Megint asztalon a motor

  2012. október 06. - Motordoktor Címkék: volkswagen bogár vw

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megint béemvés lettem
2013-11-01 17:53:32

Az ember életét sok dolog befolyásolja. Lát egy égi jelenést, túlél egy katasztrófát, esetleg szerelmes

Megint a mennyországban
2013-10-01 10:51:57

A Volkswagen Bogárral versenyezést, pláne a gyorsulási versenyzést a kényszer szülte. Valamikor a 60-as

Ne vedd meg, ráfázol!
2013-06-23 06:05:02

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira

Ezt sohasem hittem volna!
2013-02-06 17:26:44

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek

Már egész összeállt a tuning motor a Bogárban, erősnek is éreztem, mentem is vele néhány ezer kilométert, amikor az egyik olajcserénél az olajleeresztő mágnesén fura fém darabokat találtam.

Három szeleptőkén már elindult a kopás

Elég jól ismerem a motort belülről, ha a mágnes megfog valamit, tehát valami vas kerül oda, akkor arra figyelni kell. Az egész alumínium ötvözet, alig van benne vas, azonban azok olyan helyen vannak, hogy nem jó, ha eldarabolódnak. Nem kaptam sokkot, akkor sem kaptam, amikor leszakadt a lendkerék, azonban nem voltam boldog. Ez a tuningolósdi mindig együtt jár azzal, hogy valami beadja a kulcsot. Mindenki ismeri a mondást, hogy a tuningnál az erős, tartós és olcsó jelzőkből kettőt lehet választani, hármat sohasem. A másik probléma, hogy a növelt teljesítményhez már nem jó a gyári alkatrészek nagyrésze, hanem helyettesíteni kell erősebb alkatrésszel, amely minőségét csak reméli az ember, illetve külföldi tapasztalatok alapján sejti. A kisszériás tuning cucc minőségi szórása nagy lehet, kifoghat az ember egy rosszul edzett vagy méretében pontatlan alkatrészt is. Amikor az ember elkezdi reszelni az ősöreg, léghűtéses blokkot, akkor ezek tudatában kell nekifogni. Akinek ez nem megy, a negyedmérföldes gyorsuláson az első motorhibánál a motorral együtt omlik össze, annak más sportot kell választani. Én nem ez vagyok. Egyrészt természetesen ez a kemény futóműves, szomjas, de apró állat nem a napi használatú autóm, nem baj, ha szét van szórva akár fél évet is. Illetve baj, mert három havonta hullámokban tör rám a mehetnék és mindenkit irigyelek, akinek működőképes hasonló autója van. Másrészről pedig nem csak a közlekedés, hanem a szerelése is örömöt okoz, pláne amikor a motort kell túrni pár plusz lóerő reményében. Ugye nem kell mondanom, hogy ha bármi miatt a motort ketté kellett húznom, akkor soha nem tettem vissza az összes alkatrészt ugyanúgy, inkább valamit tökéletesítettem, módosítottam rajta. Ez része a szertartásnak.

Most is várakozással nyitottam meg a blokkot, vajon honnan jött a pár fémdarab. Nem volt nagy meglepetés, hogy a szeleptőkék felületéből pattogott ki a fém, úgynevezett pittinges kopása lett. Ez a kopás jellemzően akkor jelentkezik, amikor a felület felső rétege túlzottan kemény az alsóbb rétegekhez képest és az anyag minimális rugalmasságakor a felület lepattog. Megvizsgáltam mindenhol a blokkot, sehol nem tett kárt, nem húzta meg a hengerfalakat, nem látszott sehol a fém spén karcolása. Mondhatjuk, hogy megúsztam, hiszen a vezérműtengelyen sem látszott semmi, mindössze a tőkéket kell cserélni.

A főtengely már komplett

Utána olvasva a dolognak mások is tapasztalták ezt a problémát egy bizonyos tőkénél, pedig a szelepemelő tőke és a vezérműtengely gyártója megegyezik, ezt ajánlják ehhez a tengelyhez.

Kivettem a tengelyt is, kapott egy másik, hasonló geometriájú, azonban 10 évvel újabb modell Engle FK8-as vezérműtengelyt és egy sokak által ajánlott vadi új BugPack Racing szeleptőke garnitúrát. Ezek darabja 78 gramm, a benne lévő 84 gramm volt, tehát még spóroltam is tömeget, ami fordulaton nagy nyeremény.

