A Mladoniczky

Portré egy elfeledett szerelőről

  2011. május 22. - Csikós Zsolt Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

Ez a sztori mindenkinek kötelező. Akinek volt autója a rendszerváltás előtt, annak emlékezni, akinek nem volt autója, vagy talán nem is élt, annak tudni.

Mai cikkünk blogposztja.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr432922920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MT21013 2011.05.22. 09:45:19

Nagyon jó cikk volt. Az elmúlás és a változás örök...

tlantos 2011.05.22. 09:52:47

Mar fel oraja elolvastam, oszt nem volt meg blog hozza :)
NAGGYON jo olvasmanyvolt. Ezeket a retro fotokat kulon birom.

Mewo 2011.05.22. 09:52:59

Jó cikk,de az engem speciel nagyon érdekelne(és szerintem mást is),hogy miként áll a te Puchod...valami morzsa jól esett volna erről is,mert mindig csak a Pontonról van szó.

P12_dCi 2011.05.22. 09:58:06

Nagyon hosszú idő óta az első Csikós cikk, aminek csak azért kattintottam a második oldalára, hogy az alján a belsőség linket megtaláljam.

LBL 2011.05.22. 09:59:38

Autós cikk a Totalcaron... Köszi! :)

Figyejjémmá 2011.05.22. 10:01:03

Igen jó cikk. Köszi.
Off: KISS PÁL TAMÁS BARCELONÁBAN MEGNYERTE A MÁSODIK GP3 FUTAMOT!!

RRSS2 2011.05.22. 10:08:31

Nagyon jó lehetett Zsolti, ezek az öreg csókák nem semmik lehettek, magnetofon kellett volna az öregnek és csak mesélni...
Mindegy ha csak a fele igaz, de a feeling ezt ott abban a házban megélni.;)

pickapu 2011.05.22. 10:18:57

Igen, szeressük az ilyen írásokat. :)
Igazi keserédes történet egy talán meg nem értett zseniről, aki megvívta a maga harcát a rendszerrel és az emberekkel.

yeti 2011.05.22. 10:20:54

Tökéletes olvasnivaló.
Kár az öregért.

nagylori 2011.05.22. 10:20:57

Na ezt megint odarakta...
Gratula, és éljen a vasárnap délelőtt!

Csabby 2011.05.22. 10:34:45

Végre megint egy jó kis sztori...a fényképekről nem is beszélve.
Zsolt!
Nem akarsz esetleg egy könyvet kiadni pl. "Az összes autószerelésem" vagy "Autóim története" címmel? (három kötetben:D)

RRSS2 2011.05.22. 10:35:30

Kíváncsi lennék, mi lett a házzal, bútorokkal és a cuccaival...

No quarter 2011.05.22. 10:37:56

Édesanyám második férjével a Tusnádi utcában lakott, első NSU-m is ott készült egy zsebkendőnyi garázsban. De Mladoniczky úrról nem hallottam. Kicsit időutaztam. Szép volt, köszönöm.

Evil1979 2011.05.22. 10:39:10

Örömmel olvastam! Vesémig ható történet. Szép! Még több ilyet kérnék, ezeket szeretem.

ababo 2011.05.22. 10:39:40

Nagyon élvezetes stílusban írsz, történeted is van hozzá, remélem egyszer könyv lesz ezekből.

mükkemakk 2011.05.22. 10:40:25

jó a cikk köszönjük, a családban volt nálunk egy ilyen árisztokrata bácsi aki önnön felsőbbrendűségében ékszereket készített és javított, sok szerszáma volt mind nyugatról, de mint rokont soha nem engedett hozzányúlni.

Ikerdugattyús Puchja és Jawája volt az 50 es években.

jozsika1971 2011.05.22. 10:45:18

Nekem szerencsém volt, több ilyen öreg, valóban szakembert ismerhettem akik már sajnos nincsenek közötünk. Igaz jó részük legendás angyalföldi mesterember volt akik a szakma akkori csínját-bínját ismerték. Mindig felnéztem rájuk mert szinte a semmiből kellett autónak nevezett herkezeteket életben tartaniuk, javítaniuk.
Legendás alkatrészhiányokkal küzdő szakma volt akkoriban a miénk, mindig abból kellett valamit összehozni ami éppen volt, válogatni nem nagyon lehetett. Szintén legendásnak lehet nevezni az alkatrészellátásban igencsak profinak számító boltokat melyek már csak emlékekben élnek. /jó ha egy pár van ami ma is üzemel/ A régi szakik kihaltak, a fiatalok meg nem vitték tovább a szakmát. Elvétve találni pár tradicionális családot akik még ma is üzemeltetnek vállalkozást, de számuk folyamatosan csökken. Lehetne egy jó cikk a régi műhelyekről, boltokról amik már nem léteznek. Meglepően sok emlék és fénykép kerülne elő a fiókok mélyéről.

MacPhisto 2011.05.22. 10:47:16

Pulitzert a Csikósnak!

geri6x6 2011.05.22. 10:52:41

Köszönjük szépen!

Ádán 2011.05.22. 10:53:46

Tetszett.
Én akkoriban a Fiat 850-esemet szerelgettem.

Ez nagyon tetszett: "És a modern kocsikra amik – „szárt sém érnék már, szérélhététlénék, műányágból ván mind" – állapította meg lesújtóan Mladó huszonévvel ezelőtt, az akkor már pár éves gépekről, amikre úgy gondolunk ma – azok még autók voltak." :-D

MAti 2011.05.22. 10:54:07

Ezekért olvasok Totalcart...

Ganger 2011.05.22. 11:04:30

Kicsit Kralefsky-re a franciatanárra emlékeztett az öreg, Durrell korfui írásaiból. Egyévként még ma is vannak itt-ott ilyen emberkék, pl. Kőbányán az Autokühler (remélem megvan még), ill. az is előfordul, hogy márkaszervizből is ilyen szakikhoz visznek dolgokat, már persze amíg be nem zárnak végleg ezek a kis műhelyek. Van persze azért utánpótlás is itt-ott.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.05.22. 11:05:36

Nagyon szeretem az ilyen írásokat. Szinte érzem közben a retkes műhely szagát.
Nagyon jó hangulatot teremt.

Ezeket a régi szakikat meg külön bírom. A közelünkben van egy motorszerelő papa. Emlékszem, már 14 éves koromban hozzá jártam simson alkatrészekért. Tavaly meglett az MZ-m és egy hirtelen ötlet nyomán arra kanyarodtam.
És csoda, az öreg ott van még a műhelyében. Szerintem az az alaplap, amit 19 éve lehajítottam a sarokba, még mindig ott lehet.

Az öreg meg egy hajszálnyit nem változott. Lehet, hogy egy hegylakó és már 600 éve ott van a műhelye.

uz 2011.05.22. 11:07:10

De jó ezeket a régi történeteket ilyen színvonalas cikkben elolvasni. Bárcsak nekem is lenne egy hasonló - de én nem éltem a szockomban, ma meg jóformán csak márkaszervíz marad.
Amúgy a régi szerelődinasztiákról, akik ma is működnek még, szívesen olvasnánk szerintem.
Mindenesetre jól indult ez a vasárnap:-)
Üdv,

Gépötty · http://indafoto.hu/gepotty 2011.05.22. 11:07:27

Ezért szeretem az írásaid Zsolti!
Nem cserébe, mert semmilyen szinten nem hozható egálba, de fogadd sok szeretettel: indafoto.hu/gepotty/image/11623897-70ac0f00/389355
:-)

vancello · http://vancello.hu 2011.05.22. 11:25:36

Ez az első Csikós-írás, amit egyszerűen nem bírtam végigolvasni, pedig szeretem a Puchokat.

Magyar[HUN] 2011.05.22. 11:32:42

@vancello: Pedig nagyon érdekes a sztori,megéri elolvasni.
Azért elég szemét dolog egy ilyen csodálatos cikket vizsgaidőszak kellős közepén publikálni,mert egyszerűen elveszi a figyelmem a TC :) Köszönjük a cikket!

stealthbomber 2011.05.22. 11:35:11

Ez egy Rejtő Jenő figura is lehetne akár...
Nagyon jó volt az írás, visszaröppentem huszonéves korom világába.
Jó volt na. (elmorzsol egy könnycseppet)
Csikós Úrnak csillagos ötös.

Myko 2011.05.22. 11:50:07

Hm...szegény kisöreg...pár száz km-rel arrébb nyugatra micsoda kis "birodalma" lett volna. Ma már lehet nem Puch-okat árulna,meg szervizelne,hanem lehet Mercit. Lehet kiváló orvos lett volna belőle,akik emberek százait,ezreit tudja meggyógyítani,helyette kisautókat javított. A reggeli kávéhoz jó olvasmány volt ez :)

Hurri Kán 2011.05.22. 11:53:11

"Imre barátom – de nem a Mladoniczky, hanem a Tevan – "
Ez AZ a Tevan, a nyomdász-dinasztia leszármazottja?

steve30 2011.05.22. 12:02:29

Mestermunka.Zsolti megint kirázott az ujjából egy írást,ami tökéletes korraj,és jellemábrázolásokkal teli.Nagyon szórakoztató olvasmány.Csikós írásaival,kiemelkedik az autós szakújságírók közül,és ha nem lenne autóbuzi(szerencsénkre az),mint író,más területen is sikeres lenne.

gascan 2011.05.22. 12:04:54

A vénemberrôl nem maradt fenn kép?

