Magyar autót a magyar múzeumba!

  2012. január 29. - Csikós Zsolt Címkék: múzeum tatra unitas tátra

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Ki tud felsorolni legalább öt magyar személyautó-gyártót a háború előttről? A MÁG, az ő Magomobiljaival és Magosixeivel, ugye, megvan talán mindenkinek, a Csonkát ismerjük, hiszen az a történelem része, aztán az aradi MARTA-gyár is készített kocsikat, meg nagyon kis szériában Fejes Jenő is képviseltette magát a lemezmotoros gépeivel.

Egyetlen, háromötöd emblémát találtak, abból rekonstruálták ezt a hármat

Valahol ide, az ötödik helyre jön be egy cseh-magyar koprodukció, az Unitas-Tatra, azaz – mivel minden brosúrában és korabeli leírásban így szerepelt, tehát mondhatni, tulajdonnevesült – az Unitas-Tátra, ékezettel. Akkoriban a Tatra XI-ek és Tatra XII-k (amilyenek az Unitas-Tátrák is) annyira elterjedtek voltak Magyarországon, hogy több becenevet is kaptak hívták őket Bádogtacskónak, Hegyi Miskának - majd amikor a viaszosvászon karosszériaburkolat elkezdett leszakadozni róluk – Viharkabátnak is.

Magosixből egy működőt ismerek, az a nagyon szép példány Loschan Ferenc gyűjtő tulajdonában van, és – bár elég mélyen benne van a veteránozásban – neki is kemény kín volt összehoznia egy teljes példányt. Van még egy kiállítva a Közlekedési Múzeumban, bár arról nem tudom, hogy működik-e. Egy Csonka áruszállító és egy Csonka kisautó is megtekinthető ugyanitt, tavaly pedig, egy időszakos kiállításon kitették Fejes Jenő egy megmaradt lemezmotorját is (amelynél takarékossági okokból a blokk nem öntvény, hanem pléhdarabokból készült), persze autó nélkül.

Biztosan van még néhány magyar autó szétszórva mindenféle kis gyűjtőknél az országban, de tény – régi, hazai gyártású személykocsiból szinte még mutatóba se maradt. Túl sok volt a háború, a begyűjtés, túl jó árat fizetett a vasért, az aloméneomért a MÉH, túl kevés volt a garázs – a folyamatot értjük, de nincs mire büszkéknek lennünk.

Az általános eltűnésre és pusztulásra fittyet hányva, az elmúlt években nem egy, hanem három Bádogtacskó is lábra állt. Az első, aminek a restaurálása még 1977-ben elkezdődött, akkor épp fűrészgépként szolgált Keszthelyen. A projektet nyakába vevő Révy László később még igen sok helyről több alkatrészkollekció nyomára is rábukkant. Később Földi Balázs és Velich László is beszállt az Unitas-Tátra-vadászok körébe, s hármójuk együttes munkájának eredményeként az ország különböző szegleteiből – többek között egy méhész által átalakított, komplett kisteherautó begyűjtése mellett - összegyűlt vagy három teljes kocsira való alváz, motor, futómű, egyéb cucc. Csak karosszéria nem.

Begamoid-karosszériás, azaz viaszosvászon a farostlemezeken, amik favázon vannak rajta

Az ugyanis fából készült ezeknél az autóknál, és az idők folyamán a fa szétrohadt, vagy ha nem, hát áldozatul esett a teherautóvá alakításnak. Mit volt mit tenni, a karosszériákat – a bognármesterség kitanulása után – teljesen újra kellett gyártani. 2011-re állt össze a teljes kontingens: a Velich-féle, legelsőként restaurált, kétajtós zöld kocsi, a fehér, négyajtós taxi kivitel, amely Révy Lászlóé, majd a kék négyajtós, amelyet először teherautónak akart megépíteni tulajdonosa, Földi László, ám később – a már elkészült, platós felépítményt félretéve – irányt váltott, és szintén limuzin-irányba ment el.

Csak a magyar autókon volt szárnyas jelvény, az az Unitasé

A budapesti Unitas Automobil Ipari és Kereskedelmi Rt. 1920-tól javított motorokat, csónakokat és autókat, karosszált gépkocsikat, majd 1928-tól 1933-ig körülbelül 500 Unitas-Tátra készült a műhelyeiben. Ezeknél az autóknál kivétel nélkül fekete volt a sárvédők festése, a karosszéria, a féltengelyek, a rugók, a kormánykerék Magyarországon készült mind.

Összebújnak a tacskók

Fenti három, 1928-30 között készült autó most február végéig megtekinthető a Budapesti Közlekedési Múzeumban. Középen állnak a kupolateremben, körüljárhatók, megszaglászhatók, a bal szélvédőoszlopra szerelt – milyen vicces, hogy „Index” gravírozású - irányjelzőjük milliméterekről megszemlélhető. Mindhárom autót magyar gyártásúnak hitelesítette a koprivnicei Tatra-múzeum.

Az index Index márkájú

Kicsivel odébb, oldalt, tablógyűjtemény áll a teremben, rajta régi Unitas-plakátok reprói, az Unitas története röviden, egy kis vitrinben eredeti Unitas-Tátra alkatrészek, restaurálatlanul, egy gyűjteményben az autók elemeinek képei még fellelési állapotban. Na, az a horror. Abból a szétporladtságból visszahozni bármit is…

Itthon készültek hozzájuk a kormányok

Nos, nézzék meg ezt a három, kedves kis kéthengeres, bokszermotoros autót, hatódjanak meg, hogy ennyi viszontagság után itt vannak, együtt, egyben, működőképesen. Avagy csak szörnyülködjenek el a képeken, a borzalmas állapotokon, ahogy megtalálták az elemeiket. De mindenképpen utazzanak egyet az időben, remek alkalom az ilyenre egy efféle kiállítás. Mindenhogy rendkívül érdekes a sztori, ami kirajzolódik – de ne feledjék, február 29-én az autók visszamennek a tulajokhoz, s már nem bújnak össze ily kedvesen a kupolateremben. Addig kell odamenni hozzájuk.

