Egy roncs Ikarus, ami gyorsabban hasít, mint az internet

  2014. december 02. - Csikós Zsolt Címkék: lelet veterán ikarus faros Ik55 Ik-55 bringatrailer

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Sok egyéb mellett azért jó totalcaros újságírónak lenni, mert az ember postaládájában olykor egészen képtelen levelek landolnak, s jó részük mögött valódi sztorik húzódnak.

Itt van például egy vasárnapi üzenet a „valaki mentse meg” tárggyal, amit Hanusz Ákostól kaptam. Így szólt:

Tisztelt Csikós úr,

azért írok Önnek, mert találtam a neten egy eladó Ikarust. Hátha ismer valakit, aki ilyet keres, és van pénze, ideje és tudása, hogy hazahozzon és megmentsen egy kis történelmet a hazai buszgyártás fénykorából…

Üdvözlettel: Hanusz Ákos

Az ember meg ilyenkor kattint, mert nem bírja ki.

01
Ez az eredeti, amerikai oldal

Hoppá, tényleg egy faros, leánykori nevén Bözsi, anyakönyvezve: Ikarus 55 Lux. Miért épp egy amerikai oldalon írnak róla? Mert a bringatrailer.com már csak ilyen, azok ott turkálnak, állandóan, találnak mindenfélét, aztán pár mondatot hozzáfűznek hozzá, majd kiteszik.

Ebben a mostani jegyzetben szerepel sok butaság, például hogy magyar gyártású V8-as dízelmotor volt benne, meg hogy az Ikarus még mindig gyárt buszokat (oké, néha, kihagyásokkal feltámad a név), meg hogy 1895-ben alapították (pedig az csak az Uhri karosszériaműhely volt, az Ikarus hivatalosan csak annak államosítása után, 1949-ben jött létre), de mindegy, messze vannak, azért megnézném, hogy egy kétperces wikipediázással mennyivel jobbat írnánk egy hatvanas évekbeli Greyhound buszról (amilyet azért mi legalább már láttunk, ha másutt nem, hát a Hairben).

02
A szlovák oldal

A bringatraileres csávó egy szlovák oldalon találta a buszt, ami azért furcsa, mert tudomásom szerint Csehszlovákiában nem futottak Ikarusok a faros idején, de az ismereteim hézagosak, meg aztán miért ne vihetett volna magának egy ilyen buszt haza restaurálásra valami szlovák gyűjtő?

Amikor buszt találok, azonnal dobok egy levelet Ricsi barátomnak – mivel neki is van nem egy régi Ikarusa, ráadásul teljesen beleásta magát a magyar buszok történetébe, s szerintem minden egyes Ikarus-csavart és gemkapcsot ismer, ami az országban van, ezért jobb informátorra nincs is szükség.

Ahogy gondoltam, ismerte a buszt, szokott, szűkszavú válasza súlyos információkat hordozott.

Szia Zsolt,

Itt van, Tatán.
Jelenleg MAZ V6 van benne. Gyárilag is volt benne ilyen motor.

Üdv,
Richard

03
És már itthon is megtaláltuk

Hoppá. Tehát az amerikaiak által Szlovákiában talált Ikarus voltaképpen Magyarországon van, ráadásul Tatán, ahol a régiikarus-koncentráció legalább százszorosan meghaladja a WHO által meghatározott egészségügyi értéket. Igaz, ez a busz nem Ricsié, de ismeri, aki behozta.

Még egy levélváltás után kiderült, hogy nagyjából az alatt, hogy én Ákossal leveleztem (oké, kis csúsztatás biztosan van a dologban, de nekem ott indult a stopper), az Ikarus nem is Szlovákiából (ott csak hirdetik), hanem Ukrajnából érkezett Magyarországra, hoppá. Forgott a fejem.

06
Lux-belső nagy ülésekkel

Egyébként ez nem is egy átlagos Ikarus 55, hanem a Lux, a magasított ülésekkel, gazdagabb mindenféle egyéb felszereltséggel. Mint Ricsi félmondatából kiderült – és semmi okom kételkedni az igazában – Szovjetunióba exportáltunk motor nélkül is ilyen Ikarusokat, amelyekbe aztán JAMZ-236 típusú dízel V6-ost tettek. Igazi óriásgyöngy ez, érdemes hát megmenteni.

09 Ik. 66-1965-02
Gyári fotón a beépített JAMZ-motor

Amúgy az amerikai oldalon a kommentelők java része egyszerűen nem érti a dolgot, persze egy olyan fejlett fogyasztói társadalomban, mint az övék, bármi, amiről hiányzik egy kis festék, már a pokol tüzén való megégéssel egyenlő szörnyűség. Az olyan apró részletek nyilván elkerülik a figyelmüket, hogy ezek az Ikarusok annak idején neves nyugat-európai kiállításokon formatervezési díjakat nyertek, s az egész KGST-blokkban, illetve Kubában meg egy csomó más országban óriási mennyiségben futottak, s az ott lakóknak ma is az egyik legizgalmasabb nosztalgia-objekt, ami felbukkanhat a látóterükben. Kevés maradt belőlük, nagy szeretet övezi őket, nem csoda hát az ár. De ez legyen a mi bajunk, nem az amerikaiaké.

12
A német autó 100 ezer euró

Amúgy, ha valaki kétségbe vonná, hogy egy ilyen, veterános szemmel kiemelkedően komplett (általában az ablakok, ülések, műszerek, díszek már rég nincsenek meg, s azokat a legnehezebb beszerezni, újragyártani) 55-ös tényleg ér ennyit, nézzék meg az egyetlen másikat, amit ma a mobile.de feldob. Bizony, háromszor annyiba kerül felújítva, azaz húszmillió forinttal van odébb. Hogy egyiket s másikat el lehet-e adni a nevezett áron, nem tudom, de ha az arányok stimmelnek – ennyiből kijön a restaurálás, talán még némi apró is marad a végén.

