A három hülye hová kompol?

  2013. október 01. - papptibi Címkék: úton csikós tannis coty tannistest

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

Na, már megint irány Dánia, a Tannistest. Igen, Csikós már ilyen rég zsűritag, és mint ilyennek, lehetősége van elugrani az Tannisbyben tartott nagy összeröffenésre, ahol a sok jury member körberöfögheti az Év Autója- jelölt járműveket. Sőt, ki is próbálhatja.

Tavaly megszívtuk, mert kiderült, hogy Koppenhágában van külön belföldi terminál, meg nemzetközi, a csomagot nem rakják át az egyik gépről a másikra – ja, és mindezt 45 perces átszállási idővel kell abszolválni. A végén már annyira fájt a futás az egyheti cókmókkal és a komplett fotóscuccal, mint a hadseregben, a töltényes ládával. Na, az idén okosabbak voltunk. Nem Dániába, hanem repülő fapaddal Svédországba mentünk és onnan komppal a dánokhoz. Közben még aludtunk egyet Göteborgban, de még így is olcsóbb volt, mint a közvetlen repülőjárattal szívni.

 

IMG 4026

 

Göteborg tényleg csodálatos város, és a hamburgerükben még hús is van, szóval az este jól telt. Aztán másnap reggel irány a kikötő, taxival. Csikós megvillantja a svéd nyelvtudását, amely a hej és a tak (szia, köszönöm) szavakból áll, de amikor kiszállnak és én még a blokkot várom, a taxis bevallja: rájött, hogy magyarok vagyunk. Igen, a Csikósból. Ő meg horvát, de persze ért svédül, hisz klasszul boldogul a Volvo V70 taxival.

A Stena Danica nevű komp nagyobb, mint amit a balatoni kompokon edződött magyar ember el tud képzelni. Picit a beszállító épületnél is magasabb, később átmentünk a Älvsborgsbron híd alatt, ott 45 méter volt a magassági korlátozás. Alulnézetből úgy tűnt, épphogy átcsusszantunk. Életünk leggyorsabb becsekkolásán vagyunk túl, elég az automatával leolvastatni a vonalkódot, és már köpködi is ki a beszállókártyát. Ez a Wizz Air szánalmas budapesti mizériája után külön felüdülés.

IMG 3561
Ekkora a kompunk

A komp testébe beparkolnak jó pár vadiúj Scania nyergesvontatót, aztán szép sorban bemennek a kamionok is. Mi ezt már fentről nézzük, pár emelet magasságból. A komp gázt ad, kis remegés járja át a felfoghatatlan mennyiségű acélt, amit hajó formájúra hegesztettek és már megy is. Nem mondom, hogy kilő, de meglepett a határozottság, amivel elindul. Milyen furcsa, hogy egy hajó is hagy maga mögött nyomot. Csikóssal azt az elméletet gyártottuk le, hogy ez valójában szardella-paszta, amit a hajócsavarok darálnak. Elhúzunk a kikötő mellett, látjuk az ősi erődöt és a kevésbé ősi, statoilos kőolajtárolókat. Hej, ha Winkler itt lehetne, biztos mondana pár szépet az északi-tengeri olajok minőségéről!

IMG 3607
Hopp, egy kanyar. Jól kidobta a seggét

Maga az út elég monoton. Aki nem ismerős a skandináv folklórban, azt hadd avassam be ezeknek a kompoknak a különleges funkcióiba. A svédeknél kizárólag állami piaboltokban lehet piát venni, eszement drágán. Ezért aztán a svédek csak ritkán jutnak hozzá, ergo nem annyira bírják, viszont vágynak rá. A kompokon meg kiszolgálják az igényeket, hatalmas piakészletek vannak a helyi shopban. Ami zárva. Ja, és van rengeteg játékautomata is, de ezek sem működnek.

A kompon érezni némi feszültséget. De aztán elérjük a svéd-dán határt, a bolt kinyit, az automaták meg villogni kezdenek. A dánoknál már szabad eljátszani a pénzt és berúgni. A bolt árcetlijein gondosan feltüntetik a svéd állami piamonopólium, a Sytembolaget árait, ami jó közelítéssel a duplája az ittenieknek. Ehhez képest ugye a Systembolaget „felelősségteljesen, profit-motívum nélkül” árulja az alkoholt. Gondolom, a komptársaság meg bukik rajta.

IMG 3576
Nyomjad már azt a gombot!

 

Mindenesetre rettentő felkészültek a boltban, a háztartásban szokásos mennyiség feletti vásárlások sem hozzák őket zavarba. Vannak például olyan táskák, amelyek elég erősnek tűnnek és véletlenül pont két karton sör fér beléjük, 29 koronáért. Kedvencem továbbá a családi kiszerelésű whiskey, amelynek az üvege cirka kétliteres, és füle van, mint egy demizsonnak.

Érdekes, a piát kevéssé rohanták meg az utasok, talán túl hosszú ez a járat egy igazi alkesznek, amikor ennél sokkal rövidebb kompjáratokon is be lehet alaposan pancsolni. Viszont az automaták nagyon népszerűek, gondoltam, én is elverem az utolsó fémpénzeimet, úgy sem tudok mit kezdeni velük. Félkarú rabló! Rögtön úgy indítottam, hogy nyertem. Rohadék! Mindegy, nagy nehezen csak eljátszottam az utolsó koronát is.

DSC09064
Ha ezt a kart megrántod...

 

A kikötőben Toni Jalovaara, az egyik szervező várt minket, a Tannistest egyik szerényebb járművével, egy Mercedes S 500 L-lel. Meglepett, hogy alig fért bele a csomagunk, biztos volt benne beépített hűtő, vagy valami más. De mindegy is, kényelmes volt, üvegtetővel, hátul is állítható ülésekkel, masszázzsal. Igaz, a fedélzeti képernyő a teljes úton bootolt, biztos még béta szoftver volt rajta.

IMG 4099
Ők épp tankolnak

A Tannistest idén is izgalmasnak ígérkezik, a szállodánk udvarán cirka hetven kocsi álldogál, van Jaguar F-type, Tesla Model S, új Nissan Note, itt a Peugeot 308, a Maserati Ghibli, a BMW elhozta a 4-es kupé mellé az i3 villanyautót is, de róla még vagy két hétig nem lehet véleményünk. Illetve lehet, de nem írhatjuk le. Ilyen dolog az embargó. Érdekes, hogy mennyi itt a villanyautó, a Renault a Zoe nevű villanyautót hozta el, ezek fürtökben lógnak a 400 volton.

IMG 3939
Köztük van az Év Autója, csak még nem tudjuk, ki

Azóta megvolt a szokásos fotózás, a jelölt autókkal a tengerparti homokon. Egy biztos, a képen szerepel az a jármű, amely a 2014 Év Autója címet fogja viselni. Ja, és mivel a Tannistest pont most 35 éve indult, elhozták az akkori Év Autóját, a Talbot-Simca Horizont is. És még vezetni is lehet majd. Jó buli lesz, az hiszem. Kíváncsi vagyok, idén milyen autó csomagtartóját csukja az ujjára Csikós.

IMG 3949
Ő viseli az 1979 Év Autója címet, több milliót gyártottak belőle és a deriváltjaiból

(A galériában jó sok kép van, érdemes belelapozni.)

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr345542883

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

karlmann 2013.10.01. 19:19:11

Végignézve a listát csak egy autó tetszik, de az nagyon, a Maserati!

nyelv-ész 2013.10.01. 19:31:25

Valószínűleg a Pug viszi el a pálmát, pedig a Tesla az, amelyik megérdemli.

red87 2013.10.01. 20:04:48

Tök jó, hogy mindig utaztok valamerre, így mindig jönnek ezek a fasza úti beszámolók :D

Faby 2013.10.01. 20:10:19

Kompnak készült.
Aztán nem komplett.

Bocsánat, nem tudtam kihagyni.

spud74 2013.10.01. 20:18:03

Ez most akkor hogy van hogy ugye csak a Csikós COTY tag, de mehet más is az újságtól tesztelni?

gabe76 2013.10.01. 20:23:44

Hiába mentem utána, nincs olyan széria autó ma ami csak egy métert is követni tudná a Tesla-t! Ez 1 ufó...

NperA 2013.10.01. 20:24:46

Lesz az utazásról is poszt? Érdekes lenne olvasni....

NperA 2013.10.01. 20:27:28

@NperA: már megint write-only voltam...

:facepalm:

... ... 2013.10.01. 20:45:18

kövezzetek meg de én asszem a Tesla-nak drukkolok!

KoGa 2013.10.01. 21:17:36

Tesla +1. Nem is tudom, van-e más érdekes.

*Shrapnel* 2013.10.01. 21:20:23

Jó! Megkövezünk!:)

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2013.10.01. 21:22:19

De milyen jó helyre utaztak a kedves urak...!

papptibi 2013.10.01. 21:35:47

@KoGa: Van, de a Tesla után minden elképesztően unalmas. Na jó, a Porsche Cayman nem, meg a Jag F-Type sem...de a Tesla egyszerűen mindent visz.

kulcsarb 2013.10.01. 21:43:17

a jelölt autókat nem fotóztátok le véletlenül?
vagy akit érdekel majd ki guglizza?

papptibi 2013.10.01. 21:49:36

@kulcsarb: Az esélyes autókat hamarosan bemutatjuk, lista is lesz.

Csikós Zsolt 2013.10.01. 22:12:37

Egyébként két teszt már kint van, a Range Rover Sport és a Hyundai i10. Azokat már itt gyártottuk. Holnap jön a Mitsu Space Star, utána a BMW 4 kupé. Nem ülünk a seggünkön, nyomjuk a gombot éjjelig.

karlmann 2013.10.01. 22:40:03

@papptibi:

Ha a Tesla anyagot készítitek majd, légyszi azt is írjátok meg, hogy az X%-ra lemerült aksi feltöltéséhez hány kw áram kellett. Mert azt mindig mindenki leírja, hogy ennyi meg annyi óra alatt fel lehet tölteni az aksit, csak azt nem, hogy ez mennyibe kerül.

Bambano 2013.10.01. 23:14:04

@spud74: mer ő már nagy ember, vihet két fegyverhordozót :)

csak azt tévesztette el a beszálláskor, hogy a nagyember a jobb hátsó ülésre ül az etikett szerint :)

a képekhez: csak én látok opelt abba a suzukiba?

