Négy hét, és ez Rómába indul

  2014. június 22. - Csikós Zsolt Címkék: utazás totalcar flotta szívás bianchi szerelés Róma tcflotta Autobianchi Bianchina

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


csik_matrica_s.jpgMár csak egy hónap van hátra az indulásig. Az autó köszöni jól van, épp motor nélkül heverészik a hűs garázsban, mint aki jól végezte dolgát. Magánál a motornál teljes a fejetlenség, pontosabban a hengerfejetlenség, épp most várja, hogy összerakjam (a poszt végére már módosult a helyzet – a szerk). A nagy tömegek számára ez most csak egy lapátolható romhalmaz (látom a garázs előtt sétáló bámészkodók arcán), ami viszont egy elmebeteg állítása szerint bő négy héten belül alkalmas lesz arra, hogy Autobianchi Bianchina Panoramica nevű autóként egy családot Rómába vigyen boldogan nyaralni. Az elmebeteg én vagyok.

Útvonal megtervezve, a bedandbreakfast.it-n Kati által sok-sok munkával kikeresett szállások lelevelezve, mind lefoglalva, előlegek átutalva, három napja az utolsó, a modenai szállás is meglett. Összesen hét helyről van szó, Pisa, Róma, Gubbio és Porto Garibaldi mellett tervezünk több napot, a többi ponton csak egyet-egyet. De nemcsak az autóval van probléma: a szabályok szerint nemigen adnak ki szobát három éjszakánál kevesebbre, mert a látogatóváltásokkal van a legtöbb meló és logisztikai probléma.

09
Gyerekeim már nagyon várják Olaszországot. Én egyelőre csak gürcölök

Mi viszont a 80-85-ös utazótempójú Bianchival nem tudunk autópályán menni (legfeljebb csak első és utolsó nap, Lellétől Triesztig és visszafele, mert akkor épp kamionstop lesz), ezért 200-300 kilométeres etapokra leszünk csupán képesek. Nem tudjuk megoldani az utat egy éjszakás szállások nélkül, ez tény.

Nos, fentiek megoldására vezettem be a szívhezszólás intézményét. Mindegyik szállásadónak elküldtük a Bianchi és a család fényképét, s megírtam, hogy ezt a 49 éves kisautót készülünk hazavinni a hazájába látogatni, kérem, legyenek megértők. És lám, mindegyik kiszemelt területen akadt legalább egy rendes olasz, aki a szívhezszólás nyomására belement a rövidített ottlétbe, s akadt, aki 20-30 eurós kedvezményt is adott. Így is 70-90 euró lesz egy éjszaka a családnak reggelivel, no meg az a sáp, amit az állam levesz az előlegek elutalására még rátesz 9 eurót az összes helynél – remélem honatyáink is valami frissítő üdülésre költik majd a tőlem beszedett pénzt, szívesen adtam a kemény melóért. Jólesett az olaszok pozitív hozzáállása, már most kicsit úgy érezzük, mintha eleve ismerősöket mennénk meglátogatni.

De ezek után szó se lehet arról, hogy másik autóval menjünk. Köszönöm tehát a felajánlásokat, vagy a Bianchi, vagy a halál. Egyébként nekünk is lenne legalább három másik kocsink, amivel kényelemben, biztonságban utazhatnánk, de az mind Mercedes, olyannal nem állíthatunk be. Részben amúgy is a buliért megyünk. Mellesleg én se szoktam másnak tanácsokat adni, csak ha kéri, tartsuk hát tiszteletben egymás hülyeségét. Avagy kispolgárságát. Ami az egyik embernek szívás, a másiknak szórakozás – sok millióan imádják az osztrigát, nekem mégis csak az influenza utáni orrszívás jut róla az eszembe. Mégse tartom az osztrigaevőket elveszett embereknek.

01
Egyben a motor, már ment négy órát Polski-gumikon

Igen ám, de miközben esténként a szemem előtt a Ferrari-múzeum előtt parkoló, esetleg a Colosseum előtt büszkén feszítő, máskor meg a tengerparton kéklő Bianchi valószerűtlen képe úszkál a szemem előtt, a tapintható realitás kijózanító: a kocsi kéthetes próbahasználat után megint csak szétszedve hever a garázs padlóján, és nagyon fogy az idő. Hol is hagytam abba a legutóbbi, a római túrát beharangozó, április végi posztot

Ja, igen. Egy éjjeli órában vágtam el a sztorit, aznap hatszor vagy hétszer vettem ki és tettem vissza a motort, de mindig megszorult. Végül feladtam – a blokk ugyanis addigra elrepedt. Az tényleg kemény mélypont volt. Ám azóta nagyon sok tökmag elfogyott a Totalcarnál. A motor elment Tóth Gabihoz, aki atomokra szedte, elvitte a Szakál-Metálhoz, ahol profin meghegesztették.

06
Új csoportfogaskerék

Rájött a befeszülés okára is: ugye, csoportkereket cseréltem a váltóban, viszont az, amit az 500 N/D/F/R szériákhoz egyaránt árulnak, igazából nem jó az ilyen N-es és D-s régi fajta váltókba, mint az enyém, mert az eleje túl hosszú, jobban kilóg miatta a nyeles tengely. Ebből még nem is lett volna probléma (egyébként megmértem, befér a nyeles), csakhogy a rajta levő bordák is jobban benyúlnak így a kuplungtárcsa, majd onnan tovább, a főtengely közepébe. Nekem háromszor valahogy sikerült egymás után becsusszantanom a főtengely megvezető perselyébe, mert az elég kopott volt, aztán egyszer összeakadt; na, akkor tört el a blokk.

Gabi átalakíttatta a nyeles tengelyt, kenyérbeles módszerrel kipüfölte a perselyt a főtengelyből, betett újat. Aztán nem bírta ki, mindenüvé új tömítést rakott, a motoron levő kis firlefrancokat lehorgonyoztatta, új csavarokat tett be az olajszivattyúhoz, kicserélte a tőcsavarokat és még ezer egyébbel elmolyolt.

02
Még a karbirudazatot is horganyoztatta Gabi

Egy héttel később már hallottam az erőátvitelt, ahogy két kispolszki-gumira applikálva csühög a biatorbágyi szerviz betonján, rá egy napra el is hoztam az egészet. A hétvége eufóriában telt, komótosan nekikészültem az összerakásnak reggel, azzal a reménnyel, hogy estére már talán majd megy is a kicsike.

Dante Giacosa minden Fiatot átjáró szelleme azonban nem így akarta. A váltón beszerelés előtt még ki kellett cserélnem a féltengely gumiharangokat, amiket még a múltkor megrendeltem, mert az alig három éves cuccok, amik fent voltak, már erős inkontinenciaproblémákkal küzdöttek a repedések mentén. Majd mehetett be a Castrol váltóolaj, a féltengelyekre az új menesztőtárcsa (a régiekből egyet elviszek tartalékba, mert az rendszeresen el szokott szállni minden Fiat 500-származékon), még a rugókat is megvettem, amik a féltengelyeket a kerékagyakhoz képest befelé tolják a váltóba.

03
Féltengelymandzsetták beszerelésre készen

Az egész hóbelevanc szépen bement – bár észrevettem, hogy a kuplungbovdenből már nem csak egy szál hiányzik, hanem egy második is kijött, ebből még baj lesz –, bekötöttem a féltengelyeket (hogy visszasírtam itt a múltkor használt kis Makita gyorsszerszámot), ment fel a rudazat, a sebmérőspirál, pikk-pakk megvoltam vele egy óra alatt.

Nem így a motorral. Mert ugyan úgy csusszant be a helyére, mint egy sok millió nyitáson átesett Ikea-próbafiók, (hiába, ha minden klappol, minden Fiat 500-ból álom kivenni és beszerelni a motort), csakhogy a kuplungbovdenen a csavar még mindig csak tökig betekerve lett – majdnem – jó. Igazán még úgy se, éreztem a váltón, hogy a kuplung nem emel ki eléggé.

Mindegy, ha már így álltunk, beindítottam. Volna.

