Az elsőbbség nem tesz sérthetetlenné

  2014. január 11. - kőbájker Címkék: biztonság közlekedés baleset elsőbbség omg videó

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Az álom filmesautó egy CGI-mentes korból
2015-03-10 11:38:19

  Van egy örökérvényű igazság Hollywoodban: semmi sem igazi. Éppen arről beszélgettem egy amerikai

A versenyautó replikájának replikája
2015-01-27 10:25:16

  A nyolcvanas évek közepén nem volt rossz gyereknek lenni még akkor sem, ha éppen csak átszűrődni

Lőhetek a hetes BMW-ből!
2014-12-30 16:11:11

  Azt mondja Boboly haverom, hogy el akarja adni az E 32-es 750 IL BMW-jét. Na, ezzel az autóval kapcsolatban

Beszívtam a Ferrarival!
2014-12-05 17:50:14

Olaszországban volt dolgom, arrafelé meg van mindenféle piros autó lovacskával - bár nem túl gyakori

Az új-zélandi kormány közlekedésbiztonsági kisfilmje olyan, mint egy horrorfilm, amiben egy ponton reménykedsz, hogy elkerülhető a vég. De a pont nem ott van, ahol gondoljuk. Akkor már késő. Elképesztő, hogy hogyan vezetnek az emberek. Kétféleképpen osztályozom a dolgot magamban.

speed2

 

Az első a homályökör metódus, amikor fel sem fogják, hogy a többi közlekedő is létezik. Látnak valami hangyákat talán az úton, de fogalmuk sincs. Nyilvánvalóan ezek az emberek, akiket az autó technikai kezelése annyira leköt, hogy a közlekedés többi résztvevőjére nem marad szellemi kapacitásuk. Skodás papa, középkorú női sofőr, mindannyian láttunk ilyen sztereotípiákat tápláló vezetőt. Nekik általában önbizalmuk sincs, lelkük mélyén tudják, hogy ez nekik nem való, igyekeznek a közlekedés időtartamán túlesni. Mégsem ők a veszélyesebbek.

Sokkal rosszabbak azok, akik azt hiszik, tudnak vezetni. Nem is a tudásukkal van gond, hanem annak megértésével, hogy nem ők vannak egyedül az utakon, nem az övék az út és a többi közlekedő nem alsóbbrendű lény, aki köteles meghúzódni, eltakarodni, szublimálni. Rengetegszer látom, hogy gyakorlatilag figyelmen kívül hagyják a többi közlekedőt. Tipikus, hogy azt hiszik, ha elsőbbségük van, az alsóbbrendű úton közlekedő személy nem is létezik. Rá már nem kell figyelni. Ő nem hibázhat. Nem dughatja ki az autó orrát. Nem nézheti be a távolságot.

Apróság, hogy ha tévedünk abban, hogy a másik köteles tévedhetetlennek lenni, mert azt hisszük, elsőbbséggel rendelkező istenek vagyunk, akkor esetleg meg is halhatunk. Erről szól a filmecske. És amit mondani akar, az az, aminek alapvetően bele kellett volna verődnie mindenkinek a fejébe, mielőtt autóba ül. Az elsőbbség nem halhatatlanság. A te autód nem felsőbbrendű. Nem halsz bele, ha akár az elsőbbséged tudatában is odafigyelsz. Igen, lehet ún. óvatossággal közlekedni még országúton is, gondolni arra, hogy esetleg kihajtanak eléd, így egy elképesztő varázslatos trükköt alkalmazni.

speed

Ez az ún. fék-készenléti állapot. Tanítják az autósiskolában, csak úgy látszik, nem eléggé. Mész az országúton, látod az autót és elveszed a gázt. Sőt, átteszed a lábad a fékre. Valamennyire lelassulsz, veszítesz a menetidődből rettenetes pár másodpercet azzal, hogy odafigyelsz, és nem teli gázzal közelíted meg. De ha kihajt eléd, életben maradtok. Tudom, hogy nagy fáradságnak tűnik, de nem az.

Ehhez képest már az átlagos városi közlekedésben sem veszik el a gázt, amikor a mami szeretne átmenni az úton. A sofőr-terminátor halálos pontossággal kiszámítja, hogy az adott sebességgel pont elmegy az úton botorkáló nyugdíjas előtt/mögött két centire. Ha megbotlik, meghal, nem gond. Ha benéztük, szintén. Autókkal ugyanez a játék, aztán ha csattanás van, akkor az lesz a baj, hogy miért fékezett a köcsög, hogy volt pofája nem adni elsőbbséget hátrafelé, miért dugta ki az orrát, biztos túl gyorsan jött a jobbkezesben.

Csak oda kéne figyelni. Csak el kéne venni a gázt, ha kell, és az elvárható minimális óvatossággal közeledni. Nincs még az autókban olyan számítógép, amely a többi közlekedő pozícióját kiértékelve jelez, ha veszélyhelyzet van. Jelenleg az autót vezető személy ez a számítógép. Alkalmasnak kellene lennie erre, ezért van engedélye, hogy autót vezessen. Nem a szerencsén kellene hogy múljon, hogy hazaérünk, hanem azon, hogy kontroll alatt tartottuk az autót és a közlekedési szituációkat. Akkor nem lenne gond, ha véletlenül valaki hibázik. Mellesleg ha valaki hibázik, az általában legalább nem szándékos, szemben azzal, aki a többi közlekedőt semmibe veszi és azt hiszi, övé az út.

Az elsőbbség senkit sem tesz sérthetetlenné. Se téged, se azt, akit odafigyelés hiányában megölhetsz. És hogy a KRESZ szerint ki volt a hibás, az nem fog nagyon vigasztalni.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr15753095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IQLight 2014.01.11. 23:03:21

Néhány kommentet csendben kezeltetnék az írójuk helyében ahelyett, hogy hangosan hirdetném. :(

Thanathos 2014.01.11. 23:04:37

@AutosVilli:

Valóban, viszont a rendszeresen azt is magában foglalhatja, hogy egy komolyabb előzésnél (3-4 jármű) egy 200 lovas autó pár mp alatt rendszeresen eléri ezt a sebességet és utána pikk-pakk beáll az aránylag elfogadottabb 120-ra.
Szerintem a tartós, folyamatos haladás lenne baleset veszélyesebb, hiszen az előzést érdemes mielőbb letudni. Én legalább is így vagyok vele.

butschq 2014.01.11. 23:07:43

@DarthVader: Ez talán velejárója is a vezetésnek. Csak az adott szituáció nem mindegy.

Tomcy 2014.01.11. 23:12:44

Tényleg nincs értelme száguldani.
Nem tudom ti hogy vagytok vele de én sokszor eljátszom a gondolattal menet közben hogy mennyivel kellene mennem hogy időt sporoljak.
Ugye 1 perc alatt teszek meg 60al 1km-t, nos 120al kell menni hogy a fele legyen azaz fél perc alatt 1km, na akkor számoljatok utána hogy mennyivel kell menni hogy ezt hasonlóan csökkentsd? Ugye megvan 240el! Ebből az következik hogy 120 felett kézzel fogható időt nem lehet megsporolni. Optimális esetben 100km-en 120 kontra 160 kemény 8 és fél perc. De mivel kell lassitani is igy még annyi sem, ez kb 2db dal a rádióban.
Szerintem simán lehetne 180ra korlátozni a kocsik max sebességét mint japánban és a kocsik súlyát 1400kgban. Igy megszünnének az országúti tankok mint az X6 és társai és nem kellene fosni az 1tonnás kiskocsikban és nincs olyan élethelyzet ahol többel kell menni mint 180. Plusz olyan sebességérzetet kellene csinálni a kocsikba mint amilyen egy régi swiftben van, mert ez is kurva nagy probléma, hogy egy mai 5ös bmwben 170nél van olyan érzésed mint egy kisautóban 90el, sőt már a kiskocsikban is egyre nagyobb ez a trend. Nem tudom ki találta ki hogy ez jó és ez kell az embereknek de a faszát le kellett volna vágni!

AutosVilli 2014.01.11. 23:12:52

@Thanathos: Az országút egy nyitott út ,minden keresztezheti,még repülő is!Az autópálya egy zárt út, vadhálóval, árkokkal , korláttal stb levédve,egy irányba haladsz,nincs szembe forgalom,alkalmassá van téve az út a nagysebességre (130km/h),ellenben az országúttal, ahol minden közlekedésben résztvevő megjelenésére számíthatsz.Én országúton 80-90 körül szoktam menni max, ilyenkor fogyaszt az autó a legjobban,és ezzel még nem zavarom a forgalmat,kivéve egy két paprika jancsit akit zavar hogy más is használja azt az utat ahol ő jár, és csak a megengedett sebességel hajlandó menni a másik(mit is képzelünk mi nem igaz? :).
Személygépkocsival, motorkerékpárral, valamint 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival:
- autópályán 130 km/óra
- autóúton 110 km/óra
- lakott területen kívül egyéb úton 90 km/óra
- lakott területen 50 km/óra
ezeket a határokat kb olyan könnyű betartani, mint hogy evés előtt megmosod a kezed.Te döntöd el az agyadban hogy mennyivel mész.

duduli 2014.01.11. 23:24:45

@Thanathos: az a leg jobb amikor vki 85-tel megy és kialakul szépen a sor, mert senki nem mer előzni a gyorshajtás miatt. Előbb utóbb ezt meg unja vmi amatőr és ott kezd el előzni ahol nem lehetne és kész is a tömeg baleset. Na az ilyen esetek miatt bezony én is oda szoktam lépni, hogy ezt a veszélyes szituációt elkerüljem és bezony 4-5 autót is megelőzök egyszerre.
Egészen addig ezt nem fogja megérteni senki amíg az ilyen indokolatlanul lassan haladók miatt kialakuló balesetekben nem lesz szenvedő alany. Én 5x jártam meg árkot azért, hogy kimaradjak a csattból. Azóta inkább előzök ha lehet.
Egyébként jellemzően nem megyek 100-105-nél gyorsabban csak pályán...

egészen kis kukac 2014.01.11. 23:27:20

nnna... hogy' érdemes gyönni' Sukorórul' ?
M7. Autópálya. Hát 85-87 km/h-val. Mé' ?
Hogy a teherautók ne villogjanak le.
Tragacs ? 190 kW. Ki lehet (?) tanáni', mellik' :-)