16
Magyarországi volt a restaurált német busz is

Hogy miért nem a magyar használtautós oldalon kezdtem a keresést? Mert gyakrabban olvasok olvasói leveleket, minthogy Ikarusokat keresgéljek... Fura ez.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr156948601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alvázvédelem 2014.12.02. 18:22:40

végülis kérni bármennyit lehet, gondolom ha 5 ért odaadják az még mindig kb 4,5 el több mint amibe kint került.

alvázvédelem 2014.12.02. 18:24:04

gondolom azért is van benne benzinmotor mert a minus 50 fokban az célszerűbb

AngaMaz 2014.12.02. 18:29:32

Azért van benne benzinmotor, mert az egy JaMZ-236 típusú DÍZEL!!! motor... :-)

Zsolti! Ez a KrAZ-255-ből ismert V/8 rövidebb változata, amiket a MAZ-500-asokba szereltek. Soha nem gyártottak belőle benzinest.

Csikós Zsolt 2014.12.02. 19:27:55

@AngaMaz:
Aha! Ricsi leveléből sajnos ez nem derült ki, én meg mentem a fejem után. Nem vagyok valami büfé régi orosz teherautómotorokból.

Javítom, köszi.

Ad Dio 2014.12.02. 20:04:39

Mentse meg valakiiiiii!

:-) de ezt tényleg... :-/

AngaMaz 2014.12.02. 20:11:22

@Csikós Zsolt:
Köszönöm, hogy javítod.
Amúgy ez a JaAZ gyár féle nehéz teherautó vonulat, amiből a KrAZ és a MAZ gyár kinőtte magát az egyetlen szovjet viszonylatban, ahol már közvetlenül a háború után dízelmotorokat használtak. A többi kis és közepes teherautónál a '70-es években kezdtek dízelesíteni, a folyamat a mai napig tart.
Amúgy én meg a merci típusszámokból nem vagyok valami perfekt. Bár függőség napját szervező barátunk már lassan a 123-124-126 korabeli vonulatot a fejembe verte, de a szovjet típusszámozás valahogy jobban fekszik. :-D

jamboka 2014.12.02. 20:12:45

Motor nélkül nem adott el a gyár buszokat. Még a szovjeteknek se.

Taviszörny 2014.12.02. 20:13:35

Ez fent volt a "Roncsvadászok" csoportban is, facebookon, már egy hete.
Na ott majdnem minden nap van valami manapság már ritka veterán, érdemes lenne belépnetek ebbe a csoportba nektek is. (Ja és mind magyarországi)

jamboka 2014.12.02. 20:19:19

Pont 10 éve volt egy hasonló busz az ebay.de -en. Igaz abban Schönebecker féle motor volt. Azt €1500--ért se ütötte le senki sem. Háromszor tették fel egymás után licitre.
Aztán hazahoztam kikiáltási áron. Igaz , a szállítási költség többe fájt. Azóta gurultam vele 120'km-t.
Van rendszáma is .OT-25 73 , mióta ismét Csepel motoros.

Ricsi
Tata

enterprisem89 2014.12.02. 20:29:15

A német hirdetésben lévő tényleg magyar kézben volt. A volt tulajával beszélgettem 1-2 éve, szegénynek a szíve szakadt meg, hogy el kellett adnia. Szokásos frankos mizéria ha jól emlékszek. Mutatott videókat, képeket, gyönyörűen restaurált volt, csak hát magyar vevő nem akadt így került ki az országból...

Csikós Zsolt 2014.12.02. 20:33:18

@jamboka:
Arra a sztorira jól emlékszem :-)

De azóta felmehetett az ára. Kicsit...

Mi lett az oroszoknak szállított Ikarusok Csepel-motorjával?

acees 2014.12.02. 20:33:54

( A német oldalon fent lévő másik 55-ös fele ennyiért került ki az év elején mint amennyiért most hirdetik. )

jamboka 2014.12.02. 20:37:03

@acees: Nem pontos az adat. Véletlenül jelen voltam az adás-vételnél.

BHJ-962 2014.12.02. 20:48:28

@acees: Ő volt a " Dézike" .

együttnemműködő 2014.12.02. 20:59:02

@jamboka: Csak nem az ő képe van a cikk végén felújítás közben?

504Laci 2014.12.02. 21:04:10

@jamboka: Azért az hihetetlen, hogy már tíz éve volt.

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2014.12.02. 21:45:22

jah, ezt bírom, nincs rá itthon vevő, a burzsuj német kiviszi, majd arany áron tolja, és most majd hátha akad itthon rá vevő, aki hazahozza, és megmenti. uhhhhhhhh

büdösbohóc (törölt) 2014.12.02. 21:54:15

de érdekes sztori volt.
ja nem.

Rocko- 2014.12.02. 21:59:01

"Ricsi barátomnak – mivel neki is van nem egy régi Ikarusa"
szép betegség!