Hurri Kán 2011.05.22. 12:06:33

@Csikós Zsolt:
Köszi!
Csak azért kaptam rá fel a fejem, mert apám viszont könyveket gyűjtöget (többek között Kner-t), és Tevanék ugye jobbára az ő árnyékukban voltak mindig is, pedig ők is tudtak egyet-s mást...

A cikk egyébként remek, zseniális! :)

Myko 2011.05.22. 12:06:40

@Csikós Zsolt: Hát kitudja. Mindenesetre valahogy el tudtam képzelni a hangját miután megnéztem egy régi magyar filmnek egy részletét a youtube-on. De miért volt így lehúzva minden redőny? Félt az irigyektől,feljelentgetőktől?

Bartolomeo Mazzini 2011.05.22. 12:29:07

szegény bruzsoá nemes AVH-s bácsika. annyira elnyomták, hogy bemenekült az AVH-ba, ahonnan vitorlázni járt a Balatonhoz. Közben pedig Budapest egyik legdrágább lakókörnyezetében tengette mindennapjait, és nyugati autókat szerelgetett, miközben mások életét terrorizálták illetve valóban derékba törték. Ő láthatóan kiválóan beilleszkedett. Kifordul a gyomrom.

Pierr Kardán 2011.05.22. 12:30:17

Hát nem tudom, én nem dicsekednék vele, ha erminavet a barátom lenne. Kevés ember van, aki nála nagyobb ellensége a közúti közlekedésnek :-(( Az mindenesetre fura, hogy neki lett volna valaha is autója...

Amúgy 1986-ban egy új kispolszki ára 96 eFt volt (tudom, pont akkor vettem :-)), nem hiszem, hogy abban az autóhiányos időben egy Steyr-Puch-ot olyan olcsón meg lehetett volna venni.

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.05.22. 12:31:21

@Bartolomeo Mazzini: "Ő láthatóan kiválóan beilleszkedett. Kifordul a gyomrom."

Nem éltél akkor, ne ítélj! Meg kellett élni, ügyeskedni kellett. Az akkor AVH-s sofőr sokkal jobb volt, mint most egy adóellenőr vagy végrehajtó.

Bartolomeo Mazzini 2011.05.22. 12:36:12

@atpijkamo: "Az akkor AVH-s sofőr sokkal jobb volt, mint most egy adóellenőr vagy végrehajtó."

Mondd ezt annak, akit halálra kínoztak az ÁVH börtöneiben! Állj elé, és mondd!

Oda nem volt kötelező belépni. Sok helyre igen, de oda nem. Ügyeskedni lehet, hogy kellett, de nem az ÁVH-ban. Ezzel a nagyvonalúsággal minden bűnt könnyedén meg lehetne magyarázni. Csak magadat minősíted.

Bartolomeo Mazzini 2011.05.22. 12:38:09

@atpijkamo: különben írd tovább a deciki.blog.hu-t. Az ottani rózsaszín köd való neked.

kzolika 2011.05.22. 12:41:11

Hát, a mi életünk egy kicsit más volt a falu szélén, a TSZ háztáji földjén kapálva...

GGerg · http://gergoblogja.blog.hu 2011.05.22. 12:45:30

@kzolika: Hát igen, de Csikós nem is egy átlagember, most sem az (nem rossz értelemben írom).

Bál 2011.05.22. 12:53:24

'Aljagenerál' kép
Epic !

gascan 2011.05.22. 12:58:23

@Bál: Volt ennek egy advanced változata is, amikor néhány használt gumiabroncsra teljesen az oldalára fektették az autót, csak onnan nehezebb volt visszahúzni.

tamáskodó 2011.05.22. 12:58:56

Eezzzazzz!

Vérbeli, rendes autós cikk a TC-n, ráadásul a finomabb, régiautós fajtából!

Saját Puch nem kéne, de bizisten, egy körre kipróbálnék egyet - nagyon kíváncsi vagyok, mit tud egy ilyen gép, amiért ennyire lehet szeretni.

Rocko- 2011.05.22. 13:01:45

ez jó lett, köszönjük!

Bál 2011.05.22. 13:07:25

@gascan:

Az még úgy védett valamit gondolom, de ez :D

"Te, Józsi fektessük rá a padkára és szevasz!"

Rocko- 2011.05.22. 13:07:53

@Csikós Zsolt: de ugyanaz az indexes figura, aki a kötöttpályát írja, nem? nem is gondoltam volna róla, hogy Puchozott.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2011.05.22. 13:37:04

Csikós, té égyszér még kápsz égy élétmű díját, vágy válámi hásonlót.
Most kizökkent az idő pár percre, jóvót.

Hurri Kán 2011.05.22. 13:40:34

@Pierr Kardán:
Attól, mert érdekli a vasút, nem biztos, h ellene van a közúti közlekedésnek.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.05.22. 13:40:48

hmm, és mi lett az öreg alkatrészkészletével? le kellett volna csapni rá, a részeg egyik gyengébb pillanatában. vagy amikor elpatkolt. tudom ronda dolog, de jobb, mint a méhtelepen.
Ja, és ha már itt szóbakerült, aki akkor élt (én nem), az mondja el legyen szíves, hogy miért volt divat így beszélni a Kabos filmekben, meg ennek a manusnak? ezt sose értettem. ilyen volt régen a mgyar beszéd? vagy a színészek rátettek még egy lapáttal?

h4z4rd 2011.05.22. 13:48:47

Csodás időutazás volt, köszönöm Zsolt.

Eszembe is jutott róla Sányibácsi Csillaghegyről, aki egykoron BM garázsmester volt,
- meg még ki tudja, mi - majd egy garázsnak is szűk ólban szerelt-lakatolt-fényezett évekig...
Természetesen volt neki mindig minden szükséges alkatrész a C Rekordomhoz a satupad alatt, pedig '92-őt írtunk akkor.
Ahhoz a rohadt kis műhelyhez köt az első nyári munka élménye ('87), Sányibá fertőzött meg azzal, hogy a legjobb, ha magad meg tudod csinálni, bármi is legyen az...
Azóta sem jártam szervizben.

Az öreg a tojáslikőrt szerette...

Csikós Zsolt 2011.05.22. 13:54:03

@gascan:

Nem, túl elfoglalt voltam (és nemigen volt zsé filmre, emlékszel?), hogy fotózzak.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.22. 13:54:59

Nekünk is volt anno styr puch unk,ami már 20 éve is kb 23 éves volt.Volt még mellette két 500 as fiatunk is.Amiből mára csak egy maradt meg anak faterom a második tulaja 7 évesen vette meg.kb 22 éve áll a graázsban.
A steyr sajna nagyon lehasználnt volt így hát 91 ben eladtuk valami 40 ezerért.A tulaj meg örült neki.Akkor még nem tudtam milyen értéket adtunk el,de hát ennyi kocsi nem kelllett és a Fiat sokal jobb állapotban volt,van most is.

Hurri Kán 2011.05.22. 13:55:53

Mingyár kezd a futam...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.22. 13:56:50

Azt viszont nem tudtam hogyí kombi is volt belőle.Mert itt a felni az Steyr-é.:
galeria.totalcar.hu/kozelet/2011/05/21/a_mladoniczky/?currpic=2129078
a fiatnak más felniei voltak.

Csikós Zsolt 2011.05.22. 13:56:51

@Pierr Kardán:

De mit nem hiszel belőle? Azt, hogy 35 ezer forint volt, vagy azt, hogy viszonylag képben vagyok az akkori használtautó-árakat illetően? Barátom, a fél életemet a Dobin töltöttem, meg a Népszabi hátuljáról kinézett hirdetések hívogatásával... Engem ebben nem fogsz meg :-)

Iminek egy Swift II-ese van. Miért ne lenne autója? Túl kényelmes ő ahhoz, hogy ne legyen. Egyébként tényleg elment fanatikus vonatbuziba. Ki így buzul, ki úgy...

Csikós Zsolt 2011.05.22. 13:58:22

@gascan:

Igen, de a használt gumit ellopták volna, a deszkát nem (napokig így állt ott), na meg persze a járdát meg kellett hagyni a gyalogosoknak, próbáltam figyelmes lenni, ha már amúgy elég felfordulást okoztam.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2011.05.22. 14:01:05

@Csikós Zsolt: Mi az, hogy félig-meddig? A nyomdaalapító egyenesági leszármazottja vagyok.

qqyyqq 2011.05.22. 14:01:39

köszi Csikós, jó volt!

