan, mert lányomnak köszönhetően pár alkalommal volt lehetőségem részt venni bűnmegelőzési előadáson, ahol is szakemberek számomra megdöbbentő előadásokban beszéltek arról, hogy a kommunikációs formák viharos változásainak köszönhetően már az X Y és Z generációk között(!) is nő a kommunikációs szakadék.
A fogalmat általánosítva írtam, nyilván ez nem mindenkire igaz, de a tendencia autós szemmel szomorú.
Nem mindenkire igaz; ez kifejezetten pozitív tulajdonság az én szememben, főleg hogy említetted az e téren levő szocializációs "hátrányt".
Nekem "könnyű" volt: Apám fiatal korában motorozott, traktoros volt majd targonca vezető, de személyautóra jogsija nem volt!
Ezért mindig másra szorultunk - voltak is kalandok...
Így óriási volt a vágy, hogy végre Autóm legyen!
nepitelet.hu/autok/fso_fsm/125p/nagypolak_-_a_gep/

Remélem a félreértést tisztáztam.
Nagy respekttel és erős kíváncsisággal kérdem, milyen Autó a hőn áhított vágyad?
Bármi is az, nagyon sok örömet és balesetmentes autózást kívánok hozzá!

Tisztelettel,
Misi

misinator 2015.07.19. 19:30:56

@Schütii: Akár én is írthattam volna e sorokat.
Anno a négysebességesben a nászajándékba kapott Pioneer rendszer konkrétan többet ért, mint az autó...
A mostani Jószág már elég csendes, de szinte soha nem kapcsolom be a cuccot.
Mivel már az Albea sem az a barkácsbarát alap, mint a régi jó KGST szerkezet, talán ezért is, na meg mert öregszem, a szobába barkácsoltam be a "cuccot" :-)

diyaudio.hu/forum/viewtopic.php?f=22&t=164&start=800

mákosi rátyás 2015.07.19. 19:30:58

"Kati meg nekiesett valami olajjal, amiről állítja, hogy a Margó azt mondta neki, matt marad utána minden felület."

Erről jut eszembe...Tud valaki valamilyen tuti műszerfalápolót,ami valameddig biztosítja a nedvességet,de nem lesz tőle "nepperfényes-csöpögős"? Hálás köszönet.

mákosi rátyás 2015.07.19. 19:36:49

"Kati meg nekiesett valami olajjal, amiről állítja, hogy a Margó azt mondta neki, matt marad utána minden felület."

Erről jut eszembe..Tud valaki valamilyen tuti műszerfalápolót öreg Mercihez? Óvom minden napsugárzástól,nagyon féltem,és nem szeretném,hogy szétrepedjen. Hálás köszönet.

sechskant (törölt) 2015.07.19. 19:50:00

Azok a rozsdas rendszamtablacsavarok tenyleg rondak, felajanlok egy keszlet csavart a hozza valo muanyag kupakokkal, ha elfogadod.

supernem 2015.07.19. 20:09:22

@tlantos: Ha olvastad és/vagy értelmezted volna az előtted szólók írásait: Csíknak van veterán autója, meg van veterán KORÚ autója. Ezeket szereti. Az ő dolga. Ha nem tetszik mi a pék faxának olvasod? Ha elolvastad és nem értesz vele egyet azt is nyugodtan megtarthatnád magadnak! (egyébként én vagyok a hülye, hogy etetem a trollt, hogy dögölne meg cipőben az állatja)