10
Második próbára, kiszedve már működött

Az indítómotor azonban nem tekert. Persze, elméletben az is baj lehetett volna, hogy szokás szerint megint egyedül próbáltam indítani, tehát hátulról, a motortérben, kézzel feszítettem az indító behúzókarját, de igazából nem, valami bibi volt az elektromossággal. Egyszer csak elölről némi égett kénsav-szagot hozott a légáram, felhőbe ágyazva. Rohanok előre, melegszenek a kapcsok, mit melegszenek, sütnek. Hűha, gyorsan letéptem a sarukat, nehogy felrobbanjon az akku. Kapcsokat tisztítottam, érintkezőket ellenőriztem, megint próbálkoztam. Lagymatag tekergetés, majd elhalás, a két ablaktábla közé beszorult decemberi légy Bruce Willis ehhez képest. Megint savszag, megint akkusaru-letépés. Basszus, erre az indítómotor hal meg. Eldobom agyam.

Nekiálltam, kivettem, mi tagadás, hagyták el olyan szavak is a számat szép számmal, amiért gimis koromban Bucskó Béla igazgatóhelyettes úr szobájában landoltam volna, az pedig több szempontból sem volt kellemes. Még ott, a garázs szuterénfalán ráakasztottam az akkut a motorra egy bikakábellel, megnéztem, úgy sem tekert. Levettem, nézegettem, már a szétszedésén töprengtem, de inkább megfújkáltam egy kis WD–40-nel. Vissza a kapcsok, és lám, a kar behúzására az indító tekerni kezdett, mint aki ivott az élet elixírjéből. Tehát jó.

11
Egy sokadik éjszakai motorbeszerelés

Ekkor villant be, hogy az akkusarukkal már egy évvel korábban többször meggyűlt a bajom. Leszereltem őket, még alaposabban megpucoltam mindkettőt, visszaszereltem, majd az akkut is átpucoltam (Suzukiba való, kétéves Perion, de állandóan izzadja a savat a plusznál). Bikából meghúztam mindent, és nini, a visszaszerelt indítómotor gyönyörűen tekert, be is pöccent a motor szinte azonmód. De kuplung – azzal valami baj volt, még a szokásosnál is keményebben kapcsolt a váltó. Mennem kellett, a gyerekeknek megígértem, hogy még szombat este lezavarunk egy Smallworld-partit, ennél többet most nem ér ez a szemét kis olasz.

Még éjjel azért megmértem a kivett blokkon a jellemző méreteket: milyen távol van a kinyomócsapágy gyűrűje a blokk-váltó felülettől, ugyaninnen a blokkon milyen magasságban van a kuplungszerkezet nyomórugójának közepe – akárhogy néztem, valahol hiányzott 5-6 milliméter. Basszus, ezt a hibát kerülgetem már vagy hat éve mindenféle tákolásokkal.

17
Ekkora távolságra van a kinyomócsapágy gyűrűje

A motor megint elment Gabihoz, naná. Egy csomó mérés után ugyanarra a következtetésre jutott ő is – valami nem stimmel a lendkerékkel. Ez ugye, egy kései 500-as Fiatéból gyártott elem, amiről a sonka felét leesztergáltatta Gabi anno, hogy meglegyen a spéci kiegyensúlyozás, amire ennek a fekvő motornak szüksége van. Abból a lendkerékből hiányzott 5 milliméter. Igen, a kopórészből. Hogy hogyan történt, nem tudom, de ez a drága ember megoldotta nekem. Vett egy késői, fekvő 500-as blokkot, levette róla a spéci, négy, nagy lukkal ellátott lendkereket és nekem adta. Az így teljes motorblokkot egy munkanap utáni este bepattintottam – mértem, 1.20 perc alatt mindennel együtt megvolt, úgy, hogy addigra ment az autó. Kati lejött, a netbookján a Pontonban ülve valami Bud Spencert nézett, igazából, családi programnak hívhatnám a javából. És az összeállítás jó lett, minden a helyére került! Hurrá, hétvégén kirándulunk.

Következő szombat délelőtt tettünk egy kis próbakört Hűvösvölgy, Solymár, Pilisvörösvár, Csobánka, Szentendre útvonalon. A diagnózis: a váltó brutál kemény, egyes fokozatok alig kapcsolhatók, kuplungolásnál szörnyű a rángatás, a motorból pedig úgy dől az olaj, hogy a gyönyörű, új szentendrei korzón sétáló burnuszos csávók izgatottan mutogattak felénk, új lelőhelyet szimatolva e számukra távoli országban.

23
Vidám olajmintákat hagytunk Szentendrén

Sebaj, bevágtuk a lángost a templomdombra felvezető sikátor mellett (a gyerekeim persze, nyakig tejfölösek és olajosak lettek tőle), majd a Szamosnál bedobtunk egy kis vércukornak valót, ki kávét, ki fagyit. Részemről ugyan keveredett az egészbe egy kis aggódás, még több bosszúság, de a család örült: egy év kihagyás után a kedvenccel, a kicsit ótvar, még inkább szörnyű, de legalább működő Bianchival mentünk. Legelső próbának egy kis Jägerrel elment.

24
A turisták csak bámulták, nem voltak vele tisztában, milyen rossz

Este tiszta fejjel átnéztem a szerkezetet. Aha! A kuplungbovden-toknak az a füle, amivel a váltón rögzül, kimaradt, de előző nap annyira elbújt a váltó fölött, hogy fel se tűnt a fejlámpa fényénél. Sebtében becsavartam, és máris meglett a hiányzó két centi a bovdenen, csodásan kiemelt a kuplung. Sajnos azt is észrevettem, hogy a bovdentok az autó legutóbbi szerelése óta igencsak elvásott, és már két helyen is megtört, ez magyarázatot adott arra is, miért lesz izomlázam a bal combomban egy olyan kis gyösz vezetésétől, mint ez az autó.

30
Ez a fül elbújt összeszereléskor

Azzal, hogy a tok ismét a váltóhoz rögzült, megszűnt a dobálás is, ami nyilván attól keletkezett, hogy ahogy az autó meglódult, és a lábam emiatt megmoccant a pedálon, ez adott egy rúgást a kiemelővillának, amitől bebucskázott a motor-váltó, s elengedett a kiemelővilla, amitől letapadt, amitől én megint csak rándultam egyet bal lábilag a pedálon, és így tovább... Feszesebbre húztam az olajleeresztő csavarokat is – ennek most már illene működnie.

Csak utólag gondoltam bele, micsoda merészség volt a zsámbéki Driving Campbe a Bianchival elautóznom egy szerda délelőtt, hogy előadást tartsak a HVG flottaügyi konferenciáján. Percre oda kellett érnem, méghozzá a várost Zugló felől átszelve a pokoli reggeli dugón, a hegyen. Ha lerohadok, nagy lett volna a baj. Persze Bianchi ilyenkor sose tesz semmi rosszat, pontosan ott voltam, megtartottam az előadást a magam béna módján, örültek, éljen. És csodásan mutatott a kicsike a sok új, műanyag, céges autó között a parkolóban, ennél simogatóbb érzése akkor sincs az embernek, ha egy régi Morgannel érkezik. Valamire azért jó a Bianchina, még ha rossz is.

25
A modern szappantartók között Zsámbékon

Odafelé klasszik vászontetős stílusban, nyitott tetővel, bekapcsolt fűtéssel mentem, élveztem, milyen jól megjavítottam a féket, hogy végre nem üt az autó eleje, hogy milyen finom lett az új csapágyakkal a futómű – és borzalmas volt az égett olajszag. Ennek fele se tréfa, ezt a kocsit így nem lehet használni, és a fűtés elzárása persze csak aszpirin lenne az agyrákra. Felhívtam Tóth Gabit – „Otthon vagy? Beugranék hozzád, a Bianchival vagyok, rá tudsz nézni? Ömlik az olaj, nekem meg nincs aknám.”

Gabi otthon volt, természetesen várt.

Először még rendbe kellett tennie egy rommá hullott VW T3-as pickupot, ami a bejáratnál állt, és épp 40 liter fölött hörpölte a benzint, hogy a tulaj legalább a közeli horizonton felsejlő teljes motorgenerálig még tudjon vele dolgozni valahogy. Amikor ezen túl voltunk, ki kellett pakolnunk az udvarból több Kispolákot, Fiat 500-ast, illetve működő és nem működő T3-asokat, hogy az aknához férjünk. Az öt percből lassan öt óra lett. A váltón viszont láttam, hogy a tetején dől az olaj, annál a szuszogónál, amit utólag beletettünk. Persze láttam már ezt korábban is.

26
Igazi matchboxnak látszik a Driving Camp előtt

Itt ugye, egy régi fajta 500-as váltót kombináltunk az újabb fajta váltóharanggal, ami elvileg működik. Igen ám, de az egyiknél a harangon, a másiknál a váltótesten helyezték el a szellőzőt, a kettő kombinációjából kaptunk egy hibridet, amin nem volt szuszogó. Mivel a váltóházon nem volt helye, a régi harangról leszedett szuszogót oda tettük, ahol volt – az új harangon fúrt Gabi egy lyukat.

