Kanadában nem kapsz infarktust

  2011. november 02. - Csikós Zsolt Címkék: közlekedés kanada victoria

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Bíró Tibi pár éve Kanadában él, egy Victoria nevű kisvárosban. Az élet igen furcsa arrafelé, saját blogján rendszeresen posztol a megfigyeléseiről. Furcsa? Nem, nem ez a helyes szó... Mondjuk inkább úgy - normális. Egy közlekedési posztot átveszünk tőle mi is, hadd érezzük, mi, Totalcar-olvasók pár percre, hogyan is lehetne másképp. A szerk.


Még tíz méter… nyolc… hat… lehajtom a fejem, félrenézek, szinte szégyellem magam. Öt méter. Felnézek, már minden kocsi áll a zebránál. Mindennapos dolog volt ez az első hetekben, míg meg nem szoktam, hogy a gyalogosnak megállnak az autók, és ezért ne érezzem rosszul magam.

Átjáró: jóval előtte állnak meg

Nem akkor állnak meg, amikor lelépek. És nem fenyegető közelségben. Hanem idejében, és akár méterekre a zebrától. Ha ránézek a vezetőre, mosolyog, ha gyerekkel vagyok, integet, néha lehúzzák az ablakot és mindenkinek van hozzánk egy-két kedves szava.

Megvárják, míg átérek, utána elindulnak.

Nem úgy, mint júniusban a Csanádi utcában, a zebrán, ahol a trolivezető egyszerűen nem hitte el, hogy át fogok menni. Ezúton is elnézést az utasoktól, akik a vészfékezésre megindultak előre, mint futók a hajrában.

Ennél gyorsabban nem lehet, lassabban igen

Városban a sebességhatár 50 km/h vagy 30, autópályán 90 vagy 110, ezt nagyjából mindenki be is tartja. Sok helyen mérnek és könyörtelenül küldik a csekkeket. A táblákon azt írják, hogy "maximum", tehát ennél lassabban is lehet menni, ilyenért senki sem fogja a hajunkat leüvölteni.

A térségre jellemző motor

Érdekes, hogy az autókon és motorokon tilos a hangos kipufogó, kivételek ez alól az épített járművek, úgyhogy elég csöndes a közlekedés. Ez azért relatív, ugye, mert azért a nagyobb motorok jellemzők, nagyobb autókban. Nem állítom persze, hogy ne lehetne itt autót találni 1,8-as motorral is akár, de azért az kivétel.

Itt van például ez a Civic:

Honda Civic 3 ajtós, 2011

1,8-as motorral - itt ilyen a legkisebb - átszámolva 3 millió körül van, hasonló Magyarországon kicsivel 6 millió alatt áll meg. Az adóvisszatérítésekkel már nem akarom a kedélyeket borzolni, mert azzal túlmennék a jó ízlés határain. A parkolás a városban sok helyen ingyenes, két óra hosszáig. Aki többet marad, 30 dolláros csekket fizet, de kétóránként kaphat újabb csekkeket, sőt, másnap szépen elviszik a kocsiját. Ez magában foglalja az elszállítás és a tárolás díját, valamint a büntetést is, ami összesen már nem kevés pénz.

Motorral csak így szabad parkolni

A motorosok nem parkolhatnak párhuzamosan, csak merőlegesen, vagy ferdén. Aki párhuzamosan parkol, az parkolójegyet vesz az automatából, egyébként ez szép, napelemes. A parkolóhelyek meg vannak számozva, úgyhogy nem muszáj a jeggyel visszasétálni a kocsiig, a hely számát kell beütni gépbe.

A bringások jól megférnek a többi közlekedővel, mert nagyon sok kiépített biciklis út nincs. Főleg pedig nem a járdákat festik fel, hiszen nem is szabad biciklivel a járdára felhajtani, csak ha tolod. Viszont sok utca elejére kitesznek táblát, hogy az egyben bicikliút is, tehát megosztva használja autós, kerékpáros.

A biciklisnek el kell döntenie, hogy közúti közlekedőként vagy gyalogosként viselkedik-e. Ezen nem sokat kell magyarázni, olyan például nincs, hogy áthajt a piroson aztán a zebrán is átteker keresztben, olyan sincs, hogy a járdán szlalomozik. Beszélnek róla, hogy a kerékpárok esetleg rendszámot kapnak és a nyergeikben ülőknek valamiféle vizsgát kell tenniük, és biztosítást is kell majd kötni. Ha például egy biciklis balesetet okoz, és utólag nem beazonosítható, nem ő fizeti az áldozat betegellátását, viszont akkor az áldozat betegbiztosítása megnövekszik. Ezt próbálják mostantól majd elkerülni.

80-as bácsika vezeti, ezek hétvégi autók

Motorosoknál nincs autók/sávok közötti lavírozás, mindenki kivárja szépen a sorát. A motorok nagyobb része chopper, de BMW-ből is iszonyat sok van - a GS-ek szépen körbedobozolva, Triumph-ot is láttam sokat, na meg Hondát.

A robogókon rendszám van, természetesen mindegyiken. Nagyon sok elektromos robit látni a városban, érdekes, ahogy hangtalanul suhannak. Ennél jóval rémisztőbb, amikor megáll az ember mögött/mellett egy hibrid óriásplatós, csak a kerekeket hallod, hang sehol, odanézel, és egy hegy áll melletted.

Nagy távolságokra mennek, esetenként 4-5000 km csak egy út

A kamionok leginkább csőrösek, a nálunk általános buldogfülkésből alig látni, ebből a szemszögből tiszta USA.

Szinte kizárólag Toyoták a taxik, ezeknek nagy része Prius, a többi Camry, utóbbiak is főleg hibridek. Vannak családi egyterű taxik is, ezek az akadálymentesítés miatt rámpával vannak feszerelve.

Nem csak taxi, népautó is a Prius

A közlekedés és a haladás folyamatos, bár csúcsidőben előfordulnak kisebb torlódások, de óriási dugók nincsenek. Ez annak is köszönhető, hogy az autósok figyelmesek, nem nyomulnak, nem állnak rá egymásra, nem ragadnak bent a kereszteződésekben. Nyugodtak, kedvesek, udvariasak.

Jellemző utcakép. A hidat nemsokára lebontják

Nem valami marsbéli, idilli hely ez, hiszen ilyet elvileg bárhol létre lehetne hozni. Csupán egy józanul szervezett, átlátható, szigorúan betartatott, de emberséges törvényekkel élhetővé tett társadalom, feszkók nélkül. És lám – működik.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr63348259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.11.02. 18:25:57

Ennek sajnos még csak a közelébe se fogunk érni.

Oláh Karin 2011.11.02. 18:39:50

Ezért szeretem a totalcart. Közvetlenül ez mellett a blog mellett gyulavitéz saját Hányféle állat él az autópályán? című eszmefuttatása szerint: "Én például kifejezetten szomorú lennék, ha egy nap azon kapnám magam, hogy nemcsak betartok minden szabályt, de meg is próbálom betartatni azokat"

Gratulálok.

szpsz 2011.11.02. 18:40:40

Itt a lényeg, az utolsó bekezdésben:
"Nem valami marsbéli, idilli hely ez, hiszen ilyet elvileg bárhol létre lehetne hozni. Csupán egy józanul szervezett, átlátható, szigorúan betartatott, de emberséges törvényekkel élhetővé tett társadalom, feszkók nélkül. És lám – működik."

Xebulon 2011.11.02. 18:41:59

Csak ha nálunk ilyen lenne egyszer, és Józsi megszegné a szabályt, akkor Józsira nem úgy nézünk mint egy bűnözőre --- hanem magunk érezzük úgy, hogy mi vagyunk a balekok és lám a Józsi milyen ügyes gyerek és mennyi előnyt kovácsolt magának. És másnap mi is megszegjük a szabály, és lám milyen okos és ügyes gyerekek vagyunk, és mennyi előnyt kovácsolunk ebből. Harmadnapra mindenki ezt csinálja, és senkinek nincs semmi előnye a másikhoz képest, de szívunk mint a torkosborz és átkozzuk a rendszert... Mert mi csak egymással tudunk kiszúrni, és csak akkor szövetkezünk, ha együtt a románoknak vagy a szlovákokkal tudunk kiszúrni, de csak addig...
Nincs kistündér, esetleg szép lassan javul majd a helyzet, talán majd dédunokáink elérnek Európa kapujába, onnan már csak egy köpés Canada.

sunblind 2011.11.02. 18:45:10

... többször láttam élőben ezt az epizódot, bár nem itt, hanem innen ezer kilométerre északkeletre. És teljesen a mai napig nem hiszem el, hogy ilyen létezik. .. jó régen volt, bóklásztunk az utcán az unokatestvéremmel, mikor megláttunk egy csumaúj 348as ferrárit. Kelet európai fiatal benzinfejként úgy álltunk ott, mint akibe belevágott a villám. Mi annak örültünk akkoriban, ha az autóskártyában nem nekünk jutott a trabant, mert a wartburg mindenben szarrá verte. Aztán pár nap alatt szembejöttek mindenféle vényolcak, mosmeg egy ferrári. Egy perc múlva a szomszéd kisközért szervizbejáróján kijött az ízlésesen öltözött, első ránézésre is rokonszenves idősebb úriember, a tulajdonos, majd észrevett minket, ahogy állunk egy nagy közössé összefolyt nyáltócsában. Az akkori kezdetleges angoltudásunk arra volt elég, hogy felfogjuk, hogy mosolyogva int és azt mondja, hogy nyugodtan menjünk közelebb, majd kinyitotta az ajtót, hogy nézzük meg belülről is. Aztán meg majdnem ránkhívta az ambulanciát, mer másodpercekig tányérkerek szemekkel néztünk mozdulatlanul. Kérdezte honnan jöttünk, és tudta is, hol van Budapest, csak azt nem, hogy akkor már rövid ideje nincs kommunizmus. Nagy élmény volt.
Én hónapokat töltöttem ott, többször is. Úgy gondolom, hogy aki nem látta, az nem hinné el, hogy úgy is lehet élni. És ez messze nem csak a közlekedésre vonatkozik ...

1kutya 2011.11.02. 18:49:23

messze van! egyre messzebb. sajnos...

1kutya 2011.11.02. 18:50:46

a bankjegykiadó AUTÓmata viszont nagyon tecc:)

2011.11.02. 18:55:11

"ahol a trolivezető egyszerűen nem hitte el, hogy át fogok menni. Ezúton is elnézést az utasoktól" - hát de na akár zebra, akár nem busz előtt nem illik átmenni, az nehezen áll meg nehezen indul el tele van siető és megállás-elindulást nem szerető utasokkal.

magyar_ellenállás 2011.11.02. 19:07:25

Nemrég kipróbáltam, milyen az, mikor 50 km-en keresztül nem szegek meg semmilyen közlekedési szabályt (országúton, 3 kisebb települést érintve). Városba érve az első lámpánál belémrohant a mögöttem jövő...
----------

@Tabulator: "busz előtt nem illik átmenni"

Nagyon helyes meglátás. Én is idegbeteg leszek, mikor látom, hogy az egybites agyú gyalogos elvárja, hogy megálljon neki a soktonnás jármű, mikor végre nagy nehezen lendületbe hozta magát. Én inteni szoktam nekik, hogy menjenek csak, és a sofőrökrendre meg is köszönik.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2011.11.02. 19:10:03

Ne bomlasszuk kérem a Nemzeti Együttműködés Rendszerét ilyen reakciós irományokkal! Nincs itt semm látnivaló, haladjunk, haladjunk!

Irónia OFF:

Ilyenkor mindig irigykedem, hogy másoknál miért működnek szemmel láthatóan jól bizonyos rendszerek, melyek nálunk totálkáosz-elven működnek? :/

hallari 2011.11.02. 19:11:24

@Oláh Karin: ezt nagyon benézted és alaposan lejárattad magad. Amit gyulavitéz írt, az az "ÖNKÉNTES RENDŐR" kategóriára vonatkozik!!!!!!!! Ne csak olvasni tanulj meg, hanem érteni is a szöveget!!!!!! Ez az, amit úgy hívnak: funkcionális analfabétizmus.

United Steaks 2011.11.02. 19:12:05

Nincs ám ott olyan jó világ. Roppant rasszistákok. Hazazavarták a zámolyi ugrócsoportot is.

Hauzer 2011.11.02. 19:17:47

Már az is jó,hogy lehet ilyenről olvasni..hogy van.

hallari 2011.11.02. 19:17:56

@immortalis: "Ilyenkor mindig irigykedem, hogy másoknál miért működnek szemmel láthatóan jól bizonyos rendszerek, melyek nálunk totálkáosz-elven működnek? :/ "

Mert mi így szállunk le a bicikliről. Copyright by AGRESSZÍV kismalac.