BobRoth 2015.07.19. 20:23:43

Zsolt,

Nekem is lett egy uj fokozat a 420SEL valtojaban. Megtalaltam az egyest! (Nehany honapja vettem egy szep uj 1987-es W126-et a 420SEL valtozatban. Mar megerkezese elott olvastam tobbfele, hogy az automata a masodik sebessegbol rajtol. Furcsa volt ez a magamfajta egyszeri videki Amerikasnak, de gondoltam majd meglatjuk, ezeknek a franya Nemeteknek az a hiruk, hogy rossz dolgokat nemigen epitettek.) Hat, igen, kettesbol indult, es eleg komotos volt, egy konnyu kis auto es a nyolc hengeres majdnem 260-as motor kombinaciojatol tobbet vartam. Talan ket honap telt el igy, mire egyszer szokasbol befordultam a forgalomba, megfeledkezve arrol hogy a lomha 420 volt alattam, es valami nagyon elkezdett noni a tukorben, hat mit lehet tenni padloig nyomtam, erre a 420SEL visszavaltott! A izgalom heveben nem szamoltam a fokozatokat, de ereztem, hogy vegre megy mint ahogy illik. Rogvest kiprobaltam egy csendes videki orszaguton, valoban igy mukodik, uriasan megindul kettesben, es onnan felvalt 3 aztan 4-be ha valahol kozepen van a pedal, ha viszont kinyitod teljesen azutan hogy eppen megindult, visszavalt egyesbe es dinamikusan valt felfele onnan, jol kiporgetve a motort. Rohoghettek a buta Amerikason, de 30 ev utan, amit mind 300-400+ loeros eromuvek mogott toltottem, az embernek nem osztonszeru, hogy teljesen megnyissa a fojtoszelepet egy nagy motoron, egy finom labfely billentes rendszerint eleg es mar 30-40 kozott mozgunk minden fust es csikorgas nelkul. Szoval, a Nemet automata 2-1-2-3-4 tanca, uj volt nekem, de most legalabb mar tudom hogyan kell kiloni vele. Ha most meg egy kicsit nagyobbra is tudnam szabatni...

Jo utat Zsolt, elvezd az otodiket. Jobb az a motornak is, van egy mondas az itteni mernokok kozott, 'big stuff turning slow, lasts forever'.

ledo76 2015.07.19. 20:50:30

@Tiltott Lally: Teljesen reális a 110 utazó az ezerkecskének, faterom is mindig annyival pályázott, én már csak a szintén 4 gangos ezeröcsit vezettem, azzal a fater 120-al pályázott, én 130-al (fiatalság bolondság), más kérdés, hogy ez mai szemmel már értelmezhetetlen utazási élményt jelentett.
Egyébként ez a terület, meg a biztonság, amiben legtöbbet fejlődött az autóipar.

bonfred 2015.07.19. 20:52:38

Jó cikk, kellemes nyaralást!

Schütii 2015.07.19. 20:58:33

@misinator: Fiatosok megértik egymást. ;)

tlantos 2015.07.19. 21:04:17

@supernem: Van veteran autoja. Orulok is neki. Elvezet olvasni rola a cikkeket. Es meg szep is.
Nekem az a bajom, hogy osszevissza kokanyolnak egy fostalicskan, mikozben eloadjak, hogy ez a vilag legjobb autoja. Nem. Napi hasznalatra mar nem az. Kukaerett, agyontakolt selejt.
Amugy igen, te vagy a hulye. Azert van itt a lehetoseg a hozzaszolasra, hogy mindenki kifejthesse a velemenyet.
Nekem az a velemenyem, hogy az uberfasza kokanybt szereloje altal takolt fostalicskat ugy kene kivonni a forgalombo, hogy orom nezni. Szegyen, hogy ilyen szaroknak ervenyes muszakijuk lehet.

Schütii 2015.07.19. 21:09:23

@mákosi rátyás: Én motor ülésre (műbőr) padlóápolót használok, nem fénylik és nem csúszik, viszont újjá varázsolja a színét, állagát. Persze koptott meg szakadt azzal csodát nem tesz. Műszerfalra még nem próbáltam, de szerintem ott is működik. Abban viasz van, nem szilikon.

rATdrAgOn 2015.07.19. 21:26:20

@tlantos: Az én fostaligámon is tákolnak folyamatosan (évente 2-3-szor), pedig még nem veteránkorú. Napi használatban van. Ráadásul nem mercedes, csak egy fos szar francia közlekedőedény, amiben pár éve lett hasonló műtét elkövetve, mert egyrészt a 20 éves négyes váltó feladta olyan 500kkm környékén. Én szoktam vizsgáztatni, és érdekes módon mindig átmegy a vizsgán, pedig "uberfasza kokanybt szereloje altal takolt fostalicska", mert az "uberfasza kokanybt szereloje altal takolt fostalicska" mindig a megfelelő műszaki állapotban van. Egyéb kérdés, okostojás? :)

supernem 2015.07.19. 21:40:10

@tlantos: én pl. sehol nem láttam leírva, hogy ez a világ legjobb autója lenne.

Egyébként igazad van, itt le lehet írni a véleményt. Szerinted fos, mások szerint meg Te vagy az... Egyébként hogy mit kell kivonni a forgalomból, azt leginkább a vizsgaállomáson a vizsgabiztos, meg a műszerei majd eldöntik. Szerintem pl. valószínűleg már eddig is jobban bírta az a "fostalicska" a gyűrődést, mint bármi más hasonkorú jármű, de sok más jóval fiatalabbnál is. Ha a mai kor műszaki követelményeinek megfelel, akkor meg nem is tudom miről beszélünk...