Csakhogy – mint később kiderült – a régi váltón a diffi tányérkereke fölött van egy terelőlemez, az újon nincs. A tányérkerék pedig olyan erővel csapja az olajat, hogy a legtöbb modern váltóban a fölső csapágyakat azzal a nyomással kenik, ami itt keletkezik. Nálam ez a nyomás veszendőbe ment, azaz már nem: az olaj önfeledt kispriccelésére fordítódott. A szuperül összerakott váltót szétszedni nem akartuk, ezért Gabi szerkesztett egy hosszú mipolán csövet a szuszogóra, én meg vállaltam, hogy valahová magasra elvezetem majd egy otthoni szerelés meditatív nyugalmában.

Közben persze már rég bent kellett volna lennem a szerkesztőségben, de Gabi nem hagyta annyiban. A motor zavarta – mindent új tömítésekkel rakott össze, akkor meg miért nem porszáraz? Hiszen a Polski 126-os motorja is tud olyan lenni, éveken át. Teszem hozzá – a Polski-blokk evolúcióval jött létre a Fiat 500-éból, és sok tekintetben ügyesebb nála.

57
A régin itt van lefelé a pánikfurat

Először a benzinpumpánál kerestük az okokat. Ennek a talpát én is megreszeltem egyenesre még a múltkor, aztán Gabi is ütött rajta vissza (ez a helyes megoldás, nem a reszelgetés), de mintha nem a tömítéseknél jött volna a nyál. Hanem a lefolyón. Van ugyanis a szivattyú házán egy pici luk, ami annak megelőzésére szolgál, hogy a repedezett AC-pumpa membránján átfolyó benzint ne az olajtérbe nyomja a szivattyú, hanem kifolyjon. Ez viszont egy fekvő motor, a luk az olajszint alatt van, és hiába kell átlépnie bent a blokkban egy lépcsőt, azért a pumpa nyomórúdja – pláne ha kopások vannak – kinyomkodja. Erre mondta anno Kismika Andris barátom, akinek sok 500-as kombija volt – „ez a motor mindig nyomja az olajat az AC-nál, nem tudsz vele mit kezdeni.”

Érdekes, az olaj csak alapjáraton jött, fordulaton nem, Stump Bandi kollégám szerint azért, mert fordulaton annyit lemegy az olaj szintje, hogy már ne jusson át az anyag. Ha alapjáraton csepeg, akkor a nagyobb kartergáz is rosszat tesz – gondoltam, erre befogtam a kartercsövet (ennél a szériánál még a szabadba vezették). Az olaj spriccelni kezdett Gabira. Aha. Ez nem jó hír, mert épp cserélni akartam a beöntősapkát, annál ugyanis valami leheletfinomra cserélték a távoli múltban a belső kupakot leszorító rugót, emiatt jár olyan szuszogósan a motor. Egyfolytában kifúj. Meg zavart az is, hogy a kartercső végén is mindig megjelenik az olaj.

A megoldást kedvenc alkatrészes oldalam, a fiat500ricambi.com-on találtam meg: az újfajta Giardiniera-motor AC-pumpája más rendszerű, azon fent van a biztonsági furat, jóval az olajszint fölött. Rendeltem egy olyat, hozzá nyomórudat (a régit sokszor meg kellett már köszörülni az AC-pumpa talpának vékonyodása miatt), mivel a karburátor alatti tálca is benzines volt, egy karburátorfelújító-készletet, néhány tömítést, egy állványos spricnigombot (eddig a kispóké volt fent, de az csak a csöveken lógott), egy kuplungbovdent.

45
A legbelső furulya a gyanús

Azt is kinyomozta a drága jó Gabi, miért folyik elöl, a váltó közelében az olaj. Ennek forrása nagyon közel volt Szakálék hegesztéséhez, de szerencsére azzal semmi baj nem volt. A termosztátfedél kitámasztása, sok-sok tükrös nézegetés, féktisztítózás, Gabi barátnőjének, Csilla éles szemének a bevetése, valamint az én előadásra felvett vászongatyám masszív összeolajozása (majd a folt féktisztítóval való szétterítése) után meglett. Az egyik nyomórúd-toknál gyün.

Gabi az én autómnál kispolák nyomórúd-tokokat használt (kivéve a középsőt, aminél kifelé megy az olaj, mert ott a Polski-cucc vége nem fér be a hengerfej lukába), amik elvileg jobban zárnak, mint a harmonikás végű, de kemény tömítéses Fiat 500-csövek. Igen ám, de ezeket sík lemez összetekerésével, majd élben összehegesztésével készítik, majd – hogy a gumitömítést tartó gallér kialakuljon rajtuk – két végről erősen megnyomják. A gallér a préselés miatti gyűrődés révén jön létre. Nos, ezek a csövek mostanában ezeknél a galléroknál néha már eresztenek – öregek.

46
Szépen tart Szakálék hegesztése

Nekem is a legbelső tokból dőlt az olaj, ami mellesleg a legközelebb van a fűtéscsőhöz is, nem véletlen hát az olajszag. Szétszedni helyben nem akartuk, meg amúgy is még a Bianchival szerettem volna a TC-Pályanapra menni, elmenőre vettem inkább a figurát. Gabi még egy kicsit görbített a váltórudazat rezgéscsillapító közbetétjén – helyükre kerültek végre a fokozatok –, a jobb ajtózárral is elbíbelődött egy jó negyven percet (amit én kicsit lazára hagytam, máshogy egyszerűen nem lehet becsukni), de ő sem lett okosabb, feltehetőleg szétment a zár, ezért úgy hagyta végül. Elhúztam inkább. Délután négyet mutatott az óra – utólag kivettem szabadságnak, nem volt már értelme bemenni. Miközben a headset mikrofonjába ezt ordítottam bele Papp Tibinek hazafelé az M7-es bekötőjén, a szemem sarkából irdatlan olajfelhőt vettem észre a tükörben. Én húztam.

Amennyire a magyar autósok barátságos és toleráns nyomulásának ölelő szorításában egyáltalán mertem, visszavettem a tempóból, és elvánszorogtam a budaörsi benzinkútig. Két csávó bagózott a vécéblokk mellett, csak kapkodták a fejüket – hol a kocsi elejét nézték, hö, mi ez, felkiáltással, hol a farából dőlő vastag füstöt, hö, azannya, másik felkiáltásokkal. Nini, mondta az egérke, se dió, se mogyoró. A fejkapkodásuk közben megálltam, kipattantam, felnyitottam a hátulját, a váltóolajat a kipufogócsonkra vezető mipolán csövet kihajtottam a csomagtérbe, visszacsaptam a fedeleket, az egyik hö-ző csávót megkértem, hogy nézze már meg, nem a kipufogócsőből jön-e a füst, majd a negatív válaszra elhúztam. Talán ott hö-hőznek még ma is, fejüket billegtetve.

27
Azért a TC-Pályanapra eljutott

Olajjal alaposan feltöltve érkeztem a pályanapra, mert tudtam, hogy az egész napos ottlét, fotózás, egyebek után a jutalom az lesz, hogy felmehetünk a többi veteránnal együtt a Hungaroringre. Bianchi egy Formula–1-es pályán, nahát!

28
Sorban áll a Hungaroringre lépés előtt

A rendezvény masszívan jól sikerült, mindenki imádta, a gyerekeim elmesélhették bent a suliban, hogy ők már ültek a saját autójukban versenypályán. Csakhogy a harmadik körben – a Bianchinak nagy ez a pálya – a hosszú, lejtős jobbosban, nem sokkal a célegyenes után kigyulladt az olajnyomás-jelző, majd kisvártatva el is aludt. A negyedik körben szintén, ezért inkább le is jöttem. Ezek szerint felmelegszik az olaj és ellöttyen. Elképzeltem, amint a negyven fokban, hosszú autóuszállyal a hátunk mögött épp egy hosszú toszkán emelkedőt mászunk meg a Bianchival, és furcsán lassulni kezd az autó, úgy, hogy semmi visszajelzésem nincs, mi történik. Már a gondolatra szorulni kezdett a zabszem ott hátul. Nem, ez nem pálya. Kell egy olajnyomásmérő. Nem is, az nem mutatja, ami nekem kell. Olajhőmérőre lesz szükség.