Kanadában pedig "Nyugodtak, kedvesek, udvariasak."

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2011.11.02. 19:22:06

Jó írás volt, öröm az ilyet olvasni. Csak tudnak valamit, akik arrafelé emigráltak.

KAWAszaki 2011.11.02. 19:25:29

@United Steaks: ...emellett még hideg is van, és sok a medve.

GGG77 2011.11.02. 19:29:10

Sok mindennel egyetértek, de ez gáz:
"Nem úgy, mint júniusban a Csanádi utcában, a zebrán, ahol a trolivezető egyszerűen nem hitte el, hogy át fogok menni."

Nekem nincs pofám elvárni, hogy egy soktonnás jármű, több tucat utassal álljon meg miattam. Mellesleg neked sem éri meg izmozni, ő az erősebb. :)
Attól is kivagyok, ha jól belátható útszakaszon akkor is lelép a gyalogos, ha látja, hogy mögöttem 400 méterre van a következő autó. Én, ha gyalog vagyok csomószor integetek az autónak, busznak, hogy menjen, átmegyek majd utána.

Ja, és a 110 autópályán... Na, attól kapnék agygörcsöt.

Laller89 · http://singlespeed.blog.hu 2011.11.02. 19:29:44

Legszívesebben most indulnék és letelepednék ott.

Oscee 2011.11.02. 19:37:21

Én USÁban éltem egy darabig és ott is hasonlóan pozitív tapasztalataim voltak (legalábbis a közlekedést illetve...). Eleinte néha én is kicsit feszélyezve éreztem magam a zebra környéki udvariasságtól, aztán könnyen hozzászoktam.
Mondjuk Floridában azért lehetett látni autópályán szlalomozó gépeket - meg aztán pár perccel később a nyomába eredt sheriff patrol rendőrautót...
Sokkal nyugisabb, kényelmesebb (biztonságosabb?) a vezetés odaát, meg lehet szeretni. Az meg már inkább az elképesztő kategória, hogy a kocsivásárlás nem nagyobb kaland nekik, mint nekünk egy cipővásárlás.

Témában hasonló blog pár kamionos "tollából":
kanadakamion.blog.hu/

roomster 2011.11.02. 19:38:28

Hát, nem kétségbe vonva, biztos úgy van ahogy írja, de...
2000-ben voltam ott, reggel 6-kor Montrealban a bevezető úton (kb. mint nálunk az M3 vagy az M7) akkora dugó volt, hogy ott egy helyben álltak a kocsik. Én éppen kifelé mentem a városból...Egyébként ahogy hallom sokaktól, minél nyugatabbra megyünk annál jobb.

antisocialnetwork 2011.11.02. 19:38:42

Nálunk sosem lesz ilyen.És még akkor rövid idővalumot adtam meg .

Il Matto 2011.11.02. 19:52:18

@Oláh Karin: Félre tetszett érteni gyulavitézt. Ő arra gondolt, hogy nem szeretne önbíráskodó gyökér lenni. Kanadában sem a polgár tartatja be a szabályt, hanem az arra feljogosított tisztviselő.

B.GY. 2011.11.02. 19:53:15

Én hülye,miért nem mentem ki a volt csajommal.Pedig nagyon hívott.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.11.02. 19:57:38

Ááá, nem kell ehhez olyan messzire menni, felénk is kb ez van.De jártam párszor a németeknél, osztrákoknál, kb ott is hasonló.Magyarországon az évtizedet se merném megtippelni, mikorra jut el idáig...

1kutya 2011.11.02. 20:05:51

@geegee: stokholmból nem pofázunk! tessék csak rendes magyar ember módjára bomlasztani a rencert:-DDD

Faby 2011.11.02. 20:12:05

Azért a zebra előtti megállás esetében kettőn áll a vásár!
Addig, amíg a sok bamba gyalog nem működik együtt, addig nem változik semmi!
Pl a minap is, megyek a városban, látom, két idős hölgy áll a zebránál, lassítok, megállok a zebra előtt, a két nyanya meg csak áll, mint bálám szamara, és folytatják tovább a kurv@ fontos megbeszélnivalót. Így hogy legyen az ember előzékeny?
Vagy a béna, aki annyira retteg, hogy még akkor sem mer elindulni, ha megállok előtte, megvan a szemkontaktus, de még akkor is egy merő kérdőjel a fickó, hogy biztos? Tényleg? Igazán? Lehet?
Nem mondom, hogy mindenki ilyen, de nagyon sokszor egyszerűen bambák a gyalogosok, nem tudnak partnerként részt venni a közlekedésben, pedig anélkül nem megy!

DrSzoke 2011.11.02. 20:18:33

@Oláh Karin: Meg lehet pedig szokni,hidd el.Mondom en aki 6-7 eve meg 100-al mentem lakott teruleten,autot meg ugy valasztottam hogy a 200-at palyan tudnia kellett,mert ki akar szuttyogni.Eloszor furcsa,aztan rajossz hogy jobb igy.Nem is kivanod vissza a vadkeletet.

hoseman 2011.11.02. 20:20:29

de milyen jó lesz ha majd az újonnan eladott autóknál bevezeteik a 150km/h-s végsebességhatárolót....mert ugye ez a terv arrafelé..

Grifter 2011.11.02. 20:24:41

Azért azt sosem árt hozzátenni, hogy ott mekkora tér jut egy embernek/autónak és itt mekkora tér jut. Ott mennyi gyalogos van és itt mennyi van.

Ettől függetlenül medencehosszal aláznak minket kultúrált viselkedésben és nyugalomban. (Meg sok minden másban is.)

Szőkeherceg-bombanője 2011.11.02. 20:25:47

Még egy tisztességes gyomorfekélyt sem lehet ott összehozni! Hát élet az ilyen? :)

ommm 2011.11.02. 20:29:34

Szép és jó, de kell hozzá egy olyan nép is. Fejben dől el minden.

vdanee 2011.11.02. 20:29:51

én Angliában élek ott is ez a helyzet. még olyasmikkel tudnam kiegesziteni, hogy ha ki akarsz kanyarodni kocsival egy mellekutrol, 2-3 kocsinal tobbet sosem kell varni. vagy pl savvaltasnal, szinte meg ki sem raktam az indexet mar villog a mogottem jovo kocsi hogy mehetek elé. Mo-on mikor hazamegyunk szabira ez ugy nez ki, hogy kirakom az indexet aztan varok, majd ha elfogyott a turelmem akkor behuzom a kormanyt a kocsi ele, es hallgatom ahogy a 60 eves nenike dudal es razza az oklet (ilyen is volt mar). de gondolom ezt nem kell bemutatni.

de vicces pl az is hogy a gyalogatkelonel megnyomom a gombot es 3mp mulva mar zoldre is valott a lampa. 5-6mp kb es ujra mehetnek a kocsik. otthon is vannak ilyenek, de gombnyomasra csak kiirja hogy varj amig zoldre valt a lampa es mintha mi se tortent volna, majd mehetsz amikor amugy is mehetnel gombnyomas nelkul.

Gekko 2011.11.02. 20:32:04

@GGG77: a különbség lényegét sikerült megfognod, neked, és fentebb kommentelőknek. A zebra az zebra. Nem valamiféle szituációs gyakorlat. Pláne nem akkor, ha vezetsz.

Nyilván, ebben az össznépi pilótajátékban, ahol mindenki azt hiszi, hogy nyerhet egy kicsit a többiek rovására, nehéz ezt elhinni. Pedig a bizonyíték elég egyértelmű: nálunk mindenki pillanatnyi érdekei szerint igyekszik átértelmezni a szabályokat - melyek sokszor kafkaian abszurdok -, és még is, összességében és egyénileg is rosszabb, mint ott, ahol szigorú közmegegyezés van.

Ha innen nézzük, akkor lehet, hogy mégiscsak álljon meg az a troli a zebránál, nem?

Gekko 2011.11.02. 20:37:42

@hoseman: és akkor mi van? Én támogatom. Ha pediglen vezetési élményre vágysz, veszel egy régi ezeröcsit, és irány az amatőr rally. Ha ez nem elég, akkor mehetsz pályaversenyekre is. Nem más életét kockáztatva kell élményeket gyűjteni.

BTW, 110 km/h fölött az ember reflexei és motoros reakciói semmit sem érnek. Egyszerűen fizikailag (neurológialag) nem tudunk egy pontnál gyorsabbak lenni.

Lesből Támadó Szárítókötél 2011.11.02. 20:40:32

@hallari: @Il Matto:

@Oláh Karin:-nak tökéletesen igaza van, mert a kérdéses írásban az idézett mondatok bizony -gyulavitéz-re magára vonatkoznak, nem pedig az önkéntes rendőr szerepébe behelyezkedő szerzőre. Ha nem megy, akkor hagyjátok el az egyik mellékmondatot, melyből egyértelműen kiderül:

"Én például kifejezetten szomorú lennék, ha egy nap azon kapnám magam, hogy [...] meg is próbálom betartatni azokat."

Ez bizony nem nem az "önkéntes rendőr", hanem a szerző maga.

U.i.: hallari, ennyit a funkcionális analfabetizmusról.

Lesből Támadó Szárítókötél 2011.11.02. 20:45:40

A "mé' lépsz ki a busz elé, hülye gyalogos?" kérdést feszegetők kedvéért menjünk már le kresznáciba és nézzük már meg, hogy hol szerepel olyan, hogy a gyalogosnak a kijelölt gyalogátkelőhelyen elsőbbsége van, kivéve, ha naaaagy (mondjuk >7,5 tonna) össztömegű vagy tömegközlekedési jármú közeledik? Én úgy gondolom, hogy gyalogos elsőbbsége ezen szituban minden járműre vonatkozik, és az is, hogy fokozott óvatossággal kell megközelíteni a gyalogátkelő helyeket. Igen, tényleg qrva nehéz megállni úgy, hogy a buszos/trolis abban a tudatban nyomja a pedált, hogy ááá, úgyis ő a nagyobb, a puhatestű, illetve a fémfóliás puhatestű (aka Suzukis, kispolákos, dévúmatizos) majd félreugrik.

Gomulka Béla 2011.11.02. 20:50:24

Nekem Horvátországban álltak így meg az autósok. Nem kell ahhoz átkelni az óceánon, hogy figyelmes embereket találjunk.
Omm, hogy kell hozzá egy olyan nép? Száz éve még egy ország voltunk, a horvátok meg mi. (Ha nem is egy nép, de azért majdnem.)

zolcsik76 2011.11.02. 20:56:06

@GGG77: Ajánlom figyelmedbe a Közlekedés Rendészeti Szabálygyűjteményt elolvasásra. Kíváncsian várom, találsz e benne olyant, hogy a gyalogátkelő helyen elsőbbsége Van a gyalogosan, kivéve ha troli jön, vagy te. A következő mi lesz? Nem állsz meg a stop táblánál, mert majd utánad is el tud menni? Az a Nagy busz a sok emberrel ugyan úgy álljon meg a zebránál, mint a pirosnál, meg a stop táblánál. Meg te is. Hogy miért? Mert NEM nektek Van elsőbbségetek azért.

feltörekvő 2011.11.02. 20:57:18

Meglepő, hogy a T. kommentelők közül hányan írják a "bárcsak nálunk is ez lenne" témájú megjegyzéseiket, miközben arra mondjuk kíváncsi lennék, közülük milyen arányban tojják le naponta ezeket a "szabályokat".
Akinek nem inge...

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2011.11.02. 20:59:15

@ommm: Bocs Pista, nem akarom a magyart védeni, de nem lehet szerintem ennyivel elintézni, hogy fejben dől el minden. Szerintem jöjjenek át a kanadaiak ide, szopjanak meg nyeljenek ennyit, mint a magyarok, és nézzük meg akkor, hogy mennyire lesznek nyugisak.
Nagyon nem csípem amikor ilyen idióta módon próbálja valaki bemutatni, hogy mi milyen hülyék vagyunk, az adott nép meg milyen példás. Ennyire azért nem egyszerű ez. Nyilvánvaló, hogy a magyar nem angyal, és persze van mit változnia, de ennyi erővel csináljatok egy olyan posztot, ahol a magyarokat meg az indiaiakat hasonlítjuk össze közlekedési morál terén, és akkor mindjárt nálunk lesz a pont...

Kakimaki0123456789 2011.11.02. 20:59:50

A különbség a nevelésben van. Ott a gyerekeket megtanítják közösségként élni, megtanítják nekik hogy a szabályok őket szolgálják, hogy ez egy olyan játék amin mindenki nyer; aki nem tartja be az meg "bad guy" és azok veszítenek.
A másik különbség a szabályokban van, pontosabban az alkalmazásukban. Mifelénk az autós van a hivatalért, arrafele a hivatal az autósért. Különben a polgárok elkezdenek hőbörögni és a másik jelöltre szavaznak.