Csikós Zsolt 2011.05.22. 14:02:39

@Gyurma73:

A Fiatnak mindene más volt, a hátsó futóműve még szerkezetre is, az első a tengelcsonk-állványtól kifele. A Puch fenije lényegében a fékdob, a felni maga csak egy kis perem, négy füllel.

Itt az egész, ha érdekel:
totalcar.hu/tesztek/steyrpuch/

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2011.05.22. 14:03:16

@Pierr Kardán: Idéznél tőlem néhány nagyon közútellenes dolgot, amice?

Csikós Zsolt 2011.05.22. 14:05:19

@Gyurma73:

Ja, a kombi (ugyanúgy, mint a limó), nem pont Fiat-kasznis, a turbóhűtés miatt 8 cm-rel magasabban van a hátsó motortakaró lemeze. A Fiatban elfektették a motort (vagy egy fekvő öntvényeset gyártottak, a kombi motorja ui. nem egyezik meg a limóéval), a Puch ugyanazt használta.

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.05.22. 14:05:35

@Bartolomeo Mazzini: "Mondd ezt annak, akit halálra kínoztak az ÁVH börtöneiben!"

Olyan sötét vagy, hogy a néger farka hozzád képest neoncső!

A sofőrök senkit nem kínoztak.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.22. 14:10:33

@Csikós Zsolt: persze tudom mi a különbség a két felni közt,kicentrirozathatlan :-))

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.22. 14:19:01

@Csikós Zsolt: kerestem a neten képet a kombi motorteréről de nem találtam.

Csikós Zsolt 2011.05.22. 14:30:41

@Gyurma73: Hát, kvázi pont olyan, mint a limóé, csak a hátsó bak csőváza hosszabb, ha jól emlékszem.

loláb 2011.05.22. 14:32:20

Zsolt, annak a 850 sc-nek nem akarod megírni a sztoriját?

h4z4rd 2011.05.22. 14:45:46

Beugrott. Bizony, én is ültem ilyen kis "Pukkban" boldogult úrfi koromban.
Apám barátjának volt egy sötétkék, fehér gittfoltoktól éktelenkedő egyede. Szegény megrekedt a fényezés előtti állapotban, így rajta is maradt a Petymeg becenév.
Die wunderschönen siebziger Jahren...

gascan 2011.05.22. 15:05:46

@Csikós Zsolt: Kár, mert így a kisöreg nyomtalanul eltûnt a történelem süllyesztôjében. Gondolom a szerszámai meg a kemencéje is az Ecserin végezték.

Csikós Zsolt 2011.05.22. 15:11:57

@gascan:

Nyomtalanul nem... Itt ez a cikk, no meg az alkatrészkatalógus :-)

gascan 2011.05.22. 15:25:26

@Pierr Kardán: Én úgy tudom, hogy ott siklott ki szegénynek az élete, és lett belôle militáns autógyûlölô, miután a Csikóssal párszor közösen szereltek autót :)

Garp 2011.05.22. 15:28:58

kész, paff. ebben a korban nagyon gyerek voltam még, kb 10 éves, de még emlékszem rá nagy vonalakban. é az is feltűnő, mennyire más volt a "pesti" élet a vidéki városokhoz képest. van pár Budapestről "leszármazott" cimborám, hát ég és föld. nem jobb, csak mintha egy másik bolygó lett volna :).
Jól nyomod azt a nosztalgia-korleíró dolgot Zsolti! pont a 35-től fölfelébe találsz bele, a legerősebb korosztály ;).

face007 2011.05.22. 15:30:00

jó cikk volt, köszi Csikós! :)

csakugy11 2011.05.22. 15:34:16

Bőgni nem ér ugye..?Pedig érdemes volna..
Amikor a dédbácsikám beállt a Népligeti Áfor kútra az AI-s rendszámú cápa Bmw-vel,hogy megtankoljuk a kannákat a Minicalorhoz:)
Na ő pont ilyen volt....

Bartolomeo Mazzini 2011.05.22. 15:36:42

@atpijkamo: te vagy a sötét liberókám. Mindenki nagyon jól tudta, hogy miről szól az ÁVH, mindenki tudta, hogy kik vannak ott. Ha Neked nem jelent semmit, hogy gyilkosokat furikázol, akkor gratulálok. Érdemes lenne kimenni az utcára, és megkérdezni az idősebb embereket, hogy mit gondolnak az ÁVH egy ma is élő, a Balatonon vitorlázó sofőrjéről, akit annyira üldöztek, hogy a XII. kerületben éldegélt és nyugati autókat bütykölt.

Különben meg foglalkozz a deciki.blog.hu-val, a qrvára szar írásiddal és tanulj egy kis történelmet az LMP-szavazáson kívül.

Bartolomeo Mazzini 2011.05.22. 15:42:21

@atpijkamo: elmehetett volna a Volánhoz, a MÁV-hoz vagy valamelyik állami vállalathoz sofőrnek. Ja, hogy ott nem csurrant-cseppent volna balatoni vitorlázás, vidéki nyaralócska az más.

Nézzél már ki abból a rózsaszín ködből, amivel körbefingtad magad a blogodon!

Dennis01 2011.05.22. 15:51:39

@loláb: Egyetertek, nagyon jo cikksorozat kerekedhetne Zsolt autovasarlasi es tulajdonlasi kalandjaibol... :)

Az ilyen idos mestereket, mint Mladoniczky, meg kell becsulni, ok meg tudjak, hogy kell dolgokat kesziteni es hibas alkatreszeket javitani, nemcsak kivesznek egy uj alkatreszt a dobozbol, es felcsavarozzak.
Orulok. hogy egy ilyen idosebb koru mesternel dolgozok...

Grifter 2011.05.22. 15:53:01

...és most értem a végére, az írás is remek ^^*

RRSS2 2011.05.22. 15:53:54

Mi a szarér fosér kell mindenből politikát csinálni? Ez az oldal nem erről szól ember!

Myko 2011.05.22. 15:56:23

@Grifter: A Kispókon a hátsó ablaktörlő azért egészen bámulatos! :)

dennisthemenace 2011.05.22. 16:00:59

@Bartolomeo Mazzini: Menj a picsába a Polidilire, ne itt nyomasd a szar dumát.
Ez itt autókról szól.

Bartolomeo Mazzini 2011.05.22. 16:05:09

@dennisthemenace: ez nem csak az autókról szól, csak te nem vagy képes felfogni parányi agyaddal a kettő közti köteléket. Ezek után pedig jóízűen kommentelsz egyet itt, majd átugrasz kommunistázni a Polidilire. Miközben észre sem veszed, hogy a kettő egy és ugyanaz a múlt, rendszer, legfeljebb más megvilágításban.

Különben pedig bárki leírhatja a véleményét. Úgyhogy én is elküldhetlek a picsába! Menj is ÁVH-s bácsikákkal furikázni!

2011.05.22. 16:05:54

@Bartolomeo Mazzini:

Igazat adok Neked.Én éltem a nyolcvanas években,'66-os vagyok.
Az ÁVH-ba nem kényszerítettek senkit,kellett a mutyi és a megélhetés.
Csikós jó cikkeket ír,de már egyszer leírtam és leírom most is,külkeres apuka kisfia,aki leszólja az Opelt,mert az snassz és tré neki Lőrinc,mert én hegyvidéki gyerek vagyok és hetvenakárhányban külker üdülő és W 115,hát nem tudom.
Mondom,Csikósnak csak megszületni volt nehéz és az sem neki fájt.

Ranalt (törölt) 2011.05.22. 16:08:22

@GGerg:
Nem,valóban nem.Olyan jobbfajta nép,nem valami piszkos proli.
Jól látod!

Dennis01 2011.05.22. 16:24:30

@Bartolomeo Mazzini: Igazad van, leirhatod a velemenyedet. Remelem, nem okozok csalodast, ha elarulom, hogy ez egy autos cikk, igy a velemenyed jo lenne, ha az autokhoz kapcsolodna, nem a politikahoz.
Koszonjuk!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2011.05.22. 16:28:39

@Ranalt: Nem a hörgő férgeknek írom, csak a többieknek, és nem is akarok a dolog érdemébe belemenni, csak a tények tisztelete miatt, mert már másodszor jön elő, szegény Mladónál, és most Zsolti barátomnál (pontosabban a szüleinél).

Szóval mai szemmel hihetetlen, de a nyolcvanas évek előtt a II., XII. kerület Budapesten nem jelentett olyan eszeveszett különbségeket az ingatlanárakban. Akkor is jobb környékeknek számítottak ezek, de a négyzetéterárak alig különböztek a pesti oldal belső kerületeiéitől.

Konkrétan mi 1977-ben költöztünk a fővárosba. Végül két lakás közül döntöttek a szüleim, az egyik volt a szabadsághegyi, Lóránt úti, a másik a VIII. kerületben, a Köztársaság tér sarkán, asszem abban a magas OTP-házban. Döbbenetes, de alig volt árkülönbség, a pesti picit nagyobb volt, a budai picit drágább, de alig.

