Könnyed francia affér, mi?

  2012. augusztus 20. - Stump András Címkék: peugeot szerelem totalcar flotta rozi 504 tc flotta szerelős ezt az idiotat

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

csik_matrica_s.jpg

Este tíz múlt, gyűlnek a bogarak a garázsban percegő neoncsövek körül. Ernyedten ülök a sámlin, sokat kivett belőlem a reggel óta tartó szerelés. Még gyorsan felfújom a gumikat, hogy a holnapi Belsőség-találkozóra menet ne legyen gond, aztán irány haza, az ágyba. Pont elérem a jobb első gumi szelepét a sámliról, a satupad felől elkezdem magam felé húzni a kompresszor slagját. Nem jön. Az árgyélusát, beszorult a motorkiemelő zsiráf földre legórt gémje alá. Odanyúlok ballal, hogy kiszabadítsam. Tupp, egy tompa puffanás, hüvelykujjamra borul a félmázsás vasdarab. Au.

Ilyen az én wellness-hétvégém

Visszahuppanok a sámlira, fogdosom az ujjam, mozog. Szuszogok kicsit, tán káromkodok is egyet, erre, mintha hívtam volna, megjelenik Lucifer a Peugeot mellett. Gomolygó kénszaga átüt a garázsban uralkodó fáradt olajba hullott vasporillaton, fekete a képe, mintha két álló héten át flexelt volna brikettet. Kicsi, mint egy százéves vénasszony, feje épp az 504-es tetővonaláig ér. Fülén kienged egy kis fehér füstöt, koppant egyet rozsdás nyelű háromágú villájával, majd szúrós tekintetével annyit mond: ejnye! Aztán eltűnik.

Ideje végiggondolnom, hogyan jutottam el eddig Rozival. Most éppen van is időm, míg lüktetve dagad az ujjam.

Lássuk: adagolóproblémák, diszkrét olajfolyás, generátormizéria, egy széthullott gyújtáskapcsoló és lötyögős futómű. Igazából nem volt hosszú Rozi hibalistája, amikor megvettem, mégis fél év telt el az utolsó naplóbejegyzés óta, amikor már úgy tűnt, túl vagyunk a nehezén. És csak most kezd lassan visszaszivárogni a közutakra, Frankensteinként riogatva a járókelőket, de késznek titulálni az egész buddhista egyház összes jóindulatával sem tudnám.

Nyugi, már nem ez a kancsal hátsó lámpabura van rajta

Ellenben mindent meg tudok magyarázni.

Akármilyen végzetes, önpusztító, sorsszerű történetként indult az 504-esem megszerzése, egy kis maszatolással el lehetett volna sütni úgynevezett átmeneti projektnek. Amíg a 1602-esemet máshol kalapálják formába, üresen ásít a garázs, szinte kívánja a friss rozsdát, no meg én sem túrhatom az internetet egész hétvégén az alkatrészek után, kell a kosz a köröm alá. Jól jön ilyenkor egy Rozi-féle könnyed francia affér.

Rendben, amikor megvettem, a tapasztalt szem már látta, nem egy százméteres sprint következik majd a hosszú bemelegítés után, de a maratont könnyen torzítja a lelkesedés délutáni kocogássá. Végül Ironman lett belőle - nem gond, hozzá tartozik a műfajhoz.

Mindig a szépre kell koncentrálni

Azt most ne feszegessük, mennyivel okosabb lett volna a BMW kiszerelt alkatrészeivel szöszmötölni, akár meg is tudtam volna építeni az új motorját, amíg a lakatosnál elkészül a fészlift. Még ennél is sokkal meggondolatlanabb volt impulzusvásárlásom, az XR2, ami egy jól irányzott bodicsekkel kitaszajtotta Rozit a garázsból, hogy néhány villámjavítás után megajándékozzon pár nap önfeledt betyárkodással. Miatta minimum egy hónapig C vágányon volt a Pözsó, nem csoda, hogy megorrolt. Mert - visszatekintve már egyértelműen látszik - az átlagosnál jóval nyögvenyelősebben kezdett bimbózni kapcsolatunk.

Ott van mindjárt a generátor. Tévénézés közben, félálomban össze lehet rakni egy ilyen primitív szerkezetet, igazából fel sem akartam írni a hibajegyzékbe, mert tovább tart megrajzolni a kilenc betűt, mint megoldani a problémát. Tartalék is volt, igaz, másik gyártmányú, de kettőből egyet megjavítani tényleg nem nagy kunszt. Aztán kiderült, hogy mindkettőben szétégett a diódahíd, amely cseréje már szétrepesztette volna a feszes költségvetést, ráadásul nagyon nem bízok már az utángyártott alkatrészekben.

Nem nagy ügy, gondoltam, hiszen a Sierrába ugyanezt a motort szerelték, kerítek egy Sierra-generátort. Azt nyilván fillérekért vágják az ember után, tucatautó. Ékszíjpálya van bőven a főtengely szíjtárcsáján, valamelyikre felakasztom majd, csak legyen meg a felfogatása a motorblokkra.

Balra a Sierra-generátor, jobbra, ami benne volt

Majdnem igazam lett. Sikerült találni egy jó kis bontott Bosch-generátort, tartóöntvénnyel együtt. Olcsó nem volt, ellenben a hatvannyolc lehetséges variáció közül, ahogy fel lehetett műteni a blokkra, egyik sem adta ki. A leggyáribbnak tűnő pozícióban, ha lefelé lógattam a blokk oldalán, majdnem jó volt, csak épp az autó orrát tartó keresztgerenda volt útban neki. Úgy okoskodtam, az valószínűleg máshol van a Sierrában, ami magyarázatnak magyarázat, de nem oldja meg a problémámat.

Vegyük észre, hogy ez már a harmadik generátor volt, amely ugyan működőképesnek tűnt, csak egyszerűen nem lehetett felszerelni. Az első kettőt szétszedtem, kimértem, majd alkatrészt vadásztam hozzájuk. Pár nap elment, eredmény nulla. Ezzel meg, miután nagy nehezen felhajtottam, órákig pöcsöltem, aztán kiderült, hogy az istennek se megy fel. Nem a kedvenc nótámat dudorásztam, amikor előkotortam a generátoros ládát a garázsban.

P1110432

Öt különféle generátort sikerült felsorakoztatnom a satupadon, ami szóba jöhetett. Nem érdekelt már, hogy mennyire hasonlít az eredetire, csak működjön. Egy hathengeres BMW motorteréből kinyert Bosch-gyártmány lett a győztes - minimális kendácsolással fel lehetett csavarozni, csak a szíjtárcsa nem passzolt, szerencsére. Ha az is egy az egyben jó lett volna, agyfaszt kapok, mekkora kálváriát jártam be fölöslegesen. De át kellett tenni a Sierra dupla szíjtárcsáját, így legalább azt mondhatom, nem vettem hiába.

Párhuzamosan, egy másik szájjal, dolgoztam az adagolón. Azt már megírtam, mekkora buli volt kimosni belőle, no meg a komplett üzemanyagrendszerből a trutymákot, de az csak a bemelegítés volt. Utána már csak háromszor kellett le- és felszerelni, közben félórás önindító-nyenyergetéssel újra és újra megállapítani, hogy szépen szív a csodás gép, csak tolni nem tol. Ja, közben szét is szedtem néhány részét, de az igazán említésre sem méltó.

Néha persze megjelent néhány csepp gázolaj a nyomócsöveknél, amelyeken keresztül ugye a motorba jutna az anyag, de ez csak még rejtélyesebbé tette a hibajelenséget. Hiszen ez a motor járt, mielőtt leszedtem az adagolót, csak én szúrhattam el valamit a pucolásnál.

Milyen szép egy tiszta Bosch-adagoló... Kár, hogy nem működik

Végül megint atomjaira szedtem a jól ismert Bosch VE-t, és minden egyes alkatrészt aprólékosan végignéztem milliméterről milliméterre. Naná, hogy én szúrtam el. Elgörbült a szabályozókar, ami magától soha az életben nem görbül el, vagyis az összeszerelésnél valamit rosszul csinálhattam. Ennek eredményeként folyamatosan zéró mennyiséget adagolt az adagoló, vagyis már csak azt nem tudom megmagyarázni, hogyan jutott ki belőle mégis az a néhány csepp.

A lényeg a pöcök a jobb oldalon, az görbült el

Amikor éppen meguntam ezt a két csodálatos, orálisan kielégítendő problémát, volt még egy menekülőutam. Harmadik szálon a főtengely szíjtárcsáján tevékenykedtem, mivel a hűtő lebontása után egyértelműen látszott, az első szimering mellett fossa az olajat a motor igen intenzíven. Percek kérdése volt leszerelni a tárcsát, de az sem tartott soká, míg kiderült, a megoldás nem egy szimpla szimeringcsere lesz. A gyárilag köszörült tömítőfelületbe ugyanis akkora völgyet mart a kosz, amiben iskolás csoportok egész hétvégés kirándulást tarthattak volna.

Nem egy szép páros

Előbányásztam a Rozihoz kapott alkatrészek közül mindent, ami hasonlított rá, de csak egy még cifrább példányt találtam a kupac alján, amivel végképp semmit nem lehetett kezdeni. Kezdődött megint az agyalás: keressek egy jó Sierra-tárcsát, esztergáltassak hüvelyt a régire vagy esetleg alakítsam át más méretű szimeringhez. Motordoki segített, amikor megemlítettem neki az egyik hétfői értekezleten az aktuális feladatot - az SKF számomra eddig ismeretlen termékét, a futógyűrűt ajánlotta.

Lehet, hogy minden sufnimágus tud már róla, de azok kedvéért, akik nem, hadd lelkendezzek pár sort ezen a remek találmányon. Igazából pofonegyszerű az egész: egy alig pár tized vastagságú, hibátlanul megmunkált perselyhártyát ütünk fel a sérült felületre, amely éppen annyit feszít a gyári méretű szimeringen, amit még kibír. A felület tökéletes lesz, alá kell kenni egy kis tömítőanyagot, hogy ott se szivárogjon, a szereléshez szükséges eszközöket pedig adják a csomaghoz. Nem filléres cucc, de az a gyönyörű benne, hogy ha van polcon a boltban, azonnal megoldja a problémát, nem kell esztergályoshoz rohangálni.

Ráütni, karimát leszakítani, kész

Akkora örömmel igazgattam vissza a gyorsban megjavított tárcsát a főtengelyre, hogy először nem akartam hinni a fülemnek. Pedig koppant ott valami, ami nem lehetett más, mint a zsírral beragasztott íves retesz. Márpedig ha koppant, akkor lehullott. Be a vezérműlánchoz. És tényleg, miután újra lehúztam a tárcsát, a retesz sehol.

Legalább itt nem volt csúnya meglepetés

Nem először dugtam fel szíjtárcsát főtengelyre, ilyen mégsem történt eddig soha. Vezérműlánc-fedél le, ha már ott tartunk, utána feszítettem a láncot, kis hernyó a pasztából, fedél vissza, kopp. Megint beesett a retesz. Ugyanaz másodszor mindig gyorsabban megy - ha valakinek a közeljövőben le kell szedni az Indenor vezérműlánc-fedelét, már tízperces szintidővel vállalom a melót. A szétkopott horonyba végül ragasztóval tettem be a kis pöcköt, filccel jelöltem a tájolást, majd szájba vett zseblámpával szögmásodpercre pontosan helyeztem fel a tárcsát. Siker.

