Takarítással nem zavarták az úton lévőket

  2012. február 10. - B. Capelluti

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Kisebb hóakadályoknál lendületet kell venni
2013-03-27 18:56:29

Közszolgálati percek. megkésett téli autós tanácsok következnek - több évtized távlatából. "Télen

Hóhelyzet az osztrák-magyar határon
2013-01-18 20:24:29

Most akkor vagy az osztrákoknál nem esett annyi hó, mint nálunk, vagy a sógorok csinálnak valamit jobban. A

A GT86 megbukott a jávorszarvas-teszten
2012-10-23 16:19:42

Ha kiderül, hogy egy autó megbukott a jávorszarvas- vagy, ahogyan a svédek hívják, Undanmanöverprov-teszten, az

Amikor az autó kuka
2012-09-08 11:50:33

Az ötezer lakosú rajna-pfalzi  Hermeskeilben tartották a kukavilágbajnokságot. A verseny a hagyományos

Péntek este elindultunk Pécsre. Felhívtam szüleimet, akik megnyugtattak, hogy még csak három centis a hó. Legyártottuk az útravaló szendvicseinket, bepakoltunk meleg ruhát, takarókat, ivóvizet, egy benzinkúton vettünk még fagyálló ablakmosó-folyadékot, és kilőttünk. Moha bának kevés dolga volt, mert azt követően, hogy Érdnél felhajtottunk az M6-ra,  csak az M60-as végénél kellett megszólalnia. IMG_0714.JPG

Nagyon tetszett, hogy autó alig, csapadék sehol, szél nincs, az út száraz, de a dízel Merivával csak óvatosan közlekedtünk. Szokás szerint feleségem hátul aludt, én pedig kamionos módra egyedül tartottam a frontot. Éppen elkezdtem örülni annak, hogy sehol egy hópihe, amikor Százhalombattától délre megláttam egy sárga villogós autót. Nocsak, ha a semmit ennyire sózzák, nincs mitől félni. Aha, csak gondoltam.

IMG_0726.JPG

Beértünk a hóesésbe, és onnantól csak vártam a sárga villogós autót. Először csak alig látható hóréteget észleltem, akkor még nem tulajdonítottam neki semmi jelentőséget. A hőmérő szerint -8 fok volt, a hó nem tapadt le, és a külső sávot az abban viszonylag tempósan haladó autók szele nagyjából tisztán tartotta. Paks mellett már több centis hó volt a belső és a leálló sávban. Ez csak akkor volt zavaró, amikor egy-egy lassabb autót, éppen kamiont kellett megelőzni. Szentségeltem emberesen, de nyomát sem láttam hóeltakarító autónak. Lőttem magamnak egy nyulat (egy Renault kisbuszt), amit kellő távolságból követtem. Sokat segített, hogy vezetett a helyes úton.

IMG_0735.JPG

Szekszárdnál már elég zabos voltam: a járható külső sávot két oldalról több mint tízcentis hó szegélyezte. Nyoma nem volt  hókotróknak. A felhajtókon szűzhó. Az emelkedőkön felfelé már nincs tiszta sáv. A tíznapos matricánkba talán belefért volna kicsit több hóeltakarítás.

IMG_0752.JPG

Egyszer csak borostyán villogók fényét vettem észre, de az örömöm korai volt, mert a Pest felé vezető oldalon dolgoztak. Az alagutak után már látszott egy korábbi hóeltakarítás nyoma: néhány centis buckák voltak az út mellett, és a felhajtókon is látszott a takarítás, bár takarítottnak arcpirító túlzás lett volna nevezni.

IMG_0765.JPGBár utóbb inkább felüdülésnek tűnt ahhoz képest, amit az 58-as úton, vagy Pécs belvárosában tapasztaltam: péntek este és ma (02.05.) is teljesen takarítatlanok voltak.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr604066109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sambaja5 2012.02.10. 21:17:26

@spapda: Még pár következtetést engedj meg a cikk komolyságával kapcsolatban: 1.Emberünk hányszor látogatja a szüleit ha gps kell az útvonalhoz az M6-oson?:)2. Lőttem egy nyulat, vezetett a helyes útvonalon. Miért különben a domboldalon ment volna az autópályán?:) 3. Beértünk a hóesésbe , és vártam a sárga villogós autót. Ezen az úton, egy jó téli gumival, nem túlzás a 60-70 km/h sebesség, akkor meg várhatta.Kellett valamit írni gyorsan, írásnak tartom most is.

fda 2012.02.10. 21:18:39

Én azt szoktam tapasztalni, hogy az autópályákat rendszeresen, hamar letakarítják. Az is igaz, hogy hóesésben nehéz előre tudni, hogy merre jár a cikkíró, hogy épp előtte menjen végig egy hókotró Bp-től Pécsig.

Egyébként pár centis hóban tök jól lehet menni, igaz, azért a szokásosnál lassabb tempóban.

Gondolom a cikkíró háza körül folyamatosan szárazra volt törölgetve a járda. Éjjel, nappal.

GARFIELD13 2012.02.10. 21:25:29

Én csak tavalyi havas élményt tudok megosztani az M6-ról. Akkor a középső rész, talán a Dunaújváros és Szekszárd közötti volt nagyon gáz. Előtte, utána alá volt sózva, ezért ott olvadt rendesen, de az a szakasz nem. Ott volt akinek emiatt nem sikerült az úton maradnia (péntek este lefelé). Vasárnap visszafelé még durvább volt a helyzet a középső részen csak a szélső sávban taposott nyomvonal volt "járhatónak nevezhető" némi jóindulattal. De Dunaújvárostól már gyökeresen más volt a kép, ott rendesen le volt takarítva a teljes pálya. Emiatt én a középső brigádot kérdezném a TC helyében (Valahol Paks alatt van a mérnökség), hogy mit is szoktak csinálni havazások során? A bátaszéki, meg a felső szakasz mérnökségével még nem volt rossz tapasztalatom. (Bátaszéknél szoktunk lemenni a pályáról, így csak ezen a szakaszon vannak "élményeink")
Az írás alapján akkor sokat nem javult a helyzet, sőt...