A vezérműtengely cserére azért éreztem nagy szükséget, mert a legutóbbi teljesítmény mérésnél úgy éreztem, hogy ötezer felett valami elkezd korlátozni és ellaposodik a teljesítménygörbe. Ezek a hengerfejek az enyémhez nagyon hasonló motoron, egy kicsit nagyobb karburátorral tudnak 174 lóerőt a főtengelyen, nekem meg volt 144, nem hiszem, hogy mindez a két milliméterrel kisebb karburátor venturik miatt. Azt hiszem inkább az volt az oka, hogy a szelepemelésem kisebb volt, mint szükséges lenne, hogy a szívócsatorna jó áramlását ki tudjam használni. A hengerfej készítője meg is erősített ebben, nagyobb emelés kell. A hengerfej erősen meg van túrva, nagyon a szelepek is és a szívócsatorna is meg van dolgozva. Ebben láttam a lehetőséget. Amerikából rendeltem az FK-8-as Engle tengelyt, ott fél áron van, postaköltséggel is olcsóbb, mint Európában akárhol. Ehhez párosítottam egy nagyobb áttételű, nagyobb emelésű himbasort és a kívánt szelepemelés már meg is volt.

A gyári ékszíjtárcsa szimmeringesre alakítva SKF speedi sleeve-vel

Az csak egy kis plusz, hogy az ékszíjtárcsa olajvisszavezető labirintjét átalakítottam egy SKF Speedi Sleeve-vel szimmeringesre, mert a labirint 5000 felett nem tudta az olajat visszavinni és összemocskolta a motort.

Aztán elkezdődött a szokásos ceremónia. Az első lépés, hogy kisöpröm a műhelyt, ne legyen nagy por meg kosz. Rendet rakok az asztalon, megszüntetem a magától kialakuló őskáoszt, mesterségesen csökkentem az entrópiát. Elmosom az alkatrészeket, csavarokat, a blokk feleket és amik először kellenek azokat az asztalra teszem, a többit, a későbbi alkatrészeket rongyba csomagolva elteszem. A tiszta alkatrészeket megvizsgálom, kiváltképpen a blokkot, nehogy repedés vagy bármi egyéb probléma, rendellenes kopás, beverődés legyen rajtuk.

Blokk elmosva, szeleptőkék benne

Ha nem ismerném ezt a motort, akkor ilyenkor jönne a méregetés, a kopások elemzése, de ezeknek az alkatrészeknek a méretét, a csapok átmérőjét szinte századra tudom, annyiszor mértem és ellenőriztem már. Meg ezzel nem is volt baj, nem volt csapágyhangja vagy alacsony olajnyomás, minden okés volt.

Vezérmű bütyök felpolírozva és bekenve

Amikor időm van, elkezdem az összerakást. Ha nincs összefüggően két órám, akkor nem állok neki semminek, el kell mélyülni, kutyafuttában nem lehet motort összerakni. Nem is szeretem, ha valaki ilyenkor mellettem van, mert megosztja a figyelmemet. Annak ellenére így van ez, hogy a Bogár motort bekötött szemmel is össze tudnám rakni, annyira ismerem, de nem lehet hibázni. Kívülállónak nevetséges lenne nézni, hogy mennyire lassan haladok, ha ebből kellene megélnem, akkor éhen pusztulnánk, mert ezt az időt senki nem fizetné ki. Féktisztítóval, vagy nitrós ronggyal törlöm meg az összes felületet, ahová tömítő paszta kerül, aztán azt már nem érintheti senki, nehogy zsíros legyen. Én is tudom, hogy baromság, hiszen ezeket a korszerű pasztákat olajos felületre is fel lehet kenni és térhálósodás után nem fog ereszteni, de én így szeretem, ez nyugtat meg. Ráadásul az összes tömítő felület annyira pontos, hogy szárazon összerakva is lehet, hogy tömítene. Egyébként a 70-es években a blokk feleket egy lakk-szerű tömítőanyaggal kenték be, valami hasonlóval, mint nálunk a Hermosan vagy Hermetik volt a 80-as években.

Annyira nagy arcom van, hogy a motorindító állványt már nem is használom, egyenesen berakom a motort az autóba, nem tudok hibázni, nem kell járatgatni állványon.