Utána az áltisiben (a felső Dianába jártam, alsó még nem volt akkor) az iskolatársaim se voltak mind burzsujok, kifejezetten sok szegényebb gyerek volt ott is.

Pláne az olyanoknál, mint a Mladó, akik a családjuk háború előtti ingatlanaiban laktak, ez akkor nem feltétlenül jelentett jelenidejű vagyonosságot.

Persze ettől még nyugodtan éljétek ki a gyűlölködési szükségleteiteket.

Hurri Kán 2011.05.22. 16:35:16

@Myko:
Anyámén is volt, igaz, sose működött :)

Nyuszika158 2011.05.22. 16:38:08

Hogy kell ejteni a Steyr Puch-t fonetikusan?

Myko 2011.05.22. 16:41:21

@gyvy: De ez nem gyári megoldás,ugye? Mert én még nem láttam egy példányon sem :)

Hurri Kán 2011.05.22. 16:44:35

@Myko:
Valószínűleg nem, anyámén tuti nem gyári volt.
Szerintem ezen sem az.
Viszont anyámé az már Kispók Upgrade volt, mert az ablakmosó már nem mellbimbó-nyomkodós rendszerű volt, hanem elektronyos! Úgy ám! :)

Ranalt (törölt) 2011.05.22. 16:44:52

@erminavet:
Persze hogy nem volt különbség,vagy csak alig.Mihez képest?Azért azt ugye Te sem gondolod komolyan,hogy egy angyalföldi vagy csepeli prolinak akár csak elméleti esélye is lett volna az Istenhegyi környékére költözni?!
Arról se nagyon beszéljünk,hogy kinek jutott az úttörőtábor és kinek a bm-hm-külker nyaraló.
Autók?
Valaki itt nehezményezte,hogy ez egy autós oldal és hát hogy jön ide a politika.Hát egyszerűen,ahogy az ávós-klerikális-komcsi-demégsemaz-jobbfajtanép-kezetcsókolokazanyjának csodaszerelő.
Az autó az adott kor és rendszer tükre.Az ötszázas Fiat éppen úgy mint egy Volga.
Akkor szomorú valóság,ma történelem.
Gyűlölködés?!
Nem,az nincs bennem.Csak néhány dologra érzékenyen reagálok.Az én családomban még él az az ember-hála Istennek-akit ávósok vertek össze.Többször és módszeresen.
Lehet róluk is megjelenik valahol egy romantikus múltba merengő cikk?
Alighanem igen.

janoskovacs1958 2011.05.22. 16:47:44

ha ss tiszt soförje lett volna az öreg akkor nem jelent volna meg ez. Az ávh-s az rendben van. igazi hös.

Myko 2011.05.22. 16:48:04

@Ranalt: Na jó,de akkor egy 500as Fiat minek volt a tükre. A Volga-t azt tudom mihez társítani. De egy 500as minek számított? Valahol olvastam,h voltak idők mikor egy jobb Lada a jó(bb) módot jelentette. (fogalmam sincs,még csak tervben sem voltam akkoriban,amikor ÁVH,meg fekete Volga,meg ilyenek voltak). Pusztán autóbuzéria szemszögből kérdezem :)

Myko 2011.05.22. 16:51:01

@gyvy: Nekünk is volt egy ,de ő már '89es volt,szóval az igencsak fiatal Polskik közé számított a 90es évek közepén :)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2011.05.22. 16:52:31

Ennél azért már a hetvenes évtizedben is kevésbé volt sablonos a társadalom osztályszerkezete. És csepeli, angyalföldi nagyüzemi munkások valóban nem nagyon laktak ott, mindenféle kisebb egzisztenciák igen. Gyári anyagbeszerző, tanár, fodrász volt az osztálytársaim szülei között. Mindenesetre az alapállításom csak annyi, hogy attól még nem volt valaki burzsuj, hogy a hegyen lakott. És ebben a témában véletlenül még kutatásokat is ismerek, nemcsak személyes benyomásokat.

Hurri Kán 2011.05.22. 16:57:31

@Myko:
Ladából is inkább az 1500-as, ami akkor komoly autónak számított, nem véletlen hívták úgy, hogy "parasztmerci".
Pontos árakra én sem emlékszem már (én 1975-ös születésű vagyok), de arra igen, hogy pl. 1500-as Ladára, de úgy tudom, a többire is, éveket kellett várni, ha "hivatalosan" akartad megvenni. Tehát hiába volt pénzed rá, nem tudtad azonnal megvenni. 80-as években sokáig egy 2-3 éves 1500-as Ladát bőven a hivatalos új ára fölött el lehetett adni.

Hurri Kán 2011.05.22. 16:59:43

@Myko:
Valószínű. Az már kulccsal indult, vagy először gyújtás rá, aztán két ülés között kellett a kis kart huzigálni?

Myko 2011.05.22. 17:00:51

Hát erre már nem emlékszem :) De szerintem az előbbi.

Hurri Kán 2011.05.22. 17:07:36

@Myko:
Akkor az már a "ráncfelvarrott" változat.
Annak már a műszerfala is más volt.
Volt egyébként vízhűtéses változata is, de nem sok készült belőle.

Ranalt (törölt) 2011.05.22. 17:08:07

@Myko:
Nézd,én előbb-utóbb meg fogom kapni,hogy közöm nincs az autókhoz,nem vagyok autószerelő de nagyon szeretem az autókat és a nyolcvanas éveket még végigéltem Magyarországon.
Annál a vállalatnál ahol apám dolgozott,négy személyautó volt.Három 1500 S Lada és egy Volga.A Volgát az igazgató és a párttitkár használta,kizárólag sofőrrel,a Ladákat vihette a gazdasági és a műszaki igazgató is./Ők voltak a főkönyvelő és a főmérnök/.A Ladákhoz is járt sofőr,de Ők maguk is vezethettek.1990-ig ez volt a helyzet.
Aztán persze "selejtezés"után meg lehetett venni az ilyen Volgát,meg Ladát is,csak hát akárkinek azért mégsem.
Hát ez volt a Volga.Nem tudom,hogy ez mennyire autós szempont.
Aztán én szerettem volna venni magamnak ötszázas Fiatot,de emlékszem rá 15-20 000 forint körül mentek és én annyi pénzt addig egyben nem láttam.
A Volgában nem volt szervó,jóval 10 fölött evett és nem ment viszont azt mondják kényelmes volt.Mindezt apámtól tudom.
Az ÁVH-nak a Volgához semmi köze.Ahol én születtem,ott az ötvenes években Moszkviccsal jártak az ilyen Csikós féle népi hősök.Ezt pedig attól tudom,akinek 62 000 forint a nyugdíja,jogosítványa és autója sose volt,csak Moszkviccsal hozták vitték verés előtt és után.Ezt valamiért megjegyezte az anyám.

pink75 2011.05.22. 17:14:02

szép dolog az elmúlás
az a szép benne, hogy elmúlik az is

Myko 2011.05.22. 17:18:34

@gyvy: Jaja,ilyen fiatos zöldben derengett a műszerfala pl.

pink75 2011.05.22. 17:19:44

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg:
ez a pesti tájszólás, ennyi
mára meg a dunántúli a nyerő

Hurri Kán 2011.05.22. 17:24:15

@Myko:
Azon már a km.-óra körül voltak a kapcsolók, nem a műszerfalon.
Emlékeim szerint.

op tomi 2011.05.22. 17:56:04

Csikós Mester, ez is hibátlan, gyönyörű történet volt, köszi:)

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.05.22. 18:20:05

Nagyon jó cikk!!! Sajnos az én apám is így végezte, zseniális autószerelőből lecsúszott alkoholista... Sajnos a kommunizmusban szokás volt tukmálni a piát a szakikra.

Szóval több ilyen életrajz jellegű cikket olvasnék!

bulista 2011.05.22. 18:26:40

Hatalmas élvezettel olvastam ezt a remek írást, ismét volt valami, ami széppé tette a vasárnap délelőttömet.

És ebben még a két nyáladzó troll sem tudott megzavarni, legfeljebb szánni tudom őket a bennük tomboló határtalan gyűlölködés miatt...

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.05.22. 18:36:16

Ez elképesztően jó cikk volt Zsolti, gratulálok!

Mintha ott lettem volna veletek isten bizony. Majdnem megkönnyeztem a végét...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.22. 19:00:58

@Csikós Zsolt: gondolom a Puch kombi még ritkább mint egy Multipla.Szerintem pár ezer db nál nem gyártottak belőle többet.Egy akkori 911 -est hamarabb látok az utcán (itt a környéken van egy pár)mint egy Puch kombit.
Szerintem az Osztrákok ölik egymást egy olyanért.

bulista 2011.05.22. 19:32:22

@Ranalt: Aki a régen halott ellenségnek képtelen megbocsátani - annál nagyon nagy baj van... És pontosan ez az a hozzáállás, amely miatt ez az ország képtelen több, mint 20 éve előre lépni, az általunk mélyen lenézett "balkáni" népek ezért húznak el mellettünk fénysebességgel.