Most biztosan kimarad a havas próba, mert a második gyerek még túl kicsi a kalandtúrához.

Laresz 2012.02.10. 21:28:05

Igaza van a posztolónak: fel kell készülni a télre. Nekünk. Ez a 25 éve nem látott katasztrófahelyzet (innen is csókoltatom a médiát) nem tartott egy hétig. Ezenközben is vígan autóztam a napi 2x50km-emet munkába és vissza. Ja nem kellett nyúl sem :-)

Zsírfeka 2012.02.10. 21:34:12

szerintem alapvetően ott a probléma, hogy az m6 az nem az autópályakezelőhöz tartozik, hanem saját koncessziós cég üzemelteti, ezért van vagy 4 hókotrójuk
az m1-en pl ilyen időben azért nem tudtam menni, mert a hókotró feltartott
az m6-on jártam én is, nem tudom melyik nap, szakadt a hó, és egyszer láttam kotrót....szembe jött :D

Leadfoot 2012.02.10. 21:36:30

@Sambaja5: Mondjuk annyit hozzá kell tenni, hogy én is föl szoktam rakni a GPS-t, pedig hazatalálok BP-ről Pécsre. De írja a pontos(abb) sebességet, várható érkezést, szóval hasznos tud lenni.

Spiritmonger 2012.02.10. 21:40:18

a héten voltam Szegeden, ott nem volt semmi takarítás. asszem tavasszal autócsere lesz, a prémium hátsókerekessel, zsír új, prémium téli gumival is elakadtam, innentől kezdve szigorúan csak négykerékhajtásos lesz

Hó apó 2012.02.10. 21:41:59

Taaatam... tatam.... tatam... RTLklub pánikhiradó....
leesett 10 centi hó.... soha nem látott katasztrófahelyzet..... tatamtatam.... mindenki szarja
össze magát..... vásárolja fel a multinál a romlott
kaját.... Rubint Réka nem mert elindulni az autójával...
XYZ nimand celebnek nem indult az autója....
a reklám után helyszíni kapcsolás....

tonalcar 2012.02.10. 21:44:13

@Spiritmonger: Maradhatna, csak kell bele egy rendes sperdifi az elektronikus hokuszpókok helyett-mellé. :)

Leadfoot 2012.02.10. 21:46:11

@Zsírfeka: Azért négynél kicsit több... ld. a képeimet, amiket fent linkeltem. És az csak egy mérnökség.

@spapda: Ismerem a "hegyi" részeket, fateromnak a Donátusban van hétvégi telke, rodeóztam már párszor a Jakabhegyi úton. És persze elfogadom, elhiszem amit mondasz.

Viszont egyvalamivel kicsit vitatkoznék: hogy a kertváros, belváros ilyenkor laza lenne. Nos, én kertvárosban élek 85 januárja óta, és még pár éve is teljesen normális volt, hogy ennél kisebb/kevesebb hó esetén a Rózsadombra nem ment föl a busz, vagy hogy a Nagy Imre út felső szakaszán végig álltak a buszok, mert nem tudtak följutni azon a nem is olyan durva emelkedőn.
Ehhez képest most szuper volt a helyzet. És mifelénk a járdákat is lekotorták, valami zúzalékkal fölszórták (az Index havas képösszeállításába be is került egy fotóm erről :-) ).

spapda 2012.02.10. 21:47:56

@Sambaja5: Ezzel a részével nem is vitatkozom. Csak azzal van bajom, hogy míg korábban divat volt szidni a hókotrókat, ma bunkó, öntelt, kényes, lúzer, arrogáns, Bezzegnyugaton Bélának tartják azt, aki esetleg kifogásol olyan apróságokat, hogy nem kotornak az autópályán (pedig tényleg így volt, több ismerős jött aznap az M6-oson, nem ebből a sztoriból értesültem az esetről), illetve a havazás után egy-másfél nappal látnak neki fontos szakaszoknak, netán egy megyeszékhely jelentős népességű városrészeit "felejtik el" tisztítani.

Nyilván itt minden kommentelő vérbeli Kankkunen, Vatanen, Hirvonen és egyéb hómenő rallye-mester, akinek 30-50 centis hóban is napi rutinfeladat a hegyi szerpentinezéssel egybekötött 2x50 km-es ingázás, de azért a statisztikák azt mutatják, hogy a társadalom jelentős része rászorul a hókotrók munkájára, amit nem mellesleg ugye pont a társadalom jelentős része finanszíroz adó formájában. Szóval Torgyán dr. után szabadon "engedtessék meg", hogy ennek fényében felmerüljön a kérdés: nálunk miért számít elcsépeltnek a "közútkezelők felkészültek a télre, csak a hó lepte meg őket" poén? Talán mert rendszeresen kiérdemli a FAIL minősítést a hazai testület (tisztelet a kivételnek).

Az már más kérdés, hogy mindig a közútkezelőt fikázzuk, miközben lehet, hogy nem is tehetnek róla, kicsi a költségvetés, a hóeke és a sózás ára nokiás dobozokban már rég elhagyta a közös pénztárcát. De ettől még a hó az utakon marad.

Leadfoot 2012.02.10. 21:48:02

@Hó apó: Ez olyan dolog, hogy ha nem mondják, akkor meg az a baj. Szerintem inkább rágják a sok hülye szájába, és inkább ezt szajkózzák, mint a kibelezte/fölgyújtotta/fölakasztotta/agyonverte típusú híreket.

brob 2012.02.10. 21:55:11

nemtudom mit kell itt terelni, hogy cikkíró így hólapátolás meg úgy járdatakarítás....a közútkezelő egyszerűen nem végzi a munkáját úgy ahogy kéne. És amúgy Pécsen bevett szokás, hogy a havat csak akkor kezdik túrni, amikor már jól letaposták, a a hegyoldalban meg amikor már olvad... de ez általános dolog, itthon pl nem túrták le, se a főutakon, se a mellékutakon. A dühítő az, hogy mindig nagy a pofájuk, hogy "fel vagyunk készülve a télre"- mondják inkább azt, hogy nincs lóvé/lusták/ hideg van stb. akkor legalább érti az ember, hogy miért állnak a telephelyen a kotrók, és elmegy vesz hóláncot, meg tolólapos traktort, meg ami eszébe jut

Leadfoot 2012.02.10. 22:01:32

@brob: "a közútkezelő egyszerűen nem végzi a munkáját úgy ahogy kéne"

Se az M6/M60-on, se Pécsen nem a közútkezelő feladata az utak takarítása, erről ennyit (már ha A közútkezelőre gondolsz).