Cseh Tatra XI

Ha pedig eleget láttak, lépjenek odébb, a terem bal hátsó részébe, ott ugyanis egy bordó, egy generációval öregebb, de eredeti cseh gyártású Tatra XI-es ácsorog az állandó kiállítás részeként, mintegy teljessé téve ezzel a háború előtti cseh-magyar körképet.

Mindenki kedvenc Csepel D705 nyerges-kamionja

És ha még február 19-e előtt vetődtek a városligeti múzeum felé, innen egy pillanatra érdemes átmenniük a múzeum túlsó végébe, ahol a „Szocializmus játékszerei” időszakos kiállítás lakik. Holdautó, műanyag lendkerekesek, egy teljes, hatvanas évek végi, karácsonyi nappali, működő vonatok, német és csehszlovák autópályák, mindenféle régi pedálos autó, fémépítők, vezetékes olcsóbb, és egy Tesla rádiós, méregdrága Skoda 120-as távirányítós autó, meg ezernyi egyéb dolog tekinthető meg. Könnyekben oldódik az instant gyerekkor-por, lehet hüppögni, de ettől még nagyon jó, bár sok év lefolyt a Dunán, ezt nagyon érzik majd.

Nem fognak unatkozni.

Gyerekszoba from the Sixties

A cikk háttérinformációkért köszönet jár a Veterán Autó és Motor magazinnak, Dr. Velich Istvánnak és Novák Z. Jánosnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr693773403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

robian 2012.01.29. 07:58:20

hétkor kinyitottam a szemem, mondom magamban még durmolok egy kicsit, elvégre vasárnap van. de aztán eszembe jutott, hogy hoppá, vasárnap van. hátha. amikor megláttam a címlapot, tudtam hogy nem hiába keltem ki az ágyból. mindenkinek jó szórakozást, trollok még aludjatok.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.01.29. 08:08:15

1920. elött egy ország volt cseh és magyarország.

dennisthemenace 2012.01.29. 08:10:51

Rengeteg ezek kozul megvolt nekem.. A muanyag kamiont egyszer tobb kilométert "vezettuk" egy barátommal a Rába toltésén.. Másnap alig tudtunk kiegyenesedni..))
A favágós persely és az egyik Lemezárugyár kisautó egyébként ki van állítva a Coventry Transport Museum egyik vitrinjében, egy "Tibor" nevu magyar adományaként. Respect for him!

pnegyesi 2012.01.29. 08:33:15

Fejes Endre kiváló író volt. Akire te gondoltál, őt Fejes Jenőnek hívták:
magyarjarmu.hu/ipar/fejes-fele-lemezauto/

A koprivnice-i múzeum, csakúgy, ahogyan egykor a Magyar Kereskedelemügyi Minisztérium nem magyar gyártásúnak, hanem Magyarországon összeszerelt járműnek ismerheti el az Unitas-Tatrát. Az Unitas saját maga karosszálta a Csehországból hozott, s itthon összeállított alvázakat.
Ezzel nem szeretném leszólni az Unitas-restaurálók erőfeszítéseit, csak pontosítom a képet. És ne feledjük el Révy Laci bácsit, aki megtalálta ezeket a járműveket.

Slusszpoén: na hol van még egy restaurálatlan MÁG személyautó? Koprivnicében, a Tatra múzeum raktárában.

AtoszMester 2012.01.29. 08:42:16

Eletemben eloszor jartam a Kozlekedesi Muzeumban kb 1 honapja. Elkovettem egy hatalmas hibat: Zaras elott mindossze 3 oraval mentem be, es nem is tudtam, hogy a bejaratnal nem csak balra visz az ut... :(

Pontosan a regi autok maradtak ki :(

Egyebkent az emeleten a Csonka annyira megtetszett, hogy az ellopasan vagy az utanepitesen torom a fejem. :)

bolcseszflotta 2012.01.29. 08:43:02

@Gyurma73: Ne haragudj, de ebben nincs igazad. Nyilván a Habsburg-monarchiára gondoltál, mikor ezt írtad - nos, amikor az fennállt, sem a Tátrán innen, sem a Tátrán túl nem találtál volna egy teremtett lelket, aki azt mondja, hogy a két terület egy ország.
A XVII. század óta nem jogilag önálló Csehország ("cseh korona országai") létezett, hanem egy Habsburg koronatartomány, tehát az állítás akkor lenne igaz, ha egy országnak tekintenénk a Lajtán túli birodalomrészt, aka Ausztriát a "magyar korona országai"-val, azaz Magyar- és Horvátországgal. A kettő közötti viszony azonban közös uralkodóval bíró, két ország szűk reáluniója volt, nem pedig egy országtest.
Tény, hogy a kettő között jelentékeny volt az integráció, pl. az utazás, a költözés, a tőkeáramlás szabadsága, et cetera, viszont több meghatározó területen álltak fenn éles különbségek, lásd törvények, politikai szervezet, ráadásul a két terület között belső vámhatár húzódott, pl. valószínűleg az Unitas-műhely is kicsengette Bécsnek a behozott Tátra-alkatrészek után a vámot. Ausztriát - így Csehországot - és Magyarországot a korszakban egy országnak tekinteni maximum a középkori államfogalomnak a XIX. századi állapotokra való ráhúzásával lehetne, de azzal eltávolodnánk a valóságtól.

Szabi01 2012.01.29. 08:49:45

De hiszen akkor Ausztria is Magyarország volt!
Tudod ez pont akkor volt, mikor határainkat 80 tenger mosta. :D
Ennél már csak akkor volt nagyobb Magyarország, mikor itt voltak a törökök.
Akkor az egész Oszmán Birodalom Magyarország volt!