Motor mindjárt a helyén

Így volt most is, beraktam, indítás, ahogy beindul azonnal állandó 2500-as fordulaton tartom nagyjából 20 percig, utána olajcsere. Ez az emelt fordulatú járatás pontosan arra van, hogy a vezérműtengely és a szeleptőkék egymáshoz kopjanak, másrészt pedig alapjárat még nem is nagyon van, mert a karbik csak nagyjából vannak összelőve. Ezen a fordulaton magas az olajnyomás és intenzív a szóró olajozás is, ez kell neki. Az olajcsere pedig azért kell, hogy az esetleges koszt vagy tömítőpaszta maradványt kimossam. Utána még alámászok, megnézem, hogy minden száraz, nem fúj ki a kipufogó és hagyom visszahűlni. Aztán ellenőrzöm a szelephézagokat, majd hidegindítás, hidegen is meghallgatom a hangját, ekkor már karbi szinkront és pontos gyújtást állítok, majd kimegyek vele egy 20 km-es kört. Általában ilyenkor nem nyomom, változó terheléssel haladok, nem padlózom. Visszajövök, megint alánézek, esetleg csavarokat ellenőrzök és ezután kezdődik az igazi járatás, folyamatosan növelve a terhelést.

Ha eddig nincs baj, szép a hangja, nem kopog, nem füstöl, akkor rendben lesz, de garancia semmire nincs. A második Totalcar Pályanapon úgyis elválik az ocsú a búzától.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr164819861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2012.10.06. 08:41:09

Hajrá Doki, mázlija volt a veztengelynek hogy nem harapott ki belőle az emelő semmit.
Amcsi bogarasoknál láttam, hogy a főtengely csapágyfészkek két oldalán furatokat készítenek és pici csapokkal rakják össze a blokkot, hogy a két fél belül se mozdulhasson el egymáshoz képest - van ennek bármi haszna szerinted? Láttál már olyan blokkot, amivel ilyesmi történt?

=Daniken= 2012.10.06. 08:43:17

Na de Dokiiii!? Odaver a poszt így szombat reggel! ;-)
köszi érte! Ugye, húz mint a gőzmozdony???? :-)

Tizenkettő 2012.10.06. 08:45:47

Milyen karbik vannak most rajta? IDF vagy DRLA?

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.10.06. 08:51:08

"Kívülállónak nevetséges lenne nézni, hogy mennyire lassan haladok, ha ebből kellene megélnem, akkor éhen pusztulnánk, mert ezt az időt senki nem fizetné ki."

Na ebben magamra ismertem. :-)

Rossz volt az autón a bal hátsó féknyereg. Hol az üzemi fék nem volt jó, hol a kézifék. Kaptam egy ajánlatot, kézből adnak egy komplett gyári újat 30 ezerért. Mondom sok, inkább kitalálom mi a baja. 5x szedtem szét az utolsó alátétig, mire jó lett, közben vettem egy felújító készletet, munkahengert (szumma 2600 HUF) mire elkészült. Mondom a sógoromnak kész, igaz, h ráment 5 délutánom, elhalt pár agysejtem az idegtől, h mi baja, de most - úgy tűnik, legalábbis eddig - jó.

Mondja nekem, h szuper. Kiszámoltad mennyi az órabéred? Nem lett volna egyszerűbb megvenni az új nyerget és 20 perc alatt berakni? Mondom egyszerűbb lett volna, de nekem ez így jó. Én ezt szeretem benne. Ráadásul a 30 ezer kézzel fogható magyar forint, az órabérem meg inkább a hobbim, így nem érdekel. :-)

KAWAszaki 2012.10.06. 09:31:19

Igazi "csendes őrült" vagy Doki, persze a legjobb értelemben.
Nem baj ám, ha gyakrabban írsz :)

Rocko- 2012.10.06. 10:50:58

csodálatos ez a precizitás, és ez a motorszerelési rituálé.
(elnézést, de óhatatlanul Dexter c. sorozat ugrott be, a hasonló metodika kapcsán.)

bár csak több ilyen mentalitású szerelő (általános vagy restaurátor) dolgozna!

Rocko- 2012.10.06. 10:52:34

@klarky: egyszerűbb lett volna. ellenben drágább és nem tudod mi baja. a tudás pedig hatalom.

pedaz 2012.10.06. 11:39:47

Jó ilyeneket olvasni :)
Szeretnék lassan nekiállni én is ilyen nagyobb szereléseknek. Milyen motoron lenne érdemes kísérletezni ( mindenképpen négyütemű ) ? Olyanra gondolok, ami bontottan olcsó, és szerkezetileg tanulságos.

Előre is köszönöm.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2012.10.06. 12:38:39

Egy büdös szót nem értek az egészből, mégis lekötött az írás, Doki.

Poita not Peter! 2012.10.06. 12:51:04

Az első olajcsere butaság, annak az olajnak semmi baja, le kell szűrni és visszatölteni. Aúgy én ugyanígy dolgozom és megfizetnek érte. Te valamit rosszul csinálsz...

w a s d 2012.10.06. 13:16:09

@Poita not Peter!:

Szerintem az nem felel meg minden feltételnek ("Olyanra gondolok, ami bontottan olcsó, és szerkezetileg tanulságos."). Mert amennyire tudom, azok nem nevezhetők éppen olcsónak.

sz4sz4 2012.10.06. 13:35:45

@Rocko-: Dexter :))). Mondasz valamit!