"mondják inkább azt"

Speciel a mostani havazáskor mondták, hogy hideg van, és ezért sót nem szórnak (helyesen), mert nem lenne értelme.

"miért állnak a telephelyen a kotrók"

Szerintem ez elég rossz szöveg. Ha a telephelyen álltak volna, akkor nem közlekedtek volna a buszok.

A letaposás meg azért van, mert 2-3 centi havat nem érdemes nekiállni letolni, és ha jól tudom, az útnak se tesz jót.

spapda 2012.02.10. 22:08:15

@Leadfoot: Akkor lehet, hogy idén fordult a kocka, mert most itt a hegyen nem stimmeltek az utak (Kertváros meg végre nagyobb figyelmet kapott), a járdák meg szót sem érdemelnek, szerda délután láttam az első kapirgáló brigádot, akik persze frankón az útra lapátolták a havat.

Mondjuk az is megérne egy cikket, hogy hogyan illik havat lapátolni. A családi házas övezetben korábban mindenki el tudta úgy lapátolni a havat, hogy az nem zavart senkit, ma meg sportot űznek abból az emberek, hogy vagy a szomszédhoz dobálják, vagy ki az út közepére. Gondolom mondanom sem kell, hogy a mostani havazás után az útra dobált hó mennyisége azért nem kis tétel a hegyi utcákban. Értem én, hogy majd az autók letapossák és felolvasztják - gondolja a kevésbé művelt lapátoló polgár, de -10°C alatt azért ez nem így működik, ráadásul baromira tud csúszni. Az emberek kevésbé figyelnek egymásra, és ez a közlekedésre is sajnos igaz, sok hülye a 20 centis hóban is tolakodik és úgy nyomja, mint a legszárazabb nyári napokon.

Leadfoot 2012.02.10. 22:11:05

@spapda: Épp tegnap volt egy cikk arról a bama.hu-n, hogy a Juhász Gyula utcában egy kedves fickó kiásta magának a parkolóhelyet, és 1 méter magas hóbuckát épített az út közepére. Nooormális?

spapda 2012.02.10. 22:14:17

@Leadfoot: egyébként az igaz, hogy mindig szegény közútkezelő neve kerül a cifra magyar szitokáradat végére (zsigerből nálam is), miközben a kérdéses területek nem is tartoznak a hatáskörükbe. Erről sem ártana egy cikk (pl. Totalcaron), hogy a polgárok tudjanak róla, kinek kell a felmenőit ilyenkor emlegetni, és kinek az anyukája ártatlan a kérdésben. :)

De persze a hummeres majmok esete fontosabb, mert arra van sok kattintás nulla munkával, akkor meg minek erőlködni...

1000rörö 2012.02.10. 22:16:31

A Kósabirodalomban már több éve csak álom a hóeltakarítás, hányinger az egész Debrecen és persze a JÓ nagy körzete is. Gondolom magyar szokás szerint a rászánt zsé az mindig becsületesen el van költve, s ami a legfontosabb jól le is van könyvelve. Mondjuk a múlt heti pánikkeltés alkalmával láttam egy villogó hótolót ami becsületesen betartotta a mondottakat,, 50 cm-s hó várható" ezért Ő 40 cm-el a talaj fölé emelt tolólappal zúzott mint állat. Km megvan, az olajat is el lehet passzolni, a só sem fogy, kopás sincs tiszta haszon. Felkészültünk AGYARORSZÁG!!!

Sambaja5 2012.02.10. 22:17:11

@spapda: Az érvek és tények ellen nincs mit tenni, meghajolok előttük.:) Szerintem direkt csinálják. A havazást is !

ando1888 2012.02.10. 22:21:50

@spapda: Sajnos ritka egy alapos, igényes cikk. Ahhoz többet kéne utánajárni, nem elég két-három honlapból összeollózni egy harmadikat. De a többi hasonló autós honlap még gyengébb.

tibcsi79 2012.02.10. 22:27:29

@Sambaja5: Majd ha a te kocsid törik össze másképp beszélsz. Üdv Magyarországon!A sógoroknál szikrázik a tolólap alatt az aszfalt.... Van mit tanulni!

1kutya 2012.02.10. 22:38:57

@1000rörö: pontosan! viszont a helyi kósatévé/kósaújság azt ordítja, hogy újabb huszonegynehány kotrót rendeltek az utakra. csak azt nem tudom melyik utakra, mert a mai napig nincs letolva egyetlen mellékutca sem. nálunk konkretice most is húzza a hasát a zastra a havon )a kaskáj nem, de kedden reggel még az is). a legszebb, hogy 1 hét után van a belvárosban olyan zebra, meg buszmegálló, amit nem lehet rendeltetésszerűen használni!

spapda 2012.02.10. 22:41:42

@Leadfoot: Megtaláltam: bama.hu/baranya/kozelet/kiasott-parkolo-egy-meteres-hokupac-az-ut-kozepen-426860

Nekem "szimpatikus", több okból is:
- Nem csak jártatta a száját, hanem lapátot ragadott.
- Tisztes mennyiségű havat mozgatott meg, ebbe azért rutin nélkül már bele lehet izzadni.
- Tisztelve a magántulajdont, a szomszédos kocsinak még a közelébe sem merészkedett a hólapáttal ("azé a hó, akinek a kocsija köré hullott" jeligére).
- A megoldással frankón elejét vette annak, hogy egy véletlenül arra tévedő hókotró rátolja a sós-havas latyakot az ezüst Bömbire.
- A fotón nem látszik, de szerintem a kupac másik oldalán jégkuckót alakított ki az utcában lakó gyerekeknek.
- Az utolsó vállalható kinézetű BMW-vel jár.