Azt a 42 km-t olyan 30 perc alatt teszi meg a tragacs.
Ha gyünnék' 170 km/h-es átlagot (!), akkor megtakarítnék
olyaaan 15 perceket. És nem 5,6 l-t eszne, hanem 18-at :-)
Hááát... nem éri meg :-)

Nos, Áldás és Békesség Mindenkinek :-)

Tolnaip 2014.01.11. 23:31:39

Sajnos a hozzászólások jelentős része teljesen tükrözi azt a mentalitást ami az utakon is látható. A legtöbb embernek az autóvezetés valamiféle olyan terep, ahol úgy érzi mindenképpen meg kell mutatni ki is Ő valójában. Pedig nem ez a terep alkalmas arra, hogy keménykedjünk.
Alaphelyzet, hogy az utakat teljesen egyformán, ugyanolyan jogokkal veheti igénybe mindenki, aki jogosítvánnyal rendelkezik és vezetésre alkalmas állapotban van. Tudomásul kellene venni, hogy egy mondjuk 55 éves hölgy aki most döntött úgy, hogy levizsgázik és ez sikerül is neki, semmivel sem alávalóbb, mint egy kétmillió km-t vezetett kamionsofőr aki szabadidejében ráadásul 15 éve ralliversenyző.
Illene már rádöbbenni, hogy a forgalomban résztvevő emberek képességei és tapasztalatai között hatalmas különbségek lehetnek és vannak is, és ehhez még hozzáadódik az általuk vezetett autók szintén tág határok között mozgó tulajdonsága is. Egy minimális intelligenciával nem lenne nehéz felfogni, hogy akik baromi jó pilóták, vagy annak gondolják magukat, nos éppen nekik kellene leginkább példát mutatni és a biztonságos közlekedést segíteni még akár olyan áron is, hogy segítünk a bizonytalanabb "töketlen mazsolák" hibáit is kijavítani. Higgyék el lehetséges. Nekem sosem okoz lelki sérülést, ha segítek egy rutintalanabbnak, pedig 28 év alatt cirka egymillió km-nél tartok, ennek ellenére eszembe se jut, hogy az úton kellene megmutatnom milyen tökös gyerek vagyok, pedig elnézve egy-két idiótát aki fölfedezte a gázpedált asszem nem lenne nehéz.

Speedman 2014.01.11. 23:32:31

@duduli: A 85 neked indokolatlanul lassú?
Hihetetlen vagy. Jártál te egyáltalán tanfolyamra vezetésből?

egészen kis kukac 2014.01.11. 23:36:22

hihi... hogy sok-é a 85 km/h ? Ha a 120 kg-ommaa' (ez a tömegem, mielőtt valaki lefikázna, nem a sújjom :) bringával nekimék 24 (=huszonvalahány) km/h-val... na az több hétig pépeset eszik... már ha egyáltalán :-)

Sok... nagyon sok az a 24 km/h.

Az Úr legyen irgalmatos a száguldozókhoz...

duduli 2014.01.11. 23:38:50

@Speedman: ha mögötted 90-nel jönnek de nem tudnak előzi, de semmi nem akadályoz abban, hogy 90-nnel haladj akkor az bezony indokolatlan. Ha nem segíted a mögötted szabályosan gyorsabban haladót az előzésben, akkor szabálytalan is. Mert feltartod. Az meg megint tilos. Haladj 90-nel és akkor egy szavam nem lesz. Ez elvi kérdés. Ennyi.

Speedman 2014.01.11. 23:46:51

@duduli: 5km/h-n rugózol? Te sem vagy százas.
És mi van, ha az ő kilométeróráján 90-n volt?
Esetleg kalibráljuk az összes k.órát a tiedhez, és hozzunk rá törvényt, hogy aki főúton közlekedik minimum 90-el közlekedjen? Jaj.

fda 2014.01.11. 23:49:54

@Thanathos: "Országúton a 90km/h nagyon kevés. Nem is tartom be. 130-150-nel megyek"

Bölcs ember lehetsz, ha útminőségtől, napszaktól és a többi közlekedőtől függetlenül így közlekedsz. Persze csak a pofád jár, hadd lássa mindenki, milyen nagyfiú vagy te utak királya.

Egyébként ne hidd, hogy a rendőrség nem találna meg a kommented alapján, ha akarna. Egyszer lehet, hogy az eszükbe jut és akkor a beismerő vallomásod alapján járhatsz busszal.

duduli 2014.01.11. 23:53:27

@Speedman: jobban éreznéd magad, ha 80-at írtam volna vagy 75-öt? Ha nem tartja föl a mögöttes, szabályosan haladó forgalmat, akkor tőlem mehet 20-al is. Sőt tolathat is. Engem nem zavar.

Te tudod?! 2014.01.11. 23:54:46

Üdv!
Gratula a posztolónak!!
Helyesen foglata össze a vezetők felelősségét. Sok mindennel ki lehetne még egészíteni mire kell figyelni, és milyen felelősség terheli még a közlekedőket. Nekem manapság két dolog nagyon szúrja a szemem, a zebrán nem adunk elsőbbséget és nem használjuk az indexet.
Az első körnek üzenem, hogy ők is lesznek még gyalogosok, és az ő hozzátartozóik is közlekednek gyalogosan (gyerek, szülő).
A második körnek üzenem, helyes ha spórolnak a lámpával, de ne sikítsanak, ha más is úgy vág be eléjük, hogy nem számítottak rá, aztán puszi a fallal!!
Na Jó vezetést!

duduli 2014.01.11. 23:59:45

@duduli: kivétel a lassú jármű, mezőgazdasági vontató. Az pech ha utoléred és nem tudod leelőzni. Feltartja ő is a mögöttes forgalmat, de nem tehet róla. És mégis mindenki szabályosan megy.

verde66 2014.01.12. 00:08:28

Fura egy video. :-)
Ugyan ember, bárki hibázhat - mondja a kockás inges.
Erre a másik válaszolhatta volna: Pontosan, tehát én is, kicsit gyorsabban jöttem a megengedettnél. :)
Magunk között szólva ebben a szituban a terepjárós volt a nagyobb balfasz.
Tanulság1 STOP táblánál megállva jól körülnézünk, mielőtt kikanyarodunk.
Tanulság2 nem megyünk gyorsabban a megengedettnél.

thinker_ 2014.01.12. 00:18:12

@Thanathos: gratulálok! 150-nel főúton.. remélem soha nem találkozunk.

thinker_ 2014.01.12. 00:26:02

érdemes lenne egy kis közlekedési kultúrát tanulni nyugatról. épp most számoltam össze, hogy 139 ezer km.t vezettem tavaly, ennek kb a 40%-át angliában. ha az autópálya kijelzőn megjelenik, hogy 50 (mérföld/óra) szépen mindenki lassít, és 78-79-cel halad a sor. ott olyankor nincs száguldozás. de nem is azért lassít le, mert fél a büntetéstől, hanem ez neki természetes. ez a szabály, be kell tartani.
amúgy az angol halál türelmes, nem rohan, nem dudál, nem agresszív. élmény ott közlekedni.

250ce 2014.01.12. 00:36:42

nem ertm ezt a filmet. eroşebb kutya başzik. ez torveny.

Józsi a guminagykeres 2014.01.12. 00:46:36

@1kutya:
off Asszem te kerestél egy jó e36 318ti-t. www.hasznaltauto.hu/auto/bmw/318/bmw_318ti_compact_ahosszuelettitka-7481305 láttam, hallottam járni. Újszerű.

venturaea 2014.01.12. 00:49:44

@thinker_: hát persze, nem az átlagsebességkamerák miatt lassítanak...Olyannak meséld aki nem járt még Angliában...

2014.01.12. 00:56:39

@SwedishRunner: A 150km/h rendben van országúton?! Beteg vagy.

@Thanathos: Leszarom, hogy nem tetszik a stílusom. Nincs jogod mások életét kockára tenni! Mi nem érthető ebben?!

Nikorene 2014.01.12. 01:03:42

@amenta: idézd... majd kérlek azt is idézd, ahol az van, hogy autópályán köteles vagyok kiló negyvenre gyorsítani előzés közben, csak hogy szegény corollásnak ne kelljen leszállnia a gázról. Illetve ha ezt megtaláltad, akkor kérlek azt a részt is találd meg, ahol azt írják, hogy annak érdekében, hogy ne kelljen lelépnie a gázról, akadályozhat az előzésemben... köszi.

Nikorene 2014.01.12. 01:07:01

@DarthVader: nem tögymörgök ember. betartom a sebességet... legalább is az én órám szerint. A tied meg pl. csal annyit hogy a kettőnk között lévő sebességkülönbség érzékelhető, ezért megelőznélek... de anélkül, hogy szabálytalankodnék. Te meg baszol az egészre, mert Neked olyanod van, túlléped a sebességet, hogy akadályozhass az előzésemben, és még meg is magyarázod...

Teszt.Elek 2014.01.12. 01:18:33

@Make Valamit:
Mindhárman hibáztatok, de nem igazán értem, hogy ez miért menti bármelyikőtöket is.

Ez nem az a játék, ahol a "de a másik is.." kezdetű indoklás felmentést ad.

Amúgy a reklám szerintem jó lett. Nagyon ütős és ötletes. Sajnos kis hazánkban tényleg túl sokan vannak, akik elmeroggyant idegbeteg módjára közlekednek, mert folyton annyira rohannak, hogy pár másodperc késedelmet is drámaként élnek meg. Ezért centizgeti a zebrán átkelő gyalogost, ezért előzi meg a 90 helyett csak 85-tel menő autóst, ezért szalad a busz/villamos után, ezért teker át piros lámpa esetén gyalogosként a zebrán...

Ezekkel sanszosan nem fogunk tudni mit kezdeni, a hiba ugyanis az élethez való hozzáállásukkal van és nem a közlekedési morállal.

Persze meg lehet próbálni kikényszeríteni a szabálykövető magatartást, lásd: átlagsebesség mérés, követési távolság be nem tartásának büntetése, biciklisek és gyalogosok szigurúbb kezelése közlekedési szempontból, még fontosabb talán, hogy az utóbbi kettőt oktatni és vizsgáztatni is kéne közlekedési szabályokból.

