A villanyautó halála

  2011. szeptember 08. - ommm Címkék: peugeot ion

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Már régen kíváncsiak voltunk arra, hogyan hal meg egy villanyautó reális körülmények között, nem a laborban szépen kivéreztetve. Hirtelen beáll, mint a szög, vagy lassan, fogyasztót-fogyasztóra lekapcsolva kimúlik? Csik vállalkozott a tesztpilóta hálátlan szerepére. Íme.

Mai cikkünk blogposztja.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr643210754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shadowbull 2011.09.09. 22:18:47

@fogash: "A turbós kisbenzinesek két dolgot tudnak: ECE ciklusban nem lódul meg a turbó, annyi teljesítményt adnak le, mint egy 1.2-es szívómotor (60-80LE, 100Nm), ezért katalógusban jól fogyasztanak. Amint viszont megindul a turbó, etetni is kell a lovakat és a csodamotor pont annyit fog enni, mint egy ugyanilyen erős (160LE, 200Nm) szívómotor 2-2,5 liter lökettérfogattal. "

Pont ez a downsizing lenyege.

Ha nem kell a teljesitmeny, akkor nem fogyaszt annyit.

sb

Shadowbull 2011.09.09. 22:20:25

@fogash: Nyugi, a tisztelt kozonseg egy resze nem erti az a kifejezest, hogy "logisztikai problema".
:)

sb

Shadowbull 2011.09.09. 22:21:53

@PSD: Szerintem ha csak annyit ernenk el, hogy nem pofogunk a varosba, mar megerne az egesz.

hatasfok ide vagy oda.

sb

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.09. 22:22:00

@fogash:
"Egy akkutöltés min 4 óra,"

Nem!
Max. 15 perc, de inkább 5.
Én azzal számolok, ami 5-10 év múlva lesz, mire odajut a dolog, hogy tényleg.
Nem kell 100%, csak 80. A többi 20-at, majd otthon.
A másik: a szuperkondenzátorok.
Ezek kicsik és erősek. Egy-öt perc a töltés.
Azt hozzák fel ellenérvként, hogy magától is kisül, mondjuk egy hét alatt. Kit érdekel. Feltöltöd a kúton, és azonnal elhasználod.
És ugye jönnek a nanó manók is.

Merjünk nagyot álmodni!
:-)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.09. 22:24:34

@PSD:

Ez nem igaz! Ilyent az emberek nem tudnak, a képen ufókok vannak!

:-D

Shadowbull 2011.09.09. 22:27:44

@anti76: "Télen hogy fűti a villanyautó az utasteret??
Itt nincs hulladékhő, 70-80% alakul át mechanikai munkává, ami tök jó, csak éppen télen a fűtőbetétek áramfelvétele jelentősen megnöveli az áramfelvételt. Ezt -érdekes- senki nem említi."

Egyszeru: villannyal.

A BMWnek fut evek ota egy nagyobb tesztflottaja, Mini E-bol. Meg most jon egy meg nagyobb kontingens 1er-re epitett villanyautobol, az i3-projektet elokeszitendo. A tapasztalatok az alabbiak:

- a 160 kilometeres hatotav a juzerek nagy tobsegenek boven elegendo, ettol joval kevesebbet mennek egy nap.

- az autok otthon toltodnek, valodi igeny a munkahelyen vagy bevasarlokozpontban valo toltesre nincs.

- telen a hatotavolsag drasztikusan lecsokken. A fent emlitett futes miatt.

sb

Shadowbull 2011.09.09. 22:33:41

@anti76: "Milyen ellenérdek van pl. az autóipar, meg az olajipar között? "

Nem azt mondtam hogy ellenerdek van, hanem azt hogy sok kozos erdekuk nincs.

Amit Kinarol irtal az nagyjabol igaz, de en nem errol beszeltem.

sb

PSD 2011.09.09. 22:34:38

@Refuse/Resist!: Nem fogom 10 milliomodszorra is leírni/elmagyarázni. Művelődjél:

www.electroauto.com/info/pollmyth.shtml

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.09. 22:36:55

Egyébként szuperkondikkal meghajtott járművek még vannak, de azért gyerekcipőben tipegnek még.
Példa:
www.youtube.com/watch?v=6sPKW4cOK_c&feature=related
www.youtube.com/watch?v=exwd-tswyzA&feature=related
Amikor az ember ilyeneket néz, akkor a mechanikus járművek vagy akár a repülőgépek gyerekkora jut eszébe.
Volt pár fanatikus, akiket mindenki bolondnak tartott...

Shadowbull 2011.09.09. 22:40:16

@Kara kán: gondolom a szuperkondit is te talaltad ki :)

Hmm, az nem lehet, mert en vezettem mar olyan autot, amiben volt szuperkondenzator, es te nem voltal ott :)

sb

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.09. 22:47:41

Az egyébként eléggé felháborító, hogy manapság a kínaiaknál kell bámulni azokat a technikai újításokat, amelyeket mi magyarok rég bevezettünk volna, ha nem élősködnek rajtunk 45 évig a gazember kommunisták. Gondoljunk csak bele mennyi remek mérnökünk volt, akik 1945. előtt alkottak. Amikor nekünk Jedlik Ányosunk meg hasonlóink voltak, akkor a kínaiak selyemhernyók tenyészésénél többet nem nagyon tudtak. És mi lett mára?
Az Ikarusz maradéka, a NABI fejében emg sem fordulna ilyen szuperkondis buszok fejlesztése. Nem kell nagy vaszizdasz ezekhez. A technológia igazából már megvan. Buszmegállókban töltené magát, amíg az utasok le-fel szállnak. Troli, de légvezeték nélkül, a busz előnyeivel.
Minek nekünk ilyen? Jók nekünk a dízeles mocskok, hadd okádják a füstöt.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.09. 22:49:17

Egyetlen reszkír az lenne, ha színesfémből gyártanák az infrastruktúrát, mert az a "színes magyarok" ellopnák.

anti76 2011.09.09. 22:59:14

@PSD: Mivel rávilágítottál tájékozatlanságomra napelem ügyben, vlgeztem egy kis internetes gyorstalpalót ezügyben.

Egy 250 Wattos napelem kb 150 ezer Ft.-ba kerül, ez kb. 1,5 m2, egy óra napsütéssel 250 wattóra energiát állít elő, Mo. 38TWh enrgiát fogyaszt egy évben, ez 228ezer km2 felület a fenti paraméterekkel.

Ha fejtegetésemből az derült ki számodra, hogy a szabványos konnektorral rendelkező polgárokat szivatják, sajnálom. Azmeg, hogy nem telepedett rád senki, az csak azért van mert a saját napelem, szélerőmű stb. még nagyon ritka, ha tömegesen használnánk ezeket a forrásokat KÖZLEKEDÉSRE akkor nyugodj meg levennék a sápot. Túl nagy zsozsó van itt, amiről nem fognak csak úgy lemondani, kivéve, ha van reális, hasonló volumenű pénzszerzési lehetőség.

Egy gép hatásfokának vesztesége(i) nem csak kizárólag hő formájában távozik a rendszerből, egy villanymotornál meg nagyon nem. Pl. vasveszteség, Joule-hatás, mechanikai veszteség, ami csapágysúrlódásból és a forgórészre szerelt hűtőventillátor légellenállása, az előbbi kettő a jelentős villanymotornál. Szóval nincs itt semmiféle ellentmondás, egy termodinamikai gép meg egy elektromotor energiafolyamatai nagyon mások.
Mindegy ne ragozzuk.

Már egy-két kommentedet elolvastam, gyakorlatilag mindenkinek ebben az alpári, tahó stílusban válaszolgatsz, mintha te nem írnál súlyos tévedéseket. Baromságokat, rémálmokat a Te szóhasználatoddal élve.
Gondolod, attól a mondókád értékesebb lesz, ha lekezelő rátarti hangnemben adod elő? Vagy esetleg jobban figyelnek így Rád, így vetted észre?
Kopi3,14 hsz-ét én is kommentelhettem volna, ilyen lekezelő stílusban, amikor úgy vélte a vegyipar meg az olajipar vállalatai hasonló kaliberűek, de nem tettem.

Cáfoltad a gondolatmenetemet ? Haha. Mégis mivel? Kontextusából kiragadott (esetleg téves) mondatrészekkel?
Ahhoz hogy cáfold az eszmefuttatásomat akárcsak 10%-ban, nagyon kevés vagy, egy alsótagozatos körberajzol szövegértésből. a 100% ra nem is reagálok.
Különben is, azért mert van napelemed, már rögtön energetikai szakértő vagy? Ha ilyen nagy pofával torkolsz le, akkor az a minimum, hogy akkor vmi adatot vagy bármi kézzelfoghatót is írsz, pl. hány m2 napelemed van milyen teljesítményű, legjobb ha belinkeled a napelemet vhonnan, vagy az adatlapját, nem pedig hatalmas arccal írkálod a baromságaidat amiből kitünik, nemhogy fingod nincs egy elektromos gépről, de nagyjából semmiről se.

Tudod, ahhoz hogy bármennyire is érdekfeszítő legyen irományod, ahhoz előbb olvass el pár könyvet, ne csak a WC-n a légfrissítő hátoldalán a betűket nézegesd.

Fröcsögéseid stílusa, összeszedettsége gondolatmenete (márha beszélhetünk egyáltalán ilyenről) egy nagy NULLA, ha a többi hozzászólásod is ilyen lesz, még elolvasni se fogom, mintahogy az eddigiek is kritikán aluliak voltak.

anti76 2011.09.09. 23:13:49

@Shadowbull: oké, értem én, csak erről nem szoktak beszélni. Amikor hatótávról beszélnek az emberek hozzágondolják a téli fűtést, meg a nyári klímázást is?

160-200 km hatótáv már elegendő, persze egy belsőégésű erőforrással simán ennek a 3szorosa is elérhető, de egy 150 kmes hatótávú, 60-80 LE-s autónak megfelelő menetdinamikájú villanyautót már érdemes lehet piacra dobni. (Persze ha pl. konstans sebeséggel megy egy autó, akkor csak a közegellenállás ill. a gördülési ellenállás leküzdésére kell erő, ami töredéke egy padlógázas gyorsításnak)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.09. 23:18:39

@anti76:
Abban tévedsz öreg, hogy azt hiszed, bárkinek kötelessége lenne téged kioktatni.
Igazából, ha nem színám én is ugyanazt a levegőt mint mások itt a városban, nem kellene néha a forgalomban részt vennem, abszolút nem érdekelne. De ugye társadalomban élünk, és a hülyék, az idióták, a buták, nagyon le tudják húzni az átlagot. És még ők vannak felháborodva. Kontraszelekció van itt, akik ma döntéshozatali helyzetben vannak azok is max. csak középszerűek.

