Ezzel most vége is a motornak?

  2014. február 16. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes szerelés w115 állólámpás tc flotta

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


csik_matrica_s.jpg
Mostanában, amióta Kati korábban jár dolgozni, mint régen, hetente általában háromszor, néha többször is én viszem a kölköket suliba. Sebaj, így legalább a Foltos is rendszeresen megtornáztatja a tagjait, mert a motor és a tesztautók miatt az utóbbi bő két hónapban nem ment túl sokat. Persze, őszölni Miskolc-Tapolcára, Egerbe, a szilveszter előtti Borszalonra vele utaztunk, mialatt a csillogó tesztautó pihent a ház előtt, mert néha nekünk is kell egy kis szórakozás, de tény, a napi intézni valókat azért nem állólámpás Mercedesszel nyomom.

DSC00110
Jósvafő, Öregmalom csárda

Sebaj, a reggeli rövid utakra már csak gyermekeim rugdalózó, nyomokat hagyó, kicsiny, sáros lábai miatt is inkább a Foltost választom. Foltos egészen december elejéig kifejezetten örült ennek (telepatikus kapcsolatban vagyok az állólámpás Mercikkel, tehát tudom), de egyik reggel furcsa, finom, kopogó hangra lettem figyelmes.

2013-11-13 07
Iskolai járatban a suli előtt

Éreztem, ahogy szemvillanás alatt vér tódul a fejembe, a pánik keserű vasíze járta át a számat. Így érzi magát a katona, amikor tüdőlövést kap Sztálingrád alatt. A vezérlés hangjait felismerem, azok mindig magasak, vékonyak, ha a lánc lenne, az ráadásul terhelésváltásra kerregne. Ja, és azt nemrég néztük, közel tökéletes.

Nem, ez valamivel mélyebb hang volt, de nem annyira mély, hogy nyugvócsapágy legyen, valahol a kettő között, tehát nem basszus, nem is szoprán, inkább tenornak mondanám ebben a műfajban. Hajtórúdcsapágy lesz – nem lehet más. Csakhogy a hajtórúd (vagy kevésbé helyesen: hajtókar) csapágya akkor szólal meg kerregve, amikor az ember felpörgeti a motort, majd elejti a gázt. Ez itt viszont terhelés alatt szólt, kis fordulaton, ritkán kopogva. Minden logikának ellentmondott. De minden reggel meghallottam a zajt, ha eléggé figyeltem. És egyre jobban zavart.

DSC03774
Visz előtt kábé öt méterrel, pisiszünet

Kínomban a telefon után nyúltam, Karesz hangjára volt szükségem. „Baszki, mi lehet ez?” – tettem fel az erősen kiszámítható kérdést a diagnózis alapos ismertetését követően.

„Becsöpög a porlasztó. Azt hallod, ahogy a bent maradt cseppeket megüti a dugattyú, tudod, a dízelben nagyon lapos az égéstér. Szerintem elereszt a tűzkarika mellett, vegyük úgy, hogy ez a legkevésbé fájdalmas lehetőség. De nem hajtókar csapágya, azt látnád az olajnyomásmérőn” – zengett a hang az Olümposzról. „Nem megy tönkre azonnal, de azért ne sokáig húzzad, előbb-utóbb baj lesz belőle” – b…ta belém az ideget karácsonyra ez a drága, szőrös ember.

Még egy hétig bírta a gyomrom a kelepelést, más valószínűleg le is tojta volna, mert igazán nem volt vészes. De én az ilyet nem állom sokáig, ha tudom, hogy az autónak fáj valamije, az nekem éppolyan rossz, mint neki. Egyik este nekiültem hát a szokásos projekttervezős listáim egy újabb gyöngyszemének. Olajat kell cserélni úgyis még a télen. Elöl, a főtengelyszimering körül tiszta olaj a blokk, azt is javítani kell. A vizsgán pedig egy dologba kötöttek bele, hogy a jobb első stabpálca gumijai kiverődtek. Meg egy kis felületi rozsdába is. Ehhez hozzácsapom még a csörömpölést, és máris igazolva látom az elméletet, miszerint ki kell vennem két nap szabit, és Kareszék vendégszerető karjaiba kell vetnem magam.

2013-12-05 11
Eltelt két év, megint vizsga. Alig volt mibe belekötni, az autó jó

Így is történt. Az autópályás sebességnél már egyáltalán nem kattogó, ellenben csodás finomsággal tovasurrogó (ezt azért egy 1973-as, négyhengeres dízelmotor szintjén értsék) Mercimmel leküzdöttem a hajlékomat és a viszi lakot elválasztó bő 150 kilométert. Bőségesen elláttam magam zenékkel, csodás utam volt, amelynek végén megpillanthattam azt a vastag füstfelhőt, amely mögül, legalábbis megfelelő széljárás esetén, általában Kareszom szőrös feje tűnik elő.

Karesz a főtengelyszimering cseréjét ítélte a legkellemetlenebbnek, mert ahhoz le kellett eresztenünk a vizet, s kivenni a hűtőt. Fuj. Borzalmas, fekete trutyi, helyenként megszáradva, másutt még folyósan, szétkenődve a blokk elején, mint hasmenés egy Bangkok-külsői vécében, kolerajárvány idején. Erre bizony, ideje volt ránézni.

DSC03780
Olajhasmenés

Naná, hogy rögtön akadt egy kis komplikáció. A kivett szimering ugyanis szinte új volt, puha, hibátlan futóéllel, szépen, jó síkban is állt. Igen ám, de amin csúszik, az… Tudják, mindig ez a probléma a szimeringekkel (amik amúgy arra szolgálnak, hogy olyan helyeken bent tartsák az olajat, ahol forgó tengely lóg ki a műszaki egységből), hogy vékony csíkban csúsznak az acélon. Ahol csúsznak, azt pedig – hiába készül a peremük gumiból – vályúszerűen kirágják. Sok szimering tengelyt győz, szól a közmondás.

Nos, az én fémemet is elrágta az acélos fogú gumi. Ott eresztett. A Mercedes azonban nem volt hülye, ők már az állólámpás keletkezésekor is közel száz éve gyártottak autót. A legtöbb típuson a hasonló kopások előfordulásakor az ékszíjtárcsát kompletten ki kell cserélni (vagy leszabályoztatni gépműhelyben vékonyabbra, és kisebb lyukú szimeringet tenni be), de Stuttgart remekénél egy kivehető futógyűrű van az ékszíjtárcsa tengelyén. A jobb szimeringgyártók régen még adták is a Mercedes-rendelések mellé a tartalék futógyűrűt, de erről a szokásukról jó ideje letettek. Mert ugye (skandáljuk) – régen minden jobb volt.

DSC03782
A futógyűrű, amit megevett a szimering

Itt kiesett háromnegyed óra az életünkből, így, hopp. Ezt az időt ugyanis a garázs belső szobájának (Margó a perzsaszőnyeges szobának hívja, mert a padlót itt úgy borítják a csavarok és egyéb, láb alatt megcsikorduló csetreszek, mint a faltól falig szőnyeg) teljes felforgatásával töltöttük. Karesz biztos volt benne, hogy neki van tartalék, kopatlan futógyűrűje, nem is egy, és annak abban a szobában kellett lennie.

Az egyre elnyújtottabb és ízesebb káromkodások azonban azt mutatták, a koncepció tévesnek bizonyult. Amikor elhaltak a basszamegek, és már csak halk csörömpölést hallottam a szoba legeldugottabb sarkából, no meg már a saját ujjaimból is bátorítóan csöpögött a vér a sok éles vasban turkálástól, közös megegyezéssel lefújtuk az akciót, Livingstone-t veszni hagytuk Afrika mélyében.

Ennyit a délelőttről. Margó felhúzta a kondéros hímzéssel ellátott selyemzászlót a viszi ház kéményére, és aki járt már Ángyánéknál, az tudja, ilyenkor tilos húzni az időt, mert a ház asszonya halálos szemvillanásának egyetlen csapásával leteríti a vonakodókat. Én pedig még látni szeretném a gyerekeket felnőni, lehetőleg egy kopogásmentes Mercedesben. Mentem.

DSC03795
Margó és a gerinc

Margó persze szabadkozott, miközben felszolgálta az őzgerincet gombamártással, amikor pedig a második púposra pakolt tányér után nem voltam hajlandó nekilátni egy harmadik húshegynek, baráti figyelmeztetésből csupán Eco-üzemre letekert szemvillanással sercintett egy-két fájdalmasat a bőrömön. De nem engedtem a zsarolásnak, mert még egy falat, és a sebészeten landolok. Így is fuldokoltam egy jó darabig, de azt már egész jól tudok Viszen, csendben is.

Képzelhetik, szétvetett a munkakedv, amikor Karesz a negyedik ebéd utáni cigit követően a fejébe csapta a kötött sapkát és rám reccsent – „na, ne lopd itt a napot, pesti surmó, irány dolgozni!” Persze, neki se volt ehhez több kedve, mint nekem, de az ő garázsát foglalta a Mercim a kuncsaftoké elől…

DSC03784
Új szimering

De persze, csak az éhségünk illant el az ebéddel, az alapprobléma nem, futógyűrűnk nem lett. Ilyenkor jön a Béterv, hiszen Karesz felső mellényzsebében mindig van belőle egy. Ez esetben egyszerű volt a megoldás: egy cigarettát két szívásra elpusztított, majd sublerrel megmérte, hogy a futógyűrű kopása aszimmetrikus-e. Az volt. Innentől elég volt megfordítanunk a gyűrűt, hogy az új szimering már másik pályán fusson, majd kikapta a rugót az új szimeringből, szorosabbra csavarta, hogy erősebben zárjon, és máris pakolhattuk össze. Nem fogsz ki rajtunk, te szemét.

Ide nekünk a kopogással! Karesz máris szedte le az izzítórendszert, a szelepfedelet, én közben tekertem ki a porlasztóházakat. A három első kijött, mint a vaj, bár még sose láttam vajat kijönni, de ha valaha így tesz, az nyilván így megy majd. De a legbelső, a negyedik… Alig moccant, amikor mégis, csikorogva csavarodott kifele. Nem is mertem tovább tekerni, féltem, eltörök valamit. Karesz cigire gyújtott – nem igazi motorszerelés az, amikor nem hullik hamu a gépészetbe – és öt fokonként kinyekergette az a szemét porlasztóházat az előkamrából.

