A világ leghülyébb közlekedési lámpája

Avagy mire elég három másodperc? Ja, és hol másutt is lehetne, mint Budapesten?

  2015. május 16. - Lendvai Zsolt Címkék: hiba közlekedés forgalom vicces lámpa

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Ég veled, Jules!
2015-07-18 09:31:40

Jules Bianchi mintegy kilenc hónappal ezelőtt, a 2014-es Japán Nagydíjon szenvedett súlyos balesetet. A

Megfőztem a BMW-t
2015-07-04 06:25:15

Naiv voltam. Amikor megvettem a BMW-t, persze alaposan átnéztük, mérlegeltünk, hogy mire lehet számítani. Az

A világ leghülyébb közlekedési lámpája
2015-05-16 11:12:52

Bármerre indulunk is autóval, motorral, vagy akár gyalogosként, előbb-utóbb szinte biztosan furcsa

Bocsi! Eladó a BMW?
2014-12-29 18:49:19

Úgy tizennégy éves lehettem, amikor édesapám elmesélte, hogyan szedte rendbe első Zsiguliját. Komoly

Bármerre indulunk is autóval, motorral, vagy akár gyalogosként, előbb-utóbb szinte biztosan furcsa, megmagyarázhatatlan forgalmi helyzetre bukkanunk. A Kresz Klub videójában - amelyet Pető Attila KRESZ-oktató készített – a világ talán leghülyébb közlekedési lámpáját láthatjuk.

A felvétel a XVI. kerületben, a Timur utca és a Dezsőfia utca kereszteződésénél készült. Tisztán látszik, hogy a piros jelzés mindössze három másodpercig tart, közben a gyalogosok lámpája pedig egyáltalán nem is vált zöldre. Azon kívül, hogy az autósokat feleslegesen feltartja, ezzel pedig néhány nem túl örömteli percet is szerez, lényegében semmi másra nem alkalmas. Érdekesség, hogy a Google Street View tanúsága szerint nem is olyan régen kerülhetett oda a lámpa: a 2012. januári felvételeken még nem szerepel.

Könnyen elképzelhető, hogy talán még csak a tesztüzem zajlik, de ránézésre az sem kizárt, hogy az úgynevezett indukciós hurok elvén működik a rendszer. Ennek a lényege, hogy a járművek elhaladását érzékelve a forgalom sűrűségéhez igazodnak a jelzések. Esetleg kisebb forgalmú irányokban csak akkor vált zöldre a lámpa, ha valaki épp arra kanyarodna. A videó ezzel annyiban magyarázható, hogy amint az autók áthaladnak, láthatóan tilos jelzésre vált a lámpa. Ahogy pedig közeledő járművet érez, ismét szabad jelzést ad. Persze esetünkben így sem beszélhetnénk megfelelő működésről.

Ez az eszmefuttatás ráadásul 1:13-nál egy kicsit megdőlni látszik, hiszen a Suzuki érkezésekor épp piros lesz, de könnyen lehet, hogy csak az esetleges sebességbeli eltérések miatt. És akkor arra továbbra sincs még csak elméleti magyarázatunk sem, hogy a gyalogosok lámpája miért nem vált egyáltalán. A szakértő magyarázatokat, és a hasonlóan ügyes kereszteződéseket kommentekben várjuk!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr377464246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Érdi Gábor 2015.05.16. 11:30:18

Szerintem csak rosszul van beállítva.

sanyiaviking 2015.05.16. 11:35:45

Én itt élek a közelben, a lámpa alapból mindig piros, és a gyalognak zöld. Amint jön egy autó zöldre vált kivéve ha ha valaki megnyomja a gyalogos gombot. Az egyetlen gond, hogy csak nagyon közelről érzékeli a lámpa a közeledő autókat. Egyébként van máshol a kerületben hasonló csak zebrás lámpa, ahol az alap a villogó sárga, és szerintem sokkal jobb, és olcsóbb megoldás is.

Sang Lee 2015.05.16. 11:38:45

a videó alapján ez egyértelmüen indukciós hurokkal szerelt lámpa, bár nincs épp tökéletesen beállítva. kicsi lassításra készteti az egyenesen érkezöket, aki nem padlógáz-vészfék jelleggel vezet, annak gyakorlatilag alig okoz fennakadást. Nyugatabbra (pl. jelenleg No., NRW -röl beszélek) az országutak keresztezödéseiben zömmel ilyen lámpák vannak. Picit lassítasz, az esetlegesen figyelmetlenül eléd fordulóba nem zúgsz bele, esetleg egyet visszaváltasz, és mire odaérsz, emhetsz is tovább. Jellemzö, hogy rögtön hülye magyar anomáliának állítja be a tehetséges szerzö ezt a bizonyára okkal terjedö megoldást...

Lendvai Zsolt 2015.05.16. 11:43:26

@Sang Lee: Szó nincs arról, hogy magát az indukciós megoldást bíráljam. Ez csak egyszerűen egy rosszul hangolt, rosszul beállított berendezés. Attól, hogy máshol ez jól működik, itt pont nem. :)

WhiteFalcon 2015.05.16. 11:53:08

Ahogy elnézem, ennek a lámpának semmi köze a kereszteződés forgalmának irányításához. Inkább csak a gyalogosok áthaladását segítené, tehát a váltogatás önmagában értelmetlen. Még azt tudnám elképzelni, hogy ha valaki a megengedettnél gyorsabban megy, mintegy nevelési célzattal, bevált előtte a lámpa pirosra. De akkor viszont a videón látható működés éppen nincs szinkronban az elképzeléssel.

Ubi 2015.05.16. 12:06:20

A Thököly úton, majdnem egészen a Keletinél is van egy ha nem is ennyire, de össze-vissza váltó lámpa a zebránál. Remekül meg is tudja fogni a forgalmat.

kridli 2015.05.16. 12:11:47

@Ubi: Ha ugyanarra gondolunk, akkor a Thököly-n azért vált néha pirosra a lámpa (szerintem), mert utána vált a belső buszsáv a külsőbe, és hogy olyankor a busz ki tudjon sorolni. A busznak ugyanis lehet menni olyankor.