Ezzel kellene foglalkozni a nabi-nak is, nem dízelel:
www.maxwell.com/products/ultracapacitors/industries/transportation.aspx
Persze, ez is mindegy, csak az ember amikor arra gondol, hogy pl. az ikarusznál is több tízezer embert rúgtak fenéken, családokat tettek tönkre, mert ott is nulla perspektívájú emberek vezettek.
De ők, a mitugrászok, kikérik maguknak, velük illedelmesen kell beszélni.

anti76 2011.09.09. 23:23:01

@Shadowbull: Ha nincs ellenérdek, akkor mindkettő érdeke teljesül, legfeljebb nem egyszerre.
Inkább úgy képzelem a sok-sok érdek találkozását, ahogy a hullámok találkoznak hullámtanban (persze nem magában a tantárgyban találkoznak) vannak érdekek amik kioltják egymást, vannak amik erősítik vagy éppen gyengítik egymást. De pl. a Háttérsugárzás mindenhol jelen van, ahogy a szignifikáns szektorok érdekei.

Kínával kapcsolatban mire gondoltál? Ezt most nem kihívóan kérdem, csak úgy látszik félreértettem, azt gondoltam, ebből az aspektusból veted fel.

anti76 2011.09.09. 23:41:36

@Kara kán: Óóó, hát én nem írtam sehol, hogy bárkinek is kötelessége kioktatni. De ha már megteszi, írjon már szabatosan, ne vagdalkozó mondatok kavalkádja legyen. Kár, hogy már nincs retorika tantárgy az iskolákban.

A cikkel, meg a koncepcióval egyetértek, csak nagyon nehéz érdemi eredményeket elérni, mivel az USA pöfögteti el a legtöbb kőolajat, ott meg tömegközlekedés nem nagyon divat.
Sajnos, úgy néz ki, az emberiségnek ki kell bekkelnie, amíg elfogy az olaj, és akkor eszi-nem eszi, nem kap mást alapon, jöhetnek a villyany ill. üzemanyagcellás stb. autók.
És addig imádkozzunk, hogy a Föld éghajlata ne változzon meg jelentősen.

PSD 2011.09.09. 23:54:36

@anti76: Annyira örülök hogy az idiotizmus mindig diszleksziával is párosul. A fenti cikk az elektromos autókról szól, következésképpen annak energiaigényéről, nem a teljes ország villamosemergia fogyasztásáról. De nyugodtan az egész galaxis energiaigényére is kiszámolhatod hogy hány m2 napelem kell hozzá, az ugyanúgy kevésbbé csinálna belőled értelmes embert.

"ha tömegesen használnánk ezeket a forrásokat KÖZLEKEDÉSRE akkor nyugodj meg levennék a sápot"

Ez fantasztikusan tudományos érvelés, majdnam a homlokomra is basztam, hogy mekkora ökör vagyok, hogy ez nem nekem jutott eszembe, de aztán rájöttem hogy most sem mondtál semmit csak úgy mint eddig sem, csak ugyanazt az üres állítást ismételgeted újra meg újra.
Akkor lemegyek a Te szintedre hátha így felfogod: NYUGODJ MEG NEM FOGJÁK LEVENNI A SÁPOT!
így már jó? Ugyanlyan üres állítás mindennemű bizonyítás/alátámasztás nélkül. Ha neked ez kell, akkor itt van b+.
Attól hogy huszadszor is megismétled a hülyeséget attól az nem lesz igaz. Arra kellett volna válaszolnod, hpgy HOGYAN veszik le a sápot, dehát ez sem ment.
Amúgy az előttünk levő combos energiaválság következtében nem csak a társadalom, hanem az állam is osszeomolhat, kurvára nem az lesz a probléma hogy milyen nagy zsozsó hol található, hanem inkább az, hogy a megmaradt túlélők ne dögöljenek éhen.

Amit a veszteségekről írtál az is totál baromság. Minden energetikai veszteség előbb-utóbb hő formájában jelentkezik. Ahelyett hogy beismerted volna hogy hülyeséget mondtál játszod itt az agyad.

Igen, tökéletesen cáloltam az álltásodat, ami ez volt: "az államtól SOHA SEMMILYEN KÖRÜLMÉNYEK között nem tudja magát függetleníteni magát"

A villamos energia tekintetében én már régóta függetlenítettem magam az államtól. Ez tökéletes cáfolat. Tudod nem kell ökörségeket állítani, és akkor nem mutatják meg ilyen könnyen hogy hülyeségeket állítasz.

Amúgy qrvára nem érdekel hogy mit olvasol el vagy mit nem, ha baromságokat írsz és épp olyan kedvem van akkor erre rámutatok, ha tetszik ha nem.

anti76 2011.09.10. 00:00:09

@Kara kán: Sajnos nem 45éve, hanem 500 éve rongy vezetőink voltak/vannak.
Az I. vh. után a Népszövetség (az ENSZ- hez hasonló) pénzt adott Nekünk, mert szarban voltunk (milyen meglepő), ebből a pénzből építettük a Lilafüredi szállót, amin a kor közvéleménye ugyanúgy felháborodott, mint manapság, a röhejesen szar életnívó ellenére forszírozott giga-mega beruházásokon. pl. völgyhid, 4es metro stb...
Nem volt jobb a helyzet a XVII. században sem, az összes felkelés pl. Bocskai vagy 100 évvel később a Rákoczi-féle, mind azért bukott el, mert a nemesek megkapták amit akartak. Privilégiumuk és adómentességük újboli megerősitését. Jellemző, hogy a kiegyezés táján, a tipikus nemes "könyvtára" két könyvből állt, az egyik a Tripartium, a Hármaskönyv, amit Werbőczy a Dózsa felkelés után írt, és nem másról szól mint a feudális társadalmi szerződés totális és permanens felmondásáról, meg a Biblia.
A kommunisták is hasonszőrüek voltak, de hát istenkém, ők is elsősorban magyarok voltak, és csak másodsorban kommunisták. A vezetőink jelleme -sajnos- semmit nem változott Mátyás király óta.

PSD 2011.09.10. 00:06:39

@Kara kán: "A másik: a szuperkondenzátorok.
Ezek kicsik és erősek. Egy-öt perc a töltés.
Azt hozzák fel ellenérvként, hogy magától is kisül, mondjuk egy hét alatt."

Nem ez a fő ellenérv a szuperkondenzátorokkal szemben (ez ugyanis orvosolható), hanem az hogy a jelenlegi legszuperebb szuperkondenzátorok energiasűrűsége tizede a ma használatos akkumulátorokénak.

A szuperkondenzátoraidat mint kizárólagos energiatároló eszközt elektromos járműben jó időre nyugodtan elfelejtheted.
Olyan parasztvakító alkalmazásait láthatod csak mint pl. amivel a bömbös hülyíti a népet az efficientdynamics nevű marketingblablában, amin éppeszű ember csak halálra röhögi magát.

United Steaks 2011.09.10. 00:12:27

Bocsánat, hogy szegényes szókincsemmel belerondítok a magas röptű társalgásba, de véleményem szerint Én is okosra ittam magam. Fentebb elemezte valaki Kína és a "nyugati társadalom" viszonyát, és hogy e kettő majdani "összeveszését" követően a "nyugati" világot nem fogja lényeges veszteség érni.
Szerintem a szomorú valóság az, hogy nem lesz itt összeveszés, mindaddíg Kínában fogják gyártani még a csikóbőrös kulacsot is, amíg 1 petákkal többet lehet keresni rajta, mint ha itt készülne.
A gondok majd ott kezdődnek, mikor (nem túl sokára) már a 100 forintos kínai gatya is drága lesz, mert a munkanélküli (pl. magyar) gatyagyártó segédmunkás nem tudja megvenni. Na, ha valamire jó lehetne az EU, akkor ennek megelőzésére. De nem...

anti76 2011.09.10. 00:23:46

@PSD: Üres állítás ? oké.
Az EU előtt ha behoztál egy kocsit akkor vámot kellett fizetni, akkor az EU ba belépve nem kell ugye? Ja, azt éppen nem kell, csak kitalálták helyette a reg. adót. Nem, nem azért hogy a tragacsok beáramlását megakadályozzák, ez csak a méz a keserű pirulán, azt mégse vághatják a pofádba, hogy a kiesett vámbevételek beépültek a költségvetésbe. Vagy pl. a mágánnyugdíjszámlákat egy tollvonással behúzták, és a lényegen az se változtat semmit, hogy senkinek -nekem se- szimpatikusak a bankok, biztosítók, magánpénztárak. A lényeg, hogy az egy magántársaság, meg egy magánszámla, az ügyfélé vagy a biztosítóé, ezen lehet vitatkozni, de semmi esetre sem az államé. Mégis elvették, mert -mert kell a pénz.

"Az áramnál már nem tud rátelepedni az állam meg a cegi olajcég az emberekre, mert mindenki saját maga is könnyedén elő tudja állítani azt otthon néhány napelemmel."
Ezt írtad neeem, te büdös gyökér ??
Ki rugaszkodott el, a villanyautóktól előszőr Te vagy én?
Az hogy te függetlenítetted magad az áramfizetéstől szerinted totális cáfolat?
Uram atyám. Neked kioperálták a homloklebenyed, vagy valóban nem tudsz gondolkodni? Olyan ez, mintha a csöves azt mondaná, ő független az államtól, meg a pénzügyi rendszertől, mert nem fizet adót, meg nincs semmi hitele. Mintha egy ember élethelyzetét ki lehetne vetíteni egy társadalomra.

3 meg 6 tengelyes robotokat programozok, meg szervo vezérlőkkel pöcsölök, nekem akarsz elektrotechnikáról magyarázni BAZDMEG ?? pláne ebben a hangnemben.

Most meg írd le szépen milyen és mennyi napelemed van, mert tudod mit ? Hiszi a piszi.

United Steaks 2011.09.10. 00:25:44

Ja, a témához:
- hova a jó édes "ábólbébe" mész naponta 160 km- t?
- miért ne lehetne vezérelt mérőről tölteni az autót? Majd a szolgáltató megmondja, mikor bírja el a hálózat, (egy erőművet nem lehet hipp-hopp leállítgatni, gazdaságosabb üzemben tartani)
- télen meg öltözz föl, és ne a villanyradiátort nyomasd a villanyautóban
- nagyon kevesen fognak váltani önszántukból, jóval többen kényszerből...

anti76 2011.09.10. 00:59:14

@United Steaks: Hát jó lehetne... Talán.
Csakhogy nem ezért találták ki.
Az EU-t a főnökök (Németek, Angolok, Franciák) azért találták ki, hogy legyen egy védett belső piac ill. gyarmat, ahol kedvezőbb feltételekkel fektethetnek be pénzt, mint pl. az USA. A gyarmati országok (értsd: ahová a tőkét fektetik) meg igazán csak az EU-ban gondolkozhatnak reálisan mint termékeik felvevőpiaca, mivel máshol kell vámot fizetni és ez rontja az amúgy se ismert termékeink versenyhelyzetét. Ha egy Japán cég csinál itt egy firmát, akkor ami eszközöket vesz az anyacégtől arra még jön vám, egy német befektetővel ez nem fordul elő.
Ilyen és hasonló megfontolások miatt van EU, nem amiatt, amivel ezt beadták a TV-ben.