Szerintem amúgy sem ártana mindenkinek, ha megtanulná a KRESZ-t iskolás évei alatt, hiszen talán nincs ember aki ne biciklizne életében legalább egy párszor sportolás gyanánt, ráadásul a KRESZ a gyalogosokra is vonatkozik, de ha nem vonatkozna, az ismerete segít kiszámíthatóbbá tenni az autósok viselkedését. Ha tudom hol milyen szabályok vonatkoznak rá, tudom mire számítsak tőle.

amenta 2014.01.12. 01:27:53

@Nikorene: Nyilván nem az autópályás előzésről beszéltem...

Teszt.Elek 2014.01.12. 01:31:04

@Nikorene: Ez rohadt egyszerű..

(1) Előzni abban az esetben szabad, ha

a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;

e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni

(6) Az előzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzodással vagy más módon akadályozni nem szabad.

(7) Lakott területen kívül a nagyméretű, valamint lassan haladó jármű vezetőjének az úttest széléra húzódással és a szükséghez képest lassítással is elő kell segítenia azt, hogy járművét más jármű megelőzhesse.

Itt fontos definiálni, hogy a lassan haladó jármű nem az a jármű, amely nem a maximális megengedett sebességgel halad. A lassan haladó jármű definíciója ez: "lassan haladó jármûnek kell tekinteni minden olyan jármûvet, amely ténylegesen 25 km/h, vagy ennél kisebb sebességgel halad."

Szóval ha a Suzuki 90 helyett 80-al megy, semmi nem kötelezi rá, hogy lelassítson csak azért mert meg akarod előzni. Teherautó, vagy busz esetében már más a helyzet. Én mondjuk pusztán józan paraszti ész alapján is megpróbálok segíteni az engem előzni szándékozónak, de valójában ha csak a szabályt nézem, akkor bele sem kezdhetnél az előzésbe, ha azt az ÉN zavarásom nélkül nem tudod elvégezni.

A törvény ugyanis mint általában, itt is az elöl haladót védi.

Egy kis emlékeztető mit is ért a kresz zavarás alatt:
"Olyan magatartás, amellyel valaki másnak a közlekedését nehezíti, a közlekedés más résztvevőit megijeszti, neki kényelmetlenséget vagy kellemetlenséget okoz, magatartásával figyelmét elvonja vagy indokolatlanul leköti."

2014.01.12. 08:19:47

Te jó isten mennyi megveszekedett, ostoba furkó van itt... És még rohadt büszkék is arra, hogy idióta tukkók.

Elkezdik magyarázni sokan, hogy miért nem tartják be a szabályokat és miért fosnak bele a többi emberbe, aki az úton van.

Egy hülye kérdés:
Nem lenne egyszerűbb betartani minden szabályt, tekintet nélkül arra, hogy azt éppen ki mennyire hibásan hozta?
Mégis mi a lósegg történik, ha a véletlenül kirakott 30-s (60, 70, 90, 100, 110...) táblánál lelassítana mindenki 30-ra (60, 70, 90, 100, 110...)?
Mi történik olyankor, amikor 30-al (60, 70, 90, 100, 110...) mentek az eredetileg megengedett helyett idióták?

Elkezd fájni a fejetek és érzitek ahogy el-el pattannak a bordáitok vagy mi történik, hogy ennyien hisztizve magyarázzátok, hogy "a tempomatot 137,5 km/h-ra belököm", meg a sok 100e futott km így, meg a "10-20-30 év vezetés amúgy, én nem lassítok", hogy rohaggyatok meg?

Ennyire fáj, hogy egy átlag Mo.-n futható távolság megtétele között akár 682 másodperc is lehet?

Hát b*sszátok meg azt a 10-11 percet, kockáztatni napi 10 percért a hátralévő 10-20-50-70 évet??? Hát nem tudom...

De az biztos hogy ha egy ilyen p*csfej miatt halok meg, annak rohadt egy élete lesz, mert én itt maradok kísérteni és minden éjjel jól megcápázom az arcát... :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.01.12. 09:13:40

Vonóhorog hátra az segít hogy ne tapadjanak a seggedbe.

Nikorene 2014.01.12. 09:32:24

@amenta: akkor ne write only módban kommentelj, mert Corollával éppen az autópályás előzésről vitáztunk.

Nancsi 2014.01.12. 09:32:43

@hardw: "a tipikus alkalmatlan vezetők aránya nem magas. mivel félnek a vezetéstől"
Tegnapelőtt nem adta meg a macisajtot - nem jobbkezet, macisajtot - egy fehér furgonos. Gondolom letol havonta több km-et, mint én egy évben, mégis én voltam az, aki fékezett, mert látta hogy jön egy balfasz jobbról, és csak jobbra bámul, nem néz ballra. Szóval az alapján amit te írtál bizony be kéne vonni nem csak az összes úrvezető jogsiját - mert olyan nincs, aki nem hibázott, én is rontok forgalmi helyzetben - de kb az összes hivatásosét is, mert amennyivel többet vezetnek, ők is hibáznak 1 évben annyit mint én.
Az most tök lényegtelen, hogy este 7 volt, amikor ő már a 13. munkaórájánál járt, én meg fél órája vezettem...

Nikorene 2014.01.12. 09:34:33

@Teszt.Elek: még egy okos wirte only. Megvan, hogy autópályás előzrésről van szó?
És az megvan, hogy Corollás rágyorsít, miközben én előzöm?

"(6) Az előzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzodással vagy más módon akadályozni nem szabad."

Speedman 2014.01.12. 09:34:36

@duduli: Értem. A te problémád maga az előzés. Akkor vegyél egy olyan autót, amely motorikusan van olyan erős, hogy ne legyen gond, mennyivel halad az előtted levő, te akkor is meg tudd előzni.
Azt meg ne várjuk már el az előzendő autóstól, hogy lássa (tudja), hogy a mögötte levő autósnak a motorereje egy szar, ezért minden előzése egy isten kísértés. Akkor nem kell előzni. Sokkal hamarabb úgy sem érsz oda azzal.

XXL 2014.01.12. 09:41:01

@Tomcy: Basszus ne nagyon gondolkozz ilyeneken,mert utána jönne az egyenruha, egyentáska, egyenfrizura, egypártrendszer. Ismerős valahonnét? Hidd el nekem, hogy jó ez így ahogy van, nem lehet az emberek szabadság érzetét korlátozni a mai világban. Tudatosabb emberekre lenne szükség, és inkább a fejekben kellene rendet rakni.

XXL 2014.01.12. 09:47:44

@Teszt.Elek: maximálisan egyetértek veled.

Nancsi 2014.01.12. 09:52:21

@hardw: "a jogosítvány megszerzésének feltételeként kötelező vezetéstechnikai tréningről pedig nyugodtan kérdezd meg akármelyik szakmabelit, helyeselni fognak."
Persze, hisz ebből élnek. A realitás meg az, hogy nem vezetéstechnikai tréning kell annak, aki eddig összesen 600 km-et vezetett 30 óra alatt, hanem további 5000 km gyakorlat. És utána éves szinten újabb és újabb 5000 km minimum. Ez ugye azt jelenti, hogy aki megszerzi a jogsit, az - mondjuk városi környezetben - köteles lenne évi 200 órát venni, ha nem tudja igazolni, hogy megvan az évi 5000 km-e (mert mondjuk nem hivatásos). Ez durván fél millió Ft/év, ha az illetőnek csak jogsija nincs, autója meg van. Reális...

Sajnos az a nagy büdös helyzet, hogy a világ nem a vezetés körül forog. Ha drágítják, akkor az emberek lemondanak róla, vagy ami rosszabb, részlegesen lemondanak róla. Nem vezetnek évi 10 csak 2 ezret, nem vesznek autót csak a már muszáj, és így amikor vezetni kezdenek, akkor rutintalanul mennek a forgalomba. Vagy ott a másik véglet, a hivatásosoké, akik letolnak átlag napi 13-14 órát, de ez úgy jön ki, hogy csúcsban 35-öt egyben, 1 karton energiaitallal. Vagy éppen magukba fordultak már a sok dugótól, veszélyhelyzettől, főnök felől jövő nyomástól, és valójában már nem az utakon, hanem egy idegszanatóriumban lenne a helyük. És nem, ezek a vezetők nem ritkák - velük vannak tele az utak.

Nancsi 2014.01.12. 09:56:50

@Nancsi: "ha az illetőnek csak jogsija nincs, autója meg van"
Fordítva: ha az illetőnek csak jogsija van, autója meg nincs

hatmandu 2014.01.12. 10:03:35

@Thanathos: Találó a neved, te istenverte gyökér.

Teszt.Elek 2014.01.12. 10:10:52

@Nikorene:
Autópálya párhuzamos közlekedés eltérő szabályokkal.
Párhuzamos közlekedés esetén az eltérő forgalmi sávban haladó autók egymás mellett elhaladása nem minősül előzésnek, ennek megfelelően nem is tiltja semmi a külső sávban haladónak, hogy gyorsítson miután te áttértél a belső sávba. Ezzel veszélyhelyzetet amúgy nem teremt, hiszen nem a szembejövő forgalom sávjában haladsz.

Etikátlan, bunkó? Igen. Szabálytalan? Nem.

btw.. ha rajtam múlna, akkor én kötelezővé tenném a KRESZ vizsga legalább 5 évenkénti ismétlését, hiszen ha az autót időről időre vizsgáztatni kell, akkor a vezetőjét miért nem?Emberek láthatóan nincsenek tisztában se fogalmakkal, se konkrét szabályokkal és így nem meglepő, hogy hülységek történnek az utakon.

Thanathos 2014.01.12. 10:29:34

@fda: "Bölcs ember lehetsz, ha útminőségtől, napszaktól és a többi közlekedőtől függetlenül így közlekedsz."