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.10.06. 13:44:32

@Rocko-: Pontosan így van, magam is így gondolom! :-)

Már becsukott szemmel is leszedek, szétszedek és összerakok egy féknyerget, ha van még 3 percem le is légtelenítem! :-)

wasch 2012.10.06. 13:49:05

Érdekes ez a motorkiszedési technika 2 krokodillal. Eén sok helyen olvastam, hogy könnyű kiszedni a bogár motort, de az enyémet én még soha nem mertem, pedig minden mást szétszedtem rajta már.
Van valami trükk, amivel tényleg könnyű ki és be?

Rocko- 2012.10.06. 14:09:24

@sz4sz4: valahol stimmelnek a dolgok, de szerencsére Göbi nem sorozatgyilkos. :)

@klarky: ;)

kkn 2012.10.06. 14:10:51

Ó, amint odaértem az olvasásban, már az orromban volt a Hermetik karamellára emlékeztető illata... De szerettem szagolgatni, amikor a Schwalbe, vagy a csepptankos Jawa motorját raktuk össze.
Szeretek ilyen cikkeket olvasni, eszembe jut, amikor még nem voltam lusta, és a festés után a Jawát egész nap rakosgattam össze a darabjaiból. Vagy a nálunk soha útra ki nem futott 850SC alá próbáltam a kormányművet visszaküzdeni.

kkn 2012.10.06. 14:22:12

@wasch: No, könnyű motorkivételre megint csak a kék 850SC-m ugrik be, ha mindent szétkötöttem, váltótól kikötve, motortartó bak kicsavarozva, persze motor alábakolva, akkor hátfal négy csavarja kiteker, levesz, autó előretol, és ott a motor, hehehe....

A képen az utolsó előtti mozzanat, tolásra felkészítve:

kepfeltoltes.hu/121006/ScreenShot001_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Rocko- 2012.10.06. 14:24:03

@Poita not Peter!: "Te valamit rosszul csinálsz..."
mit?

kkn 2012.10.06. 14:28:13

OK. egy kicsi csalás van, ekkor éppen orral a falhoz tolva állt, mellette faterom pirosa jobbra, és valami berhelésért ( lehet, hogy átforgatni a motort ) levettem a hátfalat. Figyelmes szemlélőnek feltűnhet pl. a lekötetlen üa-cső. De, ha a fentebb leírtak megvannak, akkor így már szabad a pálya. Nem tudom, ennél lehet-e egyszerűbben valamit kivenni, mert a Trabiét is ki kell emelni a helyéről, ennél meg kivételnél szinte a motorhoz sem kell nyúlni, csak tartani a bakon, az autó megy előre.

Amúgy rövid volt a cikk, mintha egy csaj pingvint csinált volna az emberrel, amikor már készülünk, hogy végre elindulunk a csúcsra, vége.

kkn 2012.10.06. 14:33:26

@Poita not Peter!: Neked. De, ha ő így látja jónak? Az az első olaj olyan, mint más témában egy motormosó cucc, csak mégis jobb, mert maga a szűz olaj vesz fel mindent, és közben tökéletesen ken. Leszűrni meg úgysem tudsz mindent, és őtt az is érdekli. Ha a befektetett energiát, pénzt nézzük, az a pár lityi olaj a legkevesebb, ha tökéletes motort szeretne. Ezzel az elvvel ne is takarítson előtt, ne mosson le mindent féktisztítóval előtte, stb. mert mind-mind butaság, ha szarrágni akarunk.

- Szerzet - 2012.10.06. 15:58:06

"A zen és a motorkerékpárápolás művészete" jut eszembe.

rayban80 2012.10.06. 16:39:16

Off.:motordokit hol lehet privatban elerni???

- Szerzet - 2012.10.06. 17:12:43

Ráklikkelsz a nevére meg az "üzenetküldés" gombra.

127_sud 2012.10.06. 17:56:31

Ezek eleve használt szeleptőkék voltam ahogy látom. Én új szelepemelőket vettem az új tengelyhez pedig nem volt egyszerű szerezni. Amúgy meg nagyon szép munka!