Kakimaki0123456789 2011.11.02. 21:02:05

@Opel P1: "szopjanak meg nyeljenek ennyit, mint a magyarok" pontosan ki miatt szopunk és nyelünk mi magyarok? Csak mert a vezetőinket pld mi választottuk saját magunknak...

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2011.11.02. 21:09:26

@Kakimaki0123456789: attól a lényeg még ugyanaz, tessék leváltani őket.

ÓjajSámson 2011.11.02. 21:09:36

Victoria, Canada
Population (2006)
- City 78,057 (63rd)
- Density 3,965.5/km2 (10,270.6/sq mi)
- Metro 330,088 (15th)

Egy 78ezres városról beszél a poszt toló, agglomerációval együtt is csak 330k.
Csak úgy mondom.

zolcsik76 2011.11.02. 21:10:13

@Opel P1: Barátom! Ez nem lóverseny. Ha attól jobban érzed magad, a Törököknél szarabb a helyzet. Csak nem hiszem, hogy az lenne a követendő példa.

Dandie (törölt) 2011.11.02. 21:14:37

@Lesből Támadó Szárítókötél: Senki nem idézett a KRESZ-ből, az úgy nevezett _logikát_ alkalmazták. Sokan sírnak, hogy funkcionálisan analfabéták az emberek, és nem értenek a kamatos-kamatok kiszámításához, de azt hiszem nem elvárható a geometriai sorösszeg kiszámítása, ha a nullad, az első és a másodrendű logika sem megy.

Sword 2011.11.02. 21:21:05

Ez a busznak integetés dolog veszélyes. Autósként sem szeretem, amikor integet a gyalog a zebránál és erősködik, hogy menjek. Nem egy eset volt, hogy majdnem baleset lett belőle. Amíg én rá figyelek, addig a másik oldalról simán jön egy másik gyalogos, biciklis és ott a baj. Ne integessen, mert nem biztos, hogy ismeri a kreszt, nem látja át a forgalmi helyzetet, az legyen az én dolgom. Ilyen szempontból nem figyelek rájuk. Ha meg nem akarok átmenni a zebrán, mert annyira figyelmes vagyok, hogy elengedem a buszt, akkor inkább megállok az átkelő közelében a járdán, hogy ne is lássa a buszsofőr, hogy átakarok kelni. Aztán majd a busz után elindulok.

m20b25 2011.11.02. 21:22:30

Próbáljatok meg egyszer reggel átsétálni a Petőfi laktanya előtt a 4 sávoson, m1-m7 kivezetőn. Ott bármikor öngyilkos lehet az ember. Majd elfelejtettem, a zebrán!

Zolikám 2011.11.02. 21:22:56

Nem értem miért kell állandóan másokat majmolni. Jó persze, tök jó meg szép az ami ott van, de az OTT van. Más életszínvonal, más mentalitás, más életkörülmény. Mi így vezetünk ahogy. Itt ez van. Az olaszok, vagy a franciák pl kifejezetten büszkék a közelekedési moráljaikra. Pedig azok főleg a csigazabálók kegyetlenek néha amit művelnek. Parkolás nincs is kocc nélkül, mennek járdán, pirosban, dudálva stb... És büszkék rá.

United Steaks 2011.11.02. 21:27:08

"attól a lényeg még ugyanaz, tessék leváltani őket."
Ja. Ülsz a homokozóban, és 4 évente választhatsz a 2 színű lyukas lapát közül (néha több). Mit csinálsz, megvered az óvónénit, és csinálsz magadnak egy rendeset? Lebombáznak, baze.

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2011.11.02. 21:37:55

@zolcsik76: Olvasd el újra, talán megérted mit írtam. Nekem ez az integetős-mosolygós kiszólogatós példa se követendő, de ha te úgy vagy boldog. Zolikám írta le jól a dolgot, azt hiszem én nem fogalmaztam elég pontosan. Te meg nyaljál nyugodtan külföldi segget, mi magyarok úgyis ahhoz értünk a legjobban.
Hofi Géza mondta: "a magyar ember addig nem érzi jól magát, amíg nem szaros a szája széle"

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2011.11.02. 21:39:24

@United Steaks: Ha te más utat nem tudsz elképzelni, akkor ne hőzöngj. Inkább bombázzanak le, de akkor is megpróbálom.

Circus 2011.11.02. 21:41:19

Jártam/éltem ott tíz éve, meg tudom erősíteni a posztban írtakat. Meg ami bennem maradt, a mindenhol terjengő sültkrumpl/haliszag (biodízel)...
Mindazonáltal az indiai taxisofőröktől mentsen meg az ég, pár centi híján visszautazásom előtti napon majd el nem gázoltak - zebrán mentem át, ő meg jött, mintha itthon lettem volna.
Nem kellene kétszer kérni, hogy azonnal induljak vissza.
Tibi, van valami meló?

attila7575 2011.11.02. 21:44:22

Pár éve édesapámmal néhány hétig vendégek voltunk Kanadában. Nagyon pozitív benyomásaink voltak a közlekedésről. Egyik legérdekesebb élményünk, mikor besétáltunk a városba, és egy forgalmas kereszteződésben (iskola és templom is volt a közelben), egy idősebb hölgy állt fényvisszaverő mellényben és egy nagy STOP táblával a kezében.
4 sávos út volt, de nem volt vészes a forgalom, lámpa nem volt se gyalogosnak, se autóknak. Éppen csak kezdtük megközelíteni a zebrát, mi ketten, semmi tömeg. Az idős hölgy mosolygott, mondta hogy pillanatot várjunk az átkeléssel, lelépett az útra a szélső sávba, felemelte a STOP táblát, megállította a forgalmat és átmentünk. Tök kényelmetlenül éreztük magunkat hogy miattunk megállították a forgalmat.

Ja, senki nem dudált, nem mutogatott, nem fanyalgott. Megkérdeztük a vendéglátónkat, azt mondta hogy igen, ez így van, mondtuk hogy itthon még szegény táblatartó nénit is elütnék. Erre azt mondta, hogy ha ott előfordul ilyesmi, akkor az nagyon súlyos börtönbüntetéssel jár. Tényleg mindenki eszméletlen előzékeny volt.

Mondjuk láttam is pl Dodge Viper rendőrautót, azt hittem ilyesmi csak a Need for Speedben van :)

zurot 2011.11.02. 21:46:29

Budapesten élő Nyíregyházi vagyok.
Mikor hazamegyek, kell egy-két nap, hogy ne idegeskedjek a tötyi-mötyi miatt. Kb. 100.000 lakos, hasonló, mint Victoria.
Nem kell más nemzetet nézni, tessék "lemenni vidékre" és voálá, máris egy nyugisabb közösségben közlekedünk.
Sőt a környéken lakók még köszönnek is az embernek.
Sajnos kezdem én is felvenni a fővárosi elidegenedést, ritmust.

téridő 2011.11.02. 21:50:47

Tudatosítani kellene:
Mi itt vadkeleten, igen primitív világban élünk.
Igénytelen, értéktipró, helyét nem tudó, rombolni kész, igazi
entrópia-növelő, trehány, lusta tulkok vagyunk. Elég csak megnézni ahogyan "épül" a kettes villamos vonala Debrecenben...

szepe01 2011.11.02. 22:10:06

Miért nem tudom megnézni a képeket???

Rocko- 2011.11.02. 22:13:37

Kanada tetszik. egy a baj: az amerikaiak ÉS az angolok hülyeségeiket ötvözik, majd tetézik azzal, hogy franciául IS beszélnek.

Rocko- 2011.11.02. 22:17:08

@Oláh Karin: gratulálsz ahhoz, hogy a Totalcarban dolgozik vagy 20 ember, és nem ugyanaz a véleményük mindenek? akkor nem lenen elég 1 ember?
én meg ehhez gratulálok.

apoa 2011.11.02. 22:18:57

@buggyant: Magyarország nem vadkelet.Egy régi európai ország magas kultúrával. Csak aztán bejöttek Kun Béláék Galiciából és itt maradtak, bejöttek az oroszok és itt maradtak. Az oroszok kimentek, Kun Béláék bennmaradtak. Hát ezért ilyen ez az ország. Pont azok ftymálják leginkább, akik a legjobban züllesztik. (Ld. például Kertész Ákos)

Hurri Kán 2011.11.02. 22:31:06

Há nem tudom. Én itthon sem kapok. :D

hallari 2011.11.02. 22:41:44

@Lesből Támadó Szárítókötél:

EMBER!!!! Ekkora marhaságot hogy lehet írni?!

Nézzük a tényeket: ma, 2011. nov. 2.-án gyulavitéz, aki a SZERZŐJE a citált írásnak a következőt írta: "Én például kifejezetten szomorú lennék, ha egy nap azon kapnám magam, hogy nemcsak betartok minden szabályt, de meg is próbálom betartatni azokat." VAGYIS KIFEJEZTE ABBÉLI VÁGYÁT, HOGY SOHA NEM SZERETNE ÖNKÉNTES RENDŐR LENNI. Ezt ekézte Oláh, hogy micsoda "képmutatás" (szerinte), hogy az egyik blogon rendpárti a TC, a másik blogon pedig (szerinte) nem.

DE NEM ERRŐL VAN SZÓ!!!!!!!!!!!!!!!!! ÉRTSD MÁR MEG!!!!!!!!!!!!!!! Gyulavitéz NEM azt írta, hogy ő NEM rendpárti, hanem, hogy NEM AKAR ÖNKÉNTESEN (önkényesen) rendfenntartó lenni! De ettől még rendpárti, hiszen az egész írás arról szól, hogy ezek a MAGATARTÁSFORMÁK ELÍTÉLENDŐK, nem a közútra valók.

Közútra a rendszerető, rendpárti emberek valók (és persze a rendőrök, akik nem önkéntesek, mert vannak nem rendszeretők is). Ez jön le mindkét cikkből, tehát az Oláh által "látott" kettősség nem létezik, ergo az ő részéről (és a tiédről) áll fenn a funkcionális analfabetizmus).

hallari 2011.11.02. 22:45:33

@Rocko-: Oláhnak szövegértési nehézségei vannak, olvasd el légyszi a következő kommenteket:

hallari 2011.11.02. 19:11:24
Lesből Támadó Szárítókötél 2011.11.02. 20:40:32
hallari 2011.11.02. 22:41:44

Altaïr 2011.11.02. 22:51:14

Hát tényleg baromi jó lehet, hogy még egy kicsit sem pörgetheted meg a 6 literes V8-at, mert már a seggedben van a serif.

Én vezettem Kaliforniában, Dodge Challengert, és kára idegesített, hogy igazából a zöldnél elinduláson kívül nem lehetett megpörgetni.

Szóval alapjában véve jó az amcsi nyugis közlekedés, de frusztráló is.

Giuliano 2011.11.02. 22:53:36

En szeptemberbe toltottem jo par napot Torontoba,hat maradjunk annyibe hogy azert ott sem kolbaszbol a kerites.
Mindig azt hittem hogy csillog-villog Kanada,de ez egyaltalan nem ugy van,a metron utazva lattam egy csomo szegenyesen oltozott embert,meg azon elegge meglepodtem mi sok hajlektan(foleg feherek) el a Torontoi utcakon.

Wilson 2011.11.02. 22:57:01

Gyerekek. A helyzet nem ilyen egyszerű. Mi kb. 500 éve, azaz Mátyás halála óta szopórolleren vagyunk, a 20. század katasztrófa volt nekünk, a 21. századnak meg csupasz seggel megyünk neki. Csoda, hogy egyáltalán vagyunk még. És az lenne a csoda, ha ennek ellenére nem lennénk frusztráltak. Mindegy már, hogy narancs vagy szegfű, baromi nagy szarban vagyunk, egyetlen esélyünk, ha a mostani világrend összeomlik (erre vannak jelek) és az újban ügyesen meg tudnánk találni a helyünket.

Egy egyszerű példa: ha feltesszük, hogy egy osztrák (hogy messzebbre ne menjünk) átlagosan csak mondjuk 5-ször annyit keres, mint egy magyar, akkor egy osztráknak a mi 420 forintos dízel árunk kb. olyan, mintha mi most max. 90Ft-ért vennénk a dízelt literenként. Így én is olyan nyugodt lennék, hogy hollywoodi mosollyal vidáman integetnék minden kedves közlekedő-társnak, meg tennék még sok más szépet is. De szégyenkezve bevallom, amikor azon kell töprengenem, hogy anyósékat, akik 120 km-re laknak, hányszor tudjuk meglátogatni a fizetésemből, kicsit frusztrált leszek. A fene sem érti.