Autopeti 2014.12.02. 22:17:04

Amúgy a faros Ikarusok állítólag Csehszlovákia útjait is rótták, több embertől is hallottam hogy előfordultak (és nem turistabuszok voltak), majd később a 620/630 széria is futott szép számban, de viszonylag gyorsan leselejtezték őket. Utána már csak a 280-as került az országba, de az nagy mennyiségben. Pozsonyban talán még ma is fut a 415-ös típus.

mpali35 2014.12.02. 22:37:54

Na én autóban amatőr, buszok terén meg totál ismerethiányos vagyok. Ok, tetszik a forma, történelem, meg minden, de akad valaki, aki egy ilyen buszért leperkál 105ezer Eurot. Még ha egy múzeum megveszi, oké, elfogadom, de van olyan gazdag ember, aki buszokat gyújt? És néha napján, hogy megmutassa a gyűjteményét beáll ingyen jegyes járatra a BKW nál, vagy mi? Veterán autó, az ok, de ekkora összeg egy buszért? Kevés csodálatra méltóan meggazdagodott buszsofőrt ismerek, aki csupán nosztalgiából, a régi idők emlékére vesz egy ilye

504Laci 2014.12.02. 22:53:10

@mpali35: Volt olyan nyugdíjas kamionos ismerős aki vett egy Volvo húzót. Azzal járt vásárolni a Cora-ba és azzal ment nyaralni a Balatonra is. Ő így érezte jól magát. Kissé messzebb kellett parkolnia, és nem mindegy milyen útvonalat választott.
Sajnos már az égben tekergeti a kormányt, de irigylem, hogy azt tette amit szeretett. Volt elég bátorsága különcnek lenni.

Lobogó gatyaszár 2014.12.02. 22:56:14

Aki egy Pontonért elment Svédországba, a finnek minden aljas kis próbálkozása ellenére lábon hazahota, majd gatyába rázta, annak egy majdnem hiánytalan Ikarus restaurálása a gyártás hazájában ujjgyakorlatnak tűnik.
Kati is edzett már, szeme sem rebbenne.
Ráadásul kb. 4000 cikket lehetne írni róla a Belsőségre.

Szóval, Zsolt?

Autopeti 2014.12.02. 23:35:18

@Lobogó gatyaszár: :D

Ejj de jó szerkesztőségi kirándulásokról olvashatnánk.

Rocko- 2014.12.03. 01:29:01

@504Laci: :)

@mpali35: szerintem a Bernische Kraftwerke-t vagy a Burger King Worldwide-ot nem igazán érdekli ez a busz.

no-nocomment 2014.12.03. 01:39:17

@AngaMaz:Ha a V6-os valóban a Kraz V8-asának a rövidített változata, akkor érthető hogy kicserélték.Én sokat mentem 255-ös Krazzal, és később 344-es Csepellel, aminek meg a faros motorja van megrövidítve.A téli indítás a Kraz közv. bef. Dízellel álom volt a Csepelhez képest, amit ha -15 nél hidegebb van, rendesen kellett izzítani. A V8 pedig pöccre( szó szerint)indult még -20 ban is.30-35 évvel ezelőtt még voltak ilyen hidegek MO-n. ,ami hetekig tartott.
A SZU.-ban ez nem egy elhanyagolható tul. volt.

mpali35 2014.12.03. 06:40:03

Lobogo gatyaszár,

igen, a Sebesség oltárának tisztátalan atyja, akiben a vér szentebb tüze ég minden keréken guruló belsőégésű motortól hajtott mérnök által tervezett gépezet iránt, ismert számomra.Olvasója, néha támogató jelleggel kritikusa és lelkes híve vagyok én minden, a Sebesség oltárán megjelenő cikkének. Szinte utolso mohikánja o azoknak a vérbeli lelkesedéssel irt régi vágásu cikkekenek, melyek felkerulésuk után futotuzként terjedo olvasoi táborral, egeket rengeto és komoly témákat feszegeto végtelen kommentsorozatokkal, és lelkesen folytatást kovetelo torzsolvasokkal rendelkeznek. Sajnos Baowah már nem ir ilyeneket a sebesség oltárán.
Na de még Zsolturo se csattintana ra 105 ezrest egy buszra, annyibol olyan idosebb vagy/és veterán autocsodák kerulhetnének garázsába, az Aston Martintol a Jaguar xjs ig, a Tatra 603 tol a Csajkáig.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.03. 08:24:15

Hmm, érdekes sztori.
Ezek az 55-ösök már olyan csúfak, hogy ez bennük a szépség. :-)
Ja, és mi a rák ez a bringatrailer?Kerékpárszállító?Hogy jön ez ide? :-)))

johnnylightning 2014.12.03. 09:48:19

Aki kicsit is figyelemmel követi a mobile.de oldalon szereplő hirdetéseket, akkor könnyen rájöhet, hogy az ott fent lévő árak nem nagyon tükrözik még a német piac árait sem. Tehát vegyük úgy, hogy a mobile.de a komoly és komolytalan kereskedők és próbálkozók oldala szerte Európából, akik még mindig azt hiszik, hogy nyugatra minden romot el lehet adni heroin árban. Kevés az a hirdetés, ami kicsit is reális volna és tükrözné azt, hogy egy-egy veterán autó ténylegesen mennyit ér egy adott piacon.

Kiwicake 2014.12.03. 10:00:24

@geegee:
bring-a-trailer, vagyis hozz magaddal egy utánfutót/vontatmányt vagy mittoménmit :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.03. 10:05:38

@Kiwicake: Tudom, átkattintottam én is, csak viccelni próbáltam...
:-)

Kiwicake 2014.12.03. 10:13:56

@geegee: Na akkor elnézést, gondolhattam volna... :)

ifrance 2014.12.03. 10:45:59

@Lobogó gatyaszár: aztán ha végzett a felújítással, jöhet még egy csomó gyerek a két srác mellé. beférnek majd a családi buszba... :)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2014.12.03. 11:02:38

Pekingben a nyaron egy idosebb foszer emlekeztetett ra, hogy korabban teli volt a varos Ikarusokkal (Ikőjusző) es o meg azokon utazgatott. Van egy kep is meg abbol az idobol amikor meg ep volt a varos fal (early 50's?) elotte pedig egy ilyen farmotoros Ikarus all.