That'sMyBike 2013.10.02. 00:16:39

+1 szavazat a Tesla Model S mellett. Végül is az USA-ban már megkapta ezt a címet. De ha mégse Tesla akkor Mazda3 ( kárpótlás a tavalyi Mazda6-ért). És ha egyik se, akkor 2014-ben is valami nagyon csúnya bunda van mint 2013-ban.

kulcsarb 2013.10.02. 00:25:51

@papptibi: köszönjük, izgatottan várjuk,

"a szállodánk udvarán cirka hetven kocsi álldogál"
tényleg hetven autóból lesz kiválasztva az év autója, vagy ebben a hetvenben már serpák kocsijai is benne vannak?

hungarisztan 2013.10.02. 00:28:59

„ A bolt árcetlijein gondosan feltüntetik a svéd állami piamonopólium, a Sytembolaget árait, ami jó közelítéssel a duplája az ittenieknek. Ehhez képest ugye a Systembolaget „felelősségteljesen, profit-motívum nélkül” árulja az alkoholt.”
Nono, ez azért nem ennyire egyszerű! Egyfelől a dán korona picit drágább, mint a svéd, tehát nem lehet egy az egyben összehasonlítani az árakat. Másfelől ez nem nemzeti trafikmutyi, itt az egész rendszernek TÉNYLEG az a mozgatórugója, hogy a részegeskedést visszafogja. Mértékkel inni lehet, a lerészegedés drága muri. Erre van belőve
1) az italok adóztatása (amit nem ár (kvázi minőség), hanem alkoholtartalom után kell fizetni – ezért van az, hogy egy pocsék kerítésszaggató után adott esetben jóval magasabb adót kell fizetni, mint egy alacsonyabb alkoholtartalmú, de márkás és alapból jóval drágább piáért, ami aztán az adóval súlyosbítva akár olcsóbbra is kijöhet, mint a gagyi, de ütős társa, amit a magas alkoholtartalom és az erre kirótt adó irreálisan megdrágít),
2) a marketing tevékenység durva korlátozása (piaci szereplőtől nem várható el, hogy önnön eladási érdeke ellenében tevékenykedjen, míg az állami monopólium simán lenyeli, hogy nem az itás maximalizálását hirdeti, hanem felelős fogyasztást, éppen ezért terméket nem lehet reklámozni, promotálni, terméket nem lehet pozicionálni, előnyben részesíteni, polcrenddel vagy árréssel szelektálni, vicces módon így hűteni sem hűtenek semmit (hiszen vagy mindent kéne, vagy semmit), nem lehet bármit bármilyen módon „kelendőbbé” tenni – sokáig az üzletek nem is önkiszolgálók voltak, hanem a vevőnek kérnie kellett az adott piát, ez is arra szolgált, hogy minél kevésbé tudjon elcsábulni/impulzus-vásárolni a választék láttán, és csak a legszükségesebb piát vigye haza)
3) a korhatár szigorú betartása (ami itt 20 év, míg éttermekben csak 18)
4) részegek ki nem szolgálása
5) feltételezett strómanok (tinik által üzlet előtt felbérelt felnőttek) ki nem szolgálása
6) szűkös nyitvatartás (sok helyen este és hétvégén egyáltalán nincsenek nyitva, így a hirtelen felindulásból történő berúgás eléggé nehézzé válik – vagy legalábbis nagyon sok gyenge sört kell beszerezni hozzá más forrásból)
stb.

Szóval a rendszer ki van találva úgy, hogy minden elemében a mértéktartó italozást és a fiatalkori hebrencskedés visszaszorítását szolgálja. Erről szól az állami monopólium, mert az önkorlátozást ugyebár piaci szereplőtől nem lenne logikus elvárni (mint ahogy bizonyított is, hogy az állami monopólium hatálya alá nem tartozó, gyenge alkoholokat (3,5% alatt) árusító helyek meglehetősen gyakran szolgálnak ki fiatalokat, ittasakat).

Az meg hogy a matek mennyi, az relatív. Ne magyar fejjel számoljátok a pia árakat, mert Skandinávia mindenben drága Magyarországhoz képest. Egy decens fizetéssel rendelkező polgárnak pimf összeg a társasági italozáshoz szükséges alkoholmennyiség biztosítása. Kábé többet költ az asszony hetente friss virágra... Ugyanakkor az árba azt is bele kell számolni, hogy a svéd állam azért szabott meg olyan adókat, amilyeneket, mert nem buta. A közigazgatásban náluk olyan emberek ülnek, akik tovább bírnak számolni, mint ahány ujjuk van, ezért le tudták deriválni, hogy az alkohilizmus sok pénzbe kerül, mert spéci, alkoholizálssal összefüggő egészségügyi intézményeket kell fenntartani, spéci gyógyszereket és kezelési eljárásokat kell használni, illetve májdonorokat kell felkutatni, továbbá számolni kell az alkoholista életmódot folytatók kieső jövedelmével, adójával, társadalmi hasznával, ami megintcsak relatív költség az államnak. Az állam erre azt mondja: OK, polgár, hülye akarsz lenni, hát legyél – de fizesd ki a hülyeséged árát. Előfinanszírozd légyszi a detox fenntartását, az elvonók fenntartását, a szakszemélyzet képzését és fizetését, a gyógyszereidet és kezeléseidet, amit mind az alkoholnak (saját döntésednek) köszönhetsz, s a 15 év múlva esedékes májátültetésedet. Ha ezt mind megfizeted adóban, akkor tessék, szabad a pálya, úgy iszod szét magad, ahogy neked tetszik.

No ezért drágább a pia Svédországban.
De még egyszer mondom: ez nem jelenti azt, hogy az itteni keresetek függvényében különösebben drága lenne.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 03:02:44

@Rocko-: apropo tesla....lasd email.. ;)

a jatekfuggo alkeszek tartottak a valsagban a lelket a kompbizniszben ! :D:D:D

Ev Autoja.... nekem olyan reklam izu. Nem hiszek benne hogy TENYLEG az lesz amelyik a legjobb.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 03:06:41

@papptibi: volt szerencsem tesla s -t vezetni, tegyuk hozza hogy annak izgalmas akinek bejon a villanyautozas. Engem tokeletessen hidegen hagyott - en a kasztnijat szerverszobanak hivom :) egy jo auto, villannyal megy, semmi tobb szamomra. A harmadik ulessor meg nevetseges.

elore mutato auto, korszeru, modern, de az atlag embereket erossen meg kell dolgozni hogy megszeressek.

( az emberek 1910ben amerikaban gyorsabb lovakat szerettek volna, nem autokat, aztan latjuk mi lett a vege. )

Stratocaster 2013.10.02. 03:13:13

Szerintem is jó lenne, ha a Tesla nyerne. USA-ban egy hétig használhattunk kollégáimmal egy Model S-t és egyöntetű véleményünk szerint a Tesla után akármibe átülni olyan, mintha az ember visszamenne vagy 20 évet az időben. Ahogy az hang nélkül gyorsul (vagyis van egyfajta kellemes süvítés), atyaisten! A mai napig elvigyorodok, ha eszembe jut. És persze közben az az érzés, hogy az ember simán kitolhatja a szemét, hiszen fillérekből el lehet járni vele. Minden egyes piros lámpás indulás egy orgazmus. Verhetetlen!

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 03:19:37

www.youtube.com/watch?v=1pl_Pont_Zk

erdemes letolteni az iTunes rol ezt a reszt, hihetetlen mit muveltek a RangeRoverral. A sofornelkuli terepjaro a musorban extra erdekesseg :)

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 03:21:33

@Stratocaster: nekem pont az nem tetszett benne hogy olyan "steril". Szerintem nem en vagyok a celkozonseg, ennyi az egesz :)

bigpond 2013.10.02. 05:24:52

"szardella-paszta"
A hajocsavar altal elparologtatott vizgoz lesz az!
Ez nem vicc.

bigpond 2013.10.02. 05:26:20

bocsanat, elparologtatott viz...

Rocko- 2013.10.02. 06:59:47

@visszakettopadlogaz: mindjárt csekkolom, de addig is: itt az év AUTÓJA választás van, nem az év JÁTÉKSZERE, úgy látszik nem értette meg pár ember, hogy nem lehet teljes értékű autóként komolyan venni a Teslát.

az egész pedig jól hangzik marketingnek, de attól még nem az, Csik jól leírta tavaly, hogyan is működik ez a választási rendszer.

Shadowbull 2013.10.02. 07:03:23

Ha a Tesla lesz az ev autoja, akkor meg ennyire sem fogom komolyan venni ezt a hacacárét, mint eddig.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 07:03:39

@Rocko-: persze, az azert ne legyen az ev autoja amibe Magyarorszagon jelenleg max szaz helyen lehet "tankolni". Ertheto. Nem vagyok osszeeskuves gyarto, de - termeszetessen nem ledegradalva Csikos ur es a tobbi szakember munkajat - de ez valahogy az en kepzeletemben ugy mukodhet mint a szepsegkiralyno valasztas Moszkvaban: mindenki leadja a pontszamot, azt osszesitik, majd a partkozpontbol telefonal az elvtars hogy ki nyert :D

Rocko- 2013.10.02. 07:06:34

@Shadowbull: roahdt reggel van, még nem fog az agyam, melyik autó lenne a reális nyertes?

@visszakettopadlogaz: sem cáfolni, sem igazolni nem tudom.

Shadowbull 2013.10.02. 07:13:31

@Rocko-: fogalmam sincs, ezt a "cimet" mindig is egy tok felesleges felhajtasnak tartottam. Ugyan hogyan tudna barmelyik ujsagiro megitelni, hogy a tobb tucat auto kozul, amikbol sokat akkor latott eloszor, megis melyik a legjobb?

Egyaltalan mit jelent az hogy legjobb? Milyen szempontbol? Ertelmetlen. Ettol mar csak az ev motorja cim a nagyobb vicc.

Schütii 2013.10.02. 07:32:27

@karlmann: Azt hiszem, szemtelenül kevésbe kerül. Jövedéki adó, meg egyéb sarc nélkül ami a benzinen van.

Schütii 2013.10.02. 07:39:45

@hungarisztan: Ez nagyon jó kis kiegészítés volt!

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 07:40:35

@Shadowbull: kell az ev autoja cim: van mirol irni, ossze lehet jonni az ujsagiroknak, telnek vele a hetilapok/online ujsagok, a hirdetoknek van hova tenni a cikket...stb.....

szerintem a "jo" auto v8as mert csak es kek mert az szep. Szubjektiv ez nagyon.

a jovo: 2018: az automotive industry "legkenyelmesebb ulese"- Seat of the Year! - ha lenne ra hirdeto es eleg beszallito versenyezne akkor az is lenne.

biznisz.

Schütii 2013.10.02. 07:41:08

@visszakettopadlogaz: ..és a Mikulás sem létezik. :D

Schütii 2013.10.02. 07:46:06

@Rocko-: "nem lehet teljes értékű autóként komolyan venni a Teslát."

Akkor határozd meg hogy mi a "teljes értékű autó" fogalma!
Mert ilyen alapon a benzines/dízel autót sem lehet annak tekinteni, hisz azokat is tankolni kell időnként, hogy csak egy tökéletlenséget ragadjak ki a sok közül.

Shadowbull 2013.10.02. 07:47:23

@visszakettopadlogaz: en ha autogyari donteshozo lennek, tuti nem finansziroznam ezt, ill. nem kuldenem oda hivatalosan az automat. De hat nem vagyok, szerencsere.