öreg baka nem rakéta 2015.05.16. 12:35:23

Mintha a villanyoszlopon lenne egy nyomógom. A gyalogosnak. Na, azt kellene megnyomizni a talpas polgárnak, mindjárt át tudna menni zöldön:))
Még maghor nyelvű útmutató is van, rajzos kiegészítéssel. Igaz, nem rovásírásos:))

Izo 2015.05.16. 12:36:55

Valószínűleg értelmesebb lenne, ha alapból az autósoknak lenne zöld, és ha a gyalogos megnyomja a gombot akkor váltana pirosra. Annyi kell, hogy ne egy perc múlva (hihetetlen, de ilyen is van!), hanem azonnal váltson. Még jobb lenne, ha villogó sárga lenne az alap, hogy ne érezze magát hülyén a gyalogos, ha éppen nem jön senki.
Arra nem gondolt még a kitaláló, hogy a fékezés-gyorsítás jobban szennyezi a környezetet mind káros anyag, mind zaj szempontjából, mint az egyenletes haladás.

öreg baka nem rakéta 2015.05.16. 12:41:14

@Izo: Az azonnali váltásnál, meg a villogó sárgánál a satufék gyakoribbá válna. Az lenne a jobb, ha az autósoknak mindig zöld, és csak a gombnyomás után 1-3 sec után váltana. A másik kikanyarodót a hurok/nyomógomb vezérelhetné, szinkronban a gyalogzölddel.

CsabaiS 2015.05.16. 12:51:53

@sanyiaviking: Szerintem sétálj oda és nézd meg mégegyszer!

dmatte 2015.05.16. 13:06:49

Szóval.
A lámpa tudtommal nem indukciós hurkos, hanem videódetektoros. A videódetektor jól látható a fenti lámpafej mellett a konzolon (egy kis fekete pötty :D ). Ez eredményezi azt, hogy a közeledő jármű "egyből" zöldet kap.

A csomópont minden bizonnyal forgalomtól függő jelzéstervvel készült (főirány piros elvvel), ami azt is magában foglalja, hogy csak akkor ad a gyalogosnak zöldet, ha az megnyomja a nyomógombot.
Valószínűnek tartom, hogy az Önkormányzat kérésére került ilyen vezérléssel kiépítésre azért, hogy a járművek lassítsanak.
Személyes véleményem az, hogy ez a felfogás nem ördögtől való, viszont a 3 mp-es pirosidő, és az, hogy ez a program fut csúcsidőben is, kérdéses.
Külföldön számos ilyen működésű lámpa van, bár azok legtöbbje inkább este 10 után válta "főirány piros" üzemmódba.

e1 · http://beszoltam.hu 2015.05.16. 13:36:34

Két megfejtésem van:
1. Radaros a lámpa. Ha valaki túl gyorsan érkezik, akkor pirosra vált. Csehországban sok ilyen van községekben. Aki a megengedett sebességnél gyorsabban halad, annak pirosra vált, hogy így lassítsák vissza a forgalmat. Hátránya, hogy a helyiek egy idő után teljesen ignorálják, és lassítás nélkül átmennek a piroson is.
2. Indukciós lámpa, amely alapból mindig piros, viszont ha autót érzékel (és nincs gyalogos), akkor zöldre vált. Viszont a váltás sebessége megint csak a megengedett sebességre van kiszámítva, ezért aki gyorsabban halad, még pirosra érkezik, és kénytelen megállni. Kicsit trükkös, de végül ez is megtanítja a sofőröket, hogy ha megengedett sebességgel haladnak, akkor pont a zöld jelzésre tudnak áthaladni.

Tomi1973Wien 2015.05.16. 13:44:37

@e1: ez a cseh jatszadozas ismeros, par hete verettem at fel csehorszagon, a negyedik falura belejottem, aztan mukodott ;-)

sanyix 2015.05.16. 14:39:32

https://www.google.hu/maps/@47.586048,19.045597,3a,75y,283.34h,90.18t/data=!3m4!1e1!3m2!1snisnDRiCUoB2zFG0SJfYGw!2e0

Ez a hülye lámpa, bár ez fordítva működik. 5 másodpercig zöld az autósoknak, aztán percekig piros. Ha jön a hév az még súlyosbítja, mert akkor percekig piros marad.
Úgy 5 másodpercig zöld, hogy a keresztező úton alig van forgalom. Több száz méteres sorok alakulnak ki.

theman 2015.05.16. 14:55:56

Az Örs vezér téren éjjel évek óta így van.Elsőnek indulok és nem érek át,hiszen a lámpa messzebb van mint ahol állok,látom hogy pirosra vált,mire átérek.

Bence Ludvig 2015.05.16. 15:03:49

Nagyol el lett rontva ez a lámpa első éves közlekedés mérnökként tanuljuk hogy a minimális zöld-idő 7-10 másodperc

P1sty 2015.05.16. 15:28:12

Az önkormányzati fillérbaszóság mintapéldája az így kiépített lámpa, ahelyett, hogy a teljes kereszteződés be lenne lámpázva (a balra jól látható mellékutca is kapna egyet), ehelyett egy gyakorlatilag nulla forgalmú zebrát belámpáznak a "főirány piros" elvvel, ami ráadásul jelen helyzetben teljesen feleslegesen lassítja a forgalmat.

@Izo: Az a gond, hogy nem. Ma, ha forgalmat kell szabályozni, akkor csak a lámpában tudnak gondolkodni, amihez a korlátolt közlekmérnökök (a szakma kb. 99%-a) lelkesen asszisztálnak is. Lásd pesterzsébeti Határ út. Menekülősziget? Körforgalom? Áááá, lámpát, ami ráadásul véletlenül se legyen zöldhullámban, mert még a végén tudnál haladni. Segond, akkor visszatérünk a belső utcákba, aztán mehetnek panaszkodni a lakók fekvőrendőrért meg 30-as tábláért.