BloodOrange 2014.12.03. 11:21:50

Egyszer utaztam egy ilyennel Bp.-Miskolc oda-vissza. Hatalmas élmény volt, meg kell menteni minél több ilyet!

btprg 2014.12.03. 11:35:31

Lassan 266-ost is megmenthetne valaki még, nehogy nyom nélkül tűnjenek el...

Csikós Zsolt 2014.12.03. 12:06:51

@btprg:
Már mentik őket... :-)

@johnnylightning:
Igen, az ingyenes hirdetési lehetőség sok kalandort odavonz. De mindig a hirdetések sűrűjét kell nézni, azt az ársávot, ahol azonos autóból sok van hasonló állapotban egyszerre, s az nagyjából fedi is a német katalógus árakat. Persze Ikarusnál nehéz az ilyen, már csak a fent lévő autók kis száma miatt.

Dömijani 2014.12.03. 12:32:02

Ismertem egy pont ilyen buszt és a gazdáját is. Szerelmese volt ennek a vasnak és nem véletlenül restaurálta (pontosabban régi baráti és munkatársi kapcsolatok révén restaurálták neki - de ez mindegy). Később utaztam is benne és nyilván a gyerek-, meg kamaszkori élmények bőséggel feltolultak. Egy ilyen jószág különféle családi katasztrófákkal jár annak az életében, aki az anyagi lehetőségei határán egyensúlyoz. Sajnos egyelőre inkább csak a "boldog" nyugaton vannak emberek, akik megtehetik, hogy ilyeneket gyűjtsenek. De szerencsére megteszik és szerencsére vannak a magyar iparnak is olyan feledhetetlen gyöngyszemei, amit érdemesnek tartanak rá. Lásd még a svéd Dutra-gyűjtőt!

johnnylightning 2014.12.03. 12:51:53

@Csikós Zsolt: Így van. A nagyon ritka és egyedi autóknál nehéz reális árat meghatározni, nagyon kell ismerni a típust és a piaccal is képben kell lenni sok évre visszamenőleg. Éppen ezért nem minden típust kedvelő képes reális képet alkotni az árakról.

Az átlag veteránoknál könnyebb a helyzet. Sajnos sokan random kiválasztanak egy hasonló darabot és megörülnek, hogy jéé mennyit is ér az autójuk (arra az alapvető dologra ritkán gondolnak, hogy egy hirdetésben szereplő ár nem egyenlő az eladási árral, hiszen kérni bármennyit lehet, maximum senki sem adja meg és azt sem nézik, hogy lehet árulni valamit, várva egy gazdag hozzá nem értő baromra, aki kifizeti az irreális vételárat és el is lehet adni valamit, ami az éppen aktuális piaci kereslet-kínálat által alakított árat jelenti). Aki pedig nem hozzáértőként ezek alapján áraz be egy autót, onnantól kezdve lehetetlen megértetni velük, hogy egy kapzsi kereskedő nepper által irreálisan beárazott autó alapján vett ár nem csak irreális, de nevetséges is.

Balt 2014.12.03. 13:22:58

@AngaMaz: Talán off (akkor bocs!), de ha már ennyire képben vagy: a ZIL V8-asainak hátteréről tudható valami? Egy '60-as évekbeli Oldsmobile személyautó katalógusban láttam anno a frissiben megismert honvédségi technikát visszaköszönni (ez is volt vagy 30 éve), hogy azok a V8-asok 1 az 1-ben ugyanolyanok, mint a ZIL-ekben (Uralokban). De még a légszűrő, üza. csatornák a koporsófedélen stb. szintig - legalábbis küllemre kísérteties volt a hasonlóság. (OK, az Uralnak nyilván nagyobb a kompressziója, de ettől még valszeg ugyanaz a blokk, mint a ZIL-é. Is. :))

2014.12.03. 13:30:51

@johnnylightning: Én már olyan egyeddel is találkoztam, aki nem tudta, mit jelent az, hogy top zustand, voll funktonsfähig, és egyszerűen ugyanannyiért akarta eladni a saját, sufniból előrántott, késtapasszal 3mm vastagon körülvakolt szarát is.
Ebben csak az a szomorú, hogy az ilyen barmoknál évek alatt szépen, lassan totál lepusztulnak a tárgyak.
No meg hogy a vékonyabb pénztácájukat lelkesedéssel kipótolni vágyó egyedeket megfosztják a játék örömétől.

SzedlmajerLaszlo (törölt) 2014.12.03. 13:32:29

Igen, a legkeményebb a sztoriban, hogy Ukrajnából jött. Ahogy a miénk, a BKV-jé, is méghozzá nem akárhonnan, a Krímről, még 2013-ban!
Azóta sikerült megkezdeni a felújítást, sima Ikarus 55 marad, nem hebrákoljuk át, Mátyásföldön a vázas résszel készen vannak, 2015 áprilisára komlett lesz, egy szép Malévos jellegű fényezéssel.