Gondolod, a német polgár vagy főrészvényes esténként könnyesre sírta a párnácskáját, a Plattensee-i nyaralásokra gondolva, sajnálva szegény magyarokat, és merő emberbaráti szeretetből lelkesen tolják az euro-milliárdokat?? Sajnos nem.
Az, hogy kiknél van pénz, és kinél nincs, ki számít gyarmatnak, az már eldőlt. Mi sajnos a gyarmati országok között vagyunk, csak Kínát jobban kizsákmányolják mint minket, de lényegileg rajtunk is (meg természetesen Kínán is) a Nyugati, fejlett gazdasággal, óriási vállalatokkal bíró országok szedik meg magukat.
Pénz.
Minden erről szól. Mindig is erről szólt.

anti76 2011.09.10. 01:22:42

@United Steaks: Az hogy mennyi a hatótáv, meghogy mennyit mész naponta, az laza összefüggésben van egymással, elvégre tankolni se PONTOSAN annyit tankolsz, hogy elég legyen munkába menet, meg vissza és még begurulj a kútra.
A robbanómotoros kocsikat relatíve könnyű volt behozni, mert nem volt releváns összehasonlítási alap, egy ló teljesítményét elég hamar túlszárnyalta a robbanómotor, már az elején gyakorlatilag. Persze akkor is voltak bőven ellenérvek, mint mostanság a villanyautó ellen, de manapság egy villanyautónak ki kell állnia az összehasonlítást belsőégésű motorral működő társával szemben, ha tetszik, ha nem. Ha nincs benne klíma, fűtés nem lehet eladni, hacsak nem lesz az ára a töredéke a mai újautónak.
Senki nem fog venni egy autót milliókért, ha nincs benne fűtés, klíma, vagy nem lehet vele lemenni a telekre, vagy vidékre a nagyihoz. Még százezrekért se biztos.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.10. 01:39:41

@PSD:
Már többször leírtam, de akkor beírom ide is:
Én mindig komplex rendszerekben gondolkodom.

Az én ideális (hibrid) autómban van robbanómotor, akkumulátor, szuperkondenzátor, de a teteje csupa napelem, és horribile dictu, ha akarom a lábaimmal is meghajthatom. A metán- és hidrogéncellámnak már csak helyet kell keresnem. Ja, és ha akarom repül is.
:-)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.10. 01:46:15

Látom fent szóba hoztátok a 160 km-es hatótávot. Akkor ezt nektek találták ki:
www.youtube.com/watch?v=v09_uTp08zg

anti76 2011.09.10. 01:46:57

@Kara kán: "horribile dictu"...
ilyeneket ne írjál ennek a neandervölgyinek, nem érti, azt hiszi, az anyukáját szidod japánul.

Bunkó, köcsög, barom, fasz, gyökér, segg, geci, buzi, ezeket a szavakat valamint kötőszókat ismer.

:D :D :D :D :D

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.10. 01:49:09

Egyébként ez a drága - nem drága ez is relatív.
Én tudom a ledekről, hogy nem térül vissza az áruk, de mégis a laskásomban a világítás 80%-ban ledes.
Ha nagypénzű amcsi lennék, simán vennél magamnak egy Tesla Roadstert vagy hasonlót.
Tudomásul kell venni, hogy vagyunk egy olyan környezettudatos stb. csoport, aki szeret a technika élvonalában lenni. Minket hívnak úttörőknek, pioníroknak. Mi fedezzük fel Amerikát, a Marsot és így tovább - nektek is.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.10. 01:51:59

@anti76:
Ne légy már ilyen gonosz!
Ő is beírt ide sok hasznos infót.
Biztos vagyok benne, hogy ő is érző ember, mint te, vagy én, mert még az intelligens csetbotoknál nem tartunk.

anti76 2011.09.10. 02:05:28

@Kara kán: :D
ó igen, baromi hasznos infokat osztott meg velünk tudattalanokkal. Például megtudtuk kik az elmeroggyantak, többek között:
@fogash, @Refuse/Resist, @Rocko-, meg persze én.
Hát ja, csetbotok nincsenek, csak droidok.
Ő meg egy csetdroid. LOL :)

Bravooo 2011.09.10. 10:29:28

@PSD:
Hja, a "vegyes tesztciklus" 392 km, a vaalóság meg jó esetben 200 km, de ha kihasználod az erejét, akkor inkább 150. A Top Gear pl. 100-ig se jutott (igaz, ez már a másik véglet).
De ha a cikknél akarunk maradni, a Peugeot Ion hatótávja 100 km körül van normálisan használva. Az benzinnel kb. 5-8 literből megvan.
A szabvány tesztciklusról meg pontosan tudjuk hogy normál körülmények között nem lehet hozni azokat az értékeket.

Rocko- 2011.09.10. 10:40:10

@gyvy: azért ha radikális nem is, de folyamatos csökkenés volt, ahogy @Shadowbull: is írja. azzal meg szépen elleszünk imho. én kivárom az 1 liter / 100 km-t. :)

Rocko- 2011.09.10. 10:41:48

@fogash: igen, a megtakarítás más miatt elveszik. csökkenés volt, csak nem radikális.
és ha megnézzük, akkor a 'veszteség' azért nem olyan rossz dolog, amit kapunk érte cserébe.

Rocko- 2011.09.10. 10:54:33

@Shadowbull: "- a 160 kilometeres hatotav a juzerek nagy tobsegenek boven elegendo, ettol joval kevesebbet mennek egy nap."
érdemes lenne kicsit nagyobban gondolkodni. futárunk napi 130-at simán megy. aztán nem szívesen ülne autóban, motoron úgy hogy nap végén görcsbe rándult arccal kell várnia a teknőst.
szal sztem 200-ban érdemes gondolkodni. mondjuk igaz, ez nem egyéni utazás, hanem logisztikai transzport, de ennek csökkentésével is igen jó eredményeket érhetnénk el.
de gondolom ezzel nem mondtam újat. :)

Bravooo 2011.09.10. 11:03:42

@Kara kán:
"Én azzal számolok, ami 5-10 év múlva lesz, mire odajut a dolog, hogy tényleg."
Akkor térjünk vissza a témára 5-10 év múlva, ha már tényleg. :)
Mert JELENLEG (ezt többször is kiemeltem) még nem elég jó a technológiai színvonala az elektromos autóknak (pontosabban az akkumulátoroknak, ami már 100 éve is a szűk keresztmetszet volt). A mostani elektromos autók csak nagyon korlátozottan, leginkább városban, rövid távra használhatóak, illetve ingázásra.
"Nem kell 100%, csak 80. A többi 20-at, majd otthon." Hosszú utak esetén (ami az elektromos autóknál inkább rövid táv) jelentősen lerövidül a hatótáv. Amit persze lehetne kompenzálni több akkuval, de ahhoz több hely kell, nehezebb, és jóval drágább is.
Az akkumulátorok terén javítani kéne a hatékonyságon, a tömegen, az élettartamon és az áron. Ez elég sok dolog, kétségeim vannak afelől, hogy 5-10 éven belül sikerül mindet megoldani.
"A másik: a szuperkondenzátorok." Ez is érdekes, de JELENLEG inkább kiegészítőként alkalmazható, mintsem önálló rendszerként (a Priusban ha jól tudom a fékerő kondenzátorokba töltődik vissza). A kondik előnye hogy gyorsan fel lehet tölteni, és gyorsan le is tudja adni ezt az energiát.
Viszont iszonyú nehéz, arányaiban tán még az ólom-savas akksiknál is, a lítium-ionhoz képest pedig nagyságrendi különbségek vannak: a legjobb ultrakapacitás wh/kg aránya kb. a tizede a lítium-ion akksikénak, vagyis ha a Tesla akkumlátorait szuperkondikkal akarnánk helyettesíteni, akkor azoknak a tömege kb. 4 tonna(!) lenne.
Még grafénnal, laboratóriumi körülmények között is csak a nikkel-metál akkumulátort tudták megközelíteni.
Szóval jelenleg csak kiegészítőnek jók az EV rendszerekbe, úgy, mint pl. a Priusnál.

Bravooo 2011.09.10. 11:09:47

@Kara kán:
A technológia nálunk is megvan: az utcánkban járó új trolik tetején vannak akkumlátorok, azokkal néhány km-t meg tud tenni úgy, hogy nincs rákötve a villanyvezetékre.
De a belső égésű motorok energiasűrűségével nem tudnak még vetekedni, az árukról nem is beszélve. Hétköznapi körülmények között MÉG nem éri meg a használatuk.
Reméljük ez idővel változni fog.

PSD 2011.09.10. 11:17:58

@anti76: Minden egyes hozzászólásoddal egyre távolabb taszítod magad az értelmes embernek még a látszatától is. Harmadszorra sem sikerült válaszolnod arra a kérdésre hogy hogyan telepszik rám az állam a már sok éve üzemelő házi kiserőművem tekintetében. Az idióta anekdotád alapján csak találgatni lehet, kijönnek hozzám és érőszakkal leszerelik mert kell nekik a pénz?
Mondj még néhány ilyen nagy állatságot, had röhögjünk.

"Az hogy te függetlenítetted magad az áramfizetéstől szerinted totális cáfolat?"

Arra az elmebeteg ökör állításra amivel te csináltál magadból betonhülyét, arra TÖKÉLETES CÁFOLAT. Te egyébként matekból ill. laogikából - ha egyáltalán tanítani akartak neked ilyeneket valaha, mert tanulni biztos nem tanultál - hányszor buktál meg?

"3 meg 6 tengelyes robotokat programozok, meg szervo vezérlőkkel pöcsölök, nekem akarsz elektrotechnikáról magyarázni BAZDMEG ??"

Aztaaaa, mindjárt be is rosálok! Akkor javaslom húzzál vissza a primkó robotjaidhoz azoknak magyarázhatod ezeket a baromságaidat, azok legalább nem küldenek el a picsába mint egy legalább 60-as IQ-val rendelkező ember, ha meghallják ezt a trágyát amit nyomsz magadból. :)

Szerinted ki nem szarja le hogy mit hiszel vagy mit nem? Leülhetsz egyes.