DSC03778
Kijött a porlasztócsúcs, de csikorogva

Elő a lámpával, bevilágítottunk a lukba, a friss vércseppekből – bocsánat, koromlerakódásból – sejtettük, hogy csupán percekkel járhat előttünk a szörny. Teszem hozzá, a többi előkamra belseje, mint a frissen sterilizált Avent fejőszivattyú, olyan tiszta volt. De ez… Mint egy harminc éve bezárt meddőhányó. Dugig volt az egész szénporral, hát ettől csikorgott a finommenet.

Mágnessel kiszedtük még a tűzkarikákat, de úgy tűnt, mind szépen zárt, sehol nem volt nyoma áteresztésnek. Első elmélet kilőve. Itt tenném hozzá, hogy a Unix-Trade a Mercedeshez évek óta hibás alkatrészt árusít, mert a náluk Mercedes-motorokhoz árult tűzkarika külső és belső átmérője stimmel ugyan, de a kúpossága kisebb, ugyanis valami Fiatba való alkatrész az. Karesz meg is mutatta, a Mercedesé oldalnézetben sokkal magasabb. És a cucc drágább is, már ahol egyáltalán kapni lehet. Sajnos mindenki a Unix-Trade-ét veszi, mert az a legolcsóbb, az, hogy utána csörömpöl, kormol, zabál, gyenge, nehezen indul és gyorsan kopik a W111-W115-W123-motor, úgy látszik, senkit nem érdekel. Önök ne vegyenek olyat. Mi Lellén, a Landban azért a jót kaptuk, Karesz oda jár évek óta, ott tudják, mi a jó.

Mi ez az előkamra?

Az előkamra a régi fajta dízelmotor hengerfejében lakik, minden hengerhez jár egy. A Mercedeseknél olyan, mint egy kerek gyógyszeres doboz (csak bazi vastag acélból készül) aminek az aljából egy ferdén levágott, a végén lyuggatott cső lóg ki – ennek a vége nyúlik be az égéstérbe, oldalról pedig ebbe az előkamrába szúr bele az izzítógyertya. A gyógyszeres fiola tetejében finom menet, abba csavarodik bele a porlasztócsúcs-ház, benne a porlasztóval.

Az előkamrás motornál ugyanis az adagoló nem állít elő akkora nyomást, hogy az üzemanyag magától bejusson az égéstérbe, ő csak az előkamrába tudja befecskendezni a naftát. Itt a kompresszió és a hő hatására ez az adag gázolaj begyullad, és mivel az égéshullám visszafelé nem tudja lökni, ezért a maradék meggyullatlan üzemanyagot az előkamra hosszú ormányán át benyomja az égéstérbe.

Az előkamrás motorok előnye, hogy az elnyújtottabb égés miatt sokkal puhábban járnak, mint (pláne a korai) közvetlen befecskendezésesek, az előkamra szájánál hirtelen keletkező óriási hő miatt pedig nagyon hamar megmelegítik a hűtővizet, ergo hamar jön a fűtés. Hátrányuk is van jó néhány: mivel az üzemanyag egy részét a befecskendezésre használják el (rosszabb hatásfokkal, mint a TDI-k adagolója), ezért többet esznek vagy 10 százalékkal, a helyi melegedés miatt pedig náluk gyakoribb a hengerfej-repedés, illetve a tulajok is könnyebben megölik a motorokat, mert hidegen elkezdik nyomni az autónak. Miért ne, gondolják, hiszen a hűtővízmutató már majdnem üzemi hőfokot jelez, a fűtés forró levegőt fúj. Igen ám, de a motor kenését biztosító olaj éppoly hideg ekkor még, mint egy bármilyen más autónál...

De a kormos nyomok ott voltak, tehát loholva eredtünk a szörny után, ez esetben Karesz egyik különösen viharvert, ezért a tervezett felhasználási módjára már alkalmatlan csavarhúzójával. Nem tudom pontosan rekonstruálni a pillanatot, amikor meglett a baj, mert akkor éppen mindent ádáz füstfelhő borított el, de a diadalmas kiáltásokból azonnal tudtam – megvan a tettes.

„Ez az, ez az, a rohadtja, hogy GEBEDNE MEG!” – szurkált a csorba csavarhúzóval Karesz. „Elrepedt, basszameg, elrepedt, hát itt a baj!” – vakarászta az előkamra falát, és tényleg, a füstön és a könnyeimen át én is sejteni kezdtem ott valami törésvonalat. Hogy történhetett ilyen?

Karesz nem emiatt aggódott. „Jó kérdés, hogyan cibáljuk mi most azt ki onnan?” – morogta, sötét tekintettel méregetve a régészeti őskövületnek látszó vasdarabot.

DSC03792
Ilyen volt például a 3-as henger tiszta előkamrája

 

Az előkamrát a Merci hengerfejében kialakított üregbe kívülről csúsztatják be a gyárban. A hengerfejben egy kívülről a szélét lefogó, körmös anya tartja bent. Ez a körmös anya pedig 20-30-40 év után borzasztó jól megszokik a helyén, nem is akar onnan távozni. Ha mégis kijön, az előkamráról is általában kiderül, hogy vastag gyökeret eresztett. Ha nagyon erőltetik a kivételét, azt azzal szokta megbosszulni, hogy elrepeszti a hengerfejet. Nos, az én autómban ezeket a cuccokat szemlátomást nem bolygatta senki az elmúlt 41 évben. Öröm, vigasság, jöhet danolni a 3+2, fizetem.

Karesz az ilyen finom munkához nem enged oda mást. Elővett egy célszerűen megköszörült hidegvágót és egy bazi nagy kalapácsot, majd elkezdte ütni a koronás anyát. Hopp, egy koronaág félig leszakadt, sebaj, van még belőle, igaz, így már rosszabb hozzáférni.

DSC03786
Korona nagyrészt elnyalva

Itt azért következett egy kis káromkodás, csak úgy lelkesítés gyanánt, ahogy a rögbisek kurjongatnak egy-egy újabb összecsapás előtt. Cigarettavég parázslott, a meditatív füstben súlyos gondolatok fogantak. Került elő piezo (Karesz sajátos módon magáról az elektronikus begyújtóeszközről nevezte el az egész gázlámpát, amit a disznóvágászok és kerítésfestők inkább pörzsölőnek szoktak hívni – ergo így meg is van az iparági megkülönböztetés), izzott a kicsi fém, perzselő koromszemcsék játszottak mini-augusztus 20-át, játékos táncot járva a motortérben. Szép volt, az autószerelés megható, egyben szívszorító pillanatai ezek.

Amikor már úgy gondoltam, hogy a következő pillanatban a motorblokk alaktalan, elfolyt plecsniként folyik ki a garázsajtó alatt, Károlyom megkegyelmezett a vasmolekuláknak és megint elővette a hidegvágót. És ütött. Ütött. Ütött és káromkodott. Most már tényleg odavágott, ordítva szidta a kurvaanyját a káposztazabálónak, aki megtervezte. Aztán akkorát odabaszott, hogy esküszöm, a kalapácsfej is eltorzult. Majd üvöltve káromkodott, immár ütések nélkül. Jujuj. A koronaékszer megadta magát. Levált.

Apró bibi: ahhoz, hogy a korona másik feléhez hozzáférjen, le kellett volna vennünk a géptetőt és a drága barátnak a szélvédőn állva kellett volna püfölnie. Nem engedhettem neki e méltatlan pózt, no meg Karesz tört már be szélvédőmet hajnali kettőkor, amire nem teljesen önfeledt heherészéssel szoktunk visszaemlékezni mindketten. Kicsit sok lett volna mindez a megtépázott idegeknek, ott Viszen.

Margó mindig a legjobb pillanatban tűnik fel, mindig valami olyannal nyugtatva az idegeket, amire a megfáradt férfiszellemnek épp szüksége van. Most speciel kávét hozott, olyan finomat, amilyet csak Kareszéknál lehet kapni. Merthogy a ház lehet százéves és döngölt földből készült falú, Visz lehet csak egy apró paca a kicsiny Magyarország térképén, de a kávé vetekszik a legjobb bécsi cukrászdákéval – és ebben húsz éve nincs vita arrafelé.

Kareszék kávéja valahol az Androméda-ködben készül, és nem szénhidrogén alapú, mint a többi, hanem a periódusos rendszer valamely megjegyezhetetlen elemcsoportjából készül, Mengyelejev talán tudná, miből. Nem felpörget, hanem megnyugtat, nem szívritmuszavart okoz, hanem simogatja az agyvelőt. Kiváló inhibitor azokra az alkalmakra, amikor a cigaretta, a káromkodás és a harminckettes villáskulcs üvöltve sarokba hajításának Zen-hármasa sem segít már a konstruktív gondolkodásban. És persze, így lett is megoldás.

DSC03785
Nos, mit hegesszünk bele?

Szokás szerint megint egy szerszám esett áldozatul az akciónak és szokás szerint megint be kellett hozzá izzítani a hegesztőgépet. Egy igen jó tízes stekkfej illeszkedett passzentosan a megcsonkított anya belsejébe (vajon hány perverz hülyének dobja majd ezt ki a Google-kereső?), Károlyom pedig legalább olyan sebészi precizitással, ahogy az amerikaiak bombázták Szaddám papírmasé tankjait Irakban, úgy pöttyölte körbe az egészet. Már-már gyári alkatrésznek is elment volna, annyi problémával, hogy a Hazet stekkfej nem tud gázolajat porlasztani. Hajtószár bele, rá gázcsőtoldat, dagadó homloki ütőerek, bevérző szem, és egyszer csak eleresztett a 41 éves izomgörcs. Nehéz szülés volt ez, ráadásul igen furcsa is – most az anya jött ki a jajveszékelés után.

DSC03788
Toldalékolás bő nyállal

Teljes pompájában feltárult az a brutálborzalom, amihez képest a Higgs-bozon csupán egy doboz félig kiürült háztartási gyufa. Bár Karesz maga sem hitt benne, azért betekert egy célszerűen lehúzóvá átműtött porlasztóházat az előkamra finom menetébe, és megpróbálta kihúzni onnan. Aha. Jött is kifele. A menet, az.