johnnylightning 2014.12.03. 13:37:14

@Hajszás Láncos: Az csak az egyik baj, hogy nem tudják eladni az ilyen autókat és szép lassan tönkremennek, de hosszabb távon az is bekövetkezik, hogy egyre több, hozzá nem értő ember ezen hirdetések alapján árazza be az autóját és egy bizonyos idő után a piac nagy része túlárazott lesz és teljesen megáll az amúgy is eléggé gyenge veterános piac. Venni nem lehet szinte majd semmit sem normális áron, mert aki ért is hozzá és korrekt áron adná el, tudni fogja, hogy a kereslet nagy, így ő is meg fogja gondolni, hogy mit is kér az autóért. Vagyis az a fura helyzet lesz, hogy lesz egy baromi széles kínálat, kicsiny kereslettel, de az árak mégsem lefelé mennek, hanem felfelé...

johnnylightning 2014.12.03. 13:42:54

@johnnylightning: "......tudni fogja, hogy a kereslet nagy,..." Gondolok itt arra, hogy az a kevés ember, aki venni akar autót, azok mind jó áron akarnak majd, tehát ez a része, hogy van akarat, de kevés pénz, ezen személyek aránya nőni fog. A későbbi mondatomban pedig a "kicsiny kereslet" esetében azokra gondoltam, akiknél elhatározás és szándék is van, emellett megfelelő mennyiségű pénz is...ma pont ebből van kevés és egyre kevesebb is lesz.

Csikós Zsolt 2014.12.03. 14:01:56

@Hajszás Láncos:
Abszolút egyetértek veled, már írni is akartam egy cikket az általam ismert, autóelpusztító fantasztákról szóló anekdotákból.

@SzedlmajerLaszlo:
Szurkolok, Laci! Örülök, hogy rajta vagytok ezen a vonalon.

jamboka 2014.12.03. 16:36:13

@SzedlmajerLaszlo:

55.52-es ex NDK-s kivitel magyar MALÉV-os festéssel? Többre nem futotta a zötlegyárból?

SzedlmajerLaszlo (törölt) 2014.12.03. 23:11:27

@jamboka: Nem. Sötétkéket nem akartunk mert az kamu lenne teljesen. Malév felirat nem lesz, csak a fényezés jellege lesz hasonló.

=tatrafan 2014.12.04. 00:24:30

Farmotoros? Like! :-)

Utaztam ilyesmivel menetrendszerinti járaton Galyatetőre hatalmas hóesésben, küzdelmes menet volt, ránk esteledett mire odaértünk. Mi valahol hátul ültünk a bal oldalon, anyámmal meg a nővéremmel, lehettem vagy hét-nyolc éves. Aztán két boldog hetet töltöttünk a nagy hóban, sokat szánkóztunk meg kirándultunk és szalonnabőrrel dörzsöltük be a bakancsunkat.

2014.12.04. 10:42:22

@johnnylightning: Ez már kb. tíz éve bekövetkezett. Nevetséges, hogy a legkommerszebb autók roncsai (!) is negyedmilliótól indulnak. Hirdetik is őket a használtautón évekig, reménytelenül.
Ugyan már! Egy C kadett vagy octavia vagy simca aronde vagy moszkvics-408 vagy fiat-850 sport roncsa bizony kb. annyit ér, mint amennyi az ócskavas ár, merthogy az is. Na jó, eszmei értékkel együtt legyen mondjuk a duplája, vagyis kb. 30e Ft... ennél többet majd akkor kérjenek, hogyha lábon lesz az autó, működik, rendezettek a papírjai, ne adj isten még műszaki is van rajta! (Ami ugye még mindig nem garancia semmire.) Akkor már lehet azt mondani, hogy "280e Ft-ot hagytam rá a lakatosműhelyben, meg még ráköltöttem 310-et az apró alkatrészek pótlására, úgyhogy 800e alatt nem eladó", erre azt mondom, hogy jogos. De valami csak attól, hogy régi, még nem lesz értékes!

johnnylightning 2014.12.04. 10:55:09

@Hajszás Láncos: Ez azért van, mert sokan azt hiszik (főleg a hozzá nem értő eladók/tulajdonosok), hogy a kert végében 20 éve rothadó roncsba csak benzin kell és már használható is lesz vagy elég egy kis munka és már mehet is műszakira. Eszükbe sem jut, hogy egy egyszerű Trabant vagy Skoda is mire oda kerül a 20 éves rothadás után, hogy abból autó lesz és még működni is fog, talán még ki is néz valahogy, na az egy vagyon.

Én az ilyet sosem fogom megérteni, tudom persze, hogy miként működik ezeknek az embereknek az agya, de felfogni sosem fogom tudni ezt a gondolkodásmódot.

Csikós Zsolt 2014.12.04. 11:01:43

Minden annyiba kerül, amennyit adnak érte, így működik a piac. Ha túl drágán adja, majd le kell vinnie az árát, ilyen egyszerű.

Egyébként Magyarországon az unalmas és átlagos roncs autók sokkal többe kerülnek, mint a kinti értékük, a szép és értékes, valóban szakszerűen rendbe tett (illetve eredeti állapotban megmaradt) példányok viszont olcsóbbak.

Előbbire az ok: kevés öreg autó maradt meg, pláne kevés érdekes, ezért annak a kis mennyiségnek a helyi nosztalgia és a szák kínálat felveri az árát. A munkaerő meg nálunk olcsóbb, tehát jobban működik a "drágán roncsot venni, otthon elmolyolni rajta, hogy valami legyen, ha nem is tökéletes" elve. Hogy emiatt értéktelen, nulláról újra kezdendő romok keletkeznek, ebben a mikroklímában már nem számít annyira.

Utóbbira az ok: valóban fizetőképes vevőből kevés van, akinek meg akad pénze, az biztosan nézegeti a kinti oldalakat is és ki tud menni egy-egy jobb példányért. Tehát vevőnek az marad, aki nem beszél nyelvet, külföld-fóbiája van, vagy bízik a nagy alkuban. Ez lenyomja az itthoni árakat.