29
Hurrá, versenyautó vagyok!

Így esett, hogy megint szétszedtem a Bianchit. Motor ki, burkolatok, karbi, kipufogó, hengerfej le. Pihenésképpen olajhőmérőket néztem az ebay-en, és próbáltam kitalálni, hogy patronos olajszűrő helyett (abba szokták behegeszteni a foglalatot, vagy annak a talpánál vezeti ki), hova tegyem a szenzort.

Találtam egy csomó vakdugót a blokkon, de sok telefonálásra kiderült, hogy egyik alatt sincs menet, tehát még jobban meg kéne bontanom a blokkot és hurcolhatnám a darabokat esztergályoshoz, hogy tegyen beléjük. Erre már sem időm, sem kedvem. Az olajnyomás-gombához nem fér oda T-elosztó, mert extrém lapos a motortér, az tehát kizárva. Egyébként is, egy zsákutca végén, erősen lehűlő közdarab tetején lakó hőmérő semmiféle hasznos információval nem szolgálna, ott nincs áramlás. A hengerfejre csíptetett szonda mérése nagyon függ attól, hogyan fúj éppen a turbóhűtés. Nekem az olajtérhez kell hozzáférnem.

34
Apa, mikor lesz kész már a Bianchi?

Hohó, a Bianchi olajleeresztő csavarja oldalra jön ki. Ha a csavarba belefúratok egy menetet, és abba teszem a szondát, épp jó lesz. Sőt, ha veszek egy M22x1,5-ös közdarabot, és azt alakítom át valahogy kúpossá, akkor azt használhatom eleve olajdugónak, szuper. Megoldom én ezt.

Sajnos hét közben nem jött meg a megrendelt nyomórúd-tok és a hengerfej-tömítés, ezért hétvégén úgy álltam neki a diagnosztikának, hogy tudtam – ebből már nem lesz autó hétfőig. De igaza lett Gabinak, a legbelső nyomórúd-furulya tövénél valóban felfedeztem egy kis festékhiányt, amiből – miután befogtam a túlsó végét – fújásra jött némi olaj. Tényleg repedés.

55
Aha! Látják a galléron a kis nyomódást és a festékhiányt? Ott a repedés

A Fiat 500-klubos Bezzeg Tomit hívtam, nem tud-e rajtam segíteni, ő pedig a vecsési Greksza Tibihez irányított, akitől kaptam egy garnitúra tesztelt, horganyzott nyomórúd-tokot. Norbi fiammal motoroztunk ki érte a Kawával, kellemes kis túra volt, hasznos is, ilyenkor van az, hogy minden klappol. Aztán még a tömítést is legyártattam a Cse-Tömnél, egy szerda estére minden összeállt, mehetett egybe a blokk.

62
Bent az új furulyák

Mi történik ilyenkor, amikor az ember munka után nekiáll motort összerakni? Hát persze, beszarik a 30. születésnapjára a barátaitól kapott Beta nyomatékkulcs. Nem kattan, naja, tizenhét éves. Rohanás Torjay Lacihoz, neki persze van tartalék, száguldás megint haza, 32 Nm beállít, nyomatékra lehúz, éjfélre összeraktam a motort – majdnem.

Az olajnyomásmérő még nem jött meg, mert akkor azt is elkezdhetném görgetni, az új AC-pumpáról kiderült, hogy még a csonkolt régi rúd is túl hosszú neki (nem is értem), újabb mérések jönnek, majd köszörülés. Az új rúd? Szedánba való, kombiét nem tartanak raktáron, tehát amit küldtek, dög hosszú. Ezekkel még foglalkoznom kell.

56
Régi és új AC-pumpa

De legalább betettem az új kuplungbovdent, a törött helyett az új visszahúzórugót, felújítottam a karburátort, megkapta a szép, állványos spricnigombot is a műszerfal. Haladok, de lassan.

31
Régi és új bovden

A motorból már csak az olajhőmérő és az AC van hátra, aztán teszem be. Majd jöhet az temérdek elektromos hibarengeteg feltárása, az ajtózár... Ha mindennel kész leszek, legalább egy, de inkább két, hosszabb túrára el kell mennünk vele, hogy kijöjjön, ami még ki akar.

66
Fent a szelephimbasor, beállítva a 0,15-ös hézagok

Július 20-a vészesen közeleg, és mivel megyünk tudósítani totalcar/bike-ilag az Ennstal Klassikra egy héttel az indulás előtt, ezért már csak összesen két hétvégém van szerelni. Szurkoljanak mind, ottan maguk.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr606384691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszy 2014.06.22. 09:40:32

Most kedvet kaptam, hogy megint elmenjek Polskival Olaszországba. De aztán rájöttem, hogy a tiéd majdnem kétszer annyi idős, és így nekem semmi kihívás nincs a dologban :(

humángépész 2014.06.22. 09:40:50

Gondolom, ez már rég nem a spórolásról szól :)
Nagyon irigyellek bátorságodhoz, biztos hogy egy életreszóló kaland lesz!! Sok sikert!!!

Hózentróger 2014.06.22. 09:42:07

Zsolt, lenne egy kérdésem, ha nem tudsz rá válaszolni, megértem, de sehol nem találok erre vonatkozót.

899 köbcentis Fiat blokk, Cinquecento-ban.

Állítólag valami hidrotőkés szelephézagállítású. Nem tudod véletlenül, hogy álljak neki a szelephézag állításának, mert nagyon csattog szerencsétlen indulás után.

Köszi előre is.

Wofff 2014.06.22. 10:00:47

Szerelős Csikós-szívós poszt a vasárnap reggeli kávé mellé... Kell ennél több? Amúgy előre várom már a nyaralási posztokat is :)

ZYLO 2014.06.22. 10:04:42

Hajjaj. Az Őrségből meg Szalafőből alig emlékszem valamire, mert felforrt a víz! Fél szemem állandóan a hőmérőn volt, még az autón kívül is ezen járt az eszem. Pedig ez egy alig 17 éves műanyagautó...

Az öreg járgányoknál, főleg nem belevaló alkatrészekkel életbentartva, csak az a kérdés, mennyit megy el két lerobbanás között.

Remélem, a Bianchi nem csinál olyan viccet, hogy itthon pöpec, de 600 km után kitalál olyan hibákat, amilyeneket addig soha. Ennyi befektetett energia után ne csak a szerelésekre emlékezzetek az útból, mert maga az ötlet remek, szurkolok maximálisan.

protézisesh 2014.06.22. 10:11:31

@Hózentróger: hidrotoken NINCS hezagallitas, a motor olajnyomasa fesziti ki ugy, hogy "hezagmentes" legyen. Ha elkopik, allo motornal kiengedi magabol az olajat, ezert csattog indulas utan, mig ujra feltelik olajjal. Javitasa: csere.

mtk001 2014.06.22. 10:20:48

Vadász, vadász ... :-)

Kitartást a szerelés befejezéséhez és szép utat !

rahsol (törölt) 2014.06.22. 10:24:13

@plümpike: Ott voltál? Mi lett a végső konklúzió? A kereslet határozza meg a kínálatot, vagy a gyíkemberek gerjesztik az igényeket? :)

nyivus 2014.06.22. 10:28:07

Biztos vagyok abban, hogy sikerül rendbe tenni az indulásig. Amúgy mennyi csomagot tudtok vinni egy ilyen útra ?

Hózentróger 2014.06.22. 10:29:54

@protézisesh: Köszi.

Megnéztem, kedvezmény nélkül is valami 7000Ft az AJUSA hidrotőke.

Tehát akkor ezt kicserélem, és megoldódik a problémám? Mert azért ez így jól hangzik.

rahsol (törölt) 2014.06.22. 10:40:50

@Hózentróger: Szorozd fel hengerenként kettővel, és olvass el néhány könyvet, mielőtt szerelgetni kezdesz, mert így csak magadat fogod szopatni.

NGkiraly 2014.06.22. 10:52:40

Tisztelt Csikós Úr!

Legutóbb rengeteg helyi hozzáértő,illetve Ön is elmondta, hogy nem értek hozzá,mert a nyelestengely nem feszülhetett be (emlékeim szerint Ön is arról tájékoztatott, hogy a blokkon eszközölt módosítások ezt nem eredményezték).
Amint látom mégis befeszülhetett.