DSC03789
És kijött az anya!

Tehát ott voltunk egy kiveendő, gyárilag is hideg-meleg eljárással betett, precíziósan illesztett előkamrával, ami a 41 év alatt nagyjából belehegedt a hengerfejbe, de ahol nem hegedt, oda bekövült a koksz, de ahol nem kokszosodott, azt a rozsda forrasztotta eggyé. És mivel elrepedt, ezért meg is dagadt, tehát tényleg reménytelennek tűnt az ügy. És most már az egyetlen kapaszkodónk, a benne levő menet is kiszakadt. Tisztábban láttam akkor a kettérepedt hengerfejet magam előtt, mint a gyermekeim arcát.

Konyec filma, mondta erre Tarkovszkij, és ráeresztette a zokszigént a neutrinó-alapú luvnyára. Mi meg inkább nyugovóra tértünk.

DSC03794
Ez a 4-es hengeré

Írhatnék a kutyaugatásos éjszakai rémálomról, mint másfél évvel ezelőtt, de ez elmaradt, mert: 1) a kuvaszok teljesen meghülyültek, ezért már nincsenek, egy bernáthegyi vette át a helyüket, aki teljesen csendes és barátságos, a legnagyobb baja, hogy bent lakik és hangosan horkol, de hiszen én is; 2) Margó vacsora után felavatta a frissen főzött idei meggypálinkát, és valahol lett egy filmszakadásom...

Másnap fitten, frissen, ruganyosan ébredtem, már szinte dél volt a helyi mérce szerint, tehát valamikor fél hat magasságában járhattunk. Károlyt teljes kötött sapkás, mackóalsós, füstölgő, szőrös pompájában találtam az autó orra mellett. Az előkamrát stírölte ádáz tekintettel épp. De már hümmögött.

Nem ecsetelem a dohányzós részleteket, annyit megjegyeznék, hogy ez alkalommal elmaradt a káromkodás. És mint tudják, ha a Karesz nem káromkodik, akkor vagy nagyon gondolkozik, vagy nagy a baj. Itt most mindkettő fenn forgott. Meg az én vérnyomásom is.

DSC03797
Menetes szár behegedt

Előkerült egy bazi nagy csavar, fej nélkül. Zógenante menetes szár. Némi alátét, anya, pár kisebb csavar. Ja persze, a hegesztőgép is. Károlyom behelyezte a menetes szárat az előkamrába, majd szelíd, figyelmes mozdulatokkal, mintha Fabergé-tojást patkolna, körbevarrta az egészet. Lett egy háromhengeres Merci-dízelmotorom, jó nagy fogantyúval.

DSC03787
Stuttgartban nem gondoltak rá, hogy ott valaki, valaha hegeszteni fog

Rátekert egy anyát a menetre, arra párban nagy alátétet, arra újabb anyát. A miskulancia mellé odahelyezett egy hosszú csavart, majd addig tekerte az anyákat, hogy az alátét megtámaszkodjon a csavaron. Hegesztő szisszent, alakult a háromlábú, speciális, Mercedes-előkamra kihúzó célszerszám. Károly, te zseniállat.

DSC03798
Így legalább már bele lehet kapaszkodni

Ez az első láb könnyen, hm..., vetette meg a lábát, mert a hengerfej sima részére támaszkodott. Ám a többi! Oké, még a második is talált egy cipőorrnyi fogást a kivett hengerfejcsavar lyukának szélén, de a belső fogósnak bizonyult, mert ott volt a szelepfedél-tömítés pereme, amit nem volt szabad megsértenünk.

DSC03799
Egy lába már van az állványnak

Károly végül flex (oké, sarokcsiszoló) és reszelő segítségével előállított egy különlegesen átalakított fejű csavart, amely épp kellő szögben tudott becsúszni a szelepfedél-tömítés széle mellé, elsősorban a mélyben megtámaszkodva, de némi terhelést átadva a tömítőfelületnek is. Szuper. Szuper. Szuper, de tényleg.

DSC03803
A harmadik láb kicsit trükkösen támaszkodik

Mérhetetlen hosszú hajtótoldatok bevetésével, mérhetetlen erőkifejtéssel, mérhetetlen finoman, de tényleg, már amikor akkora erők játszottak, hogy meggörbült az a két, betonlapnyi alátét, egyszer csak halk nyekkenés hallatszott.

„Aha! Hallod? Elindult” – jegyezte meg Károly lihegve, két nyöszörgés között. És tényleg. Tizedmilliméterről tizedmilliméterre, de már én is láttam, ahogy a szár lassú mozgásba kezd a hengerfejhez képest. Egy gleccser vonulása ehhez képest negyedmérföldes drag-verseny. De innen már kinn lesz.

Bár én nem tekertem semmit, empátiából annyira erőlködtem, hogy kis híján aranyeret kaptam. Kareszt ne is kérdezzék. De két perc múlva a kezünkben volt a szemét.

DSC03808
Látod, ott repedt

„Nézd csak, itt a repedés, hogy megdagadt a kamra az oldalán” – mutatta Karesz egy csavarhúzóval, bár ilyenkor, szerelés közben nagyon nehéz különbséget tenni egy Károly által használt csavarhúzóvég, az ő letörtféltengely-szerű ujjai, egy megkínzott előkamra és egy veszélyes repedés között. Amit egész biztosan ki tudtam venni, az a háromlábú kihúzó volt, a többi valahogy összefolyt...

„Persze, látom” – sóhajtottam rezignáltan, és már szinte magam is elhittem, hogy látom. Egyet tudtam biztosan: a fura nyomás, amit éreztem az alsógatyámban, a most éppen kiesett zabszem volt. A többi nem is érdekelt igazán.

DSC03812
Dagadt is

Kicsit turkáltunk még a csavarperzsás szobában előkamra után, de csupa 200-as motorba való példányokat találtunk, pedig az enyémben 240-esbe valók vannak, ezeket nem lehet egy motoron belül összekeverni, mert sánta lesz a járás. Végül a satupad alatt, a vasreszelők és gyorsszorítók társaságában találtunk egy megfelelőt. Bulizni voltál, mi?

DSC03814
Megy be a csere-előkamra

A megtakarított előkamrát csodásan a helyére lehetett kocogtatni, mehetett be egy ép koronás anya, majd a porlasztóház, a csövek, a hűtő. Fagyálló folyt újra befele, az olajhűtőt is visszakötöttük, majd meglett az éves olajcsere is.

DSC03816
Fél szett stabpálca

Felemeltük az autót megnézni, mi a stájsz a stabpálcával. A vizsgán nagyon meglepett, hogy ezt kifogásolták, mert legjobb emlékeim szerint nem sokkal azután tettünk be újakat, hogy megvettem a Foltost, tehát a pálcák még nem voltak kétévesek. És tényleg, a szinte új pálcákon ott volt a szétmállott gumi – ennyit ér az utángyártott minőség. Igen, kicseréltük, igen, eddig tartott.

DSC03818
Látták már az autójuk lengőkarjait mostanában?

Mindegy, Torjay Laci szerzett nekem egy új szettet olcsón, a tönkrement helyére betettük a készlet felét, ezzel is megvoltunk. Én még a négy évvel ezelőtt az OT Expón két pilótától vett, bűvös, repülőipari, korróziógátló szprémmel megfújkáltam az első bölcső bal hátsó felfogatási pontját a karosszérián (hihetetlen jó cucc, bár tudnám, hol lehet kapni), mert a vizsgán azt is jelezték, hogy rozsdás. Persze, minden állólámpáson itt folyik le a túltöltött fékfolyadék, 41 év alatt az enyémen is csordogált már itt mindenféle DOT3, DOT4. Szerencsére az anyag nagyon vastag itt, a korrózió tényleg csak kívülről van rajta és felületi, ráfújtam, ezzel el is intéztem pár évre.

DSC03820
Ráfújtam egy rakat korróziógátló szprét

Azért végignéztem a kocsi alját, ritkán van módom ilyenre. Két éve alvázvédtem, ugyanennyi ideje védi az üregeket Mike Sanders zsírja, lássuk. Hátul, ahol csak festettem, de nem zsíroztam, ott kicsit piroslik a fekete alvázvédő – naja, nem takarítottam fémig a kasznit, ahhoz szét kellett volna szedni. De sehol, semmi egyéb, az üregeknél és a széleken szépen ott a Mike Sanders, korróziónak nyoma sincs, csak egy külső lemezen jelent meg csipa. Jártam mostanában jó néhány 15 év körüli autó alatt, az én Mercim korróziómentességben veri a java részüket, bár odafentről ez nem látszik rajta. Juhé.

DSC03815
Összeállt a motor, nem látszik, de itt már megy is

Közben persze túl lettünk megint egy ebéden (Margó valami tanfolyamon volt, ezért csak kenyeret ettünk az előző napi maradékkal, de még így szenzációs volt), pár kávén, beesteledett. Egy kívülálló azt mondaná, nem tettünk sokat, hiszen csak egy apró kopogást szüntettünk meg, ami az emberek 95 százalékának fel se tűnt volna, egy olyan olajszivárgást küszöböltünk ki, ami miatt olykor megjelent egy-egy csepp az autó alatt, valamint a futómű egy olyan elemét cseréltük, aminek a hibáját sem az úttartáson, sem a zajokon nem lehetett észrevenni.

DSC03823
Foltos készen, vidáman

De tudják – ha az ember szereti az autóját, a karbantartottság érzete olyan, mint amikor a gyerekre új pelenkát ad. Elvan a kicsi úgy is, ha már ment valamennyi a pelusba, messze még a bömbölés, de a tiszta, száraz érzés mindennél kellemesebb.

DSC03826
Hazafelé ugyanolyan volt, mint oda. Csak az érzés volt más

 

Ez az állólámpás már akkor is jobb volt, mint az előző tíz autóm bármelyike, amikor megvettem, de most ott tartok – nem is tudok elképzelni helyette másikat. Talán csak egy ugyanilyet, tolótetővel...