Amennyi eszed van te biztos így tennél. :)

Thanathos 2014.01.12. 10:33:50

@hatmandu:

Olvass körültekintően farok!
A második t után nálam van egy h betű, nem véletlenül.
Te is lehetnél katmandu a hozzád hasonló olvasni képtelenek számára. :)

Nome 2014.01.12. 10:47:10

Elnézést, hogy kezdő vezetőként beleszólok a vitába! Azt hiszem a legnagyobb baj/veszélyforrás az utakon a tolerancia hiánya. Tanulóvezetőként az volt a meglepő, hogy amikor az elején egy "kissé" bénáztam a körforgalomba behajtásnál akkor az eleve a seggemben jövő autó elkezdett dudálni meg villogni stb. Mintha nem látta volna tisztán, hogy előtte egy tanulóautó poroszkál... Tudom, hogy még nincs meg az igazán biztonságos közlekedéshez szükséges pár ezer km rutinom, szóval még a "partvonalról" beszélek, de egyszerűen nem értem, miért kap el annyi embert az idegbaj, ha esetleg előtte egy autóban valaki kicsit lassabban vagy urambocsá' bizonytalanabbul megy? Sok oka lehet pedig ennek: nemrég kezdett vezetni, valami gond van az autójával, nincs elég helyismerete és ezért lassabban megy stb, stb.
Mindenki volt kezdő - csak túl sokan ezt már elfelejtették :( Bár az is lehet, hogy istenadta tehetség volt és amikor megkapta a jogsiját egyből 1 millió km-es rutint is kapott hozzá.

Thanathos 2014.01.12. 11:15:55

@Nome:
Nincs semmi gond, ha ki van rakva a T betű. Azt maximálisan figyelembe veszem és számítok a lassabb körülményesebb mozgásra.
Ha nincs kirakva, akkor viszont én sem igazán tolerálom a töketlenkedést, kivéve ha gond és időveszteség nélkül el tudom kerülni a "problémát".
Természetesen pár mp türelem mindenkinek jár. :)

DarthVader 2014.01.12. 11:20:28

@Nikorene: Mondjuk, ha te betartod a sebességet, akkor ilyen helyzet nem forog fenn, mert akkor nem nagyon fogsz engem előzni :)
Én ugyanis általában GPS 130 +2-3 km (óra szerint kb 140)-nel megyek autópályán.

Gergel 2014.01.12. 11:43:00

Látom itt is sok az iq betyár!
És még büszkék is rá!
Én nem fékezek, nem engedem el, csak 150-el
hajtok főúton stb. .
Örök igazság, de aki részt vesz a forgalomban
annak figyelnie kell a többi közlekedőre.
Mindegy, hogy biciklivel , űrhajóval, vagy T-72-es
tankkal.

A videóról nekem az ugrott be amikor gyerekként
kis híján halálra gázolt egy barom.
Félre ugrottam, a fickó meg vadul kalimpál
"nem látsz te kis hülyegyerek!"
Én meg mutogatok az "elsőbbség adása kötelező táblára".
Az ember 45-50 éves lehetett, én meg kb. 13.
Csodálkozott is,hogy most oktatta ki a "kishülyegyerek" KRESZ-böl. Persze ha megdöglök az anyámat nem vigasztalja, hiába volt igazam.
Ahol élek kertváros szerű részen, én azon lesek nagyokat,hogy a szülök a kölkeiknek azt sem tanítják
meg hogy az út melyik oldalán kellene haladni...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.01.12. 12:14:42

Nicsak, mi ez a pálfordulás :) Jé, a bájker írta.
Egész eddig azt nyomta az egész TC, hogy a tötymörgők, meg minéltöbbenférjenekátapiroson.
Ez meg a másik oldal.

Az még belefért volna, hogy előzni sem kötelező. Nem, nem kényszeríthet rá senki.

Vu, de ja vu 2014.01.12. 12:17:03

Amióta a Rendőrségből pénzbehajtó céget csináltak, én megfogadtam, hogy tőlem egy vasat nem fognak látni: mindenhol betartom a sebességhatárokat, még a kint felejtett 30-as tábláknál is, és nem érdekel, hogy mögöttem ki hogyan siet, majd ha ő lesz a forgalmimban az üzembentartó, aki csenget a költségvetésbe, akkor szabjon feltételeket, hogy hogyan közlekedjek.

A sebességhatárok kapcsán KÜLÖN KIEMELNÉM, hogy a sebességhatárok néhány kivételtől eltekintve FELSŐ határok, 90-es úton lehet 85-tel haladni, sőt rakott utánfutóval képes voltam 60-nal is menni, ÉN tankolom az autót és NEKEM kell megfogni a fogatot, ha "helyzet" van!!!

Mert helyzet az mindig van, sokszor nem is tudatosul az emberben... Egyszámjegyű főúton csináltam már 90-nél 100+-es kárt magamnak, a remek útminőségnek hála, mintegy 8 méteres szakaszon a felezővonal mellett volt 3 db gödör, 15 centi mély kátyút én ugyanis nem úthibának hívom, hanem gödörnek és elhessentett a közútkezelő, mondván hogy kint a tábla, figyelmesebben kell vezetni. Az utánam jövő Suzukis - látva a villogó rendőrautót - már "csak" ~60 km/ó-val ment bele ugyanebbe, a helyszínelés végeztével, miután otthonról hozattam két nyárigumis kereket, 1 km-rel távolabb még mindig a kocsi körül járkált a vezető, mert "valami nem jó a futóművel":-(((

Azóta én ezen a szakaszon nem ritkán ~60-70 között közlekedem és csodálkozom, hogy mások nagy tempóban húznak el mellettem: ezeknek az úthibák nem mutatják magukat??? Mert vannak, egyre több és több... A céges autókat, buszokat-kamionokat értem, nem ők fizetik a javítást, mit foglalkozik azzal, hogy 3 havonta cserélnek szilenteket és más futóműalkatrészeket a távolsági buszon stb...

Aki hétvégi vezetőnek gondol, vagy a sokat szidott "mazsola" kategóriába sorolna, hát elmondanám, hogy 1985 óta sokféle autóval sok km-t levezettem, vannak egyéni útvonal-csúcsaim, amiket kollégák sosem tudtak megközelíteni, ráadásul kb. 10 éves korom óta motoroztam, az első hivatalos gépem egy 350-es CZ volt, és jó iskolának bizonyult, hogy amikor már bátran kijelentettem, hogy ÉN TUDOK motorozni, azután egy éven belül 3x is zúgtam kisebbet-nagyobbat, az utolsónál ráadásul azt sem tudom, hogy miért történt:-O

Azutén jöttek a nagyobb és nagyobb motorok, 73 lovas, 137 lovas, 12-140 utazótempóval, majd 160-180-as szokott tempóval és csak a motorozás abbahagyása után jöttek elő olyan emlékek, amire utólag azt kellett mondanom, hogy bizony ez is, az is egy-egy születésnap volt, a tragédia a véletlen folytán vagy a másik fél korrekciója miatt maradt el... mostanra ha lenne pénzem, akkor is kérdéses, hogy vennék-e motort, ezekre az utakra... ismerve magamat, bizonyosan a vesztemet okozná. Próbáltam én sport-túrával szabályosan menni, de kb. öt percig bírtam, utána az is nagyobb élmény lett volna, ha csak ülök az árokparton, a motor is és én is a nagy tempó mellett éreztük jól magunkat.

Most vagy 8 éve van meg egy 200+ lovas autó, amit kezdetben előszeretettel hajtottam, Tanathos felhasználó nézetét osztva. Bizonyára van mindenkinek személyes tapasztalata, nekem az egyik egy szilveszteri "hazafutás" volt, olyan lefagyott úton, hogy előzéskor 140-nél a kipörgésgátló dolgozott, lassításnál az ABS, mert a jeges úton 200-210 körül verettem: már csak ezért utólag is járnak a f.szkorbács. Ahogy járnak azért, amikor megnéztem hogy mit tud a motor, ~265 körül került elém 3 autó, semmit nem tudtam felmérni a sebességükből, csak hogy elég messze vannak egymástól ahhoz, hogy 2-3 másodpercen belül ne kezdjenek előzésbe, utólag járna a bocsánatkérés tőlük, miután autóban ülve rám is a frászt hozták a speed-motorosok, megtudtam hogy milyen érzés: két tükörbe pillantás között "még nem látom-már elment" effektus, 160 dB-lel betörve a lehúzott ablakon.
Én is 140-160 között használtam az autót (fele ennyi sem volt még a benzin), és döbbenetes felismerés az, hogy aki fél kilométerrel előttem megy, hamarosan a múltté lesz... nos az a töküres főúton megállt, hogy beengedje szemből a balra kanyarodni akaró autóbuszt:-(((
Én pedig nyomtam a féket, recsegett az ABS, húztam az autót lefelé, ott pár méterrel több hely volt, de gondolatban már láttam, hogy skulóként viszem át a busz csomagterét... és váratlanul megállt az autó, a lekanyarodó sávban, másfél méterre a Suzuki mögött:-\

Nem volt dudálás, anyázás, bármilyen irreális dolog egy üres úton megállni 80-90-ről és lemondani az elsőbbségről, itt a baj okozója 90 %-ban én lettem volna:-(((

Mára lehiggadtam, mindig is körültekintő vezetőnek gondoltam magamat és val'szeg az is voltam, ha ennyi mindent megúsztam... csakhogy ez nem tart örökké, a szerencse-faktor vagy ott lesz, vagy nem... de az első autótörés után még nem esett le, hogy a képességek a korral kopnak el, helyüket átveszi az óvatosság, a helyzeten való lamentálás, az állagmegóvás, a fogyasztással spórolás - miután másodiknak a saját autómat reccsentettem meg, kis tempóval, nagy gázzal, 100 méterre a házunktól, kitört kerékkel az árokban landolva:-(((

Az élet nagy Rendező:-P

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.01.12. 12:26:41

@Thanathos: Ilyen szar utakon 150-nel? A futóműves jó haverod lehet :D
Gyere el egyszer Somogyba, Baranyába, 2-3 számjegyű utakon, aztán menjél 150-nel, fogadásokat várok, mikor szakad szét a futómű :D

Béza Dániel 2014.01.12. 13:29:01

@igazi hős: Igen négyzetesen, de amennyire matematikai tanulmányaimból emléxem, ez egy exponenciális fügvény.