2014.12.04. 11:50:59

@johnnylightning: Dehogy, ezek pontosan tudják, hogy egy vagyont kell rákölteni a kocsira, hiszen éppen azért tették le a kert végébe, mert már akkor is gazdasági totálkár volt. Neeem, ezeknek inkább az lehet a tévképzetük, hogy aki már úgyis eltökélte magát arra, hogy egy vagyont rákölt egy ilyen vacak feltámasztására, az ki tud fizetni egy másik vagyont is a roncsért.

@Csikós Zsolt: No igen. Csakhogy ezek a roncsüzérek sosem viszik lejjebb az árakat, éppen ez a jellemzőjük. Várják a balekot. Türelmesen. Akár évekig, évtizedekig is. Tudják jól, hogy ebben az iparágban a szapora fillér elve nem működik, mert sem neppelhető roncs, sem ilyesmire vágyó személy nincs valami sok. A végeredmény meg? Senki sem kapja meg, amit akar. A neppernek nincs nyeresége, mert nem veszik meg a roncsot tőle horror áron, a vevőjelölt sem jut a vágyott roncshoz, meg a roncs sem jut szerető gazdihoz. Leegyszerűsítve a képletet: kapzsiság -> totális kudarc.
A restaurált tárgyak piacáról nem tudok nyilatkozni, sosem tanulmányoztam, az ilyesmit mindig gyanakvással néztem: ki tudja, milyen gány van a csillogó fényezés és a vadiúj kárpitok alatt? Ez azért mégiscsak Magyarország, lehet, hogy olcsóbb a munka, mint a fricceknél, de annak az olcsó húsnak híg, nagyon híg a leve!

Csikós Zsolt 2014.12.04. 12:06:04

@Hajszás Láncos:
Igen, sajnos a balekvárás (madárfogás) elég komoly össznépi sport. Csomószor látom, hogy egy autó elkészül, és - bár a tulajdonosnak esze ágában sincs eladni még - azonnal kiteszi a használtautóra. Annyiért, amennyiért a legszebb álmaiban eladná. Ha valaki kiteszi azt a pénzt, miért ne? :-)

johnnylightning 2014.12.04. 12:06:56

@Hajszás Láncos: Túlértékelet őket. Mari néni vagy Józsi bácsi, aki annyira tesz az autóra és tojik rá, hogy nem érdekli, hogy tönkremegy a kert végében, ők pont nincsenek képben, hogy mi mit ér és mit nem ér. Nekik nem ér semmit. Csak ha már lúd legye kövér és ha oda jutnak, hogy eladják, akkor gondolják van az a pénz. Az, hogy alig élnek meg egy dolog, a 100 ezer ft is többet jelentene nekik, mint az, hogy nincs 100 ezer de ott egy roncs. De nem érik be ezzel. Kapzsiság vagy nem is tudom. Lehet ezer érvet felsorolni, hogy mit miért és hogyan gondolnak, persze embere is válogatja, de egy értelmes, tájékozott ember nem ilyen. Az meg, hogy azt hiszik milliót ér a 20 éve rohadó kommersz trabant, mert a szomszéd Józsibá "aszonta" az nem jogos érv. Főleg, hogy Józsibá is csak nagyot mond, mert neki sincs semmi értelmes ötlete, de rá kell hallgatni, mint egy szakértőre.

2014.12.04. 12:45:48

@Csikós Zsolt: Vagy csak kíváncsi, hogy ha el akarná adni, akkor megadnák-e érte...

@johnnylightning: Én nem Mari néniről meg Józsi bácsiról beszélek, hanem a rosszéletű nepperről, aki megveszi Mari nénitől meg Józsi bácsitól a roncsot ócskavas árban, vagy allig fölötte, és aztán bármiféle hozzáadott érték nélkül elkezdi horribilis áron hirdetni a Veterán újságban meg a mobile.de-n.
De tény, hogy létezik az a típus is, amit te mondsz... de abba ritkábban lehet belefutni, mint a nepperbe, akinek tele van az udvara különböző innen-onnan hajánál fogva előrángatott roncsokkal, amelyeknek szerinte aranyban kéne leraknia a súlyát a vevőnek. Egyszerűen azért, mert Mari néni vagy Józsi bácsi nem hirdet a hasznaltauto.hu-n, max a Délegyházi Apróban, vagy a felu végi kocsma faliújságján.

Csikós Zsolt 2014.12.04. 12:56:01

@Hajszás Láncos:
És valahogy a nepper mindig ott van tűzközelben, én sose. :-)

2014.12.04. 13:08:28

@Csikós Zsolt: mert te csak a monitor előtt kockulsz, a helyett, hogy szétszórnád a névjegyedet az erősen pigmentált ócskavaskereskedők, bontósok, traileresek és más efféle, Mari nénivel és Józsi bácsival kapcsolatba kerülő személyek közt, mint a nepper.
A jó vétel nem lehetetlen még ma sem, csak nagyon gyorsnak kell lenned, mert az összes nepper ezekre vadászik, napok alatt eltüntetik, majd pedig -közreműködésük által- a jó vételt kínáló hirdetés helyébe egy újabb, horror áron szart tukmáló nepperhirdetés kerül.

504Laci 2014.12.04. 13:09:15

@Hajszás Láncos: Én is mindig gyanakvással nézem a tákolt romokat, ki tudja van-e beledolgozva bojler vagy számítógép ház. Esetleg a gyárilag ponthegesztett sárvédő felcsavarozva arany kezek által...