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr855809696

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az autóhacker és a magyar munkaerő... 2014.02.17. 22:03:11

Ha Csikós úr nem ír egy újabb kalandjáról, isten bizony más témát vettem volna elő. Csakhogy önjelölt nyelvújítóként eszembe jutott egy érdekes kifejezés: Autóhacker. Ez pedig sok dologhoz elvezetett, így kénytelen vagyok egy kicsit a magyar munkaerő k...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csikós Zsolt 2014.02.16. 20:06:22

@Hurri Kán:
Hm, jó kérdés. A motorban sok élet van, váltóban, diffiben, futóműben is, annak nem sokat számítana. Gondolom, a kárpitok, a kezelőszervek, az egyéb kütyük (fűtés, ablaktekerő-mechanikák, ülésrugók) jobban megsínylenék, mert azok már rég túl vannak a szavatosságukon. Lehetne jóval többet is használni, de jönnének a nyűgök.

@Schütii:
IIH jó, semmi nincs vele. Koszolódik...

@dr.oid:
Úgy fáj a friss tömésem, hogy tönkretette a hétvégémet, de droid úr, nem bírom ki röhögés nélkül, istenem, a művészete minden pokol falát átüti :-DDDD

@Antony Mann:
Többféle célszerszámot is vett már, ebayen, de ezeken az öreg szarokon kifognak. Végül mindig marad az ötletelés. És a törött gyári szerszám.

@5E GT:
Nem érted. Elkezdtél lesajnálni valakit, aki nem először lát ilyen problémát, ráadásul a profi autószerelők után végül nála landol fél Balaton környékéről minden megoldhatatlan dolog. Ez a blog privát felület (mint már ezerszer megírtam), és ha valaki alap nélkül elkezdi akár a kollégáimat, akár a posztokban szereplő illetőket kellemetlen helyzetbe hozni, úgy, hogy ők nem tudnak védekezni (mert vagy nem akarnak a nyilvánosság elé lépni, vagy nincsenek gépnél, vagy nem értenek hozzá, hogy kell), az én felelősségem, hogy az elején leállítsam a pocskondiázást. Bárki, de bárki örökre szokott tiltani innen, csak én vagyok, aki egy napra nyomja ki, aki elkezd sivatagosítani. Egy nap éppen elég a sivatagosítás leállítására, holnap már alig lesznek ezen a poszton. Ilyenkor kezdődne egy hosszú vita, hogy Karesz profi/nem profi/így kell/nem így kell/célszerszám/nem célszerszám/apámnak csébje van az enyémnek meg cascója - erre nincs időm, van itt még százötven másik kommentelő én meg egyedül vagyok. Ilyenkor jön a moderál gomb - elég nagy tapasztalatom van abban, mikor indul el egy vak pingpongmeccs, ami a többi kommentelőt elriasztja.

ANTI-SQUIRREL 2014.02.16. 20:09:34

Ahogy mar masok is emlitettek az ido tenyezo nagyon fontos a szerelesnel. Ha nincs megfelelo szerszam akkor egy remalom a szereles. Nagyon csodalkozom hogy egy merci szervizesnek nincs egy ilyen alap szerszama. Na mindegy nem trollkodni akarok, nem az a cel.

Amugy a regi allolampas diesel merci motorhanggal teljesen egyet ertek. Nekem egy 220D-m volt allolampas (1974) es melegen a motornak pont olyan hangja volt mint egy alom! Volt uj TDDI Ford mondeom es annak minden volt a motorhangja csak szep nem.

Amugy ebay-en (Angol/Nemet) kell korul nezni szerszam utan, ott bazi olcson van minden es nem sok a postakoltseg sem. Eleg sokan postaznak a komoly cegek kozul kulfoldre is.

pánk floyd 2014.02.16. 20:11:54

Mi lesz 30 év műlva, amikor a Magic Body Controllt, vagy sávtartó automatikát fogjátok szerelni, az akkori veterán Mercin?

ne most (CX) 2014.02.16. 20:23:53

@ANTI-SQUIRREL: A célszerszám sem tart örökké. Miért vásároljon új szerszámot a bontószökevények miatt? Új mercihez nyilván megveszi.

xfile 2014.02.16. 20:26:00

Hi mindenkinek!

Zsolti grat,végre vasárnap,végre szerelős poszt,de jólenne már bemutatni a Kati új 190-esét is.
Személy szerint örültem volna egy ritka 190 2,5 turbo dieselnek is,ha az jön össze,vagy egy erről szóló poszt,de sajnos ugyanolyan ritka,vagy még ritkább,mint az autó...

Csikós Zsolt 2014.02.16. 20:41:57

@xfile:
De hiszen bemutattam... Mit lehet annál jobban bemutatni, hogy itt van a fotókon, ezt vettük? Egy darab 190-es szívódé két liter, tolótetővel, elég jó állapotban :)

dr.oid 2014.02.16. 20:42:06

@Csikós Zsolt:
Nem vagyok beszari gyáva lekvár gyerek
de a fúróvijjogástól gatyám szára remeg
a doki kövér gázt ad a kompresszorpedállal
a székkarfát karmolva küzdesz a halállal
csinos asszisztensnő lelket önt most beléd
Dolph Lundgren módjára ütnéd kínzód fejét
de csak hitvány gyík vagy ki kínzásért tejel
makognál valamit a jódoktor meg felel
öblítsen jó lesz így nem magas a tömés
egy fogorvosi session életedben törés..

előfordul ha nem megfelelő a fúrószár hűtése túlmelegszik
a hőhatás miatt pedig begyullad a fogbél a tömés alatt
kerülni kell a csoffadék székkel és műszerparkkal
rendelkező fogorvost de a szaktudást nem tükrözik a csilivili gépek
a japán tudósok akik föltalálták a fogszuvasodás elleni oltást
sajnos nyom nélkül eltűntek :D

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.02.16. 20:44:23

Jo iras :) olvasas kozben vegig vartam a fordulatot hogy " es akkor elugrottunk X hez hengerfejert" de nem, Karesz kimozogta!!:)))

Kim Jong Un 2014.02.16. 20:49:29

Na ilyenkor kerdeznem meg, hogy egy ilyen szerelohoz kepest hol vannak a markaszervizes makimajmok, akik mindent csak komplett alkatresz csereben tudnak elkepzelni, hogy elkerhessenek millios osszegeket?

Krisi 2014.02.16. 20:50:51

tegnap láttalak titeket a Capy út aljánál, úgyhogy sejtettem, hogy nem történt nagy baj :)

(a jobb hátsó helyzetjelző mintha nem égett volna, de lehet hogy rosszul láttam)

Bushley 2014.02.16. 20:58:41

Ilyen hozzáállású embertől vennék szívesen autót. Aki ért az autó nyelvén ha kicsit kopog vagy valami nem kóser a gondok elébe megy és ne halogat...

Az a géptető nem áll valami szimpatikusan számomra a 35-ös képen.. 0.o

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.02.16. 21:02:20

@Kim Jong Un: a márkaszervizes makimajom _időre_ dolgozik. Beletört a csúcs a hengerfejbe? Le-gépműhely-fel-összerakás-beállítás-kódtörlés vagy a központi raktárból holnapra itt a vacsi új HF. Te se szopnál vele vég nélkül abban a helyzetben, hidd el. Amíg garanciás az autó, ezt benyeli a gyártó vagy beszáll neked 50-70% között (tőled függ) a cserébe. Gari után? Hehehe. Van egy német oldal, keresd meg, szegény kerl alatt a használtan (se olcsóért) vett W220 beázott és elintézte az egész elektronikát. Szerinted hol van most a kocsi?

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.02.16. 21:03:51

@Bushley: a géptetőnek semmi baja, a lökös lett amolyan 'dácsiásan' (=szemre) visszarakva valami kis bumm után.

ne most (CX) 2014.02.16. 21:04:47

@Bushley: A gondok elébe megy? Az vén roncson 1200 helyen lehetne javítani, amiből kiválasztott egyet. Az öreg autó lehet hibátlan, akkor is az az érzésed, hogy reménytelen.

Kim Jong Un 2014.02.16. 21:09:28

@Make Valamit: en most nem arrol beszelek, hogy mekkora a nyomas rajtuk. En arrol, hogy eddig akarmennyivel futottam ossze - bar en mar csak visszahivasra viszem markaszervizbe a kocsikat - kurvara sotetek mar bocsanat. A tudasuk addig terjed, hogy na akkor kiszedjuk a komplett alkatreszt, megrendeljuk az ujat, aztan azt visszacsavarozzuk, az ugyfeltol meg elkerunk 420 000 + AFA-t. Egyszeruen idiotak. Ha a hibakiolvasas nem mutatja meg _egyertelmuen_, hogy hol a baj, akkor vakarjak a fejuket, es tehetetlenek. Az a szerelo aki ert hozza, mar regen maganban viszi, 20X annyi penzert. Pedig ma mar egy szaros forumrol ki lehet turni eleg konnyen, hogy mi lehet a baj. Eddig akarmilyen gondom volt, angol nyelvu BMW forumokon szinte mindig megtalaltam a megoldast, akkor a szakim igen.

Kim Jong Un 2014.02.16. 21:11:12

@Kim Jong Un: a vege helyesen: ha megsem talaltam, akkor a szakim igen.

ne most (CX) 2014.02.16. 21:13:25

@Kim Jong Un: Szerelő nem fog fórumokat böngészni neked hetekig abban biztos lehetsz, bármilyen különlegesnek is érzed magad.

Kim Jong Un 2014.02.16. 21:24:09

@ne most (CX): nem ezt mondtam. En azt mondtam, hogy egy szaki megis ismeri az autokat, es szinte egybol tudja, hova kell nyulni. (pedig van olyan szaki aki igenis bongeszi a forumokat is ha kell)

A markaszervizes majom pedig nem ert az autokhoz es kesz. De legalabb kurva sokat kernek.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.02.16. 21:33:23

@Kim Jong Un: "A markaszervizes majom pedig nem ert az autokhoz es kesz. De legalabb kurva sokat kernek."

És tudnád milyen keveset keresnek. Nem egy jónevű márkaszervizben dolgozó haverom van, akik nettó 100 körül visznek haza. (Tehát meg van fizetve a hozzáértésük.) Ezt a színvonalat várja el a gyártó, ennyi. Vidd szervizbe amíg garis, de utána csak ha megnyerted a lottó ötöst.

bonfred 2014.02.16. 21:33:58

Csak most olvastam el a cikket. Nem értek az autókhoz, nem tudom célszerszám, nem célszerszám, nekem tök mindegy, ez a cikk már-már akadémiai székfolgaló! Csak így tovább Zsolti a négybéből!

