A legőrültebb megoldások nem zsenik fejében születnek, hanem a szükség szüli őket – erre jutottam ennek a szörnyetegnek a láttán. Harminc henger dolgozik öt sorban, hogy összejöjjön az a háromszázegynéhány lóerő, ami a végén megmozdíthat sok tonna halálos vasat.
Elmebeteg motorkonstrukciókban azóta nincs hiány, mióta először épített valaki többhengeres dugattyús motort. A csúcspontot e tekintetben kétségtelenül az 1930-as és 1960-as évek közti időszak jelentette: ekkortájt készültek ellendugattyús 36 hengeres delta-motorok három főtengellyel hajókba és mozdonyokba, H és W motorok repülőgépekbe és versenyautókba, nem beszélve a négysoros csillagmotorokról. Olyan komplikált gépek, amelyekhez képest egy mai luxusautó tizenkét hengeres, duplaturbós motorja mechanikai szempontból egyszerű, mint a szög. Mindig érdekeltek a különleges motorok, így a legtöbb ilyen furcsasággal már találkoztam – nem gondoltam volna, hogy jöhet még szembe meglepetés. Jött.
Egy harckocsi-csatákat szimuláló játék kapcsán akadtam bele a II. világháborús amerikai harckocsik furcsa műszaki megoldásaiba. A Sherman, Lee és Grant harckocsikról nagyjából mindenki hallhatott már, akit érdekelt a téma, és az sem titok, hogy a legtöbbjüket kilenchengeres, repülőgépekből átvett csillagmotor, vagy hatalmas, feltöltött Ford V8-as hajtotta. (Ez utóbbi, a Ford GAA is megér egy misét, 60 fokos nyolchengeres, amelyet egy soha nem használt V12-es vadászgép-motorból alakítottak ki négy henger elhagyásával.) A motor hátul, a hajtott lánckerék elöl – ilyesmit sem látni gyakran, de akkoriban nem is volt olyan ritka a tankok között. Ám a késői modellekben változtattak a hajtáson: a Chrysler A57-es motorját építették a Sherman farába, amelyhez még hasonlót sem nagyon láttam soha. Harminc henger öt sorban, összesen 21 liter és 340-470 lóerő, kiviteltől függően.
Mint kiderült, szükségből hozták létre a Multibank fantázianevű szörnyszülöttet: lényegében öt, eredetileg autókba szánt hathengeres soros motort építettek össze egyetlen blokkba. Így adódott, hogy az A57-esnek öt forgattyúsháza és öt főtengelye van, az öt hengersor működését pedig fogaskerekekkel hozták össze a kihajtásnál. Bármilyen komplikáltan is hangzik, ez volt a legegyszerűbb módja, hogy a Chrysler harckocsi-motort építsen, hisz így a meglevő gyártósorokat használhatták, és az alkatrészellátás sem okozhatott gondot.
Talán a kipróbált komponenseknek is köszönhető, hogy a motor végülis működött, ha nem is nagyon megbízhatóan, és a Chrysler szerint akkor is elvonszolta valahogy a tankot, ha tizenkét henger valamiért leállt. Arra tippelek, hogy Csodabogár tankjában is efféle motor lehetett a Kelly hősei című filmben - ezzel legalábbis magyarázhatjuk, hogy Moriarty, a harctéri szerelő csupa negatív kisugárzás volt.
A Multibank motort persze azonnal nyugdíjba küldték a háború végén, de így is kivette a részét a németek felett aratott győzelem kivívásában.
Az utolsó 100 komment: