Életveszélyes volt a legjobb autóm

  2012. szeptember 15. - Stump András Címkék: ford totalcar flotta fiesta pályanap tc flotta szerelős trackday xr2

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

csik_matrica_s.jpg

Úgy járt körbe a kulcsa a szerkesztőségben, mint egy jóféle rakéta egy züllött kerti partin. Felszabadultan, lelkendezve szállt ki belőle mindenki, nehezen engedve el a kormányt: ez aztán az igazi hot hatch, élményautó a javából, nem lehet vele nem betyárkodni, milyen jó, hogy ilyen lassan is fergetegesen gyorsnak érzed magad. És mennyire eszményi állapotban van: minimális rozsda, szinte mindenhol eredeti fény, közel tökéletes belső. Egy hétvége alatt rendbe lehet rakni. Aha.

Minden reggel, amikor vele mentem munkába, vigyorogva szálltam ki

Egyedül nekem nem voltak ilyen illúzióim, amikor megvettem az XR2-est. Kétségkívül hirtelen felindulásból történt, egymásra halmozódó véletlenek következményeként, de még azon a bohémságba katapultáló tavaszi napon sem hagyott el teljesen a józan eszem. Amikor a Fiesta nyitott motorházteteje felett az eladó kezébe csaptam, pontosan tudtam, hogy beteg a váltó és fel kell újítani a karburátort. Mivel sokat állt az autó, számítottam arra is, hogy hozzá kell nyúlni a fékhez. És azzal is tisztában voltam, hogy egy harmincéves, filléres magyar autón a nyilvánvaló hibákhoz idővel még egyszer annyi hozzájön. De nem baj, a szerelés az életem.

Különben is, a kis piros Ford ment, nem is akárhogy, és volt rajta két hónap vizsga. Ha szétborítom és elakadok, még a végén elfogy róla a műszaki. Úgyhogy megtankoltam és jártam vele. Minden egyes út mámorító volt. Ez a pöcsköszörű kihozta a huligánt belőlem, aki már több éve békés dízelröcsögéssel közlekedik a városban. Versenyeztem, furakodtam, gyorsulgattam, mint egy hülyegyerek. De jó volt.

Aztán miután harmadnap harmadszor kellett belecsurgatni tíz litert úgy, hogy nem mentem vele negyven kilométernél többet, meggondoltam magam. Na jó, rendbe rakom a karburátort, hiszen szemmel láthatóan ömlik bele a benzin; ami kijön a kipufogóból, abból egy másik autó még simán elmenne. A végén felhígul az olaj a hengerfalra kicsapódó benzintől, aztán csapágyas lesz.

Ezzel se foglalkoztak sokat az utóbbi évtizedben

Nem nagy ügy leszedni a karbit, Pista mégis majd kiesett a padból, úgy jelentkezett, hogy jön segíteni. Végül a munkamegosztás mellett döntöttünk, ő rendbe tette az előtte lehúzhatatlan jobbos ablakot, pöcsölt egy sort a külső tükörrel és két percre működőképessé tette a tükör fölé szerelt órát. Amikor röhögtünk, hogy még stoppert is építettek bele, már kész volt a karburátor is. Mármint kipucolva, átnézve, kézzel vágott tömítéssel ideiglenesen helyre rakva.

Mindkét membrán, a gyorsítópumpáé és a teljes terhelésen dúsító rendszeré is el volt öregedve, szétrepedezve, áteresztették a benzint. Elsővel nem tudtam mit csinálni, másodikat átmenetileg ledugóztam, amíg megszerzem a javítókészletet. Az automata szívatót is visszatekertem, így melegen már ki is nyitott, de az alapjárat-emelő lépcsős tárcsa hiányzott belőle, így nem lehetett rendesen belőni.

Első eredményként nem volt rossz, hogy majdnem sikerült felezni a fogyasztást, de az XR2 harciasságából is visszavett a normalizálódó keverékképzés. Hamar keríteni kellett egy felújító szettet a Weberhez, hogy visszajöjjön a teljesítmény. Árulnak ilyet a nagy nemzetközi licitálós szájton, de nem bírtam volna kivárni a postázást. Szerencsére emlékeztem még régről a budaörsi cégre, ahol szinte mindenféle karbihoz árulnak javítókészleteket, volt is nekik raktáron. Hurrá, egy napi tankolás árából enyém lett a két membrán plusz néhány papírtömítés.

Aranyat ér egy javítókészlet

A második szétszedés után már egészen gyárias lett a karbi, az első próbakörökön jelentkező a melegedési problémák viszont nem szűntek meg. Rézhűtő, csak be kell forrasztani a lyukat, nyugtatgattam magam, hiszen meleg motornál a hűtőrácson át vidáman pisilt kifelé a Fiesta, mint valami brüsszeli kisfiú. A viccesen kicsi hűtőt egyik este ki is szedtem, vízkőoldóval vagy fél kiló lerakódást mostam ki belőle, és némi szenvedés árán be is forrasztottam a beömlő csonk környékén felhasadt szálakat. Amikor visszatettem, nem folyt ugyan, de a harminc éves hűtő, réz vagy sem, annyira szétégett, megridegedett, hogy tudtam, új fog kelleni.

P1110817
Nem szép, de ideiglenes javításnak jó

Folyadékveszteség nélkül, kipucolt hűtővel is megmaradt a melegedés. Kidobtam belőle a termosztátot, hogy kizárhassam azt a hibaforrást is. Változatlanul nyugtalanító maradt a hőháztartás, városban, óvatosan gurulva ugyan el lehetett kerülni a piros mezőt, de az XR2 nem erre való. Amikor kimentem vele az Oldtimer Sokadalomra, Budaörsre, a pár kilométeres autópályán világossá vált, reménytelen a helyzet.

Még mindig reménykedtem benne, hogy a ramaty állapotú hűtő a ludas. Némi kutatással kiderítettem, hogy az 1,3-as hűtője megegyezik az XR2-ével, csak a ventilátor felfogatása más. XR2-hűtőt ugyanis évek óta nem lehet kapni. Találtam viszont elfekvő készleten egy új 1,3-ast, nevetséges áron, le is csaptam rá. Egy kis bűvészkedés a lemezollóval, pár suhintás a harmincdekás kalapáccsal, és elégedetten dőltem hátra az új hűtő pazar látványától, rajta a gyári ventilátorral. Egészen addig, amíg fel nem kúszott a hőmérő a pirosba.

Azt hiszem, ekkor jött el a pont, amikor már nem tudtam tovább befogni a szemem, a két ujjam közötti résen át belestem a kiegyenlítő tartályba. Naná, hogy bugyborékol. Nem is kicsit. Szóval hengerfejtömítés. Van nagyobb baj is ennél, szögegyszerű, oldalvezérelt motor, pikk-pakk lent van róla a hengerfej. Fillérekért van hozzá tömítéskészlet, egy síkolás sem a világ, legfeljebb egy-két estés műsorszám a szerelés.

Csakhogy a műszakiból már csak pár nap volt hátra. A repedt szélvédővel, az egyre jobban rázó, kicsit befogó fékkel, a felemás gumikkal meg kellett volna valamit kezdeni. Közben a Rozi is egyre jobban összevonta a szemöldökét, hogy egy kis fruska miatt hanyagolom, a BMW-t pedig hamarosan el kellett volna hozni a lakatostól. Nem volt más választásom, bármennyire is zokogtam, kicsit félre kellett tenni az XR2-t.

Amíg lejárt műszakival ácsorgott szomorúan, szembe jött velem egy felnigarnitúra, amit lényegében a ritka, 185/60-as 13-as gumik miatt vettem meg. Persze nem bírtam ki, felpróbáltam a Fiestára, bitangul néz ki, csak elöl kicsit beleér a féknyeregbe. Egy nyomtávszélesítővel talán lehet orvosolni a problémát.

Elég zorall a felni?

Aztán Rozi kis kéretés után csak összeállt valahogy a nyár közepére, a 02-esem pedig elfoglalta jól megérdemelt helyét a garázsban. Miután lecsengtek a két örömünnep utórengései, Pista jó időzítéssel elkezdte böködni a vállam, és halkan odasúgta: pályanap októberben. Váratlanul ért a merénylet, felkészületlennek éreztem magam. Múltkor el se tudtam menni, most nem lenne szabad kihagyni.

Egy gyors leltár után hirtelen nem találtam alkalmas vagy azzá tehető autót a flottában. A BMW céldátuma jövő nyár, ha Rozival bárkit elverek a Slovakiaringen, abból botrány lesz, az Audival pedig végképp nem lenne öröm körbekormolni. Van itt még valami piros göb a centis por alatt, mi is volt az? Hoppá.

Éjszakába nyúló crova-orgiákkal lóhalálában felkészülni egy bulira nem jó. De az XR2-t rég rendbe kellett volna már rakni, most legalább megvan a motiváció. Október közepéig van is még egy kis idő.

Első a hengerfej-probléma, döntöttem, majd egy dupla húsos hamburger árából meg is vettem a tömítéskészletet. Pista, ez a fáradhatatlan palóc betársult a wellness-délutánba, ketten nem fogyasztottunk el három citromos sört sem, már lent is volt az öntöttvas fej. Volt rajta dzsuva bőven, a sallangok elpucolásával több időt töltöttünk, mint a szereléssel.

Pár csövet lehúz az ember, és már jöhet is le a hengerfej

A motorblokk tetejét pedánsan letakarítottam, szép lett a felület. A hengerfejet is kivakartam a koszból, a vastag vízkőlerakódás a kipufogószelepeken arra utalt, nem tegnap kezdte el inni a vizet. Ehhez képest a hengerfejtömítésen nem látszott egyértelmű nyom, hol fújt ki a motor, de amikor a hengerfejre feltámasztottam a vonalzót és érezhetően billegett, úgy gondoltam, kellő körültekintéssel diagnosztizáltam a hibát. Nem véletlenül magyarázkodom itt ilyen körülményesen, mert végül természetesen nem lett jó.

Elvittem a bizalmamat élvező hengerfejeshez, pakolja szét, nézze át, síkolja fel, rakja össze. Nem akartam magam szétszedni az asztalosszorítóból épített szeleprugó-összenyomómmal, minek, ha a hengerfejesnek profi szerszámmal öt perc? Lehet, hogy hiba volt. Köszörülni kellett a szelepeket, felmarni az ülékeket, rondán be voltak égve, mondta emberem. A Fiesta megvásárlása óta az első fájdalmasabb összeget neki fizettem ki a hengerfej-felújításért. Természetesen új tömítéssel, nyugiban, körültekintően tettem fel a fejet. Négy lépcsőben húztam le, előírás szerinti nyomatékkal. És megint bugyog.

Milyen szép a felület, de kár, hogy még mindig bugyborékol

Igazából nem tudom, hol szúrtam el. Remélem, rájövök, amikor majd újra leszedem. Jelenlegi tippem egy alattomos repedés vagy átrohadás valahol a kipufogócsatornában. Vagy a blokk teteje görbe. Esetleg selejtes a hengerfejtömítés.

Ha egyszer lepattantunk, nem jó dühből nekifutni másodszor, úgyhogy ezután inkább a vizsgára felkészítésre koncentráltam. A féktárcsákat garantáltan fel kell szabályozni, az a felni lyukain át is látszott. Vasárnap este, gondoltam, levezetésként lekapom a rozsdás tányérokat, hogy hétfőn az esztergályosnál kezdhessek. A mechanikus rutinmunkától szinte el is feledtem a bugyborékolás miatti bánatomat, kellemes éjszakai jazz-műsor kezdődött a rádióban, talán Marcus Miller pengetett valami húzós funkyt.