A nyugat a harmadik világból meg mibelőlünk lett gazdag. Minél nyugatabbra mész, annál nyugisabb az élet, mert kevesebb az aggódni való. Nem hinném, hogy különb emberek laknának Kanadában, mint itt.

Szvsz hozzám sokkal közelebb áll a latinos temperamentum és jó ritmusérzék, pl. Palermo közlekedése, amit volt szerencsém élőben kipróbálni, mint az észak-amerikai bárgyúság.

mekkmester 2011.11.02. 23:00:48

Sajnos Magyarország nagyon messze van a magas kultúrától és egyre távolodik.... Ez persze látszik is az utakon a közlekedésben is. Kanada más színvonal. Tudom, mert kanadai-magyar kettös állampolgár vagyok.

apoa 2011.11.02. 23:04:11

@Wilson: Szó szerint így van. 4-5 szörös jövedelemmel én is sokkal nyugodtabb lenék.

bolek 2011.11.02. 23:12:40

Magyarország sajnos az Észak-Balkán része, igazi, élelmes-törtető-ravaszdi balkáni mentalitással, egy nem túl fényes életszínvonalon. Kanada az észak-európai jól szervezett, toleráns, nyugalmas mentalitást hozza (mint a hollandok, angolok, svédek, dánok), nem utolsósorban a hozzánk képesti nagyfokú jólét miatt és mellett. Ők belenőttek a demokráciába és a jólétbe, a magyaroknál, ha valaha is elérnénk a nyugat-eu szintet, generációváltás kellene a normális, higgadt, türelmes életmód természetessé válásához.

egyébként meg akármilyen fasza hely is Kanada, túlságosan északon van, hideg is van, viszonylag sötét is van az év nagy részében.

stim 2011.11.02. 23:13:21

Nem kell kontinensen átlépni de még csak Nyugat Európába se. A cseheknél ugyanúgy megállnak ha megközelíted a zebrát és látszik rajtad, hogy át fogsz menni. Egy ország ahol kommunizmus volt mint nálunk. Annyi ideje demokrácia mint mi csak kicsit másképp. Mondjuk ott van nemzeti összetartás, saját ipar és nem engedték a kommunistákat a rendszerváltás után vissza a parlamentjükbe. Ők közösségben gondolkoznak. A KRESZ és a közlekedés is közösségi dolog azért nem megy a magyaroknak. Fuldoklik a dühtől és lila a feje ha el kell engedni valakit. Mert siet. Mert ő előbbre való mint bárki más nem pedig valaminek a része. Ugyanez az adózásban és minden másban. Közösség közösségi szemlélet helyett önzéssel.

bolek 2011.11.02. 23:21:09

@Wilson:

"A nyugat a harmadik világból meg mibelőlünk lett gazdag. Minél nyugatabbra mész, annál nyugisabb az élet, mert kevesebb az aggódni való. Nem hinném, hogy különb emberek laknának Kanadában, mint itt."

teljes mértékben egyetértek. Anglia, Hollandia, USA, Kanada és általában a fejlett Nyugat mind-mind a szegényebb országokat zsigerelték ki közvetve vagy közvetlenül. Így könnyű (és aljas dolog) megtollasodni.

Ha valaki odaverekszi magát a nyugati világ vájúihoz, könnyű siránkozni, hogy milyen boldogak és békések ott a marhák, míg milyen kusza világ van ittenhon a balkánon. na ja, lett volna kizsigerelhető gyarmatbirodalmunk, ásványi kincsek garmadája, nyertes háborúink (USA, Kanada: tőlünk jó messze), és főként ezeknek köszönhetően keresnénk átlagban ötször ennyit, mint ká-európaiként, oszt milyen síknyugodt lenne itt mindenki! szóval: nem Kanada sz*rta a kiegyensúlyozott boldogság tojását. a több generáción átívelő jólét nagyon-nagyon sokat segít a békés társadalom létrehozásában.

Circus 2011.11.02. 23:26:42

@Rocko-: szerintem meg pont, a jó dolgokat ötvözik, egy élhető USA, de európai szemléletmóddal. Svájcban is beszélnek fhansziául, és mégse olyan vackok, nem? :)

Aki pedig nem hiszi, járjon utána: nálunk is egyre többen és többen állnak meg a zebránál, és Nyugat-Európában SEM áll meg mindenki a nagyvárosokban.

A szomorú inkább az, ami itt is előkerült már megint, hogy azt ekézzük, aki morog a szabélyok betartása/betartatása miatt, nem azt, aki tojik az egészre, merthogy az 'nem ésszerű'. Csesszétek meg, a pokerben is meg a sakkban is van egy csomó nem ésszerű szabály, ott miért tartjuk be azokat mégis? Pont a posztban felmerülő helyen szinte senkinek nem jut eszébe áthágni a szabályokat, pedig, ha jól emlékszem pl 110 km/h az autópálya maximuma - sem az infrastruktúra, sem a gépjárművek állapota ezt nem indokolja, ÉS MÉGSE ANYÁZNAK... itt meg...

bolek 2011.11.02. 23:37:44

@Circus:
az autópálya 110 km/h sebességlimit nagy marhaság, mert a 130-140 nyugodtan tartható egy rutinos sofőrrel és egy karban tartott kocsival. és még értelme is lenne Kanadában, ahol nem tíz km-re ruccannak odébb az emberek.

de a zebránál nyugodtan megállhatnának a magyarok is, hogy átengedjék a gyalogosokat. nem kerül semmibe, oszt mégis mennyivel intelligensebbnek tűnnénk.

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2011.11.02. 23:38:10

Bezzeg olyan blog nincs, hogy a kanadai szerető, a túlfűtött éjszaka, a szenvedélyek vihara.

- Drágám, ma van a hónap második pénteke, alig várom a vad éjszakánkat!
- Én is alig várom, száguldjunk haza harminccal, csak még megállok itt a zebránál.

Kámasuka 2011.11.02. 23:40:25

bolek

Kanadában is meg USA-ban is olyan seggbuta a zemberek 98%-a, annyira tájékozatlan arról a világról, ami a szakmáján és a szük életterén kívül van, ami itthon csak a legalsó harmadra igaz. Konzumidióták, és ugyanolyan boldogtalanok mint az itthoniak. Ettől persze látszatra jól élnek, de a kilátásaik elég rosszak. A kanadai átlagpolgár is fizetésről fizetésre él óriási jelzáloggal és abban reménykedik hogy egyszer az életben eljut mondjuk Európába, hiába 5szörös a fizetése, más nívóhoz szokott. Kanada pedig nem igazán önálló ország, annyira kötődik gazdaságilag az USAhoz. USA a világ csendőre, és addig él jól amíg ez tart.

mekkmester 2011.11.02. 23:42:11

Azért azt se felejtsük el, hogy a fejlett országokban azért kissé többet és kissé jobban dolgoznak a népek mint a büszke magyarok. Ja és persze kevesebbet is lopnak. Talán ez is közrejátszik a jómódukban nemcsak a szegény népek kizsigerelése. A helyzet az, hogy minnél lustább és butább egy ország annál szegényebb is. Hát ez van.

Gekko 2011.11.02. 23:42:39

@Wilson: Belőlünk élnek nyugaton? Ez biztos, vagy csak úgy mondod? Nem azért megy jobban, mert többen / többet dolgoznak? Meg kevesebbet lopnak / korrumpálódnak? Meg ilyesmi?

Ha tévednék, bocs. De mintha mi kapnánk 8000 milliárdot az EU-tól. Persze csak ha el tudnánk költeni, amire már gyakorlatilag nincs esélyünk.

Amúgy mindegy. Mi semmiről sem tehetünk, vétlen áldozatai vagyunk a történelem viharainak. A nyugati tőkések, azok bezzeg. Úgy-úgy. Szívják a vérünk. Meg élősködnek is.

schdl (törölt) 2011.11.02. 23:43:07

Szeretnék már egy kultúr - államban élni. Próbálom jobbátenni a saját Hazámat, de egyszer elfogy a remény...

Rocko- 2011.11.02. 23:44:21

@Circus: nem a mentalitással van gondom.
hanem hogy egyszerre használnak metrikus és angolszász mértékegységet.

hallari 2011.11.02. 23:48:06

@feltörekvő: valaki már írta a másik mai poszt kommentjeinél, hogy ide írkál kb. 50 ember (vagy valamivel több, lényegtelen), akiket érdekel a téma, és szeretnének változást látni, miközben 4,5 milliónak van jogsija. Úgyhogy valószínűsíthető, hogy az ide kommentelők lényegesen szabálykövetőbbek, mint az átlagsofőrök, akiket nem érdekel ez a diskurzus, pedig PONT NEKIK SZÓLNA ez az egész...

Kámasuka 2011.11.02. 23:51:16

@mekkmester: Ez viccnek is rossz. Nem a mai munkamorálból van a nagy USA jólét/és munkamorál sincs egyébként/, hanem a háborús konjunktúrából. Még nagyapáink alatt telehitelezték az általuk letarolt Európát, csak ide keletre nem jutott belőle. Nem állítom hogy a magyarok a munka hősei de az amerikaiakkal összevetve azért nem kell szégyenkezni. Ezt az átlagmelósra értem, nagy dolgokért ott is meg kell dolgozni. Nem reprezentatív, de egy nagy USA városban egy nagy USA felhőkarcolóban egy könyvvizsgálócégnél, ahol azért nem a legalja dolgozik, kb. le lehetett mérni, hogy az átlagirodista kb. úgy 1,5-2 órát dolgozik a 8ból. A többi kávé, terefere, míting ha kell ha nem.

Gekko 2011.11.02. 23:53:51

@BenFranklin: Érdekes, nekem az volt a tapasztalatom, hogy rendkívül felkészültek, pontosak. Hatékonyan kezelik a problémákat, zömében a lényegre tudnak fókuszálni. Szóval, én szerettem "amcsikkal" dolgozni.

Ami a gyakran felrótt "Budapest - Bukarest" kérdést illeti, Te tudod kapásból Virginia fővárosát? Az ott egy Szövetségi Állam, cca mint 3/4 Magyarország, GDP-je pedig sokszorosa:-)Vagy Texas-ét, esetleg Marylandét? Ennyit a "butaságról".

Ja, és a fene nagy lexikális tudás amúgy sem segít műszaki problémák megoldásában - szemben a kreativitással.

Kámasuka 2011.11.02. 23:58:27

@Gekko: Ebben van valami, a munka hatékonyabban van szervezve és a gyakorlatiasságuk sokszor meglepően jó, csak hát szerintem az ember nem egy szerszám.

hallari 2011.11.03. 00:01:38

@apoa: talán nem kéne zsidózni. A magyar származású Nobel-díjasok zömét is ők adták, úgyhogy abba lehet hagyni ezt a "züllesztős" dumát. 1867 után a zsidóság sokat tett a főváros fejlesztéséért, a vidéki szatócsok pedig a helyi gazdaságokét. A mai napig érezni a hiányukat (a II. vh.-ban javarészt őket végezték ki). Sokkal fejlettebb lenne a vidék egy normális zsidó szatócsrendszerrel. Ők biztosították ugyanis a háztáji gazdaságok pénzügyi bázisát.
Kertész Ákos pedig valószínűleg dühből írta, amit írt, viszont sok igazság van benne. Röhej, hogy 20 évvel a rendszerváltás után hátrébb vagyunk, mint akkor. ÉS EZ NEM A ZSIDÓK HIBÁJA. Mi választottuk a vezetőinket magunk közül. ILYEN NÉP VAGYUNK, NEM JOBB.

mekkmester 2011.11.03. 00:03:34

@BenFranklin
De sajnos bizony a jólét elsödlegesen MUNKÁBÓL származik! Na ebböl van sok, nagyon sok Kanadában, USA-ban és kevês és az is pontatlan itthon. Ott 2 hèt az alap szabadság egy évre, itt 4 vagy 5? stb. , stb. Mondom más világ. Sajnos Magyarország soha nem lesz jóléti társadalom mert hiányzik hozzá a szorgalom és az ész is.

hallari 2011.11.03. 00:07:52

@Levéltáros: ja. És még egy normális infarktus vagy stroke sem támadja meg őket, sem az ereik nem meszesednek és a magas vérnyomás sem népbetegség. Simán megérik a 70-et, 80-at, békességben a családdal. Micsoda egy hely...

hallari 2011.11.03. 00:12:13

@BenFranklin: én mindezekkel együtt bevállalnám a kanadai életmódot, életszínvonalat stb. Elsőre.

bolek 2011.11.03. 00:13:17

@mekkmester 2011.11.03. 00:03:34
"De sajnos bizony a jólét elsödlegesen MUNKÁBÓL származik!"

nem igaz. a jólét elsősorban gyarmatbirodalomból, ásványkincsekből és rengeteg történelmi szerencséből származik (pl. távoli, jól fizető világháború és az oda eladható ipari termékek), aminek az az eredménye, hogy 2011-ben UGYANAZÉRT a munkáért az Angliában, Hollandiában, USÁ-ban, Kanadában háromszor-négyszer annyit fizetnek órabérben, mint Magyarországon. ne legyünk érzéketlenek a történelmi előzményekre. Nem azért kap Angliában többször annyit egy ápoló vagy egy orvos, mert többet vagy jobban dolgozik, mint idehaza (sőt, óraszámra gyakran kevesebbet melózik, mint itt). hanem mert egy ex-gyarmattartó, más országokon megzsírosodott országban kapja a fizuját.

