Miért pont ezt a BMW-t?

  2012. szeptember 02. - Stump András Címkék: bmw totalcar flotta fényezés lakatolás tc flotta 1602

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

Sejtettem én, amikor szétszedtem. Nem véletlen, hogy addig mentem vele, amíg ki nem lehetett nézni az útra a gázpedál mellett. Ja, nem, még annál is tovább. Rettenetes, pusztító rombolást végzett a rozsda, újjá kellett építeni a fél autót. De végre kész a lemezmunka, visszajött a BMW-m a garázsba. Hatalmas öröm és óriási probléma ez egyben.

Végre újra otthon

Mély levegőt véve, felgyorsult pulzussal nyitom azóta a garázsajtót. Nem mintha az 504-est nem üdvözöltem volna minden látogatáskor egy kedélyes hellórozival, de a tervezettnél kicsit hosszabbra sikeredett hisztis időszaka miatt egyre kevesebb lelkesedéssel. Most viszont kezd helyre billenni a világ rendje, leparkolok a Peugeot-val, és a 02-esem vár odabent. Az élet szép.

Van itt minden: nyers lemez, fekete, beégetett alapozó, régi festékrétegek

Pár napig csak gyönyörködtem a friss lemezekben, nem is mertem hozzányúlni. Simogattam, nézegettem, szoktam a látványt. Talán könnyebb megérteni a szentimentális hangulatomat, ha felidézem a régmúltat.

1984 vagy 85 lehetett, amikor eladósorba került a narancssárga kispolszkink, mert megkaptuk a fater álmát, az új autót. Dacia 1310 TX volt a delfinkék átok neve, ami miatt a rumtütünek mennie kellett. Nagyon sajnáltam a polákot, számtalanszor tartottam alatta esténként a stekklámpát, míg a fater összeberhelte, hogy másnap tudjon mivel munkába menni. Na, a Daciánál már a kalapácsot is adogathattam, az még rémesebb volt.

Szombaton vittük ki a kispolszkit a BNV melletti autópiacra, a Dobira. Aki járt ott akkoriban, emlékszik az ezüstkeretes zöld napszemüvegekre, a makkos cipőkre, fehér zoknikra, és az elképesztő átkúrásokra. Bennem ötéves stöpszliként leginkább a zoknik maradtak meg. Mai fejjel úgy érzem, aki értett az autókhoz és volt készpénze, csodákat vehetett meg gombokért, de aki nem, az csúnyán ráfázott. Akkoriban a brifkóból húzták elő az ezreseket, az üzletet helyben megkötötték, a megfontoltabbak jártak egy kört, míg meggondolták, mire költsék el az évek alatt megspórolt pénzt. Nem volt napokig tartó töprengés, márkaszervizes ellenőrzés, adatbázis-lekérdezés. Kézfogás és pénzszámolás volt, nagy tételben.

Hamar el is adtuk a 126p-t, és akkor jött a legjobb rész. A nézelődős kör. Középső csoportosként nyilván széllel szemben ötven méterről felismertem az összes előforduló autótípust, a Micsubicsi is megvolt. De a bejárattól nem messze, óriási csődület közepén valami furcsaság állt. Nem egy hétköznapi nyugati autó, Fiat vagy Opel, hanem egy BMW. És nem 3-as, amit jól ismertem, hanem valami régebbi. Be kellett furakodnom a lábak között.

Mekkora vagány volt a 2002-es tulajdonosa. Bőrjakóban nyomta, Marlborót szívott, és kábé három új Zsiguli árát kérte a tizenéves, akkoriban ősöregnek számító Bömösért. Metálkék volt (fjordblau), hátul kereklámpás, elöl krómrácsos. Ott és akkor kaptam el a vírust.

Tizenegy évvel később, 1996 májusában írtam alá az adás-vételi szerződést Tárnokon. Anyám vitt ki, történetesen egy tizennégy éves Mitsubishivel, mert jogsim még nem volt. Előtte három Expressz-hirdetést hívtam fel: egy Alfa GTV-t, de az eszméletlen drága volt, vagy háromszázezer, egy másik nullakettest, ami péppé volt rohadva, meg egy Manta A-t, de azt eladták, mielőtt megnézhettem volna. Ez a pirosra leköhintett 1602-es egészen épnek nézett ki, csak kókányolt volt a technikája. Kilencvenezerért ajándéknak tűnt.

Azt hiszem, övvonalig le kell kaparnom a festéket

Persze valójában egy roncs volt. Egy lánc tartotta a kuplungpedált, hogy ne bukjon le a padlóra (a 02-es pedáljai alul vannak felfogatva). A generátor egy fadarabbal volt kiékelve, az feszítette az ékszíjat. A kardánalagútra meg rátaknyoltak valami emeletet, hogy elférjen az ötgangos váltó kulisszája. Aztán szétszerelés után kiderült, hogy a beletákolt, papír nélküli 1,8-as motorban három dugattyúgyűrű törött, és repedt a hengerfeje. Kuka. A hátsó hídon tenyérnyi foltok, a kardán berhelt, az ülések egy E21-esből vannak. De a kasztni igazából nem volt reménytelen, legalább ennyi.

Két bontott autóval és kilenc hónappal később, egy teljes szét-össze után büszkén feszítettem 17 évesen a kékre lefújt 02-esben. Ha leírnám, mi mindent éltem át azóta a BMW-vel, elfogyna a betű az internetről. Most mindenesetre itt állok a bódé mellett, és egészségesebb, mint valaha. Kereklámpás lett. Krómrácsos. És lesz még más meglepetés is.

Innen szép győzni

Ahhoz képest, hogy kétszer saját kezemmel lendített kalapáccsal lakatoltam, most urasan láttam neki a harmadik felújításának. Bevásároltam minden elérhető javítólemezt, ami nem volt irreálisan drága, és odaadtam az egyetlen lakatosnak, akiben megbízom. Őszintén remélem, hogy többen vannak, akik hasonló színvonalú munkát adnak ki a kezükből, de én Jenőt ismertem évek óta, és ő már látott néhány 02-est, tudja, mire kell figyelni.