2014.06.22. 11:17:34

a csomagokat utánatok viszik, vagy csak egy-egy fogkefét pakoltok be? :)

Csikós Zsolt 2014.06.22. 11:19:15

@Hózentróger:

Sehogy, ha hidrotőkés. Az arra van, hogy automatikusan utánállítson. Ha túl sűrű olajat használsz, van, hogy nem tud utánállítani a tőke, de inkább az szokott lenni, hogy kell bele egy új hidrotőke-garnitúra.

@NGkiraly:
Be bizony.

@nyivus:
Van hátul a motor fölött egy felfelé keskenyedő csonka gúla, az plafonig olyan 150 liter, az ülések alatti teknőbe elfér egy-egy közepes méretű ruhászsák, az orrába, a tank mellé bemennek a szerszámok, egy kis ezmegaz (kábé hetven liter), Összesen olyan kábé 250-300 literből gazdálkodunk, négy részben. De ez mind csak sacc.

@Ciri:
Az autóipar fejlődési tendenciái a COTY-tag meglátásában.

SwedishRunner 2014.06.22. 11:21:37

Ohhh, yeaaaah! Ez rohadt jó buli lesz, evvel a kocsival! Sok sikert, sok képpel! (Esetleg rövid 2-3 perces etapokból összeálló road movie jöhetne.) :-)

Medgar 2014.06.22. 11:27:17

@Hózentróger: Azért annyira nem hangzik jól.
4*2*7000=56 000 Ft + vezérlés szétössze.

Schütii 2014.06.22. 11:31:37

@nyuszy: Van abban azért úgy is kihívás bőséggel.

Schütii 2014.06.22. 11:37:12

Az út után meg ki kell venni egy hetet hogy kipihend magadat, az alatt meg nem foglalkozni semmilyen járművel szerelésileg.

jk88 2014.06.22. 11:39:25

A cikkből nem derült ki, hogy lett-e némi rugalmasság szervezve a szállásokba az útvonalon, de ha az égéstérből jól emlékszem, akkor nem. Ez szerintem könnyelműség és Istenkísértés a köbön. :p Olyan nincs, hogy egy úton minden flottul megy. Valami MINDENKÉPP történni fog. Ha nem műszaki hiba lesz, akkor baleset, terelés, eltévedés, földcsuszamlás. Tökmindegy, de ennyire óraműre szervezni a dolgokat nincs értelme, mert nem lehet tartani.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2014.06.22. 11:46:24

Óóóh, szokásos vasárnapi Csikós-poszt.
Sok sikert az olasz túrához, úgy látom, elkél majd :-)

másik oldalon 2014.06.22. 11:58:54

A feleségem pedig tegnap azt mondta hogy nyaralni ne menjünk az E90-el mert az kicsi, és még az Auchanba bevásárolni is meggondolandó, oda is és nyaralni is a Viano a megfelelő :D

GGG54 2014.06.22. 11:59:04

Hajrá, micsoda posztok lesznek ebből a nyaralásból! :D

Csikós Zsolt 2014.06.22. 12:06:10

@canadacruiser:
Köszi Tibi!

@GGG54:
Nem valószínű, hogy rendszeres és sok lesz, mert nem tudom, hogyan leszünk ellátva nettel, ráadásul egy olyan poszt megírása, felképezése és beszerkesztése elvisz két napot nettó. Ott meg nem hinném, hogy sok kedvem lesz a vezetés és a gyerekek mellett még nekiállni órákat dolgozni mindennap. Hiszen, khm, úgynevezett nyaralni megyünk, ráadásul nehezített pályán :-)

Még nem tudom, hogy egysoros facebook-posztok vagy egybekezdéses Belsőségek lesznek-e, de nem minden nap, az biztos.

Szacsi 2014.06.22. 12:09:21

@Csikós Zsolt: De hazaérkezés után gondolom lesz majd kisregény. Vagy sorozat :)

In Motion 2014.06.22. 12:18:36

A harom ejszakas szabaly csak foszezonban el, mi ezert junius elejen mentunk, mert szinten 1-2 ejszakat aludtunk csak egy helyen. 2-en mentunk es a 260 literes csomagtartoba egy dobozos udito se fert volna el.
Hat jo nyaralast es integessetek az autoveloxoknak. ;)

rahsol (törölt) 2014.06.22. 12:19:57

@NGkiraly: Pont ezért lesz ez az autó szopások kimeríthetetlen tárháza. Belekendácsolunk egy rakat idegen alkatrészt, elképzeljük hogy az jó (elvégre még reszeltünk is rajta, hogy bemenjen, ill. síp pista biztosított róla, hogy az úgy jó lesz), aztán vakarjuk a fejünket az út szélén, hogy ja, a házilagos megoldás mégsem üzembiztos.

Quattroman 2014.06.22. 12:22:14

@Csikós Zsolt:

most azt kell mondanom hogy a blokktörős posztodnál 504Laci és én is a nyelestengely bordázatát tartottuk felelősnek (rajtad kívül) :DD
a helyes megfejtéseket ha sorsolod remélem nem maradunk ki...

alfax 2014.06.22. 12:39:13

Mi egy hét múlva indulunk egy 6000 km-s körre egy 1972-es Citroen DS-el, hátul egy egy éves gyerekkel :) Persze egy hónapig fog tartani a kör, na de akkor is...

Átérzem a problémákat, a héten a feszültségszabályzóval szenvedtem, mert 19 voltot töltött.

alfax 2014.06.22. 12:44:08

@Swind: a tökéletesen zajszigetelt autóban jobban unni a száguldást, mint egy ilyenben a "vánszorgást".

Ma már szinte mindenki elfelejtett utazni, csak oda akar érni valahova.

alfax 2014.06.22. 12:45:36

@Mihály Góg: ebben van valami, de mi lesz az eredetiséggel? akkor már mehet bele elektromos gyújtás is, esetleg valami modernebb blokk :)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2014.06.22. 12:50:29

@Csikós Zsolt: Kreálsz egy Twitter-fiókot, beteszed a widget-et egy Belsőség posztba, dobozként, aztán a Twittert sms-ről is tudod frissíteni.

nyuszy 2014.06.22. 12:52:39

@Schütii:
Rosseb tudja. Évente egy-két alkalommal azért mindig elmegyünk találkozóra külföldre 5-800 km távolságra (csak oda), de valahogy a déli irány mostanában nem szokott összejönni. Azóta mondjuk picit óvatos vagyok nyaralni menni 126-ossal, amióta a Plitvicei-tavak mellett tört rommá a váltóban valamelyik tengely, és egy nap késéssel értünk oda a szállásra, mert nem volt kéznél másik váltó :)

Hózentróger 2014.06.22. 13:00:30

@Csikós Zsolt: Kösz Zsolt, és mindenki másnak, aki válaszolt.

Ezek szerint kell belőle 8db, ami cirka 60 ezer forint.
Azért vettem ezt a kis kocsit, hogy megtanuljak autót szerelni, meg végül is nagyon jó állapotban van. Kár, hogy a hidrotőke-garnitúra csere az autó értékének harmada :D

Viszont, indítás után kb 2 másodperc, amíg tart a zakatolás, utána kisimul a járása. Ez még normális, vagy már nem az?

Illetve milyen károkat okoz a motorban ez a két másodpercnyi elégtelen működés?

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2014.06.22. 13:00:33

Csík, én rájöttem- te egyszerűen mazochista vagy. :-)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.06.22. 13:21:26

Szurkolok Csík, a régiautós emlékeim közül élénken él még az amikor az emelkedő alján az ember elkezdi nézni a műszereket, és csak a lejtős résznél csinálja azt a vérnyomás, mint a mutatók: szépen süllyed vissza :)

Rocko- 2014.06.22. 13:43:59

úgy legyen, hogy jó legyen!

Mihály Góg 2014.06.22. 13:47:50

@alfax: Ezeket a régi szerkezeteket nem árt a biztonságos működés érdekében kicsit " tuningolni ". Hiszen nem veteránról van szó . Ha majd az lesz akkor meg vissza kell szerelni az eredeti AC-t. A mai benzinek szeretik a régi autók AC membránjait fogyasztani. Akkor pedig a benzin be az olajba , az olaj meg ki a motorból. Egyik sem túl frankó !

Rocko- 2014.06.22. 13:57:57

@Csikós Zsolt: jól sejtem, hogy Ponton túra már csak jövőre lesz?

csedársajt 2014.06.22. 14:33:41

@Hózentróger: Kb semennyi kárt nem okoz önmaga a csattogás, de az is lehet, hogy ez ennél a motornál igy normális.