Viccen kívül, nem értem, mit várnak az emberek? A Juhász Gyula utcában mit csináljon a kotró a hóval? Mert attól, hogy kotorják a havat, az még nem tűnik el, csak bizonyos helyeken koncentrálódik. Lapátolják fel teherautóra és vigyék fel Pestre a rászorulóknak? Ott állítólag kevés esett, lenne piaca egy kis friss mecseki havacskának.

spapda 2012.02.10. 22:43:13

@Sambaja5: Az nem baj, ha neked így is jó. Csak ne fájjon, ha másnak meg nem felel meg ("bezzegnyugaton" jeligére).

1kutya 2012.02.10. 22:43:44

@spapda: itt kósabirodalomban van egy (természetesen nem nyilvános) szerződés az önkori és az aksd között, miszerint 25 centis hó alatt a szolgáltatónak nem fizetik ki a mellékutak (értsd: nem jár rajta busz/troli/villamos) takarítását. szerinted? (azé a lajos mindenből eltesz 20%-ot, gondolom a kezelőnek fizetendő pénzből is).

soproni1 2012.02.10. 22:46:38

Ha majd csak 30 napos matricával tudok hétvégére leszaladni a rokonokhoz, akkor lesz takarítás ! Addig miből ?

8001A 2012.02.10. 22:48:51

Egyszerűen elképesztő, hogy egy ilyen egyszerű dologról, mint a hóeltakarítás, is ennyi ökörséget össze bírtok hordani. Ti négy panelfal közé bezárva nőttetek fel, hogy sosem láttatok még tolólapot? Segítek:
www.ruwe-online.de/uploads/pics/winterdienst_01.jpg
A tolólap NEM tudja felkaparni az útról az odafagyott/letaposott havat, csak letolni a nagyját, a maradékot meg sózzák - ami nem hat azonnal, idő kell neki (meg megfelelő útburkolathőmérséklet, meg rajta áthaladó autók, amik az olvadt latyakot kiszorítják). A tolólapok ugyanígy működnek a bolygón mindenhol, még a német vagy osztrák autópályáról sem bírják felkaparni a havat, azok is fehérek ilyenkor.
A képeken látható utak - bármilyen hihetetlen is - takarítva vannak. Ti viszont úgy viselkedtek, mint egy falunyi beduin, akik most látnak havat először, és meg vannak győződve, hogy mindenki más hülye/szarul végzi a munkáját, csak ők nem. Picsogás helyett venni kéne négy jó téligumit, meg meg kéne tanulni vezetni.

spapda 2012.02.10. 23:15:55

@8001A: "Picsogás helyett venni kéne négy jó téligumit, meg meg kéne tanulni vezetni."

Kemény vagy, Csoki!

Trabin és Wareszon szocializálódtam a hegyoldalban, emiatt én például nem kérek a felvilágosító kurzusból. Láttam már havat, láttam dolgozó hókotrót is, meg láttam takarítatlan utakat is. És eléggé érezhető a különbség. Persze meg lehet magyarázni, mondaná korunk egyik híres embere...

Amúgy mi ez az indulat? Csak nem érintett vagy a közpénzek hókotrássá történő átalakításában?

Leadfoot 2012.02.10. 23:23:43

@8001A: Most nem azé', de én kb. ezt írtam.

_____________ 2012.02.10. 23:23:50

@Leadfoot: 4WD helyett ilyen időben lehet hatásosabb lenne a WD40 :-D

Leadfoot 2012.02.10. 23:26:28

@spapda: "Csak nem érintett vagy a közpénzek hókotrássá történő átalakításában?"

Mikor más fórumokon elmondtam azt, amit ő, csak egy pár fokkal nyugodtabb hangnemben, engem is lebérkommentelőztek. :-)

Érdekes, két éve, mikor lement k.b ugyanez a vita, akkor még a másik hóeltakarítós cég alkalmazottjának kiáltottak ki. (Azóta ugye váltás volt, egyik cég ment, a másik jött.)

kch 2012.02.10. 23:29:43

@8001A:
Nézd már meg a német képen található hókotró alatt a latyakot.
Most nézd meg a fenti képeket. Magyarázd meg.

Ehh, mégsem kell...

Az M6-ot 3-4 óránként kotorta le 1 kocsi, azt ennyi. Ha kotorva lett volna rendesen nem lett volna baj. Vagy esetleg előre sózni?
www.youtube.com/watch?v=xflfrHNcB5c

Lehet ám 2 kocsival is takarítani (1:00-tól)
www.youtube.com/watch?v=ra4JistyY2A&feature=fvwrel

Felesleges elmagyarázni.

Leadfoot 2012.02.10. 23:32:39

@kch: Az mondjuk el lett mondva, hogy -8 fok alatt annyit ér a só, mint halottnak a csók. Csak a növényzetet teszi tönkre, más hatása nincs.

Persze vannak egyéb anyagok, amik hatásosak ilyen hidegben is, de gondolom azok drágábbak, és nincs benne az eltakarítást végző cégek szerződésében, hogy azt kifizetik nekik, akkor meg hülyék lennének használni.

spapda 2012.02.10. 23:46:47

@Leadfoot: Alapvetően abban szerintem nincs vita, hogy hazánkban alig akad olyan időjárás, amikor a hó miatt lehetetlen lenne közlekedés autóval. Rendes gumi, némi driving skill, esetleg hólánc, és meg van oldva. Ez oké. De van ugye egy tömegközlekedés nevű, "nagyon kevés embert érintő" dolog, ahol nem Mr. Vatanen képességei a döntők, hanem a sz*rrá kopott futózott nyári gumik, meg Newton és az ő törvényei. Ugyanez behelyettesíthető mentővel és egyéb közlekedési eszközökkel, amit nem skandináv rallye félistenek vezetnek.