Innentől hátradőlhettem a fotelban, és sörrel a kézben nézhettem a műsort. Majdnem úgy, mint most önök. Havonta egyszer-kétszer kinéztem a műhelybe, ámultam, amikor elkészült a padlólemez, hümmögtem, amikor belemezelődött az ajtó, és csak lestem, ahogy centiről centire újjáépül a kasztni. Mindössze egyszer öltöztem be melós ruhába, egy napsütéses szombati délelőttön, amikor visszatettem alá az első futóművet. A nagy buzgalomból még annyira futotta, hogy a bontott hátfalról levakarjam a festéket, minden más, ami a fotókon látszik, Jenő keze munkáját dicséri.

Nem kell majd gitthegyeket rakni rá

És tényleg annyira simán ment minden, hogy most, mielőtt nekiültem posztot írni, komoly alkotói válságot éltem át, mert ezúttal nincsenek szaftos sztorik, gigantikus szopások, ordas átverések. A legnagyobb meglepetés akkor ért, amikor kiderült, hogy kell egy hátsó rugótorony-javítólemez. Nem az volt a furcsa, hogy elrohadt, hanem hogy azt a csónak formájú, két arasz hosszú pléhdarabkát, amit pár éve még három-négyezer forintért bárhol lehetett kapni, most közel húszezerért kellett megrendelni Original BMW Teile matricával. Ezért lesznek egyre drágábbak a 02-esek.

Ettől eltekintve nem volt más dolgom, minthogy a végén átadjam a felújításra félretett zsét, elkísérjem a trélerest a garázsomig, és ujjongjak, hogy kész a kasztni. Egyúttal viszont nyakamba szakadt a teher, hogy mostantól nekem kell elbánnom vele. A kárpitosmunkára még futja talán, arra van is egy arany emberem, de a fényezést, motorépítést, futóműgyártást, fékreszelést meg minden apróságot nekem kell megoldanom.

Ezt is megette a rozsda - azt hittem, olcsóbban megúszom

Még szerencse, hogy laza határidőt szabtam meg magamnak. Jövő nyárra szeretnék elkészülni vele, de ha nem sikerül, az sem tragédia. A kapkodásból csak a baj van, különben is, ez egy hobbi. Amit nyomás alatt, görcsölve, határidőre hebrákolunk össze, az nekem nem az. Itt az autóval töltött idő élvezete a lényeg.

A következő, és egyben legkritikusabb művelet a fényezés lesz, amihez nem véletlenül közelítek behúzott nyakkal. Számtalanszor fújtam már, javítgattam foltokat, még egy-egy teli elemmel is egész jól elbántam, de komplett autót, kívül-belül még sosem fényeztem. Nem az utolsó művelettől félek, hanem az elsőtől.

A végén rátüsszenteni a fedőréteget, az már valahogy menni fog. Ha megfolyik, felhős lesz vagy narancsos, legfeljebb kipolírozom, visszacsiszolom, vagy csak simán úgy hagyom. Megtanították a hosszú évek találkozós buzulásai, de leginkább a jólnevelt veterános és a saját júzerprofilom közötti áthidalhatatlan szakadék, hogy a piperkőc fényezés nem tesz boldoggá. Rá lehet költeni súlyos százezreket, de aztán kétszer rásüt a nap, háromszor becsapom az ajtót és már hullámos az oldala. A 02-esnél legalábbis gyakori tünet. Ha ezt valami kőprofi fényezéssel ki is lehet védeni, a bevásárlókocsit az ósanparkolóban tutira nem. A kuplungégető pappert a szűk beállóhelyen pláne. Utálok rettegni, és egyáltalán nem hoz lázba egy tökéletes fényezés. Vigyázba vágom magam előtte, tisztelem, becsülöm a hibátlan, mélyen csillogó, vasalt felületeket, de köszönöm, nem tartok igényt rá.

Mit kenjek rá, hogy sokáig ilyen maradjon?

Ha lefelé haladunk a látható szín felől, nagyjából tudom, mit minek kell követnie. Egész jól megy a gittkeverés, a felkenés is nagyjából a kezemben van, a csiszolásnál is megütöm azt a szintet, ami nekem elég. A ráncok a homlokomon a legalsó réteg miatt jelentek meg. Mit kenjek az új lemezre? Meggyőződésem, hogy ez a legfontosabb a korrózió megelőzése szempontjából, és engem az egész fényezésnek nevezett buliból szinte kizárólag ez érdekel.

Sokáig hittem a németek által istenített Fertanban, de úgy tűnik, nem vált be. Az előző két felújításnál azt kentem a felületi rozsdára, de most, hogy újra szétbontottam, láttam, mit ér. Semmit. Lehet, hogy létezik az a technológia, amivel hatékonyan meggátolja a korrózió továbbterjedését, de én azt már nem szeretném elsajátítani.

Most is van néhány hely, ahol nagyobb rontás lett volna szétflexelni az elemet, mint meghagyni pár négyzetcentiméter barnás foltot az egyébként ép lemezen, és hetek óta agyalok, mit kezdjek ezekkel. A Peugeot-n kipróbáltam a Korantot, meggyőzőnek is tűnt, csak éppen sosem keményedett ki annyira, hogy csiszolható legyen. Lehet, hogy pont ez a lényege, de nem merek egy körömmel benyomható felületre tovább építkezni. Jelen állás szerint a Brunox a befutó, de azzal meg nincs semmi tapasztalatom.

Ki költözik majd ide?

Ahol pedig új, egészséges lemezt hegesztett be Jenő, ott is kétségek gyötörnek. Belülről és alulról hagyományos barna alapozót kapott, hogy ne marjon bele a rozsda, amíg meg nem kapja a rendes festést, de néha odáig merészkedek gondolatban, hogy lemossam róla ezt az egykomponenses védőréteget. Ép vasra a legjobb alapnak ugyanis a néhány mikronos sárga vagy zöld bemaró alapozót tartom, és akkor rendesen, az elejétől fogva két komponenssel lehet végig építgetni a rétegeket. Persze nyilván már most túl van lihegve a téma, csak ilyenkor, amikor éppen több hónapnyi lemezmunka készült el, és az eredmény pazar, a tulajdonos az örökkévalóságnak szeretné konzerválni ezt az állapotot. Érthető, nem?