A kérdés továbbra is az, hogy mi a faszt keresel itt egyáltalán?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.07.19. 21:40:40

Hmmm. Kimaradt az öreg autós cikkek kötelező figyelmeztető, troll űző cetlije... Biztonság vagy környezetvédelem lesz előbb témaként? :)

alfax 2015.07.19. 21:53:27

jó cikk! Egyébként a citroen ds-nek 5 sebességes váltója is volt 1971-től szériában.

alfax 2015.07.19. 21:59:22

@tlantos: "nyaralni meg nem megyünk olyan autóval..."
hát azt gondolom, hogy ti nem mentek.

mindegy ha szereted 2015.07.19. 22:06:02

@tlantos:
Ezek szerint te is amolyan divat-veterános vagy...
Ki állította, hogy a cikk főszereplője egy veterán? Tudsz te olvasni, érted, amit olvasol?
Neked, barátom, megölte a műszaki hiba a dolgot, mert a következő hotelből kértél e-mail-ben másik autót... Éppen erről szól a cikk! Vagyis az ellenkezőjéről. Te egész egyszerűen nem érted, miről van itt szó, ennél fogva hiába is magyarázná neked bárki a lényeget.
Talán veteránnal akarsz villogni, mert az most trendi, de ha beszarik, akkor mail, hotel, csereautó, miegymás... te egy másik asztalnál ülsz!
Csak azt nem értem, minek olvasod ezeket a cikkeket.

Luk Szájpóker 2015.07.19. 22:33:26

Sok ezer km-t vittek az őseim üveghangon (500-1000km/nap távolságokra). Amikor a számomra első öt sebességes autóval vittek hosszabb távra, nem is értettem, hihetetlen volt...
Viszont a 20 éves jelenlegi családi autónk is a régi iskola szerint tervezett: végsebességét az utolsó fokozatban éri el, majdnem max fordulaton. (Volvo 850 T5 :-))

Most végre fogja hallani vezetés közben Csík, hogy mint mondanak útközben a gyermekei a veteránozásról a hátsó ülésen... :-))

Chainer 2015.07.19. 23:11:14

Érdekes, én is mindig ezt mondom és azt hiszem soha nem is fogok leszokni a "hátsó" féklámpáról pedig még nem láttam első féklámpát.
"..Majd nekiestem az örökké visszatérő problémának, a bal hátsó féklámpának..."

Chainer 2015.07.19. 23:26:14

Érdekes, a Peugeot átesett 30 éve a másik oldalra a 605-ös váltójával. A 2.1 dízel ötödikben 3000-es fordulaton 130-at megy, 4350-nél 200-at, a motor 5350-nél szabályoz le. Furcsa, mindezek ellenére jól jönne egy hatodik mert erős.

xfile 2015.07.19. 23:40:29

Hello!
Csík!Szép munka,jó munka élvezd a gyümölcsét.Az útra előre is egy kalappal.
Ennek a gépnek az ára sem fog már lefele menni,attól függetlenül,hogy 4,5 gangos vagy automata váltóval van szerelve.Komfort szempontjából nagyon is érthető a váltócsere,legalábbis részemről.A magam részéről kiegyeztem volna egy automatával is,de akkor hova lesz a még meglevő dinamizmus?