Új vízpumpa három euróért az Ebayről, egy formára öntött 504-es gumivízcső a Unixtól, szürreális módon polcról, néhány univerzális tömlő ide-oda és már indult is a Peugeot. A háromszor szétszedett adagoló mesésen ketyegett, a generátor pompás 14 voltot töltött, a szíjtárcsa - tárcsázta a szíjat. És a szétszerelés előtti kopogás megszűnt. Óriási örömömben táncot jártam Rozi körül, minden egyre húztam egyet a gázkaron, melegítgettem, hallgatgattam, tekergettem az adagolót.

Alakul a motortér

Annak, hogy a kartergázcső még nem volt leszabva és csak úgy fityegett a motortér szélén, akkor lett jelentősége, amikor egy nagyobb gázadásra kiköpött azon át vagy fél liter olajat, a koromfekete anyaggal beterítve a fél garázst. Rövid lett az örömünnep, egy bő fél órás, szitokszavakkal tarkított ronggyal törölgetés váltotta fel. De hogy a bánatba köphet ki egy oldalvezérelt motor a szuszogón keresztül sugárban olajat?

Annyi kartergáza nem volt, amivel meg lehetett volna magyarázni, különben sem olyan elcseszett konstrukció az Indenor XD2-es, hogy ilyesmit csinálna. Leszedtük a szelepfedelet Imivel, aki éppen akkor nézett be a garázsba bandázni, leműtöttük a himbasort. Aha, az olajozójárat tömítése szétmállott - kapott egy új rézgyűrűt. Biztos ott nyomta ki az olajat, amíg meg nem telt a hengerfej, aztán kifújta a felgyülemlett kartergáz. A biztonság kedvéért szelepfedél nélkül indítottuk be, hogy ellenőrizzük a tömítettséget. A himbasornál most minden rendben volt, viszont egy nagyobb gázfröccsre megint átment szökőkútba - az olajlefolyó járatokon tört fel a fekete anyag, most már saját szemünkkel láttuk.

Akárhogy agyaltunk, csak egy magyarázatot találtunk: túl sok benne az olaj. Ahogy a nívópálcát, ami egyébként minimum szintet mutatott, odamértük a blokk mellé, már fogtuk a fejünket. Az olajteknő felső pereméig sem ért le a pálca, vagyis majdnem a főtengelyig érhetett az olajszint. Tizenkét liter olajat fejtünk le belőle. A gyári mennyiség öt.

Az első futómű szilentgarnitúrája filléres tétel. Kellett is

Az első futómű felújítása rutinmunka volt. Ott szerencsére semmi különleges kaland nem várt, csak az alkatrészeket kellett felhajtani hozzá. Kapott két új lengéscsillapítót a Bárdiból, polcról, kicseréltem a benne felejtett szervós, ámde szervószivattyú nélkül működő kormányművet a hozzá kapott rásegítés nélkülire, új gömbfejeket, gumiharangokat kerítettem hozzá, a fillérekért beszerezhető összes szilentet cseréltem. A következő párszázezer kilométerre jónak kell lennie ennek a frontendnek.

Ugyanezt gondoltam a vadonatúj gyújtáskapcsolóról is, amit spórolás okán Marokkóból rendeltem. Olcsónak így sem nevezném, de a német és francia forrásokhoz képest majdnem féláron volt. Eredeti Neimant ígért az arab, aztán valami afrikai utángyártott vacakot küldött. Most már tudom, a Neiman, ami egy márkanév, a gyújtáskapcsoló szinonimája, mint nálunk a Rotring a tolóbetétes ceruzáé. Vagyis én voltam a félművelt, megérdemlem a selejtet. Végül az 504-es sorstársam, Dani által rám tukmált elektromos kapcsolóbetétet házasítottam az afrikai mechanikus zárral, így végre kulcs elfordításával lehetett indítózni, majdnem úgy, mint egy normális autóban, csak a bal oldalon. Ez már a típus sajátossága.

Ne vegyenek marokkói gyújtáskapcsolót

Ha jól emlékszem, ez volt a mechanikus és elektromos szerelés utolsó felvonása. Hátra volt még egy kis optikai tuning, hogy legalább messziről, sötétben jobban hasonlítson Rozi egy lefingott veteránautóra, mint egy düledező tyúkólra. Hogy milyen technológiákkal ködöltem bele a háztáji fényezésbe, fedje homály, viszont a szintén Danitól kapott gyönyörű krómtükrök felszereléséhez beszerzett lemezanyákról megemlékeznék a hozzám hasonló, garázs félhomályából csak az alkatrészbeszerzés idejére kimerészkedő gánymesterek kedvéért, hátha nem ismeri mindenki.

Nem egyszer futunk bele a feladatba, hogy egy lemezre szeretnénk oldható kötéssel felerősíteni valamit a lehetőségekhez képest elegáns megoldással. A lemez vékony, bele lehet erőltetni ugyan egy lemezcsavart, de az egyrészt fájdalmas tákolás, másrészt a rezgés sem tesz neki jót. Létezik az eggyel jobb, felcsúsztatható lemezanya, az legalább horganyzott, nem rohad úgy, mintha a karosszériába tekernénk a csavart, de annak sok hely kell. Külső tükör rögzítéséhez, mint a Peugeot esetében, szóba se jöhet.

Még egy ügyes kellék: kosaras lemezanya

A legnormálisabb megoldást erre a 02-es BMW-men ismertem meg, annál egy lemezkosárba ültetett, füles, metrikus anyát kell bejátszani egy csókos száj alakú lyukba az ajtón, aztán ebbe lehet tekerni a mérnöki szemmel elfogadhatóbb M4-es csavart. Nagyon hasonló a jobbféle csavarboltokban kapható kosaras, kerek lemezanya, amit a Peugeot-hoz vettem. Mindössze egy tízes furat kell neki a lemezen, ebben megszorul a kosár, és ahogy meghúzzuk benne az M4-es vagy M5-ös hengeres anyát, a lemez túloldalán kinyílik a kosár és atombiztosan rögzíti magát a lemezhez. Ami szavakkal leírva hülyén hangzik, a valóságban igen tisztességes megoldás - egy kis korrózióvédő olajos kezeléssel egybekötve ezzel a megnyugtató módszerrel sikerült felszerelni a külső tükröket. Sokat nem látni bennük, de milyen jól állnak a Rozinak!

Más ez, mint a fekete förmedvény, ami rajta volt

Már nem is emlékszem, talán a kuplungkiemelő hidraulika tolt ki még velem, amit egy laza délutáni karmantyúzással kellett gyógyítani. De június vége felé egyszer csak hirtelen eljutottunk addig az állapotig, hogy elkezdhettem használni az 504-est. Rettentő kíváncsian vártam, mit eszel ki az első kilométerekre, hiszen az világos volt, hogy egy közel öt évet állt, előtte agyontákolt autó nem fog a kezdetektől Toyotaként viselkedni.

Először a vattaúj gyújtáskapcsoló hullott szét. Nagyjából tíz indítást bírt, aztán kijött a betét a kulccsal együtt. Onnantól megint a csavarhúzós módszert kellett használni. Kicsit izgalmasabb volt a fék, amiről kiderült, hogy hosszú taposás esetén lassan elengedi a nyomást és szűnni kezd a fékhatás. Aztán összeszívta laposra a tankból előrejövő átlátszó csövet, vagyis valószínűleg maradt még a trutymóból a tank egyik zugában, eltömte. Ezt is sikerült útszélen javítani, úgy, hogy megcseréltem a szívó és a visszamenő ágat.

Bármilyen stílusos, jó nagy fos ez a szűrőfej

Kellemetlenebb volt a probléma gyönyörű, antik hatású, átlátszó ülepítőüveges, kézi pumpás üzemanyagszűrővel, amely kétszer megtréfált. Asztalon kipucolva állta a nyomáspróbát, új O-gyűrűkkel, új betéttel hogy is ne állta volna. Még a beépítés után is hajlandó volt buborékmentesen átengedni magán az üzemanyagot, viszont tíz-húsz kilométer után elkezdett ereszteni. Valahol. Amíg annyira fel nem habosította a gázolajat, hogy nem volt hajlandó menni a motor. Két ki-be után egy kettes Golf-szűrőre cseréltem, amin két csöcs van és kész. Nem szép, de működik.

Egy megoldandó probléma van még, amire viszont eddig nem sikerült kifundálni ki a megoldást. Kiderült ugyanis, hogy a lapos kusztom tank a csomagtartó alatt annyira lapos, hogy emelkedőn még akkor is képes levegőt szívni a motor a gyerekmatrac-méretű tartály elejébe hegesztett csövön át, amikor még van benne vagy húsz liter dízel. Kellemetlen, de fél tanktól fölfelé végülis használható.

A cintányér-dísztárcsák sokat dobnának a Dacia-felniken

A fékrendszer nagyobbik részét meg most szedtem rendbe, ez végződött a sámlin, törött ujjal meditálva. Azóta is bujkál bennem a kisördög, hogy kezd ez egy kicsit sok lenni. A hibát persze ott követtem el, hogy belehajszoltam magam egy tizennégy órás szerelésbe, a Belsőség-találkozóra lejutás szent céljával. Ilyenkor történnek a diszkóbalesetek. Pedig hányszor megfogadtam, hogy a hobbimat soha nem szorítom határidők közé, mert akkor a görcs megmérgezi a kikapcsolódást. Most legalább jól az eszembe vésem ezt a bölcsességet.

Na, messziről nem is rossz, ugye?

Hogy átmeneti projektnek mennyire vált be, ezek után azt hiszem, nem kell magyaráznom, de hallom, az utcára vonuló tömegek követelik a választ a kérdésre: milyen az 504-es mint autó? Mennyei, mennyei lesz, érzem. A mozgását már imádom, igazi francia hintó, és valamilyen megmagyarázhatatlan módon kanyarodni is tud. A motor egész fickós ezzel a rövid áttétellel, és a gyermekbetegségek kinövése után remélem, atom megbízható lesz. A belsejét kéne először élhetőbbé tenni, meg a fékrendszer felújítását befejezni, mert még mindig nem az igazi. Aztán egy ötös váltó és kész.

Nem komoly, kész persze sosem lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr54716096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

novothauto · http://novothauto.hu 2012.08.20. 15:52:17

@Stump András: Mondjuk tudok olyat, aki 5 év BME után ablaktörlő lapátot "fejleszt" napi 8 órában :)

Az tényleg nem alternatíva.

Rocko- 2012.08.20. 15:55:54

@Stump András: mondjuk a fent említett T-elegazáson is érdemes elgondolkodni, már ha belefér a tákolás keretei közé.

bandit1200 2012.08.20. 16:16:55

@Kiflitzsömlével:Nem írtam hogy szar jó ez. A mercikben az tetszett mindig hogy van egy kis szabályossága.Úgyértem szimmetrikus a motortér a beltér a kocsi vonalai vagy a hatása a rám ilyen.Régen volt egy fiat 2300 asom.Jól megküzdöttem vele 22 éves voltam csak nagy vonalakban értettem hozzá.
Sok veterán merci volt már akkor is (ma 38 vagyok)mindig piszkáltam őket hogy ebből szinte nincs 1 sem.Máig álmodom néha vele.De amikor lett 123 asom letaglózott az átgondoltsága a fiathoz képest is.Pl: eleje mindig kicsit ferdén állt nem látszott nagyon de idegesített.Amikor vettem alánéztem megláttam az első lengőkar torziós rúdját nagyon tetszett micsoda szerkezet.Az autószerelők összeestek mikor meglátták.De nyilván a torziós rudak nem egyforma fáradása okozta a ferdeséget.Sose lett jó.Merciéknek sose jutott volna ilyen az eszébe tekercsrugó oszt jólvan.