Ezért már hónapokkal ezelőtt elkezdtem beleásni magam a témába. Földrajzilag és filozófiában az igen fejlett német veterános ipar áll közel hozzánk, így a terebélyesre hizlalt germán hiedelemrendszert kezdtem kóstolgatni. A korrózióvédelem még olyanabb téma, mint az olajkérdés, szinte lehetetlen bizonyítani, úgyhogy hinni kell. Csak az nekem nemigen megy.

De egy szép este kihúztam a legendáriumból a frízek földjéről származó Zn95 névre hallgató csodabalzsamot, ami első olvasatra megfogott. Ez az alapozó 95 százalékban cinkből, magyarul horganyból áll, amit ugye, elég eredményesen használnak rozsda ellen, csak éppen nehezen mászik fel a vasra, vagy áram kell hozzá, ez a galvanikus eljárás, vagy egy pokoli meleg kád, amiben a tűzihorganyzást készítik. Nos, a Zn95 készítője azt állítja, hogy a szer hasonló kötést hoz létre a vassal, mint a fenti, karosszérialemeznél nehézkesen alkalmazható eljárások, és a felkenés után drótkefével sem lehet levakarni a cuccot - csak kifényesedik.

Varázsszer vagy ámítás?

Pimaszul drágán adják, de rendeltem belőle egy kilót. Majdnem azt írtam, hogy egy litert, de annál jóval kisebb a bödön, és az is csak úgy harmadig van. Sokkal bizalomgerjesztőbb, mint a horganysprék, azokban egyáltalán nem tudok hinni. De ezt most felkentem egy gondosan zsírtalanított, pőre lemezfelületre az autón, és jelenleg várom, hogy teljesen megszilárduljon. Aztán nekimegyek drótkefével, és majd meglátjuk. Be fogok számolni a tapasztalatokról.

Addig is remek elfoglaltságot találtam, amivel még tudom húzni egy kicsit az időt. Elkezdtem felaggatni a kritikusabb csetreszeket a kasztnira, főleg azoknál a részeknél, ahol komolyabb átalakítás történt. Kezdtem a törött, bontott orrból összefoltozott homlokfalnál, amire megpróbáltam felilleszteni a krómrácsot. Nem ért meglepetésként, hogy elsőre hülyén áll, tudtam, hogy itt még igazítani kell. De miután megnéztem vagy két tucat gyári és felújított autóról készült fotót, hogy képben legyek, hogyan kéne állnia, rá kellett döbbennem, hogy a krómrácsos 02-eseken általában csálé a rács, csak nem tűnik fel, mert elviszi a szemet a csillogó fém. Azért dolgozok még rajta egy keveset, hogy félig-meddig rendesen beüljön a helyére.

Ezen még kicsit igazítani kell

Következőként évtizedes vágyamat, a kerek hátsó lámpát biggyesztettem fel a szintén törött autóról bontott hátfalra. Itt is kellett kicsit reszelni a lyukakon, pár kalapácsütéssel igazítani a lemezen, hogy szépen felfeküdjenek a krómkarikák. Közben pedig szép lassan leesett, hogy ezt bizony végig kell csinálni a lökhárítókkal, a díszlécekkel, az indexekkel, és még sorolhatnám.

Papoltam én régebben, amikor napi szinten foglalkoztam a veteránokkal, hogy a lemezmunka után, fényezés előtt gyakorlatilag össze kell rakni az autót, ha nem rest az emberfia, rengeteg bosszúságot és hajtépést lehet megelőzni ezzel. A fényezett kasztnit már nem lehet csak úgy egyengetni a félkilós kalapáccsal. De a saját, szívemcsücske-projektnél majdnem elblicceltem ezt a fontos lépést. Pedig ez is mekkora élvezet.

Nem akart fent maradni a fotó kedvéért odabiggyesztett díszléc

Így állunk 2012 augusztusában az 1975-ös, nagyjából 71-es dizájnra visszaöregített 1602-essel. Remélem, jövő ilyenkor már zsírosan fognak hörögni a 45-ös Weberek, dús benzinfelhővel a tüték előtt, és a kannahangú M10-es blokk könnyedén forgatja meg a sperren keresztül a semi-slickeket. Hadd búcsúzzak ezzel a többség számára nehezen dekódolható mondattal, hogy kellő feszültséget teremtsek a következő posztban kibontandó témákhoz.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr974743254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

W_Pooh 2012.09.02. 07:31:39

Csak így tovább :)

Prosztó 2012.09.02. 07:34:40

Hogy lehet eddig hagyni rohadni egy autót?

terrorjony 2012.09.02. 07:39:05

wow... ez egy nagyon szép autó (lesz, remélhetőleg). Hajrá!

dreamhotep 2012.09.02. 08:01:32

Bandi ez eddig a legjobb írásod!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.02. 08:03:59

Hát lesz még vele meló :D Hajrá :)
Az utolsó mondatban meg mi nem lenne érthető? :)

nyikk 2012.09.02. 08:10:47

Ez az, ami Egerben készül?
Minap azt hittem,ezzel találkoztam.Bratyóm Egerben közösen bérel műhelyt egy egy másik kasznissal, akinél szintén áll e gy 02-s, hasonlóan kibelezve, kikasznizva.Az állítólag megy Szlovákájba, teljes horganyfürdőre...

Ronin_ 2012.09.02. 08:17:03

Kitartást hozzá, engem is érdekel a Zn95-ös cucc, mert előbb-utóbb esedékes lesz rendbetenni ezt-azt a Taunuson, mert 2000-ben volt festve. Bár az átrozsdásodás, lemezpárolgás:-) még nem jelentkezett rajta.