Wilson 2011.11.03. 00:15:00

@Gekko: Meggyőződésem, hogy a magyar ember, ha kellően motiválva van, bármilyen munkát el tud végezni pontosan, szépen, mint ahogy a csillag megy az égen. Semmivel nem rosszabb, mint az amerikai. Hegyeket tudunk elhordani, ha látjuk az értelmét és kívánjuk, szeretjük a munkát. Megjegyzem: hány amerikait hallottál szapulni a saját fajtáját? Persze mi az, hogy amerikai...

Nyugaton nem "belőlünk élNEK", ahogy írod (bár...), hanem ahogy írtam - többek között - belőlünk is gazdagodTAK meg. Úgy értem történelmileg. Szerinted miről szól a rendszerváltás, miről szól az EU bővítés, a spontán privatizáció, a lakosság gatyára vetkőztetése nyugati bankok által? Meg még sorolhatnám. Mint írtam, Mátyás óta szívunk (történelmileg), óriási tett és érdem már az is, hogy egyáltalán van még Magyarország, és nem nyelt el bennünket a szláv-balkáni tenger. Ramaty állapotban vagyunk, ezt vágom, de azzal nem megyünk előbbre, ha a saját fajtánkat alantasabbnak mondjuk másoknál. Ezt nehezen veszem be.

A mai nyugati életszínvonal messze nem a valós mögöttes munkát reprezentálja (nem dolgozik semmivel sem kevesebbet a magyar átlag munkavállaló, mint mondjuk az amerikai), hanem azt a történelmi előnyt, ami eleve gazdagabbá tette ezeket az országokat. Ez pedig - ha sarkosan is fogalmazok - a világ 2/3 részének lerablásából keletkezett. Szar ügy, hogy mi - úgy tűnik - benne vagyunk ebben a 2/3-ban.

hallari 2011.11.03. 00:15:13

@Tapogatott Kukorica: nem, az a folyosó végén balra a második ajtó.

Bélabáttya (törölt) 2011.11.03. 00:15:58

@Kakimaki0123456789: „Csak mert a vezetőinket pld mi választottuk saját magunknak...”
Bocs, nem. Amikor ezt állítják magukról, akkor sem.

@Többeknek: Valóban nem ír olyasmit a KRESZ, hogy ne menjen már át a gyalogos a zebrán, ha jön a busz. De a sokat emlegetett „fejben dől el minden”, meg „élni és élni hagyni” alapján menjen csak inkább el. Nagyobb is, többen is vannak rajta, macerásabb is neki az élet, nekem, meg mint gyalogosnak kisebb idő veszteség, mint bebámulni egy kirakaton.
És még a busz melett épp kigyorsító ökörállat se üthet el...

bolek 2011.11.03. 00:18:21

és a többi fejlett nyugati országnál is meg lehet találni a jóléthez vezető, félig-meddig véletlenszerű okokat, amitől olyan jómódúakká váltak. a hajózás és a viszonylag békés, háborúktól nem szétdúlt ipari fejlődés ilyen okok. vagy a bankrendszer fejlettsége, mint Svájcban. Kanadában a demokráciát importáló ánglisok, a rengeteg ásványi kincs, a háborúmentes fejlődés. kb., de gazdaságtörténészek ezt nálam okosabban tudják elmondani.

bolek 2011.11.03. 00:20:14

@Wilson:
jól mondod. nem a több munkáért kap többet a nyugat-európai melós, hanem mert gazdag országban dolgozik. a munka minősége nem "nemzeti" kérdés, hanem embere és helyzete válogatja. és a nyugatiaknak szerencséjük, hogy oda születtek, ahova.

Wilson 2011.11.03. 00:27:16

@bolek: Bizony bizony. És akkor nem beszéltünk még arról, hogy a 20. században a világ legbrutálisabb kórságát engedték ránk (és hagytak aljasul cserben 56-ban, amikor felemeltük a tekintetünket), a kommunizmust, ami megpuhította a gerinceket, generációkat vágott taccsra, a kilátástalanságba, a mocsokba, a középszerűségbe, a reménytelenségbe. És mi mégis itt vagyunk. Hát mi ez, ha nem csoda? Ha nem hiszünk abban, hogy felemelkedünk, soha nem emelkedünk fel.

Mellesleg nagyon úgy tűnik, hogy a mai világrend erősen inog, nem marad fent sokáig. Nem lesz Kanadában (vagy bárhol nyugaton) sem olyan cuki-muki, öregnéni-megállítja-a-forgalmat, kellemes, mosolygós az élet nemsokára. Egyszerűen azért, mert elfogyott a kizsákmányolható terület, a kizsákmányoltak gatyára lettek vetkőztetve, a nyugati nagytőke pedig telhetetlen, kapzsi és ostoba. Szentül hiszem, hogy ha okosan sakkozunk, az új világban, ahol a lokális túlélés lesz az elsődlegesen fontos képesség, igenis nagyon sok keresnivalónk van leleményünkkel, hagyományainkkal, a "jég hátán is megélünk" mentalitásunkkal.

Kámasuka 2011.11.03. 00:37:34

@hallari: Lótojt. Akkor mi tart vissza, csak a repjegy?

Kámasuka 2011.11.03. 00:45:05

@bolek: Azért ez sem igaz teljesen, azért egy porosz munkamorál, vagy akár cseh, japánt nem is említve lényegesen eltér a magyartól, méghozzá felfelé. Ez persze nem zárja ki, hogy Magyarországon is legyenek példásan dolgozó egyének vagy cégek.

A nyugat pedig így is többet költ mint amennyit keres, USA-val az élen(és mi is a lelassult NY-i blokk részei vagyunk), és ezen vagy változtat, vagy lesüllyed, most először háború nélkül.

hallari 2011.11.03. 00:50:29

@BenFranklin: nem. Az tart vissza, hogy ezt itthon szeretném látni. Többen írták, nemcsak itt, hogy látnak biztató jeleket a társadalmi változásokra és én is ezt tapasztalom. Csak jó lenne siettetni. :D
Elmenni valahová megtűrt külföldinek nem vonzó számomra. Mosogató és taxisofőr bárhol lehetsz, de erre van elég ázsiai/arab. Viszont itthoni társadalomformáló meg kevés. És ez lényegesen nemesebb feladat, lásd Vörösmarty "ez jó mulatság, férfimunka volt". A legjobb korszakunk szerintem az volt, oda kéne visszanyúlni, meg a bibliai erkölcsökhöz.

Kámasuka 2011.11.03. 00:50:47

@Wilson: Nem, nem lesz lokális túlélés, ezt felejtsd el. A globalizáció még évtizedekig vagy több évszázadig is tovább fejlődhet(ahogy 1492 óta teszi). A kérdés csak annyi, hogy ki milyen szerepet vállal benne. És igen, középosztálybeli amerikainak vagy bármilyen nyugatinak lenni rosszabb lesz, ezek a rétegek pusztulnak, a nyugati szegénység nő, ahogy a milliomosok száma is nő. Ennek mindig diktatúra a vége, ez a 'fejlődés' az USAban véleményem szerint meg is indult 2001ben, bár inkább már korábban.

Raticus 2011.11.03. 00:51:33

Az oké, hogy a Nyugat gyarmatokból gazdagodott meg, de mi a helyzet pl. Dániával. A II. világháború ott is dúlt, gyarmatuk meg soha nem volt. Náluk hogy megy olyan jól?

Kámasuka 2011.11.03. 00:59:05

@hallari: Hát pénz az nem lesz, abban nem hiszek, hogy Mo. anyagilag felemelkedik, tehát hogy lényegesen közelebb kerül a centrumhoz mondjuk 50 éven belül, de azt sem gondolom, hogy az élet olyan kibírhatatlan vagy szegény lenne akár most. A mentalitáson való változtatás ingyen van, az mehet. Azt is szoktam mondani óvatosan, hogy az a 4-5xös fizetés annyival azért nem jelent többet, kb. ennek a fele reális(PPP összehasonlítások). Ez még mindig sok, aki gyorsan akar változtatni a helyzetén menjen el vagy legyen itthon kiugróan sikeres. Mert azt nem tartom valószínünek, hogy a lassuló centrum gyorsuló Magyarországot hoz(volt 20 év bizonyítani és 0 az eredménye). Eredetit nem tudunk alkotni, csak háttéripart adunk, az sem a miénk.

Kámasuka 2011.11.03. 01:03:29

@Raticus: Hanza-kereskedelem viszont volt. Mind1, biztos több ok van, de a puszta földrajzi helynek óriási a jelentőssége. Nem sokan láttak még pl. olaszt vagy görögöt dolgozni, mégis közelebb vannak a németekhez mint mi hozzájuk. Nem mindenki tudja, de a dualista Magyarország a vége felé, úgy 1900ban fejlettebbnek számított mint Görögország és egy szinten álltunk Olaszországgal. Az osztrákok nélkül.

Vincenzo90 2011.11.03. 01:09:30

faszom.
menjen.
az.
autópálány.
110-zel.

nem vagyok bunkó az úton, nem szorítok le senkit, de jobban tetszik a német minta, ahol az Autobahn nagyrésze no limit, mégsem balkáni tahók, mint pl oláhországban.

Reggie 2011.11.03. 06:09:39

@hallari: Azt azert nem mondanam, hogy nem tamadja oket, csak kb. harmada akkora az infarktus miatti halalozasi arany, mint itthon.

dirige 2011.11.03. 06:23:02

@Wilson: Nincs is jobb mint az önbecsapás. Persze, aki a palermoi cigánytelepet tartja példának, ez érthető. Ha nálunk 90 lenne a dízel, azért nyafognál, hogy mért nem 45...

zolcsik76 2011.11.03. 06:29:50

@Opel P1: Akkor Barátom menj el Sopronba, vagy Gyulára! Meg fogsz lepődni. Udvariasak, előzékenyek a közlekedők. De lehet egy ilyen kifinomult magyarnak már ez sem elég szitya. Csak azt nem értem kedves uram, ha külföldi példa nem érdemes a követésre, mi ez a 'német segg' polírozása a nic névben? Opel névvel magyarkodni igen mulatságos dolog is lehetne, ha nem lenne olyan szomorú a tahóságot nemzeti értéknek beállítani.

Zedder 2011.11.03. 07:54:54

Szerintem a 110 teljesen normális, az usákoknál is hasonló a limit (65 mph?). Azt kell nézni, hogy az ember hosszabb útra nem kocsikázik, mert ott a repülő. Franc se akar 10 órát vezetni, ha repülve megvan 1-2 óra alatt + árban tuti olcsóbb is...

A zebránál megálláshoz: nyilván fejben is eldől, de pl. az automata váltó is sokat segíthet, és nyugatra, főleg Észak-Amerikában az az alap. Idehaza (magyar) és még keletebbre nem egy olyan embert ismerek, aki már csak azért sem áll meg, mert akkor fék, kuplung, ide vált-oda vált. Ez milyen már? A szabály az szabály, ha nem tetszik, tanuljon meg vezetni vagy vegyen automatát, lol.

fogash 2011.11.03. 08:01:11

@Altaïr: track day névre hallgat a megoldás a problémádra. a közút arra való, hogy eljuss A-ból B-be. Nem arra, hogy nfs-t játssz rajta.

zootyo 2011.11.03. 08:04:16

Nem kell ennyit szapulni a hazai közlekedést. Szerintem óriási fejlődésen mentünk keresztül pár év alatt. Havonta 3-4000 km-t megyek, látom a különbséget. Van pár bunkó, de nem szabad felvenni a kesztyűt, távol kell kerülni tőlük, ennyi.
Nézzétek meg az Oroszokat! Na az igazán gáz, mennek eszetlenül rohanva tökön babon át, egymásra egyáltalán nem figyelve.
Oda ki nem mennék, saját autóval semmi pénzért.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2011.11.03. 08:37:06

@Wilson: egyetértek

hozzátéve, hogy a legtöbb magyargyűlölő Magyarországon él, és magyar nyelven beszél...

ahogy a kommentekből is látszik... :x

Gott in Frankreich 2011.11.03. 08:55:23

@bolek: "nem igaz. a jólét elsősorban gyarmatbirodalomból, ásványkincsekből és rengeteg történelmi szerencséből származik (pl. távoli, jól fizető világháború és az oda eladható ipari termékek), aminek az az eredménye, hogy 2011-ben UGYANAZÉRT a munkáért az Angliában, Hollandiában, USÁ-ban, Kanadában háromszor-négyszer annyit fizetnek órabérben, mint Magyarországon. "

Te el is hiszed ezt a sok baromsagot, amit osszehordasz? Nemetorszagnak milyen gyarmatbirodalma volt? Kanadanak es az USAnak, mint egykori gyarmatoknak, milyen gyarmatai voltak szerinted?