PSD 2011.09.10. 11:24:52

@Kara kán: "Én mindig komplex rendszerekben gondolkodom."

Ez viszont nagyon dícséretes, manapság már nagyítóval sem nagyon lehet ilyeneket találni.
Az "ideális" autód viszont túl komplex lenne ahhoz, hogy egyáltalán el bírjon indulni.

PSD 2011.09.10. 11:28:37

@Kara kán: Igen, az afstrinity nagyon bíztató volt néhány éve amikor berobbantak, de a káprázatos paraméterek ellenére sajnos nem lett az egészből semmi sem.

PSD 2011.09.10. 11:51:22

@Bravooo: Hülyeség.

www.teslamotors.com/blog/roadster-efficiency-and-range

Normál körülmények között minden erőfeszítés nélkül bőven 300 km felett lehet vele menni.
Azt ugye tudtad, hogy egy igen türelmes Ausztrál csákó tartja a világrekordot és ő - nyilván speciális körülmények között - 501 km-t ment vele egy feltöltéssel?
A TopGear nevű hazug foshalmazt még említeni is vérgáz. Hiába derült ki hogy GUSZTUSTALANUL HAZUDTAK, egyáltán nem merült le a gép meg a versenypályán történő szétszopatás alatt sem, az emberek egy része mégis úgy emlékszik, hogy kimerítették. Az ilyen hazug, szarkeverő gennyládákat mint Jeremy Clarkson meg a húgyagyú bandája tarkón kéne lőni.

"A szabvány tesztciklusról meg pontosan tudjuk hogy normál körülmények között nem lehet hozni azokat az értékeket."

Hát nem! Az EPA tesztciklusát pontosan emiatt újították meg 2008-ban, az új változat pedig sokkal közelebb van a valósághoz mint korábban (nagyobb átlagsebességet ír elő, nagyobb gyorsításokat, légkondi használatot (!) ír elő, ...stb). Amik totál a valóságtól elrugaszkodott tesztciklusok azok az európai meg japán tesztciklusok.

PSD 2011.09.10. 11:57:40

@Bravooo: "Az akkumulátorok terén javítani kéne a hatékonyságon"

Ne haragudj, de egy 98%-os töltés-kisütés hatásfokon mi az istent akarsz még javítani?

"a Priusban ha jól tudom a fékerő kondenzátorokba töltődik vissza"

Rosszul tudod.

"Szóval jelenleg csak kiegészítőnek jók az EV rendszerekbe, úgy, mint pl. a Priusnál."

A mondat első fele igaz a második fele nem.

anti76 2011.09.10. 15:11:09

@PSD: Hány és milyen napelemed van?

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.10. 15:15:30

@anti76:
Nekem sok napelemem van. Pl. a szúnyogriasztóm is azzal megy.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.10. 16:19:10

@anti76:
Kempinglámpa.
Volt kurblis konrádos rádióm napelemmel, plusz számológépem van most is, nem beszélve a beszúrható kerti lámpákról (5 db.), de mivel nincs kertem, így csak csereszabatos és univerzális ajándékként működnek.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.10. 16:29:36

Antijaim!
Mivel viszonylag jól viselkedtetek, íme egy 'jándék tőlem:
rt.com/news/sci-tech/revolutionary-locomotive-russia-atomic/
Na, bumm!

Index Elek 2011.09.10. 19:34:48

Sziasztok!

A kommenteket nem olvastam végig, csak a szokásos Shadowbullos keresésemet vittem végig :-)

A probléma a tisztán elektromos kocsikkal az, hogy a Li-Ion akksik élettartamát nagyban befolyásolja hogy mennyire merítik le őket. A Depth of Discharge.

A maradék töltési ciklusok számát nagyon befolyásolja ha mondjuk csak 70%-ot merítesz ki belőle vagy 80-at. Esetleg 90-et. Ha pedig teljesen lemeríti az ember a cellákat (amikor a védelmi elektronika letilt) akkor sok-sok töltési ciklus elvész.

Ezért szerintem a tisztán elektromos autó nem túl jó. Ha mondjuk Audi mintára van egy kis range extender (valami pici motor) is, akkor már rögtön más a helyzet. Nem "kényszerül" teljesen lemeríteni az ember adott esetben.

Amikor a gépkocsi árának jelentős részét teszi ki az akksi akkor arra vigyázni kellene. Range extender nélkül nehezen megvalósítható.

Persze szerintem.

Üdv!

Shadowbull 2011.09.10. 21:31:52

@PSD: "Olyan parasztvakító alkalmazásait láthatod csak mint pl. amivel a bömbös hülyíti a népet az efficientdynamics nevű marketingblablában"

Melyikben is pontosan? Mert igy hirtelen nekem egyik se remlik :)

sb

Shadowbull 2011.09.10. 21:34:46

Hogy az adozos temahoz hozzaszoljak en is:

Teljesen egyetertek a kollegaval, aki azt mondja, hogy az allam nem fog lemondani a jovedeki adobevetelrol.

A politikusok ebben a tekintetben rendkivul kreativak, majd lesz elektromosauto-jarulek, vagy akkumulator kornyezetterhelesi dij, vagy akarmi.

Most nem foglalkoznak vele, mert nincs jelentosege.

De abban a pillanatban, amikor az allami bevetelek erezhetoen csokkeni kezdenek majd a villanyautok miatt, azonnal lepni fognak.

sb

anti76 2011.09.10. 22:54:44

@Shadowbull: Azt azért gyorsan tedd hozzá, hogy PSD-t nem fogják adóztatni, mert -mert ő független teccik érteni?

Ha mégsem így lenne, majd küld egy cizellált irományt -amilyeneket ide szokott öklendezni-, és majd a hatóság elszégyelli magát, hogy a Világ Eszét zaklatni merték holmi jövedéki adóval.
:D :D mega-LOL !!

anti76 2011.09.11. 02:07:53

@Index Elek: Most ezt rövidtávra (10-15 év) vagy középtávra, esetleg még távolabbra prognosztizálod?

Szerintem a szükséges (de nem elégséges) feltétele bármilyen nem-kőolajszármazékkal üzemelő járműfajta tömeges elterjedésének, az, hogy végre elfogyjon az a rohadt kőolaj.
Legalábbis annyira leapadjanak a készletek, hogy nem jusson már mindenkinek vagy extrém ára legyen.
Nem igazán vagyok tisztában az aksikban rejlő fejlesztési potenciállal, biztos bőven lehetne nagyobb volumenben fejleszteni -HA adnának erre ANNYI pénzt.
Most még nem lehet látni, hogy a számos elgondolás közül melyik fog elterjedni, de azért elgondolkozni el lehet rajta.
3 lehetséges verzió jöhet szóba, a hálózatról utántöltendő autó, ami a természeti erőforrásokat konvertálja át villamos energiává (azért fogalmazok ilyen nyakatekerten, mert lehet, hogy ebben a kategóriában mégcsak a napelemes van, de 50-70 év alatt bármi mást is kitalálhatnak) - és az üzemanyagcellás kocsi.
A következő fejtegetés nyilván szubjektív vagy kétségbevonható, a sok ismeretlen miatt, amit egyenlőre csak saccolni lehet.

1, A hálozati töltést igénylő koncepció.
Itt van rögtön az egyik nagy bizonytalansági tényező, milyen mértékben sikerül majd a töltési időt rövídíteni, mert jól hangzik, hogy "ááá, úgyis éjjel töltenék, amikor eleve alszol" és ha nem? Pl. péntek délelőtt munkába megyek, mondjuk területi képviselő vagyok, ide oda munkaidőben is el kell mászkálni, délután barátnőmnek odaadom a kocsit, vásároljon be, este meg megyek bulizni. Persze, nem mindenkinél van ilyen szitu, de azért nem olyan extrém példa, mintha pl. azt mondtam volna, hogy "és mi van azokkal akik 170 km-t mennek csak munkába?" nyilván van ilyen is, de biztos kevesebb, mint az első példa. Arról nem beszélve, a messzire járó is elmehet bulizni :)
Mégha annyi töltést fel is vesz az aksi 10 perc alatt, ami egy 50 kW-os autó 150-200 km-es hatótávához kell, hol fogjuk tölteni? Mert oké, hogy PSD a (nemlétező) napelemeivel pikk-pakk feltölti, de a lakóparki polgár hogy ? Lelógat az erkélyről egy hosszabbítót? vagy minden parkolóhelyen lesz egy dokkoló, és kártyás vásárlás lesz? A hálózatfejlesztést ki fogja kifizetni?
Megoldás lehetne még a csereakksis koncepció, valahogy úgy, ahogy mostanság a gázpalackot cseréljük. Persze ehhez szabványos cellák kellenének, Az alfától a volkswagenig. Mekkora lenne, egy olyan kapacitású akksi, ami 4-5 üzemórán át mozgat egy kb. egytonnás kocsit, amiben egy 50 kW-os moci van ? Szerintem még 50 év múlva se lesz akkora, mint egy mostani indítóakkumulátor, de nem kizárt, elvégre az erre fordítható pénzek volumenén nagyon sok múlik. Mégha meg is valósul, a csereállomáson kell személyzet, aki ki be rakosgatja a modulokat, elvégre egy kismamától v. egy nyugdíjastól mégse elvárható, hogy 10kg-os akksikat emelgessen. Ezeket a szabványos cellákat ki gyártaná ? Egy gyártó az egész világnak ? Mert ha nem, akkor lesz kínai meg bosch is? A mercinek nyilván nem egy gagyi cég lesz a beszállítója, de egy dacia logan-nek elég sanszos. Akkor most a mercis kaphat egy indiai silány akksit a cseretelepen? vagy beszállítók szerint külön lesz tárolva? Ez azért sokat levon a szabványos modul használati értékéből. Ha meg egy gyártó gyártaná, az meg még rosszabb, mert akkor nincs versenyhelyzet, se összehasonlítási alap.
Szóval ebben nagyon sok a bizonytalansági tényező, nemcsak az akksi fejlesztése, de az infrastruktura átalakítása is sok pénzt igényel. Ami a boss-oknál, ill. a nagyvállalatoknál van, és amibe a legkevésbé fektetnek oriási pénzeket, az egy sokismeretlenes egyenlet.