Ronin_ 2012.09.02. 08:18:50

Ja, azért nem kellett volna hagyni, hogy a Rozsda Maris ennyire megegye, de mindenkinek lehetősége szerint. Legközelebb, ha még nálad lesz, úgysem fogod hagyni, hogy ennyire elfajuljon a helyzet.

mmjr 2012.09.02. 08:18:52

András, te nagyobb mazochista vagy Csikós!
Még szerencse, hogy annak idején nem a GTV-t vetted meg, azzal még nagyobb lenne a sz..ás faktor.
Őszintén becsüllek, hogy nekiálltál ennek a munkának.
Áll egy 1983-as Giulietta a garázsomban (eredeti gyári fénnyel!), de sajnos nem tudok ennyi energiát rászánni.

mmjr 2012.09.02. 08:26:46

András, te nagyobb mazochista vagy mint Csikós!
Lesz ezzel is feladat bőven. Még szerencse, hogy annak idején nem a GTV-t vetted meg, na azzal még ennél is több munka lenne.

jozsika1971 2012.09.02. 08:32:11

Na, végre van egy normális ember ki nem esik át a paci túlsó felére.....

ccvv 2012.09.02. 08:34:49

"Jaj, szobor lesz ez is!..."

Ahogy öregszenek a TC-s fiúk, megállapodnak, lassacskán telik mindenkinek a saját szobrára.

ccvv 2012.09.02. 08:39:19

Kicsit 'egyik szemem sír'-érzés - most olvastam a Hangyász-fail-bejegyzést.

Szép napot.

Z o z ó 2012.09.02. 08:42:16

gyönyörű ez az autó:)Szép lesz, hajrá!:)

ccvv 2012.09.02. 08:49:14

Igaz, persze, az autó is tetszik meg a gazdája elszántsága is!

v200 2012.09.02. 09:03:10

talán a legszebb valaha készült bmw. sokszor azon gondolkodok hogy miért nem kezdik el újra gyártani.(limitált kiadásban,kuriózumként.legalább)

GregDzsi 2012.09.02. 09:03:46

@ColT: nekem pl. a "tüte":) Azmiaz?
Amúgy meg hajrá Bandi!

bazsimoci 2012.09.02. 09:05:19

A 2006-os Oldtimer Markt-nak (Nr37) van egy különkiadása amiben egy ilyesfajta BMW-t lakatolnak. Ott is cserélni kellett a doblemezben azt a hajó alakú lemezt, de ott nem kaptak gyári javítóelemet, az egészet saját kézzel gyártották újra..

zöldi 2012.09.02. 09:24:56

meg mindig tartom: a Csikos flottat ezert.
Nagyon jo iras volt, sok kitartast,sok posztot ;)

mükkemakk 2012.09.02. 09:29:05

Ne sajnáld, készíts szobrot ebből -lassan mindenkinek lesz-, különben még egy nagy felújítás vár rád...nagyon szép kis autó lesz ez.

bonfred 2012.09.02. 09:30:01

Nagyon jó írás, most is megvolt a szokásos vasárnap reggeli autós cikk a kávé mellé. Várom a fejleményeket.

T1OK3 2012.09.02. 09:34:22

Valamelyik tévécsatornán láttam olyan fürdőt,hogy a már szétszerelt de korrodált kasztnit belemártják és az összes rozsda,festék,gitt,alvázvédő,gumialkatrész eltűnik róla.Utána irány a lakatos,majd a kilakatolt kocsi vissza a fürdőbe.Ezután a steril autó mehet a galvánfürdőbe.Ezt Magyarországon is jóárasítva eltudnám képzelni

GregDzsi 2012.09.02. 09:40:43

@moltam4300: Köszi, ma sem keltem fel hiába.
Mondjuk ez a találat volt a legjobb: e-beautybox.com/images/keszulek/vacuum01.jpg :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2012.09.02. 10:02:06

Szép ótó lesz főnökúr!

Az alapozásra meg próbálj pár tippet kérni a kaszni blogot író szakitól, nem tűnik teljesen fogalmatlannak a témához :)

Tényleg, az autópark hogy áll? A Fiestát gondolom már elcsaptad, Rozit meg a '02-t már tudjuk, Audi?

Katana750 2012.09.02. 10:04:55

@Gregdzsi: Nincs is jobb mint az anyatej,egyenesen a tejgyárból.No meg az 1602-es.

olahati 2012.09.02. 10:24:11

Veterán motoromat 2 komponensű műanyagos epoxi alapozóval fújtam le. Én sem értek hozzá,de jelenleg az összes nagy autófestő cég ezt ajánlotta.Még a veteránosok is. Car-system márkájú,és baráti áron volt. Nagyon gyorsan száradt,és kőkemény lett. Érdemes lenne utána nézni.....Fehér színű,ezért utána egységesíti a felső rétegeket is valamelyest.

misi46 2012.09.02. 10:24:31

De ugye azt a kormányt is lecseréli eredetire!

Peter78 2012.09.02. 10:29:32

A BRUNOX nagyon jó, már 4 éve használom!!!

vwpolo · http://edrink.blog.hu 2012.09.02. 10:30:00

és mi van a shitgunnal? Semmi hír hónapok óta?:(

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.09.02. 10:41:25

E30 M3 tetszik a legjobban nekem a kicsik közül.Se elötte sem utána nem volt olyan szép ,kis BMW.
NEKEM EZ még túl játék autónak tünik.

S8 Phantom 2012.09.02. 10:58:54

Mit vársz egy ilyen kocsitól? Nem szép, nem jó, nem legendás, csak rengeteg pénzt fog felemészteni. Ráadásul semmire sem jó akár makulátlan akár nem.

Mumia 2012.09.02. 11:08:02

Azért án kiváncsi lennék mennyibe kerül egy ilyen szintű lakatolás. Ha nem is konkrét összeget, de legalább egy közelítő adatot írhattál volna.

autokatalog 2012.09.02. 11:08:29

"De a bejárattól nem messze, óriási csődület közepén valami furcsaság állt. Nem egy hétköznapi nyugati autó, Fiat vagy Opel, hanem egy BMW. És nem 3-as, amit jól ismertem, hanem valami régebbi. Be kellett furakodnom a lábak között.