A megbocsátásra egy jó példa: a németek és a franciák évszázadokon keresztül irtották egymást megszámlálhatatlan háborúban, 1951-ben - alig hat évvel az utolsó öldöklés után - mégis túl tudtak lépni ezen, és lerakták az Európai Unió alapjait.

Ha bíráló szavaimat magadra vetted, és ezen megsértődve végleg távozol - az a Te döntésed. Csikós Zsolt írásait lehet kedvelni és lehet nem kedvelni - de semmiképpen nem kötelező azokat elolvasni.

Makett 2011.05.22. 20:19:55

Zsíros úr munkáját nézni egy élmény volt. Kezébe vett egy Puch szelepet és vizsgálta az ütés nagyságát, az olyan volt, mint a hegedűs hangolja értékes hangszerét! Hollós Pistával gyakran jártam műhelyében, órákat töltöttünk csodás régi gépei között és hallgattuk bölcsességét. Szakmában művész volt. Puch-ban a combi 650-s volt, az első sebesség is szinkronizálva volt, mert a Haflinger váltója volt benne! Sokat jártam vele, mert a 63-s segélykocsi volt a munkaeszközöm!

Garfield007 2011.05.22. 20:49:24

@Ranalt:
Meg lehet sertodni es lehet kopkodni minden rohadt komcsi AVH alkalamzottra, de ha nem erzed az ironiat a partpolitikai okokbol eltanacsolt, de AVH sofornek felvett emberke torteneteben, akkor az tenyleg sajnalatos. Egyebkent az elveid alapjan kb. meg 100-200e embert minimum lehetne nagyon utalni. Jobb is, hogy elszaladtal ez mar durva nagy feladat lett volna neked.
A masik kolleganak is uzennem, hogy remelem o is tudja, hogy az AVO majd AVH soraiba soroztak is es akkor senki nem kerdezte meg, hogy akarsz-e ott orkatona lenni...

ui.: amiert irni akartam, Zsolt koszonom! Jo volt nosztalgiazni...

2011.05.22. 21:01:25

Az ÁVHs témára. Aki nem tudja megérteni, hogy a cik egy korrajz, hanem leragad ennél a pontnál, annak nagyon fájdalmas lehet az élete. Nem vették fel sehová, el tudjátok azt képzelni, hogy még utcaseprő sem lehetsz, rajtad kívülálló ok miatt? Amikor kajára kell a pénz, az a döntéseid olyan irányba tudja vinni, amit kitömve pénzzel el sem képzelnél.

Csikós Zsolt 2011.05.22. 21:08:30

@Bartolomeo Mazzini:

Ne terjeszd, hogy ide ide bárki leírhatja a véleményét, mert ez a magán-blogunk. Tehát nem a Hyde Park, hanem a saját nappalink. Ha kirakunk valakit, hát kirakunk, nem neked szól, de a téves nézet ellen fel kell emelnem a szavam.

A mi játszóterünk, ahová meg vagytok hívva kommentelni. Ha nem olyan, nem jelenik meg :-)

Még egyszer, és nagyon udariasan, - csak az általánosító megállapítás miatt volt.

2011.05.22. 21:08:55

@Ranalt: a főurak kihaltak, a prolik élnek. Túl sokan is. Remélem elégtétel.

Csikós Zsolt 2011.05.22. 21:15:47

@Ranalt:

Nekem is terrorizálták az ávósok a fateromat. Csak én ettől nem felejtettem el árnyaltan gondolkozni. Próbálok a kultúremberség felé elmozdulni, az anarchiától hányok. Nem hiszek abban, hogy félreértéseken alapuló hörgő, kevés IQ-s gyűlölettel bármit el lehetne érni egy normális világban. Remélem, hogy igazam lesz, de ha nem, és sósavas, hörgő, az alapvető dolgokat felfogni képtelen gyűlöletre, improduktivitásra alapuló világ váltja le a mostanit, akkor tévedtem, de az az emberiség vége lesz.

Viszont bocs, minden rosszindulatot félretéve, de kiestél innen. Gyere vissza egy másik nicken, némileg kulturáltabban. A kommentjeidet nem moderáltam, hátha mások kiolvassák a bizonyítványodat :-). Peace.

Ui: ha nem tudsz visszajönni, segítek, küldj priviben egy mailt. De ezen a néven már elfogyott a bónuszod ebben a játékban.

Csikós Zsolt 2011.05.22. 21:18:27

@Gyurma73:

Nem, sajnos a Multipla még ritkább. Kaszni még csak-csak van, de bele való rövid diffi már annál kevésbé...

kerdesek05 2011.05.22. 21:20:19

mi lett az öreggel végül?

Penya64 2011.05.22. 21:47:33

Sajnos azt elegge sejteti a cikk vege, hogy mi lett az oreggel :(
Viszont az iras kituno, es aki ebbe politikat kevert az tenyleg kopjon fel es alljon ala.

Mas:
A mar kulccsal indulo uj szerias kispolakok az en tudomasom szerint a "panda muszerfalasak". Faterom is autoszerelo volt a 80as evekben csak en szulettem tul keson, 83ban...

Daniel01 2011.05.22. 21:47:46

Ezeket a sztorikat olvasva egyre jobban sajnálom hogy nem akkoriban éltem/ voltam kamasz.Még emlékszem a régi otthoni szerelgetésekre valamikor a 90 es években és az öreg szakik után rohangálásra..mondjuk csak 5-6 éves voltam de akkor is mély nyomot hagytak bennem.

Hurri Kán 2011.05.22. 21:49:38

@Penya64:
Hogy a Panda műszerfala olyan volt -e, nem tudom. Egy volt barátnőmnek volt Pandája, de nem a műszerfal megfigyelésével voltam elfoglalva :)

Csikós Zsolt 2011.05.22. 21:52:55

@kerdesek05:

Rettenetesen alkoholista lett, egy hajléktalan szintjére csúszott le a kilencvenes évekre, aztán... A fenetuggya.

Penya64 2011.05.22. 21:54:50

Most rakeresgeltem a dolgokra, csak nagyjabol hajazott az uj kispok muszerfal a panara. Viszont a regi kispok muszeregyseget a ganz gyartotta. Orzok maig egyet. Ex anyosom kispokjat en bontottam el, meg volt egy csapatos polakunk is, szoval szerelesben eleg jo vagyok. Persze az elso alkalomman enis beejtettem a csigahazba a gyertyat :)

ZON 2011.05.22. 21:54:57

Jó az írás.Hasonló kaliberű illetővel
(Petró Lajos bácsi BMW motorkerékpár-mágus) hozott össze a sors, mikor a 80-as évek végén cipeltem hozzá a cimborám R51/2 motorjának főtengelyét generálozni.A bácsi akkor már egykorú lehetett Leninnel, végtelenül bizalmatlan,szeszélyes faszi volt, de a szakma a kisujja körme alatt...
Ja, a "kiszopósodott" kifejezést durva régen és ritkán hallottam...

Hurri Kán 2011.05.22. 21:56:11

@Csikós Zsolt:
Azt lehet tudni, hogy miért?
Lakhatása, munkája, gondolom nyugdíja is, tehát alapvető egzisztenciája megvolt...
Unalmában? Vagy miért?

Csikós Zsolt 2011.05.22. 21:58:41

@gyvy:

Hát... Gőzöm sincs. De valahogy csak keletkeznek a hajléktalanok. Akik így kiesnek a gépezetből.

Penya64 2011.05.22. 21:59:22

Nekem azok voltak a csodalatos idok meg az orok emlekek mikor a 90es evek elejen faterhoz hoztak a nyugati kocsikat. Volt ott renault 5 gt turbo, bmw isetta, saab900, suzuki samuraj, honda civic... Egyebkent a Saabban ultem eloszor turbos autoban, a gyorsulasi kepessege teljesen lenyugozott 8 evesen. Amugy s100as skodaban, nysaban is izsben nevelkedtem...

Penya64 2011.05.22. 22:03:03

@Penya64: Es mivel fater vegtelenul puritan ember, mikor a skodat leadta a bontoban vett egy trabantot, (ZO-29-99) es meg baromi sokaig azt hasznata, azt kovette egy golf 1,(AYY-144) amit 2007ben nyugdijazott.
Par eve vittuk el a vastelepre a szoci auto maradvany hegyeket. De nem volt kozte semmi hasznalhato, csak rozzant trabant hengerek fekdobok fotengelyek, dacia cuccok, ilyesmik.

bulista 2011.05.22. 22:42:22

@Makett: A Haflinger említése felébresztett bennem egy sok-sok éves emléket.

A hetvenes évek közepén történt, hogy életem első munkahelyén, egy vidéki KÖJÁL udvarán döbbentem fedeztem fel a járműpark részeként egy Steyr-Puch Haflinger terepjáró teherautót. Azt sem akkor, sem azóta nem értem, hogyan szerezhettek be abban az időben egy, az osztrák és svájci hadseregben rendszeresített járművet?