2, napelemes kocsi.
Ennek van a legkevesebb esélye a három közül, egy kocsi felülete nem lehet tetszőleges, abból a pár négyzetméterből kell fedezni az autó energiaigényét, és azt megoldani, hogy akkor is használható legyen, ha keveset süt a nap, ha köd/felhő van stb. Pénzt itt is lehet költeni bőven, egy másfél m2-es napelem 250-300 Wattos lehet mostanság, egy átlagautón (géptető, csomitető, tető) max. 4 ekkora panelt lehet felrakni, az nagyságrendileg 1,2 kW. És még, az itt is szintén kifejlesztendő kompakt szuper-akksikat is kéne tölteni, rosszidő esetére. Jóhír, hogy legalább az infrastruktúrával nem kell pöcsölni, gyakorlatilag nem is kell infrastruktúra. Csak a napelemet 50szer ekkora teljesítményűre kéne hozni. Csak. egy '74-es BMWE12 530i 176 Le volt, egy F10 535i 306 lovas, ez a legerősebb háromliteres F10-es. eltelt majd' 40 év, és mégcsak nem is duplája a teljesítménye az ugyanakkora motornak, pedig ha valaki, hát a BMW eléggé rajta volt a teljesítménynövekedésen és elég sok "Engine of the Year" díjat zsebeltek be. Szóval a napelemek több tízszeres teljesítménynövekedésére, akár 50 év távlatában nézve, elég kevés esélyt látok.

3, az üzemanyagcella
Szerintem ez lesz a favorit.
Ennek a hatásfoka már most 50-60%, amit egy igen modern dízel (sem) mondhat magáénak. Az infrastruktúra gyakorlatilag adott, elvégre LPG már most is van, tárolni, szállítani, előállítani egyszerű, csak az üzemanyagcella teljesítményébe v. energiasűrűségébe ha úgy tetszik, kell (sok) pénzt fektetni. Ha meglesz a fúziós erőmű, még olcsóbb lesz az áram, meg az elektrolízis által előállított hidrogén -tulajdonképp az elektrolízis költsége lesz a legfőbb árképző tényező a hidrogén árában.
Persze veszélyes gáz a hidrogén, de a Hindenburg óta sokat fejlődött a biztonságtechnika, mellesleg a benzin sem éppen veszélytelen matéria.
A pénzembereknek egy ilyen egyváltozós egyenlet tetszik igazán. Az üzemanyag cella fejlesztésére előbb össze lehet kalapozni húszmilliárd dollárt, mint pl. meggyőzni őket, hogy ugyanezt az összeget 2-3 projektbe tolják be, mert ha csak az egyik nem sikerül , a másik kettő akkor már nem sokat ér (kompakt szuperakksi, űbernapelem, infrastruktúra, aminek koncepciója sincs kidolgozva).

A hibridet hosszútávon el lehet felejteni, mivel belsőégésű motor van benne, és előbb utóbb az mindenképp elfogy, most is "csak" annyi, hogy kevesebbet fogyaszt. Benzinnel megy mint a kocsik 100 éve, csak sokkal-sokkal kevesebből. Kár ezt ragozni.

ui.: Mond csak, az angol kifejezések minek kellenek ? range extender, depth of discharge...
Mert oké, az angol világnyelv, nincs semmi baj a jövevényszavakkal, én is használom a shoppingolni, projekt, kúúl szavakat, de ha egyszer már a magyar megfelelőjét használom nem teszem mellé az angolt is.
" Hagyd csak szivem, majd én intézem a vásárlást, a shoppingot." Érted mire akarok kilyukadni ?
Amúgymeg a range extender kifejezéssel illetni a hibrid rendszerben pont a benzinmotort elég fonák dolog, akkor is, ha az Audi teszi.
Gondoljuk csak végig: mekkora egy 1.4es turbós motor+ egy 50 literes tank hatótáva? uszkve 600 km 8 literrel számolva, és mennyi az audiban lévő villanymotor+ akksik hatótáva ? 50 km gyökkettővel? nem tudom melyik konkrét audira gondoltál, de szerintem kb ilyesmi lehet a reláció a kettő között.
Általában csak futólag olvasom el a hibrid teszteket -mivel zsákutca-, de ami megragadt, hogy talán a Prius elektromotorja közelíti meg a fő-erőforrás teljesítményét, 68/78 lóerő, de pl. a civic hibridje valami 15-20 lóerős villanymotort, és egy kilencvenegynéhány lovas benzinest használ, a regadóhibrideknél meg mégjelentéktelenebb a villanymotor részesedése az összteljesítményből. De maradjunk priusnál: Mindenki a benzinmotor fogyasztását nézi, nem a villanymotor áramfelvételét, legfeljebb a tisztán villanyüzemben teljesíthető távot említik, meg a villanymotor gyakorlatilag mindig rendelkezésre álló maximális nyomatékán polémizálgatnak, és többnyire eljutnak odáig, hogy EZÁLTAL kisebb a benzinmotor fogyasztása.
Logikus is (mármint, hogy irreleváns a villanymotor fogyasztása), mivel az elektromotor a benzines által meghajtott generátorból nyeri az energiát, amit már kifizettünk a benzinben. (most az ilyen troll-szerű kötözködő hsz-eket hagyjuk, hogy bezzeg nem is a generátorból, hanem az akksiból kapja, meghogy fékezéskor is van visszatáplálás, vagy hogy nem 50, hanem 52 km a hatótáva a segéd-erőforrással -hallod PSD ??!??)

Azért mert odaírod angolul, még nem fogjuk jobban érteni :) ha valakinek az akksi lemerítése vagy kisülése nem mond semmit, gondolod, a depth of discharge majd fog ?
A fő-motort meg biztos nem egy mérnökember definiálta, mint hatótávnövelő, inkább egy marketinges agyszüleménye lehetett, azt sugallván, hogy ez fúú milyen modern, itt a villanyautó-korszak. Kábé.

YAN CHI 2011.09.11. 03:40:36

Beleolvasgatva a magasröptü eszmefuttatásokba csak annyi jutott eszembe hogy a mai benzines autók 125 év alatt jutottak el jelenlegi szintjükre.
A tisztán elektromos autók ezek szerint kb 20 év múlva képesek lesznek egy töltéssel probléma nélkül lemenni Budapestről Siófokra, de akár még Balatonfenyvesre is.
50 év múlva minden töltés nélkül, egy laposelemet csatlakoztatva ugyanerre, és 125 év múlva csak a tetőben levő napelemmel, elmennek akárhova.
Ez persze csak az én elképzelésem, nem biztos hogy meg is valósul.

Bravooo 2011.09.11. 08:14:19

@PSD:
Nem hatásfokról beszéltem, hanem hatékonyságról, igaz ez félreérthető. Hatékonyság alatt a wh/kg arányt, a töltési időt, stb. értettem.
Jobb lett volna ha használhatóságot/gazdaságosságot írok hatékonyság helyett. Sry.
Ettől függetlenül a mostani akksik még mindig nem elég jók. Talán majd a lítium-tatanát akkumulátorok...

Bravooo 2011.09.11. 08:40:22

@PSD:
LOL
"A hatósugárral kapcsolatban magát a gyártót kérték arra, számítsák ki, mennyit bírna az autó a Top Gear tesztpályáján. Így jött ki az ötvenöt mérföld."
totalcar.hu/magazin/velemeny/2011/04/03/pereljuk_be_a_top_geart_jo_buli_lesz/
De mint említettem a Top Gear teszt a másik véglet.
Mindenesetre egy konkurens magyar oldalon tesztelték a Teslát, ott 150 km lett a hatótáv.

Persze, óvatos vezetéssel nyilván lehet növelni hatótávot, meg csúcsokat dönteni, ahogy elvileg 1,2-es Suzuki Swifttel is ki lehet hozni 4,2-es átlagfogyasztást, de valódi, hétköznapi körülmények között, a forgalom ritmusát tartva ez nem reális.

PSD 2011.09.11. 13:34:01

@YAN CHI: Valami értelmes is eszedbe juthatott volna ehelyett. A legalapvetőbb fizikai ismereteket az ilyen helyekre irogatók nagyobbik része még hírből sem ismeri, azért képesek ilyen hülyeségekben hinni.
Az utolsó mondatod az majdnem jó, nem azt kellett volna írnod hogy nem biztos hogy megvalósul, hanem azt, hogy biztos hogy nem valósul meg.

PSD 2011.09.11. 13:39:03

@Bravooo: Mondom, a legalapvetőbb fogalmakkal meg a magyar nyelvvel kellene először tisztába kerülni.
Hatékonyság = hatásfok. Amit te hatékonyságnak gondolsz azt úgy hívják hogy energiasűrűség és semmi köze a hatékonysághoz. A töltési idő meg a teljesítménysűrűséggel függ össze akkumulátor oldalról, tehát sehogyan sem jó amit írtál.

Az egyáltalán nem kérdés, hogy a jelenlegi akkumulátoroknak még nagyon sokat kell fejlődniük, de ezt kivárni nics idő, úgyhogy abból kell főzni ami most rendelkezésre áll. És már ezekkel is nagyon jó dolgokat lehet csinálni.

PSD 2011.09.11. 13:44:10

@Bravooo: Az 55 mérföldnek teljesen ellentmond az az elméleti ábra mit mutattam.
De ez teljesen mindegy is, mert egy abszolút idióta dolog a lehető legrosszabb esetet venni egy jármű hatótávolságának. Vagy ha nem idióta, akkor viszont minden csak belsőégésű motoros jármű esetén ugyanígy számolva azok hatótávolsága NULLA! (behúzod a kéziféket, üresbe teszed, padlógázt nyomsz, és megvárod míg vagy felrobban az a szar vagy kifogy az üzemanyag).
Ehhez képest az 55 mérföld (vagy bármilyen más távolság) végtelenszer több. :)

PSD 2011.09.11. 14:02:28

@Bravooo: Ja a lítium-titanát nagyjából ugyanabban a nagyságrendben mozog mint a jelenlegiek.
Kb. 30 különböző akkumulátortechnológi áll fejlesztés alatt, néhánytól befosnál ha tudnád mi várható tőle (elméletileg).
Néhány a jövő nagy ígéretei közül:
- litium-kén
- szén nanocsövek alkalmazása az elektródoknál
- szilárd elektrolitos akkumulátorok
- litium-levegő

Ezek között van olyan aminek az elméleti enegiasűrűsége nagyobb mint a benziné. A legtöbbből 10 éven belül nem várható még kereskedelmi termék, de pl. a szilárd elektrilitos akár 5 éven belül megvalósulhat (a Toyota/Panasonic áll legelölrébb ennek a fejlesztéséven /mondjuk ez triviális is, ki más lenne ebben is toronymagasan az élen a síkhüye németek akik még néhány éve is azt ordították, hogy a hidrogén a jövő? ROFLMAO! :)))

PSD 2011.09.11. 14:23:09

@anti76: "Nem igazán vagyok tisztában az aksikban rejlő fejlesztési potenciállal"

Mással sem vagy, ez már tökéletesen kiderült. :)

"Most még nem lehet látni, hogy a számos elgondolás közül melyik fog elterjedni..."