Mekkora vagány volt a 2002-es tulajdonosa. Bőrjakóban nyomta, Marlborót szívott, és kábé három új Zsiguli árát kérte a tizenéves, akkoriban ősöregnek számító Bömösért."

Picit kevesebb romantikat: 1984 telen egy vadiuj "ezerot-ess"-ert,Nullaotosert, plane az akkor debutalt Nullahetesert 2-250-et kertek a piacon.Ezeknek a hivatalos uj ara is boven 170 folott volt mar akkor is.Harom uj zsiguli(feketepiaci) arabol pedig mar nem tizeneves romot hanem egyeves, negyhengeres E30-at vasarolhattal amik 650 ezertol parosaval alltak a placcon.Csodulet meg az akkor mar ott nemgyszer elofordult nullkilometeres 126-os 380SE vagy Corvette,estleg a millio felett, harmasaval kinalt szinten vadiuj 190-esek korul lehetett de biztos,hogy nem egy evtizedes modell elott aminek az ara 150-160 körül mozgott,boven az "egyzsigulinyi" ertek alatt.Haromotvenert kinalt 116-ostol,E21-tol,valamivel olcsobb 115-ostol,E12-ktol pedig nyuzsgott a parkolo.
A tucatszam kinalt fiatal 123-asok sem keltettek mar akkor sem kulonosebb feltunest ellenteben a szinten tobb peldanyban kinalt vadiuj 626-os Mazdaval.
Aki nem hiszi nyalazgassa nyugodtan a korabeli AM "Autok es arak" c. rovatat...

amenta 2012.09.02. 11:44:27

Tárnokon vetted, nem véletlen az ősz utca végén?

amenta 2012.09.02. 11:48:29

@T1OK3: Van ilyen, pl orosházán, az árat nem mertem megkérdezni.
Galvanizálót meg tudok olcsóért, jól dolgozik, (3-4 éve horganyoztattam egy motor vázát, nem lett lefestve, kapott havat esőt mindent, de még fényes) a kasznin kívül kb minden befér a kádjába.

gőzhenger 2012.09.02. 11:51:01

Na meg egy auto ami a csorosag miatt nem fog elkeszulni soha?

bertrollnok 2012.09.02. 11:53:06

Hozzá ne nyúlj a "fényezéshez"! Kész a rat-BMW.
(És egy kicsit még komolyan is gondolom...)

Rocko- 2012.09.02. 12:02:43

@misi46: nem, és a beltér is marad így.

Rocko- 2012.09.02. 12:04:18

@S8 Phantom: ha megkapja azt az élményt amire számít (és már megkapta, nem két napja övé ez a kocsi), akkor bőven jó. onnantól meg pont mindegy hogy mennyire ikonikus vagy tetszetős.
(gyk: mi se szólunk bele hogy kit dugsz meg.)

Negrogo 2012.09.02. 12:08:20

Hihetetlen milyne jo kiallasu auto ez meg mindig. Plane ha kesz lesz es ilyen kb:
farm8.staticflickr.com/7019/6780299361_b5fbba4dc5_o.jpg

Kene de kene E39 melle. E30 is meg1x de egy 02-es egyre jobban...

Kiflitzsömlével 2012.09.02. 12:19:50

www.prostrip.co.uk/

@olahati: komkemeny nem jo (autora) mert konnyen reped. Ala beszivarod a nedvesseg, es ki nem jon, csak pusztit.

@Gyurma73: "NEKEM EZ még túl játék autónak tünik2."
pont az a jo benne.

@S8 Phantom: "Nem szép, nem jó, nem legendás, csak rengeteg pénzt fog felemészteni. Ráadásul semmire sem jó akár makulátlan akár nem. "
- bazi hulye velemeny. Masok alma akarmilyen, tisztelni kell!

@amenta: nem hiszem, hogy Hazankban van akkora kad, ahova egy auto befer, de ha te tudsz ilyet, akkor szolj, en is vinnem az automat.

Kiflitzsömlével 2012.09.02. 12:24:46

@gőzhenger: miert ne keszulne el? Andras ugyes gyerek, a jelenlegi TC gardabol (beleertve az informatikus Csikost is) a leghozzaertobb, leghitelesebb figura. Irasain van meg mit csiszolni, de 5-6 ev es belejon, es Csikos a labanyomat csokolgathatja. Maximum.

@vwpolo: Andras nem er ra, Ommm meg egyedul nem tud mit kezdeni vele.

butschq 2012.09.02. 12:32:59

jó lesz ez :) bár az én szívem a 02-es nem igazán mozgatja, de remek kiállása van a gépnek:)

ja és a hülyeség is meglegyen: fesd le fújós akrillal :D

Kiflitzsömlével 2012.09.02. 12:37:31

Kedves Stump Andras!!

"Mit kenjek az új lemezre? Meggyőződésem, hogy ez a legfontosabb a korrózió megelőzése szempontjából, és engem az egész fényezésnek nevezett buliból szinte kizárólag ez érdekel."

www.por15.com
www.bilthamber.com
www.rust.co.uk

Az utobbi 2-vel szemelyes, elso kezbol szarmazo tapasztalataim vannak. Meg(k)erik az arukat. A rust.co.uk-rol szinte minden termeket hasznaltam mar, es mondhatom, kitunoek. Legjobban a tanktomito keszletukkel vagyok elegedett. Meg jobb kombinacio a magas cinktartalmu (eredetileg hajoipari alapozo) bilthamberrel alapozni es a rust alvazfestekevel 2 reteg. En ezeket alkalmazom minden futomu elemen.

Es a legfontosabbat ne felejtsd el Andras!
FELULET ELOKESZITES!
Ezen all vagy bukik minden! Bizony, a festes alol evek multan elobuggyano dudorok, v rozsdafoltok oka, hogy nem lett zsirtalanitva/rozsdatlanitva megfeleloen a lemez. Ha ez azt jelenti, hogy az eldugott sarkokban dremelezel, akkor azt, de sajnos nem lehet elkerulni. Igen babra munka.

