Hol járunk vajon, a Csomolungmán?

  2011. június 21. - Csikós Zsolt Címkék: tura torpedo

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

 

Iszonyat versenyt nyomtak végig, de sosem tudták túllépni a megengedett sebességet. La dolce vita!

Hegyek, nagy hegyek, még annál is súlyosabb hegyek – el se hiszem, hogy itt, Kelet-Ausztriában, még messze az Alpoktól ennyi legyen a dög meredek emelkedő. Hiszen jártam már errefelé számtalan alkalommal, igaz, motorral, és ez emlékeimben a boldog, lankás, levezető szakasz, ugye, Kalte Kuchltől kelet-, északkeletnek. Most fejből mondom az égtájakat, ha nem pont arra megyünk, amerre állítom, az azért van, mert nem tudom ellenőrizni. A reggel vett osztrák mobilneten ugyanis az esti poszt videója töltődik éppen, nincs itt hely holmi internetes barangolásra.

 

Naja, még az én vén csotrogány kétkerekűimnek is végtelenszer jobb a lóerő/kilogramm aránya, mint ezeknek az öreg Opeleknek, hiszen utóbbiaknál legalább negyven kilót mozgat egy paci, viszont még a 35 éves Kawámnál is csak talán a tizedét. Komótos, uras kilométermajszolás ez, amikor átülök néha vezetni az Insigniába, olyan az innen nézve, mintha valami Chaplin-filmet vetítenének éppen. Csakhogy ezek az autók már Charlie idején is vénséges vének voltak, legalább 15 évesek. Pedig én azokra a filmekre úgy gondoltam eddig, hogy a kockáikon rögzítették az autózás igazi hőskorát. Minden relatív, ezt ezen az úton sokadszorra is megértettem.

DSC 1628

Reggel ideális százévesautózós időben kezdtük a túrát – enyhén borult ég, kellemes 15-20 fok, alig valami szél, a motorok vén protkóikkal csak úgy harapták a levegőt. Miután a Torpedóra visszakerült az előző nap leesett, réz Opel-felirat, én Sopronból előrementem a veterános csapattal Keller Lacival, Pistáék hátramaradtak az Insigniával feltölteni a reggeli posztot (remélem, jót röhögtek, amíg készült, mi nagyon is), mert akkor még nem volt mobilnetünk, viszont a szállónál még működött a wifi.

Ausztriába simán bejutottunk, a magyar határőr nagy vigyorral integetett, osztrákot nem láttunk. Két komoly változás: az utak simábbak, és a motorosok errefelé nem integetnek, egyáltalán. A magyarok mind intettek, mintha két keréken mennénk. Ausztria-Magyarország 1:1.

DSC 1715

Jócskán benn voltunk már a labancoknál, amikor zavarni kezdett, hogy még mindig nem láttunk új magyar rendszámos autót a nyomunkban, kicsit talán azért is, mert az összes iratom Pistáékkal maradt. Nem értettem, miért nem érnek utol. Valahol Pottenstein után meg is álltunk vagy negyedórára, annyi idő elteltével fogott be bennünket a szörnyűséges lóerőktől duzzadó újautós csapat. Mivel sík úton az öreg Opelek is tolják az ötvenöt-hatvanat (néha még többet is), ezért városban nincs lényegi különbség a tempók között, ha pedig sűrűn jönnek a települések, alig lehet hozni pár száz métert a modern gépekkel. Mire megjöttek, persze kisütött a nap, dögmeleg lett, mondhatni, kánikula.

Ebben a harminc fokot közelítő hőségben értük el a korábban már említett hegyeket. Amelyek sokkal meredekebbek, mint otthon szinte bármi. Amíg negyedikben lehet maradni, az Opelek jól bírják az emelkedőt, 45-48-at visznek ott is, de mihelyt megütünk valami közepes kaptatót, máris jön a harmadik, röviddel később a második, és máris csak 20-25-tel battyogunk. Igazán durva emelkedőn pedig az egyetlen lehetőség az egyes, ami 12-14 km/h-t jelent – na, az tényleg vicces. Iszonyatos sorok torlódnak fel mögöttünk, és mivel elég nagy a konvojunk, lehúzódni is csak ritkán tudunk, hogy elengedjük a tömeget, mert közepes hosszúságú parkolóban kint ragad a menet vége az úton. A teherautós pedig itt is ingerült, neki dóga van.

Van, hogy tíz-tizenöt percen át gyötörjük így az Opeleket, fel a hegynek, de a nagy meleg ellenére vízforralási szándéknak a legkisebb jelét nem adták. Pedig ez nemcsak az öreg, de olykor még fiatalabb autóknál is sokszor probléma.