Nem kisfiam, aki ért hozzá az nagyjából látja mi fog elterjedni milyen időtávon és milyen arányban, az ilyen hályogkovácsok meg te meg csak tolják ki a fejükből az egyik ökörséget a másik után.

"3, az üzemanyagcella Szerintem ez lesz a favorit."

LOL! :))) Ha létezik tökéletes mód arra, hogy valaki végérvényesen bebizonyítsa magáról, hogy fingja sincs a kérdéshez és gondolkodni sem tud, akkor a hidrogénes üzemanyagcella mellett kezdi verni az asztalt, pont úgy ahogy te csináltad. Minden adat amit írtál úgy faszság ahogy van (ja, és nem, nem fogom elmagyarázni 25 milliomodszorra is hogy miért állatság amiben hisz, ezt az elmúlt 10 évben már millószor megtettem a többi marhával). Ne zavarjon az a tény hogy több mint 45 éve szopatják a legostobább embereket ezzel, és lám sikerrel, mert még mindig találunk olyat aki ennek bedől. LOL! :)

Fiacskám, húzzál vissza a robotjaidhoz inkább mert itt totálisan leszerepeltél, leülhetsz ELÉGTELEN! :)

fogash 2011.09.11. 19:19:08

@PSD: megprobalnal emberi hangnemben kommunikalni, te büdösbarom?! Allatira irritalo, ahogy osztod az eszt es fikazol mindenkit. Ha esetleg igazad lenne, akkor se hinne neked senki, mert egy habzoszaju, onkontroll nelkuli gyoker vagy. Ha egy sör mellett beszelgetne ez a tarsasag errol a temaeol, már legalabb 15en beveetek volna a nagy pofadat a stilusod miatt. Viselkefesbol megbuktal, a te szavaiddal elve: leulhetsz, egyes...

hiheto 2011.09.11. 20:27:30

@fogash: Ugyan ezek a dolgok jutottak nekem is eszembe, ahogy a hozzászólásait olvastam.

Az ilyen embert a való életben vagy szájba verik, vagy csak simán kiröhögik :)

Rocko- 2011.09.11. 21:18:38

@fogash: @hiheto: vagy szóba se állnak vele.

PSD 2011.09.11. 21:51:24

@fogash: Veled nem, te "büdösbarom". És senki mással sem, aki folyamatosan a valóság ellentétét kántálja és még általános iskolai ismeretei sincsenek annyira sötét.
Nem kell nyilvánvaló ökörségeket állítani. Vagy ha mégis akkor nem kell csodálkozni ha valaki elküld érte a picsába.

YAN CHI 2011.09.11. 23:18:22

@PSD: Köszönöm a felvilágositást! Felvettem alapvető fizikai ismereteim közé, hogy az elektromos autó nem fejlődhet.
Azért kár érte, mert olyan szép elképzelés volt!

HugoHugo 2011.09.12. 10:07:27

Kéne ezekbe ilyen taposó pedál, akár mind a 4 ülőhelyhez, és mikor kifogyott a nafta, lehet pedálozni, mint a régi játékmoszkvicsnál, és egy lentkerekes megoldással töltenénk az akksit. Így a kútrendszert is hamarabb lehetne világszerte kiépíteni, hiszen fejletlenebb országokban nem kell feltétlen csúcstechnológiájú gyorstöltő állomásokat kiépíteni, elég ha 4 jókötésű szergej áll az út szélén egy táblával, és szükség esetén némi keményvalutáért telepedáloznák a verdát :D

Index Elek 2011.09.12. 17:46:41

@anti76:

Szerintem olyan 10 éven belül nem lesz elérhető áron tömegtermelésben olyan akksi ami nagyságrendileg nagyobb áramsűrűség mellett tudna nagyon durva töltési áramokat tolerálni. Tehát hogy mostani indító akksi méretű pakkban legyen annyi kraft hogy elmenjen 3-500 km körül a gépjármű.

A modellezésben komoly előrelépés volt ennyi idő alatt, a régi Ni-MH akksikból átváltott komoly árammal tölthető Li-Po akksikra a technika. De ne feledjük el hogy ami egy modellező repcsin/helin megengedett azért egy autógyárat rommá perelnének. Szóval tömegtermelésben szerintem még nem lesz ilyen mértékű előrelépés.

A 3. pontod nekem is tetszik. Az üzemanyagcella nem igényel annyira sok ritka fémet mint az akksik. Kicsi és zseniális hogy elvileg csak víz a melléktermék. A hidrogén bontása drága (most), de sok-sok szélerőművel annyira nem lenne rossz a helyzet. Tudom hogy a szélerőmű is vegyes áldás, beindítani gázturbinás mini erőművel szokták és a madárvédők vértolulásos agygörcsöt kapnak tőlük. Ahol én lakom ott a sirályok kikerülik, pedig a sirály valami rettentő buta állat.

Az Audi e-Tron modellre gondolok. Egy 250 köbcentis Wankel van benne, mint range extender. Hónapokkal a TC teszt előtt olvastam róla egy szaklapban, szerintem ez az egyedüli járható út a közeli jövőben. Ha valaki nagyon durva erőre és ugyanakkor jó takarékos üzemre is vágyik egy kocsiban, akkor várja meg a Volvo PHEV platformot. Most volt bemutató szűk szakmai körben, ez egy izgalmas dolog lesz. Combos dízel és combos elektromos rendszer. És nem Lexusos mini csomagtartó, hanem rendes kombi. Viszont értelmesen használva nagyon pici emisszió és fogyasztás is jár hozzá. Nem látszat hibrid, ez valóban jó móka lesz. Városban és autópályán is használható valódi családi autó.

Az angol kifejezéseket azért írtam, mert feltételeztem egyfajta szakmai érdeklődést ha már a topikba ír valaki és ez pedig sugalmazta hogy aki kommentel az ismeri ezeket. Nem modernkedni akartam vele. Van amikor számomra sokkal nyakaterketebb a magyar lefordított kifejezést alkalmazni, hiába ez az anyanyelvem.

Üdv!

PSD 2011.09.13. 00:34:29

@Index Elek: "A 3. pontod nekem is tetszik. Az üzemanyagcella nem igényel annyira sok ritka fémet mint az akksik."

Tényleg nem, viszont kell bele néhány millió forintnyi platina, ami köztudottan nemcsak hogy olcsó, hanem még ráadásul rengeteg is van belőle.

"A hidrogén bontása drága (most), de sok-sok szélerőművel annyira nem lenne rossz a helyzet."

Így van, sok-sok szélerőművel - amelyek még a mai villamosenergiaigény töredékét sem képesek fedezni, nem hogy irtózatosan drága lenne (ahogy most van), hanem még annál is ellehetetlenítően drága lenne, egy eleve 50%-os hatásfokú folyamatra elpazarolni az energiát.

Fasza dolgok tetszenek neked, a lényeg hogy legyen megfizethetetlenül drága mind a vas mind az üzemanyag. Ja és akkor a szállításról nem beszéltünk ami így az elkövetkező néhány milló évben megoldatlan marad, következésképpen töltő infrastuktúra sem lesz.

Egyéb jó ötlet?

anti76 2011.09.13. 02:28:24

@PSD: úgy könnyű mások gondolatmenetét fikázni, hogy Te lószart nem írsz le a sajátodból. Ja, hogy nincsennek ? Akkor megértem.
Te nem magyarázol semmit, mert már 10 éve magyarázod az "igazságot" a barmoknak.
Mi közöm hozzá, hogy mit (nem) csináltál az elmúlt 10 évben ? Olyan ez mintha pl. egy bíró azt mondaná, most nincs tárgyalás, mert már 10 éve ilyen barmok ügyét tárgyalom . Lehet hogy te vagy a barom erre nem gondoltál Világ Esze?

"Autós hallgatja a híreket, egyszercsak bemondják:
-Figyelem az M7-esen egy őrült szembe megy a forgalommal !
mire ő:
- Eegy ?? Mind !! "
:D megaLOL !!
Amiket meg emlegettél (persze ovatosan, címszavakban, mert lelked mélyén tudod, egy önálló gondolatod sincs), lítium-levegős, meg szilárdelektrolitos stb. akksi, egyáltalán nem akkora dolgok mint hiszed. A legtöbb ilyen témájú cikkben megemlítik azt is hogy még komoly anyagtudományi, meg műszaki fejlesztés kell, hogy igazán használható legyen. te leragadtál a főcímnél mi? Pl. "Akár 10szer nagyobb energiasűrűségű az ilyen-olyan akksi !!" El kell olvasni, a cikket is, meg megérteni, ha elsőre nem megy olvasd el még egyszer, nem szégyen ez, alsótagozatban velem is előfordult.

"Nem kisfiam, aki ért hozzá az nagyjából látja mi fog elterjedni milyen időtávon és milyen arányban, az ilyen hályogkovácsok meg te meg csak tolják ki a fejükből az egyik ökörséget a másik után."
Aha... és te lennél aki ért hozzá...
Hát eddig nem sok kézzelfoghatót hallottunk tőled. De itt a remek alkalom, fejtsd ki, hogy nagyjából mi fog elterjedni és milyen időtávon.
de úgyse fogod. Nem mersz írni egy önálló sort se. Csak másokat küldesz el a picsába. Még azt is szarul csinálod.
Még azt se merted leírni milyen és hány napelemed van ! Ja, hogy nincs is? Akkor ne hazudozz !

Engedj meg egy személyes kérdést a végére:
Neked kiutaltak egy nővérkét, ott, az elmegyógyintézetben, aki bepötyögi "mélyenszántó" gondolataidat ? Mert nehéz elhinni, hogy leveszik rólad a kényszerzubbonyt.

anti76 2011.09.13. 02:55:29

@PSD: mért mérsz különböző mércével ??
Az általad felsorolt akksik is igen korai stádiumban vannak, mintahogy az üzemanyagcella is, gyakorlatilag csak ezt a platina-problémát kell megoldani, mégis a Te általad favorizált dolgokról a pozitív eredményeket felnagyítod, a hátrányokat, akadályokat meg ignorálod.

-Ki a fasz beszélt, itt a MAI igényről, meg ilyenekről ? LOL
-az 50% os hatásfokot, ugye nem az üzemanyagcellára értetted? LOL
-millió évekig megoldhatatlan a hidrogén szállítása ? LOL
-üzemanyagtöltő infrastruktura már most is van, ha nem tünt volna fel . LOL

Giga-mega-maxi-über- LOL :DDD

Dől belőled a hülyeség, nem csoda, hogy a zártosztályon kötöttél ki.

anti76 2011.09.13. 03:21:45

@Index Elek: oké, abban egyetértünk, hogy a hibrid lesz a közeljövőben az irány, esetleg a kis lökettérfogatú turbós benzinesek.