Aztan a masik pedig az, hogy amit elokeszitesz, az is berozsdal a szabad levegon is, amig a masik resszel folytatod. Ez ellen ugy vedekezhetsz, hogy lefoszfatozod amit aznap csinaltal. Aztant ha alapozasra kerul a sor, akkor enhen lecsiszolod, es alapozol. A foszfat onmagaban 1-2 honapig ved, de ha idonkent atkened, akkor tovabb is. A foszfatot en a rust-rol rendeltem, de van mashol is.

A ZN95-rol irott tapasztalataidra kivancsi vagyok, bar van egy olyan velemenyem, hogy sok hasonlo cucc van, 1 gyarban gyartjak es kulonbozo markanevu dobozokba rakjak. Ilyen hasonlo dolog a Zinga is.

"Most is van néhány hely, ahol nagyobb rontás lett volna szétflexelni az elemet, mint meghagyni pár négyzetcentiméter barnás foltot az egyébként ép lemezen, és hetek óta agyalok, mit kezdjek ezekkel"

- a nagyjat drotkorongozd, az aprajat csiszold, mosd le sosavval, es BOSEGES vizzel, torold le a vizet, aztan rogton, perceken belul foszfatozd be! Ez a sosavas eljaras csak ott alkalmazhato, ahol nem megy a lemezek koze a viz/sosav (hegesztesek, korcolasok) mert onnan ki nem jon csak pusztit. Tehat sik feluleteken.

A foszfatozottfeluletet lehet alapozni par napon/heten belul, addig nem kapja meg a rozsda.

"de néha odáig merészkedek gondolatban, hogy lemossam róla ezt az egykomponenses védőréteget."
"Ép vasra a legjobb alapnak ugyanis a néhány mikronos sárga vagy zöld bemaró alapozót tartom, és akkor rendesen, az elejétől fogva két komponenssel lehet végig építgetni a rétegeket. "
- helyes, en is azt tennem.

"Persze nyilván már most túl van lihegve a téma, csak ilyenkor, amikor éppen több hónapnyi lemezmunka készült el, és az eredmény pazar, a tulajdonos az örökkévalóságnak szeretné konzerválni ezt az állapotot."

-OOO, nincs tullihegve, egyaltalan. Ha az alapok szarok, akkor a tobbi sem lesz jo. A legfontosabb lepesnel tartasz, legyel korultenkinto es oszd meg velunk a tapasztalataidat!!!!

butschq 2012.09.02. 12:39:53

én mostanában ezzel szemezgetek:
www.hasznaltauto.hu/auto/bmw/325/bmw_325i_117000km_megkimelt_allapot-6091961
bár a preis-t kicsit sokkalom érte, de eddig nyomós indokot nem tudtak mondani, hogy ne telefonálgassak :)

fetyisob 2012.09.02. 12:46:20

tetszik a kocsi!
A 80 as évekbeli 3-as Bmw-k közül melyik az amelyiket érdemes venni mert még nem oldtimer de jó alap lesz hozzá?-kedves Stump?

killpest 2012.09.02. 13:01:44

@amenta: ez az " okos furdo " erdekelne engem is , tudnal par reszletet mondani errol , vagy arrol hogy hol tudok utanezni ?

koszi

Dzso_bácsi 2012.09.02. 13:11:13

@butschq: Pedig ezek ilyen állapotban csak óriási mákkal mennek olcsóbban. (azaz ez a sacc/kb reális áruk). A gumiszönyegen és a felniken kívül babának tünik a bömbi. A toronymerevítöket nem értem, és picit kár érte, hogy nincs sem a motor, sem az utastér publikálva. Nagyon sok korabeli extrát tartalmaz ami eléggé ritkaság, alkalmi vétel:)

vadkertész 2012.09.02. 13:43:00

Szia!

Mi történt az arcoddal?
Nyárára különleges alapozót kapott?

Zoltán

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2012.09.02. 13:52:01

Az a motor érdekesen hangzik... dupla 45 -ös Weberrel... :)
(Aki nem érti a koncepciót, az előző cikkeket is figyelembe véve, az azt hiszem, nem ért semmit. :))) ).

butschq 2012.09.02. 13:54:32

@Dzso_bácsi: két hete kb. volt egy 7 kilóért, ugyancsak 25i, klíma, elektromos tető, ablak, bőr, bbs-eken, és gyári futóművel, pöpec külső és motortérrel. mire észbe kaptam elvitték.. rendben tartott e30-ast ma már nehezebb találni, mint fehér hollót.

ha odakerül a dolog, ennek repül a felni mindenképp, ne ágaskodjon, mint az ukránba járó cigicsempész szivar audik :)

pizo 2012.09.02. 14:02:29

@autokatalog: 1986 tavaszán vettünk 2017-est. 185000 Ft. volt a Merkúr ára. Valóban kb. 230-ért azonnal el lehetett volna adni.

Zoli

Dömijani 2012.09.02. 14:11:47

Ha tényleg kíváncsi vagy, melyik anyag hogyan védi meg a felületet, nem biztos, hogy a drótkefés teszt a legjobb. A rozsdagátló alapozó általában nem elegendő rozsdavédelmi rendszer: nem elég ellenálló (kemény) és nem zár légmentesen. Utána valamilyen fedőréteg(ek) kell még rá: közbenső alapozó, zománc, lakk, stb. Csekélyke tapasztalatom az, hogy több vékony réteg jobb, mint egy vastag. Nekem a padlólemezre (és alapozófestésre) gyárilag felrakott 3-4 mm-es bitumenréteg alatt borsónyi lyukak lettek a lemezen, anélkül, hogy ez látható lett volna. Ahogy olvasgatok itt, már néhány anyagot kipróbált a szerkesztőség csapata a saját autók felújítgatása során. Lehet, hogy érdemes lenne csinálni velük egy tesztet: tiszta új lemezre felhordani az anyagot a gyári előírás szerint (ha kell fedőréteggel együtt, mert úgy teljes), utána egy műa tálkába sósavat önteni és köré lerakosgatni a próbadarabokat - egy elszeparált helyiségben! Agresszívabb, mint a sófürdő. Pár nap múlva látható lesz az eredmény.