Az olaj visszafolyik a hidrotőkéből, és időbe telik, amig feltöltődik újra.
Esetleg kopott az olajpumpa, hiányzik valahol egy visszacsapó szelep, pl sok kocsinál az olajszűrőben van, namost lehet kapni olyat, amiben nincs.

Ez viszont nem tesz jót a motornak hosszutávon, mert minden indulás után idő amig feltölti a kenési rendszert, addig elégtelen kenéssel üzemel.
Tehát nem a csattogás a baj, hanem azért kell utánnajárni ezeknek, hogy mi az, ami ezt okozza.

min 2014.06.22. 14:43:58

Mi régen egy családi T1-essel nyomtuk Bulgáriát. Mindig volt valami szerelés. Én gyerekként élveztem a különböző megállókat, míg öregfater a helyi erőkkel a gép hátuljában matatott. Akkoriban még konvertibilis fizetőeszköz volt a bűvökockám is(Valami tengelyfélét cseréltek vagy öszörültek fel érte)
A gyerekeknek jó móka lesz ez :-)

Mérges 1234 2014.06.22. 14:48:07

Tetszik ez a szerelős poszt, komolyan én is szeretem csinálni.

De én ennek fele miatt is felgyújtottam volna már régen ezt a kis gyöszt..... :D

Meg nem értem, miért ilyen nehezen jön össze ez a dolog, mintha direkt nem akarna jó lenni.

csedársajt 2014.06.22. 14:53:21

@Csikós Zsolt: Én rohadtul átnézném a kenési rendszert, ott valami más baj is van.... egy modern olaj nem higulhat el ennyire egy picike kényszerléghűtéses motorban ,hogy fordulaton ne legyen meg az alapjárati nyomás SE. Szerintem, de ez csak megérzés,..viszont sajnálnám ha a következő poszt egy összeomlásos, mégismercivelmenős, stb poszt lenne:\

Schütii 2014.06.22. 15:07:28

@nyuszy: Na, hát ennél nagyobb kihívás kellene?

Schütii 2014.06.22. 15:12:16

@Hózentróger: Hirtelen halál nem lesz a 2 mp. csattogásból, de ilyenkor a veztengely bütykei mindig kapnak néhány pofont, ami gyorsabb kopást eredményez. Tenni nem nagyon tudsz ellene.

Csikós Zsolt 2014.06.22. 15:12:35

@Hózentróger:
Szerintem ennyi bőven belefér még. Majd ha 10-15 mp-ig nem múlik, akkor kezdj aggódni.

@Rocko-:
Ponton... Dadog prüsköl, arra most nincs zs.

@csedársajt:
Soha nem csinál ilyet máskor. De ha jártál már a pályán - ez a célegyenes utáni kettős S-t követő, hosszú lejtős, jól nekilendülős kanyar. Ott még a Bianchiban is olyan G-k vannak (és mivel hosszú a kanyar, meglehetősen sokáig is), hogy egyszerűen ellöttyen az olaj a végére, ha elvettem volna a gázt, felborulunk. Ráadásul a blokk jobb oldalán van az olajpumpa, ilyenkor meg minden balra folyik. Ezt nem ilyen használatra tervezték. Nem, nem aggódom, számítottam rá, hogy ellöttyen. Csak azért eszembe juttatta a jelenség, hogy nem árt az óvatosság.

nyuszy 2014.06.22. 15:33:27

@Schütii:
Hát, ha 50 éves, még ennél is gyatrább minőségű autóval teszel meg egy 2000+ km-es túrát, és saját lábon haza is jössz, az azért sokkal nagyobb teljesítmény :)

Schütii 2014.06.22. 15:50:13

@nyuszy: 50 éves? Papíron igen, de gyakorlatilag minden ki van már cserélve benne. Ettől még persze orbitális nagy hegymászás lesz egy ekkora túra vele, már csak a sebesség és a NVH miatt is.

Rocko- 2014.06.22. 15:51:43

@Csikós Zsolt: á, értem, köszi!

@nyuszy: kispókkal nem lengyelbe' kell menni? :)

Tökösmákos 2014.06.22. 15:52:40

Bezzeg a Swiftem, két évente cserélek benne olajat amúgy nem költök rá semmit és mégis megy. Fékfolyadék még az van benne amivel vettem, valszeg gyári. 25 éves.

Mivel így csomó időm és pénzem megspórolta, vettem mellé egy másikat 25 ezerért. Rendszámát leadta a tulaj, a NAV már ment lefoglalni hozzá de inkább nekem adta el, így legalább a gyerekek menzapénzét ki tudta fizetni belőle.
Abból most egy Silver Spur-t építek. Egy egész és egy fél utánfutó alvázát már beletoldottam, és a belső fa díszítőelemeknek is elültettem a mahagónit a kertbe. Nem nagyon akar nőni. De még mindig fele annyi szívás sincs az átépítéssel mint ezzel a fiat rommal. Hiába na, autót csak a japóktól. Az olaszoktól max fagyit vennék. :P

nyuszy 2014.06.22. 15:54:10

@Schütii:
Ja, valamire, ami vagy olyan szar, mint újonnan, vagy valami másra, ami meg bármilyen lehet :)
Mi az az NVH? Erre gondolsz? en.wikipedia.org/wiki/Noise,_vibration,_and_harshness

@Rocko-:
De abban kevésbé van érdekesség :)

walter sobchak 2014.06.22. 16:03:08

Jó kis poszt megint, én totál ügyetlen vagyok az ilyenekhez, úgyhogy öröm olvasni. Mivel a nagynéném Civitavecchiában él, nagyon sokat jártam már Olaszországban, és el tudom képzelni, mekkora élmény lesz ezzel a verdával. Még akkor is, ha én magam biztos, hogy nem indulnék neki, annyira parázós vagyok, na meg hogy hogy lehet elférni 4-en cuccokkal, még akkor sem tudom felfogni, ha tudom, hogy mostani olasz rokonság idősebb tagjai ilyenekkel élték le az ifjúkorukat. A család (rajtam kívül) kb. 2 héttel utánatok megy, de már repülővel. Egyébként pont július 20-án vontatják el a Costa Concordiát, bár gondolom Giglióra nem mentek, ahogy olvastam (pedig megérné egyébként :) ), pedig nagy látványosság lenne :).

Amúgy akartam már kérdezni, hogy ez a Bianchi most egy kombi vagy shooting brake? (Mint a Trabant kombi) Mert tudom, hogy minicar meg station wagon meg ilyesmi, de mégis kétajtós kombi :D.

Schütii 2014.06.22. 16:10:42

@nyuszy: Az az! Azt hiszem épp a Csikós által ismerhettük meg itt a TC-n ennek az angol rövidítésnek a jelentését, még az ERA nevű 123-as kapcsán.

GGG54 2014.06.22. 16:18:12

@Csikós Zsolt: Azért bízom benne, hogy a nyaralás után lesz. Sok fotóval, zéró szerelessel. :)

F040 2014.06.22. 16:25:04

Hajrá Csikós Család, drukkolok Nektek!

Ne aggódjatok, semmi gond nem lesz! Olaszország a Világ egyik legszebb, legklasszabb országa, az olaszok pedig oda-, meg vissza lesznek Tőletek, az autótól. Ha véletlenül lenne is műszaki gondotok, akkor sem kell aggódni, mert egész biztos lesz segítségetek. Maranellóban, illetve a fioranoi pálya mellett láttam egyszer egy szervizben, ahol elsősorban vadiúj Ferrarikat készítettek fel a pályára, hogy egy hasonló kaliberű régi, kis autót bütyköltek, mint az Autobianchi (nem láttam pontosan, hogy mi volt az). Vidáman, olaszosan.

Nem tudom, hogy belefér-e még, de ha tehetitek, akkor mindenképpen menjetek el Róma mellett Castel Gandolfo-ba. Itt van a Pápa nyári rezidenziája és szerintem a legszebb rész a környéken.

Üdv,

F40

alfax 2014.06.22. 16:29:01

Mi amúgy júli 12-én vesszük délnek az irányt a DS-el, szóval az is lehet, hogy összefutunk az autópályán :)

Bambano 2014.06.22. 16:49:03

@Csikós Zsolt: szerintem kérjétek kölcsön megint az insigniát az opeles havertól és kísérjen 2-3 szerkesztőségi tag, aki posztol az útszéli dolgokról :P

láttunk már ilyet, mentetek a hóba a pontonért anno :P

kzolee 2014.06.22. 16:53:16

A színe stimmel, egész jól illene a flottába, nyaralni elég hely van benne. :)

bringatrailer.com/2014/06/10/super-rare-1967-mercedes-benz-200d-estate-driver/

Csikós Zsolt 2014.06.22. 16:54:50

@Schütii:
Hát, azért nem. A blokk a sajátja, a főtengely is, az elektromosság nagy része (csak a feszszab, a benzinjeladó és az izzók nem), üvegek, futómű java része, váltóház, kormánymű, zárak, karosszéria a padlókat, a csomagtérajtót és az orrát leszámítva... Van minek tönkremennie. Meg hát az utángyártott cuccok sem a tartósságukról híresek.