Béza Dániel 2014.01.12. 13:30:47

@p3p3: Lásd feljebb. De most már utánanézek.

deepdiver 2014.01.12. 13:55:10

@Make Valamit: Egy 1000-es 3 hengeres 20 éves Swift is tud lazán 150-160-at, az 1.3-1.5-ök meg 170-180-at ergo a 135 üveghang úgy lehet hogy nem ismeri a tag az 5-iket max, vagy tényleg abszolulté mazsola, az meg nem márkafüggő.

Béza Dániel 2014.01.12. 14:35:31

@Béza Dániel: utánanéztem, hát a fene tudja, rég volt már az utolsó matekóra.

kovk 2014.01.12. 14:38:40

@Béza Dániel: Hat ha bizonytalan vagy, akkor biztosithatlak, hoy az x^2 az polinomfuggveny a pl. e^x az exponencialis fuggveny. Ahol az alap a valtozo es a kitevo konstans az polinom, ahol meg forditva van az exponencialis.

Béza Dániel 2014.01.12. 14:52:36

@kovk: Na valami ilyesmit találtam most a nagy keresésben, csak valahogy úgy élt bennem hogy a függvény grafikonja olyan mint az exponenciálisé... Az a baj hogy matekból sosem voltam penge, szóval nem értem miért erősködtem :)

Van az a vicc, mikor a farkas megállítja a lovat az erdőben.
-Na ló én most megeszlek.
-Lehet egy utolsó kívánságom?
Farkas, nagyképűen: - Na jó, mondd mi az?
- A hátsó parámra van írva, olvasd el!
Farkas nagy lazán hátra megy a ló mögé... -Na mutasd a patád...
Ló erre izomból fejbe rúgja, úgy hogy a farkas elájul, majd elszalad.
Farkas egy idő után magához tér, fogja a fejét, majd megszólal: -Fasznak játszom itt az eszem, mikor nem is tudok olvasni...
:D

cso zsi 2014.01.12. 16:23:40

@Vu, de ja vu: Lájk.
Soha nem fogják megérteni azok, akiknek szólna.
Hasonló korosztály volnék, nekünk még azt is okították, hogy a gázt a hülye is tudja nyomni. (mint ahogy gyereket csinálni is).
De hogy állunk meg, amikor a kormány mögött/motoron már csak utasok vagyunk, mert a fizika másképp döntött, mint mi?

Bret01 2014.01.12. 16:40:23

@Tomcy: 12,5 perc a különbség. Még egy zeneszámot hozzá kell adnod ha már ebben méreted az elmúló időt a példádban. :-)

Nikorene 2014.01.12. 17:17:03

@Teszt.Elek: egen, az 5 évenkénti vizsga, az nem rossz ötlet, neked sem árt, mert keverd a szezont a fazonnal.
Autópálya maga nem párhuzamos közlekedés, hanem olyan út, ahol kialakulhat a párhuzamos közlekedés, ahol a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni. Ilyenkor az elhaladás valóban nem tilos, és nem számít előzésnek. Normál esetben viszont, ha gyorsabban haladva utolérlek indexelek, sávot váltok, majd visszatérek a sávomba, az előzés, amit Te gyorsítással nem akadályozhatsz.

Nikorene 2014.01.12. 17:19:01

@DarthVader: Remek, akkor Téged speciell nem. De a vitaindító nem is Te voltál, hanem a corollás.

Nikorene 2014.01.12. 17:27:50

@Nikorene: no ezt most én is benéztem. Fussunk akkor neki mégeccer.
Tehát Kresz szerint autópályán párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni. (§37 (2))
A szablyokat a §36os paragrafus írja le. Az elhaladást a (4) írja le, ami úgy kezdődik, hogy "Lakott területen".
Az (1) és (2) pontok pedig konkrétan az előzésről szólnak. Tehát lakott területen kívül bizony előzés van az autópályán, és innét már lásd az előző hsz.

Rolla 2014.01.12. 17:58:20

@XXL: Egyet kell értsek. Itt mindig mindenki jobban tudja. :)

Vu, de ja vu 2014.01.12. 18:41:38

@cso zsi: szerintem ez részben korosztályi kérdés is, nálunk is volt generációs ellenzék, az autóvezetési stílusom (fiatalkori) illetve a motorozás miatt, én voltam a májer, aki az aggódó anyját lehurrogta:-(

Mára elértem oda, hogy szeretném a gyermekeimnek a jogosítvány szerzést, sőt zárt helyen kifejezetten szeretném, ha a gyerekek az autó és saját képességeik határáig és azon túl is elmennének, menjenek vezetéstechnikai tréningre is, hogy amikor bajba kerülnek, ne behunyt szemmel tapossák az állóra fékezett autót a csattanásig, hanem ha kell, vállalják be az árkot, a szántóföldet, bármit ami jobb a frontálisnál...

Attól meg egyenesen zabszem-effektus lesz, ha valamelyik motorra akar ülni:-(((

Az oktatási rendszer egyik borzasztó hibája, hogy nem mutatja meg a felelős közlekedés módját, negatív példák stb révén. Így a jogsi megszerzése után a gyerek a többiek előtt fel akar vágni - ezen nem kell csodálkozni, fiatalon szinte mind így viselkedtünk -, de ha tudatosan a felelősséget is sulykolnák a képzésnél, talán kevesebb diszkóbaleset lenne, kevesebb agresszív-nyomulós közlekedő... Tudni kell időben elindulni, hogy ne legyen percre kiszámolva megérkezés, ne okozzon gondot pár kilométernyi poroszkálás, figyelje a többi partnert hogy "ott van-e", figyel-e rá viszont, ha hibázik, ne a fa-testápolóért nyúljon vagy teli torokból anyázza a másik közlekedőt. Nekem is időbe telt, mire eddig eljutottam és hihetetlen jó érzés, hogy nem tudnak akármivel felhúzni: ha hibázik és látom hogy ez tudatosult is benne, elegáns és nagyvonalú tudok lenni, ha én hibázok, jelzem, hogy "bocsi" és sokan beérik ennyivel.

Tuskók, erőszakosok ellen van ellenszerem, mert ha valaki nem ura magának, akkor se nézzen a kutyájának, de - kopp-kopp - ilyenre nemigen volt eddig szükség...

Ha egy Corollásnak nem tetszik a tempóm (90-nél GPS szerint 84-86), amennyire lehet lehúzódok, ha nem lehet előzni, de amúgy lehetne haladni, szándékosan nem tartom fel, az előzési lehetőségig 95-100-ra gyorsítok, ennél többre nem vagyok hajlandó.

Autópályán is inkább a 100-110 az utazó, nem sietünk sehova, a Balcsira is végigmentünk a 7-esen, 60-as táblák erdejében, és csodák csodája, fél-egy óra difivel, feleannyi fogyasztással megjártuk az utat.

Minek a sok ló, ha az ember "tötymörög"??? Hát pl. ennyi lóval +1 eszköz van a kezemben, vagyis lehet "előre is menekülni", normál használatnál nem a képességei felső határán gyilkolódik a gép, ami kihat az élettartamra, meghibásodási lehetőségekre, azon át a pénztárcára:-)

A motornál még érdekelt, hogy "mennyi a vége"...
Az autónál elég a tudat, hogy papíron pl. egy Octavia RS-sel pariban van:-)

kocsitomi 2014.01.12. 19:35:19

Véleményem szerint a videó az alázatról, a másik közlekedő iránt mutatott tiszteletről szól.
Lehet, hogy nincs elsőbbsége, de ő is hibázhat.
Te sose hibáztál életed során?
Te tökéletes vagy?
Egyszer se voltál figyelmetlen?
Nem olvastad el az sms-t, vagy vetted fel a telefont, babráltál a rádióval, fedélzeti computerrel?
Sajnos a kommentekből látszik, hogy az emberek hozzáállása a más embertársaikhoz siralmas, egyértelműen látszik a közlekedési 'kultúránkon' az, amit pl. a lakóközösségekben tapasztalhatunk. Nekem mindent lehet, másnak meg semmit...

vau · http://www.holdkomp.hu 2014.01.12. 20:29:59

Nagyon klassz reklám. A kommenteket el sem olvasom, úgyse érnek szart se :)

1kutya 2014.01.12. 21:07:35

@Józsi a guminagykeres: nem, csak a hahu-n. jövő héten még kicsit (nagyon) elfoglalt leszek, de pénteken újraindul a nagy keresés és beszúrom ezt is :)

smikee 2014.01.12. 22:35:42

Nem vezetek, gyalogosként annyit, hogy sokszor van úgy, hogy megáll az autós pl a zebránál, de az utolsó pillanatban, mert ő így szereti, rövid féktávot venni, fasza a verda, széles a gumi, yeah. A gond csak az, hogy ő tudja hogy meg fog állni, én nem, mert nem látok a fejébe. Szóval: nem lépek le a járdáról, mert azt látom, jön és nem áll meg, nem lassít, messziről, hanem jön jön aztán SATU. Kösz... és akkor még bosszús, hogy ej hát miért nem megyek át ha zebra van és ő megállt.
Nem kell a másik helyett gondolkodni (nem kéne, sajnos sokszor kell), egyszerűen csak meg kéne adni az esélyt a másiknak, hogy bízzon. Ilyen egyszerű lenne. Csak ez az ego ellen megy, mint ahogy ezt már vki jól észrevette.

Scaleo 2014.01.12. 23:00:34

@smikee: Na most ehhez meg annyit fűznék hozzá, hogy ha már megállt az autós, akkor MENJÉL.

Rohadtul elegem van már abból, hogy egy csomó gyökér áll a zebra tövében, oly módon, hogy azt nem tudom nem ráutaló magatartásként értelmezni, vagyis meg kell állnom. Aztán amikor megálltam, nem is néz rám, telefonál, beszélget, elmélázik; én meg másodpercekig állok, és egy millimétert nem mozdul a helyéről. Hát ilyenkor persze, hogy felmegy az emberben a pumpa, főleg, ha mögöttem is megáll a sor, vagyis konkrétan fel kell tartanom másokat, és azt látom, hogy értelmetlenül, mert a tisztelt gyalogos konkrétan baszik megmozdulni. Ma is pont volt egy ilyen szituáció, ketten álltak meg még mögöttem, a hülye meg csak állt, mint a cövek.