Van egy rossz hirem: te nem azert vagy szegeny, mert kizsakmanyoltak, hanem mert hulye vagy.

Gott in Frankreich 2011.11.03. 09:05:43

(Portugaliat, az egykori egyik legnagyobb gyarmatositot mar meg se emlitsuk. Ok jelenleg orulhetnek, ha nem ok lesznek a kovetkezo Gorogorszag az EU-ban.)

tükörfúró 2011.11.03. 09:08:31

@Gott in Frankreich: Nyilván a sok gyarmati szlévek mind hülyék, ahol ilyen 1-2 dollár a napi kereset, ny belvárosában meg zsenik vannak kizárólag

muhahahahah

a világbirodalmak mindigis adott szisztem szerint működtek, ennek része volt, hogy valahogy elszámjolt a lelkiismeretével a feljebb lévő réteg, mondjuk ugy ,hogy azt mondta, a rabszolga nem is ember, vagy aki az lett az hülye és megérdemli, stb :D

hallari 2011.11.03. 09:11:55

@Reggie: persze, én sem szó szerint értettem, csak kicsit kiemeltem a kontrasztot. Kanadában sem fenékig tejfel az élet, láttam már dokumentarista művészfilmet onnan is (bár feleannyira sem volt depressziós, mint a magyarok). Ami feltűnt a filmből, hogy bár negatív volt a végkifejlet (megszüntettek egy teljes önkormányzati parkolási céget a dolgozókat ért atrocitások miatt és automatizálták a rendszert), mégis áradt a jóindulat az egészből. Az embereknek máshol kínáltak állást, átképezték őket stb. A vezetők maximálisan konstruktívan és korrektül álltak mindenkihez, szóhoz sem jutottam. Ilyen körülmények között, amikor nem kell idegeskedni, mert az erős szociális hálót (ami nálunk elvileg van, haha) a kapitalista vezetők helyettesítik, sokkal könnyebb megúszni akut gyomorfekély, magas vérnyomás stb. nélkül. Ez a nem mindegy. Azt már nem is mondom, hogy ott egy koldus többet kap egy hónapban, mint itt egy tisztességes melós.

szatyi 2011.11.03. 09:14:03

@ommm: valami tévés beszélgetős műsorban láttam régebben ezt a kérdést frappánsan megfogalmazva.

A riporter azt kérdezte a szakértőtől, hogy miért kell Magyarországon újra feltalálni mindent. Miért nem lehet venni egy jól működő társadalmat, és egyszerűen átvenni az adó- és szociális rendszert meg törvényeket például a svédektől.

Erre a szakértő visszakérdezett: -És honnan veszünk hozzá annyi svédet?

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.11.03. 09:41:25

@Rocko-: Pont fordítva van. Kanada a jobbik Amerika, ötvözi azokat a normális dolgokat, amik USA-ban és Európában vannak. Valamint nincs bünözés és normális népek lakják.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.11.03. 09:43:34

>de óriási dugók nincsenek

Mondja az író, és ez talán igaz is lehet ott, ahol él. Aztán pl. ott van Toronto.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.11.03. 09:51:16

@Raticus: Történelmük kezdete óta hajós, kereskedö nép és semleges. Továbbá sokáig a norvégokkal közösködtek.
(Gyarmatok ill. külterületek: Helgoland, Färöer, Grönland, Dán-Nyugat-India)

klacus 2011.11.03. 09:57:06

@malenykij polgar: "normális népek lakják."

Szerintem semmit se hallottál még a négerek kontra indiánok című valóságshow-ról. Sok sok kis Olaszliszka van ám arrafelé is...

Ez egy csendes kisváros. Olyan mint Veszprém.

Torontóban nem így mennek a dolgok. Nekem is van több cimbim arrafelé, azért elég vegyes a kép. Nem vitás, hogy ott könnyeben meg lehet szerezni a megélhetéshez szükséges minimumot mint itt. De ez lassan Kongóra is igaz.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.11.03. 10:01:27

@klacus: Nem, nem is jártam még ott, egyszer sem, nagy valószínüséggel monitor mögül osztom az észt.

Itt arról volt szó, hogy százszor inkább Kanada, mint az egybesült államok. Gondok mindenhol vannak, Kanada mégis sokkal élhetöbb ország, mint a déli szomszédja, vagy akár K-K-Európa bármelyik országa.

Ennyi.

buckafej 2011.11.03. 10:02:31

Voltam Victoriában egy hónapot.
Csendes, nyugis, már- már lassú.
Nem dudálnak az autósok agyba-főbe, nem sietnek az emberek,
mindenki olyan ráérős.
Nem löknek fel a boltban, az utcán, az eladók mosolyognak, az autót sokszor be sem zárják.
Rengeteget tudnék mesélni arról, ami csak abban az 1 hónapban kellemes élményként ért.
Senki nem szól be, nem bunkó.
Néhány drogos aludt a fűben, aztán elmentek ingyen kajáért.
Nagyon klassz hely, ajánlom mindenkinek, én hazajöttem kalandvágyból. :)

hallari 2011.11.03. 10:15:20

@zolcsik76: ja ezt már én is akartam írni, hogy egy 78 ezres kisvároskát ne hasonlítsunk össze egy 2,5-3 milliós világvárossal (napközben ugyanis ennyire felhízik Bp. lakossága). Rég jártam már vidéken, de bárhol voltam (Békéscsaba, Debrecen, Szeged +kisebb falvak pl. Velem) mindig feltűnt, mennyivel nyugisabb, idegbaj-mentesebb a közlekedés és tisztább a helység.

hallari 2011.11.03. 10:18:49

@buckafej: "én hazajöttem kalandvágyból. :) " :D Grat, a hónap beszólása. :D

m.o.p. 2011.11.03. 10:19:03

Szombathelyen, Győrben, Nagykanizsán is ritka a nagy dugó, ott sem ütnek el a zebrán és mosolyognak a boltban is. Itthon is lehet így élni. Persze, ami pénzkérdés, arra várni is felesleges. Minden egybevéve, Pesten sem vagyunk betegebbek, mint a világ bármely nagyvárosában élők.
Miért szeretjük magunkat alázni???

ifrance 2011.11.03. 11:28:15

a "gazdag országok a gyarmataikból lettek gazdagok" állítás kb. akkora csúsztatás, mint hogy "azok a szegény országok, ahol az emberek lusták és/vagy keveset dolgoznak". Azért egy kínai olyan buta nem lehet, hiszen ő rakta össze a plazmatévédet, meg a telefonodat. Lusta sem lehet, hiszen dolgozik mint a gép napi 10+ órát. De bőven megéri neki, hiszen akár 8-10 ezer forintot is megkereshet egy-egy jobb hónapban.

egyébként meg aki a posztot olvasva harakirit akar elkövetni bánatában, az nézzen csak meg pár videót az oroszok/indiaiak/kínaiak közlekedési moráljáról. elég csak romániáig menni, hogy az ember megtapasztalja, hogy nem mi vagyunk a zsák alján. persze ez nem jelenti azt, hogy nincs is már hová fejlődnünk. de szerintem hála a sok nyugaton is megforduló autósnak egyre jobb a helyzet itthon is. pl. autópályán határozottan jó benyomásaim vannak mostanában. egyre többen tudatosan vezetünk, odafigyelünk egymásra. és ez jó...

2011.11.03. 13:22:13

@Gomulka Béla: Hát a horvátoknál én azt tapasztaltam hogy az autók 90-110-el (!) száguldoznak városon belül, a gyalogosok ugrálnak el előlük a zebrán, közveszélyesek. Amikor minket vittek a kikötőbe a szálláshelytől, a sofőr keze végig a kormányon volt, leste a lelépő gyalogosokat és kíméletlenül rájuk dudált, csak aztán satuzott.
A horvátok, olaszok mind ugyanúgy vezettek. A magyarok és osztrákok pedig éppenhogy átengedték a gyalogosokat.

DDD3 2011.11.03. 13:42:38

@ifrance: Ezzel abszolút egyetértek, csak a sok besavanyodott ember nem veszi észre, hogy lépésről lépésre javul a helyzet. Nem gyorsan, de ez nem is várható el. Viszont egyre többször megállnak a zebránál, egyre kevesebb az autósok közti bunkóskodás.

István55 2011.11.03. 15:39:04

talán egy kis pontosítás az eredeti cikkhez: Victoria British Columbia tartomány fővárosa , lakossága 350.000 szóval nem egy igazi álmos kisváros.
Ehhez mérten viszont tényleg kellemes és jól élhető hely, ottani ismerőseinket irigyeljük is érte rendesen.

Hempempulla 2011.11.03. 16:01:58

Nos ,olvasom a bejegyzéseiteket. Feltűnt,egy alapvető különbség.Mégpedig az ,hogy látszik ki élt már külföldön és ki nem.
Aki élt már nyugati államban,az megtapasztalhatta ,mitől jobb ott.
Nem ítélem el azokat akiknek nincs ezen a téren tapasztalata.Tudni kell,a nálunk jobban működő társadalmak valamit másképp csinálnak.Közösségben gondolkodnak nem egyéniségekben.Persze ez nem azt jelenti,hogy nem lehetsz egyéniség.A magányos farkas éhen pusztul!!!
Újra meg kell tanulnunk egymásért,egymással dolgozni,a saját jövőnk érdekében.Ne egymás versenytársai legyünk ,hanem egészítsük ki egymást.
Meg kell tanulni azt amit pl. a német tud:nekem akkor lesz jobb ,ha a szomszédomnak is jobb.Nem az a jó ,ha nekem rossz akkor legyen másnak is az!!

Raticus 2011.11.03. 16:06:17

@BenFranklin: @malenykij polgar: Talán Dánia nem volt a legjobb példa, de ahogy egy kolléga is említette, Németország? Nem volt gyarmatuk, a világháborúkban földig rombolták, utána kölcsönökből építették újjá, a fele országban szocializmus volt, ezért ők a módszerváltáskor még egy elmaradott országfelet is kaptak, mégis hol tartanak. Persze ásványkincsük és fejlett iparuk van, ezt belátom. Vagy egy másik kolléga említette Portugáliát ellenpéldának. A fél világ az övék volt,a II. világháborúban semlegesek voltak, most meg örülhetnek, ha nem jutnak Görögország sorsára. És bár nem vagyok se történész, se gazdaságkutató és csak okoskodok itt, de ettől függetlenül én úgy gondolom, hogy egy ország jóléte nem pusztán a volt gyarmataitól és az ásványkincsei mennyiségétől függ.

romesz 2011.11.03. 16:08:29

@Zedder: " usákoknál is hasonló a limit (65 mph?)"
A legtobb allamban70-75 a limit. Utahban es Texasban tobb helyen 80 es Texasban most tesztelnek egy szakaszt 85 merfoldes sebessegre.

Imperial 1969 2011.11.03. 17:10:43

Nagyon kedves kis cikk, en Edmontonban Oil City-ben (lakossag kb 1 millio) lakom. Itt mar korantsem olyan bekes a helyzet tipli parasztok es kuplerajok mindenutt. Az emberek nem koszonnek egymasnak es nagyon irigyek. A varos pick-up Matyik gyujtohelye. Talan ennek koszonheto,hogy kb 3 honapja valaki a szomszedjat lotte le fenyes nappal, mert uj F-150-et vett. Az iden eddig 55 embert oltek meg csak Edmontonban. A csendes kipufikra tenyleg hoztak valami fele szabalyt, de azert nem kell tole hasra esni. En egy G37 kupeval jarok full HKS rendszerrel amit eppen halknak nem neveznek. A sebesseg tullepest tenyleg buntetik, de csak penzbirsaggal. Magyarul ez egy fajta ado a varosatyaknak. Legutobb az 50-es tablanal mertek be 126-al a buntetes ugyanaz mintha 63-al mertek volna be. A sok buntetest kikuszobolendoen vettem a rendszamomra egy polarizacios foliat,jopofa es hatekony.

shopping.photomaskcover.com/?matchtype=b&mobile=&creative=8976392473&keyword=number%20plate%20cover%20speed%20camera&placement=&gclid=CImnt_jsmqwCFQRShwodhQ_BOg

PeDro 2011.11.03. 18:02:30

Erdekes cikk, de ez lehet, hogy csak Victoriaban jellemzo. En kelet-Ontario-ban lakom es itt nagyon nem ilyen a helyzet. A zebran mondjuk atengednek, de mindenki a sebesseghatar felett megy. Buntetik is, de nem ellenorzik olyan szigoruan. Viszont ha 50-nel tobbel mesz, mint a korlatozas es elkapnak, akkor leveszik akocsidat es mehetsz a birosagra. A sebesseg korlatozas amugh 110 km/h az autopalyan, de a legtobb ember 120-szal megy. Es nagyon igaz, hogy azert egy kisvarosban itt is eleg mas az emberek hozzaallasa egymashoz, mint egy tobb millios nagyvarosban.