@walter sobchak:
Kombi a. A shooting brake mindig kupéból vagy esetleg kabrióból készült, tehát lapos. A Volvo 1800ES, na az már esélyes a shooting brake címre.

@F040:
Én is így remélem :-)

Schütii 2014.06.22. 17:19:42

@Csikós Zsolt: Világos. Nem von ez le semmit a dolog sportértékéből, de maga az "50 éves autó" kifejezés zárójelbe teendő.

bonfred 2014.06.22. 17:34:33

"Összesen hét helyről van szó, Pisa, Róma, Gubbio és Porto Garibaldi mellett tervezünk több napot, a többi PONTON csak egyet-egyet."
Dezső nevét kéretik kontextustól függetlenül nagy betűkkel írni! A cikk megint jó volt, szerintem már foglalt helyed van a szopórolleren. Probléma-, és lerohadásmentes nyaralást kívánok, érezétek jól magatokat.

Csikós Zsolt 2014.06.22. 18:36:20

@Schütii:
Hm, nehezen találsz más 50 éves autót, ami működik. A) vagy használták, és legalább ennyi dolog kicseréltek benne (de általában még többet), vagy B) nem használták, nincs benne kilométer (de akkor az egy új autó). Azaz akkor is muszáj cserélni - gumialkatrészeket, folyadékokat minimum :-)

3gb 2014.06.22. 18:47:49

Ayeah :-)......de most komolyan :-)

3gb 2014.06.22. 18:49:51

Tényleg, komolyan kell nyomni és akkor sikerül, bízz Istenben és tartsd szárazon a puskaport!

dr.oid 2014.06.22. 18:53:16

Azzuro bömböli szép lóarc Adriano
araszol a hegyre mint doktor zsivágo
miközben szibir szél fújt arcába jeget
átkozta is soká a kemény ruszki telet

a jövő elkezdődött érik már a kaland
neckarsulmi gépről írok pár sort alant
némethonban készült torinói lelke
hosszú küzdelemben végleg kilehelje

pakliban benne van ha gazdája hagyja
mikor már túlélve a sok kaland nagyja
mesterünk nem kókler hírhedt kalandjáró
összefércel ha kell bár nem leszel ráró

bilikék gyösz tested szel majd toszkán utat
vidám zsibvásárrá varázsolsz benzinkutat
karatyolva lesnek bazsalygó talján népek
uram ön jól rászedett ez az autó német

morog majd fogadós amikor meglátja
míg udvarán fújtat a túlhajtott pára
bamba üvegszemmel tekint fel az égre
újabb kaptatókat tudhatott le végre

dugattyúi hűlnek négy dobféke pattog
ha köcsög lesz a portás lesheti a jattot
nem rotyog az olaj nem dől benzinpára
megkínzott gázbovden elpihenhet mára

délceg sudár fenyők susogják az éjbe
honnan jössz te kékség araszolva képbe
régóta itt állunk s temérdek éve annak
hasonlót ha láttunk azóta mások vannak

mind nagyok erősek lehántják a kérgünk
mikor ránk rontanak úgy hiszik tán végünk
ha nem állunk arrébb a tempósabb kanyarba
miért ember az ember ha okosabb egy marha

te meg aprójószág ácsorogsz itt csendben
csörömpölve jöttél de kicsiny lelked rendben
kuruttyolva vartyogsz s brekegsz egyet néha
ha jobban megnézünk mégsem vagy autóbéka

más korban születtél egy komótos világba
sok szegény melósnak kisebb volt a szája
nem szédítő pörgés hordta el a romot
kérges szikár kezek töröltek el rút nyomot

üdvözlünk apróság béke legyen veled
töltsél családoddal el sok hosszú telet
lásd a töredékét annak amit láttunk
pihend jól ki magad némán körbeállunk.

Schütii 2014.06.22. 18:54:33

@Csikós Zsolt: Na, épp ezért mondtam, hogy az "50 éves" jelző, nem mond el mindent az autóról, inkább mi képzelünk mögé bizonyos dolgokat. Már annyi szerelős sztori volt a Bianchiról, hogy nem is tudom hogy mit cseréltél meg mit javítottál benne, de abban szerintem egyetértünk hogy kevés olyan része maradt érintetlen ami el tud romlani.

jk88 2014.06.22. 19:18:35

Egyébként az miért van, hogy soha semmilyen alkatrész (ami elvileg ehhez való) nem passzol tökéletesen? Ez a "kombi" bianchi az egyetlen fiat származék, amiben "laposan" van beszerelve a motor?

Quattroman 2014.06.22. 20:02:59

@jk88:
ugyanez a Fiat 500 Gardiniera is.
mivel roppant hosszú modellciklusú konstrukció a "Cinquecento" ezért fordulnak elő apró, nem feltűnő evolúciós változtatások.

samot 2014.06.22. 20:11:49

Ez az olasz önsanyargatos nyaralàs biztos egy életrevalo tapasztalat lesz,de miért kell a gyerekeket büntetni vele?Minimum 30fok parasztklimàval(kereszthuzat)!

Csikós Zsolt 2014.06.22. 20:27:13

@samot:
Welcome, Sir! Meglep, hogy még csak most jött meg az első fanyalgó. Az ok? Mert ők is kérték és baromira izgatja őket a dolog, két hónapja komoly téma náluk is, állandóan előveszik. Egyébként sose volt klímás autónk, én se haltam bele anno, pedig Irakban éltem 4 évet, és ott nem a 30 fok a sok, hanem a 45. Más világban élünk.

@jk88:
Ennek az autónak az alapja a Fiat 500 Giardiniera (amiből a Bianchina Panoramica és a f500giar befejezése után Autobianchi Giardiniera lett 1980-ig), de a Polski-Fiat 126 BIS-ben nagyon hasonló motor volt, csak vízhűtéssel. Szinte be lehet szerelni ebbe, sok a közös elemük.

@dr.oid:
Mégsem vagy autóbéka... Majd a Puch! Az kicsi, gömbölyű és zöld :-)

stevieboy 2014.06.22. 20:38:29

Zsolti, őszintén kívánom Nektek,hogy teljen olyan jól az itáliai nyaralásotok,ahogy szeretnétek! A Bianchi-Gyöngyszem pedig ragyogja végig az egész utatokat! Bon Voyage!

1127ccm 2014.06.22. 20:57:59

Puch! Ooo mikor lesz az már...

samot 2014.06.22. 22:04:17

@Csikós Zsolt: Nem fanyalgok,csak gondoltam,hogy esetleg nem gondolt rà.Azért jo nyaralàst és szerelésmentes utat kivànok!
Igen az utolso mondata stimmel(szerencsére)!

hgabor98 2014.06.22. 22:09:24

Jó kis TCTV anyag lehetne!

gn 2014.06.22. 22:34:22

Szurkolok a nagy tervhez, kívánom, hogy sikerüljön a trip. A hosszú útra tekintettel föltennék egy késői kispók trafót, ezzel eliminálnám a gyu elosztó (rotor + fedél) miatti problémákat. Még egy megjegyzés: a múltkor előttem ment bwy és az egyik hátsó féámpa nem világított, csak gondoltam szólok :-) Üdv, és jó utat!

Csikós Zsolt 2014.06.22. 22:34:25

@hgabor98:
Ha megfizetnék... És ha tényleg az a szándék vezérelne, hogy abszolút tönkretegyem a családom nyaralását :-)

Csikós Zsolt 2014.06.22. 22:35:44

@gn:
Az a szemét... Már harmadszor reszelem meg a foglalatot, de mindig elszáll egy idő után. Majd megnézem megint, kösz.

Csikós Zsolt 2014.06.22. 22:38:43

@gn:
Ja, van ám jobb megoldás is a kispók elektronikánál, kábé 60 euró. De annyi ilyen 60 eurót el tudnék költeni a kocsira, hogy össze se tudom számolni. Tárcsafék-átépítő szett, erősebb Hardyk, féltengelyek, menesztőtárcsák, egy felújított kormánymű, olajhűtő, kétkörös főfékhenger, gyújtás, ügyesebb karbi, zajszigetelés...