2014.12.04. 13:31:14

@504Laci: Te csak hallgass, picim, visszajutott ám a fülembe, hogy utánam sóhajtozol az autótalálkozókon. Tessék, itt vagyok, örülj neki!

504Laci 2014.12.04. 13:40:39

@Hajszás Láncos: Nem vagyunk olyan viszonyba, hogy bármikor is a picid lehetnék, ne reménykedj.
Egyébként tévedésben vagy, nem én siránkozom utánad, csak általában tőlem kérdezik, hogy mi lett veled.

2014.12.04. 14:14:06

@504Laci: félreértés ne essék: még mindig utálom a kaviárzabáló pökhendi fajtádat.

Csikós Zsolt 2014.12.04. 14:20:02

@504Laci:
Hű, de kíváncsivá tettél, ki a lehet @Hajszás Láncos...

Te mint kaviárzabáló? Lol. Persze, ha véletlenül ettem már ilyet, akkor én is ilyen vagyok? Hm, érdekes felvetés.

504Laci 2014.12.04. 14:57:44

Leszoktam már a kaviárról, mióta felfedeztem a lazacot. Tudod, a korral változik az ember ízlése...
De gyanús vagy nekem, lehet te is ettél már kaviárt?! Ezt eddig titkoltad :)
Egyébként, hogy ki ő? Nem fontos, majd ha akar bemutatkozik.

Csikós Zsolt 2014.12.04. 15:21:07

@504Laci:
Hm, csak a címét hallottam, sose láttam. De milyen jó kis Minolta-16-os kémgéppel fotóz a biciklis csávó...

johnnylightning 2014.12.04. 15:48:36

@Hajszás Láncos: Az a baj, hogy nem csak a nepperek nepperkednek ma már, hanem a veteránosok is. Kevesen a megvett autót rendbe is teszik igényesen, de a 90% egy csavart nem húz meg rajta, s háromszor annyiért próbálja eladni. A türelmetlen még azt sem várja meg, hogy az előző tulaj törölje a hirdetést, így nagyon mókás tud lenni, amikor az egyik hirdetésben hibák is fel vannak sorolva, egy bizonyos km, míg a másikban már hibátlan minden és a km is egy 0-val kevesebb. És ez sajnos szomorú, mert egyre nehezebb lesz normális autót venni, ha 10-ből 9 veterános keményen nepperkedik is.

johnnylightning 2014.12.04. 15:57:40

@Hajszás Láncos: Egy ismerősöm árulta az autóját. Korrekt áron árulta az autót, voltak hibái, de egy nagyon szép, eredeti patinás autó volt. 149 ezer km volt benne, pár elemet már fényeztek, műszakilag is volt pár javítandó rész, de szép volt és nem kért sokat érte. Megjelent egy ember, aki előadta, hogy élete álma egy ilyen autó és mennyire vágyott már rá. Ismerős örült, hogy jó kezekbe kerül, megírták a papírokat, az ember nem vitte el az autót, egy másik napra beszélték meg. Akkor derült ki, hogy egy kereskedő nepper vclt. A szeme akkor kerekedett csak ki igazán, amikor az autóját viszont látta 2 héttel később, de addigra már csak 49 ezer km volt benne, valahogy az összes elem eredeti fényezésű lett, és az összes létező hiba is csettintésre megszűnt. Az autó ára, pedig 3-szor annyi lett, mint amennyiért vette a nepper. És persze olyan mese lett kitalálva az autó köré, hogy ilyet Andersen sem tudott volna kitalálni. Ami a legjobb az egészben, hogy ez egy komoly veterán kereskedő ember, akit szerintem sokat ismerhettek, de nevet nem mondok.

Én mindig hittem benne és hiszem ma is, hogy sok mindent lehet csinálni, ha az ember becsülettel csinálja abból is meg lehet élni (lehet baromi naiv vagyok), de az ilyen tipikus hazudozós, átverős, lehúzós nepperkedéstől rosszul vagyok. Ez is azt mutatja, hogy legyen szó bárkiről, aki el akar adni valamit, ott tilos elhinni bármit is.

Ennek az illetőnek kapcsán nem csak egy dolgot tudok, vett egyszer egy törött veteránt is, ami nem volt komolyan törve, de javítani kellett. Valahogy az is törésmentesként lett meghirdetve, amire annyira vigyáztak, hogy még karcolás sem érte. Az ára négyszerese lett a vételárnak, a hülye is látta, hogy lehúzás és az autó fele ennyit sem ér, de a neppereket valahogy a balekok mindig megtalálják és sikerül előbb-utóbb túladniuk mindenen.

johnnylightning 2014.12.04. 16:18:17

@Csikós Zsolt: Elméletben működik is a kereslet-kínálat törvénye, csak valljuk be a gyakorlatban ez nem annyira jellemző. Én azt gondoltam naivan, hogy a pár évvel ezelőtti válság egyik hozománya lesz, hogy sokan kénytelenek megválni a veteránjuktól, vagyis a kínálat erősen bővülni fog, viszont a kereslet csökken, hiszen kevesebben tudják majd megengedni ezt a fajta hobbit, vagyis az elmélet szerint az áraknak csökkenniük kellett volna. Nos, én sajnos ezt nem tapasztaltam semmilyen értelemben, sőt akik kényszerűségből az eladást választották, a többségük minél több pénzt akart látni az eladásból, vagyis olyan árakat találtak ki, ami nagyon nem volt reális, sem a válság előtt, sem után. És akkor sem csökkentette a többség az autók árát, amikor hónapokig a kutya nem érdeklődött. Így vagy el sem adták, vagy megvette egy gazdag balek az autót, vagy még a mai napig is hirdetik sok-sok pénzért.