Félelmetes. Ilyesmi eddig nem fordult elő velem

Először nem is kapcsoltam, amikor lehúztam a bal oldali féknyerget, és kiesett a ferodo-kifli. Mire másodszor odanéztem, és kicsit megmozgattam a nyerget, kiesett a másik is. De a tartóvasa bent maradt. Mivan? Így autókáztam pár száz kilométert, így ment végig a fél szerkesztőség az XR2-n, és esküszöm, nem lehetett érezni semmit, csak hogy kicsit üt a fék. A végén kicsit befogott és nyöszörgött, de alig észrevehetően. Nem vagyok egy huhogós típus, de erre megemelkedett a szemöldököm. Lényegében levált a fékbetét kopóanyaga a vasról, és csak azért maradt a helyén, mert elég vastag volt ahhoz, hogy ne csússzon ki a féknyereg öntvénye mellett. Ez tényleg veszélyes lehetett volna, nem úgy, mint egyesek szerint ABS nélküli autóba ültetni a családot.

Új betétek, felszabályzott féktárcsák

A féktárcsákat szépen felhúzta az esztergályos, az új betétekkel finom lett a fék. Miután a dobok hasonló kúrán estek át, nem volt más hátra, mint a fékfolyadék-csere. Amióta a 02-esemnél új fékfolyadékkal négyről hétre sikerült emelni a pedálbeesés előtt megtehető körök számát a Hungaroringen, feltétlen híve lettem a módszernek. Egy liter DOT 4-es, és ha nincsenek berohadva a légtelenítő csavarok, nagyjából egy óra meló az egész. Bőven megéri, ha széria fékkel készülünk pályázni.

Egy új szélvédővel nagyjából vizsgakész állapotba is került az XR2, csak az időközben elfüstölt indexkapcsoló állt a műszaki útjában. Egész pontosan a fényváltó része égett szét egy rossz kontakt miatt, és az ideiglenes patkolást szerettem volna lecserélni egy működő refi-tompított kapcsolóra. Valami sugallat hatására beütöttem a Vaterán, hogy Fiesta indexkapcsoló. Nem akartam hinni a szememnek, a harmadik találat egy Mk1-es bajusz volt. Azonnal le is ütöttem.

Pár levélváltás után kiderült, hogy a rendkívül segítőkész siófoki bontósnál van más is a Fiestához, így a végén, ahogy az alkatrészvásárlásnál már csak lenni szokott, egy kisiskolás méretű pakk landolt az asztalomon. Műszerfaltest, közel hibátlan állapotban, bár a kesztyűtartó nélküli, díszcsíkos változat, mégsem tudtam ott hagyni. Hűtő kiegyenlítő tartály, ami nálam már többször javított, és foszladozik. Szellőztető ventilátor, az ugyanis le van égve. No meg az indexkapcsoló. Beépítettem, hibátlan.

Másik évjárat, másik alapanyag, de jól működik a bontott kapcsoló

Szűk négy hét van még hátra a pályanapig - attól tartok, feszes lesz a program. A műszakit jövő héten szeretném letudni, utána jön a váltójavítás, amit valószínűleg kiadok bérmunkába, nem férne bele az időmbe. Aztán leugrik megint a hengerfej, annak én szeretnék a végére járni. Ha sikerül nyomtávszélesítőt szerezni, felpakolom a széles felniket, ha nem, átrakatom a gumikat a gyáriakra. Aztán reszkethet Rézmányi az XR2i-jével, közel vagyok súly-lóerő arányban. Igen, Balázs, az a perzselés, amit a tarkódon érzel, a kis piros Mk1-es lehelete. Melegszik vagy sem, egy-két gyors körre jó lesz.

Soha ne legyenek ennél unalmasabb autóim

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr504777485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dennisthemenace 2012.09.15. 07:21:42

Kapni lehet hutot, csak nem Magyarországon...

Mi van az 504-essel?

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2012.09.15. 07:45:05

keresd meg Jatist (jatiskukacpfb.hu) neki mk1 van 2.0 zetec (mondeo) motorral és eléggé ért a típushoz valamint alkatrészei is vannak hozzá. privátban elküldhetem a számát is ha kell.

jozsika1971 2012.09.15. 07:51:20

@Never: Kicsire nem adnak, a nagy meg nem számít! Elvégre "szakemberek" értenek hozzá... És meg néha csodálkozom hogy az egyszerű ügyfél már mi mindent megjavított a kocsin mikorra rájön hogy nem kell az ilyenek után menni, én meg szórakoztatom magam nem keveset vele mire mindent helyrerakok a tulaj után. Még jó hogy vizsgára kell vinni a kocsit. Hozzák csak vissza az évenkénti vizsgát, egyáltalán nem fog ártani.

Brevis 2012.09.15. 07:56:27

Shitgun parkolópályára került örökre?
Aranyos kis piros pötty, kellene, jó móka lehet, most esős időben. :)

BTO11 2012.09.15. 07:56:42

@Never: Te hetente szétszeded a féket?

LanciaBacci 2012.09.15. 08:12:19

Jól esett, köszönöm. Élvezetes és tanulságos minden sora.

A huhogó trollok pedig már tényleg unalmasak. Ilyesmi, mint a fékkel most, sajnos néha megesik még a legjobb szándék mellett is. Épp tegnap láttam pl. azt a részt a Wheeler Dealers-ből, amelyikben kigyullad a Chevy Bel Air a hazafelé úton, mert eldugult a karbi és ráömlött a benzin a trafóra. Inkább örüljetek, hogy felnőttnek néz a szerző és mer őszinte lenni. Még.

"streetfighter" 2012.09.15. 08:13:45

@jozsika1971:
Évenkénti vizsga pár bontószökevény miatt?
Netán hasznod lenne belőle, vagy alapból ilyen egyszerű vagy?

wampire 2012.09.15. 08:16:30

@BTO11: Ha üt és bekap, akkor igen

mmjr 2012.09.15. 08:19:13

@Never: Miért kókány? Amint észrevették, hogy rossz a fék megcsinálták. A szövegben az van, hogy fogott a fék, meg tudtak állni, és meg is álltak.

Begami 2012.09.15. 08:26:36

@Never:
Gondolom te ahogy megveszel egy használt autót már a parkolóban szétborítod a féket.Persze meg kellett volna nézni-egy öreg autón főleg egy sportos gépen meg főleg-de mint a szerző is írja semmi rendellenességet nem vett észre.
Ennyi erővel az egész gépet atomjaira szedhette volna.

BTO11 2012.09.15. 08:33:00

@wampire:
D kadettomon a dugattyu állt be és kicsit füstölt akkor lett csak szétszedve addig semmit nem lehetett érezni.az hogy kicsit üt mint fent irták az nem életveszélyes,mert a tárcsa is deformálódhat 1 pocsolyától és azért nem szokás szétkapni rögtön.

makrelajtd 2012.09.15. 08:39:06

megcsináltattad a hengerfejet nyomáspróba nélkül??
mielőtt nekiállunk hengerfejet javítani mindig kell csinálni
nyomáspróbát!!mivel a hengerfejed öntvény,elég kicsi rá az
esély,hogy ha fúj akkor javítható!csak azért írtam,hogy mielött
kiveszitek a motort,nyomáspróbázzátok meg a hengerfejet!

vonschwarcz 2012.09.15. 08:44:53

@makrelajtd: lehet, hogy nyomáspróbázták, de öntvénynél nem mindig jön ki repedés normál nyomásnál, emelt nyomáson kell csinálni. Az is előfordulhat, hogy olyan helyen repedt, ahol nem triviális, így nem nézik. Épp most szívtunk egy ilyet.

vonschwarcz 2012.09.15. 08:46:18

@makrelajtd: btw, öntvény is hegeszthető. Ha ritka, nem tudsz jobbat. Kockázat van benne, de miben nincs.

nuclearpower 2012.09.15. 08:47:38

Ha már le lett szedve a hengerfej, megkellett volna mérni a motorblokk felső síkját is

wampire 2012.09.15. 08:49:10

@BTO11: ok, túllihegtem :) Ha üt és bekap: hagyom. Majd szétkapom, ha semmi baja nem lesz :)

Pityubácsi 2012.09.15. 08:51:39

a melegedés és a buborékolás nem csak a hengerfejből jöhet.
lehet egy hajszálrepedt blokk is. ebben az esetben ne vetkőzz, mert szopni fogsz. :)

ugyanilyen fostalicskánk volt, csak 1.1-es valami S betűvel az oldalán.
keveset evett, ment, mint a disznó, csak asszony odacsapta egy oszlopnak. :(

anyagi oldal:
egy burger áráért hol kapsz tömítést?
mennék oda én is.
egyszer kellett ilyet eljátszanom, akkor 15 körül jött ki a végére, mert olajat meg fagyállót is kell cserélni.

Begami 2012.09.15. 08:52:26

@Never:
Igazad van és nem is tisztem védeni őket.Viszont az hozzátenném, hogy az autót legalább 20 olyan ember vezette akik napi szinten autókkal foglalkoznak és több autót próbáltak ki mint amennyit én valaha fogok.A fékre senki se panaszkodott:-)

Begami 2012.09.15. 08:54:02

@Never:
Igazad van és nem is tisztem védeni őket.Viszont az hozzátenném, hogy az autót legalább 20 olyan ember vezette akik napi szinten autókkal foglalkoznak és több autót próbáltak ki mint amennyit én valaha fogok.A fékre senki se panaszkodott:-)

intubátor 2012.09.15. 08:58:50

@Never:
akarhogy csuröd-csavarod, egy kötekedö, es magat feherköpenyes CERN-mernöknek feltuntetni akaro öcspöcs vagy. nullkilometeres vassal is elszallhatsz technikai hiba miatt, egy hasznalt, regi jatszos vas esete toth marival egesz mas. megerted, vagy sem.

makrelajtd 2012.09.15. 08:59:59

@vonschwarcz: Nyomáspróbát SERDI gépen csinálunk,üzemi hőfokra melegitve,nagy nyomással,ha repedt a hengerfej azonnal kiderül,igazad van,hegeszthető az öntvény is de,nem mindig sikerrel!!(a ford pont az a tipus aminél nagyon kicsi az esély arra hogy jó lessz!)

Mazzzzu 2012.09.15. 09:04:55

jajj a trollok :D egy 90k-ért vett autót, ami ekkora fogás mint ez, nyilván rögtön átnézetsz, de ha van egy 02-es egy 504-es meg egy járós Audi, akkor azért más a dolog szerintem abszolút nem elítélendő, hogy jár vele két hónapot, majd lerakja rendbe rakni...
egyébként nagyon jó kis kocsi lesz ez, már most is az, de ha kész lesz pörkölni fog :D jó ez a régi kis kocsi üvöltő karbikkal :D

Sztavrosz_ (törölt) 2012.09.15. 09:06:03

Én olyat láttam hogy a hűtött féktárcsán, elkopott az egyik oldal és a betét a bordákat taposta....

uniqm 2012.09.15. 09:07:22

Evek ota olvasom az oldalt.
Mindenkinek van legalabb 3-4 autoja. Ezeket eltartani, tankolni, csaladot fenntartani, palyanapra jarni....
Latatlanban azt mondom, ha en feleannyit kerestem volna otthon barmivel, nem jovok el kulfoldre!

Ciri 2012.09.15. 09:09:22

@artuditu:
Ne turkáljunk más pénztárcájában, ez a blog nem erről szól.
Ez trollkodás, még ha nem is annak szántad.

intubátor 2012.09.15. 09:11:32

@Never: nem az alap fizikaval akarok szembevizelni, az rendben van, ugyesen kiszamoltad. szinten nem partolom a közuti veszelyeztetest sem, de ne gyere mar itt ilyen önkentes hazmesterdumaval, pont az derult ki, h kaka volt a fek, erre jol megjavitotta. de ha ezt nem birja bevenni a gyomrod, repulj vissza az idöben, es allitsd meg azt a negyvenötmegazsulos golyot.

smogger 2012.09.15. 09:12:00

@Never: Utcára azért kimész, vagy előre küldesz valakit?
Netán rosszul aludtál?

kverti 2012.09.15. 09:15:12

Azok a felnik odab@sznak. Szépek.