Lehet, hogy naiv vagyok, de nem hiszem, hogy az anyagon múlik a tartósság (értsd: sok jó szert árulnak, ami megfelel a célnak). Én inkább a gondos munkára tippelnék.

Ja, és ha már így áll a gép, teljesen lepucolnék róla mindent fémtisztára. Az új elemekről is, hogy egységes új bevonatrendszert kaphassanak. A "gittegyletiekkel" meg beszéld meg, nehogy az ajtót külön állványon csiszolják, mert akkor majd azon lehet bemutatni a föld görbületét - csakis felszerelve, egy síkba a sárvédőkkel!

Dömijani 2012.09.02. 14:25:23

@autokatalog: Ez a "szakmájuk"! Szinte minden cikkben vannak ilyen nagy dumák. Valamivel ki kell tölteni a képernyőt (vagy papírt) a fizetésért. Ha már tényanyag nincs, legalább szövegelnek valamit a kábítás kedvéért. :-)

misi46 2012.09.02. 14:56:55

@Rocko-: Bocs, de én ültem benne amikor még egyben volt,
és akkor is ez a kormányt használta András.
Már akkor szóvá tettem.

kkn 2012.09.02. 15:07:25

Nekem erről az autópiacról egy '88-as emlékem van, amikor faterom a 850SC-t akarta eladni. Mellette láttuk a konkurenciát is, egy metálzöldet, rohadósabban, mint a miénk, és egy fehéret, telibe kenve ecsettel.
Ez az ecsetes dolog jó móka, pár évvel később a túrkevei középiskolai tanműhelybe műszakira behoztak egy Ladát. Vadiúj, szép fénye volt, olyan narancsos-piros. Csak az is ecsettel kenve. Amikor kérdeztük erről a papát, azt mondta, nem értünk hozzá, most fújták neki odaát az AFIT-ban. Gondolom, jó pénzt fizetett érte, és hiába mutogattuk neki az ecsetszálak jól látható nyomait az egész kasztnin, nem akarta látni, hogy kiderüljön, drágáért jól átvágták.

misi46 2012.09.02. 15:24:31

@Rocko-: Igazad van én is megnéztem a saját képeimet.
Akkor az zavart, hogy nem gyári, és ez maradt meg
bennem.
Bocs, nem ittam még ma semmit, ez a baj.

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.09.02. 19:20:24

Szabad tudni, milyen nagyságrendű pénz egy ilyen szintű lakatolás?

Make Valamit · http://make.blog.hu 2012.09.02. 19:46:10

@bervas: Bandi megírja ha akarja, de személyes tapasztaltom, az ilyen szintű szétrohadás helyrerántása nem áll meg 300 alatt.

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.09.02. 21:05:33

Hasonló állapotú, más típusú kocsiban gondolkodom. Eddig 700e és 1,5 millió közötti árakat mondtak. Kíváncsi lennék, ez a BMW mennyire passzol bele a becslésbe.

NINJA 2012.09.02. 21:42:41

@butschq: Biztosan te is tudod hogy ez a km óra állás nem lehet igaz.De ettől függetlenül lehet jó vétel, főleg most a nagy motoros benzinest senki nem veszi mert drága a benzin.

The Great Destroyer 2012.09.02. 22:11:14

Egy 10 évnél öregebb használt autót normálisan gatyábarázni minium 2 misi. Hasonló cipőben járok, nincs olcsóbb megoldás. Amikor olcsóbban lehet kijönni, akkor az már nem összeegyeztethető azzal a rajongással, ami arra vesz rá minket, hogy több havi kemény munkával megkeresett pénzünket ilyen mások által lenézett romokba öljük. Ez egy ilyen hobbi :).

Pas de probleme 2012.09.02. 22:11:16

Kevésen múlt, hogy annak idején édesapám egy ilyen 1602-est hozzon haza a kiküldetésből. Abból nem lett semmi, de a vírust megkaptam én is. Sokért nem adnám, ha egy ilyet beállíthatnék a garázsba.
Sok sikert a projekthez! Kérünk szépen sok cikket, sok fotót!

Phrascarica 2012.09.02. 22:43:20

@autokatalog: "1984 telen egy vadiuj "ezerot-ess"-ert,Nullaotosert, plane az akkor debutalt Nullahetesert 2-250-et kertek a piacon"
Jóval többet, 350-400 között mentek a 2107-esek,de volt aki adott érte 450-et is ;)

Stump András 2012.09.02. 23:05:33

@Prosztó: @Ronin_: Nézzétek meg, milyen volt, amikor Csikós Zsolt tesztelte. Szétbontva minden durvábban néz ki.
@nyikk: Ez Budapesten készül, de a horganyfürdő izgalmasan hangzik.
@ccvv: @mükkemakk: Nem lesz szobor. Rendesen meg lesz csinálva, de használni fogom.
@T1OK3: A festéklemaratás és a kataforetikus alapozás úgy 3-4 ezer euróért megy, úgy, ahogy mondod, és én csak német üzemekről tudok, ahol erre ráálltak. Tök jó, de ehhez a projekthez irreális.
@Make Valamit: XR2-ről lesz hamarosan poszt, Audiról nem.
@misi46: Másik kormány lesz, ez csak a tologatós. De nem eredeti, bocs.
@vwpolo: A Shitgun hamarosan újjáéled. Csak figyelj.
@amenta: A Tárnokot Érddel összekötő főúton vettem.
@gőzhenger: Nyugi, ez már többször elkészült.
@bertrollnok: Én is agyaltam már ezen. De sajnos nem lenne tartós.
@fetyisob: Minél újabb, annál puhább. Viszont az E21 is drága már sajnos.
@vadkertész: Egy darabig szüneteltettem a borotválkozást.
@bervas: 700 alatt volt, 300 fölött. De ha nincsenek javítóelemek, simán reális lehet, amit mondtak.