Nem tudtam, hogy ezek angol szakkifejezések. Legalábbis nagyon nem annak hangzanak.

ui.: de miért range extender a főmotor ????

anti76 2011.09.13. 03:37:11

@PSD: "belsőégésű motoros jármű esetén ugyanígy számolva azok hatótávolsága NULLA! (behúzod a kéziféket, üresbe teszed, padlógázt nyomsz, és megvárod míg vagy felrobban az a szar vagy kifogy az üzemanyag)."

Miért a villanyautót ha üresbe teszik nem NULLA a hatótávolsága ?? Hogy te mekkora ökör vagy !!

És mond csak a homloklebeny műtétedet állta a TB, vagy fizetős volt ?

Bravooo 2011.09.13. 03:59:33

@PSD:
LOL
Akkor nyilván a Teslánál hazudnak, vagy tévednek. De bizonyára te jobban tudod a Teslánál, hogy milyen körülmények között mekkora hatótávra lehet számítani.
"Ehhez képest az 55 mérföld (vagy bármilyen más távolság) végtelenszer több."
Hja, persze, sőt, ezen az elven ha a villanyautóval hátramenetben közlekedsz, akkor gyakorlatilag minél előrébb vagy, annál több áram lesz az akksiban. Szóval lesz egy házi erőmőved. :D
Szánalmas...

Bravooo 2011.09.13. 04:40:49

@PSD:
Azért a lítium-titanát akkumulátor terén nagy előny, hogy létező, piacképes technológia (Pl. Toshiba SCIB), nem csak papíron, számítógépes szimuláción, meg laboratóriumban létezik.
Hja, "befosnék" a lítium levegő akkumulátortól, főleg ha arra a néhány tucat töltési ciklusra gondolok... havonta dobhatnám ki az akksit. :)
Ugyanez igaz a lítium-kén akksira (40-50 ciklus). És akkor ott van még rövidzárlat veszélye is. Meg az energia lassú felszabadítása, stb.
"Néhány a jövő nagy ígéretei közül:
- litium-kén
- szén nanocsövek alkalmazása az elektródoknál
- szilárd elektrolitos akkumulátorok
- litium-levegő"
Ígérni a politikusok szoktak, ezeknél az akksiknál (ahogy sok minden másnál is) látványos számokat lobogtatnak, aztán a piaci bevezetésre már sokkal józanabb (és kiábrándítóbb) eredményeket kapunk.
Amúgy ezek a technológiák jelenleg kb. olyan szinten vannak, mint a fúziós reaktorok: csodás eredménnyel kecsegtetnek, kísérleteznek velük, csak még használhatatlanok, és ki tudja mikor sikerül használhatóvá, hatékonnyá, gazdaságossá és megfizethetővé tenni őket. Lehet hogy 5 év, lehet hogy 10 év, lehet hogy soha.
Szóval ne lógasd a bilibe a kezed, maradjunk a jelenleg is létező technológiáknál. Mert jelenleg 2011-et írunk, az általad említett akksi technológiák per pillanat csak parasztvakításra jók.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.09.13. 19:39:11

@Bravooo:
Én minimum 5 éve hallottam ezekről hvg.hu/Tudomany/20110913_zseles_elem#utm_source=hirlista&utm_medium=aggregator&utm_campaign=hvg a zselés aksikról. Rokkantak kerekesszékeibe szerelték.
Ehhez képest a hvg úgy beszél, mintha újdonság lenne.

Index Elek 2011.09.13. 21:29:48

@anti76:

A range extender alatt én azt értem, hogy alapvetően elektromos meghajtású az autó (tehát minimum 100 km-t meg tud tenni akksiról), de ha lemerülne akkor egy stabil motor (belsőégésű) fel tudja tölteni. Tehát soros hibrid, ha úgy tetszik.

A Volvo PHEV (plug-in hybrid) esetében a fő meghajtás még dízel, de elég sokat (kábé 50 km) meg tud tenni tisztán elektromosan is. Persze telitalpas gázra bekapcsol a dízel, hiába nyomtad meg a Pure gombot. A biztonság miatt kell legyen erő egy váratlan eseményre.

Nekem "elektromos" autók közül a kis Audi e-Tron és a Volvo PHEV tetszik. A Toyota féle vonal valahogy nagyon nem jön be, a Lexusos meg még annál is kevésbbé.

anti76 2011.09.13. 22:25:06

@Index Elek: őőő.. na várj...

Most egy belsőégésű motorral azért simán el lehet menni 6-700 km-t egy elektromos hajtással meg 50et, legalábbis én ezt olvastam erről az Audiról.
A dízelverziónál 50 km-t mondtak 60km/h-val, egy másik cikkben 42 kilowattóra energiát tárolnak az akksik, ami a cikkíró szerint 248 km hatótávra elég... Na, ezt már azért eléggé tamáskodva olvastam, de még az is a harmada a belsőégésű hatótávának.

Oké, értem én, hogy sokkal kevesebbet fogyaszt így a kocsi, de ez a belsőégésű motor hatótávát növeli meg nem?

Amúgy tényleg pöpec kis gép ez az Audi :)
mi is ez a soros hybrid? hogy nagyságrendileg 100 km-enként -gyakorlatilag csak akkutültésre- indítják be a belsőégésűt, jól értem?
Ez olyan nagy etvasz? nem lehet megcsinálni bármelyik hibriddel, aminek van legalább egy 30-40 kW-os elektromotorja?

PSD 2011.09.14. 14:48:10

@YAN CHI: Semmi ilyesmit nem mondtam, a fizika egyesed mellé beírhatsz egy olvasás karót is.

PSD 2011.09.14. 15:14:01

@anti76: Ha szerinted én semmit sem írtam le eddig a saját gondolatmenetemből akkor az csak megerősíti azt a tényt, hogy olyan hülye vagy hogy se olvasni se szöveget értelmezni nem tudsz.

"Mi közöm hozzá, hogy mit (nem) csináltál az elmúlt 10 évben ?"

Az elmúlt 10 év tökéletesen engem igazolt és nem az olyan húgyagyú barmokat mint te akikből több tucat is ugyanazokat a faszságokat hadarta mint te. Azóta kussolnak, mert rájöttek mekkora állatok voltak, neked viszont még nem sikerült ezt a szintet elérni, könnyen lehet soha nem is fog sikerülni, és ilyen hülyén fognak elhantolni 2 robot közé, akiknek persze a vezérlőprogramjaikat is elbasztad. LOL! :)

"A legtöbb ilyen témájú cikkben megemlítik azt is hogy még komoly anyagtudományi, meg műszaki fejlesztés kell, hogy igazán használható legyen."

Ki állította az ellenkezőjét ökör? Ja bocs, persze, nem tudsz olvasni. Egyes.

"De itt a remek alkalom, fejtsd ki, hogy nagyjából mi fog elterjedni és milyen időtávon."

Hülye paraszt, már leírtam. Ja bocs, persze, nem tudsz olvasni. Egyes.

"üzemanyagtöltő infrastruktura már most is van, ha nem tünt volna fel "

Nem, egyáltalán nem tűnt fel hülyegyerek. De semmi gond, akkor menj és tankolj hidrogént és járj azzal. Az OPNI-ban ez úgysem gond, bármit csinálhatsz amit csak elképzelsz. LOL! :)

"Miért a villanyautót ha üresbe teszik nem NULLA a hatótávolsága ?? "

Ki beszélt itt hatótávolságról gyengeelméjűkém? Ja bocs, persze, nem tudsz olvasni. Leülhetsz, ismét elégtelen.

PSD 2011.09.14. 15:28:32

@Bravooo: Nem én tudom jobban, hanem a Tesla tudja jobban. Ha vetted volna a fáradtságot és elolvasod valamint megérted amit írok akkor láttad volna hogy a tesla oldaláról tettem be egy hivatkozást.
Ha a villanyautóval hátramenetben közlekedsz akkor csak abban az esetben lesz több töltés az akksiban ha lefelé leejt az út. Egyébként a távolság mióta vektoriális mennyiség te nagyon szánalmas?

PSD 2011.09.14. 15:36:35

@Bravooo: A lítium titanát hiába létezik, ha az energiasűrűsége olyan alacsony, hogy eddig nem volt versenyképes jármű hajtására. A Toshiba még csak tervezi, hogy egy olyan változat fejlesztésével végez, ami ezt a kritériumot is teljesíti, úgyhogy hülyeséget mondtál, mert ami a piacon van az nem az amit te eddig hittél.

"Amúgy ezek a technológiák jelenleg kb. olyan szinten vannak, mint a fúziós reaktorok"

Szó sincs ilyesmiről. Mindegyikből már néhány éve létezik prototípus, nem csak elméleti koncepcióról van szó. A kereskedelmi változat megjelenéséig valóban még hosszú az út (de nem 20-30 év mint a fúziós reaktornál), de ez írtam le először is, csak el kellett volna olvasni, de az nem ment.

fogash 2011.09.14. 16:12:23

@anti76: "mi is ez a soros hybrid? hogy nagyságrendileg 100 km-enként -gyakorlatilag csak akkutültésre- indítják be a belsőégésűt, jól értem?
Ez olyan nagy etvasz? nem lehet megcsinálni bármelyik hibriddel, aminek van legalább egy 30-40 kW-os elektromotorja?"

A prius és társai párhuzamos hibridek, mert a villanymotor és a benzinmotor egyaránt tudja a kerekeket hajtani, egymással párhuzamosan, vagy egymástól függetlenül is.

A soros hibridben a kerekeket CSAK a villanymotor hajtja, a villanymotorhoz szükséges áramot termeli meg egy belsőégésű motor.

A különbség ott van, hogy a soros hibridben a villanyhajtást a maximális teljesítményre és sebességre kell méretezni, mert az autó kerekét CSAK ez hajtja. Ebben az megoldásban a jármű menettulajdonságai szempontjából teljesen irreleváns, hogy a (z akkutöltésre való) benzinmotor hány LE. A max. sebességet és gyorsulást is a vllanymotor hozza, de ha az aksi lemerül (ez lehet 10, vagy 100km, stílustól függ), akkor indul a benzinmotor, hogy áramot termeljen.

A párhuzamos hibridekben meg van egy villanymotor, ami kis teljesítmény-igény esetén (kis sebesség, finom gyorsítás) önállóan mozgatja a kocsit, de nagyobb igénynél jön a benzines "nagytesó" és mechanikusan "megtolja" a villanyhajtást. (ráteker a főtengelyre).

PSD 2011.09.14. 16:32:07

@anti76: "mi is ez a soros hybrid?"

LOL! Alapvető fogalmakat még csak most találgat a szerencsétlenje, de azért leáll viatkozni.