Sztavrosz_ (törölt) 2012.09.15. 09:16:40

@Never: Azért ennél sokkal halálosabb verdákat teherautókat is látok forgalomban... ő legalább rendberakja, és még ekkoris beüthet egy hengerfalrepedés.

DeezL 2012.09.15. 09:25:22

@jozsika1971: szerintem meg hülyeség,az emberek nagy része így is alig autózok,azért nem költenek az autókra sokan mert nincs miből,ember ezek a fizetések uzsonnapénzek...magánvállalkozásomban foglalkoztatom unokatesóm a fizetésével együtt 175ezer Ft-omba kerül,és akkor mellette tankoljak,fizessem a rezsit,fizessem be magam után a cuccost meg még egyéb költségek... egyébként meg sok gazdag is szarrágó nem képes 44ezer Ft-ot költeni pl automata váltóolajra....de 12millióért KP-ra veszi a BMw-t..ilyen véglet is van..

protézisesh 2012.09.15. 09:30:10

@Never: Hagyd abba, unalmas vagy!

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2012.09.15. 09:34:27

Hihetetlen, hogy témától függetlenül mindig előkerülnek ezek a csávók:

-mindenkinél okosabb vagyok

-mindig maximális körültekintéssel járok el a mások érdekeinek szem előtt tartásával

-nagyon jól, és rendkívül udvariasan vezetek

-a közlekedési szabályokat hibátlanul ismerem, és minden körülmények között betartom őket

-én soha nem hibázok, semmit nem nézek el

-tavaly megnyertem a svéd rallyt kopott nyári gumikon

-mindenki hülye, csak én vagyok helikopter

és fújja, és fújja, és fújja

DeezL 2012.09.15. 09:36:11

@makrelajtd: ez így van ahogy mondod!pár hengerfejet én is leteszteltem amiket elhoztam olaszból anno:)

uniqm 2012.09.15. 09:36:19

@Ciri: nem is annak szantam, de az elmult evek alatt olvasott ilyenekbol ez jon le.
ha kimondjuk, ha nem. en is ezeket a mutatvanyokat csinaltam egy auton, es nem tudtam megelni. ezert is belefaradtam es jottem el.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2012.09.15. 09:41:17

@artuditu: több ponton is hülyeség amit írsz... "3-4 autót tankolni" ha hiszed, ha nem éppen ugyanannyiba kerül mint egyet, mivel egy seggel csak egyet tudsz vezetni egyszerre.
másrészt az ő 3-4 autójuk együtt nincs egy új Astra vagy Swift ára, és azokat elég sokan "megengedhetik" itthon rosszabb állással is úgyhogy miről beszélünk?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2012.09.15. 09:42:27

Ötször kezdtem el írni a kommentet, de mindannyiszor kitöröltem. Én vagyok az egyik, aki a legnagyobb hanggal védi a cikkek, posztok kommentelhetőségét, de ez, meg a tegnapi kisautós poszt elgondolkodtatott.
Valamiről bevallottan fogalmam sincs, de hangosan véleményem van róla. Igen, Never, rólad van szó.

ciel 2012.09.15. 09:50:29

@Never:
"...vagy hallom, hogy esetleg a hangjával vagy az "érzetével" gond van..."

Te fülre meg érzésre állapítod meg jó-e a fék?????????????
Semmi nyomáspróba indulás előtt? És ha elrágta éjjel a fékcsövet egy nyest?
Aztán majd ha nem lesz jó az "érzete" amikor megy át az óvodáscsoport a terhes ovónővel a zebrán akkor lesz időd elgondolkodni érdemes-e hangról ellenőrizni a féket.

Azért nyugtass meg, ha nem jó az "érzete" akkor tréleren viszed a szerelőig.

instrumentat 2012.09.15. 09:50:37

Szeretem ezeket a "kókányolós" cikkeket. Ilyenkor mindig szertefoszlanak az autólecserélős gondolataim.
De mi van a Shitgun-nal?

3 gb 2012.09.15. 09:52:54

@Péntek_: Te nagyon naiv vagy! A rakéta egy orosz óramárka, amit szakértő emberek kézről-kézre adnak, hogy csodálatuknak adjanak hangot és elismerően csettintsenek, valamint kifejezik elismerésüket az orosz óragyártási technika előtt. Amúgy valóban olvassák fiatalok a blogot, így a te hozzászólásodat is.

DeezL 2012.09.15. 09:59:33

@d'oh: mi számít rosszabb állásnak? mert szerintem a 110ezer FT sem jó fizetés már...sajnos

Fürtike 2012.09.15. 10:02:06

Mielött nagyon nyomásprobáznátok egy apró dolgot ellenörizzetek le ha javasolhatom!

A fütőradiátor ki és bemenő csövét kössétek össze egy csődarabal (hosszú 13-as crova) Tesztkör és ha melegedik akkor fütésszelep csere. Ha jól emlékszem a ford ezekben kezdte el alkalmazni az elektromosan vezérelt fütéscsapot,ami hajlamos a szétesésre,és ha szátesik akkor nem áramlik a víz a motorban.
Nem okoskodni akarok de a tünetekböl itélve ez nem hengerfej lesz,párszor jártam már így fordokkal,érdemes leellenőrizni!
Sok sikert hozzá!

mtk001 2012.09.15. 10:02:22

Nekem még Skoda 105 -el és I-es Golffal volt, hogy a 2-3 hengerfejtömítés lett jó.

Fürtike 2012.09.15. 10:03:41

Elnézést elirtam:
Tesztkör és ha NEM melegedik akkor fütésszelep csere.

Mert keresgélni kell a betüket az angol billentyüzeten...

dreamhotep 2012.09.15. 10:07:36

"bizalmamat élvező hengerfejes" zseniális meghatározás. Ommmnak meg milyen kaján a tekintete! Ő biztos nem fogja hagyni hogy eladd.
Jó kis írás volt.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2012.09.15. 10:07:45

Ha az ember lódobogást hall, nem zebrára számít: ha jó a hengerfej és nem láttatok a tömítésen se hibát, akkor ferde/repedt a blokk. Még az is lehet hogy a pälóc húzta ferdére, ismerjük a lelkesedését, Pista olyankor nem csak úgy néz ki mint aki nem gondolkozik :D
Azt a himbasort nézve az első gondolatom a jó öreg Skoda OHV blokk volt. :)
Ha esetleg akarsz egy tényleg jó hengerfejes műhelyt, tudok egyet, csak sajnos nektek messze, Hódmezővásárhelyen van.

Tomchy 2012.09.15. 10:10:29

Volt egy '85-ös Ford Orion-om. A létező legunalmasabb családi autók egyike, 1,3 benzinmotorral, barna műanyagokkal. Na, ABBAN is ott volt a tükör fölött az óra a stopperrel... :O)))

scsaba1 2012.09.15. 10:21:52

@streetsta:

Most 2-3 rigójancsi miatt elrontanátok egy rahedli ember szórakozását?
Véleménykülönbségek meg vannak...

uniqm 2012.09.15. 10:25:52

@d'oh: nem a tankolasra gondoltam.
loero ado, biztositas. remlik? es a bonus tiz csak egy autora ervenyes, tudtommal.
ez mar onmagaban nem kis tetel es meg semmi mast nem csinaltal.
de mindegy is, csak hangosan gondolkodtam.

subvoice 2012.09.15. 10:26:46

@artuditu: És? Vetkőzzük már le ezt a jóféle magyaros irigységet, a kutyafáját.

scsaba1 2012.09.15. 10:26:47

@makrelajtd:

Basszus, az enyém hegesztve lett öt éve (Mondeo 1,8TD). 150 000 km-t mentem vele, még jó. Annyira nem vágom ezt az öntvényhegesztős témát, de már több embertől hallottam, hogy az öntvény nem bírja ki a hegesztést, mellette fog elrepedni.

Begami 2012.09.15. 10:27:23

@3 gb:
Ez nagyon nagy rég nevettem ilyen jót!:-)))

djkoxi 2012.09.15. 10:27:50

Mindig elolvasom a cikkeidet, mert tetszik az őszinteséged, és ahogyan írsz. A hűtővel kapcsolatban " nem szép, de ideiglenes". Egy kollégám úgy javította meg a lyukas hűtőjét, hogy elvágta a lapos rézcsövet a szivárgásnál, és mindkét véget spirálalakban szorosan visszatekerte. Na az valóban nem szép volt:))

scsaba1 2012.09.15. 10:30:47

@artuditu:

Fater dohányos. Másfél-két doboz cigi elszalad naponta. Szorozd be. Kinek mi a hobbija. Egy spanom akvarista. Guriga lóvékat költ el köbméteres akváriumokra meg tenyérnyi nagyságú rusnya trópusi halakra. (+világítás, + fűtés stb...stb.)

skyrangr 2012.09.15. 10:35:43

@Sztavrosz_: és az milyen, amikor a dugattyúba mar már bele a féktárcsa (betét eltűnt (kiesett?) dugó meg eléri a tárcsát)? :D

Hurri Kán 2012.09.15. 10:35:49

A karbi kipucolás/ rendbetétel anno a 316-os cápámnál is elég jó hatással volt a fogyasztásra. :)
A többi is csak összeáll lassan. :)

tlantos 2012.09.15. 10:41:57

Azert vizforralo uzemmodban sokat nem kozlekednek vele, plane nem palyanapon.

DBandesz 2012.09.15. 10:42:09

@Never: @Pierr Kardán: @jozsika1971:

Szeretnék idézni a poszt elején található Post-It matricából:

"Ha véletlenül mégis betérnek a témától idegenkedők, dőljenek hátra, örüljenek, hogy nem velük történik mindez. És kérem ne tegyék tönkre a többiek szórakozását."

Úgyhogy ehhez mérten tessenek itt kommentelni.

Ilyen levált fékbetétes élményem nekem is volt a Corollámmal, és mivel nem szoktam hetente szétszedni önmegnyugtatás címén, nekem sem tűnt fel fél évig. A szétszedés pillanatában kivert a sz@rszeplő, majd kicseréltem oszt jónapot. Emiatt viszont nem kellene évente műszakiztatni az autót, azzal a címmel végképp nem, hogy "merakkor majd nem lesz ennyi fos az utakon, mer majd a vizsgabiztos jól kirúgja a vizsgasorról az összes ilyen sz@rt a gazdájával együtt, hogy menne venni milliós csillogó vackot az összes ilyen %@!# !!!" . Szóval értitek. Ha a magyar műszaki vizsgáztatás olyan rendszerű lenne, és legalább hasonló szolgáltatásokat nyújtana, mint egy német TÜV, akkor azt mondom, hogy jó. Esetleg Zách Danit meg lehet kérdezni a belga vizsgáztatási metódusról, mínusz "ültetett Micrát most vettük észre". Mindenesetre egy európaibb vizsgáztatási rendszernél én is hajlanék az évenkénti vizsgáztatásra. Amíg a pénzbehajtás gyakoriságának növeléséről van szó, addig nem.