Az autók egyébként szépek, nem is értem hogy lehet egy ilyet restaurálni. Maximális elismerésem a mestereknek!

skip 2012.01.29. 08:52:51

Egyetlen Magosix? Egy találkozón együtt vettünk részt, nagyon szép a kocsi. Nem gondoltam, hogy nincs több...
Kopřivnice pedig igen klassz hely, anno egy csoporttal végignéztük a múzeumot, a gyárat és még a próbapályán is vittek pár kört Jamalokkal meg 815-ösökkel.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2012.01.29. 09:06:25

@bolcseszflotta: 1. A vámhatár 1851-ben eltörölték, 1871-ben pedig a mértékrendszert is egységesítették (méter), és ha jól tudom, útlevéllel sem kellett már nagyon bajlódni.
Az Unitas üzem meg nem csengetett semmit, legalábbis Bécsnek semmi kép, ugyanis csak 1928-től gyártott Tátrát (elolvastad a cikket?), és akkor Ausztriát, és Csehszlovákiát Magyarországgal a korszakban egy országnak tekinteni messzi eltávolodás a valóságtól.

@AtoszMester: "Egyebkent az emeleten a Csonka annyira megtetszett, hogy az ellopasan vagy az utanepitesen torom a fejem. :)"
Én a Pentével vagyok így: építeni kéne egy replikát :-)

adidigaga 2012.01.29. 09:06:38

Csikós Zsolt:
Tudom, hogy nem ez a főtéma, de a játék Csepel-tehernél rossz a képalá!
Ez a "bulldogfülkés" a D705, a D450 a csőrös volt!

peter.csizi 2012.01.29. 09:34:53

Udv, a cikk az jo, a kisebb hibakat kiveve.

azt viszont nem ertem hogy Merci buzi reven Csikos miert nem ir arrol hogy 126 eve MA szabadalmaztatta Benz az autojat??? Egyszeruen nem tudom hova tenni hogy errol miert nem emlekezik meg egy ilyen portal? Ugy gondolom nagyon jo cikket lehetne ebbol irni,,hisz ropke 100 ev alatt nezzuk meg hol tart most az autogyartas..

Garp 2012.01.29. 09:36:03

Szentseges Anyam! Meg a komoly restaurator (nem a kozl.muzeumra gondolok, hanem pl megyei muzeumokra) is vert izzadnak egy-egy butor restauralasnal. De ott legalabb vannak mintak amibol ki lehet indulni. Pl egy tonet szek az tonet szek, egy barokk asztalka az barokk asztalka - es megis. Itt meg egy butorhoz kepest bonyolult gepet epitettek ujja, 3x is. Maximalis elismeresem es koszonet az uraknak h ezt a harom autot feltamasztottak, szo szerint emberfeletti melo lehetett! Hihetelen...hihhetetlen.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.29. 09:39:29

Biztos csak én vagyok túl fiatal, de nekem a Tátráról (pontosabban a Tatra-ról) Taki Inoue jut eszembe minden egyes alkalommal :D

Na meg a teherautós triálok.

pnegyesi 2012.01.29. 09:44:49

@vadász2: Ha Pente replikán töröd a fejed, akkor van egy fotóalbumom az első Pente építéséről.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2012.01.29. 09:45:10

@Garp: Egy Tátra pedig Tatra. Nem kisebbítve ezzel a restaurálás nehézségét, hiszen nemigen lehet ilyesmihez megfelelő mesterembert találni.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2012.01.29. 09:49:23

@pnegyesi: Fejet törni egy dolog, megépíteni egy másik. :-) Persze igyekszem gyűjteni róla az információkat, de sose lesz elég bátorságom (és pénzem) egy ekkora vállalkozásba belekezdeni - még kisebbe se :-(
Az első Pentét úgy érted, hogy az 500-as?

pnegyesi 2012.01.29. 10:04:45

@vadász2: Igen, a Pente 500-ról van egy fényképalbumunk.

deak.atti 2012.01.29. 10:05:08

Sziasztok!

Pont tegnap voltunk ott. Igen, jó pár játéknál szorul el a torkom... Öregszünk, na! :o) Megnéztem a a Tatrákat, leírhatatlan méretű respekt a restaurátoroknak. A Drapál-Yamaha megint csak egy kedves színfolt, abszolút helye van a múzeumban. Egy ponton komorodtam csak el: a taxi-Zsigulinál ... Nem hiszem el, hogy ennél korhűbb Ladát nem találtak. Félrekopott babmintás Barum gumi, 2103-as műszerfal, csukaszürke felnik ... legalább 10 ennél szebb Ladát ismerek. Oké, hogy córesz van, de ennyire? Még a HaHu-n is vannak szebbek ... De ez csak a tövis volt a rózsán, a többi 99% nagyon tetszett.

DA

vizslakutya (törölt) 2012.01.29. 10:14:32

@adidigaga:
Vagy népszerűbb nevén a "kázmér".

Csikós Zsolt 2012.01.29. 10:15:08

@pnegyesi:

De hülye vagyok, ez van, mikor egy cikkbe írt mellékszálat nem gondolok újra, csak reflexből leírom és már a következő bekezdésen gondolkozom.

Köszi, jav.

Csikós Zsolt 2012.01.29. 10:17:55

@Gyurma73:

1920 hogy jön ide? 1928-ról beszélünk, legkorábban.

Csikós Zsolt 2012.01.29. 10:19:06

@pnegyesi:

De hisz Révy László benne van a cikkben...

Csikós Zsolt 2012.01.29. 10:23:33

@peter.csizi:

1. Nem vagyok Merci-buzi, leginkább állólámpás buzi vagyok, illetve belefér egy pár más típus is, de korántsem mind. Nagyon nem.
2. Egy 126 éves évforduló nem kerek. Nem is 25-tel osztható. Egy semmi. Nem is értem, hogy jönne ide egy efféle megemlékezés a Közlekmúzeum tátrás beszámolójába. Tavaly meg megemlékeztünk róla. Nem értem, tényleg nem.

Csikós Zsolt 2012.01.29. 10:24:54

@vadász2:
Akkor nézd meg a plakátokat. Minden leírásban, az emblémán is Á-val szerepel, és ezt nyilván jóváhagyta a Tatra-gyár is. Olvastad egyáltalán a posztot, vagy csak kommentelni jöttél? Ott a magyarázat.

dennisthemenace 2012.01.29. 10:33:22

@Csikós Zsolt:
"Az egyik elso kepem az Onok híres koltojét, Petofi Dezsot ábrázolja.
Bambán meredunk rá, R. az asztal alatt belénk rúg:-Vágjatok karácsonyi pofát, mert megsértodik."