Ha megállt az autó, esetleg a sofőr intett/villantott is, hogy szabad a pálya (szoktam), akkor miért nem lehet átmenni? Vagy ha nem akar valaki átmenni (mert úgy veszem észre, általában ez a helyzet), akkor miért kell megállni a zebra tövében? Jó szórakozás átverni a szabálykövetésre törekvő autóst? (Mert aki szabálytalan, az úgyse áll meg.)

smikee 2014.01.12. 23:12:15

Scaleo:
Nem erről beszélek, akkor megyekén, persze hogy megyek :) Sőt már jó előre felveszem a szemkontaktust az autóssal, hgoy láása, látom. Azt utálom ha észrevesz, de leszar. És nem int, nem villant, SEMMI. Aztán hopp lefékez és néz csúnyán. Hogy ugorjá öcsém, megálltam ni. Mindezt az utolsó két méteren. Én meg ezt nem szeretem.
Szerintem is ugyanúgy hiba, hülyeség, bambaság, ha a gyalogos bambul a vakvilágba, mert azt hiszi majd megáll mindenki. Vagy amikor egymásnak integetnek hogy menj már, nem te menj, nem én megyek, nem te menj... aztán rendszerint az autós elunja, és igaza van.

Ha látom, hogy nem érnék át a kocsi előtt, aki amúgy észrevett és lassítani kezd, én is lelassítok és nézem, és az esetek többségében észreveszi, miért, elmegy és van hogy int is, megköszöni. Csak úgy nem limbózok át, mert zebra van, és meg is köszönöm ha megáll.

Nem tartozom a mobilozó csicsapicsa, öreg ember, gyökér bicajos stb kategóriába, nem nekem szól a komment szerintem :) a korrektség és kölcsönös odafigyelés pártján vagyok.

smikee 2014.01.12. 23:16:06

az a gyanúm, hogy akiknek a hozzászólás szól azok nem is olvassák ezt a bolgot, sem a kommenteket.
Én ilyen fura lény vagyok, autó és jogsi nélküli ember :) akit érdekelnek az autók, és aki gyalog is meg bicajjal is igyekszik odafigyeléssel és némi józan ésszel közlekedni.
Bármiylen furánakis tűnhet, a tökölődő gyalogosokból gyalogosként elegem van :D mert még ezen a szinten sem tudnak sokan odafigyelni a másikra. Magukra sem, szóval innen kell elindulni, ja :)

Scaleo 2014.01.12. 23:51:07

@smikee: Persze, hogy nem neked szól. :)

Csak ha már említetted a gyalogosokat a zebrán, kikívánkozott már belőlem, mert újabban egyre több ilyen eset fordul elő, és ha valamit utálok, akkor az a közlekedőpartner megtévesztése.

Én elnézem a szabálytalanságok nagy részét is, amennyiben nem kerülök hátrányba általuk, nem vagyok önkéntes rendőr, de a biztonság és a gördülékeny közlekedés érdekében fontos, hogy tudjam, ki mire készül. Felőlem előzzön a záróvonalon is, aki akar, de legalább indexeljen, hogy tudjam.

Ma is ki akarok kanyarodni egy forgalmas útra, jön egy baromállat egy WagonR+ volánja mögött balról, ez az egyetlen autó, ami még akadályoz. Mit gondolsz, mikor kezd el indexelni jobbra (jelezvén, hogy be akar kanyarodni oda, ahonnan én kijövök)? Az utolsó pillanatban, épp a kanyarodás megkezdésekor. Nyilván belehalt volna, ha 40 méterrel korábban megtalálja az indexet, én meg hamarabb és biztonságosabban kikanyarodhatok, pedig látta, hogy ott állok és várok arra, hogy elhaladjon.

Ezt utálom rettenetesen, hogy a legtöbb vezetőben semmi előzékenység nincsen, és ha már ez a helyzet, még a KRESZ-t is lusták betartani, illetve évente átismételni. Mert akkor például ez is tudta volna, hogy már jóval a kanyarodás előtt el kell kezdeni indexelni. (Nem olyan régen van jogosítványom, mégis évente ismétlem a szabályokat, mert tudom magamról, hogy felejtek. És természetesen szó nincs róla, hogy mindent betartanék, de legalább tudom, miben vétek a szabályok ellen, és mi az, aminek megszegésével kevéssé hozom kellemetlen helyzetbe a többieket.)

A legnagyobb parasztok az autósok, efelől kétség sincs. A leghülyébbek a kerékpárosok, a gyalogosok meg valahol a kettő között. :)

Gondoltad volna, hogy a gyalogost a zebrán átengedni nem jószívűség, hanem kutyakötelesség? Naponta közlekedem gyalogosként a városban, és sokszor arra gondolok, hogy ha nem ismerném a KRESZ-t, nehezen hinném el, hogy ez így van, mert a többség egyszerűen nem áll meg a zebránál. :(

Számomra mégis a legmegdöbbentőbb az alapvető védelmi reflex hiánya sokaknál. Ha kivágok valaki elé az autópályán, rákúrhatok --> nem vágok ki. Ha a zebrán kívül lelépek az úttestre és szaladgálok az autók között, elcsaphatnak --> nem ugrálok az autók elé. Ha a kerékpárommal átmegyek a piroson, esetleg halálra gázolnak --> nem megyek át a piroson. Nem kéne ehhez még KRESZ sem, csak alapvető védelmi ösztön, de valahogy ez is kiveszett már sokakból.

smikee 2014.01.12. 23:58:23

ha meg buszon utazom, hát akkor csak annyi hogy kapaszkodni kell de cefetül, mert ugyan nagyobb a busz, de csattanásnál az is megáll, ha nem is mindig olyan hamar.
Ott azt látni, hogy vannak akikben nem merül fel, hogy a busz féktávja esetleg nagyobb. Oké, megáll a 7700-as Volvo meg a 280-as Ikarus, csak akkor repül nyolcvan-száz ember. És tudjátok az a szomorú, hogy állok a buszon, nyomja neki a sofőr, és látom hogy na az a kocsi ki fog jönni a busz elé, hótziher. A buszos vagy nem látja, vagy tudja ő a nagyobb, és nem lassít, és a kocsi kijön, nagy fék, anyázás, majdnem repült nyolcvan-száz ember. És sokszor látom a buszoson, hogy nap vége felé már idegroncs, amit meg is értek.. de akkor minek tolja neki mint az állat? mert idegességében vmit tiporni kell, és a gázpedál van legközelebb? vagy ennyire szoírt a menetrend?

A műszaki dolgokhoz affinitás kell, de azért némi alapvető fizikát meg ennyit: ami sokkal nagyobb, feltehetően nehezebb, és lassabban áll meg.. ezt is kéne oktatni. Nem tudom, ma milyen a fizika oktatás a sulikban, de nekünk pl kísérlet alig volt, általánosban szinte semmi. Mert jól hagzik, hogy tömeg szorozva sebsesség, meg is jegyzi az ember fia, lánya, de nem tudja elképzelni, mire képes.

Az egészből azt akarom kihámozni, hogy az előrelátás tanulható dolog, és semmi sem pótolhatja. Sem évek, sem rutin, sem Brembo, semmi.

Istvan Simon 2014.01.12. 23:59:18

@Teszt.Elek: Bele kukkantottam a kommentedbe és a következő sorok jöttek elő:

1. Itt délvidéken valamikor 5-8-os kromban műszaki órákon tanultuk a KRESZ-t. (Vagy minek hívták). A tanár kiakasztott a táblára egy közlekedési jeleket tartalmazó jókora nyomtatványt és műanyag kör, háromszög, stb. segítségével rajzolgattuk átt egy füzetbe az egészet.

2. Ha valaki a következő órán elszúrt egy-két jelet: pl. én, akkora pofont kapott, hogy azt hitted száz csillagos hotelban vagy.

3. Tesóm még igen én már nem, nyolcadikban megírta a KRESZ teszet és kapott egy jogosítványt amivel vezethetett robogót 49ccm-ig, munkagépet (targonca) és traktort pótkocsi nélkül (mehetett szántani a TSZ-be). Nekem ezt már az autó-iskolában kellett persze külön órák és fizetés nélkül.

4. A fentieket összegezve: úgy 15 éves korára a gyalogos, a biciklis és a többi paraszt is ismerte legalább az út menti jeleket. A pofonokra ma is emlékszem igaz osztályelső voltam.

5. Ilyen egyszerű a megoldás. Egyszer fogadásból a járdán bicikliztem kéz nélkül a rendőrörs épülete előtt. Rendőrbácsi lekapott a bringáról, lepattintotta a bringa kormányát és így szóllt: na öcsi most próbálhatod pedál nélkül is. Ennyi.

smikee 2014.01.13. 00:07:06

@Scaleo: ki hát. Mondjuk szerencsére nem ott vagyunk, mint Japánban, ahol a metróban ki vannak téve plakátok kis rajzolt figurákkal akik éppen mobilozás maitt esnek a metró alá :P

Tudom, hogy kötelessége megállni, de ettől még visszaélni ezzel enm szabad, szóval ha látom, hogy nem tudna megállni, azon vagyok, hogy lássa, mehet, menjen. Jól esett, amikor egy motoros intett, hogy kösz, amikor esős időben jeleztem, hogy menjen csak (zebra), mert könnyebb nekem megállni, mint neki.
Úgy vagyok vele,hogy ha az autós is lesz gyalog, hát nekem is lehet még autóm :D

Túl sokan felejtik el, hogy bánj úgy másokkal ahogy te elvárnád másoktól..

autóban utasként is néha nézek nagyokat, hogy milyen alapvető, és még csak nem is figyelmetlenségből (fáradtság stb) fakadó, hanem kifejezetten bunkó és nemtörődöm hibák vannak. Ugyanezek megvannak két keréken (benzin és bio powerrel is) és két lábon is.

Meg hát előítélet! Gondoltam már rá, hogy ha egy kocsi mondjuk nem enged el és bunkó, de plépp egy ismerős vezetné, valszeg előbb mérgelődnék, és aztánnézném: ja te vagy az? ami persz enem mentesíti őt.. de annyira él a bunkó autós-hülye gyalogos/bicajos életveszélys motoros előítélet, hogy na. Mondjuk táplálják is rendesen elegen..