Szürreális látvány a két évezred találkozása

Ma megint tankoltunk, és ilyenkor az ember pillanatra belelát az ősautózás megkapó velejáróiba. Például, ha elég meleg van, mindkét kocsiból ömleni kezd a benzin a karburátornál, mert a tank annyira jól zár, hogy a nyomás előretol vagy két litert belőle, azt meg nem bírja valami jól a tűszelep, ezért átereszt. Az én olvasatomban: meleg, ömlő benzin, ősöreg szikragyújtás, benzinkút nem a legjobb kombináció a túlélésre.

Megtudtam azt is, hogy ezeken a motorokon nincsen légszűrő. Oldalt, lentről szívják a levegőt, és csak egy sűrű fémháló van a szívócsövükön, hogy legalább az avar és a katicabogár ne akadjon a torkukon. Azt is tudom már, hogy a lábfék a kardánra hat (azaz ezt tudtam korábban is), és ott egy sima dobfék van (na ezt nem). Amikor hirtelen meg kell állni, Laci azért mindig inkább a kéziféket húzza – mondja, nemcsak jobban fog, de nem is dobál.

Kisapáti Jóska is mesélt egy keveset az autójáról: az út előtt (de már a múlt heti tesztelés után) derült ki, hogy a diffi egyik csapágya törött. Az eredeti. Igen, az 1912-es. Mondta – az autóban eddig még az összes csapágy a sajátja volt, minden kerék, a kormánytengely, a váltó, a diffi 1912-óta ugyanazokkal az alkatrészekkel futott. Na, ez a nem semmi. Most már van benne egy XXI. századi alkatrész, ami fájdalmas ugyan, de szükséges volt a csere. De a diffi kerekei, amiket most láttam először, mintha újak lennének – tette hozzá.

Volt egy pont, ahol a nagy forgalomban alaposan kettészakadt a csapat, ráadásul a varrás mentén, tehát egyik öreg Opel erre, a másik nagy lemaradással arra. Mi Kisapáti Jóskáék Puppchenje után mentünk, de volt ott valami kavar az itinerolvasással, Tehát inkább előrementünk, és GPS-es felvezetőt játszottunk.

DSC 1773

Ybbs után, a zsiliprendszer átszelését követően állt össze újra a csapat. Keller Laci épp a padlót szedte ki az autójából (néhány egymáshoz rögzített, feketére festett deszkát képzeljenek el), mert reggel óta zavarja valami zörgés a váltóban. Negyedikben nincs, a többi fokozatban van. Miért nem mész mindenhol negyedikben? - kérdezte erre Kisapáti Jóska – nem bírja a motor? Hehe.

Kisapátiék autójával is akadt súlyos műszaki probléma – az egyik emelkedőn lecsavarodott a kormányt rögzítő kupakos anya, és a lába közt a padlóra esett. Súlyos probléma, ugye nem. Lol.

Háromnapnyi zamatos túra ígéretével előttünk, azt mondom: ne is legyen ennél több.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr533003790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Suttora 2011.06.21. 19:28:32

Csak így tovább! :-)

Caldera75 2011.06.21. 19:57:54

Bámulatosan bírják ezek az öreg vasak. Csak így tovább :)

fulcrumakos 2011.06.21. 20:23:13

Sziasztok!

További sok sikert a túrához!
Szerdai tervet lehet tudni már? (Délután megyek haza Németországból, ha tehetem mindenképpen szeretném megnézni a konvojt szembejövet)

dr.oid 2011.06.21. 20:31:39

Vöröslik a látóhatár,
poroszkál a két vén batár,
mindegyiket jól meghajtja,
motorizált szittya-falka,
vénséges vén karbidlámpák,
nem értik e hosszú vágtát,
láttak ők már épp eleget,
békét, háborút, hegyeket,
átkozott legyen fajtátok,
nyöszörgik ódon csapágyok...

Mert bal lábbal rúg most oda,
Zordon Svédhon Kopasz Ura,
ösztökéli a vén gépet,
hurcolván két fehérnépet,
s más vadarcú hódítókat,
kik egykedvűen utat rónak,
egy csapatba tömörülve,
sújtanak le Laboncföldre.

Hanem itten nincs megállás,
átmeneti csak a szállás,
mert a cél nem osztrák hona,
hanem alemannok otthona...

Halad a hódító menet,
fújtatnak az ős-hengerek,
monoton róják az utat,
olykor-olykor látnak kutat,
hol gépszomjuk csillapítják,
ősz üstökű szilaj gazdák.