Csikós Zsolt 2014.02.16. 21:34:35

@Make Valamit:
Kicserélve lett. Tökéletes volt, de hogy meg tudjam venni, az volt a deal része, hogy a szép lökős megy át egy restaurálás alatt levő autóra, nekem meg a használóson ezért lesz egy kis árengedmény. Szép autóm van, ezt meg nem kell sajnálni nagyon a városban.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2014.02.16. 21:37:36

@ne most (CX): Dehogynem, ha kell.
Igaz, az anyiba is fog kerülni. De azt a márkaszerviz vagy még többért vállalja, vagy nem vállalja, vagy már 5x elbaszta, és azért nem ott van az autó.

grease monkey (törölt) 2014.02.16. 21:38:18

@pánk floyd: Semmi ilyesmit nem fognak szerelni, mert a kalapács meg a hidegvágó oda kevés lesz.

turbo2 2014.02.16. 21:45:41

@palee5e: Valóban megoldja a dolgokat, csak azt nem értem, hogy ha annyi mercit szerel akkor mi a francért nincs pár célszerszámja? Az anyához tuti lehet gyártani egy fasza kis betétet és akkor egyből lehet hajtószárral kitekerni.....

Az azonban biztos, hogy az időnként makacs csavarokat a ráhegesztett toldatokkal ki lehet venni... Ez egyrészt a jobb erőhasználatnak (crowa vs. vágó) a feledződött erősebb anyagnak (járulékos öröme a hegesztésnek) és a felmelegített majd lehült anyagok hőmozgásának következménye.

ne most (CX) 2014.02.16. 22:03:27

@ColT: Igaz, a fórumozok fogják megjavítani a kocsidat, garanciával.

ne most (CX) 2014.02.16. 22:05:40

@turbo2: Makacs csavar inkább csak rozsdaszökevényben található vagy ha az autót valami fórumozó javította korábban.

Cro166 2014.02.16. 22:14:45

Nevetséges az után gyártott gumi áruk minősége. 2,5 éve kicseréltem a gyári kipufogótartó gumikat, "csak úgy", mert biztos el vannak már öregedve..gondoltam..legyen új.(Gomet)Tavaly nyáron, észre vettem, hogy elszakadt a hátsó dobot tartó gumi..vissza tettem a gyárit, aminek látszólag semmi baja sem volt. Most észrevettem, hogy a középső dob tartói is szakadtak.Tényleg, ezek ennyit bírnak? miből készülnek? Felháborító.

turbo2 2014.02.16. 22:25:29

@ne most (CX): Hát nem tudom, mondjuk nagyon sok olyan csavar van egy autóban amit normális esetben 10-15 évente csavarnak csak ki.... Ilyen volt pl a Citroen CX alsó és felső lengőkar tengelye ami egy csavar volt.... Vagy a hátsó stabilizátor csavarjai. Amik még ráadásul hajlamosak voltak az aluöntvénybe bele is szakadni... Vagy ha nem szakadtak bele akkor kíhúzták a menetet. És ettől még nem volt elrohadva az autó. A kipufogó környékén is vannak megoldhatatlan csavarok. Ez inkább anyag és kunstrukció kérdése... Lehet, hogy ma nem rohadnak bele a csavarok az autókba, de nem is tudok olyat ami 15 évig megy a gyári cucokkal.

JL 2014.02.16. 22:29:41

@5E GT: Hö! Este kerestem a hozzászólásodat - ami tényleg kilógott a sorból, de szvsz SEMMI sértő nem volt benne - és...??? Szerintem is túlzó volt a szigor. Mondom ezt úgy, hogy imádom Zsótti írásait, mindenekelőtt a Kareszosokat!

JL 2014.02.16. 22:36:41

@Csikós Zsolt: nézd vissza az "előéletemet", (itt) nemigen szoktam konfrontálódni, éppen ezért nagyon meglepett, hogy palee5e kommentjeit kiradíroztad. Szvsz abszolút EU-konform stílusban írta meg véleményét, NEM Karesz hozzáértését kérdőjelezte meg...

Ádi F. 2014.02.16. 22:45:44

@Csikós Zsolt: Latba vetve a jelenlegi autóidat sugárzik belőlük a megbízhatóság és a megkíméltség által árasztott melankolikus nyugalom. Tudom abszurdnak tűnik, de nem vágysz egy (ipari)hulladék nyújtotta szívásokra? Nem, nem töröld ki a memóriádból amit olvastál, életed legnyugisabb évei következnek, az elmúltra kizárólag az éves olajcserekor kezedre rakódott olaj fog emlékeztetni.

s.peter · http://www.telekgumiszerviz.hu/ 2014.02.16. 22:48:28

Szép történet lett ez, jól megírva :)

Mortis. 2014.02.16. 22:52:33

Uccsó kép:nem jó a termosztát?

halor 2014.02.16. 23:03:27

Ugye Csík úr fődvárra beugrott oda vagy visszafelé? Közel lakik a Berzsenyi utcához? A tavaszon ott nagy zaj lesz, fel fogom újíttatni a nyaralót :D

Algopirin 2014.02.16. 23:05:40

@Csikós Zsolt: Nem volt semmi sértő és bántó abban a kommentben.
Mikor elkezdtem totalcart és belsőséget olvasni szerettem az írásaidat. Hozzászólni nem szoktam.
Már nem teccenek annyira, ez, hogy törölted a kommenteket pedig teljesen indokolatlan volt. Szerintem.
Egy "hisztispicsa" lettél, már ne haragudj.

Mostanában azt látom, hogy csak Stump András ír jól közületek. Sajnos, és szerintem.

@JL: nem kellett volna törölni, nem volt avval baj.

@5E GT: nem volt aza a kommentel semmi baj.

Csikós Zsolt 2014.02.17. 00:04:26

@Algopirin:
Azt látjuk, hogy az értelmes kommentelők elfordulnak a posztok után való normális beszélgetésektől, ha két-három vitázó fél elsivatagosítja a kommentmezőt. A hisztis picsaság, már bocsánat, de valószínűleg abból fakad, hogy ráment eddig 6,5 évem minden második-harmadik vasárnapja arra, hogy különféle vélt és valós sérelmek miatt felajzott, esetleg a saját igéjüket minden áron hirdetni akaró kommentelők dolgait magyarázzam, olvassam, próbáljam meggátolni, hogy elsivatagosodjon a posztok kommentablaka. És sajnos épp az olvasóknak az az 5 százaléka ébresztett rá, hogy nincs más eszköz, csak a moderál gomb, akikre ráment az a borzasztó sok idő. Amit mindig a családomtól vettem el.

Hangsúlyozom, soha nem voltam arra kötelezve, hogy vasárnap, magánidőmben emberek problémáit kezeljem, nagyon sokáig önszorgalomból tettem. A hisztis picsaság azt jelenti ez esetben, hogy 47 évesen sok-sok fröccsenő epe után a józanabb eszemre hallgatok. Félek, hogy ha eddig olvastad a posztjaimat és nem értetted meg, most se fogod.

Annyit tennék hozzá az egészhez, hogy sehol másutt a magyar neten nem látsz olyan kommentelési lehetőséget autós médiában, mint nálunk. 10-20 komment maximum, ami össze szokott jönni. Szerinted akkor olyan sok baja van az olvasóknak a rendszerrel. Mindig az 5 százalék, aki nem látja át a rendszert, az teszi tönkre a mások szórakozását.

Csikós Zsolt 2014.02.17. 00:05:51

@turbo2:
Soha nem szeded ki ezt egy bármilyen precíziós betéttel. A Mercedes nem gondolta, hogy ezek az autók 41 év után még mennek majd. Ha gondolta, nem vélte, hogy szerelni fogják őket...

Csikós Zsolt 2014.02.17. 00:07:11

@halor:

Az elmúlt három évben három különböző szomszédos nyaralót újítottak fel a Jókai utcában. Minden nyarunk el volt b...zva, alig vártuk, hogy végre az idegbajos, zajos Zuglóban lehessünk újra :-)

Csikós Zsolt 2014.02.17. 00:11:06

@Ádi F.:

Te sem érted asszem. Van még rajtam kívül kábé félmillió veterános és youngtimeres Európában, aki ezt csinálja. Mind megőrült? Lehet. De hogy nekem épp elég annyi az új autókból, amennyit vezetem őket tesztautóként, és hogy 30 éve ezt a régiautózást csinálom, az talán sejtet valamit abból, mennyire van értelme egy ilyen kommentnek. Gondolhatod, hogy tudnék új autót venni, csak a Pontonból kitelt volna kettő. Mégse tettem. Valami fura dolog van itt...

Algopirin 2014.02.17. 00:13:03

@Csikós Zsolt: Részleteiben ezt nem tudom, legtöbbször csak beleolvasok a kommentekbe, Ti meg "hivatalból" végigolvassátok mindet.
Pl egy heti merítés utáni kommentek számomra ledöbbentőek, egyszerűen fogalmazva: nagyon sok a barom.
Azt értem, hogy ez nem hivatalos oldal, te pedig újságaró vagy. Tehát itt épp nem kéne a "családomtólveszemelazidőt" téma. Szerintem.
Én feltehetően sokkal több kommentet törölnék mint Te, de ami kapcsán most írtam neked, az szerintem teljesen kultúrált és normális hozzászólás volt.

A szórakozásról annyit, hogy szerintem több az anyázás pl heti merytésnél. Szerintem azokat jobban kéne moderálni.

Lehet, hogy nem úgy értem a posztjaidat, ahogy szeretnéd. Számomra már túl "modoros". De ez inkább rólam szól mint rólad, az elmúlt években erősen korlátozódott a toleranciaküszöböm (nem jó szó ez ide, de nem jut eszembe jobb).

Szóval továbbra is olvasni foglak, továbbra is jól fogok szórakozni azokban a percekben míg olvaslak, de a moderálási elveidet szerintem sosem fogom érteni. És szerintem nem is kell, mivel ez privát blog, így a te döntésed mi maradhat és mi nem. Elfogadom akkor is ha nem értek egyet vele. :)

Csikós Zsolt 2014.02.17. 00:13:56

@ne most (CX):

Te még nem láttál öreg autót. Vagy közelről nem. Ebben most már biztos vagyok.