Schütii 2013.10.02. 07:48:25

@visszakettopadlogaz: Áh, nem, ez azért a nyugat, itt nincsenek elvtársak (elvileg), vannak viszont erősebb kutyák, akik nem életet élnek a gyengébbeket megfosztva a lehetőségtől.

Shadowbull 2013.10.02. 07:50:17

@Schütii: peldaul el tudok menni vele akarhonnan akarhova anelkul hogy kozben meg kelljen allnom orakra...

Peldaul nem egy ergonomiai bakloves a kozepkonzol, aminek a parasztvakitason kivul csak hatranyai vannak. Ilyenek.

Schütii 2013.10.02. 07:52:08

@Shadowbull: Hát minek mászkálsz olyan messze?

Azért egy középkonzolból ne vonjuk már le azt a következtetést hogy a villanyautó szar..

karlmann 2013.10.02. 07:53:11

@Schütii:

Nézd, erősáramú villamos technikus végzettségem van, elég jól ismerem a villamos hajtás rendszereket. De sajnos épp emiatt én csak a tényeket tudom elfogadni. Mindenhol azt írják, hogy ilyen meg olyan olcsó, fillérekből kijön és hasonlók. De még sehol sem láttam olyan adatokat, hogy mentem ennyi km-et, lemerült ennyire az aksi, ráraktam a nemtommilyen töltőre, rajta volt ennyi ideig és amíg újra feltöltöttem 100%-ra az aksikat a villanyóra ennyi fogyasztást mutatott.

Más kérdés, hogy ha tömegesen elkezdenek terjedni ezek a járgányok, tartok tőle, hogy az áram is drágább lesz majd. Nem szólva arról, hogy jelenleg igen-igen kevés azoknak a helyeknek a száma ahol kellően gyorsan fel lehet tölteni őket. A gyors töltőkhöz, amik erre képesek a mostaninál nagyobb kapacitású háttérhálózat kell, ami jelenleg nem létezik. Persze ki lehet építeni, de egyrészt méregdrága, másrészt nem kevés idő sem az építés, a megtérülés meg végképp. Gondolom jönnek majd a napimádók is, nos az a szomorú helyzet, hogy az sem olcsó és a nap éjjel nem süt, a fene vinné el!

Schütii 2013.10.02. 08:01:29

@karlmann: Nem lehet feltúrni a neten valami akksikapacitás-adatot? Mert abból akkor ki tudod számolni, lévén magasan kvalifikált szakember vagy, nem igaz?
Egyébként én meg arra az szögegyszerűnek látszó kérdésre sem kaptam választ, hogy mennyi a költsége a villanybojleres megelevíznek, meg a gázbojlerből jövőnek. Szakboltban is csak hümmögtek, meg annyit mondak hogy gázzal olcsóbb.. Háköszibazmeg..

Shadowbull 2013.10.02. 08:03:48

@Schütii: hja ertem. Hat en vagyok a hulye, hogy neha 600 kilometert is utaznom kell :) Anyamek ma jonnek peldaul latogatoba, ok 900 kilometert utaznak. Nem olyan ritka am ez :)

A kozepkonzolbol nem azt a kovetkeztetest vontam le hogy a "villanyauto" szar, hanem azt hogy a Tesla S ergonomiaja es hasznalati biztonsaga szar, es akik terveztek, azok a parasztvakitasra mentek, ami be is jott.

Shadowbull 2013.10.02. 08:07:21

@karlmann: ezt nem fogod megtudni, mert a villanyautonal a fogyasztas ugyanugy vezetesi stilus kerdese mint a hagyomanyosnal.

Ciklusban mert fogyasztasi adatok vannak, de hogy azok mennyire korrelalnak a valosaggal, azt szerintem most meg senki sem tudja besaccolni.

Mondjuk egy minimum 70e euros autonal szerintem az az utolso szempont hogy mennyiert tankolod.

Egyebkent meg igazad van: mihelyt komolyan kezdenek majd elterjedni a villanyautok, maris jovedeki termek lesz a kozlekedesi celu villany, aztan vege az olcsosagnak.

Schütii 2013.10.02. 08:09:13

@Shadowbull: Az sem ritka hogy az óceánon át kell utaznia valakinek, az viszont ritka ha ehhez autót akar használni.

Ó, azért nektek sem kell a szomszédba menni parasztvakítást tanulni.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 08:13:39

@Schütii: az "erosebb kutya" sexualis szokasai rendszerfuggetlenek, kommunizmusban a partban elfoglalt hely, a kapitalizmusban a buksza vastagsaga a mervado, de a "rendszer" ugyanaz. Ne politizaljunk, de mondjuk most Magyarorszagon mi mas ilyen dolgokban mint 89elott? MOst a polgarmester lanya nyeri a szepsegversenyt, regen meg a tanacselnok lanya nyerte. Amit nem lehet konkretan merni ott mindig megy a kavaras. Mindenben.

@Shadowbull: kell a show a nepnek, meg ugye az autovasarlok 90%-a nem azert vesz mondjuk bmw-t mert az jobb, hanem mert "mas". Szerintem ha egy 650i be beleraknatok egy hathengeres haromezres motort - persze a motorboritas az eredeti lenne - a vasarlok nagyresze eszre se venne. A parasztvakitas a fo szempont, a merci jel, a bmw jel, az audi negy karika, lassa a szomszed, a munkatarsak, es ugye a medianak meg KELL mondani mi most a trend.

Azt senki nem hiszi el hogy komoly verseny lehet ahol a mazda 6 versenyez egy elektromos kocsi ellen.

Shadowbull 2013.10.02. 08:18:09

@Schütii: szinte tudtam hogy valami hulye peldat fogsz hozni az utazasra.

amugy mennyi a Tesla S hatotavolsaga? nagyobbik akksival 500km ha jol remlik, NEDC szerint, ami a gyakorlatban valoszinuleg inkabb 400km korul lesz majd, telen kevesebb. Azaz nem tudsz majd vele biztosan eljutni Budapestrol Debrecenbe, aztan meg vissza. Namost azert ez nem egy valosagtol elrugaszkodott igeny, ismerek olyat aki ezt a tavot majd minden nap lenyomja.

Nyilvan a villanyautoknak ezek ma a korlatai, semmi gond nincs ezzel, aki ezt veszi az szamol vele, csak akkor ne kerdezgessuk mar naivan, hogy miert is nem teljes erteku auto.

Hogy nalunk mi a parasztvakitas, arrol majd adott esetben kulon targyalunk, a Tesla S-hez kabe nulla koze van.

Schütii 2013.10.02. 08:19:12

@visszakettopadlogaz: Hűha, kezd mellémenni a téma. Akkor a 2013-as Év Autóját Winterkorn elvtárs "intézte el"?

Shadowbull 2013.10.02. 08:19:52

@visszakettopadlogaz: nyilvan a parasztvakitas az lenyeges szempont, de az szerintem minimalis elvaras lenne, hogy legalabb ne legyen eletveszelyes.

Amugy meg akkor alapitsuk meg az Ev parasztvakitasa dijat :)

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 08:21:16

@Schütii: jovan azert nem, kisarkitottam, de azert erted gondolom.

Tavaly aki meglepodott azon hogy a golf lett az nem ert semmit az autogyartasbol. A tavalyi ev specialis volt - mint mindig ha kijon egy uj golf.

Schütii 2013.10.02. 08:25:14

@Shadowbull: Ha nem akarod érteni, akkor nem is fogod. Mindegy. Attól még lesz aki fizet a Tesláért, mert neki megfelel, és ez a lényeg. A többi meg, hogy téged idézzelek, "a lőtéri kutyát sem érdekli".

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 08:26:15

@Shadowbull: az ev parasztvakitasa az a teslaban a harmadik ulessor negypontos ovvel! :D a marketing duma szerint az tok jo hely a gyerekeknek - na most akinek van gyereke az ezen hangossan felnevet :D

ha lenne "Az Autogyartas LEGnagyobb PARASZTVAKITASA" cim akkor azon toronymagassan az amerikai gyartok nyernenek a kivulrol, gombokkal nyithato ajton. ( Megvan ugye? gombok a zar korul, majd minden usa kocsin ) kb husz eve nyomjak, nekem is van a truckon ( a mustangon hala a jo egnek nincs ) ember nincs aki hasznalna - minek is, ott a taviranyito - de a poen hogy en nem ismerek olyan embert aki egyaltalan tudna a kodot. Soha nem lattam miota itt elek olyat hogy valaki parkoloban vagy barhol a szamokkal nyitotta volna ki a kocsijat. Olyan embert sem ismerek aki egyaltalan tudna a kodot. Na ez az igazi parasztvakitas, es meg minidg igy gyartjak a kocsikat!!

whale 2013.10.02. 08:27:01

@papptibi: Ó, YESSS!!!:D Ha én nyertem volna az ötösön, már az egész család azzal járna.:)

whale 2013.10.02. 08:31:27

@Shadowbull: Én szurkolok, de sajnos, mivel ámerikai, erre igen kicsi az esély, szóval lehet, hogy egy villany BMW lesz az.:)
Akkor is komolytalannak gondolnád?:P
Persze ha már elindult volna a holland gyártás, nyilván szívesebben mennének a voksok...

Shadowbull 2013.10.02. 08:31:35

@Schütii: persze hogy lesz. Az mar mas kerdes hogy lesznek-e annyian valaha is, hogy a gigantikus veszteseget, amit eddig Muskék osszelapatoltak, es lapatolnak minden nappal tovabb, kitermelje.

Szerintem tok ironikus lenne, es jol mutatna a csordaszellemet az ujsagiroknal (megint) ha a Tesla S lenne az ev autoja. El is nevezhetnenk Musk-hatasnak :)

whale 2013.10.02. 08:34:22

@... ...: Nézd már, előbújtak a villanyautó druukkerek! Legalább nem érzem magam már Don Quijote-nak.:DD

Schütii 2013.10.02. 08:35:00

@Shadowbull: Azért év autójának durva lenne megválasztani, én is azt mondom, de nem is ez a lényeg, hanem hogy beszélünk róla. Nem síkhülyék a Tesla alkotói sem.

whale 2013.10.02. 08:35:48

@Shadowbull: Azért mert a konkurencia egyelőre orrhosszal vezet villanyautó témában, nem kell irigykedni.:)

whale 2013.10.02. 08:37:00

@Shadowbull: Mitől lenne életveszélyes?

cukkkorka 2013.10.02. 08:37:23

@Shadowbull: nem véletlenül nem vagy az, ez egy jó reklámlehetőség majdnem ingyen. Okosan csinálja aki kihasználja.
@visszakettopadlogaz: nem kell letölteni az ájtyúnszról mert ott van a finalgear pont com is...