Tehát a kérdés nem az, hogy én vagy te meg tudjuk-e oldani itt Pécsen/Szegeden/Debrecenben a közlekedést az autónkkal, hanem az, hogy a nagy átlag és a tömegközlekedés számára vállalhatók-e a körülmények. És az elégedetlenség alapja az a tény, hogy a közteherviselésnek két oldala van: mindenki lehetőségei szerint ad be a közösbe, amiért cserébe elvárja, hogy az összegyűlt zsetont hatékonyan fordítsa a Nagy Pénztáros a köz javára. A hókotrást éppen ezért nem mindenki magának intézi (nem lenne hatékony és koordinált), hanem rábízza az államra/önkormányzatra/mittoménkire, mert annak van hozzá gépe meg szaktudása. Cserébe ad zsetont. Amikor viszont azt hallja a pógár, hogy baleseti adó, jövedéki adó, teljesítményadó, ingatlanadó és társai, cserébe meg azon az 5-10 havas napon sem hajlandó senki eltolni a 40 centi havat az utcából, akkor joggal ráncolja a szemöldökét, hogy megint nokiás dobozokban manifesztálódik a közteherviselés...

Rocko- 2012.02.11. 00:10:22

igen, valahol arra várnak hogy majd a tavasz elvégzi a dolgát.
szívesen kirugdalnám emiatt a tükröjégen pár közterüldt-felügyelő lábát.

Rovancs 2012.02.11. 00:48:51

Jezus. Az m6-ost multik uzemeltetik (koncesszios). Semmi koze hozza a magyar kozutnak. Hetfon vezettem reggel Belgradba. Hatar es Ujvidek kozott 10 centis' tomoritett ho a belso savban (autout) lealloban laza ho. 120 al toltam, a szerbek csigakent nyomtak (valszeg auto es gumi minoseg miatt), szepen lehuzodtak a laza hoba (csak autout leallosavval). Aki nem tud hoban vezetni palyan az uljon a valagan ilyenkor. Ja egyszer volt hokotro is Roszke elott, na az a szopas 40-el tudsz menni, mert beallnak egymas melle...

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.02.11. 02:30:34

@Sambaja5: a GPS nem a hazataláláshoz kell. (egyébként nem egészan azt írtam, amit idéztél. A nyúl a nyomhoz kellett, nélküle sem tévedtem volna el, stb.)
@Leadfoot: Pécsett nem 2-3 centit nem toltak le, hanem 15-20-at. (Vasárnapra viszonylag megjavult.)
Mindazonáltal nem nyígtam volna, ha a régi hatost nem takarítják, de ez egy fizetős történet volt.
@spapda: @Leadfoot: @8001A: jó téligumi volt (hólánc is, de nem kellett feltenni) Ugyan nem szögesgumi volt a jelem az oviban, nem szoktam megretteni a hótól. (Mert pécsi vagyok :))
@8001A: bármennyire is hihetetlen, de ezek az utak nem voltak takarítva. (Illetve Szekszárd alatt igen, de ott ez sajnos nem látszott különösebben.)

- Szerzet - 2012.02.11. 05:21:12

Uram irgalmazz! Nem volt letakarítva a hó. Most mi lesz.

Szumi 2012.02.11. 06:36:20

Ha a képeken látható hó neked több, mint tíz centi, akkor mekkorára saccolod a szerszámod?
Amúgy örülj neki, hogy nem láttál kotrókat csak szembejönni, mert párban járnak, harminc-harmincöttel haladnak és nem tudod őket megelőzni.

kistesoka 2012.02.11. 06:44:18

5cm-et meg nem haladó havat nem tolnak el, max megszórják.
Az úton ennyi biztos nem volt, mi a gond?

csuvakka 2012.02.11. 07:17:01

Jót szórakoztam néhány kommenten. Már csak ezért megérte megírni ezt a fantasztikus cikket a szerzőnek :)

klacus 2012.02.11. 07:23:18

Dunaújvárosban, a helyzet semmivel sem jobb.

Sem az utak se a járdák nincsenek sem időben sem térben takarítva. A környező kis falvakban, már rég fekete aszfalton kocsikázhatsz, a városban még mindíg ott a hó az úton. Nyílván sem pénz sem akarat nincs, az igaz,hogy az illetékes közműves cégparkolóban alsó hangon 70-80 millióért állnak a szép közpénzes cégesautók, de az úteltakarításra nincs pénz, se alkatrészre a kukáskocsihoz. Három évente új kocsira azért futja, a vezetésnek....

pet77 2012.02.11. 07:28:42

Jesszusom.......
....ez az alak írja a rallys blogot is??????:)))))))))))

csuvakka 2012.02.11. 07:35:32

Ha benzines lett volna a Meriva, akkor vajon kevésbé óvatosan közlekedett volna vele a cikkíró?
Mondjuk ha nekem is egy szájbakuurt rákkeltő dízelem lenne, nem hangoztatnám ezt különösebben.

dekás dezső 2012.02.11. 07:48:46

hát, ha ekkora hó akkor nem tolom 180-nal, aztán jónapot...
legalább történik valami végre, a jól szervezett, gardenpartys, pinyakoládás, cicaterepjárós, gépéesses, okostelefonos életemben:PP
petsába.

Leadfoot 2012.02.11. 08:00:33

@klacus: Azért azt látni kell, hogy falvakban jóval egyszerűbb a takarítás, mivel nyilvánvalóan sokkal kisebb a tisztítandó felületek mérete.
Egy átlag magyar kisfaluban van mondjuk egy főút meg 5-6 mellékutca. Ezeket egy traktorkotró mondjuk fél nap alatt letolja, és kész.

@B. Capelluti: Nekem más volt a tapasztalatom. Autóztam szombaton is a városban - igaz, nem a Mecsekoldalban és nem én vezettem - és a főbb útvonalakon hókása volt, amiben nem volt gond a közlekedés, a buszok is simán jártak, és gondolom a hóeltakarításnak ez a célja. A mellékutcában meg ésszel kellett menni, és kész.

Leadfoot 2012.02.11. 08:08:04

Ja, és csak mondom, hogy megint esik a hó. :-)

dhrbikes 2012.02.11. 08:16:42

Debrecen nagyon durva volt, vasárnap reggelre 10 centis jégbordák alakultak ki a körúton, látszott, hogy már nem is akarnak nekiállni a takarításának.