akos696 · www.focusauto.hu 2015.07.20. 00:03:17

@tlantos: Erre kb minden hülye képes. Bérelt autóban utazgatni, szállodában mereszteni a seggét, telefonálni a cégnek, hogy másik autó kell, ha lerohad... Nulla kockázat, kb ennyi élmény és fantázia. Ehhez nem kell több 3 agysejtél, ez olyan "segghülye amerikai" stílus. Átlag ember, átlag fizetéssel, átlag gondolkodással kb így nyaral. De Csikósék egészen mások. Őket tisztelem a gondolkodásukért és az élethez való hozzáállásukért. Nagyon király volt a tavalyi Bianchi-s nyaralás és király lesz az idei francia túra is. Ami meg a tákolt fosságot illeti, úgy látom itt sem igazán vagy képben. Ez az autó láthatóan jobb műszaki állapotban van mint a nagy átlag 10 éves autó, de még az is lehet, hogy néhány 5-7 évesnél is. Az emberek nagy része azt sem tudja pl mi az a fékfolyadék és mikor kellene cserélni. A csillogó üvegpalota szervizekben K. Jóska pedig nagy ívben szarik arra, hogy mikor volt cserélve és talán jó esetben az olajat lecseréli és nem csak a számlán szerepel. De a pollenszűrőt, amihez egy kicsit valamit bontani is kell, na azt aztán maguktól ki nem cserélik, aztán az 5 éves autó tulaja meg nem érti miért nem fújja már le a párát az a szar. A fékcsövekről a legtöbben csak akkor vesznek tudomást, amikor beesett pedállal száguldanak a kanyar felé. Nekem ebből az írásból (is) pl. az jön le, hogy tudja mit mikor kell cserélni és módszeresen végig megy mindenen, hogy gyakorlatilag műszakilag tökéletes legyen az autó. És, hogy ezt nem egy csillogó szervizben végezteti 10.000+áfa rezsióradíjért, hanem egy lelkiismeretes, hozzáértő ismerőssel, aki még videóra is veszi a munkát? Ez csak annak lehet probléma aki aztán végképp gyenge műszaki vonallal rendelkezik.

314 2015.07.20. 00:14:16

@Chainer:
"... még nem láttam első féklámpát."
Pedig van:
www.youtube.com/watch?v=8_Nr8dXctwE&feature=player_detailpage#t=284
Jó nem széria... ;)

meteora 2015.07.20. 01:31:05

Az én 123-asom 20 éves korában kapta meg az ötös váltót 98-ban. 200d létére nagyon szerette 195/60x14 gumikon sokkal erősebb és stabilabb is lett. Kellett egy ötös kulissza, váltó utáni rövidebb kardán,és a váltókarok hozzáigazítása. Kipróbáltam 175/70-es gumikkal is,de 140-nél már elhalt. 11 évig használtam 2005-ben adtam el mert az ingyensűrűolaj miatt beragadt gyűrűtörés okán szétszedett motorban mint kiderült legalább 700ezer km volt. Pedig kívül belül úgy nézett ki mintha most jött volna ki a gyárból. Mivel második autó volt nem vállaltam a motorfelujítást. Meggyűrűztem használtam még két évig aztán eladtam pedig még ma is bánom. Lengéscsillapítók,kormányösszekötő,tápszivattyú bajai voltak. 88-ban az 1500-ös ladámba is tettem fiat ötös váltót. Kaptam önindítót ,fogaskoszorút,kardánt. Azt az élményt nem tudom leírni mikor mentem 110-zel 4000-res fordulaton, beraktam ötödikbe és elhalkult a motor. A tér valahogy összement. Elugrani 400km-t olyan lett mint máskor 40km.Utánna már lett 6 sőt 7sebességű autóm,de azt az érzést már nem éreztem.

romesz 2015.07.20. 02:52:29

@tlantos: Nagyon tevedsz , Az oreg autoval igazan elmeny vilagot jarni.
En is 28 eves autoval fogok kb 5000km-t menni iden.
Az elmult 8 evben mindig evvel jarunk es nagy elmeny.
Az igaz viszont, hogy 3 autombol a legfiatalabb is 18 eves es az igazi elmeny a regiekben van.
Szep a formajuk, egyre ritkabb talalkozni hasonloval az utakon es meg autos kozonseg is van mikor tankolunk. Sokszor integetnek es fenykepeznek is.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.07.20. 06:53:46

@tlantos: "Persze, nem lesz Mercedes."
Hát, pedig az, ha olvasod a szerző írásait, fontos szempont.
Meg az is, hogy öreg Mercedes legyen. Az meg ugye másból nem kivihető.

Illetve... megvenni mindenki meg tudja :D Abban mi a jó?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.07.20. 06:56:26

@tlantos: "Nem. Napi hasznalatra mar nem az. Kukaerett, agyontakolt selejt."
Hát, pedig náluk beváltak ezek. Nekem is öreg autóm van, napi használatban, csak sajnos nem tudom szerelni. Viszont ezt fenn tudom tartani, újabbat nem.