Tény, hogy szinte zsír új volt, és a cégnél csak egyetlen sofőr volt, aki vezethette, kezelhette. Ő mesélte (sajnos rég meghalt, még alig elérve a nyugdíjas kort) hogy a "Hafi" előtt nincs akadály, a függőleges falon is felmászik, ha kell.

Kíváncsi lennék, hogy mi lett a sorsa ennek a mifelénk igen csak ritka járgánynak...

Hurri Kán 2011.05.22. 22:44:35

@bulista:
Egy-két TSZ-nek, meg akkori mezőgazdasági hivatalnak is volt Haflingere, ahol szükség volt a terep-tudására.

Tommi 2011.05.22. 23:32:26

Csik, baszki! Te úgy hoztad ki a nosztalgikus hangulatot belőlem ezzel a történettel, hogy én még csak tervben sem voltam 1987-ben. ÍRJ KÖNYVET!!!

Shadowbull 2011.05.23. 00:04:45

Egyszeruen nem hiszem el, hogy a Csikos belefer egy ekkora autoba.

Hiaba lattam kepen, nem hiszem el es kesz.

sb

Hurri Kán 2011.05.23. 00:10:53

@Shadowbull:
Pedig de. Sőt, a Velodromon, az OT-Expo előtt, a teljes Csikós-klánt láttam a Bianchiban ülve. Le is fényképeztem őket! :)

Akos74 2011.05.23. 00:34:39

A Tárogató úton ebben az időben egy embernek három ilyen autója is volt ( a szárnyak miatt Puchra emlékszem, de nem kizárt, hogy Fiat volt), az eredeti mellé vett még kettőt alkatrésznek. Már akkor is egy megbízhatatlan vacaknak tartottuk ezeket, és valóban gyenge minőségűek voltak, még a Ladákkal szemben is. Sokat nevettünk rajta, hogy miért foglalkozik még ezekkel az autókkal, csak a helyet foglalja az udvarban. Csak egy fiatal ember lehetett abban az időben ennyire lelkes.
Viszont az ilyen szakemberek kihaltak már, akiket a szakma szeretete mozgatott és nem a minél jobb megélhetés, e miatt mindíg könnyesre sírom magam, ha ilyen cikkeket olvasok. Tetszett a cikk.

ruhabűnözés 2011.05.23. 03:26:18

Kedves Csikós Úr! Ha a nappalidba beviszed a politikát, akkor miért kell azon csodálkozni, ha a meghívottak egy része politizálni fog? A cikk egy ÁVH-s karakternek a bemutatása, a leadben, majd a szövegében többször is, valamint a címkéi között is szerepel ez a nem titkolt kifejezés.

El kell fogadni, és nagyon is helyénvaló, hogy van néhány ember, aki az ÁVH kapcsán megfogalmazza saját hozzászólását egy olyan cikk után, ahol erre lehetőség van. Sőt, továbbmegyek: elég nagy baj lenne, ha nem születtek volna ilyen vélemények is! Ezek a megnyilvánulások viszont nem vonnak le semmit a cikk értékéből.

Egyébként meg miért van az, hogy mindenki olyan nagy jelentőséget tulajdonít szimpla kommenteknek, és kommentelőknek? Sosem értettem, miért kell pl. a cikkírónak utólagosan holmi "kommentekben" magyarázni a bizonyítványt. A nagy többség úgyis A Cikket olvassa el, és csak egy töredék veszi a fáradtságot, hogy végignyálazza a kommenteket.

Ez az élet rendje; születik egy novella, egy cikk, és születnek rá reakciók. Én nagyon is helyesnek tartom, hogy egy történetesen nagyon jó cikkhez hozzászólnak több, mint 100-an. Emellett viszont azt is borzasztóan helyesnek tartom, hogy a több tucat pozitív hozzászóló mellett van kettő, nevezetesen pl. "Bartolomeo Mazzini", vagy "Ranalt", akik zárójelben megemlítik, hogy nem kellene azért mindenáron piedesztálra emelni egy exávh-s sofőrt.

Ettől még Csikós írása egy nagyon jó korrajz marad. Hiteles megjelenítése egy olyan érdekes személynek, mely sokak számára szerethető öregúr, mások szemében viszont egy "hörgő féreg", mint Tevan Úr szemében az egyszeri vélemény-nyilvánító kommentelő...

Niemi (törölt) 2011.05.23. 05:47:58

Nagyon érdekes volt olvasni, kössz. Ez a tömény "régirendszer" érzés valahogy Fejes Endre könyveire emlékeztetett. Ritka jó írás. Akármit is kommentelnek, ez egy igazi virtuális emlékmü Mladonicky bácsinak. Azon csodálkozom, hogy itt néhányan véleményt mondanak róla, anélkül hogy valaki is ismerné a teljes képletet, de hát a hozzászólások már csak ilyenek.

Még egy észrevétel a névvel kapcsolatban: A Steyr-Puch mint "stejr-puhh" amolyan magyaros kiejtés, igazából a "stájer-puhh" vagy "stájr-puhh" közelebb van az eredetihez. Németben az "ei" vagy "ey" inkább "áj", nem "ej". Elég csak a "Stájerország" fordításra gondolni, ami ugyan a tartomány "Steiermark" megfelelöje, de a "Steier" név a "Steyr" településnévböl ered.

Amúgy a Steyr-Puch név története kalandos: A Steyr nevü településen az 1700-as évektöl készítettek Mladonicky bácsihoz hasonló mesterek kardokat, töröket, bajonetteket meg minden más biszbaszt fegyverekhez. Erre alapozva kezdett egy Werndl nevü fickó fegyvergyártásba, amíg a kolera 1855-ben el nem vitte. Ezután a fia vezette tovább az üzemet, amely késöbb bicikliket, traktorokat, majd 1918-tól kocsikat gyártott (ebböl lett a Steyr-Werke AG). Egy Johann Puch nevü figura meg 1899-ben kezdett Grazban, ami ugye Stájerország fövárosa, bicikliket, motorokat meg kocsikat gyártani. Ez fuzionált az osztrák-magyar monarchia repülögépgyárával, az Österreichische Flugzeugfabrik AG-val (aminek az egyik alapítója Karl Freiherr von Skoda volt, akinek a faterja után nevezték el a Skoda gyárat) meg az Austro Daimler céggel (itt dolgozott Ferdinand Porsche), ami a német Gottlieb Daimler cégének osztrák leányvállalata volt. Így jött létre 1928-ban az Austro-Daimler Puchwerke AG. Ez fuzionált aztán a Werndl-féle Steyr-Werke céggel 1934-ben, aminek az eredménye a Steyr-Daimler-Puch részvénytársaság volt. Ha az alapítók neveit nézzük, akkor a kocsit igazából Werndl-Daimler-Skoda-Puchnak kellett volna keresztelni, de hát ki a f*sznak lett volna kedve egy ilyen nevü autómárkát mondogatni? "Képzeld, tegnap láttam egy gyönyörü új Werndldájmlerskodapuhhot!" "Elmészteapics..."

szigor 2011.05.23. 08:54:55

Ezt a Bartolomeo nevű trollt nem lehetne kimoderálni? Végtelen idegesítő a fröcskölödése.

SzJ1982 2011.05.23. 09:25:46

1982-ben születtem. Nem sok emlék maradt meg a '90 előtti dolgokról, azok sem igazán mélyek, egy gyermek emlékei. De ezeket a sorokat olvasva ott voltam, láttam az öreget, hallottam a hangját, éreztem a szagokat. Köszönöm, Mester!
(Aki meg ÁVH-zik, az kb. ennyit is értett meg a sztoriból...)

sastre 2011.05.23. 09:27:21

Édesapámnak van egy 1958as Steyr Puchja, még a kontyos kivitel. Nem érzem magam túl idősnek, de már évekkel ezelőtt rabul ejtett ez a márka. Azóta, ha tehetem csak a kis Puchal járok. Imádom ezt a márkát, lehet furcsán hangzik, de sosem aggódtam azon, hogy a lassan 53 éves autócsoda valahol is otthagy az úton. A motorháztetőt is csak akkor kell kinyitnom, ha egy-egy érdeklődő kíváncsi egy 500ccm-es léghűtéses boxermotorra :)
Puch forever!!

Tinman 2011.05.23. 10:21:54

Rég olvastam ennyire olvasmányos, már már szépirodalmi cikket... pedig eddig azt sem tudtam mi az a Puch, de mégis élvezet volt olvasni!

Köszönöm az élményt!

Chingachgook 2011.05.23. 11:44:07

sajnos van igazsag abban amit mondanak, valoban nem pozitiv erkolcsi dontes az AVH-nal dolgozni onkent, azt nem volt kotelezo valasztani, teljesen megertem azt, akinek ez szurja a szemet... de a cikk irodalmi ertekebol ez semmit nem von le, szinte ott bringaztam ujra gyerekkent a 70es evekbeli XII. keruletben, es szinte megkonnyeztem a mulandosag elkerulhetetlenseget

Mikrobi 2011.05.23. 12:46:35

OMG, én még azt se tudom, mi az a Puch. Hogy lehet ennyire függőjévé válni egy apró roncsautónak?:-)
Az öregről viszont túl sok szenzitív információt írtál:-( Gondolom, egy élő rokona sincs, de ha én az lennék, nagyon nem örülnék neki, ha egy rokonomról megírnád, hogy a falikútba hugyozott, koszos, büdös lakásban lakott, trágárkodott, alkoholista volt. Még a környékbeli lakos idézése ("vén hülye alkoholista") is necces.