A cikk teljesen rendben van, nagyon jó szombat reggeli ébresztő! :)

nintaus 2012.09.15. 10:43:23

A TC stáb hozzáállásán meglepödni ennyi idő után tényleg felesleges, sok helyen már 4-5 év után előjön a kihanemmi, mi nyomtuk ki a spanyolviaszt stílus, hát még ha több mint 10 évről beszélünk.
Fikázzák az olvasót, a gyárakat, az utakon lévőket, a magyart, egyéb népeket, a kommentelőket, autóvásárlókat, és úgy általában mindenkit. Komoly, őszinte önkritikát viszont (iróniával átitatva, vagy anélkül) rég láttam tőlük . Ezzel sem lenne túl sok baj, mostanában ebből élnek, bár régen a fika mellett volt némi alázat, hovatovább, tisztelet, de ez ma már divat, ne rójuk fel nekik.
Ellenben azzal már lehetne mit kezdeni, hogy egyszerüen képtelenek elviselni, ha rajtuk találnak kivetnivalót az olvasók. omm például úgy ugrik minden alkalommal lihegve védeni 'saját kutyánk kölykeit', mint kanos pincsi a plüssmacira.
A többi szerző is, bizonygatja az igazát, bármennyire általánosító és felületes legyen is.

Sokszor mondják, erre van igény. Jómagam azt mondanám, jobb híján, momentán igen.
Ezzel együtt persze simán szerethető a csapat, csak tudjuk már elfogadni mindannyian, hogy más hibáitól még nem leszünk többek, tévedhetetlenek semmiképp, alap igazságok megvilágítása pedig oly felesleges, hisz legtöbbünkben még mindig az jelenti az igazat, amit mi gondolunk.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.09.15. 10:46:27

@streetsta: Kell egy "Tahótlanítok!" gomb, jobban járnátok, lehet. A kisautós cikknél vinnyogva röhögtem. Legszívesebben feltöltöttem volna magamról egy képet, ahogy egy egész doboznyi Marlboro lóg ki a számból, pedig nem is dohányzom.

DBandesz 2012.09.15. 10:49:54

@nintaus:

"A TC stáb hozzáállásán meglepödni ennyi idő után tényleg felesleges, sok helyen már 4-5 év után előjön a kihanemmi, mi nyomtuk ki a spanyolviaszt stílus, hát még ha több mint 10 évről beszélünk.
Fikázzák az olvasót, a gyárakat, az utakon lévőket, a magyart, egyéb népeket, a kommentelőket, autóvásárlókat, és úgy általában mindenkit. Komoly, őszinte önkritikát viszont (iróniával átitatva, vagy anélkül) rég láttam tőlük ."

Konkrétan mire/mikre gondolsz?

Rocko- 2012.09.15. 10:50:32

@dennisthemenace: "Mi van az 504-essel?"
csak halkan merem mondani: él, Bandi vígan használja.

m20b25 2012.09.15. 10:54:02

Azt gondoltam, hogy ha síkolják a hf-et akkor a blokkot is. Szerintem együtt vetemednek, főleg ha évekig hengerfejes.

Rocko- 2012.09.15. 11:03:12

mmm, egyre élvezetesebben írsz Bandi!

remélem elkészülsz pályanapra vele, és az utolsó kép...
80-as évekbeli álomgarázs. :)

Rocko- 2012.09.15. 11:11:42

@becsületesnepper: :)))

@streetsta: nagyon sajnalnám ezt a közösségbomalsztó megoldást, de megértem az okokat.

Rocko- 2012.09.15. 11:15:05

@scsaba1: az a baj, hogy MINDIG van 2-3 ilyen, mindenhol.
ha lehetne zavarni azzal, hogy Gézát, Pistit meg Józsit kirakjuk és minden mehet tovább, akkor nem lenen gond. de sajnos mindig előkerül valahonnan egy fotelfizikus.

alprazolam 2012.09.15. 11:28:39

A műszaki vizsga témához csak annyit, hogy szerintem nem az autókat kellene gyakran műszakiztatni, hanem a vezetőket.
Figyelem a hírekben a közlekedési baleseteket, de valahogy nagyon kevés csotrogányt látok összetörni.

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.09.15. 11:31:53

@Fürtike: Andrisnak viszont bugyborog a víz. Tehát valószínűleg nem fűtéscsap.

feuergo 2012.09.15. 11:38:50

@Fürtike: Aranyos a magyarazatod, hiszen a magyar es az angol billntyuzet teljesen kulonbozik. A "Z" es az "Y" gombokat csereltek fel.

wolfcsaba 2012.09.15. 11:42:26

Ezt a sok picsogót a fék miatt! Nekem volt egy öreg fiatom, tökéletes volt rajta a fék, egyszer csak az M5 soroksári lehajtónál halk puffanás kíséretében a bal első gumifékcső hosszában szétnyílt. Mellettem ült a haver, hátul a fia, éppen az ő kocsijához való fékbetétért mentünk. Kézifék dísznek volt a kocsiban, 20km/h-ról 100 méteren lehetett megállni vele. Szóval szépen elmentünk a boltba, megvettük a fékbetétjét, aztán a Határ úton be az Üllőiig, Üllőin megálltam fékcsövet/olajat venni, haver és fia haza Lőrincre, utána én kimentem Gyálra megjavítani a kocsit. Egyben a kéziféket is a rend kedvéért.
Van még az autón motorfék. Meg van az is, hogy az ember körültekintő, előrelátó módon vezet, ilyen esetben max. 25 km/h-val. ABS, meg a többi hárombetűs azoknak való, akik nem tudnak vezetni. Akik jégen állnak a féken, tekergetik a kormányt, és csodálkoznak az ütközésig, hogy mért nem kanyarodik az autó. Az első kocsim így törték össze. 80 métert csúszott a jégen, bele a kocsim hátuljába, közben tekergette a kormányt, meg minden. Ha csak egy pillanatra leszáll a fékről, lett volna két sáv helye, hogy kikerüljön. A másik ilyen eset... Barátom a Soroksárin lefagyott úton satufékkel csúszott bele az oszlopba 70-el. Ami azért vicces, mert hajnalban történt, üres volt az út. Az oszloptól balra 7 sáv volt, az oszloptól jobbra egy rét. De nem bírta levenni a lábát a fékről a kormánytekergetés közben. Ha lett volna ABS a kocsijában kikerülhette volna az oszlopot, ez igaz. De ha megtanulnának normálisan vezetni az emberek, az sokkal jobb lenne.

hofi601 2012.09.15. 11:45:13

Bandi! Nekünk Sierrán volt ilyen alufelni, és ott is beleért a nyeregbe. Egy 3mm-es "pogácsa" elég volt oda, amit egy darabka 3 -as lemezből eszterga és marógép nélkül is le lehet gyártani házilag; az a pár gramm alumínium közel a tengelyhez nem okoz semmi gondot (vibrációt), és még a tőcsavarokat sem kell cserélni. Nézd meg, lehet, hogy te is megúszod ennyivel.

Oregon (TM) 2012.09.15. 11:53:05

"felszabályzott féktárcsák"
Ne már! 10e huf újonnan egy pár! Ez a ruppotlanság csúcsa.

Poita not Peter! 2012.09.15. 12:04:44

@nintaus: egyetértek! Ha nem értesz egyet akkor már csinálhatsz is új regisztrációt...

Józsi a guminagykeres 2012.09.15. 12:32:50

@Leslie_: Az mk1 milyen nagyblokkal? Gondolom az is csak egyenesen tud menni,mint a nagyblokkosított corsák. :) Az amúgy sem jó súlyeloszlásnak ad még a nehezebb motor,váltó.
Az én B corsámmal azt csináltam,hogy 45lovas 1.2 rettenet helyett került bele egy c16se 100lovas motor (ugyanúgy kisblokk alig nehezebb),gsi vastag stabrudak előre-hátra és calibráról származó 256mm-es hűtött fékek előre. Meg adtunk egy kis dőlést az elejének -1.5fok. Egyenesben egész jó, 150lovas 1.9cdti vekit veri meg a 190e 2.0 122lovast is csúnyán, egészen az első kanyarig. Kb. 15km/h-val tudom (merem) gyorsabban támadni ugyanazt a kanyart a 190e sportline futóműves mercimmel.

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.09.15. 12:58:22

@Oregon (TM): Oszt, ha tűrésen belül van, és feleannyiért felszabályozható, akkor mi azzal a baj? Ne keressünk már a kákán is csomót!

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.09.15. 13:00:22

A másik ötből meg biztos megvan az az Etf-fékbetét.

hofi601 2012.09.15. 13:17:30

@Oregon (TM): Nem, nem az. Ha tűrésen belül volt, simán lehet. És nem 10e Ft, csak 1-2. És még környezettudatos is. ;)

Z o z ó 2012.09.15. 13:23:52

Remélem kész lesz!:)

Ciri 2012.09.15. 13:43:54

@wolfcsaba:

"Van még az autón motorfék. Meg van az is, hogy az ember körültekintő, előrelátó módon vezet, ilyen esetben max. 25 km/h-val. ABS, meg a többi hárombetűs azoknak való, akik nem tudnak vezetni."

Hűű de kemény vagy ma Csoki!

wolfcsaba 2012.09.15. 14:03:19

@Ciri: Csak leírtam a véleményem. Próbáltam finoman megfogalmazni, hogy túl sok a balfasz, meg önkéntes rendőr az utakon. Ezekből kéne vezetni tudó embereket faragni. Mondjuk minden jogsi hosszabbítás előtt egy gyakorlati vizsga.
Egy jobbkezes utcás sarokházban lakom (forgalmas helyen), átlagosan minden 20. ember nem ismeri fel a jobb kezét, nem tud parkolni, tötymörög, stb.
Na és ezek a nagyokosok picsognak itt.

Oregon (TM) 2012.09.15. 14:14:19

@agresszív kismalac: @hofi601:
Szerintem nem olcsóbb. Felszabályzóbácsihoz 2x el kell menni +2x a szerelőhöz is, ha nem magadnak csinálod.

Gondolom az idő ingyen van, mert munkaidőben céges autóval csinálod. :) Ha pedig ezért kirúgnak, akkor hú de olcsó volt.. :)

Számoljunk már! A pitiségnek is van határa! Gumival, fékkel, futóművel ne vicceljünk!

Rocko- 2012.09.15. 14:29:09

@Ciri: jó hát mindig vannak michael flatleyk akik egy pedállal tudnak négy kereket külön fékezni.

(a fentebbi komment szerintem MÉG nem volt az a zsebben turkálós. inkább csak önsajnálós.)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2012.09.15. 14:37:43

Az én szintén öreg autómnál volt asszem a legjobb duma, amit eddig fék-témában hallottam. Iszonyatos hangja volt fékezéskor, mondja a gyerek, hogy lemosta a kocsit délelőtt, került bele egy kis víz, attól ilyen hangos. Ott már csak röhögtem. Na, ott mondjuk nem levált a betét a fémről, hanem konkrétan nem volt betét, csak fém:)

LallyPop 2012.09.15. 14:40:12

@scheerti: Kocsimosás/pocsolyamenet után tényleg tud hülye hangja lenni a féknek, attól még nincs baja...:)

corpus alienum 2012.09.15. 14:42:24

Szeretem az ilyen cikkeket, hát még a kommenteket, csak azt furcsállom, hogy más alkalmakkor miért csodálkozik-dühöng a jónép az eladásra kínált használt autók műszaki állapota miatt.

kkn 2012.09.15. 14:45:05

@d'oh: Már nagyon kevesen engedhetik meg, mert mind rájött, hogy nem. Amiről írsz, az pár éve állt, de akkor sem engedhették meg maguknak, csak akkor még nem jöttek rá.

Hiába nem ér 400E-t sem az autóm ( konkrét, saját autóról beszélek ), ha mindig van valami baja, és az értékének többszörösét ráköltöttem már.