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 08:37:51

@Schütii: szerintem aki eddig teslat vett azoknak a 70% a azert vett mert "cool", a maradek 30% meg ceges. A sz@rragok meg fillerb@szok nem fognak $70.000 ert teslat venni, arra ott $14.000 ert a kis prius. ( Prius - C ? )

Shadowbull 2013.10.02. 08:38:02

@whale: persze, abszolut komolytalannak gondolom, akarki nyer is. Az i3-at meg annyit sem lattak es hasznaltak az ujsagirok mint a Tesla S-t.

Vagy megvalasztanak mondjuk a Mazda 3-at. Winkler mondjuk probalta, de a tobbseg meg azt is csak kepen latta....

Az i3 egyebkent nem is lehet az ev autoja meg, mert nem teljesiti a felteteleket, azaz nem kaphato. (most nem tudom pontosan mikor van az idopont, ami szamit.)

whale 2013.10.02. 08:38:13

@visszakettopadlogaz: Ha jól emléxem az E kombikban már 25 éve benne volt. Egyébként nem kötelező, választható opció.

Schütii 2013.10.02. 08:39:38

@visszakettopadlogaz: Pontosan, nem a területi képviselőkre gondoltak Tesláéknál.

Shadowbull 2013.10.02. 08:39:47

@whale: aham, terdig jarunk Mercedes meg Audi villanyautokban.

n53 (törölt) 2013.10.02. 08:42:07

@visszakettopadlogaz: "A parasztvakitas a fo szempont, a merci jel, a bmw jel, az audi negy karika, lassa a szomszed, a munkatarsak, es ugye a medianak meg KELL mondani mi most a trend."

www.flickr.com/photos/countsacula/8759132035/

Shadowbull 2013.10.02. 08:42:51

@whale: majd egyszer probalj meg erintokepernyon ami a terded magassagaban van, mondjuk hofokot vagy ventillatorfordulatszamot modositani. Vagy belso keringetesre kapcsolni, vagy klimat aktivalni.

Vagy barmi olyat csinalni, amihez le kell nezni.

whale 2013.10.02. 08:43:22

@Shadowbull: Persze, csak ÉLETSZERŰEN ez úgy néz ki, hogy lemész Debrecenbe, OTT VAGY legalább egy napot, AMIÉRT MENTÉL ugye és mondjuk este visszajössz. Közben töltesz...
Az azért tényleg a valóságtól elrugaszkodott példa, hogy elmész Debrecenbe, megérinted a NAgytemplom falát, majd vissza a kocsiba és padlógáz haza.:)

whale 2013.10.02. 08:49:28

@Shadowbull: Ugyanaz az effekt, mint az iDrive-val.:) Az miért jobb? Ugyanúgy egy moinitort bámulsz és nem az utat. Egyébként tudod jól, hogy ez csak kötözködés, semmi köze a műszaki tartalomhoz.:)
Ezeket a kényelmi paramétereket utazás során kettőnél többször ritkán piszkálja az ember. Jellemztően elinduléskor beállítod, oszt úgy marad. A tizenéves Accordomon a digit klímát betekerem a hőmérsékleter, oszt a többit intézi az autó...
Egyébként úgy rémlik, hogy a műszerfalra is pakolhatsz tetszés szerinti funkciókat és a kormánnyal baxtathatod, ha nagyon akarod éppen...

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 08:49:38

@whale: 2010ben vettem a ford f250-t, vannak szintek amik tartalmaznak ezt azt - jon a csomaggal, ha kell, ha nem.

Shadowbull 2013.10.02. 08:49:46

@whale: dehogy. Nem csak privat utazas van am a vilagon. Egy Budapest-Debrecen-Budapest meg csak nem is olyan kulonleges. Ismertem olyat is, aki heti ketszer ment el Debrecenbol Sopron kornyekere meg vissza :)

Cimboramnak van egy kisebb ipari cege, 70-80 alkalmazottal, o is egy csomot ul autoban, jarja az ugyfeleket, megrendeloket. Most akarja lecserelni az E350 CDI Mercijet egy BMW-re. Hiaba ajanlottam neki az M5-ot, valszeg 535d lesz belole :)

whale 2013.10.02. 08:52:15

@visszakettopadlogaz: Szerintem meg azért vették, mert QUUURVA JÓ!:D
Az olcsóbbik asszem 5XXXX $, a drágábbik 80 valamennyi.

whale 2013.10.02. 08:55:46

@Shadowbull: Nyilván céges flottába nem Modell S-t fognak venni a területi képviselőknek még egy darabig.:)
Nyilván üzleti célú felhasználásra nem ez az autó a legideálisabb. Bár, ha 400 km-es körnél nem nagyobbat naponta, elég. Taxinak pl tökéletes lenne.:)

Shadowbull 2013.10.02. 08:57:44

@whale: a ket koncepcio teljesen mas.

az idrvie jellegu rendszereknel a kepernyo fenn van a muszerfal tetejen, ha ra is pillantasz, az ut a periferias latasodban marad, tudsz reagalni a varatlan helyzetekre, ellenben ha lenezel, akkor nem latsz ki.

A kontrollert meg ranezes nelkul hasznalod, hatradolve az ulesben, es persze gyartotol fuggoen a gyakran hasznalt funkciok ki vannak teve kulon gombra, amit tapintassal megtalalsz. Erintokepernyon eselyed sincs erre, mindig oda kell nezni.

Nem veletlenul tert at a Lexus is hasonlo elvu iranyitasra, pedig nehany eve meg az erintokepernyo nagy harcosa volt.

whale 2013.10.02. 08:57:46

@visszakettopadlogaz: A TEslánál nem kötelező. Feláras extra.:)

Shadowbull 2013.10.02. 08:59:49

@whale: Europaban ez az arkategoria (70e euro es felfele) kokemenyen a ceges autok terulete, ilyen dragan maganember nemigen vesz mar sehol sem kocsit.

nem tudom az USAban mi van.

whale 2013.10.02. 09:00:40

@Shadowbull: Egyrészt itt is felteheted a kijelző tetejére a cuccot, ha akarod, másrészt meg mondom, a műszerfalat is konfigurálhatod éa akkor a kormányról tekergetheted a ventillátort. De mondom, ez nem valós probléma, mert ezeket a paramétereket mindenki beállítja az utazás elején és úgy hagyja, általában.

karlmann 2013.10.02. 09:01:37

@Schütii:

Ez az, hogy ami a neten van, az nagyon kevés és persze ez erősen függ a használattól. Ez mondjuk természetes nincs is vele semmi bajom, hiszen a hagyományos autóknak is jobb láb függő a fogyasztásuk. De ott legalább megadják a gyártók az adatokat még ha kamu is, ismerve a mérési metódusokat. De akkor azt mondom, OK én nem vezetek lassan, se üzemanyag kímélően, én ilyen vagyok, úgyhogy akkor ez plusz ennyi liter és kész.

A villanybojleres meleg vízzel több baj is van. Egyrészt olcsóbb, mert az árammal nem lehet csalni, ugyanis az sokba kerül a szolgáltatónak és tönkre teheti a hálózati rendszereket, vagyis fajlagosan jobb az energiafelhasználás, mert a gáz minősége finoman szólva is problémás. Másrészt drágább, mert árammal fűteni egyrészt drágább, az árak miatt, szóval nehéz igazságot tenni. Másrészt a villanybojler eléggé karbantartásigényes, amit általában elfelejtenek.

A bojler belseje a használat során telemegy a vízben található szilárd szennyezőanyagokkal, a vízkő szépen beborítja a fűtőbetétet, emiatt romlik a hatékonysága, többet fogyaszt és így tovább. Átlagban két évente ki kell takarítani, az anódrudat pótolni, hat-nyolc év után a fűtőbetét is tönkremehet, szóval van egy csomó járulékos költség is. Igazán akkor jó a villanybojler, ha kertes házad van, napelemekkel a tetőn.

@Shadowbull:

Pont ezért kértem volna, hogy ők írják le, ennyit mentünk a batárral, kitapostuk a belét, utána ennyit kért enni. A fogyasztás azért lényeges ennél az autónál szerintem, mert ez az első olyan kocsi, amiről azt mondják, hogy kb. annyit tud menni villannyal, mint egy átlag autó. Most tekintsünk el attól, hogy a Top Gear és mások mennyit mentek vele, a gyártó azt kommunikálja, hogy a kocsi ezt tudja. Emiatt szerintem az ártól függetlenül nagyon fontos, hogy ténylegesen mennyit fogyaszt.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 09:02:00

@whale: cimboram $70k ert vette, abbol indultam ki. Neki van hatul gyerekules, azert irtam, kulonben honnan tudnam. En magamtol be nem megyek tesztvezetesre, az csak a SubaruBRZ vel ( toyota GT86 ) fordult elo ;) Nem gerjedek az elektromos kocsira, ennyi. ( "gerjedek-elektromos kocsira" bazz irnom kene! :D )

whale 2013.10.02. 09:02:22

@Shadowbull: Az USA-ban $ van.:) És 80000$ jelenlegi árfolyamon 17-18000000 Ft. Egy közepesen felszerelt 5-ös ára?

Shadowbull 2013.10.02. 09:03:19

@whale: hat szerinted nem valos problema szerintem meg nagyon is valos problema :) dontetlen :)

whale 2013.10.02. 09:05:13

@visszakettopadlogaz: Kérdezd meg, hogy választotta, vagy adták bele. Én úgy tudom, opció.
Én a helyedben azért erőt vennék magamon és nyomnék egy burn out-ot egy Teslán. Lehet, hogy meglepődnél.:))

Rocko- 2013.10.02. 09:05:33

@Schütii: ezt most vegyem komolyan? :)
Sb már megválaszolta.

whale 2013.10.02. 09:06:09

@Shadowbull: MOndom. Műszerfal, multikormány.:))

whale 2013.10.02. 09:07:57

@Schütii: A többiről-hatásfok, szervizigény, szennyezés-nem is beszélve.:)

whale 2013.10.02. 09:09:01

@Rocko-: Csak annyira, mint a benzinmotort mondjuk 1895-ben. Kb. ott tart most a villanyautózás.:)

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 09:09:54

@whale: menni mentem vele, a baratomeval( igaz, eloszor nem mert nem volt benne eleg aram a biztonsagos hazaerkezeshez.... ) a dealerhez tuti nem megyek be probakorre.Irtam is rola par sort, a ceges autom egy S klasse ahhoz kepest is csendes ( rocko kollega annak idejen meg is jegyezte: hja, a villany az villany ) meg jol gyorsul - volt mar amg 55 -om, tudok viszonyitani - de en nem ajulok el tole, ennyi. Csodalom hogy ennyien vesznek.

whale 2013.10.02. 09:13:35

@Shadowbull: Egyébként igen, ez egy prémium szedán, oda is van pozicionálva az ára. A terv ugye úgy néz ki, hogy a következő lépcső a Modell X, ami SUV-remélhetőleg némileg olcsóbban már-és utána jönne nagy tömegben a népautó. NA, én arra gyúrok.:)

whale 2013.10.02. 09:16:02

@Shadowbull: De persze nekem az is jó, ha közben a BMW csinál valami elérhető villanyautót. Éljen a szabadversenyes kapitalizmus!:DD

Shadowbull 2013.10.02. 09:16:26

@whale: premium szedan, mondja a Tesla. Aztan ha osszehasonlitod mit kinalnak masok ebben az arkategoriaban akkor rajosz, hogy ettol azert messze vannak.