Desert Eagle 2 2012.02.11. 08:35:19

Kedves posztoló!

A képeket az alvó feleséged készítette, vagy te voltál ilyen ügyes. Ilyen körülmények között legalább illett volna azt füllenteni, hogy az asszony volt. azon csodálkozok, hogy ezért még nem estek neked...

Legalább tegnap este jó volt az út... csak olyan hideg volt, hogy a fűtés ellenére ráfagyott a pára az oldalsó ablakokra. Remélem Vasárnap már belefér a 10 napos árába, hogy letakarítsák Budapest irányában, mert már szállingózik a hó Pécsen.

Zsírfeka 2012.02.11. 08:56:54

@Leadfoot: ok
4-nél több, de csak 4-et használnak :)
most valóban jobb :)

Hó apó 2012.02.11. 09:21:10

Taaatam... tatam.... tatam... RTLklub pánikhiradó....
rettegjünk együtt..... ilyen még nem volt.....
jön a hideg.... akár mínusz 20 is lehet.....
megkérdezzük szakértőnket, hogy mitől van hideg....
Taaatam... tatam.... tatam... az SMS szavazás alapján
nézőink 82%-a szerint ne legyen holnap hidegebb, mint ma....

spapda 2012.02.11. 10:28:03

@B. Capelluti: Nekem nem kell mondanod, tudom, hogy egy rallis nem ijed meg a hótól. Csak néhány fikanicknek nem vagy ismerős, ezért azt hiszik, hogy besz*rtál egy kis hótól. Egy pécsi amúgy sem sz*rik a hótól.

Általánosságban igaz, hogy egy jó gumi és némi képesség megoldja a legtöbb "hóhelyzetet", de azért ne erre hivatkozva hanyagolják a kotrást!

palinkasa 2012.02.11. 10:40:49

@Rovancs: Vegre valaki ir arrol hogy mi van mashol.Ezekhez kepest Mo fasza.Ja hogy nem minden tokeletes,nem is lehet.Aram van,gaz van,tavho van akinek kell menni vhova induljon idoben.Valaki emlitette romaniaban hogy mennyire turtak a havat,igen a csilivili utakon,amugy egyszar,no megyek reggelizni.

szaguldo buherator 2012.02.11. 10:52:23

Ritkán szólok hozzá, de ez kiverte a biztit.
Hogy valakinek gps kell autópályán, hogy el ne tévedjen, és felvezetőautó, hogy megtalálja a helyes sávot az egy dolog. Sőt felőlem akár szervízkamiont is kérhet magának a nagy kalandhoz szakáccsal, hogy legyen meleg étel.
De sírva könyörgöm, ha már megteszi: legalább itt, a belsőségen tagadja le mindezt!

ratrider02 2012.02.11. 10:55:11

@tonalcar: Köszi! Nem, de majdnem ilyet építettem, néhány részlettől eltekintve ugyanilyen

Leadfoot 2012.02.11. 11:00:20

@szaguldo buherator: Igazán nem tisztem a poszt tolót védeni, de:

1. A GPS nem csak navigálásra jó. Hidd el, hogy aki BP-n él, és rendszeresen hazajár Pécsre, nem azért teszi föl a navigációt, mert eltévedne...

2. Éjszaka, tök sötétben sokkal kellemesebb úgy autózni, hogy valaki megy előtted, a "nyúl" nem a helyes sáv megtalálásához kell. Vagy szerinted a rallis gyökerekkel rendelkező poszt tolónak gondot jelent egy autópályán megtalálni az egy darab viszonylag tiszta sávot?

Minibull 2012.02.11. 11:07:07

@Leadfoot:

árokba is követed oki?

szaguldo buherator 2012.02.11. 11:14:23

@Leadfoot: 1: Bp-en élek, néha hazajárok, ennek ellenére kíváncsi vagyok. Mesélj mire jó.
2: Pályán kevés a hirtelen kanyar, útfelbontás vagy sárfelhordás. így jobb ötletem sajnálom de továbbra sincs miben segített.

Leadfoot 2012.02.11. 11:18:48

@szaguldo buherator:
1. Pl. megmondja a pontos(abb) sebességet, számolja, hogy kb. mikorra érsz az úticélodhoz, figyelmeztet a telepített sebességmérőkre (mondjuk olyan még nincs az M6/M60-on), ilyesmi.

2. Akkor még nem autóztál eleget éjszaka, szar időben.

Leadfoot 2012.02.11. 11:21:29

@Minibull: Na, látom a trollok is ideértek, úgyhogy én mentem is. Legalább eszembe jutott, többek közt miért nem járok a Belsőségre mostanában.

BigBuffalo 2012.02.11. 11:24:39

Én kedden jártam az M6-on. Bátaszéknél mentem fel, a felhajtón nem igazán látszott a takarítás. A külső sáv egy-két rövid szakasz kivételével fekete volt, a belsőben többcentis hókása.
Mohácsig(lánycsóki lehajtó) 2 azaz kettő autóval találkoztam, egy L200 totyogott előttem és egy Hilux akart letolni bennünket.
A főútvonalak tisztábbak voltak.
A csúcs poén hóeltakarításilag a kaposvári polgármesterhelyettes lózungja volt, kijelentette, hogy a városban azért nem tolják le az utakról a havat mert akkor a kiszórt síkosságmentesítőt is letolnák és az pazarlás...
Én egy egyszerű ember vagyok, egyre feledékenyebb is, de gyermekkori élményeimből valami olyan rémlik, hogy azon a nagy sárga autón ELÖL van a tolólap és HÁTUL a tárcsa...

ha1tt 2012.02.11. 11:24:55

"Sopron környékén" közlekedem naponta, néha a másik oldalon is.
Itt is, ott is lehet közlekedni. Nem terepjáróval, és nem vagyok finn rallys :)
Aszfaltig sehol nem kotornak, nem is hiszem, hogy lehet, de ettől még nem áll meg a világ! A ker. tv-k meg ebből élnek.