Moldova Gyorgy: A három majom
DDDDDDDDDDD

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2012.01.29. 10:41:05

@Csikós Zsolt: Igen, elnézést, nem volt egyértelmű, hogy mire is válaszolok. Természetesen nem az írásmódot kifogásoltam, hanem erre reagáltam: "Pl egy tonet szek az tonet szek, egy barokk asztalka az barokk asztalka" Egy Tátra pedig Tatra. Vagy volt más eltérés is a szabvány cseh Tátrától az ékezeten, és a jelvényen túl? Illetve rossz az egész kérdés alapfeltevése: létezett egyáltalán "szabvány Tatra"? Hiszen még talán ekkor is mindegyik külön műhelyben kapott külön karosszériát, így tekintve minden Tatra egyedi - hm, végül is jogos, hogy belekötöttél ;-)

@pnegyesi: Az érdekes lehet. Arról eddig egy képet láttam. Mondjuk a 600-as már határozottan kiforrottabb formatervű.

2012.01.29. 10:42:13

Áh, egy ilyen szépséggel akármikor eljárnék még ma is. Ezek még AUTÓK voltak.

Krisi 2012.01.29. 10:46:34

@Szabi01: sőt, 2004-ben meg hozzánk csatolták fél Európát :D

Csak Norris 2012.01.29. 10:48:56

@Csikós Zsolt: A 126 különleges szám. Volt ugye a merciből a 126-os széria. És még Polski-Fiat is gyártott ezzel sorszámmal. :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.29. 11:19:23

Kispók távval, akad egy a polcon... Mondjuk már távirányító nélkül...
De remélem RC autó lesz belőle :)

peter.csizi 2012.01.29. 11:20:12

@Csikós Zsolt: Toled nem vartam mast ,hisz ha a tudasod lenne akkora mint az egod akkor nagyon jo lenne. Olykor jo cikkeket irsz ,de valamiert az egesz Totalcar azthiszi ok a legjobbak,kozben akitol tanulni lehet az Negyesi Pal Ur.

ez a 126 ev ugy jott ide hogy meglehetne nezni hogy mi tortent ez ido alatt ,hisz elkepeszto tempoval fejlodik ez az ipar.Ugysincs normalis tema mostansag ,tesztautot sem kaptok..

Szep napot mindenkinek

vizslakutya (törölt) 2012.01.29. 11:20:33

Valamikor a 70-es évek végén én is belevágtam egy Citroen Traction Avant felújításába.Nagyon nagy meló volt,pláne az akkori felszerelésekkel,de a végén nagyon jól sikerült(köszönet érte az akkori barátomnak),aztán leszerelés után egy gyönge pillanatomban eladtam,(így visszagondolva,életem egyik legrosszabb döntése volt),de az autó jó kezekbe került Orosházára,remélem megvan még,mert már kb 20 éve nem halottam felőle.Nos a lényeg az,hogy csak biztatni tudom azt,aki belevág manapság egy megmentésbe és előre is drukkolok,hogy sikerüljön neki.:-))

pnegyesi 2012.01.29. 11:26:49

@Csikós Zsolt: Igaz, Révy Laci bácsi tényleg említve lett. Bocs, csak nem lehet őt elégszer kihangsúlyozni :)

csipy31 2012.01.29. 11:35:33

@peter.csizi: Na, most majd te is troll leszel, kellett ez neked? Aláírás:egy fotelfizikus.

pobeda 2012.01.29. 11:35:45

@pnegyesi: Fejes Endre még él, lehet a fióknak ír(t).

A cikk meg jó.

dennisthemenace 2012.01.29. 11:43:03

@Krisi: Manapság meg azon fáradoznak, hogy hozzátok csatolják Kínát is..)

peter.csizi 2012.01.29. 12:05:50

@csipy31: nem leszek ne aggodj. csak leirtam a velemenyem. bar mar meg kellett volna tanulnom hogy olyan hogy normalis autos kozosseg nem letezik Magyarorszagon sajnos.

Csikos ertelmes ember , meg szokta fogadni ugymond a kritikat.

Csikós Zsolt 2012.01.29. 12:08:44

@peter.csizi:

A Négyesi Pali kulturált és értelmes hozzászólására igazán kulturált és normális módon reagáltam. Ez nem egókérdés, hanem hogy értelmes-e a felvetés, vagy sem, trollkodásról van-e szó, vagy sem.

De teljesen off-topic dolgokra nehéz értelmeset mondani.

Azt pedig nem árt tudnod, hogy a használt autókra jóval több az olvasó mostanában, mint újakra, címlapunk meg csak egy van.

unfanatic_official 2012.01.29. 12:16:59

Egy Csonka-féle postaautó található volt a BME J épületében is.
Most átkerült a Csonka privát családi muzeumba, amivel nem lenne gond önmagában, mert legyen a család birtokában. De így viszont a nagy nyilvánosság szeme nem láthatja bármikor.

NagyG81 2012.01.29. 12:34:46

@Csikós Zsolt: Üdv! Arról a Révy Laci bácsiról van szó aki a Kvasz I.et újraépítette?

kael 2012.01.29. 12:39:37

@magyarharcos91:
Látogatható, a Bartók Béla út 33. alatt a Csonak Múzeumban. A nyitvatartását még nem néztem meg, de egy hete vasárnap volt a múzeum nyitóünnepsége. Egyszer szerintem oda is érdemes ellátogatni.

A költözésről:
www.youtube.com/watch?v=yKb6R_zMprE

peter.csizi 2012.01.29. 12:45:59

@Csikós Zsolt: Elnezest ha trollkodasnak tunt,nem annak lett szanva.

Azon nem csodalkozom hogy a hasznaltautos cikkekre nagyobb az igeny,de az sincs surun frissitve. gondolok itt a nepperuzo es egyeb topicokra.