Gomulka Béla 2011.11.03. 18:24:22

@HUN_Sector: Porec, 2005. Hogy elotte, utána, hogy máshol ésatobbi hogyan vezetnek a horvátok, azt nem tudom. De úgy dontottem, hogy nekem jobban esik kedves és elozékeny horvátokra emlékezni, mint vadbarmokat elképzelni.

2011.11.03. 19:06:54

@Gomulka Béla: Pula, 2011 (szeretik a P betűs városokat úgy látszik :)) Feltételezem azért ez emberfüggő, más egy kisváros, egy falusi település és egy nagyváros. Idehaza is, ahol átenged egy hajdúböszörményi, ott elgázol egy budapesti.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.11.03. 19:41:00

@mekkmester: Hali.Azért ezt így nem jelenteném ki.Nem tudom, máshol mi van, de pl a svédek rohadtul nem dolgoznak se többet, se keményebben.Szééép kéééényelmesen, nem hajtják magukat, meg is látszik pl a hivatali ügyintézésben, egészségügyben, hogy mekkora várakozás van.Útépítést is ide vehetem, olyan tetű lassan haladnak a melóval, hogy azt hittem, magyar alvállalkozó nyerte a tendert.Egybe azon gondolkodom, hogy hogy a rákba lettek ezek ilyen jómódúak, mikor semmiben sem különbek.Arra jutok mindig, hogy valszeg a mínusz 60 év kommunizmus, meg a el nem vesztett két világháború lehet az oka...Ja nem is, az Oka az egy ruszki folyó neve.

PeDro 2011.11.03. 19:56:06

@Rocko-: :-) nem mindenki beszel franciaul, sot a tobbseg nem.

Rocko- 2011.11.03. 20:03:25

@PeDro: vedd erős túlzásnak.

Rocko- 2011.11.03. 20:04:40

@malenykij polgar: tehát akkor Kanadában nem egyszerre használnak angolszász ÉS metrikus mértékrendszert?

mekkmester 2011.11.03. 20:45:07

@geegee:
A helyzet az, hogy a svédek vagy a többi gazdag nyugati ország nem gyarmat, mi viszont sajnos az vagyunk. Tehát igazából tökmindegy mennyit dolgozunk a munkánk haszna a nyugati tökés cégtulajdonosokat gazdagítja mi meg megkapjuk a fillères fizetésünket. A haszon kimegy az országból ahogy egy gyarmatról ki is kell menjjen. Hát sajnos ezért reménytelen a helyzet. A gazdaságunk nem magyar kezekben van.

augustiener 2011.11.03. 22:24:04

Ez úgy látom a divat. Már többször olvastam ilyet, hogy máshol így meg úgy. Milyen jó fasza, hogy nem lehet gyorsan menni, meg zebrán átengednek, és Magyarországon milyen állat módjára közlekednek. Egyszer azt olvasnám, hogy milyen kulturált a közlekedési morál Milanohoz képest, ahol a két sáv szélességű úton három autó van egymás mellett, mert semmi nincs felfestve, miközben mindenki tolja, mint a bolond nyolcvan-kilencvennel. (Milyen jó is volt, teszem hozzá halkan)

Én meg mást tapasztalok Magyarországon. Autópályán 140-nel folyamatos előzésben vagyok. Városban amikor zöldre vált a lámpa többször fordult már elő, hogy elindult az előttem lévő autó, én is, aztán gyorsítás közben a fékre kellett taposnom, mert a német elég lassú és nyugodt haladáshoz képest is sokkal lassabban történik a dolog, majdnem nekimentem hátulról. Júdapestet leszámítva sehol nem mennek lakott területen belül még ötvennel sem, hatvanas táblánál szerencsés esetben ötvenöttel. Ha gyalogosan közlekedem, mindenhol lelassítanak a zebránál. Budapesten is. Talán a különbség az, hogy rajtam látszik, hogy én át akarok menni. Én lelassítok, már megállok autóval a zebra előtt, a paraszt meg áll és néz. Aztán kikiabálok a német rendszám mögül szép magyarsággal, hogy most mi a kurva anyádat akarsz, át akarsz menni vagy mi a lófaszra vársz? Na ekkor átmegy. Lehet, hogy a balfasz gyalogosok miatt nem lassítanak már le az autósok? Az autópályán való tökörészést meg ne hozzuk már fel dicsőségként! Azért a szart nem kell fényezni.

Aki ezt a cikket írta is egy balfasz lehet szerintem. Közlekedési szempontból értve, egyébként nem tudom. Gondolom a harminc városon belül a lakóövezetekre vonatkozik. Ez Magyarországon is van sok helyen, csak többnyire azt a nagy kék téglalap alakú táblát játszó gyerekekkel és házzal használják a harmincas tábla helyett. A különbség, ahogy írta rajta van ott a táblán, hogy max 50, tehát lassabban is lehet menni ehelyett. Na, ez Magyarországon is pontosan így van, csak itt nem írják rá külön, mert egyszer már a tanfolyamon megtanították, hogy mit jelent a tábla. Ha kint van egy ilyen kör alakú tábla piros széllel, benne egy ötvenes szám, akkor az sem tiltja meg, hogy a paraszt negyvennel menjen. De ha valaki lassabban megy, mint a megengedett plusz tíz százalék, az járjon busszal vagy kerékpárral. Esetleg menjen gyalog vagy költözzön ki falura.

Ha jóra kerestem rá, akkor ez a város kisebb, mint Eger. Ezzel példát állítani elég szarrágó dolog.

bolek 2011.11.03. 22:57:32

@Gott in Frankreich:
@bolek: "nem igaz. a jólét elsősorban gyarmatbirodalomból, ásványkincsekből és rengeteg történelmi szerencséből származik (pl. távoli, jól fizető világháború és az oda eladható ipari termékek),"

Te el is hiszed ezt a sok baromsagot, amit osszehordasz? Nemetorszagnak milyen gyarmatbirodalma volt? Kanadanak es az USAnak, mint egykori gyarmatoknak, milyen gyarmatai voltak szerinted?

--

Ember, olvasd már el, amit írtam, és hátha!!!! gondolkodni is tudsz. részben ismétlem: az USA elsősorban a II. világháborúból gazdagodott (nehézipar), előtte rabszolgákat tartott és Mexikót sanyargatta, és akkor még nem beszéltünk az irgalmatlan mennyiségű ásványi kincsről. Kanada ásványi kincse rengeteg, háborúk nem sújtották, az USÁ-val békésen kereskedhetett.

Németországnak gyarmatai nem voltak, de ásványi kincsei elég szépen, erős kereskedelemmel (itt is játszik a Hanza), és korán fejlesztette az iparát, és a közoktatását, meg az egyetemeit (porosz hagyomány).

ha ebből se érted, fröcsögj tovább - anyádra.

bolek 2011.11.03. 23:08:38

@Raticus:
Németország a II. világháború után is hozta a nagyon magas szintű ipari tudást, mérnökséget. a Marshall-tervből részesültek (NSZK), amiből a szocialista blokk kimaradt. az egy óriási lökést adott egész Nyugat-Európának. ezzel együtt igaz, hogy a németek az NDK-részt az egyesülés óta sem tudták a nyugatnémet szintre felhúzni.

Portugália és Spanyolország korai gyarmatosítók voltak (XV.-XVI. sz.), akik a rengeteg megszerzett aranyat és vagyont felélték, elpazarolták, gyakorlatilag luxuscikkekre (a királyi udvar költött, nem a nép). ez a két ország még az iparosodás kora előtt szerzett gyarmatokat, így nem hasznosíthatták az onnan szerzett vagyont az ipar kiépítésében és fejlesztésében, ahogyan például később Anglia.

bolek 2011.11.03. 23:13:30

@geegee:
nagyon jó minőségű vasérce volt (van?) Svédországnak, ez drága export cikk volt sokáig. és a világháborúkat is egész jól megúszták. amúgy állítólag a finnek is szép kényelmesen tudnak dolgozni. és azt saját magam is tapasztaltam, hogy a holland állami szférában (posta, hivatalok) se szakadnak meg a gyorsaságtól.

bolek 2011.11.03. 23:34:35

@Hempempulla:
"Nos ,olvasom a bejegyzéseiteket. Feltűnt,egy alapvető különbség.Mégpedig az ,hogy látszik ki élt már külföldön és ki nem.
Aki élt már nyugati államban,az megtapasztalhatta ,mitől jobb ott.
Nem ítélem el azokat akiknek nincs ezen a téren tapasztalata. Tudni kell,a nálunk jobban működő társadalmak valamit másképp csinálnak."

ez egy elég elvarázsolt kép! (ha kérdeznéd: én is elég sok időt töltöttem gazdagabb országokban, de nem bűvölt el eléggé).

valójában arról van szó, hogy ahol sokkal nagyobb a jólét, mint Mo-n, ott nyugodtabbak, jókedvűbbek, kevésbé frusztráltak, kevésbé kiszolgáltatottak az emberek. nem okosabbak, nem ügyesebbek, nem szorgalmasabbak, legalábbis nem automatikusan azok. viszont - írták is feljebb - nem érzik úgy, hogy ügyeskedniük kell a normális élethez, nem stresszelik szét az agyukat is az egzisztenciális kínjaikon. ez nem valami csodás nyugat-európai tulajdonság, hanem bárhol előáll, ahol a népesség túlnyomó része tisztességesen megél a fizetéséből és a világ vezetői országai között érzi a sajátját.
szóval "valamit másképp csinálnak", de nem azért, mert társadalomszervezésben okosabbak nálunk.

és az is igaz, hogy ha Mo. egyik pillanatról a másikra kétszer-háromszor ilyen gazdag hellyé válna, akkor is kellene egy-két generáció, akik már az jómódra jellemző nyugalommal és derűvel vennék az életet.

viszont igaz az is, hogy kisebb, vidéki városokban tényleg nyugodtabb az élet Mo-n is. örüljünk neki! :)

ben1988 2011.11.04. 00:05:14

Itt Albertaban is szinte mindig elore megallnak ha a zebra kozelebe erek, viszont a sebesseghatarokkal kisse lazabbak az emberek.
110 helyett inkabb a 120-at tartjak, batrabbak 130-ccal haladnak, kamionoknak a 110 a megszokott. Szerintem eleg gyatran vezetnek errefele, jobbrol elozgetes folyamatosan megy pedig tilos itt is ha jol tudom, figyelni kell nagyon lehuzodas elott. Pl. ha all/feltorlodott a kozepso sor, kivagnak jobbra es megeloznek.
Indexelni, tukorbe nezni sokan elfelejtenek itt is savvaltas elott, raadasul eleg kapkodva huzzak at az autot a savok kozott.
Europaban talan a lengyelek vezetnek hasonloan csak itt joval kevesbe aggresszivak a soforok.
Kanyarodasi szabalyokrol sokaknak fogalma sincsen, (savbol-savba kanyarodas ismeretlen) csak mennek ahogy sikerul. Minden lampa az uttest tulodalan van, nem az ember feje felett mint europaban, erre nem art figyelni.
Szerintuk ha manualis autod van akkor jo a nyarigumi is telen...ez azert meglepett.
Nagyon sokan jarnak hullara kopott nyarigumival meg most is. (Igaz nincs most ho)
Gyalog eleg kevesen jarnak, biciklist nagyon keveset latni, leginkabb amerikai nagy-kozepes pickupokkal jarnak meg japan nagy sedanokkal, suv-okkal.
Hybrid taxi itt par darab prius van meg ford escape hybrid. Egyebkent van meg egy csomo Crown Vic taxi, rendor is.

Thresher 2011.11.04. 00:08:28

2 sztori:

1, Apám mesélte, hogy Norvégiában ha hajtasz az úton, és látod hogy messze előtted a járdán megy egy gyalogos, akkor köteles vagy kicsit visszavenni, mert bármikor leléphet... És ott 100 évre adják a jogsit. Hogy mi igaz ebből, nemtom.