Mikrobi 2011.05.23. 13:01:11

@Csikós Zsolt: elolvasva a kommentjeit abszolút nem értem, miért tiltottad ki. Biztosan nem moderáltál ki semmi trágárságot, vagy gyűlölködést? Mert akkor én is megérdemlem a kitiltást, ui. egyetértek vele. Én nem nagyon mentegetném, hogy AVH-s volt, ez nálam nem fér bele a szocializmusban megszokott "ügyeskedés"-be.

Dester 2011.05.23. 13:02:57

Nem szoktam ilyet írni, de sok ilyen cikket még, Csikós úr. Nekem a Calibra volt az első nagy szerelem (ami azóta is tart), de ez nagyon messze van attól. Viszont élénken emlékszem még a 80-as évekre, hiába 82-ben születtem...
Köszönjük!

TH 2011.05.23. 13:36:56

@Ganger: "Kicsit Kralefsky-re a franciatanárra emlékeztett az öreg, Durrell korfui írásaiból."
jaja, ez jó hasonlat! :-)

A cikk baromi jó, a kommenteket meg inkább nem merem tovább olvasni, látom, politizálás lett ebből is...

conmorientes 2011.05.23. 13:55:37

No már megint egy kis zsírpapírszagú, neorelaista életérzés....
Nekem bejött, bár Stejr-Puhhra sosem vágytam, mindíg mosolyogva szemléltem a számomra normális közlekedésre nem alkalmas szerkezeteket, mint a Velorex, az 500-as fiat, vagy a Stejr-Puhh és még sorolhatnánk.
Ettől függetlenül a kommentek olvasása közben szokás szerint megütköztem azon a kitűnő alpári és igénytelen stíluson ami itt már-már általánosnak számít.

Csikós Úr ! te kis rózsadombi úrifiú engedd meg hogy angyalföldi panelproliként nem kizárólag a trendi nemzeti konzultáció, vagy a nem annyira trendi világ munkásosztályai egyesüljetek égisze alatt megnyugtassalak. Ha véletlenül 1987-ben összeakadunk a Liszt Ferenc téri Autóker boltban turkálva, bizonyára haverok lettünk volna, de sajnos ezt ez a sok szerencsétlen megvezetett birka úgysem érti.

Alf (törölt) 2011.05.23. 14:01:02

Ennyiből elég nehéz megítélni egy embert, de nem lehetetlen. Én hallottam olyanról, (rokon) hogy valaki azért jelentett, mert adósságai voltak, börtönbe került volna, gyerekei meg intézetbe, ő bevállalta, hogy jelent, de valójában nem ártott senkinek. Persze a család kiutálta, mindenki suttogott a háta mögött, suttog ma is.

A cikkben leírt emerich meg alkoholista lett és csalódott, többre vihette volna egy másik világban, megvívta a saját csatáit és vesztett.

Szóval én azokat ítélném el erkölcsileg, akikről bebizonyosodik, hogy bűnt követtek el embertársaik ellen és nem lakoltak meg érte.

Az, hogy magát a kort hogyan ítéljük meg, más kérdés, a nosztalgia normális, mint ahogy az is normális lett volna, ha szakít az ország rendszerváltás előtti önmagával. Hogy ez nem történt meg, az nem Csikós hibája, de nem is Emeriché.

Hurri Kán 2011.05.23. 14:04:59

@conmorientes:
Velorex igenis egy jópofa jármű, még ha csak egy dologra is alkalmatlan, a közlekedésre :)

Budai Irsai Olivér 2011.05.23. 14:17:41

Grat Csikos, vazze elso autom egy 500-as Fiat volt 3.gimiben az apàmtol einstandoltam, ami neki megkonnyebbulés volt.Ez 77-ben, a fotokat làtva, ujra élem az egészet, én is sokat vadkempigeztem a Balcsin.Az utcànkban is volt egy hasonlo 'maszek' szerelo. Hétvégenként az egész utca szerelt; motor ki-be.Aztàn 150km utàn, minden kezdodott elolrol.

R100 2011.05.23. 15:17:35

Az utolsó pillanat volt '90-es évek eleje, amikor még el lehetett kapni ezeket az idős mestereket, akik a nincsből is tudtak varázsolni. Jellemzően cégtábla nélkül, a konyhaasztal sarkán dolgoztak ekkor már, hírük szájhagyomány útján terjedt. Motoros körökben megkerülhetetlen volt Kisdaróczy(i?) Bandi bácsi aki bármilyen küllős kereket megjavított, persze a háború elötti Nortonhoz is tudott küllőt adni '86-ban. Vagy Fuchs bácsi, akinek úgy remegett már a keze, hogy egy pohár vizet sem tudott felemelni, de ha BMW tankra/sárvédőre kellett a csíkot festeni csak hozzá vitte mindenki.
Vagy...na mindegy volt még néhány, akiket nem lehet elfelejeni. Kár, hogy nem volt Puchom így Ő kimaradt, de tökéletes a leírás, látom magam elött!

Csikós Zsolt 2011.05.23. 15:32:25

@conmorientes:

Rózsadomb az nagyon messze volt nekem is, irgalmatlanul... :-)

butschq 2011.05.23. 17:06:33

a németben a ch-t nem sima h-nak ejtik, hanem ilyen torok krákogós kh-nak. Mint az ich sem ik, sem ihh, hanem i(k)h. Tudtommal:)
a kiszopósodott kifejezést mi szabolcsi fiatalok még igen sűrűn használjuk, a nagyoktól tanultuk:) aki meg ebbe a történetbe a politikát belekeverte, csak a szegénységi bizonyítványát mutatja. Anno még Jézus is meg tudott bocsátani felakasztóinak, ilyen alapon utáljuk a fél világot, mer mindenki keresztbe tett már a magyarságunknak... Az a baj az ilyen szakikkal, hogy előbb utóbb mindegyik az alkoholba menekül sajna:S (mondjuk akkor idővel én is jó szaki leszek, csak én fordítva kezdtem el a dolgot:D ) és nem dohányzó autószerelőt alig ismerek, úgy látszik a füstölés kötelező:)

MAJOMBEFOGÓ (törölt) 2011.05.23. 17:27:40

hallod figylejm ár,ebben a kocsiban mi a jó

hogy olyan kicsi,vagy mi??

GrandeChino20 2011.05.23. 18:01:20

Hála Istennek azért van még pár szaki, aki ad a munkájára.

Akit én ismerek, az mondjuk Fiat 500 témában mozog otthonosan, és nem Stájer-Puhh-ban, de nagyon hasonló a stílus a leírthoz :)

Zseniális cikk!

Wesszájd Gábor 2011.05.23. 19:00:55

13. képen a de Luxe Kispolski a hátsó ablaktörlővel azért ott van :D

gascan 2011.05.23. 23:09:23

@R100: Valakinek Kodály Zoltán módjára végig kellett volna járni egy diktafonnal a sufnikat, és felvenni, mit magyaráznak a svEjcisapkás szakik a Népszavába csomagolt tepertô felett. Nem baj, ha a fele se igaz, érdekes kordokumentum lett volna belôle.
Sajnos már késô.

Virago_1000 2011.05.23. 23:11:09

@Csikós Zsolt: Csak most olvastam el a cikket, tegnap este 10ig autot szereltem. Jo iroi venad van, nekem tetszenek a cikkeid. Ez is egy izgalmas sztori volt.
Viszont az egykori szerelod nem kovetesre melto pelda, sohasem, senkinek.
MEg a tudasa miatt sem emelnem meg a kalapom, hiszen, a tortenetet olvasva a kamaszkorom jutott eszembe, amikor atjartam a faluban a TSZCS traktorszerelojehez, Pista bacsihoz, aki eleinte a Rometot javitotta, aztan meg az ETZ-t. Akkori szemmel, annyi eves fejjel, akkori szemuvegen keresztul egy nagyszeru szerelo volt, de a mai fejemmel tudom, hogy a motorokhoz nem ertett, viszont nekem is vegig kellett hallgatnom minden sztorijat, es 60 percbol 59 meselessel ment de penzt azert kert 60 percert.
Ot is az alkohol es foleg a dohany vitte el, Isten nyugosztalja, foleg hogy o a te Imre bacsiddal szemben 4 lanyt felnevelt, elinditott az eletbe.

Viszont visszaterve a cikkedre, es a szerelodre. Kamasz fejjel maskent lattad, mint ahogy latnad most, ez termeszetes. Viszont vannak olyan dolgok, amikre nincsen mentseg.