szaguldo buherator 2012.02.11. 11:32:06

@Leadfoot: 1: A saját autómban pontosan tudom mennyit csal az óra. Akkor is tudtam, mikor gps még nem is létezett. Más autónál is csak addig figyelem, míg megállapítom mennyit csal. A rendszeresen járt utakon pontosan tudom mikor érek oda, sokkal pontosabban mint a gps vagy googlemaps megmondaná. A trafi jó, csak ahogy írod éppen nincs egy darab se.:)
2: Szóval neked sincs jobb ötleted. Az én apukám amúgy is erősebb.:)

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.02.11. 11:43:22

@szaguldo buherator: mentem Montenegróba GPS nélkül úgy, hogy a térképet sem olvasgattam menet közben. A "Mohabában" vannak POI-k, amik jól tudnak jönni. Milyen messze van egy benzinkút, ha rámjön a "kezetmoshatnék", segélyhíváskor meg tudod mondani a pontos pozíciódat, ha terelőút van, akkor is jól jön.

spapda 2012.02.11. 11:49:17

@Leadfoot: Szerintem is túl lett tárgyalva a kérdés, menjünk havat lapátolni, reggel óta sűrű pelyhekben esik. A paneltrolloknak meg majd lapátol a közös képviselő...

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.02.11. 11:55:47

@Leadfoot: A 6-os átmenő szakaszán szombat délben nyoma sem volt a takarításnak, de az spec. pont nem biokomos, hanem magyarközutas út. (A Megyeri út jobb volt, mint a 6-os.) Mindez vasárnapra jelentősen megváltozott, és a főbb útvonalak csak sónedvesek voltak a városban. (Kivéve a mecsekieket)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.02.11. 12:01:53

Azért a főbb utak itt Pécsett eléggé el voltak tolva.

Én csak azt nem értem, hogy miért nem lehet teljesen lehúzni a havat, ha már ott a gumi a tolólap alján? Igen, akkor cserélni kell. Ja, bocs, az pénzbe kerül, legalább egy megyei képviselő egyhavi prémiumába vaze...

Krisi 2012.02.11. 12:02:53

@Spiritmonger: nekem is hátul teker az egyáltalán nem prémium autóm (20 éve mondjuk még az volt :D), annyi az egész téli közlekedés kulcsa, hogy beraktam kb 100kiló súlyt a csomagtartóba, és onnantól kezdve úgy megy a kocsi a hóban, mint a mozdony. a lényeg hogy le kell terhelni hajtott kerekeket, aztán gyönyörűen tapad. hólánc azért nekem is ott figyel, de az csak azért kell, hogy a lelkem is nyugodt legyen.

annak amúgy csak örülni szoktam, amikor ilyen a hó az utakon, mint a posztban, nem pedig siránkozni :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.02.11. 12:04:32

@Rovancs: Lehet, hogy ha gyorsabban mennél, és megelőznéd őket, akkor nem érnél oda :D

Amúgy nemtom, tavaly Somogyban sem nagyon takarítottak egy utat sem. Amint átértem Baranyába, full tiszta lett az út.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.02.11. 12:11:57

@Leadfoot: Az útnak tök mindegy, mert amúgy is szétesik magától... Felújított szakaszok 1-2 év múlva már esnek szét... Akkor már tolhatnák...
És néhány helyen nem 3 centiket hagytak rajta, hanem tízet...

dennisthemenace 2012.02.11. 12:33:37

@éppcsakkérdem: Nem tudom..
DE: Miért kell mindjárt hókotróért sikítozni, ha esik tíz centi hó? Vezetni tudni kell. Jó gumi kell a kocsira. Nem kell száguldozni a havas úton. Ennyi..
Nekem peres gumik vannak alufelnin, mégsem sírok, minden nap eljutok a munkaba, meg vissza, igaz, nem ugyanannyi ido alatt, mint nyáron.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.02.11. 12:38:36

@dennisthemenace: Talán azért kellene hókotró, mert fizetünk a kikqrt autópályáért? Fizetünk útdíjat? Stb.
Jó, el lehet közlekedni, de a biztonságra törekvés azért nem árt.

tonalcar 2012.02.11. 13:12:42

@ratrider02: Remélem a színe ilyen>Apám első autója>Zaporozsec>volt ilyen kék, sosem feledem. Jó tekerést, is! :)

thisisnotsound 2012.02.11. 13:43:04

7-én (kedden) délelőtt még ugyanígy állt...
estére visszafelé már egész jó volt.

Csak a yamaha 2012.02.11. 14:46:17

Érdekesen mód a városban(okban..)is felkészültek.....Csak érdekességként mondanám...
Anno a 80években a kukás autók is tolták a havat(és nem csak aszfaltozott utcákban...
Mostanság miért nincs 1 tolólapát rajtuk(Bp-n nem láttam..)
Jaaa nem bírják a modern hiper autók ;-) Vagy papíron van rajtuk,és a költségként le is van írva??!!....

ratrider02 2012.02.11. 15:41:04

@tonalcar: Igen, strandkorlát kék, a felnik fehérek, fehér peremes a gumi a nyereg is fehér, csak a kormánybandázs barna színű :) Ne is mondd, már várom a tavaszt, jó lenne meghajtani...

dennisthemenace 2012.02.11. 15:46:59

@ColT: Én csak útadót fizetek, hálistennek. De ha fizetnem kellne a pályáért, lehet, én is morognék.

tom85 2012.02.11. 17:56:19

Ugy kb mennyire kell hulyenek lenni ahhoz, hogy azon kelljen vitatkozni,hogy ha valakinek azert a cifrangos, lyukas, istenatka autopalyaert fizetnie kell, elvarja hogy ne legyen 1 cm ho sem, legalabbis lassa az igyekezetet. Itt nem arrol van szo, kinek milyen kocsija van,vagy hogy tud vezetni.
Hollandiaban elek, reggel hatkor szakado hoban -ami itt sokkal ritkabban fordul elo- tiszta uton halal nyugodtan megyek dolgozni az ingyen autopalyan. Nem, nem erdekel hollandia mennyivel van jobb gazdasagi helyzetben stb, ha az etteremben fizetsz hogy egyel, es nem kapsz semmit nem er fulig a szad. Azokert az utakert amiket otthon hasznalni muszaj, csak egy amolyan baratsagos Fulig Jimmy-s fejbebunkozas jar, nem autopalya dij. (ja, nem fogom megnezni a reakciokat, dihongeni sajat idegrendszer karara ajanlott kedves honfitarsaim:)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.02.11. 20:06:38

@dennisthemenace: Kell fizetned az autópályáért, max. nem használod.
De nyugi, ha itthon adózol, akkor a te adódból is építették, hogy uána fizess, ha rá akarsz menni...

dennisthemenace 2012.02.11. 20:11:08

@Krisi: Kulonosebb problémám nincs, befagyott az ablakmosó, meg a szélvédot is kapargattam hajnalban, de az utakkal semmi gond.