Midőn a nap párszor lemegy,
s elég sok-sok hajtóelegy,
visszatérnek azon helyre,
hol ifjúságukat meglelve,
egykor szorgos munkáskezek,
leheltek beléjük életet...

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2011.06.21. 20:44:42

@dr.oid: Ezeket nem akarod kiadni? Lenne rá vevő :)

Hajrá kopaszok, jók ezek a posztok!

De ha holnap is lesz valami 18+, akkor azon inkább fiatal nők legyenek :)

2011.06.21. 20:45:25

Én még nem mondtam, úgyhogy majd most: hajrá lányok, fiúk, vasak!

dr.oid: hatalmas vagy;)

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2011.06.21. 21:03:58

anélkül hogy bárkit is megbántanék, azért ez mennyivel élvezhetőbb mint az ommm-féle beszámolók ;)

phaidros 2011.06.21. 21:14:49

Érdekes, hogy én a Szentendrein kifelé láttalak menni benneteket valamelyik nap. Csodálkoztam is, hogy Ausztria nem arra van...

phaidros 2011.06.21. 21:24:36

@phaidros: na megtaláltam a magyarázatot. :)

Luk Szájpóker 2011.06.21. 21:32:14

@dr.oid: le a kalappal, jó volt.
Szép estét!!

Ivanits · www.insigniaclub.hu 2011.06.21. 21:33:45

Csak jó idő legyen amíg odaértek.
Hajra!

Lious Hott 2011.06.21. 21:35:54

dr.oid,mit sem változott Domsjö óta!
A "százévesautózós idő" az odabas!Ma itt is ilyen volt,ki is használtam a Torpedo egyik ükükükükük- unokájával!:)

ommm 2011.06.21. 21:46:31

@dr.oid: Ez ismét egy mestermű! Köszönjük!

ommm 2011.06.21. 21:47:41

@kipe: Ezért írja az esti, nyugodalmasakat Csik.

ommm 2011.06.21. 21:50:27

Holnapi szakasz:

Katsdorf – Linz – Ottensheim – Hartkirchen – Engelhartszell – Kasten – Passau – Vilshofen an der Donau – Osterhofen – Plattling – Straubing - Donaustauf

ommm 2011.06.21. 22:00:33

Bocsi, Ottensheimnél kezdünk.

Magyar[HUN] 2011.06.21. 22:09:49

Hiába az Opel,az Opel :) Sok sikert holnapra is,bár ahogy látom az autók röhögve teljesítik az utazást :)

gsanyi 2011.06.21. 22:52:39

Nyomjátok ezerrel! :)
Sok sikert

RRSS2 2011.06.21. 23:10:34

Ez jó mulatság, férfi munka volt :) Kell egy ilyen korú autó nincs mese :p Jó nyálazni a képeket, micsoda míves kidolgozás mindenhol, tegnap nem volt rá sok idő, de ezek a formák meg lettek rajzolva kézzel, szívvel, lélekkel ;)Órákig tudom bámulni...

P12_dCi 2011.06.21. 23:16:02

Meglehet ennek a lassú csorgásnak a varázsa. Jó utat, fiúk.

Én meg közben azt számolgatom, hogy a 3137km-re lévő nyaralási úticélt egy alvással, vagy kettővel abszolváljam. :D

RRSS2 2011.06.21. 23:23:57

@P12_dCi: Hát a lassú csorgásról jut eszembe, épp ma gondoltam rá, hogy mikor tréleren hoztuk haza az autóm Németből én a teher mögött cammogtam 80nal. Hát mit mondjak, a tököm ki volt. Szerintem a Torpedoba élvezet lehet cammogni, de az Insigniába halál unalmas. Talán az vigasztalja az ember hogy ilyen autókat mozizhat maga előtt, mögött.

kawa550 2011.06.21. 23:26:57

dr.oid for president! Ez k@rta nagy volt ecsém! :)))))))))))))

Linda Pass 2011.06.21. 23:30:36

@ommm: Kell ezeknél ólomadalékot is locsolni a tankba, vagy pures bleifrei?

ommm 2011.06.21. 23:37:13

@Linda Pass: Valójában nem tudni. A két szaki ugyan lötyögtet valamit, de ma, mikor rákérdeztem, azt mondták, hogy inkább placebo, mert szerintük nem oszt, nem szoroz.

ommm 2011.06.21. 23:40:33

@RRSS2: Nem mi vagyunk ám midnig elöl. Egyrészt tudnak menni ők itiner szerint gond nélkül, maguktól is, aztán néha (általában városban, vagy a cél előtt) beállunk eléjük vagy mi, vagy a másik kísérőautó, csak hogy ne kelljen még a papírokat is lesniük.