2, Ez viszont hihetőbb, főleg a fenti poszt fényében: Svájcban az iskolások/gyerekek úgy mennek át az úton, hogy az úttest szélén kinyújtják az alkarjukat (mintha könyvvel a hónaljukban akarnának kezet fogni), ettől látja az autós hogy át akar jutni, és megállnak...Na, svájci kiscsaj rokonlátogatás során eljön Budapestre, a legnagyobb forgalomnál megáll a négysávos út mellett és kirakja a kacsóit, és bőszen pislog hogy akkor most mi is van. :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.11.04. 00:14:12

@bolek: igen, ez megvan, hogy háborúba vasat eladni nem rossz buzinessz...és van még mindig a vasból jó sok

Büszke_troll 2011.11.04. 03:47:35

Nálunk pont olyan mint Kanadában, én legalábbis mindig megállok a zebra előtt ha gyalogost látok.

A büntetés is hasonló, lejárt 10 perce a parkolójegyem, majd 4 ezer forintra büntettek.

fidesz = házmesterek pártja 2011.11.04. 05:37:02

@wmiki: hm. Azt tudom régóta, hogy elmebeteg vagy a szó orvosi értelmében, de hogy nem mellesleg egy seggfej zsebnyilas is... lehet, hogy csak feledékeny vagyok, de ez most új.
Persze, ha magyargyűlölő, aki a magadfajta tetvektől undorodik, akkor kb. igazad is lehet.

jmakri 2011.11.04. 08:01:04

Húúú, de szuper odakint minden!
És hogy alakult ki mindez esetleg, mert a végeredmény az ok, főleg ahogy mézesmázasan le van írva.
Nekem pl. a svájci módszer tetszik, ha majd egy bömöst index nélküli sávváltás esetén több százezerre büntetnek arányosan, járdán parkolásnál tilosban meg millákra, plussz bezúzzák az autóját, akkor itthon is lesz higgyétek el érdemi változás. De az se egy-két nap alatt. Majd az autósok elkezdenek időben autóba ülni, a gyalogosok és bringások alap kreszoktatásra mennek, kiszűrik a 70k-s jogsisokat, akik kihajtanak eléd majd 20m múlva satufékkel udvarisasan átengedik a túloldali, 20m-re az út szélétől sétáló gyalogost, miközben elvárja, hogy a mögötte feltorlódott 10-20-100 autós mosolyogva szórakozzon magával és integessen, akkor majd lesz itthon is mosolygós autókázás. Meg 3-800000-es arányosan emelkedő nettó fizetések évtizedekig, nyugtató helyett...meg a többi "apróság" ami véletlen ami kimaradt...
Nekem nem az országunkból van elegem (már aki még sajátjának meri tartani egyáltalán) , hanem az ilyen tökéletes dolgokból, az űberfasza nyugati emberekből, miközben mi meg semmirevaló pusztulásra ítélt nép vagyunk...
Lassan már senki nem meri elfogadni, hogy mi nem nyugati "társadalom" vagyunk, hanem magyarok, jópár fontosabb erénnyel, amiről meglepő, de kint az értelmesebbek csak álmodoznak már ha értik egyáltalán...
Az én véleményem, kezdésnek szigorúbb, de korrektebb és 2x annyi rendőrt szeretnék, akiket nem kényszerít az idióta vezetőségük idiótizmusra...

Circus 2011.11.04. 09:04:14

@Rocko-: az igaz :)
bár pont a metrikus rendszer az, ami miatt ott méginkább otthon (=Európa) éreztem magam.

@bolek: mondom, egyre többen állunk meg itthon is, de a nagyvárosok belvárosi részen ez szinte sehol nem jellemző a nagyvilágban (amúgy érthető módon).
Ja, mégegy - külföldön járva mindig állj meg, légy előzékeny meg udvarias. Országimázs, ingyen, és többet érsz vele, mint bármilyen százmilliós tévéreklámmal.

hagymalevy 2011.11.04. 11:22:41

Irigykedem nagyon! Miért nem tudunk tőlük tanulni???
Félek nálunk sosem lesz ilyen, lásd a mai liga tüntetéseket a nagyobb bevezető utakon. Mert nekik valami nem tetszik, nem tudnak megegyezni, erre mindenkit megsz*patnak, hogy álljunk a dugóban. Az őszi szünet miatt lehetne normális tempóban közlekedni, erre kitalálják az egyik sáv lezárását. Persze legálisan, mert a rendőrök még asszisztáltak is hozzá. Ki ad ilyenre engedélyt?? Persze tudom, el lehet menni, de én inkább az országunkon szeretnék egy kicsit javítani..vagy hülye vagyok?:)

amerikai cegvezeto 2011.11.04. 14:39:22

@Giuliano: Torontoban 5 millio ember el. Valamiert az az altalanos felfogas, hogy kanada = toronto. Ami a varoshataron kivul van, az mar kulfold.
Napi szinten tobbszaz menekult erkezik torontoba. A fele irni-olvasni sem tud. A felesegem egy menekulteket "akklimatizalo" szervezetnel dolgozik. Harom honapon keresztul csak arrol oktatjak oket, hogy mikent kell hasznalni a WC-t, hogy mukodik a villanykapcsolo es nem a nagy varazslo intezte a TV-be a musort.

GGG77 2011.11.04. 19:36:58

@hagymalevy: Sajnos a demokrácia (már ami még maradt belőle) egy ilyen dolog. Néha vannak tüntetések, ezzel együtt kell élni.

GGG77 2011.11.04. 19:41:56

@augustiener: "De ha valaki lassabban megy, mint a megengedett plusz tíz százalék, az járjon busszal vagy kerékpárral."

Nagy egyetértés.
Bár én már a megengedettel is megelégednék. De a Budafokin 70-es táblánál, belső sávban 50-el poroszkálóknak szívem szerint azonnal venném el a jogsiját.

Gott in Frankreich 2011.11.05. 02:03:20

@bolek: "a jólét elsősorban gyarmatbirodalomból"

A koldusszegeny Portugalia ezek szerint a vilag egyik leggazdagabb orszaga kene legyen.

"ásványkincsekből"

Akkor a vilagon az egy fore levetitett masodik legnagyobb GDPju, zsebkendonyi meretu Luxemburgnak rengeteg asvanykincse lehet. Nigeria, a vilag hatodik legnagyobb koolajkitermelojenek lakossaga pedig luxusban kene hogy eljen. Ehhez kepest a Guineai-obolben az emberek 70%-a a szegenysegi kuszob alatt el.

"és rengeteg történelmi szerencséből származik (pl. távoli, jól fizető világháború"

Minden haboruban felporog valamennyire a gazdasag (az USAnak kulonosen jol jott, hogy felrazta oket a New Deal-bol), de egyreszt pont az USAnak voltak a legmagasabb haborus koltsegei (Nemetorszagot is megelozve), masreszt ezen logika alapjan Nemetorszagnak, aki a mult szazadban ket baromi koltseges vilaghaborut is elvesztett, es massziv haborus karteriteseket kellett fizetnie, es a neheziparat mindket alkalommal hazavagta egy idore a haboru, koldusszegenynek kene lennie.

"és az oda eladható ipari termékek)"

Ennek mi koze a szerencsehez? Az eladhato ipari termekek mindig oktatas es munka vegeredmenye.

"az USA elsősorban a II. világháborúból gazdagodott (nehézipar)"

Hulyeseg. Nincs hatalmas kiugras a GDPben 38-45 kozott:
en.wikipedia.org/wiki/File:US_GDP_per_capita.PNG
Egy (haboru generalta kereslettol) felporgo gazdasag van, ami epp egy gazdasagi vilagvalsagbol meg a roosevelti pangasbol labalt kifele. Szo sincs rola, hogy egyszer megszedtek magukat, aztan azota is abbol elnek. Hogy mast ne mondjak, ma az USA a vilag elso szamu repulogepgyartoja, hogy az olyan szamitastechnikai oriasokrol, mint a Microsoft, Oracle, Google, Apple, HP, Dell, ne is beszeljunk.

"előtte rabszolgákat tartott"

Mezogazdasagi termenyekbol, szakkepzetlen munkaerovel aztan marhara meg lehet gazdagodni. Foleg ugy, hogy kozben egyetlen feher sem tud elhelyezkedni a mezogazdasagban, mert nem tud versenyezni az olcso rabszolga-munkaerovel. A rabszolgatartasbol nem gazdagszik meg egy orszag, legfeljebb egy szuk reteg.

"és Mexikót sanyargatta"

Nem tudom, sanyargatassal hogy lehet penzt keresni, de biztos kifejted. Ha a 1846-48as mexikoi haborura gondolsz, amelyeben teruletet vesztett Mexiko, ott egyreszt fizetett az USA a teruletekert, masreszt meg adossagot is elengedett Mexikonak. A kovetkezo, 54-es teruletvasarlas pedig bekes volt. Fejletlen, ertektelen teruletek voltak ezek akkor, a vasutat is pl az USA epitette ki.

"és akkor még nem beszéltünk az irgalmatlan mennyiségű ásványi kincsről. Kanada ásványi kincse rengeteg, háborúk nem sújtották, az USÁ-val békésen kereskedhetett."

Nagy kar, hogy Kanada baromira nem asvanyi kincsekbol el, mert kanadaiak haromnegyedet a szolgaltato szektor foglalkoztatja:
en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Canada#Key_industries

"Németországnak gyarmatai nem voltak, de ásványi kincsei elég szépen, erős kereskedelemmel (itt is játszik a Hanza),"

A Hanza ugyebar kozepkor, 2008ban pedig mezogazdasag, erdogazdalkodas es banyaszat *osszesen* a GDP 0.9%-at tette ki:
en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Germany#Sectors
Ja, asvanykincsekbol kerestek betegre magukat, tenyleg.

"és korán fejlesztette az iparát, és a közoktatását, meg az egyetemeit (porosz hagyomány)."

Es ezeknek vajon mi koze az eredeti allitasodhoz? Az asvanykincsekhez, a haborus gazdagodashoz, gyarmatbirodalomhoz, meg a szerencsehez? Semmi, de azert szep csusztatasi kiserlet.

"ha ebből se érted, fröcsögj tovább - anyádra."

Eleg szorakoztato, hogy pont egy olyan szellemi proletar hadoval frocsogesrol, aki ugyanabban a mondatban anyazik is egyet. Tovabbra is fenntartom, amit mondtam: hulyesegeket hordasz ossze, mert muveletlen vagy. A kurucinfo, a blikk meg a tobbi baromsag helyett olvass konyveket. A vilag kicsit bonyolultabb annal, mint amit Moricka elkepzel.

HakapesziM 2011.11.05. 08:33:31

Kanadában ugyan nem jártam, de kamionosként a legtöbbet Svédországban közlekem. Látszatra kiváló ez nyugodt, langyos, tötymörgős stílus. Semmi idegesség, ha utólér egy autós egy másikat, képes kísérgetni száz kilométert is akár, egy előzés számukra nagy kaland. De hogyan szerez rutint így a közlekedő? Mondhatja valaki, minek előzgessen ha nem siet, ráérősen is elérheti az úticélját. De ha valaki sosem előz, hogyan tanul meg előzni? Ha valaki sosem él át szoros helyzeteket, hogyan reagál rájuk, ha ilyen szituáció mégis előfordul? Felmerül még a monotónia kérdése, főleg nagy kiterjedésű országokban, mint Svédország is. Magamon is érzékelem, személykocsival, ha lassan haladok, elkalandozom, lankad a figyelmem. Ha gyorsan hajtok, kénytelen vagyok jobban odafigyelni. Pár éve meghosszabbítottam a PÁV 2 vizsgámat, s ezt ott előadtam a pszichológusnak, és igazat adott. Jó példa erre az olasz közlekedés is. Ha kicsit pörögnek az események, egy kicsit rámenősebb a közlekedés, mindenki jobban figyel a másikra. Számomra messze stresszesebb a sokat dícsért skandináv közlekedés. Rossz megoldás az agyonszabályozottság is, nem javítani próbálják a vezetők képességeit, hanem a leggyengébb láncszem - vastag szemüveges nagymama - képességeihez igazítják azokat, s milyen meglepő, oda is tart az átlag vezetési tudás.

CsinálTamás 2011.11.09. 08:49:01

Persze persze..... Kanadában mindenki előzékeny,nem kapja fel a vizet senki.....pffff én nem így látom....:)

trinixy.ru/63848-nerealnoe_zavershenie_draki_dvukh_voditelejj_72_mb.html

Altaïr 2011.11.09. 13:06:20

@fogash: Huhú, de jól megaszontad! Szóval akkor menjek ki trekkdéjre, ha normálisan el akarok gyorsulni mondjuk a sebességhatárig? Kéne nekem is abból a gyógyszerből, amit szedsz.
süti beállítások módosítása