Forgalomból kivonni, miért is kéne? Mert ki lett cserélve a váltó? Vagy mi? :D
Ennél sokkal-sokkal rosszabb dögök mennek át a műszakin.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.07.20. 07:00:25

@tlantos: "Napi hasznalatra egy uzembiztos auto kell, nyaralni meg nem megyunk olyan autoval, amit napokig kell baszkuralni, hogy 100-al tudjon menni."
Napi használatra üzembiztosnak bizonyult (mennyit olvastál róla eddig?)
Nyaralás hogy függ össze azzal, hogy váltót cseréltek benne? Valahogy az ok-okozati összefüggést nem értem, amiből ezt kihoztad :D

Dr Dee 2015.07.20. 07:58:17

@Quattroman: De Hála Istennek Ő nem babonaságból hagyta vagy tette fel az autóra!

bobeszedulacika 2015.07.20. 08:06:07

@supernem: már régen nem a vizsgabiztos és a műszerei döntik el hogy megfelel e a gépkocsi a közlekedésre vagy sem,HANEM A LÓVÉ MENYISÉGE!!!
semmi értelme itt vitatkozni a hülyékkel mert legyőznek a rutinjukkal...
atlantos gyereket kiáltják itt ki trolnak (na meg persze majd engem)de megítélésem szerint neki több igaza van mint a többinek akik csak olvasgatnak itt meg mindenütt a panelben a gép előtt de még nem fogtak kézbe egy tízes kulcsot, azt írja a későbbiekben valaki ,hogy csak azok fikáznak akiknek nincs műszaki gyakorlata ...(úgy kb)na én meg pont az ellenkezőjét gondolom.ez a kocsi itt csak életben van tartva (valamilyen okból kifolyólag)a lehető legkevesebb anyagi ráfordítással...de ez a kocsi már így éppen megérett a nyugdíjazásra vagy pedig rá kell költeni a kocsi sokszorosát és akkor lehet autónak nevezni újra!

Dr Dee 2015.07.20. 08:18:42

Én is oda vagyok a ma már Matuzsálemnek nevezet vasakért. Szeretnék egyet én is.Lada 1600s-en gondolkodom. De mivel nem vagyok műszaki ember én nem tudom majd bütykölni. A takarítás,külső,belsőt megcsinálom,de többre nem vagyok képes. Nézegettem az árakat. Kell még gyűjteni

GG81 2015.07.20. 09:14:01

Jó utat!! Kérünk beszámolót! ;-)

Kegy 2015.07.20. 09:25:33

a kormány tetszik, elegáns.

la115 2015.07.20. 09:57:30

Zsolti, én némi ellentmondást vélek felfedezni a cikkekben.

Anno dazumal nem azért kellett a Ponton Dezső (mint használós veterán), hogy majd azzal mentek nyugat európai túrára, nyaralásra? (lévén a másik zöld szobrot már sajnáltad volna bepiszkolni?)
Ehelyett most elindulsz egy használós autóval.

Nem értem...

Jól sejtem, hogy a Ponton is a Zöld Szobor sorsára jutott? :o

Lordmotor 2015.07.20. 11:20:16

Hát jó mulatást!

Mikor indultok? Mennyi idő alatt tervezitek letolni a távot? Lesz közben róla posztolgatás?

263 2015.07.20. 12:03:49

Én hoztam Svájcból gyári 5 sebességes állólámpást régen, igaz 280E volt. A német autópályán röhögve ment 180 fölé, az akkor aktuális 123 300D-m sehol nem volt hozzá. Van itthon eredeti állólámpás 5 sebességes váltóm, se sajnos az ötödik sebesség fogaskerekei hibásak. :(

ifrance 2015.07.20. 12:27:19

@la115: ponton még csak ezután fog a zöld szobor sorsára jutni. utoljára ott tartott a történet, hogy holdfelszíni kráterek vannak a hengerfalon. azóta nem láttam újabb cikket róla.

Chainer 2015.07.20. 13:01:26

@314: Köszönöm! Ez mire jó? Oktatási célból van rajta?

Dömijani 2015.07.20. 19:29:31

Én is legszívesebben a 35 éves autómmal mennék mindenhová. Bár eleve 5 sebességes, mégis 4000-et forog 120-nál. Ráadásul tető is ritkán van rajta, a szél süvítése is beleszól az összhangba. Mégis jólesik néha bömböltetni benne a szigorúan korabeli (vagy még régebbi) zenéket.