Stump András 2012.08.20. 16:21:01

@Rocko-: A fent emlegetett T-vel az a gond, hogy az lejtőn és emelkedőn is levegőt szívna, annak kisebb az ellenállása. Lehetne tákolni egy olyat, hogy a visszamenőt bekötni a szívóágba, ami egészen addig jó, amíg valahol bele nem kerül a körbe egy kis levegő. Kikerülni ugyanis már nem tud. Egyébként tényleg örülnék, ha már csak ez lenne az egyetlen gond vele.

Rocko- 2012.08.20. 16:22:11

@Stump András: ühüm. akkor ebből gyári tank lesz, idővel. :)

T1OK3 2012.08.20. 16:44:20

Ez az SKF szimmering futógyűrű nem rossz megoldás,de nem is egy világújdonság.Már 20-25 éves teherautó-motoroknál ez a gyűrű gyárilag cserélhető,első és a hátsó főtengely-szimmeringnél is.

Kiflitzsömlével 2012.08.20. 17:01:21

@Stump András: "felteszek egy gyári tankot, és kész. "
- Ideje lenne most is, talan megkimelned magad sok bosszusagtol, tankot hegeszteni amugy sem ajanlott. Magad sem tudod, mennyi rozsda van benne, amit kirazni sem tudsz, meg ha leveszed is a tankot, mert vannak benne aramlastoro lemezek.

@novothauto: "Mondjuk tudok olyat, aki 5 év BME után ablaktörlő lapátot "fejleszt" napi 8 órában :)"
- kezdesnek nem rossz. Mindenki zold fulukent kezdi. minden bantas es rosszindulat nelkul mondom: A fejleszt szot meg ne tedd idezojelbe, mert valoszinuleg tobb szempontot kell annak a mernoknek figyelembe venni, mint amire te gondolnal.

Rocko- 2012.08.20. 17:44:58

@furious (barika): nyugi barika, még nincs égéstér. :D

novothauto · http://novothauto.hu 2012.08.20. 17:49:29

@Kiflitzsömlével: "valoszinuleg tobb szempontot kell annak a mernoknek figyelembe venni, mint amire te gondolnal. "

Az tuti. Mint ahogyan azt sem értem, hogy kerül egy motorvezérlő a lökhárító alá.

Nem degradálni akartam azt a tevékenységet, de elég monoton lehet.

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.08.20. 18:00:26

@novothauto: Tibi, a honlapodon, vagy a nicked mögötti emailen lehet téged elérni?

Rocko- 2012.08.20. 19:16:46

@novothauto: "motorvezérlő a lökhárító alá."
???
ezt hol sikerült elkövetni?

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.08.20. 19:27:41

tudod te hany bebifoka pusztul el... ( ez ment a trolloknak! :D )

furcsa hogy ezek az autok amikor a viragkorukat eltek nem szurtak szemet nekem, most pedig olyan erdekesse valtak! En ockodtam vilag eletemben a francia dolgoktol, egyresz tortenelmi okok miatt masreszt pedig hogy nem tartom jonak oket ( egyszer belebotlottam a kilencvenes evek elejen egy BX 19TRD be 10 honapra, soha nem volt gond vele, ha jol emlekszem 380e ft ert vettem es 400e ft adtam el, szerintem szintiszta eloitelet hogy utalom a francia kocsikat de hat en ilyen vagyok )

ez a pego viszont erdekes mert olyan "autoszaga" van.

aki meg beleontotte a 12 liter olajat annak ket hetig szorulast!!!

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.08.20. 19:33:41

@Rocko-: a T bekotes garantalt szopas jelent, gyakorlatoztam ( es szivtam ) vele egyszer egy duplatankos F250 on, egyeb bajai miatt fenysebesseggel eladtam.

amugy ( szamomra ) meglepo hogy mennyi gazolaj jon vissza a visszateron, eloszor azt hittem nem sok, ( magyarban resolaj nak hivjak ) a fent emlitett duplatankos jarganyon ugy oldottam meg hogy a hatso tankba ment vissza a resolaj, az elsobol szivta. kb 20 kilometeren hatra pumpalt vagy 2 gallont!

nem kéne... 2012.08.20. 19:41:46

az ötös váltó még egy szép baleset lesz...
az ugye 504esen nem volt, csak 505ön, de annak hosszabb a váltója.
már fizikailag.
rövidebb a kardán, szabni kell.
ez eddig oké, de egy fix csőben fut az egész, eléggé passzosan kell szabni a csövet ÉS a kardánt a váltóhoz , a difihez és egymáshoz képest is.
ha igazán hülye akarsz lenni, akkor viszont első szériás műszerfallal(és kormányoszloppal) hozod össze, kormányváltóról elgombolni az ötödiket az elég laza.

a gázolajat meg látom már elmélkedtétek, két variáció van, vagy a catchtankos megoldás, vagy kitömni a tankot szivaccsal, lehet, hogy tudok ilyent, még utánakérdezek.
(gépjárműben üzemel ez a szivacs is, nem morzsolódik, nem töm el semmit)
a hátuljára nem lehet amúgy egy másik csövet illeszteni , hogy vagy az eleje, vagy a vége biztosan üzemanyag alatt legyen?

Rocko- 2012.08.20. 19:49:27

@nem kéne...: lásd: @visszakettopadlogaz: és @Stump András: .
pedig alapvetően szerinem nem rossz ötlet az sem.

visszakettopadlogaz: na, akkor T sem. bár kérdés, hogy érdemes-e ennyi energiát belefektetni, ha:
- úgyis lesz gyári tank
- ez a gányolás gányolása lenne.

yenoee 2012.08.20. 19:53:40

"kormányváltóról elgombolni az ötödiket az elég laza."
:)))
Ez a tankba szivacs igenjó ötlet, valahol már hallottam ilyen megoldásról.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.08.20. 19:56:50

@Rocko-: jo kerdes, en az eladasban lattam a megoldast, az itt szoba sem johet :)

Rocko- 2012.08.20. 19:57:55

@visszakettopadlogaz: igen. plusz azért nem egy áthidalhatatlan probléma ez. :)

Ádi F. 2012.08.20. 19:59:28

@bandit1200: ebben van v.mi, a tobbi auto dinamikusabb, gyorsabb, moderneb kinezetu, olcsobb es sokszor szebb, mint a merci, de ezek ellenere jobbak. Sokszor jot tesz egy autonak a veterankorba lepes, megvaltozik a felhasznaloi kore, de ide, csak a randa lomosautokra gondolok... Milyen jot tett pl: a w123-asnak. Erdekes megnezni mibol mennyi keszult es mennyi maradt meg, a gyartasi db-ok szamanak fuggvenyeben, illetve az adott tipus felhasznaloi korenek, a kategoriajanak, az amortizociojanak/strapabirosaganak es az ara alkulasanak szemszogebol is erdemes a dolgot megvizsgalni.

nem kéne... 2012.08.20. 20:01:14

@yenoee:

versenysportban a gumitankok ugyanilyen szivaccsal vannak kitömve a lötyögés ellen.
...meg némely kismotoros repülőgépben.
;)

nem kéne... 2012.08.20. 20:07:32

@Rocko-:

a catchtankot a gyári konfig után lehet használni a nullakettesben is, ahol mondjuk kanyarban megy el a benzin.

Rocko- 2012.08.20. 20:11:38

@nem kéne...: szerintem erre Bandinak ez a véleménye: "A versenyautós puffertartály már megoldás lenne, külön átemelő szivattyúval a tankból, de az nem illik az autó filozófiájához. Eleve elektromos benzinpumpa kell hozzá, ami elfogadhatatlan."
de majd kifejti ő, jobban tudja.
mondjuk én nem vetném el, azrét is amit Te írsz.

Stump András 2012.08.20. 20:45:48

@nem kéne...: Elgondolkodom a puffertartályon, átmeneti megoldásként, aztán tényleg lehet, hogy átteszem a 02-esbe. Az 5-ös váltó egyébként már ott pihen a garázsban, egy 604-esből, _elméletben_ nem hosszabb, de pontosan le kell még mérnem. Első szériás műszerfal is szinte hiánytalanul megvan már, de a kormányváltó azért tényleg túlzás lenne. Oké, vagány, de amekkora szívás azt rendesen összerakni, hogy szépen lehessen "gombolgatni"...

Stump András 2012.08.20. 20:48:57

@visszakettopadlogaz: Nem csak a résolaj megy vissza, az adagoló termeli a visszaáramló nagyobbik részét, az OUT csavar 0,5 körüli furatán át. Nálam konkrétan fél perc alatt kiüríti a szűrőházat, az is megvan pár deci.

Rövid Zárlat 2012.08.20. 20:50:56

@Rocko-: V50, meg ebből gondolom vmelyik Ford is...

nem kéne... 2012.08.20. 20:52:47

@Stump András:

szerintem te valami vérfideszes lehecc, ha ennyire nem érzed a kormányváltó hangulatát.
:))))

spud74 2012.08.20. 21:24:35

Érdekes dolog egy régi francia autóban made in p.r.c. feliratot látni.:) Egyébként mit hajt az a szíj?

bandit1200 2012.08.20. 21:44:19

@Ádi F.: Szép a merci csak nem 20 éves fejjel kell nézni.Meg nem követik a divatokat.
A kis dízelek lomhák de azért nem tudom melyik 123 as 300 td a kora legerősebb dízelautója volt.A V8 as 300+ lóerős dolgokat ne is említsük.

Katana750 2012.08.20. 21:45:39

Egyiptomban utaztam taxi 504-essel,marha kényelmes szimpatikus verda, és szép. Sok sikert hozzá!

yenoee 2012.08.20. 22:04:56

@nem kéne...: azaz, kis repülő, műrepülés.
Nade nézem a topik alanyát, hát csoda-e ha nem ez ugrott be róla?:)

Stump András 2012.08.20. 22:16:01

@nem kéne...: Viccelsz? Minden autóm balkormányos.
@spud74: Nekem is fájt. Kérdezték a boltban, Dayco jó lesz-e? Mondom, persze, az régen valami nem túl gagyi volt. Erre kihozzák ezt. A Mann-Filter szűrő meg made in Argentina. Nem tudom, honnan szerezzek normális alkatrészt. Amúgy csak a vízpumpát meg a generátort hajtja.

tomcsibácsi 2012.08.20. 22:48:44

@Stump András:

A minap egyik barátom adott a kezembe 2db 1310-es Dacia féltengelyt,fényesen, zacskóban,papírdobozában, erőteljes kínai feelinggel. Ez milyen?

dennisthemenace 2012.08.20. 23:46:24

Ugyanilyen színu 504-es jott velem szembe pár hónapja a Dublint elkerulo autópályán.. Szakadó eso, szembol kibontakozik két sárga (!!) kockafényszóró.. Már nem volt idom lecsettinteni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.08.21. 06:48:36

Lemosva nem is tűnik annyira szakadtnak :D

Frick László Emlékzenekar 2012.08.21. 07:56:35

A szerelmes emberrel fölösleges a szerelme tárgyáról is vitatkozni, nemhogy arról, mi a jóffrancért lett szerelmes pl abba a "trampli"-ba, csontkollekcióba avagy mislenbabába. (Főleg, ha az ember nem tudja, hogy valójában mire képes a trampli, a csontkollekció vagy a mislenbaba.. a női közvélekedés szerint pl a mislenbaba-alakú nőknek ahhoz képest mindig túljó pasijuk van, de a nők zöme nem is érti miért, mert AZT inkább egy férfi értheti meg...