Kiflitzsömlével 2012.09.02. 23:27:37

@Stump András: "A festéklemaratás és a kataforetikus alapozás úgy 3-4 ezer euróért megy, úgy, ahogy mondod, és én csak német üzemekről tudok,"

- kerhetek linket? Engem feltetlenul erdekel, de talan masokat is. Koszonom elore is.

delmarco 2012.09.03. 04:00:55

@Stump András: egy nemet velemenya a Z95-rol aki mar brobalta... hatha hasznos lehet mielott?!

www.rostschutz-forum.de/forum46030/messages/5481.htm

delmarco 2012.09.03. 04:12:58

@Kiflitzsömlével: Valoban igy van 4000euro kb. nem legenda...

A francia hatrtol nem messze levo del-nemet varosban foglalkoznak vele az Oldtimer Markt nemet veteranujsagnak volt egy Saab 96 felujitasal kapcsolatos cikke es ott bemutattak a folyamatot a festeklemaratassal egyutt majd ahogyan a vedofeluletet kepzo furdobe martottak a femtiszta karosszeriat igencsak profi munka volt az egesz project.
Ha erdekel a cimuk 3het mulva meg tudom adni a cimuket mert az ujsag amiben a cimuk van jelenleg tolem 900km-re van :)

eszkütyü 2012.09.03. 08:20:37

Super Rost Killer a Loctite-tól. Nekem eddig bevált. Unix, néha a Trost is forgalmazza.

Alf (törölt) 2012.09.03. 11:00:08

@Stump András: Mike Sander's is lesz, vagy az csak nem szétbontott kocsinál érdemes?

Zolus84 2012.09.03. 13:03:23

@butschq: Szia,

Én már felhívtam a kiszemelt 25-ös tulaját. Nem gyári a motorja, 320-as papírjai vannak. Emellett a futómű a képek alapján kissé fura. A fara magas, az eleje alacsony, és az első kerék mintha furcsán hátrébb lenne a megszokottnál. Mivel nem gyári 25-ös, szerintem nem fogja tartani az árát, ezért megnézni már nem mentem el.

butschq 2012.09.03. 14:24:56

@NINJA: ó nekünk a 7 éves kocsinkban van 120 ezer, 20 év feletti autóknál én már nem is nézem a km óra állását :)

@Zolus84: rendes gyári 25-öst találni még nehezebb, mint jó állapotút... mint mikor 318is-t kerestem, 10-ből 9 mind papiros volt. Vagy 316i-ből csinálták, vagy e36-ból építették át. broáf

Stump András 2012.09.03. 16:04:21

@Alf: Lesz Mike Sander's, már ott a bödön az autó mellett.
@Kiflitzsömlével: Megvan otthon a delmarco által említett Oldtimer Markt, este megnézem a cégeket, ha nem felejtem el.

beczes (törölt) 2012.09.03. 16:27:12

@Stump András: ezt is jó volt olvasni, de az XR2-re én is nagyon kíváncsi vagyok, valamiért nagyon megfogott az az autó!

Stump András 2012.09.03. 21:36:19

@Kiflitzsömlével: www.abbeiz.de, ezt ajánlják a júliusi Oldtimer Marktban, mint legolcsóbb cég. Megcsinálják a lemaratást és a KTL-alapozást is.

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2012.09.04. 08:49:22

Szegény autó áll millió egy színből és elemből! De ha kész lesz, akkor becsülendő kis gép lesz!

Kiflitzsömlével 2012.09.04. 10:28:55

@Alf: Ezt a horganyzast nem tartom jo otletnek, mert pont ott nem ved, ahol legjobban szukseges lenne, a lemezek kozt, a ponthegeszteseknel. Ahol nem tud kiszellozni, es ezert ott indul meg a rozsda. Horganyzasnal a kovetkezo tortenik. Bemeritik a kadba, a kaszni maga a katod, es a kad oldalan levo zink elekrodak az anod. Az elektromos aram hatasara vandorolnak a zink atomok a vas (kaszni) feluletere, es ott megtapadnak. Ez alatt az elektroda elfogy. Nyilvanvaloan eloszor a nagy feluletekre rakodnak le az atomok, majd kesobb az eldugott reszekre. Erre ra lehet segiteni a kadban levo folyadek keveresevel, tehat a folyadekban a vas fele tarto zink atomok aramlasi iranya megvaltozik. Azonban nem hiszem, hogy olyan profi kevero rendszer van a kadban, ami segit egyenletesen eljuttatni a zink atomokat a kaszni feluleten mindenhol. Most ebbol a leirasbol mar latod, mi a gond ezzel az eljarsssal. Ugyanis a furdo rettento korroziv onmagaban.

@delmarco: @Stump András: Koszonom szepen!!

Alf (törölt) 2012.09.05. 12:58:06

@Kiflitzsömlével: te ezek szerint jobban értesz hozzá, mint én.

Azt tudom, hogy dániában horgynyoztak citroen kacsékat a 70es évek végén, és a dán tv-ben volt néhány éve egy műsor arról, hogy milyen állapotban vannak a kacsák - jó állapotban :)

S8 Phantom 2012.09.05. 13:21:02

@Rocko-: Kizárólag ikonikus és tetszetős nőket.

Alf (törölt) 2012.09.05. 13:59:07

@delmarco: a mi országunkból nem nézhető...

Alf (törölt) 2012.09.05. 14:59:03

@Stump András:
Meg tudnád mondani, mennyibe fogkerülni kb házilag a mike sanders't megcsinálni?

Most beszéltem valakivel, aki ilyet csinál Magyarországon profi szinten, azt mondta, ő pl felfűti a kasztnit :)

peti251 2012.09.15. 15:07:15

én meg annyi pézt szeretnék amiből ilyenre telik. én csak szopok itt borsodban a !jónak! számitó 120 ezer forintommal.

a homokszórás és utána budaprimer nem jó?
süti beállítások módosítása