Elkepzelni nem tudom, mibol fognak meg milliardokat leakasztani a fejlesztesre, amikor igy sincs egy fillerjuk se, nade Musk egyszer mar kivedett egy csodot, majd kivedi a tobbit is :)

Shadowbull 2013.10.02. 09:18:49

@whale: mi neked az elerheto? Mert ha egy Nissan Leaf sem fer bele nalad, akkor a helyedben annyira nem remenykednek. Attol olcsobban nemigen fogsz villanyautot kapni.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 09:19:26

az elobb hulyeseget irtam, a yaris $14k, a prius C $19. Na mindegy, de az akkor se $50k meg $80k - a spurok ugyse teslat vesznek hanem szoronganak a priusban otthon meg felgyujtjak a garazst a toltovel. ( az amerikai elektromos halozat kb 50 evvel le van maradva europatol, itt sok embernek van generatora ha elmegy az aram. Napokra. ) Ja meg itt 110v van am hello, ketszer annyi ido mire feltoltod a dodgemedet.

whale 2013.10.02. 09:22:32

@Shadowbull: Most még. A Leaf az első fecskék egyike. Még drága. HA beindul a verseny ebben a szegmensben, szerintem 20-25000€ környékére simán lemennek az árak. AZ már belefér.:) Persze ez nyilván középtáv, 5-10 év még.

Schütii 2013.10.02. 09:24:45

@Rocko-: Igazából zavarba ejtő kérdésnek szántam, mert mindenkinek más a felhasználási területe. Tehát nem lehet kerek-perec kijelenteni hogy egy autó "teljes értékű" vagy nem. Nem véletlenül van a világon ennyiféle autó amennyi, szóval a Teslát sem érdemes leszólni. Le lehet ettől, persze, csak éppen 0 az értelme. Aki országokat, kontinenseket akar bejárni időre, annak nem feltétlenü lesz alternatíva egy elektomos autó, amit órákig kell töltögetni, csakhogy nem mindenki erre használja az autót és ők sincsenek kevesen.

n53 (törölt) 2013.10.02. 09:25:25

@whale: Egyreszt nem teheted fel a kijelzo tetejere, a grafikus elemek helye fix:
www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_owners_manual_-_eu_english_lower_res.pdf.zip
"The climate controls are always available at the bottom of the touchscreen."
Masreszt tokmindegy, mit hova pakolsz a kepernyon, ugyanugy szar marad a kezelesi koncepcio, mert mindig oda kell nezned, nem tudod kitapintani a gombokat.
Multikormanyra kiteheted a klimat, de az meg mar az iDrive kezelesi koncepcioja ugyebar (kulon controller + display), a touchscreen attol meg szar marad.

Shadowbull 2013.10.02. 09:28:46

@whale: megis mitol mennenek le az arak? Gondolod azert ilyen dragak ezek az autok, mert nincs verseny?

Tevedni meltoztatol, azert ilyen dragak ezek az autok, mert ilyen kurva dragak az akksik, es ezen a tomeggyartas sem segit, mar ha a gyartasi kapacitasok es a nyersanyagok szukossege miatt egyaltalan fel lehet skalazni a darabszamot. Meg az is lehet hogy a Leaf hasznot sem hoz a Nissannak, a Tesla egyertelmuen veszteseget termel meg ilyen aron is, az i3-rol meg nem tudjuk, de az sem lesz az aranytojast tojo tyuk.

Nem lesz itt arcsokkentes mostanaban az tuti.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.02. 09:29:35

@Shadowbull: azt nem tudom tudod e hogy a tesla Fremontban a helyet berli a toyotatol, ott gyartottak regebben yarist ugyanebben a gyarban. Most terjeszkednek, de az a resz is a toyotae. Nekem ez furcsa. A tesla messze nem all olyan stabil labakon mint sok ember gondolna. Most fent van a reszvenyuk de hat eppen shutdown pl szoval az nem sokt er, ez inkabb technikai reszveny, ellenben mondjuk a tobbi "komoly" autogyareval. Szoval Elon Musk egy rosszat lep aztan maris tortenelem a tesla motors.

n53 (törölt) 2013.10.02. 09:31:14

@whale: Szoval szerinted eletszerutlen, ha valaki ingazik? Azonnal visszaindulnia nem kell, eleg, ha csak nincs toltesi lehetosege. (Munkaugyben mi a toknek aludna ott? Honnan veszed, ha egyaltalan ott is alszik, hogy ott van toltoallomas, vagy egyaltalan garazs, ahol tolteni tud?)
Azt mennyire tartod eletszerutlen igenynek, hogy valaki ugy szeretne eljutni Münchenbol Budapestre, hogy ne kelljen tobb orat malmoznia az ut szelen egy toltoallomason Linz kornyeken?

Schütii 2013.10.02. 09:32:55

@whale: Felhasználóként a hatásfok meg a szennyezés az sokadrangú szempont, a szervizigény már annál reálisabb, mert olajat, szűrőt, vezérlést stb. cserélni már időigényes (meg pénzigényes) dolog, és arról azért elegánsan hallgat aki olajszármazék-párti.

protézisesh 2013.10.02. 09:33:37

1.) Maserati Ghibli
2.) Range Sport
3.) Tesla S

papptibi 2013.10.02. 09:44:30

@kulcsarb: Van, hogy egy típusból több verziót elhoznak. Az alap az cirka harminc, de pl Sx4-ből három is van, Porsche Caymanból kettő, Range-ből megint három, stb.

papptibi 2013.10.02. 09:47:05

@hungarisztan: "Nono, ez azért nem ennyire egyszerű! Egyfelől a dán korona picit drágább, mint a svéd, tehát nem lehet egy az egyben"
Igazából ott van svéd koronában is minden ár, sőt el is fogadják. Elvégre a kompos cég holland, amit furcsállok, nekik aztán egykutya.

papptibi 2013.10.02. 09:50:30

@Stratocaster: "a Tesla után akármibe átülni olyan, mintha az ember visszamenne vagy 20 évet az időben"
Mi elcsesztük. Az elején ültünk bele. Utána minden szarnak tűnik, mondjuk a BMW 420d az istentelen kerregésével szinte elviselhetetlen:) Egészen durva a Tesla gyorsulása, és az a legdurvább, hogy 90-ról szinte ugyanúgy indul meg, mint álló helyzetből.

papptibi 2013.10.02. 09:53:52

@Shadowbull: A Mazda3 és az i3 is itt áll, próbáltuk ezeket is

Shadowbull 2013.10.02. 09:54:55

@visszakettopadlogaz: nekem az volt meg hogy a Nummi gyarat megvette a Tesla, hogy mennyiert azt nem tudom, de cserebe a Toyota is vett reszesedest a Teslaban.

Teljesen egyertelmu hogy a tozsden egy kurva nagy lufit fujtak a tesla-reszvenyekkel, semmilyen fundamentalis adat nem tamasztja ezt az arfolyamot ala.

Shadowbull 2013.10.02. 09:56:40

@papptibi: akkor megnyugodtam, maris megalapozott dontest lehet hozni az ev autoja dijat illetoen, hiszen probaltatok :)

ugyan.

n53 (törölt) 2013.10.02. 10:06:38

@Schütii: Vezerlest csak a szijas motoroknal kell cserelni, ott sem tul gyakran. Olajcsere az elektroautoknal nincs (kiveve ha rex-es), cserebe viszont at kell nezni az akkuk hutesi/futesi rendszeret, a toltoelektronikat, stb. Egyeb kopo-fogyo cuccok (fektarcsa, fekbetet, fekfolyadek, mikrofilter, ablaktorlok stb) meg ugyanugy vannak az elektroautokban is.
De hiaba az olajcsere, van a belsoegesu motorok karbantartasanak egy nagy elonye: barmelyik hulye el tudja vegezni, akar otthon a garazsban. Egy elektroauto karbantartasahoz/diagnosztikajahoz alaphangon tobbmillios muszerpark kell. A muhely felszereltsegenek es oradijanak osszefuggeseit a fantaziadra bizom.

Shadowbull 2013.10.02. 10:12:10

@n53: sose ertettem ezta vak hitet hogy a villanyautot nem kell szervizbe vinni, mert az nem romlik el, mert ugye a villanymotor az mennyivel egyszerubb mint a belsoegesu motor.

Mintha egy auto csak motorbol allna :)

n53 (törölt) 2013.10.02. 10:23:55

@Shadowbull: Plane szorakoztato azt latni, hogy ugyanazok az emberek, akik egy atlagautonal barmilyen elektronikus rendszer kapcsan jajveszekelnek (uristen, elektronika, elromlik, mindmeghalunk), egy elektronikaval dudig megtomott auto kapcsan meg vannak gyozodve rola, hogy azon nincs mi elromoljon, es karbantartasmentes. LOL

Schütii 2013.10.02. 10:39:00

@n53: @Shadowbull: Örüljetek, hogy van itt a blogon sok majom akinek bizonyíthatjátok a szellemi fölényeteket és utat mutathattok a sötét éjszakában.

Shadowbull 2013.10.02. 10:40:41

@Schütii: ez inkabb szomoru, miert orulnenk neki?

Rocko- 2013.10.02. 10:49:28

@Shadowbull: lesz majd low cost verziója is a villanyautónak: www.secretsofthefed.com/wp-content/uploads/2013/08/electric_chair_by_aprilrebuilt-d2ylrft.jpg

@Schütii: és minek jöttünk ki a barlangból, mi?

Schütii 2013.10.02. 10:53:48

@Rocko-: Láttunk valami fényt és rá akartunk jönni, hogy mi adja. :)

FCs 2013.10.02. 11:06:10

@papptibi: Norvégiába nem rég érkezett meg az első komolyabb szállítmány, aminek az lett a következménye, hogy múlt hétvégi másfél órás autózásom során 5db Tesla Model S-t számoltam, lehet, hogy több is jött szembe, ennyit vettem észre. Itt a regisztrációs adó a dánnál is magasabb, viszonylag alacsony teljesítménynél már eléri a 100 százalékot, 25 százalék az áfa /bár ez nekünk már alacsony/, az elektromos autókra viszont ezeket nem kell megfizetni, amivel valós alternatívái a hagyományos autóknak. Egy Leaf nagyjából annyiba kerül itt, mint a legfapadosabb Golf, a szomszédom pedig pont most árulja a 2008-as ML320CDI Mercedesét 78000km-rel, és ennek a piaci ára megegyezik egy új Tesláéval.