Scaleo 2014.01.13. 00:15:50

@smikee: Ó, a buszos egy külön állatfaj. Sajnos nem fogják fel, hogy nem mindenki ül a buszon, ezért nem hajthatnak úgy, mint az állat. Rengeteg idegbeteg hülye van a sofőrök között, nyomják neki, ahogy a csövön kifér, meg gorombáskodnak az utasokkal.

Bár azért a buszpark sem akármi, nem is olyan rég volt, hogy lefulladt az egyik göthös, szar Ikarus motorja az egyik kereszteződésben. Nem a sofőr hibájából, egyszerűen szar volt már az egész. A motorfék akkorát rántott a kasztnin, hogy többen elestek, én is meghúztam a hátam kapaszkodás közben. Erről nem a sofőr tehet, hanem ez a kibaszott ország, hogy még mindig nem lehetett a kukába hajítani ezeket az öreg szarokat.

De azért a sofőrök is megérik a pénzüket. Mikor legutóbb távolsági buszra szálltam, a sofőr azonnal elindult, nekem meg menet közben kellett jegyet vennem. Kanyargós út, nyomta is neki, egyik kezével telefonált, a másikkal meg szimultán vezetett, illetve jegyet adott nekem. Én meg azt se tudtam, melyik kezemmel fizessek, és melyikkel kapaszkodjak. Hát a kurva anyját az ilyennek, nem tudott volna megállni egy 20 másodpercig, hogy lebonyolítsuk a tranzakciót, inkább törjem össze magam az U alakú visszafordítókban, az éles kanyarokban és körforgókban. :S

Nem véletlenül nem is járok egyébként távolsági busszal, de épp a kocsit vittem szervizbe, onnan jöttem haza, a vonatsíneket meg épp felújították azon a szakaszon, úgyhogy muszáj volt buszoznom. :)

smikee 2014.01.13. 00:27:12

alap hogy bringán, a Batyihoz érve lassítok, mert villamosmegálló, sok ember, ki tudja. Nem csengetek, lassítok, és a féken az ujjam. Ilyenkor van, hogy elhúz mellettem egy-egy "türelmes sporttárs". És persze satu, csengő, anyád, tetszőleges kombóban, mert tuti előkerül egy kóbor turista. sokszor japán, vagy olyan európai ország lakója, ahol nagyon sokan bicajoznak, és nem veszi észre a felfestett, viszonylag egyértelmű bicajt a flaszteren.. persze, mert nem is figyeli, mert ő épp turista üzemmódban van :) ami néha úgy figyelem azzal egyenlő, hogy nézz nagyon, de látni azt ne láss :D
na de bagoly mondja, mert én is szoktam bambulni, pont ez a lényeg, hogy mint lehetőséget látni kell, hogy másik hibázhat. A szar az, amikor nem látni előre, ld. a kanyarodni akaró Wagon R esete. Ilyenkor dönt a gyors reakció, a reflex, a rutin a kézben/lábban. Meg a mázli..

Másik érdekesség, hogy a Margit hídnál ahol lejön az átkelőhöz a bringasáv, a felfestett bicajúton (járdán) vagy egy kis zebra, a gyalogosok keresztezik a bicajutat. Na most ez már csak lélektanilag is azt jelentené, hogy lassítani, esetleg megálni kéne az egy szem bringásnak, és nem a negyven embernek, aki a 86osról száltt le épp a hatoshoz menet... szóval eh :D

smikee 2014.01.13. 00:50:05

@Scaleo:
a buszon egy a jó: ha csatt is van, nem enyém a felelősség, csak aztán ússzam meg végtagtörés stb nélkül. Csak szar érzés amikor te mint utas látod, hogy na ez necces lesz...

hát ja, bár az az érzésem néha nem is lehet másképp vezetni ezeket a buszokat.. a Volvók rángatnak, nemtom hogy azért mert drive by wire a gázpedál, vagy kis fordulaton nincs nyomaték amíg a turbó nem tölt, mindegy, lényeg hogy bináris: padlógáz, nagy fék. Ja és valamelyik nap nem volt rugózás elöl, nem volt levegő a légrugóban (hatvaniksz milliós buszról beszélek). Úgy pattogott mint egy árokásó gép.

az a baj, hogy túl sokszor kapni ki a közlekedésben a negatív példát, lassan már annyira, hogy a pozitívnak alig tudunk örülni, mert elszokunk tőle, pedig szerencsére az is van azért bőven.

egy kérdés: ha megy előtted egy kivilágítatlan kocsi (este), kötelességed rávillogni, hogy jelezd neki? Arra tippelek, hogy nem, hát nem is nagyon szoktak, ahogy elfigyelem..

és még egy megfigyelés: az útfelújítás KRESZ felülíró tényező, úgy értem, anarchiát szül: gyalogos autós tata kismama kuty macska, megy ki merre lát, azt hogy piros zöld kék barna a lámpa, tökmindegy :D ha egy autós pl próbál figyelni a többire, mindig akad aki ledudálja a trébe. Az embernek a saját épsége is jó jutalom, de azért egy kis kölcsönös hála nem ártana :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.01.13. 09:49:02

@smikee: Minek tolja neki -> mert ha nem tartja a menetrendet, akkor letolják, előbb-utóbb pénztárcája is bánja.

XXL 2014.01.13. 10:10:53

Scaleo: Ez a viselkedés a gyalogos részéről bennem is felbassza a pumpát. Csak állnak mint a vett malac, de ha véletlenül nem engeded el, akkor meg neki áll feljebb. Ebből is látszik, hogy ki vezet, meg ki nem. Én mint gyalogos minden esetben megköszönöm egy intéssel az autósnak, hogy megállt és sietősre is veszem. Na az a másik, jobbra kanyarodnék, zöld a gyalogosnak is és andalognak, de még akkor is andalognak amikor már piros, én meg ott állok szintén a pirosban, mert nem tudtam átmenni. Na ilyenkor aztán végleg elgurul a gyógyszerem, és ekkor szoktam egy kicsit szűk ívre vett kanyarodással elmenni a T.gyalogos mellett, aki remélem veszi a lapot ezek után. Na most lehet rám köpdösni, leszarom. Elvárom a gyalogostól is a maximális partnerséget,mert én is megállok neki a kijelölt gyal.át.hely előtt ha át akar menni ha nem, és akkor is vigyázok rá, ha a négysávos úton a nyugdíjas húzza át a kocsiját előttem a gyal.át.hely előtt 20m-rel, mert az neki messze van. Szóval a legnagyobb problémát abban látom, hogy mindenki csak magára gondol, és leszarja a többit, mondjuk ez tipikus jellemzője a fajtánknak,a magyaroknak. Bevallom, én is vagyok néha önző és az vesse rám az első követ aki nem.

kicsiA6TDI 2014.01.13. 11:00:55

A videó jól sikerült nagyon!

smikee 2014.01.13. 18:49:40

@ColT: de így?? padlógáz hatvannal át a városon?
amúgy meg nézd meg napközben a 86-ost.. ott meg olyan álmos a menetrend hogy na, jó ha harminccal pöfög a busz, szépen hajókázunk... lehet, hogy azért, mert számoltak néni dugóval, deakkor is nagy különbésgek vannak, tépünk vagy szöszmörgünk.. néha mintha direkt arra játszana hogy elkapja a pirosat.

A zebráshoz, jobbra kanyarodóshoz: alap, hogy hátranézek, jön-e kocsi.. hiába zebra, elsőbbség.. a szemkontaktus nagyon sok helyzetet könnyít meg

Scaleo 2014.01.13. 18:59:49

@smikee: "ha megy előtted egy kivilágítatlan kocsi (este), kötelességed rávillogni, hogy jelezd neki?"

Nem. A KRESZ csak azt írja elő, hogy a szabálytalankodótól köteles vagy lehetőségeidhez képest eltávolodni, a szabálytalanságra nem vagy köteles felhívni a másik figyelmét, az nem a te dolgod. Ettől még persze megteheted, nem tilos; és mivel nincs minden sarkon rendőr, így célszerű is lehet adott esetben.

Egyébként szerintem az jár el a leghelyesebben, aki a motor indítása után egyből felkapcsolja a tompítottat, és csak megálláskor kapcsolja le. Ez a biztos, így tutira nem felejtjük el felkapcsolni a lakott terület határánál, országúton meg autópályán, meg szürkületkor se, és mindig láthatóak leszünk. Nem tudom, mit lehet spórolni azzal, ha valaki nem kapcsolja fel, de szerintem nem éri meg.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.13. 20:56:00

nem ertem ezt a sok okoskat aki 90 helyett tolja 130 - 150el...
menjen otopalyan, ugyis van egy csomo aztan ott tolhatja annyival amig ele nem jon egy kispunto es jomodorra nem neveli

XXL 2014.01.13. 22:29:58

@Scaleo: Én is úgy vagyok vele, hogy bizony rávillogok, minthogy balesetet okozzon a nyomorultja. Bár megjegyzem, hogy ritka mint a fehér holló, évente ha látok egyet lehet sokat mondok.

///M_Straight_six 2014.01.13. 23:00:08

@XXL: Mert ez egy autós portál, és itt gyülekeznek a fittipaldik, súmahherek...

///M_Straight_six 2014.01.13. 23:12:28

@Nome: Nekem az a bajom, hogy bár úszni a vízben lehet megtanulni, de amíg olyan gondjai vannak a vezetőnek, hogy egy olyan egyszerű manővert nem tud magabiztosan kivitelezni, mint egy elindulás, addig ne a csúcsforgalomban baszakodjon. Ez persze nem a tanuló hibája, hanem a rendszeré.Egyébként képzeld, én is voltam kezdő, de nem sokban különbözött a vezetésem az autó kezelését tekintve, mint most. Persze évek alatt sokmindent láttam, ami arra ösztönzött, hogy jobban figyeljek, mert nem elég ha én jól vezetek ha tele van a környezetem hülyékkel, meg bénákkal. Sose dudálok rá egyébként a tanulóvezetőre, de azért az ideg meg tud b*szni, mikor haladnék, de ők okvetlenül a reggeli csúcsban szerencsétlenkednek, mikor amúgyis mindenki idegbeteg, késésben van, és haladna.