Egyébként ezen az állólámpáson egy helyen van rozsda, ott se sok. Ha megnézed a Mike Sanders posztot, ott látod, mennyi. Egy tízéves autó megirigyelhetné a Weltauto telepén - tudom, írok használtteszteket, és mindig megnyugszom.

Csikós Zsolt 2014.02.17. 00:16:35

@Algopirin:

Vedd úgy, hogy akkor moderálok, amikor úgy érzem, beindul egy parttalan vita. Az vonzza a trollokat. És csak egy napra teszek ki mindenkit (amikor nagy ritkán kiteszek), nem büntetés ez, nem is okoskodás, csak a TC saját, privát felületén, a TC egyik posztja után egy TC-s újságíró magánidejének védelme.

Apropó, újságíró: szerinted mennyit kellene foglalkoznunk az újságírással és annak vonzataival? Napi 14 órát, heti hét napban? Mert miért is?

Algopirin 2014.02.17. 00:24:30

@Csikós Zsolt: Felőlem tényleg úgy moderálsz ahogyan szeretnél. Ezen a felületen sosem fogunk annyit beszélgetni, hogy megértsem. Plusz én nem írok sehol, nem találnak be a trollok, tehát úgysem fogom ezt megérteni. Én elfogadom, hogy moderálsz, csak nem értem. De nem is biztos, hogy kell értenem. Nekem ez ennyi.

Egyetlen megjegyzésem lenne még ide: itt most kevered, hogy újságíró vagy meg hogy magánemberként írsz. Ami érthető, de ha itt magánember vagy akkor úgy moderálj, és azért. És akkor tökmindegy, hogy újságíró is vagy. Szerintem.
Az újságírással egészen pontosan annyit kell foglalkozni, amennyit az adott munkahely megfizet. Egészen addig az időkorlátig míg nem megy a magánéleted rovására.

tailor13 2014.02.17. 01:57:21

@Csikós Zsolt: Távol álljon tőlem, hogy beleszóljak más dolgába, de szerintem a kolléga nem egészen erre gondolt. :)

Meggyőződésem, hogy a veteránozós társaság(tulajdonképpen én is beletartozom, hiszen idén 32 éves lesz az autóm...) egyszer el szeretne érni egy olyan állapotot, amikor az autó "kész" van, és nem kell babrálni, csak használni, esetleg néha időszakos karbantartást elvégezni rajta.

Az teljesen rendben van, hogy valaki szeret autót bütykölni, és megszüntetni az idegesítő, vagy éppen kevésbé idegesítő hibáit, de kellő kitartással ezek megszűnnek. Olyankor kevéssé hiszem, hogy eladja, és vesz egy másikat, amivel megint küzdeni lehet.

A Mester gondolom erre utalt, hogy neked ezekből olyan sok jutott, hogy arra csak egy magyarázat van, hogy szeretsz szívni, és ezért bevállalhatnál a megbízható 40 éves technika mellé egy modern hulladékot, hogy legyen mivel szívni :)

Persze lehet, hogy tévedek, ez esetben javíts ki kérlek, de az ember egyszer megunja, hogy mindig szögelni kell valamit az autón, mert még ez sem jó, meg az sem jó.

Én például kiválóan együtt tudok élni a repedt műszerfallal, meg a kopott kormánnyal, sőt, a picit lyukas fűtőradiátorral is, de a táncoló, erőtlen motorral nem, így ahhoz nyúltam hozzá. De egyszer eljön az idő, amikor annyira nem lesz már mit csinálnom, hogy szépen ezeket is feldolgozom, és bekerül egy jó radiátor, egy repedésmentes műszerfal, nem törött csészék a fűtéstekerő gombok alá, de akkor eszem ágában sem lesz eladni.

Nem vagyok még nagyon öreg, vidáman fiatalabb, mint az autóm, sőt még a motoromnál is, de már meguntam azt, hogy valamivel folyton küzdeni kell azért, hogy működjön.

De vannak esetek, amikor a kitartásodat, és türelmedet csodálattal nézem. A kuplungos történetnél én a második próba után kivágtam volna az egész hóbelevancot a MÉH-be, és betettem volna egy bontott lendkereket-kuplungot-kiemelőszerkezetet-hidraulikát.

Karesz előtt meg emelem kalapom, mert a telefonos segítsége az én autómnál 5 LE-t jelentett :)

kisörDög 2014.02.17. 02:04:51

@Csikós Zsolt: Szerintem se szedtétek volna ki csak úgy varázsszóra.Alig pár mm-en kell akkora erőt kifejteni ami elforgat több centi odagyökerezett anyagot..... Az ilyesmik sokszor még előmelegitéssel (izzóra szinte) és sokkal hozzáférhetőbb helyeken is megizzasztja az embert... Hamar megoldottátok a problémát,szép munka

kisörDög 2014.02.17. 02:12:33

@tailor13: Bocs hogy beleszólok,de ,egy veterán autó sosem lessz kész.A veterán autóbolondoknak (jó értelemben) való,aki kütyülni nem szeret,az ne vegyen veteránt.Szerintem attól izgalmas ez a dolog hogy ,,gondozhatod,, a kedvenced... Én egy Guzzi-ról álmodom,problémás a garázs emiatt egyenlőre nem lehet téma,de ha igen,akkor nem egy újat veszek,hanem egy mondjuk 1976-ost,mert imádok szerelgetni.Szerintem a veterán az erről szól,része lenni a motornak-autónak.

tailor13 2014.02.17. 02:22:50

@kisörDög: Lehet, hogy másképp értelmezem ezeket a fogalmakat :) :)

Kis kitérő: van pár bő 20 éves motorom. Egyikhez sem kell hozzányúlni, köszönik, jól vannak, rá kell ülni, és menni vele. Én ezt az állapotot úgy nevezem, hogy kész van.

Van egy Simsonom, amit többször, több motorból raktam össze, saját igényeimnek megfelelően. Jelen állapotában tökéletesen funkcionál, viszont van két horpadás a tankon, meg egy kis fényezési hiba. Viszont ez engem pont nem izgat, mert használós motor, ezért számomra ez is kész van. Természetesen néha hozzá kell nyúlni, de ez általában izzó és olajcserére korlátozódik.

Van egy W123 200D-m, ami ugyan még nem tart ilyen fázisban, de ha így folytatom, 1-2 éven belül eléri az ehhez hasonlatos állapotot, és akkor azt is késznek fogom titulálni. Persze akkor sem lesz szalonállapotú, mert nem fog telifényt kapni, meg bele van vágva egy utólagos tetőablak, ami marad, de remélhetőleg nem lesznek zörgések, nyikkanások, satöbbi.

Jelen állapotában valami kezd elájulni a futóműben, majd amikor nem csak 3 naponta koppan egyet, megcsinálom. Persze a kopó alkatrészek mindig kopni fognak, és előbb-utóbb el is kopnak, és mivel az autó nem új, hol egyik, hol másik fogja feladni a harcot az idővel és a kilométerekkel, ezért nálam ez belefér a gondozás fogalmába.

Azért vettem az autót, mert tetszik, mert a hangulat, amit sugároz nekem fontos, és ebben érzem jól magam. Ettől még használom, mert azért van, ha valami elromlik benne, megjavítom. De ritkán romlik el. Ettől még hozzá szoktam nyúlni, hogy valami korábbi nem egészen tökéletes állapotú részén javítsak egy kicsit. Amikor ezek elfogynak, élvezni fogom a gondtalan kilométereket, és lemegyek a térképről vele, mert a szerelgetésnél egy dolgot szeretek jobban: menni vele. :) :)

Azt hiszem, erre mondják, hogy nem vagyunk egyformák :) :)
Peace.

kisörDög 2014.02.17. 03:19:20

@tailor13: Nem ebben van a gond,hanem abban hogy te elvárod hogy kész legyen. Egy veterántól,ill. te esetedben határeset a veterán szó (mercid).A motorokról meg már nemis beszélek,egy 20 éves motor bizony megy is,gond nélkül ha nem kalapáccsal javítod.Én itt veteránokról beszélek.És az nem arról szól hogy ,,Olyan ügyes vagyok majd én megcsinálom a kicsikét,, hanem arról hogy ,,gond van?ok,megcsinálom,tudom régi,számoltam ezzel,szeretem,, Igy veszek veteránt. Amen

kisörDög 2014.02.17. 03:32:54

@tailor13: amúgy,ne nagyon várd meg míg sürűbben kezd el kopogni.Mert,ma lehet elég egy alkatrészt kicserélni, ,,holnap,, meg majd 3-at fog kelleni.Ismered hogy van

Parasut 2014.02.17. 05:17:43

Vágó,és kalapács nagysága egyenes arányú a munka intenzitással:))Ha már olyan sok Mercit javitok akkor csinálok kiszedö szerszámot,legalább is én már csináltam annó mikor ilyeneket kelett cserélni.Ha meg azzal nem jön ki akkor nem egy HAZET kulcsot áldozok,hanem egy rossz csúcs házat hegesztek be,és azal hajtom ki a leszoritó anyát:) Igaz mindenki máshogy veri szét a kezét:)Három csavar helyett meg egy vastagfalu csövet érdemesebb oda rakni,és kilehet ugyan úgy huzni menetes szárral az elökamrát.Erre mondják mindenki máskép csinálja:))

Pintér Miklós 2014.02.17. 05:52:48

@sunblind: En is itt estem le a szekrol... :)

Ádi F. 2014.02.17. 07:14:42

@Csikós Zsolt: Ó, nem nem félreértesz, messziről látszik, hogy a mostani szerelésed alkalmával egy apró, de talán nem mindennap előforduló hibát küszöböltetek ki, ez egy megbízható vas. Tudom, ezt szereted, de amikor olyanokat írsz egy autódról, hogy ilyen, megy olyan szuper, megbízható, szépen megy, utána szoktál írni vásárlós posztokat, ilyet, meg olyat vennék és társaik és gyakran emlegeted, azt h sok olyan autó van, amit szeretnél bitorolni életed során. Jó, tudom most megállapodtál a foltosnál, nem vitatom, hogy keresve se lehetne hangulatosabb és jobb (öreg)autót találni, ráadásul ez nálad hatványozottan igaz :-).