Fürtike 2012.09.15. 14:46:52

@feuergo: Meg elfelejtettek rola az ekezetes betuket is,ha atvaltod magyarra akkor van ekezet de mindenfele elvetemult jelek alatt... pl:az ú betu az a kapcsos zarojel,emiatt allandoan a billentyuzetet kell neznem,de ezutan nem fogom, siman irom ekezet nelkul es nem tisztellek meg azzal hogy kiizzadom az ekezeteket,es nem nekem nem megy fejbol a magyar billentyuzet mert vilag eletemben angol billentyuzettel dolgoztam. Remelem helyreallt a beke a vilagkepedben...

Fürtike 2012.09.15. 14:54:31

@agresszív kismalac: Bugyog akkor is ha nem kering a viz,ha hengerfejes akkor nem csak bugyog hanem azonnal tolja ki a vizet ha nincs rajta a zaro sapka.

Palyafutasom soran tobbszor is belefutottam ebbe a szoporollerbe,sajnos tobb hengerfej is le lett szerelve ilyen hiba miatt.
Hangsulyozom nem feltetlenul van igazam,de egy probat meger,kb 10 perces muvelet es ki lehet zarni vele egy rakat hibalehetoseget. Persze az igazi az lenne ha latnam az autot tavolrol nehez diagnosztizalni.

LanciaBacci 2012.09.15. 14:56:29

@nintaus:
Rendkívül pontos a diagnózisod, sajnos.

(---Flúgos Buszos---) 2012.09.15. 14:56:47

Látom,hogy Júniusban lejárt a kicsikéről a műszaki,már szeptember van.

Állás sem tesz neki jót,fiuk!!!!!!

@wolfcsaba: Ezt ne is mondd,hogyha esik egy kis eső,akkor a csúcsidős időszakban 5 perceket késünk a buszokkal. Nálunk,mire elindulnak a zöldnél,addigra pesten 2-szer annyian mennek át,de ez most halálkomoly.

Béza Dániel 2012.09.15. 14:58:24

@Oregon (TM): Féktárcsa felszabályozás nem pitiánesrség, és nem is "viccelés". Az egy teljesen szakszerű eljárás, olyannyira hogy még olyan gépet is gyártanak, amivel a tárcsát levétel nélkül, a helyén lehet felszabályozni.

Egy féktárcsa szép nagy vasdarab, miért kéne eldobni, mikor minimális idő és energia befektetéssel rendbehozható?

LanciaBacci 2012.09.15. 15:01:28

@streetsta:
Majd ha kiment a gőz vedd észre, hogy nem csak ti véditek a hazát, de a törzsközönség jó része is. Lehet ebben bízni is, nem csupán véletlen egybeesés, bár az biztosan igaz, hogy bizonyos szerzők esetében erősebb a védelem, mint másokéban, de ez egy másik kérdés már.

Szerintem ez a pohár félig tele van, nem pedig félig üres.

"streetfighter" 2012.09.15. 15:33:17

wolfcsaba:"ABS, meg a többi hárombetűs azoknak való, akik nem tudnak vezetni."
Örülj neki, hogy akkora spíler vagy. Kiváncsi lennék mit művelnél egy vezetéstechnikai tréningen. Voltár már?
Még jó, hogy az övet, meg a légzsákot nem becsmérelted, mert te megtartod magad, esetleg kiugrasz az oldalablakon. :)

Oregon (TM) 2012.09.15. 15:34:22

@Béza Dániel: Nagyapik 105-ös Skodájánál még rendben van/lenne ez a hozzáállás, de ez egy XR2-es. Valószínűleg tolja neki akinek ilyen van. Ne mondja nekem senki, hogy nem romlik a fékhatás az ilyen beavatkozástól. Hiszen a féknyeregben a munkahengertől kezdve minden többet dolgozik ilyenkor. Szerintem aki utcai autóból méregzsákot vesz és tolja neki az a féken ne spóroljon. Továbbá egy újságírónak van némi társadalmi felelőssége is az ilyen tevékenység propagandalásában. Az elvékonyodott féktárcsáknak az szokott a vége lenni, hogy felhevülten belemegy egy tócsában és a hirtelen lehűléstől leválik a féktárcsa pereme a kerékagyi részről.
Normális szerelő nem szerel be szabályzott féktárcsát.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2012.09.15. 15:46:25

@Ándi bácsi: Tudom, de nem "fém a fémen" hangja lesz, ennek meg az volt.

T4KK 2012.09.15. 15:47:49

Azon a 2 féktárcsán nem kellett volna spórolni szerintem.

smogger 2012.09.15. 16:04:24

@Oregon (TM): Jól van, látom sikerült más néven regisztrálni reggel óta. Uncsi vagy!

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.09.15. 16:05:52

@Oregon (TM): Szerintem ezt ne erőltesd tovább.
Amíg a szabályozott féktárcsa vastagsága az előírt értéken belül van, addig az újjal egyenértékű.

eszkütyü 2012.09.15. 16:23:37

Ilyen Capri felnik voltak a Taunusomon. A Fiestás Soma szerint az XR2-re elég kevés felni passzol beavatkozás nélkül.

Béza Dániel 2012.09.15. 16:24:12

@Oregon (TM): Ez a világon mindenhol alkalmazott techznológia, nem függ a kocsi márkájától, típusától, évjáratától.

A gyártó megadja a minimális vastsagságot amíg a féktárcsa beépíthető, egyedül ez a döntő. Ha a felszabályozás után a féktárcsa ennek megfelel akkor semnmilyen problémát nem okozhat a használata. A munkahenger semmivel nem dolgozik többet ugyanis a fékpofa dugattyúi nem térnek vissza alaphelyzetbe mikor leveszed a lábad a fékről, a fékbetét a féktárcsa mellett marad. A tárcsa és a betét kopásával a fékpedél útja nem nő, az egyre kijjebb vándorló dugattyú mögött növekvő térfogatot a fékfolyadék mennyisége követi, ezért kell többekközt a fékfolyadék tartály.

A féktárcsa felszabályozása nem spórolás, hanem ez a normális gondolkodás, csak az emberek nagy részével a marketing ügyesen elhitettette, hogy csak az új jó, a használtat ne akard megjavítani, dobd el és vegyél újat. Egy része pedig annyira elhitte hogy bőszen hírdeti is ezt mindenféle háttérismeret nélkül.

Rocko- 2012.09.15. 16:25:37

@Oregon (TM): "Gondolom az idő ingyen van, mert munkaidőben céges autóval csinálod. "
ki?

ZYLO 2012.09.15. 16:28:26

Nyomáspróba és jó minőségű hengerfejtömítés. És akármennyire sarlatánság is egyesek szerint, egy leheletnyi tömítőpaszta.

Typeir 2012.09.15. 16:28:33

@wolfcsaba: Teljesen igazat adok!Én egy út szélén parkoló autóba szálltam bele majdnem hátulról.Kb.50 méterem volt hogy eldontsem bele,vagy a szembejovobe...Azért kozben megpróbáltam megállni is fék,kormány,fék-kormány,de sajna láttam hogy nem fog sikerulni,ezért már jó elore áthúzódtam a szembejovo sávba,villogtattam mint az okor a szembejovonek aki rogton vágta hogy gondban vagyok ezért lehúzódott,látva hogy csalinkázok felé.Az eset 60-nál tortént,városon kívul.Megálltam és megkoszontem neki!20 éves voltam,2 éves jogsival,nem is értem hogy úsztam meg?

kickers 2012.09.15. 16:34:49

Hogy lehet megvenni egy autót és nem átnézni a fékeket, fútóművet?

Typeir 2012.09.15. 16:41:25

@Fürtike: Ú betu az AltGr+u!Ugyanúgy a tobbi hosszú egy ékezetes betu is!Azokra a betukre amiknek 2 pont van a tetején még nem jottem rá,de láthatod is!:-)Remélem segítettem,én is ékezet nélkuli bill.-t használok.

dekás dezső 2012.09.15. 16:46:21

@kickers: próbakör megvolt. megy, kanyarodik, megáll... nem világkörüli útra indultak vele rögtön, csak tejér' a sarokra:P
amúgy meg ja.

Pepejoe 2012.09.15. 17:24:43

Régen én is felszabályoztattam ezt-azt, pedig arányosan meg mindenhogyan jobban álltam anyagilag, mint most. Sosem volt gond a felszabályozott cuccal.
Ennek ellenére már nem baszakodom 2x az ilyesmivel, megveszem az újat és kész, bár fáj 1-2 hétig a lóvé.
És azért sok-sok évig jónak kell lennie egy új tárcsának. A panel parkolójába fél óra és kész a csere, mit izélnék.

wolfcsaba 2012.09.15. 17:25:07

@"streetfighter": A vezetéstechnikai tréninget is be kéne tenni a jogsiszerzésbe. Mert nem mindig napsütés, tiszta, száraz, kátyúmentes egyenesen haladunk.
Nem tartom magam nagy spílernek, becsatolom magam, és van légzsák is. Ésszel hajtok gyorsan, a nálam gyorsabbakat elengedem, nem játszom az önkéntes rendőrt. Van hogy én is sietek, és mindig van pár pöcs, aki 50 helyett 35-el megy, aztán ha megelőzném, megtalálja a gázt, és végül 90-el előzöm meg. Csupán azt mondom, hogy az ütközések 90%-a elkerülhető lenne, ha csak olyanok kapnának jogsit, akik valóban tudnak vezetni, és nem minden balfasz, aki betanulja a KRESZ-t, aztán forgalomvizsgánál meg a vizsgabiztosnak odatol egy kis lét.
Az ABS-el kapcsolatban meg vegyes érzéseim vannak, volt már, hogy jól jött, hogy nem volt a kocsiban (csúszni kellett). De lehet, hogy ha lett volna ABS, akkor nem kell megcsúsztatnom. Viszont télen, jégen az ABS se állít meg.
@(---Flúgos Buszos---): Pesten a hóesés tud vicces lenni. Esik két centi hó, és kilométerenként lesz egy baleset.
@Typeir: Na ez az! Te gondolkodtál, a szembejövő figyelt. Ezt a két dolgot kell tudni a vezetéshez, meg pár alapvető szabályt.

kaponyanyi 2012.09.15. 17:56:20

Három éven belül háromszor törtek össze hátulról, mert egy kicsit erősebben kellett fékeznem a forgalom miatt. Mindhárom, aki nekem jött, húsz év körüli hasonló csotrogány volt(2 Fiat Brava)gondolom, hasonlóan jó fékekel és wolfos mentalitással a vezetésröl.
Nekem ennyi tapasztalatom van az ilyen autókról.

Bemennek vele a nagy forgalmba,nem tartanak nagyobb követési távot mint egy rendes autóval és azután összetörik a másikat.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.09.15. 18:26:00

@instrumentat: Ugyvan! DE MI VAN A SHITGUN -nal??? Alabhagyott a lendulet? Esetleg kesobb lesz "nagyatfogo" cikk?

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.09.15. 18:28:43

Szerintem ezek a taunus/granada extras valtozat gyari felnijei

bda 2012.09.15. 18:33:30

@wolfcsaba:
Egyetértek veled.
Szerintem minden autósra ráférne meghatározott időnként vezetés technikai tréning. Ahogy írtad az ABS sem tesz csodát a többi elektromos cuccal együtt. Fejben dől el minden, na meg tud valaki vezetni vagy sem.

bda 2012.09.15. 18:50:24

@jozsika1971:
Már bocsáss meg de akkor ez járjon azzal, hogy legalább felére csökkentik a vizsgadíjat, és kárpótoljanak az erre fordított idő veszteség miatt. Egyébként meg nem oldana meg nagy ló....t sem. 4 éve friss vizsgás autót vettem, csak éppen az egyik fékmunkahenger nem volt jó, az autó fékezésnél érezhetően húzott balra, első kerék csapágyak szintén tropák voltak. Akkor szerinted, hogyan kapott műszakit?
Ja és mennyivel biztonságosabbak a mai elektronikai csodák amikor pont előzés közben az autó egyik pillanatról a másikra megáll?