Bravooo 2011.09.14. 22:07:58

@PSD:
Pontosan, a Tesla tudja jobban. Ki is számolták, hogy mennyi lenne a hatótáv a tesztpályán a megadott feltételek mellett. Így jött ki az 55 mérföld.
Az, hogy te ennek nem hiszel, az jól ábrázolja az elvakultságod. És lobogtatsz egy diagramot, ami nagyjából a wc papír hasznosságával bír, tekintve hogy a hatótáv nagyon sok külső tényező függvénye (elektromos autónál pl. a hőmérsékleté is), szóval nem lehet azt pusztán két dimenzióban ábrázolni.

Bravooo 2011.09.14. 22:18:13

@PSD:
"az energiasűrűsége olyan alacsony, hogy eddig nem volt versenyképes jármű hajtására"
Á, nem képes jármű hajtására:
www.automotiveworld.com/news/components/87727-japan-mmc-chooses-toshiba-scib-for-i-miev/
:D
"A kereskedelmi változat megjelenéséig valóban még hosszú az út (de nem 20-30 év mint a fúziós reaktornál)"
A fúziós reaktoroknál már 50 éve 20-30 év kell a bevezetéséig... de ez már elég off.
"Ha a villanyautóval hátramenetben közlekedsz akkor csak abban az esetben lesz több töltés az akksiban ha lefelé leejt az út."
Javaslom hogy vedd le a polcról az Idegen szavak és kifejezések szótárát és keresd ki az "irónia" szót. Segítek: az i betűnél lesz. :D

Index Elek 2011.09.15. 19:03:56

@anti76:

Én a Totalcar által is tesztelt A1-es méretű kis Audiról beszéltem, ami nagy kapacitású akksit tartalmaz, mellette pedig csak töltésre (tehát nem hajtja a kereket) van egy kis 250 ccm-es Wankel. Ez tölt ha kell.

A tipikus párhuzamos hibridekben annyira kis csirke akksi van, hogy adott esetben 2-3 km-t sem tud megtenni tisztán elektromosan. Ezek arra jók, hogy amikor a kocsit meg kell lendíteni álló helyzetből akkor elindítja, ezáltal drámaian lecsökken az emisszió. Valamint dugóban állva lehet araszolgatni, mert a belsőégésű motort lelövi a rendszer. Tolatásnál (parkolás) is csak az elektromos megy, ha a feltételek teljesülnek.

Vannak különféle fokú hibridek, a Lexus SUV-ok kaptak jó nagy akksit, amivel többet is meg lehet tenni, de ott is nagyon hamar bekapcsol a benzines V6. A belsőégésű motor vagy akkor kapcsol be, ha vészhelyzetet feltételez a kocsi (padlógáz) vagy tölteni kell. Az akksimenedzsment ugyanis köteles az akksit töltve tartani, különben károsodik hosszabb lemerült állásban.

A soros hibrid olyan mint a dízel mozdony.

Az elektromotor nem definiálja a hatótávot, azt az akksicsomag kapacitása határolja be. Egy bika elektromos motor nagyot gyorsíthat, de ha kicsi az akksipakk akkor hamar be kell indítani a belsőégésű motort. Párhuzamos hibrid esetében ez hajtja a kereket és mellette akksit is tölt.

Üdv!

Index Elek 2011.09.15. 19:11:24

@PSD:

Nekem csak józan paraszti eszem van, de egy több mint 100 kg-os akksi pakkban több ritkafémet vizionálok mint egy aktatáska méretű üzemanyagcellában. A sok-sok savat és egyéb nyalánkságot nem is tekintve. Kisebb rosszként tekintek rá legalábbis.

A szélerőmű szerintem igenis alternatíva. Nem az egyedüli, van több megújuló erőforrás. Jobb mint szenet égetni vagy olajat.

Ezeknél a „világmegváltó jövővízionáló” kérdéseknél nem az a jobb, ha az ember feltérképezi a lehetőségeket minthogy eleve elvet minden ötletet? Amolyan brainstorming. Minden addig drága ameddig el nem terjed. A 90-es években amikor bejelentették a HD-felbontást akkor mennyibe került egy ekkora felbontású készülék? Most a mobilom felvesz és lejátszik ilyen felbontásban, ráadásul nem is csúcs készülék, céges előfizuhoz kaptam. Minden relatív. Ameddig nem terjed el a technika addig adott esetben sci-fi lehet sokak szemében.

YAN CHI 2011.09.16. 00:35:13

@PSD: Hát jó, én beirom. Elfér még egy, de ha fejlődhet akkor a hatótávolsága (vagy nevezd ahogy neked jólesik) is nőhet. Akkó pedig csak elképzelhető hogy egy töltéssel problémamentesen elmenjen egy Budapest Siófok távolságot.

Index Elek 2011.09.16. 16:53:41

Ezen az oldalon van link az elektromos C30-ra és a PHEV V60-ra.

www.volvocars.com/se/explore/Pages/drive.aspx

Az Audi e-Tron pedig itt van.

totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/11/14/az_audi_uj_wankele_es_sokan_masok/2/#szoveg

Érdemes olvasgatni, ezek közül az elektromos C30 már fut. A PHEV pedig jön hamarosan. Szériában. Nem koncepció, nem tanulmány, nem ígéret.

Üdv!

PSD 2011.09.19. 17:26:36

@Bravooo: Hülyegyerek, akkor ha a Tesla oldalán több éve szereplő eleméleti görbe a wc papír hasznosságával bír, akkor az áltaéad benyökögött állítólagos számolás aminek sehol nyoma sincs, az minek a hasznosságával bír, a kanális aljáéval? És persz az 55 mérföldet nem befolyásolja a hőmérséklet minden mást igen. LOL!
Leülhetsz, egyes.

PSD 2011.09.19. 17:30:48

@Index Elek: "A soros hibrid olyan mint a dízel mozdony."

LOL! Ehelyett azt is mondhattad volna, hogy a soros hibrid olyan mint a töltöttkáposzta, semmivel sem mondtál volna kisebb hülyeséget.
Az nyilvánvaló, hogy fogalamad sincs arról mi az hogy soros hibrid, de valószínűleg arról sem, hogy mi az hogy hibrid.

"Párhuzamos hibrid esetében ez hajtja a kereket és mellette akksit is tölt."

LOL! :) Mondom én, gőződ sincs a hibridség lényegéről.

PSD 2011.09.19. 17:40:58

@Index Elek: "Nekem csak józan paraszti eszem van..."

Ebből a józant és az észt nyugodtan lehúzhatod. A seggenből előrántott 100 kg-os akkumulátor jól mutataja ezt, csak úgy mint a "sok-sok sav és egyéb nyalánkság" amik csak a Te fejedben léteznek, a mai meghajtóakkumulátorokban még véletlenül sem. Egy ugyanolyan teljesítményű akkumuláror és hidrogénes üzemanyagcella ára között jelenleg több mint 1 nagyságrend különbség van, és nem, nem az üzemanyagcella az olcsóbb. Ha neked ez a kisebb rossz, akkor nagyon nagy bajok vannak.

A szélerőmű alternatíva, csak nem víz bontására. Arra csak azok az elmeháborodottak használnák, akiknek tetszik a negyed-ötöd akkora hatásfok a villamosenergia közvetlen felhasználásához képest, valamit kellemesnek találják a hidrogén tárolásának megoldatlanságát.

A brainstorming már 45 évvel ezelőtt megvolt, réges régen nem itt tartunk. Ilyen erővel bedobhatnád a Münchausen báró ötletét is, mindenki a saját hajánál fogva húzza magát, olcsó, is hatékony is és mindig kéznél van. Ennek ellenére hülyének fognak nézni.

PSD 2011.09.19. 17:42:02

@YAN CHI: A Budapest-Siófok távot a mai elektromos autók is röhögve megteszik 1 töltéssel, nem tudom miről beszélsz.

Bravooo 2011.09.19. 18:29:52

@PSD:
"the figure of 55 miles came not from our heads, but from Tesla’s boffins in California. They looked at the data from that car and calculated that, driven hard on our track, it would have a range of 55 miles."
transmission.blogs.topgear.com/2011/04/02/tesla-vs-top-gear-andy-wilman-on-our-current-legal-action/
Azt hiszem erre mondják hogy Epic Fail. :D
De azért te csak tartsd az ebet a karóhoz "hülyegyerek".

PSD 2011.09.20. 13:42:58

@Bravooo: Aztaqrva, te nagyon "okos" lehetsz ám! B+ a fosgear blogján leírják hogy ez az adat a Teslatól jött tehát akkor az tuti úgy van? Érdekes módon pont a fosgear állította be a saját műsorában, hogy a Tesla lemerült úgy kellett betolni, meghogy a hidrogén a jövő hiszen abból sok van LOL! :)))) és még milliárdnyi végtelen faszságot amiről egytől egyik kiderült hogy úgy hazugság ahogy van.
Értelmes ember a fosgeart nem hogy nem tartja mértékadó forrásnak hanem nem is foglalkozik ilyen szeméttel. Természetesen Te nem tartozol ezek közé, te a m'sik csapatba tartozol aki áhitattal telve nyeli azt a sok trágyát ami onnan jön. Egészségedre! :)

Index Elek 2011.09.26. 19:50:10

@PSD:

Végigolvastam a kommenteket és elborzadtam azon a primitívségen ami PSD kolléga irányából árad.

PSD, elárulnád, hogy mivel foglalkozol hogy ilyen arroganciával osztod ki az embereket? És mivel tudnád alátámasztani azt a mérhetetlen magabiztosságot amit mindezt teszed?

Mert sima trágárságot bárki tud válaszként adni. Konkrétum irányodból nem érkezett, sértés annál több. Valahogy nem áll össze a kép hogy mi alapján van ekkora arc a nick mögött.

Ha nem jön valós válasz a kérdésekre akkor további kommunikációt beszüntetem irányodban.

PSD 2011.09.28. 10:30:55

@Index Elek: Én pont ugyanígy borzadtam el azoktól az egetverő baromságoktól amiket te és még néhányan ide behánytatok. Elképesztő, hogy 2011-ben még ilyen sötét emberek legyenek, akik ráadásul arcizom rándulás nélkül terjesztik az ökörségeiket, és nem is értik, hogy ezzel mi a probléma.
Ez kb. olyan szintű cucc amit nyomtok, mintha egy kismamákkal foglalkozó oldalon, valaki nagy pofával elkezdené ecsetelni, hogy márpedig a gyereket a gólya hozza.
Ha az én hozzászólásaimban semmilyen konkrétumot nem találtál, akkor nem csak hogy hülye vagy, de olvasni sem tudsz (mondjuk ez a kettő általában kéz a kézben jár :)

Index Elek 2011.09.28. 19:40:46

@PSD: akkor te ennyi voltál. A homályos böfögésed minősít is.
süti beállítások módosítása