piramisfaló 2014.02.17. 07:19:24

Nem nagyon szoktam , de most muszáj hozzá szólnom. Látom sokan hiányolják a cél szerszámot. Higgyétek el súlyos pénzeket költöttem ezekre a gyári célszerszámokra, amik sajnos mindig a kukában végezték, akkor pedig marad a kreatív "tákolás", de úgy érzem mindig megoldottunk mindent. Az autó szerelés sokszor tényleg nem csak az alkatrész cseréről szól, engem még így tanítottak, legyen az motorikus, elektromos, vagy bármilyen probléma. És igen, nagyon sok időt töltök el a számtó gép előtt, ha kell fel veszem a telefont és tanácsot kérek más kollégától, ez aszt hiszem így helyes,mint szokták mondani a jó pap holtig tanul. Ezekből a hozzászólásokból is sokat tanulok, sokszor alkalmaztam már megoldásokat amit itt olvastam. Ez talán közhelynek hangzik, pedig nem az. Azt hogy név, cím és ismeretlenül valaki, másnak a munkáját ócsárolja azt tényleg kikérem magamnak, az összes kolléga nevében.Ezek a szerelések nem csak arról szólnak, hogy meg oldjunk egy problémát, hanem a barátságról, a jó kajákról, és hogy jól érezzük magunkat. És nem utolsó sorban Ti ne kövessétek el azokat a hibákat amit mi elkövetünk. Ez azt hiszem a Csík cikkeinek a legnagyobb mondani valója.

kisörDög 2014.02.17. 07:38:42

@piramisfaló: Szerintem is kicsit sok az okos hirtelen.Kicsi falumban (3000 lakos) van 10 ember aki fel meri egyáltalán nyitni a motorháztetőt.Normális dolog-egy utcában egy :) Abból 4 tudja megoldani a bajt.... Csikósék megoldották? Meg :)

NekemNemEzKell 2014.02.17. 07:43:32

Nagyon élveztem! Szinte együtt erőlködtem Karesszel, amikor dolgozott.A nejem szerint még csücsörítettem is!Mintha ott álltam volna mellettetek végig, szerelésközben...
Nagyon jó!

Rocko- 2014.02.17. 07:48:59

@Csikós Zsolt: akkor ezt most értem úgy, hogy a Merci nem az örökkévalóságnak tervezte ezeket az autókat? :O

sq 2014.02.17. 08:18:24

nahát, pont ugyanitt szoktam megállni pisilni a zselicbe menet.

Csikós Zsolt 2014.02.17. 08:20:11

@tailor13:

Ha az Erára gondolsz, hát ott kivágtam az egész kuplungot a 2. próbálkozásnál, ment bele bontott lendkerék, új szerkezet, tárcsa, kinyomó - és továbbra is rossz volt :-))))

Egy rakás dologgal én is együtt tudok élni, pontosabban egyáltalán nem zavar, és szerintem hasonlóak azok, mint nálad - nézd meg, Foltos messze van a patikaságtól. De amit a kommentelők közül páran nem értenek meg, az az, hogy csak akkor írok az autóról, amikor valamit kell rajta, és ez marad meg mindenkinek. Ja, meg vételkor és eladáskor, de az nem számít. Ha összeszámolod, a Foltosról eddig így hat poszt született és lassan két és fél éve megvan, az öt posztból pedig egy arról szólt, hogy kinyomtam Mike Sandersszel, egy, hogy lefestegettem, egy, hogy a Bandi megmentett némi szigszalaggal Bokorba menet, tehát igazi szerelős poszt három született. Az azért nem olyan sok :-)

1127ccm 2014.02.17. 08:22:17

Par nagyhangu kommentelo szerelo meg eleteben nem latott autot kozelrol. Max amikor a sajat uj aautojat viszi kotelezo szervizre.
A gyari celszerszam az elso alkalommal fordulna ki a csavarbol es lesarkalna azt. A markaszerviz meg mosolyogva felajanlana egy uj hengerfejet kedvezmenyes aron. Ugye senki nem gondolta komolyan h egy ilyen torott, 40eves, belerohadt csavarral szivnanak... ?!
Fel is haborodtam magamban az emberi hulyesegen. Csak ne bizonygatnak.
Gyari celszerszam... mi?! Markaszerviz... mi?!

Csikós Zsolt 2014.02.17. 08:23:39

@Rocko-:

Dehogy. Gondolom, 15 évre. Csak elszámolták magukat.

@Ádi F.:

Ó, erről most nem írok vásárlósat jó darabig :-) Különben a vásárlásaimat általában az unalom diktálja, pontosabban hogy felmérem, rövid az élet, és még sok kipróbálandó autó van a listán. Aztán mindig veszek egy Mercedest...

grease monkey (törölt) 2014.02.17. 08:58:20

@1127ccm: "A markaszerviz meg mosolyogva felajanlana egy uj hengerfejet kedvezmenyes aron."

Lövésed nincs, hogy van felépítve ez a hengerfej, vagy hogyan dolgozik egy márkaszerviz. Legrosszabb esetben levették volna a fejet és kitolják az előkamrákat belülről.

"Fel is haborodtam magamban az emberi hulyesegen."

Kezdheted is a sajátoddal.

1127ccm 2014.02.17. 09:13:39

@grease monkey: na jo igazat adok, levehetnek a hf-et es kiuthetnek belulrol. Azon nagyvonaluan tova siklottal h a celszerszamot istenitoknek szolt. A mindenhato gyari technologianak.
De gorgessuk tobabb a te igazadat, spekulaljunk: megerne szerinted egy 40eves diesel mercedest markaszervizbe vinni hengerfej levetelre??
(Most nem megyek bele a szoveg ertelmezesedbe hamár lehulyeztel)

hofi601 2014.02.17. 09:13:50

@Csikós Zsolt: @dr.oid: Urak! Köszönöm, jól indult a nap. :)

grease monkey (törölt) 2014.02.17. 09:27:54

@1127ccm: "A gyari celszerszam az elso alkalommal fordulna ki a csavarbol es lesarkalna azt."

Vagy nem. De a fotelból nyilván kényelmesebb azt képzelni, hogy igen. Ha az embernek nincs pénze célszerszámokra, akkor pedig különösen kényelmes gondolatok ezek.

karlmann 2014.02.17. 09:38:08

Egy apró segítség, hasonló helyzetben, amikor évtizedek óta "begyógyult" alkatrészt kell kioperálni. A külső hevítés mellett, a belső hűtés nagyon sokat tud segíteni. Több gyártónak is van fagyasztós csavarlazítója, -szándékosan nem írok gyártót - ami segít elválasztani az "eggyé vált részeket". Pillanatok alatt le tudja hűteni az adott alkatrészt fagypont körüli hőmérsékletre és ha e mellé kívülről hevítünk, akkor a szétválás sokkal könnyebb és problémamentesebb lesz.

Sonko 2014.02.17. 10:05:23

@Csikós Zsolt: Köszönöm az újabb postot, részben a te írásaid hatására leszek egyre jobban öregautó rajongó :)

Ugyan kell ezekkel foglalkozni, de megjavíthatóak, és karakteresek. Nekem már a külső megjelenésük eldönti a kérdést, az újabb autók formája egész egyszerűen nem tetszik, kevés kivételtől eltekintve

A kommentelőkről, trollokról sok év fórumozás után az a véleményem, hogy aki hülye, repüljön a picsába. Felesleges vele hosszú vitát folytatni, 100-ból egy képes leírni hogy "bocsánat, tévedtem". Ehelyett inkább hagyjuk meg a kommenteket az olyan hozzászólóknak akik érdemben hozzátesznek.

"Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics: Even if you win, you're still retarded."

"Arguing in the internet is lik

Ps.: A nyáron a Béla király úton egyszer dudáltam ám tetszésemet kifejezve ezen járműved iránt. (chopperes hülyegyerek). Mivel nem váltottam ki reakciót, azóta öri hari van, tudjad.
:)
(hacsak nem mászkál egy ugyanilyen zöld állólámpás ugyanerre, ebben az esetbe őt utálom nagy erőkkel)

alfax 2014.02.17. 10:16:59

sárga címkét ki kéne rakni.

1127ccm 2014.02.17. 10:19:43

@grease monkey: bizonyara nagyon sok 40eve berohadt plusz torott csavart szedtel ki gyari celszerszammal ugyhogy nem is vitatkozom, inkabb meghajlok tudasod elott. Reszemrol ez a vita lezarult.

tailor13 2014.02.17. 10:48:24

@kisörDög: Nem várom el, mert szeretem javítani, de azt hiszem, hogy idővel el fogom érni azt az állapotot. A futómű egyelőre így marad, mert futóművesnél rángatópadon nem produkálta, így nem jöttünk rá, hogy pontosan mi ájult el.

vancello · http://vancello.hu 2014.02.17. 11:08:24

Tegnap nem volt időm olvasni, mert beiktattam egy totális autótakarítást (ebből következik, hogy ma esik az eső). Hétindítónak viszont remek volt.
A fröcsögőket tojd le Zsolt, energiavámpírok. Az életed egy másodperce is tartalmasabb az ő egész sivár életüknél. Én legalábbis mindig így állok hozzá, ha engem zargatnak.

tailor13 2014.02.17. 11:16:17

@Csikós Zsolt: Speciel most Foltos kuplungjára gondoltam, amikor többször szedtetek le váltót, mint ahányszor én kihúzom a nívópálcát két.olajcsere között :)

Nem, mintha a kommentelők Általad említett részét akarnám védeni, de szerintem azért jutnak ilyen következtetésre, mert azt írod, sokat robogózol, az autóid meg keveset mennek, nem jön nekik az infó, hogy a három szerelős poszt létrejöttéhez beletekertél az autóba mondjuk 20 ezer km-t, amihez egyébként semmi közünk :)

kisörDög 2014.02.17. 12:14:17

@tailor13: hát érdekes mindenesetre,gyanus.Ha valami koppan ott valami nagyon nem stimmel.

tailor13 2014.02.17. 12:15:29

@kisörDög: Tudom, és fölöttébb zavar a tudat, hogy valami nem jó. Amint rájövök, mi az, cserélem is.

kisörDög 2014.02.17. 12:27:27

@tailor13: nem mondom biztosra de a szilenteket és a kormányműt is át kell nézni.Mert,ahol gumi van az adhat ilyen hangot.Nemtudom elöl-e vagy hátul,de ha pl. hátul,akkor szedj ki mindent hátulról ami ,,tompítaná,, a zajt,jobban be lehet határolni...

kisörDög 2014.02.17. 12:30:46

@tailor13: egyik haveromnak egy eltört rugó csinálta ugyanezt.Először semmi,aztán hetek múlva mihelyt a füre ment állandoan.De mivel a müszer nemmutatott semmit,gondolom a rugó rendben

lodola 2014.02.17. 13:00:31

köszi Zsolti remek írás volt,félig miattad lettem ÖREGDÍZELMERCIS és egy pillanatra sem bántam meg,
remélem még sok szerelős poszt lesz,ebben a műbuzis autós társadalomban én már alig találom a helyem,de ha a Kareszos történeteket olvasom végre jól érzem magam

Csikós Zsolt 2014.02.17. 13:10:16

@Sonko:
Annyian dudálnak. Mind meg akarnak ölni... :-)

Az idézet zseniális az inteneten vitázásról...