Typeir 2012.09.15. 19:14:46

@bda: A mai új csoda autók sokkal biztonságosabbak.Szerintem.Csak a mai új jogsisok sokkal biztonságtalanabbak!:-)Én azt nem értem hogyan,"HOGYAN?"?mer valaki 180-200 kozott tekerni autópályán?Én tekertem sokszor,csak hogy kipróbáljam,de félek olyankor,komolyan!Nem Suzukival,hozzátenném!Ja,hogy azzal nem is lehet annyit menni?Na mindegy,én mindíg a fékre gondoltam,hogy a pics..a állok meg?

bizé 2012.09.15. 19:30:21

Turbóóóót rááá (:

bizé 2012.09.15. 19:32:09

Akkorát mintegy kakaós csiga ! hi hi

nem kéne... 2012.09.15. 19:56:08

@kaponyanyi:

a huszonhat éves alulmotorizált szaromon 305mm féktárcsa van 15" felni mögött. jó, azt meg kell hagyni, hogy a nyereg és a felni közé sokmindent nem dugdosol be (konkrétan egy szál cigi beszorul oda), de elfér.
mutass ilyen új autót.

szóval csak azért, mert valami nem új, nem biztos, hogy nem ugorja meg a lécet.

kaponyanyi 2012.09.15. 20:20:39

@nem kéne...: Ebben igazad lehet, de azért ne ajnározzuk a nagyon öreg, elhanyagolt autókat. Sokszor tapasztalatlan, friss jogsis srácok veszik, nyomják neki, de a műszaki állapotra nem adnak, ezért okoznak balesetet. Én ennek voltam szenvedö alanya.

Rocko- 2012.09.15. 20:34:41

@wolfcsaba: "Pesten a hóesés tud vicces lenni. Esik két centi hó, és kilométerenként lesz egy baleset."
elég eső is.

wajzy 2012.09.15. 20:45:54

Ha nem titok, megosztanátok velem, hogy hol lehet ilyen öreg karbikhoz felújítókészletet venni? Mondjuk az enyém Pierburg, de talán ahhoz is lenne megfelelő.

humanoid40 2012.09.15. 20:58:06

Nemrég kereket cseréltem a 26 éves szaromon hátul.Bent voltunk a munkahelyemen és a kollegák csodálkoztak, hogy tárcsa van hátul.Mondtam, hogy 1969 ota csak tárcsa van hátul ezeken az öreg szarokon...Ja! pont a 2. garnitúra az auto életében (és persze jó....)450000km nél.Fékben és futóműben eléggé ott van a mai autók mellett...Nyugodtan fel lehet újítani a fékeket.Erre engedéllyel rendelkező iparosnál.A mai autókon kevesebb a tartalék és a megnövekedett munkadíjjak miatt tényleg nem tud annyi időt ráfordítani erre egy szerelő (2 ut, bár van telefon a világon.Én megbeszélem a kisöreg iparossal és megvárom a szabályzást).Ráadásul jobban keres az új alkatrészszen a szerelő...(ugye az árrés....)Vízpumpát is megnézném ha melegszik a víz.Minden logikának ellentmond de tud beszívni a pumpa levegöt és az annyira gátolja a keringést, hogy egy picit forrogat.Persze terhelésnél jobban.Plusszban maga a lapát is elfogyhat 100 év alatt...

humanoid40 2012.09.15. 21:04:10

Ja!Mégegy!A féknek ugyanazt kell teljesíteni egy régi autón mint egy újon.Eltérés, pedálerő, fékerő, ütés.Ha ezeknek megfelel egy kocsi a vizsgán akkor egyenértékűként vesz részt a forgalomban mint egy újabb.Az abs jó de inkább abban, hogy lehet vele kanyarodni.Bár tényleg az emberek kevesen kanyarodnak vészhelyzetben, de ez más dolog...

beczes (törölt) 2012.09.15. 21:06:38

mit meg nem adnék érte, hogy egy ilyesmi autóval "szophassak" hétről-hétre! 12 éves az autóm, de nekem "too young". amúgy egyéb okokból nem tehetem meg, hogy "öreg" autóm legyen, így ezek a cikkek igazi hiánypótlók számomra. főleg ez a Fiesta, mert ilyesmi kategóriában ugrándoznék én is.

wolfcsaba 2012.09.15. 21:10:08

@kaponyanyi: Bocs, én nem azt mondtam, hogy kötelező fék nélküli szarokkal közlekedni. Csak felhívtam rá a figyelmet, hogy szar fékkel is lehet biztonságosan menni szükség esetén, ha az ember gondolkodik, tudja, hogy hogyan tud megállni, stb. A követési távolságot be kell tartani. Ha én 130-ról megállok 5 méteren, akkor min. 5 méterre fogok menni mögötted, ha 100 méteren állok meg, akkor annyira.

wolfcsaba 2012.09.15. 21:17:23

Amúgy:
Ha az ember vesz egy nagykorú kocsit, nem az az első, hogy leszedi a féket. Hacsak nem szar a fék. De beleülök, megnyomom, megáll, közbe nem morog-rángat-üt-besüpped-pumpálós, jó a fék.
Amúgy az autók nem szoktak egyik pillanatról a másikra tönkremenni többnyire. Vannak már a baj előtt is jelek. Csak az a baj, hogy sok autótulaj nem veszi észre.
Öreg autó vásárlásnál amit meg kell nézni szerintem:
Kasztni: hegesztések-illesztések állapota, rozsda mennyisége küszöbön-alvázon-tornyokon, az oszlopokon-tetőn lévő gitt mennyisége (botfülűek használhatnak hűtőmágnest a durva gittelések kiszűrésére), csomagtér állapota (tört-e hátulról), B oszlop (kifli volt-e a kocsi), első váznyúlvány ép-e, ha látunk alul fékcsövet el van-e rohadva.
Motor: Olajbetöltő le, és megnézni milyen vastagon van ráégve a szar szelephimbákra, hűtőfolyadékban mennyi olaj-korom-kutyaszar-stb van és bugyog-e, kipufogó vége trutyis-e, hideg motornál kartellgáz mennyi-milyen, légszűrőben mennyi a trutyi.
Menetközben: egyenesfutás, kopogások (szilentek-gömbfejek), kanyarban gyorsításnál kattog-e (féltengely), motorhang, motorerő, váltófokozatok, fék, kuplung (kinyomócsapágy zörög-e), lengéscsillapítás, néha a visszapillantóban érdemes megnézni milyen füst jön ki a kocsiból.
Elektronika: hibakódok (ha van ECU), világítás, fűtés (ha nyár van is próbáljuk ki, ne télen kelljen cserélni a fűtőradiátort), klíma, ablaktörlő, generátor (aksin feszültségmérés), önindító hangja, benézünk a motortérbe, műszerfal alá kóbor celluxos vezetékeket keresve.
Nagyjából ezek a fontosabb pontok. Ha ezek rendben vannak, akkor jó eséllyel oké a kocsi.
Ha valami nem oké, alkudni, vagy keresni másikat.
Vásárlás után olaj-olajszűrő-légszűrőcsere, vezérléscsere alap. Opcionális: váltóolajcsere (megnézni kötelező), vízpumpacsere, hűtőfolyadékcsere, fékolajcsere. Aztán a többi dolog már a kopó cuccok.

wolfcsaba 2012.09.15. 21:21:23

@Rocko-: Igen, csütörtökön fél 3 körül láttam vagy 4-5 kocsit egymásba csukva a Fiumein, a Keletitől kicsit kifelé a temető elejénél. Esett.

Abfangjaeger 2012.09.15. 21:28:37

Cikkolvasás közben már tudtam, hogy fognak páran fröcsögni a féken, de hogy ennyien értenek hozzá...

Gondolom a sok okos - akinek annyi esze van, hogy osztja is - valójában cserélteti két évente a fékfolyadékot. És nem csak elhiszi a pecsétet, hanem meg is méreti.

A Brembo kitalált egy egyszerű eljárást a tárcsa kopottságára: két különböző mélységű furat. Ha még látszik a mélyebb, akkor jó a tárcsa vastagsága. A szakértő fotelfizikus belerakja az új betétet és megveregeti a saját vállát, hogy mennyivel profibb a Józsinál, mert az szabályoztatta a sajátját, tehát fillérbaszó. Csak épp a Józsi tárcsái síkak, a fotelfizikusé meg ívelt, amin nem fekszik fel a betét. Na azon profi lesz a fékhatás...
Egyébként, ahogy valaki nagyon helyesen írta: jelölve van a minimum vastagság, ahogy dobnál is a maximum átmérő. Ha abban benne van, ámen.

A "húsz éves öreg szar"-ozástól meg már hányinger kerülget. Az én huszonnyolc éves autómon jobb a fék, mint sok 8-10 évesen. Mint pl. azoknál, amiket hozott a tulaj, hogy "dobol" a fékpedál. A belső hűtésű tárcsák csak annyira voltak elrohadva - 8 éves Mondeok, igen, kettő is -, hogy a földre ejtéstől ketté estek. Vagy a menő Celica GT4 tulaj, akinek a haverjai szóltak, hogy: "Te, valami kiesett a hátsó kerekednél. Valami vaslap." Ami épp a betét vasa volt.

A szegecselt fékpofák témakörébe már bele sem merek gondolni, még eretneknek kiáltanak ki, mert nem ragasztott...

Tényleg megérett a világ a pusztulásra.

humanoid40 2012.09.15. 21:37:00

@Abfangjaeger: El tudod képzelni amikor az öreg bácsi beviszi a műhelybe a tökéletes állapotú kiskocsiját (ami öregebb mint a szerelője) és kezébe nyom egy fiatal szakinák 4 db ferrodolt és egy marék szegecset, hogy akkor erröl volna szó....(kedves fiatal(abb) kollegák meg ne sértődjetek!)Sértödjön aki marketingnek él!!!!!

Abfangjaeger 2012.09.15. 21:45:44

@humanoid40: Ha a sajátomon meg tudom csinálni, másén is, feltéve, hogy gyárilag is olyan. Azt csak zárójelben teszem hozzá, hogy a világszintű aukciós oldalról a gyárilag szegecseltekhez nagy valószínűséggel lehet kapni csak ferodol réteget szegecsekkel, valamint a nagy vízen túli alkatrészwebshopokban még választani is tudok, hogy az autómhoz szegecselt avagy ragasztott fékpofát kérek...

wolfcsaba 2012.09.15. 21:52:49

@Abfangjaeger: A fék az egyik legfontosabb, de egyben legegyszerűbb része az autónak.
Van a fékszervó, kell neki vákuum, zárt vákuumcső, vákuumdob, visszacsapószelep. Van a főfékmunkahenger, ami ne szivárogjon, vannak a fékmunkahengerek, amik szintén ne csöpögjenek, mozogjanak ki-be a dugattyúk. Van a féktárcsa/dob, amiknek a minimum mérete meglegyen, fékbetétek, amik szintén, és ezek sík felületűek legyenek. Ja és a fékerőszabályzó is jó, ha működik. A dobfékeknél gyakori, hogy a feszítő racsnis kis biszbasz berohad, emiatt alacsonyan fog a fék, szar a kézifék, féloldalasan fog a fék. És akkor még van az olaj, a légtelenítés, és a fékcsövek fáradása. És van az ABS, ha van.