Csikós Zsolt 2012.01.29. 12:46:02

@NagyG81:

Bizony, Révy Laci bá igazi obeliszk a magyar veteránozásban :-)

Csikós Zsolt 2012.01.29. 12:48:21

@peter.csizi:

Sajna a Nepperűzőt ki kellett adnunk külső cégnek, nincs ráhatásunk. Néha átveszünk egy-egy levélváltást részletesebb kidolgozásra, de mi igazából cikkeket írni vagyunk itt, a napi 10-30-as "milyenautótvegyek"-igényt lehetetlen lenne kielégítenünk, arra egy külön (nagy) cég kellene.

peter.csizi 2012.01.29. 12:50:29

@Csikós Zsolt: akkor itt a hiba. es arra meg nem gondoltatok hogy kiadni valakinek? en szivesen vallalnam mondjuk.

peter.csizi 2012.01.29. 12:51:31

@Csikós Zsolt: ezek a tanacsados oldalak sokszor jokat irnak,szerintem az olvasotabornak is jot tenne.

bonafide 2012.01.29. 13:07:02

@peter.csizi: "hisz ropke 100 ev alatt nezzuk meg hol tart most az autogyartas.."

A gyártás valóban iszony nagyot fejlődött, de közel sem akkorát, mint pld. az elektonikai ipar :D

Sajnos, az autókban még ugyanazok a kis hatásfokú Otto- illetve Diesel körfolyamatok termelik az energiát, amelyek száz éve is. Ebben kellene már továbblépni...

bonafide 2012.01.29. 13:08:28

Mondjuk, már maga a belsőégésű elv is elég elavult.

peter.csizi 2012.01.29. 13:15:38

@bonafide: meg van mar reg az utodmotor csak az olajtarsasagok ezt nem neznek jo szemmel...

az elektromotorok szereny velemenyem szerint nem fogjak atvenni a belsoegesu motorok helyet, s valoban az elektronika tobbet fejlodott de ez rament a megbizhatosagra is.

Csikós Zsolt 2012.01.29. 13:19:15

@peter.csizi:

Akinek kiadjuk, fizet érte, hogy a neve szerepeljen... :-)

bonafide 2012.01.29. 13:23:53

@peter.csizi: Az elektronikánál abszolúte nem ment a megbízhatóság rovására a fejlődés, gondolj csak a csöves számítógépek megbízhatóságára ;) Nekem az elmúlt időkben csak egy olcsó GPS navigátorom romlott el, de egyébként a hardverhiba nagyon ritka jelenség manapság, még a névtelen termékek esetében is.
A váltás tekintetében nem csak az elektromos meghajtásra gondolok (ez most nagyjából az üzemanyagcellást jelenti), hanem a belsőégésűtől eltérő egyéb hőerőgépekre is, amelyek jobb hatásfokú körfolyamatot futtatnak a mostaniaknál.
A hajtásláncokban is rengeteg olyan megoldás elterjedhetett volna, amelyek a mezőgazdasági erőgépeken évtizedek óta üzemelnek sikeresen, pld. a hidromotoros hajtáslánc.

dennisthemenace 2012.01.29. 13:24:08

@peter.csizi: Anno azt is mondták tudósok, hogy vas a vason soha nem mehet..)

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.29. 13:25:53

@Csikós Zsolt: @Csikós Zsolt: Kedves CSikos Zsolt! Nem olvastam el a cikket, sem a kommenteket, csak a cimlapot neztem. Majd este, akkor jobban raerek. Viszont!!! A Tatra MIOTA magyar???
Ennyi erovel a Suzuki Swift, Audi TT is magyar auto.

bonafide 2012.01.29. 13:27:28

Pld. egy gázturbina-hidraulikaszivattyú-hidroakkumulátor-hidromotor kombóval igen kompakt járművet lehetne építeni, csak a felhasznált anyagok és technológiák lennének még drágábbak :) De ezt olcsóbbá tenné a nagy széria :D

Hurri Kán 2012.01.29. 13:33:29

Ezekből nem lehetne egy állandó kiállítást csinálni? Vagy a járművek tulajdonosai nem adnák oda állandó kiállítási darabként a múzeumnak? Amit -sajnos- valahol megértek...

peter.csizi 2012.01.29. 13:38:34

@bonafide: a jelszo a megbizhatosag, s jelen pillanatban mas hoerogep nem tudja azt amit a belso egesu,fuggetlenul attol hogy eleg szar a hatasfokuk. a masik nagy problema, a kornyezetvedelem. Az Euro 6 mar egy eleg kemeny szabvany,annak megfelelni nem egyszeru.

Lenne jovo sok mindenben,de en ugy gondolom a kesobbiekben is belsoegesu lesz a motor,s nem nem valtja mas hoerogep. vagy ki tudja... a technika fejlodik rohamosan..

Herbert Putzenschramm 2012.01.29. 15:05:40

@bonafide: "Sajnos, az autókban még ugyanazok a kis hatásfokú Otto- illetve Diesel körfolyamatok termelik az energiát, amelyek száz éve is. Ebben kellene már továbblépni.."

hát akkor hajrá, várjuk a nagy ötletet, hogy mi legyen az! kezedben a lehetőség, nosza! ne habozz velünk megosztani, hogy mégis mi lenne az a nagy továbblépés!

Quattroman 2012.01.29. 15:30:42

"Az index Index márkájú"

minő véletlen:)
ugyanis innen terjedt el a köznyelvben az irányjelző közszájon forgó elnevezése...
kb mint a krova kulcs

Rocko- 2012.01.29. 16:17:50

@midnignt se - kitiltotta az ommm: "Viszont!!! A Tatra MIOTA magyar???"
tudod, az olvasás nem fáj. nyugodtan alkalmazd te is.
"Valahol ide, az ötödik helyre jön be egy cseh-magyar koprodukció, az Unitas-Tatra, azaz – mivel minden brosúrában és korabeli leírásban így szerepelt, tehát mondhatni, tulajdonnevesült – az Unitas-Tátra, ékezettel."
egy percess gugglizállsal kiderül, hogy "A "Unitas Automobil Ipar- és Kereskedelmi R.T." 1920-ban alakult Budapesten.
Zápolya utcai mûhelyük korábban már több automobillal kapcsolatos cégnek adott otthont. "
[...]
"Így jött el 1927. Ekkor a Unitas a csôd szélére jutott, de egy szerencsés szerzôdés a cseh Ringhoffer konszernnel (a Tatra tulajdonosával) megmentette ôket. "
tehát az Unitas-Tatra 1927 óta magyar.
nem fájt ez nekem, hidd el, neked se fog.

ommm 2012.01.29. 16:37:05

@peter.csizi: Nem. Nem kapunk. Egyáltalán. Kérsz egy listát? Lol.

ommm 2012.01.29. 17:02:16

@peter.csizi: Akkor kezdd el visszanézni a Tesztrovatot jan.1-től...