Shadowbull 2013.10.02. 11:16:06

@FCs: Norvegia a kivetel, nem a szabaly talan ott vannak Europaban a legnagyobb kedvezmenyek a villanyos autokta.

zupa 2013.10.02. 11:36:53

@Shadowbull:
Nem csak ott. A Tesla S-t Hollandoknal is az adofizetok dobjak ossze a maganvallalkozoknak (ZZP), meg a cegeknek (BV).

Ajanlom a netto bekerulesi ar (Netto aanschafkosten) mezo tanulmanyozasat:
www.mistergreen.nl/rekenvoorbeeld-elektrische-auto/

Maganemberkent viszont megfizethetetlen.

Rocko- 2013.10.02. 11:45:34

@Schütii: és az előember látá, hogy a fény jó.
nem kell utálni senkit azért, mert valamilyen téren többet tud nálunk.

Schütii 2013.10.02. 11:55:37

@Rocko-: Utálat? Ugyan már, hová gondolsz.

tehtube 2013.10.02. 11:59:35

Olyan autót amelyiknek kb. a fele értéke (akkuk) gallyra megy 5 év alatt, talán nem is lehet autónak nevezni.

FCs 2013.10.02. 12:26:26

@Shadowbull: Nem talán, hanem egész biztosan. Itt az áram 98 százaléka megújuló energiaforrásból jön, leginkább vízerőművekből. Több mint 1000 ingyenes töltőállomás van már most az országban - miközben a benzin 50 százalékkal drágább, mint Magyarországon -, elektromos autóval lehet használni a buszsávot, nem kell fizetni az autópályáért és a parkolásért, ami durva tétel mindkettő.

altimus 2013.10.02. 12:26:52

@Shadowbull: nekem a villanyautoval szembeni averziom leginkabb az, hogy a varatlan helyzetekre nem tud reagalni. van meg 40 km hatotavolsag az akksiban, 20 km-re akarok menni. el merjek-e indulni vagy ne? mi van ha jon egy dugo, egy varatlan helyzet. mi van ha a peldanak okaert le akarok menni debrecenbe bp-rol es epp a palya utolso kilometeren fogy el az utolso elektron is?

arrol nem is szolva, hogy a kornyezetvedelmi ervek is a parasztvakitas reszei. a 0 emisszio messze nem igaz. ha szeneromubol jon az aram akkor 60mg/km a karosanyag kibocsatas a becslesek szerint es a legjobb benzines motor is tud mar 80-at. vagyis pariban vannak. es akkor meg az akkugyartas kornyezeti impact-jat nem is szamoltam, gyartassal, ujrahasznositassal ...

a villanyauto akkor lehetne realis alternativa ha a hatotavolsag 600km fole menne (legkondival, forszirozott uzemben, teljes terhelessel) es az ujratoltesi ido lemenne 10 perc ala.

persze ha megjelenne egy nagyvarosban 50%-nyi villanyauto akkor a vezetekrendszer azonnal szetolvadna atomjaira, de meg 20%-nal is. es egy parizs nagysagu varos atkabelezese nem kismilliard euros osszeg.

szabi1983 2013.10.02. 12:30:45

@FCs: Én megyek és beszerzek egy csepel motoros generátort. Errefele egyre több szőke cicababa vesz teszlát. Mert az trendi. Majd ha ijedten telefonálnak be a tesla kereskedébe vasárnap délután az Isten háta mögül, hogy vajon mi történhetett? Ők csak krúzoltak csendesen a pályán és elhalványult az a fránya nagy kijelző és megállt az autó. Most akkor mi lesz? Ja hogy nem töltötték fel 3 napja. Máris röffentem a csepelt.

szabi1983 2013.10.02. 12:35:18

@altimus: Teljesen igazad van. És én elképzelni sem tudom mit csinálnék az M3-ason éjszaka 2-kor egy lemerült teslával. És ne mondjátok, hogy veletek nem fordulna elő. Ez minden tesla tulajjal előbb utóbb meg fog esni. Van erre valamiféle megoldás? Vagy el kell mennem a legelső kúthoz 5 liter áramért?

Shadowbull 2013.10.02. 12:55:57

@altimus: nyilvan aki villanyautot vesz, ezeket a korlatozasokat bekalkulalja.

A szennyezes kerdeset szerintem rossz oldalrol kozelited meg: nem a CO2 a lenyeg, hanem a valodi szennyezok, CO, HC, NOx, reszecskeemisszio.

A villanyauto ezekbol nem bocsat ki semmit, es nagyon nem mindegy, hogy egy nagyvarosban ebbol mennyi keletkezik. Azoknak nem mindegy, akik ott elnek, es szagoljak.

Nem hiszem hogy a villamos rendszert annyira megterhelne ez, ugyanis jellemzoen nem egyszerre toltenek ezeket, akkor meg eloszlik az egesz.

protézisesh 2013.10.02. 13:07:24

@Shadowbull: csak az utolsóra:
a gyorstöltők 100A körüli áramokkal hasítanak. Az én háztartásom viszont bőven elketyeg 3x16A-rel, egy panellakásban 1x16, esetleg 1x25A van. Egy tizes panel 40 lakás, lakásonként egy autó = 4000A egyidejű áram az eddigi 1000A-hez hozzáadódva. Szerinted ez tényleg nem lenne gond?

Shadowbull 2013.10.02. 13:13:19

@protézisesh: ilyen helyeken nem lesz gyorstoltesi lehetoseg, ilyen egyszeru. ha meg nincs gyorstoltes, akkor szimplan egy elektromos fogyaszto, amit raadasul völgyidoszakban toltenek, amikor amugy is kisebb a fogyasztas.

karlmann 2013.10.02. 13:55:54

@Shadowbull:

Erről a szimplán egy elektromos fogyasztóról annyit, hogy amióta terjednek a klímaberendezések, a szolgáltatók közül sok és főként nem nálunk, komoly beruházásokat kellett végrehajtsanak, hogy el tudják látni a növekvő igényeket. ráadásul ez nem csak hálózatfejlesztést jelent, hanem erőműépítést is. Nem mintha a hálózatfejlesztés ingyen lenne, de az erőműépítés kifejezetten drága és a megtérülése még hosszabb. Na most ezt az áram árakon csak lassan lehet beszedni, ami azt jelenti, hogy ha mondjuk tíz év múlva elkezdenek tömegesen terjednek a villanyautók, akkor kezdhetik újra az egészet. Őszintén szólva nem tudom ki fogja tudni ezt finanszírozni.

Shadowbull 2013.10.02. 13:58:07

@karlmann: a klimakkal az a gond, hogy csucsidoszakban fogyasztanak, ott tenyleg novelni kell az eromuvi kapacitast.

De a villanyautokat jellemzoen ejszaka fogjak tolteni, akkormeg ugyis visszaesik a fogyasztas a nappali kevesebb mint felere, tehat eromuvi kapacitas lenne.

hungarisztan 2013.10.02. 14:12:42

@altimus: nem bagatellizálni akarom a felvetett kérdéseket, mert azok érdemi megválaszolása/megoldása valóban fontosak ahhoz, hogy leomoljon a gát a villanyautók nagymértékű terjedése előtt.
Mindazonáltal rámutatnék arra, hogy ilyen jellegű kérdések minden új rendszer tömeges elterjedése előtt felvetődnek. És kábé pont ilyen volt az első autók megjelenésekor a hangulat: jézusom, hol fogom én azt tankolni? mi van ha bemegyek a városba (kimegyek vidékre) és pont akkor fogy ki a benzin? egyáltalán, mi a fene az a benzin? ;o)
Jó, egy marmonkannát berakni egy fokkal tényleg egyszerűbb volt, mint egy pótakksit vagy segédmotort (vagy egy pedálos, 0,5 lóerős meghajtást :oD), amivel lépésben el lehet döcögni 20 kilométert a legközelebbi konnektorig.

szénerőmű: a 0 emisszió természetesen nem igaz. De egyfelől nagyon nem mindegy, hogy hol, másfelől meg nagyon nem mindegy, hogy milyen koncentrációban termelődik a káros anyag. Egy helyen ugyanis sokkal egyszerűbb, olcsóbb, sőt, környezetbarátabb szűrni, mint x millió autóban.

(Az akksik plusz környezeti terhelését azért ne hozd érvnek, mert benzines/dízeles autók környezeti terhelésébe sincs beleszámolva a motorgyártás, az egyéb kenőanyagok, a nagymértékű kopás stb. Meg ha ilyen mélységekbe megyünk, akkor már nagyon nehéz meghúzni a határt, hogy mit kell még beleszámolni: a gyárépület tűzriasztójában lévő radioaktív izotóp beleszámítson-e az autógyártás totális környezeti terhelésbe, vagy sem, illetve ha beleszámít, akkor az izotópot gyártó cég beszállítójának a beszállítójának a kibocsátása beleértendő legyen-e stb.)

Azért se becsüld le a villanyatót paraszvakításként, mert a 80mg az már egy sok évtizedes (szinte évszázados) fejlesztés utolsó, iszonyatosan nehezen elérhető fázisa, míg a villany a 60mg-on lép be (már ha ott lép be), ennél csak kevesebb lesz.

Végezetül pedig azért sem érdemes leírni a villanyautót, mert egy dolog fix: a szénhidrát alapú energiahordozók végesek, ha pedig kifogynak, akkor mindenképpen kell valami más. Az nyilván nem egyértelmű, hogy meddig tartanak, de hogy valahol végesek, az fix. Ráadásul kőolaj nem csak az autóba kell, hanem a műanyag- és vegyiparnak is elég komoly alapanyaga, míg elektromosságot azért nem csak szénhidrát alapon lehet előállítani. Egy fokkal tehát mindenképpen előremutatóbb, hosszabb távra szóló fejlesztés.
Egyelőre gyerekcipőben van, de még mindig jobb, mint ha ott sem lenne... A villanyautó használata korlátozott, leginkább városi használatra, mindennapos ingázásra, és ott, ahol már van kiépült infrastruktúra. (De az meg oda települ, ahol igény van rá. Igény persze ott van rá, ahol már van infrastruktúra... szóval ezek azért szépen húzzák egymást. Én még emlékszem arra, mikor Belgiumból gázos autóval jártunk haza, iszonyatosan fejben kellett tartani Németország közepén az egyetlen útbaeső töltőállomást (a pályától vagy 15 kilométerre), mert eléggé ki volt centizve, nem nagyon volt rá lehetőség, hogy hoppá, elszalasztottuk, nem gond, akkor visszamegyünk... valahogy mégis megoldottuk okos előre tervezéssel, induláskor telibe tankolással, térképen vastag piros filccel jelöléssel (hol volt még akkor GPS, meg POI?!), tojásfőző órával, ami a lehajtóhoz történő várható érkezés előtt 10 perccel csörömpölt... :o) Szóval mindig is megvoltak azok a problémák, amiket írtál, valahogy mindig megoldódtak.)

hungarisztan 2013.10.02. 14:16:36

izé, az imént tömegesen követtem el butaságot, mikor szénhidrátot emlegettem... szénhidrogén akart az lenni, sorry!

madbalee 2013.10.02. 14:33:36

Szivem a Teslara szavazna, eszem pedig a Mazda 3-ra.

karlmann 2013.10.02. 15:08:48

@Shadowbull:

Nos ha bírnának annyit, hogy csak éjszaka kelljen tölteni őket, az rendben is lenne. De nem így van, a legtöbb ilyen járgánynál a normál töltő, amit el is bír az otthoni hálózat 8-10 óra alatt tölti fel az aksikat. Másrészt a csúcsidő először délután kezdődik, amikor már sokan otthon vannak és jó eséllyel már rá fogják dugni a töltőre a kocsit. Reggel ugyanez lesz, már régen el fog kezdődni a csúcsidő, amikor még a járgányok rajta fognak lógni a hálózaton. Amíg nem lesz olyan rendszer, ami kb. egy mostani tankolás paraméterit tudja, vagyis 500-600km hatótávolság maximum 10-15 perc töltési idővel, addig ez nem lesz életképes.

protézisesh 2013.10.02. 15:11:38

@Shadowbull: a lóf@szt...