///M_Straight_six 2014.01.13. 23:23:11

@Béza Dániel: hasonlóan néz ki, de az exponenciális függvény: f(x) = e^x. Tágabb értelemben ha az e helyére bármely más számot írsz, azt is exponenciális függvénynek mondják, de az x változó a hatványkitevő, a hatványalap pedig egy állandó szám.
a négyzetes (2.-fokú) függvény meg f(x) = x^2, tehát az x változó a hatványalap, amit mindig négyzetre emelsz. A sebesség és a mozgási energia között utóbbi összefüggés áll fenn...

blackshíp 2014.01.14. 00:39:37

@///M_Straight_six: mondjuk egyszerű oka van, hogy miért a reggeli csúcsban "szerencsétlenkedik": mert napközben, amikor téged nem zavarna, akkor tanul/dolgozik a tanulóvezető is. Nem véletlen, hogy napközbenre kb. bármikor lehet időpontot szerezni, míg reggelre estére alig-alig.

Tomcy 2014.01.14. 12:57:31

@XXL: Nem kell korlátozni, de azért az ésszerűség határait valahogy be kell tartatni az emberekkel.
Én is mentem már 200-al autópályán 3-4 alkalommal egy kis ideig, én sem vagyok szent, megértem ha siet valaki, én is szoktam, de 180 felett akkor sem érdemes menni pláne nem közúton, szóval ez annyira nem nagy korlátozás lenne.
Az már inkább, hogy a kocsiknak kellene egy max súlyt szabni, mert akkor pl nem lennének ilyen Rezeskurvához hasonló esetek, hogy 160-al csett aztán utána kiszáll és röhög a markába.
Nem kellenek 2tonnás személyautók, hülyeség.
Egy régi accordban vagy avensisben vagy carinaban is simán elfért régen egy család, és az emberek nem lettek 2x akkorák mint 15évvel ezelőtt.
Nem kell 30cm vastag páncélajtókat csinálni a kocsikra, meg bunkerszerűen elzárni őket a külvilágtól az autóban, és utána egyből jön a sebességérzet, és jön vele józan ész és a normális tempó.
Fogadni mernék, hogy akik ma új nagy autóval száguldoznak, átülnének egy 15-20éves szintén a maga idejében nagynak számító autóba, nem mernék ugyan azt a tempót megengedni maguknak, és nem azért mert azok a régi autók nem tudnák ugyan ezt, csak ott még érezni bentről, hogy húúú bazdmeg 160-al már tényleg haladós.

XXL 2014.01.14. 14:18:16

@Tomcy: ez igaz, van egy 20 éves 525i-m ami mai szemmel sem egy gyenge kocsi (193 Le), és van egy 3 éves 1.8Tsi Passatom (160 Le) nagyjából egyforma teljesítménnyel rendelkeznek, de a bömöst még tudni kell kordában tartani, míg a Passat olyan steril vezetési "élményt" ad. A sebességet Passatban kevésbé érezni a jobb hangszigetelés miatt. Valóban, a régi nagy autókat még ésszel kellett vezetni.

///M_Straight_six 2014.01.16. 17:21:17

@blackshíp: igazad lehet, de akkor se menjen ki a forgalomba, amíg elindulni sem tud rendesen... meg amég az határozza meg a képességeit, hogy dízel, vagy benzines-e az oktatóautó, mert a benzinest elindítani némelyiknek már szinte olyan nagy kihívás mint felszállni egy MI-24-essel...

blackshíp 2014.01.16. 17:36:27

@///M_Straight_six: láttam én már sok éve vezető embert is lefulladni... És igen, amikor már a 8. féle autót vezetet, akkor már termésetes, hogy percek alatt alkalmazkodsz ahhoz, hogy másképp működik (máshol fog a fék, a kuplung, másképp reagál a gázra), amíg egyetlen autót próbál megtanulni vezetni, addig örül, ha elboldogul. És azért a többség nem a forgalomban kezd, csak azt a típusú mindenre kiterjedő figyelmet nem tudod a tanpályán begyakorolni. Így meg könnyen előfordul, hogy egy kereszteződésben lefullad, amikor még 1000 másik dologra is próbál figyelni. Az meg kb. lehetetlen elvárás, hogy teljesen automatikus legyen az autó keezelése mire kimegy a forgalomba, mert több 100-1000 órát nem fogsz tudni levezettetni az emberekkel előtte.

Emlékszem, én is fulladtam le még tanulóvezetőként elinduláskor, amit a mögöttem álló hosszas dudaszóval jutalmazott. Engem sepec. nagyon nem zavart meg, emrt nem vagyok az a típus, de azért elgondolkodtam rajta, hogy hogy lehet valaki saját magának ennyire az ellensége, hogy miután látja, hogy előtte valaki gyakorlatlan próbál valamit csinálni, ami épp nem sikerült annyira jól, még rá is dudál, hátha még jobban összezavarja és akkor sosem indulnak...

Nome 2014.01.17. 07:17:32

@blackshíp: Teljesen igazad van! Épp erről beszéltem, hogy nagyon hiányzik a tolerancia az utakról és nagyon-nagyon sokan elfelejtik, hogy ők is voltak bénázó kezdők. Persze az itt kommentelők 99%-a amikor megkapta a jogsíját, akkor már F1-es versenyzőket megszégyenítő tudással, rutinnal és reflexekkel rendelkezett. :( És persze annyira fontos ember, hogy teljességgel elfogadhatatlan neki, ha valaki miatt 1-2 perccel később ér oda ahova indult. Amikor meg jön a csatt, akkor csak csodálkozás van és mindig más a hibás.

muerte80 2014.01.17. 13:44:31

Nagyon érdekes kérdés az hogy mennyire és hogyan kell felkészülnie annak, akinek elsőbbsége van..
Addig aláírom, hogy figyelni kell a többi autósra, mert tele az út ökrökkel.
Ellenbentöbbször sodortak veszélyhelyzetkbe azért mert észrevették, hogy lassítok, vagy hogy nem nyomom a gázt. Ezért egy olyan védekező mechanizmus alakult ki ami itt magyarisztánban célravezetőbb. Láthatóan nyomom a gázt, mivel 5méter 1,7tonna van alattam és nem érdekel hogy mi lesz vele ha ki hajt elém.
Tirpákság? Igen. De Pesten máshogy nem lehet.

Denton85 2014.02.17. 15:27:07

Eddig csak végigolvastam a kommenteket, a videót csak most néztem meg és itt most valóban igazat adok annak, hogy ebben a videóban fölösleges volt valóban a sebességre fogni a hibát.

Persze tartsuk be a határokat, ne menjünk 100-al ott ahol 90 a max ez teljesen rendben is van.

Én most tanulok vezetni, és az elején nagyon sokszor le lettem cseszve, hogy ahol elsőbbségem van, ott miért lassítok (keresem azt a kibaszott háromszög vagy stop táblát hátulról igen, röhej). A lényeg az, h nekem azt nyomatja nagyon az oktató (és állítólag vizsgán is elhasalhatok emiatt), hogy az elsőbbséget igen is fel kell ismerni és menni kell. Állítólag azzal okozok balesetveszélyes helyzetet, ha lassítok mert bizonytalan vagyok és a másik nem tudja, hogy most mi is van.

Tehát vagy megyek rendesen, vagy megállok, villogok stb. (csak épp vizsgán szívok ha valakit elengedek így)

Eleinte azért is nagyon le voltam cseszve, hogy jobbos utakon miért nézek balra. Balra max lopva pillanthatok indulás előtt, ha nézelődök, akkor megint szívok a vizsgán, hogy én nem tudok a kreszt.

Volt amikor azért is kaptam, hogy reggel sötétben miért állok meg a kereszteződésben mikor semmi lámpafényt nem látok jobbról, tehát nem jön senki. Mondom oké, de nem bízom abban, hogy mindenki felkapcsolja a lámpát, láttam rá sok példát.

Visszatérve a videóra, ahogy elnézem, ott nulla esély lett volna megállni. Nem tudsz mit csinálni olyanokkal akik az utolsó pillanatban kiugranak eléd. Nem lehet minden kereszteződésben lassítani, akkor semmi értelme nem lenne a főútvonalaknak és tábláknak.

Elméletileg pár évnyi rutin után kialakul valami emberismeret ami alapján meg tudod majd határozni, hogy a másik mire is készül.

Pl.: nemrég volt olyanom, hogy kereszteződésben nem volt elsőbbségem. Jobbról érkezik a kocsi, megáll és villant, hogy menjek. Látom mögötte jön egy másik kocsi, kicsit furcsa volt, hogy nem lassít, de mondom csak észrevette és megáll. Indulnék el, erre az oktatóm lefékez. A másik kocsi pedig index nélkül kikerüli/előzi az engem elengedni szándékozó kocsit és áthajt a kereszteződésben.

Az oktatóm azt magyarázta, hogy attól, hogy az előbbi lemondott az elsőbbségről, még nem jelenti, hogy a mögötte lévő is. (ez mondjuk baromság, meg kéne várnom egy kocsisornál, hogy mindenki villantson egymás után?)
Plusz nem jelezte a kikerülési szándékát se, esetleg lehet, hogy kihúzódott a felezővonalhoz, de azt nem figyeltem megvallom, de nem hiszem, hogy szabályosan tette volna (felezővonalra kihúzódós, utána index, így lenne szabályos)

Szóval az oktatóm előre látta, hogy ez lesz. Majd idővel én is.

Amúgy faszparasztok országa vagyunk. Előzött már ki rendőr forgalomtól elzárt területen, taxis meg audis jobb oldalról, gurult ki elém hirtelen taxis, bringás előzőt balra kanyarodás előtt utolsó pillanatban jobbról, stb. Kész izgalom.

Volt pár pillanatom amikor elegem volt az egészből, de szép lassan kezdem megszokni.

Denton85 2014.02.17. 15:31:41

Jah, múltkor azért is le lettem cseszve mert az Uzsóki kórháznál egy kiguruló (fehér) mentő vagy betegszállítót kiengedtem, villantottam is neki. Nem volt semmi bunkózás, én engedtem el, nemtom én ilyen vagyok. Nem villogott meg semmi. Azt kaptam is, hogy ha nem szirénázik vagy villog a megkülönböztető jelzés akkor ne udvariaskodjak.

Bólogattam, oké, de ha levizsgázom, akkor egy ilyen esetben újra így döntenék, ha nem tartok fel vele sok embert.
süti beállítások módosítása