Várúr 2012.01.29. 17:36:28

Nagyszerű írás. Köszönet érte és a restaurált Skodákért is.

Yuri Boyka 2012.01.29. 17:58:04

Ha jól tudom ezt hívják Hemi motornak

Csikós Zsolt 2012.01.29. 18:04:38

@Quattroman:

Nahát, nahát, nem gondoltam volna.

Persze vicceltem.

krepsz_zoltan 2012.01.29. 18:47:55

Szia Zsolti!

A Közl. Múzeumnak összesen 5 darab MÁG járműve van: egy Magomobil "szürketaxi", egy Magosix, egy Magotax (voltaképpen ez is Magosix, csak kisebb a motorja), egy Magomobil taxiból átalakított teherautó (ez működőképes, magam is vezettem, azt hiszem 2006-ban, Hidvégi kollégával a múzeumtól a Rudas fürdőig mentünk vele, majd vissza), és van egy Magomobil alváz metszet is. A Loschan-féle autó már csak azért is érdekes, mert nyitható tetős.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.29. 19:54:18

@Rocko-: Az olvasas gondolom neked sem faj, tanitottak az iskolaban is, talan meg nem felejtetted el. Ha vegigolvastad volna a hozzaszolasomat, akkor annak megfeleloen reagaltal volna, nem pedig beszeltel volna osszevissza.

A cikk cime helytelen, mivel ez az auto nem magyar. Teljesen mindegy, hogy magyar-e a ceg vagy sem, aki gyartotta. Ez egy teljesen cseh tervezesu es gyartasu (motor, alvaz, hajtas, futomu) auto, ami itthon kerult befejezesre (karosszeria, belsoter).
A Magyar Suzuki Rt is magyar, a Suzuki Swift is, a te olvasatodat veve alapul.

Rocko- 2012.01.29. 19:56:13

@midnignt se - kitiltotta az ommm: ha a poszt címére célzol, akkor azt lehet úgy értelmezni, hogy Magyar (használatú) autót a magyar múzezumba.

1kutya 2012.01.29. 20:22:41

@midnignt se - kitiltotta az ommm: akkor szerinted az audi nem német, mert a motorja győrben készült?

Rendesember 2012.01.29. 20:36:02

A Fiat motoros Suzuki, amit Indiában raktak össze, Bangladesi vendégmunkások kínai cipőben, az mi az?

Rendesember 2012.01.29. 21:04:00

Viccet félre téve! A közös padlólemezek, a hozzá csatolt futóművekkel, az ilyen-olyan autógyártók által közösen használt motorok, és egyéb kiegészítők korában, ez a hovatartozás keresgélés, már csak kötözködés jellegű. Akik meg ezeket a gépeket újra élesztették, duplán Magyarrá tették!

Csikós Zsolt 2012.01.29. 21:39:05

@krepsz_zoltan:

Aztamindenit, ennyi van? Kár, hogy ilyen keveset látni, bár alá kell írnunk, egy ideje nagyon pörög a Közlekedési Múzeum, már rég nem tudnám megírni azt a cikket, amit három éve letettem ide. Vagy rosszul látom?

Don Marcus Hibiscus 2012.01.29. 21:44:09

Egyébként azt hiszem ez cseh autó,ugyanúgy mint az isuzu meg fiat panda

krepsz_zoltan 2012.01.29. 21:57:45

@Csikós Zsolt:

Szerencsére ennyi, bár hozzáteszem, a működőképes teherautót leszámítva mindegyiket szinte csak a festék tartja össze, rájuk férne egy alapos gatyába rázás. A korrektség miatt ideírom, az emlékeim 5 évvel ezelőttiek, csak éppen nem hinném, hogy azóta javultak a körülmények. Az alváz metszet komplett, hidakkal, motorral, váltóval, voltaképpen csak a karosszéria hiányzik. A két taxi az állandó kiállításban szokott lenni, sokáig a kék Magosix is ott volt, a teherautó és az alváz pedig az én időmben végig a raktárban állt. Hogy most mi történik a múzeumban, nem tudom, csak azt, az újonnan kinevezett igazgató rendes ember, évekig kollégák voltunk a Tatai úton.

BUBISBUBLEK 2012.01.29. 22:18:07

Loschanéknál van még ez az ;) nem csodálkozom ezen sem. nagyon klassz autók ! respekt ! cikket meg köszi !

Csikós Zsolt 2012.01.29. 22:21:04

@krepsz_zoltan:

Nekem az egész valahogy sokkal pörgősebb, mint ami előtte volt. És a témák javarészt klappolnak az emberek érdeklődési körével.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.29. 22:42:21

@1kutya: "akkor szerinted az audi nem német, mert a motorja győrben készült?"
- pont, hogy nemet. Pont ezt magyarazom. Itt csak bergyartas folyik, eppen ugy, ahogy akkoriban az Unitasnal.

@Csikós Zsolt: "Troll alert! " - a temahoz szoltam hozza, hogy szerintem helytelen a cim. Miert kell egybol trollt kialtani, ha nem egyezik a velemenyunk? Nem fer el mindegyik e kerek bolygon?