Schütii 2015.05.16. 15:29:01

1000 Forintos benzint! És mindjárt meg lenne oldva egy csomó autós probléma.

Sasha 2015.05.16. 15:29:52

Rákosrendező előtt a Hungária krt felüljárója alatt van egy vasúti átjáró. Én 2 éve lakok arrafelé, de az a lámpa 2 éve piros. A zsaruk néha figyelik is, hogy ki megy át rajta.
Ez nem tűnt még fel senkinek?

47.522516, 19.083064

Még a google utcaképén is piros...

val 2015.05.16. 15:52:43

"A világ leghülyébb közlekedési lámpája"
"Ja, és hol másutt is lehetne, mint Budapesten?"
Hol másutt? Ezek szerint még nem jártál Nyugat-Európában.

Pepejoe 2015.05.16. 15:56:43

Meg azt kéne tudomásul venni, hogy az indukciós cucc nem érzi a motort. Mint kerékpárt. Olyan helyen, ahol nem merek átmenni a piroson a forgalom végett, meg kell várnom amíg nem jön valaki mögöttem, akinek van elég vas és egyéb fém a járművében mert az enyémnek nincs.
Köcsögség. Ha van a lámpához zebra is, azon a zöldön szoktam kikerülni az egész cuccot és megyek tovább. Ha meg olyan a forgalmi helyzet, akkor átmegyek a piroson, rá vagyok kényszerítve.

Pepejoe 2015.05.16. 15:59:32

@val: Így van.
Hagyjuk már ezt a bezzegnyugat pöcsséget. Ezer dolog van, amiben meg nálunk emberibb valami. Szánalmas ez az önmagunk-ostorozós jajszegénymagyarokittmindenszar baromság.

ƃáןıʌ ʇʇoʇípɹoɟ 2015.05.16. 16:44:46

Hihi, itt van az utcánk végében. Egy komolyabb gyalogos gázolás után tették ki, random vált, hogy ne lehessen kiszámolni, mivel ez egy hosszú egyenes, és a környéken van egy pár boyracer. Azóta nem volt gázolás még. érdekes, mekkora baromság is, igaz?

SumQuiSum 2015.05.16. 17:10:01

Ugyanebben a kerületben, az Újszász utcában van szintén egy nagyon hülye lámpa. Buszmegállónál van, gyalogos hívhatja a zöldjét, és elvileg ugyanúgy sárgán kéne ettől eltekintve villognia, mint kicsit arrébb a Táncsics iskolánál.
De nem... Éjjel-nappal, amikor busz se jár arra, szó szerint percenként ad lehetőséget az átkelésre. Hajnal 3-kor is, amikor az egész rohadt úton egy kocsi van, gyalogos meg sehol.

padorjan 2015.05.16. 17:13:52

A videóban látszik néhány eset, ami egyértelműen a megengedett legnagyobb sebesség átlépéséből következik. Inkább ezen kéne elgondolkodnia a "hozzáértő" készítőnek és rájönne a berendezés hasznára.

@Bence Ludvig: Amit a Közlekedési Tanszék egyes oktatói mondanak, azt néha érdemes egy egészséges kritikával együtt megjegyezni.

@P1sty: Nem annyira hülyeség így megépíteni egy lámpát: nem zavarja mindegyik csomóponti ágat és irányt és tényleg csak indokolt esetben zavarja a forgalmat. Nem azért jó vagy rossz valami, hogy van-e már itthon belőle. ;)
A lentebbi linken látható kereszteződés egy óvoda és a sportpálya között van egy 5000 fős városban, Bergstraße kerületben, Hessen tartományban. A népek ott képesek megnyomni a gombot, pedig nincs mellékelve használati utasítás.
indafoto.hu/padorjan/image/21442737-11351306

Nagyjából 4 éve deklaráltan nem cél az egyéni közlekedésnek kedvező zöldhullám feltétel nélküli építgetése a városban, de a végösszeg nem feltétlenül negatív. Az átlag másfél személyt szállító személyautó és az átlag 50 főt szállító autóbusz már elég jól összehasonlítható.

@Pepejoe: Az indukciós hurok képes motort vagy kerékpárt érzékelni, csak annak megfelelően kell kiépíteni. Lényegi különbség nincs a kiépítésben, csak néhány kört a nagy hurkon belül is át kell vezetni lehetőleg nem a haladási iránnyal párhuzamosan.

Pepejoe 2015.05.16. 17:48:44

@padorjan:
Hát ez az. Hogy lehetne, de mégsem. Ez a legidegesítőbb. Mert leszarják. Mert csak autók vannak. Nekem is van 2. De azért mocival járok.
Az a lényeg, hogy darabra megmondhassák, hogy ennyi meg ennyi modern lámpakezelő kereszteződést átadtunk és kész. Minőségre meg egy szar. Szocialista felfogás még mindig és a TSZ elnök & a disznók esete jut eszembe.
Alkalmatlan a 100% os feladatelvégzésre mert NEM csak autók vannak. Sőt.
Biztos át lehetne dobni még pár hurkot de mégsem dobtak és ez a lényeg. Amerre én járok legalábbis.
De most már Isten őrizz, ne csinálják meg mert fel lesz bontva 2 hétig vagy hónapig és még ugyanolyan szar is lesz és rohadni fog utána az aszfalt, vagyis elkezd felfagyni stb-stb. Ne piszkálják inkább.
Csak megjegyeztem.
Szóval tuti meg lehet csinálni rendesen, csak a legolcsóbb megoldás választották, ennyi.
Eddig sem úgy közlekedtem, hogy hova lehet behajtani meg piros-e percekig, csak le legyen aszfaltozva és kész. Bár belegondolva még az sem fontos.
Nem rád haragszom, csak kifakadtam. Bocsi.
Az a gáz, hogy már nem is szól az ember az illetékeseknek mert közömbössé válik és szerintem ez a legdurvább kritika.
Ha én megkérdezném a kollégáim véleményét erről meg erről és azt mondanák, hogy hááááát, meg mittomén, meg valami szar és nem szólnak pedig vezetőként tudom hogy szar és ők használják, az nekem rohadt fosul esne (hogy más szót is alkalmazzak) mert akkor valamit trágyául csinálok.
Visszatérve a mezőgazdaságból: ha az okos tervező jól kijárta a sulit és nem kétpálcásként lőtte a diplomát, akkor tudnia kéne úgy megtervezni egy külvárosi kereszteződést, hogy váltson a lámpa néha-néha egy 200 kg.-s plasztikrakéta alatt is.