Dömijani 2015.07.20. 20:18:21

4-es váltó és sebesség...
Mi a KRESZ (1/1975 KPM-BM...) megszületésekor kezdtünk autózni (ezerkettessel). Úgy dereng, akkoriban lakott területen kívül 120 volt a sebességhatár. Első autópályánk (M7 - "...hogy a másik 6 melyik...?") meg talán éppen születőben. Később - '80 táján - csökkentették 100-ra, eleinte furcsa is volt. (Még később 90-re, majd 80-ra és vissza 90-re.)
A lényeg, hogy mi is és sokan mások is kihasználták a lehetőséget, pedig az 5. fokozaton kívül még radiálgumi sem segítette ezt. (A trabantosok és kispolszkisok is megpendítgették a 100-at, amikor csak lehetett.)
'78-ban a busójárásról hazafelé a sötétben tartottunk a bajai híd felé, előttünk szinte egybefüggő kocsisor, szépen tartva a 90-100-as tempót. Senki nem előzgetett, mert nem volt rá szükség... inkább járnék négygangossal, ha ma is így lehetne közlekedni.

supernem 2015.07.20. 22:13:42

Hát nem tudom, az elmúlt 20 évben eljutottak oda a gyártók, hogy az ötödik fokozat kb. ugyanazt tudja, mint azelőtt a negyedik. Fiat Brava pályatempónál 4000, Opel Zafira szintén, és az X20XEV Calibrám is pörög háromésfelet. Ha minden jól megy hétvégén megnézek egy redtopot, ha szerencsém is van, akkor abban a kicsi lendkerék és az F20-as váltó van, ami hosszabb valamivel...

@bobeszedulacika: Egy rendes embernél simán lehet műszerrel, kenőpénz nélkül is, mert odafigyel az autójára, amiben mondjuk a családját is szállítja. Csík se nem szuicid, se nem családgyilkos típus, nem hinném, hogy beengedné ülni őket egy nem biztonságos autóba.

Arról nem is beszélve, hogy lesufnitrógerezni egy szerelőt, aki csak úgy kisujjból odarittyent egy kardánrövidítést, ami nem üt...

dandarezsolesz 2015.07.21. 00:21:01

Szerintem nekünk öreg autó szeretőknek örülni kell a tlantos féle hozzáállásnak, mert így több "Kukaerett, agyontakolt selejt"-et tudunk megmenteni. Kíváncsi lennék tlantos úr hogyan jellemezte volna a szobrot, vagy az én veterán autóimat a megvásárláskori állapotukban. Most viszont gond nélkül mennek át a műszaki vagy a veterán vizsgán, mindenféle külön juttatás nélkül. Mindenki szereti a saját igényei szerint alakítani az autóját, Van aki újonnan rendel extrákat, van aki felnit cserél, motort tuningol vagy váltót cserél. Ameddig ezzel másokat nem veszélyeztet miért ne tehetné meg? Karesz féle diffi heggesztésben személy szerint jobban bízom, mint azokban a "szerelőkben" akik obd csatlakozó nélküli kocsi mellett csak pingvinezni tudnak. Zsoltinak és Katinak is, maxi respect! Mi is hasonló túrát megyünk a francia riviérára, de csak egy kósza pillanatra merült fel bennem, hogy bevállalnám valamelyik veteránnal. Én nem merem megkockáztatni a lerohadást és az alkatrészbeszerzést 40 fokban, gyerekkel egy idegen országban. Gyáva módon marad a B8 Passat és az irigykedés Csikósra, aki meg meri tenni helyettünk is. Pedig öreg autóval menni csodás. Én is alig várom a hétvégéket, hogy letegyem a műanyag dobozt és átülhessek valamelyik GÉP-be. Én a veterán merci-camptourist kombót maximum Magyarországon vállalom, külföldön meg majd olvasgatom Csík posztjait. Mert ugye írsz majd az útról Zsolti? Hajrá és sok sikert az úthoz!

bobeszedulacika 2015.07.21. 01:06:12

@supernem: fogalmad sincs miről beszélsz!bármelyik átenged bármit amint megkapja a megfelelő összeget!!!és ami szomorú mindezt a vizsgabázis vezető tudtával és beleegyezésével!!!

supernem 2015.07.21. 08:54:32

Egy. Van fogalmam róla, EGYSZER én is műszakiztattam egy kispókot így, de már akkor tudtam, hogy rendesen meg lesz csinálva egy hónap múlva és nem vezethette a nejem se addig, csak én. Kettő. Tanulj már meg szöveget értelmezni!

börtönőr 2015.07.21. 10:06:31

@bobeszedulacika: Persze. Legjobb példa az első ajtók ablakain is fóliázott autó. Ezrével vannak és mind levizsgázik valahol. Régi kocsinál előfordul,hogy a vizsga idejére visszacserélik az üveget gyárira. A többiek tudják hová kell vinni, sokszor már a fóliázó megsúgja grátiszként.