A külföldre eladás vagy külföldről vétel szerintem a veteránosok kisebb részét érinti csak, a többség ilyesmibe nem fog bele a buktatók és kockázatok miatt.

2014.12.04. 16:24:08

@Csikós Zsolt: Nem nagy titok: kb tíz éve lusta voltam kimenni az állatkertbe, hogy a majmokat bottal piszkálgassam, és ezt az egyedet (meg a kispajtásait) piszkálgattam egy indexes fórumon mint fórumtroll. Olyan viccesen örjöngtek meg köpködtek... de már régesrégen találtam magamnak ennél jobb szórakozást.

@johnnylightning: Tulajdonképpen minek is kellene veteránautót venni? Hétköznapi használatra ezek már csak igazán korlátozottan alkalmasak, ha meg nem jársz vele, akkor csak a gond. Felőlem ugyan fel is fúvódhatnak a nepperek, meg azok is, akik ezt kikérik maguknak, miközben ugyanazt csinálják. Magyarországon meg sosem volt könnyű normális autót venni. Itt mindent széttaposnak, körbetörnek, agyongányolnak, négyszer-ötször visszatekerik az óráját, aztán betolják egy "autókozmetikába", és próbálnak a kiglancolt szemétdombra egy balekot fogni, na persze a top zustandos áráért. Szerintem akkor már jobb politika megvenni egy bevallottan lelakott swiftet vagy escortot vagy akármit, az legalább olcsóért, és van hozzá alkatrész a sarki autósboltban.
Ami a meséket illeti, nálam még mindig az egyik exkollégám "új" kocsija viszi a prímet. A következő volt a szöveg hozzá: "igaz ugyan, hogy ez a fekete peugeot cégautó volt, de a cégnek két ilyenje volt, ez, meg egy zöld, és a zöldet használták hétköznap, a feketét pedig csak akkor, ha reprezentálni kellett valahol." B-D És szegény Bandi bácsi ezt el is hitte, és megvette a széttaposott, levedlett neppelményt, aztán csak lesett nagyokat, amikor mondták neki a következő szervizkor, hogy hiába mutat az óra benne 60e km-et, alvázszám alapján benne van a nyilvántartásban, hogy ez a kocsi volt már 200e-s szervizen is náluk, három évvel azelőtt. :) No, bravó brigád, csak így tovább!

2014.12.04. 16:29:03

@johnnylightning: Azért sok érdekes veterán került elő 2008 körül a használtauto.hu-n, és nem volt mind túlárazott. A világháború előtti darabok felhozatala legalább 3x-sa volt a mostaninak egy-két évig. Utána ezek eltünedeztek. Hát a hárommilliós skoda octaviak meg a 700e-s Pannonia T5-ök azok megmaradtak, az igaz, de ezen -valljuk be- nem is kell csodálkozni.

johnnylightning 2014.12.04. 16:40:47

@Hajszás Láncos: "Tulajdonképpen minek is kellene veteránautót venni? " Írtam volna ilyet? :) Én eddig is csak a veteránokról beszéltem. Egyébként nem vagyok "veterán autót a mindennapokban nyúzni jó" típus. Néha jó volna minden nap használni, mert örömet okozna, de úgy nagyon hamar leamortizálódna csak.

johnnylightning 2014.12.04. 16:44:20

@Hajszás Láncos: Ritkán persze ma is lehet jó áron venni ezt-azt, de tényleg csak akkor, ha a hirdetés megjelenésének pillanatában tudsz is szaladni, különben esélytelen, mert vagy 145 nepper ugrik rá, vagy 238 hozzád hasonló veterános, aki jót akar jó áron venni.

2014.12.04. 17:14:57

@johnnylightning: Én nem az amortizációról beszélek, hanem a biztonságról. 30-35 éves kör fölött már jönnek a fáradásos törések, reped-szakad szét az egész futómű, életveszély! Javítóanyag meg nem nagyon van. A legtöbb veteránuszhoz még sárvető meg ajtóborítás sem, nemhogy nyúlványok, kereszttartók.
Ami meg ma 30 évnél fiatalabb, az meglehetősen érdektelen kategória veterános szemmel. Autobianchi Primula utánérzések nagyon randa, kocka kaszniban, kopogós műanyag belsőtérrel... kinek kell ilyen?
Én már nem akarok venni semmit. Van elég gondom-bajom az életben a nélkül is, hogy itten hosszadalmas autószerelésekbe bonyolódjak... Arról nem is beszélve, hogy ez ma már horror. Tavaly vizsgáztattam a járó autómat, csak a fék hidraulikára ráköltöttem 60e Ft-ot. Gumi fékcső, fém fékcső, hátsó henger, első karmantyú, ha már itt nyulkálunk, akkor főhenger karmantyú is, fékolaj, légtelenítőcsavar, és egy újabb garnitúra légtelenítő csavar... eh! A franc akarja évekig minden szabadidejét ilyen szopással tölteni, csak azért, hogy a végén elmondhassa, hogy "van egy működőképes pontonom" ...vagy akármim.

pizo 2014.12.04. 19:56:56

@johnnylightning: Én gyak. csak külföldről veszek veteránt. Nagyon rég vettem itthon.

Zoli

dennisthemenace 2014.12.06. 11:32:10

Az angol Ebayen egyre gyakrabban bukkannak fel Magyarországról kitrélerezett darabok. Legutóbb Bristolban hirdetett valaki T 5-os Pannóniát, szép állapotban, de horror áron..