sanyix 2015.05.16. 19:12:18

@Pepejoe: bizony én is ismerek egy ilyen kanyarodó sávot. A 200 kilós alig műanyagos motoromat cseszik érzékelni a lámpa. De szerencsére az út jobb oldalán van egy benzinkút, amin keresztülgurulva keresztben lehet átmenni azon a kereszteződésen, és az ottani lámpa állandó, nem indukciós, így mindig ad zöldet.
Ha indukciós hurokgyanús lámpához érek, akkor általában ráállok a vonalra hogy a gép közepe rajta legyen, majd előre hátra hintázgatok pár centit. Így néha érzékeli, de így se biztos.

Pepibubó 2015.05.16. 19:47:28

A megoldás egyszerű: posztkommunista országban élünk, ahol nemhogy az emberellenes "rendszer" kimúlása óta eltelt 25 év, de 100 év sem lesz elég a normális, egymást segítő szemlélethez. Aki a lámpát tervezi, szereli, az a hurkot direkt közel rakja, hogy hadd kelljen fölöslegesen megállnia annak a geci autósnak, nehogy már azt higgye, érte van az egész. A nyomógombos rendszer a legtöbb helyen rossz, mert ugyanezen az alapon a gyalogosok is demonstratívan le vannak szarva.
A más elven működő érzékelős - talán a fenti példabeli - rendszerekre is ugyanez az igaz.
Ki lehet terjeszteni a példák körét: nézzük meg, hogyan működnek az üzletek, plázák legtöbbjének érzékelős ajtajai Magyarországon! A legtöbbnél az ember nekimenne az üvegnek, ha nem állna meg a normális gyaloglási sebességéből.
Vagy, visszatérve a közlekedési lámpákhoz: a jobbra kanyarodást kiegészítő zölddel jelző lámpák akár csak egy másodpercre is teljes tilos jelzésen, pirosan maradnak (elalszik a jobbra zöld), mielőtt a minden irányban zöldre váltana. Hadd kelljen fölöslegesen lefékeznie a jobbra kanyarodónak, teljesen értelmetlenül, hiszen egy másodperc múlva mehet is újra!
Undorító!

Pepejoe 2015.05.16. 19:50:07

@sanyix:

Jó ötlet de azért ne nekünk kelljen már ügyeskedni, hogy valami működjön...
Akkor ezek szerint a szélén célszerű megállni a "kivágásnak", mert ott mindenképp van vezeték az aszfaltban?

Elemir 2015.05.16. 20:24:51

Végignézve a videót, az jól meg is mutatja a hasznosságát is. A balra lévő kis utcába sikerülhet ezáltal bekanyarodni és nem torlódik fel.
Már azért megéri, még azon se lepődnék meg, ha ez is ok lenne.

Tutul 2015.05.16. 20:42:54

Egyáltalán nincs semmi baj a lámpával, a szüleim ott laknak a környéken és elég sűrűn járok arra. Amennyiben 50 Km/h óra körnékén közlekedsz akkor örökzöld a lámpa kivéve ha a gyalogos át akar menni és megnyomja a gombot! Aki arrafelé jár próbálja ki nyugodtan működni fog! :D A Timúr utca azon szakaszán mindenki megy mint a barom és ezt azért találták ki, hogy a zebrához közeledve lassítsanak.

apriliars 2015.05.16. 21:43:36

@Sang Lee:

Mert ha más is így csinálja akkor már rendben van?

Szerintem meg milyen hülyeség, hogy sehol nincs senki, de az egyenes haladónak lassítania kell?
Környezet védelem nem fontos? (Fék, visszaváltás, plusz gáz gyakorlatilag mindegyik autónál?)

Pierr Kardán 2015.05.16. 22:00:12

@padorjan: "Nagyjából 4 éve deklaráltan nem cél az egyéni közlekedésnek kedvező zöldhullám feltétel nélküli építgetése a városban, de a végösszeg nem feltétlenül negatív. Az átlag másfél személyt szállító személyautó és az átlag 50 főt szállító autóbusz már elég jól összehasonlítható."

Ezzel az a baj, hogy van egy réteg, akik 1000 Ft-os benzinár mellett is autóval mennek, tehát soha nem ülnének buszra. Ezek viszonylag sokan vannak, sok autóval. Ha ez a sok autó szépen 40-50 km/h sebességgel megy a városban, akkor kibocsát bizonyos mennyiségű károsanyagot. Ha viszont ezeket az autókat minden második lámpa megfogja, akkor a pirosnál állva feleslegesen pöfögnek kipufogógázt, másrészt a zöldnél elrajtolva sokkal több károsanyagot nyomnak ki, mintha egyenletesen haladnának.

Szóval ha úgy van, ahogy mondod, akkor egyes közlekedésszervezők szándékosan gyilkolják a lakosságot :-((

Csak Norris 2015.05.16. 22:20:35

@Pierr Kardán: Németeknél pont így van a közepes városokban.
Zöldhullám nincs, ha meg jön a villamos, elég pofátlanul neki kedvez a lámpa. Ezzel akarják az embereket "zsarolni" hogy vegyék meg a túlárazott villamosjegyet. (már 1 embernél is jobban megéri autóbaülni, mint venni környéki jegyek)