314 2015.07.21. 14:35:24

@Chainer:
Gondolom igen. De mióta ezt láttam megnyugodtam, hogy mégsem akkora hülyeség amikor hátsó féklámpát mondok. (Az "első fényszóró"-ba még nem szaladtam bele ;) )

2015.07.21. 15:16:53

@tlantos: Olvasd úgy, mint egy regényt. Nem kötelező azonosulnod egyik szereplővel sem. Magam sem vállalkoznék ilyen kocsival az útra, de nem rólam van szó, és maga a történet érdekes lehet.

Nem kell baltás gyilkosnak lenni ahhoz, hogy elolvassa vki a Bűn és bűnhődést.

bobeszedulacika 2015.07.21. 17:19:56

@Dömijani: gondolom diagonált akartál írni.

rATdrAgOn 2015.07.21. 21:22:17

@bobeszedulacika: Szimplán hülye vagy. Mozaikban én szoktam fogni a fejem, amikor én viszem a gépet vizsgázni, annyira látványosan nem értenek hozzá. Érdekes, átmegy. Kenőpénz nélkül. A _mozaik_ utcában, az nkh-nál. Érted?!

supernem 2015.07.21. 23:45:43

@bobeszedulacika: Mi mellé dumálok Te értelm(ezés)i fogyatékos?!? Fejtsd már ki légyszi észérvekkel! Azért, mert Te kenőpénzért tolod át a kocsidat a műszakin, mert vagy pénzed, vagy eszed nincs annyi, hogy felfogd az autó veszélyes üzem; és mind a magad, mind a mások érdekében köteles vagy olyan állapotban tartani, ami megfelel a közlekedési feltételeknek, ne feltételezd másokról, hogy mind olyan faszok, mint Te. Vannak jópáran ilyen kretének, de a józan többség nem ilyen.

Se én, se Csík nem adott még el autót, ami rosszabb állapotban lett volna, mint amikor vette, sőt.

Se én, se Csík nem használunk közlekedésre alkalmatlan járművet, lásd fentebb. Lefogadom, hogy ha egymás mellé állítanánk az ő "bontószökevény fostalicskáját" és a Te autódat nem az övé maradna alul egy összehasonlításban.

supernem 2015.07.21. 23:49:51

... Mellesleg hamut szórok a fejemre, hogy egy lapon merem említeni magam egy ekkora pennaforgató géniusszal, mint Csikós Zsolt Úr (a 4. B-ből). ;)

bobeszedulacika 2015.07.22. 06:12:40

@supernem: mondtam hogy nem érdemes vitázni a hülyékkel a fotelból!
a jó anyád a fogyatékos te tapló pesti geci ,hogy nem baszott a falhoz rögvest mikor megszülettél!
véleményt formál emberekről akit életedbe nem láttál azt sem tudod ki agy mi az.......
egy ritka primitív egyén vagy !

supernem 2015.07.22. 11:38:47

Érv egy se. Szövegértelmezés zéró. Olvasd el a saját hozzászólásaid, köpj a magasba és állj alá nyugodtan. Megérdemled.

meow? 2015.07.23. 09:33:13

@bobeszedulacika: Szerintem tahosagbol azert te adhatnal inkabb leckeket masoknak.

@ontopic: A latottak alapjan en is jobban biznek egy ilyen autoban, amit hozzaerto es szereto kezek tartanak karban, mint pl. egy ceges kisteherben, ami mindenhol rohad, csikorog, fustol, mivel senki nem veszi a faradtsagot, hogy kicsit karbantartsa.

bobeszedulacika 2015.07.23. 11:22:35

@meow?: mért is kéne nekem???kit neveztek előbb hülyének és értelmi fogyatékosnak???na felénk úgy tartják amilyen a adjon olyan a fogadjisten!!!
fogalmam sincs kik ezek a valakik valamik én nem tudom,de egész biztos vagyok benne hogy teljesen műszaki analfabéták,azt hogy én ki és mi vagyok azt tudom de kétlem hogy ütnék a szintemet vagy a kocsimét!
úgyhogy te is talán ha végigolvasnád az egészet nem csak az utolsó hozzászólásom azután írj ilyesmit!