Mi folyamatosan körözünk, hol előrerohanunk, hogy forgassunk-fotózzunk, vagy éppen mögöttük cammogunk, képezzük a városokat, a tájat, gyönyörű helyeken mentünk ma is, ilyen csodás búzaföldek csak valahol Kanadában lehetnek, mint itt. És a levegő... na azt harapni lehet.

Linda Pass 2011.06.21. 23:46:19

@ommm: Politikailag jól jöhet, ha a gyáriaktól megkérdezitek :)

coord 2011.06.21. 23:49:08

@ommm: Álommelótok van srácok, azt ugye tudjátok :-)

Bambano 2011.06.21. 23:58:30

@coord: kaptak benzint, autót, csajt, pelenkát, kimenőt, mi hiányozhat még? :P

Linda Pass 2011.06.22. 00:02:01

...úgy értem, olyanokat, amik nincsenek így elrontva :)

killercsiga 2011.06.22. 00:06:16

@coord:
"az autós újságíró az élet császára"
és tényleg!

Bambano 2011.06.22. 00:20:33

@Linda Pass: pár perc alatt netről letölthető cuccal meg egy kis szerver hekkeléssel egész jó nyomkövetőt faragtam magamnak.

kár, hogy nem vittek magukkal valami ilyesmit, milyen kirájos lenne...:)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.06.22. 01:09:41

@dr.oid: Doktor Oid, nagyon komolyan nyomod.Korunk Glázser Bozsója veszett el benned... XD

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.06.22. 08:21:26

Nagyon zsír, csak így tovább :)

ifrance 2011.06.22. 08:34:19

@dr.oid: zseni vagy, nincs mese. :)
gratula a két öreg vasnak, tiszteletreméltó, ahogy teljesítik a túrát. arról lehet tudni valamit, hogy kb. hány km van bennük (gondolom műszerek nélkül inkább csak becsülni lehet...)

vladek 2011.06.22. 09:14:37

@ommm:
Tudsz valami infót szerezni a régi gépek gumijairól? Motorgumi? Eredeti? Van ilyen kisipari utángyártott aranyárban? New old stock? :-) Mennyit bírnak ki? A Torpedón tényleg majdnem sima, vagy csak annak látszik?
Köszi!

ommm 2011.06.22. 09:36:52

@vladek: A Michelin gyárt még ilyen vintage-kategóriájú gumikat, mint a kék autón is van, de a Torpedó dombornyomott, vídiakemény tömörgumijai láttán a Michelinesek is csak a fényképezőgépet szedték elő.

davez 2011.06.22. 09:40:07

@vladek: a "slick" gumit én is néztem, engem is érdekel a válasz.

hajrá ótók, hajrá rímes! :)

vladek 2011.06.22. 09:40:33

@ommm: Köszi az infót! Szóval tömörgumi, komoly :-)

vladek 2011.06.22. 09:41:52

@davez: Már meg is jött a válasz :-)

SZPTRSZB 2011.06.22. 10:02:34

Csak így tovább perverz pelenkahuszárok!
Bár a mai opelek bírnák így a strapát mint ez a két vén, mozgó pálinkafőző!
Jégesőmentes további jó krúzolást, este azért lefekvés előtt nyaljatok be valami jagdbittert vagy jámborszarvaslikőrt ha mára a snapszok földjén jártok.

Öreg motoros 2011.06.22. 10:05:26

@Linda Pass: Az ólomtetraetilt a második világháború idején kezdték el alkalmazni a vadászrepülőknél, aztán elterjedt, mint oktánszámnövelő és mellesleg kente a szelepeket is. Előtte csak ólommentes üzemanyag létezett.
Igazából a megszüntetése után sem a motorokkal volt a baj, hanem a szelepekkel. A szelepülékek cseréje után szinte bármelyik motort lehet ólommentessel üzemeltetni.

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2011.06.22. 10:10:50

Felesleges ezekbe ólomadalék, amikor ezek futottak, patikabenzinnel meg motalkóval mentek, nem volt ott még ólomtetraetil...

Chingachgook 2011.06.22. 10:32:59

@ommm: Engelhartszell – Kasten – Passau, - a Duna apad, hajóvonták találkozása tilos!

Tomchy 2011.06.22. 10:43:31

@ommm: Anno még parafával is töltötték ezeket a gumikat, ezen is megnyúlna pár benzinkutas arca, amikor megkérdezné, hogy "a kerekeket felfújtassam?" :O)

Hajrá, jó utat!

Ja, dr.oid elé egy leborulós smiley rendel!

vladek 2011.06.22. 11:35:59

Nálatok sem lehet látni a poszt galériáját?
süti beállítások módosítása