Jogos pl akár egy Fiat Arna vagy valamilyen '70-es évekbeli Lancia életbe visszahozása pl ipartörténeti, múzeológiai szempontok alapján, legyen egy ilyen a múzeumokban elrettenteni a jövőmérnökeit, pl Citroen Dyane-val... Pl a marketingdumák legyenek szépen kitacepaózva a háttérben, mert fostalyiga pl "Év autója" címet is szerezhetett, nemegyszer... [vagyis nem maga a fostalyiga kapta, hanem a pusztulástól megmenteni szándékozott patinás autógyár, a FIAT többször is kapott efféle segítséget] Ne csak beszélni lehessen a világ autógyártásának tragikus fejezeteiről, hanem konkrétan megmutatni, hogy mnitől fost (szart pl egyáltalán nemérő egy Alfa Romeo.

Ami a magamfajta trollt inkább fölháborítja, az a bodokyas műlazzaság ... ahogy Bodoky művészúr lazán elbaszott pármilliót egy motorcsónak felújítására, amikor feleannyiból komoly hajót is lehet venni

Az ember olvassa ezeket a beszámolókat.. a sok jópofa név, Csocsók meg Ricsik, ahogy szemrebbenés nélkül a netokrata-technogeek öregautóbuzit (én is öregautóbuzi vagyok, tegyem hozzá...) százezrekkel a semmiért átbasszák.

Nem biztos, hogy amit MOST ide írtam, 100%-ban erre a cikkre is érvényes.

Gyerekkoromban, amikor még nőiszemmel néztem az autókat, nagyon tetszett ez a Peugeot és pl nemrég volt szerencsém fuvaroztatni magam ilyen taxival Egyiptomban, ígyjópofa is volt, hogy nem az enyém... és a cikk végére érve is megkönnyebültem azon, hogy nem én pocsékoltam el ennyi időt, energiát (az adagolóhoz hozzá se nyúltam volna, pl a feleségemet se császároznám meg, Bosch adagolót Bosch adagolóhoz értő mester kezébe adni, egy Bosch adagoló az nem egy fostalicska autó, amibe csak úgy babrálni lehet próbacseresznye alapon, hátha passzol bele ez az izé, amit tanátam...)
ennyire hiábavalóan

Frick László Emlékzenekar 2012.08.21. 07:59:18

Mi van a boltban meg a polcon, pl az Iharos & Gollernél rakásra 40-45 éves mindenfélék (500-as Fiathoz is)is vagy pl van élhajlító mester, akinél szinte minden autóhoz KÉSZEN (polcról) kapni küszöböt, nem tudom, hogy a külső-váci úti mester él-e még...

Frick László Emlékzenekar 2012.08.21. 08:01:25

Ezen írás cikk hasznosítására FRENETIKUS hatású ötletem támadt, az OT-rendszámdöntnök veteránautó maffia jeles geciláda személyiségeit összezárni és felolvasni meg illusztrálni nekik

közösperonos átszállás 2012.08.21. 08:58:04

@Frick László Emlékzenekar: Hát az Arna az konkrétan Alfa volt (Nissan Cherry + Sud házasítás), és tényleg elrettentő példának lenne jó csak, de már mind elrohadt szerencsére.

Éshát pontosan ennyit ér mindaz, amit írtál, pl. esetleg a Fiat

Amúgy az nem lehet, hogy azért kaptak azévautója-díjat egyes modellek, mert tényleg jól eltaláltak voltak? Fiatnál pl. a Tipo (mai szemmel nyilván semmit nem ér, de vessük már össze a kortárs E Kadettel), előtte az Uno (vs. kortárs Polo, hát tényleg), Punto '95-ben, Panda 2004-ben mind jól eltalált autók voltak, és a minőségük is teljesen rendben volt -- megnézzük a '92-es nyertes III-as Golfot is? :-)

De nem vagy elfogult, á, nem.

Ádi F. 2012.08.21. 09:19:44

Igeen, nyomatekosabb volt, mint a w124 csucsdiesel valtozata... Szerintem fiatal fejjel is lehet normalisan autot venni (csak nehezebb :-).

Inner Circle 2012.08.21. 10:39:47

"Ellenben mindent meg tudok magyarázni."

Egy autób.zinak nem is kell máshoz értenie:

- Nem mondod, hogy még mindig a lakatosnál van a veteránod?
- Meg tudom magyarázni.

- Egy ilyen sprinten másfél autóhosszt kaptál egy tetves Sierrától?
- Meg tudom magyarázni.

- (Ásít) Kicsit unom, hogy hajnali kettőkor rohangáljak utánad menteni Hajdúnánásról. Na mindegy, melyik is itt a legközelebbi lehajtó, Zalakomár?
- Meg tudom magyarázni.

- Na jó, a fényszórónál és a légszűrőnél megértő voltam, de ez a kipufogó már mégis több a soknál, ez itt vizsgabázis és nem egy bolhacirkusz!...
- Meg tudom magyarázni és itt van ez a boríték is...

SZPTRSZB 2012.08.21. 11:37:17

Végre látom, hogy más is esik olyan hibákba mint én. Nálam ilyenkor jön el az hogy, mielőtt indulatból felgyújtanám vagy szétverném, rácsukom a garázajtót két hétre és hagyom leülepedni az élményeket. Aztán sokkal nagyobb lendülettel vágok újra bele az újjabb orál maratonba. Amúgy lehet, beteg vagyok de kéne ez francia szopató autómata.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.08.21. 11:43:13

Részvetem:
Volt egynyugodt életed majd vettél egy régi leharcolt franciát.
Hogy mondják a lányok az útszélén a szopást???
Franciázás:-) :-) :-) :-) :-)

deepwing 2012.08.21. 11:56:57

Tipikus iskolapéldája, amikor az olcsó drága lesz. De a gyárit megközelítő persze sosem lesz..
Miért nem lehet 4-5ezer euróért nyugatról hozni egy jót? Erre is rámegy mégtöbb. Dehát jó költekezést.

Alf (törölt) 2012.08.21. 12:05:21

@Frick László Emlékzenekar: én csak egy ilyen döntnököt ismerek, a hozzászólásaid alapján a lábnyomából sem látszol ki.

Alf (törölt) 2012.08.21. 12:15:50

@Frick László Emlékzenekar: Na jó, a kigondoltam blog az jó, felét visszaszívom.

Alf (törölt) 2012.08.21. 12:16:49

@csibi826: arra rámenne egy csomó regadó.

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2012.08.21. 13:29:36

@Frick László Emlékzenekar:

igazi szakértő vagy te, egy nagyágyú ....ez tisztán lejön a kommentjeidből ;-)

mtk001 2012.08.21. 14:09:05

Fordítsd ki a tükröt, hogy a szélesebb része legyen az autó irányában és akkor kicsit többet lehet látni a tükötből ! (Úgy viszont méginkább rezgésre hajlamos.)

Frick László Emlékzenekar 2012.08.21. 15:23:49

@kipe: Egy igazi seggfej vagyok, persze még ebben sem vagyok valami nagy kuriózum, legföljebb más seggfejek nincsennek azzal tisztában, mekkorák. Például japánban van Volkswagen Club, csillagászati összegekből műszaki vizsgával, rendszámmal tartanak II-es Golfokat meg Malac Passatokat. Még japán Peugeot-club is van, egy taggal.

Autóbuzi is vagyok és mint ilyen, persze gerontofil. Szeretek autót bütykölni, de pl azt is tudom, hogy az NSZK az autóbuzik istenállatkertje. Rakás német polgár tart autót azért, hogy a műszaki vizsgákon kívül ha esetleg orvoshpoöz vagy sürgős gyógyszerért járjon vele. Iylen großvater wageneket szerte leolni az országban 40 ébves, 70-80ezer kmt futott autókat, amiket a lomokkal zsúfolt garázsban jól összecsikarásztak. DE EREDETI KÓKÁŐNYOLÁSMENTES ÁLLAPOTBAN. 2-3 hónap alatt lehet ilyen autót találni, el sincs rohadva, 2000-3000 €. Futja még valódi autóra, pl kaliforniaidió berakásos szivar Audi 200-asra szintén a grosvaterwagen kategóriából és még mindig nem basztam el lazzz@közösperonos átszállás: zán 3 millát hülyeségre.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.21. 15:25:39

@közösperonos átszállás: Az Alfa Romeo akkor már egy embléma volt a FIAT konszern tulajdonában. Az Arna gyár ingatlanain pedig ma az új500-asFIAT készül.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.21. 15:36:06

@Alf: milyen döntnökre gondolsz? -a veteránmaffiózóra? Egyik veteránmaffiózónak se érek még pipiskedve se ki a lábanyomából. Nem a szakértelmüket kritizálom, hanem azt állítom, hogy geci aljas alakok. Meg kell nézni pár OT -rendszámos autót, mire adták ki.. És jópár 3betű3számos simarendszámú autót tudok, amiket kibasztak ... és hat kanyarral jobbak, mint egy OT-rendszámos.
Van pl egy botrányosan gagyi OT rendszámos törtfehér gittbánya Opel C-Rekord egy deka orr-díszléc nélkül. Kész kókányolás az egész. Volt egy ilyen L-es Rekordom -tehát fekete műszerlapos, nem a "tarka" és négysebességes padlóváltóval, ami RENDELHETŐ EXTRA volt egy L-hez (naná, siebedach és fűthető hátsószélvédő, jobboldalitükör meg selyem üléshuzat is volt benne) Erre elkezdett a maffiózó baszogatni, hogy utólagos kókány a fekete műszerlap és a négysebességes padlóváltó.(aminek megvolt persze a gyári krómos-műanyag díszburkolata is, azt meg fából faragtam hozzá, nem? Namost ez az ember kb 1000-szer többet tud nálam veterán témában, tehát miért csesztetett? Hátha meg tudja szerezi az autót 30ezerért. Ismerem ezeket a geciket, szakértők tudósok,k akadémikusok, de lemennek a XX. kerületi tetű nepperek alkudumás színvonalára, ha 50ezret faraghatnak az árból... ha az ostobenko büdösparaszt 100ezret merészel kérni egy forgalmis műszakis Typ3 VW-ért, akkor inkább otthagyják rohadni, de ők maguk csak egy kilométeróráért 10ezret akarnának.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.21. 15:37:15

@közösperonos átszállás: Ja és tényleg olyanok, mint az akadémikusok: egymást tüntetgetik ki meg vonalalattipéerezik.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.21. 15:45:29