127_sud 2012.10.06. 18:03:56

@127_sud: Bocsi, akarom mondani/írni használtak voltak.

rayban80 2012.10.06. 19:07:31

Ok,telefonrol irtam es ott nem volt ez lehetseges...thx!:)

Pepejoe 2012.10.06. 20:22:53

Szép hobbi, ammán' biztos.
Én anno az RD-m blokkját kaptam szét telente...:D

lezsi 2012.10.06. 20:42:28

Nagy veztengely, erositett szeleprugos kopasi problemakra en most ZDDP adalekkal probalkozom (amcsi V8 tapasztalatok alapjan), egyelore rendben van minden -bar nincs is forszirozva.

Van is meg 1-2 flaska, ha kell..

Quattroman 2012.10.06. 21:44:26

Doki,

a két krokodil helyett egy chopper emelő nem lenne praktikusabb?
nekem nagyon bevált a Smartnál...

img04.aprod.hu/images_aprodhu/15953_4_644x461_hidraulikus-chopper-emelo-jarmu.jpg

Rocko- 2012.10.07. 00:31:27

@csiky944: nem feltétlenül, de értem mit mondsz.

csiky944 2012.10.07. 07:46:45

@Rocko-: hacsak nem ilyen munkára szakosodott műhelye van,akkor de
ha meg másnak dolgozik,akkor a legyél gyors-ne hibázz-legyen is jó a fő szempont

Motordoktor 2012.10.07. 09:36:57

@127_sud: Soha nem használok új tengelyhez használt emelőket, ezek is újak voltak kb. 5000 km-rel ezelőtt.

Motordoktor 2012.10.07. 09:38:25

@Tizenkettő: DRLA 40 36 mm-es venturival 52/150/200 fúvókákkal.

Motordoktor 2012.10.07. 09:42:28

@Make Valamit: Képen láttam ilyen blokkot (shuffle pinned), a 911-es csapágylétráját is így szokták csinálni. Ha nagy fordulatra tervezik (7000 fölé) akkor a rezgések (két blokkfél külön rezeg) és az egyéb torziók csökkentése miatt szokás így megcsinálni. Gondolkodtam én is rajta, de nem csináltam meg. Annyira nehéz gépműhelyt keresni, elmondani, elmagyarázni hogyan csinálják, pontos illesztést kérni tőlük és bízni, hogy nem rontják el. Most kihagytam.

Poita not Peter! 2012.10.07. 12:09:55

@kkn: nézd, mi hivatalos ZF szervíz is vagyunk, 40-60 munkaóra alatt újítunk fel egy busz-teharautó-harckocsi sebváltót és a próbapadon futtatás után is csak leengedjük az olajat, kicseréljük a szűrőt és szűrés után megy vissza az olaj. Annak az olajnak semmi baja, ha te nem tudod kiszűrni a dzuvát belőle akkor az olajszűrő sem fogja majd és megint szedheted szét. Az nem szakértelem ha mindent cserélgetsz ész nélkül...

127_sud 2012.10.07. 13:25:02

@Motordoktor: Igen gondolom, én sem tennék bele használtat új tengelyhez de 5000km után tényleg nagyon csúnyák. Pedig gondolom nem valami bizonytalan gyártmányú gagyi cucc volt. Válhetően a másik gyártmány jó lesz amit most tettél bele.

deepwing 2012.10.07. 14:20:37

doki kérdeznék egy vw motorról de nem bogár:
1.4APQ, most tervezek egy hidrotőkesor cserét, és ajusát szertnék berakni(rossznak számít?). Kiderült, hogy 1.9tdi-be való INA tőkék vannak benne, ronda hangja van így bár működik rendesen.
Az veztengelyen nincs kopás. A dízelbe való tőkék futásképe is normális.
Elég sok ilyen motort hallok csattogni és mindenki mást mond. Köztük hülyeségeket is: jó bele trabant tőkéje, a dízelé stb..
Ha van tuti tipped hogyan lehet elérni a szelephangmentes sima motorhangot ennél a tipusnál, örülnék ha leirnád.

yenoee 2012.10.07. 14:24:29

@- Szerzet -: Mondasz valamit, tényleg vannak benne efféle részletek.

A bejegyzés kiváló, remélem pályanapon odaver a gép. :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.10.07. 15:19:42

Szép munka, és szépek a fémtiszta alkatrészek is, imádom nézegetni :)

Jó munkához meg idő kell.
Különben nemtom miért kell mindent órabérre számolni. Szerintem egy tuningműhely is szórakozna ennyit vele, ha ilyen minőségű lenne a végeredmény.

vectrástom 2012.10.07. 18:58:18

Látjátok ez a lényeg,a gép szeretete,lehetne vitatkozni hogy Német vagy Japán vagy esetleg Francia,de minek tiszteljük egymást és további jó munkát.
süti beállítások módosítása