BTO11 2012.02.11. 20:20:18

@Csak a yamaha:
ez a kukáskocsira tolólap nekem is eszembe jutott kedd reggel mert akkor van nálunk kuka nap tatabánya bánhidán.

amugy egész héten tán csak 1-2 kotroautót láttam tatabányán.
amugy natenna karbantarto vagyok a városba ,tehát kölekednem kell benne.
87 -ben kint ragadtam vidéken 2 napra mire a faluba elkotorták a havat ,majd haza a waresszal nyárigumin tatabányára .csak a mi utcánkba akadtam fel kb 70m-re a házunktol. 1keréknyom volt az utcába az is valszinü uazé volt.hazaszalad + lepáté és azasszonnyal kiástuk,mert lapát az volt a csomiba.
akkor még nem volt sulyadónak nevezett akármi és a benzinbe volt a kötelező bizti.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.02.11. 20:37:33

@dennisthemenace: Ja, hogy te nem itthon laksz.
Amúgy csak ara gondoltam, hogy ha rámegy az ember a pályára, akkor fizetnie kell itthon...

Kyrie Eleison 2012.02.11. 21:01:39

Jesszusom, ez megért egy posztot?
Oda kell figyelni, lassabban menni, kell még közhely?
Ha sajnálod a pályamatricát, menj a 6-oson.

Kegyetlen 2012.02.11. 21:23:09

még mindig szétosztják a ki nem szórt só értékét?

goes 2012.02.11. 21:38:40

Nem tudom mi a bajotok a hóval? A Mátrában olyan szépen lehetett rakni a seggét a kanyarokban, öröm volt vezetni. Svédországban és Finnországban csak zúzalékkal szórják be a letaposott havat, amit tavasszal felporszívóznak és következő télen újra kiszórják.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.02.11. 21:47:39

@goes: nem a hóval van baj, sőt. Azzal viszont igen, hogy fizetsz egy szolgáltatásért de nem kapod meg. (A kiszórt síkosságmentesítő anyaggal sem lett volna bajom, ha szórtak volna.)

Zsolt.hatkilenc (törölt) 2012.02.11. 21:55:06

2 éve Olaszországból haza utazva (M70-M7-M3) engem az lepett meg, hogy bár az olasz-szlovén határtól zuhogott a hó, Letenyénél bizony fel kellett döccenni az M70-re. Az első hótolóval Siófoknál találkoztam, az is szembe jött. A 15 centis szűz hóba mi vágtuk az első nyomot 40-50-es tempóval, olyan volt mint egy fehér óceánban menni. A mi oldalunkon kb. Gárdonytól tolták. Az hány km Letenyétől? Letenye - Budapest közel 5 órás út. Nevetséges.

Minibull 2012.02.12. 00:27:29

@Leadfoot:
És még én vagyok troll:D
Sírok rajtad lali...:D:D

aFx 2012.02.12. 01:08:41

@goes: persze, de Magyarországon nem esik 40 centi hó egy délután alatt és 5 hónapig sincs fagy, egyhuzamban.

sóval csak a baj van, leginkább azért, mert a kemény mínuszok adott esetekben hetekig tarthatnak. kavics működik, só nem. illetve van egy spec vegyi só, na az tavaly -20ban is működött, viszont egyrészt drága, másrészt meg baromi környezetszennyező. mi is csak azért használtuk, mert másképp nem jutottunk be a garázsba.

persze, valamennyi hó van folyamatosan az úton, meg a hófúvás/szakadó hó kombó ellen semmi nem véd, de Magyarországon olyan nem fordulhat elő.

bónusz: a járdákat is az önkormányzat takarítja.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.02.12. 08:40:01

@aFx: Meg ugye Finnországban az emberek azért gondolom jórészt olyan autókat vesznek, amikkel lehet télen is közlekedni.
Ithhon nem fogsz azért összkerekest venni, mert 2 hétig van hó.

Mercel 2012.02.12. 15:46:48

Csodálkozom a poszton, eddig legalább a hóeltakarítás egy jól működő dolog volt.
Pár éve ha jól emlékszem a TC is méltatta, hogy mennyire felkészültek és bár nincs túl sok autójuk, de mennyire gyorsan és jól tudják kezelni a hó, és jég helyzeteket.
Eddig nekem is jó tapasztalataim voltak.
A nemzeti együttműködés rendszere már erre is lecsapott?:(

"Frigyes"

Krisi 2012.02.12. 21:15:08

@ColT: "Ithhon nem fogsz azért összkerekest venni, mert 2 hétig van hó."

amilyen ügyesek a marketingesek és persze amilyen ostobák az emberek, szerintem simán van egy rakás ökör, aki csak azért vesz összkerekes autót, hogy télen asszonykája ne akadjon el a hóban műkörmöshöz menet...

Rocko- 2012.02.12. 23:45:52

@ColT: "Ithhon nem fogsz azért összkerekest venni, mert 2 hétig van hó."
rossz a szórend.
Itthon nem azért fogsz összkerekest venni, mert 2 hétig van hó.

macman507 2012.02.15. 21:45:41

Kocsi oldalán a fényezésre figyelni, mert a sószóró nem kicsit megszórja a kocsi oldalát is!
süti beállítások módosítása