@közösperonos átszállás: A Tipo fos volt mindig, az Uno duplafos. Az autó sajnos nem a puszta mortorból áll. Motorikusan mindkét autó kiváló, sajnois azonban van larosszéria, amiből a metálszínű a tartósabb, mert az klátványszintemn összefogja a színrozsdát. Egy 7-8 éves Uno hátsó tornya környéke tenyérnyi daraboikban rohadt ki. Aztán a bosszantó elektronikai hibák ... ismerek találékony magyart, aki egyszerűen újrakábelezte az autót és így lett neki 15 évig Tipo-ja (de nem Digit persze) Tipoból nem láűtsz a ráncfelvarrotból sem, mutatóba sem. Az Uno karosszéria "gyáűrtása" mertugye "óccsónfentertható kisót"-.... jaj istenem az a gennyzáskot se érő 1.2 dízel mutass egy 1.2-es dízelt, ami még él... Ipartörténeti kuriózum egy még élő elsősorozatú Tipo-t vagy Temprát látni... (Ide jegyzem meg, hogy nincsen az a fostalicska, aminek ne lehetne értő gazdája, akinek semmi baja vele. Megboldogult Surányi Endre bácsi pl soha nem értette, mi a baja a citroeneseknek a DX-szel... Az ő Citroenjei valóságos Toyota-minőségben, végig hibátlanul szolgáltak. Ismertem régi Skodás-t [nepperkedett is bespájzolt nullkilométeres 3évesekkel a Háromáves Szabály korszakában), akinek a 120 L-je Ladákat csúfolt meg.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.21. 15:48:57

@troll that shit: Egy Peugeot (és Citroen azaz P.S.A.) tulajdonos soha semmi másból nem áll ki, mint megpróbálja befejezni a gyártást. EWz aztán az idő előrehaladtáőval kókányoláshegyeket szül. Ott áll tzokogva a csodaszép autó mellett, ami gyönyörű fényében... mehet a vasba. Merthogy a Peugeot mindig szép, az biztos.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.21. 15:50:35

Franciaországban egy autót 6-8 éves korára annyira körbezúzzák parkolsákkal és olyan drága a karosszériázás meg festés, hogy kűdik inkább a vasba.. és ez kihat az autófejlesztő mérnökök időtáv-tervezésére is

Frick László Emlékzenekar 2012.08.21. 15:51:48

@Alf: Alig van regadó öreg autóra, veteránra meg semmi

Katana750 2012.08.21. 15:52:58

Jól elvagytok egymással,nekem csak az 504-es hiányzik. Mit szólnátok ha Stump András a francia vidéket járná petit madmoaselle 40-ezret futott 40éves karcmentes verdák után? Aztán eladná 5-kiló haszonnal,és erről szólna a poszt. Akkor aztán lehetne köszörülni a klaviatúrát. Szerintem amit csinál az leletmentés nem szopika. Béke.

Sausage 2012.08.21. 16:20:28

@Frick László Emlékzenekar:

Ez persze nem igaz, mert az Arna 83-as, A FIAT pedig 86-ban vette meg az Alfát. Így aztán a tisztán utolsó "igazi" Alfa a 75, erős jóindulattal pedig a 164.

A többi kiigazításával inkább nem fárasztom a nagyérdeműt. Hirtelen megpróbáltam elképzelni azt a hatalmas mennyiségű elektronikát, ami tönkre tud menni egy Unoban, de valahogy nem rémlik semmi különos. :) Hogy egy digit műszerfalas Tipoval lehetett szopni, azt aláírom, de ezügyben a Ladán és kettesgolfon szocializálódott hazai szerelőgárdát kellene baszogatni, amikben még a központi zár is extrának számított, az ötfokozatú váltóval együtt. Az ne az autó és a tervezők hibája legyen már, hogy nem lehet a panel garázsában egy kalapáccsal és kombinált fogóval szerelni, ahogy azt Lajosbá' olyan ügyesen csinálta éveken át a Trabinkkal, meg a Vartyóval...

Katana750 2012.08.21. 16:39:51

@FLE: Melyik az a DX Citroen? Van 1 1991-es Temprám, napi használatban. 1,9 TDS. Nagyon megbízható,-20 ig indul,5,5-6,2 között eszik és körömmel leszedhető a lakkozása. Francba. Már én sem az 504-est méltatom. Szevasztok.

Sausage 2012.08.21. 16:52:23

@Katana750: Melyik, melyik, hát a Fiat Arna márkatársa. :)

Katana750 2012.08.21. 17:58:36

@Sausage: Ma sem keltem fel hiába.

504Laci 2012.08.21. 21:49:20

@nem kéne...: Úgy látom kiengedték zápkörtét, most épp zenél.

m.o.p. 2012.08.21. 21:59:11

:) hehe André de Cheval. Jó lesz ez a Peugeot.

LanciaBacci 2012.08.21. 22:58:00

Igazi autó, vetítésmentes, hozzáértő arc és életszagú írás. Telós Bandi a TC sója. Engem speciel ez a projekt érdekel a legjobban az összes közül, meg persze az 1602-es. Gratula, Rozinak és az ujjadnak jobbulást és kérlek írj kicsit gyakrabban.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.22. 01:26:26

@Sausage: A hazai szerelőgárdáról csak annyit: Mióta vannak már vezérműszíjas(fogasszíjas) autók, de már a harmadik generációja a magyar szerelőknek nem képes leszokni a másfélméteres pajszerrav való csummárafeszítésről. Megállsz egy forgalmasabb bp-i lefordulónál, 10 korosabb autóból 7-nek van bebúgatva a feszítőgörgője. A másik: az "elektronikai hiba" tudományosrégiókban keresgélése, holott RÉMegyszerűen a szigetelés kikeményedik és milliókba reped szanaszéjjel, áthúz, zárlatot okoz stb. Franciáknál teljesen általános.
1986-ban az addigi "kooperáció" (minek mondjam... élettársikapcsolatnak?)legalizálódott a 100%-ra kivásárlásban. Az olasz állam hatszor segítette ki a FIAT-ot a csődből (Az Alfát nem számoltam, de az Arna gyár építése a szegény Dél-en is már egyfajta szociálisprogram volt csődbőlkisegítésért cserébe. A sok fost szépenlassan egyembléma alá vonták szépen. De már a 70-es években Alfa, Lancia és Fiat ugyanabból az autólemeznek alkalmatlan izéból rohadt a szemre különböző formák alatt ... persze ez az összevonódás világtendecia és ma csúcsosodik ki igazán...

Más. Az Uno a VW Poloval össze nem vethető. Már a Punto-nak voltak a menetstabilitásában Polo-s vonásai. De egy 1982-86-os Polo a magakorában (vadiújan) és ma is messze ver mindenben egy Uno-t. Egy Polo nagyjából két Uno-t szolgál ki. Ráadásul az 1043 kcm-s 1.2-es konkurenseket csúfol meg. Ennek a régebbi Polo-nak volt egy érdekessége, a 150-től 200cm-es testmagasságig kényelmes vezetőipozíció. (alig néhány ilyen autó van, a Ford Ka vagy pl a Skoda Felicia) ez a diák-kategóriában tágította a felhasználhatóságot. Soha nem vitattam az olasz autók "sportos" tulajdonságait... az első 60-70ezer km-ig, dehát 70ezer km-ig még a Ladák többsége is egészen autó-nak tűnt...

A közszáj a kínaiakat tekinti a legfőbb pocsékárut gyártó nációnak, de az igazság az, hogy az olasz ipar egy tisztességes vaslemez háztartásilétra gyártására képtelen. 4-5 év alatt forradalmi változások álltak be pl az utángyártottalkatrészek minőségében és ott tartunk, hogy a kelet-kínai autóalkatrész messze jobbminőségű az olasznál (a közép-és nyugatkínai cégeknek még van mit fejleszteniük minőségbiztosításban)

Van nekem egy zsírprimitív gyakorlatom az autók mennyitérőségének a vizsgálatára: Fogj egy noteszt és kezd el strigulázi Olaszországban, mennyi FIAT Tipora hány II-es meg III-as Golfot látsz. De pompás eredményeket mutat a FIat Bravo és Brava arány is. Autóbuziként a gyerekeimnek mutogálnék pl Renault 5 elsőgenerációs példányokat... seholsemmi... Két hetes intenzív kutatómunka után leltem föl Észak-Olasz'ban egy Fiat kisteherautót a Duvócato előtti generációból. A fostalyigákból 15-20 év után még szülőhazájukban (ahol nagyonértenek a szerelésükhöz, sufnui szinten is) mutatóba nem marad ppéldány, Ide meg Romániába jön föl pl egy-egy olasz gyűjtő mondjuk olyan fostaligáért, mit ami a Fiat 850 Sport coupé volt (nyilván egy szocialista országban MOINDENT megtettek egy "nyugat ótót" életbentartásáért, pl a mondabeli Argo hajó mintájára 20 év alatt az utolsóporcikájáig átvasazták meg lemezezték a karosszériáját...
Ezek tőlemfüggetlen tények, bárki ellenőrizheti.

Teljesen jogso volt 20 éve az, ha sztrájkot jelentett be egy magyar szerelőműhely gárdája pl egy Alfasud vezérműszíjcseréjére: félig le kellett buktatni a motort.. a normaórák, elég, ha megnézel egy normaóratáblázatot, azoat se én szoptam a kisujjambókl:
ahol egy Opel Kadettnél vagy asztránál 0,4 óra a normaidő, az az olasz-franciáknál 1,5 óra a szülő (édesjókurva) hazájában is! A franciákhoz az autóiparban sehol máshol nem alkalmazható célszerszámok kellettek ( 2000 óta ezek a nemzetikülönbségek lassan felszámolódnak, a FIAT-nál pl 2004. óta óriási inőségi ugrás a jellemző a minőségbiztosításban vagy az anyagminőségben is. a Renault-ról nem is beszéve, ahol a Nissan 100%-os bekebelezése óta örvendetesen emelkedik a minőségbiztosítási színvonal. De most 15.. meg 25... meg 40-50 éves dolgokról vitatkozunk.

Szintén tanulságos pl alkatrészkatalógusok böngészése, egy Polo vagy Golf konkurens olasznál vagy franciánál oldalszámnyiak a különbségek, a lengéscsillapítóknál a Golf féloldal, ugyanez franciában 3 oldal. És az ilyesmi az utángyártott alkatrészek árában is nagy különbségeket okoz, nem mindeg, hogy valami 1.2 millió példányban utángyártható vagy 40ezres szériánként. (Vannak olyan europid Nissanok, amik abban mennek tönkre, hogy egyáltalán nem kapható hozzájuk olajszűrő, mert nemegészen 9 hónapig alkalmaztak annál a sorozatnál egy semmivelsemkiváltható szűrőt.. Már 20 éve is 10-szeres árkülönbségek voltak, bizonyos modellek olajszűrőuinek árából 10 db Kadetthez valót lehetett venni Vagy van olyan Kadett trükk, hogy ha nemjó egy bizonyos (1.6)os szűrő, kitekerem és megfordítom a fölszorítómenetet és akkor jó lesz a gyakoribb menethosszú olajszűrő is.

Nem tuidom, mi a faszért kell trollkodásnak venni, ha valaki kritizálni mer valamit. Trollkodás az, ha fostalyigának mondom 8az egyébként fostalyigát) De az már nem trollkodás, ha el is mondom, meg is mutatom, mért ment a vasba oly hamar annyi francia autó. Ha TE megnézel egy 40-50 éves francia filmet, az utcán sorjázó franciaautók 3/4-ét fel se ismered... detto az olaszoknál is. Keress már egy élő FIAT Argentát...