Roly-- 2014.06.22. 22:44:59

@Hózentróger:

A 900-as emlékeim szerint nem hidrotőkés, csak az 1.1 FIRE motoros.
Aztán lehet, hogy nem igy van.
Legegyszerűbb, ha leveszed a szelepfedelet és belkukkanatasz...

gn 2014.06.22. 23:00:04

Amit én ismertem anno, az megszakítós volt, no elektronika, viszont 2 kivezetéses, így ikerszikrás (parazita szikrás?) volt a rendszer gyárilag , asszem 90 v 91-es évjárat volt. Semmi változtatás nem volt arégihez, csak a trafó meg a fedél és rotor nélküli "elosztó" :-) Gondolom egy bontós sem kér érte 2k nál többet, ha még föllelhető.

NBE 2014.06.22. 23:25:57

A Bruce willises hasonlaton hangosan röhögtem a vonaton. :)
Amúgy meg drukkolok, de sztem. rendben van ez.

Térspecialista 2014.06.22. 23:46:53

Ezt a motort nem rakta már egyszer teljesen rendbe a Gábor? Vagy azóta annyit mentél vele?

spellbinder 2014.06.23. 00:11:10

@Csikós Zsolt: Azok voltak a legizgalmasabb utazásaink a gyerekkoromban, aminek során egytől a végtelenig számú műszaki probléma őszítette apám (akkor még dús) fürtjeit.
Szerencsére sok emlékezetes kanyarban volt részünk :)

zöldi 2014.06.23. 08:12:44

Szurkolok!
Kicsit emlékeztet a Simsonos korszakomra.
Vagyis arra, hogy akármelyik alkatrész megdögölhet, beszerelési idejétől teljesen függetlenül(2000-es évek közepe, a legközelebbi Simsonos boltban vett cuccokkal)

hofi601 2014.06.23. 08:27:56

@Csikós Zsolt: Ha minden "simán" megy, a Belsőség találkozóig visszaértek?

alfax 2014.06.23. 11:35:01

@samot: voltam 40 éves autóval délfrancia - olasz túrán, kb 80 fokos aszfalton, 40 fok környékén volt a levegő. Életem egyik legjobb nyaralása volt. Nyáron meleg van. Ha hideget akarok, megyek finnországba.

Egyébként a régi kocsikon általában nem olyan nagyok az üvegfelületek (és mégis jobban kilátni) szóval nem üvegházban utazol. Ezen meg még a fél tető is elhúzható...

alfax 2014.06.23. 11:43:30

Egyébként érdekes, hogy az emberek többsége úgy szeretne nyaralni menni, hogy lehetőleg SEMMI se történjen.

Ha lerobban 2x, akkor is élményt jelent, az élet mennyivel tartalmasabb, izgalmasabb, élet-szerűbb ilyen élményekkel.

Unalmas irodai robot után élménymentes nyaralást kívánunk. vajon tényleg ezt kívánjuk, vagy ez csak egy tanult viselkedés, egy olyan önjutalmazás, ahol a szar életünket kompenzálni szeretnénk eseménytelen kényelmes ál-luxussal?

szeretnénk ha kiszolgálnának minket, ha arra az egy hétre is urak lehetnénk, akik nyugalmát és kényelmét szolgálja minden - az autó is.

van akinek ez a nyaralás, van aki kalandot, kihívást keres, élényeket, szeretné érezni, hogy él. nem azt hogy úr, csak azt, hogy él.

Csikós Zsolt 2014.06.23. 12:29:09

@Térspecialista:

De igen, csak akkor nem volt későbbi fajta, nagy kuplungharang sehol, ezért abból dolgozott, amije volt, ahhoz kellett néhány átalakítás. Ideig-óráig jók voltak azok, de most, hogy gyári alkatrészesre akartam visszaalakítani mindent, sok mindenbe bele kellett nyúlni. És jött a lavina, a blokktörés, a (soha még nem cserélt) csoportfogaskerék-diagnózis, a nem jó méretú új csoportkerék, a sok szét-össze, ami miatt a nyomórúd tok megadta magát, mert silány. Az AC-pumpa kicsit akkor is csepegett, de mostanra vált kritikussá.

@hofi601:
Igen, úgy tervezem. Pista baromi rendes volt, előbb lett volna, de kicsit talán az én kedvemért is módosított, amikor még képlékeny volt a dátum.

@alfax:
Valahol a lényegre tapintasz. Soha nem bírtam a "heverünk a napon a víz mellett, vedeljük a sört, este diszkózunk" nyaralásokat, az agyhalál rettenetes. És egész életemben arra vágytam, hogy szokatlan dolgok történjenek, megoldandó problémákkal szembesüljek (ami nem a munkám), legyőzzek valami nagy akadályt (akár távolság, akár gépészet, akár a nehézkes bürokrácia, pl. a kambodzsai vízum Thaiföldön való beszerzése kb. 3 órányi tartalékkal, mert összesen 10 napot voltunk a két országban). Ezekre sokkal jobban emlékszem, a döglős nyaralások egyszerűen kiesnek a fejemből. Nem pihentetnek, csak ideges és frusztrált leszek tőlük. De sokan vagy annyira megfáradnak, vagy annyira szeretik a vizet, a sört, az akármit, hogy inkább leállnának. Én nem ilyen vagyok.

Shadowbull 2014.06.23. 12:53:35

@Csikós Zsolt: ha ja, az emberek nem egyformak. nekem speciel abbol all ki a napom, hogy problemakat oldok meg, nem szeretnem ha a szabadidom is errol szolna. engem biztos megbaszna az ideg ha a nyaralason lerohadna az auto:)

En azt elvezem ha kifekszek a vizpartra aztan lemegyek alfaba. Agyhalal, ahogy mondod. Persze mersekelten johetnek programok, de kifejezetten utalok reggeltol estig menni.

lodola 2014.06.23. 15:56:46

ha rendesen le lesz tesztelve biztos nem lesz vele gond

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.06.23. 19:37:29

ez kalandtura lesz :) remeljuk olyan problema lesz csak utkozben ami konnyen megoldhato es jol dokumentalhato :)))

Gomulka Béla 2014.06.23. 21:10:01

Nekem ezekro"l a posztokról mindig az U"vegtigris jut az eszembe, amikor a vo"legény bezárkózik a budiba. Mire is az egyik részeg rokon azt javasolja építo"leg, hogy ki kéne engedni valahogyan. Én ugyanis változatlanul és szándékosan és trollul félreértem a dolgot, és úgy érzem hogy jobb volna a Csikóséknak felu"lni a Ryanair-re, és elhúzni valahová ahol teljesen mást csinál az ember, mint amúgy.

Csikós Zsolt 2014.06.23. 22:16:05

@Gomulka Béla:
Tégy így. De ne az én helyemben :-)

Leben und leben lassen.

kawics636 2014.06.23. 22:23:21

@csedársajt: Nekem anno a kispók a főtengely belső furatait lezáró lemezkénél ejtette el a nyomást ami csak körbe volt pontozóval ütögetve, fémragasztóval beragasztva jó lett.

dennisthemenace 2014.06.27. 08:43:00

@Gomulka Béla: Ryanair???? Ugyan már.. Wiccair a nyero, ahol a kedves magyar stewardess beszólasai lerovidítik az unalmas órakat.. PL: "Megkezdtuk a sullyedést Magyarország felé" (találó), "megkezdtuk a végso megkozelítést"...
Már vártam, mikor mondja be, hogy "kérjuk, maradjanak eredeti uleshelyukon, hogy megkonnyítsuk az azonosítást!"..DDDD

dennisthemenace 2014.06.27. 08:47:36

@Csikós Zsolt: Errol az jut eszembe, mikor negyvenfokos hosegben az osszes magyar a medence partjan, vagy az apatman erkelyen sorozott, mialatt egy hulye Surda kalapban,szandálban gyalogolt az országúton egy ot kilométerre levo bontóba, hogy jobb elso ajtókonyoklot vegyen Fiat Argentához.. A carabinierik mosolyát azóta sem felejtem, mikor elmagyaráztam nekik nagy nehezen, hogy nem robbant le az autóm, nem raboltak el és részeg sem vagyok....)))))))))))

zagyvalaszlo 2014.06.27. 18:33:09

@Gomulka Béla: hú, ryanair? ez nagyon szánalmasan hangzik :(
süti beállítások módosítása