@tailor13:
Két alkalommal (igaz, az elsőn belül többször is), az nem sok :-) És csak azért, mert előszörre nem lett meg a hiba.

Ádi F. 2014.02.17. 13:39:11

@Csikós Zsolt: Gondolom a totalcar magazin és a coty tagság is rabolja az időd, nem beszélve a ponton által elszívott pénzről, pfff ez keleteurópa, ingyen dolgozunk..... Ha a helyedben lennék, nem adnám el a foltosod, főleg nem másik autó miatt, szimplán leállítanám egy fedett helyre és egy év után elővenném, tudod milyen, amikor rádöbbensz, hogy van egy számodra nagyon-nagyon kedves és jó autó, amibe újra beülhetsz? Átéltem hatott, gyorsan jönnek fel az emlékek, pedig nálam csak egy év telt el, amíg nem használtam a 205-ös pugomat. Szóval igazad van ezt nem add el, nem tudnál állólámpát venni ennyiért.

Sonko 2014.02.17. 13:56:48

@Csikós Zsolt: Becsszó nem volt emberölési szándék! Gépjármű-eltulajdonítási nagyon is, de semmi gyilkosság.

ne most (CX) 2014.02.17. 14:59:23

@Csikós Zsolt: Inkább úgy mondanám, nekem nem nedvesedik a bugyim a 40 éves autóktól és nem hiszem, hogy én képviselném a kisebbséget. A régi autó, akkor sem lesz mai mércével megfelelő, ha éppen ma reggel hozták volna ki a gyárból.
A Weltautós product placement-et meg nem is értem. Egy tízéves autó, harmad ennyi munkával lehetne kitűnő állapotra hozni és még légzsák is lenne benne (ha esetleg valaki a családját beleülteti).

grease monkey (törölt) 2014.02.17. 15:35:56

@1127ccm: A szerszámot megnézve talán magadtól is rájössz, miért beszélsz hülyeséget azzal, hogy kiugrana:
www.klann-online.de/en/Products/WebCatalogue/ProductCard/tabid/220/eid/8291/Default.aspx

Elég szánalmas, ahogy ahogy a fotelból osztod az észt nagy hangon, miközben sem a hengerfej, sem a célszerszám felépítéséről nincs halvány lövésed sem.

Csikós Zsolt 2014.02.17. 15:41:17

@Ádi F.:

Mondom, eszem ágában sincs eladni, a legjobb állólámpásom, ami valaha volt :-) És használom, még ha vannak is kihagyások néha. A korróziót meg csak remélem, hogy valamennyire kordában tartja a Mike Sanders, eddig még úgy tűnik, igen. És persze nem adnák meg érte azt a pénzt, ami kifejezi, mennyire jó, mert szépnek nem szép, lóg az orra, görbe mindkét ütközője, az egyik ajtaja meg van húzva, és a fényezése, nézd már. :-)

@ne most (CX):
Súlyosan rohad egy csomó közülük, alulról, csak az emberek azt nem nézik. Amikor újságíró lettem, mindenki nézte az új autókat, szépek, metálfényűek voltak, naezekmárnemrohadnak, mondta mindenki. Ma meg húszéves lyukas szar mind, némelyiket hamarább ette meg a korrózió (és sokkal), mint az elődjét (W124-W210, 190-es és C osztály) :-)

Csikós Zsolt 2014.02.17. 15:45:56

@ne most (CX):

Bocsánat, most vettem észre, nem volt kinn a szokásos sárga cetli a poszt előtt... Orvosoltam!

1127ccm 2014.02.17. 16:00:39

@grease monkey: mostmar megneztem a belinkelt szerszamot es elnezest kell kernem toled! Valoban ez egy hasznalhato alternativa lenne.

Hurri Kán 2014.02.17. 18:52:21

@tailor13:
Akkor -ahogy te is írtad- az előző tulajok trehányságának orvoslása után végül is nem problémásabb, mint egy mostani, 10-12 év körüli használt bármi. Rozsdával még nincs gond, vagy volt már lakatolva?

Csak hát az a nagy lutri, hogy az előző tulaj mit hagyott hátra... Egyelőre ezért nem merek valami hasonló, esetleg pár évvel fiatalabb valamibe beleugrani. :)

@Csikós Zsolt:
Akkor végül is -kezdeti nagyszerviz után- évi 8-10e kilométert minden különösebb gond nélkül lehetne használni.

tailor13 2014.02.17. 19:17:05

@Hurri Kán: Még az előző tulajok trehányságával együtt is sokkal kevésbé problémás, mint egy 12 éves használt bármi, ismeretlen előélettel.

Most lakatolódik. Az én esetemben is voltak csinos meglepetések, de túlélhetőek. Drága egyik meglepetés orvoslása sem volt :)

Ádi F. 2014.02.17. 21:04:17

@Csikós Zsolt: Erről a rohadásról... nemrég nézegettünk 210-es kombikat, mindenhol, mindenhol rohadnak, a tetőn, az oszlopokon, az ajtók mindenhol, szörnyű, tényleg az, ehhez képest van egy olyan állólámpám, amit az előző tulaj 16 évig tárolt egy szép betonplaccon és ez lényegesen jobb állapotban van sok pápaszemesnél, nem rohad csak a sárvédőnél, de most a másodvágányon pihen. Mért is rohadna az autód, megkap mindent, nem ezzel mész a latyakba taxizni :-). Ha tehetném és nem sajnálnám én is az állólámpával járnék minden nap, hihetetlen hogy feldobja a napod, ha egy ilyennel araszolsz a reggeli dugóban, egyszer írhatnál az autód előéletéről, hogyan maradt ilyen szép állapotban 20 év magyarország után, egy biztos, vigyáztak rá, ami elég egyedi. (ha publikus)
Ja, ennyi hiba kell rá, különben sajnálnád.

Ádi F. 2014.02.17. 21:10:31

@tailor13: Jellemző a magyar autókra, az előző tulaj spórolni szándékozott a berheléssel, amit majd mi fogunk orvosolni... Miért nem lehet a típustisztaságra törekedni, ami az eladásnál szinte mindig megtérül, az esztétikumról nembeszélve.

tailor13 2014.02.17. 22:28:42

@Ádi F.: Berhelés nem nagyon volt nálam, inkább csak elhanyagoltság. Meg néhány ravasz trükk, mint például a 200D motor 240D számmal, és hasonlók :) :)

ne most (CX) 2014.02.18. 00:08:55

@Csikós Zsolt: Rozsda? Csak nem valami ilyesmire gondolsz?
Baujahr 2006 www.youtube.com/watch?v=UBkx6078c0U
A vizes bázisú festék bevezetése nem volt zökkenő mentes.

Ádi F. 2014.02.18. 17:08:13

@tailor13: Ó, az igen, túl egyszerű bejelenteni az okmányirodában, de ezek a ravasz trükkök teszik tönkre az elsó pár évet :)

Peter Csongradi 2014.02.18. 20:48:53

Csikós Úr!
Köszönjük a remek cikkeket, még több ilyet! További jó egészséget, és eredményes munkát kívánok!

Tisztelettel: Csongrádi Péter

grease monkey (törölt) 2014.02.18. 21:07:58

@piramisfaló: Semmi sem tart örökké, de ha tönkremegy egy szerszám, veszünk egy újat. Nem az a megoldás, hogy kőbaltát használunk helyette. Egyébként én szeretném látni, hogy eltöritek a Daimler előkamra-kihúzó csúszókalapácsát:
www.klann-online.de/en/Products/WebCatalogue/ProductCard/tabid/220/eid/8293/Default.aspx

MrChip 2014.02.19. 11:46:30

Csikós Úr!
Kéne még egy két motor, vagy autó a garázsban, túl ritkák az írásai, pedig örömmel olvassuk ám!
Szombat vasárnap reggel mindig abban reménykedem, van egy jó kis Csikós írás :) gondolom nem egyedül, és hát nem szép dolog csalódást okozni, a t. olvasóknak! Szívesen hallanék már a Ponton karburátor folytatásról is!
Csak így tovább!

xfile 2014.02.19. 23:56:18

@Csikós Zsolt: Igazad van,rosszul fogalmaztam,úgy gondoltam mikor kerül először Visz-re a jóságos Karesz kezei közé?
Nem meghibásodásra gondolok,hanem egy teljesen átlagos,ezt azt kicserélünk,stb látogatásra.
Mindenesetre várom a legközelebbi posztot!

turbo2 2014.10.29. 20:26:49

Azért azt jelezném mindenkinek, hogy a CÉLSZERSZÁM nem feltétlenül jelenti, hogy a GYÁRI célszerszám.

Hogy érthető legyen: ha gyakran kell valamit csinálni akkor készítek hozzá egy olyan eszközt ami megkönnyíti a munkát és máskor is használható, de gyakorlatilag csak erre, mert az átalakítás miatt másra már kevésbé lesz jó.
És ez az átalakítás bármi lehet ami célhoz vezet.
A lényeg hogy többször is használható megoldás nem pedig ad-hoc egyszeri buhera.