Frick László Emlékzenekar 2012.08.22. 01:33:04

@Sausage: Hogy Opelékről is szedjek le keresztvizet: Régi Opel trükk volt az, hogy minden második LÁTSZAT fostalyiga volt. A D és az E- Kadett nemlátható műszakilényegei ugyanazok (de az F-aAStr4a se sokat fejlődött a nemlátható porcikáiban) De pl a tetszetősebb Csepp Kadett fostalyiga a D-Kadetthez képest 8belső utastéri anyagminőségben is) Ugyanezt eljátszották a Vectráccal, a B-Vectra fostalyiga az A-Vectrához. Az viszont, hogy a 2000 utáni Vectrák már mennyire franciaolasz fostalyiga "minőségűek" az katasztrófa. Nézd meg alaposan egy 2007-es vectra elsőrugóját és "környékét"

Innen hajtűkanyarral a franciákra. Ugye elvileg a Dacia Logan a Renault Thalia lebutított és csúnyított változata. Megérbne egy TOTALCAR cikket e két autó összevetése HASZNÁLATIÉRTÉKBEN és minőségben jobb a Logan, mint a Thalia. Jóslom: egy Logan két Thaliá-nyit szolgál... A Logannak még a sebességifokozatkiosztása is jobb a Thaliénál...

Tsyga 2012.08.22. 09:58:24

@Frick László Emlékzenekar: nagyrészt sztereotíp baromságokat írsz, és bizonygatsz... és ráadásul nehezen is olvasható.

Tizenkettő 2012.08.22. 16:17:34

Az a semperit gumicső ami a toronycsapágyas képen van egy kalap *****. 2 hónap alatt szétmegy. Én be sem szerelném a helyedben Bandi.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.23. 02:56:28

@Tsyga: Majd valami rokonoddal, barátoddal vagy ügyfeleddel, aki még képes olvasni is, kerestesd már ki az értelmezőszótárból a sztereotip és a sztereotipia címszavakat és olvastasd föl (próbáld meg végig is hallgatni)

@tök mindegy: Igen, én is őt találtam meg. Jó tipp pl hullaszállító kategóriában keresgélni, B-oszloptól előre egész használható darabokat lelni.
@közösperonos átszállás: És ez semm
1000 € alatti francia fostalyigák 1965-1975-ös évjárattal
Kezdeném a Citroen Amy-val, ami a világ eddigi legrandább, ámde semmirevaló autója volt, aki 6 éven túl életbentartotta, az vagy Surányi Endre bácsi lett volna, vagy más jelentős műűűvész:
suchen.mobile.de/auto/search.html?scopeId=C&isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&lang=de&makeModelVariant1.makeId=19300&makeModelVariant2.makeId=20700&makeModelVariant3.makeId=5900&minFirstRegistrationDate=1965-01-01&maxFirstRegistrationDate=1975-12-31

1500 €-ért kigittelt 504-es coupé van. Szintén 1500-ért szép 404 kombi!!

És a kegyelemdöfés: A cikkben szereplő bilikék fostalicskánál háromszorkülönb, fehér,
suchen.mobile.de/auto-inserat/peugeot-504-koblenz/156562286.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=18&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=19300&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.makeId=20700&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.makeId=5900&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minFirstRegistrationDate=1965-01-01&maxFirstRegistrationDate=1975-12-31&negativeFeatures=EXPORT

Frick László Emlékzenekar 2012.08.23. 03:01:25

Érdemes minden Pözsi-rajongónak az előző kommentem hosszúlinkjére rákattintani, mert az a fehér 504-es legalább eredeti díszlécezéssel és lampionokkal, valamint aligkörberohadt seibedach-hal büszkélkedhet, igazi großvaterwagen

Frick László Emlékzenekar 2012.08.23. 09:44:34

@tomcsibácsi: Nem tudom, miért kell még a kínaiakat baszogatni a minőség miatt, az bóóóóórzasztóóó régen jellemezte a kínai alkatrészutángyártóipart, úgy 4 éve már. Azóta ugrásszerűen javult a minőség. Ja és még @Tsyga: biga jófiú engem cseszeget a sztereotipizálás miatt :DDD, amikor amúgy @Stump András: úr is tudhatná, hogy az index-értelmifelsőbbrendűségi érzés alapja az, hogy bárki bunkó taplótahó, aki nem képes elhinni , ma már a világ bármelytáján is gyárthatják azt a bármit [pl fost] ugyanúgy [szarul], mint emitt vagy amott.
Pl a V.A.G. konszern motorjainak aluminium nyerstömbjeit a konszern brazíliai gyáraiban nyersöntik, a magyar tagvállalatnál finommegmunkálják és végszerelik, egy részüket pedig be is építik azokba az autókba, amikbe Dél-Afrikában készült lengéscsillapítók vannak és Tunéziában készített hangszórók, valamint mexikói szelepfedél. A "német márka" ugye... . Nagyon fasza Toyotákat gyártanak Egyiptomban, a Hyundai kicsinyei Indiában svejciminőségben készülnek.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.23. 09:47:30

@Katana750: Leletmentés ennek az autónak a kipofozása lenne:
suchen.mobile.de/auto-inserat/peugeot-504-koblenz/156562286.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=18&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=19300&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.makeId=20700&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.makeId=5900&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minFirstRegistrationDate=1965-01-01&maxFirstRegistrationDate=1975-12-31&negativeFeatures=EXPORT

Amit Stump művész úr művel itt, elrettentő példa: egy kókányolás felülkókányoltan se lesz már lelet sose...

Alf (törölt) 2012.08.23. 13:00:14

@Frick László Emlékzenekar:
Citroen Amy, Citroen DX
Ezek nem létező típusok.

Ami6, Ami8, BX, CX, DS

ilyenek vannak.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.23. 14:46:00

@Alf: örülök és köszönöm a helyreigazítást, ügyes vagy, hogy kigugliztad. Pl Ladi Gyagya nevét se tudom sose helyesen leírni, de hogy kiguglizzam a wikipediából??? ...nembeszélve Kicky Minadge-ról de az USA Legjobb Nőizenekarának énekesnője, Bon Jovi is feladja nekem a leckét. Igazából csak ilyen neveket szeretek irkálni, mint Akutagava Rjúnoszuke, Jimi Hendrix, Volkswagen Golf III. GT vagy pl Ford Taunus Knudsen vagy WFOLXXGBVL PR26706

Tsyga 2012.08.24. 09:04:44

Infantilis troll. Klasszikus. Egyél még gyere, egyél még... :)

Alf (törölt) 2012.08.24. 12:11:18

@Frick László Emlékzenekar: Nem kigugliztam, történetesen DS-em van, és ültem mindegyik felsorolt típusban, sőt, felépítésükről, nevük jelentéséről, vagy a tervezőik élettörténetéről is tudok néhány dolgot.

Alf (törölt) 2012.08.24. 12:16:32

@Frick László Emlékzenekar: és nem tudtam, melyiket fikázod, a bx-t vagy ads-t, mert ha utóbbit, akkor jaj neked, most költöttem rá két havi fizetésem, úgyhogy ne merd szidni!!

Hurri Kán 2012.08.24. 14:54:22

Lesz még szívás ezzel a vassal, de alakul szépen. :)

- Szerzet - 2012.08.24. 21:00:53

Szép pofája van ennek, a szín is jól áll neki. Az első lámpái tetszettek mindig, a hátsók szerintem túl kicsik, ez sokat elvesz a formából. Amúgy is, a hátulja kicsit esetlenebb. Műszakilag unalom. De szép. Mindig is szerettem.

Ja, és ez "a" Pözsó.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.26. 03:42:04

@Alf: Viszont nem autószerelő, ezenbelül karosszérialakatos vagy pedig autóvillamossági szerelő a foglalkozásod.

Autóbuziságom délelőttjén, valamikor a Gorenje-túrizmus alkonyán megkisértettek a francia autók, mert az 1989. december elsejei behozatali stop előtti őszön a magyar nepperek kipucolták az autókat Ausztriából és már csak autónak látszó tárgyakl, pl tetszetős francia fostaligák maradtak. Ugye, mint egységsugarú laikus hülye, bedőltem, egy olívzöldmetál Renault 18-nak, gyárilag bronzszín-hővédett ablakok, az a bizonyos franciaautóüléses puhaság, ami a picsák megvezetését szolgálja, az egységsugarúpicsa autóvásárló beleül a szalonban a PIHEPUHA frooonszia ülésbe és elélvez azon, milyen jó a popsijának az, ami 30 km után széjjelcseszi a gerincét... 4ea 1gen.ABS mindenelektromoms, mindentvisszajelez (viccből szoktam mondani, hogy ablaktörlőműködésviszajelzője is volt) 24ezer Schillingbe került. Sőt az osztrák kereskedőn (Miodrag Zschubanowitsch GMBH)láttam, hogy a tök idiótának nézésemen túl esetleg angebot + winterreiffen-t is ki lehetett volna tőle alkudni, csak vigyem a scheißvogelt a unkoorzigeuner Hurenmutteromba, jabba. Amikor megláttam a sarokban árválkodi egy indianrotmetal színű damenfahrzeugot, háromajtós fullpadló (ohne rechtes ausenspiegel) VW Golf I-est, azt a kifejezetetten nőknek kifejlesztett korai változatot, amiben a legendásan többirányű nőifigyelmet nem akarták mutatós hőfokkijelzővel terhelni, hanem egy sárga lámpa a hidegmotort, egy piros meg a túlhevültet jelezte a hölgynek. Még autórádió sem volt benne, de azt végül nagy flegmán behajított egyet Miodrag és persze egy groschen-t sem engedett az árból, hanem lebaszta a segédjét a rossz beárazás miatt.