Pepejoe 2015.05.16. 22:29:41

@Pierr Kardán:
Igen, jelenleg gyilkolják. De szerintem arra utaznak, hogy megunod a lassú pöfögést és békávéra váltasz. Rengeteg dolog van, amivel DIREKT ellehetetlenítik az autós közlekedést. Érezd magad szarul autóval, ne találj parkolóhelyet (Bartók B. felújítása után anno megtizedelődött a parkolóhely pl., Hengermalom felújítás -1 sáv, stb.) és azt is kibebaszott drágán, trafi mindenhol ahol 50-nél nagyobb tempót lehet elérni.
Nálam elérték és még sokadmagamnál akit ismerek, be nem megyek kocsival, csak mocival. Pedig nekem nem végcél a belváros, csak átmenet a két távoli pont közt mert nincs más.
Viszont a sok járóképtelen beszakad a D.kesziről stb mert ott jó a levegő és behozza a szaros dobozát a városba és még az sem tud közlekedni tőlük, aki amúgy tudna. Összevissza állnak a dugóban, kikerülni sem lehet. Simán pénzt szednék tőlük.
Szóval gyilkolják de arra utaznak, hogy engedni fogsz és átnyergelsz tömegközlekedésre, legalábis az én sejtésem szerint.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2015.05.16. 22:36:49

Hmmm, érdekes jelenség. Szerintem nem hülyeség ilyen lámpával lassítani az autósokat, csak jól kell beállítani. Bár én egyébként nem szeretm az indukciós hurokkal vezérelt lámpákat, mert az esetek jelentős részében egy ciklust tuti végigvárat veled.
Viszont a videóba bevágott hangeffekt elég idegesítő, főleg így hatszor egymás után.

HgGina 2015.05.16. 22:47:07

Abszurdisztán 2015. Egy jó rendszert dilettánsok hülyén állítottak be, de természetesen nem rúgják ki őket az állásukból. Így aztán ezek a lámpák majd elkezdenek szaporodni.

darvaskristof 2015.05.16. 23:30:14

A cikkírónak érdemes lett volna megkeresnie a BKK-t, hogy mi az oka ennek a lámpabeállításnak. Nem biztos, hogy hibás beállítás, lehet, hogy van valamilyen oka, ami elsőre nem evidens.

Mikulás Takács 2015.05.17. 00:09:00

Vérteszőlősön pont ugyanígy működik! Ha Tata felől a megengedett 40 km-nél gyorsabban hajtanál be a faluba, pár másodpercre pirosra vált a behajtó sáv lámpája, de a gyalogosoké nem vált. Főleg mert közben a faluból kihajtóknak folyamatos zöld van. Egészen addig, amig a gyalogos lámpát nem vezérlik a nyomógombbal. Akkor mindkét oldal hosszabb ideig piros és a gyaloglámpa is vált. Az érzékelést a LED-es, 40 km-es figyelmeztető táblát is vezérlő radar végzi. A rendszer nem rossz, de az egész faluban érvényes 40km egy baromság.

Geza Figlar 2015.05.17. 00:40:12

Hülyeség nem csak Magyarországon létezik. Itt északon, egy kisvárosban, kiépítettek egy valag körforgalmat. Ez eddig jó és szép. De. Mindenhol 40 a megengedett, erre a körforgalom elött ki van rakva, random, 60-as, 70-es tábla. Utána megint 40.
Többszáz méteres szakaszokom 30-as, ahol kizárt a keresztirányú forgalom, bicigliút ki van építve az úttestől 5 méterre, sövénnyel elválasztva. Ja és üzemterület mellett.
A semmi közepén, az út az egyik irányba 50, a másikba 70.

ftivo 2015.05.17. 05:47:16

@ƃáןıʌ ʇʇoʇípɹoɟ: Egyetértek: nem azért vannak az utak hogy száguldjanak, siessenek rajta akik épp késésben vannak (és a Boyracerek), hanem hogy MINDENKI biztonságban odaérjen. Sajnos az autósoknak el kell fogadni: van menetidő. Ha úgy nézzük fekvőrendör +állandó piros kellene, és majd ha a rendszer érzékeli hogy nincs gyalogos, akkor átengedi az autóst. Egyetlen autós sem fizeti meg azt hogy mekkora környezetterhelést okoz (a valósat!) és hogy mekkora veszélyt jelent a gyalogosokra. Persze ha a KRESZ betartása még érték lenne kedves autóstársaim között, egy zebrához nem is kellene lámpa, mert alapban lassítva közelítenék meg, mert ott NINCS ELSŐBBSGÜK! Olyan mintha kint lenne az elsőbbségadás kötelező! Már akkor is meg kell állni ha a szélén áll a mamóka hogy át szeretne menni!

Semper Fidelis 2015.05.17. 06:40:17

Itt lakok 200 méterre, így autósként és gyalogosként is érint ez a lámpa. Ez egy nagyon jó lámpa. Mi nagyon örülünk neki, és nem csak azért, mert a Timur utcán gyorsan menőket meglassítja, hanem azért is, mert egyrészt segít a zöldségeshez átmenni a zebrán, másrészt segít a többi utcából is kikanyarodni.

Ezen az úton már szokták nyomni, mert a városhatárt jelző tábla pár méterre van, és ezzel a megoldással igenis sikeresen tudják moderálni a forgalom ritmusát.

Szumma szummárum, szerintem nem hogy nem rossz, hanem igenis jó így, ahogy van.

Yttrium 2015.05.17. 06:55:03

Létezik egy olyan weboldal, hogy www.bkk-kozut.hu/ amelynek a bal alsó sarkában van egy űrlap (ami a bele írt és elküldött észrevételekről ugyan nem küld visszajelzést). Ez analóg a honlap jobb felső sarkában lévő "HIBABEJELENTÉS" feliratú gomb megnyomására megjelenő űrlappal. A www.bkk-kozut.hu/kapcsolat címen megtalálható weboldalon e-mail cím és telefonszám is van feltüntetve.

A cikk írója ezeken a bejelentési lehetőségeken túl van már?

Fékbukkal, csillárd forintos okos telefonnal és eksönkamerával ellátott kis hazánkban mindenki mindenért panaszkodik, csak épp nem az illetékeseknek, hanem egymás közt( MATÁV). Amikor túl vagy a hivatalos úton tett panaszkodással, amit fotókkal, videóval (fel lehet tölteni az internyetre a videót, a fotókat és be lehet linkelni a bejelentésre szolgáló űrlapon vagy az e-mailben, hovatovább térképet is lehet linkelni hozzá az egyértelműség kedvéért), stb. illusztráltál és esetleg ha visszakérdeztél a kapott válaszra, mert nem értetted vagy 30 napon belül nem kaptál választ és a viszontválaszt sem tudod elfogadni,

NA AKKOR VAN ÉRTELME CIKKET ÍRNI RÓLA!