Oregon (TM) 2012.09.15. 21:58:52

Azért már várom azt a posztot amikor itt ünneplitek, hogy futózott/használt gumi került az XR2-re. :)

Talán még visszasírom a mosóbenzint is! :P

Abfangjaeger 2012.09.15. 22:06:49

@wolfcsaba: Kösz, ezekkel nagyrészt eddig is tudtam. Sőt, vezettem nem kevés rásegítés nélküli autót, fékerőelosztó nélkülit is. Dobtunk ki fékerőelosztót Golf III-ből fékpadon. Opeleknél a menetes utánállító szokott berohadni, amit sok okos a kézifékkötéllel szokott kompenzálni. A VW csoportnál van a rugós ék, az eléggé megbízható.

@Oregon (TM): lehet, hogy az a mosóbenzin jobb volt a féktisztítónál...

wolfcsaba 2012.09.15. 22:08:28

Amúgy megkockáztatom, hogy ha valaki képes leszedni és visszatenni is egy hengerfejet, akkor azt is fel tudja mérni, hogy kell-e vajon neki új féktárcsa, vagy elég felszabályoztatni a régit.
A felforró vízről, és a spriccelő hűtőről az jutott eszembe, hogy ha jó a termosztát, és a vízpumpa, nem repedt a hengerfal, hengerfej rendben, akkor lehetséges az a varázslatos lehetőség is, hogy amikor még nem spriccelt, hanem csak izzadt a hűtője, akkor valami géniusz beleborított pár doboz "hűtőtömítőt", ami sikeresen eltömített valami mást is.

ommm 2012.09.15. 22:12:46

@visszakettopadlogaz: NEM hagyott. Logisztikai gondok adódtak, de áthidaljuk őket :)

wolfcsaba 2012.09.15. 22:19:13

@Abfangjaeger: Tudod még mi tud nagyon vicces lenni? Amikor vontatnak, és egy fékszervós kocsit vontatnak fékszervó nélkül (beállt a motor, nincs vákuum, nincs motorfék), és rövid a kötél, és fékezni kell nagyon, és a kézifék szar. Engem vontattak így. És akkor még kisebb voltam 25 kilóval.

nem kéne... 2012.09.15. 22:21:39

@wolfcsaba:

namost.

"Van a fékszervó"

nem mindig van fékszervó, ha már afölött átsiklottunk, hogy nem mindegyik fék hidraulikus működtetésű.

"kell neki vákuum, zárt vákuumcső, vákuumdob, visszacsapószelep."

mármint akkor, ha vákuumos rásegítésű fékről beszélünk.
ezt leszámítva nem kell.
mert ugye van a fenti eset, amikor nincs rásegítés aztán a rásegítése6n felül van olyan, hogy mondjuk hidrós rásegítése van.
például.

"Van a főfékmunkahenger"

nincs.

"ami ne szivárogjon,"

mutatok neked olyant, ami nem szivárog és szar.

"vannak a fékmunkahengerek, amik szintén ne csöpögjenek, mozogjanak ki-be a dugattyúk."

a jósághoz ez szükséges, de nem elégséges.
úszónyerges tárcsafék némileg komplexebb szerkezet.
vagy mondjuk egy dobfék.
vagy mondjuk egy rögzítőfékkel kombinált tárcsafékes féknyereg.

"Van a féktárcsa/dob, amiknek a minimum mérete meglegyen,"

fékdobnak maximum mérete van és az ne legyen meg.

"fékbetétek, amik szintén,"

fékbetétnek soha nincs előírt minimum mérete.
amíg van rajta minta, az tulajdonképpen fékez.
a csere időszerűségét a várható futásteljesítménnyel kellene összekapcsolni, ugye, ha műszakilag amúgy megfelelő (van fékhatás).

"Ja és a fékerőszabályzó is jó, ha működik"

hmm.
az mennyire probléma, ha nincs?
úgy értem, gyárilag nincs.
mert akkor a te olvasatodban ami nincs, az nem működik és ha nem működik, akkor az bizony nem jó.

"A dobfékeknél gyakori, hogy a feszítő racsnis kis biszbasz berohad"

a feszítő racsnis bizbasz, ami be szok' rohadni, csak egyfajta megoldás, számtalan és mégegy dobfék konstrukció létezik. azoko6n nem rohad be az életben sose, mert a tervezésnél pont ez volt a cél, hogy ne rohadjon be.
kérdés: a bizbasz nincs berohadva, a kézifékkar a pofán viszont igen. tessék mondani, az baj?

"És akkor még van az olaj"

általában nem olaj van.
erre harapok.
nem olajalapú, hanem glikol vagy szilikon.

most így hirtelen ránéztem arra amit írtál.

Abfangjaeger 2012.09.15. 22:35:17

@wolfcsaba: Drága jó tulaj megjátszotta rudas vontatásnál, hogy megfékezte az autóját. Aztán megnézték, hogy merről jöttek. Igaz, hogy nem 60-nal kellett volna menni, de ez legyen a volt főnököm baja...

wolfcsaba 2012.09.15. 22:37:38

@nem kéne...: Köszönöm a szép szakszavakat, én próbáltam magyarul, és közérthetően fogalmazni. A rögzítőfékkel kombinált tárcsafékes féknyereg az egy tetű dolog, volt szerencsém hozzá. Nem autószerelő vagyok, hanem vegyésztechnikus, csak ragadt rám gyerekkoromból sok dolog apám műhelyében, és nem félek hozzányúlni olajos, vagy netán fékfolyadékos dolgokhoz. A fékolaj szó használatának oka egyszerű. Fater a hatodik sör után már nehezen tudta kiejteni a "fékfolyadék" szót, a "rögzítőfékkel kombinált tárcsafékes féknyereg" pedig messze meghaladta a lehetőségeit. És hatnál kevesebb sör ritkán volt benne.

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.09.15. 22:39:45

@wolfcsaba: Aha, és ha kilép eléd valaki, mit csinálsz?

yenoee 2012.09.15. 22:40:58

@Oregon (TM): Megesett már hasonló errefele. Szent Bernátnak az is jó, ha nem szőrös gumikat áldoznak neki.

wolfcsaba 2012.09.15. 23:02:18

@agresszív kismalac: Eddig még mindig megálltam, vagy kikerültem.
Úgy tűnik, páran nem értelmezik itt a mondatokat. Nem azt mondom, hogy közlekedjünk fék nélkül, mert az vicces, és adrenalin, és dekurvajó, pusztuljonmindenki, hanem hogy ha szar a fék, meg kell javítani, és nagy körültekintéssel, elakadásjelzővel, nagyon lassan és óvatosan szükség esetén el lehet jutni oda, ahol az ember megjavíthatja, ha éppen nem a szervizakna fölött ment tönkre a fék. Ami ritka. De egyszer már ez is összejött. És örültem is neki nagyon. Hátsó fékmunkahengert cseréltem szivárgás miatt, és néztem is, hogy nahát milyen rozsdás ez a cső. És légtelenítés közben bele is robbant a fékFOLYADÉK (csak neked, kedves "nem kéne...")a pofámba.

Stump András 2012.09.15. 23:11:36

@dennisthemenace: A Pug köszöni, él, virul. Használom, vigyorgok.
@Brevis: @instrumentat: Shitgun csak a háttérbe szorult, de hamarosan ki fog törni epizódszerepéből.
@Pityubácsi: Ha konkrétan érdekel, a Unixban azt hiszem, 1600 Ft a hengerfej készlet. Ebből még lejön a kedvezmény.
@artuditu: Kár, hogy pár év után ez jött le neked. Igazából a "sok" autó egy főre Csikósnál és nálam igaz, mindenki más egyet vagy kettőt tart a családban, én is erre törekszem, még ha nem is látszik. És nem annyira vészesek a költségek, mint elsőre tűnik, mivel a veteránok, hobbiautók biztosítása szerencsére nem tesz padlóra senkit. Egyszerre meg egy autóval mész, vagyis üzemanyagra nem megy el több. Persze amikor egy posztban leírod több hónap eseményeit, összejön egy rahedli alkatrész, és úgy tűnhet, percenként milliókat nyelnek el az öreg vasak, de ez viszonylagos. Az én esetemben nyilván aránytalanul sok megy el a havi költségvetésből az autókra, és éppen be is sokalltam, a Fiestának rövid időn belül mennie kell.
@Oregon (TM): 25 a pár, és minek kidobni valamit, ami jó? Hm? Konkrétan ezresért esztergálnak nekem féktárcsát, és megvárom.
@wajzy: Hegyalja kft, keress rá.
Ja, és kösz a sok okos gondolatot, meg a józan érvelést, srácok, amíg nem voltam gépnél.

hofi601 2012.09.15. 23:12:00

@Oregon (TM): Lehet, hogy nem fogod elhinni, de autóversenyzők is járnak használt gumikkal. Versenyen. Nem dobják el minden szervizparkban/depóba hajtáskor. Olyan is van, hogy akár több versenyen is használják őket. Bizony. Ha meglátnád, hogy hogyan készül a "vágott slick" szerintem elsápadnál.
A fékre visszatérve: "Ne mondja nekem senki, hogy nem romlik a fékhatás az ilyen beavatkozástól. Hiszen a féknyeregben a munkahengertől kezdve minden többet dolgozik ilyenkor."
Már miért dolgozna többet? Még csak nem is jár hosszabb úton. Utánállítót láttál már? Vagy láttál már olyan kopott betétet, ami több milliméterre "eláll" a tárcsától?
Te nem alkatrészkereskedő, vagy marketinges vagy véletlenül?

wolfcsaba 2012.09.15. 23:29:15

@hofi601: Egy vonatbaleset után simán előfordulhat, hogy a kopott fékbetét akár több méterre is eláll a féktárcsától.

Kiflitzsömlével 2012.09.16. 00:03:12

@wolfcsaba: "kipufogó vége trutyis-e, hideg motornál kartellgáz mennyi-milyen"

Gangsta Zolee es a Kartellgaz ?? :)))

w a s d 2012.09.16. 00:20:15

Csoda, hogy ebből a sok kritikus emberből még senki nem hívta rá a TEK- et valamelyik TC- s újságíróra, hogy az szerinte épp tömeggyilkosságra készül az "öreg szarával".:D

...::: Flúgos Kamionos :::... 2012.09.16. 00:37:21

Nekem nemrég a félpótkocsin a hűtött féktárcsa a bordák mentén szétvált, és a belső része szabadon "lógott". Na az volt a veszélyes, nem ez.

vitya25i 2012.09.16. 00:38:09

@nem kéne...: nekem is van egy hasonló "szar" :D 26 éves, 1.3-as motorja van, japán és elöl-hátul 276-os hűtött tárcsa, elöl 4 dugós fékkel :) mindez teljesen gyárilag, nem utólagos féktuning.

(---Flúgos Buszos---) 2012.09.16. 00:58:00

@"streetfighter": Vezetéstechnikai pályán megnézném ezeket az oktatókat,akiket a TV-ben szoktak mutatni,hogy mit csinálna egy Ikarus 415-össel,vagy egy E 94-essel,ami csak városban jár.

Ma is az Autóguruban a csaj egy olyan kocsival ment,amiről én csak álmodhatnék,hogy vezethessek egy olyat.
Ürge is elmondta,hogy egy ABS nélküli kocsival már a világ,külön tészta.Akkor minek etetik a népet?

Pont ezért,mint te,hogy bedőlj nekik.

Rocko- 2012.09.16. 01:10:59

@Stump András: oszlasd el kérlek a kételyemet: a termosztátot tesztelted is hogy jó-e vagy csak beraktad? nem egyszer hallani hogy hiába új a termosztát, nem jó...

wolfcsaba 2012.09.16. 01:22:17

@Kiflitzsömlével: A helyesírásom az interneten található dokumentumok számának növekedésével korrelál. Ilyen iramban haladva nyugdíjas koromra (haha) teljesen írástudatlan leszek. És most megnyomom százszor Ctrl+C, Ctrl+V:
kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz kartergáz.