Más. A fikázásról. Tehát a fenti hosszúbekezdésben 4000 Schillingről beszélek úgy, hogy kisebbkategóriás, idősebb, fullpadló használtautóért kellett megfizetnem. Vanna TÉNYEK amiket fikaszerűen nem én kenek ki az ólyomból, pl a szervíz normaidők. tehát az, hogy ami egy normális, autónak nevezhető tárgy estében 0,4 óra, az francia autónál katalógusból is 1,5-.17 óra. Namost, ha te szervíztulajdonos vagy, akkor nemigen érdekel már egy autótípus sem, nem vagy szerelmese egyiknek sem, kizárólag merkantil megfontolások szerint tekinted. Vannak a francia autóknak az ilyen szervíztulajdonosok számárta imádnivaló tulajdonságai, pl behozzák neki a hatodik szervízből az autókát (Citroen AX) azzal hogy mindenütt a vasba utalták motorikus KO vagy pedig 150ezer Ft-os injektor és hasnlóáró kompjutercsere javallatával, És akkor véletlenül ebben a szervízben, ami felettébb ritka, az autóvillamossági szerelő ért is az autóvillamossághoz, nem csak papírja van. Egész országrészeket bejárhatsz Budapesten kívüli területeken úgy, hogy nem találsz autóviélélamosságist, csak olyan nagypofájú alakokat, akik utólagos beszereléseknél képesek szigszalagozni, de úgy, hogy a +/- kábelpárt egyforma hosszúra vágják... (8-10 éves használtautók tulajdonosai, ahogy kínlódnak utólag beszerelt riasztókkal)Egy igazi autóvillamosságis jól tudja, hogy az injektorhoz csatlakozó elektromos vezetékek szigetelése van kirepedezve, így zárlatos lett, ezért nem indítható, 2 fityingből megvan a csere és le lehet venni a parasztot 100ezer Ft-os munkára.Annyira elgyötört már, hogy BOLDOGAN teszi le a százast az újra életbehozozott ótókájáért.
Tehát a szerelmen túl a lemezvstagságról beszélek, az elképesztően vékony, autólemeznek nem nevezhető és különösen korrózív régi franciaautólemezek. A "Legendás Kacsá"-t pl a VW Käferel szokás összevetni, A Kacsának papírvékony hullámlemezből készítették az alját, hogy még a kifoldozása is művészet. Egyes műhelyekben bizonyos francia autók (vagy Alfa Romeo) szerelésének hírére a munkafelvevő édesanyját kurvává nyilvánítják a szerelők és kitör az általános sztrájk. Márpedig ebben az országban az autószerelő szakmunkások egyötöde sem helyezkedik el a szakimájában, legszebb példa Kiki az Első Emeletből, aki pedig jobban tette volna, ha megmarad a gömbfejkifeszítőnél meg a pajszernál.
Tehát amit én MUTATOK az nem a fikám, hanem SZÁMOK PÉNZPÉNZ PÉNZ. Gyorsan változó szériák, 2-4 évente módosuló alkatrészek, alig van utángyártott alkatrész, csak az a jó, ami Bosch (pl az injektorok vagy diesel adagolók) A sok kibaszott visszajelzővel meg a mindenelektromossal csak a baj van, ráadásul a francia dolgozó bohém műűűvész, franciaautókereskedő, amikor saját részére vagy a nagynénikéjének rendel autót, megnézi a programban, nehogy hétfői vagy pénteki legyen az autó ... a francia autók újabban, 2000 óta lassan elveszítik ezeket a nemzetitulajdonságaikat, de pl az se fika, amit Winkler művészúr tárt föl eg francia kabriolé esetében, amit egyszerűen X-aalakba alulra behegesztett L-vasakkal "erősítettek meg"a gyári szerelősoron Tehát mindez nem fika:
-a kisszériása alkatrészek miatt nincsen utángyártás, vagy találok még valahol elfekvő gyárialkatrészt (nagyon jó fun fórumok vannak erre NY-Európában) vagy elmegyek a,mokiurtva anyámba, bár ha magyar vagyok: Magyarországon MÉGF vannak olyan mesterek, akik MINDENT meg tidnak oldani
Magyar fejlesztés az, hogy a Pözsik legendás és KIBASZOTT hátsófutóüművének perselyét a tűgörgőkkel KIBASSZÁK és zsírozható bronzperselyt nyomnak a helyére és akkor nem kell egy 300ezret futott 6 éves autóra csak a BEROHADT perselyek miatt 300ezret költeni. Egy franciaautórajongónak SZAKSZERŰEN ilyesmikkel kéne foglalkoznia, a sok szerencsétlen sorstársa a fostalyigák életbentartását hogyan úszhatná meg félhavi fizetéséből. Ha Citroen BX-ed van, akkor pl nem árt tudni, hogy a szintező szokásos szarakodása megoldható 30ezerből is, nem kell feltétlenül 200ezret kihajigálni az ablakon a "zseniális rugózás"-ra...

Hogyan lehet az, hogy én nem vagyok franciaautóbuzi, még a neveiket se tudom jól ezeknek a fostalyigáknak és PRAKTIKUSABB tanácsokat tudnék?

Az nem fikázás, ha nem csak úgy odaokádok egy VÉLEMÉNYT hanem tőlem független ténnyel támasztom alá:
2. A 20 évvel ezelőtti Renault féltengelyei egy kattkATTAtasztrófa. namost teljesen egyedülálló spéci célszerszámokkal lehet csak szerelni. Egy fostalicskáról beszélek?: A Citroen BX-ek-ből nagyon-nagyon kevés éri meg a 20-ik életévét. Egy VW-Audi típusnál átlagpos szervízeltség és mondjuk rendesen cserélgetett féltengelygumiharangok mellett a féltengely kihordási-futása 750ezer km.

Ti, egységsugaró felhasználók beszéltek össze-vissza rajongásból, szerelemből, de az autószerelők jórésze, az igaz szakemberek már ismerik az autókat, tudják, melyik típus kuplungja hányszázezret bír (az első, gyárikészlet) vagy mi mmikor szarik be. pluszminus 20-30ezer km. Vannak kuplunggyilkos emberek, de azért létezik statisztikai-súlyozó nagyarány, ami alapján a műhelyvezető kinéz a kötélvégrevett autóra és röhögve odaszól Lujzikának a kontírozócsajnak: "Na, ebben is beszart a kinyomócsapágy 20 Ft-os alátétje [ a tárcsát pedig még nem is kéne cserélni,, a szerkezetnek sincsen baja, csak kinyomócsapágyat kéne cserélni, de a PARASZTOT leveszik az egész kuplung (tehát a szerkezet is!!!) cseréjére...

Nekem ez a bajom az indexizmussal, a szellemi felsőbbrendűségetek, beleköttök abba, hogy az Ami-t ivel vagy Y-nal írom. Ki nem szarja le az Ami y-ját vagy i-jét. A lényeg az, hogy az áletbentartásához egyszerűbb szerezni egy Kacsa donort, ez jótanács.
És ha nem értek veletek egyet, akkor csakis ELLENSÉG meg FIKATROLL lehetek.

Holott tőlem független számokról beszélek, pl arról, hogy a KIBASZOTT Peugeot 406-ból, ami egyébként jól néz ki, TETSZIK NEKEM a KINÉZETE , a fos pihepuha üélése miatt egy 50 éves, 1millió km-t vezetett sofőr NÉGYKÉZLÁB száll ki a fájdalomtól. Én az én gerincemmel hivatáásosként, havi 10ezer km...NEM VEZETHETEM EZT A SZART tartósan, csak akkor, ha egy bontóban veszek bele igazi vezetőülést, 20ezer. És akkor még el kell szenvednem az autópályán azt, hogy a kamionok mene6tszele is dobálja, mint a gólyafost a termit... És akkor jössz te, az egységsugarú-felhasználó, az évente max 30ezret autózó hobbiautós, aki (nem te, hanem csakúgy... csikósizmusból... életbentart valami szart mert jól néz ki, megy vele évi 1200 km-t...) és egyszerűen -így szoktatok vitatkozni- ha azt álítom, hogy egy 406-os Peugeotban a kuplung 160ezret bir, akkor erre az az óvodás cáfolat fut be: "Nem is, nekem ilyenem van és már 200ezret mentem vele!" Namost ez NEMÉRV. A szerelők tudják.. csak a műhelyablakból kinézve is néha, mi a baja egy-egy autónak. Amikor megkuplungozza a Peugeot-t, akkor tudja, hogy a KIBASZOTT utángyártott kuplung nem fog többet bírni 60ezernél. Emiatt bizonyos vásárlói kör (cégesutós, akik évente 100ezret hajtabnak) NEM VESZ FOSTALYIGÁT. mert ő nem fog a még nem lecserélhetó másfél éves autóval kuplung miatt szarakodni és 300ezret se ment az a Peugeot, tehát 2002-és 2005 között, amikor beszartak a féltengelyei. Ez nem fika, amit a sajátorromból kenegetek.

Van jóoldala is különben ennek: Egy Audi A4-est 750000-nél behoznak, kicserélik bontóból a féltengelyeket "visszacsévélik" az órát és eladják 270ezret futott autónak,. A Peugeot 406-os pedig vagy nem éri meg a 750ezret vagy ha el is vergődik millió kellemetlenség, 1000 km autómentő tréleren, akkor is mehet a vasba a GYÖNYÖRŰ TETSZETŐS karosszériájával, tehát nem lőcsölik rá a parasztra visszacsévélt órával.

Pl a német piac innovatív. Amikor megjelentek a metálszínű, BOSCH-gyújtásos BOSCH elektronikás Lada Samarák 1986-ban, a legolcsóbbak voltak és az előítélet nélküli német vásárlók vitték is a szokásos "mégis, ez egy új autó 11000 DM-ért." Kiderült, hoyg a Samara fostalicska -ekkor megvonata mérleget és az autót a vasba adta. A Renault 19 volt a renault minőségbiztosításilag elsőzör megfelelő szériája jó belsővel: a német piac le is csekkolta és egy darabig ez vezette a külföldiautók eladásilistáját.
a magyar autóvásárló azonban a rossz döntését MINDHALÁLIG megkoncepcionálja. Ez a szépsége a magyar autósszakmának, kereskedőként fostalyigát árulok, nem baj, a rossz döntését a magyar megkoncepcionálja magának (lásd a Suzuki Swifteseket) ERRE épít is az autós marketing: a Magyar Suzuki marketibjének lényege a suzukis szopatása: ha egyszer Suzukit vett, nem tud kiszállni belőle, mert az átlépés nagy Ft-veszteségét nem fizeti meg.

Nemkem nem ILYEN VS OLYAN érzelmeim vagyok, pedig a legsúlyosabb autóbuzik közé tartozom, ha egy ismerős autója összetörik, az autó hogyléte felől érdeklődöm és volt rá példa, hogy az autós meghalt és a 4500 km-t futott kicsikéjét sirattam meg.

Tudom, hogy a mai világ a vegyes érzelmeket nem értelmezi. Képtelen vagy elhinni, hogy bár mondok negatívumokat a francia autókra, bizonyos részleteik tetszenek, pl a Renault 5 is tetszett gyerekkoromban addig, amíg autóvezetőként vezetnem nem kellett azt a szart. Karosszériás haverom GYÁRTOTT alját egy ilyen fostalyigának és tanulságos lenne ilyen művészeket is megkérdeznie egy RENAULT 5 FAN klubnak, mert MOST biztos vannak Renault 5 szerelmesek, akik azzal kínlódnak, hogy a hátsó futómű rögzítését hogyan oldják meg a szép emlékké rohadt semmire hogyan varrassanak valamit, pedig van megoldás. és persze az a Renault 5-ös mániás buzi ERRŐL is beszélhetne, aki alatt már 5 Renault 5-ös rogyott rá az aszfaltra a hátsófutóművek karosszéria ROHADÁS miatti kidőlésével..

De ebben a korszakban árnyalásról nem lehet szó... Vagy igen vagy nem.. vagy fehér vagy fekete, ha nem ilyenes vagyok, akkor csakis olyanos lehetek..
Én is provokálok, mert egyszerűen csak a fostalyiga szó használatát kéne mellőznöm. Ki kéne cserélni kevésbé sértőre.

De valamennyire meg is érdemlitek az efféle provokációkat, hiszen "aki fost emel, fos által vész"

Katana750 2012.08.26. 09:19:29

@FLE: Ne legyél már ennyire racionális! Ez nem erről szól. Mit számít,hogy mennyi munkaóra kicserélni valamit egy francia vagy egy német autóban? Stump-nak az ideje,meg a zséje.

Alf (törölt) 2012.08.28. 12:38:11

@Frick László Emlékzenekar:

Na jó, most erre nem fogok regénnyel válaszolni, csak összefoglalom a több kommentemet és a válaszaidra válaszolok.

Először volt a fránya OT-s döntnök, na én ismerek egy ilyen döntnököt, aki kb 50 éve foglalkozik francia autókkal, műegyetemen végzett, autószerelő.

Régi citroenekkel foglalkozik, kapásból megmondja neked évjáratra, hogy DS közel egymillió alkatrészégől mi milyen alakú, hogy öregszik, stb.

Szerinte a DS egy nagyon jó autó, szerinte masszív, de persze rohad, mert már 40 vagy 50 éves, de 20 évesen is rohadt.