Egyébként pedig totál értelmetlen, amit csinálsz. Gondolj bele, hogy neked is van egy munkád én meg megnézem mi az és írok róla egy cikket VALAHOVÁ és nem szólok Neked. Akkor vajon tudni fogsz a munkáddal kapcsolatos problémámról?

Akinek van ideje fékbukolgatni meg kommentelgetni és van bármi ami zavarja a környezetében akkor tegyen érte, ha mással nem akkor azzal, hogy kideríti KIK az ügyében illetékesek és náluk kopogtat. Elárulom: ez a legnehezebb feladat... Vannak olyan közterületek, ahol legalább 20 közszolgáltató van jelen és nincs ám felcímkézve, hogy mi kié...

Tessék szépen felnőni és levetkőzni ezt a panaszos ábrázatot. Ha minden ember évente csak 1 közérdekű problémát fogadna KITARTÓAN örökbe, akkor nagyot lépnénk előre a közszolgáltatások színvonalát illetően. Nekem mindenesetre a fent leírt módszer nagyságrendekkel nagyobb hatékonysággal működik, mintha kommentálnék és fékbukolnék bele a /dev/null-ba. Szerintem.

Yttrium 2015.05.17. 06:56:25

@darvaskristof: ld. kicsit bővebben kifejtve a 2015.05.17. 06:55:03 hozzászólásban.

Yttrium 2015.05.17. 07:12:36

@HgGina: Közlekedésmérnök vagy talán? Elárulod mit és hol dolgozol? Szívesen kielemzem a munkádat, bármi is legyen az (lehet értek hozzá, lehet nem), írok róla egy cikket és megmutatom a főnöködnek miután szétfröcsögte alatta mindenki a véleményét, hogy miért nem rúgott még ki... Ha vállalkozó lennél netán főnök nélkül, akkor a NAV-val és a hozzád kapcsolódó min. 30 hivatallal jó kapcsolatban állsz?

Kimentél talán a helyszínre és a környékére és megnézted, hogy mi a pontos szituáció? Nem egy lámpáról szól a történet, hanem azok között van némi logikai összefüggés is.

"Ezt a miért nem rúgták még ki az illetőt?" melódiát én nagyon szeretem alázni, ha személyesen találkozom a fröcsögővel, mert általában síkhülye semmihez nem értő menáger fajta az illető, aki valamelyik "divatcég" márkáit reklámozza a testén (persze tök ingyen, mert hülye hozzá, hogy pénzt kérjen az ingyen reklámért, de jó sokat fizet érte, hogy reklámozhasson és erre hiszi a paraszt, hogy DIVAT), aki a csavart sem tudja, hogy merre kell csavarni. Jellemzően HR-es, márketing menáger, jogász esetleg kofa (kereskedő) mesterkélten magas fizetéssel és köbméteresre fújt önbizalommal, aki úgy igazából értéket nem nagyon hoz létre, csak kavargatja az üstben a cuccot. Bárhol is dolgozzék elfelejti, hogy kinek a munkájából él, elfelejt lemenni az alsóbb kasztokba és kipróbálni, milyen is ott a munka, min lehetne esetleg javítani. Az ilyen lufikon aztán ha megtalálom a szelepet, akkor nagyon törpicurrá válik a néhány perce még hőzöngő vezérürü...

Még ha hibás is a lámpa beállítása, nem lehet, hogy azért hibás, mert a beállítást és valóban munkát végző dolgozó kicsit túl van terhelve azért, hogy a valódi munkát nem végző sleppet eltartsa és figyelmetlen volt?

Yttrium 2015.05.17. 07:22:19

@Sasha: Írtál ez ügyben az illetékeseknek (MÁV Zrt.)?

Hatja2 2015.05.17. 07:39:57

@Sasha: az nem tűnt fel, hogy az az átjáró nem vezet sehova? egy zsákutca egy félig lebontott teleppel ami most csövestanya.

qwertzu 2015.05.17. 08:38:19

Háát szerintem ez nem bug ez feature. Érdemes lenne terepszemlét tartani a t. újságíróknak. És megnézni mi történik, ha a megengedett szabályos sebességgel mennek, és ha egy közeli hozzátartozójuk, aki ellen nem kötelesek vallomást tenni a megengedettnél 15-el gyorsabban közeledik a lámpához.

Szagértő szakértő 2015.05.17. 09:00:51

@Bence Ludvig: Ugye azt is tanultad, hogy a szakmánk nevét közlekedésmérnöknek hívják? (Így egybeírva.)
Amúgy nagyjából el is felejtheted amit megtanítanak a valósághoz annyi köze van.... BME? Győr?

Mészáros Laci 2015.05.17. 09:07:28

az autós szemével nem mindig érthető a lámpák működése.

bkalász lenfonónál üzembe helyezett lámpa például MINDEN résztvevő számára akadályozza a haladást (autósok, gyalogosok egyaránt). nem is az a célja, hogy segítsen, hanem az, hogy akadályozzon: az önkormányzat ezzel akarja a párhuzamos 11-es útra terelni az átmenő forgalmat.

Mészáros Laci 2015.05.17. 09:08:59

@P1sty:

újabb polihisztor zseni, aki szerint egy szakma művelői 99%-ban korlátoltak :)

elárulnád, hogy te milyen szakmában vagy korlátolt?

pitonkigyo 2015.05.17. 09:20:01

@sanyix: a streetviewn is látszik, hogy piros a lámpa, mégis a hév-sínre lógnak az autók az előző zöldből. Annyit enged át, amit az előtte levő szakasz fel tud szívni. Ezt úgy lehetne megoldani ha a strandnál is lenne egy ehhez szinkronizált lámpa.

36eurocat 2015.05.17. 09:44:41

Abszlút dobogós helyezettnek számít a 18. kerületi szemeretelepi vasúti átjáró. Többszörösen is. De a prímet az ipari vágányhoz telepített lámpa viszi.... No, persze mindenki ott és úgy ignorálja, ahogy van! Semmi értelme annak a lámpának ott! Semmi!