Autopeti 2012.01.29. 23:23:02

Elismerésem a restaurátor-tulajdonosoknak, felfoghatatlan eszmei értékű gépezeteket hoztak vissza az életbe és életünkbe, ezért köszönet nekik.
Bár nem tartozik ide teljes mértékben, de számomra nagy öröm, hogy mint az egyik legrégebbi autógyár a világon, a Tatra továbbra is létezik. Igaz hogy mára már igencsak megcsappant a gyártott autók száma (és 15 éve már személyautót sem gyártanak), de mindíg létezik és amit gyártanak az a legjobb a kategóriában.

peter.auris 2012.01.29. 23:33:18

A Közlekedési Múzeumban található Magosix gépkocsit volt szerencsém 1971-ben szerelni és üzemképessé tenni valamint vezetni néhány diáktársammal egyetemben. A néhai Autóközlekedési Technikumnak kölcsönözte ki a múzeum a ballagási felvonulásra, amiről 8 mm-es film is készült. Sajnos mikor vége lett a ballagásnak a differenciálműve tönkrement. A jobb első sárvédő mögé a pótkereket én szereltem rá (1971-ben hiányzott)de sajnos nem korhű. Azóta is (41éve) ezzel a pótkerékkel van kiállitva.

33621 2012.01.29. 23:47:42

@daemonwhisper: A flexet Erdély magyarok lakta részén sikítónak hívják, gondolom a hangja miatt.

8001A 2012.01.30. 00:23:54

@pnegyesi: Digitális formában is, vagy csak offline?

thebigben 2012.01.30. 00:35:42

Én épp ma voltam a Közlekedési Múzeumban, a játékkiállítás miatt. Többet vártam, mint 6-7 üvegvitrin 50 négyzetméteren (a kiállított játékok felét a szemközti bolhapiacon is megvehették volna).

A múzeum többi része meg véleményes. Értem én, hogy a vonat, a villamos és a hajó is közlekedési eszköz, de hol van legalább egy magyar teherautó, vagy busz (nem 1:1000 méretarányú műanyagból)? Motorbiciklikből tulajdonképpen egész jól állnak (olcsóbb restaurálni?) de az autós rész az végképp kiábrándító. Vannak ezek a Tátrák (huszad annyi információval, mint ebben a cikkben), a Zisz, egy 315-ös Bmw, egy Audi TT, amire emlékszem, meg még fél tucat, félig érdekes autó. Na jó, talán egy tucat is. Aztán ennyi. Illetve van még egy ajándékbolt, Polski matchbox-szal és tavalyi autóskártyával. Ami kicsit is érdekesebb a vitrinben, az nem eladó.

Ez olyan kiábrándító. Miért nem lehet ezt a közlekedésimúzeumosdit egy kicsit komolyabban venni? Tudom, hogy nem elsősorban a múzeum hibája, hiszen állami finanszírozás. De az előtérben ott van egy persely, egy fotóval, hogy ha szeretné, hogy ezt az autót felújítsuk, adakozzon. Ennyi erővel ki is állíthatnák, akár egy üvegdobozban, hogy itt ez az autó, régi, érdekes, ha szeretné, hogy felújítsuk, dobjon be pénzt. Addig is kiállítottak valami érdekeset. Nem 3 hasonszőrű Tátrát, aminél csak utólag esik le, hogy valami köze lehet Magyarországhoz. Az ember elsőre annyit lát belőlük, hogy 3 Tatra, egyedi emblémával, némileg eltérő karosszériával, de mivel mindhárom orrával a nézők felé áll, ez se tűnik fel, csak az, hogy más színűek.

A múzeumot nem akarom bántani. Örülök, hogy van egyáltalán közlekedési múzeumunk, és biztos, hogy az ott dolgozók megszállottjai a munkájuknak. A többi nyilván a bőrfoteles embereken múlik és nem azokon, akik nem bánják, ha olajos lesz a kezük.

zöldi 2012.01.30. 09:15:53

Megkérdehetem, mennyit fut egy ilyen poszt egy merci szerelőshöz, vagy Shitgunoshoz képest?
Csak mert az első Csikós cikk volt, ami nem olvastam végig, annyira hidegen hagynak ezek a kocsik. Ja nem, a torpedo túrát sem olvastam.

Don Marcus Hibiscus 2012.01.30. 11:08:21

Eyébként ezekbe a régi vasakba csak a 426-os Hemi motorok érnek még valamit.

alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2012.01.30. 11:09:20

@midnignt se - kitiltotta az ommm:

Az Unitasnál nem bérgyártás történt. Önálló cég, önálló kezdeményezésre építette az autókat.
A motoron kívül minden fontos elem magyar gyártmány volt.

Csikós Zsolt 2012.01.30. 16:25:45

@zöldi:

Merci-szerelősök 15-30 ezer PI.
Shitgun 15-30 ezer PI.
Ez 21 ezret tudott, tehát ugyanaz.

T-Fordot olvastad? Az 54 ezret tudott...
totalcar.hu/tesztek/fordt/

8001A 2012.01.30. 19:34:01

@midnignt se - kitiltotta az ommm: Tény, hogy sokszor van hisztizés, trollozás, kitiltás egy szimplán eltérő vélemény miatt.
De te most speciel úgy nyitottál, hogy "nem olvastam a cikket, nem olvastam a kommenteket, de megmondom a frankót". Szerinted?

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.30. 20:33:47

@alecwolf: koszonom a kiigazitast.
De megsem nevezheto magyar autonak, mert ennyi erovel a Suzuki Swift is az, hiszen a japanok kiszervenek mindent, amit csak tudnak, magyar beszallitoknak.

@8001A: "De te most speciel úgy nyitottál, hogy "nem olvastam a cikket, nem olvastam a kommenteket, de megmondom a frankót"."
- megindokoltam, leirtam, hogy miert gondolom ugy, ahogy, es velemenyem vedheto. Lasd fentebb alecwolfnak mit irtam.

8001A 2012.01.30. 21:14:41

@midnignt se - kitiltotta az ommm:
A Magyar Suzuki Zrt. a Suzuki Motor Corporation leányvállalata.
Az Unitas független magyar vállalat volt.

A Magyar Suzuki az anyavállalat tervei alapján ugyanazt a Swiftet gyártja, ami a világ összes többi országában is értékesítésre kerül.
Az Unitas csak a motorokat vette, minden mást maga tervezett, gyártott, és szerelt össze.

Ezt most vagy érted, vagy nem.