Nem én mondom az elfogult 30 évemmel és a 45000 km-vel amit eddig beletettem egy 40 éves autóba.

El tudom képzelni, hogy van a rengeteg szakmunkás akinek rohadtul nem tetszik, hogy itt nem úgy van, mint az egy kaptafára készített bot egyszerűségű német autóknál (volt 30 éve). El tudom képzelni, hogy miután az általa beleöntött fékfolyadéktól szétrohadt a hidraulika rendszer, mert baszott elolvasni, hogy mi kell bele, vagy "Jóleszaz, hagyadazt" és mégsem lett jó, mert a 20 évesen behordott CX-re ránézve azt se tudta, melyik az eleje, és egyből elkezdte fikázni, hogy bebizonyítsa, hogy ő volt az okos, az autógyártó meg hülye, ha francia.

Igen, fikázni. Ha egyszerű emberek vagyunk, és nekünk az egyszerű megoldások a jók, nem fogunk eljutni túl messzire, max A-ból B-be, de nem lesz Concorde, és nem lesz CERN mert azok túl bonbyolultak.

A puha ülésekről meg annyit, hogy én rühellem a kemény üléseket, amik "tartanak" de szétmegy bennük az összes csontom, a gyomrom kavarog egy 20 km-s út után, csak azért, hogy tartson oldalról, mert nekem kurvagyorsan kell bevennem azt a kanyart, és közben a hátam ugyanott kell maradjon, mert különben nem vagyok férfi, mert a férfi az inkább lesodródik az útról, de nem fékez, és az ülés meg tart, mintha beleszegeztek volna, a kemény "sportos" futómű pattog az úton, a visszajelzés érkezik, az mp3ról szól a motorhang, én meg májer vagyok, az összes F betűs meg húzógyon le, főleg a puntósok, amikor tolom őket X6-tal a pályán.

A kacsa olyan korban született, amikor a wolksvagenék szépen szétlopkodták az egész országot, és nem kanyart kellett kurvagyorsan bevenni, hanem úttalan utakon 3 literből megtenni 100 km-t. Ez ment is, és valahogy kurva népszerű is lett, boldog tulajdonosokkal, akiknek nem tartotta az oldalát az ülés, de azért boldogok voltak.

ma a prius eszik 3 litert, és ezzel reklámozzák, amit már 60 éve megcsinált a kacsa, oké, hogy prius legalább sokkal ocsmányabb de mindenképpen tart az ülés, mintha olyan kurva nehéz lenne tartó ülést csinálni (puhát sokkal nehezebb).

Alf (törölt) 2012.08.28. 12:50:35

@Frick László Emlékzenekar: az audi motorokat meg Tót Józsi szereli össze bivalybanszádról, aki persze királyabb csávó, mint Jean-Pierre, mert nem művész, és nem csigát eszik, hanem disznózsírt.

Frick László Emlékzenekar 2012.08.29. 01:45:05

@Alf: A regényed felét ki is lehet kukázni onnan, amikor én (kétszer is egyébként) a megboldogult Surányi Endre bácsit fölemlegettem (a hibátlan svejcióraszerű Citroenjeivel)... tehát én nem egy sík-agyagalapi csávó vagyok, aki csak úgy hiedelmek alapján fikázza a francia autókat. Megmutattam, milyen tény következtében olyanok a francia autók, amilyenek. Mi a jó büdösfrancnak terveztek volna valaha is örökéletű autókat a francia mérnökök, amikor egy 8 éves francia autó már annyire reménytelenül parkolásisérült, hogy elhajítják, ahogy az osztrákok meg a németek is elhajítanak egy egyébként kutyabaja-sincs biciklit, mert lyukas lett a gumija és van rajta hat leverődés.

A másik: ez divatfilozófiai kérdés, ha valami az év slágere és überdivat, az igenhamar elavultnak látszik, ez általános a formatervezésben, a legtöbb francia űrautó 10 évesen már érthetetlen (műanyag) rom , erre a legpompásabb példa a Citroen BX. A francia autók nem-tartósságának a harmadik alapvető oka a parkolóhely hiány: forgatni kell az autóállományt, mert így is 100 autó helyét 120 parkolja (míg Budapesten, ahol a budapesti paraszt nem akar megtanulni parkolni becsülettel, 70 autó parkolja el 100 autó helyét) Citroen BX "innovatív kezelőszerveivel" Kiderült, hogy a piac, a jóléti Nyugat kényszerbőlautózói nem díjazzák a Rubik-kocka fogásaival kezelhető szerveket. Egyszerűen egy 10 éves BX-be ha beült az ember, a kezében maradt az undorító belső ajtóborítás és minden nyekergett meg nyikorgott a kifejezetten tré műanyagokból, amik jónagydarabokból préselődtek és persze deformálódtak... nálunk a hőingás sokkal nagyobb, mint az enyhetelű és nemtúl forró nyarú Franciaországban.

Arra se figyeltél oda, amit a francia autók MOTORJAIRÓL írtam, amik "állva halnak meg" minden lerohad körülöttük.. de maga a motor, a puszta vas elektronika és üzemanyagellátórendszeren kívül (sok PSA-ban dógozott Bosch-rendszer) minden OK.

Egyszerűen elönt téged az indulat, mert merészelek nem RAJONGVA beszélni a francia autókról. Egyszer megkérdeztem egy évente 100ezret autózó vállalkozót, mi a francért vesz Peugeot-t, ha vacak. Azt mondja, a számára a náci autó unalmas, a japán meg embertelen és lélektelen. Mindig sirva adja a vasba vagy sózza rá valami ostobaparasztra a holtában is még gyönyörű Pözsikéjét, de hát szereti, neki tetszik akkor is, ha a dereka már leszakad akkor, amikor még az autópájára ki se ért. (Fogás: sportüléssel kell rendelni, az nem gerincgyilkos)
Gondolom, te olyan fiatal lehetsz, hogy még egyelőre nem tudod, hol is lehet az a gerinced... Én autóvigécként gyakran szembesültem azzal, hogy a kuncsaft azzal a lendülettel vágódott ki a Pözsikéből, amivel be. "Fhú, ez a szar puha ülés!- nem kell, ebbe nem érek be a megyeszékhelyre!" Míg a gerincbántalmaktat nem simerő ember meg kéjeleghet a pihepuhaságban (A szállodában se viteti ki mindenki a lágy matracot..) .

Ízlésről lehet vitatkozni, mert ugye van, aki a zsírhabos pörkőttet szereti és a tornyozott rántotthúsokat meg zsírkrémes, kristállycukorral recsegős piskótasütiket. És mert nem kóstolta, azt mondja a franciasalátára, hogy okádék. Vannak, aki a teát citrommal és cukorral teszik tönkre -ez se ízlés dolga. Erről lehet és kell vitatkozni.

Érzelmekről nem lehet vitatkozni, megy az utcán az ember, jönnek szembe a nők, madárfejű, malachasú, csupa csont és háj, mislenbaba, őzgida, párductestű-de szagú is ... és mindegyikbe szerelmes vagy volt szerelmes valaha férfi. Minden nő szép, életében legalább egy hónapig.

Szerintem, ha el mered alaposan olvasni a kommentjeimet: én árnyaltan és hasznosakat fűzve beszéltem a francia autókról. Jó, hát "provokatíve" a fostalyiga kifejezést is használtam rájuk. Be is váélt a trükk, mert a fostalyigán megakadt a tekinteted oszt onnan má mindeGGY vót, mit írok még...

Tényekről, számokról beszéltem. Az alkatrészcserék normaóráit nem én határoztam meg, ezek számoik, ha fellövöm magam a hódba, akkor is egy Renault lengéscsillapító normaideje 1,5 óra és egy náci autó lengéscsillapító csere normaideje 0,4 óra.

Sőt HASZNOS fogásokat mondtam francia autóra: Egy francia biztos a megsemmisítőbe viszi a beszart elektronikájú 8 éves Pözsijét, ez MÉG EGYELŐRE Magyarországon nem szükséges, mert itt még vannak autóvillamossági szerelők, akik képesek egy mai autót is újrakábelezni. Sőt , tovább megyek: amerikai autó automataváltóját úgy szerelik, mint paraszt a Komár mopedet, secperc.

Sőt, már eleve azzal nyitottam, hogy arab területen a cikkben látható Pözsikéket ma is simán forgalomban tartják, tehát egy szerelmes ember szerezhet onnan hasznos infokat és fogásokról recepteket.

Mindenre van megoldás, ismerek olyan Polski Fiat 125-ös rajongót, akinek soha nem is fog elrohadni a Drágája kasznija, mer tudta, mit kell tennie az átvétel utáni első napon, hogy ne rohadjon el hatévesen az autója. Egy vidéki autószerelő mester eredetifényezésű kormányváltós krómhűtőrácsosa pl az ország egyik legszebb NagyPolszkija.

Sok autó az alvázvédő kisiparosaink kontár munkája miatt rohadt el, mert a masszával eltömték a vízkifolyókat a vázban.

Még a Zaporozsec szerelmese is tud fogásokat, amiktől a Zápor szinte örökéletű lehet.

Amúgy pedig a vitánkat az dönti el, hogy a korábbi korok modelljeiből mennyit látsz az utcán. Csak úgy... hétköznapihasználtságban, minden szerelmes-rajongói ajnározás nélkül. Kevesen tudják, de a MERKÚR-nál kp-azonnalra már 1963-ban lehetett nyugati autókat vásárolni, Renault-k egész csordáit forgalmazták... ezek közül sok-sok magamfajta autóbuzihoz került... tanácsmilliomosokhoz, akik már 1967-ben 500-600ezres, sőt 1milliós villákban éltek és az Interagtól szereztették a cuccost vagy minisztériumi sofőrökkel lopatták a nyugati alkatrészelet vagy diplomáciai sofőrökkel. Egy generáció, Surányi Endre generációja, akiknek nem volt kihez fordulniuk és akik maguk jóformán bármi hibát megelőzni is képesek voltak és nem fogadtak napszámost, hogy kertiföldből meg fáradtolajból az gyúrjon alváz meg üregvédő masszát a kritikus részeket belülről kibélelni.. hanem a szencséges mérnpkikezükkel ők maguk.. és télen a strapoa Wartburggal jártak, hogy sós lé ne érje a Röncsikét vagy Pözsikét.

És hol vannak mégis ezek az autók, hol.. Kb ott, ahol az 1960-1975 között gyártott BMW-k vagy Audik.

dennisthemenace 2012.09.15. 07:32:56

@Frick László Emlékzenekar: Nos:

Én 44 éves vagyok és napi kb. 50km-t megyek munkába és vissza. Ezenkívul évente el szoktam menni Magyarországra, ilyenkor csak tankolni szoktam megállni, kétszer. Még soha nem szálltam ki belole elgyotorten, pedig széria ulések vannak benne.
A kuplungja is gyári még,annak ellnére, hogy egy alkókocsit is vontattam vele egy idoben. Az óraállás (most néztem meg), 168234.
Az annyi, mint 269164km. Ennyi.

GRX 2012.09.17. 13:34:40

Rozispotting: ma reggel fél 9 körül a Gellért rkp-on, Bandi terelgetésével. Ment, működött, megállt. (Legalábbis azon a 100 méteren, amíg figyelemmel követtem.):-)

RWD 2013.01.10. 20:55:21

Érdekelnek még Dacia dísztácsák?:)
süti beállítások módosítása