Kitiltottak a zusabol de LESZAROM. 2015.05.17. 09:50:34

3 masodperc boven eleg hogy atmenjenek a gyalogosok, ugyhogy jol van ez igy. Mashol sem kene tobb.

FotósAngyal 2015.05.17. 09:54:33

@Tutul: Sajnos ez nem így van teljesen...Szerencséd volt, max. Mindig arra járok, és 50 km/h-val...és mindig az orrom előtt vált pirosra úgy,h egy kóbor kutya sem áll a lámpánál...

Alex Rain 2015.05.17. 10:26:35

Szintén a közelben lakom, a lámpa nagyon jó helyen van és tökéletesen működik. Ha nem léped túl a megengedett sebességet, nem vált előtted pirosra. Ha kicsit túllépve közeledsz pirosra vált, de elég elvenni a gázt és mire odaérsz zöld lesz. Jelentősebb túllépés esetén pont meg kell állni arra a pár másodpercre.

További körülmények és összefüggések, amiket a felvétel elkészülésének pár perce alatt nemigen tudott felmérni a kedves szerző:
-Csömör felől érkezve a városhatár után van egy rövidebb vízszintes szakasz, ahol a befelé jövő oldalon csak egy hosszú kerítés és pár éve 1 db ház van, majd egy enyhe jobb kanyar után kezdődik a lejtős szakasz. Tehát a városba érve nem fékezett senki 50-re, jó esetben is csak a gázt vette el, de a lejtőig sem lassult le a megengedettre, majd ugyanennyivel gurult(ak a lámpa beüzemeléséig)a lejtő aljáig
-a lámpa ennek a lejtőnek kb a felénél van
-Csömör felől nézve a lámpa előtt balról a busz ki tud kanyarodni, mert lassabb a forgalom
-ugyanennek a busznak a lámpa után van a megállója, előtte záróvonallal, ami régen nem zavarta az amúgy is gyorsan érkezőket a busz kikerülésében, most a záróvonal-zebra-piros lámpa kombó már visszatartó tényező
-a lámpa előtt jobbról van egy zöldséges-közért-festékbolt egység, ami előtt általában autók parkolnak, lámpa nélkül ezek fedezékéből lépne a gyalogos a zebrára az autósok elé, most gombbal kérhet zöldet (és hosszú pirosat a kocsiknak)
-ahonnan busz kikanyarodott (Bekecs utca), egy sarokkal beljebb van egy általános iskola, az onnan érkező gyerekek régebben ezen a zebrán keltek át a lámpa nélkül általában 70-nel érkező autók között
-a lámpa után közvetlenül a jobbról becsatlakozó utcából szintén a festékboltnál parkoló autók miatt volt nehéz kikanyarodni, a lámpa és a buszmegálló közös lassító ereje miatt most könnyebb
-az itteni megállás/lassítás miatt az autók nem 70 km/h körüli sebességgel érkeznek a lejtő aljába, ahol szintén buszmegálló, zebra, záróvonal és útkereszteződés van
-nehezítésnek van még egy kerékpárút ami a festékbolt és a parkoló autók illetve a buszmegálló és a járda között halad. Különösebben nem zavaró, gond sincs belőle, de a figyelem megosztására tökéletes.
-és ne feledkezzünk meg a közelben (első pont, Csömörről befelé hosszú kerítés) lévő szociális foglalkoztatóról sem, ahonnan kerékpárúton kerekes székkel, elektromos járművekkel szoktak jönni. A lámpa óta ők is tudják használni a zebrát zabszem nélkül.
-Pest felől érkezve a lámpához szintén szükséges a forgalom lassítása. Gondolom senkinek nem kell bemutatni a városban dolgozó, agglomerációban élő, mindig mindenhová (de leginkább este hazafelé, meg reggel befelé) sietőket. Ilyenek itt is vannak, sokan. Tisztelet a kivételnek.

-xy- 2015.05.17. 10:42:32

Szolnokon egy forgalmas kereszteződésben van olyan lámpa, ahol a 4 mp-es zöld után 2 perc piros következik.
Jó esetben 2 autó jut át rajta.
El kell kerülni!

wolves84lb 2015.05.17. 10:50:42

@Yttrium: te vagy a helyi megmondóember?

Semper Fidelis 2015.05.17. 11:17:58

@Alex Rain: Nekem nem volt türelmem ezt a sokmindent begépelni, de ha lett volna, én is ezeket írom :)

htonyo 2015.05.17. 11:43:21

Nagyon okos emberke, aki föltette ezt a szösszenetet. A lámpa, "radaros" érzékeli a közeledő autókat. Ha gyors, fékezésre kényszeríti. Ha jó ütemű, engedi. Gyalogosoknak, ha van, oszlopokra szerelt nyomógombok vannak. Igenis, biztonságos közlekedést segítő megoldás, a címben fölvetett címke, sokkal inkább az írójára igaz!

lovet 2015.05.17. 11:44:49

@Bence Ludvig:
Mire te ZH-t írsz a 2 héttel korábban leadott anyagból, az addigra bőven elavulttá válik... Mérnökként legelsősorban gondolkoznod kell, de nem sablonokban, mert az sz*rt sem ér. .. Jah, hogy ezt nem tanítják. Mérnök leszel, oldd meg...

htonyo 2015.05.17. 12:16:56

@Pepibubó: Fröcsögni igen, helyesen írni nem! Tán, nem köllött volna lógni a suliból!