A Nissan Leaf (pedig az nem Tesla) 7-9 óra töltést igényel, vagyis EGÉSZ ÉJJEL a töltőn kell lennie. Nem oldhat le vészhelyzet miatt, nem húzhatja ki a lakótelepi hülyegyerek brahiból, akkor megtelik. 22kWh áram elhasználásával.

Vagy felnyomod a 100 amperes gyorstöltővel fél őra alatt...

(www.consumerreports.org/cro/magazine-archive/2011/april/cars/nissan-leaf/overview/index.htm
Using our 220-volt chargers, charging times have been 7 to 9 hours, and the Leaf has taken almost 22 kilowatts per charge. The car can also be charged on 110-volt current, but charging times can be close to 20 hours. We recommend getting the additional charging port, a $700 option, that allows the car to be charged in 27 minutes by a DC charger. Those chargers are expected to be installed in many public places.)

"We've averaged 3 miles per kilowatt hour," ez nagyjából 10Ft/km, vagyis 1000Ft = 2,5 l/100km benzin-fogyasztást jelent. Ami nem lenne rossz.

Viszont a jelenlegi elektromos hálózatok SEHOL nincsenek felkészülve arra, hogy a jelenlegi autóparknak akár csak az 1/4-ét is képesek legyenek elektromosan tölteni. NEM MEGY. Ami esetleg menne, az a családi házas kertvárosi övezetekben az 1-1 garázsban álló autó töltikélése, de tömbházas övezetek azonnal kifinganának. Számolgass csak bátran, hogy lassútöltés mellett is mennyi áram kellene hirtelen pluszban. Az országban naponta elfogyó benzinmennyiség iszonyatos energiát tartalmaz, azt villanyilag is el kellene valahol vezetni, ha villanyautózni akarsz.

karlmann 2013.10.02. 15:13:18

@hungarisztan:

Szerintem aki egy kicsit észnél van, az tudja, hogy a jövő nem a hagyományos autóké. Az, hogy mi jöhet utána az nagy kérdés. A villany, vagy bármilyen más alternatív járgány csak akkor válthatja le, ha tudja azt, amit ma egy átlag benzines autó. De ha pl. lenne egy olyan elektromos autó, ahol a tető és a motorháztető, illetve a csomagtartó olyan napelem lenne ami fel bírja tölteni az aksikat, sőt direktben is tudja hajtani az autót, akkor az már életképes lehet.

Shadowbull 2013.10.02. 15:14:58

@protézisesh: nyilvan tomeges elterjedesnel az infrastrukturat at kell szabni. lakotelepen amugy sem fogjak tudni tolteni a verdat, hacsak ki nem logatjak a hosszabbitot az ablakon :)

En mindenesetre nem latom ezt olyan megoldhatatlan problemanak.

Rocko- 2013.10.02. 15:27:32

@Shadowbull: @n53: micsoda ajvékolás lesz, amikor az akku megdöglik, és jajj-jajj, a felét se éri az autó.

Schütii 2013.10.02. 15:33:02

@karlmann: Nem fogják rádugni délután, mert a töltés csak éjszakai áramról igazán olcsó.

whale 2013.10.02. 15:33:15

@papptibi: Nocsak. Lett egy villanyautó evangelista a TC-nél?:DDD

whale 2013.10.02. 15:36:30

@n53: Rendben, legyen szar a touchscreen (nem az:), akkor ott az iDrive. Mi a gond?:)

n53 (törölt) 2013.10.02. 15:36:36

@protézisesh: Pedig megnyugodhatsz, sokan fogjak valasztani a 7-9 oras overnight toltest ejszakai arammal a 2000 euros wallbox helyett.

n53 (törölt) 2013.10.02. 15:38:34

@whale: Hogy a funkciok toredeket tudod csak a kormanyrol iranyitani, minden mashoz a kepernyot kell buzeralni. Sajnalom, hogy nem sikerult elolvasnod a belinkelt manualt.

Schütii 2013.10.02. 15:40:17

@Rocko-: Egyrészt nem lesz ideje megdögleni, mert egy tipikus Tesla vásárló nem 10-20 évre vesz autót, ameddig ő tervez vele azt nagyjából vagy talán bőségesen lefedi majd a garancia ideje (gondolom mobilitásgarancia is van ezen a szinten). Másrészt ma sem hangos a sajtó attól hogy tönkremennének az akksik, pedig hidd el lenne aki felfújná ezeket az ügyeket.

whale 2013.10.02. 15:40:41

@n53: "Egy elektroauto karbantartasahoz/diagnosztikajahoz alaphangon tobbmillios muszerpark kell."

Hagyjuk már ezt a hasbaakasztó bullshitet. Ahová az IT betette a lábát, ott a diagnosztika nem drágább és bonyolultabb, hanem olcsóbb és -a felhasználó szempontjából-egyszerűbb lett.
Ha kicsit megerőltetik magukat a Teslás fiúk, az autó naponta elküldi majd neked a log fájlokat a rendszerei állapotáról e-mailben sms-ben, amiben csak szeretnéd.:))

whale 2013.10.02. 15:43:02

@n53: Gondolom amihez a képernyőt kell buzerálni azok jó része nem napi beállítást igényel, illetve elmenthető user profile-ba és egy menetben betölthető. Ne nézzük már se egymást, se a TESLA-t hülyének, ha szabad kérnem, bár ez ebben az elqrt országban nagy divat...

whale 2013.10.02. 15:47:10

@Rocko-: Kb. pont akkora ajvékolás, mint amikor egy benzinmotor motor kuka lesz az autóban.
Az űrtechnikás CR dízelekről ne is beszéljünk, ugye.:) Mennyibe is kerül egy db injektor egy ilyenbe? Két kiló? Nagynyomású szivattyú? Négy kiló?

Rocko- 2013.10.02. 15:48:09

@Schütii: ha nemis 10-20 évre tervezel, de ha 5 alatt meghal, az már gáz.

karlmann 2013.10.02. 16:46:57

@Schütii:

Na ez az! Igazán senki sem tudja mennyire olcsó, mert amint kicsit feljebb írtam, még sehol sem láttam, hogy mennyi energia kell az aksik feltöltéséhez, mondjuk 40%-ról 100%-ra. Mindenki hímez hámoz, hogy függ a használattól, meg az árapálytól, meg még egy sereg dologtól.

GG81 2013.10.02. 18:54:25

@papptibi: off, azaz az úttal kapcsolatosan. remélem óvatosan telefonálgattatok a kompos utazás közben, eszméletlen mennyibe fáj a műholdas kapcsolattal a hajón biztosított gsm hálózat! :-)

n53 (törölt) 2013.10.02. 19:52:35

@whale: "Ahová az IT betette a lábát, ott a diagnosztika nem drágább és bonyolultabb, hanem olcsóbb és -a felhasználó szempontjából-egyszerűbb lett."

Meg ahogy azt moricka elkepzeli. Sajnalom, de halvany fingod nincs, mibe kerul egy diagnosztikai rendszer (egy mezei PC-vel kitorolheted, azzal nem tudsz mereseket vegezni). Az IT-rol csak annyit, hogy a mai, 20-30 vezerlot felvonultato, flashelheto autok szoftverlogisztikaja joval komplexebb, mint amilyennek az a fotelbol tunik, raadasul evente tobbszor is valtozik bennuk a szoftver, azaz egy elofizetesre is szukseged lesz, hogy mindig megkapd az aktualis diagnosztikai leiroadatbazisokat, kulonben a legujabb gyartasu autokhoz (vagy amiket felflasheltek) hozza sem tudsz szagolni.

A logfileos hulyesegeden meg leginkabb sirni kene, lovesed nincs, hogyan mukodik a diagnosztika. Maradjuk annyiban, hogy a logfileokkal kitorolheted, amikor eloadatot kene nezned, stimulalnod kene a rendszert, vagy olyan mereseket elvegezni, amire az autoban egyszeruen nincs szenzor. Sajnalom, de messzirol ordit rolad, hogy te gepjarmudiagnosztikat legfeljebb fenykepen lattal, ugyhogy kar lenne ekkora arccal osztanod az eszt ebben a temakorben.

n53 (törölt) 2013.10.02. 19:55:35

@whale: "Gondolom amihez a képernyőt kell buzerálni azok jó része nem napi beállítást igényel"

Rosszul gondolod. Masodszor kerdezem: miert nem sikerult atnezned a fent belinkelt manualt? Nem megy az olvasas?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2013.10.03. 01:59:02

@j311: Nézzed meg azt a képet egy kicsit jobban.

szabi1983 2013.10.03. 07:19:15

@karlmann: Bizonyára. És ha befelhősödik, akkor máris kezdődhetne a para, hogy akkor most tapossam és érjünk haza sötétedés előtt vagy ne. Szóval van itt baj ezekkel a villanyos autócskákkal. Én egyelőre városi használatra tökéletesnek tartom őket ha nem lakótelepen lakik a user(képzeljük csak el amint 40 autót töltenek az ablakon kilogatott kábeleken) de rendes autópótlásra szerintem alkalmatlan. Egyébként a tesla használhatósága és megbízhatósága is gyanús. Lásd Top Gear teszt. És hogy hidegebb helyeken mit kezdenek majd velük azt végképp nem tudom.

protézisesh 2013.10.03. 13:00:11

@n53: érdekes, hogy az USA-ban 700$ az a 2000 eurós gyorstöltó cucc...

Amúgy meg a márketing meg úgy általában az autós "szak"sajtó 95%-a is a villanyautót, mint a jövő megoldását fényezi. Az pedig feltételezi, hogy a villanyautó kiváltja a benzin/dízelt, mint ahogy ezek leváltották a lóvontatást. Márpedig a villanyautó maximum kertesházas övezetekben, saját garázsban éjszakázó autók esetében tud kiváltani, ott is csak range extenderrel és brutális villamoshálózat-fejlesztéssel együtt. (junó, ahol már most is gond az összes légkondi pörgetése, ott tuti örülnének még háztartásonként 10-20A igénynek...)