bobeszedulacika 2015.07.23. 11:31:25

azt azért még hozzátenném és be is fejeztem részemről!!!
ma nem arról híresek az emberek hogy értenek bármihez is ,na persze szóban tépni a szájukat azt nagyon tudják ...
szóval ma az emberek nagyobb része élhetetlen, primitív, minden tényleges ellenőrizhető tudást nélkülöz,(!!!)
talán ezer emberből egy ha nem kimagasló de elvárható ellenőrizhető tudással rendelkezi(saját vélemény)gagyizni oltogatni nagyon tudnak hasonszőrűek gyulekezette egy egy ilyen oldal aztán véletlen odakeveredik az az egy és mivel a előbb részletezettek többen vannak, azonnal lehurrogják trollá kiáltják és stb és azt hiszik aki hangosabban kiabál és többen állitanak bármit is attól már igazolva is látják az igazukat és azzá is emelik !

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.07.23. 14:11:51

@bobeszedulacika: "ez a kocsi itt csak életben van tartva "
He? :D:D:D:D:D:D

Miért, hogy csinálnád te? :)

supernem 2015.07.23. 15:32:26

OFF.

@bobeszedulacika:

A tények makacs dolgok. Kezdjük előröl, de utoljára:

Rögtön az első hozzá(m)szólásodban lekorruproztad az összes vizsgabiztost, valamint lecsalóztad Csikóst, meg amúgy az összes öregautóst. Mielőtt nekemesnél értelmezd is amit leírtál.

Erre válaszoltam, hogy hát csak nem úgy van az.

Erre annyit sikerült benyögnöd, hogy nem tudom miről beszélek. Pedig nyilvánvaló, hogy veled ellentétben én tudom.

Itt kezdtél el TE személyeskedni, aztán meg csodálkozol. Pedig egyszerű: ha odabaszod a szarosvödröt, fröcsögni fog a szar.

Többször kértelek értelmezd is amit olvasol, de úgy látszik csak a betűket ismered. Még az sem tűnik fel, hogy mások is csak neked szólnak, hogy figyelj már oda.

A "pesti köcsögözésen" meg gurulva kacagtam, de még a feleségem is, amikor megmutattam neki. :)

ON.

Hajrá Zsolti, remélem jó cikk lesz a nyaralásodból! Hibamentes utat, jó szórakozást!

Make Valamit · http://make.blog.hu 2015.07.23. 16:42:32

Hajrá Csikós! Aztán legyen fotó a francia plázson feszítő vén svábbal :D

nightrunner 2015.07.24. 20:32:03

"komoly árhátrányba hozta volna az adott gyártó autóját" Nem inkább az adott autó gyártóját...? :-)

Ataw123 2015.07.26. 17:04:45

Tisztelt Csikós Úr!

Érdeklődéssel olvastam végig az 5-gangos váltó átszerelésének
projektjét.Magam is túl vagyok egy ilyen átalakításon,ami az Epc,illetve a Wis szerelési útmutató pontos betartása alapján történt egy w123/240D mercibe.Amit mindjárt hiányolok,hogy hiányzik a kardántengely elejéről a kiegyensúlyozó tárcsa.A másik,hogy honnan vették,hogy a Mercedes mechanikus váltóba 75W-85 váltóolaj kell.Hiszen a váltóba való olaj jóváhagyási száma MB236.2 A megfelelő olaj például Castrol automatic TQ ( "A Castrol TQ speciális automata hajtómű munkafolyadék amely elsősorban a Mercedes-Benz személygépkocsik kézi kapcsolású sebességváltóiban alkalmazható, A gyártóművi követelményekkel egyeztetve kormányszervókban és egyéb hidraulikus egységekben is felhasználható."),vagy Shell Donax TM,esetleg Mobil ATF 220.Ha nem a megfelelő olaj kerül a váltóba,akkor télen rettentően nehezen lehet kapcsolni a fokozatokat.Elképzelem a tulajt,hogy mikor megvásárolta ezt az autót a szalonba télen,hazagurult boldogan,és másnap alig tudta kapcsolni a fokozatokat.Persze bele lehet önteni minden olajat,csak akkor ne reklámozzuk már,és ne vezessünk félre embereket.Én igazán akkor értettem meg,hogy pontosan miért kell bele ilyen finom olaj,amikor darabokra szedtünk a váltót kitisztítás céljából.A fogaskerekeken kb. gombostű fejnyi furatok vannak,és azokon a sűrű olaj nem tud átfolyni,és megfelelően olajozni az alatta található tűgörgős csapágyakat.
süti beállítások módosítása