Doma01 2015.05.17. 12:54:06

van ennél cifrább lámpa is, csak fel kéne tölteni a videót.. :D

egyébként a timur utca-szlovák út elágazásnál a zebra van lefelejtve.. a járdák szépen szintbe vannak hozva, középen sziget is van, csak nincs felfestve semmi.. a bicóút is csak rákanyarodik az úttest szélére és annyi..

walanr 2015.05.17. 13:48:41

Van ennél sokkal idiótább megoldás is: Sződliget. A faluba beérés előtt van egy radaros lámpa 60-as táblával, ami ha valaki többel megy, akkor pirosra vált. Ez így egy nagyon jó ötlet lenne, de van vele kis gond: mindkét irányt megfogja, miközben van a radar és a lámpa közt két balos kereszteződés. szinte általános, hogy a környékbeliek komoly lassítás nélkül pirosra váltják a lámpát, majd a megálló szembeforgalom miatt lazán befordulnak balra, és folytatják a gyorshajtást az M2 felé ott. Ráadásul gyakran megyünk akár 2-en is szépen szabályosan már 50-el, de a hátunk mögött jön egy barom, aki be akar fordulni, ezért átszáguld rajta, minket megfog a piros, ő meg röhögve megy tovább balra. Nem értem, miért nem lehetett úgy programozni, hogy csak a gyorshajtóknak adjon pirosat, a másik iránynak ne.

Ubi 2015.05.17. 15:21:00

@kridli: igen valószínűleg ugyan arra gondolunk, Thököly-Murányi u. keresztezésnél, többször is láttam már, néha 2 mp-es zöldeket produkál, és látszólag semmi összhangban nincs a többi lámpával.

2015.05.17. 17:09:15

Budapest lámpáit valószínűleg pályát tévesztett informatikai biztonsági szakemberek állították be. Úgy konfigurálták ahogyan a tűzfalakat szokás: mindenkinek minden irányban tilos. Aztán elmentek kávézni, és ott felejtették magukat. Egyébiránt tényleg rohadt idegesítő, hogy a budapesti közlekedés másról sem szól, mint piroslámpától piroslámpáig gurulászásra.

A cikkben szereplő videó tényleg üdítő kivétel. Én ismerek két hasonlóan bohókás lámpát,

#1: Gyömrői út - Igló út kereszteződése a reptér felől közelítve. Nos ennek a lámpának az esetek többségében ismeretlen fogalom a zöld jelzés. Pirosan világít, majd amikor jönne a zöld, helyette inkább sárgán kezd villogni, mintha üzemen kívül lenne. A villogó sárga jelzés egy idő után megszűnik, pirosra vált. Ha itt járok 10 ből 8 alkalommal ezt tapasztalom. Google mapson megnézve 2014-es felvételeket, az egyik lámpa sárgán világít (feltehetően villog), a másikon nincs egyáltalán jelzés.

#2 Üllői - vágóhíd u. Mester utca felől megközelítve. A kiegésztő jobbra mutató zöld nyíl felvillan, max 2 kocsit enged át, majd elalszik kb. 3 másodpercre, ezután a lámpa telizöldre vált, és mehet mindenki minden irányban. Mi a picsának kell leállítani a jobbra kanyarodó forgalmat pár másodpercre, ha úgyis telizöld következik?

Netuddki. 2015.05.17. 20:09:49

"Érdekesség, hogy a Google Street View tanúsága szerint nem is olyan régen kerülhetett oda a lámpa: a 2012. januári felvételeken még nem szerepel."

De legalább valaki az önkormányzattól ennek a 20%-át is ellophatta...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.05.17. 22:42:31

@Sang Lee: hét nem tudom,én nyugaton csak olyat láttam hogy az indukciós rész a mellékutakról működik, a főút pedig alapesetben telizöld, kivéve ha valaki a mellékútnál el nem csorog az indukciós érzékelőig vagy egy gyalogos nem kér magának zöldet a szükséges gomb benyomásával.

Egyébként engem Luxemburg szoktatott rá hogy midnig elguruljak a vonalig, mert elég sokat ácsorogtam piros lámpánál kezdetben saját majd később már csak mások bénázása miatt...

ÁDÁMÓproduction 2015.05.17. 23:50:36

Mi ezzel a baj? Ha egy gyalogos átakar kelni és megnyomja a gombot akkor az zöldre vált neki, amúgy mindíg piros. A lámpa sose hülye csak aki azt feltételezi róla/aki beállítja/aki nem ért hozzá...

ZBR 2015.05.18. 08:58:45

Ideje javítani a posztot. Pető Attilának pedig javaslom, hogy mielőtt egy forgalmi kialakítással, helyzettel kapcsolatosan a hülye címkét óhajtja használni, gondolja végig, hogy vajon mi lehetett a cél.

Jules_V6 2015.05.18. 11:49:48

@Alex Rain:
Sokat szoktam arra járni. A lámpa rosszul és idegesítően működik. Jó, hogy megszületett ez a cikk...
Csömör felől a városhatárnál mindig lelassítok 50-re, ami nem nehéz mert előtte 60-as szakasz van (meg amúgy is szoktak ott rendszeresen trafipaxolni...). Általában a tempomatot úgy állítom be, hogy GPS szerint 48..50km/h tartson. A lámpa kevés kivétellel rendszeresen pirosra vált így is. Kb 47km/h a határ ami fölött vált a lámpa.
1. Ha előtted nem sokkal a szembejövőt lelassítja a lámpa és már újra zöld van, akkor jöhetsz 47km/h-nál gyorsabban is, nem fog lelassítani.
2. A nyomógomb nem sokat ér, sőt veszélyesnek tartom! Ha éppen forgalom lassító módban van a lámpa akkor tud veszélyes lenni... Tapasztaltam olyat, hogy messziről láttam, amint a gyalogos megnyomja a gombot. Én szokásosan a megengedett legnagyobb sebességgel jöttem, a lámpa szépen pirosra váltott. A gyalogost nem engedte át!!! és nekem meg visszaváltott zöldre. Csak pár másodpercre kellett elvennem a gázt és kb 40km/h-val mentem át a lámpánál. Ha a gyalogos egy ilyen "lámpaváltáskor" az autók piros lámpájára elindul, akkor simán a szabályosan közeledő jármű alá fog lépkedni...
Egyébként az összes többi általad leírt gondolattal egyetértek.
(csak zárójelben teszem hozzá, hogy ha nem is programozzák át a lámpát, akkor azt is elfogathatóbbnak tartanám, ha a lámpa előtt mindkét irányból 40-es sebességkorlátozást tennének ki, mint ahogy most működik...)
süti beállítások módosítása