Most még jó vicc, hogy a Leafhoz megy az ingyentréler, ha kifogy a delej, de szerinted ez meddig fenntartható? És utána? Visz apu kannában 500 coulombnyi töltést? Á, zsákutca. Szép mellékvágány ugyanolyan korlátozott felhasználhatósággal, mintha kukásautókról, vagy golfkocsikról beszélgetnénk.

@szabi1983: a töltés akkor lesz érdekes, ha majd kontakt nélkül lehet tankolni. Odaállsz a felfestett parkolóhelyre, aztán az aszfalton meg a padlólemezen keresztül bemászik az áram a kocsiba (mint az akkumulátoros elektromos fogkefébe). Akkor már csak a számlázás lesz kérdéses egy-egy nyilvános parkolóhelyen (ahol az emberiség autóállományának nagy része parkol).

dr.oid 2013.10.03. 22:11:47

-Ruszkik-mutatot Svorensen a lépcsőkorláton himbálózva egymást fotózó három fura alakra.
-Ezek nem azok Henrik, nézd a fejüket, nem látom a jellegzetes ruszki arcvonásokat.
-Stellan bazmeg, fogd már meg azt a tetves távcsövet és ne a halkonzerveddel piszmogj.
-Na jó, a kicsi lehet, hogy ruszki de a nagyok nem.
-Láttál te már ruszkit egyedül?
-Bazmeg Henrik ezek nem azok és punktum, inkább a hajóra figyelj. Nem akarok úgy járni mint az a piperkőc pojáca Schettino.
-Talán téged is vízibohócnak képeztek a hajósiskolában? Utálom a ruszkikat. A hajómra jönnek piázni és randalírozni.
-Akkor küld utánuk Clarkssont. Jó problémamegoldó.
-Ja szép rendet rak. Clarksson gyere a hídra akadt egy kis gond.
-Máris főnök-recsegte Clarksson a rádióba- Agneta várj meg mindjárt jövök csak gyorsan elintézek valamit.. A hídon hangosan fölröhögtek.
-Igaz viking- gurgulázott Henrik - erőszak, nők, ivászat.
-Több komolyságot emberek, több komolyságot ez egy munkahely- vinnyogott elfúló hangon Stellan..

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.10.03. 22:27:30

Az S-Merci kütyüjének internetkapcsolatos mobil kell, különben fújhatod. (bluetooth-on kapcsolódik) És még akkor se biztos; ha Csík mond egy alvázszámot az S-hez, meg tudom nézni a rendszerben, hogy egyáltalán aktiválva van-e az adatbázisban vagy egy tényleg nullás verdát kaptatok Stuttgartból...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.03. 23:40:22

Aszittem már a címből, hogy visszajöttetek a Dezsővel... :D stílusos lett volna.
Ezekbe a kompokba amúgy beletolnak komplett vonatszerelvényeket is, az a nem semmi...Ja és a poén is idevág: komp akart lenni és az is lett :-)
Azzal viszont vitatkoznék, hogy a svédek nem bírják az alkoholt.Q nagy probléma volt az általános alkeszság még egy pár 10 évvel ezelőtt, de azóta sokan, sokat detoxikálódtak.

Azt a jó kis hosszú, lapos tengerpartot meg csak azért is megnézzük eccer, ha megyünk Európa felé.Én is meg akarom forgatni a járgányt a homokban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.04. 00:08:18

@visszakettopadlogaz: Tudsz linkelni egy ilyen képet, csak hogy legyen valami fogalmunk...őrület lehet, télleg.És nincsenek olyan tolvajok, aki brute-force módszerrel végigpróbálgatják az összes lehetőséget? :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.04. 00:46:53

@Shadowbull: Óóó, már mér' ne tudnák.Itt a svédeknél, főleg az északi végeken a lakótelepeken is van minden parkolónak saját elektromos csatlakozója, hogy a júzer be tudja dugni a motormelegítőt, ha akarja.Senki nem használ 120 méter MTK kábelt hozzá... :D Szóval ez is csak infrastruktúra kérdése, ha a szolgáltató (illetve az ügyfelei...) akarja, akkor meg tudja csinálni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.04. 00:53:16

@szabi1983: Nem védem az elektromos autót, de nem kell egy darab hosszabbító se hozzá.Ha itt a svédeknek nem kell, akkor sehol se kell.Lásd itt: @geegee:

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.04. 01:12:48

Na, itt van is egy kép, meg igyexem lassan is írni, hogy mindenki értse: nem kell kilógatni semmit az ablakon...

www.brffinn.se/garden/garage/elplint.jpg-for-web-LARGE.jpg

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.04. 02:14:16

@geegee: a nepiteletben irtam a truckomrol ( f 250 ) szerintem ott latszik az ajton - ha megyek olajcserere legkozelebb megkerdezem a kodot :D

Rocko- 2013.10.04. 07:10:14

@geegee: nade honnan tudják, hogy ki töltött melyikről?
és a hazai viszonyokat ismerve honann tudja az ember, hogy estére biztosan lesz töltőhely? :)

szabi1983 2013.10.04. 07:33:11

@geegee: Nos én járok sokat északra. Svéd és finnországba. Sok barátom is van arra. Két dolgot fűznék a képhez.
1. A képen az északon nagyon elterjedt motormelegitő csatlakozója látható és nem elektromos autótöltő.
2. A skandináv népek civilizáltsági foka messze nem ugyanaz mint magyarországé de még a törökökkel elárasztott németektől és marokkoiakkal felhígitott fransziáktól is messze áll. Ők egy külön világ. Nagyon érdekes mentalitással és törvényekkel. Szerinted egy ilyen parkolói tőltőhálózat nálunk hogy működne? Egy ilyan hálózat ha megjelenne magyarországon a parkolóban két nap múlva minden pakisztáni bevezetné az áramot a lakásba.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.04. 08:41:35

@visszakettopadlogaz: Ez valami fantasztikus.Mióta van ez?Akadnak európában is amerikai kocsik, ezek a svédek is eléggé usa-gép-buzik, de ilyet még nem láttam.de még csak filmben sem...Kösz. :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.04. 08:47:34

@Rocko-: Az van, hogy ha itt laksz és van kocsid, akkor bérellhetsz dedikált, számozott parkolóhelyet.Ezekre a számozott parkolóhelyekre senki nem parkol rá, bármennyire is csábító.Én se a máséra, más se az enyémre.Innentől kezdve meg tutod, hogy otthon vár az üres helyed, ahová beállva bedughatod tölteni.Ennyi.A parkolás és az áram árát meg fizeti az ember havi általányban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.04. 08:52:46

@szabi1983: Igen, ez valóban a motoremelegítőnek az oszlopa, ahogy én is írtam 00:46-kor.A dolgot csak szemléltetésképpen hoztam fel, miszerint ilyen módon meg lehet oldani az autók akksitöltését is, ha akarják szolgáltatóék.

És igen, valóban, ezen rendszer használatához kell tudni átlendülni egyfajta kulturáltsági szinten.Hogy nem húzkodjuk ki a másét, meg nem üzemeltetünk róla engedély nélkül hegesztőapparátot, vidámparkot, stb.De ezek itt megoldották, ergo másnak is sikerülhet... :P És még a sok kokeró feka, cigó stb. bevándolró is tud alkalmazkodni, érdekes.

Rocko- 2013.10.04. 09:09:45

@geegee: én értem, hogy ott ez működik. :))))
itt nem működne.

Nyiri 2013.10.04. 19:41:21

Aki szerint tuti a villany autó mert olcsó tankolni az megmondja nekem hol olcsó a villany? Ja és hogy zero emisszio? Attól hogy nem látjuk nap mint nap a hoeromuvek keményjeit es atomenergia sugárzó hulladékkal melozo cégeket meg nem azt jelenti hogy nem károsak. Legalább annyira mint a benzin

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.04. 19:59:24

@Rocko-: igen, nekem is nehéz máshogy gondolni...

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.05. 06:07:39

@Shadowbull:

totalcar.hu/magazin/hirek/2013/10/04/botrany_a_kigyulladt_a_tesla_korul/

Maris 9.19% minusz. Ennyit er a "szarnyalas a tozsden".

Ha egy bmw elegne akkor a reszveny egy centet sem menne lejebb. A "semmibol" nem lehet epikezni, a nemeteknek ehhez ( audi csoport, merci, bmw ) evtizedek kellettek. En nem hiszek a teslaban mint uzlet es mint auto sem.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.05. 06:22:58

@geegee: ma vettunk a mamanak egy hasznalt explorert, azon is van ez a teboly, kerdeztem a dealert mi a kod - azt mondta majd lekeri es elkuldi ( = soha nem fogjuk megtudni ebben biztos vagyok )

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.10.05. 11:39:01

@visszakettopadlogaz: van valami megoldás rá, még régebben néztem, amikor volt egy eladó Marauder a lengyeleknél. Nagyon ütne az a kocsi a magyar utakon. Hasonlóan működik mint a régi Enforcer riasztók programozása, a gyújtással meg a km-nullázóval kell játszani.
Egyébként nem valódi kódzár, mert igazából a rányomtatott számok nem jelentenek semmi, a sorrend számít. Keyless, nem? :D

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.05. 16:16:33

@Make Valamit: az :D kb annyit szamit ez az extra mint a felnyithato teteju csomagtarto vagy az allithato nyomasu negy kerek :D

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.05. 20:04:15

@geegee: ez az ingyen toltesi rendszer a magyaroknak olyan mint a debreceni afrikai bevandorloknak az utcai ingyenes viz nyomokutak.

Viz ? Utcan? Ingyen?

Lasd:

Aram? Utcan? Ingyen?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.06. 13:49:19

@visszakettopadlogaz: Haha...
És gondolom, nem Internet Explorert vettetek... :D
Meg a Lincoln Navigator is jobb lehet, mint a Netscape Navigator...
Érdekes egy megoldás ez a tasztatúra, az biztos.És nincsenek szerencsejátékos autótolvajok, akik ezt nyomkodva akarnák elvinni a kocsit?Engem azért idegesítene egy kicsit, hogy felnyitják-e vagy sem.Bár ha akarja, beb@ssza az ablakot egy féltéglával. :-/

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.06. 13:51:41

@visszakettopadlogaz: Lehet, hogy igazad van... :D
Mondjuk ez a motormelegítő csak 2-3 órán át kap áramot, de az akksitöltéshez hosszabban kéne és combosabb áramerősség is kellene hozzá.

papptibi 2013.10.09. 14:23:58

@Shadowbull: én a kibic vagyok, akinek mindegy, nem én szavazok, hála az égnek.
süti beállítások módosítása