"Átlátta a rendszer működését – minél közelebb van valaki a vezetéshez, annál jobbak a lehetőségei. Tehát elment ÁVH-sofőrnek."
- a ciganyok is atlatjak a rendszer mukodeset, azt, hogy gyakorlatilag erinthetetlenek, es tobb joguk van, mint a rendoroknek, elnek is (vissza) a helyzettel, es bunoznek ezerrel.
De mondhatnek mas peldat is, csak azert mondom ezt, mert jelen pillanatban Magyarorszagon (nem Zuglon, de videken mindenkeppen) ez a legtrivialisabb problema, a feher lakossag retteg a retinegerektol.

"Akkor most a Mladó komcsi volt, vagy nem volt komcsi? Manapság eléggé feketén-fehéren szokás ezt látni, de aki csak kicsit is benne élt abban a korban, tudja: a kép ennél sokkal árnyaltabb."
- Draga baratom, ezt nem lehet szinesben latni. Akkor ennyi erovel a cigany bunozest is lehet "megelhetesi" bunozeskent emlegetni, ahogy meg is teszik, pedig amint a valosag mutatja, szamtalan magyar keres kevesebbet, munkaval, es megsem bunoz. Vagy ennyi erovel kimagyarazhatsz mindenfele politikus es egyeb torvenyen feluliek korrupcios botranyait, hiszen "csak" "helyezkedett", "alkalmazkodott".
Nem, Nem, nem, a dolgokat nem lehet relativizalni minden hataron tul (bar a liberalis felfogas megprobalja), ez esetben vilagosan latszik, hogy Mlado egy komcsiberenc volt, akinek nem bantotta a lelkiismeretet, hogy tomeggyilkos voroscsillagos terroristakat fuvaroz.
Bocsi hogy hosszu lett, reszemrol semmi harag vagy egyeb, de ennyit el kellett mondani.

Virago_1000 2011.05.23. 23:14:41

@Csikós Zsolt: "Akit egyszer elkap a Puch-láz, soha nem szabadul tőle, ez a legsúlyosabb autóbuzéria, amit ismerek. Még egy puchost nem láttam kijönni a kórból. Nekem is a Puch csücsül a szívem legmélyén."

Akkor ez olyan, mint a Tatra. Olyat meg en sem lattam, hogy valaki, akinek egyszer volt, ne legyen ujra, vagy, olyat is tudok, aki inkabb a felesege helyett azt valasztotta (nemet az illeto).
Azt hittem, az allolampas a szived csucske, de miket tudok meg :) Kivanom, hogy mielobb talpra alljon a Puchod is, reg irtal rola, gondolom, nem sok tortenik korulotte mostanaban....

Virago_1000 2011.05.23. 23:43:32

@Bartolomeo Mazzini: ott a pont.

@atpijkamo: "A sofőrök senkit nem kínoztak. " Bizony, a neger micsodajahoz, inkabb magadat hasonlitgasd, az alomvilagodban. Hosszabb valaszt nem irok, mert ki leszek moderalva.

@@Csikós Zsolt:"Rettenetesen alkoholista lett, egy hajléktalan szintjére csúszott le a kilencvenes évekre, aztán... A fenetuggya. "
- Isten nem ver bottal. Aki artatlan emberek agyonveresehez -attetelesen- asszisztal... hat ennyi a tortenet.

janoskovacs1958: "ha ss tiszt soförje lett volna az öreg akkor nem jelent volna meg ez. Az ávh-s az rendben van. igazi hös. "
- nahat, ennyire talaloan nem lattam meg kifejezni soha! Bizony, a vilaghaboru kimenetele meghatarozza a mai napig, hogy kit tekintunk "rossznak" es kit "jonak" pedig a valosag sokkal kulonbozhet!

@R100: Kisdaroczy Bandi bacsi talan meg 2000 utan is dolgozott.

Mercel 2011.05.23. 23:45:50

Csikós Zsolt, Csikós Zsolt.. nem tudtam mit olvasok, csak a felénél kezdtem oda is figyelni de akkor már gyanítottam, hogy csak te írhattad..:)
Furcsa sztori, a maga szürreális stílusában.
Mindenesetre Te - Jó ember lehetsz, és nem mellesleg jó emberismerővé is válhattál az évek alatt..
Sok ilyen "Mladonickyt" láttam, nagy kár az ilyen emberekért, mert mindegyik "Mladoniczky" lecsúszik a végén, és később csak nagyon kevesen emlékeznek a furcsa zsenialitásukra.
Még kevesebben magára az emberre.

"Frigyes"

calibra91 2011.05.24. 11:46:45

Tisztelt Csikós Zsolt!

Ezúton kérném tisztelettel, hogy sűrübben közölj cikkeket a Totalcaron, mert imádom olvasni a storykat!!!!!!!!!

Ezzel a sok fröcsköléssel meg ne foglalkozz! Bevallom nem értem, h miért vitte el sok ember politikai vonalra a történetet! Akkoriban mindenki családjában volt olyan aki azért lett párttag, stb., mert akkor ez a rendszer volt Mo.-n és kész!!
Mé', most meg mindenki jobboldali nem?????....:0) pár éve meg mindenki mszp-s volt.....
Most akkor pár évről beszélünk, akkor meg 40 évig volt! .........

Amúgy meg aki olvasta a cikket az rájöhetet volna, hogy az öreg foglalkozása sokadlagos volt az egészben...

A Veteránban is mindig jók a cikkeid!!!

Várom a következőt!
Üdv

Virago_1000 2011.05.24. 13:42:08

@calibra91: "Akkoriban mindenki családjában volt olyan aki azért lett párttag, stb., mert akkor ez a rendszer volt Mo.-n és kész!!"

- k.rva nagyot tevedsz, mindig is,, meg a legkemenyebb evekben is voltak es lesznek is elveikkel meg nem alkuvo EMBEREK, akik emelt fovel neztek szembe, ha kellett, akar a halallal is. Valoszinuleg sem te, sem a csaladod nem tartozott kozejuk, de ezt majd lerendezed a sajat lelkiismereteddel.

bulista 2011.05.24. 13:56:46

@Virago_1000: Gondolom Te voltál az egyik ilyen "meg nem alkuvo EMBER" - így aztán joggal osztod az észt ezerrel - és mondasz ítéletet bárki felett...

gascan 2011.05.24. 20:48:32

@bulista: Akkor ezek szerint én is valami különleges ember lehetek, mert nálunk sem volt a családban párttag, de még KISZ-es sem.

bulista 2011.05.24. 21:23:40

@gascan: Csak gratulálni tudok hozzá.

calibra91 2011.05.25. 15:09:15

@Virago_1000: Kedves Virago!

Peched van mert, Apukám nem volt, Anyukám meg asszisztens volt egy korházban, zéró komcsi vonal, maximum szakszervezeti tag volt. Szóval a rejtett sértésed nem jött össsze... Amúgy én nem sértegettem senkit, te hogy a faszba jössz ahhoz, hogy engem és a családom méltasd?

Az írásomba nem ez volt a lényeg, hanem az, hogy a Csikóst dícsértem....

Amúgy, ha Te meg az EMBEREK nem voltatok kisdobosok/úttörők/örstagok/Kisz tagok (az olcsóbb SZOT üdülőkért ha másért nem), akkor piszok nagy szerencsétek volt, mert bevallom én sem élveztem a hülye vonulgatásokat az állami ünnepen üttörő cuccban!

Abban viszont tényleg hibáztam, hogy csak a párttagot írtam az stb. elé, több példa is kellett volna!

Gratula, hogy Te EMBER vagy, én csak egy boldog senki, aki boldogan éli az életét tiszta lelkiismerettel, és leszarja az ilyen politikai vitákat!

Én itt le is zárnám, kérlek ne sértegess tovább! Tisztelettel köszönöm!

Virago_1000 2011.05.25. 20:30:55

@calibra91:

Ha egyik Szulod sem volt parttag, vagy bamilyen kapcsolatban a komcsikkal, akkor miert irtad ezt: "Akkoriban mindenki családjában volt olyan aki azért lett párttag, stb., mert akkor ez a rendszer volt Mo.-n és kész!!"

Egyebkent ha nem keveredtek bele ilyesmibe, akkor visszavonom irasomat, amugy nem.

Garp 2011.05.26. 17:06:57

@Virago_1000: miert kene a lelkiismeret bantsa, ha valaki a csaladbol parttag volt? Az ember nem valogathatja meg a rokonait.

GOLAZ111 2016.05.15. 14:33:36

Én csal most olvastam ezt a csodálatos cikket, de az egyértelmű, hogy ez a fickó csak ÁVH - s volt és aztán kezdte el gányolni ezeket a vackokat.
Semmi sem igaz sem az orvosi egyetemi felvételiből, sem a grófságból. Csak egy kitelepített család házát kapta meg és lakta le és ezért kreált magának egy új életrajzot is. Biztos, hogy csak sofőr volt az ÁVH - nál?
Egy címeres gazember lehetett ez a csóka. Most már pokolban rohad.
süti beállítások módosítása