8001A 2012.01.30. 21:21:48

Korrekt hasonlat amúgy a Morgan lenne, aki több gyártótól is source-ol motorokat (Rover, Ford, Jaguar, stb.), de egyik motorgyártónak sem leányvállalata, hanem egy független autógyár.

Hurri Kán 2012.01.30. 21:27:59

@8001A:
Állítólag az Aston Martin Merci motort-hajtásláncot tervez használni a következő típusaiban, mert nem győzik a fejlesztést egyedül. Ettől még nem lesznek német gyártó. :)

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2012.01.30. 22:56:43

@Csikós Zsolt: A pörgős az akkor lényegében azt jelenti, hogy többet hallasz róla, jobb a marketingje?
Mert - bár igyekeznek az időszakiakkal, ez olykor a törzsanyag átrendezését, illetve "vendégkiállításokat" jelent a jobb oldali csarnokban (mint most a Tátra, vagy korábban a Volga), valamint az új szárnyban az a kis terem, ahol most a játékok vannak. Újdonság volt még számomra - nem most, két éve - a "játékok alatti" játszó ház. A törzsgyűjtemény lényegében változatlan. (ez nem feltétlenül baj, ÉN szeretem a törzsgyűjteményét, azt a részt is szerettem, ahol most a játszóház illetve az időszaki van - ha jól emlékszem ott budapest-közlekedési részleg volt, troli makettok rémlenek)
De mint írtam: Lényegében! Vannak változások, csak kevésbé látványosak, én például még láttam a Pulit és az Antall-Astrát az új épület emeletén a kilencvenes évek elején (hogy vitték oda, és aztán hogy vitték el?:-O)
Tehát az írás most is helytálló (meg nem is;-)

@krepsz_zoltan: Ha jól emlékszem, a két taxi most is a kiállításon van, a teher pedig két éve még a raktárban volt. Viszont a kék Rekord, ami akkor szintén raktáron volt, most ki került a Tátrák mellé (pontosabban a Tátrás paraván mögé)

@thebigben: Nem akarom a múzeumot védeni, de mint a neve is mutatja: közlekedési. Tehát nem csak autós, hanem a közlekedés minden ágát fel kell ölelnie a kiállításán, és joggal panaszkodhatnak a hajósok, vonatosok is, hogy ez vagy az miért maradt ki. Hova férne ott el egy busz, vagy teherautó? Csak valaminek a rovására.
A modellgyűjtemény, meg, ha jól tudom, egyedülálló értéke a múzeumnak.
Ezzel együtt: én szeretem, nekem tetszik, de tény, hogy ennyi minden ilyen kis helyen (igazából nem kicsi a hely, csak sok az anyag) nem fér el. Szerintem is több múzeumi kiállítóhelyet kellene a gyűjteményből létrehozni: külön hajós, vasutas, autós-motoros, és városi közlekedéssel.

- Szerzet - 2012.01.31. 02:54:08

@Zsolti!

"Akkoriban a Tatra XI-ek és
Tatra XII-k..."

Ilyen autó sosem volt. Tudom, hogy nem te kezdted ezt a római számozást, de ezeket az autókat Tatra T11-nek és Tatra T12-nek hívták. T mint Typ, a Tatra minden típusszáma előtt ott van ez a 'T' a mai napig is, lásd T815.

Esetleg bele lehetne magyarázni, hogy az Unitas római számokkal jelölte a típust, erről nem tudok.

Németországban Detra néven gyártották ezeket, szintén liszensz alapján, de más gyártók is felhasználták az alapokat. Nagyon jól sikerült kocsik voltak, Hans Ledwinka népautója, amit a Steyrnél nem engedett megvalósítani az akkori igazgatóság. Visszament a Tatrához és megvalósította ott, a helyére Ferdinand Porsche ült a Steyr főkonstruktőri székébe. Könnyű, gazdaságos, tartós, olcsó kocsik voltak ezek, a korabeli rossz utakon kényelmes rugózással, négykerékfékkel, sokféle karosszériával. Ezekkel indult a "Tatra-concept", vagyis a központi csőváz a benne futó kardántengellyel, ami még ma is él a Tatra behemót teherautóiban, szuper egy találmány. 1930-ban már négyhengeres volt a léghűtéses bokszer, és ha menetiránnyal szembe fordítjuk a kocsit, akkor tulajdonképpen megkaptuk a VW Bogár alvázát.

"Well, sometimes I looked over his shoulder and sometimes he looked over mine" (Ferdinand Porsche Hans Ledwinkáról)

Mindketten az Osztrák-Magyar Monarchiában születtek, Porsche Észak-Morvaországban, Ledwinka Alsó-Ausztriában. A fiaik is híres autókonstruktőrök lettek, Ferry Porsche nevéhez fűződik a Porsche 356, Erich Ledwinkáéhoz a Steyr-Puch 500, a Haflinger és a Pinzgauer.

- Szerzet - 2012.01.31. 03:12:01

Itt van még másik Tatra licenc is Németországból:

http://de.wikipedia.org/wiki/Röhr_Junior

- Szerzet - 2012.01.31. 03:14:55

de.wikipedia.org/wiki/Röhr_Junior

- Szerzet - 2012.01.31. 03:16:02

Ellinkeskedi a linket.

pnegyesi 2012.01.31. 20:14:20

@8001A: Most már online is nagyrészt fenn vannak a képek:
magyarjarmu.hu/autok/pente/

8001A 2012.01.31. 21:06:49

@pnegyesi: Köszönöm. Mi volt ebben, valamilyen kisköbcentis mopedmotor, mint a törpeautókban általában? Vagy nem maradt fenn az autóról további dokumentáció, csak a képek?

- Szerzet - 2012.01.31. 22:05:23

@pnegyesi: Az Unitas-Tátra miként jelölte a típust, maradt fenn erről valami, prospektus, plakát, bármi, vagy esetleg az Unitas-Tátráknak nem is volt típusjelölése?

pnegyesi 2012.02.02. 05:34:54

Szerzet: Igen, létezik Unitas-Tatra prospektus, egy-egy oldala megtekinthető a kiállításon.

80010A: A Pente 500-ban saját tervezésű motor dohogott. Van némi dokumentáció is, nem csupán a képek.
süti beállítások módosítása