Poita not Peter! 2012.09.16. 03:17:00

@vitya25i: ha jól sejtem akkor a Wankel szorzót kihagytad a képletből..

Körömcsiga 2012.09.16. 08:58:38

12 éves fiat cinquecentoból is így hullott ki a fékbetét szétszedéskor... Ott se volt előjele.

Oregon (TM) 2012.09.16. 09:23:14

@Stump András: A nagyker ára pont a fele, mínusz áfa.

Oregon (TM) 2012.09.16. 09:24:23

@hofi601: és az autóversenyzők is viszik a féktárcsát felszabályozni? :) Ne már!

Sztavrosz_ (törölt) 2012.09.16. 09:27:22

Nemértem. Vettél egy filléres autót bemutatod milyen bajoktól kell megszabadulni erre jönnek azzal hogy tömeggyilkos vagy. Kész röhely. Szerintem épp ellenkezőleg és az ilyen "extra" verdák megérdemlik hogy fennmaradjanak az utókor számára. Igen ezt gondolom egy D kadett GTE-ről is.

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2012.09.16. 09:33:34

@Józsi a guminagykeres: hehe, ugyanolyan.
a zetec egy filigrán blokk alu hengerfejjel, csupaszon felkapod és elsétálsz vele. szóval az autó tökéletesen kezelhető, minimálisan keményebb rugókkal fut és nem csak egyenesen tud menni :)

hofi601 2012.09.16. 09:37:45

@Oregon (TM): Látom megfogtad a lényeget. Részemről befejeztem.

humanoid40 2012.09.16. 09:48:43

Az én 26 éves, 4 tárcsafékes szaromon is kilukadt a hütő.Miután éppen volt másik kocsim is és nem használtam így beleraktam egy rézcsövet a hűtö helyére.Tél volt, fel is fagyállóztam.Kicsi az udvar, néha ki kell állnom a bent állo kocsikkal.Persze aztán nem csak ki-be álltam hanem elmerészkedtem vele vásárolni meg intézni ezt azt.Gyakorlatilag az uj tulaj vett bele hűtőt majd 4 hónap múlva.Mindenkinek égnek állt a a haja amikor meglátta a rézcsövet....Gond nélkül lehetett használni a kocsit .Persze fűteni kellett...A legmesszebb azthiszem valami 30 km volt ahová el mentem vele.Ezt csak egy vizforralos szoporoller miatt irtam le.A másik szoporoller egy ezutáni XR2( pl a sok közül).Annak a blokkja elrepedt két fagydugó között.Persze csak üzemmelegen könnyezett és vesztette a vizet.Utána persze forrt.A poén, hogy nem heggesztve hanem ragasztva lett a blokk.Jó lett!Még sokáig ismertem a kocsit utána.

,,, 2012.09.16. 09:56:49

Sziasztok! Tényleg nem szaporítanám a szót, csak annyi, hogy akik annyira a fékszabályozás mellett vannak! Egy dolgot senki ne feledjen el! Szép és jó dolog a féket szabályozni, egy utcai autónál! Amit a nagymama vezet! (nagymamásan) De egy harapos-mérges kis dögnél azért ésszel legyünk már a fékkel! Nekem is szabályoztak anno féket /ingyen, mert rokkon csinálta/. "nap múlva kuka lett az eredmény, mert hullámosodott, komoly igénybevételnél! Persze én a mecseken büntettem át nap mint nap. Szóval inkább új dob és tárcsa egy ilyen mérges kis dögnél! ;)

DrSzoke 2012.09.16. 09:59:41

@"streetfighter": nem ertek egyet en sem wolfcsaba velemenyevel,termeszetesen az abs egy jo dolog.De attol en is ki tudok akadni,amikor nekiall valaki sapitozni hogy a 3 betusok nelkul nem auto az auto,meg gyilkos meg eletveszelyes meg a tokomtuggya.12 eve voltam jogsitulajdonos amikor az elso abs-es autom meglett,addig lenyomtam 1 millio km felett.Aztan jeeeee,elek es itt vagyok.Sot,szervo kormany es fekrasegito sem volt mindegyikben! Nem volt jo,de tulelheto.

vitya25i 2012.09.16. 10:52:13

@Poita not Peter!: azt a szorzót a mohó állam találta ki, hogy átíráskor nehogymá' olyan keveset fizess :D hálistennek már nincs.

vitya25i 2012.09.16. 10:55:18

@Poita not Peter!: egyébként azért van ilyen komoly fék (még mai szemmel nézve is) mert a wankelnak gyenge a motorfékje, lévén hogy nem alternáló mozgást alakít át forgóvá, hanem eleve forog. Ezért könnyebben pörög fel és magasabbra, de alig van motorfék a dugattyús motorhoz képest --> ezért az erősebb fék.

Stump András 2012.09.16. 11:20:03

@Rocko-: Mivel semmi sem változott, amikor kivettem a rendszerből a termosztátot, ezt a hibaforrást kizártam. A folyamatos buborékolást a kiegyenlítő tartályban amúgy is nehéz megmagyarázni egy beragadt termosztáttal.
A féktárcsával meg járjon el mindenki saját hite szerint, csak hagyjuk már abba ezt a sehová sem vezető de igen, de nem vitát.

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.09.16. 12:48:01

@Stump András: Azért a blokk tetejét megnézted, mikor le volt szedve a hengerfej?

vitya25i 2012.09.16. 13:18:43

Második széria eleje (fc3s), 1986-os, 150lovas szívó.
Eredeti fény, sér.mentes, szervizkönyves, második tulajtól vettem akinél 12 évig állt. :)

brokhauser 2012.09.16. 14:39:54

Van egy komplett XR2 belsőm plusz egyéb sallang, üvegek, hűtő is, meg fehér hátsólámpám! Igaz MK2-ből de úgy tudom szinte minden csereszabatos.

balazss 2012.09.16. 14:40:19

szerintem ha felrakod a fulda gumikat akkor lesz életveszélyes az auto kb 15-20 éves gumi lehet.gyenge lesz a tapadása.

vitya25i 2012.09.16. 14:44:51

@Béza Dániel: hát, nem valószínű, hogy lesz még egy ilyen vétel az életben :)
Megalkudtunk egy olyan árban, hogy ajándéknak volt mondható, rá 1 hétre mentem a kocsiért, hogy akkor beindítjuk, aztán trélerre fel, olajcserék, vizsga stb. Erre ott várt kint a kocsi a garázs előtt, kiderült hogy a héten kapott új olajakat, szűrőket, egy új aksit, műszaki+zk-t és egy fél tank benzint. Ki akartam fizetni a plusz költségeket, de nem engedte. Lábon hoztam el az akkor 19 éves (2005 májusában volt), 12 éve csipkerózsika-álmát alvó kocsit. :)
Hozzátenném, családon belül vettem (volt bnőm keresztapjától) de még a rokoni kapcsolaton felül is mindennél korrektebb volt a hozzáállása.
Nem is akarta amúgy eladni, csak én könyörögtem ki :D

bda 2012.09.16. 16:27:17

@Typeir:
Igazad van, csak kezeljük a helyén a dolgokat, a fizika ellen nincsen csodaszer.
Ha a légzsák helyet egy vasszög nézne szemben az emberrel, lehet kevesebb baleset és halott lenne?

csakazértistotalcar 2012.09.16. 17:26:28

@wolfcsaba: Szakszerűen, szaki! Kartergáz!!!

Béza Dániel 2012.09.16. 19:59:57

@vitya25i: Hát ez dupla szerencse, hibátlan, eredeti állapotú rx7, és illyen korrekt eladó, külön külön is ritka, a kettő együtt... Bár ki tudja... aki az rx7-et szereti, rossz ember nem lehet :). Gratula a kocsihoz.

wajzy 2012.09.16. 20:13:27

@Stump András: Köszönöm a segítséget, de sajnos az ő webshopjukban sem találtam a sajátomhoz valót :( Mindegy, majd próbálkozok máshol is.

Stump András 2012.09.16. 21:36:57

@agresszív kismalac: Nézegetni sokat nézegettem a blokk tetejét, amíg lepucoltam, de a síkját elfelejtettem ellenőrizni, bevallom. Aztán azzal nyugtattam magam, hogy úgysem lehetne mit csinálni vele, egy hengerfejtömítés miatt csak nem borítom szét az egész motort. Utólag már én is okosabb vagyok, de eleinte egy teljesen szimpla tömítésproblémának tűnt ez a bugyborékolás.
@brokhauser: Kösz, remélem, nem kell hozzá már sok alkatrész.

SZPTRSZB 2012.09.17. 06:23:52

@Stump András:Szia Bandi! Nekem is volt egy pár Mk1 fiestám, nállam minden gond a hibás termosztáttal kezdődött,az új is csak egy rottyantás után nyitott ki.Prsze, hogy szét küldte a hengerfej tömítést. Aventillátor és a vízhőfok gombáit is ellenőrizd mert engem az is dzopatott. Ja és a hőfokmérő műszer maga is szar lehet.Jó munkát!

kockablogger 2012.09.17. 07:20:53

@LanciaBacci: Pontosan. Citroen C4 coupe 2008-as egyhat etanol... voltam kinn vele a szlovákiaringen anno :) Két hete ugyanez a szitu, ráz, folyamatosan fog. Félreálltam, kerék le, fék megmozgat, fero kihullik. 4 éves autó, 89ezer van benne előző gazdája 35 ezernél tárcsát-betétet is cseréltetett. Van ilyen. Szívás, de nem törvényszerű, hogy ezeréves autónál jöjjön elő. Az Uno 22 éves, soha nem volt ilyen baja.
@Stump András: nyomáspróba volt? Ha valamelyik járat kaka, ki kellett volna jönnie a hengerfej felújításakor. Ha mindent jól pakoltál össze és a tömítés meg a fej is patent, akkor sajnos motor ki és generál. Nem szívesen mondom, reméljük, hogy valami más lesz. De ne add fel, patent kis gép ez, egyszer vezethettem egyet én is. Körbevigyorogtam a koponyámat, úgy kellett kifeszíteni belőle ;)

SZPTRSZB 2012.09.17. 10:53:18

@Stump András: Jaj az előbb elfelejtettem mondani, hogy az 1300-as Mk-1-es emben a a harmadik henger fala volt repedve a felső részen a kompresszió tér és víztér között. Az viszont alig-alig rotyogtatott, sokáig rá sem jöttünk.

voroseltolodas 2012.09.17. 21:37:07

Féktárcsa felszabályozást nem is szabadna elvileg olyan kicsik a megengedett kopások.
Nekem a tárcsa újonnan 28mm vastag. Bele van ütve a min. vastagság 26mm tehát oldalanként 1mm váll lehet a maximum utána csere. Ha valaki olyan buzgó,hogy 1 mm-es vállal szalad szabályoztatni, akkor is halott ügy mert óhatatlanul is a tűréshatár alatt lesz a vastagság.
Amúgy ha egy elvékonyított tárcsánál a betétek ennyire elkopnak mint a képen,fékezéskor ki tud esni a munkahenger.

szikjáró 2012.09.26. 00:30:21

"Még jó, hogy az övet, meg a légzsákot nem becsmérelted, mert te megtartod magad, esetleg kiugrasz az oldalablakon. :) "

a fele hülyeség.
nekem ki lett borítva az összes légzsák az autóból, nem szándékozom karambolozni, de jöttek már belém, akkor öv ellenére is úgy vert pofán az a szar, hogy hetekig nem láttam ki a feldagadt fejemből. egyébként semmi bajom nem esett volna, erre ez.

tapasztalat okán mondom, nekem nem kell légzsák. (ellenben az övet mindig kapcsolom, bármilyen baleset maximum 50%-ban elkerülhető, a többi a másikon múlik)
süti beállítások módosítása